🖨מה עושים עם מחשבות אובססיביות וחרדות טורדניות?כידוע לכל אדם יש מחשבות שמטרידות אותו. וכאשר האדם מתגבר על המחשבה שלו ובוחר לחשוב על משהו אחר, אז המחשבה נעלמת. אך אחרי כמה זמן המחשבה חוזרת ואז האדם שוב פעם מבולבל מהמחשבה ושוב פעם מנסה לשלוט במחשבה ולחשוב על משהו אחר. ואז המחשבה שוב פעם נעלמת... ואחרי כמה זמן היא שוב פעם חוזרת. ודבר זה ידוע בחוש לכל מי שיש לו חרדה כלשהי וכיו"ב.
ולפעמים האדם לא מבין מה עליו לעשות כדי לסלק אחת ולתמיד את המחשבות שמטרידות אותו. וכיצד ניתן להיפתר מהן אחת ולתמיד ולגרום לכך שלא יחזרו. ולפעמים האדם מתעייף להילחם במחשבות שמטרידות אותו ונדמה לאדם כאילו הן ימשיכו להטריד אותו לנצח, וזה מחמת שבכל פעם המחשבות חוזרות למרות שמגרשים אותן.
והפתרון לעניין הזה הוא כדלהלן. הדבר דומה לאדם שמטריד אותך בטלפון. יכול להיות שהייתם בקשר פעם ויכול להיות שלא. אך בכל מקרה האדם הזה מטריד אותך בטלפון. ובכל פעם שהוא מתקשר אתה לא עונה. אבל הוא כמובן לא מתייאש וממשיך להתקשר ולהטריד. ומה עושים אז? פשוט ממשיכים להתעלם ולבסוף הוא יתייאש ויפסיק.
אבל מה יקרה אם אחרי עשרות פעמים שלא ענית לטלפון, תישבר ותחליט לענות ולבקש מאותו אדם שיפסיק להטריד אותך, מה יקרה אז? במקרה הטוב הוא יפסיק להטריד אותך לתקופה קצרה, אבל מהר מאוד יחזור להטריד אותך. רק שאז כמובן יהיה קשה יותר להיפטר ממנו, כי גם אם לא תענה לא עשרות פעמים, עדיין הוא זוכר מהפעם הקודמת שענית לו, ואז הוא לא ישבר כ"כ מהר. ומה יקרה אם הפעם שוב פעם אחרי עשרות פעמים תישבר? התשובה כמובן ברורה, הוא ימשיך להטריד אותך.
אז מה באמת עושים בפועל בעולם האמיתי? אז הפתרון הטוב ביותר הוא להחליט שלא משנה מה יקרה, אתה לא עונה לטלפון. ולא משנה מה תהיה ההטרדה שתגיע ממנו, אתה פשוט לא עונה וכולי. ואם קשה לך לא לענות, אז תשתמש בשכל שלך ותבין שזה הרי הפתרון היחיד. ואם עדיין קשה לך, אז תשתיק את הטלפון / תחליף מספר טלפון וכיו"ב. העיקר הוא אחד, לעולם אל תענה למישהו שמטריד אותך, כי הוא ימשיך להטריד אותך.
והנמשל כמובן ברור. אם יש לאדם מחשבה כלשהי שמטרידה אותו, כגון שיש לאדם חרדה כלשהי ממשהו לא הגיוני, שהאדם מבין בשכל שלו שזאת שטות, אבל מאוד קשה לאדם להתגבר על החרדה. ובכל פעם שהאדם מסיח את מחשבתו למשהו אחר, זה עוזר רק באופן זמני ואח"כ חוזר שוב פעם. אז מה עושים אז?
אז הפתרון הוא כנ"ל, להחליט החלטה נחושה שלא משנה מה יקרה, אתה לא חושב על החרדה. כי לאדם יש בחירה חופשית והאדם יכול לבחור בכל רגע מחדש על מה לחשוב. כי טכנית לא ניתן לחשוב על יותר מדבר אחד בזמן אחד. ככה שבכל רגע נתון באפשרותך לבחור על מה לחשוב. כי לא ניתן לחשוב על 2 דברים במקביל.
אם נתבונן נראה, כי עיקר המהות של האדם היא המחשבה שלו ועיקר הבחירה של האדם היא המחשבה והרצון שלו. לדוגמה, ניתן לקחת בן אדם ולכפות עליו לא לשמוע / לראות / לזוז וכיו"ב. אפילו ניתן לגרום לבן אדם לא לנשום נגד רצונו. חוץ מדבר אחד בלבד. אין שום דרך בעולם לשלוט במחשבות וברצונות שלך. אם אי פעם שאלת את עצמך, מי אני באמת? אז אתה הוא המחשבות שלך. ותמיד יש לך את הכוח והיכולת לבחור לרצות ולחשוב על מה שאתה רוצה.
ואז נשאלת השאלה, אבל מה עושים עם התחושה הרעה שיש מהמחשבות, מה עושים איתה. כי את המחשבות אנחנו מגרשים ברמת השכל, אבל מה עם הרגש?
