ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה התבוננות ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 5 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 4...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 5
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 4.

ד. "כִּי אָבִי וְאִמִּי עֲזָבוּנִי וַיהוָה יַאַסְפֵנִי" (תהילים כ"ז 10) : בעלי התגלות ומקבלי - אמונה בימינו

אם כך, רשאים לצפות כי הקשר בין חוויית האובדן להתגלות הדתית יתגלה לא רק באנקדוטות היסטוריות, אלא גם באוכלוסייה כולה באופן הניתן למדידה אמפירית. הקבוצה המעניינת מבחינה זו היא אנשים חילונים המחליטים לקבל על עצמם דת. הם מכונים בכינויים שיפוטיים שונים ומנוגדים לחלוטין, בהתאם לנקודת - מבטו של הדובר: "חוזרים בתשובה, " "גרים, " "born again, " או "מומרים" ו"משומדים. " הז'רגון הפסיכולוגי מכנה את כולם במילה האנגלית הנייטרלית "converts, " הכללה שיש בה מן הצדק: לכולם משותפת העובדה שהדת שלהם היא, בניסוחו של ויליאם ג'יימס, 5 "דת התגלותית" השונה מהדת ה"ממסדית" של מי שגדל כל חייו כאדם דתי. באיזה מונח נשתמש בעברית? להלן אנקוט בשם "מקבלי - אמונה" לצורך זה.

האם ניתן לגלות קשר סטטיסטי משמעותי בין מות האב לבין קבלת האמונה? מחקר מקיף בתחום זה עשתה אולמן בראיונות ומבדקים שעשתה לקבוצה של ארבעים צעירים אמריקניים שעברו חוויית התגלות דתית והצטרפו לקהילה דתית ( - נצרות, יהדות, בהאיות והארי קרישנה). ההשוואה בין קבוצה זו לקבוצת ביקורת (שלושים נבדקים) בעלת אותם נתוני גיל ורקע סוציואקונומי גילתה כמה ממצאים מובהקים. ככלל, מקבלי - האמונה דיווחו על אחוז גבוה יותר של מצוקה בילדות (47. 5%) לעומת קבוצת הביקורת (13. 3%), וכן נמצאו אחוזים גבוהים יותר של טראומות קשות (32% לעומת 6. 6%), מצוקה בגיל ההתבגרות (65% לעומת 6. 6%), שימוש בסמים (57. 5% לעומת 26. 6%) והיסטוריה פסיכיאטרית (35% לעומת 6. 6%). חשוב להדגיש כי מרבית מקבלי - האמונה שנבדקו היו בעלי השכלה גבוהה ונראו כמתפקדים היטב במוסדות אקדמיים ומחוצה להם, אם כי אולמן, כמו גם מייזנר, מזכירים מחקרים שמצאו אי - יציבות נפשית בחברי כתות קיצוניות יותר. הממצאים המעניינים מבחינתנו הם אלה הקשורים ביחסם של מקבלי - האמונה אל האב: אצל 28. 2% נעדר האב (נפטר, התגרש וכד') לעומת 3. 3% בקבוצת הביקורת. כן נתגלה הבדל בשכיחותו של אב עוין (23% לעומת 13. 3%), פאסיבי (20. 5% לעומת 6. 7%) ובלתי - יציב (2. 6% לעומת 0%). הבדלים מקבילים נמצאו גם ביחס לאם, אם כי בשיעורים נמוכים בהרבה בשתי הקבוצות.

