ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה יהודי ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1 ✔מתוך: זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני. עורך ראשי: ירמיהו יובל....
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1
מתוך: זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני. עורך ראשי: ירמיהו יובל. ירושלים: כתר, 2007.

הקדמה

בין הסוציאליזם, תנועה כלל - עולמית שמחוללה היה יהודי שהתכחש לעמו, לבין הציונות, תנועה שקמה כולה למען יהודים, עומדת משנה שהיא ספק תיאוריה מדעית ספק תנועה חברתית ופוליטית, השואפת אף היא לתיקון העולם בדרכה שלה, ומקיימת דיאלוג בלתי - פוסק עם התרבות כולה מזה ועם היהדות מזה. הכל בכל יש בדיאלוג השני: מאפיינים יהודיים, התכחשות ומרד נגד היהדות, ניכוס והזרה הדדיים, ומעל לכל תזכורת כי פעולה לשינוי העולם מחייבת תיקון פנימי תחילה. להלן יידונו כמה היבטים בקשר בין היהדות והפסיכואנליזה: יחסיהם של פרויד וממשיכיו עם היהדות, יחסם של יהודים וישראלים לפסיכואנליזה ודרכי חשיבה יהודיות בפסיכואנליזה.

א. פרויד היהודי

בבואנו לדון בצד היהודי של הפסיכואנליזה, עלינו לברר תחילה עד כמה קשורה היא באישיותו ובתולדותיו של מייסדה. להמחשת הבעיה הנה שתי דוגמאות הפוכות בנוגע לקשר בין היוצר ליצירתו. מה היה קורה לולא בא ניוטון לעולם? קרוב לוודאי שכל חוקי הפיזיקה שגילה היו מתגלים בסופו של דבר על - ידי אחרים ואף מנוסחים בחוקים מתמטיים דומים (כפי שיעיד המקרה של לייבניץ). אבל מה, לעומת זאת, לולא נולד שייקספיר? שום דבר הדומה ולו במעט ל"האמלט" לא היה מתחבר. המדען, על פי ההשקפה הריאליסטית המקובלת, מגלה דברים שכבר קיימים ברשות הרבים, בעוד האמן מבטא הלכי - נפש פנימיים הייחודיים לו בלבד. לפיכך, לאומיותו של ניוטון יש לה השפעה מעטה על חוקי הפיזיקה הקלאסית (אם כי בוודאי לא מקרה הוא שדווקא אנגלי גילה אותם לראשונה), בעוד שאנגליותו של שייקספיר (ובוודאי שפתו) ניכרת בכל יצירותיו, אוניברסאליות ככל שתהיינה. היכן, אם כן, עומד זיגיסמונד - זיגמונד שלמה פרויד (1856 - 1939) על הרצף הזה? האם הפסיכואנליזה גילתה דברים בעלי ממשות אובייקטיבית - ועל כן אוניברסאלית - ולכן אין לה קשר מיוחד ליהדות, או שמא היא השקפת - עולם ייחודית לפרויד, ועל כן נושאת אולי גם את חותם לאומיותו?

במחשבה שנייה, אין ביטחון שההבחנה הזאת פורייה ביותר. אומנם, אני עצמי ריאליסט, וסבורני שהפסיכואנליזה כמדע אומרת משהו נכון על נפש האדם. ועם זאת אין להכחיש כי אישיותו של פרויד טבועה כמעט בכל מונח שטבע. הנה, לדוגמה, הוא אפילו התנכל למונח שכבר היה קיים בימיו: הביטוי הגרמניNarzissismus היה "קאקופוני" לטעמו ולכן השתמש באידיוסינקרזה Narzissmus. בשל הקפריזה הזאת כמעט אין כיום פסיכולוג או פסיכיאטר המבטא "נרקיסיזם" כיאות אלא "נרקיזם", וכאן, בישראל שכבר אינה אמונה על ההגייה הגרמנית, אף "נרציזם" כפרויד. כיצד, אם כן, ניתן לדעת בדיוק היכן מסתיים החותם האישי של מייסד פסיכואנליזה (שבו טבועה, מן הסתם, עובדת היותו יהודי) והיכן מתחיל המדע האובייקטיבי?

זאת ועוד: טיעוני ad hominem (טיעונים לגופו של הטוען ולא לגופו של עניין), שבכל דיסציפלינה אחרת הם פסולים ומקוממים, מקובלים בפסיכואנליזה, בכמה הסתייגויות, ככלי לגיטימי לבירור האמת. זאת משום שההתנגדויות לעקרונות הפסיכואנליזה צפויות לנבוע ממניעים לא - מודעים, המפריעים לדיון רציונאלי, ולכן אין מנוס מלתת את הדעת גם על מניעים אלה. אמנם הכנסת נוהג זה לשיח הפסיכואנליטי גורמת לא אחת להשחתת השיח ולהפיכת התיאוריה לבלתי ניתנת להפרכה, ומשום כך, על פי קריטריון מפורסם של פילוסוף המדע קארל פופר, ללא - מדעית. ועדיין, שימוש זהיר ונבון בהליך זה הוא חיוני לשיח הפסיכואנליטי. וכך, פסיכואנליטיקאים אינם רואים כל פסול בדיון במניעים הלא - מודעים של פרויד ושל ממשיכיו, כאמצעי לשחרור הפסיכואנליזה מנקודות העיוורון של מייסדיה. הבנת יהדותו של פרויד ויחסו אליה היא אם כן חשובה להתפתחות הפסיכואנליזה.

פרויד עצמו כתב במאמרו האוטוביוגרפי, בפשטות, כך: "נולדתי ב - 6 במאי בפרייברג שבמוראביה, עיירה קטנה בצ'כוסלובקיה של ימינו. הורי היו יהודים. גם אני נשארתי יהודי". ומאמרו "ההתנגדויות לפסיכואנליזה" מסתיים כך:

ולבסוף, רשאי המחבר, ככל שהוא מבליג על רגשותיו, להעלות את השאלה, אם אישיותו שלו כיהודי, שלא אבה מעולם להסתיר את יהדותו, לא היה לה שום חלק באנטיפתיה של העולם הסובב כלפי הפסיכואנליזה. טענה ממין זו לא נשמעה בקול רם אלא לעתים רחוקות, אך לדאבון - לבנו נעשינו חשדניים עד כדי כך שאין אנו יכולים שלא לשער, כי עובדה זו לא נשארה נטולת - השפעה לגמרי. אולי גם לא מקרה הוא, שנציגה הראשון של הפסיכואנליזה היה יהודי. כדי להכריז על האמונה בה נצרכה מידה רבה של נכונות ליטול על עצמו את גורל הבדידות שבאופוזיציה, גורל שהיהודי מנוסה בו יותר מאדם אחר.

