ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה החרדים ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1 ✔מתוך: זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני. עורך ראשי: ירמיהו יובל...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1
מתוך: זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני. עורך ראשי: ירמיהו יובל. ירושלים: כתר, 2007.

הקדמה

בין הסוציאליזם, תנועה כלל - עולמית שמחוללה היה יהודי שהתכחש לעמו, לבין הציונות, תנועה שקמה כולה למען יהודים, עומדת משנה שהיא ספק תיאוריה מדעית ספק תנועה חברתית ופוליטית, השואפת אף היא לתיקון העולם בדרכה שלה, ומקיימת דיאלוג בלתי - פוסק עם התרבות כולה מזה ועם היהדות מזה. הכל בכל יש בדיאלוג השני: מאפיינים יהודיים, התכחשות ומרד נגד היהדות, ניכוס והזרה הדדיים, ומעל לכל תזכורת כי פעולה לשינוי העולם מחייבת תיקון פנימי תחילה. להלן יידונו כמה היבטים בקשר בין היהדות והפסיכואנליזה: יחסיהם של פרויד וממשיכיו עם היהדות, יחסם של יהודים וישראלים לפסיכואנליזה ודרכי חשיבה יהודיות בפסיכואנליזה.

א. פרויד היהודי

בבואנו לדון בצד היהודי של הפסיכואנליזה, עלינו לברר תחילה עד כמה קשורה היא באישיותו ובתולדותיו של מייסדה. להמחשת הבעיה הנה שתי דוגמאות הפוכות בנוגע לקשר בין היוצר ליצירתו. מה היה קורה לולא בא ניוטון לעולם? קרוב לוודאי שכל חוקי הפיסיקה שגילה היו מתגלים בסופו של דבר על - ידי אחרים ואף מנוסחים בחוקים מתמטיים דומים (כפי שיעיד המקרה של לייבניץ). אבל מה, לעומת זאת, לולא נולד שייקספיר? שום דבר הדומה ולו במעט ל"האמלט" לא היה מתחבר. המדען, על פי ההשקפה הריאליסטית המקובלת, מגלה דברים שכבר קיימים ברשות הרבים, בעוד האמן מבטא הלכי - נפש פנימיים הייחודיים לו בלבד. לפיכך, לאומיותו של ניוטון יש לה השפעה מעטה על חוקי הפיסיקה הקלאסית (אם כי בוודאי לא מקרה הוא שדווקא אנגלי גילה אותם לראשונה), בעוד שאנגליותו של שייקספיר (ובוודאי שפתו) ניכרת בכל יצירותיו, אוניברסאליות ככל שתהיינה. היכן, אם כן, עומד זיגיסמונד - זיגמונד שלמה פרויד (1856 - 1939) על הרצף הזה? האם הפסיכואנליזה גילתה דברים בעלי ממשות אובייקטיבית - ועל כן אוניברסאלית - ולכן אין לה קשר מיוחד ליהדות, או שמא היא השקפת - עולם ייחודית לפרויד, ועל כן נושאת אולי גם את חותם לאומיותו?

במחשבה שנייה, אין ביטחון שההבחנה הזאת פורייה ביותר. אומנם, אני עצמי ריאליסט, וסבורני שהפסיכואנליזה כמדע אומרת משהו נכון על נפש האדם. ועם זאת אין להכחיש כי אישיותו של פרויד טבועה כמעט בכל מונח שטבע. הנה, לדוגמה, הוא אפילו התנכל למונח שכבר היה קיים בימיו: הביטוי הגרמניNarzissismus היה "קאקופוני" לטעמו ולכן השתמש באידיוסינקרזה Narzissmus. בשל הקפריזה הזאת כמעט אין כיום פסיכולוג או פסיכיאטר המבטא "נרקיסיזם" כיאות אלא "נרקיזם", וכאן, בישראל שכבר אינה אמונה על ההגייה הגרמנית, אף "נרציזם" כפרויד. כיצד, אם כן, ניתן לדעת בדיוק היכן מסתיים החותם האישי של מייסד פסיכואנליזה (שבו טבועה, מן הסתם, עובדת היותו יהודי) והיכן מתחיל המדע האובייקטיבי?

זאת ועוד: טיעוני ad hominem (טיעונים לגופו של הטוען ולא לגופו של עניין), שבכל דיסציפלינה אחרת הם פסולים ומקוממים, מקובלים בפסיכואנליזה, בכמה הסתייגויות, ככלי לגיטימי לבירור האמת. זאת משום שההתנגדויות לעקרונות הפסיכואנליזה צפויות לנבוע ממניעים לא - מודעים, המפריעים לדיון רציונאלי, ולכן אין מנוס מלתת את הדעת גם על מניעים אלה. אמנם הכנסת נוהג זה לשיח הפסיכואנליטי גורמת לא אחת להשחתת השיח ולהפיכת התיאוריה לבלתי ניתנת להפרכה, ומשום כך, על פי קריטריון מפורסם של פילוסוף המדע קארל פופר, ללא - מדעית. ועדיין, שימוש זהיר ונבון בהליך זה הוא חיוני לשיח הפסיכואנליטי. וכך, פסיכואנליטיקאים אינם רואים כל פסול בדיון במניעים הלא - מודעים של פרויד ושל ממשיכיו, כאמצעי לשחרור הפסיכואנליזה מנקודות העיוורון של מייסדיה. הבנת יהדותו של פרויד ויחסו אליה היא אם כן חשובה להתפתחות הפסיכואנליזה.

פרויד עצמו כתב במאמרו האוטוביוגרפי, בפשטות, כך: "נולדתי ב - 6 במאי בפרייברג שבמוראביה, עיירה קטנה בצ'כוסלובקיה של ימינו. הורי היו יהודים. גם אני נשארתי יהודי". ומאמרו "ההתנגדויות לפסיכואנליזה" מסתיים כך:

ולבסוף, רשאי המחבר, ככל שהוא מבליג על רגשותיו, להעלות את השאלה, אם אישיותו שלו כיהודי, שלא אבה מעולם להסתיר את יהדותו, לא היה לה שום חלק באנטיפתיה של העולם הסובב כלפי הפסיכואנליזה. טענה ממין זו לא נשמעה בקול רם אלא לעתים רחוקות, אך לדאבון - לבנו נעשינו חשדניים עד כדי כך שאין אנו יכולים שלא לשער, כי עובדה זו לא נשארה נטולת - השפעה לגמרי. אולי גם לא מקרה הוא, שנציגה הראשון של הפסיכואנליזה היה יהודי. כדי להכריז על האמונה בה נצרכה מידה רבה של נכונות ליטול על עצמו את גורל הבדידות שבאופוזיציה, גורל שהיהודי מנוסה בו יותר מאדם אחר.

במילים "כדי להכריז על האמונה בה" מהדהד מושג "הכרזת האמונה" המונותיאיסטי שפרויד, חרף היותו אתאיסט, התייחס אליו בהערצה. כאן נתקלים אנו בניגוד בין ביקורתו של פרויד כלפי היהדות כדת לבין התייחסותו ליהדות כלאום. בספרו השנוי במחלוקת "טוטם וטאבו" שיער פרויד כי הדת התפתחה כתוצאה מאירוע שחזר ונשנה בתולדות האדם הקדמון: בניו של ראש הלהק הקדמון רצחו את אביהם, אכלו את בשרו ובעלו את נשותיו, ורגש האשמה, שעבר בצורה כלשהי מדור לדור, יצר את מערכת האיסורים על רצח וגילוי עריות, שמייצגה היה אב על - אנושי. אם קל לפטור ספר זה כספקולציה פרועה, לא כן הדבר לגבי "עתידה של אשליה", המתייחד בין כתבי פרויד בלשונו הבהירה ובפנייתו לשכל הישר. כאן מתייחס פרויד לדת באופן ענייני כאל יריבתה ההכרחית של הפסיכואנליזה, שכן שתיהן פונות אל אותן מצוקות בנפש האדם: הראשונה, לטעמו, מציעה לאדם אשליות כדי להקל על פחדו מהמוות ומתלאות החיים, ואילו השנייה מנסה לעזור לו להכיר ככל האפשר את המציאות כהווייתה. הכינוי הלא מחמיא "נוירוזה קולקטיבית" שנתן פרויד לדת בחיבור זה הצטרף מאז ל"אופיום להמונים" של מארקס כסיסמא (אם כי פחות מתלהמת) בפי המייחלים לחילונו של העולם.

