ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה יש או אין ✔אחדות המהות והצורה, להיות אלוהים, למה קשה להבין שאתה אלוהים, יש ואין כאחד, אחדות ההוויה והצורות של המציאות ✔* לחץ כאן, לצפייה...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨אחדות המהות והצורה, להיות אלוהים, למה קשה להבין שאתה אלוהים, יש ואין כאחד, אחדות ההוויה והצורות של המציאות
* לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא:

אחדות המהות והצורה, להיות אלוהים, למה קשה להבין שאתה אלוהים, יש ואין כאחד, אחדות ההוויה והצורות של המציאות.

שאלה: איך זה שאני הגוף, חווה שאני רק אצבע?

אליעד: הוא למעשה שואל, איך זה שאני המצומצם חווה שאני לא אלוהים? יש שתי תשובות, התשובה השקרית אומרת, שתדע לך שמצד האמת אתה חווה, גם נפרד וגם אלוהים אבל במינונים שונים. למה שקרית? כי עדיין אפשר לשאול, למה אני חווה מינון כזה ולא אחר?

עכשיו אני אסביר לך את מהות השאלה שלך, בגלל שאתה מניח משהו אז יש לך שאלה. אתה מניח שיש הבדל בין אלוהים אליך, ואתה אומר, אם אני הוא האלוהים הגדול, אז למה אני חווה שאני המצומצם ולא האלוהים הגדול? אבל השאלה שלך בנויה על שתיים, על הפרדה בין אלוהים לבינך. אתה חושב שיש הפרדה בין האני המצומצם לבין המציאות, ברור לך שאתה קטן והמציאות גדולה.

יש מציאות שהיא השלם ויש אותי הנפרד, והשאלה שלך יוצאת מנקודת הנחה שיש הבדל בין המציאות לבינך המצומצם. וזה מה שאני מנסה להסביר לך שאין כלל הבדל.

השכל הרגיל שמבדיל בין אני ללא אני, אומר שיש הבדל בין דבר גדול לדבר קטן, למשל זה שולחן וזה חדר, ולא יכול להיות שהשולחן הוא החדר והחדר הוא השולחן. המוח מוכן לקבל שהשולחן הוא חלק מהחדר אבל לא מוכן לקבל שהשולחן הוא החדר. אתה אולי מוכן לקבל שהשולחן והחדר זה אותה מהות, אבל אתה לא מוכן לקבל שהם אחד. זה שתיים זה לא אחד.

ברגע שיש שתיים, אז תמיד תהיה שאלה. אם היית בשכל מסכים שהשולחן הוא החדר, אז לא תהיה לך שאלה מדוע אתה לא אלוהים.

השאלה שלי אליך היא, מדוע אתה לא חווה, שאתה המצומצם הוא האלוהי האין סופי?

הסיבה שאתה שוכח שיש אלוהים חיצוני לך, היא שמצד האמת אין אלוהים חיצוני לך. הסיבה שאתה שוכח את זה שחולם את החלום, היא שאין מישהו שחולם את החלום. הסיבה לכך שאתה שוכח שאתה חלק מהמציאות שמקיפה אותך, היא בגלל שאין מציאות שמקיפה אותך. למה? כי אין הבדל בין הצורה למהותה.

הצורה הסופית זה אתה המצומצם, המהות שלך זה המציאות או אלוהים, ואתה שואל, איך אני הצורה שמחובר למהות, איך אני שוכח את המהות? התשובה היא, שמצד האמת אין מהות, הצורה עצמה היא המהות.

אבל זה לא הגיוני, מה אני המהות? אם אני המהות אז גם שאר הדברים זה המהות, אז האם יש הרבה מהויות? זה לא הגיוני לך.

זה טוב שאתה חושב שהבחירה היא שלך, ולא של אלוהים, כי בסוף הבחירה היא שלך ולא של אלוהים. בסוף, אתה המצומצם הוא אלוהים.

כול זמן שהאדם מפריד בינו לבין המציאות, תמיד תהיה לו שאלה, כל מיני שאלות שבנויות על ההפרדה ביני לבין אלוהים. אם אני גם אלוהים, אז למה אני שוכח שאני אלוהים, אבל השאלה הזאת בנויה על הפרדה בינך לבין אלוהים.

אני אומר, אין דבר כזה אלוהים, יש רק אתה. אתה צריך להבין שאתה הוא זה שמהווה את הכל. אתה עושה הפרדה בין הנפרדות לבין האחדות. ואני מסביר לך שאין הבדל בין הנפרדות לאחדות.

אני רוצה שתגיעי להבנה שאפילו שאת רואה תפוז אחד, או שני תפוזים, את לא מבדילה ביניהם. אמנם תראי תפוז אחד, ותראי שני תפוזים, אבל בתוכך תראי שיש רק אחד, שאין הבדל בין אחד לשניים, אין אצלך בחוויה להגיד שזה אחד או שניים. שלא יהיה אצלך הבדל בין דבר להיפוכו.

שאלה: זה כמו טיפה בים?

אליעד: הוא שאל למעשה, אם הוא טיפה בים, למה הוא חושב שהוא מניע את עצמו, הרי הים מניע אותו? כי למעשה זאת האמת. העניין הוא שאין הבדל בין הטיפה לים. אני לא אומר לך שאתה הוא הים, אני אומר לך שאין הבדל בין הטיפה לים. וכשאין הבדל בין הטיפה לים, אז אין שאלה למה אני חושב שאני הטיפה, או למה אני חושב שאני הים.

כאשר האדם אומר אני, הוא מתכוון שהוא לא שאר הדברים האחרים.

שאלה: אמרת פעם לצאת מהדמיון.

אליעד: לא, מה שאני אומר עכשיו הוא יותר דמיוני מכל הדמיונות שלך גם יחד. ההסבר שאני מסביר הוא נראה דמיוני, אך מצד שני להגיד שהטיפה והים שונים זה דמיוני. השאלה היא, מה נקרא אצלך דמיון. אם האדם מבין שהכל אחד, אז להגיד שזה שניים זה דמיוני.

שאלה: האם אתה יכול לתת דוגמה להתנהלות בחיי היום יום לנושא הזה.

אליעד: דוגמה, אדם רואה טלוויזיה, הוא למשל רואה ערוץ 22 והוא רוצה לראות ערוץ 22, מה הוא מרגיש? מלך, זה כרצונו, הוא רוצה לראות ורואה. אבל בו זמנית האדם מרגיש שהוא גם עבד, למה? כי האדם לא רוצה לראות רק ערוץ 22, אם הוא היה יכול, הוא היה רואה עוד 30 ערוצים, ולכן האדם תמיד בחוויה של צמצום.

האדם מפריד בין לראות ערוץ 22 לבין ערוץ 30 וכו'. למה האדם מפריד בין הערוצים? לכאורה השאלה שלי לא ברורה, הרי ברור שיש הפרדה בין ערוץ 22 לבין ערוץ 30. אבל מי אמר שיש הבדל בין ערוץ 22 לבין ערוץ 30? בערוץ 22 יש תוכנית על אוכל למשל, ובערוץ 30 אין תוכנית על אוכל, למעשה כאן יש ושם אין. ולכן יש הבדל.

אני טוען שאם אדם מתעמק במוח שלו, להבין את המציאות, הוא בסוף לא יבדיל בין יש לאין. מה זה אומר? הוא יגיד זה ערוץ 22 ויש תוכנית על אוכל, וזה ערוץ 30 שיש בו סרט, אבל בחוויה שלו ובהבנה שלו, הוא לא יבדיל בין היש לבין ההפך שלו, שזה - האין. זה נקרא שאין הבדל בין הצורה לבין המהות שלה.

