ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה טיפשות ✔טיפשות / אביטל רונאל - חלק 1 ✔אביטל רונאל / טיפשות. הוצאת רסלינג. טיפשות. תכונה? מצב? כולנו מסוגלים לזהות... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨טיפשות / אביטל רונאל - חלק 1
אביטל רונאל / טיפשות. הוצאת רסלינג.

טיפשות. תכונה? מצב? כולנו מסוגלים לזהות טיפשות, אך כלל לא ברור אם אנחנו יודעים להגדיר אותה. טיפשות איננה מצב של חוסר השכלה. יכול אדם להיות בעל תארים אקדמיים ובכל זאת להיות טיפש, והקריאה "אבל הוא למד באוניברסיטה" היא קריאתו של זה שאינו יודע להגדיר טיפשות ומחבר אותה חיבורים לא נכונים בהכרח.

ילדים קטנים מזהים טיפשות כאחד הדברים הראשונים. כבר בגן ילדים הן מכנים אחד את השני טיפש, ואחד האיסורים הראשונים שגננת תגיד לילד "אסור לקרוא למישהו טיפש" כלומר עם הכינוי והגינוי נולד מיד כלי של הארה של מותר ואסור.

בסוף שנות השישים תורגם לעברית הספר "בשבחי הכסילות" של ארסמוס מרוטרדם. הספר נעלם לי מזמן מזמן ואני לא זוכר ממנו הרבה. הייתי צעיר מדי. אך אני זוכר את החדווה בה ארסמוס בלשון הפוך על הפוך, כפי שילדים היו קוראים לזה היום, משבח את הטיפשות.

אחת הבעיות היא שקשה להגדיר ולכמת טיפשות. מי שאתה עשוי לקרוא לו טיפש, יש לו רשימת טיפשים משלו וכל הסיכויים שאתה בתוכה. כך טיפשות היא עמדת "מתנגד" לדעתך. התואר עצמו עשוי להיחשב לאלים במקצת. חזרו אל ההגדרה הילדותית. הסופרת ההיסטוריונית ברברה טוכמן בדקה את עניין הטיפשות אצל מנהיגים וכתבה את הספר שנתן את שמו לתופעות שבאו אחריו "מצעד האיוולת".

כעת מגיע ספרה של אביטל רונאל, ומנסה לחקור ולהגדיר ולעשות איזה סדר במושג שתנסה לענות על כמה מהשאלות הללו. אביטל רונאל בת למשפחת דיפלומטים ישראליים נולדה בפראג. גדלה ב - ניו יורק, למדה בברלין הרמנויטיקה, קיבלה תואר דוקטור לספרות בפרינסטון. עבדה עם סיקסו ו - דרידה בפריז, כיהנה כפרופסור בברקלי. בין ידידיה מלבד דרידה אתו עבדה נמצאים אנשים כמו בודריאר, לנצמן ורבים אחרים. התעסקותה הן בפילוסופיה והן בספרות הביאו אותה לחשוב ולכתוב על נושא שפילוסופים פחדו להתעסק אתו ברצינות. רונאל מנהלת דו שיח כפול, הן עם "המורים הגדולים" אך גם עם הקורא.

רשימת ספריה יכולים להראות את הנושאים בהם היא עוסקת ברצינות. "ספר הטלפון: טכנולוגיה, סכיזופרניה ודיבור חשמלי", "מלחמות הקראק: ספרות התמכרות ומאניה" וכמובן "טיפשות" ועוד כמה פרסומים בנושאים שלכאורה נדחקו לשולי המחשבה.

"לא נוכל לתאר לעצמו שמדינה, אפילו ארצות הברית, תקרא תיגר על הטיפשות, כפי שהיא מנהלת מלחמה רבת היקף נגד הסמים... טיפשות חורגת מעבר לחומריות, מערערת אותה. מתרוצצת שלוחת רסן. מנצחת בכמה סיבובים, נסוגה, מוחזרת לעמדת פתיחה אחוזה בלפיתתה של הכחשה, ושבה. טיפשות קשורה במהותה למה שאינו ניתן למיצוי, היא גם זו המתישה את הידע ומייגעת את ההיסטוריה".

פרידריך ניטשה, טיפשות מכילה קשיחות והיא האחראית למשמעת וגידול ילדים.

פתיחה מעניינת להצגת הנושא. הגדרה ראשונית שתלך ותתפתח לכיוונים שונים ורבים בספר הזה. נקודת מוצא אחת היא העובדה שהטיפשות לא נדונה ברצינות. אין אף ספר פילוסופיה עב כרס הנושא את הכותרת "על מהות הטיפשות" אומרת הכותבת ולא ניכר בה חיוך. היא מתכוונת ברצינות גמורה.

טיפשות אינה ניתנת לתיאור. היא איננה פתולוגיה ואינה משמשת כמדד לשום דבר. אך היא מתקשרת לכישלונות הגדולים של המאמץ האנושי. טיפשות היא סוג של חומה שאינה נותנת לעובדות חדשות לשנות את דעתם של אנשים.

פרידריך ניטשה אמר שטיפשות מכילה קשיחות והיא האחראית למשמעת וגידול ילדים. הוא נותן לטיפשות מימד אנושי חיובי, בדרכו החסודה. אך מצד שני ניטשה כפילוסוף, לא עסק בטיפשות כערך פילוסופי לדון בו.

