ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה סוגי מזון ✔זיהוי וטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 6 ✔פרק 4 הטיפולים המוצעים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨זיהוי וטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 6
פרק 4

הטיפולים המוצעים בשוק

גרינספן

השיטה פותחה ע"י סטנלי גרינספן ועמיתיו. שיטת גרינספן מנסה להתבונן מעבר לתוויות שניתנו לילד. הטיפול בילד מתחיל בתצפית שמתוכה נבנית תכנית עבודה אישית. ילדים מגיעים עם אבחון מפסיכולוג, נוירולוג או אנשי מקצוע אחרים ומאבחן גרינשפן מומחה ובעל ניסיון רב שנים מתבונן בו בזמן שהוא משחק. המאבחן מתבונן בילד והוא אמור למלא דוח ולמסור לכם אותו בסיום האבחון. ההתבוננות חייבת להיות מדויקת ולקחת בחשבון את כל תחומי ההתפתחות של הילד וכן כל מה שהוזכר בפרק הקודם ("על מה להתבונן כדי לראות מה קורה עם הילד שלי"). לאחר ביצוע האבחון הזה המאבחן חושב מה הם החוסרים של הילד על פי ששת אבני הדרך אותם מציין גרינספן.

אלה הם ששת אבני הדרך על פי גרינספן:

א. ויסות עצמי ועניין בעולם - כיצד הילד מגיב לכל הצלילים, המראות, לריח, לטעם ולאור. האם הוא שקוע בעצמו או מתעניין בעולם.

ב. אינטימיות - כשהילד מתעניין בעולם הוא מטפח אהבה אליו ולתקשורת בין בני אדם. קשר עין בין הדמות המטפלת לתינוק, חיוכים ורגעים של שיתוף בחוויה כמו הנפת התינוק אל - על, הרגע לפני ההנפה כשהתינוק יודע שהוא עומד להיות מונף והוא בוטח במבוגר, מביט לעיניו והמבוגר משיב לו מבט ואומר "אחת, שתיים וש - ל - ו - ש ברגעים האלה נוצר שיתוף בחוויה בין המבוגר לפעוט וכן ברגע שנגמרת ההנפה באוויר כשהם שניהם מביטים שוב זה בזה צוחקים ומחייכים, כביכול אומרים "טוב לי איתך, תודה שאתה כאן, אנחנו משתפים פעולה ומבינים זה את זה". רגעים כאלה ואחרים שמתפתחים ומשתכללים לאורך גדילת הילד בונים יסוד חזק של אינטימיות ואהבה המעניקים יכולת למידה בסיסית ומתקדמת.

ג. תקשורת דו כיוונית - הילד לומד שהוא יכול באמצעות עשייה בעולם לגרום לאחרים להגיב. הילד צוחק וההורה מגיב אליו בחיבה, הילד מגרגר ומשמיע הברות וההורה מחקה אותו ואילו הילד בתורו שוב מחקה אותו בחזרה. הילד לומד שג'סטות (מחוות) הן בעלות כוח במציאות, הוא מצביע על דבר מה שהוא רוצה וההורה מביא לו אותו. הילד לומד שלשפה יש כוח ושמילים משרתות אותו בעולם. הילד לומד מהאינטראקציה הדו כיוונית הזו שאם הוא בוכה ינחמו אותו, אם יכה ילד אחר אז יכו אותו בחזרה. כאן זו לא רק ההשפעה על העולם אלא בניה של מי אני ויש תחילתה של עשייה ותוצאה. בניה של מי אני לעומת האחר באמצעות התקשורת הדו כיוונית.

ד. תקשורת מורכבת - בעקבות השלב הקודם הילד מתקדם לתקשורת מלאה יותר הכוללת אוצר מילים גדול והרבה יותר ג'סטות המתחברות ביניהם ולא ג'סטה אחת בלבד להבעת רצון. כאן הילד משתמש כבר במילים ובג'סטות לא רק ככלים אפקטיביים לקבל את רצונו בעולם אלא כסוג של תקשורת וכוחן של המילים הופך לדו שכבתי, בקומה הראשונה המילה והג'סטה כמפעילים בעולם ובקומה השנייה הן יוצרות תקשורת במובן המלא יותר של אינטימיות רבה יותר, הבעה עצמית, יצירתיות והכנסת סגנון אישי למה שהיה בשלב הקודם חיקוי בלבד. הדיאלוגים הופכים עשירים יותר ויש כאן שיח ולא רק שפה.

ה. רעיונות רגשיים - משחק סימבולי מתפתח ומתרחב מהסעת מכונית והתנגשות באחרת למשחק מורכב בו המכוניות משוחחות זו עם זו, מעלות קונפליקטים ומנסות לפתור אותם וכו'. כאן הילד לומד לקחת את הסיטואציות בחיי היום יום שלו ולעבוד איתן דרך המשחק. כשהילד מעמיד פנים הוא מייצר סיפור דמיוני בראשו, כלומר העניינים הקונקרטיים והמוחשיים בחייו עוברים הפשטה. בכדי להגיע למשחק דמיוני עשיר על המבוגר שמשחק עם הילד להאיר לו מספיק זמן ומקום להמציא ולהביא לידי ביטוי את רעיונותיו. כמובן שבתחילת הדרך יש לעזור לילד ע"י מתן דוגמה אישית לרעיונות. כך הילד לומד שיש דבר מה שהוא מעבר למילים, שאנשים חושבים ומחשבות אינן ניתנות לצפייה פיזית, זו עבודה שנכנסת לתחום של תיאורית המיינד.

ו. חשיבה רגשית - רגשות הילד אינן מכונסות והן נמצאות בו ללא סדר. לרוב הוא אינו יודע להביע את רגשותיו, ואם כן הוא מביא אותן לידי ביטוי באופן כללי כמו כעס, שמחה או עצב. לעיתים קרובות גם רגשות פשוטים אלה אינם מקודדים עדיין ע"י הילד. כאן הילד מתחיל לבנות את הדרכים שבין רגשותיו ולהבין מה הם הרגשות האלה, לקרוא להם בשם ולשייך אותם לסיטואציות ומחשבות. הדבר נעשה כמובן באופן הבסיסי ביותר שלו ילד מסוגל. לדוגמה אם בשלב הקודם הילד האכיל בובה והשכיב אותה לישון בשלב זה הוא יארגן לה מסיבה, יכין עוגה מבצק, יקשט את החדר וישמיע מוסיקה, יזמין את הבובות האחרות להצטרף. הבובה שמחה שבאים אליה למסיבה, הילדים צוחקים והעוגה טעימה. אם מישהו ייתן מכה לבובה במסיבה היא תיעלב ותבכה וכו'.

שיטת גרינספן היא עמוקה ורחבה. הבאתי כאן רק קצה קצהו של הדרך הטיפולית. מספר ילדים שהכרתי ועבדו על פי שיטה זו יצאו ממנה נשכרים וניתן היה לראות את הדרך שבה הם עולים ומטפסים במדרגות שלבי ההתפתחות.

