ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה סיפורו של אפס ✔כיצד נולדו המספרים? למה השבוע מונה שבעה ימים בדיוק? למה הנצרות שרפה אנשים שהאמינו... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח באמת בחיים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨סיפורו של אפס
כיצד נולדו המספרים? למה השבוע מונה שבעה ימים בדיוק? למה הנצרות שרפה אנשים שהאמינו בקיום המספר אפס? מה הקבלה עשתה עם כל המידע הזה והאם למספרים יש משמעות נוספת מעבר למניה ומיקום סידורי? כל זאת במאמר הסוקר את האפס מנקודת מבט של הקדמונים ועד (כמעט) היום. מאמר זה נותן פרספקטיבה לרעיון הנומרולוגי הסיני, העברי ועוד.

עוד בתקופה הפרה היסטורית החלה המתמטיקה לשירותו של האדם. עם זאת, הקדמונים היו מסוגלים למנות מספר מוגבל של מספרים, כאשר מספרים גדולים יותר נוסחו בעזרת חריצים על עצמות או אבנים. חריטה על עצם הייתה המקבילה של תקופת האבן למחשבים בני ימנו. האדם הקדמון לא ידע לספור אפילו עד שתיים ולבטח לא היה זקוק לספרה אפס.

האדם הקדמון אכל מכרסם מעוך אחד או הרבה מכרסמים, אך לא הייתה לו דרך לבטא את הכמויות למעט בתיאור של 'אחד' ו'הרבה'.

במשך הזמן פתחו השפות הפרימיטיביות את המספרים: אחד, שתיים, הרבה. בהמשך הופיעה הספרה שלוש, אך כאן העניין פסק למשך תקופה ארוכה. מעבר לספרה שלוש השתמשו בני השבטים במושג 'הרבה'.

איש אינו יודע מתי התחילו למנות, ואפילו לא ידוע אם המספרים אחד, שניים, שלוש (מספרים מונים) קדמו למספרים ראשון, שני, שלישי (מספרים סודרים). נראה שלפחות חלק משיטת המספור התפתחה במהלך טקסים פולחניים ואם רעיון זה נכון אז המספרים הסודרים קדמו למונים.

כמובן שיה צריך זינוק מחשבתי גדול יותר כדי להגיע ממנייה פשוטה של עצמים להבנת מספר כגודל מופשט. בשפות שונות אי אפשר להתנתק בין המנייה למושג מופשט. באיי פיג'י למשל המונח לעשרה אגוזי קוקוס הוא 'קורו', אך המונח לעשר שירות הוא 'בולו'. כלומר יש מספרים לכל מושג בנפרד.

גם בשפה שלנו יש יובל שנים אבל אין יובל עגבניות.

מן הסתם, נדרש זמן רב כדי לקשר את המספר עם עצמים שאינם זהים (תשעה חפצים, למשל).

הרמז הראשון שמספרים גדולים משניים נחשבו פעם ל'הרבה' נמצא לפני כחמשת אלפים שנה בשפה השומרית (מסופותמיה): שם המספר 3 = Es היה גם סימן הריבוי של מושגים (כמו - ים בעברית). בכמעט כל השפות העתיקות הספירה התפתחה עד המספר 4 ואז נעצרה. מדוע עד 4 ולא יותר?

אחד ההסברים הוא שהאנשים מנו עם האגודל את ארבע האצבעות האחרות שלהן. רעיון יותר מתוחכם גורס שהמספר הגדול ביותר שניתן לאתר במבט ללא מניה הוא ארבע. רוב האנשים (בניגוד לאיש הגשם) אינם מסוגלים להסתכל בקבוצת גפרורים מעבר לארבע ו'לזרוק' בקלילות את מספרם. נראה שגם בעלי חיים שונים מסוגלים להבחין עד ארבע עצמים.

במשך הזמן הופיעו מספרים מעבר לשלוש. בחברות מסוימות, אפילו בנות ימינו (כמו למשל בשבת הבאקיארי והבורורו בברזיל) קיימים המספרים: אחת, שתיים, שתיים ואחת, שתיים ושתיים, שתיים ושתיים ואחת... זוהי השיטה הבינארית לספירה. שיטה זו אינה שונה מהותית משיטת הספירה שלנו לפיה לספרה 10 אנו מוסיפים 1 = אחד עשרה, או 2 = שתים עשרה וכו'.

על פי החריטות שנמצאו על עצמות קדומות, נראה שאיש המערות השתמש בשיטה ה'חמישונית' בסופרו ביחידות של חמש בכל פעם: | | | | |. למה דווקא חמש? סביר להניח שזה קרה בגלל שיש לנו חמש אצבעות. למשל בשפת שבט הבורורו 'שתיים, שתיים ואחד' פירושו: 'זאת ידי השלמה'.

ועדיין, בכל המקומות בעולם הספרה אפס לא הופיעה. ובעצם לשם מה? לא היינו צריכים לספור אפס תפוחים למאכל אלא להכריז שאין תפוחים. הצורך באפס לא היה קיים.

היכולת לספור במקומות שונים בעולם נחשבה לחכמה רבה או לכישוף או קריאת שמם של האלים. אלא שמאז איש המערות האנושות התקדמה ונדרשה לייצר קבוצות סימנים שיאפשרו ביטוי מספרי מגוון יותר. שימוש חשוב במספרים נדרש גם לצורך פולחן וחקלאות המסתמכים על לוח שנה. התאמת לוח השנה הלונארי לסולארי דרשה מתמטיקה מתקדמת יחסית וקביעת מספר חודשים וימים.

למשל, לוח השנה המצרי כלל 12 חודשים כשכל חודש נמשך בדיוק שלושים יום. לכל שבוע היו 10 ימים כך שהיו שלושה שבועות. בסוף השנה הוסיפו חמישה ימים כדי שהמספר יסתכם ב 365 יום להקפה אחת של כדור הארץ. זהו הלוח הקדמון שאותו אמצו העבריים ואחר כך היוונים והרומאים.

המצרים היו מעשיים והמציאו את הגיאומטריה (בעיקר כדי לחלק מחדש אדמות לאחר ההצפות של הנילוס), אך גם שם לא הופיעה ספרת האפס. היוונים היו יותר פילוסופים ולכן אמצו את המופשט. אך גם הם לא הצליחו לגלות את האפס. האפס נוצר במזרח ולא במערב!

גם ליוונים ולגם למצרים הייתה שיטת ספירה עשרונית. היוונים השתמשו באותיות שייצגו ספרות (הספרות הרומיות כמו I,V,X,L ). שיטה זו כללה שמות מיוחדים עבור הספרה חמש ועשר, מה שהצביע על שיטת ספירה עשרונית - חמישונית מעורבת.

במשך הזמן התפתחו מערכות מורכבות שייצגו ספרות שונות (במקום להשתמש באותיות חוזרות עבור הספרות השונות).

למרות ששיטת המספרים היוונית הייתה יותר מתוחכמת מהמצרית, היא לא הייתה המתקדמת ביותר. זכות הבכורה שייכת לשיטת הספירה הבבלית ותודות לאותה שיטה התגלה האפס בסהר הפורה (עיראק).