במילים "כדי להכריז על האמונה בה" מהדהד מושג "הכרזת האמונה" המונותיאיסטי שפרויד, חרף היותו אתאיסט, התייחס אליו בהערצה. כאן נתקלים אנו בניגוד בין ביקורתו של פרויד כלפי היהדות כדת לבין התייחסותו ליהדות כלאום. בספרו השנוי במחלוקת "טוטם וטאבו" שיער פרויד כי הדת התפתחה כתוצאה מאירוע שחזר ונשנה בתולדות האדם הקדמון: בניו של ראש הלהק הקדמון רצחו את אביהם, אכלו את בשרו ובעלו את נשותיו, ורגש האשמה, שעבר בצורה כלשהי מדור לדור, יצר את מערכת האיסורים על רצח וגילוי עריות, שמייצגה היה אב על - אנושי. אם קל לפטור ספר זה כספקולציה פרועה, לא כן הדבר לגבי "עתידה של אשליה", המתייחד בין כתבי פרויד בלשונו הבהירה ובפנייתו לשכל הישר. כאן מתייחס פרויד לדת באופן ענייני כאל יריבתה ההכרחית של הפסיכואנליזה, שכן שתיהן פונות אל אותן מצוקות בנפש האדם: הראשונה, לטעמו, מציעה לאדם אשליות כדי להקל על פחדו מהמוות ומתלאות החיים, ואילו השנייה מנסה לעזור לו להכיר ככל האפשר את המציאות כהווייתה. הכינוי הלא מחמיא "נוירוזה קולקטיבית" שנתן פרויד לדת בחיבור זה הצטרף מאז ל"אופיום להמונים" של מארקס כסיסמה (אם כי פחות מתלהמת) בפי המייחלים לחילונו של העולם.

מאומה מכל אלה לא הפריע לפרויד לקבל את לאומיותו היהודית באותה טבעיות בה מקבל אדם את הוריו ושפתו. כבר בכתביו המוקדמים, שעסקו בנושאים קליניים, יהדותו היא מוצהרת. חוץ מהיינה, דומה שאין עוד הוגה יהודי שעשה שימוש כה פשוט וכה נטול תסביכים ביידיש בכתביו. שפה זו, שהורחקה ואפילו נרדפה בידי אחותה העברית בשנות תחייתה של זו האחרונה בארץ - ישראל, הייתה מאוסה לא - פחות על היהודים המתבוללים שהתאמצו לדבר גרמנית יפה בדיאלקט הבווארי או השוואבי של מחוז מגוריהם, ושהיידיש הייתה בעיניהם קריקטורה נלעגת של הלשון שביקשו לאמץ. פרויד, לעומת זאת, משלב בכתביו באגביות חיננית שפע ביטויי יידיש שהופיעו בחלומותיו או בדיבורי מטופליו, כ"חמר" (חמור), "גזיירס" (גזירות) ו"גאנף" (גנב), באותו טון נטול שיפוטיות בו דיבר על הזיותיהם המיניות של בני אדם או הרגליהם הנוירוטיים. במכתביו לבני משפחתו מופיעה המילה הנוגעת - ללב "דאלס", והכוונה ל"דלות" שפרויד תמיד חשש מפניה. ב"פשר החלומות" וכן ב"פסיכופתולוגיה של חיי יום - יום", שם משיחים אנשים על מצוקותיהם האישיות, מופיעות לא אחת התלבטויות הכרוכות ביהדות ובאנטישמיות. ספרו שובה - הלב "הבדיחה ויחסה ללא - מודע" גדוש בדיחות עממיות יהודיות לצד החידודים הווינאיים המתוחכמים, וכן דיון בייחודו של ההומור היהודי.

דו - פנות זו ביחס אל היהדות נעשתה מורכבת יותר במקרים הבודדים שבהם עסק פרויד בנושאים יהודיים מובהקים. הררי פרשנות נכתבו על שתי עבודותיו המפורסמות על משה. האחת מאמר בעילום שם (!) על "משה של מיכלאנג'לו", והאחרת, ספרו הכמעט - אחרון "משה האיש ואמונת הייחוד", שיצא לאור בשנת חייו האחרונה בלונדון. המאמר על פסל משה מסגיר קסם מוזר שהילכה אותה יצירה מפורסמת על הכופר המוצהר. הוא עצמו הסביר את סודו של קסם זה בתנוחת הישיבה המיוחדת של הפסל, תנוחה שביטאה, כך שיער, את מצב - רוחו של אב זועם שביקש תחילה לעשות שפטים בבניו החוטאים אך נרגע וסלח להם. אבל חרף וידוייו האישי בתחילת המאמר ("פעמים רבות כל כך עליתי במדרגות התלולות של הכנסייה העזובה... ולא - אחת הייתי חומק אחר - כך באפלוליתו של הבית, משל גם אני בעצמי אחד מאותו ערב - רב אשר עינו של משה מייסרת אותו"), לא הזכיר בו במילה את לאומיותו שלו, כאילו לא היתה זו רלוואנטית לנושא! המרצע יצא מן השק ב"משה האיש ואמונת הייחוד", שבו הודה פרויד כי משה ההיסטורי העסיק את מחשבותיו שנים רבות. כאן, תוך כדי תרגילי השהייה ואקרובאטיקה אינטלקטואלית (לא נטולי חן ספרותי), מציע פרויד השערה היסטורית משונה, אם כי הסתמכויותיו על חיבורים ארכיאולוגיים ואגיפטולוגיים בני - זמנו מעידות על בקיאות ניכרת שרכש בתחום זה. משה, סבר פרויד, היה נסיך מצרי מנאמני פרעה אחנאתון המת, שבחר בעבדים העבריים כנושאי האמונה האסורה והנהיגם לארץ כנען, אלא שהללו הרגוהו בדרך ושכחוהו. לפנטאזיה היסטורית זו סמך פרויד עוד השערה פרועה מתחום הפסיכולוגיה והביולוגיה כאחד: רגש אשמה לא - מודע עבר בתורשה מדור לדור בעם העברי שהתיישב בכנען, על הנביא שהרגו במדבר, ובמהלך הדורות פעל בנפש העם כפי שפועל זיכרון לא - מודע בנפש היחיד: לאחר תקופת חביון של דורות רבים פרצה תחושת האשמה לתודעה ויצרה אמונה חזקה, אירציונאלית ועיקשת כמו כל דלוזיה (אמונת - שוא) פסיכוטית, במציאותו של אב גדול הכועס על בניו. לא ייפלא כי אפילו ממשיכיו הנאמנים של פרויד לא ראו בתיאוריה זו יותר מאשר גחמה אישית, וחלקם אף השתמשו במינוח הפסיכיאטרי "דלוזיונאלית" בהסתמכם על הודאתו של בעל - הדבר עצמו כי התיאוריה "הציקה לי כרוח רפאים התובעת את שחרורה", הודאה שבוודאי העידה על יחסו המורכב ליהדותו. כדאי לתת את הדעת, לדוגמה, על הקריאה הפתאומית שבה פותח אחד הפרקים: "כמה רבה הקנאה שאנו, מעטי האמונה, מתקנאים באותם חוקרים, המשוכנעים בקיומו של עצם עליון! ". ומצד שני, ספר זה, לצד הפגיעה הברורה שהוא פוגע ביודעין ברגשות כל יהודי דתי, גם רווי שוביניזם לאומי: נאמן לגישתו הלמארקיסטית (משנה ביולוגית מיושנת לפיה תכונות נרכשות, כגון זיכרון, עוברות בתורשה), סבר פרויד שכוחותיהם האינטלקטואליים של היהודים והישגיותם העצומה נעשו נורשים מדור לדור. אפילו עוינות לגויים יש בניתוח זה, הנראית כתמונת ראי של האנטישמיות: "מתחת לטיח נוצרי דק נשארו כולם מה שהיו אבותיהם, אשר סגדו לפוליתיאיזם ברברי".