מאומה מכל אלה לא הפריע לפרויד לקבל את לאומיותו היהודית באותה טבעיות בה מקבל אדם את הוריו ושפתו. כבר בכתביו המוקדמים, שעסקו בנושאים קליניים, יהדותו היא מוצהרת. חוץ מהיינה, דומה שאין עוד הוגה יהודי שעשה שימוש כה פשוט וכה נטול תסביכים ביידיש בכתביו. שפה זו, שהורחקה ואפילו נרדפה בידי אחותה העברית בשנות תחייתה של זו האחרונה בארץ - ישראל, הייתה מאוסה לא - פחות על היהודים המתבוללים שהתאמצו לדבר גרמנית יפה בדיאלקט הבווארי או השוואבי של מחוז מגוריהם, ושהיידיש הייתה בעיניהם קריקטורה נלעגת של הלשון שביקשו לאמץ. פרויד, לעומת זאת, משלב בכתביו באגביות חיננית שפע ביטויי יידיש שהופיעו בחלומותיו או בדיבורי מטופליו, כ"חמר" (חמור), "גזיירס" (גזירות) ו"גאנף" (גנב), באותו טון נטול שיפוטיות בו דיבר על הזיותיהם המיניות של בני אדם או הרגליהם הנוירוטיים. במכתביו לבני משפחתו מופיעה המילה הנוגעת - ללב "דאלס", והכוונה ל"דלות" שפרויד תמיד חשש מפניה. ב"פשר החלומות" וכן ב"פסיכופתולוגיה של חיי יום - יום", שם משיחים אנשים על מצוקותיהם האישיות, מופיעות לא אחת התלבטויות הכרוכות ביהדות ובאנטישמיות. ספרו שובה - הלב "הבדיחה ויחסה ללא - מודע" גדוש בדיחות עממיות יהודיות לצד החידודים הווינאיים המתוחכמים, וכן דיון בייחודו של ההומור היהודי.

דו - פנות זו ביחס אל היהדות נעשתה מורכבת יותר במקרים הבודדים שבהם עסק פרויד בנושאים יהודיים מובהקים. הררי פרשנות נכתבו על שתי עבודותיו המפורסמות על משה. האחת מאמר בעילום שם (!) על "משה של מיכלאנג'לו", והאחרת, ספרו הכמעט - אחרון "משה האיש ואמונת הייחוד", שיצא לאור בשנת חייו האחרונה בלונדון. המאמר על פסל משה מסגיר קסם מוזר שהילכה אותה יצירה מפורסמת על הכופר המוצהר. הוא עצמו הסביר את סודו של קסם זה בתנוחת הישיבה המיוחדת של הפסל, תנוחה שביטאה, כך שיער, את מצב - רוחו של אב זועם שביקש תחילה לעשות שפטים בבניו החוטאים אך נרגע וסלח להם. אבל חרף וידוייו האישי בתחילת המאמר ("פעמים רבות כל כך עליתי במדרגות התלולות של הכנסייה העזובה... ולא - אחת הייתי חומק אחר - כך באפלוליתו של הבית, משל גם אני בעצמי אחד מאותו ערב - רב אשר עינו של משה מייסרת אותו"), לא הזכיר בו במילה את לאומיותו שלו, כאילו לא היתה זו רלוואנטית לנושא! המרצע יצא מן השק ב"משה האיש ואמונת הייחוד", שבו הודה פרויד כי משה ההיסטורי העסיק את מחשבותיו שנים רבות. כאן, תוך כדי תרגילי השהייה ואקרובאטיקה אינטלקטואלית (לא נטולי חן ספרותי), מציע פרויד השערה היסטורית משונה, אם כי הסתמכויותיו על חיבורים ארכיאולוגיים ואגיפטולוגיים בני - זמנו מעידות על בקיאות ניכרת שרכש בתחום זה. משה, סבר פרויד, היה נסיך מצרי מנאמני פרעה אחנאתון המת, שבחר בעבדים העבריים כנושאי האמונה האסורה והנהיגם לארץ כנען, אלא שהללו הרגוהו בדרך ושכחוהו. לפנטאזיה היסטורית זו סמך פרויד עוד השערה פרועה מתחום הפסיכולוגיה והביולוגיה כאחד: רגש אשמה לא - מודע עבר בתורשה מדור לדור בעם העברי שהתיישב בכנען, על הנביא שהרגו במדבר, ובמהלך הדורות פעל בנפש העם כפי שפועל זיכרון לא - מודע בנפש היחיד: לאחר תקופת חביון של דורות רבים פרצה תחושת האשמה לתודעה ויצרה אמונה חזקה, אירציונאלית ועיקשת כמו כל דלוזיה (אמונת - שוא) פסיכוטית, במציאותו של אב גדול הכועס על בניו. לא ייפלא כי אפילו ממשיכיו הנאמנים של פרויד לא ראו בתיאוריה זו יותר מאשר גחמה אישית, וחלקם אף השתמשו במינוח הפסיכיאטרי "דלוזיונאלית" בהסתמכם על הודאתו של בעל - הדבר עצמו כי התיאוריה "הציקה לי כרוח רפאים התובעת את שחרורה", הודאה שבוודאי העידה על יחסו המורכב ליהדותו. כדאי לתת את הדעת, לדוגמא, על הקריאה הפתאומית שבה פותח אחד הפרקים: "כמה רבה הקנאה שאנו, מעטי האמונה, מתקנאים באותם חוקרים, המשוכנעים בקיומו של עצם עליון! ". ומצד שני, ספר זה, לצד הפגיעה הברורה שהוא פוגע ביודעין ברגשות כל יהודי דתי, גם רווי שוביניזם לאומי: נאמן לגישתו הלמארקיסטית (משנה ביולוגית מיושנת לפיה תכונות נרכשות, כגון זיכרון, עוברות בתורשה), סבר פרויד שכוחותיהם האינטלקטואליים של היהודים והישגיותם העצומה נעשו נורשים מדור לדור. אפילו עוינות לגויים יש בניתוח זה, הנראית כתמונת ראי של האנטישמיות: "מתחת לטיח נוצרי דק נשארו כולם מה שהיו אבותיהם, אשר סגדו לפוליתיאיזם ברברי".

אחד מחלומותיו של פרויד הופיע בעקבות המחזה "הגטו החדש" של בן - עירו ומכרו הרצל - וכבר נכתב הרבה על היחסים בין שני משחררים אלה, שבתקופה מסוימת היו אפילו שכנים לרחוב ברג המפורסם. הערצתו המוצהרת של פרויד לשפינוזה והיינה, כפי שהראו ירמיהו יובל ויגאל לוסין, ביטאה השתייכות לסוג חדש של יהודים שראו עצמם יהודים לא מצד אמונתם אלא מצד המטען התרבותי של עמם ושותפות - הגורל אתו. דומה שפרויד, כבנג'מין דיזראלי לפניו, נהנה לנפנף במוצאו העתיק כאילו היה שווה - ערך לתוארי האצולה הנחשקים של החברה שבה חי. את לאומיותו תמצת בראיון עיתונאי בשנת 1926: "שפתי היא גרמנית, תרבותי והישגיי הם גרמניים, אינטלקטואלית ראיתי עצמי כגרמני, עד שהבחנתי בעליית הדעה הקדומה האנטישמית בגרמניה ובאוסטריה הגרמנית. מאז מעדיף אני לכנות עצמי יהודי. "

ב. ניכוס והגליה: פרויד בעיני יהודים ואנטישמים

טבעי אם כן כי גם היחס אל הפסיכואנליזה מושפע עד היום מיחסם של האנשים אל היהדות. מבחינה זאת ארצות הברית היא מקרה אופייני. בשום תרבות לא נחלה הפסיכואנליזה הצלחה כה גדולה כמו בתרבות האמריקנית, שפרויד תיעב מעומק לבו. קל וחומר שהפסיכואנליזה נקלטה בהתלהבות בתרבות היהודית בארה"ב. דומה שסופרים יהודים הוקסמו מראיית פרויד כעוד אחד ממעצבי היהדות החדשה, לצד משה מנדלסון והרמאן כהן. בספרות, גיבוריו היהודים של חיים פוטוק ב"ההבטחה", שהם שומרי מצוות ואפילו חרדים, מתייחסים אל פרויד בטבעיות כאל חכם יהודי, כמו לא היו ספריו ערעור על לב האמונה הדתית. "מה מעיק על פורטנוי", "פחד גבהים" והתלבטויותיו הנוירוטיות האינסופיות של וודי אלן מלמדים כי הפסיכואנליזה, גם בצורתה הפארודית, נותרה מצרך מבוקש שיהודים אמורים להיטיב לסחור בו.

