ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אינסוף ✔פילוסופיה - אי שלמות שואפת לאינסוף - חלק 3 ✔* פילוסופיה - אי שלמות שואפת לאינסוף - חלק 2. הגורם האנושי למרות שהחוק המדעי... - ידע...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פילוסופיה - אי שלמות שואפת לאינסוף - חלק 3
* פילוסופיה - אי שלמות שואפת לאינסוף - חלק 2.

הגורם האנושי

למרות שהחוק המדעי חושף סדר והיגיון עמוקים בעולם, התהליך המוביל לגילויים לא חייב להיות מסודר או הגיוני בעצמו. כשסוקרטס מסביר לנו ברצינות תהומית ב"המשתה" איך אהבת נערים יפים מובילה לאהבת היופי עצמו ולאהבת האמת, מותר - וראוי - לגחך, לאור העובדה שהיו אי - אלה אנשים שהגיעו להישגים מרשימים בלי לאהוב שום נער ואפילו שום נערה. ההומוסקסואליות של סוקרטס ואפלטון הייתה בוודאי הדלק הראשוני לפעילותם האינטלקטואלית (והם עצמם הקדימו את פרויד להכיר בחשיבות הסובלימציה של היצר), אבל שום בר - דעת לא יתייחס ברצינות לקישור הישיר שעשו בין העדפותיהם המיניות לבין פועלם. כדאי, אם כן, לומר כמה מלים על המקורות הנפשיים המזינים את הדחף המדעי.

יש אנשים שהעיסוק במדע עושה אותם צנועים, פשוטים וטובי - לב. המגע עם חידות הבריאה מכניס באדם פרופורציות ומקטין את משקלם של ענייני כסף, "מה יגידו" ושאר שטויות היום - יום. כך היה עם נפילים כמו דארווין, פַרַדֵיי ואיינשטיין. גם לי היה מזל, כפי שאספר בהמשך, להכיר כמה מדענים דגולים, וכשאני חושב על כך אני מתפלא עד כמה מצטיינים האנשים האלה גם בגדולתם האנושית.

ויש, למרבה הצער, גם דוגמאות הפוכות. אל בני משפחת בֶּרנוּלִי נתוודע בהמשך (פרק 9. 3. 2 ואני כבר מזהיר אתכם שזו לא תהיה היכרות מלבבת. המגעיל ביותר מביניהם, יוהן, התמסר להרס הקריירה של בנו דניאל ואף הצליח לגנוב ממנו את משוואת תנועת הנוזלים ולפרסם אותה בשמו! פריץ הַבֶּר (1868 - 1934, נובל 1918), יהודי שדמה יותר לנאצים שסילקו אותו מגרמניה, התמסר במלחמת העולם הראשונה לפיתוח הנשק הכימי ואפילו בבוקר שאחרי התאבדות אשתו, שלא יכלה לחיות עם מעשיו, יצא לחזית לספור הרוגים. למרבה הביזיון, מרכזים מדעיים על שם הפושע הזה קיימים באוניברסיטאות ישראליות. ספרו של פול ג'ונסון "אינטלקטואלים"12 מראה כי כמה מגדולי ההוגים של תרבות המערב היו טיפוסים די מרושעים. "הדוקרן של ויטגנשטיין"3 מספר על ויכוח בן עשר דקות בין קארל פופר ולודוויג ויטגנשטיין, שכמעט הסתיים במכות אם לא גרוע מזה, וככל שהספר עוקב אחרי התנהגותם של שני הפילוסופים מתקשה הקורא יותר להחליט מי משניהם דוחה יותר.

ובכל זאת, גם הצדדים הלא - יפים של נפש האדם - התחרותיות, הקנאה וכדומה - שותפים ביצירה המדעית. לא אחר מאשר אריסטו העיר כי בגאונות יש קורטוב של שיגעון. בנושא זה תרם פופר עוד תרומה חשובה כשביטל את הדרישה להצדיק השערה מדעית. כשמישהו מעלה השערה הניתנת להפרכה, אמר פופר, זה לגמרי לא משנה אם סיבותיה הן רציונאליות. דוגמה טובה לטענת פופר מספקת הרפואה. בימי הביניים חשבו אנשים שצמחים הגדלים ליד מקווי - מים חסינים מפני מחלות הנובעות מרטיבות ומקור ולכן יכולים לסייע בריפויין. התיאוריה המופרכת הזאת הניבה השערה ניתנת להפרכה, שלגמרי במקרה דווקא אוששה, וכך התגלה שמהעֲרָבָה (Salix) אפשר להפיק חומצה אצטיל - סליצילית (אספירין), אחת התרופות המוצלחות ביותר בתולדות הרפואה.

