🖨מה עושים עם מחשבות אובססיביות וחרדות טורדניות?כידוע לכל אדם יש מחשבות שמטרידות אותו. וכאשר האדם מתגבר על המחשבה שלו ובוחר לחשוב על משהו אחר, אז המחשבה נעלמת. אך אחרי כמה זמן המחשבה חוזרת ואז האדם שוב פעם מבולבל מהמחשבה ושוב פעם מנסה לשלוט במחשבה ולחשוב על משהו אחר. ואז המחשבה שוב פעם נעלמת... ואחרי כמה זמן היא שוב פעם חוזרת. ודבר זה ידוע בחוש לכל מי שיש לו חרדה כלשהי וכיו"ב.
ולפעמים האדם לא מבין מה עליו לעשות כדי לסלק אחת ולתמיד את המחשבות שמטרידות אותו. וכיצד ניתן להיפתר מהן אחת ולתמיד ולגרום לכך שלא יחזרו. ולפעמים האדם מתעייף להילחם במחשבות שמטרידות אותו ונדמה לאדם כאילו הן ימשיכו להטריד אותו לנצח, וזה מחמת שבכל פעם המחשבות חוזרות למרות שמגרשים אותן.
והפתרון לעניין הזה הוא כדלהלן. הדבר דומה לאדם שמטריד אותך בטלפון. יכול להיות שהייתם בקשר פעם ויכול להיות שלא. אך בכל מקרה האדם הזה מטריד אותך בטלפון. ובכל פעם שהוא מתקשר אתה לא עונה. אבל הוא כמובן לא מתייאש וממשיך להתקשר ולהטריד. ומה עושים אז? פשוט ממשיכים להתעלם ולבסוף הוא יתייאש ויפסיק.
אבל מה יקרה אם אחרי עשרות פעמים שלא ענית לטלפון, תישבר ותחליט לענות ולבקש מאותו אדם שיפסיק להטריד אותך, מה יקרה אז? במקרה הטוב הוא יפסיק להטריד אותך לתקופה קצרה, אבל מהר מאוד יחזור להטריד אותך. רק שאז כמובן יהיה קשה יותר להיפטר ממנו, כי גם אם לא תענה לא עשרות פעמים, עדיין הוא זוכר מהפעם הקודמת שענית לו, ואז הוא לא ישבר כ"כ מהר. ומה יקרה אם הפעם שוב פעם אחרי עשרות פעמים תישבר? התשובה כמובן ברורה, הוא ימשיך להטריד אותך.
אז מה באמת עושים בפועל בעולם האמיתי? אז הפתרון הטוב ביותר הוא להחליט שלא משנה מה יקרה, אתה לא עונה לטלפון. ולא משנה מה תהיה ההטרדה שתגיע ממנו, אתה פשוט לא עונה וכולי. ואם קשה לך לא לענות, אז תשתמש בשכל שלך ותבין שזה הרי הפתרון היחיד. ואם עדיין קשה לך, אז תשתיק את הטלפון / תחליף מספר טלפון וכיו"ב. העיקר הוא אחד, לעולם אל תענה למישהו שמטריד אותך, כי הוא ימשיך להטריד אותך.
והנמשל כמובן ברור. אם יש לאדם מחשבה כלשהי שמטרידה אותו, כגון שיש לאדם חרדה כלשהי ממשהו לא הגיוני, שהאדם מבין בשכל שלו שזאת שטות, אבל מאוד קשה לאדם להתגבר על החרדה. ובכל פעם שהאדם מסיח את מחשבתו למשהו אחר, זה עוזר רק באופן זמני ואח"כ חוזר שוב פעם. אז מה עושים אז?
אז הפתרון הוא כנ"ל, להחליט החלטה נחושה שלא משנה מה יקרה, אתה לא חושב על החרדה. כי לאדם יש בחירה חופשית והאדם יכול לבחור בכל רגע מחדש על מה לחשוב. כי טכנית לא ניתן לחשוב על יותר מדבר אחד בזמן אחד. ככה שבכל רגע נתון באפשרותך לבחור על מה לחשוב. כי לא ניתן לחשוב על 2 דברים במקביל.
