🖨פרשת ויצא - עמך גויים יירשהפטרת השבת, רני עקרה לא ילדה מס' ישעיה הינה החמישית בסדרת שבתות נחמה שלאחר ט' באב.
מהותה של נחמה איננה, בחינת רק צער על העבר, על שארע, מהותה של נחמה הינה הראיה העתידית.
ראיה זו של האור בקצה המנהרה. ראיה שכזו מהווה יכולת בניה לעתיד נכון ומתוקן יותר.
או' הנביא "הרחיבי מקום אהלך ויריעות משכנותיך" כהכנה ל"ימין ושמאל תפרצי וזרעך גוים יירש וערים נשמות יושיבו". כדי לזכות לזרעך גוים יירש, יש להרחיב מקום אהלך.
דוד נשלח ע"י אביו "וַיֹּאמֶר יִשַׁי לְדָוִד בְּנוֹ קַח - נָא לְאַחֶיךָ אֵיפַת הַקָּלִיא הַזֶּה וַעֲשָׂרָה לֶחֶם הַזֶּה וְהָרֵץ הַמַּחֲנֶה לְאַחֶיךָ. יח וְאֵת עֲשֶׂרֶת חֲרִצֵי הֶחָלָב הָאֵלֶּה תָּבִיא לְשַׂר - הָאָלֶף וְאֶת - אַחֶיךָ תִּפְקֹד לְשָׁלוֹם וְאֶת - עֲרֻבָּתָם תִּקָּח."דוד מגיע המחזה הנגלה לעיניו: "וַיֵּצֵא אִישׁ - הַבֵּנַיִם מִמַּחֲנוֹת פְּלִשְׁתִּים גָּלְיָת שְׁמוֹ מִגַּת גָּבְהוֹ שֵׁשׁ אַמּוֹת וָזָרֶת. ה וְכוֹבַע נְחֹשֶׁת עַל - רֹאשׁוֹ וְשִׁרְיוֹן קַשְׂקַשִּׂים הוּא לָבוּשׁ וּמִשְׁקַל הַשִּׁרְיוֹן חֲמֵשֶׁת - אֲלָפִים שְׁקָלִים נְחֹשֶׁת. ו וּמִצְחַת נְחֹשֶׁת עַל - רַגְלָיו וְכִידוֹן נְחֹשֶׁת בֵּין כְּתֵפָיו. ז וחץ (וְעֵץ) חֲנִיתוֹ כִּמְנוֹר אֹרְגִים וְלַהֶבֶת חֲנִיתוֹ שֵׁשׁ - מֵאוֹת שְׁקָלִים בַּרְזֶל וְנֹשֵׂא הַצִּנָּה הֹלֵךְ לְפָנָיו. מנגד עומד שאול "וְכֹל אִישׁ יִשְׂרָאֵל בִּרְאוֹתָם אֶת - הָאִישׁ וַיָּנֻסוּ מִפָּנָיו וַיִּירְאוּ מְאֹד".
עם ישראל, שאול בראשם, רואים ונסים, מנוסה תחילתה של נפילה. עם ישראל נס. עם ישראל אינו מרחיב מקום אהלך לכן, אין הוא יכול להגיע ל"זרעך גויים יירש".
דוד לעומתם מרחיב אוהלו, אמונתו ובטחונו בה'. דוד משיב לשאול המלך, בערערו על יכולתו, " וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל - דָּוִד לֹא תוּכַל לָלֶכֶת אֶל - הַפְּלִשְׁתִּי הַזֶּה לְהִלָּחֵם עִמּוֹ כִּי - נַעַר אַתָּה וְהוּא אִישׁ מִלְחָמָה מִנְּעֻרָיו".
דוד ניגש למלחמה, " וְאָנֹכִי בָא - אֵלֶיךָ בְּשֵׁם יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי מַעַרְכוֹת יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר חֵרַפְתָּ". שם ה' צבאות, הוא מקומו של עולם ואין העולם מקומו, זוהי ההרחבה המכסימלית, בחינת הרחיבי מקום אהלך.