מסיבה זו אין לדעתי סתירה בין הדרך בה ראה פופר את התקדמות המדע - הפרכות מובילות להחלפת תיאוריה אחת בתיאוריה טובה יותר - לבין הניתוח שעשה היסטוריון המדע היהודי - אמריקני תומס קוּן (1922 - 1996) להופעת המהפכות המדעיות. קון טען כי כשמתגלות עובדות הסותרות תיאוריה, קורה בדיוק מה שכולם קיוו שאינו קורה במדע: התיאוריה "מתקנת" את העובדות כדי להגן על עצמה. התיאוריה, אמר קון, קיימת בתוך "פַּרַדִיגמָה" - מושג קצת מעורפל המאפיין את מכלול העמדות, התפיסות והשיטות המגדירים מדע בתקופה כלשהי. לפרדיגמות יש כוח גדול מכפי ששיערנו, והן מסוגלות לגרום לנו לראות דברים בצורה אחרת או אפילו לא לראותם כלל. רק אחרי שכמות הסתירות עוברת סף מסוים מתרחשת מהפכה, שגורמת לנו לראות דברים באור חדש וחוזר חלילה. אילו היה קון מסיים כאן, היה בוודאי זוכה רק לשבחים. אבל הוא הוסיף למודל הזה טענה מוזרה לפיה לא ניתן להשוות בין תיאוריות ולקבוע איזו תיאוריה טובה יותר, כי בשל הפרשנות השונה של תיאוריות לאותן עובדות אין בסיס משותף להשוואה כזאת. בכך הקדים קון את השטויות של הפוסט - מודרניזם וספג הרבה ביקורת. אבל אם נתעלם מהטענה האחרונה, נוכל ללמוד גם מקון וגם מפופר: הראשון הוא יותר היסטוריון וסוציולוג של המדע המראה איך המדע מתקדם במציאות, בעוד שהשני הוא פילוסוף של המדע המראה איך המדע צריך להתקדם. קון מראה את חשיבותו של הגורם האנושי - השמרנות וההתחפרות בעמדות מוכרות - בעוד פופר מראה איך ניתן להתעלות מעל הגורם הזה.

לרוג'ר פֶּנרוֹז, מתמטיקאי ופיסיקאי שעוד נפגוש הרבה בהמשך, יש טענה מרחיקת - לכת בעניין זה: 70 התגליות המתמטיות המפורסמות לא יכלו להתגלות בתהליך אלגוריתמי, כלומר תהליך המתנהל על - פי כללים קבועים, כמו התהליכים השולטים בפעולת המחשב. זו טענה שנויה במחלוקת, 2 אבל אין חולק על כך שהדרך המובילה לתגלית הגיונית היא לא תמיד הגיונית בעצמה. ואכן, בפרקים הבאים נפגוש טיפוסים שונים ומשונים שפעלו ממניעים דתיים, מרדיפת כבוד או אפילו מתאוות פחות מכובדות, ודווקא הם הזרימו אל המדע רעיונות שהפרו אותו. כמו שהאבולוציה חייבת את הצלחתה לאינספור תקלות במנגנון התורשתי, כך גם היצירתיות זקוקה לאספקה מתמדת של "רעש" היוצר צירופים חדשים.