טיפשות איננה דחייה של ידע, היא איננה ניגוד ואין היא צד אחר של החשיבה. היא עומדת לה שם בהיעדר יחס אל הידע. אביטל רונאל כאשת ספרות הולכת לבדוק מה אמרו משוררים על טיפשות, היא תבדוק אצל הומרוס ואצל הלדרליין הגרמני אצלו מצאה סוג של התייחסות. והנה רילקה כתב את "שיר האידיוט" שהוא קורא לה לפרשו.

גוסטב פלובר טען שכתיבה היא "מעשה של טיפשות צרופה" אך מסעו של פלובר מתקלקל כשהוא רואה על אחד משערי פומפי העתיקה גרפיטי הנושא את השם תומפסון, והוא רוגז על טיפשותו של האיש שאיננו מכיר ואין יודע מי הוא, שהפך בטיפשותו את שער הכניסה לפומפי העתיקה לעמוד זיכרון לטיפשותו של אחד תומפסון. הטיפשות החליפה את עמוד האבן, כותב פלובר הכעוס, תומפסון הזה השאיר מאחריו גוש חרא ענקי במקום שם עמד מונומנט. הטיפשים נעשים מה שארסמוס מכנה "כסילוסופים" (foolosophers) ו - פלובר מסכם:

"טיפשות היא דבר בלתי מעורער. כל דבר שמתקיף אותה מתנפץ אליה. כמוה כגרניט, היא קשה ועמידה".

גוסטב פלובר. טיפשות היא דבר בלתי מעורער. כל דבר שמתקיף אותה מתנפץ אליה. כמוה כגרניט, היא קשה ועמידה

רולאן בארת כתב על הטיפשות "גרעין ההתנגדות כשנגדו מתנפצת כל יצירה כתובה". ושוב גוסטב פלובר, בספרו "החינוך הסנטימנטאלי" ישנה דמות של גרמני (מי עוד ייחשב לטיפש אם לא הגרמני) מר שאהוצנישבאך, מתמטיקאי שהמתמטיקה בלעה אותו ואת חייו עליו אומר אחד מגיבורי הספר "מעולם לא היה בחור שהיה טיפש חרוץ יותר". אביטל רונאל תביא ניתוחים מתורות אחרות. כגון כתביו של ז'אן פאול, הוגה גרמני שכתב:

"הסובייקט הטיפש, שאין לו היכולת להתחדש ולהתגבר, ניחן באנרגיה אדיפאלית נמוכה. הוא נאחז ברעיונות, בחפצים ובדוגמות שאביו העביר אליו בילדותו. מכיוון שאין לטיפש רצון לעלות על האב ולדכא אותו, הוא נותר תמיד בצד המוות. ראשו מוגבל ומת. משקף לב לא פחות קטן, מת"

טיפשים נאבקים לשמר את המורשת של אבותיהם ומגייסים כל נשק אפשרי של רוע וטיפשות כל תגלית חדשה גוזלת מהם את ביטחונם ושלוותם. דברים קטנוניים מזינים את רוחם הקטנונית. הטיפש פועל אך ורק עם הידוע מכיוון שהוא מחקה ומעריץ בלבד. יכול פאול להגיד שהטיפש הוא גם יצור קורא, המגלה עניין בחשיבה של אחרים מאשר ביצירת מחשבות משל עצמו.

רוברט מוסיל, סופר גרמני מוערך מאוד, כתב מאוחר מדי (1933) מסה שכבר לא פורסמה על הכניעה לכוח הנציונאל סוציאליסטי שעיקרה:

"הנאציונאל סוציאליזם תובע בראש וראשונה שהאינטלקט ייטמע וייכנע באופן מוחלט לתנועה".

תקופת הנאורות שהתחילה במאה השמונה עשרה ונתפסה בעיני רבים כמלחמה בטיפשות היא זו שהייתה יכולה, בהתחדשותה, להביא אנשים כמו רוברט מוסיל או פרימו לוי לנסות ולהבין את המלחמה נגד האינטלקט של הנאציונאל סוציאליזם. האם הנאורות חזקה מספיק לרסן, לדחות או לשכך את התקוממותה של הטיפשות? ההיסטוריה הקרובה אינה מוכיחה זאת. האינטלקטואל החושב כשל מול הגל העכור.

סופרים מכירים את המלחמה בטיפשות בניסיונם לעלות מדרגה אחת מעליה. רבים מהם ביטאו את המלנכוליה שחש אדם הבוחן את כישלונו להתרומם מעל מדרגת הטיפשות הראשונה. תומס פינצ'ון האמריקאי הודה, אחרי שביקשו ממנו לעבור על כתביו המוקדמים כדי לחדש את פרסומם:

"ייתכן שאתם כבר יודעים איזו מהלומה לאגו עשוי להנחית הצורך לשוב ולקרוא מה שכתבת לפני עשרים שנה. "

ארצ'י באנקר הגזעני הסקסיסטי הטיפש והפאשיסטי. התכונות היוצרת טיפש מושלם.

בהמשך הוא מסביר שלא רק לאיכות הכתיבה עצמה אלא לחומר מחשבה שלו, התכוון. להיפגש מחדש בעמדה האינפנטילית, ביכולת להיות מטופש לעסוק בערכים של מתבגרים בלי לעמוד מהצד.