ABA

שיטה התנהגותית. פותחה ע"י איבר לובאס. במקור הייתה השיטה מבוססת על שימוש שיטתי בגמול (חיזוקים) ועונש. בשלושים שנה האחרונות שונתה השיטה ועודנה וכעת היא הרבה יותר רכה מכפי שהציג אותה לובאס לראשונה בספרו (תרגום חופשי של הספר ניתן למצוא באינטרנט). השיטה ההתנהגותית מפרקת את המשימות הטיפוליות ליחידות קטנות הנשענות זו על זו מבחינת התפתחות הילד. אם בוחרים משימה טיפולית כמו מיומנות יום - יום אז מפרקים אותה לחלקים. למשל, פירוק של לימוד כיצד ללבוש מכנסיים. המטרה היא שהילד ילמד כיצד ללבוש את מכנסיו לבדו. דוגמה להבנית תכנית טיפולית שתעזור לילד להשיג את המטרה:

התלבשות

מטרה: הילד ייקח מכנסיים וילבש אותם.

תהליך: בתוכנית זו יש מספר שלבים

1. הגישי לילד את המכנסיים ואמרי לו ללבוש אותם.

2. הניחי את המכנסיים ליד הילד ובקשי שייקח אותם וילבש אותן.

3. הניחי את המכנסיים במרחק מה מהילד ואמרי לו להביא את המכנסיים וללבוש אותן.

4. הניחי את המכנסיים בארון של הילד ובקשי ממנו שיביא את המכנסיים וילבש אותן.

ההתקדמות היא בשלבים לפי קצב ההצלחה של הילד.

שלבי ההתלבשות:

1. ישיבה על כסא.

2. אחיזה במכנסיים בדרך הנכונה (לעיתים צריך מעט עזרה, נסי להמנע מעזרה כמה שניתן בלי לתסכל יתר על המידה.

3. הכנסת רגל אחת.

4. הכנסת רגל שנייה.

5. המידה ומשיכה של המכנסיים למעלה.

הקפידי להתחיל עם מכנסיים שהסיומת שלהן היא מחומר אלסטי כמו גומי ולא ממכנסיים עם רוכסן וכפתור. רכיסת רוכסן וסגירת כפתור הן לרוב מיומנויות שיש ללמד את הילד בתכנית נפרדת.

בכל שלב שהילד מצליח, אפילו הצלחה חלקית שבחי אותו על סבלנות, הצלחה, כמה הוא נהדר ומקשיב.

לימוד כזה מבוסס על פירוק כל המיומנויות שהילד צריך לרכוש בכל התחומים השונים (כולל השפתיים והתקשורתיים). התכנית הטיפולית צריכה להיבנות ע"י מנחה מנוסה ובעל ידע רב. את התכנית מעבירים מטפלים וההורים, במידה והם יכולים. הילד מתוגמל ע"י חיזוקים שונים (ממילים טובות והתפעלות המטפל ועד לצעצועים קטנים ואוכל שהילד אוהב, צריך כמובן למצוא מה מניע את הילד, מהי המוטיבציה שלו ולתת לו חיזוקים שקשורים למוטיבציה ומחזקים אותה). הילד לומד את מה שהתוכנית מבקשת ללמד אותו. הוא לומד לדעת שהוא יכול להצליח. הוא לומד ללמוד ולהתרכז. הילד לומד שהמבוגר הוא המדריך שלו ושנעים וכדאי להקשיב ולהיענות למבוגר (הענות למבוגרים היא קושי שרבים מהילדים האוטיסטים חווים). הגישה ההתנהגותית נחקרה רבות, בניגוד לגישות אחרות המבקשות לעזור לילד האוטיסט ואין עליהן מחקרים או שהמחקרים העלו תוצאות שאינן חד משמעיות. המחקרים כולם, ללא יוצא מן הכלל, מצביעים על כך שכשמתחילים את התכנית ההתנהגותית בגיל צעיר מספיק (עדיף מתחת לגיל שלוש, אך אפשר גם אח"כ), באינטנסיביות גבוהה מספיק (כ - 40 שעות בשבוע אך אפשר גם מינימום של 25) ובהכנה מוקדמת של המנחה, ההורים ושאר בעלי המקצוע המעורבים בטיפול בילד, התכנית מצליחה לקדם את הילד באופן יוצא מן הכלל. ההתקדמות תלויה בהכנת תכנית עבודה רצינית ובעלת מטרות לטווח קצר ומטרות לטווח ארוך המפורקות לאבני דרך שהם צעדים קטנים אותם הילד יכול להכיל וללמוד, אז הילד יכול להתקדם מאד מנקודת המוצא שלו. כדאי להיכנס לאינטרנט ולקרוא מחקרים המראים על אילו אחוזי הצלחה מדובר. באתר של לובאס עצמו נכתב כי שיעור הילדים היוצאים מתוך הסקאלה / הקשת האוטיסטית בעקבות טיפול התנהגותי טוב הוא כחמישים אחוזים (!). ילדים שעוברים את הסף של האוטיזם לכיוון מה שנחשב נוירו - טיפיקאלי (מח רגיל) יוכלו להשתלב במערכת החינוך הרגילה, רבים מהילדים הללו יגיעו לאקדמיה או ללימוד מקצועות הקשורים בתחומי ההתעניינות האינטנסיביים שלהם (מה שאנו קוראים בגיל צעיר קיבעונות או אובססיות) ויחיו חיים מלאי משמעות. סביר להניח שקווים אוטיסטים מסוימים יישארו גם אצל האוטיסט המבוגר שנמצא בהחלמה.

אחת המטרות החשובות ביותר בכל טיפול לילד האוטיסט היא לעזור לילד לשלוט או לשנות את התנהגותו כדי שיוכל להיכנס לעולם ולתפקד בו באופן סביר לפחות. בעיות התנהגות נובעות מהשוני הנוירולוגי במח שממנו נובע הליקוי התקשורתי, חוסר הבנה של תהליכים במציאות וכן - חשוב לא פחות - מבעיות סנסוריות שרבים מהילדים חווים. עלינו כהורים לזכור תמיד, להזכיר לכל מי שנמצא בסביבת הילד, שהתנהגותו אינה תוצאה של חוסר חינוך, רשעות או עשיית "דווקא". הגישה ההתנהגותית מתייחסת לליקוי התקשורתי ולחוסר ההבנה של הילד. במקרים רבים ראיתי שאין יחס מספיק של הגישה התנהגותית לבעיות הסנסוריות. לכן כדאי לפנות למרפאת בעיסוק מוסמכת שמתמחה בבעיות סנסוריות. גם שיטת ורדי וחדרי סנזולן מטפלים בבעיות סנסוריות וצריך לראות לאיזו גישה הילד מגיב טוב ואיזו מטפלת מצליחה לחדור לעולמו של הילד ולצעוד איתו הלאה.

