ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה באמונה ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 9 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 8....
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 9
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 8.

ואת הדברים הללו משמיע באזני העם דווקא הנביא עליו נאמר (במדבר י"ב 3) וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה.

לפיכך אין זה מפליא לגלות כי בתקופה שלפני ההתגלות הדתית או קבלת האמונה מופיעות בשכיחות גבוהה פגיעות נרקיסיסטיות: מחלות קשות, תאונות, הכרה פתאומית בכובד הגיל שהוכחש זמן רב, וכן מקרי האובדן שתיארנו בפרקים הקודמים, הנחווים אף הם כפגיעה ב"עצמי" (ר' הכרזת האבל המסורתית "נפלה עטרת ראשנו! " במודעות האבל על פטירת רבנים). כל הטראומות האלה כופות על האדם את ההכרה בשבירותו וגורמת לו לחפש "עצמי" תחליפי ל"עצמי" הגרנדיוזי, שאינו יכול לסבול את הפגיעה שנפגע. סיפורו של בודהא הוא מאלף מבחינה זו: הוא גודל בארמון שבו לא ניתן היה לדעת על קיומו של סבל בעולם. התעוררותו הרוחנית באה אחרי שיצא באקראי מארמונו שלוש פעמים וראה אדם זקן, אדם חולה ואדם מת. דומה כי לא אחת, כשמקבל - אמונה מספר על חייו שלפני המהפך, יכולים אנו לזהות בו את הנסיך המוגן בארמונו, שלא היה מסוגל עדיין להתמודד עם קיומם של סבל ומוות בעולם.

אולמן52 הרחיבה את הדיבור על ההפרעות ביכולת הנורמלית של האדם לבטא אפקטים חיוביים כלפי עצמו, כגון גאווה, שאפתנות והפקת הנאה מעצמו. התייחסות כזאת של אדם כלפי עצמו, לפי קוהוט, 92 היא חלק מההתפתחות הטבעית כאשר היא ריאליסטית. ההתפתחות הלא - תקינה, לעומת זאת, מביאה הערכה עצמית נמוכה מדי (בושה, אשמה, רגשי נחיתות), או גבוהה מדי, או תנודות בין שני הקטבים הקיצוניים. במצבים אלה, לדברי אולמן, ניתן לצפות לקושי מצד האדם לחוות את עצמו כבעל רצון משלו השולט בגורלו, ולעומת זאת מופיעה נטייה להערכה שגויה של אחרים, שלעתים תתבטא באידיאליזציה שלהם. הכמיהה הנואשת של מקבלי - אמונה רבים להתמזגות עם מושא נערץ היא אחת מתוצאותיו של מצב זה. "האדם החווה עצמו כ'שבב על הגאות של היקום' נוטה יותר לקשור עצמו לאלילים הנראים כל - יכולים או בלתי - טועים" (52, ע' 166).

המחשה בולטת לקשר סימביוטי כזה מצאתי באביב 2000, כשהוזמנתי ללמד במכון - מחקר במוּמבַּיי, הודו. רק בהגיעי למקום נודע לי כי המכון מסונף לארגון המיסיונרי ISKCON, הידוע בעולם הרחב כתנועת "הארי קרישנה. " תנועה זו היא פלג של ההינדואיזם הקרוי "באקטי" (דבקות), הרואה בקרישנה את ראש האלים ומתאפיין בעיסוק אינטנסיבי מאוד בתכונותיו האנתרופומורפיות: היופי המושלם של פניו ושל אברי גופו, חוזקו הפיזי, ביצועיו המיניים, עליזותו המתמדת, ובעיקר אהבתו לשעשועים והנאות. שני שמותיו של האל, קרישנה וראמה, פירושם "עונג נעלה, " והברכה "הארי" מציינת את אנרגיית העונג העליונה של האל.. כשראה קרישנה את עצמו בראי קרא: "מה טוב שמעולם לא ראיתי דמות זו! כי למרות שדמותי היא, מנסה אני, כמו רדראני [אשתו], לחבקה וליהנות מאושר שמימי" (, ע' 193). מול נרקיסיסט קוסמי זה בולטת שורת האיסורים שקיבלו על עצמם מאמיניו: לדידם, כל הנאה של החושים, ובעיקר ההנאה המינית, מדרדרת את האדם במורד הגלגולים לצורות חיים נמוכות יותר. התקווה היחידה להיגאל ממחזור זה היא לוותר על הנאות הגוף ועל כל התקשרות רגשית להורים, אחים, צאצאים ובעיקר נשים, ולדבוק בקרישנה. תופעה אחת, שלצערי לא יכולתי לתעד באופן כמותי, הזדקרה לעיניי משיחותיי עם הברמצ'אריה (נודרי נדר הפרישות) הצעירים שבמקדש: רבים מהם גודלו לא בידי אמם אלא בידי סבה, דודה או אחות בכירה. לא מן הנמנע כי פגיעה שנחוותה כבר בהתקשרות הראשונית עומדת ביסוד הפחד מפני כל התקשרות בעתיד (ר' השערתו של קורץ על הקשר בין ריבוי ה"אמהות" בהודו לבין אופיין של האלות ההודיות). גם כאן, למרבה העניין, נהנה קרישנה בדיוק ממה שמאמיניו מתנזרים ממנו, דהיינו, אינספור קשרי משפחה: פעמים רבות נולד לאבות, אמהות, אחים ואחיות במקומות ובזמנים שונים, שלא לדבר על מאה וששים אלף נשים ופילגשים!