התשובה לכך היא, כי הרגש הולך אחרי השכל ואם תשלוט בשכל, גם הרגש ישתנה מעצמו. לדוגמה, נניח שעשית פעולה כלשהי וחשבת שעשית טעות. זה יוצר אצלך רגש לא חיובי. אבל מה קורה אם אח"כ תגלה שזאת לא היתה טעות, אלא פעולה חיובית? פתאום הרגש השתנה, לא בגלל שהאירוע השתנה, אלא בגלל שהפרשנות השכלית שלו השתנתה. ואם המון זמן חשבת שזו טעות והרגש הלא חיובי כבר חלחל בתוכך, אז כמובן שאחרי זמן מה הוא יעבור מעצמו, מאחר שכרגע אתה מפרש את אותו האירוע בצורה שונה. וכך גם ניתן להחזיר את הגלגל אחורה כפי שכבר התבאר.
ולעניינינו זה אומר, כי התחושה הלא טובה שיש לך ברמה הרגשית, קיימת שם בגלל המחשבות שלך. ואם תהיה נחוש שלא משנה מה יקרה, אתה לא חושב לחלוטין ובשום צורה על מה שמטריד אותך, ז"א לא חושב גם לא על האם אתה עדיין מוטרד מהמחשבה המטרידה וכיו"ב, פשוט לא חושב על זה בכלל. בדיוק כמו שאתה לא חושב על פיל שנכנס בתוך חור של מחט, כך אתה לא חושב על המחשבה הזאת בשום צורה. על ידי זה המחשבה בסופו של דבר תעלם מעצמה, כי היא תתייאש מלהטריד אותך. ולמרות שהיא תשוב ותציק לך מידי פעם, אם תהיה נחוש שאתה לא מתייחס אליה, היא לבסוף תעלם מעצמה.
זכור, האדם הוא כלי קיבול שתמיד מלא במשהו. האדם חושב 24 שעות ביממה והמחשבה של האדם לא נחה לעולם. אך באפשרותך לבחור על מה לחשוב. ולכן ברמה המעשית, תמיד תבחר לך על מה אתה כן רוצה לחשוב ותהיה נחוש שלא להישבר ולא לחשוב על מה שמטריד אותך בשום מקרה. ואל תבדוק גם לא האם אתה עדיין חושב על מה שאתה לא רוצה לחשוב. ועל ידי זה המחשבות ייעלמו מעצמן.
ציטוטים: רבי נחמן מברסלב
פַּעַם אַחַת עָמְדוּ לְפָנָיו אֲנָשָׁיו, וּבָא עָרֵל אֶחָד מֵהָאַנְשֵׁי חַיִל הָעַכּוּ"ם הָעוֹמְדִים בֵּינֵינוּ וְדָפַק עַל הַחַלּוֹן וְשָׁאַל יֵשׁ כָּאן אֶחָד מֵאַנְשֵׁי חַיִל? הֱשִׁיבוּהוּ לָאו, אֵין כָּאן אֶחָד מֵהֶם וְהָלַךְ לוֹ. אַחַר כָּךְ אַחַר אֵיזֶה שָׁעָה חָזַר וּבָא וְדָפַק עַל הַחַלּוֹן יוֹתֵר, וְשָׁאַל אִם יֵשׁ כָּאן אֶחָד מֵאַנְשֵׁי חַיִל. עָנָה רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה כָּךְ הוּא הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁלָּכֶם, שֶׁבִּתְחִלָּה בָּא וְדוֹפֵק עַל הָאָדָם וּכְשֶׁפּוֹנִין ערֶף מִמֶּנּוּ וּמְשִׁיבִין אֵין כָּאן אֶחָד מֵחֵילוֹתָיו וּמְסַלְּקִין אוֹתוֹ וְאָז הוֹלֵךְ לוֹ, וְאַף עַל פִּי כֵן אַחַר כָּךְ חוֹזֵר וּבָא וְדוֹפֵק עַל הָאָדָם אַף עַל פִּי שֶּׁכְּבַר סִלְּקוּהוּ וְהֱשִׁיבוּהוּ אֵין כָּאן אֶחָד מֵחֵילוֹתָיו, שֶׁאֵין לוֹ וּלְחֵילוֹתָיו מָקוֹם כָּאן, אַף עַל פִּי כֵן אֵינוֹ נִמְנָע לָבוֹא עוֹד פַּעַם אַחַר פַּעַם, וּצְרִיכִין לְגָרְשׁוֹ בְּכָל פַּעַם עַד שֶׁיִּסְתַּלֵּק לְגַמְרֵי. וְעַיֵּן בְּמָקוֹם אַחֵר מִזֶּה שֶׁצְּרִיכִין לִהְיוֹת עַקְשָׁן גָּדוֹל כְּנֶגְדּוֹ פַּעַם אַחַר פַּעַם וַאֲפִלּוּ מֵאָה פְּעָמִים וְיוֹתֵר, וְאָז אִם יִהְיֶה חָזָק כְּנֶגְדּוֹ כַּמָּה וְכַמָּה פְּעָמִים יִזְכֶּה לְסַלְּקוֹ לְגַמְרֵי.