מאז שכלל המחקר את ההבחנה בין סוגי התקשרות שונים לאל, כגון התקשרות המבוססת על פיצוי לעומת התקשרות שהיא המשך של ההתקשרות להורה. גראנקויסט הראה כי ככל שההיסטוריה של ההתקשרויות בעבר הייתה פחות בטוחה, כך נטה הנבדק יותר לערב את אלוהים בהתמודדויותיו עם סיטואציות קשות, במיוחד כשההורה עצמו לא היה דתי. אפילו מחקר מעבדתי נעשה ובו נחשפו נבדקים לגירויים תת - ספיים של פרדה מהאל או מההורה. נבדקים שיחסיהם עם ההורה היו בטוחים הפגינו תגובות מוגברות של התקשרות דתית לעומת אלה שיחסיהם עם ההורה לא היו בטוחים. גראנקויסט וקירקפטריק עשו מטא - אנליזה של מחקרים קודמים (11 מדגמים שהכילו יחד 1400 נבדקים). הם השוו בין שני מודלים של יחס בין ההתקשרות אל ההורה לבין היחס אל האלוהים: מודל הפיצוי ומודל ההתאמה. שני המודלים זכו לאישוש. בניגוד לתיאוריה הפסיכואנליטית הקלאסית, המתמקדת בתסביך האדיפאלי, מין הנבדקים לעומת מין ההורים לא נמצא גורם משמעותי בקבלת האמונה, אבל הקשר עצמו בין היחס עם הורה ליחס עם האל נמצא משמעותי. קבלת - אמונה פתאומית התרחשה ב - 9. 3% מהנבדקים שיחסיהם עם האם היו לא בטוחים לעומת 5. 7% בקרב אלה שיחסיהם עם האם לא סבלו מבעיה זו. הוא הדבר בנוגע לביטחון ביחסים עם האב: 8. 5% לעומת 4. 8%. ככלל, קבלת אמונה פתאומית נמצאה קשורה לילדות עצובה, כמו גם תקופת משבר לפני קבלת האמונה. תוצאות דומות הביא סוונסון במחקר על דת וקשרי משפחה.

נתונים דומים בדבר אבדן הורה חוזרים ומתגלים, באופן אחיד להפליא, גם במחקרים שלא חיפשו זיקה בין אובדן להתגלות. 51... אפילו מאמרו הידוע של פרויד "חוויה דתית" (שתמיד קומם אותי בחוסר - רגישותו), תומך בלא - כוונה במודל המוצע כאן: רופא אמריקני כתב לפרויד כי בצעירותו ראה איך לוקחים לנתיחה גופת אשה זקנה שפניה עוררו בו חיבה עמוקה, ובעקבותיה התעורר בו זעם על האלוהים. הוא החליט לנטוש את הדת, ואז אירעה לו התגלות. בניסיונותיו של פרויד למצוא בחוויה זו (איך לא) משאלת גילוי עריות ורצח אב, הוא מתעלם, למעשה, מהעובדה שהחוויה המכרעת הייתה צער על מותה של האשה!

חוויית האובדן מופיעה גם ביסוד תופעה ישראלית ייחודית שנחקרה ע"י בילו וחב',, ושזכתה לכינוי "אמרגני הקדושים. " המדובר באנשים יוצאי מרוקו שעברו חוויה מיוחדת: איש קדוש, על פי רוב אחד מקדושי העדה הקבור במרוקו, הופיע לאדם בחלומו והודיעו כי רצונו שבבית יוקם ציון לזכרו, והבית הפך לאתר עלייה - לרגל. בילו מתאר אנשים שעלו לארץ בהיותם ילדים, חוו את קשיי העלייה ההיא והשפלותיה, וכעת, בגיל המעבר, מבקשים כאילו לחזור אל ההוויה של טרם - העלייה, שאותה הם מציירים באור מלא - געגועים בניגוד לחייהם ומעמדם בישראל. הם "מעלים" אפוא ארצה את קדושי הגולה. גם כאן, ארבעת ה"אמרגנים" הבולטים שחקר בילו מבין העשרים הידועים חוו חוויות קשות של אובדן או אובדן חוזר, שהתגלות הקדוש משקפת אותן מבחינה כרונולוגית ו/או תוכנית. התרשמותו של בילו (שיחה אישית) היא כי נתונים דומים של אובדן קיימים גם אצל שאר האמרגנים שלא נחקרו אישית.