דוד פוגע במצחו של גלית, וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶת - יָדוֹ אֶל - הַכֶּלִי וַיִּקַּח מִשָּׁם אֶבֶן וַיְקַלַּע וַיַּךְ אֶת - הַפְּלִשְׁתִּי אֶל - מִצְחוֹ וַתִּטְבַּע הָאֶבֶן בְּמִצְחוֹ וַיִּפֹּל עַל - פָּנָיו אָרְצָה. המצח הינו מקום המביעה כלפי חוץ פנימיות, בהיות הפנימיות ראויה, האדם מוגן ע"י פנימיותו. על אהרון הכהן נאמר "לו וְעָשִׂיתָ צִּיץ, זָהָב טָהוֹר.. קֹדֶשׁ לַיהוָה וְהָיָה, עַל - מֵצַח אַהֲרֹן". אומרת הגמ' והיה על מצח אהרן ובעזות פנים כתיב ומצח אשה זונה היה לך. או' הקב"ה ליחזקאל: וּבֵית יִשְׂרָאֵל, לֹא יֹאבוּ לִשְׁמֹעַ אֵלֶיךָ - כִּי - אֵינָם אֹבִים, לִשְׁמֹעַ אֵלָי: כִּי כָּל - בֵּית יִשְׂרָאֵל, חִזְקֵי - מֵצַח וּקְשֵׁי - לֵב הֵמָּה.
המצח הינו הפנימיות ההכנה להרחבת אהליך, ההכנה לוזרעך גויים יירש.
ימים אלו של איומים שונים ומשונים בעלי עזות מצח אשר אין מאחוריה כלום, שכן אם תיקלע האבן למצחם הרי היא תטבע במצחם הריק.
דרכנו כעם יהודי אינה ביראה ומנוסה, דרכנו בהרחבת אהלינו, דרכנו בשם ה' צבאות.
עמך גויים יירש.
גויים, יהודים, בעלי חיים, דומם, צומח, חי, מדבר - האם יש או אין להם נשמה?גויים, יהודים, בעלי חיים, דומם, צומח, חי, מדבר - האם יש או אין להם נשמה?גויים, יהודים, בעלי חיים, דומם, צומח, חי, מדבר - האם יש או אין להם נשמה? האם יש הבדל בין הנשמה של גויים ליהודים? אליעד כהן עונה לשאלה האם יש הבדל בין הנשמה של גויים לבין נשמות של יהודים, ומרחיב את הדיון לשאלה מהותית יותר, הנוגעת לנשמה בכלל. הוא מסביר שההפרדה בין בני אדם (יהודים וגויים) ובין חי, צומח ודומם, היא בעצם כפירה באחדות האלוהית. לדעתו, כל ההבדלים שנוצרים בין בני האדם ובין שאר הבריאה ... תוצר של השחצנות האנושית, שמנסה לייצר משמעות ונפרדות. האדם יוצר הפרדה דמיונית בין עצמו ובין הדומם או בין יהודי לגוי, כדי להעניק לעצמו תחושת עליונות ומשמעות. אך לפי האמת, כל מה שנכון לגבי האדם נכון גם לגבי הדומם, הצומח ... יותר מכל חלק אחר של הבריאה. הבנת האחדות הזאת היא, לדבריו, המפתח לחיים שלמים וטובים באמת. האם יש נשמה לגויים? מה ההבדל בין נשמה של יהודי לגוי? האם יש הבדל בין אדם לבהמה? האם שלמה המלך אמר שאין הבדל בין אדם לבהמה? האם הרבנים סילפו את ... האחדות האלוהית? האם יש בחירה חופשית? הפעם אני רוצה להשיב על שאלה שנשאלתי, האם יש הבדל בין הנשמה של הגויים והיהודים האם מבחינה קוסמולוגית יש לגויים פחות נשמה? ונרחיב את השאלה בנושא הנשמה, אנשים כופרים באחדות של הבורא והם חווים את המציאות בנפרדות, גם דתיים ... את זה בן אדם, דומם, וצומח זה אותו דבר. ודתיים יהודים שכופרים באחדות הבורא, טוענים ומשקרים כי יש נשמה לגוי ויש נשמה שונה ליהודי. ואני רוצה לצטט פסוק מספר קהלת אותו כתב שלמה המלך: (פרק ג) אמרתי אני בלבי ...