אחד מחלומותיו של פרויד הופיע בעקבות המחזה "הגטו החדש" של בן - עירו ומכרו הרצל - וכבר נכתב הרבה על היחסים בין שני משחררים אלה, שבתקופה מסוימת היו אפילו שכנים לרחוב ברג המפורסם. הערצתו המוצהרת של פרויד לשפינוזה והיינה, כפי שהראו ירמיהו יובל ויגאל לוסין, ביטאה השתייכות לסוג חדש של יהודים שראו עצמם יהודים לא מצד אמונתם אלא מצד המטען התרבותי של עמם ושותפות - הגורל אתו. דומה שפרויד, כבנג'מין דיזראלי לפניו, נהנה לנפנף במוצאו העתיק כאילו היה שווה - ערך לתוארי האצולה הנחשקים של החברה שבה חי. את לאומיותו תמצת בראיון עיתונאי בשנת 1926: "שפתי היא גרמנית, תרבותי והישגיי הם גרמניים, אינטלקטואלית ראיתי עצמי כגרמני, עד שהבחנתי בעליית הדעה הקדומה האנטישמית בגרמניה ובאוסטריה הגרמנית. מאז מעדיף אני לכנות עצמי יהודי. "

ב. ניכוס והגליה: פרויד בעיני יהודים ואנטישמים

טבעי אם כן כי גם היחס אל הפסיכואנליזה מושפע עד היום מיחסם של האנשים אל היהדות. מבחינה זאת ארצות הברית היא מקרה אופייני. בשום תרבות לא נחלה הפסיכואנליזה הצלחה כה גדולה כמו בתרבות האמריקנית, שפרויד תיעב מעומק לבו. קל וחומר שהפסיכואנליזה נקלטה בהתלהבות בתרבות היהודית בארה"ב. דומה שסופרים יהודים הוקסמו מראיית פרויד כעוד אחד ממעצבי היהדות החדשה, לצד משה מנדלסון והרמאן כהן. בספרות, גיבוריו היהודים של חיים פוטוק ב"ההבטחה", שהם שומרי מצוות ואפילו חרדים, מתייחסים אל פרויד בטבעיות כאל חכם יהודי, כמו לא היו ספריו ערעור על לב האמונה הדתית. "מה מעיק על פורטנוי", "פחד גבהים" והתלבטויותיו הנוירוטיות האינסופיות של וודי אלן מלמדים כי הפסיכואנליזה, גם בצורתה הפארודית, נותרה מצרך מבוקש שיהודים אמורים להיטיב לסחור בו.

לא פחות טבעי, מאידך גיסא, הוא יחס התיעוב בו התקבלה הפסיכואנליזה בחוגי יהודים חרדים. לא במקרה מתבלבל הילד המתפקר, ברומאן של ישראל סגל "וכי נחש ממית", כשהוא מבקש בספרייה את ספרו של פרויד על מוצא האדם מהקוף. פרויד נתפס כמעין דארווין שני. דומה שהאזהרה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (במדבר ט"ו 39), ובעיקר פירושו של הרמב"ם כי ב"אחרי לבבכם" הכוונה להרהורי כפירה ו"אחרי עיניכם" מדבר על מחשבות מיניות, היא ההיפוך הגמור ל"כלל היסוד" בתראפיה הפסיכואנליטית, הדורש העלאת כל מחשבה העולה בתודעה. עם זאת, המטפלים במצוקות נפשיות בציבור החרדי, בין בעלי הכשרה מקצועית ובין שהתקבלו ככאלה ע"י הקהילה, משתמשים אף הם בכלים פסיכודינמיים, המתורגמים לא - אחת בטבעיות לשפת חז"ל והחסידות, בדומה לניכוס הידוע של נגינות לא - יהודיות לאוצר המוסיקה החסידית. אפיזודה יוצאת מן הכלל בעניין זה מופיעה בתולדות חב"ד: מיומנו של האדמו"ר האחרון, מנחם - מנדל שניאורסון, התגלה כי האדמו"ר החמישי, שלום דב - בער שניאורסון, נועץ בפרויד ב - 1903 כשלקה בדיכאון. גם למגזר הדתי לאומי סיבות להתרחק מהפסיכואנליזה: שבירת מחסומי הטאבו סביב המיניות, הרדוקציה של מוסדות חברתיים ודתיים אל עולם היצר, וכמובן יחסו הבעייתי של פרויד ליהדות (לכותב דברים אלה הייתה תכתובת משעשעת עם ראש עיריית רחובות לפני שנים אחדות, כשהציע לקרוא רחוב בעיר על שם פרויד, הצעה שנפלה בלחץ חברי המועצה הדתיים).