לא פחות טבעי, מאידך גיסא, הוא יחס התיעוב בו התקבלה הפסיכואנליזה בחוגי יהודים חרדים. לא במקרה מתבלבל הילד המתפקר, ברומאן של ישראל סגל "וכי נחש ממית", כשהוא מבקש בספרייה את ספרו של פרויד על מוצא האדם מהקוף. פרויד נתפס כמעין דארווין שני. דומה שהאזהרה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (במדבר ט"ו 39), ובעיקר פירושו של הרמב"ם כי ב"אחרי לבבכם" הכוונה להרהורי כפירה ו"אחרי עיניכם" מדבר על מחשבות מיניות, היא ההיפוך הגמור ל"כלל היסוד" בתראפיה הפסיכואנליטית, הדורש העלאת כל מחשבה העולה בתודעה. עם זאת, המטפלים במצוקות נפשיות בציבור החרדי, בין בעלי הכשרה מקצועית ובין שהתקבלו ככאלה ע"י הקהילה, משתמשים אף הם בכלים פסיכודינמיים, המתורגמים לא - אחת בטבעיות לשפת חז"ל והחסידות, בדומה לניכוס הידוע של נגינות לא - יהודיות לאוצר המוסיקה החסידית. אפיזודה יוצאת מן הכלל בעניין זה מופיעה בתולדות חב"ד: מיומנו של האדמו"ר האחרון, מנחם - מנדל שניאורסון, התגלה כי האדמו"ר החמישי, שלום דב - בער שניאורסון, נועץ בפרויד ב - 1903 כשלקה בדיכאון. גם למגזר הדתי לאומי סיבות להתרחק מהפסיכואנליזה: שבירת מחסומי הטאבו סביב המיניות, הרדוקציה של מוסדות חברתיים ודתיים אל עולם היצר, וכמובן יחסו הבעייתי של פרויד ליהדות (לכותב דברים אלה הייתה תכתובת משעשעת עם ראש עיריית רחובות לפני שנים אחדות, כשהציע לקרוא רחוב בעיר על שם פרויד, הצעה שנפלה בלחץ חברי המועצה הדתיים).

עוינות דומה בוטאה בישראל בימין הקיצוני ע"י אידיאולוגים כמו אצ"ג וישראל אלדד. פרויד, כמארקס, נתפס כאחד ה"משומדים" הנגועים בשנאה - עצמית יהודית - טענה פרוידיאנית כשלעצמה. יוצא מן הכלל בציבור הימני היה משה אטר, מתרגם "האיש משה ואמונת הייחוד", שבאחרית - דבר מאלפת שיבץ את פרויד כחוליה חיונית בתולדות המחשבה היהודית.

לא חסרו גם ניסיונות הפוכים של יהודים דתיים לתבוע בעלות על פרויד כתרומה מודרנית להתפתחות הדת היהודית עצמה. אליענה אמאדו לוי - ולנסי נהגה לכרוך בכתביה פסיכואנליזה לקאניאנית עם פמיניזם ויהדות. עקיבא ארנסט סימון השווה את דברי הכפירה של פרויד למעשהו של משה ששיבר את הלוחות. המדרש מפרש את המילים מספר דברים י' ב', "אשר שיברת, " כ"יישר כוחך ששיברת", שבח שסימון ראה כיאה לפרויד. מרידתו של פרויד, על פי השקפה מקורית זו, אף היא המשכה הישיר של המסורת היהודית ובעיקר הנבואית, שההתרסה נגד בעלי שררה ואף נגד האל שימשה בה לזיקוק האמונה משיירי האלילות שדבקו בה. ואומנם, כשאנו נזכרים במקור השם "ישראל", על פיו נאבק אבי האומה באלוהים (בראשית ל"ב כ"ט), נראה שיש לטענה מקורית זו על מה לסמוך.

* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2.
עניין מחסומים הבטחה בירור האמת אינטלקט נוירוטיות קיום מצוות לגיטימיות לטפל במחלות נפש נפש פסיכולוגים אנליטי דת דתיים הדתיים החרדים הנפש חרדים יהדות יהודי יהודים נפש פסיכואנליזה תנועה
החרדים - חרדים לדבר השטן וכופרים באלוהים האמיתי שהוא ברא את אלוהים של היהודים
החרדים - חרדים לדבר השטן וכופרים באלוהים האמיתי שהוא ברא את אלוהים של היהודים מדוע החרדים מפחדים מאלוהים ולא מבינים את האלוהים האמיתי? אליעד כהן מסביר לעומק את הסתירה הקיימת בתפיסת העולם של החרדים, כאשר הוא מתייחס למושג החרדה שמאפיין אותם. החרדים קוראים לעצמם חרדים, אבל בעצם הם חרדים לדבר השטן, ולא באמת חרדים לאלוהים האמיתי. אליעד טוען שהחרדים הם הכופרים הגדולים ביותר, מפני שהם מאמינים בגרסה מוגבלת של אלוהים ולא באלוהים האמיתי שברא את האלוהים של היהודים. למה החרדים הם למעשה אתאיסטים? אליעד כהן מסביר שכל מחשבה שמפרידה בין האדם לבין המציאות האינסופית של אלוהים היא סוג של אתאיזם. כשהאדם חושב את ... כי אילו היה רואה בכל דבר את אלוהים, הוא לא היה מעדיף משהו אחד על פני אחר. כל העולם למעשה מלא באנשים אתאיסטים, והחרדים במיוחד הם אתאיסטים בדרגה הגבוהה ביותר, כי הם משתמשים בשמו של אלוהים כדי להצדיק פחד, חרדה וסבל. כיצד בא לידי ביטוי הכפירה של החרדים? החרדים מודים שלוש פעמים ביום שהם חטאו, גנבו, רצחו ופשעו. אליעד מסביר שאם היינו שומעים אדם אומר שהוא גנב או רצח, היינו חושבים שהוא פושע. כך החרדים מעידים על עצמם כל יום שהם פושעים. החרדים נמצאים בחרדה מתמדת, ולכן הם צמים ביום כיפור ומביעים חרדה קיומית כל הזמן. אפילו הצדיקים שלהם, כמו רבי יוחנן בן זכאי, חוו חרדה עצומה לקראת מותם. מהו העונש האמיתי שהחרדים מקבלים מאלוהים? אליעד מסביר שהחרדים חושבים שאלוהים מעניש אנשים על מעשיהם הרעים, אבל הם לא מבינים שאלוהים לא יכול להעניש חלק מעצמו. אלוהים אמיתי לא יעניש אותך אם אתה חלק ממנו, בדיוק כמו שאדם לא יכה את היד שלו אם בטעות נתן לעצמו מכה בעזרתה. החרדים חושבים שאלוהים הוא טיפש מספיק כדי להעניש בני אדם ולזרוק אותם לגיהינום, אבל זה לא הגיוני, כי הכל הוא חלק ממנו. זה חוסר ההיגיון של החרדים. מהו העונש האמיתי של החרדים? אליעד כהן טוען שהעונש של החרדים הוא הדת עצמה, החרדה שהם חשים, המתח והפחד מפני עונש אלוהי, מפני גיהנום או מפני האל עצמו. העונש שלהם הוא תחושת החרדה המתמדת, מכיוון שהם חיים בעולם ... אחד, ולכן הם עצמם בונים לעצמם את הכלא הרוחני שבו הם חיים. איך אפשר לדעת מיהו האלוהים האמיתי? אליעד כהן ממליץ לחרדים להפסיק לפחד ולצאת לחפש בעצמם את האלוהים האמיתי. הוא אומר באופן ציורי שהם יכולים ללכת ליער, לחפש את אלוהים, ולשאול אותו מי ברא אותך?. ... ולא שונא, כי הוא כל דבר שקיים, והוא המקור שממנו הכל נובע. אליעד מדגיש שהאל האמיתי עושה רק טוב, ואילו האל של החרדים הוא אל של פחד ועונשים. החרדים למעשה כופרים באלוהים האמיתי בכך שהם מייחסים לו מעשים רעים, עונשים או סבל שהוא כביכול נותן להם. אליעד טוען שהחרדים לא מבינים שאלוהים הוא שלם, ולכן אין סיבה שיפחדו ממנו או שירגישו אשמים. מהו הטעות הגדולה של החרדים לגבי אלוהים? אליעד כהן מסביר שהטעות הגדולה של החרדים היא לחשוב שאלוהים הוא טיפש עד כדי כך שהוא יעניש את האדם על כך שעשה דבר נגד רצונו. האדם הוא הרי חלק מאלוהים, ואלוהים לא יכול להעניש את עצמו. החרדים מאמינים בטעות שאלוהים שורף אנשים בגיהנום, אך זה כמו שאדם ישרוף חלק מעצמו, דבר חסר היגיון לחלוטין. לפי אליעד, האלוהים האמיתי תמיד טוב, אין לו סיבה להעניש, ולכן כל פחד מאלוהים או חשש מפני עונש הוא טעות מוחלטת. אליעד מדגיש שהחרדים כופרים בדיוק במקום שבו הם חושבים שהם מאמינים. דווקא המחשבה שיש אלוהים מעניש, רע ואכזר היא הכפירה האמיתית, מפני שהיא יוצרת הפרדה ...
גזענות דתית, אנטישמיות חילונית, הנאצים, תורת הגזע הנאצית, הקוזאק הנגזל, החרדים, יהדות, התורה היהודית גזענית
גזענות דתית, אנטישמיות חילונית, הנאצים, תורת הגזע הנאצית, הקוזאק הנגזל, החרדים, יהדות, התורה היהודית גזענית מה המשמעות של הביטוי קוזאק נגזל בהקשר של החברה הדתית? הביטוי קוזאק נגזל מתייחס למצב שבו אדם או קבוצה מבצעים פעולה לא מוסרית, אך מציגים עצמם כנפגעים או ... כהן מסביר בהרצאה שזו בדיוק התנהלות החברה החרדית מול החברה החילונית בישראל. מצד אחד, החרדים דורשים מהציבור החילוני לממן את אורח חייהם, ומצד שני, כשהחילונים מנסים להפסיק את המימון, החרדים מאשימים אותם בשנאה, בגזענות ובאפליה. החרדים, לדבריו, מחנכים את ילדיהם לא לעבוד, אלא לעסוק בלימוד תורה בלבד, וכך הם יוצרים תלות כלכלית מלאה בציבור ... כאשר החברה החילונית מוחה על ניצול המשאבים, החרדים זועקים שהם הקורבן, וטוענים כי הם סובלים מגזענות ומהסתה, וכך למעשה יוצרים את אפקט הקוזאק הנגזל. מדוע החרדים משתתפים בכנסת למרות התנגדותם למדינה חילונית? אליעד כהן טוען שהסיבה העיקרית שהחרדים משתתפים בכנסת ישראל, אף שמבחינתם המדינה חילונית ונגד התורה, היא כסף. לדבריו, הנציגות בכנסת מאפשרת להם ... תקציבים ציבוריים משמעותיים למימון מוסדות דתיים, קצבאות, וישיבות. כך הם מנצלים את המערכת הדמוקרטית החילונית לטובת מטרותיהם הדתיות, בזמן שהם עצמם מתנגדים אידיאולוגית למדינה החילונית ואפילו רואים אותה כמדינה של גויים. האם התורה היהודית ... עובדי אלילים קרויים אדם. משמעות הדבר, לפי היהדות, היא שרק היהודי הוא אדם אמיתי, בעוד שהגוי אינו אדם במובן המלא של המילה. הוא מתאר שיש ביהדות דירוג מהותי: דומם, צומח, חי, מדבר, כאשר המדבר הוא היהודי בלבד, בעוד הגוי נמצא במקום נמוך יותר. כמו כן, ... חשש מפני איבה מהגויים. אם לא היה חשש כזה, היהדות האורתודוקסית לא הייתה מחייבת להציל גוי בשבת, כיוון שמבחינתם הוא אינו מוגדר כאדם שחייו חשובים דיים כדי לחלל עבורו את השבת. מדוע החרדים מאשימים את החילונים בנאציזם? אליעד מסביר כי החרדים נוהגים לכנות את החילונים בשם נאצים בכל פעם שהחילונים מנסים למנוע מימון לישיבות או להתנגד לאורח החיים החרדי. הסיבה לכך, לפי אליעד, היא כי החרדים משתמשים בטקטיקה של הקוזאק הנגזל: הם בעצמם נוהגים בגזענות ובשנאה עמוקה כלפי מי שאינו חלק מקבוצתם, אך ... לגיטימציה ציבורית להמשך דרכם. לדבריו, היהדות הדתית היא המקור הראשוני לתפיסת הגזע העליון, ועל כן האבסורד הוא שהחרדים מאשימים דווקא את החילונים באותם חטאים מוסריים שהם עצמם מבצעים. כיצד הרעיון היהודי של העם הנבחר קשור לתורת ... פועל בשם רצון אלוהי מסוים, בדיוק כפי שהיהדות טוענת שהיא פועלת בשם רצון אלוהי. מהו מוסר ההשכל שאפשר ללמוד מרעיון הקוזאק הנגזל? אליעד כהן מסביר כי מוסר ... מציין כי זו מניפולציה דומה למניפולציה הדתית שמונעת מהאדם להטיל ספק או לשאול שאלות על אלוהים ועל המציאות. לכן, על האדם להיות חזק ולהעיז להטיל ספק, ... שמנסים לבצע נגדך, בין אם הן מגיעות מכיוון הדת, החברה או מכל מקור אחר. האם התורה היהודית גזענית? מה זה קוזאק נגזל? מדוע החרדים מאשימים את החילונים בנאציזם? האם יהדות היא גזענות? מהו מוסר ההשכל של הקוזאק הנגזל? הקשר בין תורת הגזע הנאצית ליהדות מדוע החרדים משתתפים בכנסת? ...