למשל האדם הולך בים והשמש קופחת לו על הראש, והוא מקבל מכת שמש, אז הוא כועס על השמש. אבל מי למעשה גרם למכת השמש? המציאות או אלוהים. האדם למעשה חווה, אני העבד ואלוהים הוא המחליט, אני לא שולט והמציאות שולטת בי. אני יכול להיות קיים או לא להיות קיים, המציאות חייבת להיות קיימת, ולי אין כוח לשלוט בשמש, ואלוהים שהוא הסיבה הראשונה, מחויב המציאות, שהיא תמיד קיימת, שיש לה את כל הכוחות, ואני תלוי בחסדים של אלוהים, הוא מחייה אותי, והיא עכשיו גורמת שתהיה עלי שמש.

ולכן מכאן האדם חווה סבל. ולכן האדם רוצה להתחבר למציאות.

מה אני טוען, אני אומר לאדם, תקשיב, אתה הוא השמש, אתה גורם שהשמש תזרח. אבל האדם יגיד מה פתאום אני? זה המציאות שמפעילה את השמש, אני פה והשמש שם, איך אני אפעיל את השמש? אני אומר לך, אתה מהווה את השמש.

כאשר אני אומר, זה אתה וזה השמש, למעשה אני אומר לך, שאתה בנפרדות, ויש הוויה אחרת. בעצם זה שאתה אומר שאתה לא השמש, אתה אומר שאתה לא ההוויה.

ואני אומר לך, אתה הוא זה שמהווה את השמש וגורם לשמש לפעול.

מה זאת אומרת אני? אם יש אני, יש גם לא אני, איך אתה אומר שאני מהווה את השמש? כדי להוות את השמש אני צריך להיות לפני האני. אם יש אני ולא אני, אז אני אחרי אלוהים, אז איך אתה אומר שאני אלוהים? ולכן האדם לא מסוגל לחשוב שהוא אלוהים.

האדם אומר שהוא מוכן לקבל את זה, שגם ההוויה זה אני, ואני זה גם אלוהים. אבל למה אתה אומר שהאני המצומצם הוא ההוויה?

אם אני אלוהים, אז למה אני לא חווה שאני אלוהים? האמת היא שאין אלוהים, אתה המצומצם זה אלוהים. אתה ההוויה של השמש, אתה שנפרד מהשמש, אתה ההוויה של השמש.

אני זאת צורה של הוויה, השמש היא צורה של הוויה, יש הבדל בין הצורה לבין המהות שלה. אין לי בעיה שתגיד שאני זה המהות של המציאות, אבל האמת היא שאין הבדל בין הצורה לבין המהות שלה, האדם הוא ההוויה של השמש והשמש היא ההוויה של האדם. כל הצורות הם ההוויה.

אבל האדם רואה הבדל בין שמש לבין אדם, לא יתכן שההוויה של השמש היא ההוויה של האדם, זה הרי צורה אחרת, ומקום אחר. אני מוכן לקבל שיש הוויה אחרת שמהווה את האדם ואת השמש, אבל אני לא מוכן לקבל שהצורה של השמש מהווה את הצורה של האדם.

אם תצליח בשכל שלך להבין שהצורה הסופית, היא אחת מוחלטת עם הראשון בשרשרת, שהצורה הסופית היא עצמה המהות, אז נגמרו לך השאלות.

יש כאלה שאומרים, שאני זה אני, והמציאות היא המציאות. יש כאלה שאומרים אני אלוהים, והצורות הם שלי. אבל יש הבנה שאומרת שאין הבדל בין ההוויה לצורה.

כולם בשלב כל שהוא מוכנים לקבל את זה, שיש מהות למציאות.

אי אפשר בשכל לקבל את זה, שזה שמשנה זה גם לא משנה. אי אפשר לקבל בשכל, שאין הבדל בין המהות לצורה.

האדם יכול להגיד שזאת יד, ושהיד היא כלום. אבל הוא לא יכול להבין שזאת יד ממשית, והיא גם כלום. היד והכלום זה אותו הדבר.

למה קשה להבין את זה? כי אין מה להבין, אני אומר לך להפסיק לנסות להבין, אין הבדל בין אלוהים לאדם. אין מה להבין בזה, זה הכי פשוט. זה נקרא אין שכל, אין יותר מה להבין.

למשל רע לך, בגלל שהשמש קופחת עליך. למה רע לך, כי אתה מבין, שזאת השמש, וזה אני, והשמש נפרדת ממני, ואני לא גורם לשמש לזרוח, ולכן אני סובל. ומה אני אומר לך, תפסיק להבין שאתה לא השמש.

אני מדבר על דבר שהוא יותר גדול מכל הזמן והמקום, ואומר לך שזה אתה. זה לא שאני אומר לך שאת גדולה יותר מכל המקום והזמן, אני לא אומר שאת רק אלוהים, אני אומר שאין הבדל בין הוויה של כל המציאות לבין השולחן.

אני מנסה להסביר לכם, שהשולחן שהוא ישות מצומצמת אין הבדל בינו לבין ההוויה שהיא יותר גדולה מכל המקום והזמן. אני אומר שזה שולחן, אבל אין הבדל בין שולחן לבין כלום.

שאלה: האם אראה דברים שונים?

אליעד: כן, אבל לא תהיה בעיניך משמעות לשונה.

זה הדבר הכי חכם / משוגע ששמעתם אי פעם, והוא התשובה לכל השאלות.

יש שני רבדים במציאות, הרובד הראשון זה שיש נפרדות. ואז האדם מתבונן פנימה ומגלה שיש דבר כזה אחדות, יש את זה אני רוצה, ואת השני אני לא רוצה, אבל המכנה המשותף זה להרגיש טוב. יש זה אני וזה לא אני, אבל יש את המהות שהיא אחת. השלב הראשון הוא שאתה מכיר בכך שיש אחדות. אתה מכיר בכך שיש כוח שמניע את הכל. אתה מכיר בכך שיש אלוהים, אתה מכיר בכך שיש הוויה.

בהתחלה היית רק בנפרדות, שחשבת שהאנשים אחראים למעשים שלהם, ועכשיו הבנת שיש אחדות, שיש אחד שאחראי לכל, ואתה רק צורה של האחד. אחר יש את השלב, שבו אתה מבין שאתה זה הראשון, שאתה זה האחדות.

ואז אחרי שאתה חווה שאתה אלוהים, שאתה זה שמניע את הכל, אתה עדיין חווה שאתה עושה משהו. אתה שואל, למה אני ככה? למה אני בורא את העולם? נגיד אפילו הבנת שאתה מהווה את כל העולם, אבל זה עדיין לא סוף הסיפור. עכשיו יש לך בעיות של אלוהים.

ואז אתה מבין בסוף, שאין הבדל בין שום דבר לשום דבר. יש צורות של נפרדות - כמו דומם, צומח, מחשבה, רצון, זמן, מקום וכו'. ויש אחדות שהיא הכוח שמניע, הסיבה הראשונה, הכוח שתמיד קיים, ההוויה של הכל וכו'.

ובסוף אתה מבין שאין הבדל בין אחדות לנפרדות. נשאלת השאלה, איך מהכלום נוצרו אין סוף צורות? והשאלה הזאת מביאה אותך להבנה, שכאשר אתה צולל לתוך השאלה הזאת, ואתה חוקר איך מההוויה נוצר כל היש, ואז אתה מבין את מהות העניין. רבי נחמן אומר שאתה מבין את סוד החלל הפנוי.

רבי נחמן מדבר על חיה שהגוף שלה זה העור שלה, שאם ניקח לה את הגוף, לא יישאר כלום, ואם ניקח לה את העור גם לא יישאר כלום. הגוף והעור שלה הם אחד. זה מקביל לנפרדות ולאחדות, שהם אחד, זה אותו אחד.

אתה שואל, זה יש או אין, האם זאת אחדות או נפרדות? ומגיע להבנה שאין הבדל בין האחדות לנפרדות, אין הבדל בין המהות לצורה, זה אותו אחד. מה זאת אומרת? האם אתה רוצה להגיד שהיד הזאת, היא מהות המציאות? האם היד תמיד קיימת, תמיד מחויבת המציאות, היא הסיבה הראשונה וכו'?

