ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פסיכואנליזה ✔נושאי התודעה - כשהפסיכואנליזה פוגשת את התפתחות הרוח / רות גולן ✔תורתו של פרויד פרצה לעולם לפני כמאה שנים. הפסיכולוגיה על כל...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨נושאי התודעה - כשהפסיכואנליזה פוגשת את התפתחות הרוח / רות גולן
תורתו של פרויד פרצה לעולם לפני כמאה שנים. הפסיכולוגיה על כל התפתחויותיה היו תולדה של תורתו. בין אם קיבלו אותה תלמידיו שינו אותה או התנגדו לה, כולם התייחסו לפרויד.

לאקאן חזר לפרויד. פירש שינה והרחיב את הפסיכולוגיה.

משלב מסוים הייתה תחושה שהפסיכולוגיה תהייה תשובה לכל השאלות. בני אדם יבינו את עצמם לעומק. הדת במשמעה הישן תידחק ואולי תיעלם. הפסיכולוגיה עצמה הפכה לזמן מה לדת חדשה. אלא שלרבים התשובות לא היו מספיקות. האדם חיפש משהו אחר. אפשר אולי לקרוא לו גבוה יותר.

היום יש חזרה גדולה לדתות. לא לאחת אלא לרבות. בני אדם מחפשים משמעות. חזרה בתשובה יהודית, התגברות הנצרות, אסלם קיצוני, ואחרים חיפשו רחוק יותר מעולמם הקרוב והגיעו לבודהיזם. ואם נתייחס לבודהיזם לרגע כרחוק, אנשים חיפשו רחוק יותר. תורות חדשות צצו. כתות. מורים רוחניים ומורים מוארים. הפסיכולוגיה נלחמת עדיין בשקט מלחמת קיום.

רות גולן היא פסיכולוגית קלינית. בשנת 2002 פרסמה ספר "אהבת הפסיכואנליזה" אך לא רק.

כמו כמה פסיכולוגים אחרים (מרדכי גלדמן למשל) היא גם משוררת המפרסמת שירה. גם היא הגיע תוך כדי עבודה להבנה שדבר מה חסר בתהליך הטיפול הפסיכולוגי. משהו בעולם אחר. יש כאלה הקוראים לו העולם הגבוה יותר. הרוח לא במובן הפסיכולוגי. נשמה ומשמעות.

גולן מצאה לה מורה נוסף לפרויד ולאקאן שהיו מרכז עולמה, המורה הרוחני. אנדרו כהן, מורה מואר.. כמו לרבים מהמורים הללו, יש לו עדת מעריצים ולעומתם מתנגדים. אלו שלא מאמינים בכל התורות הללו קוראים לו עוד שרלטן שאומר את מה שכל המורים האחרים אומרים במלים אחרות.

כל מה אמרתי בפתיחה בקולי, מסבירה רות גולן כהסבר לנקודת המוצא שלה לספר. היא יוצאת למסע חיבור בין עולם הפסיכולוגיה לעולם הרוחניות. את הספר היא מתחילה בהסבר משלה לפרויד וללאקאן בעיקר.

שינוי מהותי, מהפכני, החל במאה השמונה עשרה כשבני אדם החלו להכיר באני העצמי שלהם. באינדיבידואליות. זהות שעוצבה על ידי היחיד. שינוי שהתפרש על פני הפילוסופיה, ספרות, תיאטרון מוזיקה ואמנות פלסטית.

לפסיכואנליזה, בהמשך, היה חלק גדול במהפך כשחשפה את הנפש האנושית. האני של היחיד הלך ותפס את מקומו של האל.

פרויד האתיאיסט הכניס את האל בדלת האחורית כשביסס את תורתו על השילוש האדיפאלי, בו נתן לאב הסמלי את המקום שלאקאן אחריו כינה האחר הגדול. פונקציה המעמידה את החוק, האיסור והגבלת העונג.

אלא שמאז המשיכו להתרחש תהליכים ושינויים. היום אנו עומדים בפני התוצאות של מות האל. אנו עדים להתפרקות האחר הגדול ומבוכה בעקבות התרת האיסורים.

האיסור הוא הגורם הראשוני לתשוקה. אם אין איסור מנין תבוא התשוקה? תוצאת התהליך היא שקיעה בעולם של צרכנות חומרית ורוחנית וטיפוח נרקיסיזם פתולוגי.

ממול עומדת חזרה לדתות והופעת אבות ממשיים או דמיוניים והחזרת אלוהים בדמות טוטליטרית.

חוקי הרייטינג והציווי להתענג. לאקאן חזה את הפיכתה של הפסיכואנליזה לדת.

אנו מקבלים את תורת האבולוציה הדארווינית, הפיזית, קשה יותר לקבל את העובדה שהתהליך האבולוציוני מתרחש גם בנפש. הראיה של חוץ ופנים כמערכות נפרדות היא מוטעית. האבולוציה כוללת גם את ההתפתחות הפנימית. בני אדם נמצאים בדרגה הגבוהה ביותר של התפתחות זו בטבע, לכן, כך קוראת לנו גולן אנו "נושאי התודעה".

ככל שרמת התודעה נמוכה יותר היא אגוצנטרית. שאינה מבדילה בינה ובין העולם. כשהתודעה מתרחבת היא הופכת אתנוצנטרית, מחברת את האדם

למשפחה, לשבט לאומה או מסורת רוחנית. היום ההתפתחות הולכת לכיוון עולם - צנטרי. גלובלית. בה אנו אזרחי כדור הארץ ורק אחר כך חברים באומה או דת. מעבר לזה עולה התודעה הקוסמית. שהיא חדשה לגמרי.