בית - הלחמי ונבו חקרו חמישים ותשעה מקבלי - אמונה, גברים ילידי הארץ, כדי למצוא את המאפיין אותם מבחינת התנסויות - חיים ונתונים ביוגרפיים. כמו במחקרה של אולמן, מתברר כי לקבוצה זו הישגים אינטלקטואליים גבוהים מהממוצע. הבדלים בולטים מתגלים ביחס אל ההורים. לדוגמה, תשובותיהם של מקבלי - האמונה לגבי הזדהות חיובית עם ההורים נתנו את הממוצע 3. 60 לעומת 6. 00 בקבוצת הביקורת (על הדעת עולים כאן דברי ישוע [מתי י' 35] : "כי באתי להפריד איש מאביו ובת מאמה וכלה מחמותה. "). מידת דמיונם של ההורים לדמויות נערצות הייתה 2. 36 אצל מקבלי - האמונה לעומת 3. 76. לשאלה בדבר הדמיון שחש הנבדק בינו לבין אביו נתנו תשובותיהם של מקבלי - האמונה ממוצע של 2. 56 לעומת 2. 85, ופער גדול יותר התגלה בדמיון שחשו הנבדקים בינם לבין האם: 1. 67 לעומת 2. 65, בהתאמה. מורכבותם של המשתנים שנבדקו כמעט שאינה מאפשרת הסקת מסקנות החורגות מהנתונים עצמם, אבל הם מסקרנים דיים כדי לערוך מחקרים חוזרים מעמיקים יותר. כך, למשל, השאלה אם היו הורי מקבל - האמונה בחיים, או אם היו פטירות משמעותיות בחייו בשנים שקדמו לקבלת האמונה, בוודאי תעלה ממצאים מעניינים. כן ניתן לצפות לשיעור גבוה מן הרגיל של מקרי אובדן חוזר. כמו כן מעניין יהיה לבדוק את שיעור החזרה בתשובה וההיספחות לכתות דתיות בקרב צעירי הקיבוצים: האם קיימת שכיחות גבוהה יותר של תופעות כאלה בקיבוצים שבהם גודלו הילדים בנפרד מהוריהם?

הרמב"ם, באיגרתו היפה לר' עובדיה הגר, מעניק לגר מעמד של אדם שהאל עצמו הוא אביו: "ואל יהי ייחוסך קל בעיניך, אם אנו מתייחסים אל אברהם יצחק ויעקב - אתה מתייחס למי שאמר והיה העולם. "27

הבה נסכם היבט זה של תופעות ההתגלות. לאורך הרצף שתיארנו, החל מהחוויה האידיוסינקרטית של הפסיכוטי, דרך קבלת האמונה של הצעירים בחברתנו, וכלה בנביאים שהביאו את בשורות הדת לעולם. מוצאים אנו לעתים קרובות את ההתגלות קשורה עם חוויית אובדן קשה מן הרגיל: אבל לא - תקין, שמקורו על פי רוב במערכת - יחסים לא תקינה עם האדם הנפטר, ו/או אובדן חוזר. "המקום ימלא חסרונו, " נוהג היהודי לנחם את האבל, במשפט הרומז על כוחה הפסיכולוגי הגדול של הדת: היא מציעה למאמין את "המקום" (אלוהים) תחת מה שכל אדם חייב לאבד כמה פעמים בימי חייו.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 6.
דת טיפול בהפרעות פסיכיאטריות געגוע הרגשת אובדן טיפול במחלה נפשית ילדים אמונות הפרעה נפשית לטפל בהפרעה פסיכיאטרית אמונה דתית נצרות אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות דת דתות החרדים התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חוויות התגלות חוויית התגלות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות
טיפוח מודעות דרך התבוננות
... מודעות דרך התבוננות התבוננות כחלק מתהליך התפתחות מודעת מתי בפעם האחרונה ישבת לשיחה שקטה וכנה עם האדם הקרוב ביותר לליבך, עצמך? אפשרת לדיאלוג הפנימי שרוחש בתוכך ולכל הקולות להתגלות ... היקרות מפז מבלי באמת להיות בהם. ישנם הבזקים שמגיעים לעתים ומעירים אותנו, וכך אנחנו מגלים ומופתעים שעברו להם שבוע, שנה, עשור, או אפילו חיים שלמים. חוסר ההתבוננות גורם לאובדן התחושה והקשר שלנו עם עצמנו, עם העולם, עם החיים בכלל. אנחנו סובלים אך איננו אפילו מכירים בך משום שלא הפנינו מבט קשוב אל עצמנו. דרך העימות עם עצם הסבל שלנו, ... שלל הצבעוניות של העולם. בכולנו יש כמיהה להיות מאושרים, לחיות בשלווה עם עצמינו והסובבים אותנו, אך אנחנו מוצאים את עצמינו פעם אחר פעם אובדים את הדרך. כאשר אנו מתבוננים פנימה, הרי זה השער. הריפוי מתרחש כאשר מתעורר בנו האומץ להפנות את כוחו של הקשב האוהב לכל תחום בחיינו. לתת מקום ומרחב למה שנמצא וכל אשר מגיע. הסליחה וחמלה, אותה אהבה ...