הרי היד היא צורה, היא תוצאה של משהו, אז איך היא יכולה להיות מהות המציאות? האדם עצמו שיכול להיות קיים ויכול לא להיות קיים, הוא מהות המציאות, איך זה יכול להיות? הרי המהות תמיד קיימת והאדם הרי לא חייב להיות קיים תמיד?

איך אני המצומצם, יכול להיות המהות של השמש, שהיא גדולה ממני ורחוקה ממני? אך מצד האמת, זה אתה שמהווה את הכל. אין הבדל בין המהות לצורה, אין הבדל בין האדם לאלוהים, אין יותר חלק ושלם, האדם לא חלק מאלוהים, האדם הוא עצמו אלוהים.

זה הדבר הכי לא הגיוני בעולם. השכל אומר לך, איך זה יכול להיות שאני מהווה את השמש? הרי אני פה והשמש שם. מה זאת אומרת שאני ההוויה שלא משתנה לעולם? הרי אני כל הזמן משתנה. השכל אומר לך שיש שינוי, יש הבדל, אתה לא יכול להיות ההוויה, כי ההוויה לא משתנה ואתה משתנה. אבל אם תעמיק עד הסוף, תראה שאין כל הבדל בין משתנה ללא משתנה. אבל אם תלכי עם השכל עד הסוף, השכל יבין שהכל אחד. וכשהשכל יסכים שהכל אחד, אז את תחווי שהכל אחד.

אחרי שמבינים את זה, אז כל פעם שאתה נזכר בזה, אז טוב לך. ואז גם כל דבר בעולם מזכיר לך את זה. ולכן תמיד טוב לך, בהיבטים שונים.

אם למשל בא אריה לטרוף אותך, את בורחת, כי את רואה הבדל, אבל בחוויה שלך את לא רואה הבדל בין האריה לבינך. אתה כאילו בורח משום מקום לשום מקום.

שאלה: השאלה שלי היא, אם אתה הוא זה שעושה הכל, מדוע אתה בוחר בחוויה לא נעימה?

אליעד: התשובה היא שאת עדיין עושה הפרדה בין יש אריה לבין יש אדם, לבין אין אריה ואין אדם, את עדיין מפרידה בין אחדות לנפרדות. אין הבדל בין משנה ללא משנה - זה לא הגיוני, אבל זה בדיוק מה שאני אומר.

האדם אומר, אני מוכן שתגיד לי שיש עולם, אני מוכן שתגיד לי שאין עולם, אני מוכן שתגיד לי שגם יש וגם אין עולם, אבל שתגיד לי שאין הבדל בין יש לאין, אז יש או אין? אין הבדל בין יש לאין, האדם לא מבין, וכאשר האדם מבין זאת, זה השכר של העולם הבא.