במבט ראשון נראית השיטה הבבלית משונה. זוהי שיטת שישים (בחירה מוזרה לאור העובדה שרוב החברות בחרו בשיטה החמשונית או העשרונית). בנוסף, הבבלים השתמשו רק בשני מספרים: יתד עבור 1 ויתד כפולה עבור 10. בניגוד לשיטות המתוארות קודם כל סימן בבלי יכל לבטא מספר רב של מספרים שונים. יתד בודדת בטאה את המספר 1 אך גם 60 או 3600 ועוד.

הם יצרו חשבונייה מאבנים (אבן = Calculus ). שיטת המספרים הבבלית הייתה כמו חשבונייה שהועתקה ללוח חמר. כל קבוצת סימנים ביטאה מספר מסוים של אבנים שהוזזו על החשבונייה ולכל קבוצה היה ערך שונה התלוי במיקומה. מבחינה זו השיטה הבבלית דמתה לשיטה של היום משום שהספרה 4 יכולה להיות 4 אך במיקום אחר גם 40 או 400 וכו'. לכן יתד אחת מבטאת את הספרה 1 אם היא ראשונה או 60 אם היא שנייה בתור או 3600 אם היא שלישית בתור (מימין לשמאל).

איך יכלו הבבלים לרשום את המספר 60? את המספר 1 היה קל לרשום: |. אבל גם 60 נרשם כך, כיוון שחסרה הייתה הספרה 0. ההבדל הוא שהיתד מוקמה בטור השנייה ולא בראשון. דבר זה קל לסידור בחשבונייה אך היה קשה להבנה בחריטה על לוח חמר.

סביב 500 לפנה'ס החלו הבבלים להשתמש בשתי יתדות משופעות כדי לבטא מקום ריק, מה שמקביל לטור ריק בחשבונייה. הסימן הזה היה בבחינת 'תופס מקום' והוא הקל על האבחנה לגבי המיקום של היתד. זוהי שיטת הערך לפי המיקום. שיטה זו עדיין מלווה אותנו בחלוקת השעות והזוויות, אך בשל נוחות הספירה עם אצבעות ידינו, תפסה את מקומה השיטה העשרונית.

בשלב זה לאפס הייתה תועלת רק של 'תופס מקום'. הוא ייצג מיקום בחשבונייה, טור שבו כל האבנים נמצאו בשורה התחתונה. לא היה לו ערך מספרים משל עצמו ומשמעותו הייתה 'לא כלום'. זו הייתה ספרה ולא מספר!

גם כיום הספרה אפס נחשבת במקרים רבים לתופס מקום ולא לבעל ערך מספרי משל עצמו. למשל בחוגת הטלפונים האפס מופיע אחרי הספרה 9 ולא לפני הספרה 1, שם מקומו. אבל היום מבינים שלאפס יש מיקום שהוא בדיוק בין שורת המספרים החיוביים למספרים השליליים.

למרות זאת אנו מתחילים תמיד לספור מ 1. דווקא לבני המאיה ממקסיקו הרעיון להתחיל לספור מאחד נראה לא כל כך הגיוני. למעשה הייתה להם שיטה עם היגיון מעניין. הייתה להם שיטה המבוססת על מיקום וספרות. אלא שהם בססו את המספרים שלהם על בסיס 20 ולא על בסיס 60. 20 היא שטיה המבוססת על המערכת העשרונית. כמו הבבלים הם נזקקו לאפס כדי למקם נכון כל ספרה. הספרה אפס היוותה אצלם את הספרה הראשונה וכך היום הראשון לחודש הראשון בשנה היה יום האפס ומשם הספירה התחילה עד ליום ה 19, אז התחלף החודש. ס'ה היו להם 18 חודשים על פני 360 יום (ועוד חמישה ימים לתקנון).

המצרים השתמשו בשברים אך הערך של השבר היה מספרי ולא תאור של יחס. למשל המספר 3/4 לא היה היחס בין 3:4 אלא הסכום של 1/2 ושל 1/4.

דווקא הבבלים הסתדרו עם המספרים הללו ביוצרם יחסים ששיונים. למשל 0,30 = 1/2 ו - 0,45 = 3/4. למרות ששיטה זו הייתה נוחה מאוד, היוונים והרומאים תעבו את האפס ונצמדו לשיטה המצרית, מה שדרש שיטות מסובכות לחישוב מספרים. אבל במקרים מסוימים הם היו צריכים להמיר את המספרים לשיטה הבבלית, לחשב ואז להמירם בחזרה לשיטה היוונית.

ולמה הם תיעבו את האפס? האפס היה מסוכן!!!

האפס קשור עם הריק, הלא כלום. רוב הקדמונים האמינו שלפני בריאת העולם היה רק לא כלום וכאוס. ביהדות מציינים את התהו ובוהו שבמסורות מסוימות מייצגים את 'תהומות' מעין מפלצת קדמונית שהתקיימה טרם בריא העולם וגופה הפך לשמיים וארץ, ואת ה'בהומות' שהיא מפלצת הבהמות מהמסורת והאגדה העברית.

בנוסף לחשש מפני הלא נודע האפס היה לא מובן. היוונים לא הצליחו להסביר את תכונותיו המתמטיות ואילו נראו מסתוריות כמו בריאת העולם. אפילו בתרבות הבבלית האפס לא עמד בפני עצמו אלא כחלק מספרה כלשהי משום שאפס בודד עלול להתנהג באופן לא נאות, שלא כמו המספרים האחרים.

למשל: אם נוסיף לכל מספר את עצמו הוא ישתנה. 1+1 זה 2, 3+3 זה 6. אבל לא משנה כמה פעמים נוסיף את האפס הוא עדיין יישאר אפס.

כנ'ל כאשר נכפיל כל מספר במספר אחר. ערכו יגדל (בהנחה שמדובר במספר חיובי). לא כן האפס. כל דבר כפול אפס שווה אפס.

חילוק במספר מסוים הוא ההיפך מהכפלתו. לא כן באפס. אפס לחלק לכל מספר נותר אפס. וחמור מכך: כל מספר לחלק לאפס מאבד את המשמעות. גם אפס לחלק לעצמו לא נותן לנו את התוצאה המצופה: אחד.

הבעיה היא שהאפס התנגש בעיקרי האמונה של הפילוסופיה המערבית הפיתגוראית. היקום היווני שעוצב על ידי פיתגורס, אריסטו ותלמי שרד זמן רב לאחר התמוטטות הציביליזציה היוונית. היעדרו של האפס עקבה את צמיחת המתמטיקה ועצר את החידושים במדע, תוך סיבוך ללוח השנה.

קצת על הפיתגוראים

פיתגורס היה מתמטיקאי ומוזיקאי מחונן שהאמין שהעולם כולו בנוי ממספרים. הוא הקים כת לפיה כל העולם בנוי מיחסים של מספרים שלמים וטבעיים. הוא מצא שכל דבר ביקום: מוזיקה, יופי, אדריכלות, טבע והיקום עצמו, קשורים זה בזה ביחסים מתמטיים הרמוניים, כמו למשל 'חיתוך הזהב' [היחס בין החלק הקצר לארוך בקו מסוים = היחס בין החלק הארוך לסכום שני הקווים]. שלמות זו התבטאה ביחסים שבין סולמות מוזיקליים, למשל. יחסים אילו התגלו בתכניות העיצוב של הטבע כמו בחילזון ים, אננס וכמובן יצירות אמנות מפורסמות לאין סוף.