אם נתבונן נראה, כי עיקר המהות של האדם היא המחשבה שלו ועיקר הבחירה של האדם היא המחשבה והרצון שלו. לדוגמה, ניתן לקחת בן אדם ולכפות עליו לא לשמוע / לראות / לזוז וכיו"ב. אפילו ניתן לגרום לבן אדם לא לנשום נגד רצונו. חוץ מדבר אחד בלבד. אין שום דרך בעולם לשלוט במחשבות וברצונות שלך. אם אי פעם שאלת את עצמך, מי אני באמת? אז אתה הוא המחשבות שלך. ותמיד יש לך את הכוח והיכולת לבחור לרצות ולחשוב על מה שאתה רוצה.
ואז נשאלת השאלה, אבל מה עושים עם התחושה הרעה שיש מהמחשבות, מה עושים איתה. כי את המחשבות אנחנו מגרשים ברמת השכל, אבל מה עם הרגש?
התשובה לכך היא, כי הרגש הולך אחרי השכל ואם תשלוט בשכל, גם הרגש ישתנה מעצמו. לדוגמה, נניח שעשית פעולה כלשהי וחשבת שעשית טעות. זה יוצר אצלך רגש לא חיובי. אבל מה קורה אם אח"כ תגלה שזאת לא היתה טעות, אלא פעולה חיובית? פתאום הרגש השתנה, לא בגלל שהאירוע השתנה, אלא בגלל שהפרשנות השכלית שלו השתנתה. ואם המון זמן חשבת שזו טעות והרגש הלא חיובי כבר חלחל בתוכך, אז כמובן שאחרי זמן מה הוא יעבור מעצמו, מאחר שכרגע אתה מפרש את אותו האירוע בצורה שונה. וכך גם ניתן להחזיר את הגלגל אחורה כפי שכבר התבאר.
ולעניינינו זה אומר, כי התחושה הלא טובה שיש לך ברמה הרגשית, קיימת שם בגלל המחשבות שלך. ואם תהיה נחוש שלא משנה מה יקרה, אתה לא חושב לחלוטין ובשום צורה על מה שמטריד אותך, ז"א לא חושב גם לא על האם אתה עדיין מוטרד מהמחשבה המטרידה וכיו"ב, פשוט לא חושב על זה בכלל. בדיוק כמו שאתה לא חושב על פיל שנכנס בתוך חור של מחט, כך אתה לא חושב על המחשבה הזאת בשום צורה. על ידי זה המחשבה בסופו של דבר תעלם מעצמה, כי היא תתייאש מלהטריד אותך. ולמרות שהיא תשוב ותציק לך מידי פעם, אם תהיה נחוש שאתה לא מתייחס אליה, היא לבסוף תעלם מעצמה.
זכור, האדם הוא כלי קיבול שתמיד מלא במשהו. האדם חושב 24 שעות ביממה והמחשבה של האדם לא נחה לעולם. אך באפשרותך לבחור על מה לחשוב. ולכן ברמה המעשית, תמיד תבחר לך על מה אתה כן רוצה לחשוב ותהיה נחוש שלא להישבר ולא לחשוב על מה שמטריד אותך בשום מקרה. ואל תבדוק גם לא האם אתה עדיין חושב על מה שאתה לא רוצה לחשוב. ועל ידי זה המחשבות ייעלמו מעצמן.