הַמַּחֲשָׁבָה בְּיַד הָאָדָם לְהַטּוֹתָהּ כִּרְצוֹנוֹ לְמָקוֹם שֶׁהוּא רוֹצֶה. וְאִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ שְׁנֵי מַחֲשָׁבוֹת בְּיַחַד כְּלָל. וַאֲפִלּוּ אִם לִפְעָמִים מַחֲשַׁבְתּוֹ פּוֹרַחַת וּמְשׁוֹטֶטֶת בִּדְבָרִים אֲחֵרִים וְזָרִים, הִיא בְּיַד הָאָדָם לְהַטּוֹתָהּ בְּעַל כָּרְחָהּ אֶל הַדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר לַחֲשׁב מַה שֶּׁרָאוּי. וְהוּא מַמָּשׁ כְּמוֹ סוּס שֶׁפּוֹנֶה מִן הַדֶּרֶךְ וְסָר לְדֶרֶךְ אַחֵר שֶׁתּוֹפְסִין אוֹתוֹ בְּרִסְנוֹ וּמַחֲזִירִין אוֹתוֹ בְּעַל כָּרְחוֹ אֶל הַדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר. כְּמוֹ כֵן יְכוֹלִים לִתְפּס אֶת הַמַּחֲשָׁבָה בְּעַל כָּרְחוֹ לַהֲשִׁיבָהּ אֶל הַדֶּרֶךְ הָרָאוּי:
הַכְּלָל שֶׁאִי אֶפְשָׁר בְּשׁוּם אפֶן בָּעוֹלָם שֶׁיִּהְיוּ שְׁנֵי מַחֲשָׁבוֹת בְּיַחַד בְּפַעַם אֶחָד, עַל כֵּן בְּקַל יְכוֹלִין לְגָרֵשׁ מַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת רַק בְּשֵׁב וְאַל תַּעֲשֶׂה, דְּהַיְנוּ שֶׁלּא לַחֲשׁב אוֹתוֹ הַמַּחֲשָׁבָה רַק לַחֲשׁב אֵיזֶה מַחֲשָׁבָה אַחֶרֶת... כִּי אִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ שְׁנֵי מַחֲשָׁבוֹת בְּיַחַד בְּשׁוּם אפֶן. וּכְבָר מְבאָר בְּמָקוֹם אַחֵר (לְעֵיל בְּסִימָן ע"ב) : שֶׁאֵין צְרִיכִין לַעֲשׂוֹת מִלְחָמָה וּלְנַעְנֵעַ ראשׁוֹ אָנֶה וָאָנָה כְּדֵי לְגָרֵשׁ הַמַּחֲשָׁבוֹת רָעוֹת, כִּי אֵין זֶה מוֹעִיל כְּלָל, אַדְּרַבָּא עַל יְדֵי זֶה מִתְגַּבְּרִים יוֹתֵר. רַק, לִבְלִי לְהַשְׁגִּיחַ עֲלֵיהֶם כְּלָל, רַק לַעֲשׂוֹת אֶת שֶׁלּוֹ בַּמֶּה שֶּׁהוּא עוֹסֵק... וְלִבְלִי לְהִסְתַּכֵּל לַאֲחוֹרָיו כְּלָל וְעַל יְדֵי זֶה מִמֵּילָא תִּסְתַּלֵּק:
הַמַּחֲשָׁבָה נִבְרֵאת שֶׁלּא תִּהְיֶה נָחָה לְעוֹלָם, וְהוּא כְּמוֹ הָאֵינוֹ נָח שֶׁבְּאֶבֶן הַשָּׁעוֹת (שֶׁקּוֹרִין אוּם רוּה) [שָׁעוֹן] שֶׁאֵינוֹ נָח לְעוֹלָם. וַאֲפִלּוּ בִּשְׁעַת שֵׁנָה הַמַּחֲשָׁבָה חוֹשֶׁבֶת לְעוֹלָם, רַק שֶׁכְּשֶׁהַשֵּׁנָה חֲזָקָה עַל הָאָדָם אָז הוּא שׁוֹכֵחַ מַה שֶּׁחָשַׁב, אֲבָל בֶּאֱמֶת אֵין הַמַּחֲשָׁבָה שׁוֹבֶתֶת לְעוֹלָם. וְעַל כֵּן עַל יְדֵי שֶׁמַּטִּין הַמַּחֲשָׁבָה לְמַחֲשָׁבָה אַחֶרֶת כִּרְצוֹנוֹ, עַל יְדֵי זֶה יְכוֹלִין לְבַטֵּל וּלְהִתְגַּבֵּר עַל כָּל הַמַּחֲשָׁבוֹת זָרוֹת וְהִרְהוּרִים וּבִלְבּוּלִים.