זה שאתה מצליח להבין בשכל שאין הבדל בין יש לאין, או במילים אחרות, אתה מפסיק להבין בשכל מה ההבדל, שזה בעצם אותו הדבר, זאת התכלית הסופית.
מצד האמת הסברים יש אין הכל אחד הבדל מהווה התחלה אין הבדל בין מהות לצורה עד הסוף לשאול למה יכולת אחדות אחדות ההוויה והצורות אחדות המהות אחדות המהות והצורה אין או יש אין ויש אין יש אין מיש אלוהות אלוהים אתה אלוהים האין והיש הוויה היש והאין המהות והצורה הצורה יש או אין יש אין יש ואין יש ואין כאחד יש מאין יש מיש להבין להבין שאתה אלוהים להיות אלוהים למה קשה מהות מציאות צורות של המציאות קושי קשה להבין קשיים
איך לדעת אם יש אלוהים? איך למצוא תשובה לשאלה האם יש אלוהים? להגדיר מה זה יש, להגדיר מה זה אין, להגדיר מה זה אלוהים, מה זה יש אלוהים? מה זה אין אלוהים? מה זה אלוהים? האם אלוהים הוא יש? האם אלוהים הוא אין? יש או אין אלוהים
איך לדעת אם יש אלוהים? איך למצוא תשובה לשאלה האם יש אלוהים? להגדיר מה זה יש, להגדיר מה זה אין, להגדיר מה זה אלוהים, מה זה יש אלוהים? מה זה אין אלוהים? מה זה אלוהים? האם אלוהים הוא יש? האם אלוהים הוא אין? יש או אין אלוהים
... אלוהים? להגדיר מה זה יש, להגדיר מה זה אין, להגדיר מה זה אלוהים, מה זה יש אלוהים? מה זה אין אלוהים? מה זה אלוהים? האם אלוהים הוא יש? האם אלוהים הוא אין? יש או אין אלוהים איך אפשר לדעת אם יש או אין אלוהים? השאלה האם יש או אין אלוהים? תלויה בשלוש הגדרות מרכזיות: מה זה יש?, מה זה אין?, ... שכדי לענות על השאלה הזאת, חייבים ראשית להבהיר מה משמעות המושגים האלה. אם המושגים לא ברורים, אי אפשר לענות על השאלה הזו באופן חד - משמעי. איך מגדירים יש או אין ביחס לאלוהים? אליעד כהן מסביר שכאשר אדם טוען שיש חתול בחדר, ... מהותי בין ישות שנמצאת בכל מקום וזמן לבין ישות שלא נמצאת בשום מקום ובשום זמן. ההבדל הזה הוא סובייקטיבי ואינו חד - משמעי. לפי כהן, כדי להוכיח שאלוהים הוא יש או אין , חייבים קודם כל להסכים על הגדרות מדויקות וברורות. מה חייב להיות ברור כדי לקבוע אם יש אלוהים? אליעד כהן טוען שאדם שרוצה לברר אם יש או אין אלוהים חייב לתת הגדרה מדויקת של מה המשמעות של יש ומה המשמעות ... שככל שמנסים להכניס את אלוהים לקטגוריית היש, כך מאבדים את המשמעות המקורית של אלוהים כישות עליונה שנמצאת מעבר לזמן ולמקום. האם אלוהים יכול להיכנס לקטגוריית היש או האין? אליעד כהן מדגים כיצד כל ניסיון להגדיר את אלוהים בתוך מושג של יש או אין יוצר בעיה. לדוגמה, אם נאמר שאלוהים הוא יש, הוא הופך למשהו ... דברים מופלאים ממך, או שיגיד שהוא פשוט מאמין ולא חוקר. במקרה זה, כהן טוען שמדובר באמונה עיוורת, ולא בתשובה הגיונית ומנומקת לשאלה. לסיכום, על מנת להבין אם יש או אין אלוהים, יש להתחיל מהגדרות מדויקות של יש ואין. כל עוד ההגדרות לא ברורות, אין אפשרות לענות לשאלה זו בצורה חד ... אלוהים לתוך מושג מוגדר וברור מוביל לסתירה פנימית ולהגבלת המשמעות של אלוהים כישות שאמורה להיות בלתי מוגבלת. האם אלוהים קיים? איך להגדיר את אלוהים? אלוהים יש או אין? הגדרת יש ואין מה המשמעות של אלוהים? אלוהים מעל לזמן ומקום? ...
ניתוח מילולי, איך לנתח דברים? אין הבדל בין יש ואין, אין הבדל בין יש או אין, אין הבדל בין אהבה לשנאה, שנאה אין סופית, אהבה אין סופית, אהבה ללא תנאים, שנאה ללא תנאים, ניתוח לוגיקה
ניתוח מילולי, איך לנתח דברים? אין הבדל בין יש ואין, אין הבדל בין יש או אין, אין הבדל בין אהבה לשנאה, שנאה אין סופית, אהבה אין סופית, אהבה ללא תנאים, שנאה ללא תנאים, ניתוח לוגיקה
... מילולי, איך לנתח דברים? אין הבדל בין יש ואין, אין הבדל בין יש או אין, אין הבדל בין אהבה לשנאה, שנאה אין סופית, אהבה אין סופית, אהבה ללא תנאים, שנאה ללא תנאים, ניתוח לוגיקה מה ההבדל בין להבדיל בין יש ואין לבין יש או אין? אליעד כהן פותח את ההרצאה בנושא ניתוח מילולי והסבר על מושגים כמו יש ואין, אהבה ושנאה, וכיצד מתבצעת ההבדלה בין מושגים. לדבריו, המשפטים להבדיל בין יש ואין ולהבדיל בין יש או אין נראים דומים מאוד, אך למעשה קיים ביניהם הבדל משמעותי. כאשר אדם מבדיל בין יש ואין, המשמעות היא שהוא מראש מניח שישנם שני מצבים אפשריים: מצב של יש ומצב של אין. כדי להבדיל ביניהם הוא חייב ... נכון - או שיש שם קיר, או שאין שם קיר. לעומת זאת, כאשר האדם אומר שהוא מבדיל בין יש או אין, הוא למעשה שואל אם בכלל קיימת אפשרות כזו של מצב יש או מצב אין. ההבדל הדק כאן הוא שבמקרה הזה האדם עדיין לא ... הבדלה לבין אהבה אינסופית ושנאה אינסופית? אליעד כהן מסביר כיצד הנושא של הבדלה בין יש ואין מתחבר למושגים של אהבה ושנאה אינסופיים. הוא שואל: האם מי שאוהב ללא תנאים מבדיל בין יש ואין? התשובה המורכבת שניתנת על כך היא שמי שאוהב או שונא עד הסוף, לא מבדיל בין יש ואין כתנאי לאהבתו או לשנאתו. כלומר, אדם שאוהב ללא תנאים אינו עושה את אהבתו למותנית במציאות של יש או אין. הוא אוהב ללא קשר למציאות חיצונית, ולכן לא משנה לו אם האדם או הדבר שהוא אוהב נמצא במצב של יש או אין. אליעד נותן דוגמה לכך: אם אדם אוהב עד הסוף, אהבתו אינה תלויה בשאלה אם יורד גשם או לא יורד גשם. האהבה שלו ... גם לא מבצע שום פעולה של בדיקה או הפרדה ביניהם. גם אם הוא יודע שקיימת אפשרות של יש או אין גשם, זה לא משפיע על אהבתו - הוא פשוט אוהב תמיד. לעומת זאת, אדם ששונא עד הסוף - שנאה ללא תנאים - נמצא במצב דומה אך הפוך. גם בשנאה אינסופית, השנאה לא תלויה במצב של יש או אין. מי ששונא עד הסוף, שונא ללא קשר לתנאים. הוא אינו בודק אם האדם או הדבר שהוא שונא אכן קיים או לא קיים, ... פעולה, כי פעולה מחייבת איזושהי העדפה או הבדלה. לסיכום: מדוע אין הבדל אמיתי בין יש לאין, ובין אהבה לשנאה? בסיכום הדברים, אליעד כהן מראה שבאופן מוחלט, ברמת התפיסה הלוגית והפילוסופית, אין באמת ... לזהים לחלוטין מבחינתו. מהי אהבה ללא תנאים? מה זה שנאה אינסופית? מה ההבדל בין יש ואין? מה המשמעות של אהבה עד הסוף? מהי שנאה ללא תנאים? איך להבדיל בין דברים? ...
יש או אין, איך לדעת האם יש הבדל בין יש לבין אין, יש ואין, למה יש, למה אין
יש או אין, איך לדעת האם יש הבדל בין יש לבין אין, יש ואין, למה יש, למה אין
