ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פלורליזם ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2 ✔* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1. למתנגדיה האנטישמיים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2
* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1.

למתנגדיה האנטישמיים של הפסיכואנליזה לא היה, כמובן, ספק כי היא מדע יהודי. עד היום מופיע פרויד באתרים אנטישמיים רבים באינטרנט (כדוגמת JewWatch) כחלק ממזימה יהודית להשחתת תרבות המערב, לצד הסוציאליזם. פרויד, כפי שכבר נאמר לעיל, היה ער לעובדה זו ואף ידע להפיק ממנה רווח פוליטי. במכתביו לתלמידיו הוא נקט לא - אחת בנימה האינטימית - חתרנית של "אנחנו היהודים מבינים טוב יותר זה את זה". אין ספק שתלמידו לשעבר והיריב הססגוני ביותר שקם לו בימיו, קארל גוסטב יונג (1875 - 1961), נפל עמוק למלכודת זו. התקפתו המפורסמת של יונג נגד הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה של אדלר, שפורסמה בכתב - עת נאצי לפסיכותרפיה, גילתה בבירור את האנטישמיות העמוקה שלו, צד שאפילו תלמידיו הנאמנים כיום כבר אינם מנסים להכחישו, ולהתבטאות זו נוספו עם השנים עדויות מסייעות רבות. המשטר הנאצי הכריז כי הפסיכואנליזה, כמו הקומוניזם, היא עוד חלק ממזימה יהודית להרס התרבות. פרויד ניצל אחרי ה"אנשלוס" הנאצי של אוסטריה רק תודות להשתדלות בינלאומית (הוא עצמו הפגין קוצר - ראות משווע בכל הנוגע לסכנה), אבל הפסיכואנליזה חדלה למעשה להתקיים ברייך השלישי, וגם בשנים שאחרי המלחמה לא התחדשה מעולם פסיכואנליזה גרמנית מסדר - הגודל של זו הבריטית, האמריקנית והצרפתית. יחד עם זאת, התחדשות הפסיכואנליזה בגרמניה ובאוסטריה מולדתה מהווה עד היום גורם חשוב בדיאלוג של הגרמנים עם עברם.

לא טוב מזה היה גורלה של הפסיכואנליזה תחת המשטר הסטאליניסטי ואחריו. אלכסנדר לוריא, הנוירופסיכולוג הרוסי המפורסם, הבין שסכנת - מוות כפולה מרחפת עליו כיהודי העוסק בפסיכואנליזה ועבר לחקר המוח. עם זאת, האוריינטציה הפסיכואנליטית המובלעת שהמשיכה להדריכו במחקריו הקליניים גרמה לכך שכיום הוא נחשב לאחד מאבות המדע הבין - תחומי החדש הקרוי נוירופסיכואנליזה.

וריאנט מעניין בתחום זה מייצג יהודי בן - זמננו הידוע כאויבה הקשה של הפסיכיאטריה בכלל והפסיכואנליזה בפרט. תומאס סאס, פסיכיאטר יהודי - אמריקני יליד הונגריה, הוא אחד מראשוני תנועת האנטי - פסיכיאטריה, הרואה בפראקטיקה הפסיכיאטרית פעילות משפטית (דכאנית) ולא רפואית. לא ייפלא כי מביקורת זו ספגו הפסיכואנליזה ויוצרה תשעה קבים. בספר שנון מאוד שכתב נגד פרויד מתחשבן סאס - ונראה כי הוא הראשון לעשות זאת - עם מה שהוא רואה כשנאתו המוסתרת של פרויד לגויים, שמעט ממנה מבצבץ במשפט מ"משה האיש ואמונת הייחוד" שצוטט לעיל. סאס משתמש בשוביניזם היהודי של פרויד כעילה לפסילת הפסיכואנליזה כולה כמדע יהודי, ממש כמתנגדיה האנטישמיים! עם זאת, יש לא מעט צדק בטענה שפרויד שיחק משחק כפול ביהדותו, דהיינו, החשיד באנטישמיות את מתנגדיו ונזף במתנגדים יהודיים לפסיכואנליזה (קארל קראוס, תיאודור לסינג) כבוגדים בבן - עמם הנרדף, ובה - בעת התרברב לפני תלמידו הכומר אוסקר פפיסטר כי רק יהודי אתאיסט יכול היה לגלות את הפסיכואנליזה.

הפסיכואנליזה, מצדה, לא היססה מלהפוך את האנטישמיות למושא חשוב למחקר. כבר פרויד מנה כמה מניעים לא - מודעים ביסוד שנאת היהודים (כמו פחד הסירוס ושנאת הנוצרי לדתו שלו). הערות אלה היוו לימים בסיס למחקר הפסיכואנליטי המודרני המנסה להבין את כל צורות שנאת - הזר והפנאטיות כמנגנוני הגנה קולקטיביים מפני תכנים אישיים מודחקים. באווירה האינטרוספקטיבית הרווחת בחברה המודרנית, רדוקציה גלויה זו של טענות פוליטיות אל הפתולוגיה האישית, המוצנעת, מהווה כלי יעיל בפירוקן של אידיאולוגיות אלימות מנשקן.

ג. יהודים בתנועה הפסיכואנליטית

גאוותו היהודית של פרויד השפיעה על מרבית תלמידיו הישירים וכמה מהם (קארל אברהם, הנס זאקס, ובעיקר תיאודור רייק) תרמו בכתביהם תרומה גדולה לקירוב מושגים יהודיים (ברכת כוהנים, כל נדרי, התפילין וכיו"ב) לקהל הקוראים הבינלאומי. מבני הדור השני של הפסיכואנליטיקאים, התבלט אריך פרום בגישתו החיובית ליהדות. פרום, קומוניסט בצעירותו, התקרב מחדש ליהדות בהיותו בארה"ב ואימץ אף הוא גרסה חילונית עקבית למסורת היהודית (בעיקר זו של הנביאים ושל חז"ל), שבה ראה את מבשרת הפלורליזם וההומניזם. בכתבי - העת הפסיכואנליטיים בולט עד היום מספרם של המאמרים שבהם נוטל על עצמו מחבר (בדרך - כלל יהודי) להעביר תחת שבט הפסיכואנליזה מושג, טקס או אגדה יהודיים שריתקו את תשומת לבו. כך, ג'ויס סלוקוור, בתו של האנליטיקאי הנודע הארי סלוקוור, פרסמה מאמר על חוויותיה במהלך ה"שבעה" על מות אביה, וסילבאנו אריאטי, מגדולי חוקרי הסכיזופרניה, פרסם ספר על עקידת יצחק, כמו גם ספר על קהילתו שנספתה בשואה. ניצולי שואה כברונו בטלהיים וויקטור פראנקל פרסמו את זיכרונותיהם ובכך סייעו להתרחבות תודעת השואה בעולם, לצד מחקרים פסיכואנליטיים על הנאציזם והשואה.