על פי תפיסתו, כדור הארץ היה במרכז היקום וסביבו נעו השמש, הירח, כוכבי הלכת ושאר הכוכבים. בתנועתם הם השמיעו מוזיקה קוסמית (צדק ושבתאי נעו מהר ולכן השמיעו צלילים גבוהים יותר). מאותה סיבה הפנטגרם הפך להיות הצורה המושלמת

יש לציין שאמונות אילו היו נפוצות באותן ימים אך פיתגורס נתן להן הסבר וצידוק מתמטי!

מרגע שהגיע האדם לתפיסת המספרים כישויות מופשטות הוא החל לייחס להם סגולות וכוחות סודיים. מיוון ועד הודו נזקפו למספרים סגולות יחודיות. הטענה ההודית הייתה שהמספרים מחוננים ב'טבע הברהמה', כלומר הם מהות אלוהית. פיתגורס טען ש'הכל מספרים'. תפיסה זו הובילה להתפתחות הנומרולוגיה. בעיני הנומרולוג המספר הוא הממשות הבסיסית. הוא שואב משמעות סמלית מהיחס בין הרגיע למעשי האדם. מכאן שכל מספר המוזכר בכתבי הקודש הוא בעל משמעות.

מספרים אילו השפיעו לפעמים על אומות. ב 1240 ציפוי יהודים ונוצרים באירופה לביאת המשיח משום שזה היה 5000 למניין היהודי. בשנת 2000 לספירה פרצה מהומת המילניום והרבה כספים וכזבים נשפכו עליה.

אחת מגרסאות הנומרולוגיה היא הגימטרייה העברית (גרמאטיה ביוונית = משחק באותיות). לפי שיטה זו לכל אות בא'ב העברי (אבל זה קיים גם בשפות אחרות כמו ערבית או לטינית) יש ערך מספרי וסכומן מהווה איזה שהוא קשר נתון למילה אחרת בעלת ערך דומה. תפיסה זו הייתה נפוצה במיוחד בקבלה וגם אפשרה לאנשים לחזור אחרי סדרת ספרות מורכבת וארוכה ללא שגיאות (כשהם בעצם הופכים את המספרים לאותיות ומילים וזוכרים את המילים).

שמותיהם של שבעת ימי השבוע בלטינית התבססו על שמותיהם של גרמי השמיים שנחשבו בעת העתיקה לכוכבי לכת: dies solis = יום ראשון, יום השמש (Sunday ).

Dies lunae = יום שני, יום הירח (Monday)

Martis dies = יום שלישי, יום המאדים

Mercurii dies = יום רביעי, יום החמה

Jovis dies = יום חמישי, יום הצדק

Veneris dis = יום שישי, יום הנוגה

Saturni dies = יום שבת, יום השבתאי (Saturday)

אבל נחזור לפיתגורס:

כת המספרים של פיתגורס תפסה האמינה בגלגול נשמות. פיתגורס האמין שהוא אורפובוס, גלגולו של גיבור מטרויה וסבר שכל הנשמות, כולל אילו של חיות, התגלגלו לאחר המוות לגוף של אחרים. מסיבה זו הוא ואנשי כתו היו צמחונים. על פי גרסה אחת הם אכלו המון שעועית ולכן כינו אותם: 'המפליצנים'. בגרסה אחרת, פיתגורס דווקא המליץ להימנע משעועית בדיוק מסיבה זו. הם גם האמינו שכל המחלות נגרמות בגלל הפרעת עיכול ולכן צריך לאכול מזון נע ולהימנע מללבוש צמר.

אחת הנקודות המעניינות בפילוסופיה שלהם הייתה שלמספרים עצמם יש משמעות מעבר למיקום ולכמות שהם מייצגים. כל מספר ייצג תו, צורה גיאומטרית ומשמעות פילוסופית משלה. תפיסה זו הייתה קיימת בתרבויות שונות, מהתרבות הסינית העתיקה שנתנה למספרים מסוימים השלכות פילוסופיות ודרך התרבות היהודית שנתנה למספר 7 (או 4 ) ערכים מקודשים. מושג זה נקרא: מספר טיפולוגי.

רעיון זה קבע שבט גם בפילוסופיה והרפואה הסינית. כך למשל בפילוסופיה הסינית מדברים על הדאו - הדרך. את השיר: 'אחד מי יודע' הסינים היו שרים, קרוב לוודאי כך:

אחד מי יודע? אחד אני יודע! אחד הוא הדאו, הדרך הפנימית, שבשמיים ובארץ.

שניים מי יודע? שניים אני יודע, שניים הם היין והיאנג, הניגודים המשלימים.

שלושה מי יודע? שלושה אני יודע! שלושה הם דם המזין את הגוף, ג'ינג שהוא תמצית החיים ושן שהוא המוטיבציה, היצירתיות והתאבון לחיים.

ארבעה מי יודע? ארבעה אני יודע! ארבעה הם ארבע הרמות הקיימות בין העור לאיברים הפנימיים, ומקיימות את הקשר בין הפנים לסביבה.

חמישה מי יודע? חמישה אני יודע! חמישה הם חמש הפאזות: אש ששורפת ויוצרת אפר - אדמה. האדמה שבתוכה מגלים מתכות. המתכת שאוגרת מים. המים שמזינים את העץ. והעץ שמלבה את האש. כל אילה מייצגים את הדינמיקה של הטבע.

שישה מי יודע? שישה אני יודע! שישה הם שש השכבות המקשרות את ערוצי האנרגיה של הגוף.

שבעה מי יודע: שבעה אני יודע! שבע הרגשות הכוללות את הכעס, השמחה, העצב, ההרהורים, יגון, פחד ושוק.

שמנה מי יודע? שמנה אני יודע! שמנה העקרונות על פיהן מאבחנים: עודף - חוסר, חום - קור, פנימי - חיצוני, יין - יאנג.

וכן הלאה...

לאפס לא היה מקום בתוך התפיסה הפיתגוראית. האפס לא יצג לגביהם כלום ביקום ולכן מנע מהם להתייחס אליו כאל מספר. האפס לא קיים יחסים נורמאליים עם שום מספר אחר קיים. יתרה מכך, הפיתגוראים ניסו לדכא רעיון בעייתי נוסף: קיומם של מספרים לא רציונאליים. לגביהם היחס בין שני מספרים דומה ליחס בין שני קווים ולכל דבר יש יחס מדויק ונאה היכול להיכתב בצורה של a/b. בעיניהם היה הריבוע צורה גיאומטרית מושלמת בגלל היחסים הנוחים שבין הצלעות שלו: 1:1. אלא שכשמחשבים את האלכסון על פי משפט פיתגורס המפורסם, בריבוע מושלם (ולא במשולש בעל יחסי צלעות 3:4:5 ) מסתבר דבר מעניין: לא משנה באילו סרגלים זעירים נמדוד את אלכסון הריבוע, תמיד המדידה לא תהיה מדויקת. דבר זה נובע מאותו משפט שפיתגורס התבסס עליו (למעשה משפט זה היה ידוע גם אלף שנים קודם): שורש סכום הניצבים במשולש ישר זווית שווה לשורש הקו האלכסוני המחבר בניהם: A^2 + B^2 = C^2.לפי כלל זה הרי שאורך האלכסון של ריבוע בעל צלע באורך 1 הוא שורש 2, אלא ששורש 2 אינו מספר רציונלי שלם ונוח ובוודאי לא מספר שניתן לבטא אותו כיחס בין שני מספרים שלמים.