ציטוטים: רבי נחמן מברסלב
פַּעַם אַחַת עָמְדוּ לְפָנָיו אֲנָשָׁיו, וּבָא עָרֵל אֶחָד מֵהָאַנְשֵׁי חַיִל הָעַכּוּ"ם הָעוֹמְדִים בֵּינֵינוּ וְדָפַק עַל הַחַלּוֹן וְשָׁאַל יֵשׁ כָּאן אֶחָד מֵאַנְשֵׁי חַיִל? הֱשִׁיבוּהוּ לָאו, אֵין כָּאן אֶחָד מֵהֶם וְהָלַךְ לוֹ. אַחַר כָּךְ אַחַר אֵיזֶה שָׁעָה חָזַר וּבָא וְדָפַק עַל הַחַלּוֹן יוֹתֵר, וְשָׁאַל אִם יֵשׁ כָּאן אֶחָד מֵאַנְשֵׁי חַיִל. עָנָה רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה כָּךְ הוּא הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁלָּכֶם, שֶׁבִּתְחִלָּה בָּא וְדוֹפֵק עַל הָאָדָם וּכְשֶׁפּוֹנִין ערֶף מִמֶּנּוּ וּמְשִׁיבִין אֵין כָּאן אֶחָד מֵחֵילוֹתָיו וּמְסַלְּקִין אוֹתוֹ וְאָז הוֹלֵךְ לוֹ, וְאַף עַל פִּי כֵן אַחַר כָּךְ חוֹזֵר וּבָא וְדוֹפֵק עַל הָאָדָם אַף עַל פִּי שֶּׁכְּבַר סִלְּקוּהוּ וְהֱשִׁיבוּהוּ אֵין כָּאן אֶחָד מֵחֵילוֹתָיו, שֶׁאֵין לוֹ וּלְחֵילוֹתָיו מָקוֹם כָּאן, אַף עַל פִּי כֵן אֵינוֹ נִמְנָע לָבוֹא עוֹד פַּעַם אַחַר פַּעַם, וּצְרִיכִין לְגָרְשׁוֹ בְּכָל פַּעַם עַד שֶׁיִּסְתַּלֵּק לְגַמְרֵי. וְעַיֵּן בְּמָקוֹם אַחֵר מִזֶּה שֶׁצְּרִיכִין לִהְיוֹת עַקְשָׁן גָּדוֹל כְּנֶגְדּוֹ פַּעַם אַחַר פַּעַם וַאֲפִלּוּ מֵאָה פְּעָמִים וְיוֹתֵר, וְאָז אִם יִהְיֶה חָזָק כְּנֶגְדּוֹ כַּמָּה וְכַמָּה פְּעָמִים יִזְכֶּה לְסַלְּקוֹ לְגַמְרֵי.
הַמַּחֲשָׁבָה בְּיַד הָאָדָם לְהַטּוֹתָהּ כִּרְצוֹנוֹ לְמָקוֹם שֶׁהוּא רוֹצֶה. וְאִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ שְׁנֵי מַחֲשָׁבוֹת בְּיַחַד כְּלָל. וַאֲפִלּוּ אִם לִפְעָמִים מַחֲשַׁבְתּוֹ פּוֹרַחַת וּמְשׁוֹטֶטֶת בִּדְבָרִים אֲחֵרִים וְזָרִים, הִיא בְּיַד הָאָדָם לְהַטּוֹתָהּ בְּעַל כָּרְחָהּ אֶל הַדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר לַחֲשׁב מַה שֶּׁרָאוּי. וְהוּא מַמָּשׁ כְּמוֹ סוּס שֶׁפּוֹנֶה מִן הַדֶּרֶךְ וְסָר לְדֶרֶךְ אַחֵר שֶׁתּוֹפְסִין אוֹתוֹ בְּרִסְנוֹ וּמַחֲזִירִין אוֹתוֹ בְּעַל כָּרְחוֹ אֶל הַדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר. כְּמוֹ כֵן יְכוֹלִים לִתְפּס אֶת הַמַּחֲשָׁבָה בְּעַל כָּרְחוֹ לַהֲשִׁיבָהּ אֶל הַדֶּרֶךְ הָרָאוּי:
