ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה דת ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 8 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 7. ז. "אֲנִי...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 8
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 7.

ז. "אֲנִי הֹלֵךְ אֵלָיו וְהוּא לֹא יָשׁוּב אֵלָי" (שמואל - ב י"ב 23) : האבל על מות צאצא

ומה באשר לאבדן בן או בת? אסון זה הוא קשה מכל אובדן אחר, ולמעשה זהו אֶבל שמעצם טיבו אינו יכול להיות תקין. וכמו במקרה של מות ההורה, פטירות ילדים כאלה היו שכיחות הרבה יותר בעבר. על כן יכולים אנו לצפות שגם השכול יבקש - ויקבל - מענה בחווייה הדתית.

כאן נוגעים אנו בחולשה בסיסית של הפסיכואנליזה הקלאסית. פרויד וקליין, ששמו את הדגש על האינסטינקטים הראשוניים, ראו ביצריות הילדותית גורם ראשוני בדינמיקה המשפחתית ולכן ייחסו את המשאלות היצריות הראשוניות רק לפעוט, בלי להביא בחשבון את תרומתם של ההורים. בפסיכואנליזה המודרנית חד - צדדיות כזאת לא תעלה על הדעת: גם ההורה המושא לתשוקת גילוי העריות של הפעוט מפתח יחס אירוטי כלשהו, מעודן במצב הנורמלי או קונקרטי במצב הפתולוגי, וגם ההורה שאליו מפנה הפעוט את דחפיו העוינים חש עוינות כלפי בן - מינו החדש, אפילו טרם לידתו. ואכן, ההיסטוריה והאנתרופולוגיה חוזרות ומזכירות לנו כי רצח ילדים הכתים כמעט כל תרבות, ואם לא די באלה באה הכרוניקה הפלילית ומזכירה לנו כי גם בימינו שכיחה זוועה זו יותר מכפי שהיינו רוצים להאמין.

לכן, מות הבן או הבת, לבד מהיותו פורע סדרי עולם, ושההתאוששות ממנו קשה מאוד, עלול גם ליפול קרבן לאותם סיבוכים המחמירים את סוגי האבל האחרים: רגשות עוינים שהיו בהורה כלפי הצאצא בעודו בחיים הופכים עתה לרגש אשמה קשה מנשוא.

איזה אובייקט תחליף מציעה הדת תחת בן או בת שנפטרו? האל הקדום מיתרא ירד לעולם בדמות תינוק חסר הורים, כדי להושיע את האנושות, ועלה לשמים בגיל צעיר. בין ממשיכיו מזדקר האדם - אל בגדולה שבדתות, ישוע, הבן שהוקרב לכפר על חטאי האנושות. בן - מוקרב קצת פחות מסביר פנים, התובע קורבנות רבים משלו, הוא האימאם חוסיין, הקדוש המעונה של האיסלאם השיעי.

ביהדות, אחת הדמויות בעלות העוצמה הגדולה ביותר הוא דווקא אנטי - גיבור נטול - עוצמה, יצחק. אמנם הוא אינו ממלא תפקיד של אובייקט לסגידה אך דמותו מאפשרת הזדהות רבת - עוצמה בכל דור ביהדות בו נופלים יהודים קורבנות לרדיפות ולמלחמות. לא במקרה נעשה יצחק מוטיב עיקרי במרד של היהדות החילונית.

האגדה התלמודית (ירושלמי ברכות ב 4) על חייו הקצרים של המשיח היא כה שובת - לב שכדאי לקָראה תחילה בלשון המקור.

עובדָא הוֵה בחד יהודאי דהוה קָאִים רַדִי. גַעַת תוֹרתֵיה קוּמוֹי. עבר חד ערביי ושמע קַלָה. אמר ליה: בר יודאי! בר יודאי! שרֵי תורך ושרי קנקנך, דהא חריב בית מקדשא. גַעַת זמן תניינוּת. אמר ליה: בר יודאי! בר יודאי! קטור תוריך וקטור קנקניך, דהא יָלֵיד מלכא משיחא. אמר ליה: מה שמיה? מנחם. אמר ליה: ומה שמיה דאבוי? אמר ליה: חזקיה. אמר ליה: מִן הֵן הוא? אמר ליה: מן בירת מלכא דבית לחם יהודה. אזל זַבִּין תורוֹי וזבין קנקנוי, ואיתעבֵיד זַבִּין לבֵדין למיינוּקא, והַוֵה עַיֵיל קרִייה ונפּקא קרייה עד דעַל לההוא קרתא. והַויִין כָּל נַשיָיא זַבָּנָן ואימָה דמנחם לא זבנה. שמע קַלָן דנשייא אמרין: אִימֵיה דמנחם, אִימֵיה דמנחם, אַיתִיי זוּבּנִין לִבְרֵך. אמרה: בָּעיָיא אנָא מִיחַנקוּנֵיה סַנאֵיהוֹן דישראל, דִביוֹמָא דְאִיתיָלִיד אִיחרוּב בית מוּקָדשָא! אמר לֵיה: רחִיצַיא אַנָן דִברַגלֵיה חַרֵיב וברגליה מתבָּנֵיי. אמרה ליה: לֵית לי פּרִיטִין. אמר ליה: והוא מה איכפת ליה? אַיתֵיי זוּבּנִין ליה, אִין לֵית קוּמֵך יומא דִין בָּתר יומִין אנא אַתֵי ונֵסֵיב. בתר יומין עָאל לההיא קרתא. אמר לה מהו מִיְינוּקא עָבִיד? אמרה ליה: מִן שָעתָא דְחַמיתנַי אתוּן רוּחין ועִלעוּלֵי וחַטפִינֵיה מן יָדָיי.

מעשה היה ביהודי אחד שהיה חורש. געתה פרתו לפניו. עבר ערבי אחד ושמע קולה. אמר לו: יהודי! יהודי! התר פרתך והתר מחרשתך, שהנה חרב בית המקדש. געתה שנית. אמר לו הערבי: יהודי! יהודי! קשור פרתך וקשור מחרשתך, שהנה שנולד מלך המשיח. אמר לו: מה שמו? [אמר לו: ] מנחם. אמר לו: ומה שם אביו? אמר לו: חזקיה. אמר לו: מהיכן הוא? אמר לו: מעיר המלך ש [ב] בית - לחם יהודה. הלך ומכר פרתו ומכר מחרשתו, ונעשה מוכר בגדים לילדים. והיה נכנס ליישוב ויוצא מיישוב עד שהגיע לאותה עיר. והיו כל הנשים קונות ואמו של מנחם לא קנתה. שמע את קול הנשים אומרות: אמו של מנחם! אמו של מנחם! בואי קני לבנך. אמרה: רוצה אני [הלוואי] שייחנקו שונאי ישראל, שביום שנולד חרב בית המקדש! אמר לה: בטוח אני שביומו [יום לידתו] נחרב וביומו [יום לידתו] ייבנה. אמרה לו: אין לי כסף. אמר לה: והוא [אני] מה איכפת לו [לי] ? בואי קני לו, אם אין לפנייך [לך] היום, בעוד [כמה] ימים אבוא ואקח. כעבור ימים נכנס לאותה עיר. אמר לה: מה עשה [קרה עם] התינוק? אמרה לו: מאותה שעה שראיתני באו רוחות וסערות וחטפוהו מידיי.

המשיח הוא פעוט הסובל מהזנחה, אם לא מהתעללות ממש. אביו נעדר מהסיפור, והכינוי "אמו של מנחם" רומז כי אמו, שאפילו שמה אינו נמסר, היא אלמנה ולכן אינה קרויה כנהוג "אשת חזקיה. " היא זועפת, אולי שרויה בדיכאון, ואינה אוהבת את בנה: "הלוואי שייחנקו שונאי ישראל" הוא לשון נקייה המוכרת עד היום בעדות רבות בישראל, כשאם כועסת מטיחה בבנה גידוף המועתק אל הגויים במקום לומר ישירות "הלוואי שתמות! " היא מאשימה אותו בעקיפין בחורבן בית המקדש, ואולי במות אביו, בדמיון מפליא לאמונה העממית בה פגשנו בפרק ב. מיהו האיש הבא מרחוק לראות את המשיח? שלא כמו האמגושים המלומדים באגדה הנוצרית, הוא איכר אלמוני ששמע במקרה על אסון עמו ועל התקווה החדשה שהפציעה, וזאת דווקא מפי גוי, שפיענח אותה מקריאת בהמה - תיאור מאוד לא מחמיא של היהודים באותה עת! נגד ההאשמה הקשה שתולה האם בבנה מנסה האיש לשכנעה שההיפך הוא הנכון, שהילד בא כמענה לאסון. היא מתרצה לקנות לו בגדים, אבל כעבור זמן קצר מתקיימת קללתה והרוחות חוטפות אותו. כאן מסתיימת האגדה בפתאומיות. עם ישראל אינו יודע על הדרמה הקצרה של לידת המשיח ומותו, ולולא הערבי לא היה יודע עליה איש. אפילו גיבור הסיפור, ששמע את הבשורה, מתבלט בפאסיביות שלו. הוא לא ראה את הילד מעולם, לא שיחק אתו ולא ניסה לעשות למענו יותר מאשר לנדב לו בגדים, ואפילו איננו רואים את תגובתו על מות הילד. וכך, ילד לא - רצוי נושא את תקוות העם לשובו של האב הגדול.