חקירה עצמית - התבוננות עצמית - מודעות עצמית - 1
... עצמית - התבוננות עצמית - מודעות עצמית - 1 אני ...
התבוננות פנימית
התבוננות פנימית יש מצבים שהאדם הולך על כישלון ידוע מראש למרות שהוא יודע זאת הוא ממשיך במהלך, ואז יש ...
בודהיזם - השיחה עם רַאהוּלַה בְּאַמְבַּלַטְהִיקַה
... כיצד אתה מבין זאת? למה משמשת מראה? אדון נכבד, היא משמשת להתבוננות. באותו אופן, ראהולה, פעולה גופנית צריכה להיעשות רק אחרי התבוננות חוזרת ונשנית (v), פעולת דיבור צריכה להיעשות אחרי התבוננות חוזרת ונשנית, פעולה מנטלית צריכה להיעשות אחרי התבוננות חוזרת ונשנית. ראהולה, בכל פעם שאתה מעוניין לעשות משהו באמצעות הגוף, עליך להתבונן בפעולה הגופנית הזו באופן הבא: האם הפעולה הגופנית הזו שאני מעוניין לעשות ... עליך לאמן את עצמך כך: אני אטהר את פעולותיי הגופניות באמצעות התבוננות חוזרת ונשנית, אני אטהר את פעולותיי המילוליות באמצעות התבוננות חוזרת ונשנית , אני אטהר את פעולותיי המנטליות באמצעות התבוננות חוזרת ונשנית. כך דיבר הבהגווה והמכובד ראהולה נהנה ושמח בדבריו של הבהגווה. (i) ראהולה, בנו של הנסיך סידהרתא שהפך לבודהה, היה באותו זמן נזיר צעיר בן שבע. (ii) ... שקר. (iv) מוגן - הפיל מגן על החדק שלו על ידי הכנסתו לפיו. (v) התבוננות - התבוננות מנטלית, שיקול דעת והרהור חוזר ונשנה. (vi) פעולה מנטלית - לדוגמה, לחשוב על משהו, לדמיין, להרגיש וכו. ...
בודהיזם - ביסוס הקשב - 1
... - והיא ביסוס הקשב בארבע בחינות. (4) מהן הארבע? הנה, נזירים, נזיר (5) מתבונן בגוף כגוף, (6) במרץ, בקשב והבנה מלאה, (7) לאחר שהניח לתשוקה וסלידה כלפי העולם. (8) הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות (9) במרץ, בקשב והבנה מלאה, לאחר שהניח לתשוקה וסלידה כלפי העולם. הוא מתבונן בתודעה כתודעה (10) במרץ, בקשב והבנה מלאה, לאחר שהניח לתשוקה וסלידה כלפי העולם. הוא מתבונן בתכני - תודעה (11) כתכני - תודעה במרץ, בקשב והבנה מלאה, לאחר שהניח לתשוקה וסלידה כלפי העולם. התבוננות בגוף - החלק על קשב לנשימה (kynupassan npnapabba) I.וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף? הנה נזיר, לאחר שהלך אל יער או ... הוא מאמן את עצמו כך: עם תהליכים גופניים רגועים, אני אנשוף. כך הוא מתבונן בגוף כגוף פנימית, או מתבונן בגוף כגוף חיצונית, (19) או מתבונן בגוף פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בגוף, (20) הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בגוף, (21) הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בגוף. כך הקשב שלו ... הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף. התבוננות בגוף - ארבע התנוחות (kynupassan ... היטב: אני שוכב. באיזו תנוחה שגופו נמצא בה, הוא מבין אותה היטב. כך הוא מתבונן בגוף כגוף פנימית, או מתבונן בגוף כגוף חיצונית, או מתבונן בגוף פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בגוף, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בגוף, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בגוף. כך הקשב שלו ... וקשב. (23) בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף. התבוננות בגוף - הבנה מלאה (kynupassan ... ומתעורר, כאשר הוא מדבר או שותק, הוא עושה זאת עם הבנה מלאה. כך הוא מתבונן בגוף כגוף פנימית, או מתבונן בגוף כגוף חיצונית, או מתבונן בגוף פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בגוף, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בגוף, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בגוף. כך הקשב שלו ... הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף. התבוננות בגוף - חלקי הגוף,
ויפסנה - מדיטציה - תרגילים מעשיים למדיטצית ויפסנא
... לעשות את עצמנו מודעים לתופעות האלו על ידי התבוננות בהן וציון שלהן באופן הבא: ראייה, ראייה, שמיעה, שמיעה, הרחה, הרחה, טעימה, טעימה, נגיעה, נגיעה, או חשיבה, חשיבה (ii). בכל פעם שהמתרגל רואה, שומע, מריח, ... על המתרגל להתחיל בציון התנועה הזו. על ידי התבוננות מנטלית בתנועת הבטן אתה תגלה שהבטן עולה כאשר אתה שואף, ויורדת כאשר אתה נושף. עליך לציין מנטלית את העלייה כ - עלייה, ואת הירידה כ - ירידה. במקרה והתנועה לא ... מה שמשנה באמת הוא לדעת או לתפוס. בזמן ההתבוננות בעליית הבטן, עשה זו מתחילתה של התנועה עד סופה כאילו אתה רואה אותה במו עיניך. עשה זאת גם עם תנועת הירידה. התבונן בתנועת העלייה בדרך כזו שהמודעות שלך אליה ... פעל בדומה גם לגבי תנועת הירידה. בזמן שאתה מתבונן מנטלית בתנועת הבטן התודעה שלך עלולה לנדוד למקומות אחרים (כמו חשיבה). גם את זה חייבים לציין מנטלית נדידה, נדידה. כאשר מציינים זאת פעם או פעמיים, התודעה ... מרגיש שמח, שמחה. אם אתה מרגיש מיואש, יאוש. התבוננות בכל הפעילויות האלו של ההכרה נקרא ציטאנופסנה (cittnupassan). כיוון שאנו נכשלים לציין את כל פעילויות ההכרה האלו, אנו נוטים לזהות אותם עם ישות או אדם. אנו ... היא מצויינת, היא נוטה להעלם, ואז אנו חוזרים להתבוננות בעלייה והירידה של הבטן. כאשר אתה יושב למדוט לזמן ארוך, תחושות של נוקשות וחום יופיעו בגופך. גם אלו צריכות להיות מצויינות בתשומת לב. בדומה גם עם הרגשות של ... דוקהוודנא (dukkhavedan, הרגשות אי - נוחות), התבוננות בהן היא ודאנופסנה (vedannupassan). הכישלון או אי ההצלחה לציין תחושות אלו גורם לך לחשוב, אני נוקשה, חם לי, כואב לי. עד לפני רגע הייתי בסדר. עכשיו לא נוח לי ... תחושות עזות נוטות להעלם. אז המתרגל חוזר להתבוננות בעלייה והירידה של הבטן. כמובן שהמתרגל יהיה חייב לשנות את תנוחת גופו אם התחושות לא נעלמות אפילו לאחר זמן התבוננות ארוך, או אם הן הופכות בלתי נסבלות. על המתרגל להתחיל בציון רצון לשנות תנוחה, רצון