הַכְּלָל שֶׁאִי אֶפְשָׁר בְּשׁוּם אפֶן בָּעוֹלָם שֶׁיִּהְיוּ שְׁנֵי מַחֲשָׁבוֹת בְּיַחַד בְּפַעַם אֶחָד, עַל כֵּן בְּקַל יְכוֹלִין לְגָרֵשׁ מַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת רַק בְּשֵׁב וְאַל תַּעֲשֶׂה, דְּהַיְנוּ שֶׁלּא לַחֲשׁב אוֹתוֹ הַמַּחֲשָׁבָה רַק לַחֲשׁב אֵיזֶה מַחֲשָׁבָה אַחֶרֶת... כִּי אִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ שְׁנֵי מַחֲשָׁבוֹת בְּיַחַד בְּשׁוּם אפֶן. וּכְבָר מְבאָר בְּמָקוֹם אַחֵר (לְעֵיל בְּסִימָן ע"ב) : שֶׁאֵין צְרִיכִין לַעֲשׂוֹת מִלְחָמָה וּלְנַעְנֵעַ ראשׁוֹ אָנֶה וָאָנָה כְּדֵי לְגָרֵשׁ הַמַּחֲשָׁבוֹת רָעוֹת, כִּי אֵין זֶה מוֹעִיל כְּלָל, אַדְּרַבָּא עַל יְדֵי זֶה מִתְגַּבְּרִים יוֹתֵר. רַק, לִבְלִי לְהַשְׁגִּיחַ עֲלֵיהֶם כְּלָל, רַק לַעֲשׂוֹת אֶת שֶׁלּוֹ בַּמֶּה שֶּׁהוּא עוֹסֵק... וְלִבְלִי לְהִסְתַּכֵּל לַאֲחוֹרָיו כְּלָל וְעַל יְדֵי זֶה מִמֵּילָא תִּסְתַּלֵּק:
הַמַּחֲשָׁבָה נִבְרֵאת שֶׁלּא תִּהְיֶה נָחָה לְעוֹלָם, וְהוּא כְּמוֹ הָאֵינוֹ נָח שֶׁבְּאֶבֶן הַשָּׁעוֹת (שֶׁקּוֹרִין אוּם רוּה) [שָׁעוֹן] שֶׁאֵינוֹ נָח לְעוֹלָם. וַאֲפִלּוּ בִּשְׁעַת שֵׁנָה הַמַּחֲשָׁבָה חוֹשֶׁבֶת לְעוֹלָם, רַק שֶׁכְּשֶׁהַשֵּׁנָה חֲזָקָה עַל הָאָדָם אָז הוּא שׁוֹכֵחַ מַה שֶּׁחָשַׁב, אֲבָל בֶּאֱמֶת אֵין הַמַּחֲשָׁבָה שׁוֹבֶתֶת לְעוֹלָם. וְעַל כֵּן עַל יְדֵי שֶׁמַּטִּין הַמַּחֲשָׁבָה לְמַחֲשָׁבָה אַחֶרֶת כִּרְצוֹנוֹ, עַל יְדֵי זֶה יְכוֹלִין לְבַטֵּל וּלְהִתְגַּבֵּר עַל כָּל הַמַּחֲשָׁבוֹת זָרוֹת וְהִרְהוּרִים וּבִלְבּוּלִים.
וְהַכְּלָל שֶׁזֶּה שֶׁנִּדְמֶה לְהָאָדָם שֶׁקָּשֶׁה לְשַׁבֵּר מַחֲשָׁבוֹת וְהִרְהוּרִים וּבִלְבּוּלִים הוּא שֶׁקֶר גָּדוֹל, כִּי בֶּאֱמֶת הַמַּחֲשָׁבָה בְּיַד הָאָדָם לְהַטּוֹתָהּ כִּרְצוֹנוֹ כַּנַּ"ל. רַק מֵחֲמַת שֶׁהַמַּחֲשָׁבָה מִתְנַעְנַעַת וְחוֹשֶׁבֶת תָּמִיד וְאֵינָהּ נָחָה לְעוֹלָם, נִדְמֶה לוֹ שֶׁאֵין בְּיָדוֹ לְבַטֵּל הַמַּחֲשָׁבוֹת רָעוֹת. אֲבָל בֶּאֱמֶת בְּיָדוֹ לְהַטּוֹת הַמַּחֲשָׁבָה מִמַּחֲשָׁבָה לְמַחֲשָׁבָה אַחֶרֶת, כִּרְצוֹנוֹ לְתָפְסָהּ וּלְהוֹצִיאָהּ מִמַּחֲשָׁבוֹת רָעוֹת לְמַחֲשָׁבוֹת טוֹבוֹת כַּנַּ"ל
וְזֶה עֵצָה נִפְלָאָה לְכָל דָּבָר כִּי כַּמָּה פְּעָמִים מְבַלְבְּלִין הַמַּחֲשָׁבוֹת מְאד, וְכָל מַה שֶּׁרוֹצִים לִדְחוֹתָם בְּאֵיזֶה דְּחִיוֹת הֵם מְבַלְבְּלִין יוֹתֵר וְיוֹתֵר, וְעִקַּר הָעֵצָה לִבְלִי לְהַתְחִיל לַחֲשׁב בָּהֶם כְּלָל, וּלְסַלֵּק דַּעְתּוֹ מֵהֶם לְגַמְרֵי, וְלַעֲשׂוֹת אֶת שֶׁלּוֹ בַּמֶּה שֶׁהוּא עוֹסֵק:
הַיֵּצֶר הָרָע נוֹקֵשׁ בָּאָדָם בְּכָל פַּעַם וּמְעוֹרְרוֹ לְמַה שֶּׁמְּעוֹרְרוֹ. וְאַף אִם אֵין הָאָדָם שׁוֹמֵעַ לוֹ וּפוֹנֶה ערֶף מִמֶּנּוּ, אַף עַל פִּי כֵן הוּא נוֹקֵשׁ בּוֹ עוֹד פַּעַם שֵׁנִי וּשְׁלִישִׁי וּרְבִיעִי וְיוֹתֵר. אֲבָל אִם הָאָדָם הוּא חָזָק בְּדַעְתּוֹ וְעַקְשָׁן נֶגֶד הַיֵּצֶר הָרָע, וְאֵינוֹ פּוֹנֶה אֵלָיו כְּלָל, אֲזַי הַיֵּצֶר הָרָע מִסְתַּלֵּק וְהוֹלֵךְ לוֹ. וְכֵן... בְּעִנְיַן הַמַּחֲשָׁבוֹת הַבָּאִים לְבַלְבֵּל, הוּא מַמָּשׁ כַּנַּ"ל, שֶׁהַמַּחֲשָׁבָה בָּאָה כַּמָּה פְּעָמִים, פַּעַם אַחַר פַּעַם, לְבַלְבֵּל וְצָרִיךְ לִהְיוֹת חָזָק לִבְלִי לְהִסְתַּכֵּל עָלֶיהָ כְּלָל בְּשׁוּם אפֶן, וַאֲזַי תִּסְתַּלֵּק אושר אמיתי, שקט נפשי אמיתי, איך לא להיות מוטרד? איך לא לכעוס משום דבר? איך לא לפחד משום דבר? לא להרגיש רע להרגיש רע, לא לכעוס על הכעס, לא לסבול מהסבל, איך להיות מאושר? הטעמים של המציאות, טוב ורע כטעמים שונים, אני טרודאושר אמיתי, שקט נפשי אמיתי, איך לא להיות מוטרד? איך לא לכעוס משום דבר? איך לא לפחד משום דבר? לא להרגיש רע להרגיש רע, לא לכעוס על הכעס, לא לסבול מהסבל, איך להיות מאושר? הטעמים של המציאות, טוב ורע כטעמים שונים, אני טרודאושר אמיתי, שקט נפשי אמיתי, איך לא להיות מוטרד? איך לא לכעוס משום דבר? איך לא לפחד משום דבר? לא להרגיש רע להרגיש רע, לא לכעוס על הכעס, לא לסבול מהסבל, איך להיות מאושר? הטעמים של המציאות, טוב ורע כטעמים שונים, אני טרוד האם אפשר לחיות בלי להיות מוטרד בכלל? כל אדם חווה בחייו מצבים של טרדה, פחד, כעס וסבל, והשאלה היא איך אפשר להתמודד עם הטרדות האלו ואיך אפשר בכלל לחיות מבלי להיות מוטרד. כדי להבין זאת, חשוב קודם כל להבין למה אנחנו בכלל מוטרדים. לפי אליעד כהן, הסיבה שאנחנו מוטרדים היא כי יש לנו רצונות וציפיות שלא תמיד מתממשים כפי שהיינו רוצים. אדם מוטרד כי הוא רוצה משהו מסוים, אבל הדבר לא קורה כפי שרצה, או שיש לו ספק אם הוא בכלל יקרה ... ותחושה כללית של חוסר שקט נפשי. אליעד מסביר כי אילו כל מה שרצית היה מתגשם מיד, לכאורה לא היית מוטרד כלל, אך מצד שני גם לא היית חווה שום רגש, לא היית נהנה, ולא היית חש שאתה קיים באמת. ... כך אדם שכל רצונו מתגשם לא יוכל לחוש הנאה, משום שאין לו נקודת השוואה לתחושת האכזבה. למה אנחנו בכלל מוטרדים מהטרדות שלנו? לפי אליעד, הבעיה העיקרית של אנשים היא לא זה שהם מוטרדים, אלא שהם מוטרדים מהעובדה שהם מוטרדים. הם חושבים שאולי יש דרך אחרת לחיות בלי טרדות. אבל אם אדם היה רגיל שהכל תמיד הולך נגד רצונו, הוא לא היה מוטרד בכלל, כי היה מתרגל לכך. הוא סובל בגלל שהוא מכיר גם את האפשרות שכן יתגשמו לו רצונות לפעמים. תחושת הסבל קיימת דווקא משום שלפעמים הדברים מתממשים, וזה יוצר ציפייה. כאשר האדם מבין שאין מצב שבו הוא לא יהיה מוטרד כלל, ושהטרדות הן חלק בלתי נמנע מהקיום האנושי, הוא מתחיל להיות פחות מוטרד מזה