וְהַכְּלָל שֶׁזֶּה שֶׁנִּדְמֶה לְהָאָדָם שֶׁקָּשֶׁה לְשַׁבֵּר מַחֲשָׁבוֹת וְהִרְהוּרִים וּבִלְבּוּלִים הוּא שֶׁקֶר גָּדוֹל, כִּי בֶּאֱמֶת הַמַּחֲשָׁבָה בְּיַד הָאָדָם לְהַטּוֹתָהּ כִּרְצוֹנוֹ כַּנַּ"ל. רַק מֵחֲמַת שֶׁהַמַּחֲשָׁבָה מִתְנַעְנַעַת וְחוֹשֶׁבֶת תָּמִיד וְאֵינָהּ נָחָה לְעוֹלָם, נִדְמֶה לוֹ שֶׁאֵין בְּיָדוֹ לְבַטֵּל הַמַּחֲשָׁבוֹת רָעוֹת. אֲבָל בֶּאֱמֶת בְּיָדוֹ לְהַטּוֹת הַמַּחֲשָׁבָה מִמַּחֲשָׁבָה לְמַחֲשָׁבָה אַחֶרֶת, כִּרְצוֹנוֹ לְתָפְסָהּ וּלְהוֹצִיאָהּ מִמַּחֲשָׁבוֹת רָעוֹת לְמַחֲשָׁבוֹת טוֹבוֹת כַּנַּ"ל
וְזֶה עֵצָה נִפְלָאָה לְכָל דָּבָר כִּי כַּמָּה פְּעָמִים מְבַלְבְּלִין הַמַּחֲשָׁבוֹת מְאד, וְכָל מַה שֶּׁרוֹצִים לִדְחוֹתָם בְּאֵיזֶה דְּחִיוֹת הֵם מְבַלְבְּלִין יוֹתֵר וְיוֹתֵר, וְעִקַּר הָעֵצָה לִבְלִי לְהַתְחִיל לַחֲשׁב בָּהֶם כְּלָל, וּלְסַלֵּק דַּעְתּוֹ מֵהֶם לְגַמְרֵי, וְלַעֲשׂוֹת אֶת שֶׁלּוֹ בַּמֶּה שֶׁהוּא עוֹסֵק:
הַיֵּצֶר הָרָע נוֹקֵשׁ בָּאָדָם בְּכָל פַּעַם וּמְעוֹרְרוֹ לְמַה שֶּׁמְּעוֹרְרוֹ. וְאַף אִם אֵין הָאָדָם שׁוֹמֵעַ לוֹ וּפוֹנֶה ערֶף מִמֶּנּוּ, אַף עַל פִּי כֵן הוּא נוֹקֵשׁ בּוֹ עוֹד פַּעַם שֵׁנִי וּשְׁלִישִׁי וּרְבִיעִי וְיוֹתֵר. אֲבָל אִם הָאָדָם הוּא חָזָק בְּדַעְתּוֹ וְעַקְשָׁן נֶגֶד הַיֵּצֶר הָרָע, וְאֵינוֹ פּוֹנֶה אֵלָיו כְּלָל, אֲזַי הַיֵּצֶר הָרָע מִסְתַּלֵּק וְהוֹלֵךְ לוֹ. וְכֵן... בְּעִנְיַן הַמַּחֲשָׁבוֹת הַבָּאִים לְבַלְבֵּל, הוּא מַמָּשׁ כַּנַּ"ל, שֶׁהַמַּחֲשָׁבָה בָּאָה כַּמָּה פְּעָמִים, פַּעַם אַחַר פַּעַם, לְבַלְבֵּל וְצָרִיךְ לִהְיוֹת חָזָק לִבְלִי לְהִסְתַּכֵּל עָלֶיהָ כְּלָל בְּשׁוּם אפֶן, וַאֲזַי תִּסְתַּלֵּק אובססיה, התנהגות אובססיבית, אובססיות, הפרעה אובססיבית, התמכרות, טורדנות כפייתית, הפרעה טורדנית כפייתית, התמכרויותאובססיה, התנהגות אובססיבית, אובססיות, הפרעה אובססיבית, התמכרות, טורדנות כפייתית, הפרעה טורדנית כפייתית, התמכרויות ובו יתבאר העניין של אובססיות / התמכרויות / התנהגות טורדנית כפייתית וכיוב. ממה נובעות האובססיות וההתמכרויות? האם הן רעות? האם הן טובות? האם אפשר להיגמל ולהשתחרר מהן? וכיצד? ועוד. אז ... אם האדם חווה, שהוא עושה פעולה כלשהי באשר היא, לא ממש מתוך בחירה חופשית. אלא מתוך חוויה של התנהגות כפייתית, שהאדם חווה כאילו נכפה עליו בכפיה לעשות את מה שהוא עושה נגד רצונו, אז האדם יגדיר את ההרגל הזה, כהפרעה טורדנית כפייתית / טורדנות כפייתית / התמכרות / אובססיה וכיוב. וזה כמובן, רק אם האדם לא מרוצה מאותה התנהגות כפייתית. כי אם האדם מרוצה ממנה, אז הוא אולי יגדיר אותה כהתנהגות כפייתית, אבל הוא לא יגדיר אותה כהפרעת אישיות / הפרעת התנהגות וכיוב. אלא הוא דווקא יברך על כך, שהוא בלי שום מאמץ, רגיל לעשות את מה שהוא עושה. כך שראשית כל צריך לזכור, שמי שסובל מהתנהגות אובססיבית / התנהגות טורדנית וכיוב, הרי שמצד האמת, הבעיה שלו, היא לא רק ההתנהגות עצמה. אלא היא בעיקר, חוסר שביעות הרצון שלו, מההתנהגות ... באמת רוצה, דהיינו, את מה שהוא חושב שהוא רוצה יותר, אז ממילא הוא יקרא לשאר הרצונות והמעשים שלו, התנהגות כפייתית טורדנית וכיוב. זא, האדם תמיד עושה רק את מה שהוא רוצה. ואם האדם לדוגמה תולש לעצמו את השיער באובססיביות, הרי ... ולרצון השני של האדם, שגורם לו לתלוש את השערות מהראש, לרצון הזה האדם קורא לו רצון אובססיבי / התנהגות כפייתית וכיוב. והרצון של האדם להסתפר מידי פעם, האדם קורא לו רצון בריא. ולרצון של האדם לתלוש את השערות מהראש, ... עושה את מה שהוא רוצה. אלא, שיש לו התנגשות