ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה החלל החיצון ✔פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 2 ✔* פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 2
* פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 1.

ב. 1. ההתקצרות המרחבית

בשלושת התמונות הקודמות מופיע מימין סרגל שאורכו l ושני ממדיו האחרים זניחים. במערכת הייחוס של מנוחה (ציור #), עצם חד - ממדי זה הוא מלבן ארוך המשתרע מהעבר לעתיד. מלבן זה הוא "קו - העולם" של הסרגל. כיוון שהסרגל עומד במקומו, קו - העולם שלו אנכי. אם נניח שבכל רגע מוחזר אור משתי הנקודות בשתי קצותיו של הסרגל, a ו - b, נוכל להתייחס אל שתי נקודות אלה כאל שני אירועים בו - זמניים.

נתבונן עתה בסרגל מנקודת ראותה של נועה (ציור #). השינוי הראשון ברור: קו - העולם של הסרגל אינו אנכי מבחינתה אלא מלוכסן, לומר, הסרגל נע לעומתה. השינוי השני עמוק יותר: קצותיו של הסרגל המחזירות אור ברגע נתון במערכת הייחוס של מנוחה, לומר הנקודות a ו - b, אינם עוד אירועים בו - זמניים, נקודה a החזירה אור לפני b.

עכשיו נשוב ו"ננרמל" את התמונה לפי מערכת - הייחוס של נועה, הרואה עצמה כעומדת (ציור #). במילים אחרות: נתקן את מערכת הצירים שלה למערכת שבה צירי המרחב והזמן מאונכים זה לזה ב - 90 מעלות ונראה איזו תמונה מתקבלת. עתה, המלבן הפשוט שייצג את תולדותיו המשעממות של הסרגל העומד במערכת - הייחוס של מנוחה הפך למעין מעוין. צמדי הרגעים הבו - זמניים שייצגו את שני קצותיו הוטו באלכסון, ובנוסף, קו - העולם כולו הוטה באלכסון לכיוון ההפוך. הביטו עתה ב"חתך ההווה" היוצר את אורכו של הסרגל: אכן, הוא התקצר!

ב. 2. התארכות הזמן

בדרך דומה ניתן לראות את האטת הזמן בגוף הנע. תהיינה עתה נועה ומנוחה דיירות שתי גלקסיות המרוחקות זו מזו 10 שנות אור. בחלוף השנים, ע"י החלפת תשדורות ביניהן, הן מסנכרנות את שעוניהן כך שאלה מראים את אותה השעה במערכת - הייחוס המשותפת להן. יום אחד, הראשון לשנת 2000, יוצאת נועה אל מנוחה במהירות של 90% ממהירות האור. נדמיין תחילה את המצב בעיני הפיזיקה הקלסית. שתי הגברות רואות זו את שעונה של זו מחיש את מהלכו. בכך אין כל פלא, כי אותות היוצאים בסדירות ממקור כלשהו מופיעים צפופים יותר אם מקור האור או הצופה נעים זה לקראת זה. במילים אחרות: ההאצה המדומה הזאת היא עניין מתמטי פשוט שאינו קשור לתורת היחסות. אבל עכשיו נשים לב להבדל מכריע בין השתים:

א. מנוחה תבחין בתחילת המסע של נועה רק בסוף 2009, וממנו תסיק כי נועה יצאה לדרכה בתחילת העשור וכי תגיע אליה בתוך שנה. במהלך שנה זו יידחסו במקלטיה של מנוחה כל אותות הזמן של עשר השנים האחרונות בחיי נועה כך שבהגיעה אל מנוחה אמור שעונה להראות את השעה האמיתית.

ב. מנקודת - ראותה של נועה, היא עתה העומדת ומנוחה היא שיצאה לקראתה. (נתעלם לרגע מעניין התאוצה המתרחשת בזמן יציאתה למסע, נושא אליו נשוב בפרק יא). לדידה של נועה, יצאה מנוחה לדרכה עשר שנים מוקדם יותר, בשנת 1990, וכבר אז החל שעונה להאיץ. במכשיריה של נועה, אם כן, יידחסו אותות עשרים השנים האחרונות בחיי מנוחה לתוך עשר השנים האמורות לחלוף עד שמנוחה "תגיע" אל נועה.

האסימטריה כאן ברורה: במהלך ההתקרבות, ייראה למנוחה ששעונה של נועה עובר האצה הרבה יותר נמרצת מההאצה שתיראה לנועה בשעונה של מנוחה. הבה נזכור כי השתים יכולות למדוד את המרחקים ביניהן בכל מיני שיטות אחרות (טריאנגולציה, עוצמת האור וכד') וכך להשוות את האצת האותות עם מידת ההתקרבות האמיתית. די יהיה, אם כן, בהבדל זה בקצב שבו משתנה תדירות אותות השעונים כדי לאפשר לשתיהן לדעת מי מהן נעה "באמת" ומי מתקרבת רק בתנועה מדומה, וזאת אפילו בחלק האינרציאלי במסעה של נועה.