עוינות דומה בוטאה בישראל בימין הקיצוני ע"י אידיאולוגים כמו אצ"ג וישראל אלדד. פרויד, כמארקס, נתפס כאחד ה"משומדים" הנגועים בשנאה - עצמית יהודית - טענה פרוידיאנית כשלעצמה. יוצא מן הכלל בציבור הימני היה משה אטר, מתרגם "האיש משה ואמונת הייחוד", שבאחרית - דבר מאלפת שיבץ את פרויד כחוליה חיונית בתולדות המחשבה היהודית.

לא חסרו גם ניסיונות הפוכים של יהודים דתיים לתבוע בעלות על פרויד כתרומה מודרנית להתפתחות הדת היהודית עצמה. אליענה אמאדו לוי - ולנסי נהגה לכרוך בכתביה פסיכואנליזה לקאניאנית עם פמיניזם ויהדות. עקיבא ארנסט סימון השווה את דברי הכפירה של פרויד למעשהו של משה ששיבר את הלוחות. המדרש מפרש את המילים מספר דברים י' ב', "אשר שיברת, " כ"יישר כוחך ששיברת", שבח שסימון ראה כיאה לפרויד. מרידתו של פרויד, על פי השקפה מקורית זו, אף היא המשכה הישיר של המסורת היהודית ובעיקר הנבואית, שההתרסה נגד בעלי שררה ואף נגד האל שימשה בה לזיקוק האמונה משיירי האלילות שדבקו בה. ואומנם, כשאנו נזכרים במקור השם "ישראל", על פיו נאבק אבי האומה באלוהים (בראשית ל"ב כ"ט), נראה שיש לטענה מקורית זו על מה לסמוך.

* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2.
גמילה מינית אינטלקט שווה ערך חשק מיני מוגזם לכעוס על עצמך לעשות סקס חברים שונאת את עצמי אסור הרגלים מחסומים אנליטי דת דתות החרדים הנפש חרדים יהדות יהודי יהודים נפש פסיכואנליזה תנועה
ארץ ישראל של רבי נחמן מברסלב - למה משה רבנו לא היה יהודי? (ברסלב)
ארץ ישראל של רבי נחמן מברסלב - למה משה רבנו לא היה יהודי? (ברסלב)
... מברסלב - למה משה רבנו לא היה יהודי? (ברסלב) למה משה רבנו לא היה יהודי לפי רבי נחמן מברסלב? לפי רבי נחמן ... מה ההבדל בין האלוהים של היהודים לבין האלוהים האמיתי? אליעד כהן מסביר שהאלוהים של היהודים, כפי שנתפס באופן מסורתי, הוא מוגבל. ... כמו עשר המכות או התורה שניתנה ליהודים. האלוהים הזה לא אחראי על הכל. לכן, כשהאלוהים של היהודים מתערב, זה נתפס כמשהו מיוחד או חריג, ... האלוהים שברא את האלוהים של היהודים. כלומר, התפיסה המצומצמת של היהדות ... לפי ההסבר הזה, מי שרוצה להיות יהודי אמיתי, במובן הרוחני של רבי נחמן, חייב ... במובן הרוחני - עמוק הזה, לא היה יהודי שלם. אליעד כהן מדגיש בסוף שהמחויבות שלו ... בין אלוהים האמיתי לאלוהים של היהודים? מה זה תפיסת הנפרדות? מי הוא יהודי אמיתי לפי רבי נחמן? ...
ברית מילה - טוב או רע? למה שמירת מצוות + יהדות זה רע וכפירה באלוהים האמיתי?
... ברית מילה מסיבות דתיות ולא רפואיות, הוא מנציח את האמונה בטמטום ובנפרדות בגופו. הברית מילה מבחינה דתית מסמלת עבורו הפרדה בין יהודים לגויים, מה שמבטא גאווה יהודית מזויפת על היותם העם הנבחר, רעיון שלפי אליעד הוא חסר היגיון לחלוטין וכופר באלוהים האמיתי. כי אם ... מן הבהמה אין. שלמה בעצם אמר שאין הבדל מהותי בין האדם לבעלי החיים, אך חזל עיוותו את האמירה שלו והוסיפו את הרעיון השגוי שהנשמה היהודית היא טהורה יותר מנשמות אחרות. האם ברית מילה מובילה את האדם לגן עדן או לגיהינום לפי אליעד כהן? אליעד ... לחרדות, לנפרדות ולמחשבה שהוא נבדל מהעולם ומאחרים. ילד שגדל בתודעה כזו נמצא בגיהינום מחשבתי, כי הוא חי בהפרדה בין טוב ורע, בין יהודי לגוי, ומאמין שאלוהים יעניש אותו אם לא יקיים מצוות. כך בעצם, החינוך הדתי המתחיל בברית המילה הופך את ... ואמר שאלוהים נמצא בשמיים ולא בכל דבר. בכך הוא יצר את ההפרדה הראשונה בין אלוהים לעולם, וזו הסיבה שעשה את הברית - כדי להפריד את היהודים משאר האנשים. הקונספט של עם סגולה נולד בדיוק מתוך הטעות הזו, כיוון שהאמת לפי אליעד היא שהכל אחד, ... והטמטום? אליעד כהן מציג את משה רבנו כמי שהנציח את השקר והגאווה בכך שאמר שאלוהים בחר בעם ישראל מכל העמים. הרעיון שהבשר של יהודי עדיף על בשר של גוי, או שנשמת יהודי עדיפה על נשמה אחרת, היא בעיניו תוצאה של גאווה אנושית שטחית ושקרית, המפרידה את האדם מאלוהים האמיתי שהוא אחדות מוחלטת של הכל. הטענה של אליעד היא כי אין שום הבדל בין יהודי לגוי או בין אדם לבהמה, כי כולם נובעים מאותו מקור אחד מוחלט. הרעיון של עם נבחר הוא טמטום מוחלט ונובע ... לפי אליעד כהן? אליעד כהן קורא לאדם לשאול את עצמו את השאלה הפשוטה: האם יש אלוהים אחד ואמיתי, או שיש שטן שמבחינתו יש הבדל בין יהודי לגוי? מי שיבחר להאמין בנפרדות יסבול את התוצאות של האמונה שלו ויחיה בגיהינום מחשבתי, כי הוא ימשיך ... חופשית. אדם שעושה ברית או מצוות מהסיבה הזו, ברגע שהוא חושב שזה טוב וזה רע, זה העונש שלו. גם לפי היהדות, יש נקודת אמת, אלוהים היהודי אמר לאדם ראשון אל תאכל מעץ הדעת טוב ורע, אבל ברגע שאכל מעץ הדעת גרשו אותו מייד לגיהינום ובגלל שהיה ... דבר היה אלוהים. ואברהם אמר: לא, לא, לא, אלוהים נמצא בשמים, בירח, לא הבין שהכל אלוהים, ולכן החליט לעשות ברית מילה, להבדיל בין היהודים לשאר האנשים. ועל זה מבוסס כל הקונספט של היהדות, עם סגולה, העם הנבחר, ואנשים שחושבים שיש עם נבחר, ... להגיד שיד ימין יותר טובה מיד שמאל! מה שיך לומר שמצד האלוהות יכולה להיות לנפרדות, כי הכל מתהווה מישות אחת ממש, הגוי לא שונה מהיהודי, וזה לא שונה מהחי וכו. ומי שחושב שאלוהים הוא רק בשמיים, אז שיחשוב שאלוהים אוהב את קמצוץ גושי העפר ... האדם, אז אפשר להוציא אותו, אבל שאדם עושה ברית, הוא חוקק את הטמטום, מנציח את הנפרדות שלו בתוך הגוף שלו, כי באמת אין הבדל בין היהודי לגוי, או בין האדם לבהמה. ושלמה המלך אמר: כי מותר האדם מן הבהמה אין - כי הכל הבל - ומי יודע אם רוח ... ועוד בשם אלוהים אמר שיש לו ענווה. הוא היה גאוותן כל כך גדול, ויצר נפרדות כל כך גדולה, שהוא אמר אנחנו העם הנבחר ואלוהים בחר את היהודים לעם סגולה, שזה שיא הגאווה, שאדם חושב שחתיכת בשר שלו, עדיפה מחתיכת בשר אחרת. וכך הכניס ליהודים שהוא עם סגולה, והנציח את הברית. והיום זה אשמתם של היהודים, האנשים שממשיכים להנציח את הטמטום שמקשיבים למטומטם מלפני כמה אלפי שנים, כי אם היו מחפשים את האמת, היו מבינים שמשה היה בלפן, קשקשן, אלוהים זה הכל, מה שייך להגיד יהודי וגוי? אין דבר כזה! זה היה חבורת עבדים לא צריך להאשים אותם. אבל היום אנשים משקרים, ולא מחפשים את ... את הטמטום של העם הנבחר, זה שיא הטמטום. וכל אחד שישאל את עצמו מה האמת? האם יש אלוהים אחד, אמיתי, או שיש שטן שאצלו יש הבדל בין יהודי לגוי, ושיהודי הוא עם סגולה, מי שיך עם השטן ויחשוב כך, זה יהיה העונש שלו, שהוא יסבול, ושהוא יחשוב שהוא העם הנבחר, ...
לוחמה בטרור, גירוש משפחות מחבלים, איך להילחם בטרור הערבי? איך להילחם בטרור היהודי? איך להילחם בטרור הישראלי? גירוש מחבלים, שלילת אזרחות ישראלית, שלילת אזרחות למחבלים, ענישה קולקטיבית, משפחות של מחבלים פלסטינים, חפים מפשע, אכיפה בררנית, הריסת בתי מחבלים ישראלים, טרור פלסטיני, מעצר מנהלי, הריסת בתים, חוק גירוש מחבלים, משפחות מחבלים, טרור לאומני, פיגוע לאומני, החמרת ענישה על רקע לאומני, יגאל עמיר, עונש מוות למחבלים פלסטינים, פעולת טרור על רקע לאומני