בין הרצונות שלו. ואז לאחד הרצונות, האדם קורא לו התנהגות כפייתית. ובאותו הרגע שהאדם המכור, הולך אחרי ההתמכרות שלו, אז באותו הרגע האדם חווה סוג של חופש ושל שחרור, שהוא ... מה שהוא חושב באותו רגע, שמביא לו הכי הרבה תועלת ביחס לאותו הרגע. ואם האדם חושב ברגע אחד, שההתנהגות הטורדנית / ההתמכרות, תביא לו סוג של חופש רגשי / שחרור רגשי / ביטחון רגשי / תועלת רגשית וכיוב, הרי שהאדם יעשה את אותו הדבר. למרות שאחכ כאשר האדם כבר שבע, אז הוא מבין לדוגמה, שהאכילה הכפייתית שלו, היא רק אכילה רגשית, אך היא מביאה לו יותר נזק מאשר תועלת. אבל באותו הרגע שהאדם אכל את ... תועלת מאשר נזק. ביחס לרצון של האדם באותו הרגע. כך שחשוב להכיר בכך, שברגע שהאדם עושה את אותה התנהגות טורדנית שלו, באותו הרגע, מבחינתו, הוא משוכנע שהדבר יביא לו יותר תועלת מאשר נזק. ולא שהוא לא יודע שההתנהגות תביא ... באדם מתעוררים. ואז האדם לפעמים כאשר הוא לא מרוצה מההתנהגות שלו, אז הוא קורא לה בשמות שונים, של הפרעת טורדנית / התנהגות כפייתית / התמכרות / אובססיה וכיוב. אך מצד האמת, באותו הרגע שהאדם עשה את הפעולה, הוא יותר רצה לעשות אותה, ... לו להרגיש הכי טוב. ולכן, כאשר האדם חושב, שדבר כלשהו, יביא לו יותר תועלת מאשר נזק, אז האדם בצורה כפייתית, מחויב לעשות את אותו הדבר. ואם אחכ יש לאדם רצון נוסף, שהוא חושב שהוא זה שיגרום לו להרגיש טוב. ... טוב לו באותו הרגע. ובכל רגע ורגע, האדם חושב שהטוב שלו יתמלא בצורה אחרת. ואז האדם פועל בצורה כמעט כפייתית, לעשות תמיד את כל מה שהוא יכול, כדי שהמציאות תהיה כמה שיותר כרצונו. ולפעמים כאשר יש התנגשות בין רצונות שונים, אז לדבר כזה, קוראים אובססיה / התנהגות טורדנית כנל. ונחדד: כי גם מי שנראה שהוא לא עושה את הכל כדי שיהיה לו הכי טוב, הרי שהוא כן ... עבורו באותו הרגע. ואחרי שהבנו את כל זה, מכאן יש להבין את הדרך להתמודדות עם הפרעה אובססיבית / הפרעה טורדנית כפייתית. וכפי שהבנו, האדם עושה תמיד את מה שהוא רוצה יותר לעשות כנל. והאדם רוצה לעשות, את מה שהוא חושב ... גם אם זה אומר, שהוא יוותר על התועלת שבאותה התנהגות, בגלל הנזק שהיא גורמת. ולכן, מי שרוצה להתמודד עם טורדנות כפייתית / הפרעה אובססיבית, עליו לשכנע את עצמו / את המטופל שלו, שאכן אותה התנהגות אובססיבית, גורמת לו ליותר נזק ... שהיא אולי החשובה ביותר, והיא, שהאדם מוכרח לבדוק ולגלות, איזה תועלת, ובעיקר איזה תועלת רגשית, מביאה לו אותה התנהגות כפייתית. כי לפעמים האדם חושב, שהוא מבין שהדבר גורם לו ליותר נזק מאשר תועלת. והוא מתפלא למה הוא עושה את ... חסר מודעות עצמית, ולא מבין ולא מודע לעצמו למה באמת הוא עושה את הדבר, אז הוא חושב שזאת התנהגות כפייתית והתנהגות טורדנית. אך לא כך הוא! כי בתת המודע של האדם, יש משהו שגורם לו לחשוב, שאותה התנהגות טורדנית, מביאה לו יותר תועלת מאשר נזק, באותו הרגע שהוא עושה אותה. וכן, לשם כך, אפשר להיעזר בחכם אמיתי, שיכול ... עכשיו צריך למצוא תחליף רגשי, לאותו צורך רגשי, שיוצר את אותה התנהגות רגשית של האדם, שהוא קורא לה, התנהגות טורדנית, שגורמת לו לנזק. כי לאדם יש צרכים רגשיים בתת המודע שלו, שהם יוצרים אצלו את ההתנהגות המודעת שלו. והאדם ... רצון מודחק, ואיזה צורך רגשי מודחק, שהאדם מתעלם ממנו, אז תת המודע של האדם, יכול להמשיך לחשוב, שאותה התנהגות טורדנית, מביאה לאדם באותו הרגע, יותר תועלת מאשר נזק, והאדם ימשיך לעשות אותה. ורק נזכיר ונסביר: כי גם אחרי שהאדם ... שהוא תמיד יבין בדיוק, למה הוא עושה את כל מה שהוא עושה. ואז ממילא האדם כבר לא יסבול מהתנהגות טורדנית וכיוב, אלא יחיה חיים טובים באמת.