נוכל לסכם ולומר כי השכול, כמו היתמות, הוא אחד המשברים הנפשיים שהיוו תמיד קרקע פורייה לחוויה הדתית כמו גם לדרך לתעל את הכאב לאפיקים לאומיים.

ח. "זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ" (שמות ט"ו 2) : ה"עצמי" הינקותי ואידיאל הסגידה הדתית

אם בפרקים הקודמים דנו ברובד הבין - אישי של ההתגלות הדתית, ובעיקר ביחסי ילד - הורה, הנה קיים רובד ינקותי עמוק יותר בנפש האדם - יחסיו עם עצמו - המעצב במהלך החיים הן תופעות פתולוגיות והן חוויות דתיות.

מפרויד, מקליין ומקוהוט למדנו כי הנרקיסיזם, האהבה העצמית, הוא האהבה הראשונה המופיעה בחיי התינוק, ורק בהמשך הוא מתגלגל בהשקעות בוגרות באובייקטים חיצוניים. כך מתפתחות האהבה והיכולת להשקיע אנרגיה יצרית בעבודה, בחברה ובתרבות. קשת רחבה של הפרעות נפשיות נובעת מהתקלות השונות האורבות לתהליך זה.

והנה, במאמרו של פרויד "הצגת הנרקיסיזם, " בתוך פסקה ארוכה על האהבה שמעוררת בגבר אשה נרקיסיסטית, "חבוי" קטע שמפאת חשיבותו ראוי היה שיובא כפסקה נפרדת. יש בו תובנה חודרת מאוד לגבי הדינמיקה בין הנרקיסיסט לבין זה הסובל מההפרעה ההפוכה, אהבה עצמית מועטה מדי:

ניתן לזהות בבירור כי נרקיסיזם מעורר משיכה רבה אצל אחרים אשר ויתרו לחלוטין על הנרקיסיזם שלהם, ותרים אחרי אהבה אובייקטלית. הקסם הילדותי מבוסס בחלקו הגדול על הנרקיסיזם של הילד, על הסתפקותו ב, עצמו ועל מסוגרותו המונעת גישה אליו, וכך גם קסמן של חיות מסוימות, שהרושם שהן יוצרות הוא שאין הן מטרידות את עצמו בגיננו - כמו החתולים וחיות הטרף הגדולות, אכן כן, אפילו הפושע הגדול וההומוריסט המתוארים בספרות מעוררים את ענייננו על ידי העקביות הנרקיסיסטית שבה הם מיטיבים להרחיק מן האני שלהם כל דבר העלול להקטין אותו. דומה שאנו מתקנאים בהם על כך שהשתמר אצלם מצב נפשי עילאי, עמדת ליבידו חסינה מפני כל התקפה, שאנו עצמנו ויתרנו עליה זה מכבר (90, ע' 53 - 4).

מכאן, בתוך אותה פסקה, שב פרויד לדון באשה הנרקיסיסטית וכך כמעט הולכת לאיבוד התובנה הכללית שבניתוח זה. רק בהמשך נראה שפרויד מכיר בכך שלדבריו יש תוקף רחב יותר, שאינו תלוי במגדר. והוא מסכם:

סקירה קצרה של הדרכים לבחירת האובייקט יכולה לחתום את ההערות האחרונות בנושא, אשר טופל כאן ברמיזה. ניתן לאהוב -

1) לפי הדגם הנרקיסיסטי:

1. מה שהאדם הנו בעצמו (את עצמו)

2. מה שהאדם עצמו היה

3. מה שהאדם עצמו היה רוצה להיות

4. אדם שהיה חלק מן העצמי שלו.

2) לפי הדגם ההישענותי:

1. את האשה המזינה

2. את הגבר המגן.

ואת תחליפיהם, המהווים סדרה הנובעת מדמויותיהם (ע' 55 - 6).

למה, אם כן, לא המשיך פרויד, בעבודותיו על הדת, ליישם רעיון זה על אהבת המאמין לאלוהים? האם לא הבחין כי דמות האלוהים עצמה היא דמות נרקיסיסטית מוקצנת, שההערצה שהיא מושכת מתאימה למודל שהציע?

התמיהה מתחזקת בנוגע לתאורטיקאי העיקרי של הנרקיסיזם, קוהוט, 92, שטבע את המונח החשוב "עצמי" הנבדל מה"אני" הלא - אישי בפסיכואנליזה הקלסית. בנוסף טבע קוהוט את המונח הייחודי "זולתעצמי" (selfobject) לתאר את הדרך בה חווים אנו את האחר כחלק מה"עצמי" שלנו. קוהוט, כפרויד, חקר את הרכיב הנרקיסיסטי במערכות - יחסים שונות כהתאהבות, הערצה, אהבת - הורה או, במסגרת הטיפול, ההעברה. כך, למשל, העברת האידיאליזציה מבוססת על היחס "אתה מושלם ואני חלק ממך. " גם כאן, זה המחפש קשר סימביוטי עם המושא הנרקיסיסטי הוא אדם הבז לעצמו, וליתר דיוק: שהנרקיסיזם שלו דוכא באכזריות. בולט הדבר בצורה מוקצנת בטוטליטאריות ובפאשיזם לסוגיהם:

המבנים הנרקיסיסטיים המדוכאים, אך הבלתי - משתנים, מתחזקים ככל שהדרך לביטויים חסומה, הם... יולידו באופן פתאומי, ולא רק אצל יחידים, אלא בקרב קבוצות שלמות, רדיפה נטולת - מעצורים אחר מטרות מגלומניות... כדי להדגים רעיוני זה, די באזכור שאיפותיה חסרות - הרחמים של גרמניה הנאצית וכניעתו הטוטלית של העם לרצונו של הפיהרר (93, ע' 74 - 5).

והנה, אף קוהוט לא קישר מעולם בין הנרקיסיזם לבין היחס לאלוהים או לדמות האלוהים עצמו. למה, למשל, לא העיר קוהוט על דמות האל כ"זולתעצמי"? מן הסתם לעובדה שלקוהוט עצמו היה רגש דתי היה חלק בהימנעות תמוהה זו.

מי שלקח על עצמו לחקור נתיב זה היה פרופסור למדעי הדתות ולאנגלית, ג'ק מיילס, בספרו "אלוהים: הביוגרפיה. " בתארו את אלוהים כדמות ספרותית, התעכב בפרוטרוט על מאפייניו הנרקיסיסטיים. המשך ה"ביוגרפיה" תיאר את תהליך התבגרותו של האל ממאפייניו אלה, ממש כמו בני - האדם, אל היכולת לאהוב את הזולת. גם שני יוצרים ישראליים שתיארו דינמיקה זו אינם פסיכולוגים. "בא אל הקודש" מאת ארי אלון הוא ספר שתרומתו המחקרית הלמדנית מעורבת בדרשנות אישית וחופשית. המחזה "אוי אלוהים" של ענת גוב, שעניינו פסיכולוגית שאלוהים בא אליה לטיפול, עושה שימוש נרחב הן במקורות היהדות והן בתובנות פסיכולוגיות. למה דווקא אנשים שאינם פסיכולוגים שמו לב לתכונותיה הנרקיסיסטיות של דמות האל? איני יודע. הניתוח להלן מראה שתובנותיהם מעוגנות היטב בחשיבה הפסיכואנליטית.

נשוב אם כן אל מערכת - היחסים שתיאר פרויד לעיל, שאחד השותפים בה הוא אינו נרקיסיסט אלא, להיפך, אדם שה"עצמי" שלו נחווה כבלתי - שלם ומרוקן. לאנשים הנתונים במצוקה כזאת, הסימביוזה עם אדם אחר משיבה את הדימוי העצמי החיובי ואת הביטחון שאבדו להם. ומעניין שאותו תחליף - אני, שעמו הם מבקשים ליצור את הקשר הסימביוטי, הוא בעל מאפיינים הפוכים: לא רק דמות בעלת כוחות יוצאים מגדר הרגיל, אלא גם שטופה באהבה - עצמית ומפגינה שחצנות בולטת. בולט הדבר במיתוס היווני על נרקיסוס, האוהב רק את עצמו: הוא מעורר את האהבה הנואשת ביותר דווקא מצד אקו, הנימפה החסרה קול משל עצמה. לא קשה לגלות באובייקט הסגידה, בין ממשי ובין הזוי, את עקבות ה"עצמי" הינקותי, הגרנדיוזי, שלא הצליח להתפתח לאישיות בוגרת המכירה במגבלות המציאות. אני נזכר בהקשר זה בדברים המאלפים ששמע קוהוט הצעיר מפי האנליטיקאי שלו, אייכהורן: "היינץ, אני מקווה שאוכל להזריק לך מעט נסיוב של עבריינים" (93, ע' 20).