ואם יש צורך להביא את הדוגמה האולטימטיבית לדמות הטיפש האמריקאי, דמות שזלגה לה דרך הסדרה הטלוויזיונית של שנות השבעים אל כל העולם הרי זה ארצ'י באנקר הגזעני, הסקסיסטי, הטיפש והפאשיסטי. התכונות היוצרת טיפש מושלם.

הגל מתח ביקורת על שלינג על שהציב את הטיפשות במקור הישות. היעדר אינטליגנציה מכונן אינטליגנציה. הגל נלחץ מהאפשרות. מלבד ניטשה אין התייחסות פילוסופית לטיפשות. הורקהיימר ו - אדורנו רואים בטיפשות צלקת. "חלקה זעירה ומיובלת של אי רגישות".

בספרות, הטיפשות נבחנת רק במימד הנושא. טיפשותו של בובארי, כסילותם החביבה והמצחיקה של בובאר ופקושה אצל פלובר. אצל הנרי ג'יימס אין להבין אם נאמנותה חסרת המעצורים של הגיבורה למאהבה היא טיפשות או נשגבות.

"אין חטא זולת הטיפשות" אמר אוסקר ווילד ומכאן יוצאת הכותבת במסע אחרי המלה. האחר הוא טיפש. הגדרה המתחילה ביוון העתיקה. פריקלס אמר שמי שאינו אתונאי, הוא אידיוט. וכך כל האתונאים, מלבד הציניקנים נעשו אידיוטים. אם כי ישנם פרושים אחרים למושג הישן שחלקם יגיד, כפרי, תמים, ילדותי. אידיוט הוא מושג שהספרות בעיקר תשכלל מדור לדור. החלטתו של היידגר לא לעקור ל - ברלין הוא מעשה " אנטי יווני".

כאן מביאה אביטל רונאל קטע המתייחס לשאלת השפה המגדירה. המלה stupidity האנגלית שיש לה מלה דומה בעלת מובן שונה במקצת dumbnessשהיא מכוונת יותר לכיוון "סתום" מול ה dummheit הגרמנית וה betise הצרפתית שכבר מכילה צל זואולוגי. לכן שאלת התרגום שמעלה רונאל מדברי היידגר האם צריך לתרגם את ה dummheit שלו ל stupidity משמעה, הייתי טיפש ב1933 או אולי ל dumbness במשמעות, היייתי סתום ויש הבדל סמנטי בין שתי ההגדרות העצמיות הללו.

אוסקר ווילד. אין חטא זולת הטיפשות.

הגרמנים העמידו מיני שלומיאלים, גיבורים טיפשיים בתרבותם גם את המושג שווה לכלום (taugenichts) מוסיל במסה שלו על הטיפשות בודק את השוואת בני האדם לעדר כבשים. מצד אחד, כבשים הם דימוי של האלוהים לבני אדם. אלוהים מכנה את בניו לעתים קרובות עדר. או כבשים טועות. ישו הוא כבשה, שה האלוהים. אנחנו מצד שני, הפכנו אותן לסמל הטיפשות. האם יתכן שאלוהים טעה עד כדי כך? שואל מוסיל כי הוא הרי אהב את הכבשים. תמיד הגן על העדר, כי הכבשה כמעט אף פעם אינה נתפסת כיחידה.

חכמים מפחדים להיהפך לטיפשים. שופנהאואר אמר שאפשר להפוך סטודנטים חכמים לטיפשים אם יאלצו אותם לקרוא את הגל. רוזה לוקסמבורג דיברה על היטמטמותו של עם. ז. ז רוסו אמר שאי יכולתו של האדם להיות לבד הופכת אותו לטיפש. האדם החכם חי בגפו. בימינו אומרים שהטלוויזיה, שכולם צופים בה, מטמטמת. קרל מרקס היטיב להבין את הטיפשות והעמיד אותה ככוח היסטורי שלישי אחרי כלכלה ואלימות. כבר בגיל תשע עשרה כתב מרקס את המכתם:

"בכיסא נוח, בטיפשות נינוחה, יושב בלי להשמיע הגה, הציבור הגרמני. "

אצל מוסיל מוצאת רונאל הגדרה ראשונית מעניינת:

"אנחנו אומרים "אנחנו" במקום אני. האנחנו זוקפת ראש בחסות מפלגה, אומה, כת, או זרם אמנותי"

"כל דבר שאנו עושים עשוי להראות טיפשי. זה שלא הצלחת להירדם אמש. זה שכל הקיץ התעניתי בגלל מקלחת של השכנים, זה שאת הולכת לאכול ארוחת צהרים, זה שאנחנו בקשר זוגי, זה שאנחנו לא בקשר זוגי... אין שום דבר שאיננו טיפשי, אך שום דבר איננו הטיפשות שלעצמה... הטיפשות היא הגבול של הגבול" את זה אומרת רונאל.

וציטטה של אינשטיין תאמר את הדברים בדרכו:

"יש שני דברים אין סופיים. היקום והטיפשות האנושית, אבל אני לא בטוח לגמרי לגבי היקום".