OCD / Obsessive Compulsive Disorder / הפרעה טורדנית כפייתית / הפרעה אובססיבית קומפולסיבית / הפרעה נפשית / אובססיות / שינוי הרגלים / לשנות הרגלים / אימון לשינוי / הפרעת חרדה / טורדנות כפייתיתOCD / Obsessive Compulsive Disorder / הפרעה טורדנית כפייתית / הפרעה אובססיבית קומפולסיבית / הפרעה נפשית / אובססיות / שינוי הרגלים / לשנות הרגלים / אימון לשינוי / הפרעת חרדה / טורדנות כפייתית וכאן אבאר את המהות המרכזית של הפרעה טורדנית כפייתית (ocd). ואבאר מהו בעצם המכנה המשותף המרכזי של כל ההפרעות הטורדניות הכפייתיות. ואבאר מהי הנוסחה לטיפול ב ocd ואיך אפשר וצריך להתמודד עם ocd? ומי שיתבונן יראה, כי מהות הבעיה של אלו שסובלים מההפרעה הנפשית של ה ocd, מתבטא בכך שהם עושים פעולות חוזרות ונשנות פעם אחרי פעם בצורה כפייתית שאינה הגיונית ושאינה סבירה. כגון לדוגמה שטיפת ידיים פעם אחרי פעם בכפייה. או לדוגמה לבדוק אם הדלת של הבית ... פעם. או לדוגמה לבדוק שהארנק נמצא במקומו, למרות שכבר בדקת את זה לפני כמה שניות וכיוב. ואלו שסובלים מההפרעה הטורדנית כפייתית הזאת, מבינים בשכל שלהם שהם עושים פעולה מיותרת. ואעפכ הם ממשיכים לעשות אותה פעם אחרי פעם, למרות שהם מבינים את חוסר ההיגיון שיש בכך שהם חוזרים על הפעולה המיותרת שלהם. ו ocd, הכאב שלו, הוא לא רק בכך שהאדם חוזר על פעולות שלו, בצורה מיותרת. אלא הכאב שלו, הוא גם בכך ... לו את הבחירה החופשית שלו, ושהוא פועל כמו רובוט בלי בחירה חופשית. והאדם מרגיש ממש שהוא עבד של המחשבות הטורדניות שלו ושל האובססיה שלו. והאדם שסובל מההפרעה הנפשית של ה ocd, נמצא במצוקה מאוד גדולה, לפעמים על סף של שיגעון ממש. שהאדם מרגיש שהוא ממש עומד להשתגע מרוב לחץ נפשי ... מכך שהוא לא סגר את הדלת וכיוב. ובנוסף לכל זה, יש גם את תחושת התסכול של האדם שסובל מה ocd. כי הוא לא מבין את ההיגיון של עצמו, בכך שהוא חוזר על הפעולות שלו. והאדם נראה לו שהוא משוגע ... חוזר עליה. וזה יוצר תחושה של תסכול עמוק וחזק ותחושה של ייאוש ואובדן שליטה. והשאלה היא, איך להתמודד עם ocd? ואיך להתמודד עם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית ועם התנהגות טורדנית כפייתית? והתשובה לכך היא, שטיפול ב ocd נעשה על ידי זה שהאדם מברר עם עצמו באמת, למה באמת הוא עושה את הפעולה שהוא חוזר עליה, לא ... בפעם הראשונה. וחזרה על פעולה מיותרת, היא נובעת ותלויה בכך שכבר עשית את הפעולה בפעם הראשונה. ואדם שסובל מ ocd, מה שהוא מנסה להבין, זה מדוע הוא חוזר על הפעולות שלו, למרות שזה לא הגיוני לחזור עליהן. אבל מה ... הוא עושה את הפעולה בפעם הראשונה, זה ישחרר אותו מביצוע חוזר ונשנה של פעולות מיותרות. והרעיון הוא, שה - ocd והאובססיה, מבטאת את העוצמה ואת החשיבות שהאדם מייחס לביצוע הפעולה בפעם הראשונה שלה. וככל שהאדם מייחס יותר חשיבות ויותר ... הפעולה בפעם הראשונה, כך זה גורר אחריו, את זה שהוא יחזור על הפעולה שהוא עושה, פעם אחרי פעם, בצורה כפייתית שאינה הגיונית. וכאשר האדם מתבונן היטב ושואל את עצמו ברצינות, למה בכלל אני שוטף את הידיים בפעם הראשונה ולמה ... מייחס חשיבות מופרזת מידי יתר על המידה, לביצוע אותה הפעולה בפעם הראשונה. כי האמת צריכה להיאמר, והיא שאם ה ocd מתבצע על פעולה שהיא