ספירו61 מצא בין מצטרפים לכתות דתיות נטייה להגנה מאנית מפני דיכאון, עדות לקושי של ה"עצמי" להכיר בפגיעותו. כן הצביע על בעיית החלפת הזהות של מקבל - האמונה: 97 צעירים רבים כאילו מוחקים את עברם האישי לטובת העבר הקולקטיבי, המופשט, של קהילתם החדשה. עקב ההתכחשות לעברם הטרום - דתי, והעריכה - מחדש של זיכרונותיהם מתקופה זו, מוצאים אנשים אלה את עצמם מנותקים מה"עצמי" האמיתי שלהם. במחקרם של בית - הלחמי ונבו65 נמצאו אצל מקבלי - האמונה שיעורים נמוכים מן הרגיל של הערכה עצמית ושל שאפתנות. ברור כי מצב זה קל יותר למי שקושר את חייו בכוחות שלמעלה ממנו, אם כי קשה להכריע מה כאן הסיבה ומה המסובב: האם א) ההתמסרות לדמות נשגבת הביאה להפחתה בדימויו העצמי של מקבל - האמונה, או שמא ב) דווקא דימוי עצמי נמוך מלכתחילה הביא לקבלת האמונה? הנתונים, לדעתי, תומכים באפשרות השנייה, לומר, שהמאפיינים הנרקיסיסטיים של האל או המנהיג הדתי מושכים אליהם אנשים הסובלים מלכתחילה מהנטייה ההפוכה. זה, מן הסתם, מקור הדוגמהטיות הטוטאלית הנפוצה בקרב מקבלי - האמונה ונטייתם הידועה להיות לעתים "קתוליים יותר מהאפיפיור" (קשה שלא להיזכר בהקשר זה באירוניות היסטוריות ידועות, כגון מוצאם היהודי של טורקמדה, היידריך ולנין, או המספר הרב של גרים ב"מחתרת היהודית" בישראל).

היבט זה של קבלת האמונה - דהיינו, התקשרות עם "זולתעצמי" אומניפוטנטי ונרקיסי - מצוי ביסוד כל מערכת אמונה טוטליטארית. הוא מונח ביסוד הפאשיזם, הפנאטיות, הגזענות וגם מכונים פסיכואנליטיים לא ניקו ממנו. המחקר בתופעת קבלת האמונה הוא אפוא רלוואנטי גם לאותן אידיאולוגיות סגורות שאינן "דתות" במובן הצר של המילה. הייחוד הבולט שמצאו בית - הלחמי ונבו65 במקבלי - האמונה מבחינת דירוגם במבחן האישיות האוטוריטארית - 3. 68 לעומת 2. 69 בקבוצת הביקורת - הוא רב - משמעות מבחינה זו.

בית - הלחמי גזר כמה ניבויים מהמודל המרקסיסטי של הדת, הרואה בדת תוצאה של אומללות האדם וקיפוחו. ממודל זה, לדברי בית - הלחמי, משתמעים החיזויים הבאים: א) אנשים הסובלים מחסך ממשי נוטים יותר אל הדת. ב) אמונה דתית צריכה לגלות קורלאציה חיובית משמעותית לדעות פוליטיות וחברתיות שמרניות, וקורלאציה שלילית לדעות פוליטיות רדיקאליות. ג) אמונות דתיות צריכות לגלות קורלאציה שלילית למידע אובייקטיבי אודות העולם החברתי והפוליטי. ד) אמונות דתיות צריכות לגלות קורלאציה שלילית לפעולות של שינוי תנאים חברתיים. ה) אמונות דתיות צריכות לגלות קורלאציה חיובית לפעולות של שמירת הסדר החברתי. בית - הלחמי מצטט תימוכין אמפיריים לניבויים אלה, אולם מחקר ספציפי יותר, שיתמקד במקבלי - האמונה, עשוי לדעתי לגלות ממצאים שונים מאלה שנמצאו באנשים שהיו תמיד דתיים. בעוד שניבוי א' קרוב לוודאי שיתקיים במקבלי - האמונה, ייתכן שלגבי הניבויים האחרים תתגלה תמונה הפוכה, לומר, רגישות חברתית מוגברת וחתירה לשינוי המצב הקיים. קבלת האמונה, ראוי לשוב ולהזכיר, נבדלת מהתופעות המוכרות מתחום הדת הממסדית, ועובדה שאפילו בתוך מקבלי האמונה מצאו מחקרים שצוטטו לעיל56 הבדלים פסיכולוגיים משמעותיים בין הצורה הפתאומית וההדרגתית של קבלת האמונה.