התבוללות, נישואי תערובת, יהודים גויים, עם ישראל, העם היהודי, מסורת ישראל, המורשת היהודית, זהות יהודיתהתבוללות, נישואי תערובת, יהודים גויים, עם ישראל, העם היהודי, מסורת ישראל, המורשת היהודית, זהות יהודית מהי המשמעות האמיתית של התבוללות לפי אליעד כהן? הנושא המרכזי שעליו מדבר אליעד כהן בהרצאה הוא נושא ההתבוללות, נישואי תערובת, והמשמעות האמיתית של הזהות היהודית אל מול הגויים. אליעד מתחיל בהסבר על ההתנגדות שקיימת לנישואי תערובת ולתהליך ההתבוללות בעם היהודי, כאשר יש הטוענים שזה יוביל להשמדת העם ... לרע. רק אחרי שחטא ואכל מעץ הדעת, נוצרה ההפרדה בין טוב ורע, ומאז נוצרו כל ההפרדות - בין יהודי לגוי, דתי לחילוני וכדומה. לכן, אליעד טוען שהמצווה המקורית והאמיתית של אלוהים לאדם הראשון היא לבטל את ההבדלים, להתבולל לגמרי ... לחזור למצב התודעה שהיה אצל אדם הראשון לפני החטא - מצב שבו אין הבדל בין טוב לרע, בין יהודי לגוי או בין מצווה לעבירה. מה הקשר בין נישואי תערובת לגאולה לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר שהגאולה האמיתית של העולם תגיע רק כאשר כל בני ישראל יתחתנו עם גויים, ואז יפסיקו כל המלחמות והוויכוחים בין דתיים לחילונים, בין יהודים לגויים. הוא אומר שככל שתהליך ההתבוללות יואץ, כך יגיע התיקון לעולם מהר יותר. לדבריו, אין זה מספיק שיהיו נישואים חיצוניים ... כך גירושים) אינה התבוללות אמיתית. התבוללות אמיתית היא רק התבוללות פנימית - כאשר האדם מבין שאין הבדל בין יהודי לגוי ומוחק את האמונה שהוא טוב יותר או פחות מכל אדם אחר. כיצד ניתן לזרז את ההתבוללות האמיתית לפי אליעד ... שהדרך המהירה ביותר לזירוז ההתבוללות היא באמצעות השכל וההיגיון. האדם צריך לשאול את עצמו: מה באמת ההבדל בין יהודי לגוי? הרי כולנו נבראנו על ידי אותו הבורא, וכולם הם התגלות של אלוהים באותה המידה, בין אם מדובר ביהודי או בגוי, בפרח או בחיה. הוא מביא את דברי שלמה המלך שאמר ומותר האדם מן הבהמה אין, כלומר, אין הבדל אמיתי בין אדם לבין בעל חיים, ובוודאי שאין הבדל מהותי בין יהודי לגוי. לדבריו, כל מלחמות הדת וכל הסבל בעולם נובעים מהאמונה השקרית שיש הבדל מהותי בין קבוצות שונות של בני אדם. ... למחיקת ההפרדות והאמונות המזויפות ולחזרה למצב שבו כל בני האדם רואים את עצמם כאחד. האם יש הבדל בין יהודי לגוי? מהי המשמעות של נישואי תערובת? מהי הזהות היהודית? למה התורה יוצרת הפרדות? איך התבוללות פנימית תביא לגאולה? האם נישואי ...