* טיפשות / אביטל רונאל - חלק 2.
גמילה מהתמכרויות איכות כתות מלחמות דמות שכנים רצון היקום מנהיג זיכרונות אינטלקטואל טיפש טיפשות
טיפשות או התמדה, ציטוטים של אלברט איינשטיין, טיפשות או נחישות, אי שפיות לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות, טיפשות היא לחזור על אותה הפעולה בכל פעם לצפות לתוצאה אחרת, חזרתיות, אקראיות, סיבתיות, לחזור שוב ושוב
טיפשות או התמדה, ציטוטים של אלברט איינשטיין, טיפשות או נחישות, אי שפיות לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות, טיפשות היא לחזור על אותה הפעולה בכל פעם לצפות לתוצאה אחרת, חזרתיות, אקראיות, סיבתיות, לחזור שוב ושוב
טיפשות או התמדה, ציטוטים של אלברט איינשטיין, טיפשות או נחישות, אי שפיות לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות, טיפשות היא לחזור על אותה הפעולה בכל פעם לצפות ... אקראיות, סיבתיות, לחזור שוב ושוב מהו ההבדל בין טיפשות לבין התמדה? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מתאר את ההבדל בין טיפשות להתמדה תוך הצגת דוגמאות שונות. הוא מתחיל ... מבלי להצליח. הוא מציין כי במצב כזה, ברור שזו פעולה טיפשית כי התנאים לא משתנים, והאדם מצפה לתוצאה ... שנסיבות הפעולה לא השתנו. זהו למעשה ביטוי מובהק לטיפשות - לחזור על אותה פעולה ולהתעקש על תוצאה ... בדיוק, אינה יכולה להוביל לתוצאה שונה, וזהו המקרה של טיפשות. לעומת זאת, אם מדובר במצב שבו ישנו אלמנט ...
חוכמה / טיפשות - האם זו חוכמה מאוד גדולה או טיפשות מאוד גדולה?
... טיפשות - האם זו חוכמה מאוד גדולה או טיפשות מאוד גדולה? לפעמים מה שנדמה לאדם כטיפשות מאוד גדולה הוא בכלל דבר חוכמה מאוד עמוק. שמרוב שהוא עמוק וקשה להבנה, לכן הוא נדמה לאדם כטיפשות או אפילו כטיפשות מאוד גדולה. מצד שני יכול להיות מצב שבו נדמה לאדם על דבר כלשהו שהוא דבר חוכמה מאוד גדול ועמוק וכולי, למרות שבאמת הוא טיפשות מאוד גדולה במסווה ובתחכום מאוד גדול. והשאלה היא, כאשר האדם לא מבין איזה עניין עמוק, כיצד באפשרותו לדעת האם זו טיפשות מאוד גדולה או חוכמה מאוד גדולה? תשובה: מצד האמת הדרך היחידה לדעת על משהו האם הוא דבר חוכמה או דבר טיפשות, היא רק על ידי זה שיודעים את האמת ומשווים את הרעיון הספציפי אל ידיעת האמת. היינו כי כל זמן שהאדם לא רואה את התמונה המלאה ולא יודע את האמת כולה, הרי שיכול להיות שאותו הדבר שנדמה לו למאוד חכם, יכול להיות שהוא מאוד טיפש ולהפך. וכאשר האדם רואה את התמונה המלאה, רק אז הוא באמת מבין ומבדיל בין חוכמה לטיפשות. ואחרי שהבנו שצריך לדעת את האמת כדי להבדיל בין חוכמה גדולה במסווה של טיפשות לבין טיפשות גדולה במסווה של חוכמה, עכשיו נשאלת השאלה מה בדיוק אמור לעשות האדם ברמה המעשית עד שהוא יגלה מה היא החוכמה ומה היא הטיפשות? תשובה: ראשית יש להבין כי כדי לראות את התמונה המלאה, לשם כך צריך האדם להכיר גם את החוכמה וגם את הטיפשות. היינו כי התמונה המלאה כוללת בתוכה גם את הטיפשות וגם את החוכמה. וכאשר רואה האדם את התמונה המלאה, הרי שהוא בעצם אמור להבין גם את שורש השכל ואת שורש החוכמה שיש בתוך הטיפשות הכי גדולה. כי באמת בכל דבר בעולם יש שכל כל שהוא. ושקר גדול הוא כזה שנקודת האמת שבו מאוד חזקה. וטיפשות גדולה היא כזו שנקודת השכל שלה מאוד חזקה. ומי שרואה את התמונה המלאה, הוא יודע להבין ולזהות ולהפריד בין שורש האמת שנמצא בתוך השקר לבין המעטפת החיצונית שלו. וגם להבדיל בין שורש השכל שנמצא בתוך הטיפשות הכי גדולה, לבין המעטפת החיצונית שלה. ולמה אנחנו מקדימים את העניין הזה? כדי להבהיר לאדם שגם אם ... כאשר האדם רוצה לראות את התמונה המלאה ולדעת את האמת, לפעמים הוא גם טועה אפילו בטעויות גדולות. משום שהשכל של התמונה המלאה גדול יותר מהשכל של הטיפשות. ולפעמים בדרך להגיע אל השכל הכולל של החוכמה והטיפשות, בדרך לכך עוברים דרך השכל הקטן יותר של הטיפשות. כך שחשוב לאדם להבין, שגם אם הוא טועה, זה לא קריטי. דהיינו, אם נדמה לאדם על איזה שקר שהוא אמת, אין לו ברירה לאדם אלא ללכת אחרי נקודת האמת שלו. כי