הצעד הבא נראה אם כן ממש מתבקש: מושאי הסגידה הדתית, בעיקר בכתות האזוטריות, הן דמויות המצטיינות ברושם אומניפוטנטי, ברברבנות ובנקמנות חסרת - פרופורציה האופייניות לזעם הנרקיסיסטי. נקמנותו של אלוהי המקרא היא דוגמה בולטת לכך, וכן חמת - הזעם על מעשים של חילול - קודש המופיעה לפעמים גם אצל אנשים נוחי - מזג. במקרים אלה, כנראה, משמר האובייקט הדתי משהו מה"עצמי" הינקותי, הנקמני ללא - פשרות. גם ההדגשה המונותיאיסטית על היות האלוהים אחד ויחיד מסגירה אולי על דרך ההיפוך ליקוי ב"עצמי" של המאמין, החווה את עצמו כמפוצל ומסוכסך. אולמן, 52 מייזנר53 וספירו הראו כי בחוויה הדתית מתגלית סימביוזה זו בין הסוגד לבין מושא הסגידה בצורות רבות: לעתים המנהיג הדתי משמש "עצמי" הזייתי למאמיניו ולעתים הקהילה הדתית כולה נתפסת כמקור ההרמוניה והאחדות.

תחליף - ה"עצמי" הבולט והשכיח מסוג זה הוא דמות האל, שהסגידה אליו היא שריד לאהבה העצמית של ה"עצמי" הינקותי. האלוהים כתחליף - עצמי משרת צורך קיומי עמוק: הצורך בהכחשת המוות ע"י ה"אני. " שפלות - הרוח והוויתור על סיפוקים יצריים ושאיפות חומריות, המאפיינים כה רבים מקרב מקבלי - האמונה, אינם צריכים להטעות: המעטת ה"עצמי" מוצאת פיצוי באובייקט אחר - האל, המנהיג, המדינה - שהוא נרקיסיסטי וגרנדיוזי ביחס ישיר לצמצום ה"עצמי" של המאמין. הנה, למשל, בפרשת "האזינו" (דברים ל"ב 39 - 42) מודיע האלוהים לבני ישראל:

רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא וְאֵין אֱלֹהִים עִמָּדִי.

אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא.

וְאֵין מִיָּדִי מַצִּיל.

כִּי אֶשָּׂא אֶל שָׁמַיִם יָדִי וְאָמַרְתִּי: חַי אָנֹכִי לְעֹלָם.

אִם שַׁנּוֹתִי בְּרַק חַרְבִּי וְתֹאחֵז בְּמִשְׁפָּט יָדִי.

אָשִׁיב נָקָם לְצָרָי וְלִמְשַׂנְאַי אֲשַׁלֵּם.

אַשְׁכִּיר חִצַּי מִדָּם וְחַרְבִּי תֹּאכַל בָּשָׂר.