מי שבא לפסיכואנליזה בא כדי לדעת על עצמו ועל מקומו בעולם. ידע אותו מכנה גולן ידע חי, ידע ארוטי העומד בניגוד לידע אקדמי. הוא חווה רעב שמקורו בחוסר הסיפוק מהקיים ורצון לעומק רב יותר בהווייתו.

הפסיכואנליזה היא אופן של תנועה נפשית בין הקדימה, אחורה ומעגלית. תנועה המבוססת על הליבידו.

התפתחות הליבידו נתנה ללאקאן דרך להבנת שלב המראה שבו מתקבע האני. הליבידו נע ביו האני לזולת.

לאקאן מנגיד שני סוגי ליבידו. זה הנע מהאני לעולם שבא מהנרקיסיזם, זה ליבידו שניתן להעבירו, חלק אחר הוא הליבידו מקובע, זה שהוא מכנה ליבידו של אוטו - ארוטיזם פאלי. בתוך הפער בין שתי התנועות ממקם לאקאן את הליבידו של פרויד.

לפי גולן, בדרך דומה להפתיע ממוקם הליבידו הפרוידיאני - לאקניאני למה שמורה הבודהיזם. האגו מובנה כאובייקט מתוך הזדהויות ומהווה מסך מגן מול הגוף והעולם.

למה שאנו קוראים קיבעון האגו המזרחיים קוראים היקשרות. האגו מתנגד לשינוי, כך שבאנליזה הוא נחשב למקור התנגדות וקיבעון. זה המקום שבו הסובייקט נעשה מנוכר לעצמו והופך את עצמו לזולת.

לאקאן מתנגד לתיאוריה שפסיכואנליזה אמורה לחזק את האגו. יש לנו שני גופים הוא אומר, זה המוגדר על ידי השפה, על ידי מי שאומרים עליו, גוף מיני שנמצא בתהליך לידה ומוות. השני הוא האורגניזם. גוש בשר שיש בו חיים. השפה היא מעין טפיל על האורגניזם. יש לנו שני גופים ושתי שפות. יש שפה ויש LALANGUE ׁ (שפה צלילית המורכבת מהברות, כמו שפת תינוק) הדיבור העולה מן האגו שלאקאן מכנה בלה בלה היא שפה שלישית.

הטיפול הפסיכואנליטי הוא מסע. הוא מתחיל באישי, עובר באוניברסאלי ומגיע אל הייחודי. פרויד מבקש להרחיב את נקודת המבט, לצמצם את צרות העין.

ז'יז'ק אומר שהפסיכואנליזה פועלת בתחום הביניים בין ידע ואמת. אובייקטיבי סובייקטיבי. מה שחשוב איננו האמת כערך אלא הדרך שבה המעבר בין אמת לשקר חושף את האיווי של המטופל.

לדוגמה מביאה גולן ציטוט משל הגל

"כאשר הפרח בוקע נעלם הניצן ואפשר לומר שהפרח סותר את הניצן. באותו אופן הפרי מכריז על הפרח שהוא מציאות שיקרית. צורות אלו אינן רק נבדלות, הן דוחקות זו את זו כבלתי מתיישבות. אך טבען עושה אותן לאחדות אורגנית... ".

פרויד אומר שהזדהות היא תחליף למיניות ורצחנות. מנגנון שאינו מיני ואינו אגרסיבי. לאקאן מגדיר זאת כטרנספורמציה המתרחשת בסובייקט כשהוא מאמץ לעצמו דימוי. פרויד מרחיב, בחירת האובייקט מתכונן לרוב לפי הוריו. האני והעל אני נבנים באמצעות הזדהות.

כאן נכנסים לרגע ורק לצרכי הכרות עוד שני שמות. כל אחד משטח אחר. האחר קן וילברף פילוסוף.

לטענתו התודעה מורכבת מכל התובנות שעולות מהפסיכולוגיה, הפילוסופיה הפוסט מודרנית, הרוחניות והמדע, למערכת מורכבת אחת המייצגת מיפוי של מושג התודעה. הוא מציג תיאוריה יורשת לפוסט מודרניזם.

השני הוא אנדרו כהן. פילוסוף ומורה רוחני המלמד על תורת ההארה האבולוציונית של התודעה. הארה בהקשר של 14 מיליארד שנים של אבולוציה קוסמית. הוא מבקש ליישם את הפרקטיקה במאה העשרים. תכלית החיים היא התעלות מעל לנרקיסיזם הפתולוגי ומחויבות מוסרית להשתתף בקידום התפתחות התודעה.

מהו הקשר בין אובייקטים חיצוניים והתודעה היכולה לחשוב אותם שואלת גולן. האם זו השלכה של העצמי על המציאות על פי עקרון העונג. מה שנעים לי אני מפנים מה שלא נעים אני משליך אל העולם בחוץ.

העולם בחוץ קובע את זהותנו. אין אנו נפרדים מהעולם. איננו באים אל העולם, אנו באים מתוך היקום.

אין חוויה חיצונית ליקום. ייחודיותנו כבני אדם מתבטאת בהיותנו ערים לממד חיצוני של חומר העולם ופנימי סובייקטיבי של מחשבה ורגש.

דקרט טבע את המפתח שפתח את העידן המודרני. "אני חושב משמע אני קיים" חיבור בין זהות להכרה. אחרי אלפי שנים של בלבול בין פנים וחוץ התפתחה קוטביות של סובייקט - אובייקט. הסובייקט יכול לתפוס את האובייקט ביתר אובייקטיביות. להבין את האינסופי של הידע, כלומר של התודעה.