לצד הנטייה להשליך את מאוויי האומניפוטנציה הינקותיים על מושא הסגידה, נוהגת הדת להציע חלק מהם כגמול למאמין עצמו. כל הדתות, בצורה זו או אחרת, מבטיחות למצטרף אליהן אושר, שלמות, ולפעמים צורות קיצוניות של כוח, הבטחות המסגירות על דרך ההיפוך את החֶסר הקיים בנפשו של מקבל - האמונה. כזאת היא, לדוגמה, הטענה הנפוצה בדבר הערך הפונקציונאלי של קיום המצוות, ההופכת את היהדות לאוסף מרשמים מדעיים לתזונה נכונה, לשלווה ואפילו לחיי מין מענגים. הפן המאגי של הדת מסייע למקבל - האמונה לבקש גם לעצמו חלק מהאומניפוטנציה המיוחסת למושא הסגידה. לכאן שייכת גם האמונה בנצחיות הנפש בדתות השונות, המחזקת את סירובו של ה"אני" להכיר בסופיותו. כת ה"אימורטליטי, " העושה לאחרונה נפשות גם בישראל, רק מבטאת באופן מודע ובז'רגון מדעי את המשאלה הנסתרת המניעה כל דת.

המחשה לפן זה, שבדרך - כלל הוא רוחש רק ברובד הנסתר של הדת, באה לי בפברואר 2004 כאשר, ביוזמתו של ידידי אבי גרפינקל, התאפשר לנו להיפגש ולשוחח עם בן - עמי בן ישראל, לשעבר גרסון פרקר או בן קרטר, הנחשב למשיח של "בני ישראל העברים" ("הכושים העבריים") בדימונה. בראיונות בשנות השבעים טען כי המלאך גבריאל התגלה אליו והודיעו כי השחורים הם בני ישראל האמיתיים. כששאלנו אותו על מנהגי האבלות בקהילה הופתענו לשמוע שהמתים נקברים ליד מזבלה בדימונה ללא טקסים. לשאלותינו סיפר לנו שכל הצעירים בני העדה שנולדו אחרי המסע מארה"ב לליבריה ב - 1967 שממנו הגיעו ארצה - כלומר כל אלה שהיו בני פחות מ - 37 בעת שנאמרו הדברים - אינם סובלים ממחלות כלשהן. הוא ציטט בהקשר זה את הפסוק וְהֵסִיר יְהוָה מִמְּךָ כָּל חֹלִי וְכָל מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ, לֹא יְשִׂימָם בָּךְ וּנְתָנָם בְּכָל שֹׂנְאֶיךָ (דברים ז 15). המוות, אמר, הוא מהשטן, ואם נשמור את חוקי התורה לא יהיה עוד מוות בקרבנו. ההבטחה לחיי נצח, שבמרבית הדתות מופיעה רק בדמות חיי העולם הבא, חוזרת במקרים קיצוניים כאלה להיות הבטחה קונקרטית. נראה כי שתי הצורות מציגות תהליך היסטורי של "חזרת המודחק": תחילה נתפס האל כבן אלמוות ושימש למאמין כ"עצמי" תחליפי ל"עצמי" הפגוע שלו, אולם במרוצת הדורות (או, במקרה של כתות מסוימות, בפרק זמן קצר יותר) חזרה והופיעה המשאלה המקורית, שאפשרה גם למאמין עצמו להכחיש את סופיותו שלו, כמובן רק בתנאי שידבק במושא הסגידה.

המנהיג הכריזמאטי, הדתי והחילוני כאחד, מהווים אם כן selfobjects גרנדיוזיים למעריציהם, הנדרשים לגלות דווקא ענווה וכיבוש היצר בחייהם האישיים. בולטים בהקשר זה הסיפורים ב"זוהר" על ר' שמעון בר יוחאי: מתואר בהם אדם המסביר לתלמידיו ברצינות תהומית כי הוא גדול ממשה, אחד ויחיד בין כל הברואים, המסוגל לבטל את גזירות האלוהים עצמו (שמו של מחבר ה"זוהר, " ר' משה דה ליאון, בוודאי יש לו שייכות לכאן). רהבתנות זו מוכרת היטב לכל מי שהתעניין במנהיגי כתות דתיות בימינו. התופעה המטרידה של מנהיגים דתיים עבריינים לשעבר, או כאלה העוברים על החוק גם בהווה, שמעשיהם דווקא מגדילים את כבודם בעיני מאמיניהם, שייכת אולי גם היא לתחום זה.