לגבי חששם של הורים מתכנית התנהגותית. בארץ לא פגשתי מנחות של תכניות ABA שהמליצו על עונש פיזי לילד. התכניות עובדות על בסיס תגמול. במידה והילד מבצע מה שאנו מבקשים ללמד אותו נעניק לו חיזוק - תגמול. אם הילד אינו מבצע לא נעניק לו תגמול. התגמול יכול להיות גם חיוך וחיבוק שלנו או של המטפל. המטרה היא להפוך את ביקור המטפל והמשחק עימו לתגמול. לעיתים קרובות נראה להורים אכזרי להכניס את ילדם למסגרת טיפולים שגבולותיה וחוקיה ברורים וזה כשלעצמו נראה להם לא מוסרי. מנסיוני, הכל תלוי כיצד אתה עושה את הדברים. פילוסופיות חינוכיות יכולות להיות נפלאות או מרתיעות על הנייר. מה שחשוב הוא כיצד מורידים אותן לרמת השטח ומי מטפל בילד ביום יום ואיפה הוא שם את הגבול למנחה ולמטפלים. צריך להיזהר מלהתנגד באופן כללי ונחרץ לתכנית התנהגותית או כל תכנית אחרת מתוך חוסר ידע, ניסיון דל, שמועות או אידיאולוגיות ואמונות בתכניות אחרות. מצחיק ומעציב אותי כאחד כשאני שומעת הורה אומר שהוא "מאמין" בתכנית מסוימת ולכן לא ינסה תכנית שונה. אני חושבת שאת האמונה כדאי להשאיר בבקשה למערכת היחסים שלכם עם אלוהים. אין קשר בין אמונה לבין תכנית טיפולית. הפרמטר היחיד שצריך לעמוד לנגד עיניכם הוא האם הילד מתקדם, האם הילד מרגיש טוב רוב הזמן בטיפול (כל אחד מרגיש פחות טוב לגבי משהו לעיתים וזה לגיטימי) האם הילד חוצה את גבולותיו שלו ומצליח לעשות דברים קצת אחרת מאשר ביצע אותם לפני הטיפול. האם הילד מפתח יחסים טובים ומקדמים עם המטפל? למרות החששות, נסו לשמור על מחשבה פתוחה ולבחון דברים לעומק ובעיקר ע"י מחקרים מוכחים ובעיקר ניסיון אישי שלכם ושל הורים אחרים לילדים אוטיסטים הקרובים לכם, כך תוכלו להחליט איזו תכנית טיפולית מתאימה לילדכם. מומלץ לעצור כל מספר חודשים ולחשוב כיצד הילד מרגיש, האם הוא התקדם בכיוון שציפיתי, מה צריך לשנות בתכנית באופן מהותי וכיצד. חשוב מאד להתייעץ עם בעלי מקצוע, אך לא לתת בידם את ההחלטה האחרונה לגבי מה מתאים לילד. כהורים עלינו לפתח מצפן כלפי הילד ולדעת מה הכיוון הנכון עבורו. אין אנו יכולים להשאיר את קבלת ההחלטות בידי אדם מקצועי זה או אחר שבאופן אנושי ביותר יכול להיות בעל דעות מגובשות ונחרצות עקב ניסיון חיים מסויים שאינו דווקא תואם את צרכי הילד, או במקרה החמור יותר, יכול להיות בעל אג'נדה אישית ואינטרסים שאינם תואמים את צרכי הילד והמשפחה. תכנית טיפולית, לאחר דיונים ושיחות עם אנשי המקצוע, צריכה להיות כתובה וברורה. במהלך התכנית יש לדרוש מהמטפלים לכתוב בסיום כל מפגש עם הילד מידע ספציפי שיעזור למנחה ולהורים לראות האם התכנית שכתבנו מתאימה למצבו של הילד כרגע או שיש לשנות אותה. יש לבקש מהמנחה לכתוב סיכום לכל ישיבת צוות (ישיבת נערכות בין פעם בשבוע לפעם בשבועיים עם המטפלים השונים). המנחה צריכה לכתוב גם סיכום עבודת תכנית בכל כמה חודשים בכדי שנוכל לראות מניין באנו ולאן אנו הולכים מכאן. המנחה צריך לתכנן את הפגישות בינו למטפלים ובעיקר את הפגישות הטיפוליות עם הילד. מטפל צריך לדעת מהם המטרות שלו וכיצד הוא מיישם אותם, אין להתחיל טיפול בלי שאתה כמטפל יודע מה מטרתו וכיצד תשיג אותה או תנסה להשיגה בטיפול הספציפי. יש לחשוב על דרכים רבות ויצירתיות של יישום כדי לא להגיע למצב בו המטפל הציע פעילות מסוימת לילד ונענה בשלילה ואין לו פעילות חלופית לעניין. גבולות הטיפול צרכים להיות ברורים לילד. יש להחליט האם יושבים ליד שולחן, על הרצפה, כל כמה זמן הילד מקבל הפסקה, האם מחזקים מילולית או גם ע"י הפתעות קטנות ואולי ע"י כלכלת אסימונים (לוח עליו מודבקים אסימונים שיכולים להיות כל סמל או תמונה שהילד אוהב ושהוא מקבל אותם בתמורה על עמידה בציפיות המטפל מהילד במהלך הטיפול, כשהציפיות ידועות מראש לילד), האם הטיפול נערך רק בבית או גם במקומות מחוצה לו. על המנחה והמטפלים לחשוב על הילד מחוץ לשעות הטיפול וההנחיה, לחשוב כיצד להמשיך את הטיפול, מה קשה לילד ובה הוא מצליח, מה הילד מביא איתו עכשיו ואיך כדאי להתייחס לזה. מצאתי שהזמן הטוב ביותר לחשוב על הילד (מבלי להגיע דווקא לפתרונות) הוא לפני השינה. אני מחזיקה בתוכי לפני השינה תמונה של הילד כפי שהתבוננתי בו היום, כך לעיתים קרובות אני קמה בבוקר כשהתשובה או מענה חלקי לבעיה שעלתה במהלך היום הופכת ברורה יותר. כהורה מצאתי שעל הילד שלי להיות עסוק כל שעות היום. במידה והילד אינו עסוק הוא חוזר להתעסק בתחומי העניין האוטיסטיים שלו (קבעון סביב רכבות, תמרורים, שערים, פחי זבל וחרקים) או מביא התנהגויות לא רצויות. ברגע שהילד עסוק בטיפולים ובמטלות שנקבעו מראש רוב שעות היום (מטלה יכולה להיות גם לנוח או לצפות בטלוויזיה זמן מוגבל) הזמן המשפחתי יחד הופך להיות נעים יותר ואפקטיבי מבחינת המקום שאנו מובילים את הילד אליו. בתוך הטיפולים עצמם, וכן בחלק מהזמן שהילד נמצא במסגרת המשפחתית ובגן, כדאי שיהיו כללים וחוקים דומים מאד, משום שהילד האוטיסט זקוק לגבולות ושיטתיות המעניקים לו ביטחון יחסי בעולם.

