... בעלי
חיים, התעללות בבעלי
חיים, פגיעה בבעלי
חיים, התאכזרות לבעלי
חיים, אכזריות, רחמנות, זכויות בעלי
חיים, צמחונות, להתעלל בבעלי
חיים, להתאכזר לבעלי
חיים למה קשה לנו לראות שמתעללים בבעלי
חיים? כשאדם רואה מקרה של התעללות בבעלי
חיים, למשל מישהו זורק אבן על חתול, מתעוררת בו תחושה קשה של צער וכאב. אליעד מסביר שהסבל במקרה הזה אינו נובע רק מכך שהאדם רואה את בעל
החיים סובל, אלא משילוב של שתי אמונות מרכזיות שנמצאות בתודעת האדם: החתול סובל. זה רע לי שהחתול סובל (כלומר, האדם אינו רוצה שזה יקרה). אליעד מדגיש שלא ... באמונה אחת, אלא בשילוב של שתיים. האדם מאמין שהחתול סובל, ומיד לאחר מכן הוא מרגיש שזה רע עבורו, או שהוא לא רוצה שזה יקרה. מהן האמונות שמובילות לסבל כשמתעללים בבעלי
חיים? לפי אליעד, האמונה הראשונה - שהחתול סובל - עשויה להיות אמיתית או שגויה. אולי האדם רק מדמיין שהחתול סובל, או שהחתול באמת סובל. אבל האמונה השנייה ... לא מספיק לחשוב שהחתול סובל כדי לסבול בעצמך. צריך להוסיף את האמונה שזה רע לך באופן אישי, או שאתה לא רוצה בזה. אליעד מביא דוגמה שממחישה זאת היטב: אם האדם יראה בעל
חיים שסובל אבל יחשוב שזה לא רע עבורו, הוא לא יסבול בעצמו. הוא עשוי להיות אדיש או אפילו להרגיש טוב מהסבל של בעל
החיים . מצד שני, אם הוא מאמין שהחתול סובל, ושהסבל הזה הוא רע עבורו באופן אישי - הוא יחווה צער גדול. איך אפשר להכיל את ההתעללות בבעלי
חיים מבלי לסבול? אליעד מראה שיש כמה דרכים להכיל את הסיטואציה מבלי לסבול. דרך אחת היא לשאול למה אני חושב שזה רע?, להטיל ספק באמונה שזה רע שהחתול סובל. ... האם באמת ראיתי שהחתול סובל? אולי דמיינתי?. זו גישה עמוקה יותר, כי היא מעלה אפשרות שכל המציאות שהאדם תופס אינה וודאית. האם יש משהו טוב בתחושת הצער על התעללות בבעלי
חיים? למרות הסבל, אליעד מסביר שיש צדדים חיוביים לתחושת הצער עצמה. למשל, אם לאדם לא תהיה שום תחושת רחמים על בעלי
חיים, סביר להניח שגם לא יהיו לו רחמים על עצמו, והוא יפסיק לפעול ולקיים
חיים נורמליים. מכאן עולה שהצער והרחמנות הן תחושות שמשרתות את האדם וגורמות לו לחוש משמעות וחיות. למעשה, התחושה השלילית שהאדם חווה כשהוא רואה התעללות בבעלי
חיים מעידה על כך שהוא
חי, אכפתי ובעל מוסר ורגישות. איך אפשר להפוך את החשיבה ולהיפטר מהסבל? אליעד מלמד אסטרטגיה של הטלת ספק והיפוך מחשבתי. במקום להילחם בתחושה השלילית, הוא מציע להתחיל דווקא ממה שהאדם כבר בטוח בו - למשל, שההתעללות בבעלי
חיים היא דבר רע - ולשאול למה אני בטוח שזה רע?. על כל תשובה שהאדם מוצא, עליו לשאול שוב למה? וכך להעמיק עד שיגיע להבנה שמערערת על הנחות היסוד שלו. בשלב ... סובל וזה טוב. החתול בכלל לא סובל. החתול נהנה או אדיש. כאשר אדם מסוגל לראות את כל האפשרויות האלה, תחושת הצער כבר אינה מחויבת המציאות עבורו. למה ילדים מתעללים בבעלי
חיים יותר ממבוגרים? אליעד מסביר שילדים נוטים להתעלל יותר בבעלי
חיים, לא בגלל אכזריות מודעת אלא כי הם חלשים יחסית למבוגרים, ומחפשים משהו חלש מהם לפרוק עליו תסכולים ותחושת שליטה. המבוגר מתעלל בילד, הילד מתעלל בחיה, ... לאבד רחמנות? אליעד לא אומר שצריך להפסיק להיות רחמן או לא להרגיש רע לעולם. הוא מדגיש שהאדם יכול להמשיך להיות רחמן, אך עליו להבין שהתחושה שהוא חווה כשמתעללים בבעל
חיים נובעת מהמשמעות שהוא מעניק לסבל הזה. האדם יכול לבחור האם להמשיך להרגיש רע ולראות בזה משמעות חיובית (למשל, אני אדם רחמן וטוב), או להיפטר מהסבל דרך ... הסבל והצער. הוא מבהיר שזהו תהליך מתמשך, אך ככל שאדם מתרגל הטלת ספק, הוא יוכל להגיע לרמת חופש תודעתי גבוהה שתאפשר לו לא לסבול משום אירוע - לא רק התעללות בבעלי
חיים אלא גם מכאב פיזי או כל סבל אחר. איך להתמודד עם צער בעלי
חיים? למה כואב לי כשפוגעים בבעלי
חיים? איך להפסיק לסבול? האם סבל בעלי
חיים הוא מוחלט? מה טוב ברחמנות? איך להפוך מחשבה שלילית לחיובית? ...