קיים מאפיין קוגניטיבי מעניין, החוזר ונשנה בתיאורים שמביאה אולמן52 מפי מקבלי - אמונה על תחילת המהפך שהתחולל בהם: במעין "הבזק משמעות" מסנוור, מתחוור למקבל - האמונה כי אירועים רבים, אקראיים או תפלים - לכאורה, שאירעו לו בימים האחרונים, אינם אלא שורת אותות ברורה האומרת לו דבר גורלי. באוריינטציה מארגנת זו נאחז מקבל - האמונה במשנה - כוח כדי למשות את עצמו מתוך ההוויה שבה היה נתון עד אז, ושנתפסה בעיניו ככאוטית, תפלה ומנוכרת. צעד זה יכול ללמד על הקושי שהיה ל"עצמי" לתחזק את עצמו עד עתה., השערתו של נוי, לפיה כמות השקעת המשאבים הנפשיים למען תחזוקת ה"עצמי" עומדת ביחס הפוך למידת התקינות של מרכיבי תשתית העצמי, נראית רלוואנטית מאוד לגבי רבים ממקבלי - האמונה.

במקום אחר הערתי על הקשר המיוחד הקיים מבחינה זו בין הפרנויה והדת: בשתיהן מסרב ה"עצמי" להכיר באדישותו של היקום כלפיו, ותחת זאת כופה עליו מארג משמעויות החוזר ומעמיד את החיים, את האדם או אף את ה"עצמי" עצמו במרכז היקום. היפוכו של דבר באקזיסטנציאליזם ובהומור, שבהם הכרת האבסורד היא יסוד מוסד. ההומור, עם זאת, מכיר לפחות בלגיטימיות של המשאלה להיות במרכז, בחסות החיוך.

ניתן, לסיכום, לאפיין את השימוש שעושה הדת בנרקיסיות כך: היא מדגישה מצד אחד את אפסות האדם ונחיתותו ומצד שני מציבה לפניו דמויות אומניפוטנטיות שאליהן יפנה את האהבה העצמית המדוכאת. האל, הרב, המלך, העם, התורה - כל אובייקט ממשי או מופשט יכול להפוך מושא לקנאות קיצונית מצד אנשים שנבצר מהם להתאוות למה שכל אדם תקין מבקש לעצמו: אהבה, כוח, עושר וכדומה. רק כך נוכל להבין את עוצמת המסירות והקנאות שבה מתמסרים אנשים, אפילו נעימים ונוחים לבריות, לאידיאולוגיות קנאיות או טוטליטאריות: יצר הפועל בהיתק - כגון יצר המין או התוקפנות - מכפיל ומשלש את עוצמתו כאשר הוא מופנה אל מושא - תחליף. הדת, אם כן, מבטיחה את המשכיותה בכך שהיא יוצרת הן את המחסומים לנרקיסיות הנורמלית, והן את המושא הנרקיסיסטי שאליו מועתקת האהבה העצמית.

לא מקרה הוא שהחטא הראשון בתורה הוא ניסיונו של האדם להיות כאלוהים, זיכרון עמום לשלב הנרקיסיזם הראשוני שעובר כל אדם בינקותו, ושהאמונה הדתית התפתחה על חורבותיו. כבר חכמי התלמוד הבחינו בקשר שבין דמות האל לבין ה"עצמי" הגרנדיוזי או האידיאלי, כפי שמלמד המדרש של אבא שאול (שבת קל"ג 2) למילים זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ: "לשון וְאַנְוֵהוּ - אני והוא, אעשה עצמי כמותו לדבוק בדרכיו. " יחד עם זאת, דומה שהיהדות ידעה גם לפעול נגד דיכוי הנרקיסיזם התקין ולהעניק גם לאדם מרכזיות במערכת - הערכים שלה על חשבון מרכזיותו של האל. המחשה מפליאה ליכולת זו מביא התנ"ך במקרה היחיד שבו, בתעלול סיפורי יוצא - דופן, סילק את העילה לנבואתו של נביא ובכך אילץ אותו להכיר במניע הנפשי הלא - מודע שביסוד מעשיו: הנביא יונה, המנבא לבני נינווה חורבן וכיליון, מגלה שתושבי העיר חזרו בתשובה ולפיכך חזר בו אלוהים מכוונתו להשמידם. זעם ותסכול קשים מנשוא עוברים בו: איך יכול האל, אדיר הכוח והצודק תמיד, לבטל את כוונתו ולא לעשות כלום? אם זו פגיעה נרקיסיסטית, ניתן להבין מדוע מבקש הנביא, חזור ובקש, למות: משהכזיב ה"עצמי" הגרנדיוזי, מה טעם לחיים? כך חשו מעריצי ג'ים ג'ונס כשהלכו אחריו בצייתנות אל אובדנם, כך מאמיני דייוויד כורש וכך עלול היה לקרות בארץ לפני שנים אחדות, כש"רב" כל - יכול התבצר עם אנשיו וגרם לאבדות בנפש. אבל יונה, שלא מת יחד עם ה"עצמי" הגרנדיוזי שלו, נאלץ לחזור ליפו ולחיות עם אלוהים המעדיף להיות בלתי - מושלם אבל רחמן. לא במקרה מסתיים ספר יונה בשאלה רטורית מצד האל, שיש בה להזכיר את הדרך בה משיב האנליטיקאי למטופלו.