שהוא מוטרד. ההכרה בכך שאין מציאות מושלמת ונטולת טרדות מובילה לתחושה של קבלה ושקט נפשי אמיתי, שבו האדם פשוט לא מתרגש ... שלווה מוחלטת, אלא דווקא בהבנה העמוקה שאין דבר כזה חיים ללא טרדות. השקט האמיתי הוא מצב שבו האדם לא מוטרד מעצם העובדה שהוא מוטרד. כאשר אדם מקבל את המציאות הזאת, הוא יכול באמת ליהנות ממנה, עם כל המורכבות שבה, מבלי להיות מוטרד ממה שהוא חווה באותו רגע. הנקודה החשובה ביותר היא לקבל את הטרדות כחלק טבעי מהקיום, כמו מחיר שאתה משלם ... של רגשות ותחושות, חיוביים ושליליים כאחד, וללמוד ליהנות מהם בדיוק כפי שהם. ברגע שאדם לא כועס על עצמו שהוא מוטרד, לא סובל מזה שהוא סובל, ולא מפחד מזה שהוא מפחד, הוא מגיע למצב של חופש פנימי אמיתי, שבו הוא יכול לחיות בשקט נפשי אמיתי ובאושר אמיתי. איך להשיג שקט נפשי אמיתי? איך לא להיות מוטרד משום דבר? איך לא לסבול מהסבל? איך להיות מאושר באמת? למה אי אפשר לקבל הכל? איך ליהנות מרגשות שליליים? איך להתמודד עם הטרדות בחיים? בן אדם מוטרד מכל מיני דברים. השאלה היא איך להתמודד עם זה? יש הרבה דברים שאפשר לעשות כשאתה מוטרד, אבל השאלה היותר עמוקה היא איך אפשר לחיות בלי להיות מוטרד בכלל? איך אפשר להגיע לשקט נפשי אמיתי שבו לא תהיה מוטרד בכלל? האם אפשר לחיות בלי להיות מוטרד? התשובה היא שאין אפשרות כזו. מי שלא מוטרד בכלל הוא מי שאינו חי. החיים עצמם פירושם להיות מוטרד. מה גורם לבן אדם להיות מוטרד? הרצון. כאשר אתה רוצה משהו, ואתה לא בטוח שזה יקרה, או שאתה רוצה משהו והוא לא קורה, זה גורם לך להיות מוטרד. אם כל מה שהיית רוצה היה קורה מיד, לא היית מוטרד - אבל גם לא היית מרגיש שאתה קיים. כדי להעריך את זה שמשהו מתגשם, צריך לחוות גם מצבים שבהם ... רגש אחר - לא אהבה, לא שנאה, לא טוב ולא רע. במילים אחרות, כדי להרגיש את החיים, צריך להיות מוטרד. המשחק של החיים - להיות מוטרד וליהנות מזה החיים הם תהליך שבו יש דברים טובים ורעים, יש רצונות שמתממשים ויש כאלה שלא. זה המשחק של החיים. אם אתה חי - אתה תהיה מוטרד, זה חלק מהעסקה. מצד אחד, זו נשמעת כמו בשורה רעה - לא משנה מה תעשה, תמיד תהיה מוטרד. מצד שני, זו גם בשורה טובה. למה? כי מי שמבין את זה עד הסוף, מפסיק להיות מוטרד מזה שהוא מוטרד. למה בן אדם מוטרד? כי הוא חושב שהוא יכול להיות לא מוטרד. אבל אם היית רגיל שכל מה שאתה רוצה קורה הפוך, לא היית מוטרד. רק בגלל שלפעמים אתה מקבל את מה שאתה רוצה, אתה חווה את ההבדל בין סיפוק לאכזבה. הסיבה האמיתית לכך שאתה מוטרד הסיבה שאתה מוטרד היא לא בגלל שאתה רוצה משהו וזה לא קורה, אלא בגלל שאתה רוצה שזה יקרה - ...