ערבים וחרדים עליך ישראל, מורשת ישראל, המורשת היהודית - מה השקר? ומה ללמוד מכך?
... וחרדים עליך ישראל, מורשת ישראל, המורשת היהודית - מה השקר? ומה ללמוד מכך? למה החרדים והערבים מעיזים לדרוש כסף וזכויות ממדינת ישראל? אליעד כהן מסביר שיש מוסר השכל עמוק בשאלת היחס של המדינה כלפי החרדים והערבים. לטענתו, הסיבה המרכזית שבגללה החרדים מרשים לעצמם לא לעבוד ולבקש מהמדינה כסף, היא שהחילונים מפחדים מהחרדים. הפחד הזה, החרדה הזאת של החילונים, היא זאת שנותנת לחרדים את הכוח לדרוש ולקבל. אליעד מביא את הדוגמה המפורסמת של פגישת בן - גוריון והחזון איש, שבה נאמר שעגלה מלאה עוברת לפני עגלה ריקה. כלומר, שהחרדים כביכול עמוסים במורשת יהודית בת אלפי שנים, והחילונים עדיין רק מתחילים. אליעד כהן טוען שזה שקר גדול. מה מסתתר באמת בעגלה של החרדים? אליעד טוען שהעגלה של החרדים אכן עמוסה, אך היא עמוסה בזבל, באשפה מסריחה. האשפה הזאת היא המורשת היהודית עצמה, אותה הוא מגדיר כשורש הגזענות. הוא מסביר שכל תפיסת העם הנבחר, אותה המציאו ... ואפילו הרג של תינוקות. כל זה, לדבריו, נעשה בשם האלוהים, ולכן הוא משווה את תכני התורה לאשפה שעדיף לדרדר לתהום. מה ההבדל בין העגלה של החרדים לעגלה של החילונים? אליעד מסביר שלמרות שהעגלה של החילונים נראית ריקה, למעשה היא לא ריקה בכלל. מדובר בעגלה שנמצאת במצב של התחדשות ופינוי מקום לאיסוף אוצרות חדשים. כלומר, החילונים מנקים מעצמם את ההבלים הדתיים והאמונות הישנות, ודווקא המצב של עגלה ריקה הוא מצב מבורך, כי הוא מאפשר לאדם להתפתח ולצבור ידע חדש. אליעד ממחיש זאת בעזרת דימוי נוסף: העגלה של החרדים מלאה בקליפות גרעינים או תפוזים - דברים חסרי ערך אמיתי שעדיף להשליך לפח, ולא לאכול. האם גם החילונים בישראל הם בעצם חרדים? אליעד כהן טוען דבר מפתיע: שגם האדם החילוני, שחושב שהוא לא חרדי, הוא בעצם חרדי בפנימיותו. זאת משום שהוא עדיין מאמין בערכה של המורשת היהודית הגזענית, ורואה בה חשיבות. ההוכחה שלו היא שרוב אזרחי המדינה צמים ביום כיפור, למרות שהם לכאורה לא ... בדת. לדבריו, אין שום סיבה לצום דווקא ביום הזה, ומי שמאמין בצום יכול לצום כל השנה. מכך הוא מסיק שהחברה בישראל כולה חרדה, ולכן מאפשרת לחרדים האמיתיים להשתלט עליה. למה לא צריך לשמר את המורשת היהודית? אליעד כהן מדגיש שתפיסת החרדים על הצורך לשמר את המורשת היהודית היא שקר מוחלט. לשיטתו, המורשת הזאת היא מחלה ממארת, והוא משווה אותה לגרורות של סרטן. כשם שלא הגיוני להשאיר גרורות של סרטן בגוף, כך אין שום היגיון להשאיר אנשים שלומדים תורה ומנציחים את המחלה הזו. אם המדינה רוצה לתת כסף לחרדים, עדיף שתיתן אותו לחינוך חילוני, שיאפשר לאנשים לצאת ממחלת האמונה ולעבוד למחייתם. מי שמתעקש ללמוד תורה - שיש לו ביזנס עם אלוהים - יכול לפנות אליו ולבקש פרנסה ישירות. מה הסכנה הגדולה שבפשרנות מול החרדים או הערבים? אליעד מדגיש שכאשר אדם מתפשר עם שקר כלשהו, השקר משתלט עליו לחלוטין. פשרה קטנה אחת עם החרדים גורמת לכך שהם יתעלקו עליך עד הסוף. לדבריו, האדם חייב להיות עקבי: או להילחם עד הסוף או לוותר עד הסוף. אם החילונים מאמינים שצריך להילחם בחרדים, הם חייבים לעשות זאת עד הסוף, בלי פשרות ובלי חצי - דרכים. הוא מדגים זאת דרך הסיפור של ההקפאה בהתנחלויות: אם השטח הוא שלך, למה אתה מקפיא? ואם הוא לא שלך, למה אתה ... הקטן ביותר יכול להשתלט על כל חייך. לסיכום, אליעד כהן קורא לאנשים להיות אמיתיים עד הסוף - או שתהיה מאמין לגמרי, או שתבין שצריך לבטל את הדת באופן מוחלט ולחיות חיים טובים באמת. האם החרדים צודקים? למה לא לשמר את המורשת היהודית? האם החרדים והערבים מאיימים על ישראל? מדוע צריך להשמיד את העבר? מה המקור של הגזענות היהודית? איך משתחררים מהשקר? שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על השכל, ועל המוסר השכל שיש עכשיו בימינו, החרדים, שחיים בחרדה, חרדים ללכת לעבוד, ורוצים ממס הכנסה כסף וכו. ויש את הבעיה הנוספת של הערבים, הערבים רוצים עוד, ולא רוצים לתת להם. ואני לא אגיד הפעם מה אני חושב, שניהם צודקים או שניהם טועים, מה שמעניין פה זה המוסר השכל, זה השכל, כשאני אומר זאת אני מתכוון גם למדינה לחילונים מול הדתיים, וגם ישראל מול הפלסטינים, ישראל מול כל העולם. ומה שאני אומר תקף לגבי כולם. הסיבה שלחרדים יש את העזות פנים לא לקום בבוקר ולבקש ממך כסף שתממן אותם, היא רק מכך שיש לחילונים חרדה מהחרדים, יש סיפור: החזון איש, ובן גוריון נפגשו, היו צריכים להגיע לאיזה הסדר ביניהם, אמר החזון איש, אנחנו יש לנו עגלה מלאה, עמוסה, לכם יש עגלה ריקה, אנחנו צריכים ... בעצם נכנע לשקר שהחזון איש שיקר אותו. ואם בן גוריון היה חכם, היה מבין שלא דווקא העגלה העמוסה צריכה לעבור קודם ולא הריקה, נכון שהעגלה של החרדים עמוסה, אבל הוא היה מבין שהעגלה עמוסה זבל, זבל מסריח שעדיף שתדרדר לתהום ותעלם, עמוסה בגמרא, במורשת היהודית, אבל מה זה המורשת היהודית? המורשת היהודית זה שורש ...
מי ברא את אלוהים של היהודים? האם יש שני אלוהים? מי ברא את הבורא? וממה החרדים חרדים?