זאת אף זאת: ככל שנעקוב אחרי התפתחות דמות האל ביהדות נראה כיצד גם הנרקיסיזם שלו הולך ומצטמצם, הזעם חסר - הפשרות מפנה מקום לחמלה, ומעל לכל, הכרה של האל בפגמיו ובחולשותיו שלו מובילה לקבלה שלמה יותר של האדם והיהודי. אני יודע שהדברים הללו יישמעו מופרכים, אז אפנה היישר למקורות. ר' יוסי, שעצר פעם להתפלל ליד חורבה בירושלים, שמע מתוכה קול מתייפח: "אוי לי שהחרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי והגליתי את בניי לבין האומות! " (ברכות ג 1). אלוהים, באקט נואש שאין דומה לו בתולדות הדתות, החל... להתפלל אל עצמו: "יהי רצון מלפניי שיכבשו רחמיי את כעסי ויגולו רחמיי על מידותיי ואתנהג עם בניי במידת רחמים ואכנס להם לפנים משורת הדין" (ברכות ז 1). בניסיונו זה לתקן את מידותיו, לא התבייש האל לבקש ייעוץ פסיכולוגי מבניו:

אמר ר' ישמעאל בן אלישע: פעם אחת נכנסתי להקטיר קטורת לפני ולפנים וראיתי אכתריאל יה יי צבאות שהוא יושב על כסא רם ונישא.

ואמר לי: ישמעאל בני, ברכני!

אמרתי לו: ריבונו של עולם! יהי רצון מלפניך שיכבשו רחמיך את כעסך ויגולו רחמיך על מידותיך ותתנהג עם בניך במידת הרחמים ותיכנס להם לפנים משורת הדין.

ונענע לי בראשו.

(ברכות ז 1)

