ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שירותי בריאות ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2 ✔* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1. למתנגדיה...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2
* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1.

למתנגדיה האנטישמיים של הפסיכואנליזה לא היה, כמובן, ספק כי היא מדע יהודי. עד היום מופיע פרויד באתרים אנטישמיים רבים באינטרנט (כדוגמת JewWatch) כחלק ממזימה יהודית להשחתת תרבות המערב, לצד הסוציאליזם. פרויד, כפי שכבר נאמר לעיל, היה ער לעובדה זו ואף ידע להפיק ממנה רווח פוליטי. במכתביו לתלמידיו הוא נקט לא - אחת בנימה האינטימית - חתרנית של "אנחנו היהודים מבינים טוב יותר זה את זה". אין ספק שתלמידו לשעבר והיריב הססגוני ביותר שקם לו בימיו, קארל גוסטב יונג (1875 - 1961), נפל עמוק למלכודת זו. התקפתו המפורסמת של יונג נגד הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה של אדלר, שפורסמה בכתב - עת נאצי לפסיכותרפיה, גילתה בבירור את האנטישמיות העמוקה שלו, צד שאפילו תלמידיו הנאמנים כיום כבר אינם מנסים להכחישו, ולהתבטאות זו נוספו עם השנים עדויות מסייעות רבות. המשטר הנאצי הכריז כי הפסיכואנליזה, כמו הקומוניזם, היא עוד חלק ממזימה יהודית להרס התרבות. פרויד ניצל אחרי ה"אנשלוס" הנאצי של אוסטריה רק תודות להשתדלות בינלאומית (הוא עצמו הפגין קוצר - ראות משווע בכל הנוגע לסכנה), אבל הפסיכואנליזה חדלה למעשה להתקיים ברייך השלישי, וגם בשנים שאחרי המלחמה לא התחדשה מעולם פסיכואנליזה גרמנית מסדר - הגודל של זו הבריטית, האמריקנית והצרפתית. יחד עם זאת, התחדשות הפסיכואנליזה בגרמניה ובאוסטריה מולדתה מהווה עד היום גורם חשוב בדיאלוג של הגרמנים עם עברם.

לא טוב מזה היה גורלה של הפסיכואנליזה תחת המשטר הסטאליניסטי ואחריו. אלכסנדר לוריא, הנוירופסיכולוג הרוסי המפורסם, הבין שסכנת - מוות כפולה מרחפת עליו כיהודי העוסק בפסיכואנליזה ועבר לחקר המוח. עם זאת, האוריינטציה הפסיכואנליטית המובלעת שהמשיכה להדריכו במחקריו הקליניים גרמה לכך שכיום הוא נחשב לאחד מאבות המדע הבין - תחומי החדש הקרוי נוירופסיכואנליזה.

וריאנט מעניין בתחום זה מייצג יהודי בן - זמננו הידוע כאויבה הקשה של הפסיכיאטריה בכלל והפסיכואנליזה בפרט. תומאס סאס, פסיכיאטר יהודי - אמריקני יליד הונגריה, הוא אחד מראשוני תנועת האנטי - פסיכיאטריה, הרואה בפראקטיקה הפסיכיאטרית פעילות משפטית (דכאנית) ולא רפואית. לא ייפלא כי מביקורת זו ספגו הפסיכואנליזה ויוצרה תשעה קבים. בספר שנון מאוד שכתב נגד פרויד מתחשבן סאס - ונראה כי הוא הראשון לעשות זאת - עם מה שהוא רואה כשנאתו המוסתרת של פרויד לגויים, שמעט ממנה מבצבץ במשפט מ"משה האיש ואמונת הייחוד" שצוטט לעיל. סאס משתמש בשוביניזם היהודי של פרויד כעילה לפסילת הפסיכואנליזה כולה כמדע יהודי, ממש כמתנגדיה האנטישמיים! עם זאת, יש לא מעט צדק בטענה שפרויד שיחק משחק כפול ביהדותו, דהיינו, החשיד באנטישמיות את מתנגדיו ונזף במתנגדים יהודיים לפסיכואנליזה (קארל קראוס, תיאודור לסינג) כבוגדים בבן - עמם הנרדף, ובה - בעת התרברב לפני תלמידו הכומר אוסקר פפיסטר כי רק יהודי אתאיסט יכול היה לגלות את הפסיכואנליזה.

הפסיכואנליזה, מצדה, לא היססה מלהפוך את האנטישמיות למושא חשוב למחקר. כבר פרויד מנה כמה מניעים לא - מודעים ביסוד שנאת היהודים (כמו פחד הסירוס ושנאת הנוצרי לדתו שלו). הערות אלה היוו לימים בסיס למחקר הפסיכואנליטי המודרני המנסה להבין את כל צורות שנאת - הזר והפנאטיות כמנגנוני הגנה קולקטיביים מפני תכנים אישיים מודחקים. באווירה האינטרוספקטיבית הרווחת בחברה המודרנית, רדוקציה גלויה זו של טענות פוליטיות אל הפתולוגיה האישית, המוצנעת, מהווה כלי יעיל בפירוקן של אידיאולוגיות אלימות מנשקן.

ג. יהודים בתנועה הפסיכואנליטית

גאוותו היהודית של פרויד השפיעה על מרבית תלמידיו הישירים וכמה מהם (קארל אברהם, הנס זאקס, ובעיקר תיאודור רייק) תרמו בכתביהם תרומה גדולה לקירוב מושגים יהודיים (ברכת כוהנים, כל נדרי, התפילין וכיו"ב) לקהל הקוראים הבינלאומי. מבני הדור השני של הפסיכואנליטיקאים, התבלט אריך פרום בגישתו החיובית ליהדות. פרום, קומוניסט בצעירותו, התקרב מחדש ליהדות בהיותו בארה"ב ואימץ אף הוא גרסה חילונית עקבית למסורת היהודית (בעיקר זו של הנביאים ושל חז"ל), שבה ראה את מבשרת הפלורליזם וההומניזם. בכתבי - העת הפסיכואנליטיים בולט עד היום מספרם של המאמרים שבהם נוטל על עצמו מחבר (בדרך - כלל יהודי) להעביר תחת שבט הפסיכואנליזה מושג, טקס או אגדה יהודיים שריתקו את תשומת לבו. כך, ג'ויס סלוקוור, בתו של האנליטיקאי הנודע הארי סלוקוור, פרסמה מאמר על חוויותיה במהלך ה"שבעה" על מות אביה, וסילבאנו אריאטי, מגדולי חוקרי הסכיזופרניה, פרסם ספר על עקידת יצחק, כמו גם ספר על קהילתו שנספתה בשואה. ניצולי שואה כברונו בטלהיים וויקטור פראנקל פרסמו את זיכרונותיהם ובכך סייעו להתרחבות תודעת השואה בעולם, לצד מחקרים פסיכואנליטיים על הנאציזם והשואה.