מִדַּם חָלָל וְשִׁבְיָה מֵרֹאשׁ פַּרְעוֹת אוֹיֵב.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 9.
משפחה אין לי כסף רחמנות תרבויות איך לשפר דימוי עצמי טיפול בהפרעות אישיות דלוזיות מגלומניות ביוגרפיה תסביך גדלות שיפור דימוי עצמי הוויה אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות דת דתות החרדים התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חוויות התגלות חוויית התגלות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות
איזו דת הכי נכונה? יהדות, נצרות, איסלם, איזו דת הייתה ראשונה? איזו דת קדמה לאיזו דת? מי הדת הכי קדומה? צדוקים, קראים, קרח ומשה, עגל הזהב, עבודת אלילים, אברהם אבינו, משה רבנו, מתן תורה, אמיתות היהדות
איזו דת הכי נכונה? יהדות, נצרות, איסלם, איזו דת הייתה ראשונה? איזו דת קדמה לאיזו דת? מי הדת הכי קדומה? צדוקים, קראים, קרח ומשה, עגל הזהב, עבודת אלילים, אברהם אבינו, משה רבנו, מתן תורה, אמיתות היהדות
איזו דת הכי נכונה? יהדות, נצרות, איסלם, איזו דת הייתה ראשונה? איזו דת קדמה לאיזו דת? מי הדת הכי קדומה? צדוקים, קראים, קרח ומשה, עגל הזהב, עבודת אלילים, אברהם אבינו, משה רבנו, מתן תורה, אמיתות היהדות איזו דת היא הכי קדומה והאם זה מעיד על אמיתותה? בשיחה אליעד כהן מעלה את השאלה איזו דת היא הקדומה ביותר, האם זו היהדות, הנצרות או האסלאם, והאם העובדה שדת מסוימת היא קדומה יותר מאחרות מצביעה בהכרח על אמיתותה. רבים מאמינים כי היהדות היא הדת הראשונה, כאשר גם הנצרות וגם האסלאם מכירות באופן חלקי בסיפוריה ומקבלות את התנך כדבר אמת. עם זאת, אליעד מעלה ספקות לגבי ההנחה לפיה דת קדומה יותר היא גם הנכונה יותר. לדברי אליעד, הנוצרים והמוסלמים מודים שהיהדות קדומה מהם, אך משתמשים בכך כדי להוכיח את אמיתות הדתות שלהם. לדוגמה, המוסלמים טוענים שהיהדות נכונה עד נקודה מסוימת, ולאחר מכן הופיעה דת חדשה (האסלאם) שהיא ההמשך האמיתי והנכון. הנוצרים טוענים טענה דומה לגבי הנצרות. כך יוצא שכל דת טוענת שהיא המשך ישיר לאמת המקורית. האם היהדות של היום היא אותה היהדות המקורית? אליעד מסביר שגם בתוך היהדות עצמה, היו מחלוקות לאורך ההיסטוריה על מהי היהדות האותנטית. לדוגמה, הצדוקים והקראים לא קיבלו את הפרשנויות של היהדות הרבנית, וטענו שהם הולכים לפי התורה המקורית בלבד. לדברי ... פשוט דאג לחסל כל אופוזיציה אידיאולוגית. כך, כל מי שהתנגד למשה ולתורתו הושתק, ולא נשאר מי שיעביר את הסיפור מנקודת מבטם של המפסידים. בדוגמה נוספת, אליעד מזכיר את סיפור עגל הזהב, שבו אנשים שלא הסכימו עם משה נהרגו על ... שכן הסכים איתו. לטענתו, לפי התנך עצמו, לאורך ההיסטוריה התנכית היו תמיד קבוצות שלא הסכימו עם הגרסה הרשמית של הדת היהודית, והם הושמדו בידי הקבוצה השלטת. מכאן עולה שאולי הדת הקדומה ביותר או זו שהשתמרה יותר זמן היא לאו דווקא הנכונה ביותר, אלא פשוט זו שניצחה בקרבות לאורך השנים. האם קדימות מעידה על אמיתות הדת? אליעד ממשיך ומסביר שאם היינו מחליטים איזו דת נכונה על בסיס קדימות, היינו צריכים לחזור אחורה לתקופה שבה אנשים השתחוו לפסלים. הוא מזכיר את סיפורו של אברהם ... אבותינו הקדומה עוד יותר מהיהדות. בכך אליעד מראה שקדימות בזמן אינה יכולה להיות קריטריון לאמיתות, כי אם כך היה, עבודת אלילים היתה נחשבת נכונה יותר מהיהדות עצמה. בנוסף, הוא מזכיר שלכל דת יש גרסה משלה לאירועים תנכיים מרכזיים. למשל, בסיפור עקדת יצחק, המוסלמים מספרים שדווקא ישמעאל הוא הבן שכמעט הוקרב ולא יצחק, כך שאי אפשר באמת לדעת איזו גרסה נכונה. כיצד נקבעת האמת ההיסטורית בסיפורי הדת? אליעד מצביע על כך שכל הסיפורים ההיסטוריים שאנו מכירים עוברים דרך מסננת של מנצחים ומפסידים. מי שמנצח מספר את ההיסטוריה מנקודת מבטו. הוא מזכיר לדוגמה שהארץ אמנם ניתנה לעם ישראל לפי התנך על ידי אלוהים, אך בפועל, אנשים עם חרבות ... כך נוצר פרדוקס: מצד אחד טוענים למסורת אבות, ומצד שני, מודים שבעבר הרחוק אבותיהם עשו דברים אחרים לחלוטין, למשל עבודת אלילים. לבסוף, אליעד מסכם בכך שהדיון על איזו דת נכונה - יהדות, נצרות או אסלאם - הוא דיון פנימי בתוך האדם עצמו, ובסופו של דבר, כל אחד צריך לבדוק באופן אישי מה האמת, מבלי להסתמך על מסורת, קדימות או הרגלים. איזו דת קדמה לאיזו דת? האם היהדות היא הדת הראשונה? קורח ומשה רבנו עגל הזהב ועבודת אלילים סיפור עקדת יצחק או ישמעאל? איך נקבעת האמת בסיפורי התנך?
כתות ואמונה באלוהים, מה הקשר שבין אמונה באלוהים לבין נפגעי כתות? כתות אתיאיסטיות, כתות מיסטיות, מיסטיקה וכתות, דת וכתות, נפגעי כתות ואתאיזם, אמונה באלוהים וכתות, כת או דת, דת או כת, הקשר שבין כת לבין דת, מנהיגי כתות
כתות ואמונה באלוהים, מה הקשר שבין אמונה באלוהים לבין נפגעי כתות? כתות אתיאיסטיות, כתות מיסטיות, מיסטיקה וכתות, דת וכתות, נפגעי כתות ואתאיזם, אמונה באלוהים וכתות, כת או דת, דת או כת, הקשר שבין כת לבין דת, מנהיגי כתות
כתות ואמונה באלוהים, מה הקשר שבין אמונה באלוהים לבין נפגעי כתות? כתות אתיאיסטיות, כתות מיסטיות, מיסטיקה וכתות, דת וכתות, נפגעי כתות ואתאיזם, אמונה באלוהים וכתות, כת או דת, דת או כת, הקשר שבין כת לבין דת, מנהיגי כתות מה הקשר בין אמונה באלוהים לכתות? ההרצאה עוסקת בהסבר על הקשר שבין כתות לאמונה באלוהים, תוך שמירה ... יש הסבר לכך שברוב המקרים מנהיגי הכתות מאמינים באלוהים, וכן רוב מאמיניהם, בעוד שכתות שמאמינים בהן על פי עקרונות אתאיסטיים או ללא שום אמונה בכוח עליון כמעט ואינן קיימות. התופעה הזאת משקפת את הצורך של אנשים להאמין במשהו שמחוץ ... האישית. במצב חילוני, לעומת זאת, יש לחץ על האדם להיות אחראי למעשיו, ולפעמים הוא מרגיש מנותק מהשפעות חיצוניות. האם דת היא סוג של כת? אליעד מסביר כי ההבדל בין דת לבין כת טמון בהיקף ובכוח הפוליטי שלהן. דתות גדולות יכולות להציע למאמיניהם מענה דתי מובהק, כמו גם תמיכה חברתית, בעוד שכתות מתחילות כקבוצות קטנות המתבססות על סמכותו של המנהיג. עם הזמן, אם מנהיג הכת מצליח לאסוף מספר גדול של מאמינים, הוא עשוי להפוך את הכת לזרם דתי לגיטימי. למה אנשים שמאמינים בעצמם פחות חשופים לכתות? האנשים שמאמינים בעצמם רואים את עצמם כאחראים הבלעדיים לגורלם. הם לא ... של כוח חיצוני שמכתיב איך לחיות, בעוד שהחילוני מאמין בעצמו וביכולת לקבל החלטות עצמאיות. כיצד נוצר המעבר מכת קטנה לדת גדולה? כאשר קבוצה קטנה הופכת לפופולרית ומצליחה להגדיל את מאגר מאמיניה, היא עשויה לצבור כוח פוליטי. ככל שגדל מספר המאמינים, מנהיג הכת פחות חשוף לביקורת ומסוגל למנף את מעמדו ולהפוך את הכת לדת לגיטימית עם כל ההשלכות הפוליטיות הכרוכות בכך. כיצד משתלבת המיסטיקה בשכנוע מאמינים בכת? מנהיגי כתות משתדלים להציג את עצמם ... ומבטיח לו תיקון רוחני. התלות הזו משאירה את המאמין במצב שבו הוא פועל תחת השפעת המנהיג. ההבדל בין גישה דתית לחילונית העולם הדתי מבוסס על האמונה בכוח עליון שמנהל את החיים, בעוד שעולם חילוני מבוסס על תפיסה שבה האדם אחראי באופן ישיר על פעולתו. חילוני ישאף להסביר את מצבו במונחים הגיוניים, בעוד שמאמין דתי יראה את המצב כהתערבות של אלוהים בתהליכי חייו. סיכום ההסבר