יש או אין , איך לדעת האם יש הבדל בין יש לבין אין, יש ואין, למה יש, למה אין מה ההבדל בין יש לאין? השאלה האם יש הבדל בין יש לבין אין עוסקת בכמה מהיסודות הפילוסופיים של הקיום וההבנה שלנו את המציאות. אליעד כהן מציע להתעמק בשאלה זו דרך חקירה עצמית ולחזור עליה שוב ושוב כדי להגיע להבנה מעמיקה יותר של מהות הקיום. השאלה האם יש או אין למעשה מציגה את הדילמה העמוקה ביותר בתפיסת המציאות: האם יש הבדל בין קיום לבין אי - קיום, או שמא מדובר בהבחנה מדומיינת, תלוית פרשנות? איך להבין אם יש הבדל בין יש לאין? כדי להבין את ההבדל בין יש לאין, אנו צריכים לשאול את עצמנו שאלות בסיסיות לגבי מהות הדברים. לדוגמה, אם אדם ... להיות יותר ויותר מורכבות ומופשטות, עד שלא נוכל להצביע על דבר מוחלט שיכולה להיות לו הגדרה ברורה ומוחלטת. השאלה הפילוסופית כאן היא האם ההבדל בין יש לאין הוא אמיתי או שהוא תוצאה של פרשנות הסובייקטיבית שלנו. למה בכלל יש משהו? המושג ... אין לנו הסבר מוחלט וכולל לשאלה למה יש משהו ולא שום דבר. במובן זה, השאלה למה יש משהו? הופכת להיות שאלה שאין לה תשובה סופית וברורה. כיצד השאלה על יש ואין מתקשרת לתודעה שלנו? לא מדובר רק בשאלה פילוסופית טהורה, השאלה על יש ואין גם נוגעת לתודעה האנושית. אנו, בני האדם, מייחסים משמעות רבה לקיום של דברים, אך כשאנחנו מנסים להבין את מהות הקיום לעומק, מתברר שאין לנו באמת גבול חד וברור בין יש לאין. לדוגמה, אם נמשיך לפרק את התפיסה שלנו על שולחן, נגלה שהוא לא רק שולחן, הוא אוסף של חלקיקים שהפיזיקה המודרנית תיארה כעצמים שונים במבנים שונים. אם נמשיך לפרק את כל הדברים בעולם, נגלה שההבחנות בין יש ואין הן יחסיות בלבד. איך ההבנה של יש ואין משפיעה על החשיבה שלנו? אם אנו מבינים שאין הבדל מוחלט בין יש לאין, השפעתה על החשיבה שלנו יכולה להיות משמעותית מאוד. הרבה פעמים אנחנו נאחזים בתפיסות מוצקות של יש או אין, אך אם נבין שאין הבדל מוחלט ביניהם, זה יכול לשחרר אותנו מהצורך להיאחז במושגים קבועים. לדוגמה, אדם שמבין שאין הבדל מוחלט בין יש לאין עשוי להפסיק לפחד ממהות הקיום, ולא להיאחז בצורה נחרצת במושגים של מה יש ומה אין. מדוע אנשים מתקשים להבין שאין הבדל בין יש לאין? האתגר בהבנת השאלה על יש ואין טמון בעובדה שהתפיסה שלנו את העולם היא תוצאה של הבחנות חדות בין דברים. אנחנו ... להסביר את כל המושגים הללו תוביל אותנו לכך שלא נוכל למצוא תשובות מוחלטות לגבי מהות כל אחד מהם. במילים אחרות, קשה לנו לוותר על הדימוי המוחלט של יש ואין, כי זה מה שמסייע לנו להבין את העולם שבו אנו חיים. כיצד ניתן להבין את נושא היש והאין לעומק? הדרך העמוקה ביותר להבין את השאלה על יש ואין היא באמצעות חקירה מתמשכת. אם נשאל את עצמנו ללא הפסקה מה זה?, כל תשובה שנקבל ... משטח עם רגליים, אך כשנשאל מה זה משטח ומה זה רגליים, התשובות יתפשטו למרחקים רבים יותר, עד שלא נוכל להצביע על דבר מוחלט. איך ההבנה שאין הבדל בין יש לאין יכולה להשפיע על החיים? ההבנה שאין הבדל מוחלט בין יש לאין יכולה לשנות את אופן החיים שלנו באופן עמוק. אם נבין שכל ההבחנות הללו הן יחסיות ולא מוחלטות, נוכל להשתחרר מהצורך להיאחז בקיומם של דברים. הבנה זו עשויה להוביל לרוגע פנימי ולהפחתת חרדה, מכיוון שלא נהיה תלויים בהגדרות קבועות של יש ואין. לסיכום ההבנה שאין הבדל מוחלט בין יש לאין יכולה להוביל אותנו לחשיבה גמישה ומעמיקה יותר על הקיום, שתשפיע לא רק על תפיסת המציאות שלנו, אלא גם על הדרך שבה אנו מתמודדים עם החיים. מה ההבדל בין יש לאין? איך לדעת אם יש הבדל בין יש לבין אין? למה בכלל יש משהו? כיצד היש והאין קשורים לתודעה? איך להבין שאין הבדל בין יש לאין? מה ההבדל בין יש לאין? השאלה המרכזית בהרצאה היא כיצד ניתן לדעת האם יש הבדל בין יש לבין אין, ומה המשמעות של השאלה הזו בכלל. אליעד כהן מסביר שהשאלה האם יש או אין? היא שאלה עמוקה מאוד, משום שהיא נוגעת בעצם הקיום ובתפיסה שלנו את המציאות. איך ניתן לבדוק אם יש הבדל בין יש לאין? כאשר שואלים האם יש הבדל בין
אלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל
אלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל
... יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל האם יש או אין אלוהים? השאלה הראשונה שאליעד כהן דן בה היא מי זה אלוהים?. הוא מיד מסביר שהשאלה מי זה אלוהים? מניחה מראש שיש אלוהים, ושאלות מסוג זה ... גישות מרכזיות: גישת קדמות העולם, שאומרת שהמקום והזמן תמיד היו קיימים ולא נבראו לעולם, וגישה דתית יותר של חידוש העולם, הטוענת שהמקום והזמן נבראו יש מאין על ידי אלוהים. לטענתו, גם אם אומרים שאלוהים ברא את העולם, נותרת הבעיה - מי ברא את אלוהים? ולכן ההסבר הפשוט יותר הוא שהמקום והזמן תמיד ... תמיד היה ותמיד יהיה קיים. אבל כאן יש פרדוקס: הכלום והיש הם למעשה שני הפכים המתקיימים בו - זמנית. בגלל שהמוח האנושי לא מסוגל לתפוס את הרעיון הזה שהיש והאין אחד, אנשים מתקשים להבין איך מכלום מוחלט נוצרה מציאות. ההבנה שהיש והאין מתקיימים בו זמנית משנה לחלוטין את תפיסת המציאות ואת החוויה של האדם. איך החקירה הזאת משפיעה על חיי האדם? אליעד כהן מדגיש שההבנה הזו משנה ... וכיצד מיישמים אותה בחיי היומיום? כיצד שאלת הבריאה קשורה לתפיסת הזמן והמקום? איך ניתן להשתמש בשכל כדי להגיע לחוויה שמעבר לשכל? מה המשמעות של תפיסת יש ואין כאחד עבור הרצון האנושי? איך להבין את מהות האלוהים והכלום? מה ההבדל בין אפשרי המציאות למחויב המציאות? כיצד מתנהל השיח המלא והמפורט על מי ... נתקלת בשאלה מה אם גם הכלום אינו מחויב? ואז בעצם מגיעים לפרדוקס: גם הכלום הוא לא ממש משהו נפרד, כי ההפך שלו הוא היש. בסופו של דבר, מגיעים לרעיון שהיש והאין הם היפכים שמתקיימים בו - זמנית, והם למעשה הישות האחת. מכאן אין כבר הפרדה בין אלוהים לעולם, כי אלוהים מקבל הגדרה ככלום שממנו נוצרים ... ולכן השאלה איך נהיה יש מהאין תקועה בשכל שלא מסוגל לתפוס ששני ההפכים קורים בו - זמנית. מה המשמעות של הבנת אחדות ההפכים עבור האדם? הבנת הרעיון שהיש והאין אחד, ושמקור כל הדברים הוא כלום, משנה לגמרי את חוויית האדם. במקום שהאדם יתמקד אך ורק בהפרדה, במרחק, בזמן, בטוב וברע, הוא מבין שבעומק הכל ... הדבר מייתרת את השאלות הלוגיות הנפוצות של מי ברא את העולם או למה הוא נברא. התשובה היא שהיא (ההוויה) תמיד קיימת ותמיד איננה, וכל ניסיון להסביר בסגנון יש אין דורש מהאדם להכיר בכך שהשכל הרגיל מוגבל. מהי החוויה של האדם אחרי שהוא מבין את כל זה? לפי אליעד, כשהאדם מעמיק וחווה באמת את הרעיון שיש ואין הם אחד, הוא ממשיך בשגרת חייו אבל ברמה פנימית חווה את הדברים אחרת. אפשר לומר שהוא חווה גם את המשחק של ההפרדה (מקום, זמן, טוב, רע) וגם את ... לכללים נפרדים באופן מוחלט. לסיכום, השיחה הזאת מבהירה שתשובת מי זה אלוהים? אינה תשובה אחת פשוטה, אלא הזמנה למסע עמוק של חקירה, שבו מגלים לבסוף שהיש והאין הם בעצם אחד, ושאלוהים נתפס כאן כרובד העמוק של המציאות המבטא בו - זמנית גם כלום מוחלט וגם יש אין סופי. ההבנה הזאת מייצרת שינוי עמוק בתפיסת האדם את עצמו ואת חייו. מהי