... בטרור, גירוש משפחות מחבלים, איך להילחם בטרור הערבי? איך להילחם בטרור היהודי? איך להילחם בטרור הישראלי? גירוש מחבלים, ... מחבלים, טרור לאומני, פיגוע לאומני, החמרת ענישה על רקע לאומני, יגאל עמיר, עונש מוות למחבלים פלסטינים, פעולת טרור על רקע לאומני וכאן נסביר, האם הגיוני שהעונש למחבל יהודי על טרור יהודי , יהיה זהה לעונש למחבל פלסטיני על טרור פלסטיני. לדוגמה, אם יוחלט לגרש משפחות מחבלים פלסטינים, האם הגיוני שמצד הצד והדין, שיגרשו גם משפחות מחבלים יהודים? ואם יחליטו מחר על עונש מוות למחבלים פלסטינים, האם הגיוני שיהיה גם עונש מוות למחבלים יהודים? האם אין כאן גזענות? האם אין כאן אכיפה בררנית, כאשר רוצים להעניש טרוריסט פלסטיני יותר מאשר טרוריסט יהודי? והתשובה לכך היא, שהעונש צריך להיות שווה וזהה ... ישראלי. ואם מגרשים את המשפחה של המחבל הערבי, צריכים לגרש גם את המשפחה של המחבל הישראלי. אלא מה? שחומרת הענישה לא צריכה להיות בהתאם לזהות של הטרוריסט, אם הוא יהודי או ערבי, אבל היא כן צריכה להיות בהתאם לרקע של ... העונש לא צריך להיות זהה לרצח שמתבצע על רקע לאומני. ואם מישהו מבצע אונס על רקע פלילי, הוא צריך לקבל עונש יותר קל מאשר מישהו שמבצע אונס על רקע לאומני. ואם ישראלי יהודי, יבצע פעולת טרור על רקע לאומני, הוא צריך לקבל ... מקבל על הפשע שלו, יש כל מיני מטרות. הרתעה, מניעה, נקמה וכל מיני שיקולים אחרים. והעונש צריך להתאים גם בהתאם לרמת האיום והסכנה שנשקפת מהפושע. ואם יש פושע טרוריסט יהודי שהחליט לפגוע בערבים על דעת עצמו, הרי שהוא ... ואומנם שתיהן מוגדרות כפעולות טרור אסורות, אבל האיום הנשקף משתי הפעולות, אינו זהה. כי הטרור הערבי, מהלך אימים על קיומה של מדינת ישראל, מה שאין כך בדרך כלל הטרור היהודי . נקודה נוספת שצריכים לשים אליה לב, זה שצריכים ... או לדוגמה קריאה לסרבנות וכיוב. אבל עדיין צריכים להחמיר את הענישה על מי שניסה באופן מודע מתוך כוונת מכוון לפגוע בקיום המדינה. אם לדוגמה מישהו מבצע פעולת טרור יהודי, והוא היה יודע בוודאות שהפעולה שלו תפגע בקיום המדינה, האם הוא היה עדיין מבצע את הפעולה שלו? תשובה: כנראה שלא. כי הטרוריסט היהודי, גם אם הוא מבין שהפעולה שלו פוגעת גם במדינה ...
התבוללות, נישואי תערובת, יהודים גויים, עם ישראל, העם היהודי, מסורת ישראל, המורשת היהודית, זהות יהודית
... נישואי תערובת, יהודים גויים, עם ישראל, העם היהודי , מסורת ישראל, המורשת היהודית, זהות יהודית מהי המשמעות האמיתית של התבוללות לפי אליעד כהן? הנושא המרכזי שעליו מדבר אליעד כהן בהרצאה הוא נושא ההתבוללות, נישואי תערובת, והמשמעות האמיתית של הזהות היהודית אל מול הגויים. אליעד מתחיל בהסבר על ההתנגדות שקיימת לנישואי תערובת ולתהליך ההתבוללות בעם היהודי, כאשר יש הטוענים שזה יוביל להשמדת העם היהודי. הוא מתייחס לחשש הרווח שאבותינו שמרו על זהותם היהודית במשך 3,000 שנה, ולכן עולה השאלה, האם צריך להקל על אלה שמתגיירים או להקשות עליהם כדי לוודא שמדובר ביהודים אמיתיים. למה יוצרים קשיים למתגיירים לפי אליעד כהן? אליעד מסביר את התהליך של גיור על ידי דימוי של כניסה לבית משוגעים: כאשר אדם רוצה להיכנס לבית משוגעים, צריך לוודא שהוא באמת משוגע. כך גם הגיור - כאשר אדם בוחר להתגייר, בעצם בודקים האם הוא באמת מוכן ומסוגל להצטרף לעם היהודי עם כל המשמעויות של זה. אליעד כהן מבהיר זאת בעזרת דוגמה נוספת: אדם שהיה קודם נוצרי או מוסלמי, וכעת רוצה להפוך ליהודי, כנראה יש בו מידה של שיגעון, ולכן זה מוצדק שיוסיפו לו קשיים בתהליך הגיור. הוא מדגיש כי אין צורך שכולם יהיו יהודים, כניסה ליהדות, לדבריו, כמוה ככניסה לגיהינום, ולכן הגיוני לפתוח רק מעט את הדלת ולא להקל על כולם להיכנס. מהי האמת של התורה לגבי התבוללות לפי אליעד כהן? ... להמחיש את הרעיון: כשאלוהים ברא את אדם הראשון, לא הייתה לו אבחנה בין טוב לרע. רק אחרי שחטא ואכל מעץ הדעת, נוצרה ההפרדה בין טוב ורע, ומאז נוצרו כל ההפרדות - בין יהודי לגוי, דתי לחילוני וכדומה. לכן, אליעד טוען שהמצווה המקורית והאמיתית של אלוהים לאדם הראשון היא לבטל את ההבדלים, להתבולל לגמרי ולהפסיק להבדיל בין אדם לאדם ובין קבוצה לקבוצה. למה התורה היהודית לדעת אליעד כהן היא שיגעון? לפי אליעד, התורה היהודית הקיימת כיום היא סוג של שיגעון, מכיוון שהיא יוצרת הפרדות והבדלים מלאכותיים. הוא טוען שכל דת וכל קבוצה שמגדירה עצמה כשונה מאחרים היא בעצם בית משוגעים. ... ההתבוללות היא התיקון האמיתי של העולם. הוא מבהיר שהתיקון שעל כל אדם לעשות הוא לחזור למצב התודעה שהיה אצל אדם הראשון לפני החטא - מצב שבו אין הבדל בין טוב לרע, בין יהודי לגוי או בין מצווה לעבירה. מה הקשר בין נישואי תערובת לגאולה לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר שהגאולה האמיתית של העולם תגיע רק כאשר כל בני ישראל יתחתנו עם גויים, ואז יפסיקו כל המלחמות והוויכוחים בין דתיים לחילונים, בין יהודים לגויים. הוא אומר שככל שתהליך ההתבוללות יואץ, כך יגיע התיקון לעולם מהר יותר. לדבריו, אין זה מספיק שיהיו נישואים חיצוניים בלבד, שכן התבוללות חיצונית (כמו נישואין ואחר כך גירושים) אינה התבוללות אמיתית. התבוללות אמיתית היא רק התבוללות פנימית - כאשר האדם מבין שאין הבדל בין יהודי לגוי ומוחק את האמונה שהוא טוב יותר או פחות מכל אדם אחר. כיצד ניתן לזרז את ההתבוללות האמיתית לפי אליעד כהן? אליעד טוען שהדרך המהירה ביותר לזירוז ההתבוללות היא באמצעות השכל