המלצות לקריאה -

בכדי ללמוד יותר לעומק מהי תכנית התנהגותית מומלץ לקרוא את הפרק "יישום עקרונות הגישה ההתנהגותית בתכנית החינוכית" בספר אוטיזם וליקויי תקשורת מאת עדנה מישורי (הוצאת אלו"ט).

בכדי להכיר את סיפור הצלחתה של ילדה שטופלה בגישה ההתנהגותית כדאי מאד לקרוא את הספר "השמיעי קולך" מאת קת'רין מוריס (הוצאת ספרית פועלים).

3. DIR -שיטה שנכתבה ע"י סטיבן גוטסטיין. השיטה מפרקת מיומנויות שונות, בעיקר תקשורתיות וחברתיות ומצריכה התמסרות של הורה והכשרה של מטפל או שניים. על ההורה ללמוד את השיטה היטב ואז לנסות ולהכשיר מטפלים. השיטה עדיין אינה מפותחת בארץ. גוטסטיין מפרט בספרו "Relationship Development Intervention" כיצד ליישם את שיטתו צעד אחר צעד ומפרט את המשחקים השונים והדרכים לחדור לעולמו של הילד. השיטה כוללת 24 שלבים הבנויים באופן היררכי. בכל שלב מפורטים לפרטי פרטים הפעילויות שצריך לבצע עם הילד, האביזרים הנחוצים לכך והדרך הנכונה לעשות זאת, כולל טיפים להורה המתחיל.

4. רכיבה טיפולית - דרך התקרבות לבעל חיים והרכיבה עליו הילד מקבל ביטחון, נהנה ונפתח לעולם.. הטיפול עובד יכול לעבוד על אלמנטים טיפוליים שונים כמו שיווי משקל, מוטוריקה גסה ועדינה, קשב, תקשורת (עם המדריך ועם ילדים אחרים כשמדובר ברכיה טיפולית בקבוצה), שליטה בגוף, פיתוח שרירי הגוף, עבודה על קצב, חוש כיוון, גרייה חושית ועוד. בנוסף, וחשוב יותר, הילד מפתח קשר אישי עם הסוס עליו הוא רוכב ולכן מומלץ לבקש שהילד ירכב בד"כ על אותו סוס.

5. טיפול באמנות - טיפול רגשי המבוסס פחות על מילים ויותר על עשייה אומנותית והקשר הלא מילולי של הילד בינו לבין המטפל ובינו לבין היצירה. ילדים שאינם מדברים או שיש להם ליקוי שפתי ייהנו מאד מטיפול זה. ילדים ששפתם מפותחת ייהנו גם הם. פחדים, רגשות, מחשבות, אובססיות וקיבעונות שמפריעים בחיי היום יום יקבלו במה בטיפול, כל אלה עוברים תהליך של פירוק ואז בניה עד לאיזון מחדש.

6. טיפול במוסיקה - ילדים אוטיסטים רבים חווים מוסיקה באופן שונה. אם ילדכם נמשך למוסיקה כדאי לנסות לחבר אותו עם מטפלת מוסמכת ובעלת ניסיון. הטיפול במוסיקה נוגע בנפש הילד ומכיל אותו במקום שהוא בוחר לפתוח והתבונן פנימה, לגעת בפחדים, בשמחה, בעצב ובכל רגש אחר שעולה אצל הילד ואינו מאוזן. דרך הטיפול לומד הילד להכיר את עצמו טוב יותר ולהתמודד עם רגשותיו.

7. טיפולים אלטרנטיביים שונים (הילינג, שיאצו, מסג', טיפולים בתוספי מזון, שיטת אמנה, שינוי תזונה, מח אחד, וכו') - ישם טיפולים אלטרנטיביים מסוגים שונים בשוק. הורים רבים מדווחים על שיפור אצל הילד בתחומים שונים ואילו הורים אחרים מדווחים שאין שינוי אצל הילד. כל ילד יגיב בדרך שונה לכל אחד מהטיפולים המוצעים בשוק, והם רבים. הצעתי לכם היא לבחור בזהירות את המטפל, שצריך להיות מטפל מוסמך שלמד אצל אדם או מוסד מוסמך, כן עליו להיות בעל ניסיון בעבודה עם ילדים אוטיסטים. אל תהססו לבקש המלצות מהורים אחרים. אל תהססו להיות במפגשים של המטפל עם הילד. אל תהססו לשאול למה הוא עושה את מה שהוא עושה בטיפול. קראו על השיטה, היו חוקרים. במידה והילד חווה שינוי עקב הטיפול יהיה זה נבון להמשיך אותו. במידה ואין תוצאות לאחר כ - 3 חודשים באופן אישי הייתי ממליצה שלא להמשיך. ישנם טיפולים הנעימים לילד וישנם טיפולים שהילד חווה כקשים ולא נעימים (למשל הסרת סוגי מזון שונים ודיאטות קיצוניות), היו ערים לרווח מול ההפסד שהילד חווה והיו זהירים בבחירותיכם.

8. השיטה האקלקטית -

כל ילד, וכך גם ילד על הקשת האוטיסטית, כדאי שיקבל את התכנית הטיפולית המתאימה לו ביותר. יכול להיות ששיטת גרינספן באופן גורף אינה מה שהילד זקוק לו כרגע, אך עקרונות אחדים מגישה זו יכולים להעניק לילד את הכלים להם הוא זקוק בהתמודדות שלו בנקודת זמן ספציפית לגבי ליקוי מסויים. כך גם לגבי גישות אחרות. עיקרון חשוב ביותר הוא לדעת לראות את הילד בכל נקודת זמן ולתת לו את המענה לו הוא זקוק מתוך הגישות השונות. לכן אני לא ממליצה על טיפול דרך גישה אחת בלבד אלא על גישה אקלקטית יותר הבונה תכנית אישית, שמשתנה עם השתנותו של הילד, צרכיו ועומק הליקויים שלו. פגשתי מנחים שונים מגישות שונות שמתנגדים לגישה האקלקטית מסיבות שונות, חלקן רלוונטיות יותר וחלקן פחות. יש המתנגדים לגישה נוספת משום שגישתם אינה משאירה זמן לעוד טיפולים (למשל ABA כתכנית מקסימאלית של קרוב ל - 40 שעות בשבוע). יש המתנגדים לגישה נוספת משום שהגישה בה הם נוקטים שונה באופן פילוסופי מהותי מגישות אחרות. נטען בפני כי ילד שמטופל בגישת ABA לא יכול להיות מטופל בו זמנית בגישת גרינספן. מניסיוני, לא תמיד הדבר נכון. הכל תלוי בצרכיו של הילד ועד כמה הוא מסוגל להכיל שונות בטיפול ובסוגי המטפלים. נושא חשוב מאד הוא לשים לב שהמנחה אכן רגיש מספיק והוא מתאים את התכנית הטיפולית לילד ולא את הילד לתכנית הטיפולית. יש מנחים העובדים "לפי הספר", עבודה כזו יכולה לפגוע בילד ולגרום לו למצוקה. כהורים אני מאמינה שתפקידנו לשמוע את כל הרופאים, המנחים והמטפלים, דעותיהם ואמונותיהם, אך בסופו של דבר התפקיד שלנו בקביעת המסגרת הטיפולית הוא לדעת למה באמת הילד שלנו זקוק ולהתאים את כל הטיפולים כך שתהיה הרמוניה מבחינת הילד באופן כזה שהטיפולים יתאימו למה שהוא זקוק לו ברגע זה ובחודשים הקרובים.

