...
המיניות כרך 2 השימוש בתענוגות מישל פוקו - חלק 2 תולדות
המיניות כרך 2 השימוש בתענוגות מישל פוקו - חלק 1. מישל פוקו סוקרטס ממליץ לצעירים ללמוד מה שאדם הגון צריך לדעת. גיאומטריה, אסטרונומיה ואריתמטיקה. וכמו כן לטפל היטב ... ולהמעיט בקיץ כדי לא לאבד נוזלים, אל אלו החולים בעודף נוזלים מוטב להם שירבו במעשיהם גם בקיץ כדי לדלל את דמם. הזהירות מפני
המין צריכה לחול על אלו שהמעשה כופה עליו תענוג מעורב בסבל. כזה הגורם לגופו להתכווץ מעוות אותו עד קפיצות, כופה עליו את כל הצבעים, העוויות והתנשמויות גורם לריגוש יתר המביא לצעקות של אדם שנטרפה דעתו. היפוקרטס היה זה שטבע את המונח שהפורקן
המיני דומה בצורתו לאפילפסיה קטנה. ההמלצות להימנעות חלקית של
יחסי מין לא נבעו אם כך ממקום של מוסריות. אם צריך אדם לשלוט ביצריו הרי זה לעמן בריאותו וכבודו הציבורי. מי שאינו שולט ביצריו יפגע בנשים ובעבדים שלו ובסופו של דבר ימנע ... על חיפוש התענגות מחוץ לחיי הנישואים. ואפילו שם הדאגה המרכזית איננה התענוג אלא הרבייה. נישואיו של אדם אינם כובלים אותו מבחינה
מינית. אך סולון מציע לכל בעל לקיים לפחות שלוש פעמי בחודש יחסים עם אשתו. היחס לאונס ופיתוי נשים נשואות או לא שנה עד מאוד. בעוד שפיתוי נתפס כאקט נגד הבעל או האב ... מקום ועם מי שירצה. כפי שכבר אמרתי, היוונים לא הנגידו בין שני סוגי התנהגות שונים המדירים זה את זה. הם לא הכירו את המונח הומוסקסואליות. ולא הטרוסקסואליות. ההבדל היחידי החשוב היה בין אדם, גבר, המתמכר לתענוגותיו ובין זה השולט בהם. החלוקה הייתה בין אדם משוחרר, מאופק מתון ומכובד בתענוגותיו ובין זה הנשלט על ידי היצר. ולא חשוב כלל אם מושאי התשוקה הם נשים נערים או שניהם. הם גם לא היו ביסקסואלים. מונח שנולד עידנים אחרי. הם לא הכירו בשני דחפים שונים. יכול היה גבר לבחור באישה או בנער מתוך בחירה ביפה בעיניו באותו זמן. הייתה להם חלוקה בין אלו הנמשכים ... ולא רק במיטתו. קו הגבול שבו הפסיק הצעיר להיות כזה הוא כשהופיעו לראשונה זיפי זקן בפניו. אות וסמל לבגרותו המתקרבת. אך הקסם
המיני לא פג עם התבגרותו של הנער. כל הפסלים שנותרו מאותה תקופה מראים שהגברים המבוגרים והיפים המשיכו לשמש מקור משיכה מסוגים שונים. בעוד שקשרי האהבה שבין הבוגר לצעיר היה ... במקביל קיימו הבוגרים יחסים עם נשים, התחתנו ונתנו לנשים את הפריבילגיה להיות אדונית הבית. כשהצעיר מתבגר מוקנית לו זכות להתנגד
ליחסי מין עם הבוגר. על המבוגר היה לשמור על כבודו של הנער. יחסים עם מבוגר לא עמדו בדרכו של הצעיר בהמשך דרכו. לא מבחינה חברתית פוליטית או ברית נישואים. כל זה בתנאי ... התקדמותם. אייסכינס נגד טימרכוס הוצאת מגנס. תרגום: דבורה גילולה ובכל זאת הייתה הסתכלות פרשנית מסוימת שנולדה כתוצאה מהפרקטיקה
המינית. הקשר המיני נתפס תמיד על ידי החלוקה אקטיבי =פסיבי. חודר = נחדר. יחסים כאלו שקבעו הבחנה בין נעלה ונחות, שולט ונשלט, מכפיף וכפוף. על רקע זה ניתן להבין מדוע יהיה אחד הנתפס מכובד ומרומם. שליט. מעמדם של הפסיבים שונה. העבדים הם פסיביים, אך הם כבר עבדים ממילא. הם אובייקטים
מיניים העומדים לרשות האדון. ובכל זאת בחוק העוסק באונס ילדים מוזכרים גם העבדים. איסכינס מסביר זאת כחוק נגד אלימות באופן כללי. סבילות האישה הרי היא מדרך הטבע. כך שלגביה ... כנער האדון. כלומר, הכרת עצמו ככזה הייתה עמדת הקושי של הנערים שרצו להגיע בעתיד לעמדת אדם חופשי. נער צעיר לא היה אמור ליהנות
מיחסי המין, כדי שלא ייפגע כבודו העתידי. יש עליו ציווי שלא לחוות את העונג. סוקרטס מסביר את השנאה הנולדת מאהבה שבין מבוגר לצעיר נער צעיר איננו משתתף, בדומה לאישה, בתאוות ... אך כל מה שנוצר בטבע מעצמו הוא טבעי ומותר. לא נותר אלא לחכות לכרכים הבאים של המחקר לראות איך וכיצד יסביר פוקו את השינוי שחל
במיניות בעולם המוכר לנו יותר. העולם היהודי - נוצרי. ...