בין ממשיכיו של פרויד בולטת התופעה שהרדיקאליים שביניהם, בין אלה שלבסוף פרשו מהפסיכואנליזה ובין אלה שתיקנו אותה מבפנים, היו אף הם ברובם יהודים. למעשה, ראוי גם אלפרד אדלר (1870 - 1937), יריבו האישי המר של פרויד, להימנות בין אבות הפסיכואנליזה, ולראייה החדירה של רעיונות אדלריאניים לזרם "הפסיכולוגיה של האני" ולזרם הניאו - פרוידיאני בארה"ב. אדלר כמעט ולא התעניין ביהדות, אבל גם באסכולה שלו בולטים היהודים (כמו רודולף דרייקורס). גם האסכולה של יונג ראויה להיקרא פסיכואנליטית מכמה בחינות, ולו רק משום שכמה מרעיונותיה חלחלו לאסכולת "יחסי האובייקט" בפסיכואנליזה. וגם כאן, לצד האנטישמיות הידועה של המייסד, בולט מקומם של היהודים בין ראשוני תלמידיו, כגון אניאלה יפה ואריך נוימן (שעלה לישראל). קרבה חלקית לפסיכואנליזה יש באסכולת הלוגותיראפיה של ויקטור פראנקל, פסיכיאטר יהודי מווינה שחי ופעל בארה"ב, שהיה כאמור ניצול שואה.

מבין ממשיכיו - מתקניו היהודיים של פרויד, בתו אנה פרויד (1895 - 1982) ויריבתה מלאני קליין (1882 - 1960) היו נאמנות לזהותן היהודית - חילונית. לקבוצה זו שייכים גם שאנדור פרנצי, שניסה לחולל בטיפול הפסיכואנליטי שינויים שהתקבלו רק אחרי מותו, ואוטו ראנק, שייסד לבסוף אסכולה נבדלת שלא הכתה שורש. הרדיקאלי שבין תלמידי פרויד, וילהלם רייך, ביקש לחבר את הפסיכואנליזה עם הקומוניזם, תוך הסתמכות על ספקולציות ביולוגיות וקוסמולוגיות פרועות, והשפיע רבות על עיצוב הדור הצעיר בשנות השישים הסוערות בארה"ב. הוא היה עוין ליהדות ולמיסטיקה, אבל תורתו לבשה ברבות הימים אופי מיסטי מובהק.

הפסיכואנליזה האמריקנית, שפרויד בז לה בשל נוקשותה המקצועית (האמריקנים היו בין המתנגדים החריפים לפתיחת המקצוע לאנשים שאינם פסיכיאטרים), החלה לפרוח עם בריחת רבים מממשיכיו המבטיחים ביותר של פרויד לארה"ב. קארן הורני, הלנה דויטש, תיאודור רייק, אריך פרום, אוטו פנישל, שאנדור ראדו, דוד ראפפורט ואחרים, שנקלטו באוניברסיטאות ומוסדות אמריקניים יוקרתיים, וממשיכיהם האמריקניים ג'ייקוב ארלוו וצ'ארלס ברנר, הפכו את הפסיכואנליזה ממקצוע רווחי גרידא לתיאוריה תוססת שהפרתה את החינוך, הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, ההיסטוריה וחקר הספרות. כיום, אוטו קרנברג, הפסיכואנליטיקאי הבולט ביותר כיום בארה"ב, הוא יהודי וכמוהו היה החדשן המבריק סטיבן מיטשל, ממייסדי הגישה האינטרסובייקטיבית, שנפטר בטרם - עת. כן מוביל תומס אוגדן בחדשנותו בטיפול הפסיכואנליטי בפסיכוזות.

קוריוז מוזר קשור בהיינץ קוהוט (1913 - 1981), יליד וינה שעבר לארה"ב, מייסד הזרם המהפכני של "העצמי" בפסיכואנליזה. הוא התכחש ליהדותו ולעתים אף ניסה ליצור את הרושם כי הוא ממוצא נוצרי. יש המקשרים זאת לעובדה שגם את זהותו המינית עטף בסודיות גמורה.

פרשה מאלפת, אם כי באופן שלילי, היא המקרה של ברונו בטלהיים, שנתפס כאחד ממייצגיה המובהקים ביותר של הפסיכואנליזה בארה"ב. הוא הרבה להסתמך על התנסותו במחנות הריכוז כדי לקדם את מסריו הקיצוניים, שנשמעו כקריקטורות הוליבודיות של הפסיכואנליזה, ועיקרם האשמה גורפת של ההורים בהפרעות הנפשיות של ילדיהם, ואפילו בהפרעות שכבר אז נחשדו כבעלות בסיס אורגאני כמו האוטיזם. העוינות כלפי ההורים בכתביו של בטלהיים הופיעה לא - אחד במקביל לאמירותיו הארסיות כלפי המורשת היהודית כולה, אמירות שניתן להגדירן ממש כאנטישמיות. אחרי מותו התברר כי לא זו בלבד שנהג להתעלל במטופליו, ושמחקריו התבססו על נתונים מומצאים, אלא שגם תעודותיו כפסיכואנליטיקאי היו מזויפות. בלי להיכנס לחקירה פסיכואנליטית בנבכי נפשו של בטלהיים, קריאתו הגורפת ליהודים להסתלק לחלוטין מיהדותם, כמוה כמיתולוגיה בדבר "האם המקפיאה" של האוטיסט, מלמדות עד כמה ניתן לעוות מסרים פסיכואנליטיים על ידי הצגתם הפשטנית.

בפסיכואנליזה הצרפתית, שבה האסכולה של ז'אק לאקאן דומיננטית, אין יהודים רבים, אולם לאור יחסו הכמעט פטישיסטי של לקאן כלפי כתבי פרויד לא ייפלא שרבים מהניתוחים שלו ושל ממשיכיו עוסקים בנושאים יהודיים כגון השופר. גם ז'אק דרידה, מראשוני הפוסטמודרניזם שהשפיע השפעה ניכרת על הפסיכואנליזה הלקאניאנית, היה יהודי.