שיטות נוספות שניתן למצוא עליהן מידע מפורט באינטרנט:

שיטת טומטיס, שיטת אלבאום, שיטת ורדי, הומאופטיה ועוד שיטות שתוכלו ללמוד עליהן דרך חיפוש פשוט באינטרנט.
להכיר את עצמך אכילה שליטה בגוף להשיג את המטרה קונפליקטים פגישות משפחה להצליח מצוקה תעדוף הנחיה pdd אוטיזם איך לחנך ילדים אספרגר בעיות התנהגות בעיית התנהגות הדרכה להורים הדרכת הורים הורה הורות הורים התנהגות התפתחות זיהוי זיהוי וטיפול חינוך ילדים טיפול טיפול בילד טיפול בילדים טיפולים ילד ילדה ילדים יעוץ הורי יעוץ הורים יעוץ להורים לחנך ילדים מדריך להורים מטופל מטפל מטפלים עיכוב התפתחותי
ביטחון עצמי לילדים, איך לפתח ביטחון עצמי לילדים? למה ביטחון עצמי זה רע? איך להתמודד עם חוסר ביטחון עצמי של ילדים? איך לחזק ביטחון עצמי אצל ילד? איך לגרום לילד להיות עם ביטחון עצמי? למה ביטחון עצמי לילדים זה רע? פיתוח ביטחון עצמי
ביטחון עצמי לילדים, איך לפתח ביטחון עצמי לילדים? למה ביטחון עצמי זה רע? איך להתמודד עם חוסר ביטחון עצמי של ילדים? איך לחזק ביטחון עצמי אצל ילד? איך לגרום לילד להיות עם ביטחון עצמי? למה ביטחון עצמי לילדים זה רע? פיתוח ביטחון עצמי
...עצמי לילדים? למה ביטחון עצמי זה רע? איך להתמודד עם חוסר ביטחון עצמי של ילדים? איך לחזק ביטחון עצמי אצל ילד? איך לגרום לילד להיות עם ביטחון עצמי? למה ביטחון עצמי לילדים זה רע? פיתוח ביטחון עצמי למה ביטחון עצמי לילדים יכול להיות דבר רע? אליעד כהן טוען כי בניגוד לתפיסה הרווחת, ביטחון עצמי אצל ילדים הוא לא בהכרח דבר חיובי. למעשה, לדבריו, ביטחון עצמי הוא אחת התכונות השליליות ביותר, הגורמות לרבים להיכשל בתחומים שונים של החיים. הוא מדגיש שאמנם נכון שאנשים מצליחים הם לרוב בעלי ביטחון עצמי, אך גם כל האנשים...
לא יכול או לא רוצה, לא רוצה או לא יכול, למה אני לא עושה משהו? אין לא יכול יש לא רוצה, האם אני באמת לא רוצה? למה מישהו לא עושה משהו? האם אני באמת לא יכול? האם יש בחירה חופשית? התמכרויות, אלוהים או עבד, הרצון של אלוהים, חופש הבחירה
לא יכול או לא רוצה, לא רוצה או לא יכול, למה אני לא עושה משהו? אין לא יכול יש לא רוצה, האם אני באמת לא רוצה? למה מישהו לא עושה משהו? האם אני באמת לא יכול? האם יש בחירה חופשית? התמכרויות, אלוהים או עבד, הרצון של אלוהים, חופש הבחירה
...רוצה או לא יכול, למה אני לא עושה משהו? אין לא יכול יש לא רוצה, האם אני באמת לא רוצה? למה מישהו לא עושה משהו? האם אני באמת לא יכול? האם יש בחירה חופשית? התמכרויות, אלוהים או עבד, הרצון של אלוהים, חופש הבחירה למה אנחנו לא עושים דברים שאנחנו רוצים לעשות? הסיבה לכך שאנשים לא עושים דברים בחייהם, נובעת מאחת משלוש אפשרויות עיקריות: או שהם לא יכולים לעשות את הדבר, או שהם לא רוצים לעשות את הדבר, או שילוב של שניהם יחד. אליעד כהן מסביר שאם היינו יכולים וגם רוצים לעשות משהו, אז בסופו של דבר, בהכרח היינו עושים...
אומנות הויכוח, איך להתווכח נכון? איך לחשוב קדימה? לתכנן כמה צעדים קדימה, איזה שאלות לשאול? איך לשאול שאלות נכון? נטל ההוכחה, ההגנה הכי טובה היא התקפה, לנצח בשחמט, איך לחשוב קדימה? לראות את הנולד, רטוריקה, דיבייטינג
אומנות הויכוח, איך להתווכח נכון? איך לחשוב קדימה? לתכנן כמה צעדים קדימה, איזה שאלות לשאול? איך לשאול שאלות נכון? נטל ההוכחה, ההגנה הכי טובה היא התקפה, לנצח בשחמט, איך לחשוב קדימה? לראות את הנולד, רטוריקה, דיבייטינג
...הויכוח, איך להתווכח נכון? איך לחשוב קדימה? לתכנן כמה צעדים קדימה, איזה שאלות לשאול? איך לשאול שאלות נכון? נטל ההוכחה, ההגנה הכי טובה היא התקפה, לנצח בשחמט, איך לחשוב קדימה? לראות את הנולד, רטוריקה, דיבייטינג מהי הדרך הנכונה לשאול שאלות בוויכוח? אליעד כהן מסביר שכאשר מתווכחים, חשוב מאוד לדעת כיצד לשאול שאלות נכונות. אליעד מדגיש שהשאלה עצמה צריכה להיות מבוססת על חשיבה קדימה, לא רק על מה שאתה שואל, אלא גם על מה שהאדם השני יכול לענות לך. כדי להצליח בוויכוח, עליך לחשוב כמה צעדים קדימה ולצפות מראש את...
משקל עבודה גבוה מידי, משקלי עבודה, איך לדעת אם המשקל עבודה גבוה מידי? איך לדעת האם צריך להוריד משקל עבודה? קיצור טווח תנועה בגלל משקל עבודה גבוה, טווחי תנועה ומשקלי עבודה, איך לבחור משקלי עבודה? עם כמה משקל להתאמן?
משקל עבודה גבוה מידי, משקלי עבודה, איך לדעת אם המשקל עבודה גבוה מידי? איך לדעת האם צריך להוריד משקל עבודה? קיצור טווח תנועה בגלל משקל עבודה גבוה, טווחי תנועה ומשקלי עבודה, איך לבחור משקלי עבודה? עם כמה משקל להתאמן?
...אם המשקל עבודה גבוה מידי? איך לדעת האם צריך להוריד משקל עבודה? קיצור טווח תנועה בגלל משקל עבודה גבוה, טווחי תנועה ומשקלי עבודה, איך לבחור משקלי עבודה? עם כמה משקל להתאמן? איך לדעת אם המשקל עבודה שלך גבוה מדי באימון? אחד האתגרים המרכזיים למתאמנים הוא להבין אם המשקל שהם מתאמנים איתו הוא גבוה מדי. אליעד כהן מציג הסבר מפורט ופרקטי כיצד ניתן לבדוק זאת בפועל. מה השיטה לבדוק אם המשקל שלך גבוה מדי? כדי להבין האם משקל העבודה שלך הוא גבוה מדי, אליעד מציע לבצע ניסוי פשוט. תחילה יש לקחת את התרגיל הרצוי, ולבצע...