וההיגיון. האדם צריך לשאול את עצמו: מה באמת ההבדל בין יהודי לגוי? הרי כולנו נבראנו על ידי אותו הבורא, וכולם הם התגלות של אלוהים באותה המידה, בין אם מדובר ביהודי או בגוי, בפרח או בחיה. הוא מביא את דברי שלמה המלך שאמר ומותר האדם מן הבהמה אין, כלומר, אין הבדל אמיתי בין אדם לבין בעל חיים, ובוודאי שאין הבדל מהותי בין יהודי לגוי. לדבריו, כל מלחמות הדת וכל הסבל בעולם נובעים מהאמונה השקרית שיש הבדל מהותי בין קבוצות שונות של בני אדם. איך התבוללות פנימית מביאה לשלמות לפי אליעד ... לסיכום, אליעד כהן קורא לשינוי עמוק בתפיסה הפנימית של האדם, למחיקת ההפרדות והאמונות המזויפות ולחזרה למצב שבו כל בני האדם רואים את עצמם כאחד. האם יש הבדל בין יהודי לגוי? מהי המשמעות של נישואי תערובת? מהי הזהות היהודית? למה התורה יוצרת הפרדות? איך התבוללות פנימית תביא לגאולה? האם נישואי תערובת הם הפתרון למלחמות דת? מה התפקיד של השכל בתהליך ההתבוללות? ...
אתאיזם, אמונה, שכל, אמת - אליעד כהן אתאיסט, מאמין, יודע או דובר אמת?
... למה אליעד כהן כופר באלוהים של היהודים? אליעד כהן מתייחס למושג הכפירה וטוען כי הוא כופר באופן מוחלט באלוהים של היהודים, אותו אלוהים שנתן להם תורה ועשה ניסים, מכיוון שהוא בדק וחקר את השאלה מי ברא את אלוהים?. אליעד מסביר שהדתיים עצמם מעולם לא שאלו ולא חקרו את שאלת המקור ... בצורה חופשית. מבחינתו, האלוהים של היהודים הוא אליל מוגבל ומצומצם שאינו יכול לעשות הכל. מדוע משה רבנו עצמו לא היה יהודי אמיתי? אליעד כהן מתייחס גם למשה רבנו, ומציג אותו כדוגמה לאדם שהיה רחוק מהאמת האמיתית. הוא טוען שמשה עצמו לא הגיע לארץ ישראל האמיתית, המייצגת את ראיית ... האדם וחי הוא הוכחה לכך שאלוהי היהודים הוא ישות מוגבלת. הוא מדגיש שאלוהים אמיתי יכול לאפשר לאדם לראותו ולהישאר בחיים, ולכן האלוהים של משה אינו אלוהים אמיתי אלא שטן במסווה. למה הדת היהודית היא האתאיזם האמיתי לדעת אליעד כהן? לטענתו, הדת היהודית היא למעשה אתאיזם, משום שהיא סוגדת לאלוהים שקרי, אליל מצומצם. אליעד מסביר שהדת מבוססת על פחד, על טאבו מוחלט לשאול שאלות על אלוהים ועל המציאות שמעבר לו. ... לפי אליעד כהן? האם אלוהים של היהודים הוא השטן? מי ברא את אלוהים? למה אסור לשאול שאלות בדת היהודית? האם הדת היהודית היא בעצם אתאיזם? איך למצוא את האמת ללא אמונה? אני רוצה לענות על שאלה שנשאלתי, האם אני בעצם אליעד כהן האם אני אתיאיסט? והשאלה הזו היא שאלה של ליצנות, ... כופר, דהיינו, מתכחש שהאלוהים של היהודים, שנתן את התורה ועשה להם ניסים אני כופר באמונה שלהם שהיא האמונה שהוא האלוהים האמיתי. אני שאלתי וחקרתי, מי ברא את האלוהים של היהודים, שהם מספרים שהוא ראשון וכו. אבל הם לא חוקרים למה הוא תמיד קיים? למה הוא רצה לברא את העולם? הרי הוא כל יכול, ואם הוא כל כך טוב, למה הוא מעביר אותך מסלול ... שאלוהים האמיתי הוא לא אלוהים של היהודים. ואני נקרא יהודי אמיתי, ולמה? כי מי שכופר בעבודת אלילים, הוא נקרא יהודי אמיתי. ומשה, מי שנקרא הרב של היהודים, הוא כופר אמיתי, הוא לא היה יהודי , רבי נחמן אמר בפירוש, מי שרוצה להיות יהודי צריך להגיע לארץ ישראל, ומשה לא הגיע לארץ ישראל, ומי שמבין את הפנימיות של להגיע לארץ ישראל מדובר לראות את האלוהים האמיתי. משה עצמו אמר שביקש לראות את ... אחד שיחקור יכול. והאתאיסטים, הם היהודים המאמינים, כי הם מאמינים באליל, גם משה רק האמין, ולא ידע, כי לא ראה אותו. אתה מאמין שדיבר איתך, אבל אתה לא יודע. משה לא ראה, לכן זה מעשה שטן מי שדיבר ... אותי ולהישאר בחיים, כי האלוהים של היהודים הוא ישות מצומצמת, הוא לא כל יכול. אבל אלוהים האמיתי הוא כן כל יכול, והוא יכול לעשות שתראה אותו ושכן תישאר בחיים. עכשיו מה שקורה, היהודים, הדת זה האתאיזם הכי גדול בעולם, הם לקחו את השטן ועשו ממנו אלוהים משתחווים אליו ומתפללים אליו, ואיך הם משמרים את השיגעון הזה, הם מפחידים את האדם, ...
להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
... ולכן גם המושגים כמו ישראלי ויהודי הם בגדר מושאל, שנכנסים לתוך ההבנה של כל אחד לפי דרכו. רבי נחמן מלמד שדרך השכל יש התחדשות מתמדת - כל רגע יש חידוש, אדם שמזוהה כיהודי הוא למעשה אדם שמתחדש כל הזמן, שמעלה את עצמו מדרגה לדרגה. מי שמגיע לארץ ישראל, שהיא במובנים רוחניים השכל ... כמו כן, גם המילה ישראלי, וגם יהודי, זה גם שם מושאל. רבי נחמן אמר, שמי שרוצה להיות יהודי, דהיינו, לעלות מדרגה לדרגה, צריך להגיע לארץ ישראל. רבי נחמן אומר, מה זה יהודי? אדם שעולה מדרגה לדרגה, אדם שמתחדש, שיש לו התחדשות, בכל רגע ורגע הוא חווה דברים חדשים. ומי שרוצה להגיע לזה, ... ישראלי, בלבוש הגשמי הוא מתכוון ליהודים. אבל בשורשו, הוא אומר, שמי שרוצה לזכות להיות יהודי, זה נקרא איש ישראל. העצות של רבי נחמן טובות לא רק ליהודים, אלא לכל בני האדם בעולם. וכשהוא אומר, ישראלי צריך, הוא מתכוון לכל אדם בעולם שרוצה לעלות בדרגה. רבי נחמן ... להבין הכל. זה בניגוד לחוכמה היהודית הדתית שאומרת לא לשאול. למה? כי השקר מפחד שתחשוף את הפרצוף האמיתי שלו. אבל רבי נחמן אומר, שהשכל הוא אור ... היקום מתפשט? מה הסיבה? בדת היהודית, כל הזמן הם בודקים את ההלכות. אבל לא בודקים למה אלוהים בכלל ברא אותם? וכאן רבי נחמן אומר, אם אתה רוצה ... עם אלוהים, ותבין שהאלוהים של היהודים הוא השטן. אז מה צריך לעשות? כנס לחדר הסמוך, שב עם עצמך, קח דבר אחד שאתה רוצה אותו, ותשאל, למה אני רוצה את ... חפץ בחוכמה ובשכל. האלוהים של היהודים אומר להם, אל תנסו להבין אותי, לכן זה השטן שלא רוצה שאנשים ידעו את אלוהים. ורבי נחמן אומר, אל תחכה שהשכל ...