בפסיכואנליזה בת ימינו, המתח בין ההיבט ההרמנויטי להיבט המדעי של התיאוריה הביא לשגשוגן של שתי מגמות מנוגדות, הפוסט - מודרניסטית מצד אחד והמחקרית - פיזיולוגית מצד שני. גם כאן, בתחום המרתק הקרוי נוירופסיכואנליזה, המשלב פסיכואנליזה עם חקר המוח, רב מספרם של החלוצים היהודים. אריק קנדל, הפסיכיאטר והנוירוביולוג חתן פרס נובל, ואוליבר סאקס, הנוירולוג הנודע, נחשבים למבשרי מדע זה, והישראלי יורם יובל נמנה כיום בין מעצביו.

את מספרם הגדול של היהודים בפסיכואנליזה יש לראות על רקע התופעה הכללית יותר של בולטותם בפסיכולוגיה. סקר של כתב - העת Review of General Psychology מ - 2002 מונה 38 יהודים בין מאה הפסיכולוגים הבולטים של המאה ה - 20.

ד. הפסיכואנליזה בישראל

פרויד תמך בציונות. הוא שימש, לצד איינשטיין, חבר הדירקטוריון הראשון של האוניברסיטה העברית וסירב לקבל תמלוגים על התרגום העברי ל"טוטם וטאבו". במקביל תבעה התרבות הישראלית המתחדשת חזקה עליו. אימוצו של פרויד בידי תנועת הפועלים עומד בניגוד בולט להתעלמות ואף לסלידה שחשו כלפיו גדולי מחקר היהדות של אותו דור כדוגמת מרטין בובר (1878 - 1965) וגרשום שלום (1897 - 1982), שלא להזכיר את שנאתו העזה של ישעיהו ליבוביץ' (1903 - 1994) לכל הקשור בפסיכואנליזה. העובדה שבימינו קיימת ספרות ישראלית עשירה של מחקרים ביהדות מנקודת ראות פסיכואנליטית מעידה על הזמן הרב שנדרש, הן למדעי הרוח השונים להתגבר על התנגדותם לפסיכואנליזה והן לפסיכואנליזה עצמה להתפתח ולהפוך לכלי מחקרי יעיל יותר.

המגזר הסוציאליסטי, לעומת זאת, אימץ את פרויד בחום. חיים וייצמן סיפר לארנסט ג'ונס, ה"אפוסטול" הבלתי - נלאה של פרויד (ודווקא הלא - יהודי היחיד בין חבורת המקורבים) על "המהגרים העניים המגיעים לפלשתינה מגליציה ללא כסות לגופם אך עם הקפיטל של מארקס בידם האחת ופשר החלומות של פרויד בידם השנייה". התנועה הפסיכואנליטית בווינה הושיטה לא אחת סיוע לתנועת "השומר" בארץ ישראל בהכשרה ובתרגום ספרים. השילוש של הרצל, מארקס ופרויד יצר ללא ספק תשתית אידיאולוגית עקיבה ומרשימה לחלוצים רבים, שביקשו לראות את שחרור עמם וארצם בתוך ההקשר הכולל של תנועות שחרור הלאום והיחיד מכבלים חיצוניים ופנימיים כאחד.

הפסיכואנליזה הישראלית נוסדה על ידי כמה מתלמידי פרויד שעלו ארצה ערב מלחמת העולם השנייה, ובראשם מקס אייטינגון ומשה וולף. המכון הפסיכואנליטי בירושלים (שבימים אלה קם לו אח צעיר בת"א) הוציא מתוכו ברבות השנים כמה תיאורטיקנים, כדוגמת פנחס נוי ועמנואל ברמן, בעלי שיעור קומה בינלאומי. יהודה פריד היה חלוץ ביישום רעיונות פסיכואנליטיים, לצד משנה חברתית רדיקאלית ולעתים "אנטי - פסיכיאטרית", בבתי - חולים קהילתיים. לצד התעסקותם הטבעית בטיפול בבעיות אופייניות לישראל כמו מלחמות, טרור ושסעים פנימיים, מגלים כמה אנליטיקאים ישראליים מעורבות גם בסוגיות חברתיות ואתיות קשות.

כתבי פרויד זוכים כיום לתרגומים חדשים רבים בעברית, המריקים את הגרמנית החיננית של המקור לעברית עכשווית, ועמם מתורגם חלק גדול מהקלאסיקה הפסיכואנליטית הישנה והחדשה. כתב - העת "שיחות" מפרסם עבודות ברמה שלא הייתה מביישת כתבי - עת בין - לאומיים.

בבתי - החולים הפסיכיאטריים הוותיקים בארץ עדיין ניכרת האוריינטציה הפסיכודינמית שראשיתה בימים שפסיכואנליטיקאים שעלו ממרכז אירופה עיצבו את הפסיכיאטריה בארץ ישראל. יש לקוות שהשינויים העוברים כיום על שירותי הבריאות, שבארה"ב כבר הביאו לדלדול הגישה הפסיכודינמית לטובת פסיכיאטריה תרופתית בעיקרה, לא יביאו לתופעה דומה בארץ.

ה. יסודות יהודיים בפסיכואנליזה והרלוואנטיות שלה לימינו

האם בבחינה אובייקטיבית של הפסיכואנליזה ניתן לזהות מאפיינים השייכים למסורת האינטלקטואלית היהודית? מחברים רבים, בעיקר מארה"ב, השיבו על כך בחיוב. הפסיכואנליטיקאים מורטימר אוסטוו והארולד בלום היו בין המובילים בהדגשת קווי הדמיון בין הפסיכואנליזה והמסורת היהודית, כמו גם אריך פרום בספרו החשוב "והייתם כאלוהים". דוד בקאן, בספר מרתק על ההקבלות בין החשיבה הקבלית והפסיכואנליטית, התאמץ להוכיח כי פרויד היה מושפע מה"זוהר. " ריצ'ארד רובנשטיין וסוזאן הנדלמן הצביעו, כל אחד על פי דרכו, על קווי דמיון מפתיעים בין הפסיכואנליזה לחשיבה המדרשית. דחיפה חדשה למגמה זו נתן חיים - יוסף ירושלמי בספרו משה של פרויד שם הוא מנסה, בטיעונים מקוריים מאוד ותוך אנאליזה של פרויד עצמו במיטב הפלפולים הפרוידיאניים, להראות ש"האיש משה ואמונת הייחוד" התכוון לבסס את המסורת האינטלקטואלית היהודית בנפרד מהאמונה. ירושלמי אף מתאמץ (בדוחק) לייחס לפרויד ידיעת עברית ויידיש.