בין ממשיכיו של פרויד בולטת התופעה שהרדיקאליים שביניהם, בין אלה שלבסוף פרשו מהפסיכואנליזה ובין אלה שתיקנו אותה מבפנים, היו אף הם ברובם יהודים. למעשה, ראוי גם אלפרד אדלר (1870 - 1937), יריבו האישי המר של פרויד, להימנות בין אבות הפסיכואנליזה, ולראייה החדירה של רעיונות אדלריאניים לזרם "הפסיכולוגיה של האני" ולזרם הניאו - פרוידיאני בארה"ב. אדלר כמעט ולא התעניין ביהדות, אבל גם באסכולה שלו בולטים היהודים (כמו רודולף דרייקורס). גם האסכולה של יונג ראויה להיקרא פסיכואנליטית מכמה בחינות, ולו רק משום שכמה מרעיונותיה חלחלו לאסכולת "יחסי האובייקט" בפסיכואנליזה. וגם כאן, לצד האנטישמיות הידועה של המייסד, בולט מקומם של היהודים בין ראשוני תלמידיו, כגון אניאלה יפה ואריך נוימן (שעלה לישראל). קרבה חלקית לפסיכואנליזה יש באסכולת הלוגותיראפיה של ויקטור פראנקל, פסיכיאטר יהודי מווינה שחי ופעל בארה"ב, שהיה כאמור ניצול שואה.

מבין ממשיכיו - מתקניו היהודיים של פרויד, בתו אנה פרויד (1895 - 1982) ויריבתה מלאני קליין (1882 - 1960) היו נאמנות לזהותן היהודית - חילונית. לקבוצה זו שייכים גם שאנדור פרנצי, שניסה לחולל בטיפול הפסיכואנליטי שינויים שהתקבלו רק אחרי מותו, ואוטו ראנק, שייסד לבסוף אסכולה נבדלת שלא הכתה שורש. הרדיקאלי שבין תלמידי פרויד, וילהלם רייך, ביקש לחבר את הפסיכואנליזה עם הקומוניזם, תוך הסתמכות על ספקולציות ביולוגיות וקוסמולוגיות פרועות, והשפיע רבות על עיצוב הדור הצעיר בשנות השישים הסוערות בארה"ב. הוא היה עוין ליהדות ולמיסטיקה, אבל תורתו לבשה ברבות הימים אופי מיסטי מובהק.

הפסיכואנליזה האמריקנית, שפרויד בז לה בשל נוקשותה המקצועית (האמריקנים היו בין המתנגדים החריפים לפתיחת המקצוע לאנשים שאינם פסיכיאטרים), החלה לפרוח עם בריחת רבים מממשיכיו המבטיחים ביותר של פרויד לארה"ב. קארן הורני, הלנה דויטש, תיאודור רייק, אריך פרום, אוטו פנישל, שאנדור ראדו, דוד ראפפורט ואחרים, שנקלטו באוניברסיטאות ומוסדות אמריקניים יוקרתיים, וממשיכיהם האמריקניים ג'ייקוב ארלוו וצ'ארלס ברנר, הפכו את הפסיכואנליזה ממקצוע רווחי גרידא לתיאוריה תוססת שהפרתה את החינוך, הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, ההיסטוריה וחקר הספרות. כיום, אוטו קרנברג, הפסיכואנליטיקאי הבולט ביותר כיום בארה"ב, הוא יהודי וכמוהו היה החדשן המבריק סטיבן מיטשל, ממייסדי הגישה האינטרסובייקטיבית, שנפטר בטרם - עת. כן מוביל תומס אוגדן בחדשנותו בטיפול הפסיכואנליטי בפסיכוזות.

קוריוז מוזר קשור בהיינץ קוהוט (1913 - 1981), יליד וינה שעבר לארה"ב, מייסד הזרם המהפכני של "העצמי" בפסיכואנליזה. הוא התכחש ליהדותו ולעתים אף ניסה ליצור את הרושם כי הוא ממוצא נוצרי. יש המקשרים זאת לעובדה שגם את זהותו המינית עטף בסודיות גמורה.

פרשה מאלפת, אם כי באופן שלילי, היא המקרה של ברונו בטלהיים, שנתפס כאחד ממייצגיה המובהקים ביותר של הפסיכואנליזה בארה"ב. הוא הרבה להסתמך על התנסותו במחנות הריכוז כדי לקדם את מסריו הקיצוניים, שנשמעו כקריקטורות הוליבודיות של הפסיכואנליזה, ועיקרם האשמה גורפת של ההורים בהפרעות הנפשיות של ילדיהם, ואפילו בהפרעות שכבר אז נחשדו כבעלות בסיס אורגאני כמו האוטיזם. העוינות כלפי ההורים בכתביו של בטלהיים הופיעה לא - אחד במקביל לאמירותיו הארסיות כלפי המורשת היהודית כולה, אמירות שניתן להגדירן ממש כאנטישמיות. אחרי מותו התברר כי לא זו בלבד שנהג להתעלל במטופליו, ושמחקריו התבססו על נתונים מומצאים, אלא שגם תעודותיו כפסיכואנליטיקאי היו מזויפות. בלי להיכנס לחקירה פסיכואנליטית בנבכי נפשו של בטלהיים, קריאתו הגורפת ליהודים להסתלק לחלוטין מיהדותם, כמוה כמיתולוגיה בדבר "האם המקפיאה" של האוטיסט, מלמדות עד כמה ניתן לעוות מסרים פסיכואנליטיים על ידי הצגתם הפשטנית.

בפסיכואנליזה הצרפתית, שבה האסכולה של ז'אק לאקאן דומיננטית, אין יהודים רבים, אולם לאור יחסו הכמעט פטישיסטי של לקאן כלפי כתבי פרויד לא ייפלא שרבים מהניתוחים שלו ושל ממשיכיו עוסקים בנושאים יהודיים כגון השופר. גם ז'אק דרידה, מראשוני הפוסטמודרניזם שהשפיע השפעה ניכרת על הפסיכואנליזה הלקאניאנית, היה יהודי.