העמוק מצביע על כך שבאמונה באלוהים או במיסטיקה ישנה ... מנצל את התלות הרגשית הזו ומספק למאמינים את התמיכה שהם מחפשים. עם הזמן, כתות קטנות עשויות להתפשט ולהפוך לזרמים דתיים גדולים ומשפיעים. אמונה באלוהים וכתות מנהיגי כתות ומיסטיקה אחריות עצמית מול הסתמכות על גורמים חיצוניים ההבדל בין דת ממוסדת לכת מדוע רוב הכתות מערבות אמונה באלוהים או במיסטיקה? בטקסט מוסבר שרוב ככל הכתות שאנשים נתקלים בהן מערבות אמונה ... יש גיבוי מלמעלה, ושכל מה שקורה הוא לטובה. בעולם חילוני, האדם חש מחויב יותר להיות אחראי לעצמו, אך באמונה דתית או מיסטית, האחריות נזרקת על ישות חיצונית. האם דת היא סוג של כת? מוסבר כאן שאין הבדל מהותי בין דת גדולה לכת קטנה מלבד ההיקף והכוח הפוליטי. דתיים עשויים, במובן מסוים, לשאול את הרב בכל שאלה, להסתמך על גורם חיצוני שיחליט עבורם, ולראות בכל כישלון אפשרות לקבל ... יותר, המנהיג טוען שהוא יודע טוב יותר מהמאמינים מה רצון האל. אם הקבוצה גדלה דיה וצוברת כוח, היא נחשבת לדת או לחסידות, ולא עוד כת שולית. מדוע אנשים שמאמינים בעצמם פחות חשופים לכתות? כשאדם אינו מאמין באלוהים או בכוח ... כזה, אין לו צורך להישען על דמות חיצונית או מתווכת בין שמיים לארץ. במקום זאת, הוא עשוי להתייחס למנהיג דתי או רוחני כיועץ בלבד, ולא כמי שמכתיב עבורו את כל ההחלטות. לכן, אדם שמפתח גישה של אני אחראי לעצמי לא נוטה ליפול למנגנוני שליטה דתיים או לכתות. כיצד נוצר המעבר מכת קטנה לדת גדולה? בטקסט ניתן הסבר על כך שכאשר מנהיג כת מצליח לצרף די מאמינים, הוא רוכש כוח פוליטי נרחב. אז פעולות שבעבר נחשבו ללא חוקיות או מוקצנות עשויות להפוך לחוקיות או לחלק מהדת בזכות התמיכה הרחבה. ככל שהקבוצה גדולה יותר, המנהיג גם פחות פגיע לביקורת מבחוץ, כי הוא נתמך על ידי ציבור רחב. במקרים כאלו, הכת הופכת לחסידות או לזרם דתי לגיטימי. כיצד משתלבת המיסטיקה בשכנוע מאמינים בכת? טוענים כי תמיד תהיה מעורבת בכת אמונה באלוהים או במשהו מיסטי. המנהיג ... לשאלות, מבטיח תיקון רוחני או רפואי ללא יכולת ממשית לבדיקה מעשית, וכך שומר על שליטתו. מה ההבדל בין גישה דתית לגישה חילונית? עולם חילוני בנוי על היגיון מדיד: עבודה ללא תוצאות תוביל לפיטורים, טעות במוסך לא תזכה אותך בשכר על כוונה טובה. בעולם הדתי, מי שעושה השתדלות ומקווה לאלוהים יכול לטעון שכל מה שקורה לטובה, ואם לא הצליח - ייתכן שעדיין יקבל שכר בשמיים. לכן, ההשוואה שעולה היא שאדם חילוני תולה בעצמו את הטעויות ואת ההצלחות, בעוד אדם דתי תולה אותן בכוח עליון. כיצד מסכמים את הרעיון המרכזי? הטקסט כולו מצביע על כך שאנשים שמאמינים באלוהים או באיזו ... מנצל את התלות הרגשית הזאת ומציב את עצמו כמתווך. אם הקבוצה גדלה וצוברת כוח, היא מקבלת מעמד של זרם דתי מוכר, והמנהיג הופך מגורו של כת למנהיג דת. כתות ואמונה באלוהים מנהיגי כתות ומיסטיקה אחריות עצמית מול הסתמכות על גורמים חיצוניים ההבדל בין דת ממוסדת לכת למה נפגעי כתות מאמינים באלוהים? למה אנשים מאמינים באלוהים? למה אנשים שומרים מצוות? תופעת החזרה בתשובה, מתי כת הופכת לדת? כת עם כוח פוליטי, אינטרס רגשי להאמין באלוהים
דת הקורונה, איך נוצרות דתות? איך נוצרה היהדות? מי נתן את התורה של הקורונה? איך נוצרו חוקי היהדות? למה אנשים דתיים מאמינים באלוהים? מה באמת קרה במתן תורה? מכחישי קורונה, מאמיני קורונה, מגפת הקורונה, מהי האמת של הקורונה?
דת הקורונה, איך נוצרות דתות? איך נוצרה היהדות? מי נתן את התורה של הקורונה? איך נוצרו חוקי היהדות? למה אנשים דתיים מאמינים באלוהים? מה באמת קרה במתן תורה? מכחישי קורונה, מאמיני קורונה, מגפת הקורונה, מהי האמת של הקורונה?
דת הקורונה, איך נוצרות דתות? איך נוצרה היהדות? מי נתן את התורה של הקורונה? איך נוצרו חוקי היהדות? למה אנשים דתיים מאמינים באלוהים? מה באמת קרה במתן תורה? מכחישי קורונה, מאמיני קורונה, מגפת הקורונה, מהי האמת של הקורונה? איך נוצרות דתות ומה הקשר בין דת הקורונה ליהדות? אליעד כהן מציג את תופעת דת הקורונה כהמחשה מעשית וברורה לאופן שבו דתות בכלל, והיהדות בפרט, נוצרות. הוא מבהיר שלמרות שהווירוס עצמו אכן קיים, סביבו נוצרה מערכת אמונות שלמה של טקסים, מצוות ותקנות שנכנסו ... - יום, דוגמת קפסולות, עטיית מסכות, שמירת מרחק ותו סגול. אליעד משווה זאת במפורש לדרך שבה נוצרים חגים ומצוות ביהדות. לדוגמה, יש את חג הפסח, שלכאורה מוכיח שהאירועים בתנך באמת קרו, כי אחרת לא ברור מדוע אנשים היו מתחילים ... מסרבים להכניס אותם ללא מסיכה מתוך פחד ואמונה פנאטית בקיומו של איום בריאותי מיידי. הוא מביא דוגמה קיצונית של יולדת בבית חולים שנדרשת לעטות מסיכה למרות שהיא מתקשה לנשום, בטענה שהיא מסכנת את הצוות הרפואי. דוגמה נוספת היא ראש ... אי - היגיון ברור: האם נתניהו חסין מפני הדבקה, בעוד אדם פשוט חייב לעטות מסיכה? איך הקורונה הפכה לאמונה דתית קנאית? לפי אליעד כהן, אנשים הפכו את הקורונה למשהו שנמצא הרבה מעבר לחוק ולרציונל. הוא מסביר שבעולם של הקורונה, אנשים חולקו למכחישי קורונה ולמאמיני קורונה, בדיוק כמו בכל דת אחרת, עם כופרים שהופכים לסכנה עבור הציבור. הוא מזהה קווים מקבילים לתקופת התנך, שבה מי שלא האמין באלוהים נחשב ... הוא מסביר שהפאניקה הציבורית והתקנות הקפדניות סביב הקורונה אינן מוצדקות מבחינה סטטיסטית ורפואית, ולכן ניתן לראות בבירור כיצד אמונה דתית יכולה להיווצר סביב איום לא רציונלי. מה הקשר בין דת הקורונה למחלות שנוצרות בביובים ולנתניהו? אליעד עושה הקבלה הומוריסטית בין השם ביבי (בנימין נתניהו) לבין ביובים, ומסביר בציניות שמחלות ... בביובים וכך גם סביב נתניהו נוצרות מחלות - זו אמירה הומוריסטית וסאטירית על תפקידו בהפצת פחד ומגבלות שיצרו את דת הקורונה. הוא משתמש בהקבלה זו כדי להדגיש את חוסר ההיגיון והצביעות של התקנות, שלעתים לא חלות על מי שיצר ... להאמין בצורה עיוורת לאף אדם או גורם סמכותי. הוא קורא למאזינים לחפש את האמת בכוחות עצמם ולא לקבל את הדת החדשה הזו או כל דת אחרת באופן אוטומטי. הוא מציע להשתמש באירועי הקורונה כסיפור אזהרה שמדגים כיצד נוצרת דת וכיצד אנשים יכולים להיסחף אחרי אמונות שקריות. איך נוצרה דת הקורונה? למה אנשים מאמינים באלוהים? האם הקורונה מסוכנת יותר משפעת? מי המציא את חוקי הקורונה? איך התחילה היהדות? האם ייתכן שכולם טועים בקורונה? איך נוצרות דתות חדשות? אליעד כהן מסביר בהרצאה כיצד נוצרות דתות חדשות, כשהוא משתמש בדת הקורונה כדוגמה בולטת לכך. לדבריו, אנשים מאמינים לסיפורים ואגדות המופצים בציבור ללא בדיקה או הטלת ספק, וכך נוצרת דת שלמה סביב רעיון מסוים, בין אם הוא נכון ובין אם לא. האם הקורונה היא דת חדשה? אליעד כהן טוען שבהחלט קיימת דת סביב הקורונה, ומדגים כיצד נוצרים טקסים דתיים מודרניים. הוא אומר שהווירוס עצמו הוא עובדה, אך כל מה שנוצר סביבו, כולל הפחדה, חוקים וטקסים כמו מסכות, קפסולות, ותווי סגול, הם למעשה חלק מדת חדשה. כהשוואה לכך, הוא מזכיר ויכוחים דתיים כמו איסורי שבת, ומביא דוגמאות כמו ויכוחים דתיים אם ביצה שנפלה למחבת הופכת את האוכל ללא כשר. בדומה לוויכוחים אלו, ישנם אנשים שמתווכחים ברצינות תהומית על חוקי