חיסרון הוא שלמות, מושלם כפי מה שהוא, הארה חלקית, חיים משעממים, שעמום בחיים, עניין בחיים, רגשות רעים, אלוהים טוב ורע
חיסרון הוא שלמות, מושלם כפי מה שהוא, הארה חלקית, חיים משעממים, שעמום בחיים, עניין בחיים, רגשות רעים, אלוהים טוב ורע
...הארה חלקית, חיים משעממים, שעמום בחיים, עניין בחיים, רגשות רעים, אלוהים טוב ורע מדוע חיסרון הוא בעצם שלמות? אליעד מסביר כי חיסרון ושלמות הם בעצם אותו הדבר. החיסרון עצמו הוא מושלם בדיוק כפי שהוא. בדרך כלל אנשים חושבים שחיסרון הוא דבר שלילי ושיש בעיה שצריך לפתור, אך אליעד מציע הסתכלות שונה לגמרי: כל חיסרון וכל פגם במציאות הם בעצם ביטויים של שלמות. כאשר אדם מרגיש שחסר לו משהו, הוא חושב שהמצב לא מושלם ושהוא חייב לשנות את המצב. אליעד מסביר שבאופן עמוק יותר, החיסרון הוא מושלם בדיוק כמו שהוא, כי הוא חלק...
הדרדסים, אמונות טפלות, אמונה טפלה, מהי אמונה תפלה, מהן אמונות תפלות, להיצמד לאמת
הדרדסים, אמונות טפלות, אמונה טפלה, מהי אמונה תפלה, מהן אמונות תפלות, להיצמד לאמת
...מהי אמונה תפלה, מהן אמונות תפלות, להיצמד לאמת מה הקשר בין הדרדסים לאמונות תפלות? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בנושא של אמונות טפלות, כאשר הדוגמה המרכזית שניתנה היא מתוך סיפור מהסדרה הדרדסים. הסיפור מתחיל כאשר אחד הדרדסים קם בבוקר ומתחילים לקרות לו אירועים שונים ומשונים. הסיטואציה מובילה את הדרדסים לדון בשאלה האם אמונות טפלות הן נכונות או לא. כיצד הדרדסים השתכנעו שהמשאלות שלהם מתגשמות? הסיפור מתחיל בכך שדרדס מסוים יוצא לטייל, ובטעות נתקל באבן על הרצפה. כשהוא מועד ונופל אחורה, דרדסית מבחינה בכך וניגשת...
מה הסיכוי שמשהו נכון? רמות של ספק, רמות של חוסר וודאות, לדייק את הדיבור, מה אחוז הסיכוי שמשהו נכון? כמה אחוז סיכוי שמשהו נכון? כמה משהו נכון או לא נכון? להיצמד לאמת, דעה אובייקטיבית, דעה סובייקטיבית, אחוז סיכוי גבוה, אחוז סיכוי נמוך, חומר ראיות, רמת וודאות גבוהה, רמת וודאות נמוכה, מה רמת הוודאות שמשהו נכון? רמות שונות של ספק, לדעתי בעיני נראה לי, הבעת דעה אישית, רמות של עובדה, רמות של פירוש, האם זו עובדה או פירוש? לדעתי האישית, לדבר בצורה נכונה
...הסיכוי שמשהו נכון? רמות של ספק, רמות של חוסר וודאות, לדייק את הדיבור, מה אחוז הסיכוי שמשהו נכון? כמה אחוז סיכוי שמשהו נכון? כמה משהו נכון או לא נכון? להיצמד לאמת, דעה אובייקטיבית, דעה סובייקטיבית, אחוז סיכוי גבוה, אחוז סיכוי נמוך, חומר ראיות, רמת וודאות גבוהה, רמת וודאות נמוכה, מה רמת הוודאות שמשהו נכון? רמות שונות של ספק, לדעתי בעיני נראה לי, הבעת דעה אישית, רמות של עובדה, רמות של פירוש, האם זו עובדה או פירוש? לדעתי האישית, לדבר בצורה נכונה וכאן אסביר לגבי העניין של לדייק בדיבור ולהיצמד לאמת, ביחס...
קירבה וריחוק בזוגיות, האם ריחוק יוצר קרבה? האם קרבה יוצרת ריחוק? לשמור על מרחק בזוגיות, למה כשהוא רוצה אני לא רוצה? למה כשהוא לא רוצה אני רוצה? למה כשהוא רוצה אותך את לא רוצה אותו? למה כשהיא רוצה אותך אתה לא רוצה אותה? מערכות יחסים
קירבה וריחוק בזוגיות, האם ריחוק יוצר קרבה? האם קרבה יוצרת ריחוק? לשמור על מרחק בזוגיות, למה כשהוא רוצה אני לא רוצה? למה כשהוא לא רוצה אני רוצה? למה כשהוא רוצה אותך את לא רוצה אותו? למה כשהיא רוצה אותך אתה לא רוצה אותה? מערכות יחסים
...האם ריחוק יוצר קרבה? האם קרבה יוצרת ריחוק? לשמור על מרחק בזוגיות, למה כשהוא רוצה אני לא רוצה? למה כשהוא לא רוצה אני רוצה? למה כשהוא רוצה אותך את לא רוצה אותו? למה כשהיא רוצה אותך אתה לא רוצה אותה? מערכות יחסים מה ההיגיון בכך שכאשר מתקרבים, מתרחקים בזוגיות? הנושא של קירבה וריחוק במערכות יחסים הוא דינמיקה שמעסיקה לא פעם זוגות. נשאלת השאלה: איך ייתכן שכשאדם מתקרב לבן או בת הזוג, מעניק להם אהבה ומסירות, דווקא אז הם מתחילים להתרחק? ולעומת זאת, כאשר הוא מתרחק, פתאום הם רוצים אותו יותר? יש לכך הסברים פסיכולוגיים...
למה רע לי? למה אני מרגיש רע? מה נגד רצוני? חוקי הרצון, הקש ששבר את גב הגמל, מצבי רוח משתנים, הפרעה דו קוטבית, שינויים במצבי רוח, דיכאון פתאומי, מועקה לא ברורה, פחד לא ברור, מצב רוח רע, מה עובר עלי?
למה רע לי? למה אני מרגיש רע? מה נגד רצוני? חוקי הרצון, הקש ששבר את גב הגמל, מצבי רוח משתנים, הפרעה דו קוטבית, שינויים במצבי רוח, דיכאון פתאומי, מועקה לא ברורה, פחד לא ברור, מצב רוח רע, מה עובר עלי?