בפסיכואנליזה בת ימינו, המתח בין ההיבט ההרמנויטי להיבט המדעי של התיאוריה הביא לשגשוגן של שתי מגמות מנוגדות, הפוסט - מודרניסטית מצד אחד והמחקרית - פיזיולוגית מצד שני. גם כאן, בתחום המרתק הקרוי נוירופסיכואנליזה, המשלב פסיכואנליזה עם חקר המוח, רב מספרם של החלוצים היהודים. אריק קנדל, הפסיכיאטר והנוירוביולוג חתן פרס נובל, ואוליבר סאקס, הנוירולוג הנודע, נחשבים למבשרי מדע זה, והישראלי יורם יובל נמנה כיום בין מעצביו.

את מספרם הגדול של היהודים בפסיכואנליזה יש לראות על רקע התופעה הכללית יותר של בולטותם בפסיכולוגיה. סקר של כתב - העת Review of General Psychology מ - 2002 מונה 38 יהודים בין מאה הפסיכולוגים הבולטים של המאה ה - 20.

ד. הפסיכואנליזה בישראל

פרויד תמך בציונות. הוא שימש, לצד איינשטיין, חבר הדירקטוריון הראשון של האוניברסיטה העברית וסירב לקבל תמלוגים על התרגום העברי ל"טוטם וטאבו". במקביל תבעה התרבות הישראלית המתחדשת חזקה עליו. אימוצו של פרויד בידי תנועת הפועלים עומד בניגוד בולט להתעלמות ואף לסלידה שחשו כלפיו גדולי מחקר היהדות של אותו דור כדוגמת מרטין בובר (1878 - 1965) וגרשום שלום (1897 - 1982), שלא להזכיר את שנאתו העזה של ישעיהו ליבוביץ' (1903 - 1994) לכל הקשור בפסיכואנליזה. העובדה שבימינו קיימת ספרות ישראלית עשירה של מחקרים ביהדות מנקודת ראות פסיכואנליטית מעידה על הזמן הרב שנדרש, הן למדעי הרוח השונים להתגבר על התנגדותם לפסיכואנליזה והן לפסיכואנליזה עצמה להתפתח ולהפוך לכלי מחקרי יעיל יותר.

המגזר הסוציאליסטי, לעומת זאת, אימץ את פרויד בחום. חיים וייצמן סיפר לארנסט ג'ונס, ה"אפוסטול" הבלתי - נלאה של פרויד (ודווקא הלא - יהודי היחיד בין חבורת המקורבים) על "המהגרים העניים המגיעים לפלשתינה מגליציה ללא כסות לגופם אך עם הקפיטל של מארקס בידם האחת ופשר החלומות של פרויד בידם השנייה". התנועה הפסיכואנליטית בווינה הושיטה לא אחת סיוע לתנועת "השומר" בארץ ישראל בהכשרה ובתרגום ספרים. השילוש של הרצל, מארקס ופרויד יצר ללא ספק תשתית אידיאולוגית עקיבה ומרשימה לחלוצים רבים, שביקשו לראות את שחרור עמם וארצם בתוך ההקשר הכולל של תנועות שחרור הלאום והיחיד מכבלים חיצוניים ופנימיים כאחד.

הפסיכואנליזה הישראלית נוסדה על ידי כמה מתלמידי פרויד שעלו ארצה ערב מלחמת העולם השנייה, ובראשם מקס אייטינגון ומשה וולף. המכון הפסיכואנליטי בירושלים (שבימים אלה קם לו אח צעיר בת"א) הוציא מתוכו ברבות השנים כמה תיאורטיקנים, כדוגמת פנחס נוי ועמנואל ברמן, בעלי שיעור קומה בינלאומי. יהודה פריד היה חלוץ ביישום רעיונות פסיכואנליטיים, לצד משנה חברתית רדיקאלית ולעתים "אנטי - פסיכיאטרית", בבתי - חולים קהילתיים. לצד התעסקותם הטבעית בטיפול בבעיות אופייניות לישראל כמו מלחמות, טרור ושסעים פנימיים, מגלים כמה אנליטיקאים ישראליים מעורבות גם בסוגיות חברתיות ואתיות קשות.

כתבי פרויד זוכים כיום לתרגומים חדשים רבים בעברית, המריקים את הגרמנית החיננית של המקור לעברית עכשווית, ועמם מתורגם חלק גדול מהקלאסיקה הפסיכואנליטית הישנה והחדשה. כתב - העת "שיחות" מפרסם עבודות ברמה שלא הייתה מביישת כתבי - עת בין - לאומיים.

בבתי - החולים הפסיכיאטריים הוותיקים בארץ עדיין ניכרת האוריינטציה הפסיכודינמית שראשיתה בימים שפסיכואנליטיקאים שעלו ממרכז אירופה עיצבו את הפסיכיאטריה בארץ ישראל. יש לקוות שהשינויים העוברים כיום על שירותי הבריאות, שבארה"ב כבר הביאו לדלדול הגישה הפסיכודינמית לטובת פסיכיאטריה תרופתית בעיקרה, לא יביאו לתופעה דומה בארץ.

ה. יסודות יהודיים בפסיכואנליזה והרלוואנטיות שלה לימינו

האם בבחינה אובייקטיבית של הפסיכואנליזה ניתן לזהות מאפיינים השייכים למסורת האינטלקטואלית היהודית? מחברים רבים, בעיקר מארה"ב, השיבו על כך בחיוב. הפסיכואנליטיקאים מורטימר אוסטוו והארולד בלום היו בין המובילים בהדגשת קווי הדמיון בין הפסיכואנליזה והמסורת היהודית, כמו גם אריך פרום בספרו החשוב "והייתם כאלוהים". דוד בקאן, בספר מרתק על ההקבלות בין החשיבה הקבלית והפסיכואנליטית, התאמץ להוכיח כי פרויד היה מושפע מה"זוהר. " ריצ'ארד רובנשטיין וסוזאן הנדלמן הצביעו, כל אחד על פי דרכו, על קווי דמיון מפתיעים בין הפסיכואנליזה לחשיבה המדרשית. דחיפה חדשה למגמה זו נתן חיים - יוסף ירושלמי בספרו משה של פרויד שם הוא מנסה, בטיעונים מקוריים מאוד ותוך אנאליזה של פרויד עצמו במיטב הפלפולים הפרוידיאניים, להראות ש"האיש משה ואמונת הייחוד" התכוון לבסס את המסורת האינטלקטואלית היהודית בנפרד מהאמונה. ירושלמי אף מתאמץ (בדוחק) לייחס לפרויד ידיעת עברית ויידיש.