היׂה לא תהיה! מרעים שוב קולו של איינשטיין. לפיכך חייב שעונה של נועה לפגר, כך שהאותות המגיעים אליה ממנוחה ייראו מואצים עוד יותר, אבל מסיבה זו עצמה האותות היוצאים ממנה יהיו מואצים קצת פחות מכפי שהיו צריכים להיות. הסימטריה בין השתים היא עתה מלאה: לא ניתן עתה להבחין בין מנוחה ותנועה. את המחיר ישלם שעונה של נועה: xx שנים ייגרעו מגילה כשתגיע אל מנוחה.

הנה הטיעון בצורה מתמטית. הניתוח לעיל מראה כי בפיזיקה הקלסית, אפקט דופלר - הצורה המובהקת ביותר של דחיסת אותות - צריך לפעול בצורה שונה לגבי המשדר ולגבי הקולט. כך אמנם נהוג היה לחשוב בפיזיקה הקלסית. תהא fs התדירות בה נפלטים האותות (גלי קול או אור) ע"י המקור, v מהירותם המוחלטת של האותות, vs מהירות מקור האותות ו - voמהירות הצופה. אפקט דופלר המקורי אומר כי התדירות שתתגלה לצופה, fo, תהיה:

כאשר סימני החיבור והחיסור מציינים, בהתאמה, התקרבות או התרחקות (זכרו כי חזרנו לרגע לפיזיקה הקלסית, ו"תנועה" ו"מנוחה" הם מושגים מוחלטים). מהמשוואה הכללית לעיל נגזרת משוואה אחת לדחיסת האותות של נועה בעיני מנוחה

ומשוואה אחרת לדחיסת האותות של מנוחה בעיני נועה:

כפילות זו היא התוצא הבלתי - נסבל בעיני תורת היחסות, שתיקנה את נוסחת דופלר לגלי האור כך שלא ייראה כל הבדל בין תנועות המקור והצופה. דחיסת האותות נקבעת עתה רק על פי מהירות שתי המערכות זו ביחס לזו, המסומלת ב - u, בלי כל חשיבות לשאלה מי באמת נע וכמה:

כאשר c היא מהירות האור.

ושוב, כדי ששתי העלמות תצייתנה לאותה משוואה, חייבת דחיסת הזמן של מנוחה בעיני נועה להיות נמרצת יותר, וזו של נועה בעיני מנוחה מתונה יותר, ואפקט זה מושג ע"י הפיגור בשעונה של נועה, הגורם לה גם לראות דברים קורים מהר יותר וגם לפלוט אותות לאט יותר.

וגם כאן, דיאגרמת מינקובסקי ממחישה יפה את ההבדלים בין השתים מבחינת הדרך בה הן רואות את המרחב - זמן. לכל אחת מהן מערכת קואורדינטות שונה (תמונות # ו - #). מהירות האור, כמובן, שווה לגבי שתיהן כי מסלול הקרן יוצרת זווית של 45 מעלות בשתי מערכות הצירים שלהן. אבל מבחינת נועה, רוב האירועים בחיי מנוחה "ירדו" למטה במורד הזמן אל העבר וגם נעשו רחוקים יותר במרחב.

ב. 3. סיכום

כי כן, ראינו את איינשטיין מפעיל שיקולים א - פריוריים (ונוסיף: אסתטיים בעיקרם), במיטב המסורת האפלטונית היקרה לבכלר. אלה מובילים לדרישה מהטבע שיעשה דברים מופרכים בעליל, ואכן, על - פי מאמר החכמים (תענית כ"ג 1), "צדיק גוזר והקדוש ברוך - הוא מקיים": שעונים מאטים בצייתנות את מהלכם

ובצייתנות לא - פחותה מתקצרים הגופים הנעים

ובלבד שלא יהיה צופה אחד ביקום שימדוד מהירות אור השונה מזו שנקבעה לו בחוקי הפיזיקה!

אין לנו אשליות: בכלר כבר מחכה, מצויד בטיעונים מושחזים, להראות איך כל המהלך עוצר - הנשימה הזה הוא עוד מזימה בנוסח דוהם - פואנקרה לרוקן את המדע מכל תוכן אינפורמטיבי ע"י הגדרת המדידות על - פי התיאוריה וכיוצא באלה תרגילים מעגליים. להלן, במקום הגנה פילוסופית על היחסות, ננסה בפשטות לעבוד אתה ע"י יישומה למקרים מיוחדים, ומהם נצטייד בתשובותינו לבכלר.

ג. הערה על חלקו של מינקובסקי בהתפתחות תורת היחסות

בנקודה זו, כיוון שאנו משיגים על בכלר גם בתפקידו כהיסטוריון, איננו יכולים שלא לתמוה על העובדה שלמינקובסקי ולעבודתו, לגאומטריזציה שהנהיג בפיזיקה המודרנית והמדריכה עד היום את הפיזיקה בחיפושיה אחר תורת שדה מאוחד - לכל אלה אין כל זכר ב"מהפכות". תמיהה זו מתחזקת משתי סיבות:

ראשית, הגאומטריה של המרחב - זמן חושפת מתח שהיה קיים בתוך תורת היחסות עצמה, לפחות ברמה האישית. איינשטיין, כששמע לראשונה על הרעיון של מינקובסקי, לא התייחס אליו באהדה ולגלג עליו. רק כשהיה שקוע בפיתוח תורת היחסות הכללית, ומינקובסקי כבר לא היה בחיים, אימץ את המרחב - זמן שלו, אולי מחוסר ברירה, והוסיף לו את התכונה החשובה של היכולת להתעקם בסביבת מאסה. לא במקרה יש הרואים במרחב - זמן את חזרתו של האתר - דעה שגם בכלר יבטא רעיון דומה לה בהמשך.