תפיסת האחדות וכיצד מיישמים אותה בחיי היומיום? כיצד שאלת הבריאה קשורה לתפיסת הזמן והמקום? איך ניתן להשתמש בשכל כדי להגיע לחוויה שמעבר לשכל? מה המשמעות של תפיסת יש ואין כאחד עבור הרצון האנושי? שאלה: מי זה אלוהים? אליעד: אם אתה רוצה את האמת, אתה לא יכול לשאול מי זה אלוהים, כי למעשה אתה מניח שיש אלוהים, ... דבר. זה שתמיד אני ישפוך מים והם ישפכו למטה, זה לא אומר שאין אפשרות שהם יעלו למעלה? זה שאתה אף פעם לא ראית מים שעולים למעלה, זה לא אומר שזה לא יתכן, יש אין סוף אפשרויות. ויש מושג שנקרא חידוש העולם או קדמות העולם. מה שאני עכשיו מייצג זה את התפיסה של קדמות העולם. שקוראים לזה העולם קדמון, רבי נחמן אומר שתפיסה זו היא השכל הישר, זוהי כפירה בחידוש העולם. שאלה: מה בקשר לסדר? אליעד: מה זה סדר? יש אין סוף זמן ואין סוף מקום ואתה רק אפשרות אחת מכל מה שיש, איפה סדר? היכן ראית סדר? אתה רואה סדר כי לא ראית דבר אחר שאין בו סדר, ואני אומר לך שאם תנוע רחוק בגלקסיה תראה דברים שהפוכים מכאן. יש אין סוף סדרים, אין סוף אפשרויות, אז אי אפשר להגיד מי סידר את זה ככה. אף אחד לא סידר כי במקום אחר יש סדר הפוך. אז עכשיו נשאלת השאלה, האם יש ... מהווה את המקום? אנו מנסים לצמצם את הישויות. כי השאלה הנשאלת היא ממה עשוי המקום וממה עשוי הזמן? לפי הדת, העולם נברא מחדש שזה נקרא, חידש את העולם יש מאין . אם נבדוק את הדבר הזה נראה שאם אין זמן אין מקום, ואם אין מקום אין זמן, וכן מגלים דבר הפוך, שאם יש מקום יש זמן, ואם יש זמן יש מקום. כך ... הזמן הוא המציאות? לא, כי יש גם מקום. האם המקום הוא אין סופי? לא, בגלל שהזמן מגביל את המקום, נכון שהמקום כמקום הוא אין סופי, אבל הוא לא הכל, אמנם יש אין סוף מקום, אבל המקום הוא לא סך כל מה שקיים, כי יש לנו גם זמן. אז יש לנו שתי אפשרויות, או שהמקום והזמן הם ישות אחת, ואז אין לנו בכלל ... כאן לא הגיוני, מצד אחד יש כאן כסא, אפילו אם נגיד שזה אולי חלום או אשליה, יש כסא, אפילו כסא בחלום, ולכן רבי נחמן אמר, אתה חייב להגיד את שני ההפכים, יש ואין, מוכח לך כי יש במאה אחוז ומצד שני אתה מבין במאה אחוז שאין, זאת אומר שהכסא הזה במאה אחוז איננו ובמאה אחוז ישנו בו זמנית. למה קיומו של ... בסופו של תהליך הבנו שיש פה שני הפכים, שמצד אחד יש נפרדות שהבסיס שלה זה מקום וזמן ופוטנציאל אין סופי וכו ובו זמנית הכל אחד, בו זמנית, בו זמנית זה יש ואין. זאת ההבנה הראשונה שיש להבין בכל הסיפור שאלה: האם זה האלוהים? אליעד: אז האלוהים שכרגע אנחנו מדברים עליו הוא ההוויה של המציאות. להגיד שאלוהים ברא את העולם יש מאין זה חוסר הבנה, כי למעשה אלוהים הוא האין. האין מהווה את היש. מה שישנו עשוי ממה שאיננו. תבינו הדבר הזה הוא ההבנה הבסיסית, שאומרים לך קיר, ... המציאות? כי כל תפיסת המציאות מושתת על השכל האנושי, והדבר היחידי ששכל אנושי לא יכול לתפוס זה לחשוב על דבר והיפוכו. ומה הדבר והיפוכו הכי פשוט? זה יש ואין, גם יש וגם אין, וכל השכל שלנו שמבין הבנות, הוא בכלל משובש, הוא לא משקף את המציאות האמיתית. ואני כבר יגיד את השאלה הפורמאלית, ומה אם ... נצמצם את האין נקבל אין, אבל זה לא נכון כי ההפך של האין הוא יש, גם האין הוא רק אפשרות, כמו שיש אין כך גם יש יש. בסופו של תהליך אנו מגיעים להבנה שהיש והאין הוא אחד, מה זה אומר? מקודם הבנו שמתוך האין מקום וזמן התהווה היש מקום וזמן, כאן אנחנו עדיין בנפרדות, כי אנחנו אומרים שהיש דבר אחד והאין ... חייב שיהיה קיים, אם אני עכשיו מזיז אותו, זה אומר שהוא עדיין קיים אך הוא זז אצלנו בראש, בסוף התהליך אנו מגיעים להבנה שהכל אחד ותמיד ואין הבדל בין יש לאין, זוהי אותה ישות. אז איך הדבר הזה עוזר לאדם? קודם כל הוא מבין את המציאות, וזה הופך לו את כל הרצון. למשל אתה רואה אוכל ואתה רעב, אז אתה ... כי כאשר האדם אומר אני ולא אני, כאשר האדם מבין את נושא האחדות הוא מבין שאני זה לא רק מי שאני חושב שאני, כי אני זה ביטוי של משהו אחר, יש ישות אחת שבה היש והאין הם אחד, ומזה זה מתפצל. יש ישות אחת ואין ישות אחרת ובתוך זה יש לנו כל מיני ביטויים כמו שולחן, כסא, אליעד, אני וכו, ואתה רואה שאתה ...
העדר חוויית מקום - איך לחוות העדר חוויית מרחב מקום, איך לצאת מהמקום, איך לחוות אין מקום, האם יש או אין מקום
העדר חוויית מקום - איך לחוות העדר חוויית מרחב מקום, איך לצאת מהמקום, איך לחוות אין מקום, האם יש או אין מקום
... חוויית מקום - איך לחוות העדר חוויית מרחב מקום, איך לצאת מהמקום, איך לחוות אין מקום, האם יש או אין מקום איך לחוות שאין מקום ומה זה אומר? אליעד כהן מסביר בהרצאתו את הנושא של העדר חוויית מקום ומציג דרכים להבנת החוויה של אין מקום. אליעד מתחיל בדוגמה שבה אדם סובל ... שאין מקום? אליעד מסביר שהשכל האנושי רגיל לחשוב במונחים של יש מקום. כל השאלות שהשכל שואל מניחות מראש את קיומו של מקום, זמן, יש ואין . לכן, כדי להגיע להבנה עמוקה של אין מקום, האדם חייב להשתחרר מההנחות הבסיסיות של השכל. כלומר, התודעה חייבת להתעלות מעל התפיסה הרגילה שלה. אליעד כהן מציע דרך לחוות את ... יתמיד ויתעמק בשאלות האלו, הוא יגיע למצב שבו התפיסה הרגילה שלו מתערערת, והוא יוכל להבין באופן עמוק יותר שאין באמת הבדל בין יש ואין, או בין מקום לחוסר מקום. אליעד גם משתמש בדוגמה מוחשית נוספת של אדם שסובל מבעיה כלשהי, ומסביר שאם אותו אדם היה מבין את רעיון האחדות, כלומר, שאין הפרדה בין טוב לרע ... אני ולא אני, ממילא אין אפשרות לחוות שום בעיה או סבל. איך אפשר לדעת אם באמת יש מקום או אין מקום? אליעד מסביר שכדי לבדוק האם יש או אין מקום באופן אובייקטיבי, צריך להתבונן בזה באופן עצמאי ולא רק להסתמך על מה שהשכל הרגיל אומר. הוא טוען שהשכל הרגיל לא יכול לתת תשובה חד - משמעית בנושא, כי הוא מראש ... בשכל הרגיל? אליעד מדגיש שהשכל הרגיל מוגבל לתפיסות של ניגודים והבחנות. התודעה הרגילה תמיד רואה ניגודים, תמיד עושה הפרדות בין יש לאין, אני ולא אני. מסיבה זו קשה לאדם לחוות בשכלו מצב שבו אין בכלל מקום ואין הפרדה בין דבר לדבר אחר. רק כאשר האדם יסכים לחקור את השורשים העמוקים של תפיסת המציאות שלו, ...
אמת ושקר, מהי אמת, מהו שקר, מהי אמת מוחלטת, דבר והיפוכו, משחק של יש ואין, הנחות יסוד, יש או אין, אחדות היש והאין, אמונה או ידיעה
אמת ושקר, מהי אמת, מהו שקר, מהי אמת מוחלטת, דבר והיפוכו, משחק של יש ואין, הנחות יסוד, יש או אין, אחדות היש והאין, אמונה או ידיעה
