... עם פחד
להשתגע? האם יש לי מחשבות שווא? האם אני שפוי? מאת: פסיכולוגית קלינית מומחית בתל אביב משלים עפי רבי נחמן - בראי הפסיכולוגיה העכשווית אנחנו חיים ... התבואה שפעם אחת אמר המלך לאוהבו, השני למלך באשר אני חוזה בכוכבים רואה אני שכל התבואה שיגדל בשנה זו מי שיאכל ממנה יהיה נעשה
משוגע אם כן יטכס עצה. וענה לו: שעל כן יכינו בעדם תבואה שלא יצטרכו לאכול מתבואה הנל. וענה לו המלך: אם כן כשאנחנו לבד לא נהיה
משוגעים. וכל העולם יהיה
משוגע אז יהיה להפך (ולהכין בשביל כולם אי אפשר) שאנחנו יהיו
המשוגעים. על כן בוודאי נצטרך גם כן לאכול מהתבואה. אבל רק זה שנסמן סימן על מצחנו שנדע כל כל פנים שאנחנו
משוגע. שאם אהיה מסתכל על מצחך וכן שתסתכל על מצחי נדע מהסימן שאנחנו
משוגע. במשל, המלך אומר למשנהו כי הוא חוזה בכוכבים שהתבואה שבעצם מזינה את נפשו של האדם היא רעילה. כלומר, החלק החושב באדם (המלך), מנבא את השפעת ... ומזיק חלף או סולק מסביבתו מזה זמן רב. בהמשך המשל, המשנה למלך מציע לו שישמרו רק על עצמם כי אין מספיק תבואה להציל את כולם
מהשיגעון. אך המלך (החכמה הגדולה והמקיפה יותר של האדם) מבין משהו עמוק יותר. הוא מבין
ששיגעון מוגדר ביחס לסביבה ולתפיסת המציאות של בני האדם בסביבה בה אנו חיים. מה הכוונה? מי שמוגדר בחברה
כמשוגע, מוגדר כך כיוון שתפיסת המציאות שלו, ובעקבות כך תגובותיו והתנהלותו, אינה תואמת ומותאמת לזרם המרכזי ולתפיסה הרווחת של הסביבה בה הוא חי. פעמים רבות גם האדם בעצמו מרגיש כי
משתגע אם חושב ותופס את המציאות אחרת מכל סביבתו. אדם כזה יסבול מבדידות וממצוקה נפשית. (תפיסת המציאות היא נושא עמוק וחשוב ואני ממליצה למי שמתעניין ... חושב כך הוא צריך לשאול עצמו, האם היינו רוצים לחיות בחברה שכולם רואים באותו אופן וכל אדם הוא שכפול של חברו? ומה אם כל החברה
משוגעת ואתה היחיד שרואה נכונה? וכמה זמן הוא יוכל להמשיך ולהכניע את עצמו ואת מחשבותיו ורגשותיו תחת מכבש החברה? והאם אלה חיים באמת בתנאים אלו? ... שכן הם קידמו אותנו ועזרו לנו לתפוס את המציאות בצורה מדויקת וקרובה יותר לאמת. מכאן נשאלת השאלה כיצד נדע להבדיל בין גאונות
לשיגעון , שכן גאונות גם היא תפיסת מציאות והבנה שונה (ולעיתים אף הפוכה) מהדעה הרווחת אצל ההמונים. האם גאון
ושיגעון הם בעצם אותו הדבר? האם ההבדלים ביניהם הוא רק בכריזמה וביכולתם של הפרטים בחברה לסחוף אחרים אחריהם כדוגמת הגורו? התשובה לכך גם היא נמצאת במשל, באות שהמלך מבקש לשים כזיכרון. וההסבר, אף עפי שאחת מאמות המידה
לשיגעון ולגאונות הוא שונות תפיסת המציאות ביחס להמון. עדיין ישנם הבדלים משמעותיים בין הגאון
לשיגעון. נסתכל לדוגמה על לאונרדו דה וינצי שהיה לא רק אמן גאון אלא גם ממציא וכימאי. מי שמתעניין ביצירותיו ובהמצאותיו וכיצד הגיע אליהם יראה כי הוא ...