הלא מודע הוא מבנה של זיכרון שנוצר על ידי מספר מוגבל של מרכיבים בשפה. ייצוגים ומסמנים.

הם הקובעים את יחסו של הסובייקט לאחר. הם באים קודם לאחר.

כשילד נכנס לעולם, משמעות החיים ניתנת לו על ידי כך שהוא הופך לחלק מאותו עולם סמלי של תרבות. ההורים מכניסים אותו לעולם המסמנים, הם נותנים לו מקום כהוויה מדברת. הם נותנים לו שם. לעתים כזה המזהה אותו עם אבות קדומים במשפחה או מייעד אותנו לעתיד אידיאלי.

בשיח ההורים על הילד הם מסמנים אותו בשיחה עליו עוד לפני לידתו בחותמת התרבות. הם נותנים לו מקום בתוך המשפחה ובתוך הקבוצה.

הסובייקט מזדהה עם השפה בה מדברים עליו ואליו. אנו חיים בתוך מעטפת של שפה. לאקאן הדגיש שהשפה מקדימה אותנו. השפה משרטטת מראש את דמות הסובייקט. הסובייקט נתון בזמן עתיד כשמתחילים לדבר עליו. הוא יהיה...

על הווייתו של הסובייקט איננו יודעים דבר. הוא נעלם, לתוך נעלם זה אפשר להכניס את מה ששיח האחר משייך אליו. שיח שאיננו עוסק בעצם טבעו או מהותו של התינוק. הוא בונה סביבו מבנה פנטזמתי של זהות.

הדיבור מקדים במובן מסוים את עצם הקיום. הדבר בא מתוך האפשרות שקיימת בשפה, היכולת לדבר על מה שלא קיים. כשהורים מדברים על הילד שהם חולמים עליו, הם מדברים על מה שלא קיים.

אנו חולקים אשליה משותפת במה שקשור לשפה. יש לנו את התחושה שהיא כלי בו נוכל להתבטא. לקיים תקשורת. אלא שהשפה עוטפת אותנו מלכתחילה. היא שיח הבא מן האחר. אשליה שהשפה היא כלי תקשורת. לעתים אנו חשים שאיננו שולטים בשפה. שאיננו מצליחים להתבטא נכון. יש לנו מחסור במלים. אך לעתים זה גם להפך. מילים שכופות עצמן עלינו. למשל בכתיבת שירה. למה שאנו קוראים השראה. כשהכותב חווה הצפה. כאלו יש מישהו בתוכו. אולי אלוהים.

אנדרו כהן אומר "ממד ההוויה מייצג את הלא נגלה, חסר הזמן, חסר צורה, קרקע הוויה חסרת מרחב שממנה כל התהליך הגלוי והיצירתי הופיע לפני 14 מיליארד שנה... התהוות מתרחשת בתוך הזמן ודרכו. "

ההתייחסות למציאות כוללת גם את הממד היחסי ואת המוחלט. המוחלט כולל את מה שקיים. את היקום, וגם את מה שלא קיים.. ממש שהיה קיים לפני הופעת היקום ויתקיים גם לאחר היעלמותו.

איינשטיין היה משוכנע שההופעה המידית של חוקי הפיזיקה עם היווצרות היקום משמעה קיום של מוח על לא חומרי.

הביולוג רופרט שלדריק אמר "אם חוקי הטבע היו לפני המפץ הגדול, מן ההכרח שהיו הוויות לא פיזיות השוכנות באיזה סוג של שכל מתמטי קבוע, יהיה זה מוחו של האל או של השכל הקוסמי או השכל של מתמטיקאי חסר גוף"

אורובינדו אומר "ממבט ראשון נראה כאילו לידה ומוות הם תכונות של החיים. אבל אין זה באמת כך. לידה ומוות הם תהליכים של החומר, של הגוף... החיים יוצרים גוף ולא נוצרים על ידו". האדם נברא בחסר אלוהי. בצלמו אך לא לחלוטין, הוא נולד בחסר. במקום החסר באה השפה. האדם הוא שנתן שמות לכל הבריאה סביבו. את החוסר המבני מנסה האדם להשלים בעזרת כינונו של האחר הגדול, הזדהות או התאהבות. סימפטומים שיסתמו את החור, כפקק.

אנדרו כהן רואה את מהות החקירה הרוחנית כעיסוק בקשרים שבין המוחלט ליחסי, בין המודעות המוארת הנמצאת בתחום האלוהי מעבר לזמן ולהיסטוריה ובין העולם היחסי של לידה ומוות. זמן התהוות.

תפיסת האבולוציה החלה לפני כ150 שנה. האבולוציה אינה מתקיימת רק בחומר אלא גם ברוח. התפתחות האבולוציה היא התפתחות ברמת המודעות. החומר נעשה מודע יותר לעצמו.

האבולוציה היא תנועה התפתחותית שהחלה עם המפץ הגדול ונמשכת עד היום ולעתיד. אנו מכירים באבולוציה שתי תנועות מקבילות. תנועה רטרוספקטיבית, מכירים בהתפתחות לאורך הזמן, מרגע יצירת היקום. ובו בזמן מתקיימת תנועה קדימה. המשך תנועה בעתיד.

אני מדלג על חלק שלם מהספר, רובו ככולו עוסק במשנתו של אנדרו כהן ויומן סדנה שעברה רות גולן במרכז שלו. ולא שזה לא מעניין אלא שצריך לכתוב מאמר ארוך מלא ציטוטים כדי לנסות להסביר את מה שאומר כהן.