זה היה סוד אפל בתוך הכת שהנהיג ומשתתפי הכת נשבעו שלא להפיץ אותו החוצה ואפילו לא להעלות אותו על הכתב. אגדות מספרות שבחור בשם היפאסוס היה חבר באחווה הפיתגוראית וגילה את הסוד. כתוצאה מכך הוא הושלך מסיפון הים עד לטביעתו. אגדה אחרת מספרת שהוא סתם נזרק מהאחווה וזו התאבלה עליו כאילו הוא מת. כך או כך, תהליך הקבלה של מספרים אי - רציונאליים ביוון נעשה בחוסר רצון ובצורה איטית.

אבל לא מספרים אי - רציונאליים הרגו את פיתגורס אלא השעועית! מספרים שאויביו שרפו את ביתו ובעודו נמלט הגיע לשדה שעועית. הוא כל כך שנא שעועית שנעצר וסרב לעבור אותו וכך מצא את מותו בידי רודפיו.

למרות שהוא מת הפילוסופיה שלו שרדה כשאריסטו ממשיך אותה. פילוסופיה זו עתידה להתקיים אלפיים שנה, אומצה על ידי יוון ואחר על ידי רומי ומשם חדרה לכנסייה הנוצרית. כך שלא הבורות דחתה את קבלת האפס אלא הפילוסופיה.

האפס היה רעיון מסוכן משום שהיה טמון בו גם רעיון האין - סוף. שילוב של אין - סוף ואפס נחשב לרעיון שסותר את הדת הנוצרית במשך שנים רבות. על ההשלכות של רעיון זה ניתן לקרוא במאמר: 'היש ישנו והאין איננו' באתר תמורות: ללחוץ כאן

מלומדים מימי הביניים קבעו שהאפס מייצג את השטן. בוטיוס היה נזיר ופילוסוף שהשמיע את הטיעון הבא: האלוהים הוא כל יכול. אין דבר האלוהים אינו יכול לעשות. אבל האלוהים, הטוב המוחלט, יאנו יכול לעשות דבר רשע. משם שהרשע הוא לא כלום. עבור אנשים בימי הביניים זה נשמע הגיוני להפליא. תפיסה נוצרית זו סתרה את התפיסה היודו - נוצרית שהעולם בא מתוך הכאוס של הריק, אך החשש ממנו היה כה גדול שהמלומדים הנוצריים ניסו לפרש את התנ"ך כך שיתאים לאריסטו במקום להיפך.

בעוד המערב חשש מהריק, הרי שהמזרח קידם אותו בברכה. הוא היה מנודה באירופה אבל הודו - סין ומאוחר יותר ארצות ערב השתמשו בו בנדיבות. אריסטו לא השפיע על המזרח הרחוק ולריק היה מקום חשוב באמונה ההינדית. במקור הם האמינו באלים רבים אך לאורך המאות החלו האלים להתמזג זה בזה וכל האלים הפכו להיבטים של בראהמה, האל המקיף כל. הדת הפכה למיסטיקה ופילוסופיה מזרחית.

בדומה לתפיסות מזרחיות רבות ההינדואיזם היה מבוסס על דואליות (במערב זה נחשב לכפירה). ההודים לא סתם אמצו את האפס בתור 'תופס מקום' אלא גם נתנו לו משמעות ועוצמה. הם לא התעניינו כל כך בגיאומטריה שהיוונים כל כך אהבו אבל אמצו בהתלהבות את השיטה הבבלית ועסקו באריתמטיקה של מספרים בשיטה הדומה לזו שלנו. זה הביא לתועלת יום יומית בכל הנוגע לחיבור וכפל. סוף סוף המספרים הפכו למשהו שמביא תועלת מעבר למדידת דברים. מהם צמחה האלגברה. הם הנהיגו תחרויות בין אנשים שמחשבים לחשבוניות היווניות, למשל, וזכו ללא הרף.

עבור ההודים המספרים השליליים היו הגיוניים והם השתמשו בהם תדיר. אבל אפילו ההודים חשבו שאפס הוא מספר מוזר (אך לא מפחיד). תוך זמן לא רב הם נוכחו לדעת שכל מספר חלקי אפס שווה לאין סוף.

במאה השביעית נפלה רומי (הנוצרית). בשנת 610 קבל מוחמד את ההנחיה האלוהית מאת המלאך גבריאל ותוך 10 שנות אלימות השתלטו המוסלמים על ארצות ערב וירושלים. בשנת 710 האסלאם שלט מהודו ועד צרפת. הם אפילו הנחילו תבוסה לסינים (אך לא כבשו אותם). המוסלמים ידאו לאמץ במהירות את חוכמת העמים השונים והחלו לתרגם טקסטים לערבית. למרות שהערבים לקחו את סימני המספרים מהודו העולם יכנה מעתה את השיטה החדשה: מספרים ערביים.

המושג 'סבוניא' ההודי שייצג את האפס הפך אצלם ל'סיפר' וביוונית תורגם ל'זפירוס'. משם הדרך ל'זירו' בעבור האפס הייתה קצרה. האפס כל כך השפיע על עולם המספרים שלהם שייצג את שיטת הספירה ומכאן cipher התגלגל למושג לספור.

הרמב'ם, יהודי במאה ה - 12 הסתייג מהתפיסה האסלאמית לספירה משום שהיא נגדה את תפיסת אריסטו ותמכה באטומיסטים, יריביהם. האטומיסטים האמינו שהעולם מורכב מחלקיקים זעירים ונפרדים בשם אטומים שיכולים לנוע. חייב להתקיים בניהם רווח אחרת הם ייצמדו זה לזה ולא יוכלו לנוע והעולם כולו יקפא. פסילת הרעיון של אין - סוף סייעה לו להוכיח שיש אלוהים ולכן הוא התנגד לרעיון של אפס ותמך ברעיונות של אריסטו [מאחר שהספירות נעות בחלל סביב כדור הארץ והחלל מוגבל חייב להיות משהו שיניע אותם וזהו האלוהים].

עם זאת, כדי ליישר קו עם התפיסה היהודית של בריאת העולם, הרמב'ם טען שאריסטו טעה שהיקום היה מאז ומעולם. לטענתו, היקום נוצר מהלא כלום אבל מרגע שנוצר הלא כלום נעלם.