שנית, ההכרה שהכיר אפלטון בקיומן הנפרד של צורות מציינת בעיני בכלר ("מהפכות", פרקים 1. 1. 8 - 1. 1. 12) את ראשית הפוטנציאליזם. מה הדין, אם כן, במפעלו של מינקובסקי, שהציב את תורת היחסות כולה על הגאומטריה? ניתן לנחש מה תהיה תשובתו של בכלר: זו אינה גאומטריה באמת כי מושגי המרחב והזמן בה נגזרים ממהירות האור, ובכלל, היא אינה אוקלידית, ועוד. אבל בכלר לא מביא תשובות אלה כי השאלה לא נשאלה בספרו מלכתחילה. מאמר זה בא גם להחזיר היבט חשוב זה של היחסות למוקד הדיון.

ד. פרדוקס התאומות

נשוב אם כן לפיזיקה. היחסות הפרטית מחייבת, כאמור, ששעונים בתנועה יאטו את מהלכם. הדבר הוליד כבר עם הופעת התיאוריה את "פרדוקס התאומים" המפורסם, שאותו נמחיש כאן על התאומות מהפרק הקודם. עכשיו גרות שתיהן יחד על הארץ, ונועה, המבוגרת במעט מאחותה, יוצאת לחלל החיצון למסע ארוך במהירות גבוהה. שעוניה, ועמם קצב חייה, אמורים לפגר אחרי אלו של מנוחה על - פי משוואה # לעיל. לכן, בשובה לכדור - הארץ, תגלה כי היא צעירה מאחותה בשנים מעטות או רבות, הכל על פי מהירותה ומשך מסעה.

מאליה מתעוררת השאלה: אם תנועות הן יחסיות, למה תצעיר נועה דווקא ולא מנוחה, השרויה גם היא בתנועה ביחס לאחותה?

ברבות השנים נעשתה התשובה שגורה גם היא: גם אם התנועה היא יחסית במהלך רוב הניסוי, הרי בתחילתו, באמצעו ובסופו, לומר, כשהחלה נועה במסעה, כש"עשתה פרסה" כדי לשוב וכשנעצרה לבסוף, חלו בה תאוצות, ועל תאוצות לא חל עיקרון היחסות.

הסבר זה אינו מספק. כפי ראינו במקרה הפשוט יותר בפרק הקודם, פיתרון הפרדוקס יכול להיעשות גם במסגרת היחסות הפרטית, ע"י חישוב השינויים היחסיים של שעוני נועה ומנוחה זה ביחס לזה, אפילו באותם קטעי - זמן בהם היו מהירויותיהן אינרציאליות. כל עוד נמצאות שתי הצופות במערכות אינרציאליות, מתקיימת הסימטריה ביניהן ואין אפשרות להצביע על אף אחת מהן כנתונה בתנועה או מנוחה באופן מוחלט. רק כשאחת מהן מצטרפת למערכת - הייחוס של השנייה, יהפכו האפקטים החלים עליה מ"אופטיים" לממשיים, והיא לבדה תשא בתוצאות המהירות קרובת - האור באופן המוסכם על כל הצופים. בניתוח הזה, לתאוצה אין חשיבות גדולה כי האפקט נקבע בעיקר ע"י א) מהירות תנועתו האינרציאלית של הצופה ו - ב) משך הזמן בו היה שרוי בתנועה זו. לכן, אם בניסוי אחד נמשך מסעה של נועה שנה אחת ובשני שנתיים, אפילו אם בשני המקרים נסעה באותה מהירות ועברו עליה אותן תאוצות, תהיה האטת שעוניה גדולה יותר במקרה השני.

ניתוחים אחרים - והם כיום הרוב בספרות - הגבילו עצמם כראוי ליחסות הפרטית, אבל הסתמכו על ספירה גרידא של אותות הזמן המגיעים מכל צופה, והקורא נותר נבוך: אם נועה משגרת אל מנוחה הבזק אור כל שעה, וכמוה משגרת מנוחה אותות כאלה אל נועה, למה, בסופו של דבר, לא יתאזנו שינויי התדירות ושתי האחיות יסכימו בפגישתן כי שתיהן שיגרו את אותו מספר אותות?

הניתוח שהצענו כאן מתמקד באסימטריה הבולטת ביותר שיוצרת הפיזיקה הקלסית בין עצם נע ועצם נח, הבדל אשר, אילו היה קיים, היה מאפשר להגדיר תנועה ומנוחה באופן מוחלט: בפיזיקה הקלסית, שיעור האצת אותות האור, כשמקור האור נע והצופה נח, שונה לחלוטין משיעורו כשהצופה הוא הנע והמקור נח. הצורך לסלק תוצאה זו הוא שצריך להיות נקודת - מוצא לניתוח היחסותי. דרך זו לא רק פשוטה ובהירה יותר מבחינה פדגוגית אלא גם מאפשרת תובנה עמוקה יותר של התורה עצמה.

* פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 3.
שעמום לחלוף הקדוש ברוך הוא מוסכמות אסימטרי מהירות האור סלבריטי התרחקות להתייחס ראוי למה דברים קורים חשיבה מדעית מדע פיזיקה פילוסופיה תורה תורת היחסות
הרגלים - איך לשנות הרגלים?
הרגלים - איך לשנות הרגלים?
...וכיצד ניתן לשנות אותם? הרגלים הם דפוסי התנהגות החוזרים על עצמם באופן אוטומטי, ולעיתים קרובות נדמה לאדם כי אינו שולט בהם. דוגמה נפוצה לכך היא אדם שנוהג לכעוס באופן קבוע ומרגיש כי אין לו שליטה על הכעס, או אדם שמתקשה לשמור על דיאטה ואוכל בצורה בלתי נשלטת ברגע שהוא רואה אוכל. תחושת חוסר השליטה נובעת מכך שהאדם אינו מודע להתנהגותו, ופועל באופן רובוטי ואוטומטי, מבלי לשאול מדוע הוא פועל בצורה כזו. אליעד כהן מסביר שהדרך לשנות הרגלים היא לפתח מודעות עצמית להרגלים אלו, ולשאול שאלות על ההתנהגות בזמן אמת. השאלה...
תלות רגשית, בניית הערכה עצמית - איך למצוא את עצמך ולהשתחרר מתלות רגשית? איך לבנות את ההערכה העצמית שלך מחדש? איך להשתחרר מקשר הרסני? מה עומד מאחורי הצורך בתלות רגשית? מהי חברות אמיתית והאם אפשר להשיג אותה? האם המראה החיצוני משפיע על ביטחון עצמי במערכות יחסים? האם מראה חיצוני משפיע על ביטחון עצמי? למה אנחנו משנים את עצמנו ליד אחרים? מהי חברות אמיתית?
...עצמית - איך למצוא את עצמך ולהשתחרר מתלות רגשית? איך לבנות את ההערכה העצמית שלך מחדש? איך להשתחרר מקשר הרסני? מה עומד מאחורי הצורך בתלות רגשית? מהי חברות אמיתית והאם אפשר להשיג אותה? האם המראה החיצוני משפיע על ביטחון עצמי במערכות יחסים? האם מראה חיצוני משפיע על ביטחון עצמי? למה אנחנו משנים את עצמנו ליד אחרים? מהי חברות אמיתית? איך למצוא את עצמך ולהשתחרר מתלות רגשית? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת במערכת יחסים אישית, תוך התמקדות עמוקה בנושא התלות הרגשית, בניית הערכה עצמית, והצורך לאהוב את עצמך כדי להצליח...
להיות מאושר תמיד, אושר כל הזמן, מאה אחוז סבל, אושר או סבל, טוב או רע, להבדיל בין טוב לבין רע, האם הכל יכול להיות? סובל כל הזמן, אושר נצחי, סבל נצחי, מצבי רוח משתנים
להיות מאושר תמיד, אושר כל הזמן, מאה אחוז סבל, אושר או סבל, טוב או רע, להבדיל בין טוב לבין רע, האם הכל יכול להיות? סובל כל הזמן, אושר נצחי, סבל נצחי, מצבי רוח משתנים
...אושר כל הזמן, מאה אחוז סבל, אושר או סבל, טוב או רע, להבדיל בין טוב לבין רע, האם הכל יכול להיות? סובל כל הזמן, אושר נצחי, סבל נצחי, מצבי רוח משתנים מהו ההיגיון שבסבל 100% מפסיקים לסבול? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק ברעיון המרכזי שמופיע בספרו, לפיו כאשר אדם סובל באופן מוחלט, כלומר, ב - 100%, הוא מפסיק לסבול. הרעיון הזה עשוי להישמע מבלבל, אך אליעד מציין שההיגיון שבדבר הוא פשוט מאוד: כדי לסבול, חייבת להיות הבחנה בין טוב לרע. זאת אומרת, אם אדם מסוגל לדמיין מהו הטוב, הוא יכול להרגיש את הרע כלא טוב. לדוגמה...
2 סוגים של לא משנה, 2 סוגים של אושר, 2 סוגים של מורים רוחניים, 2 סוגים של הארה רוחנית, לא משנה עם שכל, לא משנה בלי שכל, מדיטציה, שום דבר לא משנה, עם שכל או בלי שכל, משנה או לא משנה
2 סוגים של לא משנה, 2 סוגים של אושר, 2 סוגים של מורים רוחניים, 2 סוגים של הארה רוחנית, לא משנה עם שכל, לא משנה בלי שכל, מדיטציה, שום דבר לא משנה, עם שכל או בלי שכל, משנה או לא משנה
...לא משנה, 2 סוגים של אושר, 2 סוגים של מורים רוחניים, 2 סוגים של הארה רוחנית, לא משנה עם שכל, לא משנה בלי שכל, מדיטציה, שום דבר לא משנה, עם שכל או בלי שכל, משנה או לא משנה מהם שני הסוגים של לא משנה? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מתאר שני סוגים שונים של המושג לא משנה, תוך כדי ניתוח של המשמעות והשפעתם על התפיסה האישית של אדם. אליעד מסביר כי כאשר אדם אומר לא משנה, יש לבדוק את הכוונה מאחורי המילים הללו, כי ייתכן שהוא אומר זאת מתוך עייפות או חוסר רצון להתעמק, או אולי מתוך הבנה רגשית או שכלית. יש שני סוגים של...