מי שמתעניין ברוחניות יצטרך לקרוא את הספר וימצא בו עניין רב. החיבור פסיכולוגיה רוחניות מעניין כמה שקורה סביבנו.. בקושי הצלחתי להיכנס לעולם הפסיכולוגיה פרוידיאנית - לאקאניאנית. זה לא אומר שאין עניין לי אמיתי ברוח.

לחלק השלישי של הספר היא קוראת "מה רוצה האישה" אותו משפט סתום של פרויד. כאן היא כותבת על סרטי קולנוע. לא ניתוח אמנותי אלא ניתוח פסיכולוגי בעיקר של דמות האישה בסרטים שונים. זהו פרק מרתק. חובבי קולנוע ימצאו בו דרך לקריאה נוספת בסרטים שראו. גולן מביאה הבחנות וציטוטים ממקורות שונים העוסקים באהבה, כי הרי ברוב הסרטים יש נגיעה באהבה. מה היו כללי האהבה החצרונית ואיך הם מופיעים ומשפיעים על האהבה בימינו. אם אתם רוצים לדעת מהו פאלוס, לא האיבר עצמו, ואיך אישה יכולה להפוך לסמל פאלי, זה הפרק שיסביר. היא מנתחת את האישה לפי לאקאן.

הסרטים שהיא מנתחת הם הפסנתר, עידן התמימות, עקבים גבוהים, בטי בלו, אושר, גם מועדון קרב, באנטיתזה לאישה, והסתכלות בגבר הפאלי. ועוד ועוד מטובי הסרטים.

אולי אין זה מסוג העניין להיכנס לרגע לחייה הפרטיים של רות גולן. כבר לפני זמן רב התחלתי לזהות אצל אנשים שהכרתי וחזרו בתשובה או חיפשו גירויים כאלה ואחרים שאחד המניעים היו תלויים בקשרים עם האב. אנשים חיפשו מישהו שיהיה אב גדול. אולי טוב יותר. אולי שקט יותר. רות גולן היא בתו של הקולנוען מנחם גולן. סיפור חייו מוכר למדי, העלייה המטאורית בהוליווד הנפילה וחזרה ארצה. אני מניח שלא היה קל לגדול בצל אב שכזה. זה יומרני מצדי להוסיף את רות לסטטיסטיקה הפרטית שלי של ה"מחפשים תשובה"