... ברא את אלוהים של היהודים? האם יש שני אלוהים? מי ברא את הבורא? וממה החרדים חרדים? האם יש שני אלוהים ומי ברא את האלוהים של היהודים? אליעד כהן מציג שאלה מאתגרת במיוחד: מי ברא את אלוהים? הוא מתחיל בהסבר על כך שבמסורת היהודית והדתות הקרובות אליה, כמו נצרות ואסלאם, מוכר האלוהים היהודי, אך לטענתו קיים אלוהים נוסף שהוא זה שברא את האלוהים של היהודים. ... אליעד טוען שאברהם לא הבין שהבעיה אינה בזהות האלוהים, אלא בשאלה מדוע בכלל יש שינויים, כלומר, מדוע אלוהים עצמו משתנה ברצונותיו ומעשיו. מה השאלה העמוקה ביותר שהדתיים מפחדים לשאול? לפי אליעד, השאלה המפחידה והעמוקה ביותר עבור הדתיים היא: מי ברא את הרצון של אלוהים? כלומר, למה אלוהים רצה בכלל לברוא את העולם? הוא מסביר שבריאת העולם אינה מסתכמת ... עצמו ובכך ברא את העולם, אך לדבריו זוהי טעות, כי הצמצום הראשון התרחש כבר ברגע שאלוהים הפריד את רצונו מעצמו, ועל כך בדיוק צריך לשאול מי גרם לצמצום הראשון? מדוע החרדים באמת חרדים? אליעד כהן מדגיש שהחרדים מפחדים באופן מיוחד מהשאלה הזו מכיוון שאם יחקורו ויגיעו לעומקה, הם יגלו שהאלוהים שהם מאמינים בו הוא אליל חסר ... אמר במפורש (בתורה סד חלק א בליקוטי מוהרן), שאם אדם יחקור לעומק את השאלות האלה, הוא יגיע למסקנה שהאלוהים של היהודים הוא אליל לכל דבר ועניין. הפחד הגדול ביותר של החרדים הוא לגלות שהאמונה שלהם היא שקר. אליעד מוסיף שהוא מרחם על החרדים ורוצה לגאול אותם, מכיוון שהם סובלים יותר מכל אדם אחר בעולם. בניגוד לחילונים, שמפחדים מהעולם הזמני, החרדים חיים בפחד מתמיד מאלוהים שהוא נצחי. לכן הוא מעודד אותם לחקור את השאלה: מי ברא את אלוהים? הוא מסביר שכאשר הם ... חיים טובים באמת, מכיוון שההכרה באלוהים האמיתי תספק לו את כל צרכיו הרוחניים והפיזיים, ותוביל אותו לשלמות פנימית ולשחרור מוחלט מפחד וחרדה. מי ברא את אלוהים? למה החרדים מפחדים מאלוהים? האם אלוהים הוא השטן? מהי טעותו של אברהם אבינו? האם קיימים שני אלוהים? מהו הצמצום הראשון בקבלה? ... אלוהים? התשובה די פשוטה, קודם כל אומר זאת בתור בדיחה, בתורה כבר כתוב שהיו שני אלוהים: בראשית ברא אלוהים בראשית, ברא את אלוהים, זהו. בכל אופן היו שחשבו ככה גם ביהדות, תלמי המלך, פרש כך את התורה. ועכשיו נעבור לחלק הרציני. בין כך ובין כך העניין של 2 אלוהים הוא פשוט, מצד האמת אין 2 ... גם השאלה זה שינוי, עצם זה שהרוח נושבת לידך אתה גם צריך לשאול למה הרוח נושבת? כל דבר שקורה זה שינוי! השאלה מה יוצר את השינויים ברצונות של אלוהים. וזו השאלה שהדתיים מפחדים לשאול יותר מכל: הם מפחדים לשאול מי ברא את אלוהים? או במילים אחרות, למה אלוהים ברא את העולם? זה כן שואלים, ... שאלוהים צמצם את עצמו, וברא את העולם. אבל זה לא נכון, עוד לפני שהוא ברא, כשהפריד את מחשבתו, הפריד את רצונו מעצמו זה עצמו הצמצום! אז איך נוצר הצמצום הראשון? והדתיים פוחדים לשאול את הדברים האלו, כי א כל אין להם תשובה, וב כל כי אם הם יחקרו את זה, ורבי נחמן התחייב, כי אם הם יחקרו את ... השאלה, מי ברא את הרצון של האלוהים שלפני? ואולי אין סוף? מי יודע? ועל האדם לחקור, המטרה שלי שאני אומר שיש אלוהים מעל אלוהים, שהאדם יחקור את מהותו של אלוהים כי החרדים הם חרדים מהצל של עצמם, ומהטמטום של עצמם, והחרדה הגדולה ביותר שלהם היא לשאול, מי ברא את הרצון של האלוהים? ואני אוהב את החרדים, ואני מרחם עליהם, ואני רוצה לגאול אותם, כי אני רואה שהם מאד סובלים הם הכי סובלים בעולם, כי הם מפחדים מאלוהים, כי החילונים מפחדים מהעולם הזה שהוא זמני אבל החרדים מפחדים מאלוהים שהוא נצחי, הם חיים בחרדה מאד גדולה, לכן קוראים להם חרדים. ואני מרחם עליהם, ואומר להם לחקור מי ברא את אלוהים, כי אם יחקרו, בסוף יגלו את השכל של האחדות תהיה הבנה של השכל ...
פוליטיקה, יחסי דתיים חילוניים, החרדים במדינת ישראל, הרב אמנון יצחק, הרב עובדיה יוסף, צביעות דתית, צביעות חילונית, פחד לחזור בתשובה, פחד לחזור בשאלה, שוויון בנטל, שוויון זכויות, שוויון חובות
... יחסי דתיים חילוניים, החרדים במדינת ישראל, הרב אמנון יצחק, הרב עובדיה יוסף, צביעות דתית, צביעות חילונית, פחד לחזור בתשובה, ... מהן הסיבות למתחים בין הדתיים לחילוניים בישראל? במהלך ההרצאה, נוגע ... הישראלית וליחסי דתיים - חילוניים. הוא מסביר את המתח העמוק בין הציבור הדתי והחילוני, במיוחד בנוגע לעמדות כלפי החרדים במדינת ישראל, הדת, הצביעות הדתית והחילונית, והפחדים המשותפים לשני הצדדים. ... תחושה בקרב החילונים שהחרדים לא תורמים מספיק למדינה, בעוד שהחרדים טוענים שיש להם תרומות רוחניות ייחודיות. ... או להיכנס לאורח חיים דתי, בעוד שלדתיים יש פחד להימנע מהחזרה ... הצביעות בשני הצדדים: הדתיים שמצד אחד רואים את החילוניים ככופרים, ... על עקרונותיהם הדתיים כדי לשמור על יחס טוב עם הדתיים. מה הקשר בין הפוליטיקה והאמונה הדתית? במהלך ההרצאה, אליעד מתאר את האופן שבו ... משולבת עם האמונה הדתית. הוא מביא את דוגמת הסיפור של הרב עובדיה ... ולדעותיהם בתוך המערכת הדתית והפוליטית. צביעות דתית - הרבנים עצמם מייצגים שני צדדים ... תהיות על הסטנדרטים הדתיים והפוליטיים. הקשרים בין הרבנים - אליעד ... נראית הצביעות שבין הדתיים לחילוניים? בהרצאה, אליעד עוסק גם בשאלה מהו היחס האמיתי בין הדתיים לחילוניים, תוך הדגשה של הצביעות הקיימת בשני הצדדים. הדתיים מצד אחד מעדיפים לשמור על עקרונותיהם, אך ... התנגדות. התגובות של הדתיים לחילוניים - אליעד מציין את ההתנהלות של הדתיים כאשר הם לא מוכנים להשלים עם מציאות ... בתשובה. הפחד מהשפעה הדתית - הדתיים חוששים שהתערבותם ... לא תוביל לתוצאות הדתיות הרצויות. הפחד מהחזרה בשאלה - החילונים ... איך הפוליטיקה והאמונה הדתית משולבות אחת בשנייה. אליעד מדגיש את ... השונים בהם דמויות דתיות פוליטיות נחשפות לריבוי פרדוקסים. ... וחובות. פוליטיקה דתית בישראל? שוויון בנטל? צביעות
החרדים, הדתיים לא מאושרים - תורה = סבל / חוסר אושר - למה חרדים / דתיים רע להם יותר?
החרדים, הדתיים לא מאושרים - תורה = סבל חוסר אושר - למה חרדים דתיים רע להם יותר? האם באמת אנשים דתיים וחרדים מאושרים יותר? ישנה טענה נפוצה שהדתיים מאושרים יותר מהחילוניים, והם אף מציגים לעיתים סקרים המצביעים על כך. אך אליעד כהן מסביר בהרצאה שזוהי אשליה ושהאושר עליו מדברים הדתיים אינו אושר אמיתי אלא אשליה. ההרצאה עוסקת בהפרכת הטענה הרווחת שאנשים דתיים מאושרים יותר, ומציעה מבט מעמיק אל תוך הפסיכולוגיה והפילוסופיה של המאמין הדתי. מדוע אנשים דתיים טוענים שהם מאושרים יותר? ראשית, אנשים דתיים רבים טוענים שהם מאושרים כי הם מפחדים להודות באמת שהם סובלים. אליעד מסביר שככל שהאדם פשוט יותר, הוא מפחד פחות לחשוף את סבלו, ולכן בקלות אומר שהוא מאושר. כך נוצר מצב בו דתיים מעידים שהם מאושרים, אך האמת היא שהם ... אפילו הוא, שהיה רב גדול וצדיק, פחד שאולי לא עשה מספיק, ואולי ייענש לעולם הבא. מהדוגמה הזאת, אליעד מסיק שאם אפילו גדול הרבנים פחד שהוא לא מספיק טוב, כל אדם דתי וחרדי תמיד נמצא בפחד מתמיד שהוא לא עומד בדרישות של אלוהים, ולכן הוא בעצם סובל תמידית ולא יכול להיות מאושר באמת. למה חרדים ודתיים סובלים למרות אמונתם באלוהים? לפי אליעד, האמונה של הדתיים היא בעצם כפירה באלוהים האמיתי. מדוע? כי לפי הדת היהודית, אלוהים הוא טוב ורע - הוא מעניש ומתגמל, ... עושים