אלימות חברתית - ממה נובעת אלימות בחברה? איך לעצור את האלימות בחברה? חלק 1
...איך לעצור את האלימות בחברה? חלק 1 אלימות חברתית באה לידי ביטוי בצורות רבות. החל מאלימות נגד ילדים חסרי ישע ועל אלימות נגד נשים. החל מאלימות רגשית ואלימות מילולית ועד אלימות פיזית של ממש וביצוע מעשי פשע נגד אנשים אחרים. וככל שעובר הזמן, כך תופעת האלימות גואה ומתחזקת. והשאלה המתבקשת היא, מה גורם להתפתחות האלימות החברתית? אבל חשוב יותר, איך לעצור ואיך להתמודד עם האלימות החברתית? ואם נתבונן היטב על העניין נראה, כי אלימות נובעת מחוסר שקט נפשי אצל האדם עצמו. כי אלימות היא לא רק של האדם כלפי סביבתו, אלא...
יזמות, יעוץ ליזמים, הדרכת אנשי מכירות, איך לשכנע משקיע? איך לשכנע לקוח? החדרת מוצר לשוק, איך למכור מוצר? איך מוכרים מוצר? איך להכין פרזנטציה? איך להעביר מסר? איך משכנעים לקוחות?
יזמות, יעוץ ליזמים, הדרכת אנשי מכירות, איך לשכנע משקיע? איך לשכנע לקוח? החדרת מוצר לשוק, איך למכור מוצר? איך מוכרים מוצר? איך להכין פרזנטציה? איך להעביר מסר? איך משכנעים לקוחות?
...אנשי מכירות, איך לשכנע משקיע? איך לשכנע לקוח? החדרת מוצר לשוק, איך למכור מוצר? איך מוכרים מוצר? איך להכין פרזנטציה? איך להעביר מסר? איך משכנעים לקוחות? איך משכנעים לקוחות לרכוש מוצר חדש? ההרצאה עוסקת בנושאים כמו יזמות, הדרכת אנשי מכירות, וייעוץ ליזמים, תוך מתן כלים לשכנוע משקיעים ולקוחות. נדונה השאלה איך להציג מוצר חדש ללקוח כך שהוא יראה בו פתרון לכל צרכיו, למרות שהוא לא יודע עדיין שהוא צריך אותו. במקרים כאלה, המטרה היא לגרום ללקוח להבין את הצורך במוצר עוד לפני שהוא מודע לכך. כאן, מדובר בשימוש בהבנה...
האם ניתן להגיע לסיפוק מיני בלי אקט מיני? האם ניתן להשיג הנאה מינית בלי סקס? האם ניתן ליהנות מסקס בלי סקס? ניתוח שאלה, האם ניתן להשיג מטרה רק בדרך מסוימת? איך נוצרת הנאה מינית? הנאה פיזית, הנאה נפשית, איך נוצר חשק מיני?
האם ניתן להגיע לסיפוק מיני בלי אקט מיני? האם ניתן להשיג הנאה מינית בלי סקס? האם ניתן ליהנות מסקס בלי סקס? ניתוח שאלה, האם ניתן להשיג מטרה רק בדרך מסוימת? איך נוצרת הנאה מינית? הנאה פיזית, הנאה נפשית, איך נוצר חשק מיני?
...האם ניתן להשיג הנאה מינית בלי סקס? האם ניתן ליהנות מסקס בלי סקס? ניתוח שאלה, האם ניתן להשיג מטרה רק בדרך מסוימת? איך נוצרת הנאה מינית? הנאה פיזית, הנאה נפשית, איך נוצר חשק מיני? האם ניתן להגיע לסיפוק מיני ללא אקט מיני? השאלה המרכזית שאליעד כהן מנתח כאן היא: האם ניתן להגיע לסיפוק מיני או להנאה מינית, בלי לבצע אקט מיני ספציפי? או האם ישנה דרך ליהנות מאותה תחושה של הנאה וסיפוק שמקבלים מאקט מיני, גם מבלי לקיים אקט כזה בפועל? השאלה הזו מבוססת על הנחת יסוד מסוימת של השואל, לפיה קיימת תחושה ספציפית ומדויקת...
גישור זוגי, להצליח בזוגיות, בעיות בזוגיות, בעיות בתקשורת, תקשורת טובה, תקשורת בין אישית, מריבה זוגית, בעיה זוגית, תקשורת זוגית, להבין אחד את השני, הבנה בזוגיות, זוגיות טובה, אהבה בזוגיות
גישור זוגי, להצליח בזוגיות, בעיות בזוגיות, בעיות בתקשורת, תקשורת טובה, תקשורת בין אישית, מריבה זוגית, בעיה זוגית, תקשורת זוגית, להבין אחד את השני, הבנה בזוגיות, זוגיות טובה, אהבה בזוגיות
...זוגי, להצליח בזוגיות, בעיות בזוגיות, בעיות בתקשורת, תקשורת טובה, תקשורת בין אישית, מריבה זוגית, בעיה זוגית, תקשורת זוגית, להבין אחד את השני, הבנה בזוגיות, זוגיות טובה, אהבה בזוגיות איך נוצרות מריבות בגלל חוסר בדיקה של הבנה הדדית? מריבות בין אנשים מתפתחות פעמים רבות משום שהם מדלגים על שלב בסיסי וחיוני בתקשורת ביניהם - בדיקת ההבנה ההדדית. כאשר שני אנשים מתווכחים ולא מגיעים להסכמה, לרוב הם רק מביעים את העמדות שלהם בלי לוודא האם הצד השני הבין אותם כראוי או האם הם עצמם הבינו את האחר. לדוגמה, אמא מבקשת...