הספר נותן אפשרות לבחון דרכי מחשבה אחרת. הוא מעניין וקל לקריאה. הכל ברור. השפה איננה מתחפשת לשפה אקדמית בלתי מובנת למרות שהוא עוסק בדברים לא פשוטים..
דתיים נשמה יחסים מיניים אינדיבידואליות דת להסביר אהבה פעילות מינית מציאות נפש חשק מיני אנליזה התודעה התפתחות פסיכואנליזה תודעה
משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2
... הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2 משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1. למתנגדיה האנטישמיים של הפסיכואנליזה לא היה, כמובן, ספק כי היא מדע יהודי. עד היום מופיע פרויד באתרים אנטישמיים רבים באינטרנט (כדוגמת JewWatch) כחלק ממזימה ... והיריב הססגוני ביותר שקם לו בימיו, קארל גוסטב יונג (1875 - 1961), נפל עמוק למלכודת זו. התקפתו המפורסמת של יונג נגד הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה של אדלר, שפורסמה בכתב - עת נאצי לפסיכותרפיה, גילתה בבירור את האנטישמיות העמוקה שלו, צד שאפילו תלמידיו הנאמנים כיום כבר אינם מנסים להכחישו, ולהתבטאות זו נוספו עם השנים עדויות מסייעות רבות. המשטר הנאצי הכריז כי הפסיכואנליזה, כמו הקומוניזם, היא עוד חלק ממזימה יהודית להרס התרבות. פרויד ניצל אחרי האנשלוס הנאצי של אוסטריה רק תודות להשתדלות בינלאומית (הוא עצמו הפגין קוצר - ראות משווע בכל הנוגע לסכנה), אבל הפסיכואנליזה חדלה למעשה להתקיים ברייך השלישי, וגם בשנים שאחרי המלחמה לא התחדשה מעולם פסיכואנליזה גרמנית מסדר - הגודל של זו הבריטית, האמריקנית והצרפתית. יחד עם זאת, התחדשות הפסיכואנליזה בגרמניה ובאוסטריה מולדתה מהווה עד היום גורם חשוב בדיאלוג של הגרמנים עם עברם. לא טוב מזה היה גורלה של הפסיכואנליזה תחת המשטר הסטאליניסטי ואחריו. אלכסנדר לוריא, הנוירופסיכולוג הרוסי המפורסם, הבין שסכנת - מוות כפולה מרחפת עליו כיהודי העוסק בפסיכואנליזה ועבר לחקר המוח. עם זאת, האוריינטציה הפסיכואנליטית המובלעת שהמשיכה להדריכו במחקריו הקליניים גרמה לכך שכיום הוא נחשב לאחד מאבות המדע הבין - תחומי החדש הקרוי נוירופסיכואנליזה. וריאנט מעניין בתחום זה מייצג יהודי בן - זמננו הידוע כאויבה הקשה של הפסיכיאטריה בכלל והפסיכואנליזה בפרט. תומאס סאס, פסיכיאטר יהודי - אמריקני יליד הונגריה, הוא אחד מראשוני תנועת האנטי - פסיכיאטריה, הרואה בפראקטיקה הפסיכיאטרית פעילות משפטית (דכאנית) ולא רפואית. לא ייפלא כי מביקורת זו ספגו הפסיכואנליזה ויוצרה תשעה קבים. בספר שנון מאוד שכתב נגד פרויד מתחשבן סאס - ונראה כי הוא הראשון לעשות זאת - עם מה שהוא רואה כשנאתו ... לגויים, שמעט ממנה מבצבץ במשפט ממשה האיש ואמונת הייחוד שצוטט לעיל. סאס משתמש בשוביניזם היהודי של פרויד כעילה לפסילת הפסיכואנליזה כולה כמדע יהודי, ממש כמתנגדיה האנטישמיים! עם זאת, יש לא מעט צדק בטענה שפרויד שיחק משחק כפול ביהדותו, דהיינו, החשיד באנטישמיות את מתנגדיו ונזף במתנגדים יהודיים לפסיכואנליזה (קארל קראוס, תיאודור לסינג) כבוגדים בבן - עמם הנרדף, ובה - בעת התרברב לפני תלמידו הכומר אוסקר פפיסטר כי רק יהודי אתאיסט יכול היה לגלות את הפסיכואנליזה. הפסיכואנליזה, מצדה, לא היססה מלהפוך את האנטישמיות למושא חשוב למחקר. כבר פרויד מנה כמה מניעים לא - מודעים ביסוד שנאת היהודים (כמו פחד הסירוס ושנאת הנוצרי לדתו שלו). הערות אלה היוו לימים בסיס למחקר הפסיכואנליטי המודרני המנסה להבין את כל צורות שנאת - הזר והפנאטיות כמנגנוני הגנה קולקטיביים מפני תכנים אישיים מודחקים. באווירה ... של טענות פוליטיות אל הפתולוגיה האישית, המוצנעת, מהווה כלי יעיל בפירוקן של אידיאולוגיות אלימות מנשקן. ג. יהודים בתנועה הפסיכואנליטית גאוותו היהודית של פרויד השפיעה על מרבית תלמידיו הישירים וכמה מהם (קארל אברהם, הנס זאקס, ובעיקר תיאודור רייק) תרמו בכתביהם תרומה גדולה לקירוב מושגים יהודיים (ברכת כוהנים, כל נדרי, התפילין וכיוב) לקהל הקוראים הבינלאומי. מבני הדור השני של הפסיכואנליטיקאים, התבלט אריך פרום בגישתו החיובית ליהדות. פרום, קומוניסט בצעירותו, התקרב מחדש ליהדות בהיותו בארהב ואימץ אף הוא גרסה חילונית עקבית למסורת היהודית (בעיקר זו של הנביאים ושל חזל), שבה ראה את מבשרת הפלורליזם וההומניזם. בכתבי - העת הפסיכואנליטיים בולט עד היום מספרם של המאמרים שבהם נוטל על עצמו מחבר (בדרך - כלל יהודי) להעביר תחת שבט הפסיכואנליזה מושג, טקס או אגדה יהודיים שריתקו את תשומת לבו. כך, גויס סלוקוור, בתו של האנליטיקאי הנודע הארי סלוקוור, פרסמה מאמר על ... ניצולי שואה כברונו בטלהיים וויקטור פראנקל פרסמו את זיכרונותיהם ובכך סייעו להתרחבות תודעת השואה בעולם, לצד מחקרים פסיכואנליטיים על הנאציזם והשואה. בין ממשיכיו של פרויד בולטת התופעה שהרדיקאליים