ואמנם, כמה הקבלות בין הפסיכואנליזה למחשבה היהודית נראות כיותר ממקריות. כך, החירות הפרשנית המאפשרת ואף מחייבת לחדור מעבר למשמעות הגלויה אל משמעות נסתרת בלתי - צפויה ואפילו פרדוקסאלית, ידועה היטב מהשיח התלמודי. יתרה מזאת, העובדה שה"התנגדות" של המטופל לפירוש הפסיכואנליטי ואפילו למהלך ההבראה נתפסת בפסיכואנליזה כחלק חיוני מהטיפול, נשמעת דומה לחיוב של מוסד המחלוקת התלמודי. גם במה שאומרת התיאוריה הפסיכואנליטית על המתרחש בלא - מודע ניתן למצוא מבשרים רבים בתורת הנפש של המשנה, התלמוד והקבלה, ולראיה האגדות והאמרות הרבות מהתלמוד והזוהר הרואות ב"יצר הרע" שותף הכרחי וקונסטרוקטיבי בחיי היום - יום ואפילו לאורח - החיים הדתי עצמו. קו משותף משעשע לשתי המסורות ניתן למצוא בדרך בה מטפלת הפסיכואנליזה במייסדיה, כי ההשוואה בין הממסד הפסיכואנליטי לכנסייה, החביבה כל כך על מתנגדי הפסיכואנליזה, נכשלת כאן כישלון חרוץ. הניתוחים האנאליטיים המבוצעים post mortem בפרויד ובחלוצי האסכולות הפסיכואנליטיות השונות - ניתוחים שבכל תחום - דעת אחר היו נתפסים כרכילות זולה הפוגעת בזכר המייסדים - נחשבים על פי ההיגיון הפסיכואנליטי כחלק חיוני מהתפתחות התחום, ממש כפי שהאנליטיקאי עצמו חייב לעבור אנליזה כחלק מהכשרתו. הדבר מזכיר את חכמי התלמוד, שלא רק סיפרו אגדות אלא נעשו הם עצמם אחרי מותם חומר לאגדות שסופרו בפי ממשיכיהם. שרשרת אגדות זו, למרבה העניין, מתארת לא - מעט כישלונות, מעידות ואפילו חטאים חמורים בהם נכשלו גדולי התנאים והאמוראים, כמעין אזהרה לדורות הבאים מפני זחיחות - הדעת המוסרית העלולה לבוא יחד עם גדולה אינטלקטואלית. יחס דיאלקטי זה כלפי הסמכות עבר למעשה מיסוד בנורמות ההתנהגות שבין התלמיד למורה: "אפילו האב ובנו, הרב ותלמידו, שעוסקין בתורה בשער אחד, נעשים אויבים זה לזה, ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה לזה". תפיסת המרד האדיפאלי כשלב חיוני בהתפתחות הידע מזכירה לא במעט את מה שמצופה מהתלמיד / מטופל לחוש כלפי המורה / מטפל במהלך ה"העברה" הטיפולית (ובנקודה זו צודקת הגישה הלאקאניאנית שאינה מבדילה בין הטיפול להכשרה הפסיכואנליטית).

יש המצביעים על ריבוי האסכולות והמחלוקות בפסיכואנליזה כעוד מאפיין יהודי שלה. חרף העוקצנות שבהבחנה זו, ראוי אולי לאמצה. לא זו בלבד שתרבות השיח הפסיכואנליטית כיום מעודדת פלורליזם רעיוני, אלא שעדים אנו לחזרה של זרמים פורשים אל הזרם המרכזי ואינטגרציה רעיונית ביניהם. לא קשה למצוא בניתוב זה של שאיפת - המדנים אל אפיקים יצירתיים הד לאמרה התלמודית "אלו ואלו דברי אלוהים חיים".

גם מתנגדיה של הפסיכואנליזה יכולים להתגדר בבקעה זו של המשותף לה ולמסורת היהודית. כשם שהיהדות והציונות מצאו עצמן לא - אחת, כשניתן בידן כוח ללא ביקורת, נעשות לאידיאולוגיות דכאניות, רובצת חטאת זו גם לפתחה של הפסיכואנליזה כשהיא חוברת לממסד רפואי אטום או לאקדמיה כוחנית.

במובן זה, דווקא אחרי קריסת החזון הקומוניסטי עם חלומותיו המגלומאניים, ראוי להזכיר כי הפסיכואנליזה טומנת אף היא בחובה - לטוב ולרע - רעיונות משיחיים. מן הנמנע לעסוק באנלוגיות בין נפש היחיד ונפש החברה מבלי להסיק כי גם תהליכים תרפויטיים יכולים להיות מועתקים, בשינויים המתבקשים, מהתחום הראשון אל השני. במילים אחרות, אין זה יותר מדי לקוות כי ככל שהחשיבה הפסיכואנליטית תמשיך לחלחל אל כל מגזרי החברה, תצליח התובנה הבאה אתה לפרק ולנטרל מחלות ציבוריות כגזענות, פנאטיות וטוטליטאריות. אחרי הכל, קיים יחס הפוך, שבבוא היום ניתן יהיה לתת לו אף ביטוי כמותי, בין חופש המידע והביטוי הקיימים בחברה, לבין לוחמנותה, עריצותה ושנאת - הזר שבה. ניתן לפיכך לראות בדמוקרטיזציה של חברה כמעין אנליזה ציבורית, והיא ערובה לירידת לוחמנותה של אותה חברה ממש כשם שתובנה היא תנאי לנורמאליות של היחיד. בכך ראויה הפסיכואנליזה לתפוס את מקומה בין תנועות השחרור הגדולות של העת החדשה.

מקורות:

גיי, פ. פרויד: פרשת חיים לזמננו. תל - אביב: דביר, 1993.

סימון, ע. א. פרויד היהודי. מתוך: האם עוד יהודים אנחנו? תל - אביב: פועלים.

פרום, א. והייתם כאלוהים: פירוש רדיקאלי למקרא ולמסורת הבתר - מקראית. ירושלים: א. רובינשטיין, 1975.

גלוזמן, מ. (עורך אורח) פסיכואנליזה, יהדות, ציונות. קובץ מיוחד. זמנים, 88, 2004.