מבחינתו זאת האמת. ואם האדם חושב בטעות על איזו טיפשות שהיא דבר חוכמה, הרי שאין לו ברירה אלא ללכת אחרי מה שהוא מבין שזאת האמת והשכל. וגם להפך, אם חושב האדם בטעות על איזה דבר אמת וחוכמה שהוא טיפשות ושקר, אין לאדם ברירה אלא להתרחק מאותו דבר השקר הטיפשות, למרות שהוא האמת. כי ביחס לנקודת המבט של האדם, הדבר הזה הוא שקר, ואין לו ברירה אלא להתרחק ... דבר, על ידי זה הוא מתקרב אל השורש של האמת ושל השכל, ושאר התוספות המיותרות נעלמות. וכן הוא הדבר גם להפך. היינו כי כאשר האדם מתרחק מאיזה דבר טיפשות ושקר, על האדם לנסות להבין את השכל ואת הסיבה שבגללה הוא מתרחק מהשקר ומהטיפשות הזו. כי על ידי זה האדם מחדד אצל עצמו טוב יותר את השכל של האמת וכולי. וכמובן שבאפשרותו של האדם גם לנסות להבין את השכל ואת האמת שיש בתוך הטיפשות, ולהבין גם מדוע זאת טיפשות. ונסביר: בכל דבר טיפשות יש שכל. שכל כלשהו שיצא מפרופורציה ושהוא לא ממש מאוזן עם שאר הכוחות השונים. ובאפשרותו של האדם להתרחק מדבר טיפשות מכמה סיבות. אפשרות ראשונה היא, שהאדם מתרחק מדבר
שכל כמגבלה, חוכמה או טיפשות, אין שכל אין דאגות, יותר שכל יותר טוב, יותר שכל יותר רע, טיפשות טובה, טיפשות רעה, סיפורי מעשיות, מעשה מחכם ותם, יוסיף דעת יוסיף מכאוב, מעשה בחכם ותם
שכל כמגבלה, חוכמה או טיפשות, אין שכל אין דאגות, יותר שכל יותר טוב, יותר שכל יותר רע, טיפשות טובה, טיפשות רעה, סיפורי מעשיות, מעשה מחכם ותם, יוסיף דעת יוסיף מכאוב, מעשה בחכם ותם
... כמגבלה, חוכמה או טיפשות, אין שכל אין דאגות, יותר שכל יותר טוב, יותר שכל יותר רע, טיפשות טובה, טיפשות רעה, סיפורי מעשיות, מעשה מחכם ותם, יוסיף דעת יוסיף מכאוב, מעשה בחכם ותם האם שכל הופך את החיים לטובים יותר או גרועים יותר? אליעד כהן מציג בשיחה את השאלה המורכבת: האם עדיף ...
אמונה באלוהים טיפשות או חוכמה, האם אדם חכם יכול להאמין באלוהים? האם להאמין באלוהים זו טיפשות? מה הקשר שבין חוכמה לבין אמונה באלוהים? מנת משכל ואמונה באלוהים, אינטליגנציה ואמונה באלוהים, אנשים חכמים שמאמינים באלוהים
אמונה באלוהים טיפשות או חוכמה, האם אדם חכם יכול להאמין באלוהים? האם להאמין באלוהים זו טיפשות? מה הקשר שבין חוכמה לבין אמונה באלוהים? מנת משכל ואמונה באלוהים, אינטליגנציה ואמונה באלוהים, אנשים חכמים שמאמינים באלוהים
... באלוהים טיפשות או חוכמה, האם אדם חכם יכול להאמין באלוהים? האם להאמין באלוהים זו טיפשות? מה הקשר שבין חוכמה לבין ... האם אדם חכם יכול להאמין באלוהים? אליעד כהן פותח בשאלה מרכזית, האם אדם חכם יכול להאמין באלוהים או שמא להאמין באלוהים זו טיפשות מוחלטת? אליעד מדגיש שלכאורה נדמה כי ככל שאדם יותר חכם, הוא פחות נוטה להאמין באלוהים, בעוד שככל שהוא טיפש יותר, הוא מאמין יותר. אולם, ... שרואה את האמת. מבחינתו, לראות את האמת פירושו לראות את המציאות כפי שהיא באמת. אם משהו באמת קיים ואתה חושב שהוא אינו קיים, אתה טיפש. לעומת זאת, אם משהו אכן קיים ... אולי דמות לא הגיונית? אליעד טוען שדווקא בגלל מגוון ההגדרות האפשריות הללו, לא ניתן לקבוע באופן מוחלט שאמונה באלוהים מצביעה על טיפשות. האם האמונה באלוהים יכולה ... פשטנית שמבטלת את קיומו של אלוהים לחלוטין. סיכום: האם חכם להאמין באלוהים? המסר המרכזי של אליעד הוא שאמונה באלוהים אינה בהכרח טיפשות ואינה סותרת בהכרח חוכמה או ... תפיסתם לגבי האלוהים היא תפיסה פילוסופית, עמוקה ומדויקת יותר, האמונה שלהם נכונה ואפילו מעידה על חוכמה. האם להאמין באלוהים זו טיפשות? האם אדם חכם יכול להאמין ... באמת? מה זה להאמין באלוהים? האם להאמין באלוהים זו חוכמה? האם באמת יש אלוהים? מדענים שמאמינים באלוהים, חוכמה ואמונה באלוהים, טיפשות ואמונה באלוהים, מה זה אלוהים ...
חכמה, טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 1
חכמה, טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 1
... טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 1 איך לדעת אם אתה חכם או טיפש באמת? כל אדם חושב לפעמים שהוא חכם ואילו אחרים טיפשים, או להפך, שהוא טיפש וכולם סביבו חכמים ממנו. אליעד כהן מסביר כי השאלה אם האדם הוא חכם או טיפש היא שאלה של נקודת מבט ושל פרספקטיבה בלבד. קיימות למעשה כמה אפשרויות ביחס שבין האדם לסביבה: אפשרות ראשונה - האדם חושב שכולם טיפשים ורק הוא חכם. אפשרות שנייה - האדם חושב שכולם חכמים ורק הוא טיפש. אפשרות שלישית - האדם חושב שכולם טיפשים כולל הוא עצמו. אפשרות רביעית - האדם חושב שכולם חכמים כולל הוא עצמו. אפשרות נוספת ועמוקה יותר - האדם חושב שכל בני האדם הם גם חכמים וגם טיפשים בו זמנית, כולל הוא עצמו. אפשרות אחרונה - שאין בכלל דבר כזה טיפש או חכם. אליעד מסביר שהרוב בדרך כלל נוטים לחשוב שהם חכמים וכולם ... האדם מאמין שהוא רואה את האמת טוב יותר מהסביבה. אך בהמשך, לפעמים אותו אדם מגיע למצב של ספק עצמי ומתחיל לחשוב שאולי דווקא הוא הטיפש וכולם חכמים. הוא מדגיש שגם אנשים שהיו בטוחים שהם הכי חכמים בעולם, לעיתים גילו מאוחר יותר שהם בעצם טעו. האם אפשר להיות טיפש וחכם בו זמנית? אליעד מוסיף שישנה אפשרות מיוחדת שבה האדם אינו מבדיל בין חוכמה לטיפשות, כלומר, הוא מצליח לראות שבכל דבר יש גם חוכמה וגם טיפשות, או שהוא רואה שבכל דבר יש אך ורק חוכמה. הוא מדגיש שהמצב האופטימלי שאליו האדם יכול להגיע הוא לראות שכל דבר קיים בעולם הוא רק חכם, בלי טיפשות בכלל. במצב כזה האדם לא אומר בכל דבר יש גם חוכמה וגם טיפשות, אלא ממש מזהה שכל דבר שקורה הוא חכם לחלוטין, בלי שום היבט טיפשי . האדם רואה שכל הטעויות, כל הדברים שלכאורה נתפסים כטיפשות, הם למעשה ביטוי של חוכמה נסתרת. מהי ההגדרה האמיתית של חוכמה וטיפשות? אליעד דן לעומק בשאלה מהי בכלל חוכמה ומהי טיפשות. בדרך כלל אנשים קובעים אם משהו הוא חכם או טיפשי לפי אמות המידה וההיגיון המקובלים בחברה. אך אליעד מבהיר שהגדרות אלה אינן מוחלטות. למשל, אדם יכול לחשוב שרעיון מסוים הוא טיפשי משום שהוא אינו מצליח להבין את ההיגיון שעומד מאחוריו, אך אדם ... דרך שאיש אחר לא חשב עליה, דרך שתאפשר לו לצאת לכל מקום אחר ביקום, וכך למעשה יהפוך לחכם ביותר. מה באמת קובע אם רעיון הוא חכם או טיפשי? אליעד ממשיך ומסביר שהדרך שבה אנשים מעריכים רעיונות (האם הם חכמים או טיפשיים) קשורה למורכבות הרעיונות. לעיתים אנשים מתרשמים שמורכבות היא סימן לחוכמה, ופשטות היא סימן לטיפשות. אך גם כאן הוא מבהיר שזה לא בהכרח כך. אדם יכול לחשוב באופן מורכב וליצור פתרונות מאוד מסובכים, אך למעשה מדובר בטיפשות , משום שהפתרון הפשוט היה זמין יותר וקל יותר להשגה. מצד שני, יש אנשים שנראים טיפשים משום שהם לא מסוגלים לחשוב בצורה מורכבת, אך דווקא החשיבה ...
טיפשות / חוכמה - כיצד לגרום לטיפשות להיעלם מעצמה? איך להפוך טיפשות לחוכמה?
טיפשות חוכמה - כיצד לגרום לטיפשות להיעלם מעצמה? איך להפוך טיפשות לחוכמה? שיגעון. טיפשות. חוכמה. מהי הדרך הנכונה לגרום לטיפשות להיעלם מעצמה? תשובה: על ידי שמתייחסים אליה כמו שמתייחסים אל חוכמה. הסבר: טיפשות = חוסר חוכמה = אמת חלקית = היגיון משובש = הוצאת דבר מהקשרו = טעות. כדי לגרום לטיפשות להיעלם, יש להתייחס אליה כאילו הייתה דבר חכם. דהיינו, לנסות להבין את ההיגיון שלה, כאילו הייתה דבר חוכמה. כאשר מנסים להבין את ההיגיון של הטיפשות, זה מכניס את הטיפשות למסגרת של ההיגיון. כאשר הטיפשות נכנסת לתוך המשחק של השכל, ממילא זה שומט את הקרקע מתחת לרגליים שלה והיא נעלמת ... השגויה. אל תפחד לשאול שאלות על החשיבה המוטעית. שאלות מובילות אל האמת האמיתית. תמשיך לשאול שאלות גם על התשובות עצמן. עד שתגיע אל האמת. הרעיון הוא כי אין צורך לפחד מהטיפשות ולחשוש ממנה. פשוט צריך להכניס אותה למסגרת של חשיבה שכלית. ברגע שהשכל בוחן באמת את דעה כלשהי, בסופו של דבר נשארת האמת = החוכמה. מה שהופך את הטעות לטעות טיפשות דמיון, זה רק הריחוק של השקר מהשכל. כאשר מאלצים את הטעות להתמודד עם השכל, על ...
טיפשות / חוכמה - איך להתמודד עם טיפשות? איך להפוך את הטיפש לחכם?