לסלוח, איך לסלוח למי שפגע בך? איך אפשר לסלוח למי שפגע בך? איך לסלוח על בגידה? איך לסלוח למי שהתעלל בך? איך לקחת אחריות רגשית? מהי לקיחת אחריות רגשית? איך לקחת אחריות על הרגשות שלך? איך לסלוח למישהו שעשה לך רע? סליחה
לסלוח, איך לסלוח למי שפגע בך? איך אפשר לסלוח למי שפגע בך? איך לסלוח על בגידה? איך לסלוח למי שהתעלל בך? איך לקחת אחריות רגשית? מהי לקיחת אחריות רגשית? איך לקחת אחריות על הרגשות שלך? איך לסלוח למישהו שעשה לך רע? סליחה
...איך אפשר לסלוח למי שפגע בך? איך לסלוח על בגידה? איך לסלוח למי שהתעלל בך? איך לקחת אחריות רגשית? מהי לקיחת אחריות רגשית? איך לקחת אחריות על הרגשות שלך? איך לסלוח למישהו שעשה לך רע? סליחה איך אפשר לסלוח למי שפגע בך באמת? כדי לסלוח למישהו שפגע בך, אליעד כהן מסביר את המושג של לקיחת אחריות רגשית, שהוא המפתח המרכזי לסליחה אמיתית. הרעיון הוא להבין שהכאב והסבל שאתה מרגיש הם תוצאה של בחירה פנימית שלך, ולא רק תוצאה של הפעולות שעשה האדם האחר. לדוגמה, אם מישהו הכה אותך, הוא ביצע פעולה פיזית שגרמה לך לחוש כאב...
טיפים לאנשי מכירות, טיפים לשכנוע, טיפים למכירות, יותר טוב מרע, שכנוע באופן יחסי, שכנוע באופן מוחלט, יתרונות יחסיים, למכור מוצר עם חסרונות, איך להצליח לשכנע? איך להצליח למכור?
טיפים לאנשי מכירות, טיפים לשכנוע, טיפים למכירות, יותר טוב מרע, שכנוע באופן יחסי, שכנוע באופן מוחלט, יתרונות יחסיים, למכור מוצר עם חסרונות, איך להצליח לשכנע? איך להצליח למכור?
...מכירות, טיפים לשכנוע, טיפים למכירות, יותר טוב מרע, שכנוע באופן יחסי, שכנוע באופן מוחלט, יתרונות יחסיים, למכור מוצר עם חסרונות, איך להצליח לשכנע? איך להצליח למכור? איך להצליח למכור ולשכנע בצורה יעילה? כאשר עוסקים במכירות ושכנוע, השאלה המרכזית היא כיצד לשכנע מישהו לרכוש מוצר או להסכים לרעיון. גישה נפוצה היא להציג רק את היתרונות של המוצר ולנסות להסתיר את חסרונותיו, אולם גישה זו אינה תמיד מצליחה. כל מוצר כולל יתרונות וגם חסרונות, ואין מוצר שמכיל רק יתרונות או חסרונות בלבד. לכן, על השואל להבין כיצד להציג...
עומק חדש למבחן התוצאה - מבחן התוצאה
...- מבחן התוצאה כדי לדעת איך לבצע טוב יותר את המטרות יש לשים לב לנתונים הבאים: תחילה לכתוב את המטרה: דוגמה XYZ ולבדוק כמה זמן מתוך 24 אפשר לנצל לצורך מטרה זו 8/24 ולבדוק מה האפשרויות לבצע את המטרה הזו. לסמן את היעד, למטרה צריך להיות יעד מסויים. לאחר מכן, אפשר לבדוק בסיום התהליך בטבלה האם המטרה בוצעה? האם האדם עמד ביעד? ולא משנה הדרך שבה בוחרים, העיקר שמנסים להגיע ליעד. עושים את הטוב ביותר, ומדי פעם בודקים מה אפשר לשפר עד שמשיגים את התוצאות. וגם אם לא מגיעים ליעד, בודקים מה אפשר לשפר וכן להגיע ליעד...
נס חנוכה - האם אתם "דלוקים על החיים.. ודואגים לחולל בהם ניסים"?
...החיים.. ודואגים לחולל בהם ניסים? כולנו מחכים לניסים ונס פח השמן הוא דוגמה ואיתות לכך שניסים אכן קורים, אבל בדרך כלל הם קורים בסיפורים ובאגדות. חלק מאיתנו מתפללים לנסים בעקר בזמני מצוקה ותחושת חוסר אונים. אך מי שמעוניין לקחת אחריות על עצמו ועל מהלך חייו ולהגשים מטרות מוטב שלא ימתין לנס אלה יתנהל באופן פרו אקטיבי. התנהלות פרואקטיבית הוא מונח מקובל בעולם הניהול והאימון ומשמעותו: לקיחת יוזמה והכרה באחריותנו לגרום לדברים להתרחש. סטיבן קובי מגדיר פרואקטיביות בספר שבעה ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד...
רוצה לחשוב כמו בן אדם? תאכל כמו בן אדם! חלק 1