1. 2 עיקרון השפע

אחרי שיצורים כמו המספרים המדומים התגלו כתואמים את המציאות, החלו הדמיון המתמטי להתפרע עוד יותר. היה זה פיסיקאי, ניוטון, שהמציא מושג מוזר, הנגזרת, שהיא "גודל גדול מאפס אבל קטן מכל מספר שהוא, " כדי לעשות חישובים מסוג חדש. הנימוק שנתן כדי להוכיח שנגזרות כאלה הן ממשיות היה צולע, אבל מהרגע שהציג את שיטתו, והתברר שהחישובים שהיא מציעה נותנות תוצאות מדויקות (ראו פרק 8. 8), התעלמו הפיסיקאים משאלת החוקיות הלוגית שלה וניגשו לעבודה עם הכלי החדש. רק במאה ה - 19 הצליחו המתמטיקאים בּוֹלצַנוֹ ו - וִייֶרשטרַס לתת לנגזרת את תעודת ההכשר המיוחלת. בוקר טוב, גיחכו הפיסיקאים, מה היינו עושים בלעדיכם! הנון - שלאנטיות הזאת, על - פי בֶּכלֶר, 9 היא חלק בלתי - נפרד מהמתודה המדעית: המדען מוכן להניח הנחות ללא הוכחה מספקת ולהתקדם אתן, במקום שבו היה הלוגיקן הקפדן נשאר תקוע. בכלר מתמצת את הגישה הזאת בסיסמה של גלילאו: "באר את הפלא ע"י הנס. "

כמו האפס, גם האינסוף משך את הדמיון המתמטי. גיאורג קַנטוֹר (1845 - 1918) המציא חשבון מיוחד לאינסופים והוכיח בדרך פשוטה יחסית שמספר הנקודות על קו מסוים שווה למספר הנקודות על קו גדול יותר ואפילו למספר הנקודות על מישור או מרחב כלשהו2 ("אני רואה את זה, " כתב על ההוכחה, "אבל לא מאמין! "). במילים אחרות, כשמשווים בין סוגים שונים של אינסוף מתקבלות תוצאות המנוגדות לשכל הישר. משלא הצליחו המתמטיקאים להפריך את הוכחותיו של קנטור, ניסו לדחותן בטענה שאינסופים אינם דבר מציאותי. קנטור, שהיה אפלטוניסט, טען שהם דווקא קיימים איפה שהוא ואפילו גייס את אלוהים לצורך זה. לטענה זו הצטרף מאוחר יותר עוד אפלטוניסט מפורסם, גדל, אותו כבר שמענו מדבר בזכות אמיתות החורגות מיכולת ההוכחה. 11

מייקל גְוִּילֶן, 60 בעבר מרצה לפיזיקה בהרוורד, תומך בהקשר זה בטענה הקרויה "עיקרון השפע: " כל דבר שהמתמטיקה מרשה את קיומו, יתגלה בסופו של דבר כקיים במציאות הפיסיקלית. זו טענה קיצונית ולא כולם מסכימים אתה. אני עצמי קצת נזהר מלהתעמק בשאלות האלה. אחרי הכל, קנטור השתגע, גדל השתגע, ניוטון השתגע זמנית (ר' פרק 8. 8), וגם גוילן חזר בתשובה לפני כמה שנים ונעשה למטיף. ובכל זאת, היו כמה מקרים שגרמו לפיסיקאים להתייחס אל "עיקרון השפע" ברצינות.

1. 3 הכוח והיופי של חוק הטבע

יש אמירה מפורסמת של ריצ'רד פיינמן (1918 - 1988, נובל 1965), לא הכי תרבותית אבל קולעת: "הפיזיקה היא למתמטיקה מה שהסקס הוא לאוננות. " כיוון שהספר הזה עוסק בפיזיקה, שחוקיה מנוסחים בלשון מתמטית, בואו נראה במה מתייחדים חוקים אלה.

גם עולמו של הפיסיקאי מאוכלס בישויות "אפלטוניות" שלא ניתן לראותן באופן ישיר אבל ביטוייהן נמצאים בכל מקום. אף אחד לא ראה "אנרגיה, " "כוח" או "שדה" אלא רק את תוצאותיהם. עוד יותר אפלטוני הוא ה"חוק" הפיסיקלי: במקומות שונים ובזמנים שונים, תופעות הנראות שונות לחלוטין מצייתות לאותם חוקי - יסוד בדיוק מתמטי מפליא. זה מה שהפעים את איינשטיין, שאמר "הדבר הכי פחות מובן בעולמנו הוא עובדת היותו מובן. "