הקורונה, מה שגורם לו להגדיר אותם כפסיכופטים. איך אליעד כהן משווה בין דת הקורונה ליהדות? אליעד כהן עושה השוואה מפורטת בין דת הקורונה ליהדות, וטוען שהדרך שבה אנשים החלו להאמין בקורונה זהה לדרך שבה אנשים החלו להאמין בסיפורי התורה. הוא מביא ... אומרים: נראה לך שהממשלה משקרת לנו?, או נראה לך שביבי משקר לנו?. האם חוקי הקורונה הם רציונליים או אמונה דתית? אליעד כהן טוען שחוקי הקורונה אינם רציונליים ואינם מבוססים על עובדות מדעיות אלא על אמונה עיוורת ופחד בלתי מוצדק. ... בשיעורים נמוכים יותר משפעת רגילה. בכל זאת, הציבור מתייחס לכך בצורה מוגזמת והיסטרית, מה שמוכיח שהאמונה בקורונה הפכה למעשה לדת. איך חוקי המדינה מתנגשים עם דת הקורונה? אליעד כהן מפרט על המצב החוקי ואומר שעל פי חוקי המדינה, אדם שיש לו מגבלה רפואית לא חייב לחבוש מסיכה, ואף אסור למנוע ממנו שירות. למרות זאת, הוא מתאר מצבים קיצוניים כמו יולדת שחייבו אותה לשים מסיכה בזמן הלידה, רק מתוך אמונה עיוורת ופחד בלתי הגיוני. כהוכחה נוספת לאבסורד, הוא מתייחס לכך ... מסיכה בכל מצב. האם מי שמתנגד לקורונה מוגדר ככופר? אליעד כהן מסביר שיש כופרי קורונה, כפי שבעבר היו כופרים דתיים שנרדפו. הוא טוען שהיום מי שמתנגד לקורונה או לחוקים המופרכים שלה מתויג כאויב הציבור, בדומה לאדם שהכחיש את האלוהים ... לדבריו, סיפורי הקורונה יכולים להימשך שנים, וייתכן שבעתיד הרחוק אנשים ישאלו את עצמם איך האמינו בדבר כזה. איך נוצרה דת הקורונה? מי כתב את חוקי הקורונה? האם הקורונה מסוכנת יותר משפעת? איך נוצרת אמונה דתית? האם הממשלה משקרת בקורונה? מהי האמת על מגפת הקורונה? איך נוצרו חוקי היהדות?
סכנת הקורונה, מגפת הקורונה בישראל, דת הקורונה, מאמיני הקורונה, מסכות הקורונה, מלחמת הקורונה, חוקי הקורונה, דיקטטורה וקורונה, ביבי נתניהו והקורונה, קונספירציות קורונה, הקורונה היא קונספירציה, חיסוני קורונה, איזו דת הכי מסוכנת?
סכנת הקורונה, מגפת הקורונה בישראל, דת הקורונה, מאמיני הקורונה, מסכות הקורונה, מלחמת הקורונה, חוקי הקורונה, דיקטטורה וקורונה, ביבי נתניהו והקורונה, קונספירציות קורונה, הקורונה היא קונספירציה, חיסוני קורונה, איזו דת הכי מסוכנת?
סכנת הקורונה, מגפת הקורונה בישראל, דת הקורונה, מאמיני הקורונה, מסכות הקורונה, מלחמת הקורונה, חוקי הקורונה, דיקטטורה וקורונה, ביבי נתניהו והקורונה, קונספירציות קורונה, הקורונה היא קונספירציה, חיסוני קורונה, איזו דת הכי מסוכנת? מי מסוכן יותר, מאמיני הקורונה או מתנגדי החיסונים? אליעד כהן מציג בהרצאה את השאלה החשובה והאקטואלית: מי ... ומוגן, כך שהסרבנים אינם מסכנים אותם ישירות. למה אנשים שמאמינים בקורונה מסוכנים יותר? אליעד כהן מדגיש כי אלו שמאמינים בדת הקורונה ובסכנת הקורונה הם המסוכנים יותר. לדעתו, הם אנשים שפיתחו אמונה עיוורת, דת שלמה סביב מחלת הקורונה. הוא טוען כי הם מאמינים שאלוהים החדש שלהם הוא ביבי נתניהו, שהציל את העם מהקורונה, ... אליעד מסביר כי הצרות תמיד מתחילות כאשר אדם מנסה לכפות את דעתו על אחרים, וזה בדיוק מה שקורה עם דת הקורונה. הצביעות והשימוש בחוקים בתקופת הקורונה - למה זה מסוכן? אליעד כהן טוען כי קיימת צביעות גדולה סביב חוקי ... וכי רק בדרך זו ניתן לעצור את התהליך שבו הדמוקרטיה הופכת לדיקטטורה. האם הקורונה היא קונספירציה? סכנת הקורונה בישראל דת הקורונה והאמונה במסכות ביבי נתניהו ומדיניות הקורונה מי יותר מסוכן, מאמיני הקורונה או מתנגדיה? איך לחשוב עצמאית בתקופת הקורונה?
משחק החיים, מוסר אנושי, איך לקחת את החיים בקלות? למה כל בני האדם דתיים? הדת החילונית, מוסר אוניברסאלי, למה לא להיות דתי? לחזור להיות כמו תינוק, איך תינוק חושב? התרבות המערבית, אמונה אתאיסטית, התרבות החילונית, המוסר המערבי
משחק החיים, מוסר אנושי, איך לקחת את החיים בקלות? למה כל בני האדם דתיים? הדת החילונית, מוסר אוניברסאלי, למה לא להיות דתי? לחזור להיות כמו תינוק, איך תינוק חושב? התרבות המערבית, אמונה אתאיסטית, התרבות החילונית, המוסר המערבי
משחק החיים, מוסר אנושי, איך לקחת את החיים בקלות? למה כל בני האדם דתיים? הדת החילונית, מוסר אוניברסאלי, למה לא להיות דתי? לחזור להיות כמו תינוק, איך תינוק חושב? התרבות המערבית, אמונה אתאיסטית, התרבות החילונית, המוסר המערבי מהי הטעות המחשבתית של יוצאים בשאלה? הדיבור על טעויות המחשבה של אנשים שעוזבים את הדת (יוצאים בשאלה) מבוסס על רעיון מרכזי: אנשים רבים שעוזבים את הדת הדתית וחיים חיים חילונים, חושבים שהם חופשיים מעולם הדת. אך בפועל, הם לא באמת משאירים מאחור את הדת, אלא מחליפים דת אחת בדת אחרת, שהיא חילונית. האם יציאה מהדת משמעה חופש אמיתי? כאשר אדם יוצא משדה הדת, הוא עלול לחשוב שהוא חופשי מהמגבלות הדתיות. הוא עשוי להרגיש שיצא מכל מערכת האמונות שמגבילה אותו, ובכך הוא פתאום חופשי לעשות כל דבר שירצה. אך למעשה, הוא לא יצא מעולם האמונות לחלוטין, אלא פשוט עבר ממערכת אחת של ערכים ואמונות למערכת ערכים ואמונות חילונית. הדת החילונית - האם זה שונה? אליעד מציין שמערכת האמונות החילונית, בדיוק כמו הדתית, מכילה עקרונות קדושים, ערכים, חוקים ומנהגים. חילונים, בדיוק כמו דתיים, מאמינים באמונות שאותן הם לא מעוניינים לערער עליהן. לחילונים ... הם חיים. מה שמציין אליעד הוא שהחילונים בעצם מצאו דת חדשה, דת חילונית. מה קורה כאשר מישהו יוצא נגד הדת החילונית? כאשר אדם מביע דעה שמנוגדת למה שהקונצנזוס החילוני מצפה ממנו, התגובה הרבה פעמים תהיה דומה למה שקורה בעולם הדתי - או שמנדים אותו, או שמציגים אותו כלא שפוי, או אפילו דוחפים אותו לשולי החברה בדרכים שונות. זהו סימן לכך שהחילוניות גם היא בעצם דת, רק דת שונה מהדתות הדתיות המסורתיות. האם בני אדם יכולים להיות חופשיים לחלוטין? אליעד מציין שבני אדם, כחיות, הם יצורים דתיים באופן טבעי. כל ... שנולד לעולם חילוני לא מרגיש שהוא חי בתוך מערכת דתית כי הוא רואה את ערכיו כמובנים מאליהם. אך האדם הדתי, בעיניו, יכול להרגיש חופשי כי הוא יודע שהמצוות והאמונות הדתיות מכתיבות לו מה לעשות, והוא מקבל את זה בשמחה. החופש שבדתיות באופן מעניין, אליעד טוען כי אנשים דתיים יכולים ... לו חופש מוחלט. כך, בעוד שלדתי יש חוקים שמסייעים לו להבין את מקומו בעולם, לחילוני יש את המגבלות של הדת החילונית שמכתיבה לו את הדרך בה הוא חי. איך להשתחרר מכל הדתות? ההמלצה של אליעד היא לא להיות דתי - לא בהכרח שמישהו יפסיק להאמין, אלא פשוט להפסיק לקחת את הכל ... האמונות שהוטמעו באדם במהלך החיים הן תוצר של החברה שבה הוא גדל. אם אדם מצליח לאפס את המוח, לחזור לנקודת ההתחלה שבה הוא נולד ללא כל אמונה, הוא יוכל לראות את העולם בצורה שונה. כל מה שהאדם מאמין בו, ... חייב לקחת אותם ברצינות. ברגע שהוא מבין את זה, החיים הופכים לקלים יותר, נעימים יותר, ואפילו חופשיים יותר. כל הדתות, חילוניות או דתיות, הן רק מערכות של אמונות שמנחות את האדם, אך אם האדם מצליח לראות זאת כמשחק, הוא יכול להשתחרר ולהרגיש חופשי יותר. סיכום הטעות המרכזית של אנשים שעוזבים את הדת הדתית היא לחשוב שהם באמת חופשיים, אך למעשה הם פשוט מחליפים דת אחת בדת אחרת - דת חילונית. כל בני ... ברצינות, מבין שהן רק משחק, ומפסיק להרגיש את הצורך להצדיק אותן. על מנת להגיע לחופש אמיתי, יש לזכור את נקודת האפס - התינוק שנולד ללא כל אמונה או מערכת ערכים. כל מה שהוא מאמין בו בהמשך, מגיע מהסביבה, ולא בהכרח נכון. מהי דת בני האדם? חילונים דתיים הדת של החילונים תרבות מערבית למה כולם דתיים? הטעות המחשבתית של יוצאים בשאלה אנשים שיוצאים בשאלה הם אנשים שעוזבים מסגרת דתית, קהילה דתית, כת מסוימת או מערכת נוקשה אחרת. מדובר לא רק על עזיבת הדת במובן המסורתי אלא גם על שינוי תרבותי רחב יותר. הטעות המחשבתית המרכזית של אנשים כאלה היא האמונה השגויה שהם באמת עזבו את הדת, שהם הפכו לאנשים חופשיים וליברליים לחלוטין. אבל האמת היא, שלמעשה הם פשוט החליפו דת אחת בדת אחרת. מהי הטעות המחשבתית? כאשר אדם עוזב את הדת ונעשה חילוני, הוא נוטה לחשוב שעכשיו הוא חופשי, שהוא משוחרר מהאמונה הישנה ומהערכים הדתיים שכבלו אותו. רבים מהם מאמינים שהם כבר לא נתונים לאף מערכת אמונה מגבילה, שהם משוחררים לחלוטין מהדתיות ומהשמרנות. אך זו תפיסה מוטעית, משום שהאדם שעוזב את הדת הדתית פשוט מאמץ דת אחרת - הדת של החילוניות. האם הדת באמת עוזבת את האדם? אחת האפשרויות להסביר זאת היא שהדת עדיין קיימת בתוך ראשו של האדם. ייתכן שהוא עזב את קיום המצוות בפועל, אבל הדת עדיין רודפת אותו בתוך ראשו - הוא עדיין חושב במונחים דתיים, מושפע מהדת ברגשותיו ובאופן שהוא מתנהג. לפי הפרשנות הזו, האדם אולי הפך חילוני חיצונית, אבל פנימית הדת עדיין בתוכו. אבל זו לא הטעות שעליה מדובר כאן. העניין הוא לא שהדת הישנה עדיין קיימת בתוכו - אלא שהוא לא באמת הפך לחילוני במובן של חופש מוחלט, אלא פשוט עבר ממערכת ... את האמונות שלו, את הערכים שהוא חי לפיהם. בסופו של דבר, כולם שבויים בתוך מערכת כלשהי. איך להשתחרר מכל הדתות? ההמלצה היא לא להיות דתי. הכוונה אינה שאדם יפסיק לחלוטין להאמין במשהו - כי בכל מקרה יש צורך בכללים ... כמשחק. כאשר אדם מבין שכל הערכים והאמונות שהוטבעו בו הם רק סיפורים, הוא משיג חופש אמיתי. כיצד אפשר להגיע לנקודת האפס? כדי להשיג חופש אמיתי, אפשר לאפס את המוח. הכוונה היא לזכור שכאשר נולדנו, לא היו לנו שום אמונות, ...
ניתוח טיעון דתי, למה מישהו אומר משהו? גיהנום וגן עדן, שכר ועונש, יהדות או נצרות או איסלאם, איזה דת הכי נכונה? למה יש שכר ועונש? למה יש גיהנום? האם אלוהים רע? האם אלוהים טוב? מחזירים בתשובה
ניתוח טיעון דתי, למה מישהו אומר משהו? גיהנום וגן עדן, שכר ועונש, יהדות או נצרות או איסלאם, איזה דת הכי נכונה? למה יש שכר ועונש? למה יש גיהנום? האם אלוהים רע? האם אלוהים טוב? מחזירים בתשובה
ניתוח טיעון דתי, למה מישהו אומר משהו? גיהנום וגן עדן, שכר ועונש, יהדות או נצרות או איסלאם, איזה דת הכי נכונה? למה יש שכר ועונש? למה יש גיהנום? האם אלוהים רע? האם אלוהים טוב? מחזירים בתשובה למה אנשים טוענים טענות דתיות? אליעד כהן מנתח טיעון דתי נפוץ העוסק בשאלה מדוע אנשים אומרים את מה שהם אומרים, בעיקר בהקשר דתי. אחת הסיבות המרכזיות היא אינטרס או רצון להשפיע. לדוגמה, כאשר מטיף דתי מסוים (יהודי, נוצרי, מוסלמי או אחר) אומר משפט או הצהרה כלשהי, יש לנסות להבין למה הוא דווקא אמר את ... בטוב או לקיים מצוות. מה המשמעות האמיתית של התשובה אלוהים לא מכריח אותך? אליעד מסביר כי המשפט של המטיף הדתי, אלוהים לא מכריח אותך ללכת לגן עדן, נשמע לכאורה כהסבר חיובי. המטיף טוען שאלוהים אוהב את האדם ולכן הוא ... ומסביר שהמחשבה שאלוהים טוב או רע היא בעייתית כי טענות כאלה הן יחסיות ותלויות בהנחות יסוד שונות. כאשר אדם דתי אומר אלוהים אוהב אותך, הוא למעשה מנסה לשלול את הטענה ההפוכה שאלוהים שונא אותך או מתכוון להרע לך. לפי ... שומע טענה, עליו לנסות לבדוק את הטענה ההפוכה לה, וכך לגלות את ההנחות החבויות של הטוען. במקרה של הטיעון הדתי, כאשר נאמר שאלוהים מכניס אותך לגיהנום כי הוא אוהב אותך, ההנחה ההפוכה הנסתרת היא שאלוהים יכול היה גם לשנוא ... האדם תמיד נמצא למעשה בגן עדן, והסבל הוא רק אשליה או תפיסה מוטעית של המציאות. מה הקושי בטיעון שמטיף דתי יודע מה טוענת דת אחרת? אליעד כהן גם מדגיש נקודה חשובה נוספת - שכאשר אדם דתי אומר שהדת שלו נכונה ואילו דתות אחרות כמו נצרות או איסלאם אינן נכונות, הוא לעיתים קרובות מביא טיעונים שמבוססים על מה ששמע מהרבנים או מהמטיפים שלו, ולא בהכרח על מה שכתוב בפועל בכתבי הקודש של הדת האחרת. הוא מדגיש שצריך תמיד לבדוק אם הטוען באמת יודע מה כתוב בדתות אחרות או שהוא רק מניח הנחות לא מבוססות על סמך דברי אחרים. לסיכום - איך לנתח טיעונים דתיים בצורה נכונה? לסיכום, אליעד כהן מסביר שהדרך הנכונה לנתח טיעונים דתיים היא תמיד לבדוק: מה הנחות היסוד שמסתתרות בטיעון? איזו טענה הפוכה או ניגודית הטוען מנסה לשלול או להסתיר? מה ... על הנחות? בכך, כל אדם יכול לפתח חשיבה ביקורתית ולראות את ההיגיון הפנימי, את הסתירות, ואת האינטרסים החבויים בטיעונים דתיים, ולבחור בעצמו את דרכו בצורה מושכלת ואמיתית. למה אלוהים מכניס לגיהנום? האם אלוהים אוהב או שונא אותי? איך לנתח טיעון דתי? האם אלוהים טוב או רע? גיהנום וגן עדן לפי רבי נחמן למה יש סבל בעולם? איזו דת נכונה?
איך לזהות כת? איך לזהות מנהיג כת? איך לא ליפול לכת? דפוסים של מנהיגי כתות, שכנוע של מנהיגי כתות, פולחן אישיות של מנהיגי כתות, פולחן אישיות בכת, פולחן אישיות של מנהיג כת, הערצה למנהיג כת, האם זו כת? סימנים שזו כת, משה רבנו, כת או דת
איך לזהות כת? איך לזהות מנהיג כת? איך לא ליפול לכת? דפוסים של מנהיגי כתות, שכנוע של מנהיגי כתות, פולחן אישיות של מנהיגי כתות, פולחן אישיות בכת, פולחן אישיות של מנהיג כת, הערצה למנהיג כת, האם זו כת? סימנים שזו כת, משה רבנו, כת או דת
... בכת, פולחן אישיות של מנהיג כת, הערצה למנהיג כת, האם זו כת? סימנים שזו כת, משה רבנו, כת או דת מהם הסימנים והדפוסים המאפיינים כת? במהלך ההרצאה, אליעד מציין שכתות הן קבוצות או ארגונים שמציב להם מנהיג שמוביל את ... הראשון בזיהוי מנהיג כת הוא להבין עד כמה הוא מציב את עצמו מעל הרעיון. אם המנהיג מתחיל להחמיר את עמדתו ולהגיד רק אני יכול להוביל אתכם, או שהוא מצהיר כי הוא נבחר על ידי כוח עליון, זהו סימן מובהק ... לשם עצמם לבין אנשים שמקדמים את רעיונותיהם כדי להתמקד בהערצה להם כמודל. איך מונעים את ההתמכרות לכת? הדרך להימנע ממלכודת של כת היא להימנע מלהתמקד בהערצה למנהיג ולזכור שהרעיון עצמו הוא שצריך להוות את המוקד. חברי הקבוצה צריכים ללמוד ... בין מטפל למטופל, האם חייב לעבור טיפול? תלות בטיפול, תלות במטפל, סיפורים על מנהיג הכת, הערצה למנהיג הכת, קרח ועדתו, לדבר ישירות עם אלוהים, משה רבנו כמנהיג כת, הכת של משה רבנו, כמה טיפולים צריך? למה אנשים מקימים כת? ...
סגר הקורונה הגל השני, אחריות הציבור בסגר הקורונה, למה הציבור לא מציית לחוקי הקורונה? איך לנצח את הקורונה? המאבק בקורונה, מכחישי הקורונה, משבר אמון הקורונה, הפגנות הקורונה, דת הקורונה, ביבי נתניהו והקורונה, מהם מחדלי הקורונה?