...לחשוב כמו בן אדם? תאכל כמו בן אדם! לכל אדם יש 2 כוחות. הכוח הראשון הוא כוח השכל הכוח השני הוא כוח הדמיון. מי שאחראי לכל ההצלחות שקורות לאדם בחיים, הוא כמובן השכל. לעומת זאת, כל הטעויות שקורות לאדם בחיים, כל הבעיות שיש לאדם בחיים ושהוא לא יודע כיצד לפתור אותן, כל הפחדים / חרדות שיש לאדם, כל הכעסים שיש לאדם וכולי, כל הדברים האלו קורים בגלל כוח הדמיון שיש לאדם. כי כאשר האדם משתמש בשכלו, ממילא הוא יודע מה לעשות בכל מצב ומצב, והוא יודע כיצד להפוך כל בעיה לפתרון. מה מבדיל את האדם מן הבהמה? תשובה: השכ
להיות טבעי
...מתכוונת לכך שהאדם יעמוד על איזושהי עמדה ויתבצר בה. הכוונה היא שהוא יתחבר למהות הפנימית האמיתית שבו, ויזרום עם ההבנה של אותו הרגע לפי הבנתו את הדברים באמת. קיימים מצבים שבהם האדם מקבל איזשהו רעיון זר לו כי הוא קיבל אותו מסמכות כלשהי וחושב שהרעיון הזה הוא טוב תוך כדי ביטול שיקול דעתו שלו באותו הזמן. ואפשר לקרוא לקול הפנימי האני האמיתי לעומתו הדברים שהוא עושה כי אדם אחר אמר לו וכי הוא הושפע וביטל את דעתו מבלי להפעיל שיקול דעת ולקרוא להתנהגות זו האני המזוייף ובין האני האמיתי לבין האני המזוייף מתנהלת...
אמונות טפלות - אמונה טפלה - מבוא
...אמונה טפלה (או: אמונה תפלה, על מקור הביטוי ראו להלן) היא אמונה שאין לה יסוד, שאינה מסתמכת על עובדות מוכחות, אמונה בלתי רציונלית. מושג זה משמש גם כשם גנאי לאמונותיו של הזולת. ישנן אמונות טפלות מקובלות המכונות גם אמונות עממיות. חלקן, כגון הפחד מיום שישי ה - 13 או מחתול שחור ניתנות למעקב ולהסבר היסטורי. ישנן גם אמונות טפלות שאדם, או יצור חושב אחר, מגבש בעצמו בשל הסקה לא נכונה ממאורעות חייו. לדוגמה, בניסויים בתחום הפסיכולוגיה של הלמידה, בהם חיית מעבדה אמורה ללמוד בניסוי וטעייה ללחוץ על דוושה כדי לקבל...
פרשת "שְּׁמִינִי": זהירות, "אֵשׁ מְזָרָה"
...פותחת בויהי ביום השמיני קרא משה לאהרן ולבניו ולזקני ישראל [1]. מה קורה ביום השמיני? ביום זה יוצאים אהרון ובניו מאוהל מועד לאחר שנצטוו על שבעת ימי המילואים: ומפתח אהל מועד לא תצאו שבעת ימים עד יום מלאת ימי מלאיכם כי שבעת ימים ימלא את ידכם [2]. בשבעה ימים אלה מוכשרים אהרון ובניו, והם זוכים בייפוי - כוח לשרת את ה בקודש, לאחר שהם עברו תהליך של כפרה [3]. במלים אחרות, היום השמיני הוא בבחינת יום ציון סיום ההכשרה לשירות בקודש. יום ששמחה צריכה לציין אותו, יום בו ראוי לברך על המוגמר. והנה בעצם היום הזה, תוך...
לצאת מהמטריקס - פירושו להיכנס למטריקס אחר - בשביל לצאת מהמטריקס חובה להבין אותו בשלמות
...למטריקס אחר - בשביל לצאת מהמטריקס חובה להבין אותו בשלמות לצאת מהמטריקס פירושו להבין בשלמות את המציאות. כל דבר אחר זה כמו לראות את הסרט. נחמד, משעשע, מעביר את הזמן. בו ברגע שמבינים את המציאות בשלמות, יוצאים ממנה. אני אוהב לראות סרטים על בריחה מבתי כלא. ככל שבית הכלא שמור יותר, כך יותר קשה לברוח ממנו. ברוב הסרטים אחד האלמנטים המרכזיים הוא לנסות להתחקות אחרי מבנה הכלא, אחרי השגרה, למצוא נקודות תורפה. להתמיד. והאמת היא שבית הכלא השמור ביותר הוא העולם הזה. אפילו מוות לא משחרר אותך ממנו. כי כמו שהלידה...
פיתוח הפוטנציאל של מוח ימין
...השתייכו לאנשים מסוג מסוים שחשבו באופן מסוים - מתכנתי מחשבים שיכלו לפצח קודים, עורכי דין שיכלו לנסח חוזים במיומנות, בוגרי מנהל עסקים שאוהבים להתעסק במספרים. אולם מפתחות הממלכה עוברים לידיים אחרות. העתיד שייך לאנשים מסוג שונה לחלוטין, בעלי מחשבה שונה לחלוטין - אנשים המסוגלים ליצור, להביע אמפתיה, להבחין בדפוסים וליצור משמעות. אנשים אלו - אמנים, ממציאים מעצבים, מספרי סיפורים, מטפלים, מעודדים, כאלה שרואים את התמונה הכוללת... אנו עוברים מעידן האינפורמציה, יכולות לוגיות, ליניאריות לעבר העידן התפיסתי, ש...
חלומות - על פענוח חלומות... - חלק 2