וכמו המתמטיקה, גם הפיזיקה מוליכה אותנו אל חוקים יותר ויותר אינווריאנטיים, כלומר, בלתי - משתנים. סוג חשוב כזה של אינווריאנטיות הוא הסימטריה. 72 הנה דוגמה. יושב אדם אל שולחנו ומשחק במצפן, ואחרי הרבה ניסיונות הוא רושם חוק טבע חשוב: "מחט המצפן מצביעה תמיד שמאלה. " בא חברו לבקרו והוא מראה לו את החוק שניסח, אבל החבר רואה שהמצפן מצביע דווקא ימינה, שהרי הוא מביט בו מעברו השני של השולחן! ואם יעמוד מהצד יצביע המצפן "קדימה, " "אחורה" וכו'. יש כאן, אם כן, כמה חוקי טבע לגבי אותה תופעה, שכל אחד מהם מתאים לצופה אחר, וזו לא תוצאה מרשימה במיוחד. נעריך יותר את הישגם של שני הפיסיקאים הללו כאשר, אחרי הרבה חקירות ודרישות, יגיעו לניסוח חוק מאוחד כללי יותר: "מחט המצפן מצביעה תמיד צפונה. " החוק הזה הוא יותר סימטרי ולכן גם יותר אינווריאנטי (בלתי משתנה) מקודמו, בכך שאינו תלוי במיקומו של הצופה ביחס לשולחן. אבל לא לעולם חוסן: כשיצאו שני המדענים הדגולים, מצוידים במצפנים, לסיבוב הרצאות בעולם להרצות על חידושם, ויגיעו במקרה לאולם הרצאות המצוי באי אלף רינגנס (Ellef Ringnes) צפונית לקנדה, יגלו שההדגמה נכשלת ושני מצפנים שם מצביעים - שוד ושבר - זה לכיוונו של זה! ואם יפליגו משם לנקודה הנגדית מול חוף אדלי (Adlie) שבאנטארקטיקה יגלו ששני המצפנים פונים לכיוונים הפוכים! נחוץ, אם כן, חוק אינווריאנטי עוד יותר, שלא יאבד את תוקפו אפילו בצפון או בדרום המגנטיים. לא יתעצלו השניים, יחפרו לעומק כדור הארץ ויגלו שהוא בעצם מגנט ענק המשפיע על כל המצפנים. החוק הבא שלהם יאמר, אם כן, כך: "מחט המצפן מצביעה לכיוון הקוטב המנוגד של השדה המגנטי בו היא נמצאת. " וזה ללא ספק חוק עוד יותר כללי, שכוחו יפה גם על מאדים ואפילו על נוגה, למקרה שיתחשק לשניים לנסוע ולהרצות גם שם על התנהגות המצפנים.

לפנינו אם כן שני סוגי טענות מדעיות. חוק טבע הוא כלל האומר "בהינתן גורם A תהיה התוצאה B. " עיקרון הוא כלל מסוג גבוה יותר האומר "בהינתן חוק - טבע X תקיים תוצאת החוק את הכלל Y. " כך, למשל, מהעובדה שחוקי הטבע הלכו ונעשו במרוצת הדורות יותר ויותר תקפים ומדויקים, ניסחו אנשים את העיקרון הכללי יותר השולט בהם והוא עיקרון הסיבתיות: "בהינתן אותם גורמים יופיעו תמיד אותן תוצאות. " עיקרון ספקולטיבי יותר הוא "עיקרון השפע" שהוזכר לעיל. גם המאפיינים האסתטיים של התיאוריה המדעית המעסיקים אותנו בספר זה - פשטות, אחדות, ואפילו היופי עצמו - יש להם מעמד של עקרונות. כמובן, העיקרון, כמו חוק הטבע, הוא טענה הניתנת להפרכה ולכן ממלאים העקרונות תפקיד חשוב - למעשה חשוב מאוד - בהתפתחות הפיזיקה.

כל ההתקדמויות שתראו בספר זה תהיינה מהסוג הזה: חוקים שונים המתארים היבטים שונים של הטבע מתמזגים לחוק או עיקרון אחד שהוא יותר כללי, אינווריאנטי, סימטרי, ובסופו של דבר - פשוט.