שביניהם, בין אלה שלבסוף פרשו מהפסיכואנליזה ובין אלה שתיקנו אותה מבפנים, היו אף הם ברובם יהודים. למעשה, ראוי גם אלפרד אדלר (1870 - 1937), יריבו האישי המר של פרויד, להימנות בין אבות הפסיכואנליזה, ולראייה החדירה של רעיונות אדלריאניים לזרם הפסיכולוגיה של האני ולזרם הניאו - פרוידיאני בארהב. אדלר כמעט ולא התעניין ביהדות, אבל גם באסכולה שלו בולטים היהודים (כמו רודולף דרייקורס). גם האסכולה של יונג ראויה להיקרא פסיכואנליטית מכמה בחינות, ולו רק משום שכמה מרעיונותיה חלחלו לאסכולת יחסי האובייקט בפסיכואנליזה. וגם כאן, לצד האנטישמיות הידועה של המייסד, בולט מקומם של היהודים בין ראשוני תלמידיו, כגון אניאלה יפה ואריך נוימן (שעלה לישראל). קרבה חלקית לפסיכואנליזה יש באסכולת הלוגותיראפיה של ויקטור פראנקל, פסיכיאטר יהודי מווינה שחי ופעל בארהב, שהיה כאמור ניצול שואה. מבין ממשיכיו - ... מלאני קליין (1882 - 1960) היו נאמנות לזהותן היהודית - חילונית. לקבוצה זו שייכים גם שאנדור פרנצי, שניסה לחולל בטיפול הפסיכואנליטי שינויים שהתקבלו רק אחרי מותו, ואוטו ראנק, שייסד לבסוף אסכולה נבדלת שלא הכתה שורש. הרדיקאלי שבין תלמידי פרויד, וילהלם רייך, ...
פסיכולוגיה - מבוא
... - עוסקת בתהליכים הקושרים תהליכים נפשיים לתהליכים ביולוגיים (מדעי המוח), תהליכים חברתיים (פסיכולוגיה חברתית) ואחרים. אסכולות פסיכואנליזה - אסכולה תאורטית וטיפולית ... ללא חלוקתו לרכיבים שונים של האישיות כפי שנעשה באסכולות אחרות. פסיכולוגיה אנליטית - אסכולה מיסודו של קרל יונג המרחיבה את הפסיכואנליזה, והעושה שימוש נרחב במושגים ... - אסכולה העוסקת במימד האנושי של הפסיכולוגיה וההקשר שלו להתפתחות התאוריה הפסיכולוגית, אשר התפתחה כתגובה לביהביוריזם מצד אחד, ולפסיכואנליזה, מצד שני. היסטוריה שורשי ... - פסיכולוגיה ויליאם גיימס - אבי הפונקציונליזם - פסיכולוגיה אדמונד הוסרל אבי הפנומנולוגיה - פסיכולוגיה זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה - פסיכולוגיה תחילתה של ... ותגובות. בין תלמידיו היו מרטין היידגר מאבות האקזיסטנציאליזם המודרני, אדמונד הוסרל אבי הפנומנולוגיה, וזיגמונד פרויד אבי הפסיכואנליזה. הפסיכולוגיה החל מהמאה ה - 20 בתחילת המאה ה - 20 הוחלפו שתי הגישות של סטרוקטורליזם ופונקציונליזם בשלוש אסכולות חדשות: גשטלט, פסיכואנליזה וביהביוריזם. מאז עוסקת ... אינו מועיל להבנת התבנית והמכלול. בשנות התשעים של המאה ה - 19 החל זיגמונד פרויד לעסוק בשיטת תרפיה החושפת מאוויים כמוסים, שנקראה פסיכואנליזה. פרויד, שהוא כנראה הפסיכולוג ... ויקטור פרנקל ואריך פרום (פסיכולוגיה הומניסטית), פיתחו והרחיבו אותה לכיוונים שלא היו מקובלים על פרויד ועל הזרם המרכזי בפסיכואנליזה. הביהביוריזם התפתח במידה רבה ...
משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1
... הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1 מתוך: זמן יהודי ... תיקון פנימי תחילה. להלן יידונו כמה היבטים בקשר בין היהדות והפסיכואנליזה : יחסיהם של פרויד וממשיכיו עם היהדות, יחסם של יהודים וישראלים לפסיכואנליזה ודרכי חשיבה יהודיות בפסיכואנליזה. א. פרויד היהודי בבואנו לדון בצד היהודי של הפסיכואנליזה, עלינו לברר תחילה עד כמה ... זיגיסמונד - זיגמונד שלמה פרויד (1856 - 1939) על הרצף הזה? האם הפסיכואנליזה גילתה דברים בעלי ממשות ... שההבחנה הזאת פורייה ביותר. אומנם, אני עצמי ריאליסט, וסבורני שהפסיכואנליזה כמדע אומרת משהו נכון על נפש ... כיצד, אם כן, ניתן לדעת בדיוק היכן מסתיים החותם האישי של מייסד פסיכואנליזה (שבו טבועה, מן הסתם, עובדת ... של עניין), שבכל דיסציפלינה אחרת הם פסולים ומקוממים, מקובלים בפסיכואנליזה, בכמה הסתייגויות, ככלי לגיטימי לבירור האמת. זאת משום שההתנגדויות לעקרונות הפסיכואנליזה צפויות לנבוע ממניעים לא - ... אין מנוס מלתת את הדעת גם על מניעים אלה. אמנם הכנסת נוהג זה לשיח הפסיכואנליטי גורמת לא אחת להשחתת השיח ... ללא - מדעית. ועדיין, שימוש זהיר ונבון בהליך זה הוא חיוני לשיח הפסיכואנליטי. וכך, פסיכואנליטיקאים אינם רואים כל פסול בדיון במניעים הלא - מודעים של פרויד ושל ממשיכיו, כאמצעי לשחרור הפסיכואנליזה מנקודות העיוורון של ... הבנת יהדותו של פרויד ויחסו אליה היא אם כן חשובה להתפתחות הפסיכואנליזה . פרויד עצמו כתב במאמרו ... ימינו. הורי היו יהודים. גם אני נשארתי יהודי. ומאמרו ההתנגדויות לפסיכואנליזה מסתיים כך: ולבסוף, רשאי ... את יהדותו, לא היה לה שום חלק באנטיפתיה של העולם הסובב כלפי הפסיכואנליזה. טענה ממין זו לא נשמעה בקול ... נטולת - השפעה לגמרי. אולי גם לא מקרה הוא, שנציגה הראשון של הפסיכואנליזה היה יהודי. כדי להכריז על ... הישר. כאן מתייחס פרויד