המוסלמים אמצו את הרעיון האטומיסטי וקבלו את הריק כרעיון מכובד. הם האמינו שהעולם נברא מתוך הריק, לכן בוודאי שהאפס היה קיים. מאוחר יותר, הקבלה דברה על תפיסת הצמצום: כדי שיהיה מקום לאלוהים האין סוף היה צריך להצטמצם. גם תפיסה זו התאימה עצמה לקיום של האפס והאין סוף. מאידך, היא השתמשה במספרים טיפולוגיים ונתנה משמעות למספר עצמו. על פי הקבלה ישנם מספרים של קדושה וקומבינציות של מספרים מהווים את הצופן התנכי המפורסם על פי הקבלה. רעיונות אילו אפשרו לשלב תפיסות מזרחיות שחדרו למערב ובו בזמן להציג תפיסה שלא תסתור את רעיון בריאת העולם והמשמעות היהודית הקיימת בו.

אלא שמה שהביא את האפס היה הפרקטיות ולא שינוי בתפיסה הפילוסופית. במאה העשירית האפיפיור סילבסטר (זה שאנו חוגגים את חגו) תמך בשיטת המספור הערבי, אותה למד כנראה בספרד. אמנם שיטה זו לא כללה את האפס ולכן לא דחתה את אריסטו אבל היא היוותה שלב להכשרת הלבבות.

ב 1277 הכריז אטיין טנפייה, הבישוף של פריז על אספת מלומדים שבטלה חלק מהדוקטרינה של אריסטו. אריסטו למשל טען שאי אפשר שאלוהים יניע את השמיים בקו ישר כי זה ישאיר ואקום מאחור והם יתקדמו לעבר האין סוף. הוא טען שאלוהים יכול לעשות וואקום אם מתחשק לו ופתאום הריק הפך לדבר מותר.

אבל הדבר שהכי שבר את ההתנגדות לאפס היה המסחר הוונציאני.

לפני הגעת המספרים הערביים הסוחרים והחלפנים היו חייבים להסתפק בחשבונייה. הגרמנים קראו לה 'רכנבאנק' ומשם התפתח מושג הבנק שפירושו: הלוואת כספים. הם השתמשו במוטות חישוב כדי לתעד כמה כסף כל אחד מהלווים חייב. הערך הכספי נרשם לצידו של המוט וכונה סטוק (מקל). משם נולד ערך המניות.

הסוחרים האיטלקיים אהבו את המספרים הערביים שסייעו להם להיפטר מלוחות החישוב שלהם והשתמשו בהם למרות התנגדות השלטונות והכנסייה. בסופו של דבר הממשלות נכנעו תחת הלחץ המסחרי והשיטה התקבלה באיטליה והתפשטה במהירות באירופה. כך התקבל האפס ואיתו גם הריק.

נדרשה הוכחה חדשה לקיומו של אלוהים אבל זה כבר סיפור אחר...