* פילוסופיה - אי שלמות שואפת לאינסוף - חלק 4.
ביסקסואליות הפילוסופים תפקיד הצופה דחפים מיניים רפואה רציונאלי שטויות רוצה להתאבד טיפוסים להיות סלבריטי אינסוף פילוסופיה שאיפות שלמות
להקשיב לעצמך, הקול הפנימי, אין סוף נקודות, סוגים של אין סוף, אינסוף נקודות, אינסוף במתמטיקה, להקשיב ללב, קונפליקט פנימי, גדלים של אינסוף, סוגים שונים של אינסוף, ללכת אחרי הלב
להקשיב לעצמך, הקול הפנימי, אין סוף נקודות, סוגים של אין סוף, אינסוף נקודות, אינסוף במתמטיקה, להקשיב ללב, קונפליקט פנימי, גדלים של אינסוף, סוגים שונים של אינסוף, ללכת אחרי הלב
... להקשיב לעצמך, הקול הפנימי, אין סוף נקודות, סוגים של אין סוף, אינסוף נקודות, אינסוף במתמטיקה, להקשיב ללב, קונפליקט פנימי, גדלים של אינסוף, סוגים שונים של אינסוף, ללכת אחרי הלב מהם השלבים המרכזיים בניתוח טקסט בשיטת NLP? אליעד כהן פותח את ... היא משום שגם הקול הפנימי נתפס לפעמים כלא מספיק טוב או אמין. הוא מסביר שהמציאות מורכבת מישויות רבות אינסופיות, כאשר האדם הוא חלק ממנה, ולכן תמיד יתקיימו בתוכו דעות מנוגדות וקונפליקטים פנימיים, שלעולם לא ניתן לפתור באופן מוחלט. מה הקשר בין הקול הפנימי לאינסוף נקודות ואינסוף סוגים של אינסוף? אליעד גם מציג דיון פילוסופי על אינסוף הנקודות הקיימות בין שתי נקודות במרחב. הוא מסביר כי בין שתי נקודות ניתן ליצור אינסוף נקודות, ומציג את הפרדוקס המתמטי שבו אינסוף מסוג אחד יכול להיות שונה מאינסוף מסוג אחר. לדבריו, האינסוף שאנו מתמודדים איתו ביום - יום הוא אינסוף יחסי, ולא אינסוף מוחלט. הוא משתמש ברעיון זה כדי להסביר מדוע לעולם לא נוכל להגיע לפתרון סופי לקונפליקטים הפנימיים, כי תמיד קיימות אינסוף אפשרויות בין כל שתי נקודות של מחשבה או החלטה. מהו הפתרון האמיתי לקונפליקט ...
תורת הקבוצות, פרדוקסים של האינסוף, קבוצה אינסופית, חשבון אינפיניטסימאלי, גדלים של אין סוף, כמה זמן עבר מהתחלת הזמן? הפרדוקסים של זנון, פרדוקסים מתמטיים, פרדוקסים לוגיים, מרחק בין שתי נקודות
תורת הקבוצות, פרדוקסים של האינסוף, קבוצה אינסופית, חשבון אינפיניטסימאלי, גדלים של אין סוף, כמה זמן עבר מהתחלת הזמן? הפרדוקסים של זנון, פרדוקסים מתמטיים, פרדוקסים לוגיים, מרחק בין שתי נקודות
... תורת הקבוצות, פרדוקסים של האינסוף, קבוצה אינסופית, חשבון אינפיניטסימאלי, גדלים של אין סוף, כמה זמן עבר מהתחלת הזמן? הפרדוקסים של זנון, פרדוקסים מתמטיים, ... בין שתי נקודות מהם עקרונות תורת הקבוצות ופרדוקסים של אינסוף? במהלך הרצאה זו, אליעד כהן ניתח את רעיונות תורת הקבוצות ופרדוקסים הקשורים לאינסוף, תוך התמקדות בנושאים כמו קבוצה אינסופית, גדלים של אינסוף, פרדוקסים של זנון וחשבון אינפיניטסימאלי. הוא פתח את השיחה בשאלה האם ניתן לחלק חומר באופן אינסופי, כשהדגיש את העובדה שבין כל שני