ואמנם, כמה הקבלות בין הפסיכואנליזה למחשבה היהודית נראות כיותר ממקריות. כך, החירות הפרשנית המאפשרת ואף מחייבת לחדור מעבר למשמעות הגלויה אל משמעות נסתרת בלתי - צפויה ואפילו פרדוקסאלית, ידועה היטב מהשיח התלמודי. יתרה מזאת, העובדה שה"התנגדות" של המטופל לפירוש הפסיכואנליטי ואפילו למהלך ההבראה נתפסת בפסיכואנליזה כחלק חיוני מהטיפול, נשמעת דומה לחיוב של מוסד המחלוקת התלמודי. גם במה שאומרת התיאוריה הפסיכואנליטית על המתרחש בלא - מודע ניתן למצוא מבשרים רבים בתורת הנפש של המשנה, התלמוד והקבלה, ולראיה האגדות והאמרות הרבות מהתלמוד והזוהר הרואות ב"יצר הרע" שותף הכרחי וקונסטרוקטיבי בחיי היום - יום ואפילו לאורח - החיים הדתי עצמו. קו משותף משעשע לשתי המסורות ניתן למצוא בדרך בה מטפלת הפסיכואנליזה במייסדיה, כי ההשוואה בין הממסד הפסיכואנליטי לכנסייה, החביבה כל כך על מתנגדי הפסיכואנליזה, נכשלת כאן כישלון חרוץ. הניתוחים האנאליטיים המבוצעים post mortem בפרויד ובחלוצי האסכולות הפסיכואנליטיות השונות - ניתוחים שבכל תחום - דעת אחר היו נתפסים כרכילות זולה הפוגעת בזכר המייסדים - נחשבים על פי ההיגיון הפסיכואנליטי כחלק חיוני מהתפתחות התחום, ממש כפי שהאנליטיקאי עצמו חייב לעבור אנליזה כחלק מהכשרתו. הדבר מזכיר את חכמי התלמוד, שלא רק סיפרו אגדות אלא נעשו הם עצמם אחרי מותם חומר לאגדות שסופרו בפי ממשיכיהם. שרשרת אגדות זו, למרבה העניין, מתארת לא - מעט כישלונות, מעידות ואפילו חטאים חמורים בהם נכשלו גדולי התנאים והאמוראים, כמעין אזהרה לדורות הבאים מפני זחיחות - הדעת המוסרית העלולה לבוא יחד עם גדולה אינטלקטואלית. יחס דיאלקטי זה כלפי הסמכות עבר למעשה מיסוד בנורמות ההתנהגות שבין התלמיד למורה: "אפילו האב ובנו, הרב ותלמידו, שעוסקין בתורה בשער אחד, נעשים אויבים זה לזה, ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה לזה". תפיסת המרד האדיפאלי כשלב חיוני בהתפתחות הידע מזכירה לא במעט את מה שמצופה מהתלמיד / מטופל לחוש כלפי המורה / מטפל במהלך ה"העברה" הטיפולית (ובנקודה זו צודקת הגישה הלאקאניאנית שאינה מבדילה בין הטיפול להכשרה הפסיכואנליטית).

יש המצביעים על ריבוי האסכולות והמחלוקות בפסיכואנליזה כעוד מאפיין יהודי שלה. חרף העוקצנות שבהבחנה זו, ראוי אולי לאמצה. לא זו בלבד שתרבות השיח הפסיכואנליטית כיום מעודדת פלורליזם רעיוני, אלא שעדים אנו לחזרה של זרמים פורשים אל הזרם המרכזי ואינטגרציה רעיונית ביניהם. לא קשה למצוא בניתוב זה של שאיפת - המדנים אל אפיקים יצירתיים הד לאמרה התלמודית "אלו ואלו דברי אלוהים חיים".

גם מתנגדיה של הפסיכואנליזה יכולים להתגדר בבקעה זו של המשותף לה ולמסורת היהודית. כשם שהיהדות והציונות מצאו עצמן לא - אחת, כשניתן בידן כוח ללא ביקורת, נעשות לאידיאולוגיות דכאניות, רובצת חטאת זו גם לפתחה של הפסיכואנליזה כשהיא חוברת לממסד רפואי אטום או לאקדמיה כוחנית.

במובן זה, דווקא אחרי קריסת החזון הקומוניסטי עם חלומותיו המגלומאניים, ראוי להזכיר כי הפסיכואנליזה טומנת אף היא בחובה - לטוב ולרע - רעיונות משיחיים. מן הנמנע לעסוק באנלוגיות בין נפש היחיד ונפש החברה מבלי להסיק כי גם תהליכים תרפויטיים יכולים להיות מועתקים, בשינויים המתבקשים, מהתחום הראשון אל השני. במילים אחרות, אין זה יותר מדי לקוות כי ככל שהחשיבה הפסיכואנליטית תמשיך לחלחל אל כל מגזרי החברה, תצליח התובנה הבאה אתה לפרק ולנטרל מחלות ציבוריות כגזענות, פנאטיות וטוטליטאריות. אחרי הכל, קיים יחס הפוך, שבבוא היום ניתן יהיה לתת לו אף ביטוי כמותי, בין חופש המידע והביטוי הקיימים בחברה, לבין לוחמנותה, עריצותה ושנאת - הזר שבה. ניתן לפיכך לראות בדמוקרטיזציה של חברה כמעין אנליזה ציבורית, והיא ערובה לירידת לוחמנותה של אותה חברה ממש כשם שתובנה היא תנאי לנורמאליות של היחיד. בכך ראויה הפסיכואנליזה לתפוס את מקומה בין תנועות השחרור הגדולות של העת החדשה.

מקורות:

גיי, פ. פרויד: פרשת חיים לזמננו. תל - אביב: דביר, 1993.

סימון, ע. א. פרויד היהודי. מתוך: האם עוד יהודים אנחנו? תל - אביב: פועלים.

פרום, א. והייתם כאלוהים: פירוש רדיקאלי למקרא ולמסורת הבתר - מקראית. ירושלים: א. רובינשטיין, 1975.

גלוזמן, מ. (עורך אורח) פסיכואנליזה, יהדות, ציונות. קובץ מיוחד. זמנים, 88, 2004.