טיפשות חוכמה - איך להתמודד עם טיפשות? איך להפוך את הטיפש לחכם? שאלה: איך אפשר להפוך אדם טיפש לאדם חכם? איך אפשר להתמודד עם אדם שטועה, ולהוביל אותו אל השכל הישר? וגם, איך באפשרותו של האדם להתגבר על מחשבות טיפשיות שמציקות לו, ולחשוב יותר בהיגיון? תשובה: מי שיתבונן בעניין ... גם למשוגע ולטיפש, יש את השכל ואת ההיגיון שלהם, שהוא מבוסס בצורה כלשהי על ההיגיון הרגיל. אלא, שהוא יצא מאיזון ומפרופורציה נכונה. וכל טיפשות בעולם, מבוססת על שכל אמיתי כלשהו, אלא, שהוא לא מאוזן עם שאר הדברים הנכונים. וזה אומר, כי אפשר להפוך כל אדם טיפש לאדם חכם, על ידי זה שמקשרים את האדם הטיפש, אל החלק של החוכמה שיש בתוך המחשבה שלו. כי כאשר אדם אומר דבר שגוי כלשהו, הדבר הזה לא נובע מתוך רוע, אלא מתוך זה שהוא באמת חושב שהוא צודק. והטיפש נאחז בנקודת אמת כלשהי, ולא מצליח לאזן אותה עם שאר הדברים שמסביב. כדי לעזור לאדם שיש לו טעות מחשבתית, או בכלל כדי להראות לטיפש את הטעות שלו, וכדי להוביל אותו אל הדרך הנכונה יותר, לשם כך יש לנסות להבין את נקודת האמת, שקיימת בתוך דבר הטיפשות. וכאשר האדם מוצא ומבין את הדבר הנכון, שיצא מאיזון ושנמצא בתוך הרעיון הטיפשי, על ידי זה אפשר לקשר את הטיפשות לשכל שבתוכה, ולהפוך אותה לשכל אמיתי ומאוזן. לדוגמה: נניח ... תנסה לגרום לו להבין טוב יותר את עצמו. ותנסה להחזיר אותו למסלול של חשיבה עצמאית, שלא נובעת מתוך רצון להתגונן. בן אדם שמתייחסים אליו כטיפש, בדכ הוא נמצא בעמדת התגוננות. ולא משנה כמה ינסו להסביר לו את ... לראות אותה, בהקשר הנכון ובפרופורציה המתאימה. וברגע שמצליחים להבין את נקודת האמת שמסתתרת בתוך הרעיון השגוי, על ידי זה אפשר לגרום לאדם הטיפש להתחיל לחשוב בהיגיון. ולו רק, על ידי זה שהוא יבין טוב יותר את עצמו. לפעמים קל יותר להתמודד עם אדם חכם שחושב אחרת ממך, מאשר עם אדם טיפש שלא מבין לא את עצמו ולא אותך. ולכן בשלב הראשון, נסה לגרום לאדם ... את עצמו. ואחרי שהוא יבין את עצמו, אחכ אפשר לנסות לגרום לו להבין עוד דברים נוספים. אך שלב ראשון על האדם לנסות להבין את עצמו. וכדי לגרום לטיפש להבין אותך, לשם כך צריך לגרום לו לחשוב בהיגיון. וכדי לגרום לו ... להתייחס אל הדברים ברצינות. כאשר נקודת ההתחלה היא, שהוא מתחיל להתייחס לעצמו בצורה רצינית יותר, ומנסה להבין את עצמו טוב יותר. כי לפעמים הטיפש מתעקש סתם. ולפעמים הטיפש כבר שכח מדוע הוא חשב שהוא צודק, ועכשיו מבחינתו זה רק עניין אישי, שהוא רוצה להמשיך להיאחז בדעה האישית שלו. וכאשר מנסים לגרום לאדם הטיפש להבין את השכל שיש בתוך הדברים שלו, על ידי זה מוציאים אותו ... נוספים, שבאמצעותם הוא יראה את התמונה המלאה ויבין בעצמו מהי האמת. ואת כל הנל צריך לדעת לעשות בחוכמה ובמינון הנכון. כי כאשר מסבירים לטיפש את שורש הטעות שלו, צריך לדעת לעשות את זה במינון הנכון. שמצד ... יותר למחשבה שלו. וצריך לדעת לעשות את זה בחוכמה ובמינון הנכון, לפי האדם עצמו. וכל הנל נכון, גם לגבי האדם עצמו, שמנסה להתמודד עם מחשבה טיפשית שמציקה לו. ודרך ההתמודדות, היא אותה הדרך כנל. על האדם להתייחס ... מבוססת. ולא סתם להתעלם ממנה, אלא לנסות להבין אותה. אבל, להבין גם מדוע היא לא נכונה, ולאזן אותה עם שאר המחשבות הנכונות. ונסכם: בכל טיפשות יש שכל כלשהו. אלא שהוא לא מאוזן. והדרך להפוך כל טיפשות לשכל ישר, היא על ידי זה שמוצאים את השכל שיש בתוכה, ומאירים ...
חכמה, טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 2
חכמה, טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 2
... טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 2 איך אפשר להבדיל בין חכם לטיפש באמת? אליעד כהן מסביר לעומק את נושא החכמה והטיפשות, ושואל כיצד אדם יכול להבחין מתי מישהו הוא באמת חכם או טיפש. לדבריו, אנשים חושבים שהם יודעים מי חכם ומי טיפש לפי פעולות שנראות להם הגיוניות או לא הגיוניות. למשל, אם מישהו מנסה לצאת דרך קיר למרות שיש לידו דלת, באופן אוטומטי ייחשב טיפש. אך אליעד טוען שאין זו בהכרח טיפשות, כי אולי דווקא באותו רגע לאותו האדם יש היגיון נסתר. אולי האדם שנראה מנסה לצאת דרך קיר מנסה להוכיח נקודה כלשהי, או אולי הוא רואה משהו שאתה לא רואה. מדוע אדם שמנסה ... קיר יכול להיות חכם? אליעד מסביר זאת כך: נניח שאתה רואה אדם שמנסה לצאת דרך קיר למרות שיש דלת פתוחה לידו. אתה מיד חושב שהוא טיפש. אבל אולי דווקא הפעולה שלו היא ביטוי לחכמה מיוחדת, שאתה אינך יכול להבין, בגלל שאתה שופט אותה לפי ההיגיון המוכר שלך. אותו אדם יכול לנסות לעבור דרך קיר כי הוא רואה ... ומבין שמדובר בשיגעון, ולכן לא היה ממשיך במאמץ האינסופי הזה. לסיכום, אליעד כהן מציג את השאלה האם חכמה היא באמת חכמה והאם טיפשות היא אכן טיפשות. הוא מעודד את האדם לבחון מחדש את תפיסותיו, לעצור ולהקשיב למחשבות שהן מחוץ להיגיון הרגיל, ולשקול שמה שנראה משוגע עשוי להיות חכם במיוחד. הוא מדגיש שאין חכם ואין טיפש באמת, אלא הכל עניין של נקודת מבט ומידת הפתיחות לרעיונות חדשים. מהי חכמה אמיתית? האם אני משוגע או חכם? איך לזהות שיגעון? מדוע אנשים עושים דברים חסרי היגיון? האם ...
טיפשות / חוכמה. מהי מהותה של החוכמה / טיפשות? איך להימנע מטיפשות ולהיות חכם?
טיפשות חוכמה. מהי מהותה של החוכמה טיפשות? איך להימנע מטיפשות ולהיות חכם? מהי מהותה של הטיפשות? איך להימנע ממנה? מהי מהותה של החוכמה? איך להגיע אליה? טיפשות = חוסר ידיעת האמת = שקר = דמיון. חוכמה = ידיעת האמת = אמת = שכל. שורשה של הטיפשות הוא השקר והדמיון שמטעה את האדם. אדם שרוצה להיות חכם יותר, עליו להתקרב תמיד אל האמת. כאשר האדם מחפש תמיד את האמת ובודק ...
האם יותר קל לרמות אנשים שמאמינים באלוהים? טיפשות ואמונה באלוהים, 2 סוגים של אמונה באלוהים, אמונה באלוהים מתוך טיפשות, אמונה באלוהים מתוך חוכמה, האם קל לרמות אנשים מאמינים? את מי קל לרמות? 2 סוגים של מאמינים באלוהים
האם יותר קל לרמות אנשים שמאמינים באלוהים? טיפשות ואמונה באלוהים, 2 סוגים של אמונה באלוהים, אמונה באלוהים מתוך טיפשות, אמונה באלוהים מתוך חוכמה, האם קל לרמות אנשים מאמינים? את מי קל לרמות? 2 סוגים של מאמינים באלוהים
... אנשים שמאמינים באלוהים? טיפשות ואמונה באלוהים, 2 סוגים של אמונה באלוהים, אמונה באלוהים מתוך טיפשות, אמונה באלוהים מתוך חוכמה, האם קל לרמות אנשים מאמינים? את מי קל לרמות? 2 סוגים של מאמינים באלוהים האם יותר ... באלוהים מאמינים באלוהים מתוך טיפשות? האם קל לרמות אנשים מאמינים? האם יש אלוהים? האם אפשר לרמות חכמים? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על טיפשות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: טיפשות, איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: טיפשות, איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפרש חלומות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשפר את הזיכרון? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשנות תכונות אופי? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשתול מחשבות? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בראיון עבודה? איך למצוא זוגיות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לקבל החלטות? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לנהל את הזמן? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה המשמעות של החיים? מי ברא את אלוהים? האם יש או אין אלוהים? האם יש משמעות לחיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? בשביל מה לחיות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש אמת מוחלטת? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם הכל אפשרי? איך להנות בחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש בחירה חופשית? האם באמת הכל לטובה? למה לא להתאבד? איך להיות מאושר? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה העולם קיים? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי להפרעות קשב וריכוז, אימון אישי למציאת זוגיות, קואצ'ר בנושא טיפשות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1406 שניות - עכשיו 11_07_2025 השעה 19:10:08 - wesi4