...מה נגד רצוני? חוקי הרצון, הקש ששבר את גב הגמל, מצבי רוח משתנים, הפרעה דו קוטבית, שינויים במצבי רוח, דיכאון פתאומי, מועקה לא ברורה, פחד לא ברור, מצב רוח רע, מה עובר עלי? למה פתאום רע לי ללא סיבה ברורה? הרבה פעמים אנשים חווים מצב שבו לפתע הם מרגישים רע, עצובים, מדוכאים או מוטרדים, מבלי שהם מבינים למה. אליעד כהן מסביר שתחושות שליליות אלו אינן מופיעות סתם כך, אלא הן תוצאה של משהו שנוגד את הרצון הפנימי של האדם. האדם מרגיש טוב כאשר הדברים מתנהלים לפי רצונו, וכאשר משהו מתנגש עם הרצון שלו, אפילו באופן מזערי...
הסוד של מהות האושר - מהו הסוד שאותו *לא* יודעים מורי הדרך אל האושר? חלק 2
...מהות האושר - מהו הסוד שאותו לא יודעים מורי הדרך אל האושר? חלק 2 ומי שהוא לא מאושר באמת (כגון לדוגמה בודהה וחבריו), הוא חורט על דגלו את זה שהוא מלמד את האדם איך לא לסבול. מאחר שהוא לא מבין מה הטוב שהמציאות מביאה לאדם בתחושה של סבל. ולכן מאחר שהוא סובל מכך שיש סבל בעולם, אז הוא מנסה לגרום לאדם לא לסבול. אבל החכם האמיתי שהוא מאושר באמת, הוא מלמד את האדם איך לחפש את האמת ולהבין את המציאות, עד לדרגה כזו שבה האדם יהיה מסוגל לחוות את הטוב שיש בכל סוגי הרגשות שיש בעולם. שאז ורק אז האדם משוחרר מהסבל. משום...
קואצ'ינג - לשנות את התמונה בעזרת קואצ'ינג / Coaching
...את התמונה בעזרת קואצינג / Coaching השם של המאמר הזה מאלץ אותי כמעט באופן בלתי נמנע להגדיר קודם כל מהי התמונה, לפני שאתחיל בכלל לדבר על קאוצינג (Coaching). ובכן, התמונה היא אותו צילום של חייך בנקודת זמן כלשהי. הצילום הזה כולל בתוכו את המצב בכל תחום ותחום בחייך, הוא עונה על השאלות הבאות: מי אתה? איפה אתה גר? מה לגבי חיי האהבה שלך? האם יש לך בן או בת זוג? מה טיב היחסים ביניכם? מה טיב מערכות היחסים האחרות בחייך? כמה כסף יש לך? האם אתה מנהל כסף בחוכמה? מה אתה עושה בחיים? האם יש לך תחביבים? האם יש מקום...
פילוסופיה של החינוך - מבוא
...מבוא פילוסופיה של החינוך היא תחום בפילוסופיה, העוסק בחינוך, מטרותיו ודרכי הפעולה שלו. התחום האקדמי עוסק בחקר החינוך כתופעה חברתית, אך הוא משתמש בכלים וצורות חשיבה מתחום הפילוסופיה. ההפרדה בין חוקר חינוך לפילוסוף העוסק בחינוך אינה תמיד קבועה וברורה, ויש הסוברים שכל איש חינוך נאלץ לעסוק בפילוסופיה במסגרת עבודתו. באוניברסיטאות, הפילוסופיה של החינוך לרוב אינה נלמדת בחוגים לפילוסופיה, אלא בחוגים ובמכללות לחינוך. בשנות ה - 40 של המאה ה - 20 הוקמה לראשונה אגודת הפילוסופים החינוכיים של ארצות הברית. כיום...
גורו - מבוא
...הוא כינוי המשמש לתיאור מספר סוגים של מורים רוחניים או מנהיגים רוחניים: מנהיג דתי בהינדואיזם, בודהיזם, סיקהיזם וכן בתנועות דתיות חדשות רבות. מומחה המלמד תלמידים אומנויות הודיות מסורתיות במכללות בהודו. יוגי המלמד יוגה. כיום ניתן התואר הזה על ידי חסידים של זרמים שונים למוריהם, אין אמת מידה אחידה המבדילה בין מי שזכאי לתואר זה ומי שלא. הפרמטרים המקובלים על פי רוב להפיכתו של מורה רוחני לגורו הם הכרזתו שלו או הכרזת אלו הנמצאים מעליו בשושלת הרוחנית כי הוא ראוי לתואר, אופי מערכת היחסים שהוא מקיים עם חסידיו...
מה עומד מאחורי קוריקולום ולדורף בבית הספר התיכון ?
...? בכתה ט לומדים התלמידים עי התרכזות בשאלה - מה? על המורה לשים לב למשחק העדין בין המצאות הילד בכתה ט בהתגשמות מטראלית חזקה מאד של גופו (ההתבגרות המינית) לבין היווצרות החשיבה האבסטרקטית שאינה מטריאלית. יש כאן מתח, מאבק ולעיתים מרד. כדאי שהקוריקולום ישקף את המאבק הפנימי הזה לתלמידים באמצעות תופעות חיצוניות. (פיזיקה, חום מול קור, כימיה, התפשטות והתכווצות גזים, היסטוריה, הקונפליקטים ומהפכות בצרפת, רוסיה וארהב, בגג, לוחות טקטוניים). התלמידים מתרגלים נקודת מבט של הסתכלות מדוייקת על תופעות במציאות. במדע...
דיאטה / ירידה במשקל - "נפלתי"...
...בדוי) נכנסה לסטודיו בפנים נפולות. היא ניגשה להכין לעצמה כוס קפה, ובדממה התיישבה במקומה. עלי לציין, שהתנהגות זו לא הייתה כלל וכלל אופיינית לה. בפעמים הקודמות כניסתה לוותה בחיוך גדול, ובהליכה קופצנית מלאת אנרגיה. בחרתי להתחיל את המפגש בברור עם מירי, בדרך עוקפת. פניתי לקבוצה בשאלה: כיצד עבר עליכן השבוע האחרון? . התחלנו בסבב בו כל אחת מהמשתתפות שיתפה בחוויות השבוע, שעברה, וכשהגענו למירי באופן פלא הייתה דממה רועמת בחדר. מירי הרימה את ראשה וסיננה מבין שפתיה בשקט נפלתי. ביקשתי ממנה להרחיב, אך היא ביקשה...
איך להפוך מחשבה למעשה?
...מחשבה למעשה? הפוך את המחשבות שלך למעשים. הפוך את המחשבות שלך לדברים מוחשיים, גם דברים קטנים העיקר שיהיו מוחשיים. בסופו של דבר הרצונות שלך יהפכו למציאות שלך שאליה אתה רוצה להגיע. אם אתה רוצה משהו וחושב על משהו, אל תסתפק בכך, הפוך אותו למוחשי, אפילו בדבר הקטן ביותר. רשום אותו לעצמך, דבר עליו, חשוב עליו יותר, פרק אותו לגורמים ונסה לעשות כל חלק קטן ממנו, קרא עליו מידע נוסף, דבר עליו עם אחרים, קבע לך זמן קבוע במשך היום שבו אתה עוסק באותו רצון. אפילו דקה בודדת, אפילו תוך כדי משהו אחר. העיקר שתהפוך את...
קמע קרע שטן