מספרים או שתי נקודות יש אינסוף נקודות. הוא הסביר שמה שבין 0 ל - 1 כולל אינסוף נקודות, גם אם כל אחד מהם נראה כקטן. האם הזמן יכול להיות אינסופי? הוא המשיך בהסבר על אינסוף בזמן. אליעד הציג את השאלה אם יכול להיות שעבר אינסוף זמן מהתחלת הזמן, והסביר שזמן אינסופי לא יכול להתקיים, מאחר שלכל רגע בזמן יש אינסוף זמן. במילים אחרות, אם הזמן היה אינסופי, כל רגע בו היה כולל אינסוף זמן, דבר שאינו הגיוני. הוא גם הציע את המושגים של אינסוף מוחלט ואינסוף יחסי, והסביר שהאינסוף המוחלט הוא לא מציאותי, כי ברגע שמגדירים אינסוף, למעשה אנו מגבילים אותו, וזה מנוגד לאינטרס של אינסוף אמיתי. האם האינסוף הוא משהו מוחלט? המרצה פנה לשאלה האם אינסוף הוא מוחלט או יחסי, והסביר שלדבריו, אינסוף מוחלט הוא בלתי אפשרי, משום שאם מגדירים אותו, הרי הוא כבר מוגדר ומוגבל, וממילא הוא כבר לא אינסוף. הוא המשיך בהסבר על איך התפיסה שלנו של אינסוף משתנה תלוי איך אנו מודדים אותו או משווים אותו. האם ניתן לספור אינסוף? אליעד הציג את השאלה האם ניתן לספור את האינסוף. הוא טוען שבין שני מספרים יש אינסוף נקודות, אך איננו יכולים לספור את האינסוף הזה באופן ישיר. לדברי אליעד, ה
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
... של השמחה, מה שרבי נחמן אמר שצריך להיות בשמחה הוא התכוון להגיד שצריך להיות בדבקות, כי יש במקום אחר בשיחות הרן רבי נחמן כותב שמי שלא יודע את המעשה מרכבה ואת האור אינסוף שמאיר באלף הרמות וכו וכו אינו יודע מפני מה הוא שמח. הרעיון הוא שהאדם, בכל השמחות שבעולם מלבד הדבקות של הבורא והאדם צריך לשמוח בשורש, מה זאת אומרת לשמוח בשורש שהאדם ישמח מעצם ... לטובה או סיפורים אחרים, כן לשמוח מהדבר הרע עצמו. זה נקרא שמחה אמיתית. כי למה אתה שמח מהדבר הרע עצמו איך אתה יכול לשמוח מהדבר הרע עצמו עי הדבקות, עי שאתה מתבטל לאינסוף ואז טוב לך לא בגלל מה שקורה אלא טוב לך בלי להיות תלוי במה שקורה. אז רבי נחמן אמר אתם שמחים מתוך מרה שחורה. אבל אני אספר לכם מה זה נקרא להיות שמחים. ואז הוא התחיל את הסיפור. פעם ... גם אתה וכל מה שקיים יכללו במחויב המציאות. זאת אומרת אתה תבין שהכל בעצם זה מחויב המציאות. שכל האפשרי המציאות יהפך בעינך למחויב. שכל מה שאתה יודע על האלוהים, על האינסוף על האין, על הסיבה של עצמה, הכל זה יולבש על הבחינת אפשרי. מה הכוונה הכוונה היא כזו אלוהים הוא טוב וכל יכול, כולנו קיבלנו קרדיט לצורך הדיון כולנו זה אלוהים. האני של כולם זה אלוהים. אז כולנו קיבלנו קרדיט. אז אלוהים הוא טוב וכל יכול. בגלל שהוא טוב וכל יכול לכן הוא ברא אינסוף אלוהים כמותו. כמה אלוהים יש אינסוף. למה יש אינסוף אלוהים כי כל מה שקיים זה אלוהים. עכשיו, אמרתי פה דבר והיפוכו. למה כי אלוהים הוא ישות אינסופית אז אם הוא ישות אינסופית אז לא יכול להיות יותר