הטב, י. (עורך) פסיכואנליזה: הלכה ומעשה. תל - אביב: דיונון, 2003.
להתבטא חולי נפש לטפל בהפרעות פסיכיאטריות צודק אלוהות יחסים מיניים אתאיסט מקצוע רווחי טענות אשמה גוי אנליטי דת דתות הנפש יהדות יהודי יהודים מיהו יהודי נפש פסיכואנליזה תנועה
אושר בלי להיות תלוי בכלום, זוגיות מאושרת, כסף ואושר, אושר פנימי לפני אושר חיצוני, איך להרגיש טוב לבד בלי זוגיות? להרגיש טוב בלי כסף, אושר בלי תנאים, אושר עם תנאים, כסף כקינוח, זוגיות כקינוח או ארוחה עיקרית, תלות רגשית בדברים
אושר בלי להיות תלוי בכלום, זוגיות מאושרת, כסף ואושר, אושר פנימי לפני אושר חיצוני, איך להרגיש טוב לבד בלי זוגיות? להרגיש טוב בלי כסף, אושר בלי תנאים, אושר עם תנאים, כסף כקינוח, זוגיות כקינוח או ארוחה עיקרית, תלות רגשית בדברים
...זוגיות מאושרת, כסף ואושר, אושר פנימי לפני אושר חיצוני, איך להרגיש טוב לבד בלי זוגיות? להרגיש טוב בלי כסף, אושר בלי תנאים, אושר עם תנאים, כסף כקינוח, זוגיות כקינוח או ארוחה עיקרית, תלות רגשית בדברים האם כדאי להסתמך על דברים חיצוניים כדי להרגיש מאושר? אליעד פותח את ההסבר בשאלה: מי לדעתכם יהיה יותר בריא מבין שני אנשים, אדם שאוכל כל יום שוקולד במקום אוכל רגיל או אדם שאוכל אוכל בריא, ורק בסוף הארוחה לוקח שוקולד בתור קינוח? ברור שאדם שהתזונה המרכזית שלו היא שוקולד ומאכלים מתוקים בלבד יהיה פחות בריא לעומת...
חיסכון לפנסיה, לא לחסוך לפנסיה, האם לחסוך לפנסיה? רכישת דירה, לקנות דירה, האם לקנות דירה? כסף ואושר, אושר לא תלוי בכסף, כסף לא קונה אושר, פחד להזדקן, אין לי פנסיה, אין לי דירה
חיסכון לפנסיה, לא לחסוך לפנסיה, האם לחסוך לפנסיה? רכישת דירה, לקנות דירה, האם לקנות דירה? כסף ואושר, אושר לא תלוי בכסף, כסף לא קונה אושר, פחד להזדקן, אין לי פנסיה, אין לי דירה
...לא לחסוך לפנסיה, האם לחסוך לפנסיה? רכישת דירה, לקנות דירה, האם לקנות דירה? כסף ואושר, אושר לא תלוי בכסף, כסף לא קונה אושר, פחד להזדקן, אין לי פנסיה, אין לי דירה האם כדאי לחסוך לפנסיה או לקנות דירה? הרצאתו של אליעד כהן מתמקדת בשאלה החשובה: האם יש היגיון אמיתי בחיסכון לפנסיה, ברכישת דירה ובניסיון להבטיח את העתיד באמצעות כסף? אליעד בוחן לעומק את הקשר שבין כסף לאושר, את הפחד מהזדקנות ללא חסכונות או דירה, ואת השאלה האם באמת הכסף שאנשים חוסכים לעתיד מבטיח להם אושר או לפחות מפחית את סבלם. למה אנשים חוסכים...
עליית ערך נכס, עליית ערך דירה, עליית ערך קרקע, מה הסיכוי שערך הנכס יעלה? מה הסיכוי להרוויח מעליית ערך הנכס? מה הסיכוי שערך הדירה יעלה? מה הסיכוי שערך המניה יעלה? מה הסיכוי שערך הבית יעלה? שמאות מקרקעין, רכישת קרקע חקלאית, השקעה בנדלן, השקעה במניות, השקעה בביטקוין, מתי להיכנס לבורסה? לקנות בזול ולמכור ביוקר, השקעה בקרקע חקלאית, רכישת דירה להשקעה, רכישת נדלן להשקעה, השקעה בשוק ההון, כמה הנכס שווה? מה שווי הנכס? הערכת שווי שוק של נכס, שמאי מקרקעין
...מה הסיכוי שערך הנכס יעלה? מה הסיכוי להרוויח מעליית ערך הנכס? מה הסיכוי שערך הדירה יעלה? מה הסיכוי שערך המניה יעלה? מה הסיכוי שערך הבית יעלה? שמאות מקרקעין, רכישת קרקע חקלאית, השקעה בנדלן, השקעה במניות, השקעה בביטקוין, מתי להיכנס לבורסה? לקנות בזול ולמכור ביוקר, השקעה בקרקע חקלאית, רכישת דירה להשקעה, רכישת נדלן להשקעה, השקעה בשוק ההון, כמה הנכס שווה? מה שווי הנכס? הערכת שווי שוק של נכס, שמאי מקרקעין וכאן אשיב לשאלה, איך לדעת מה הסיכוי שערך הנכס שאתה רוכש היום, יעלה מחר? ומה הסיכוי שאתה תוכל בעתיד...
אושר, להרגיש טוב, 2 שיטות להיות מאושר, 2 אפשרויות להרגיש טוב, מה זה אושר? מה זה טוב? במה תלוי אם תרגיש טוב? במה תלוי אם תהיה מאושר? שינוי הרצון, שינוי המציאות, לשנות את הרצון, לשנות את המציאות, התאמה בין הרצוי למצוי
אושר, להרגיש טוב, 2 שיטות להיות מאושר, 2 אפשרויות להרגיש טוב, מה זה אושר? מה זה טוב? במה תלוי אם תרגיש טוב? במה תלוי אם תהיה מאושר? שינוי הרצון, שינוי המציאות, לשנות את הרצון, לשנות את המציאות, התאמה בין הרצוי למצוי
...להיות מאושר, 2 אפשרויות להרגיש טוב, מה זה אושר? מה זה טוב? במה תלוי אם תרגיש טוב? במה תלוי אם תהיה מאושר? שינוי הרצון, שינוי המציאות, לשנות את הרצון, לשנות את המציאות, התאמה בין הרצוי למצוי מה זה אושר ואיך אפשר להרגיש טוב? ההרגשה הטובה היא מטרת חיים עבור רבים. כל אדם רוצה להרגיש טוב, ויש לכך שני כיוונים מרכזיים בהשגת המטרה הזו. תחילה, נשאלת השאלה, מה זה בכלל להרגיש טוב? איך אנו יכולים להבין את מהות האושר? ומי קובע אם נרגיש טוב או רע? התשובה לכך פשוטה: אושר תלוי בכך שהרצוי מצוי - אם מה שאני רוצה...
איך להעריך את עצמך? איך לקבל את עצמך? איך להתיידד עם החסרונות שלך? איך לאהוב את עצמך? הערכה עצמית, אהבה עצמית, ביטחון עצמי, איך להיות שלם עם עצמך?