תורת הקבלה הרחיקה אף יותר באמרה כי העולם נברא ע"י הצמצום שצמצם הבורא את עצמו כדי לפנות מקום לעולמו.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 10.
בולימיה הערכה עצמית רעה לא לעשות כלום טרוד שטן בולמיה ייסורים להעריץ שייכות וודאות החטא הראשון אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות באמונה דת דתיים הדתיים החרדים התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות
השואה ואלוהים, למה באמת אלוהים עשה את השואה? איך להאמין באלוהים למרות השואה? ספקות באמונה בגלל השואה, איפה היה אלוהים בשואה? שאלות על אלוהים בשואה, שכר ועונש, למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איפה אלוהים היה בשואה?
השואה ואלוהים, למה באמת אלוהים עשה את השואה? איך להאמין באלוהים למרות השואה? ספקות באמונה בגלל השואה, איפה היה אלוהים בשואה? שאלות על אלוהים בשואה, שכר ועונש, למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איפה אלוהים היה בשואה?
... ואלוהים, למה באמת אלוהים עשה את השואה? איך להאמין באלוהים למרות השואה? ספקות באמונה בגלל השואה, איפה היה אלוהים בשואה? שאלות על אלוהים בשואה, שכר ועונש, למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איפה אלוהים היה בשואה? למה באמת אלוהים עשה את השואה? אנשים רבים מתמודדים עם ספקות באמונה בעקבות השואה, ותוהים: איך ייתכן שאלוהים, שהוא כל יכול וטוב, הרשה שיתרחש אסון כל כך נורא ... כמו בשואה. השואה, לפיכך, אינה חידוש או שובר שוויון, היא רק דוגמה קיצונית לכך שיש רע בעולם. מדוע אנשים חושבים שאלוהים חייב להם? אליעד מסביר שרוב הספקות באמונה נובעים מכך שאנשים חושבים שאלוהים חייב להם משהו. הם מתייחסים לאלוהים כאל מי שכתב בתורה ... ארגן ואיפשר לשואה להתרחש. אלוהים עושה, עשה ויעשה את כל מה שקורה בעולם. הוא עושה הכל אך ורק כי ככה בא לו, ללא שום דין וחשבון לאף אחד. לכן, הספקות באמונה לא צריכים להיות בגלל שהייתה שואה, אלא בגלל שהאדם מבין פתאום שאלוהים לא חייב לו כלום ולא ... לא חייב לנו כלום? השואה כמבחן אמונה איך לאהוב את אלוהים בלי תנאים? למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איך להאמין באלוהים אחרי השואה? התמודדות עם ספקות באמונה בעקבות השואה אנשים רבים חווים ספקות באמונה באלוהים בעקבות השואה, משום שהם שואלים את עצמם: אם אלוהים קיים, אם הוא בחר בנו כעם הנבחר, ... יכול וטוב, אפשר לזוועות הללו לקרות? השאלות הללו נובעות מהנחה מוקדמת שיש לאנשים על אלוהים - אך הנחה זו שגויה מיסודה. התפיסה השגויה של אלוהים מי שמפקפק באמונה בגלל השואה לא עושה זאת בגלל השואה עצמה, אלא בגלל שהוא מחזיק בתפיסה שגויה לגבי אלוהים. ... אלא חושפת את האופן שבו בני אדם באמת רואים את אלוהים. אנשים רבים מאמינים באלוהים רק משום שהם מצפים לתמורה כלשהי - לשכר בעולם הזה או בעולם הבא. הם רואים באמונה סוג של עסקה: אם נשמור מצוות - נקבל שכר, ואם נעבור עבירות - נקבל עונש. אך כאשר מגיעה השואה ... עושה זאת. אם הוא רוצה ליצור עולם שבו יש רע - הוא עושה זאת. הוא איננו מחויב לאף אחד ואינו עובד לפי חוקים. כיצד להתמודד עם הספקות? הדרך להתמודד עם ספקות באמונה היא להבין את האמת על אלוהים. יש להפסיק לצפות שאלוהים יפעל בהתאם להבנתנו האנושית, להפסיק ... לכן, השאלה החשובה היא לא איפה היה אלוהים בשואה? אלא האם אני מוכן לאהוב את המציאות - גם אם היא לא מתנהגת כפי שאני רוצה? אלוהים והשואה התמודדות עם ספקות באמונה שאלות על אלוהים צדיק ורע לו, רשע וטוב לו אמונה ללא תנאים תורת הגמול איך לאהוב את המציאות ... הרוע בעולם, תורת הגמול, ההימור של פסקל, גן עדן וגיהנום, שכר ועונש אחרי המוות, אלוהים לא חייב לך כלום, אלוהים לא עובד אצלך, השואה כמבחן אמונה, ספקות באמונה אחרי השואה, להאמין באלוהים אחרי השואה, לאהוב את אלוהים בלי תנאים, למה אלוהים עושה רע ...
אמונה, שימוש באמונה או שימוש בשכל, אמונה מעל השכל, ידיעה, אמונה נגד השכל, להאמין באהבה או שנאה, טיפשות טובה
אמונה, שימוש באמונה או שימוש בשכל, אמונה מעל השכל, ידיעה, אמונה נגד השכל, להאמין באהבה או שנאה, טיפשות טובה