הטב, י. (עורך) פסיכואנליזה: הלכה ומעשה. תל - אביב: דיונון, 2003.
אויבים פסיכולוגים קיצוניות גאווה טיפול בבגידה אובייקטיבי פסיכולוגיה הפרעות נפשיות טיפול בבעיות נפשיות הכחשה מסורת יהודית אנליטי דת דתות החרדים הנפש חרדים יהדות יהודי יהודים מיהו יהודי נפש פסיכואנליזה תנועה
לבחור מתוך ספק, להחליט מתוך ספק, להטיל ספק בספק, להשתחרר מהספקות, לחיות עם ספקות, להתמודד עם ספקות, קבלת החלטות בלב לא שלם, לא שלם עם החלטה, לא יודע מה להחליט
לבחור מתוך ספק, להחליט מתוך ספק, להטיל ספק בספק, להשתחרר מהספקות, לחיות עם ספקות, להתמודד עם ספקות, קבלת החלטות בלב לא שלם, לא שלם עם החלטה, לא יודע מה להחליט
...בספק, להשתחרר מהספקות, לחיות עם ספקות, להתמודד עם ספקות, קבלת החלטות בלב לא שלם, לא שלם עם החלטה, לא יודע מה להחליט איך אפשר להתמודד עם ספקות בלי להתעלם מהם? אליעד כהן מסביר את המצב שבו אדם נמצא בתוך ספק ומתקשה להחליט מה עליו לעשות. הוא מדגיש את המורכבות שבמצב זה, שבו אדם מנסה להחליט או לפעול, אבל אינו שלם עם החלטתו וממשיך להטיל ספק לגבי נכונותה או כדאיותה. הבעיה המרכזית שנידונה היא כיצד להתמודד עם ספקות כאלה, במיוחד כאשר האדם אינו מוכן לקבל פתרונות פשוטים של התעלמות מהספק או בחירה אקראית בהחלטה...
למה קשה לי להסתכל לאנשים בעיניים? קושי להסתכל לאנשים בעיניים, פחד להסתכל לאנשים בעיניים, מבט ישיר בעיניים, קשה להסתכל לאנשים בעיניים, פחד להסתכל בעיניים, לא מסתכל בעיניים, שפת גוף, חרדה חברתית, ביישנות, קשר עין - חלק 1
למה קשה לי להסתכל לאנשים בעיניים? קושי להסתכל לאנשים בעיניים, פחד להסתכל לאנשים בעיניים, מבט ישיר בעיניים, קשה להסתכל לאנשים בעיניים, פחד להסתכל בעיניים, לא מסתכל בעיניים, שפת גוף, חרדה חברתית, ביישנות, קשר עין - חלק 1
...בעיניים? קושי להסתכל לאנשים בעיניים, פחד להסתכל לאנשים בעיניים, מבט ישיר בעיניים, קשה להסתכל לאנשים בעיניים, פחד להסתכל בעיניים, לא מסתכל בעיניים, שפת גוף, חרדה חברתית, ביישנות, קשר עין - חלק 1 למה קשה לי להסתכל לאנשים בעיניים? קושי להסתכל לאנשים בעיניים הוא נושא שמטריד אנשים רבים. יש אנשים שמדברים עם אחרים ונמנעים מליצור קשר עין ישיר. במקום להסתכל לאדם שמולם בעיניים, הם מסתכלים לצדדים, למטה, או פשוט נמנעים לחלוטין ממבט ישיר. לפי אליעד כהן, קיימות מספר סיבות אפשריות לתופעה הזאת, ומדובר בנושא מורכב...
ניתוח הנחות יסוד של שאלה, גם ורק בהנחות יסוד של שאלה, האם ניתן להשיג מטרה רק בדרך כלשהי? שאלת גם או רק, האם גם או רק? סוגים של שאלות, שאלת האם ואיך, שאלה מסוג האם, שאלה מסוג איך, ניתוח שאלה, הנחת יסוד של גם או רק
ניתוח הנחות יסוד של שאלה, גם ורק בהנחות יסוד של שאלה, האם ניתן להשיג מטרה רק בדרך כלשהי? שאלת גם או רק, האם גם או רק? סוגים של שאלות, שאלת האם ואיך, שאלה מסוג האם, שאלה מסוג איך, ניתוח שאלה, הנחת יסוד של גם או רק
...יסוד של שאלה, האם ניתן להשיג מטרה רק בדרך כלשהי? שאלת גם או רק, האם גם או רק? סוגים של שאלות, שאלת האם ואיך, שאלה מסוג האם, שאלה מסוג איך, ניתוח שאלה, הנחת יסוד של גם או רק מהן הנחות היסוד המסתתרות בשאלות מסוג גם או רק? בשיחה זו, אליעד כהן עוסק באופן מפורט בניתוח הנחות יסוד של שאלות מסוג גם או רק, בעזרת דוגמאות מחיי היום - יום וניתוח לוגי מעמיק. הוא מבהיר תחילה שהניתוח מיועד להבין לעומק מה מסתתר מאחורי כל שאלה שמתחילה במילים האם ניתן, כאשר שאלה כזו כבר טומנת בחובה כמה הנחות יסוד שלא תמיד ברורות...
איך לבדוק הנחות יסוד? איך לגלות את האמת? איך לחקור דברים? איך לברר דברים? איך לנתח דברים? מהן הנחות יסוד? הנחות יסוד נכונות, הנחות יסוד שקריות
איך לבדוק הנחות יסוד? איך לגלות את האמת? איך לחקור דברים? איך לברר דברים? איך לנתח דברים? מהן הנחות יסוד? הנחות יסוד נכונות, הנחות יסוד שקריות
...איך לגלות את האמת? איך לחקור דברים? איך לברר דברים? איך לנתח דברים? מהן הנחות יסוד? הנחות יסוד נכונות, הנחות יסוד שקריות מהן הנחות יסוד ולמה חשוב לבדוק אותן? אליעד כהן מסביר שהנחות יסוד הן האמיתות הבסיסיות או העקרונות שאדם מניח כאשר הוא שואל שאלה או מציג רעיון כלשהו. ההנחות הללו הן כמו יסודות של בניין שעליו נבנית כל שאלה או טענה. לכן, לפני שניתן לענות על שאלה או להבין טענה, חשוב תחילה לזהות ולבחון את הנחות היסוד שלה. אם ההנחות שגויות או לא מדויקות, כל המסקנות או התשובות שנגיע אליהן יהיו גם הן שגויות...
2 אסטרטגיות שכנוע - למה בן אדם חושב כך או אחרת? מה גורם למישהו לחשוב משהו? מהן 2 הגישות להשפעה על אנשים? מהן 2 הדרכים לשכנע מישהו? מהן 2 הסיבות לכך שמישהו חושב משהו, מהם 2 הגורמים שבהם תלוי מה מישהו חושב? שינוי עמדות, מה האמת? מה טוב?