דאגות, דאגנות יתר, טרדות, חוסר שקט נפשי, חוסר רוגע, דאגנות כרונית, אני לא רגוע, הפרעת אישיות חרדתית, אין לי שקט נפשי, אני כל הזמן מוטרד, חרדה מוכללת, מחשבות טורדניות, כל הזמן חושב, לא מפסיק לחשוב, איך להפסיק לחשוב? איך להירגע?דאגות, דאגנות יתר, טרדות, חוסר שקט נפשי, חוסר רוגע, דאגנות כרונית, אני לא רגוע, הפרעת אישיות חרדתית, אין לי שקט נפשי, אני כל הזמן מוטרד, חרדה מוכללת, מחשבות טורדניות, כל הזמן חושב, לא מפסיק לחשוב, איך להפסיק לחשוב? איך להירגע?דאגות, דאגנות יתר, טרדות, חוסר שקט נפשי, חוסר רוגע, דאגנות כרונית, אני לא רגוע, הפרעת אישיות חרדתית, אין לי שקט נפשי, אני כל הזמן מוטרד, חרדה מוכללת, מחשבות טורדניות, כל הזמן חושב, לא מפסיק לחשוב, איך להפסיק לחשוב? איך להירגע? איך להתמודד עם דאגות וחוסר שקט נפשי מתמשך? אדם הסובל מחוסר שקט נפשי, דאגות מתמידות, לחץ או חרדה, מוצא עצמו פעמים רבות מוטרד מכך שהוא מוטרד. אליעד כהן מסביר שתחושת הטרדה יכולה לנבוע ממספר רב של סיבות, כגון מצב כלכלי, מצב בריאותי, מצב משפחתי או פוליטי. אבל מעבר לסיבות האלו, קיימת תופעה עמוקה יותר: האדם מוטרד מכך שהוא אינו מצליח להפסיק להיות מוטרד. מצב כזה גורם לו להרגיש מתוסכל, משום שלמרות כל מאמציו, הוא אינו מצליח להשיג שקט נפשי אמיתי. למה אנשים מוטרדים מכך שהם מוטרדים? לפי אליעד כהן, המטרד הפנימי, כלומר, ההפרעה מכך שאתה מוטרד, נובע מרצון בסיסי לא להיות טרוד בכלל. האדם מנסה ללא הרף להשיג שלווה פנימית, רוגע ושלמות, אך ככל שהוא מתאמץ יותר להירגע, הוא חש מתוסכל ... מצליח להשיג את המטרה הזאת. לדוגמה, אדם יכול להיות מצליח מבחינה כלכלית, להשיג את כל מטרותיו בחיים, ועדיין להרגיש מוטרד וחסר מנוחה. הטרדה העיקרית שלו היא עצם העובדה שהוא ממשיך להיות מוטרד ולא מצליח להיפטר מכך. האם אפשר באמת להפסיק להיות מוטרד? המסר החשוב של אליעד כהן הוא שצריך להבין את האמת המהותית: אי אפשר באמת להפסיק להיות מוטרד לחלוטין. המציאות בנויה כך שכל בני האדם באופן טבעי חווים טרדה כלשהי. למה זה קורה? כי כל חיינו מבוססים על הרצונות שלנו, והרצון מטבעו יוצר טרדה. לדוגמה, אדם שרעב מוטרד מכך שהוא רעב ולכן אוכל, אדם שעייף מוטרד מעייפותו ולכן הולך לישון, אדם שאין לו כסף מוטרד מזה ולכן הולך לעבוד. כלומר, החיים עצמם סובבים סביב פתרון של טרדות. אליעד מדגיש כי זה המשחק של החיים: לנסות להגיע למצב של שקט נפשי על ידי פתרון של מה שמטריד אותנו. מדוע אי אפשר