... ושקר, מהי אמת, מהו שקר, מהי אמת מוחלטת, דבר והיפוכו, משחק של יש ואין, הנחות יסוד, יש או אין, אחדות היש והאין, אמונה או ידיעה מהי אמת ומהו שקר, וכיצד ניתן להבדיל ביניהם? אליעד כהן מסביר בהרצאה את ההבדל בין אמת לשקר דרך ניתוח מפורט של משחקי יש ואין. לפי אליעד, אמת היא משהו שהאדם חווה אותו ... ניתן למצוא מצב תאורטי או ספק שיכול לערער עליו, ולכן אינו מוחלט. למשל, אליעד מסביר שאם אומרים יש הבדל בין יש לאין, לכאורה זו אמת ברורה מאוד. אך ברגע שאדם מתחיל להטיל ספק, הוא יכול לשאול את עצמו שוב ושוב - האם באמת יש הבדל בין יש לאין?, עד שהוא יגיע למצב שבו ההבדל כבר לא ברור לו בכלל. בשלב הזה, האדם כבר לא יכול להבדיל בין אמת לשקר, משום שההבחנה עצמה בין יש ואין התפרקה. כיצד מערערים על הנחות יסוד כדי ... שיש דבר כזה ספק ושהספק הוא לגיטימי. כך שהספק עצמו לא מוטל בספק באותו רגע. זו דוגמה למה שאליעד מכנה משחק של יש ואין . מה המשמעות של משחק היש ואין לפי אליעד? ... הרעיון של משחק היש ואין. האדם מפריד בין דברים שישנם לדברים שאינם, אבל כאשר הוא מתחיל לערער על הגבולות בין יש ואין, הוא יכול להגיע למצב שבו כבר אין הבדל. ... זה, מגיע האדם לשלב שבו ההבדלים הללו כבר לא קיימים עבורו בתודעה. הנקודה שאליעד מנסה להעביר כאן היא שההבדל בין יש ואין הוא הבסיס לתפיסה של אמת ושקר. כשאין הבדל בין יש לאין, כבר לא ניתן לדבר על אמת או שקר. כיצד מגיעים לחוויה שאין הבדל בין יש לאין? לפי אליעד, החוויה שבה האדם כבר לא מסוגל להבחין בין יש לאין נוצרת על ידי ערעור מתמשך. ככל שהאדם ממשיך להטיל ספק במושגים שלו ובתפיסות שלו, כך הגבולות בין יש לאין מיטשטשים, עד שהאדם כבר לא מסוגל להבדיל ביניהם בכלל. במצב כזה, השאלות יש או אין? או אמת או שקר? מאבדות משמעות לחלוטין, כי ... של אליעד מסתיימת בהסבר שאי - ידיעה מוחלטת היא מצב שבו לא ניתן כלל להגדיר אמת או שקר, כי ההבחנה עצמה בין יש לאין כבר לא קיימת. במצב זה, האדם חווה את המציאות ... הוא נמצא במצב של אי - ידיעה מוחלטת. אליעד מדגיש שהחוויה הזו היא למעשה המקום שבו האדם מתקרב להבנת האחדות של היש והאין - מצב שבו כל ההבחנות הרגילות של האדם ... והוא יכול לתפוס את המציאות כפי שהיא, בלי שום הנחת יסוד או דעה קדומה. מהי אמת מוחלטת? איך לדעת מהי האמת? משחק היש והאין הבדל בין אמת לשקר איך מטילים ספק ...
מלחמת העולמות, יש או אין, טוב או רע, אושר או סבל, כעס או שמחה, רוצה או לא רוצה, יודע או לא יודע, תנודות של יש ואין, צריך או לא צריך, לאהוב את מה שיש, לשנוא את מה שיש
מלחמת העולמות, יש או אין, טוב או רע, אושר או סבל, כעס או שמחה, רוצה או לא רוצה, יודע או לא יודע, תנודות של יש ואין, צריך או לא צריך, לאהוב את מה שיש, לשנוא את מה שיש
... העולמות, יש או אין , טוב או רע, אושר או סבל, כעס או שמחה, רוצה או לא רוצה, יודע או לא יודע, תנודות של יש ואין , צריך או לא צריך, לאהוב את מה שיש, לשנוא את מה שיש האם יש או אין, ומה המשמעות של מלחמת העולמות בחיינו? אליעד כהן מסביר שיש בחיים מלחמת עולמות תמידית, שהיא למעשה מלחמה פנימית בין מחשבות ורצונות סותרים. כל קונפליקט שאנו ... שדבר מסוים יקרה או יהיה קיים. לא רוצה - לא רוצה שדבר מסוים יקרה או יהיה קיים. לא יודע אם רוצה או לא. השילוב בין יש אין לא יודע עם רוצה לא רוצה לא יודע מייצר קומבינציות רבות, שדרכן אליעד מדגים איך נוצרים סבל ושמחה, טוב ורע. איך אפשר ליישם את הגישה של אליעד כהן בפועל? אליעד ...
יש או אין, קיים או לא קיים, סוגים של קיום, מה זה קיים? קיום מחויב, קיום אפשרי, קיום ממשי, קיום פוטנציאלי, אפשרות של קיום, האם אלוהים קיים? איך העולם קיים? האם אני קיים? האם משהו קיים? יש מאין, מה זה יש? מה זה אין? מה זה לא קיים?
יש או אין, קיים או לא קיים, סוגים של קיום, מה זה קיים? קיום מחויב, קיום אפשרי, קיום ממשי, קיום פוטנציאלי, אפשרות של קיום, האם אלוהים קיים? איך העולם קיים? האם אני קיים? האם משהו קיים? יש מאין, מה זה יש? מה זה אין? מה זה לא קיים?
יש או אין, קיים או לא קיים, סוגים של קיום, ... אפשרות של קיום, האם אלוהים קיים? איך העולם קיים? האם אני קיים? האם משהו קיים? יש מאין , מה זה יש? מה זה אין? מה זה לא ... הופכות את הדיון סביב קיום אלוהים, התודעה או העולם הבא למורכב הרבה יותר מאשר פשוט יש או אין. איך להבין נכון את המושגים קיים ... ממשי או פוטנציאלי? האם אלוהים קיים? האם אפשר לדמיין משהו בלתי אפשרי? מה ההבדל בין יש לאין? איך העולם התחיל להיות קיים? האם ...
תכלית החיים - האם יש או אין תכלית לחיים? ואם יש, אז מהי?
... החיים - האם יש או אין תכלית לחיים? ואם יש, אז מהי? מהי תכלית החיים? האם לחיים יש בכלל תכלית? ואם כן, מהי תכלית החיים? ואם ... יסתכל עליה מנקודת מבטה שלה, יצליח לחיות איתה בהרמוניה וליהנות מהדברים כפי מה שהם. ועל ידי זה יגיע האדם למצב שבו הוא רואה את השלמות שיש בכל דבר, והוא משיג את התכלית בכל דבר. שזה בעצם מצב של יש ואין תכלית בו זמנית. כי כאשר כל דבר הוא מושלם בפני עצמו, הרי שאין שום מטרה שצריך להשיג, כי כל דבר משיג את ...
שאלה שהיא תשובה, יש או אין, טיפשות + שקר חז"ל + היהדות, אחד אמת שקר טוב או רע, סם החיים וסם המוות
שאלה שהיא תשובה, יש או אין, טיפשות + שקר חז"ל + היהדות, אחד אמת שקר טוב או רע, סם החיים וסם המוות
... שהיא תשובה, יש או אין, טיפשות + שקר חזל + היהדות, אחד אמת שקר טוב או רע, סם החיים וסם המוות מהי השאלה הראשונה והאחרונה שצריך האדם לשאול? אליעד כהן מסביר שהכל מתחיל בשאלה, אך כל שאלה של האדם ... לשאלה האחרונה והבסיסית ביותר שהיא השורש של כל השאלות כולן. השאלה האחרונה הזאת היא שאלה שהשכל לא יכול לענות עליה, משום שהשכל הרגיל לא מסוגל להכיל בתוכו דבר והיפוכו. איך יש ואין יכולים להיות אחד? הנושא המרכזי בהרצאה של אליעד הוא השאלה: איך היש נובע מהאין? או איך יש ואין יכולים להתקיים בו זמנית?. לפי אליעד, השכל האנושי מסוגל להבין שיש רק יש או רק אין, אך לא את שניהם יחד. אבל כשהאדם חוקר ומעמיק במציאות הוא מגלה באופן ברור שיש ואין הם בעצם דבר אחד, וזה נקרא הפרדוקס הגדול ביותר. לדוגמה, אליעד מראה שאם ניקח שולחן עשוי מעץ, באותו זמן ובאותו מקום קיימים גם שולחן וגם עץ. השאלה הפנימית יותר היא: האם ... כל הצורות, הוא מגיע להבנה שלכל דבר אין באמת שום צורה, ולכן בסוף הכל מתמזג לדבר אחד בלבד, והדבר הזה הוא גם יש וגם אין באותו הזמן. מדוע השכל לא יכול להבין את הפרדוקס של היש והאין? אליעד מסביר שהשכל הרגיל שלנו עובד על בסיס ניגודים: או שיש דבר, או שאין דבר. הוא לא יכול לקבל את העובדה שדבר והיפוכו קיימים יחד. האדם חייב להגיע להבנה עמוקה של הסיבה מדוע הוא לא מסוגל להבין את הפרדוקס. זה נובע מכך שהשכל מניח שיש הפרדה בין יש לאין. השכל מניח שיש הפרדה בין אדם לסביבה, בין אתמול להיום, ובין