איך להעריך את עצמך? איך לקבל את עצמך? איך להתיידד עם החסרונות שלך? איך לאהוב את עצמך? הערכה עצמית, אהבה עצמית, ביטחון עצמי, איך להיות שלם עם עצמך?
...את עצמך? איך לקבל את עצמך? איך להתיידד עם החסרונות שלך? איך לאהוב את עצמך? הערכה עצמית, אהבה עצמית, ביטחון עצמי, איך להיות שלם עם עצמך? איך להעריך את עצמך ולקבל את החסרונות שלך? אחד הנושאים המרכזיים שאליעד כהן עוסק בו בהרצאה הוא כיצד להעריך את עצמך, לקבל את עצמך ולהתיידד עם החסרונות שלך בצורה אמיתית ועמוקה. אליעד פותח בהסבר יסודי על המושג להתיידד עם החסרונות שלך ומפרט את שתי המשמעויות העיקריות לכך. המשמעות הראשונה היא התיידדות אקטיבית - כלומר, לאהוב ולהעריך את החיסרון שלך בצורה חיובית. המשמעות השנייה...
איך לא לשתול מחשבות? איזה טעות לא לעשות בשתילת מחשבה? איך לא לנסח מנטרה? איך להעביר מסר תת הכרתי? איך לשכנע את עצמך? איך להתנסח נכון? שתילת מחשבה חד ערכית, תרתי משמע בשתילת מחשבות
...בשתילת מחשבה? איך לא לנסח מנטרה? איך להעביר מסר תת הכרתי? איך לשכנע את עצמך? איך להתנסח נכון? שתילת מחשבה חד ערכית, תרתי משמע בשתילת מחשבות וכאן אבאר עוד עיקרון חשוב בנושא של שתילת מחשבות. איזה טעות לא לעשות בתהליך של שתילת מחשבות ושכנוע עצמי (אוטוסוגסטיה / מנטרה עצמית)? ומה צריך לבדוק לפני ששותלים מחשבה למישהו / לעצמך / משננים מנטרה כלשהי / מטמיעים מסר בתת מודע? והעניין הוא, שצריך לשים לב לכך, שלפעמים שותלים למישהו מסר בתת מודע, אבל אצל השומע, חלק מהמילים שנשתלו אצלו בתת המודע, יש להם תרתי משמע...
בחירה חופשית, מי לא צריך בחירה חופשית, מי רוצה בחירה חופשית, התמודדות עם טראומה, אפתיות, דרך קיצור
בחירה חופשית, מי לא צריך בחירה חופשית, מי רוצה בחירה חופשית, התמודדות עם טראומה, אפתיות, דרך קיצור
...בחירה חופשית, התמודדות עם טראומה, אפתיות, דרך קיצור למה אנשים רוצים בחירה חופשית? הסיבה העיקרית שבני אדם מחפשים תשובה לשאלה האם יש להם בחירה חופשית היא הרצון לפתור בעיות. אליעד מסביר כי אנשים רגילים לחשוב שכאשר יש בעיה צריך לבצע פעולה כדי לפתור אותה. מגיל צעיר מלמדים אותך שאם רע לך או אם יש חושך, עליך לפעול כדי לשנות זאת: לאכול כשאתה רעב, להדליק אור כשחשוך, וכדומה. לכן, כשהאדם נתקל בבעיה הוא מתחיל לבדוק האם יש לו שליטה או בחירה לשנות את המצב או שאין לו. אולם, אליעד מעלה שאלה עמוקה יותר: למה בכלל...
להשתנות, לעשות שינוי בחיים, האם אני צריך להשתנות? האם אני צריך לעשות שינוי? האם לעשות שינוי בעצמי? האם אני רוצה להשתנות? האם כדאי לא לעשות שינוי? האם לשנות משהו בעצמי? האם לשנות את ההתנהגות? האם לשנות את החשיבה? שינוי חשיבה
להשתנות, לעשות שינוי בחיים, האם אני צריך להשתנות? האם אני צריך לעשות שינוי? האם לעשות שינוי בעצמי? האם אני רוצה להשתנות? האם כדאי לא לעשות שינוי? האם לשנות משהו בעצמי? האם לשנות את ההתנהגות? האם לשנות את החשיבה? שינוי חשיבה
...האם אני צריך לעשות שינוי? האם לעשות שינוי בעצמי? האם אני רוצה להשתנות? האם כדאי לא לעשות שינוי? האם לשנות משהו בעצמי? האם לשנות את ההתנהגות? האם לשנות את החשיבה? שינוי חשיבה האם אני צריך להשתנות או לעשות שינוי בחיים שלי? אחת השאלות המרכזיות שרבים שואלים את עצמם היא: האם אני צריך להשתנות? האם כדאי לי לעשות שינוי בחיים? האם נכון לי לשנות משהו בעצמי, בהתנהגות או בחשיבה שלי? בהרצאה זו, אליעד כהן מסביר את הדרך הפשוטה והברורה ביותר לדעת אם האדם צריך או לא צריך להשתנות בחייו. איך אפשר לדעת אם אני צריך...
לא רוצה אבל עושה, חופש הבחירה, ללא בחירה חופשית, לעשות דברים נגד רצונך, לעשות בלי לרצות, רצון חופשי, בלי בחירה חופשית, התנהגות כפייתית, לבחור מה לעשות, לעשות את מה שאתה רוצה
לא רוצה אבל עושה, חופש הבחירה, ללא בחירה חופשית, לעשות דברים נגד רצונך, לעשות בלי לרצות, רצון חופשי, בלי בחירה חופשית, התנהגות כפייתית, לבחור מה לעשות, לעשות את מה שאתה רוצה
...הבחירה, ללא בחירה חופשית, לעשות דברים נגד רצונך, לעשות בלי לרצות, רצון חופשי, בלי בחירה חופשית, התנהגות כפייתית, לבחור מה לעשות, לעשות את מה שאתה רוצה האם אפשר לעשות משהו נגד רצונך או שתמיד יש רצון נסתר? הרבה פעמים אנשים מוצאים את עצמם עושים פעולות שהם בטוחים לחלוטין שאינם רוצים לעשות. הם טוענים שהם פועלים נגד רצונם ומביעים פליאה או אכזבה מהעובדה הזאת, ואף שואלים מדוע הם עושים זאת בכל זאת. אליעד כהן מסביר כי כאשר אדם עושה משהו שהוא חושב שהוא אינו רוצה לעשות, קיימות לכך כמה אפשרויות והסברים אפשריים...
להסתדר עם אנשים, מערכות יחסים, יחסי אנוש, תקשורת בין אישית, קונפליקטים בזוגיות, קונפליקטים בזוגיות, קונפליקטים בחברה, הרמוניה עם המציאות, הדרך אל האושר, איך להיות מאושר?
להסתדר עם אנשים, מערכות יחסים, יחסי אנוש, תקשורת בין אישית, קונפליקטים בזוגיות, קונפליקטים בזוגיות, קונפליקטים בחברה, הרמוניה עם המציאות, הדרך אל האושר, איך להיות מאושר?