מאוד חשובה ברמה של חיים ומוות, דהיינו, אם האדם עושה פעולה שכל חייו תלויים בה, ... בהחלט כן הגיוני שהוא יחזור ויבדוק את הדבר פעם אחרי פעם, בגלל החשיבות שלו, ואז ממילא זה כבר לא ocd. וה ocd, הוא רק כאשר האדם עושה פעולה פעם אחרי פעם, כאשר רמת החשיבות של ביצוע הפעולה, הוא לא של חיים ... הפעולה שלו, בגלל שהוא מתייחס בעוצמה גדולה מידי, לביצוע הפעולה בפעם הראשונה. ולכן ממילא זה אומר שהדרך לטיפול ב ocd, היא על ידי זה שהאדם מברר עם עצמו היטב, את הסיבה האמיתית ואת רמת החשיבות של ביצוע הפעולה בפעם הראשונה. ואז ממילא מובטח לאדם שהוא לא יחזור על ביצוע הפעולות שלו, בצורה טורדנית כפייתית וכיוב. ואת הבירור של הסיבה האמיתית, כדאי ומומלץ לעשות עם איש מקצוע שמבין את נפש האדם, ושהוא יכול לעזור ...
הפרעה טורדנית כפייתית, טיפול ב ocd, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, טיפול התנהגותי, חרדה לא הגיונית, מחשבה טורדנית, מחשבה אובססיבית, טיפול קוגניטיבי, טיפול ב או סי די, הפרעה נפשיתהפרעה טורדנית כפייתית, טיפול ב ocd, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, טיפול התנהגותי, חרדה לא הגיונית, מחשבה טורדנית, מחשבה אובססיבית, טיפול קוגניטיבי, טיפול ב או סי די, הפרעה נפשיתהפרעה טורדנית כפייתית, טיפול ב ocd, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, טיפול התנהגותי, חרדה לא הגיונית, מחשבה טורדנית, מחשבה אובססיבית, טיפול קוגניטיבי, טיפול ב או סי די, הפרעה נפשית מהי הפרעה טורדנית כפייתית ואיך ניתן להתמודד איתה? ההפרעה הטורדנית כפייתית, הידועה גם כ - OCD (Obsessive Compulsive Disorder), מתארת מצב שבו אדם סובל ממחשבות טורדניות אובססיביות המובילות לפעולות כפייתיות. במהלך ההרצאה, אליעד כהן מסביר כיצד מחשבות כאלו משפיעות על התנהגות האדם, ולעיתים גם על החיים האישיים שלו, ולמה כל פעולה כפייתית אינה בהכרח תורמת לו אלא דווקא יוצרת נזקים נוספים. הוא מתחיל בסיפור על אדם המאמין שהוא יכול למנוע את ... אם אין סיכון שהוא יגרום נזק נוסף מעצם ביצוע הפעולה. אחת מהשאלות המרכזיות היא אם ההיגיון שמניע את הפעולות הכפייתיות אכן הגיוני או שמא הוא נגרם מתוך חרדה לא רציונלית. למשל, כשאדם סובל מ - OCD, הוא יכול להאמין ... את הכוסות, המשפחה שלו תמות, מתחילה לשאוב את האדם לתוך מצב של חרדה מתמשכת. האם ניתן להוכיח את המחשבות הכפייתיות? אליעד כהן מציין שהבעיה המרכזית במחשבות אובססיביות היא העובדה שאין שום אפשרות להוכיח אם הם נכונות או לא. האדם ... כי אין לו הוכחה שהיא שגויה. זהו מקור הבעיה: אדם עם OCD ימצא את עצמו במעגל סגור של מחשבות טורדניות. הוא יודע שאין הוכחה אמיתית לפעולתו, אך גם לא יכול להוכיח שהמחשבה אינה נכונה. לכן, הוא ימשיך לבצעה, מתוך פחד שלא לבצע אותה יוביל לתוצאה רעה. האם יש היגיון במחשבות כפייתיות? בהמשך ההרצאה, אליעד מציע לשאול את האדם הסובל ממחשבה כפייתית אם הפעולה שהוא מבצע אכן תורמת לו, או אם היא רק יוצרת דאגות נוספות. הוא מציין כי לעיתים קרובות, המחשבות הטורדניות מקבלות חיים משלהן, והאדם מתחיל להאמין שהן האמיתות היחידות. אליעד מציין כי אין שום היגיון לבצע פעולות המנוגדות למציאות, כמו במקרה של סידור הכוסות בבית מתוך אמונה שבכך