לשנות תנוחה. אם המתרגל מרים את זרועו, עליו לציין זאת כ - הרמה, הרמה. אם ... מרווחים או השהיות, אלא רציפות מלאה בין פעולת התבוננות קודמת לזו שאחריה, בין מצב ריכוז (samdhi) אחד למשנהו, בין פעולת חקירה קודמת לזו העוקבת. רק אז ייווצרו שלבי בגרות עוקבים ומתקדמים בהבנה של המודט. ידיעת הדרך ... בזמן שהמודט עושה מדיטציה הוא צריך לדאוג רק להתבוננות וציון. מה שהוא רואה או שומע הם לא הדאגה שלו. לכן לא משנה אילו דברים מוזרים או מעניינים הוא רואה או שומע, עליו להתנהג כאילו הוא לא רואה או שומע, אלא רק ... בין אם הוא ברגל ימין או שמאל. זו הדרך להתבוננות וציון כאשר המתרגל הולך במהירות. זה יספיק אם תציין באופן זה כאשר אתה הולך מהר או הולך מרחק מה. כאשר הולכים לאט או בהליכת מדיטציה (cankama) יש לציין שלושה ... ללכת ולציין עלייה, ירידה עם כל צעד. תהליך ההתבוננות והציון יהיה קל יותר לאחר כיומיים. אז המשך לציון שלושת התנועות כפי שתואר קודם, כ - הרמה, קידום, הורדה. בתחילה יהיה מספיק לציין תנועה אחת או שתיים בלבד - ... ויפסנא הידועה כקאיגטאסטי (kyagatsati), כשהוא מתבונן ומציין את צעדיו, ימין ושמאל, הרמה קידום והורדה של כף הרגל, ציון של כל אירוע, כולל הכוונה ללכת והתנועות הפיזיות הכרוכות בהליכה. למרות שהדבר נמשך כמעט עד ... לב ללא הפסקה. אם אין תנועה עליך לחזור להתבוננות וציון העלייה והירידה של הבטן. אפילו כאשר נהיה מאוחר ומגיע הזמן לישון, על המתרגל לא להפסיק את ההתבוננות. מתרגל רציני ונמרץ באמת צריך לתרגל מודעות כאילו ויתר על השינה בכלל. על המתרגל להמשיך ולמדוט עד שהוא נרדם. אם המודעות חזקה, המתרגל לא יירדם כלל. אך אם ... לבטח. מייד עם ההתעוררות על המתרגל להמשיך בהתבוננות. המתרגל אשר נחוש להשיג את ידיעת הדרך ופרי ידיעת הדרך צריך לנוח מתרגול המדיטציה רק כאשר הוא ישן. בכל זמן אחר, בכל רגע שהוא ער, עליו להתבונן ברציפות ללא ... אם אין שינויים כאלו, על המתרגל לשוב להתבוננות בתנועות העלייה והירידה של הבטן. המתרגל צריך להתבונן כאשר הוא רוחץ את פניו וכאשר הוא מתרחץ. כיוון שהתנועות הכרוכות בפעילויות האלו הן די מהירות, עליו לציין ... אם אין דבר אחר להתבונן בו במיוחד. כאשר אתה מתבונן כך, אם המחשבות נודדות, ציין את פעילויות התודעה המופיעות. לאחר מכן חזור לעליית וירידת הבטן. התבונן גם בתחושות הנוקשות, כאב, אי - נוחות וגירוד ברגע שהן ... ובצורה מוחשית את כל ההתרחשויות האלו. בזמן ההתבוננות בעליית וירידת הבטן המתרגל יוכל להבחין בעליית הבטן כתופעה חומרית והפעולה המנטלית של הציון אותה כתופעה מנטלית, כך גם לגבי נפילת הבטן. כך המתרגל יבין בבהירות ... של התופעה הפיזית - מנטלית הזו. בכל פעולה של התבוננות, המתרגל ידע בבהירות שיש רק את האיכות החומרית הזו שהיא האובייקט של מודעות או קשב והאיכות המנטלית אשר מציינת אותה. הידע הזה נקרא ידע אנליטי של תודעה וחומר ...