טוב או רע. זה מצב תמידי של חרדה ודאגה. כך למעשה הם חיים בפחד תמידי מכעסו של האל, מחשש שיחזרו בגלגול, או מחשש להיענש בגיהינום נצחי. אליעד מסביר שלמעשה חרדים נקראים כך משום שהם חיים בחרדה מתמדת. החרדים חיים ביראת שמיים - כלומר, כל הזמן הם יראים ופוחדים מאלוהים, ולכן אי אפשר לומר עליהם שהם באמת מאושרים. מדוע אנשים דתיים וחרדים משתוקקים למשיח ולגאולה? אנשים דתיים טוענים שהם מאושרים, אך אם הם באמת ... בתיקון עולם, ובטח שלא במשיח. הציפייה הזאת מראה באופן ברור שלדתיים רע בעולם הזה, והם פשוט מספרים לעצמם שהכל לטובה מתוך ניסיון להקטין את הסבל שלהם. האם אנשים דתיים נהנים מחיי היום - יום שלהם? אליעד מדגיש שברמה הגשמית אנשים דתיים יכולים לטעון שהם מאושרים משום שהם לא ... טוב ורע, ומתפללים כל יום לאלוהים שיעזור להם לא לחטוא. הם מתוודים על חטאיהם שלוש פעמים ביום בתפילה, ולכן נמצאים במעגל תמידי של האשמה עצמית. למעשה, ככל שאדם דתי יותר אמיתי ואדוק באמונתו, הוא יחווה יותר סבל, יותר פחד, ויותר ספק עצמי. מדוע הצדיקים הגדולים של הדת אינם מאושרים באמת? כדוגמה נוספת, אליעד כהן ... ורע לו, רשע וטוב לו, וסבל מכך שלא נכנס לארץ ישראל ולא ראה את פניו של אלוהים במלואן. אפילו הצדיק הגדול ביותר בהיסטוריה לא היה מאושר לחלוטין, אז קל וחומר שאדם דתי פשוט לא יכול להיות מאושר באמת. האם האושר של הדתיים הוא אשליה בלבד? אליעד מסכם ומחדד את הנקודה בכך שאושרם של הדתיים הוא אשליה או שקר שהם מוכרים לעצמם ולאחרים. הם ... מאושרים לחלוטין עם חייהם הנוכחיים. אבל עצם קיומה של הציפייה לעולם הבא מעידה שהם סובלים בעולם הזה. בסיכומו של דבר, אליעד כהן מציג את הסתירה הפנימית באמונה הדתית, לפיה ככל שאתה מאמין יותר באלוהים כך אתה יותר סובל וחי בפחד ובחרדה מתמדת. כלפי חוץ נדמה שהם מאושרים, אך למעשה הם רחוקים מכך מאוד. האם דתיים באמת מאושרים? למה דתיים מחכים למשיח? מדוע
הדת היהודית, החרדים, היהדות, התורה - למה אליעד כהן חושף את שקר האמונה הטמאה באלוהים השטן?
הדת היהודית, החרדים, היהדות, התורה - למה אליעד כהן חושף את שקר האמונה הטמאה באלוהים השטן? למה אליעד כהן טוען שהאמונה באלוהים היא מחלת נפש? אליעד כהן פותח את ההרצאה בשאלה מדוע הוא מתעסק באופן כה אינטנסיבי בנושא הדתיים, החרדים והיהדות, וטוען כי הסיבה לכך היא לא מפני שהדתיים עצמם מעניינים אותו במיוחד, אלא בגלל שהאמונה הדתית היא סוג של מחלת נפש חמורה ונפוצה ביותר בעולם. אליעד משווה את האמונה הדתית למחלה פסיכולוגית לכל דבר וטוען כי אמונה באלוהים היא ביטוי למחלת נפש קשה של האנושות כולה, כולל החילונים שבתוכם קיים גרעין של אמונה, אפילו אם הם לא דתיים או חרדים בפועל. הוא מדגיש שמה שמעניין אותו באמת הוא לעזור לאנשים להשתחרר ממחלת האמונה, והדרך שלו לעשות זאת היא לחשוף את האמת על הדת היהודית ועל האמונה הדתית בכלל. הוא מסביר כי כל אדם בתוכו קיים חולה נפש דתי בצורה כזו או אחרת, ובכל פעם שאדם נמנע מלשאול שאלות מסוימות על המציאות, על משמעות החיים ועל הסיבות מאחורי הדברים, הוא למעשה מתנהג כמו אדם דתי או חרדי. מה הקשר בין מחלת האמונה לבין הדת היהודית והחרדים? אליעד מסביר שהעם היהודי סובל ממחלה קשה במיוחד, אותה הוא מכנה מחלת הסרטן היהודית, וזאת מאחר והעם היהודי חי מתוך תחושת עליונות מוטעית, מתוך אמונה עיוורת ובלתי מבוססת שהוא העם הנבחר, ושליהודים יש נשמה טובה יותר מלאחרים. הוא מתאר את התרבות הדתית ואת המורשת היהודית כדברים ישנים, מיושנים, חסרי תועלת, ואף מסוכנים, מכיוון שהם מעכבים את התפתחות האדם ואת החיפוש אחר האמת. אליעד משתמש בדימוי של חולה סרטן שבא ... היהודית, שאותה הוא מגדיר כמחלה עתיקה ומזיקה. מדוע אליעד משתמש בשפה חריפה נגד הדתיים והחרדים? אליעד נשאל מדוע הוא משתמש בשפה כה חריפה כשהוא מתייחס לדתיים ולחרדים, והוא משיב כי הוא עושה זאת בכוונה, דווקא משום שזה מעורר התנגדות חזקה אצל המאזינים. אם הוא היה מדבר נגד חייזרים או נגד נאצים, אנשים לא היו נעלבים או מתעוררים ... בתוכם, ולראות כמה האמונה שלהם מגוחכת וחסרת בסיס. למה אליעד טוען שכל אדם בעולם הוא דתי וחרדי באופן מסוים? אליעד טוען כי גם החילונים שבטוחים שהם אינם דתיים הם למעשה חרדים במובן העמוק ביותר של המילה, כי גם הם מפחדים לשאול שאלות מסוימות על המציאות ועל עצמם. הוא מדגיש כי החרדה הגדולה של אנשים דתיים מפני שאלות עמוקות וקיומיות, כגון מי ברא את אלוהים?, למה העולם נברא?, או מה היה לפני הבריאה? קיימת גם אצל חילונים, אך בצורה אחרת. לדוגמה, אדם חילוני מפחד ... את אמונותיהם ואת הלוגיקה שהם משתמשים בה כדי להבין את המציאות. לכן, לדבריו, כולנו דתיים וחרדים בדרגה זו או אחרת. מה מטרת ההרצאה של אליעד כהן בנושא האמונה? אליעד מסביר שמטרתו העיקרית היא לעורר אנשים להפסיק להאמין באופן עיוור ולהתחיל לבדוק את הדברים בעצמם. ... זו אדם יכול להיות באמת מאושר ולהבין את המציאות לאשורה. למה אליעד כהן יוצא נגד הדת היהודית? מהי מחלת האמונה לפי אליעד כהן? מדוע אליעד טוען שהחרדים סוגדים לשטן? מה הקשר בין אמונה לסבל בחיים? מדוע אנשים מפחדים לשאול שאלות עמוקות? האם יש אלוהים לפי אליעד כהן? מהי האמת על התורה והמסורת היהודית? ...
קומץ חרדים, עשבים שוטים, האם באמת מדובר רק בקומץ חרדים? למה מתנגדים לחרדים? למה אנשים נגד החרדים? האם ההתנגדות לחרדים מוצדקת? מדינה יהודית ודמוקרטית, נטורי קרתא, חילונים וחרדים, החברה החרדית, חילונים ודתיים
קומץ חרדים, עשבים שוטים, האם באמת מדובר רק בקומץ חרדים? למה מתנגדים לחרדים? למה אנשים נגד החרדים? האם ההתנגדות לחרדים מוצדקת? מדינה יהודית ודמוקרטית, נטורי קרתא, חילונים וחרדים, החברה החרדית, חילונים ודתיים מה הבעיה עם הצביעות כלפי החברה החרדית? ההרצאה מתחילה בהצגת השאלה האם ההתנגדות לחרדים נובעת מקומץ קטן שמייצג את רוב החברה החרדית, או שמא מדובר בבעיה רחבה יותר שדורשת התייחסות עמוקה יותר. ... כי השאלה אם מדובר בקומץ או לא אינה משנה, וההבנה המרכזית היא הצביעות של החברה החרדית בכל הנוגע לגישותיהם כלפי הפרות של ערכים דתיים וחוקי המדינה. הוא מסביר כי כאשר אנשים בחברה החרדית מבחינים במישהו שעובר על ערכים דתיים או מחוקי המדינה, הם מגיבים באופן נחרץ ויודעים להוציא את אותם אנשים מהחברה החרדית, או לפחות להוקיע אותם. דוגמאות לכך הן התנגדות לטעויות כמו אכילת חמץ בפסח, עישון בשבת, או כל פגיעה במצוות הדתיות. לעומת זאת, כשמדובר באנשים המפרים את כללי המדינה, כמו חיילים המקללים או זורקים אבנים על שוטרים, החברה החרדית לא