...בין אישית, קונפליקטים בזוגיות, קונפליקטים בזוגיות, קונפליקטים בחברה, הרמוניה עם המציאות, הדרך אל האושר, איך להיות מאושר? איך אפשר להסתדר עם אנשים ולהגיע להרמוניה במערכות יחסים? ההרצאה עוסקת באחת השאלות המרכזיות בחיי האדם: כיצד להסתדר עם אנשים וליצור מערכות יחסים טובות. אליעד כהן מסביר שהיכולת להסתדר עם אנשים קשורה ישירות ליכולת להסתדר עם המציאות כולה. כלומר, אם אדם יודע להסתדר עם האנשים סביבו, הוא גם מסוגל להסתדר עם החיים עצמם ולקבל את המציאות כפי שהיא. לעיתים, כשאדם לא מצליח להסתדר עם אחרים, הו...
בודהיזם - הברהמין
...383 התאמץ וחתוך את הזרם ברהמין, עזוב את תשוקות החושים. לאחר שתדע את חדלון כל הדברים המותנים ברהמין, תדע את הבלתי נוצר. 384 כאשר בשתי דרכים הברהמין מגיע אל הגדה שמעבר אז כל זיהומיו של היודע נושרים. 385 מי שאין עבורו הגדה הזו ולא הגדה שמעבר וגם לא שתיהן - זו ושמעבר חסר דאגות וחסר זיהומים - אותו אני מכנה ברהמין. 386 מי שיושב ומתרגל שעבודתו הושלמה והוא חופשי מזיהומים שהגיע למטרה הנעלה ביותר - אותו אני מכנה ברהמין. 387 השמש זוהרת ביום הירח זוהר בלילה הלוחם זוהר בשריונו הברהמין זוהר במדיטציה. אך כל היום...
איך להצליח ולהגשים כל רצון בצורה אוטומטית?
...ולהגשים כל רצון בצורה אוטומטית? דע כי זה אפשרי לגרום לעצמך להצליח בצורה אוטומטית. באפשרותך לגרום לעצמך להשיג את כל רצונותיך בלי להתאמץ ולהביא על עצמך הצלחה אוטומטית. כיצד? על ידי דביקות בכוח הרצון. כל דבר שטכנית ותיאורטית אתה יכול להשיג אותו, אם תתמיד בלרצות להשיג אותו, אתה תשיג אותו. החיים שלך יתאימו את עצמם לרצון שלך. תחזק את כוח הרצון שלך, תחרוט במחשבה שלך שאתה מאוד רוצה להשיג את הדבר, תן לדברים לקרות מעצמם, אל תתעקש, רק תתמיד בלרצות. תתפלא לראות שהכל יסתדר מעצמו (בהנחה שהרצון ריאלי). החל מהיום...
האם צמחים מרגישים? יש להם נשמה?
...יש להם נשמה? אני בטוח שכותרת המאמר די שנויה במחלקות. אם לא היו ניסויים מדעיים שמגבים את דבריי - לא הייתי מתיימר לכתוב מאמר זה המוכיח שלכל כוח נע יש כוח שמניע אותו - לכל חומר שנע בעולם יש חומר רוחני שמחיה אותו ונותן לו חיות - גם צמחים וגם דומם - מה זה אומר עלינו כיצורים רוחניית? קליב בקסטר, מומחה לפוליגרף (מכונת אמת) החליט לחבר בשנת 1966 את האלקטרודות של המכשיר לצמחים ולא לבני אדם. כאשר השקה אותו מומחה את העציץ שבמשרדו הגיב הצמח כאילו אדם מתרגש מעט ונרגע. המומחה לא האמין למראה עיניו והחליט לשרוף...
גיליתי את מכונת הזמן!
...את מכונת הזמן! יצירת מכונת זמן אמיתית לא מזמן קראתי כתבה בעיתון על מדען שעובד על להמציא מכונת זמן. ממש מכונת זמן פיזית. קראתי את הכתבה ומחשבותיי נדדו בין איזה הזוי לבין איזה מדהים והמחשבה שנשארה בסוף הייתה שאם היו אומרים לנו לפניי כמה עשרות שנים שלכל אחד יהיה מכשיר שיוכל לתקשר עם מי שרוצה בכל מקום שירצה היינו בטח חושבים שהבן אדם השתגע והנה היום - יש לנו מכשירים סלולאריים, אינטרנט, VOIP ועוד כל מיני טכנולוגיות שאפילו עוד לא למדנו להשתמש בהם. כל מה שאנו יכולים לראות בעיני רוחנו - אנו מסוגלים ליצור...
נאיביות - אמת ביחד + ידיעת האלטרנטיבות - קיבעון מחשבתי = התפתחות בריאה
...- קיבעון מחשבתי = התפתחות בריאה אחת המשוואות שהייתי ממליץ עליהן, היא המשוואה הנל והיא באה מתוך נסיון חיים. אם מחפשים סימפון לנאיביות מימין הפתרון הוא משמאל ולמעשה, ההתפתחות הבריאה מבטלת את הנאיביות וחוסר המודעות לדברים כפי שהם. יש פעמים שאנשים לוקחים אנשים אחרים בתור סמכות ועי זה חוסמים לעצמם את ההצלחה ויוצרים לעצמם חסמים פסיכולוגיים כדי להגיע למה שהם רוצים באמת. האדם לפעמים לוקח את הדברים אחרי שנכווה בחיים, כאילו כל דבר שהוא יעשה הוא ייתקל במכשולים ואפילו שהמכשולים לא קיימים במציאות בשבילו הם עומדים...
חוויית מציאות חדשה
...יודע שכל מאורעותיו הן לטובתו זאת הבחינה היא מעין העולם הבא. את זה אמר רבי נחמן מברסלב, והדבר נכון לחיי היום יום. שכן, מתוך הבנה שהאדם רוצה לחיות חיים טובים יותר, הוא משיג אותם כי במקום שהאדם רוצה להיות שם הוא נמצא. וכך הדברים במציאות, רק שהסובייקטיביות מטעה את האדם ומוציאה דברים מהקשרם. וכך הדברים פועלים כפי שאמר לי אדם חכם, יש אנשים שהולכים בתלם, ולעומתם יש אנשים שכשאתה מתווכח איתם הם מוציאים כל הזמן דברים מהקשרם, הם מומחים בלהוציא כל הזמן דברים מהקשרם ולא מחפשים את האמת ומחפשים רק לשווק. כך חוסר...
אימון טיפים להורדה במשקל
...להורדה במשקל 1. אל תתחילו בדיאטה אם אין באפשרותכם להפוך אותה לאורח חיים! דיאטות כסאח מועדות לפורענות! 95% מהאנשים שעשו דיאטות כסאח, החזירו לעצמם תוך 5 שנים את כל המשקל + 5 קילו נוספים. בנוסף דיאטות כסאח פוגעות במערכת החיסונית פוגעות במצב הרוח והופכות אתכם לעצבניים ולא נעימים לזולת. 2. הורדה במשקל מחייבת פעילות גופנית - את זה כולם יודעים... איך מעלים את המוטיבציה לצאת להליכה או שחיה או למכון כושר? חוקרי הNLP מצאו שאנשים שעושים בקביעות פעילות גופנית פשוט חושבים על התוצאה, הם חושבים על התחושה הטובה...