...- למה בן אדם חושב כך או אחרת? מה גורם למישהו לחשוב משהו? מהן 2 הגישות להשפעה על אנשים? מהן 2 הדרכים לשכנע מישהו? מהן 2 הסיבות לכך שמישהו חושב משהו, מהם 2 הגורמים שבהם תלוי מה מישהו חושב? שינוי עמדות, מה האמת? מה טוב? וכאן אבאר את אחד העקרונות החשובים ביותר, בנושא של שינוי עמדות והשפעה על אנשים. והוא בעצם להבין, למה מלכתחילה בן אדם חושב כך או אחרת, ומחזיק בדעה מסוימת? כי בתהליך של שכנוע, אנחנו מנסים לשנות את דעתו של האדם השני. ורצוי להבין, מה מלכתחילה אחראי על כך שבן אדם חושב, כך או אחרת? וצריך לדעת...
רעב או שבע, להצליח מתוך רעב להצלחה, זוגיות מתוך רעב לזוגיות, לעשות כסף מתוך רעב לכסף, למצוא אהבה מתוך רעב לאהבה, למה לאהוב את עצמי בלי תנאים? למה להרגיש טוב לבד בלי זוגיות? איך למצוא זוגיות טובה? להצליח בזוגיות, להצליח בחיים
רעב או שבע, להצליח מתוך רעב להצלחה, זוגיות מתוך רעב לזוגיות, לעשות כסף מתוך רעב לכסף, למצוא אהבה מתוך רעב לאהבה, למה לאהוב את עצמי בלי תנאים? למה להרגיש טוב לבד בלי זוגיות? איך למצוא זוגיות טובה? להצליח בזוגיות, להצליח בחיים
...להצלחה, זוגיות מתוך רעב לזוגיות, לעשות כסף מתוך רעב לכסף, למצוא אהבה מתוך רעב לאהבה, למה לאהוב את עצמי בלי תנאים? למה להרגיש טוב לבד בלי זוגיות? איך למצוא זוגיות טובה? להצליח בזוגיות, להצליח בחיים למה אנשים רעבים מתפשרים יותר בחיים? ככל שאדם יותר רעב לדבר מסוים בחיים, כך הוא מתפשר יותר בקלות ופועל בצורה פחות מושכלת. אליעד כהן נותן מספר דוגמאות שממחישות את העיקרון הזה בצורה ברורה ופשוטה: שני אנשים הולכים לאכול צהריים. האדם הראשון הגיע לארוחה כשהוא מאוד רעב, והשני הגיע כשהוא די שבע ולא כל כך רעב....
פרדוקס צורת הרצון, פרדוקס מהות הרצון, איך נוצר הרצון? למה הרצון קיים? איך הרצון קיים? למה אתה רוצה משהו? למה רוצה להרגיש טוב? למה יש רצון? מהי מהות הרצון? אחדות המהות והצורה
פרדוקס צורת הרצון, פרדוקס מהות הרצון, איך נוצר הרצון? למה הרצון קיים? איך הרצון קיים? למה אתה רוצה משהו? למה רוצה להרגיש טוב? למה יש רצון? מהי מהות הרצון? אחדות המהות והצורה
...הרצון, איך נוצר הרצון? למה הרצון קיים? איך הרצון קיים? למה אתה רוצה משהו? למה רוצה להרגיש טוב? למה יש רצון? מהי מהות הרצון? אחדות המהות והצורה מהו פרדוקס צורת הרצון ומהות הרצון? ההרצאה מתחילה בניסיון להבהיר את אחד הפרדוקסים העמוקים ביותר: פרדוקס הרצון, ובמיוחד איך הוא מתבטא בצורתו ומהותו. המנחה מתחיל בשאלה פשוטה - למה אתה רוצה משהו? למה יש רצון? למה אדם תמיד שואף לעבר דבר מה? כשלמעשה השאלה הזו לא תמיד פשוטה. בהמשך, נדונה הדינמיקה של הרצון. הרצון לא תמיד מוגדר בצורה ברורה, אלא הוא עשוי להיבנות מתוך...
התאהבות לא הגיונית, רעב רגשי, שנאה לא הגיונית, איך נוצרת התאהבות? למה מישהו לא מעריך אותך? למה מישהו אוהב אותך? למה אני אוהב מישהו? למה משהו עושה לי טוב? למה היא אוהבת אותי? למה אני אוהב אותה? חוקי ההתאהבות, רעב נפשי, ריבאונד
התאהבות לא הגיונית, רעב רגשי, שנאה לא הגיונית, איך נוצרת התאהבות? למה מישהו לא מעריך אותך? למה מישהו אוהב אותך? למה אני אוהב מישהו? למה משהו עושה לי טוב? למה היא אוהבת אותי? למה אני אוהב אותה? חוקי ההתאהבות, רעב נפשי, ריבאונד
...איך נוצרת התאהבות? למה מישהו לא מעריך אותך? למה מישהו אוהב אותך? למה אני אוהב מישהו? למה משהו עושה לי טוב? למה היא אוהבת אותי? למה אני אוהב אותה? חוקי ההתאהבות, רעב נפשי, ריבאונד מה גורם להתאהבות לא הגיונית? התאהבות לא הגיונית נוצרת כאשר אדם מתאהב במישהו או במשהו, למרות שהסיבה לכך לא ברורה ולא נראית הגיונית. אליעד כהן מסביר שהגורם המרכזי להתאהבות כזאת הוא רעב רגשי, מצב שבו אדם זקוק רגשית למשהו באופן אינטנסיבי. ככל שהרעב הרגשי של האדם עמוק וחזק יותר, כך ההתאהבות שלו במישהו שעושה לו טוב, אפילו בצו...
NLP / שכנוע - רצון לקבל / רצון לתת - איך למכור יותר? איך לשכנע לקוחות? איך לגרום למישהו לבקש עזרה ממך? איך להתמודד עם מישהו שמתבייש לבקש עזרה? איך לחזק את הביטחון העצמי של השומע?
...- רצון לקבל / רצון לתת - איך למכור יותר? איך לשכנע לקוחות? איך לגרום למישהו לבקש עזרה ממך? איך להתמודד עם מישהו שמתבייש לבקש עזרה? איך לחזק את הביטחון העצמי של השומע? וכאן אבאר עוד דרך, כיצד באפשרותך להשפיע על אנשים ולשכנע אנשים? וכיצד באפשרותך לגרום לאדם שיהיה לו אינטרס אישי להקשיב לך? והפעם אדבר על סיטואציה שבה אתה רוצה לגרום למישהו לבקש ממך משהו, ואתה חושב שהוא נמנע מלבקש ממך את הדבר, משום שהוא מרגיש שלא בנוח לבקש ממך את אותו הדבר. וזה יכול להיות לדוגמה אדם שזקוק לעזרה כלשהי, והוא מתבייש לבקש...
קורונה ודחיינות, קורונה והדחקה, למה לא לדחות בעיות למחר? למה לא לדחות דברים? למה לא להדחיק בעיות? חסכנות, קמצנות, מה שבזול עולה ביוקר? אין לי כסף לקנות בזול, מי שלא מוכן לסבול קצת סובל הרבה? מערכת הבריאות במדינת ישראל
קורונה ודחיינות, קורונה והדחקה, למה לא לדחות בעיות למחר? למה לא לדחות דברים? למה לא להדחיק בעיות? חסכנות, קמצנות, מה שבזול עולה ביוקר? אין לי כסף לקנות בזול, מי שלא מוכן לסבול קצת סובל הרבה? מערכת הבריאות במדינת ישראל