לדת באופן ענייני כאל יריבתה ההכרחית של הפסיכואנליזה, שכן שתיהן פונות אל אותן ... והגליה: פרויד בעיני יהודים ואנטישמים טבעי אם כן כי גם היחס אל הפסיכואנליזה מושפע עד היום מיחסם של ... מבחינה זאת ארצות הברית היא מקרה אופייני. בשום תרבות לא נחלה הפסיכואנליזה הצלחה כה גדולה כמו בתרבות האמריקנית, שפרויד תיעב מעומק לבו. קל וחומר שהפסיכואנליזה נקלטה בהתלהבות בתרבות ... גבהים והתלבטויותיו הנוירוטיות האינסופיות של וודי אלן מלמדים כי הפסיכואנליזה, גם בצורתה הפארודית, נותרה ... לסחור בו. לא פחות טבעי, מאידך גיסא, הוא יחס התיעוב בו התקבלה הפסיכואנליזה בחוגי יהודים חרדים. לא ... מדבר על מחשבות מיניות, היא ההיפוך הגמור לכלל היסוד בתראפיה הפסיכואנליטית, הדורש העלאת כל מחשבה ... ב - 1903 כשלקה בדיכאון. גם למגזר הדתי לאומי סיבות להתרחק מהפסיכואנליזה: שבירת מחסומי הטאבו סביב ... הדת היהודית עצמה. אליענה אמאדו לוי - ולנסי נהגה לכרוך בכתביה פסיכואנליזה לקאניאנית עם פמיניזם ... לטענה מקורית זו על מה לסמוך. משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2. ...
נוירוזה - מבוא
... ביכולת החשיבה הרציונלית. המונח נמצא בשימוש נרחב בענף הפסיכואנליזה. תוכן עניינים: 1 רקע 2 מאפיינים 3 גורמים 4 טיפול רקע: נירוטי, או אדם הסובל ... כלומר עצב. בסוף המאה ה - 19 חודש השימוש במונח, בהקשר של פסיכואנליזה, על ידי זיגמונד פרויד וקארל גוסטב יונג. לאורך השנים עלתה ביקורת כנגד השימוש ... מ - 1980, חדל להשתמש בו. זאת כחלק ממגמת הירידה ביוקרתה של הפסיכואנליזה בשנים האחרונות וכחלק ממסע הטיהור מהטרמינולוגיה הפסיכואנליטית מה - DSM, (ענף הפסיכיאטריה המנסה להקנות לעצמו מעמד של מדע מדויק, משתדל לאמץ ... המדעי יותר, וזאת בניגוד למנגנונים הפסיכולוגים החבויים של הפסיכואנליזה המקשים לעתים את מלאכת האיבחון). עם זאת המונח נמצא עדיין בשימוש נרחב על ידי גורמים שונים השומרים את הפרספקטיבה הפסיכואנליטית (בין השאר בצרפת ובישראל) וכן ממשיכות להופיע בספר הקטגוריות שהיו מאוגדות ...
מודל הנפש הפרוידיאני - מבוא
... הנפש הפרוידיאני - מבוא מודל הנפש הפרוידיאני הוא בסיס התאוריה שהציע אבי הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד כדי להסביר את אופן פעולת הנפש. מודל הנפש כולל בתוכו מספר מודלים, מנגנונים ועקרונות. מטרת התאוריה הייתה לאפשר, באמצעות הבנה זו, טיפול נפשי מעמיק ... הדינמי 4 המודל הטופוגרפי 5 עקרון הקביעות 6 חרדות 7 מנגנוני הגנה 8 המודל הפסיכוסקסואלי פסיכואנליזה הפסיכואנליזה - אסכולה תאורטית וטיפולית חשובה בפסיכולוגיה, אשר נוסדה באמצע המאה ה - 20 על ידי זיגמונד פרויד - הציעה כיוונים חדשניים באשר למטרות, תחומי העניין ושיטות המחקר ... הנפש הפרוידיאני פתח צוהר להבנת נפש האדם ולהבנת האדם את עצמו. מבחינה חברתית שינתה הגישה הפסיכואנליטית את הנורמות המוסריות, בעיקר בכל הקשור ליחסי מין ולמיניות. ביטוי לשינוי זה ניתן למצוא גם בשדה האמנות והספרות. הפסיכואנליזה המשיכה להתפתח על ידי תלמידיו הרבים של פרויד, שחלקם נשארו נאמנים לתורתו והמשיכו לפתחה בדרכו (כגון אנה פרויד, מלאני קליין, ודונלד ויניקוט), ואחרים (כמו קרל יונג, ... ויקטור פרנקל ואריך פרום) פיתחו אותה לכיוונים שלא היו מקובלים על פרויד ועל הזרם המרכזי בפסיכואנליזה. המודל הסטרוקטורלי המודל הסטרוקטורלי הוא המייצג את מבנה הנפש על - פי פרויד. לפי פרויד, הנפש היא מבנה מורכב המחולק לשלושה מבנים תאורטיים, והם: סתמי - איד (id): ... עוברת לאני העליון ומחזקת אותו. המודל הטופוגרפי בהרצאות המפורסמות של פרויד בנושא המבוא לפסיכואנליזה, פותח פרויד בתיאור והסבר על מעשי כשל: הטעויות הקטנות שבני אדם נוטים לעשות בלא לשים לב, המראות על כוונותיהם האמתיות. ביניהם: שכחה, פליטת פה, פליטת קולמוס, שגיאת ... מהחשש שהאני יאבד שליטה על הסתמי חרדה מוסרית: נובעת מרגשי האשם שמקורם באני - עליון את הפסיכואנליזה פיתח פרויד על - מנת להתגבר או להקל על חרדות אלה. מנגנוני הגנה לא כל הזיכרונות המורחקים אל הלא מודע, מורחקים לשם סידור המחסן. ישנם זיכרונות מסוימים שידיעתם מביאה ... בצורתה הפרימיטיבית. כאשר ישנם חסכים או מעבר לא נורמאלי של אחד מהשלבים, מפתח האדם, לפי הפסיכואנליזה הקלאסית, הפרעות התנהגות. אדם שנמנעה ממנו היכולת לשמור את צרכיו ולשחק בהם בתחילת השלב האנאלי, יהפוך לחסכן וקמצן, וידאג תמיד לרכושו - כמי שמפחד תמיד על הצואה שהייתה ...
שלום לך עצלות - למה לא משתלם לעבוד קשה / קורין מאייר
... לך עצלות - למה לא משתלם לעבוד קשה קורין מאייר קורין מאייר נולדה בזנבה. למדה כלכלה, יחסים בינלאומיים ופסיכואנליזה . היא עבדה שנים רבות בחברת החשמל הצרפתית והיום מקדישה את זמנה לכתיבה בענייני פסיכואנליזה . היא מכירה את הארגונים הציבוריים. היא למדה אותם התנסתה בהם ושונאת אותם ואת מה שהם עושים לבני האדם. אינני יודע מה חשבה כשנתנה לספר את שמו: (b onjour paress) בעברית קשה ...