טוב לרע, אך במציאות האמיתית - אין הפרדות. רק כשהאדם חווה את זה באמת, הוא מבין שהמציאות אינה כפופה לחוקי השכל ... את חכמי היהדות ואת דברי חזל? אליעד מתייחס לביקורת כלפי היהדות וחזל בטענה שהמסורת והדת מסתירות מהאדם את השאלה הבסיסית והחשובה ביותר: איך נוצר הרצון? או מהי המהות של היש והאין?. הוא מבקר את הגישה המסורתית שבה יש כביכול עידוד לשאול, אבל בפועל השאלות החשובות באמת נשארות ללא תשובה, או שהתשובות הן תמיד חלקיות ולא נכונות. אליעד מסביר שבגלל ... חייב לאתגר את עצמו בכל דרך אפשרית ולבדוק כל אפשרות וכל שקר אפשרי עד הסוף. איך האדם משתחרר מהסבל ומהספקות? אליעד מסביר שכל סבל, ספק או שאלה מגיע מתוך הנחה שיש הבדל בין יש לאין, בין טוב לרע, ובין האדם למציאות. כאשר האדם מבין באמת שהכל אחד, הוא משתחרר מהסבל, כי אין יותר הפרדה, אין יותר ספק, ואין יותר סיבה לסבול. האדם כבר לא צריך לאחוז בשום דבר ... הצורות הן ביטוי של אותה מהות אחת. מה המשמעות של אל תאמרו מים מים בליקוטי מוהרן? אליעד מציין ציטוט מתוך רבי נחמן מברסלב, אל תאמרו מים מים, שמכוון לכך שאסור להפריד בין היש והאין ולחשוב שהם שני דברים שונים. המשמעות היא שהאדם לא צריך להסתפק בשכל המפריד בין טוב ורע, אמת ושקר, אלא הוא חייב להגיע למצב שבו הכל אחדות מוחלטת. כשאדם מצליח לראות את הכל כאחד, הוא מגיע אל האמת ומתגבר על כל הקשיים, הבלבולים והספקות בחיים. איך יש ואין יכולים להיות אחד? מהי השאלה הראשונה והאחרונה? מה זה סם החיים וסם המוות? מדוע השכל לא יכול להבין את הפרדוקס? איך משתחררים מהסבל? האם אפשר לשקר באופן מוחלט? מדוע היהדות ... הוא מגיע בסופו של דבר לשאלה אחת ויחידה, שהיא השורש והבסיס לכל שאלה ולכל רצון. השאלה הזאת היא השאלה הכי פנימית, שהיא: איך היש נובע מהאין?, או בניסוח אחר: איך יכול להיות שיש ואין הם אחד?. כלומר, אחרי שאדם שואל שאלות רבות - האם אני חי או לא?, האם יש סיבה או אין סיבה?, מה זה טוב ומה זה רע? - בסוף הוא יגיע לשאלה שכוללת בתוכה את כל הניגודים ... הסיבה לכך היא שהשכל האנושי הרגיל מבוסס על הפרדה מוחלטת בין דבר והיפוכו. השכל יכול לקבל שיש שולחן או שאין שולחן, שיש סיבה או שאין סיבה, אבל לעולם לא יוכל לקבל את העובדה שיש ואין יכולים להתקיים בו - זמנית כישות אחת. איך אפשר להסביר את הפרדוקס שיש ואין זה אחד? אליעד מסביר את הפרדוקס הזה בעזרת דוגמה מוחשית: הוא נותן דוגמה שיש שולחן עשוי מעץ, ושואל: מה יש כאן באמת - שולחן או עץ?. לכאורה קיימים פה שני דברים: גם שולחן וגם ... הוא סוג של הגדרה. כך בעצם האדם מגלה שכל צורה בעולם אינה קיימת בפני עצמה, אלא תמיד נשענת על משהו אחר. אם האדם ימשיך להוריד את הצורות עוד ועוד, הוא יגיע להבנה שבסוף כל היש והאין הם בכלל ישות אחת ויחידה. הבעיה הגדולה של האדם, לפי אליעד, היא שהשכל הרגיל והיומיומי שלו מתנגד להבנה כזאת. השכל בנוי על ההנחה שיש או דבר או היפוכו, ולכן הוא לא ... שהוא מתעמק ומבין למה הוא לא מבין, הוא מתקרב להבנת הפרדוקס עצמו. מדוע האדם חייב לעבור דרך כל הספקות כדי להבין את האמת? אליעד מסביר שכדי להגיע להבנה מוחלטת של האחדות של היש והאין, חייב האדם לעבור דרך כל האפשרויות והספקות האפשריים. האדם חייב לשאול את עצמו לגבי כל אפשרות שעולה: האם זה באמת נכון?, האם אולי הפוך הוא הנכון?. האדם חייב לבדוק ... מסתירים מהאדם את השאלות הבסיסיות ביותר של הקיום. המסורת היהודית כביכול מעודדת לשאול שאלות, אבל בפועל מסתירה את השאלה הגדולה ביותר - מהי המהות של הרצון?, מהו השורש של היש והאין?. הוא טוען שהדת עושה סוג של הונאה אינטלקטואלית, בכך שהיא מאפשרת לאדם לשאול שאלות שוליות, אך בשאלות הכי מהותיות, היא או שאינה עונה או נותנת תשובות סותרות ולא ... שאמר: אל תאמרו מים מים, ומסביר את המשמעות העמוקה של המשפט. הוא מסביר שהכוונה של רבי נחמן היא שאסור לראות את המציאות כנפרדת לשניים (מים ועוד מים). כלומר, אל תפריד בין היש לאין, בין הרצון לחוסר רצון, בין הטוב לרע. אדם חייב להבין שכל ההפרדות הן רק צורות של הדבר האחד והמוחלט, והמציאות היא תמיד אחדות מוחלטת. מדוע לא ניתן לשקר באופן מוחלט? אליעד ... כל שקר עד שהוא יבין שהכל בסוף חוזר לאמת אחת. איך האדם משתחרר לחלוטין מסבל וספק? בסופו של דבר, האדם סובל רק כי הוא מניח שיש הבדל בין טוב לרע, בין רצוי ללא רצוי, בין יש לאין. האדם משתחרר מהסבל רק כשהוא רואה שאין שום הבדל בין שום דבר לשום דבר אחר, ושכל המציאות היא בעצם ביטוי של דבר אחד ויחיד. כאשר הוא חווה את ההבנה הזאת בצורה מוחלטת, אין לו יותר ספקות, אין לו יותר שאלות, והוא משתחרר מהסבל באופן מוחלט. איך יש ואין הם אחד? מהי השאלה האחרונה? סם החיים וסם המוות אל תאמרו מים מים מדוע השכל לא מבין אחדות? מדוע חייבים לעבור את כל הספקות? מדוע היהדות מסתירה את האמת? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אחדות המהות והצורה, להיות אלוהים, למה קשה להבין שאתה אלוהים, יש ואין כאחד, אחדות ההוויה והצורות של המציאות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: יש או אין, איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם לחץ? דיכאון? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: יש או אין, איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפרש חלומות? איך להיגמל מהימורים? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לקבל החלטות? איך להאמין בעצמך? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בזוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך לחנך ילדים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך ליצור אהבה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך למכור מוצר ללקוחות? איך למצוא זוגיות? איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לעשות יותר כסף? איך להיות מאושר ושמח? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשתול מחשבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להנות בחיים? אולי אנחנו במטריקס? האם יש או אין אלוהים? האם יש בחירה חופשית? למה יש רע וסבל בעולם? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם הכל אפשרי? בשביל מה לחיות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש אמת מוחלטת? מה המשמעות של החיים? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה העולם קיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לדיאטה, מנטורינג, הכוונה אישית בנושאי יש או אין - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.4844 שניות - עכשיו 17_06_2025 השעה 11:10:28 - wesi4