* www.tmurot.org.il/article.asp?id=707
הוכחה טבע איך לבטא הוכחה למציאות הבורא איטליה שינויים מדע בנקאות השלכות תהליכים עבריינים סיפור
המלחמה בקורונה, מי שלא מוכן לסבול קצת סובל הרבה? השקעה לטווח רחוק, מה ניתן ללמוד מההתמודדות עם הקורונה? למה לא לדחות בעיות למחר? טיפול מונע, מניעת אסונות, למה לא להדחיק בעיות? למה לא יהיה בסדר? שפעת הקורונה
המלחמה בקורונה, מי שלא מוכן לסבול קצת סובל הרבה? השקעה לטווח רחוק, מה ניתן ללמוד מההתמודדות עם הקורונה? למה לא לדחות בעיות למחר? טיפול מונע, מניעת אסונות, למה לא להדחיק בעיות? למה לא יהיה בסדר? שפעת הקורונה
...לסבול קצת סובל הרבה? השקעה לטווח רחוק, מה ניתן ללמוד מההתמודדות עם הקורונה? למה לא לדחות בעיות למחר? טיפול מונע, מניעת אסונות, למה לא להדחיק בעיות? למה לא יהיה בסדר? שפעת הקורונה למה עדיף לסבול קצת היום מאשר הרבה יותר מחר? אחת התובנות המשמעותיות שאליעד כהן מציג בהרצאה זו, נובעת מהתמודדות המדינות השונות עם מחלת הקורונה. כאשר התפרצה המגפה, היו מדינות שבחרו לנקוט בגישה של סגר מידי, בידודים קפדניים, והגבלות קשות למרות המחיר הגבוה שהיו צריכים לשלם מבחינה כלכלית וחברתית. התפיסה שעמדה מאחורי ההחלטה הזו...
קורונה והגרוע מכל, איך להתכונן לגרוע מכל? האם אפשרי להתכונן לגרוע מכל? איך לעשות ביטוח רגשי? איך להרגיש טוב תמיד? איך לא לפחד מהקורונה? איך לא לפחד מהגרוע מכל? איך לא לפחד משום דבר? איך להתמודד עם פחדים? להיות מאושר תמיד
קורונה והגרוע מכל, איך להתכונן לגרוע מכל? האם אפשרי להתכונן לגרוע מכל? איך לעשות ביטוח רגשי? איך להרגיש טוב תמיד? איך לא לפחד מהקורונה? איך לא לפחד מהגרוע מכל? איך לא לפחד משום דבר? איך להתמודד עם פחדים? להיות מאושר תמיד
...להתכונן לגרוע מכל? איך לעשות ביטוח רגשי? איך להרגיש טוב תמיד? איך לא לפחד מהקורונה? איך לא לפחד מהגרוע מכל? איך לא לפחד משום דבר? איך להתמודד עם פחדים? להיות מאושר תמיד איך אפשר להתכונן לגרוע מכל? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מדבר על נושא הפחדים וההכנה לגרוע מכל, תוך שהוא מציע דרכים להתמודד עם הפחדים הללו ולהרגיש טוב בכל מצב, גם אם הדברים אינם מתנהלים כפי שרצינו. הוא פותח בכך שאנשים אינם תמיד יכולים לחזות את העתיד, ובחיים קורים לא אחת דברים לא צפויים, כגון משברים או אסונות. ולכן, השאלה העולה היא אי
טוב ורע בכל דבר, 3 סוגים של יתרונות וחסרונות בכל דבר, בכל דבר יש טוב, בכל דבר יש רע, בכל רע יש טוב, בכל טוב יש רע, אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, יתרונות בכל דבר, חסרונות בכל דבר
טוב ורע בכל דבר, 3 סוגים של יתרונות וחסרונות בכל דבר, בכל דבר יש טוב, בכל דבר יש רע, בכל רע יש טוב, בכל טוב יש רע, אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, יתרונות בכל דבר, חסרונות בכל דבר
...וחסרונות בכל דבר, בכל דבר יש טוב, בכל דבר יש רע, בכל רע יש טוב, בכל טוב יש רע, אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, יתרונות בכל דבר, חסרונות בכל דבר למה בכל דבר יש גם טוב וגם רע? אליעד כהן מסביר כי המציאות מורכבת תמיד מתערובת של טוב ורע, ואין מצב שבו קיים טוב מוחלט ללא רע או רע מוחלט ללא טוב. לפי אליעד, בכל מצב בחיים קיימים שלושה סוגים עיקריים של יתרונות וחסרונות: מצבים בהם היתרונות והחסרונות מאוזנים באופן יחסי. מצבים בהם היתרונות עולים על החסרונות, או להפך. מצבים שבהם בכל יתרון יש חיסרון מובנה, ולהפך...
הפליליסטים - מתי עבריין מקבל עליו את הדין באהבה? ומהי המשמעות הרוחנית?
...מתי עבריין מקבל עליו את הדין באהבה? ומהי המשמעות הרוחנית? אם נתבונן על עולמם של הפליליסטים נראה משהו מעניין, והוא כי ישנם מצבים שונים שבהם עבריין מורשע מקבל עליו את הדין באהבה, למרות שגזר הדין יכול להיות גם מאסר עולם. אך ישנם מצבים שבהם עבריין מורשע, לא מוכן לקבל עליו את גזר הדין באהבה, למרות שזה יכול להיות אפילו רק עונש קל. והדבר שבו תלוי האם העבריין יקבל עליו את גזר הדין בצורה מכובדת או לא, זה האם העבריין חושב ששפטו אותו בצורה הוגנת ועפ האמת. כי כאשר האדם הולך להיות עבריין, וכאשר האדם מתעסק בענייני...
סיבתיות, איך לדעת שמצאת את הסיבה של משהו? האם מצאתי את הסיבה הנכונה? איך למצוא את כל הנחות היסוד? אימות הנחות היסוד, למה דווקא התוצאה הזאת? האם הסיבה מחייבת את התוצאה? האם מצאתי את כל הסיבות? חקר סיבה ותוצאה
סיבתיות, איך לדעת שמצאת את הסיבה של משהו? האם מצאתי את הסיבה הנכונה? איך למצוא את כל הנחות היסוד? אימות הנחות היסוד, למה דווקא התוצאה הזאת? האם הסיבה מחייבת את התוצאה? האם מצאתי את כל הסיבות? חקר סיבה ותוצאה
...האם מצאתי את הסיבה הנכונה? איך למצוא את כל הנחות היסוד? אימות הנחות היסוד, למה דווקא התוצאה הזאת? האם הסיבה מחייבת את התוצאה? האם מצאתי את כל הסיבות? חקר סיבה ותוצאה איך אפשר לדעת שמצאת את הסיבה האמיתית למה שקרה? הנושא המרכזי הוא סיבתיות - איך לדעת אם באמת מצאנו את הסיבה המדויקת לתוצאה מסוימת, ואיך ניתן לוודא שהסיבה שגילינו היא הנכונה והמלאה. אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת כיצד לחקור סיבה ותוצאה, כיצד לזהות את הנחות היסוד, ואיך לוודא שלא החמצנו סיבות אחרות. מהי הדרך הנכונה לבדוק האם מצאנו את הסיבה...
הסוד של הרצון האמיתי - מהו רצון אמיתי בשלמות אין סופית, לדעת את האמת?
...האמיתי - מהו רצון אמיתי בשלמות אין סופית, לדעת את האמת? כפי שכבר ביארתי, התנאי היחיד ההכרחי לאושר אמיתי מושלם בשלמות, הוא ידיעת האמת. דהיינו, הבנת המציאות בשלמות. כגון לדוגמה הבנת הסיבה הראשונה של כל הסיבות, שהיא הסיבה שבגללה כל האירועים בכל רגע ורגע הם כפי מה שהם. או הבנת התכלית הסופית והמשמעות האמיתית של כל האירועים שמתרחשים בעולם בכל רגע ורגע דווקא כפי מה שהם ולא אחרת. והתנאי היחיד ההכרחי לידיעת האמת והבנת המציאות בשלמות, הוא הרצון של האדם. כי עפ השכל האנושי, האדם מוגבל להבין את כל המציאות בשלמות...
תחביבים והתאהבות, מה זה תחביבים אישיים? איך נוצרים תחביבים? איך למצוא תחביבים? למה אני לא מצליח למצוא תחביבים? איך לפתח תחביבים? איך למצוא תחומי עניין? פיתוח תחביבים, למה שום דבר לא מעניין אותי? למה אני לא מוצא עניין בכלום?
תחביבים והתאהבות, מה זה תחביבים אישיים? איך נוצרים תחביבים? איך למצוא תחביבים? למה אני לא מצליח למצוא תחביבים? איך לפתח תחביבים? איך למצוא תחומי עניין? פיתוח תחביבים, למה שום דבר לא מעניין אותי? למה אני לא מוצא עניין בכלום?