הוא מונע את מותו של מישהו. כיצד להתמודד עם מחשבות כפייתיות? כדי להתמודד עם מחשבות אובססיביות, אליעד מציע להימנע מלנסות להוכיח את נכונותן או שגיאותן של המחשבות, אלא פשוט לשאול ... של סידור הכוסות מתוך פחד, אז על האדם להפסיק להרגיש שהוא חייב לבצע את הפעולה הזאת. המסקנה היא שפעולה כפייתית אינה משרתת את מטרת האדם אלא רק מוסיפה לו דאגות. האם כל פעולה כפייתית אכן מועילה? בסופו של דבר, אליעד מציין כי אין שום הוכחה שהפעולות הכפייתיות אכן משפרות את המצב. כל פעולה שמבצע האדם מתוך מחשבה שהיא תציל אותו ממצב של סכנה עלולה בסופו של דבר להיגרם לנזק נוסף. במקום להשקיע באנרגיה במחשבות טורדניות, על האדם להבין שהסבל שנגרם ממעגל המחשבות הכפייתיות אינו תורם דבר טוב. יש להימנע מהאמונה הזאת ולפני כל פעולה לחקור אם יש לה ערך אמיתי ולא רק ... ל - OCD? הפתרון שמציע אליעד הוא שיטה של טיפול קוגניטיבי - התנהגותי שבו האדם מבין את מנגנון המחשבות הטורדניות ומפסיק לתת להן כוח לשלוט בו. במקום להתמקד בהוכחה של נכונות או שגיאות המחשבות, על האדם פשוט לבחון את הסיבות האמיתיות שמובילות אותו לפעול בדרך הכפייתית. הפרעה טורדנית כפייתית OCD מחשבה טורדנית טיפול התנהגותי ב - OCD מניעת חרדה לא הגיונית מחשבות אובססיביות טיפול קוגניטיבי ב - OCD מהי ההיגיון שמאחורי הפעולות הכפייתיות בסכנת חיים? במהלך ההרצאה אליעד מציין את הגיונות ההשפעה של מחשבות טורדניות ומעשים כפייתיים על אנשים. הוא מציע דוגמה כדי להמחיש כיצד אדם עשוי לחשוב שהוא יכול למנוע את מותה של משפחתו אם ... על המנגנון שבו אדם מתחיל לבצע פעולה מתוך מחשבה שהיא תציל את משפחתו, אך ככל שעובר הזמן, הפעולה הופכת לכפייתית. בתחילה האדם עשוי להרגיש טוב מהמעשה, אך עם הזמן, הוא נכנס למצב שבו הוא מאמין באמת כי אם לא יסדר את הכוסות, הדבר יוביל למוות של משפחתו. האם ניתן להוכיח את המחשבות הכפייתיות? מהן ההשלכות? בשלב הבא, אליעד מציין את הבעיה שהופיעה עם המחשבות הכפייתיות - זהו מצב שבו לא ניתן להוכיח שהמחשבה אכן נכונה או לא נכונה. הוא מסביר שמאחר שאין הוכחה לכך ... לא ניתן להוציא את האדם מהמחשבה הזאת בשיטה לוגית, ובמקום זאת יש להתמודד עם המהות של המחשבה. האם אמונה בכפייתיות שווה את המאמץ? ההרצאה מתמקדת גם בהבנה של המנגנונים האמוניים שמזינים את ההתנהגות הכפייתית. אליעד מציע את השאלה: מה אם כל מה שאתה עושה הוא בעצם תוצאה של משהו שגורם לבעיה נוספת?, ומסביר שהמחשבות הכפייתיות מקבלות חיים משלהן, עד כדי כך שהן לא מביאות תועלת אמיתית אלא רק מצרות נוספות. הוא עובר להסביר את הגישה החיובית שלא בהכרח יש היגיון במעשיו של האדם, מה שמוביל את המשתתפים לחשוב מחדש על כל מחשבה טורדנית שהפכה לאמונה ללא הוכחה. כיצד להתמודד עם מחשבות כפייתיות? המסקנה של אליעד היא שעל האדם לשאול את עצמו אם המעשה הכפייתי באמת תורם למטרה הרצויה או שמא הוא ... חסרות בסיס. בהנחה שהאמונה אינה נכונה, צריך לבחון את הדרך בה האדם מתמודד עם הפחדים והחששות שגורמים לו למחשבות טורדניות. הפרעה טורדנית כפייתית OCD מחשבה טורדנית טיפול התנהגותי ב - OCD מניעת חרדה לא הגיונית מחשבות אובססיביות טיפול קוגניטיבי ב - OCD עכשיו נניח שבן ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...