להגיע למצב של אפס טרדות? אליעד כהן מסביר שאם האדם יגיע למצב של אפס טרדות, הוא בעצם לא יהיה קיים. התחושות, הרגשות והחוויות שלנו מבוססות כולן על קיומם של הרצונות שלנו, ולכן אי אפשר ... יהיה גם צורך, וכך האדם יאבד את תחושת המשמעות, התכלית ואת תחושת החיים עצמה. האדם חי בזכות התחושה שהוא מוטרד. המוטרד מעוניין לפתור משהו, להגיע לאנשהו, להשיג משהו, וכך הוא מרגיש שהוא חי. האם קבלה של הטרדות תסייע לשקט הנפשי? אליעד כהן ממליץ לקבל את המציאות כפי שהיא. במילים אחרות, לא לכעוס על כך שאתה כועס, לא לפחד מכך שאתה מפחד, ולא להילחץ מעצם הלחץ. המטרה אינה לנסות להפסיק לגמרי להיות מוטרד, אלא להבין ולקבל שזהו מצב טבעי של קיום. כאשר אתה מבין שאין אפשרות להפסיק לחלוטין להיות מוטרד, אתה יכול להירגע לפחות מהמאבק הפנימי נגד הטרדות. אדם שמפסיק להיות מוטרד מכך שהוא מוטרד משיג סוג של שקט פנימי, משום שהוא מפסיק את המאבק הפנימי וחוסך מעצמו את הטרדה הנוספת של חוסר היכולת להירגע. כיצד למצוא את האיזון בין טרדות לשקט נפשי? אליעד כהן מציין כי גם אם אדם יבין לגמרי את מה שאמר, כלומר, יבין לעומק שאי אפשר שלא להיות מוטרד בכלל, עדיין לא יהיה לו שקט מוחלט. הסיבה לכך היא שהיעדר מוחלט של טרדה הוא בעצמו סוג של אי ... היא להגיע למצב שבו האדם מבין את טבעה של המציאות, מקבל את העובדה שתמיד תהיה טרדה כלשהי, ומפסיק להיות מוטרד מעצם קיומה של הטרדה. לאחר שהאדם מבין זאת לעומק ומפסיק להילחם בזה, הוא יכול להתמקד בפיתרון הבעיות שמטרידות אותו בצורה טבעית ונינוחה יותר, מבלי להוסיף על עצמו לחץ נפשי מיותר. כך נוצר איזון נכון ובריא יותר בין הטרדות ובין היכולת להתמודד איתן. איך להפסיק לדאוג? איך להשיג שקט נפשי אמיתי? למה אני כל הזמן מוטרד? איך להתמודד עם דאגנות כרונית? האם אפשר להיות רגוע לגמרי? מה לעשות כשיש מחשבות טורדניות? האם אפשר להפסיק לחשוב? איך לא להיות מוטרד? אני כל הזמן טרוד, אני מרגיש מוטרד, למה אני מוטרד? אני כל הזמן דואג, אני כל הזמן מודאג, למה אני דואג? למה אני מודאג? איך לא להיות מודאג? איך ... רגוע, אין לי רוגע, איך להיות רגוע? לא לכעוס על הכעס, לא לפחד מהפחד, לא להילחץ מהלחץ, אל תהיה טרוד מכך שאתה מוטרד, חרדה כללית, אני כל הזמן בלחץ, אני כל הזמן לחוץ, איך לא להיות טרוד? למה אני לא מצליח להירגע? האם אפשרי להשיג שקט נפשי אמיתי? למה אני לא מצליח להיות רגוע? האם אפשרי ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?