סגר הקורונה הגל השני, אחריות הציבור בסגר הקורונה, למה הציבור לא מציית לחוקי הקורונה? איך לנצח את הקורונה? המאבק בקורונה, מכחישי הקורונה, משבר אמון הקורונה, הפגנות הקורונה, דת הקורונה, ביבי נתניהו והקורונה, מהם מחדלי הקורונה?
... למה הציבור לא מציית לחוקי הקורונה? איך לנצח את הקורונה? המאבק בקורונה, מכחישי הקורונה, משבר אמון הקורונה, הפגנות הקורונה, דת הקורונה, ביבי נתניהו והקורונה, מהם מחדלי הקורונה? מהם השקרים שמסתתרים מאחורי סגר הקורונה? אליעד פותח את ההרצאה בכך שהוא ... המטרה, לפי אליעד, היא לייצר מצב של סגר, בידוד ומגבלות, כדי להימנע מההשלכות של כל המחדלים שהיו קשורים לקורונה. מנקודת המבט הזאת, הוא טוען שראש הממשלה אחראי על כל הבלגן שנוצר, ושאם הייתה אי פעם קורונה, היא הייתה מנוהלת ...
הקורונה והשואה, איך קרתה השואה? איך אנשים הולכים כצאן לטבח? תהליכים חברתיים בזמן קורונה, תהליכים חברתיים בזמן השואה, שיטת הצפרדע המתבשלת, קורונה ודיקטטורה, סגר הקורונה הגל השני, מכחישי הקורונה, האמת של הקורונה, דת הקורונה
הקורונה והשואה, איך קרתה השואה? איך אנשים הולכים כצאן לטבח? תהליכים חברתיים בזמן קורונה, תהליכים חברתיים בזמן השואה, שיטת הצפרדע המתבשלת, קורונה ודיקטטורה, סגר הקורונה הגל השני, מכחישי הקורונה, האמת של הקורונה, דת הקורונה
... קורונה, תהליכים חברתיים בזמן השואה, שיטת הצפרדע המתבשלת, קורונה ודיקטטורה, סגר הקורונה הגל השני, מכחישי הקורונה, האמת של הקורונה, דת הקורונה איך הצליחו לגרום לאנשים לבצע את השואה ולהיות מובלים כצאן לטבח? אליעד כהן מסביר כי השאלות החשובות סביב ... להציג בפניו חובות, איסורים, ואיומים שונים כמו פחד מגיהינום. לדבריו, אם מראש היו מציגים את כל ההגבלות והאיסורים של הדת, אנשים לא היו משתכנעים להצטרף אליה. כיצד בני אדם מובילים את עצמם כצאן לטבח בהתנהגות היום - יומית? אליעד ...
לקבל את הטוב כברור מאליו, למה טוב לי? למה רע לי? למה אני מרגיש משהו? מודעות עצמית, להבין את עצמך, לא אכפת לי כשרע לי
לקבל את הטוב כברור מאליו, למה טוב לי? למה רע לי? למה אני מרגיש משהו? מודעות עצמית, להבין את עצמך, לא אכפת לי כשרע לי
... שאלו שאלות ולא התעניינו כלל. איך מנצלים את חוסר השאלות שלנו לטובת מניפולציות? אליעד כהן משתמש בדוגמה על אנשים דתיים ומסביר כיצד מנצלים את חוסר השאלות לטובת מניפולציות רגשיות ואמוניות. לדוגמה, כאשר אדם דתי או רב אומר לך שמור מצוות ויהיה לך טוב, אלוהים אוהב אותך ודואג לך, אתה לא שואל שאלות. אתה ... ואותו אלוהים לכאורה כועס עליך בשל חטאים שעשית, אתה פתאום שואל שאלות, אבל זה כבר מאוחר מדי - נפלת במלכודת, והסיבה לכך היא שהסכמת לקבל את הטוב מבלי להבין אותו קודם לכן. האם דת קיימת רק בתחום הדתי, או גם בתחומים אחרים? אליעד כהן מרחיב ומסביר שדת אינה מוגבלת רק לתחום המסורתי של דתות. כל דבר שהאדם מאמין בו ללא בדיקה ושאלות, זו למעשה דת. הוא נותן דוגמאות שונות לכך: אדם שמאמין שכסף זה הדבר הכי חשוב וטוב, והוא מקבל כמובן מאליו שכאשר יש לו כסף טוב לו וכשאין לו כסף רע לו - זוהי דת הכסף. אדם שמאמין שאהבת בת זוג או בני זוג היא הדבר החשוב ביותר בחיים, מקבל זאת כמובן מאליו בלי לשאול שאלות - זוהי דת הזוגיות. כך גם דת החברים: אם חברים אוהבים אותו טוב לו, ואם לא - רע לו. אליעד מדגיש כי כל אמונה שהאדם לא בודק ולא שואל עליה שאלות לעומק, הופכת לסוג של דת אישית שלו. מהן האפשרויות העומדות בפניך בהתמודדות עם טוב ורע? אליעד כהן מסכם שיש שתי גישות מרכזיות: הגישה הראשונה: ... למה רע לי? מודעות עצמית למה אני מרגיש רע? לקבל את הטוב כמובן מאליו? תכלית הידיעה שלא נדע? מהי דת אישית? עכשיו מה שקורה שלפעמים בן אדם קורים לו דברים טובים וכשקורים לו דברים טובים מה נגיד זה דבר ... הוא הוריש לי את הכסף אתה בטוח שהוא התכוון אלי, זה מגיע לי אולי הוא התבלבל אולי זה התבלבלות בתעודת זהות לא תביא אבל אם הם יגידו לך אדוני מישהו שהיה חייב לך כסף אמר שכל החובות שלו לא ... תדאג אלוהים שומר עליך אלוהים אוהב אותך צדו אותך בטוב ואז אחר כך שמו לך את הרע. אבל כולם דתיים למה כי אתה דתי כל אחד יש לו את הערך שלו אחד מאמין בדת של הדתיים אחד מאמין בדת הכסף הוא אומר אם יש לי כסף זה טוב אם אין לי כסף זה רע, אחד דת הבחורה אם הבחורה אוהבת אותי זה טוב אם היא לא אוהבת אותי זה רע, אחד בדת החברים אם חברים אוהבים אותי זה טוב אם לא אוהבים אותי זה רע זאת דת אתה מאמין זאת האמונה שלך אתה לא שואל למה מי אמר מי זה לא שואל ככה זה וזהו ככה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על דת
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: דת, איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש? דיכאון? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: דת, איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעריך את עצמך? איך להאמין בעצמך? איך לפרש חלומות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשפר את הזיכרון? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור אהבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לא להישחק בעבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בזוגיות? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשתול מחשבות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה יש רע בעולם? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם אפשר לדעת הכל? למה העולם קיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? איך להנות בחיים? למה יש רע וסבל בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם באמת הכל לטובה? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? האם יש או אין אלוהים? האם יש אמת מוחלטת ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
השפעת הלבוש איך לבחור סוג אימון כושר? איך להתמודד עם כל פחד? המתקשר הרוחני צבעים אימון באמונה ממה את מפחדת? חרדת החמצה בזוגיות איום בחרדה חברתית איך שנאה עצמית משפיעה על האדם? לאהוב את הסבל איך לגרום לאקס לאהוב אותך? מה זה אושר אמיתי? למה אני לא מצליח להיות מאושר? ירידה במשיכה המינית להתנתק מהאקס יכולת להחליט קבלת החלטה מהרגש להתמודד עם טראומה של בגידה איך להתמודד בקלות עם משבר הקורונה? לגרום לעסק להצליח מטרות לחיים איך למכור כשאתה בלחץ? למכור מוצר אוטומטי איך למנוע התאבדות של ילדים? לבחור גננת לילד רוחניות ושימוש בסמים חינוך ילדים לרוחניות הפרעת נפשית בגלל חוסר משמעות בחיים אוטיזם זה מחלה מה לומר לאקסית? להתגעגע לאקסית במהלך התנועה איך לעשות את התרגילים? האם אלוהים מאושר? האם אלוהים יכול לברוא אבן שלא יכול להרים? להיות מואר למה מורים רוחניים חושבים שהם מוארים? להיות אלוהים וישויות בחלום האם כדאי להיות אלוהים? כסף לבקש על שירות מוצר לא שווה את הכסף סודות משמעות החיים מה קורה אחרי שמשיגים את מטרת החיים? ליהנות מהרגע משמעות חיובית בחירה חופשית מלאה קיום בלי בחירה האם העולם נברא יש מאין? העולם עובד עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא ייעוץ טיפולי, מאמן אישי לזוגיות, מאמן אישי ועסקי בנושא דת - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 09:34:14 - wesi4