... שימוש באמונה או שימוש בשכל, אמונה מעל השכל, ידיעה, אמונה נגד השכל, להאמין באהבה או שנאה, טיפשות טובה מה היא אמונה ולמה אליעד רואה בה משהו לא טוב? אליעד כהן ... התנועה עדיין בתוקף. בעולם החיצוני, האדם תמיד חי באמונה ומסתמך עליה לצורך תפקודו היומיומי. עם זאת, אליעד מדגיש כי בעולם הפנימי, האמונה היא מכשול שיש להתגבר עליו. לדעתו, שאלות קיומיות כמו מי אני, למה ... לקבל מענה מתוך הבנה ולא מתוך אמונה. איך להילחם באמונה ולהשתחרר מהסבל? אליעד מציג את הצורך של האדם להגדיר את עצמו באמצעות מלחמה במשהו. לכן הוא מציע לאדם להגדיר את עצמו כמי שנלחם באמונה . הוא מסביר שהאמונה הבסיסית ביותר שיש לאדם היא ההבחנה בין יש לאין. האדם מאמין שיש הבדל בין יש ואין ולכן חווה סבל כשהוא מרגיש שחסר לו דבר מה או ... זמן שהאדם יודע משהו, אך יש לו היפך, הוא למעשה נמצא באמונה ולא בידיעה. לדעתו, כאשר האדם טוען שהוא יודע משהו, הוא בדרך כלל מאמין. רק כאשר האדם מגיע לידיעה מוחלטת שאין לה שום היפך, ניתן לומר שהוא באמת ...
אמונות תפלות, איך לגרום למישהו לא להאמין באמונה תפלה? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באמונות תפלות? איך נוצרות אמונות תפלות? למה אנשים מאמינים באמונות תפלות? איך לרפא מחלות נפש? טיפול בהזיות, איך לטפל בהפרעות נפשיות?
אמונות תפלות, איך לגרום למישהו לא להאמין באמונה תפלה? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באמונות תפלות? איך נוצרות אמונות תפלות? למה אנשים מאמינים באמונות תפלות? איך לרפא מחלות נפש? טיפול בהזיות, איך לטפל בהפרעות נפשיות?
... תפלות, איך לגרום למישהו לא להאמין באמונה תפלה? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין ... כהן מציע גישה טיפולית שמטרתה לעזור לאנשים להפסיק להאמין באמונות התפלות הללו, תוך זיהוי מקור הפחדים שהם מייצרים. איך נוצרות אמונות תפלות? האמונה באמונה תפלה, כמו למשל האמונה בקברי צדיקים ... לה לא לפחד ממצב בו היא לא תהיה בזוגיות. העבודה היא לא על שינוי מחשבתי ישיר, אלא על עזרה לאותו אדם להבין ולפתור את הפחדים שמובילים אותו להאמין באמונה תפלה. במקרה הזה, הפחד הוא מחשבה על ערך עצמי נמוך כאשר אין זוגיות, וצריך להראות לה שאין קשר בין הזוגיות לערך שלה. מה הקשר בין אמונות תפלות להפרעות נפשיות? האמונה באמונה תפלה יכולה להיות חלק ממערכת של בעיות ... מהו טיפול בהפרעות נפשיות? חוט אדום, מאמין בעין הרע, איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באלוהים? קברי צדיקים, טיפול במחשבות שווא, למה מישהו מאמין באמונה תפלה? אמונה באלוהים, אמונה ברבנים, ...
אמונה טפלה, למה מאמינים באמונות טפלות? אסטרולוגיה, נומרולוגיה, גרפולוגיה, קריאת תהילים, אמונה באלוהים, ברכות של צדיקים, אמונה ברבנים, איך להפסיק להאמין באמונה טפלה? איך נוצרת אמונה טפלה? אמונה בביבי נתניהו, אמונות שקריות
אמונה טפלה, למה מאמינים באמונות טפלות? אסטרולוגיה, נומרולוגיה, גרפולוגיה, קריאת תהילים, אמונה באלוהים, ברכות של צדיקים, אמונה ברבנים, איך להפסיק להאמין באמונה טפלה? איך נוצרת אמונה טפלה? אמונה בביבי נתניהו, אמונות שקריות
... גרפולוגיה, קריאת תהילים, אמונה באלוהים, ברכות של צדיקים, אמונה ברבנים, איך להפסיק להאמין באמונה טפלה? איך נוצרת אמונה טפלה? אמונה בביבי נתניהו, אמונות שקריות ... את השכל וההיגיון, אלא גם להבין איזו בעיה רגשית האמונה פותרת. לדוגמה, אם אדם מאמין באסטרולוגיה או באמונה דתית כלשהי כדרך לפתור בעיות זוגיות או להחליט אם הוא מתאים לבת ... להקל על תחושת חוסר הוודאות או הכאב הרגשי, אך היא לא פותרת את הבעיה עצמה. כל עוד אדם נשאר תלוי באמונה חיצונית כדי להתמודד עם בעיותיו, הוא לא פותר את הבעיה באופן עמוק ...
שאלות באמונה, אלוהים, אמת, כפירה, עבודת אלילים, גן עדן, גיהנום
... באמונה, אלוהים, אמת, כפירה, עבודת אלילים, גן עדן, גיהנום מדוע ... השאלה הכי קשה נגד האמונה שלו. מי שמפחד לשאול, הוא אדם שלא מחפש את האמת אלא משקר לעצמו שהוא מחפש את האמת. לסיכום, מהי הדרך הנכונה להתמודד עם שאלות באמונה? הדרך הנכונה להתמודד עם שאלות באמונה לפי אליעד כהן, היא לחפש את האמת לשם האמת עצמה, ללא פחד ...
אמונה טובה, רע טוב מאוד, מה טוב באמונה, מה טוב ברע, מה טוב בשקר, למה יש נפרדות, למה נברא העולם
אמונה טובה, רע טוב מאוד, מה טוב באמונה, מה טוב ברע, מה טוב בשקר, למה יש נפרדות, למה נברא העולם
... טובה, רע טוב מאוד, מה טוב באמונה , מה טוב ברע, מה טוב בשקר, למה יש ... משום שהן מרפאות אותו, אבל אם האדם לא היה חולה מלכתחילה, הוא כלל לא היה זקוק לתרופות. כך גם האמונה: אם האדם לא היה נמצא במצב בעייתי מלכתחילה, לא היה שום צורך באמונה. האמונה קיימת כי יש לאדם בעיה ...