...איך נוצרים תחביבים? איך למצוא תחביבים? למה אני לא מצליח למצוא תחביבים? איך לפתח תחביבים? איך למצוא תחומי עניין? פיתוח תחביבים, למה שום דבר לא מעניין אותי? למה אני לא מוצא עניין בכלום? למה קשה לפתח תחביבים ולהתאהב בפעולות חדשות? אליעד כהן מסביר תחילה את ההגדרה של תחביבים - תחביב הוא דבר, פעולה או תחום עניין שהאדם עוסק בו מתוך הנאה ועניין. על מנת להבין מדוע אדם לא מצליח לפתח תחביבים, יש להבין תחילה שתחביבים הם למעשה סוג של התאהבות בפעולה או בתחום מסוים. כשם שאדם יכול להתאהב באדם אחר, כך הוא יכול להתאהב...
שינוי הבנה, שינוי מחשבה, לשנות את ההבנה, לשנות את החשיבה, שינוי מחשבתי, חשיבה חיובית, שיטות להרגיש טוב, לראות את חצי הכוס המלאה, לראות את היתרונות, לראות את הטוב, לאהוב את הרע, הצלחה אהבה וחיים טובים
שינוי הבנה, שינוי מחשבה, לשנות את ההבנה, לשנות את החשיבה, שינוי מחשבתי, חשיבה חיובית, שיטות להרגיש טוב, לראות את חצי הכוס המלאה, לראות את היתרונות, לראות את הטוב, לאהוב את הרע, הצלחה אהבה וחיים טובים
...את החשיבה, שינוי מחשבתי, חשיבה חיובית, שיטות להרגיש טוב, לראות את חצי הכוס המלאה, לראות את היתרונות, לראות את הטוב, לאהוב את הרע, הצלחה אהבה וחיים טובים למה שינוי החשיבה לא מספיק כדי להרגיש טוב? אנשים רבים מאמינים שכדי להרגיש טוב ולהיות מאושרים עליהם לשנות את המחשבה שלהם. הם חושבים שאם הם יצליחו לראות את חצי הכוס המלאה במקום להתמקד בחצי הריק, הם ירגישו טוב יותר. אך אליעד כהן מסביר שהגישה הזו איננה מספיקה, והיא גם לא יעילה לאורך זמן. לדבריו, החשיבה החיובית, למרות שהיא פופולרית, אינה הפתרון העמוק...
מורה רוחני, לא להאמין למורה רוחני, מורים רוחניים, התפתחות רוחנית, רוחניות, מצא את ההבדלים, להאמין או להבין, מפורסמים של שקר, אמונה במורה רוחני, מורה רוחני, מודעות עצמית
מורה רוחני, לא להאמין למורה רוחני, מורים רוחניים, התפתחות רוחנית, רוחניות, מצא את ההבדלים, להאמין או להבין, מפורסמים של שקר, אמונה במורה רוחני, מורה רוחני, מודעות עצמית
...רוחני, לא להאמין למורה רוחני, מורים רוחניים, התפתחות רוחנית, רוחניות, מצא את ההבדלים, להאמין או להבין, מפורסמים של שקר, אמונה במורה רוחני, מורה רוחני, מודעות עצמית למה אסור להאמין למורה רוחני? אליעד כהן מדבר על החשיבות שלא להאמין בצורה עיוורת למורים רוחניים, ומסביר כיצד אפשר להבדיל בין האמת לבין שקרים רוחניים. הוא טוען שמורים רוחניים רבים מדברים על דברים שהם עצמם לא באמת מבינים לעומק, והסיבה לכך היא שלרוב הם ניסו בעצמם להגיע להבנה מוחלטת ונכשלו. לאחר הכישלון הם המציאו תירוצים או תיאוריות חדשות שמטרתן...
יזמות, יעוץ ליזמים, הדרכת אנשי מכירות, איך לשכנע משקיע? איך לשכנע לקוח? החדרת מוצר לשוק, איך למכור מוצר? איך מוכרים מוצר? איך להכין פרזנטציה? איך להעביר מסר? איך משכנעים לקוחות?
יזמות, יעוץ ליזמים, הדרכת אנשי מכירות, איך לשכנע משקיע? איך לשכנע לקוח? החדרת מוצר לשוק, איך למכור מוצר? איך מוכרים מוצר? איך להכין פרזנטציה? איך להעביר מסר? איך משכנעים לקוחות?
...יעוץ ליזמים, הדרכת אנשי מכירות, איך לשכנע משקיע? איך לשכנע לקוח? החדרת מוצר לשוק, איך למכור מוצר? איך מוכרים מוצר? איך להכין פרזנטציה? איך להעביר מסר? איך משכנעים לקוחות? איך משכנעים לקוחות לרכוש מוצר חדש? ההרצאה עוסקת בנושאים כמו יזמות, הדרכת אנשי מכירות, וייעוץ ליזמים, תוך מתן כלים לשכנוע משקיעים ולקוחות. נדונה השאלה איך להציג מוצר חדש ללקוח כך שהוא יראה בו פתרון לכל צרכיו, למרות שהוא לא יודע עדיין שהוא צריך אותו. במקרים כאלה, המטרה היא לגרום ללקוח להבין את הצורך במוצר עוד לפני שהוא מודע לכך....
המדונה של הרוצחים / פרננדו ואייחו
...של הרוצחים / פרננדו ואייחו זאן זנה בא לביקור בקולומביה. לא באמת. לא ממש הוא. אבל השפעת כתביו הגיעה לשם. זאן זנה כתב את המדונה של הפרחים. ספר שכולו תערובת של מציאות חלום ופנטזיה כשהמשפטים נבלעים אחד בשני. רוצחים יפים. הומואים מזדקנים. ואייחו כותב הרבה יותר פשוט מזנה. כתיבתו ברורה שותפת אך איננה פשטנית לרגע. גם הוא מספר על רוצחים יפים, על הומואים מזדקנים. אבל הכתיבה שלו מלבד הטון המיוחד היא כמעט ריאליסטית. ריאליזם פואטי. אין בה כמעט פנטזיות, אלא אם כן הגזמה ספרותית להדגשת דברים היא פנטסטית. והגיבורה...
התמכרות להימורים - מאפיינים, סיבות והשלכות
...להימורים - מאפיינים, סיבות והשלכות התמכרות להימורים מתארת התנהגות של הימורים חוזרים ונשנים בעקביות ובכפייתיות. זוהי הפרעה בשליטה בדחפים (באימפולסים) אשר שולטת בחיי האדם, מכתיבה את ערכיו ופוגעת בהתחייבויותיו בתחום המשפחתי, החברתי והתעסוקתי. הבט משמעותי בהתמכרות זו הינו ההסתבכות הכלכלית מתוך העיסוק הגובר והולך בהימורים, בסכומים גדלים והולכים. מבחינה רגשית לאדם תשוקה ודחף להמר, ללא יכולת לשלוט בכך ולרסן את התנהגותו. לרב ההימור מהווה מפלט ובריחה מבעיות ומתחושות של שעמום, דיכאון, חוסר אונים, מצוקה, חרדה...
לא לזלזל ברגע
...ברגע לפעמים האדם חושב שהוא הגיע להבנה ככ גדולה שהוא כבר באופוריה ולא בודק מספיק, ואז הוא חושב שהכל ידוע לו בחיים, וכמובן שמבחינה אובייקטיבית אין כך הדבר, כי עצם כך שהוא הולך באופוריה הוא לא מסתכל על המציאות נכון, ומפסיק לבחון את החלטותיו. הדבר דומה לארנב שעשה תחרות עם הצב. הארנב השוויץ והלך לישון ואמר אקום עוד שעה, והשעה הזו עלתה לו ביוקר ולמרבה ההפתעה הצב ניצח. וניתן לראות לפעמים כשהאדם פתאום מצליח בדבר מה בחייו הוא פתאום מרגיש שהוא לא יכול לטעות יותר, ואז הוא פחות ערני לדברים שקורים לו ואז פתאום...
על יוגה וחופש
...המנחה שאלה אותנו מהו הערך העליון שלנו, כזה שאם יפגעו לנו בא נגיד עד כאן. המילה הראשונה שקפצה לי לראש, ונשארה שם גם כשהיה סבב שני שאיפשר להתחרט, הייתה: חופש. אני אוהבת לחיות בתחושה של חופש, כך אני חשה שאני חיה את חיי במלואם. ככזו, אני תוהה לעיתים מהם יחסיי עם היוגה, שיש בהם מן המשמעת, הסדר והריטואל. תהייה זו מובילה אותי לשאול עצמי מחדש: מהו בעצם החופש? להיות חופשיה ממה? שהרי חופש אין משמעו חופשה, חול ים, דקלים וקוקוס קר הם הנאה צרופה בלתי מבוטלת, אך גם שם אנו יכולים להיות כלואים בתוך מחשבות, ולפעול...
משא או מסע - לא כובד המשא מכריע אותנו, אלא איך שאנו נושאים אותו