בודהיזם - ביסוס הקשב - 2
... - ביסוס הקשב - 2 התבוננות בהרגשות (vedannupassan) I.וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בהרגשות כהרגשות? הנה נזיר, כאשר הוא חווה הרגשה נעימה, הוא יודע: ... - לא - נעימה. כאשר הוא חווה הרגשה לא - חושית שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, הוא יודע: אני חווה הרגשה לא - חושית שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה. כך הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות פנימית, או מתבונן בהרגשות כהרגשות חיצונית, (34) או מתבונן בהרגשות פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בהרגשות, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בהרגשות, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בהרגשות. כך הקשב שלו מבוסס: זוהי הרגשה והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בהרגשות כהרגשות. התבוננות בתודעה (cittnupassan) I.וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בתודעה כתודעה? (35) הנה נזיר מבין היטב תודעה אחוזת תשוקה כתודעה ... והוא מבין היטב תודעה לא - מרוכזת כתודעה לא - מרוכזת, (43) הוא מבין היטב תודעה משוחררת כתודעה משוחררת (44) והוא מבין היטב תודעה לא משוחררת כתודעה לא משוחררת. כך הוא מתבונן בתודעה כתודעה פנימית, או מתבונן בתודעה כתודעה חיצונית, או מתבונן בתודעה פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בתודעה, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בתודעה, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בתודעה. כך הקשב שלו מבוסס: זוהי תודעה והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בתודעה כתודעה. התבוננות בתכני - תודעה - חמש ההפרעות (dhammnupassan nvaraapabba) I.וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה? (45) הנה, נזיר מתבונן בתכני - תודעה ביחס לחמש ההפרעות. (46) כיצד הוא עושה זאת? הנה, ... בו ספק, הנזיר יודע: אין בי ספק. והוא יודע כיצד ספק שעדיין לא הופיע מופיע, והוא יודע כיצד ספק שכבר הופיע נזנח, והוא יודע כיצד ספק שנזנח לא יופיע עוד בעתיד. כך הוא מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה פנימית, או מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה חיצונית, או מתבונן בתכני - תודעה פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בתכני - תודעה, (53) הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בתכני - תודעה. כך הקשב שלו מבוסס: אלו תכני - תודעה והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה. התבוננות בתכני - תודעה - חמשת המצרפים (dhammnupassan khandhapabba) I.בנוסף, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לחמשת מצרפי ההיקשרות. (54) כיצד, ...
טנטרה - על אהבה ואחריות אישית
... ולא בזרימה. וכאשר אחד מושך לכיוון אחד עלינו להתחבר לתדר הקול הפנימי, לאמת, והתמונה תתבהר - זאת מהות המדיטציה התבוננות. בהתבוננות נזהה מה הקפיץ לנו את הפיוז ואיפה זה שוכן בתוכנו. נשחרר את מה שהאדם החיצוני לי מראה לי שישנו בתוכי ושאינו לטובתי הנעלה. על ידי התבוננות, נבין שכל היחסים שלנו הם בינינו לבין עצמנו - החיצוני רק מראה לנו את התוכן הפנימי שבנו שזקוק לריפוי ושחרור. האהבה, היא נובעת מתוכנו. שהרי גם ... האם יש לנו מידת הכלה רגשית עבורם? האם נוכל לפתוח את עצמנו, את דפי החיים שלנו לפניהם, ללא חשש ומורא? אם אין התבוננות , אין התפתחות. ואם אין התפתחות, מהי תכלית החיים? אנו רואים את האמת ומתגברים על פחדינו ביחס לתודעה שאנו משיגים. איננו יכולים להתגבר על פחד על ... זה יותר טוב מאשר לא למצוא את אשר אנו מייחלים לו. והזמן הוא תמיד, עכשיו. כאשר אנו מחוברים אל האמת הגבוהה, באמצעות התבוננות , ביכולתנו לראות את השיעור שעובר עלינו כצופים בדרמה ולהבין שאין מקריות במחזה הדרמתי של החיים הכולל רצף של טעויות לכאורה, אסונות, משברים ואף ... אמונות של חוסר ערך מתבטאות גם בתחום החומרי. כל בעייה או קושי משקפים אי - התייחסות פנימית אל הנושא. דרך מצבי התבוננות אנו יכולים להבין את מקור הפחד הכעס התסכול, לשנות ולברוא מציאות חדשה. חוויה, בחירה השתנות, תנועה, יצירה ובריאה. (= אהבה). לבחור לקבל ולאהוב ... ניאו - טנטרה לפי האסכולה שלי היא דרך התפתחות הוליסטית שהינה יצירה של עשר שנות הנחייה והדרכה. לאורך השנים דרך התבוננות הבנתי שלא ניתן לחולל שינוי תודעתי באמצעות האקסטאזות המיניות אם הלב לא פתוח. שילוב של מודעות וריפוי הינו עמוד תווך בגישתי ולכן בסדנאות ...
מודעות אישית - מה היא מודעות? מה זה לחיות חיים מודעים?