אמונות תפלות והפרעות נפשיות, אמונות מיסטיות, 2 סיבות למה מאמינים באמונות תפלות, אמונה במתקשרים, אמונה בתקשור, איך נוצרת אמונה תפלה? מה הגיוני באמונה לא הגיונית? למה מאמינים באלוהים? איך לטפל בהפרעות נפשיות? טיפול בסכיזופרניה
אמונות תפלות והפרעות נפשיות, אמונות מיסטיות, 2 סיבות למה מאמינים באמונות תפלות, אמונה במתקשרים, אמונה בתקשור, איך נוצרת אמונה תפלה? מה הגיוני באמונה לא הגיונית? למה מאמינים באלוהים? איך לטפל בהפרעות נפשיות? טיפול בסכיזופרניה
... בתקשור, איך נוצרת אמונה תפלה? מה הגיוני באמונה לא הגיונית? למה מאמינים באלוהים? איך לטפל בהפרעות נפשיות? טיפול בסכיזופרניה למה אנשים מאמינים באמונות תפלות ובאמונות ... על אמונות תפלות או דתיות. כאשר הצורך הרגשי באמונה דמיונית נעלם, גם ההפרעות והחרדות יורדות משמעותית. שילוב בין ההיבט השכלי להיבט הרגשי מאפשר לאדם להגיע לאיזון נפשי ... על אמונות מיסטיות. כאשר אין צורך רגשי באמונה תפלה, וכאשר השכל מפותח ומבחין בין נכון ללא נכון, ממילא מופחתות הפרעות נפשיות, פחדים וחרדות, וכל התסביכים שנבנים סביב ...
אמונה וידיעה, איך להפוך אמונה לידיעה? איך לשמור על הטוב? איך להפוך זיכרון להבנה? איך לשמור על תחושה טובה? איך לשמור על מצב רוח טוב? איך להפוך את הטוב הזמני לטוב לנצחי? איך להפוך זמני לקבוע? הטלת ספק באמונה, אמונה או ידיעה
אמונה וידיעה, איך להפוך אמונה לידיעה? איך לשמור על הטוב? איך להפוך זיכרון להבנה? איך לשמור על תחושה טובה? איך לשמור על מצב רוח טוב? איך להפוך את הטוב הזמני לטוב לנצחי? איך להפוך זמני לקבוע? הטלת ספק באמונה, אמונה או ידיעה
... על תחושה טובה? איך לשמור על מצב רוח טוב? איך להפוך את הטוב הזמני לטוב לנצחי? איך להפוך זמני לקבוע? הטלת ספק באמונה, אמונה או ידיעה איך להפוך אמונה לידיעה מוחלטת? אחת השאלות המרכזיות שאליעד כהן מתייחס אליהן בהרצאה היא כיצד ניתן להפוך אמונה או רעיון שאתה מאמין בו ... לידיעה? איך לשמור על מצב רוח טוב? איך להפוך טוב זמני לקבוע? איך להפוך זיכרון להבנה? אמונה או ידיעה? הטלת ספק באמונה איך להרגיש טוב תמיד? ...
מחשבה טורדנית כמנגנון הגנה, אמונות טפלות כמנגנון הגנה, אמונות טפלות מוזרות, איך נוצרות אמונות טפלות? איך נוצרת אמונה טפלה? למה מישהו מאמין באמונה טפלה? איך להפסיק אמונות טפלות? איך להשתחרר מאמונות טפלות? איך להשתחרר מאמונה טפלה?
... טורדנית כמנגנון הגנה, אמונות טפלות כמנגנון הגנה, אמונות טפלות מוזרות, איך נוצרות אמונות טפלות? איך נוצרת אמונה טפלה? למה מישהו מאמין באמונה טפלה? איך להפסיק אמונות טפלות? איך להשתחרר מאמונות טפלות? איך להשתחרר מאמונה טפלה? מהי ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על באמונה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: באמונה, האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע וסבל בעולם? האם הכל אפשרי? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות? בשביל מה לחיות? למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות מאושר? האם יש אמת מוחלטת? איך להנות בחיים? האם אפשר לדעת הכל? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה לא להתאבד? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם המציאות היא טובה או רעה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים? למה העולם קיים ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: באמונה, איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? דיכאון? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לנהל את הזמן? איך לפרש חלומות? איך ליצור אהבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשתול מחשבות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לא להישחק בעבודה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך למצוא זוגיות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיות מאושר ושמח? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך לשנות תכונות אופי? איך לקבל החלטות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח יכולות חשיבה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא פסיכותרפיסט, אימון אישי לירידה במשקל, מומחה בנושא באמונה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1875 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 12:28:23 - wesi4