משה רבנו, חטאו של משה, ארץ ישראל, החטא של משה רבנו הגאווה - ליקוטי מוהרן ח"א כ (ברסלב)
... זו יכול לקבל באמת את ביאורי התורה, להבין את העולם בצורה מושלמת, ולחיות חיים מאושרים עם התחדשות מתמדת. למה משה לא היה יהודי לפי רבי נחמן? רבי נחמן מסביר שבכדי להיות יהודי באמת, אדם חייב להשיג את התורה של ארץ ישראל, שהיא שכל האחדות המוחלטת. משה רבנו לא הצליח להגיע לזה, ולכן מבחינה רוחנית, אומר רבי נחמן, משה לא היה יהודי. הוא לא היה באמת מחובר לשכל האחדות ...
גזענות יהודית, חוק הנאמנות, גזענות במדינת ישראל, מדינת היהודים, העם הנבחר או הגזען, הנאצים, ואהבת לרעך כמוך
... יהודית, חוק הנאמנות, גזענות במדינת ישראל, מדינת היהודים, העם הנבחר או הגזען, הנאצים, ואהבת לרעך כמוך מהו המקור האמיתי של הגזענות במדינת ישראל? אליעד כהן מסביר בהרצאה שהמקור האמיתי של הגזענות במדינת ישראל הוא ההגדרה של המדינה כמדינה יהודית. לדבריו, הרעיון שיהודים הם העם הנבחר, שעל בסיסו הוקמה מדינת ישראל, יוצר באופן טבעי גישה גזענית כלפי כל מי שאינו יהודי. ההגדרה עם נבחר היא בעצם הגדרה שמכילה בתוכה יסוד גזעני ברור: היא מפרידה בין אנשים ומעמידה קבוצה אחת מעל קבוצה אחרת. אליעד מדגיש שהגזענות אינה מופיעה ... עצמה מעודדת גזענות? אליעד מסביר באופן מפורט שהמדינה עצמה מעודדת גזענות בכך שהיא מוגדרת כמדינה יהודית. מדינת ישראל הוקמה למען אנשים ספציפיים, רק משום שהוריהם היו יהודים, והרעיון הזה בעצמו הוא גזעני. אליעד נותן דוגמה מפורטת כדי להסביר זאת: היהודים עצמם לועגים לתיאוריית האבולוציה וטוענים שהאדם לא בא מהקוף, אך לא מודעים לכך שלפעמים ההתנהגות האנושית אף גרועה מזו של קופים, למשל כשמישהו חושב שהוא טוב ... שייך לקבוצה מסוימת. איך היהדות דומה לתפיסות גזעניות אחרות? אליעד נותן דוגמה ומקביל את הרעיון היהודי של העם הנבחר לתפיסה הנאצית של הגזע העליון. הוא טוען שהגישה היהודית של עם נבחר דומה לתפיסת הגזע הארי של הנאצים, כי שתיהן מניחות קיומה של קבוצה עליונה שכביכול ראויה ליחס מיוחד. כל דת או אמונה שמגדירה את עצמה כנבחרת ... פועלים בשם אלוהים והופכים בכך את מעשיהם ללגיטימיים בעיניהם. מהו האבסורד בחוק הנאמנות למדינה יהודית ודמוקרטית? אליעד כהן מציין שחוק הנאמנות, שבו אדם צריך להישבע למדינה יהודית ודמוקרטית, הוא גזעני במהותו. הוא מבהיר את האבסורד בכך, כי בפועל אין הבדל בין יהודי ללא - יהודי מבחינת האזרחות והזכויות. עצם הדרישה להצהרה על נאמנות למדינה יהודית מניחה מראש קיומה של אפליה והעדפת היהודים על פני אחרים, שזה מהות הגזענות. איך המדינה מעודדת גזענות באמצעות החינוך החרדי? אליעד מסביר שהגזענות לא נעצרת רק בהגדרה הפורמלית של המדינה, אלא גם בחינוך ... למי שמקיים תורה ומצוות. הוא אומר שכל מי שירצה לבדוק יוכל למצוא שהכוונה במונח רעך היא אך ורק ליהודים דתיים, ולא לשאר בני האדם. זו דוגמה נוספת לאופן שבו היהדות מקדמת גזענות במסווה של ערכים יפים. אליעד מסכם שדווקא בגלל שמדינת ישראל מוגדרת כמדינה יהודית, הגזענות טבועה בהכרח בהווייתה של המדינה, וכל עוד המדינה ממשיכה לממן ולקדם את הרעיונות הללו, היא לעולם לא תוכל להיפטר מן הגזענות, כיוון שהיא עצמה המקור ...
ברסלב + רבי נחמן מברסלב - מה עם שאר היהדות, הצדיקים, התורה? (ברסלב)
... נוספות בהיסטוריה היהודית. הוא מדגיש כי מצד אחד אין באמת משמעות מיוחדת דווקא לרבי נחמן, ומציין שגם אם ... שירי דיכאון רבים. היהודים הפכו את הקיטורים של דוד לתפילות לאלוהים, מה שמדגים את חוסר ההבנה שלהם, לטענתו ... הוא מוסיף שהעם היהודי בכללותו הוא עם שאוהב לבכות ולהתלונן על דברים שקרו לפני אלפי שנים, כמו ילד קטן ... למה משה לא היה באמת יהודי לפי רבי נחמן? אליעד מזכיר שרבי נחמן אמר שמשה רבנו לא היה באמת יהודי , כי משה לא זכה להיכנס לארץ ישראל, ולכן התורה שלו לא הייתה האמת המוחלטת. רבי ... האם משה רבנו היה יהודי לפי ברסלב? מהי האמת המוחלטת של רבי נחמן? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על יהודי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: יהודי, איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אכזבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: יהודי, איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם גירושין? איך לשפר את הזיכרון? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור אהבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לחנך ילדים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בזוגיות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להיות מאושר ושמח? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לקבל החלטות? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? למה העולם קיים? האם יש אמת מוחלטת? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם אפשר לדעת הכל? בשביל מה לחיות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם לדומם יש תודעה? איך להיות הכי חכם בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש או אין אלוהים? מה המשמעות של החיים? האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים? מי ברא את אלוהים? האם הכל אפשרי? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות מאושר? למה יש רע בעולם? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה לא להתאבד ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי מומלץ, אימון אישי להצלחה, מאמן אישי קריירה בנושא יהודי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1953 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 09:29:27 - wesi4