תמיד מתייחסת באותה צורה. אליעד טוען כי זו צביעות מוחלטת שמבוססת על הסכמה שבשתיקה מצד רוב האוכלוסייה החרדית, שכן היא לא עוזרת במניעת התנהגויות חריגות שפוגעות במדינה ובציבור. האם החברה החרדית תומכת בהפרות החוק? הסיבה המרכזית לכך שאליעד כהן אינו מקבל את הטענה שמדובר רק בקומץ היא העובדה שהציבור החרדי לא נוקט עמדה פעילה בנוגע להפרות החוק. אם החברה החרדית לא יוצאת בפומבי נגד מעשים שמזיקים למרקם החברתי והמדינה, ... פסק הלכה דומה? הסיבה היא, לפי אליעד כהן, שההפרות לא נתפסות כה חמורות כלפי החברה החרדית, שכן היא איננה משמיעה את קולה באופן חד משמעי בנוגע להפרות כאלה. האם החברה החרדית שונה מבחינה מוסרית מחברה חילונית? אליעד מציין את ההבדלים בין התנהגות בחברה חילונית וחרדית במצבים דומים, ומדגיש את חוסר ההתמדה בהצגת עקרונות מוסריים וערכים. הוא מסביר כי החברה החרדית מצפה מהחילונים לשמור על הערכים הדתיים שלה, אך כשזה מגיע לפגוע בערכים של המדינה או של אחרים, החרדים אינם מצהירים באופן פומבי על הצורך לכבד את האמונות של אחרים. במיוחד, הוא טוען שזו הסיבה לבעיה בהצגת רעיונות דתיים על פי פרשנות מסוימת של חלק מהחרדים, שכן יש כפל מוסר - התנהלות אחת כלפי פנימיות החברה וההתנהלות אחרת כלפי חוץ. מה אפשר ללמוד על החברה החרדית בעקבות הסיפור? לסיכום, אליעד כהן מציע כי החברה
שינוי חברתי, גלעד שליט, פוליטיקאים, שחיתות פוליטית, החרדים, בעיה חברתית - איך ליצור שינוי אמיתי?
שינוי חברתי, גלעד שליט, פוליטיקאים, שחיתות פוליטית, החרדים, בעיה חברתית - איך ליצור שינוי אמיתי?
... שחיתות פוליטית, החרדים, בעיה חברתית - איך ליצור שינוי אמיתי? למה המצב במדינה נראה כפי שהוא נראה? אליעד כהן מתחיל את דבריו בשאלה, למה בעצם המדינה שלנו נראית כמו שהיא נראית. הוא מסביר ... דוגמה מפורטת מאוד של החרדים במדינה, אשר לא רק משתלטים על משאבים, אלא גם עושים מניפולציות רגשיות ופועלים בשיטת הפוזק הנגזל - הם תוקפים ובמקביל מציגים את עצמם כקורבנות. אליעד מסביר שזה קורה ... וברגע שהתפשרו מעט, החרדים לקחו עוד ועוד. מהי התוצאה של פשרה על העקרונות שלך? אליעד מחדד נקודה חשובה ביותר לגבי הפשרה. הוא מדגיש שכאשר אדם מתפשר על דבר קטן, הוא עלול למצוא את עצמו מוותר ... הם איבדו שליטה והחרדים החלו להשתלט על תקציבים ומשאבים גדולים הרבה יותר. אליעד משווה את המצב הזה גם לסכסוך עם הפלסטינים: הוא טוען שלא משנה אם המעשה הנכון הוא לתת מדינה לפלסטינים או לא, ... שליט? איך להתמודד עם החרדים במדינה? ...
פגיעה ברגשות דתיים, יהדות, התורה היהודית, משה רבנו, החרדים, פגיעה ברגשות הזולת, אתאיסטים, אמונה אתאיסטית, אבולוציה תודעתית, לפגוע ברגשות של אחרים
פגיעה ברגשות דתיים, יהדות, התורה היהודית, משה רבנו, החרדים, פגיעה ברגשות הזולת, אתאיסטים, אמונה אתאיסטית, אבולוציה תודעתית, לפגוע ברגשות של אחרים
... ברגשות דתיים, יהדות, התורה היהודית, משה רבנו, החרדים, פגיעה ברגשות הזולת, אתאיסטים, אמונה אתאיסטית, אבולוציה תודעתית, לפגוע ברגשות של אחרים האם פגיעה ברגשות דתיים היא דבר לגיטימי? אליעד עוסק בשאלה המורכבת של פגיעה ברגשות דתיים ובהשלכותיה, ומסביר לעומק מדוע בכל פעם שאדם מביע דעה, הוא פוגע באופן בלתי נמנע ברגשות של מישהו אחר. אליעד מציג את הטענה המרכזית לפיה כל עמדה וכל ... אבולוציונית - תודעתית, היהדות מהווה מחסום להתקדמות תודעתית. כיצד הדת היהודית עוצרת את האבולוציה התודעתית? אליעד מציג את ההשוואה בין ההתפתחות המדעית, שמתקדמת דרך הטלת ספק מתמדת במה שהיה קודם, לבין היהדות שלטענתו פועלת הפוך לגמרי. הוא מתאר כיצד המדע מתפתח דווקא משום שהוא מנסה כל הזמן להוכיח שטעו בעבר, ונותן דוגמאות כיצד אנשים מקבלים פרס נובל רק אם הם ... יכולים ללמוד מפגיעה באמונות דתיות? אליעד מוסיף נקודה חשובה על התפקיד של ההסברים שלו כלפי אנשים אתאיסטים. הוא מציין שכאשר הוא מטיל ספק בסיפורים דתיים כמו הסיפור של משה רבנו, הוא בעצם מלמד גם אנשים אתאיסטים להטיל ספק בעמדות שלהם עצמם. כלומר, הטלת ספק בסיפור משה רבנו אינה רק מיועדת לאנשים דתיים אלא גם לאתאיסטים, כי כאשר הם שומעים את הספקנות שלו לגבי משה, הם לומדים להטיל ספק בתפיסות שלהם עצמם לגבי כל דבר אחר. האם זכותך לפגוע ברגשות אחרים ... רבנו, לא רק כדי לזעזע אנשים דתיים אלא גם כדי לעורר אצל המאזינים חשיבה עצמאית וביקורתית. מטרת הפרובוקציה איננה רק לפגוע ברגשות או לזעזע, אלא לגרום לכל מאזין לבחון את האמונות שלו ... אדם. בין אם מדובר בדעות על דת, פוליטיקה או אפילו נושאים פשוטים כמו סוג המים שצריך לשתות, תמיד יהיו אנשים שייפגעו. לכן הוא מציע לקבל את העובדה שכל דעה ציבורית בהכרח תביא עמה פגיעה ... האם מותר לפגוע ברגשות דתיים? האם היהדות עוצרת את ההתפתחות התודעתית? מה התועלת בהטלת ספק באמונה דתית? למה כל דעה ציבורית פוגעת במישהו? איך להשתמש בפרובוקציה להתפתחות עצמית? למה אסור לפחד לפגוע ברגשות של אחרים? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על החרדים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: החרדים, איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? דיכאון? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: החרדים, איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להעריך את עצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור אהבה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשנות תכונות אופי? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחנך ילדים? איך להאמין בעצמך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בזוגיות? איך לפרש חלומות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך למצוא זוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: בשביל מה לחיות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מי ברא את אלוהים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש או אין אלוהים? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית? איך להנות בחיים? איך להיות מאושר? האם לדומם יש תודעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם אפשר לדעת הכל? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? למה יש רע בעולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי מומלץ, קואצ'ינג לילדים, מאמן למציאת עבודה בתחום החרדים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2803 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 02:26:09 - wesi4