ברית מילה - טוב או רע? למה שמירת מצוות + יהדות זה רע וכפירה באלוהים האמיתי?... היא טובה או רעה לפי אליעד כהן? אליעד כהן מציג את השאלה האם ברית מילה היא מעשה נכון או שגוי, ומדגיש כי עצם השאלה אם לעשות או לא לעשות ברית מילה איננה חשובה. מה שחשוב זו הסיבה הפנימית שגורמת ... דתיות ולא רפואיות, הוא מנציח את האמונה בטמטום ובנפרדות בגופו. הברית מילה מבחינה דתית מסמלת עבורו הפרדה בין יהודים לגויים, מה שמבטא גאווה יהודית מזויפת על היותם העם הנבחר, רעיון שלפי אליעד הוא חסר היגיון לחלוטין וכופר באלוהים האמיתי. ... הוא יכול לאהוב עם אחד יותר מאחרים? לפי אליעד, היהדות מקדמת את הרעיון שאדם נעלה על בעלי חיים, על גויים, ועל העולם כולו, תוך שהוא מציין כדוגמה את שלמה המלך שאמר: ומותר האדם מן הבהמה אין. שלמה בעצם אמר שאין הבדל מהותי בין האדם לבעלי החיים, אך חזל עיוותו את האמירה שלו והוסיפו את הרעיון השגוי שהנשמה היהודית היא טהורה יותר מנשמות אחרות. האם ברית מילה מובילה את האדם לגן עדן או לגיהינום לפי אליעד ... נבדל מהעולם ומאחרים. ילד שגדל בתודעה כזו נמצא בגיהינום מחשבתי, כי הוא חי בהפרדה בין טוב ורע, בין יהודי לגוי, ומאמין שאלוהים יעניש אותו אם לא יקיים מצוות. כך בעצם, החינוך הדתי המתחיל בברית המילה הופך את האדם להיות ... את השקר והגאווה בכך שאמר שאלוהים בחר בעם ישראל מכל העמים. הרעיון שהבשר של יהודי עדיף על בשר של גוי, או שנשמת יהודי עדיפה על נשמה אחרת, היא בעיניו תוצאה של גאווה אנושית שטחית ושקרית, המפרידה את האדם מאלוהים האמיתי שהוא אחדות מוחלטת של הכל. הטענה של אליעד היא כי אין שום הבדל בין יהודי לגוי או בין אדם לבהמה, כי כולם נובעים מאותו מקור אחד מוחלט. הרעיון של עם נבחר הוא טמטום מוחלט ונובע ... לשאול את עצמו את השאלה הפשוטה: האם יש אלוהים אחד ואמיתי, או שיש שטן שמבחינתו יש הבדל בין יהודי לגוי? מי שיבחר להאמין בנפרדות יסבול את התוצאות של האמונה שלו ויחיה בגיהינום מחשבתי, כי הוא ימשיך לחיות את הטמטום ... ימין יותר טובה מיד שמאל! מה שיך לומר שמצד האלוהות יכולה להיות לנפרדות, כי הכל מתהווה מישות אחת ממש, הגוי לא שונה מהיהודי, וזה לא שונה מהחי וכו. ומי שחושב שאלוהים הוא רק בשמיים, אז שיחשוב שאלוהים אוהב את ... עושה ברית, הוא חוקק את הטמטום, מנציח את הנפרדות שלו בתוך הגוף שלו, כי באמת אין הבדל בין היהודי לגוי, או בין האדם לבהמה. ושלמה המלך אמר: כי מותר האדם מן הבהמה אין - כי הכל הבל - ומי ... כי אם היו מחפשים את האמת, היו מבינים שמשה היה בלפן, קשקשן, אלוהים זה הכל, מה שייך להגיד יהודי וגוי? אין דבר כזה! זה היה חבורת עבדים לא צריך להאשים אותם. אבל היום אנשים משקרים, ולא מחפשים את האמת, ... אחד שישאל את עצמו מה האמת? האם יש אלוהים אחד, אמיתי, או שיש שטן שאצלו יש הבדל בין יהודי לגוי, ושיהודי הוא עם סגולה, מי שיך עם השטן ויחשוב כך, זה יהיה העונש שלו, שהוא יסבול, ושהוא יחשוב שהוא ...