מאלוהים אחד כי אם הוא אינסופי, איך יכול להיות יותר מאלוהים אחד אז זה דבר והיפוכו. אם יש הרבה אלוהים וכל אחד מהם הוא אינסופי אז אם אחד מספיק שהוא אינסופי זה מבטל את כל שאר הישויות, אז איך זה יכול להיות ולמרות שאמרתי דבר והיפוכו אף על פי כן זה ככה. זאת אומרת מצד האמת, כל הישויות שנפרדות אחרי הבריאה הן באחדות. כי לפי הבריאה יש לנו ... הכל היה אחד מוחלט ככה אמצעות הדעלמה איכה אמר להם - פה. הצביע עליהם פה. כל מקום זה נקרא אמצעות הדעלמה איכה. זאת אומרת כל מחשבה ומחשב הכל צמצום וצמצום מצד האמת הוא אינסוף. השכל האנושי של האדם לא תופש ככה את המציאות, אבל מצד האמת כל צמצום וצמצום שקיים בעולם מצד האמת הוא אינסוף ואין עוד מלבדו, אין עוד מלבדו על כל צמצום וצמצום, למרות שהשכל לא מבין את זה. אם אתה אומר שיש כמה צמצומים אז איך יכול להיות שכל צמצום הוא אינסופי אם הוא אינסופי אז איך הצמצומים שונים אבל אף על פי כן, מסר המלך את המלוכה לבנו בחייו. כי האתאיסטים חושבים שיש אלוהים ויש עולם ויש בני אדם שהם כאילו נפרדים מהבורא. ואלוהים ברא אותך כדי להיטיב ... אחד לא יהיה הבדל ביניהם ומצד שני עדיין יהיה הבדל ביניהם. ואז יכולות להיות כמה ישויות שכולם בעצם יהיו אלוהים ולכולם יהיה טוב אותה מידה. ומאחר שאלוהים יש לו יכולת אינסופי וטוב אינסופי הוא ברא אינסוף אלוהים כמותו. זאת אומרת, להבין את העניין - זה לא שיש אלוהים אחד ובריאה וצמצומים אלא יש לנו אינסוף אלוהים. עכשיו, נכון שזה נגד השכל, אבל מי שיחקור ויתבונן בסוף יגלה שזה הדבר. שכל צמצום הוא בעצם אינסוף, הוא אחד באחדות מוחלטת עם לפני הבריאה. לפני הבריאה פירושו של מה שאתה יודע על מה שהיה לפי הבריאה זה נכון בעצם על מה שקורה אחרי הבריאה. את אומרת של מה שאתה יודע לגבי אלוהים לפני ... צדדים של אותו מטבע. יש לנו נגיד יד אחת שיש לנו שני צדדים שונים שלה. מצד אחד היא צמצום בתוך זמן ומקום מצד שני היא בו זמנית היא בו זמנית היא בלי זמן בלי מקום, ישות אינסופית, ממלאת את כל המקום, את כל הזמן, מחייה את כל העולם כולו. לא דווקא היד, אלא כל דבר ודבר. ולכן לומר שאלוהים ברא אינסוף אלוהים כמותו יש בזה גם קאטץ מסויים, כי אם אתה אומר ברא אותם אז הם לא נצחיים אז הם לא אלוהים. כאשר אני אומר שאלוהים ברא אינסוף אלוהים כמותו לא הכוונה שיש אלוהים שברא אינסוף אלוהים כמותו. כי אם הוא ברא אותם הם כבר לא אלוהים, הם כבר נבראים. הם כבר לא קדמונים כשאני אומר אלוהים ברא אינסוף אלוהים כמותו הכוונה היא שתדע לך שמצד האמת כל מה שקיים זה אלוהים. זו הכוונה. שתבין שהבחינת אלוהים מתפשטת על כל הנבראים, על מה שנראה לך שזה נבראים תבין שמצד האמת זה הכל אלוהים, זאת אומרת אלוהים ברא אינסוף אלוהים כמותו, שתבין שהכל זה אלוהים. שיש לנו בעצם אינסוף אלוהים. כי כל ישות וישות היא אלוהים. שזה בעצם התשובה לשאלה