נתינה וקבלה
...נתן לנו חיים, אמא נותנת חיים לילדים שלה, מדינה נותנת חיים לנתינים שלה, כל העולם נותן אחד לשני. אולם הנתינה לא באה לבד. בצד הנתינה קיימת גם הקבלה. המילה קבלה באה מהשורש ק. ב. ל, אנחנו מקבלים חיים מאלוהים, הילדים מקבלים חיים מאמא, הנתינים מקבלים חיים מהמדינה כך שללא נתינה אין קבלה, וללא קבלה אין נתינה. בין הנתינה והקבלה ישנם יחסי גומלין. השוו זאת לנשימה. כאשר תינוק בא לעולם הקול הראשון שהוא משמיע זו צעקה. הצעקה באה בעקבות נשימתו הראשונה. הנשימה הראשונה היא שאיפה וקבלת אויר ואנרגיה מהיקום והנשיפה היא...
מנטורינג - גם לטייגר וודס יש מנטור
...מנטור האם שמעת פעם על טייגר וודס (Tiger Woods) ? אני מניח שאתה מכיר אותו, הוא נחשב לשחקן הגולף הטוב בעולם כיום. הוא בסהכ בן 35 והוא הגיע להישגים בלתי רגילים בחיים שלו. אני שואל את עצמי: איך יכול ילד בגיל 35 להגיע להישגים כאלה תוך זמן קצר, בעוד שמרבית האנשים היו צריכים כמה גלגולי חיים בשביל להגיע למה שהוא הגיע. לא רק שהוא היה השחקן הצעיר ביותר בעולם שהגיע ל - 50 ניצחונות גדולים (הוא היה אז רק בן 30!), אלא גם שהונו מוערך בסביבות המיליארד דולר. לא רע, אה... ? בעוד שאי אפשר לקחת ממנו את ההישגים המדהימים...
אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 8
...סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 8 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 8. הספר להיות אלוהים, חלק א עמוד 75 אנחנו הבנו שבשורש הכל אחד, מה זה אומר? שזמן ומקום זה אחד. שבסוף הכל מתנקז לזמן ומקום, הזמן מתנקז לרגע והמקום לנקודה, והם מתנקזים לאחד. עכשיו שים לב, שההבנה הזאת באה לידי ביטוי ביום יום. אתה חושב, היכן החנווני חווה שהכל זה אחד? בכל פעם שיש לאדם...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על שירותי בריאות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: שירותי בריאות, איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? דיכאון? איך להשיג איזון נפשי? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: שירותי בריאות, איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להיות מאושר ושמח? איך להיגמל מהימורים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך לשפר את הזיכרון? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור אהבה? איך לקבל החלטות? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחנך ילדים? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להצליח בזוגיות? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפרש חלומות? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם הכל אפשרי? האם המציאות היא טובה או רעה? למה לא להתאבד? אולי אנחנו במטריקס? מי ברא את אלוהים? האם באמת הכל לטובה? האם יש משמעות לחיים? בשביל מה לחיות? איך להיות מאושר? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? האם לדומם יש תודעה? למה העולם קיים? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש בחירה חופשית? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם אפשר לדעת הכל ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
ניצול זמן פחדים דמיוניים זכות הבחירה הפרעות חרדה ביולוגיה הרצון החזק ביותר התמודדות עם כל פחד פחד דתי לאהוב את עצמי בכל מצב להגיע לאהבה עצמית איך נוצרת התאהבות לא הדדית? שלא מביע אהבה אושר מזוייף למה ילדים זה שמחה? משחק בין המינים אלימות ביחסי מין החלטות ואינטרסים שיטות לקבל החלטה להתמודד אחרי גירושים להתמודד עם חרדות ופחדים מוטיבציה לקום בבוקר להצליח בבית משפט התניה משכנעת לגרום למישהו לא להתאהב בעיות עם הילדים לא להביא ילדים לגשת לתת מודע להאמין למורים רוחניים adhd הפרעה נפשית גבולית לגרום לאקסית לא להתאהב בגבר אחר אני אוהב את האקסית תרגיל מקבילים נפח אימון האם אלוהים צמצם את עצמו? הוכחה שיש אלוהים אחד הדרך המהירה להארה רוחנית הארה רוחנית אקראית להיות אלוהים ולגלות שאני השטן להפוך להיות אלוהים האמיתי מניפולציות של מנטורים לכסף האם כסף יעשה אותך מאושר? איך משהו הופך למשמעות החיים? החיים שאחרי השגת מטרת החיים ביקורות שליליות פירוש שלילי מה זה בחירה חופשית? רצון חופשי וכתות אלוהים לפני בריאת העולם היקום אינו מתפשט עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי למנהלים, אימון אישי קריירה, טיפול אישי מומלץ בנושא שירותי בריאות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2031 שניות - עכשיו 25_11_2025 השעה 07:28:30 - wesi4