... אישית - מה היא מודעות? מה זה לחיות חיים מודעים? מודעות היא ידע - ידע הנוצר מתוך תהליך התבוננות פנימי על עצמנו. ידע שלנו על עצמנו. אי אפשר לרכוש את הידע הזה משום מקום ומאף אחד חוץ מההתבוננות שלנו על עצמנו. התבוננות על דרך ההתנהלות והתגובות שלנו, התבוננות על התוצאות שהשגנו בחיים, התבוננות על הקהילה שבה אנו חיים, על החברה שלנו. התבוננות והבנה - הבנה ש - אני הוא האחראי לכל מה שנמצא ... כמו - זה הגורל שלי, זה לא אשמתי, הייתי שם במקרה, זה הוא זה לא אני. זה אומר שאני לוקח ת את האחריות, מתבונן במה שקרה, לומד ממה שקרה, ומשנה, כי על מנת ... להתמודד איתם בצורה בריאה האחד מדחיק והשני מתמודד, אדם עם רמת מודעות גבוה מנהל את חייו מתוך נקודת התבוננות גבוה יותר מאשר אדם עם רמת מודעות נמוכה ששט ...
בודהיזם - ביסוס הקשב - 4
... כל מי עושה את התרגול הזה. (6) מתבונן בגוף כגוף: קאיה קאיאנופסי ויהרטי, kye kynupass viharati, מילולית עורך התבוננות של הגוף בגוף וכך גם לגבי הנוסחים האחרים בשלושת הבסיסים האחרים. הפרשנות מסבירה שהחזרה על הגוף פעמיים היא כדי להגדיר את האובייקט ... יסודית ומעמיקה של הארעיות מתוך התבוננות רציפה. למידע נוסף ראה את פרשנותו לסוטה זו הכוללת הערות מאירות עיניים רבות. (8) תשוקה וסלידה: וולש מתרגם זאת כ - hankering and ... מציין שהתרגיל המתואר הוא בהתבוננות מנטלית ולא פיתוח גופני או שליטה בנשימה כמו הטהה - יוגה. (15) מבין היטב: פגאנאטי, pajnti. ידיעה מעמיקה באמצעות חוכמה. זוהי צורת ... מלאה. גואנקה מוסיף על כך - הוא מתבונן בהבנה עמוקה ורציפה בהופעת והעלמות התחושות בגוף (בהתאם לתרגול ויפסנא בטכניקה של המסורת המסויימת אותה הוא מלמד). (25) סוקר: פצבקהטי, ... פשוטה מצבי - רוח. בהיבט הזה של ההתבוננות המתרגל מודע להמצאות או חוסר המצאותם של מצבי תודעה או מצבי - רוח שונים בתודעתו. (36) תודעה אסופה: סנקהיטם ציטם, sankhitta citta ... ארבעת בסיסי הקשב לחמשת המצרפים: התבוננות בגוף מקושרת למצרף החומריות (רופקהנדה, rpa-kkhanda), התבוננות בהרגשות מקושרת למצרף ההרגשות. (ודנאקהנדהה, vedan-kkhandha) התבוננות בתודעה מקושרת למצרף ההכרה (ויניאנה - קהנדהה, via-kkhandha). והתבוננות בתכני - תודעה מקושרת למצרף הזיהוי (תפיסה, הזכרות) ולמצרף התגובות - המנטליות (sa-kkhandha, sankhra-kkhandha). (46) הפרעות - ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על התבוננות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: התבוננות, איך לא להישחק בעבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לקבל החלטות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למצוא זוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך להיגמל מהימורים? איך לנהל את הזמן? איך להעריך את עצמך? איך להאמין בעצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך ליצור אהבה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם גירושין? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפרש חלומות? איך לשתול מחשבות? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשפר את הזיכרון ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: התבוננות, דיכאון? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? האם אפשר לדעת הכל? למה העולם קיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש משמעות לחיים? האם באמת הכל לטובה? מה המשמעות של החיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם הכל אפשרי? למה יש רע בעולם? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? למה לא להתאבד? איך להיות מאושר? איך להנות בחיים? אולי אנחנו במטריקס? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מי ברא את אלוהים? האם יש או אין אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל הוליסטי, אימון אישי בתל אביב, אימון אישי לנוער בתחום התבוננות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1680 שניות - עכשיו 08_07_2025 השעה 05:06:51 - wesi4