פסיכיאטריה - מבוא
... את היסודות לתורת הפסיכולוגיה וממשיכיו (יונג ואדלר) פיתחו את הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה הקלינית לכדי שיטות טיפוליות בעלות יעילות מוכחת לחלק מההפרעות הנפשיות. מוסדות פסיכיאטריים החלו לעשות שימוש בשיטת הפסיכואנליזה כחלק מהטיפול בחולים. במקביל להתפתחות הפסיכולוגיה וחקר המאפיינים הנפשיים של הפרעות, המשיך גם מדע הפסיכיאטריה להתפתח בחקר המאפיינים הרפואיים שלהם והפסיכיאטר ... האבחון שפיתח ופעלו להטמעתן בטיפול המקובל וכן קידמו שילוב פסיכואנליזה וגישות חדשות בטיפול הפסיכיאטרי. משנות ה - 30 ואילך החלו להיכנס לשימוש תרופות פסיכיאטריות ממשפחת הברביטורטים והאמפטמינים וטיפול נזעי החשמל שעל אף שמנגנוני ...
מודעות - מבוא
... בזיכרון וברגש, ואף כעניין מחייב. היבטים פסיכולוגיים - קוגניטיביים מודעות היא מושג מפתח בפסיכוביולוגיה, פסיכואנליזה ופסיכולוגיית הגשטלט. בפסיכוביולוגיה מודעות מוגדרת כתפיסה ותגובה קוגניטיבית למצב או אירוע. בפסיכולוגיה מודעות מוגדרת כמרכיב ...
חלומות - על חלום שחלם פרויד לאור יחסו של רוטנברג לפסיכואנליזה - חלק 1
... - על חלום שחלם פרויד לאור יחסו של רוטנברג לפסיכואנליזה - חלק 1 בשם האב, הבן והרוח הרעה על חלום שחלם פרויד לאור יחסו של רוטנברג לפסיכואנליזה מתוך: מדרש בנפש: עיונים בפסיכולוגיה ויהדות לכבוד מרדכי רוטנברג. ... אמירה דיכוטומית - במתכוון שהשמיע פעם בטלוויזיה: התורה מצווה: כבד את אביך ואת אמך, בעוד שהפסיכואנליזה אומרת: רצח את אביך ואת אמך. נו, באמת! אמת, אין פני רוטנברג לפסילה גורפת של הפסיכואנליזה. אדרבא, בכתביו ניכר המאמץ להידבר ללא - הרף עם המחשבה הפסיכואנליטית, ממנה הוא מנסה, לאורו של ר מאיר, לאכול את התוך ולזרוק את הקליפה. ... ספרותי נדוש, אפילו ארשה לעצמי לקחת אתכם, הקוראים, במכונת - זמן דמיונית אל הבית בו גדלה הפסיכואנליזה. אמצע הלילה בעיר וינה בקיץ 1915, הימים ימי מלחמת העולם הראשונה. אנו ... בפירוש החלום, שם ציטטו כמי שקדם לו בטענה שהחלום מבטא מילוי משאלה. בספרו האחרון עקרונות הפסיכואנליזה הכליל את האנלוגיה וטען שהחלום הוא פסיכוזה לכל דבר בשל עיוות המציאות ... והרגש: פרויד אינו חש חרדה מודעת, אבל גופו מעיר אותו באזעקה. זו תופעה מסקרנת, ואם יש ממש בפסיכואנליזה, היא צריכה להסביר אותה. ב) מניסיוני התרשמתי כי חלום המסתיים באופן ... מילוי - משאלה מודחק כזה לשם שיכוך הכאב. חלומות - על חלום שחלם פרויד לאור יחסו של רוטנברג לפסיכואנליזה - חלק 2. ...
התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 3
... אביו כשהיה בן שמונה, ולפי עדויות רבות הוסתרה ממנו הפטירה זמן רב. את תכלית הנשמות הגדיר כשיבה אל אביהן שבשמים. חוויית אובדן חוזר ורגשות אשמה, שהביאו להתפתחות אידיאה פרנואידית - דתית, מופיעה גם בתולדות הפסיכואנליזה, בביוגרפיה של וילהלם רייך (1957 - 1897). בנערותו חשף פרשת אהבים של אמו וגרם להתאבדותה, ואביו התאבד מאוחר יותר כדי לזכות את בניו בכספי הביטוח. ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על פסיכואנליזה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: פסיכואנליזה, אולי אנחנו במטריקס? איך להיות הכי חכם בעולם? למה העולם קיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש בחירה חופשית? האם הכל אפשרי? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? האם יש משמעות לחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? למה לא להתאבד? האם באמת הכל לטובה? האם יש או אין אלוהים? בשביל מה לחיות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: פסיכואנליזה, איך להתמודד עם בדידות? דיכאון? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לנהל את הזמן? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לא להישחק בעבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך לפרש חלומות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשתול מחשבות? איך לקבל החלטות? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיגמל מהימורים? איך לשנות תכונות אופי? איך לעשות יותר כסף? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעריך את עצמך? איך להיות מאושר ושמח ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצ'ר, קואצ'ר לילדים, קואצ'ר אישי בתחום פסיכואנליזה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2539 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 09:11:50 - wesi4