... אדם הנם חסרי דחפים או רצון ועתידם נקבע ומתוכנן על פי רצון הבורא. כל היצורים החיים מתפתחים במצבי קיום שונים תחת השפעת
הגורל , הנסיבות או הטבע. בסופו של דבר הטיפש והחכם שווים - שניהם ישלימו את האבולוציה הסמסרית ויזכו לשחרור ולקץ הסבל. תיאוריה זו נקראת תיאורית השחרור דרך התפתחות סמסרית (samsara-suddhi). באחד הכתבים הבודהיסטים מתואר הדבר כך: אין דרך קיצור לגן - עדן יש להמתין ולחכות לתהפוכות
הגורל באם אדם חווה סבל או אושר זהו
גורלו. כל היצורים החיים יזכו לשחרור דרך ההתפתחות הסמסרית ולכן אל תשתוקק לאשר יבוא (J. VI. 229) רעיון זהה מבוטא גם בכתב תאיסטי: היצורים החיים מקורם בלא - ברור, לא - גלוי, הם מתפתחים ... באורח נס, שהסיבה המתיימרת להסביר זאת היא רצונו של אלוהים. האב - טיפוס הרביעי הוא הדוקטרינה של האבולוציה התאיסטית בה
הגורל הנו דטרמיניסטי. מעניין לראות את הסיבות המובאות נגד צורות שונות של תאיזם. ישנם שני טיעונים מרכזיים כנגד תאיזם המוצגים בכתבים הקאנונים. הראשון מבניהם נקרא טיעון המריונטה והוא ... - כלי הנשלט על ידי רצון אלוהים (nidessa-kari) ואלוהים (לבדו) אחראי לכל (J.V. 238). תאיסטים אשר לא מקבלים את העמדה של
גורל קבוע מראש (אשר עקבי מבחינה לוגית) מנסים להתחמק ממסקנה זו באומרם שאלוהים העניק לאדם רצון חופשי. אך ניתן להראות שהתפיסה של השגחה אלוהית אינה מותאמת עם ההבחנה של חופש רצון וחרות ...