...פריון? מה הבעיה - קנה קמיע והחיים יסתדרו. יותר מכך - קנה קמיע קרע שטן במבצע לבני המשפחה עם צירוף שמות השם כדי לדייק בפתרון הבעיה. מה לעשות שהארי הקדוש אסר על כך מכל וכל שהוא אבי המקובלים שחי לפני כ - 500 שנה בארץ? רק חבל שהמקובלים של היום שכחו את זה. תופעה שלצערי אני נתקל בה יותר ויותר היא אלו שפונים אליי לבקשת עזרה במצוקה נפשית ומספרים שקנו קמיע זה או אחר - בעיקר קרע שטן למען שעתידם ישתפר - ועברה חצי שנה ושנה וכלום לא עזר. אין פתרונות קסם. פשוט אין. אדם צריך להבין מדוע נכפו עליו ייסורים כאלו
רוחניות - למה דווקא עכשיו?
...- למה בדור שלנו? מאות אלפים חוזרים בתשובה, מיליונים נמשכים לחוכמת הקבלה - גם אם אינם יהודים דתיים, מיליונים מתמגנטים לסיינטולוגיה, דיאנטיקה, עשרות אלפים מתקשרים רוחניים רוחניים, קוראים בקלפים, חוזי עתידות, והרשימה עוד ארוכה. למה דווקא עכשיו? מה יש בדור שלנו שכל כך שונה שמציף אותנו ברוחניות שכזו? בדור הזה אנשים מחפשים משמעות לחיים. במאה האחרונה הטכנלוגויה התפתחה בצורה לא נורמלית. רק לפני עשר שנים היה הטלפון הסלולרי בגודל של כמעט מסך מחשב - המחשב עצמו לנפי כמה עשרות שנים היה בגודל של חדר שלם - כיום...
הפרעת אישיות תלותית - מבוא
...תלותית היא הפרעת אישיות מאשכול ג. אנשים הסובלים מהפרעה זו מכפיפים את צרכיהם לאלו של אחרים, גורמים לאחרים לקחת אחריות על חלקים נרחבים מחייהם עצמם, סובלים מהיעדר ביטחון עצמי ועשוים לחוות חוסר נוחות משמעותי כאשר הם נשארים לבדם ליותר מזמן קצר. בעבר נקראה הפרעה זו הפרעה אישיות תלותית - פסיבית. פרויד תיאר אישיות תלותית הקשורה בהפרעת התפתחות בשלב האורלי המתאפיינת בתלותיות, פסימיזם, פחד ממיניות, ספק עצמי, פסיביות, קלות להשפעה, וחוסר התמדה. תיאור זה דומה לאבחנה הבאה. על פי ה DSM IV (ספר האבחנות הפסיכיאטריות...
טנטרה - מהי טנטרה?
...מהי טנטרה - היסטוריה, מהיכן היא מגיעה, מה בבסיס התורה? . מהי טנטרה? תורת ההתרחבות של התודעה, תורה הודית עתיקת יומין, בת אלפי שנה שמלמדת אנשים באמצעות מדיטציה ותוך שימוש באנרגיית החיים שלהם, לעבור למימד אחר של תודעה ולחוות את החיים באופן הרבה יותר מלא, שלם ומאושר. טנטרה היא דרך רוחנית הנוגעת בכל תחומי החיים, דרכה אפשר להתחבר לעוצמה ולפוטנציאל של מי אנחנו באמת ולחיות את חיינו מתוך שלווה ואושר עילאי - Bliss. במהותה של דרך זאת הוא החופש המוחלט מהתניות, השחרור הנעשה בכל המישורים - הגופני, המנטאלי, הרגשי...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על סוגי מזון
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: סוגי מזון, איך להעביר ביקורת בונה? איך להאמין בעצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחנך ילדים? איך ליצור אהבה? איך לשתול מחשבות? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בראיון עבודה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך לקבל החלטות? איך להיגמל מהימורים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפרש חלומות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: סוגי מזון, איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? האם באמת הכל לטובה? אולי אנחנו במטריקס? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש משמעות לחיים? איך להיות מאושר? למה לא להתאבד? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
גמגום חוזר איך לפנק את הגוף? שיטות לכסף לסייע לאדם אובדני דברים שרואים משם לא רואים מכאן איך להטמיע? פחד לא ברור ממה נובעת חרדה? שנאה עצמית והסרת אחריות להתמודד עם חוסר ביטחון עצמי של ילדים רומן והתאהבות איך לאהוב למכור ללקוחות? איך להיות מאושר בשלמות? האם יש אושר בשלמות? מטרות בזוגיות איך להגיע לדייט השני? לקבל החלטות נכונות לקבל החלטות לפי הרגע הקודם להתמודד עם מועקות להתמודד עם חרדות להצליח בהכל בלי לעשות כלום מוטיבציה מוחלטת איך לא לטפל בהתנגדויות לקוח? לשכנע אנשים בכל דבר שיטות לחינוך ילדים מתבגרים הילד שלי מרביץ מודעות חיצונית מודעות עצמית ושינה איך לטפל בפרנויה? תרופות נגד הפרעות נפשיות קשה לחזור להיות עם אקסית רגשי געגועים לאקס תזונה איך לחטב את הגוף? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באלוהים? אלוהים יודע שהוא קיים לזהות הארה להגיע להארה רוחנית אמיתית האם כדאי להפוך להיות אלוהים? להבין את הספר להיות אלוהים הוצאות יותר מהכנסות להצליח ולהתעשר למה הוא משמעות החיים שלי? התכלית של החיים התמודדות עם רגשות שליליים מה גורם לבן אדם ליהנות? חופש הבחירה של עצמי פרדוקס הבחירה והידיעה ניתוח השאלה האם העולם נוצר האם העולם כל הזמן היה קיים? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי בתל אביב, אימון אישי להפרעות קשב, רטוריקה בנושא סוגי מזון - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.4844 שניות - עכשיו 05_10_2025 השעה 19:27:31 - wesi4