...על פענוח חלומות... - חלק 1. הסיוטים נועדו לסייע לאדם בחשיבתו ובהעלאת שאלות על זהותו ועל המשך דרכו. אך קיים גם מצב שונה: התלמוד הבבלי אומר (מסכת ברכות, דף נה עמוד ב) שדוד המלך מעולם לא חלם חלום טוב, ואילו אחיתופל מעולם לא חלם חלום רע. דוד המלך קיבל את המסר בחלום, שינה את מה שצריך היה לשנות, ועל - ידי כך לא היה עליו לחוות במציאות את מה שנרמז לו בחלום. ככל שהאדם נמצא בתהליך מתקדם יותר בעבודה הרוחנית שלו, כך יוכל לזהות טוב יותר את הסימנים שיופיעו בחלומותיו. אם כך, על - פי הזוהר - מעבר לחלום עצמו - ח...
הדחקה! טוב או רע? האם להדחיק או להעלים? חלק 2
...רע? האם להדחיק או להעלים? חלק 2 המשך מ: הדחקה! טוב או רע ? האם להדחיק או להעלים ? חלק 1. כי הבגדים הם שיפור חיצוני שאין בו שינוי תודעתי של הנפש. והסדנא / האימון האישי, הם משהו שמחזקים את הנפש של האדם מבפנים. ומאחר שבעצם הרגשת הביטחון העצמי היא משהו פנימי, לכן ככל שהטיפול הוא פנימי יותר, כך הוא יעזור יותר ויחזיק מעמד ליותר זמן. ומה המסקנה? המסקנה היא, כי עליך להבין כי מאחר שהצימאון שלך הוא נפשי ולא פיזי, לכן דרכי הטיפול הן על ידי עשיית פעולות שעוזרות לנפש שלך ולא לחיצוניות שלך. כאשר אדם לדוגמה עצוב...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על החלל החיצון
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: החלל החיצון, איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחנך ילדים? איך למצוא זוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לקבל החלטות? איך לנהל את הזמן? איך להיות מאושר ושמח? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להאמין בעצמך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך לשתול מחשבות? איך לשנות תכונות אופי? איך להעריך את עצמך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: החלל החיצון, איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אכזבות? כעס ועצבים? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם עצבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם אפשר לדעת הכל? האם יש בחירה חופשית? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם לדומם יש תודעה? איך להיות הכי חכם בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע בעולם? האם יש אמת מוחלטת? אולי אנחנו במטריקס? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות מאושר? למה העולם קיים? האם יש משמעות לחיים? בשביל מה לחיות? האם הכל אפשרי? למה לא להתאבד? מה המשמעות של החיים? מי ברא את אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להנות בחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש או אין אלוהים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
הרגשת עצלות מנהלי מכירות איך להתרכז? מבוכה טיפול באיומי התאבדות רצון עצמי חרדה של איש מכירות פחד מפרידה זוגית חוסר ביטחון עצמי לא הגיוני לאהוב את עצמך בלי שום סיבה לגרום לנשים לאהוב אותך אהבה בלעדית המרדף אחרי הכסף יעשה אותך מאושר תחושה של אושר להשקיע בזוגיות משיכה אצל מישהי אני לא שלם עם ההחלטה גילוי נאות בקבלת החלטה התמודדות בזוגיות להתמודד עם סחיטה רגשית גורמים להצלחה להשיג מטרות להפוך קושי להצלחה לשכנע כל בן אדם בעולם כמה לתת ללקוח הנחה? מחלות נפש אצל ילדים למה הילד מורד? תת המודע של הלקוח תלונות על מורה רוחני לטפל באנשים עם סכיזופרניה מחלת נפש היא גנטית אליך לגרום לאקסית לשלוח הודעה לאקס הרמה לא נכונה של חפצים כבדים שרירים דו מפרקיים להתחבר לאלוהים אין אלוהים הארה מלאה שריר מוארך למה להיות אלוהים? להיות אלוהים חלש השקעות אלטרנטיביות הכסף של הצדיק מטרת החיים בימות המשיח משמעות החיים מאזן קלורי חיובי להתמודד עם ביקורת שלילית באינטרנט בחירה מושלמת פרדוקס הבחירה והידיעה מה היה לפני העולם? אחרי בריאת העולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לדיאטה, יועץ טיפולי, מאמן אישי למתבגרים בנושאי החלל החיצון - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1563 שניות - עכשיו 18_11_2025 השעה 11:12:30 - wesi4