...והדחקה, למה לא לדחות בעיות למחר? למה לא לדחות דברים? למה לא להדחיק בעיות? חסכנות, קמצנות, מה שבזול עולה ביוקר? אין לי כסף לקנות בזול, מי שלא מוכן לסבול קצת סובל הרבה? מערכת הבריאות במדינת ישראל מדוע אסור לדחות בעיות למחר? אליעד כהן מסביר מדוע אחת הטעויות הגדולות שאנשים עושים היא דחיית בעיות, ובפרט מתייחס לנושא של משבר הקורונה כדוגמה מרכזית לכך. הוא טוען שההחלטה לא להוציא סכום כסף קטן על מניעה מוקדמת, גורמת לכך שבהמשך חייבים להוציא סכומים עצומים פי כמה וכמה כדי להתמודד עם הנזק שכבר נגרם. הוא מביא...
רוחניות - מיתוס ההרפייה מתפיסות
...שלפיה יש חשיבות עליונה ללהרפות מכל התפיסות, מהלוגיקה ומהשכל, ומי שלא עושה זאת ו\או חי כך לא מבין דבר ובטח שלא את האמת לגבי טבע המציאות. תרגולים מדיטטיביים שונים הן דוגמה למימוש של הגישה הזאת. בפועל, יש איתה בעיות כל - כך מהותיות שהיא הופכת מהר מאוד לשטות גמורה: 1- הגישה לא נתמכת על - ידי שום עדות שהיא, אף לא אחת בכל ההיסטוריה האנושית, ונובעת מעיוות חשיבה מוכר בשם mind projection fallacy. אין שום קשר בין המצב המנטלי של האדם לבין הכרתו בטבע המציאות - מצבים תודעתיים לא מעידים על דבר מלבד על הקיום
מי ברא את אלוהים של היהודים? האם יש שני אלוהים? מי ברא את הבורא? וממה החרדים חרדים?
...שני אלוהים? מי ברא את הבורא? וממה החרדים חרדים? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: מי ברא את אלוהים של היהודים? האם יש שני אלוהים? מי ברא את הבורא? וממה החרדים חרדים?. הפעם אני רוצה לבאר את העניין של השני אלוהים, שעליהם אני מדבר, אני בעצם מסביר שגם את האלוהים היהודי, ברא מישהו. ויש את האלוהים היהודי שכולנו כבר מכירים את המעללים והסיפורים שלו. לפחות היהודים מכירים, וגם הנוצרים והאסלאם מכירים. ושואלים מה זאת אומרת שאתה אומר שיש שני אלוהים? הרי יש אלוהים אחד!! אלוהים פירושו ישות יחידה, אז איך...
דאגות חרדות ופחדים
...ישנם המון סוגים והגדרות שונות לפחדים, חרדות ודאגות, הגדרות שמנסות לעשות סדר מצד אחד, מהצד שני הן יוצרות בלבול לאלו שאינם מתמצאים ממש במושגים. הפעם נדבר על המכנה המשותף בין חרדות, דאגות ופחדים. נתרכז בסיבות והמניעים להיווצרותם ונעלה מעט את רמת המודעות ותשומת הלב שלנו לעניין. ד. ח. פ יכולים להופיע במגוון צורות ומצבים, לדוגמה: פחד מפיטורים, חרדה מזה שיאשימו אותי במשהו שעשיתי, חרדה שיאשימו אותי במשהו שלא עשיתי, חרדת מבחנים, חרדת קהל ועוד המון צורות שונות. למרות כל ההגדרות השונות והמרובות, אפשר לומר...
ביטחון עצמי אמיתי - מהו? איך להשיג אותו?
...- מהו? איך להשיג אותו? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על ביטחון עצמי אמיתי - מהו? איך להשיג אותו?. הרצאה על ביטחון עצמי. מדוע האדם רוצה ביטחון עצמי? מה נחשב להצלחה בחיים? מה האדם חושב שצריך לעשות בחיים כדי להצליח? מהן השיטות לפיתוח ביטחון עצמי, ומדוע הן לא עובדות? מדוע שכנוע עצמי לא עובד? מדוע אמונה עצמית לא עובדת? מדוע דמיון מודרך לא תמיד עובד? ממה נובעת תחושת הביטחון / חוסר הביטחון העצמי של האדם? איך יודעים האם נוסחה היא עובדת או לא? מדוע האמת נכונה בכל מקום? מדוע המציאות לא משתנה...
להיות שלמה במקום מושלמת - (לא לנשים ואמהות בלבד)
...- (לא לנשים ואמהות בלבד) חיי היומיום תובעים מכל אחד מאיתנו התמודדות עם מטלות רבות. השאיפה הטבעית של כל אחד, היא להיות מוצלח בכולן, אולם יש ולעיתים אנו נסחפים, ומנסים ולהיות לא רק מוצלחים, אלא ממש מושלמים בהכל. אני עברתי לאחרונה חוויה דומה. כאמא טריה לילד שני, קינן במוחי המיתוס עליו גדלתי ואותו ראיתי בסרטים, של האם המושלמת, הכל - יכולה, אשר מצליחה בקלות ובזרימה מוחלטת להיות פנויה רגשית לחלוטין לשני ילדיה, ולפנות לשניהם זמן איכות, במטבחה ניחוחות של בישול ואפייה טריים, ביתה נקי ומצוחצח תמיד והכביסה...
צבעים - השפעת הצבעים על סביבת העבודה שלנו
...שלנו בא לך על כסא סגול וקיר כתום במשרד? השפעת הצבעים על סביבת העבודה שלנו הראו לי את המשרד שלכם ואומר לכם מי אתם. המשפט מוכר לכם? אז זהו, שזה עובד גם עם צבעים. כשאתם נכנסים לחלל עבודה בארגון אתם חשים את האווירה ואת אופי העובד. האם החדר משדר חום ואפשרות ביטוי האם יש בו אנרגיה ממריצה האם הוא מעוצב ומסודר באופן נוקשה וסדרתי? ואולי הוא נותן תחושה של עומס ועייפות. אופן עיצוב ומראה המשרד משקף את אופיו של העובד או את אופיו של הארגון אם הוא זה שקובע כיצד ייראה חדרו של העובד. סביבת העבודה היא מקום משמעותי...
פרשת לך - לך: אמונה מונעת ספק?
...לך: אמונה מונעת ספק? אמונה וספק, או וודאות מול פקפוק האין הראשון היפוכו של המושג השני [1]? פרשת השבוע, פרשת לך לך מזמנת לנו הזדמנות נאותה לדון בכך. בסיפור ברית בין הבתרים, אנו קוראים, בין השאר והאמן בה ויחשבה לו צדקה [2]. אברם, זהו שמו בשלב זה, זוכה בשבח מלא מאלוהים על אמונתו בו: הקדוש ברוך הוא חשבה לאברם לזכות ולצדקה על האמונה שהאמין בו [3]. יתר על כן, אברם מתואר לא רק כמאמין, הוא נתפס כאב - טיפוס לכל מאמין [4]. בנוסח אחר טוען ליבוביץ: כל ההיסטוריה הגדולה מבריאת העולם עד רדת אבותינו למצרים, אינה...