...לא כובד המשא מכריע אותנו, אלא איך שאנו נושאים אותו חברה אמרה לי היום ורדית, קשה לי שאלתי מדוע? קשה לי נפשית, כל השנה האחרונה לא הולך לי התגרשתי עברתי עיר אחרת עם הבן שלי פתחתי זוגיות עם גבר שחשבתי שאוהב אותי פתאום מסתבר לי שהוא ואני לא שותפים יחד חשבתי לפתוח דף חדש, חיים חדשים עם יציבות ופתאום זה לא מה שתיכננתי נפשית אני לא מסוגלת, אני מתמוטטת, אין לי כוח יותר אין לי את החוזק הנפשי ואין מה לשנות כזאת אני זה האופי שלי אמרתי לה תרגעי על מה את שמה את הדגש בכלל בחיים? יש לך בן נפלא שאוהב אותך? את חיה...
בודהיזם - שוֹנוֹת
...- שונות שונות Pakinnakavagga 290 אם כתוצאה מעזיבת אושר קטן אדם יוכל להשיג אושר גדול יותר על החכם לעזוב את האושר הקטן בחפשו אחר אושר גדול יותר. 291 מי שמחפש את אושרו בגרימת כאב לאחרים הינו כבול בכבלי השנאה ולא ישתחרר ממנה. 292 היהירים והרשלנים אשר דוחים את שעליהם לעשות ועושים את שאין לעשות - זיהומיהם רק גדלים. 293 המודעים והערניים אשר מתמידים לתרגל מודעות של הגוף ולא מחפשים מפלט במה שאין לעשות מודעים ובעלי הבנה בהירה - זיהומיהם מגיעים לקיצם. 294 לאחר שהרג אם (השתוקקות), אב (תפישת עצמיות) שני מלכים...
דיאטה - חידוש ההחלטה כל 60 דקות
...ההחלטה כל 60 דקות רוב הנפילות בדיאטה מתרחשות כתוצאה מאי - חידוש ההחלטה. התהליך מוכר וידוע, כמעט בלתי נמנע וברור שיקרה מתישהו... אנחנו מחליטים על דיאטה מיום ראשון, בוחרים שיטה ומתכון, מתחילים במלוא המרץ יש שבועיים קשים, אחר - כך מתרגלים ואז קורה דבר מוזר... להמשך קריאה לחץ על הכותרת... מערכת הסכמים בלתי מוגדרת, ולמה אני מתכוונת? כשאני הולכת לאירוע, מסיבה, לפעמים סתם בעבודה או בסופר מרקט, אני רואה עוגה. אני יודעת שהעוגה כרגע לא נחוצה, אני יודעת שאני בדיאטה אבל היא מפתה... היא עושה לי הרגשה טובה, אני...
לחוות את הדברים בלי "לגעת" בהם
...בלי לגעת בהם בעולם המתמטיקה קיימות אסימפטוטות הקוטעות פונקציה בנקודה מסויימת לכל אורך / רוחב קו מסויים, ושם הן לא נוגעות בה אלא רק סמוכות לה. כך הדבר לגבי החיים, כאשר האדם מנסה לתאר את הישגיו ולבחון את האופן שבו הוא פועל למעשה, כך הוא הכשיל את התהליך. הדבר מזכיר במעט את הבדיחה עם המתכנת והבן שלו. כאשר הבן שואל מדוע השמש זורחת במזרח ושוקעת במערב, אז הוא עונה לו אם זה עובד, אז אל תיגע בזה. הדבר נכון רק יחסית. הדברים אמורים כשהאדם בוחן את עצמו על האופן שבו הוא מתנהל ומתנהג אז הוא מתבלבל ובמקום לעשות...
תקשור, מתקשרים, שליטה במציאות, חיזוי העתיד, האושר של אלוהים, חוסר וודאות, נחישות, חזרה בתשובה - 2
...של אלוהים, חוסר וודאות, נחישות, חזרה בתשובה - 2 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: תקשור, מתקשרים, שליטה במציאות, חיזוי העתיד, האושר של אלוהים, חוסר וודאות, נחישות, חזרה בתשובה. עכשיו אני רוצה לעבור נושא, האם האמת היא טובה או לא טובה? אני רוצה להסביר את העניין, אנשים ששומעים את מה שאני אומר, זה עושה להם פלאות בחיים, או שזה דופק אותם, זה עושה פלאות משני הצדדים, אני רוצה להסביר את העניין. אני בעצם מביא שכל מסוים, השכל הזה תלוי באיזה דרגה הבן אדם נמצא, אם הבן אדם בדרגה נמוכה השכל הזה מאוד עו
פיזיקה / פילוסופיה - הרומן המוזר בין יופי ואמת - חלק 2
...- הרומן המוזר בין יופי ואמת - חלק 2 פיזיקה / פילוסופיה - הרומן המוזר בין יופי ואמת - חלק 1. רמזים מעולם האמנות כדי להעמיק את חקירתנו בואו נלך אל האנשים שיצירת יופי היא פרנסתם. מה אומרים האמנים על עבודתם שיוכל להועיל לנו במדע? א. הכיעור שותף ליצירה. נתחיל מנקודת - מבט לא שגרתית. שום מושג אינו ניתן להבהרה מספקת בלי ניגודו, ועל כן נצטרך לדון גם בהיפוכו של הנושא שלנו. ואכן, האמנות עוסקת לא רק ביופי אלא גם בכיעור: בספרות ובציור, למשל, מופיעים לפעמים דברים ממש דוחים. ובכל זאת, ככל שאנחנו מזדעזעים מהכיעור...
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בדידות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? דיכאון? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשנות תכונות אופי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשפר את הזיכרון? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לקבל החלטות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפרש חלומות? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם גירושין? איך להאמין בעצמך? איך להיגמל מהימורים? איך לנהל את הזמן? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לא להישחק בעבודה? איך לחנך ילדים? איך להעריך את עצמך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע בעולם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש או אין אלוהים? איך להנות בחיים? האם יש בחירה חופשית? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מי ברא את אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש משמעות לחיים? למה העולם קיים? איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
לבקש הרבה כסף אני מפחד להתחיל עם בנות רגישות יתר לסבלם של אחרים הרגשה של הקיום להסתכל על השכל שיש בכל דבר לזכור את הסיבה פחד תמידי פחד מכאב חסר לי ביטחון עצמי האם ביטחון עצמי עובד? אהבה ללא תנאי לגרום למישהו לאהוב אותך אחרי בגידה למה באמת קשה להיות מאושר? מוכר עצוב מוכר יותר טוב הצלחה בקריירה וחוסר הצלחה זוגית זוגיות בטעות מספר החלטות החלטות לא נכונות להתמודד עם המון בעיות איך מתמודדים עם אישה מעשנת? הצבת יעדים בעבודה סוגים של עצות להצליח בחיים לייעץ ללקוח איך להכיר את הלקוח? דוגמה אישית של הורים לילדים לאהוב את הילד שלך מתכון רוחני ראיה רוחנית איך עובד מוח של משוגעים? מהן דרכי הטיפול באוטיזם? למה הוא אוהב אותה? מה הדבר החשוב ביותר כדי להחזיר אהבה? שמירה על גב ישר בסקוואט דיאטה קטוגנית האם אפשרי שאלוהים יהיה בכל מקום? האונס של אלוהים איך להגיע להארה רוחנית? האם הארה קורית באופן אקראי? השכל של הספר להיות אלוהים לא מספיק להיות אלוהים האם כסף מביא אושר? איך לעשות כסף בקורונה? מה משמעות החיים? מטרת החיים היא ימות המשיח כתבות שליליות איך נוצרת הנאה? אלוהים לא בוחר את רצונו בן אדם כרובוט אלוהים לא ברא את העולם איך הצורה של העולם נוצרה? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא יועץ טיפולי, מאמן עסקי מומלץ, טיפול נפשי ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.0625 שניות - עכשיו 13_12_2025 השעה 20:32:01 - wesi4