אלוהים בשואה - איפה אלוהים היה בשואה? אלוהים והשואה - למה היתה השואה?... להציק להם. כל המלחמות, הרדיפות והשנאה כלפי היהודים לאורך ההיסטוריה נובעות למעשה מהגאווה של היהודים, מהמחשבה שהם עליונים על הגויים. ההשוואה שאליעד משתמש בה היא לילד החלש בכיתה שאומרים לו שהוא מיוחד, כדי שיהיה אפשר להתעלל בו. בדיוק ככה אלוהים היהודי בחר בעם ישראל ונתן להם את התחושה הכוזבת של עם נבחר. האם יש הבדל בין יהודים לגויים? אליעד כהן מדגיש כי האלוהים האמיתי לא מבדיל בין יהודים לגויים, עבורו הכל אחד ואין שום משמעות לאבחנה זו. הוא טוען שהגזענות וההתנשאות של היהודים - האמונה שהם העם הנבחר ... היתה מטרתה האמיתית של השואה? לפי אליעד כהן, המטרה האמיתית של השואה היתה להוציא את היהודים מהטירוף שלהם, מהאמונה השגויה והמסוכנת שהם נבחרים ונעלים על אחרים. אלוהים האמיתי, שהוא טוב וחסד באופן מוחלט, ניסה באמצעות השואה להבהיר ליהודים שהם לא עם נבחר, אלא שכל בני האדם הם אחד, ואין הבדל בין יהודי לגוי. אליעד מוסיף כי באופן פרדוקסלי, דווקא ההתבוללות היא מה שהיתה יכולה למנוע את השואה. היהודים טוענים בדרך כלל שהשואה ... תשלם על הגאווה שלה מחיר כבד. האם היהדות היא דת של גזענות? אליעד כהן מדגיש שהשנאה של היהודים כלפי הגויים, והציפייה למשיח שיחסל את כל הגויים, הן הביטוי החמור ביותר של גזענות ושנאה, והוא רואה בכך סיבה מרכזית לאסונות שפוקדים את העם היהודי. לדעתו, היהודים ... בדיוק מה שאלוהים האמיתי מנסה לעקור באמצעות הייסורים והשואה. אליעד חוזר ומבהיר שאין שום הבדל בין אלוהים ליהודי או לגוי, כי כל מה שקיים בעולם הוא ביטוי של אלוהים האחד האמיתי. האלוהים האמיתי לא מבין את השנאה הזאת, מכיוון ... מי ברא את האלוהים כי הם יגלו שיש אלוהים מעליו שאין מבחינתו עם נבחר ולא נבחר, אין הבדל בין גויים לבין יהודים אצלו, אצלו הכל אחד. ואילו האלוהים של היהודים רשע, הוא יש לו הרבה תסביכים ובגלל שהוא רשע ... לנסות להוציא את היהודים מהשיגעון שלהם. והיהודים הם העם המשוגע כי הם חושבים שהם העם הנבחר. ומה שייך להגיד שהגוי הוא אדם נחות יותר, האלוהים מהווה את הכל כל הזמן. והגאווה של היהודים, בגלל השיגעון הוא נותן להם מכות ... והדתיים זו השאלה שהכי מפחידה אותם לשאול מי ברא את אלוהים. היהודים אכולי שנאה ומחכים שהמשיח יבוא לחסל את הגויים, וזה יהיה סימן עבורם שבא המשיח. מה זו השנאה הזו של יהודים לגויים, השנאה הזו היא העונש שלהם. והשואה היתה לימוד להבין שאין הבדל בין אלוהים לגוי, עד שיכירו באלוהים האמיתי, עד שיקבלו מספיק מכות ויגלו שהם עם נבחר על ידי השטן! כי אצל האלוהים האמיתי ...
מאת:
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה
מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים.
בוגר ומורה במכללת "רידמן".
מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל.
מטפל בראיה יהודית ב:
פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית.
מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד.
בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות".
ירושלים
|
052-6409251
|
דף הבית
לחץ כאן לעוד
מאמרים של דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה.
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...