תקשור - חוויותיי כמתקשרת
...כמתקשרת חוויותיי כמתקשרת כאשר אני יושבת כדי לתאר את חוויותיי כמתקשרת עלי לספר לכם ראשית איך התחלתי בעצם לתקשר, או יותר נכון, איך ידעתי שאני אכן מתקשרת. מאז ומתמיד הייתה לי נטייה לעולם הרוח, אולי בגלל שכתינוקת הייתי חולה מאוד. הייתה לי דלקת מוח קשה, אשר בגללה איבדתי לחלוטין את הקשר שלי עם העולם החיצון. בגיל תשעה חודשים בו התינוק גדל, מגיב לסביבתו, ומתחיל לנוע במרחב בדרך זו או אחרת, אני הייתי במצב של חוסר אונים לחלוטין. איבדתי לאט לאט את הקשר עם העולם החיצון. לא היכרתי אפילו את בני משפחתי. למרות שאף...
בית הכלא השמור ביותר בעולם - מהו ואיך לצאת ממנו?
...בעולם - מהו ואיך לצאת ממנו? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על בית הכלא השמור ביותר בעולם - מהו ואיך לצאת ממנו?. בית הכלא השמור בעולם שאין שום אפשרות בעולם לצאת ממנו, ובית הכלא הזה הוא הרצון העצמי של האדם. הרצון של האדם, זה שהאדם רוצה דברים זה הכלא הגדול בעולם. וזה בית הכלא השמור בעולם כי אי אפשר לצאת ממנו. המהות של כלא - מקום מוגבל - מקום שמחליטים לך, נותנים לך לעסוק עבודות פרך. מענים אותך ולא משלמים לך אם זה אכזרי יותר. בית הכלא זה הרצון העצמי של האדם, מאמלל אותו. הרצון העצמי מגביל...
רגש והיגיון - מהו אותו הפער שבין הרגש להיגיון? ומה גורם לזה?
...ומה גורם לזה? אפשר לומר שמידת ההתאמה בין רגש להיגיון, היא מדד לכנות עצמית, אדם שמבין את משמעות מידת הסכנה הצפויה ומעריך את מידת הסכנה כנמוכה יחסית ובכל זאת מפחד להיפגע באופן חריג, זה אומר שקיים חוסר התאמה בין מה שהוא מרגיש לבין מה שהגיוני לו להרגיש ביחס להערכתו את מידת הסכנה הצפויה. מהו אותו הפער שבין הרגש להיגיון? ומה גורם לזה? אם ניקח לדוגמה הולך על חבל מנוסה, הוא מודע ומבין שקשור בבטחה ולכן גם אם הוא ימעד ואף ייפול מהחבל, הוא לא יפחד כל כך, מכיוון שהניסיון שלו לימד אותו שאין סכנה אמתית לשלמותו...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על פלורליזם
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: פלורליזם, למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מהי תכלית ומשמעות החיים? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה העולם קיים? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים? בשביל מה לחיות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש או אין אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש אמת מוחלטת? אולי אנחנו במטריקס? מה המשמעות של החיים? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: פלורליזם, איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשנות תכונות אופי? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיגמל מהימורים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לחנך ילדים? איך להאמין בעצמך? איך לנהל את הזמן? איך לפרש חלומות? איך לא להישחק בעבודה? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להעריך את עצמך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אכזבות? דיכאון? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להשיג איזון נפשי? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
לזהות מישהו נרקיסיסט איך לרפא מחלות נפש? האם אני מתקרב לאושר? תרגילי מתיחות לעבור ראיון חצי הכוס המלאה להרגיע התקפי דיכאון חרדה וסמים ומחלות נפש לשנוא את עצמי בלי תנאים ביטחון עצמי ירוד יחסי מין והתאהבות שונא לאוהב יום הולדת עצוב קשר מונוגמי מאושר בחורה לקשר לא מחייב פחד מחוסר הזוגיות איך להחליט מה אני רוצה? ההחלטה הכי נכונה להתמודד עם הוצאת דיבה התמודדות עם רגשות לא מצליח להתרכז בלימודים הצלחה במקום עבודה להתכונן לפגישת מכירות עבודה במכירות שוחקת חרם של ילדים לתת דוגמה אישית בחינוך קיום בלי מודעות לימוד רוחניות בעיית קשב וריכוז טיפול בהפרעה דיסוציאטיבית איזה מסר להעביר לאקסית? פגיעה ברגשות של האקסים אימוץ מפרקים איך לשלוט בזווית הישום? האם אלוהים עובד בשבת? אמונה באלוהים או כפירה באלוהים מי שהגיע להארה? לשמור על הארה שנעלמת למה להיות אלוהים? להתבודד ולהיות אלוהים סוגים של לעשות כסף לגרום לנשים לרצות אותך בלי קשר לכסף שלך התכלית של החיים ביטול הרצון ומשמעות החיים ללא רצון אנרגיות חיוביות מאנשים רגש חיובי רצון מבחירה חופשית בחירה אקראית האם העולם תמיד היה קיים? לפני שאלוהים ברא את העולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן מכירות, מאמן למציאת עבודה, מנטור בנושא פלורליזם - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 20_11_2025 השעה 04:35:38 - wesi4