איך אלוהים צמצם את עצמו. התשובה היא שהוא לא צמצם את עצמו. כל דבר ודבר שקיים זה עצמו מרכז היקום. מה שנקרא אמצעותא דה ... הוא מהווה את הכל וכו וכו. זה גם קשור לעניין של המקיפים מעל הזמן. מה זאת אומרת רמת מקיפים מעל הזמן לכאורה מה שהיה מקובל לחשוב שיש לנו זמן ומה שמקיף את הזמן זה האינסוף. שיש זמן ומקום שיש בתוכו מלא צמצומים ומעליהם יש את האלוהים שהוא אחד ובזה נגמר הדיון. ורבי נחמן כותב לנו שיש מקיפים מעל הזמן. מה זאת אומרת. מקיף ומקיף ומקיף מעל הזמן. אבל מעל הזמן זה כבר אינסוף. מה שייך לומר שיש מקף לאנסוף מה שייך מה יכול להקיף את האינסוף אתה אומר שיש מקיף למקיף למקיף עד
קוסמולוגיה, יקומים מקבילים, ריבוי עולמות מקבילים, תורת הקוונטים, תורת היחסות, תורת המיתרים, פירוש העולמות המרובים, החתול של שרדינגר
קוסמולוגיה, יקומים מקבילים, ריבוי עולמות מקבילים, תורת הקוונטים, תורת היחסות, תורת המיתרים, פירוש העולמות המרובים, החתול של שרדינגר
... נותן לי לדעת אם יש יקומים אחרים? שאלות אלו עשויות להיראות כלא רלוונטיות, אך יש הטוענים כי במציאות שבה הזמן והמקום אינסופיים, ייתכן שימצאו דרכים להתחבר ליקומים אחרים ולהשתמש במשאבים הנמצאים בהם. המדענים עצמם בודקים רעיונות מסוג זה מתוך סקרנות טהורה, כי לעולם לא יודעים לאן עשויים להוביל מחקרים מסוג זה. מי יודע, ... נוצרו המקום והזמן כפי שאנו מכירים אותם. תיאוריה זו נתמכת על ידי מרבית המדענים, אולם יש מי שסבורים שהזמן והמקום הם אינסופיים. לפי גישה זו, ייתכן שהיקום שלנו הוא רק אחד מתוך אינסוף יקומים, וכל מה שמתרחש ביקום שלנו יכול היה להתרחש גם במרחב ובזמן אינסופיים מחוץ לגבולותינו. האם אינסוף אפשרויות מבטיח שכל דבר אכן יקרה? ביקום אינסופי, כל תוצאה אפשרית חייבת להתממש, שכן אם היה ניתן לזרוק קובייה אינסוף פעמים, כל תוצאה אפשרית הייתה בסופו של דבר מתממשת. מכאן עולה המסקנה שאם המרחב והזמן אינסופיים, אז קיימת גם האפשרות ליקום שבו פיל בעל שלושה ראשים יכול להתקיים. יחד עם זאת, עולה השאלה אם כל האפשרויות מתממשות בפועל או אם במציאות שלנו מתקיימת רק אחת מתוך אינסוף האפשרויות. איך רעיון היקומים המקבילים משתלב בהיגיון של הזמן והמקום? אם הזמן והמקום באמת אינסופיים, כפי שמציעה הגישה של יקומים מקבילים, אז לכל מקום וזמן יש אינסוף אפשרויות שמתקיימות בו זמנית. כלומר, במקום בו אנחנו רואים שולחן, ייתכן שביקום מקביל בדיוק באותו רגע יקרה משהו אחר לחלוטין, כמו למשל פיל עם שלושה ראשים. התפיסה הזו מציעה שמה שאנו רואים במציאות שלנו הוא רק אחד מתוך אינסוף מציאויות שעשויות להתרחש בו זמנית. האם יקומים מקבילים משנים את תפיסת הבחירה החופשית? רעיון היקומים המקבילים עשוי לשנות את הדרך בה אנחנו תופסים את הבחירה החופשית. כשיש אינסוף אפשרויות, ברור שאין רק בחירה אחת בתכלס, אלא הרבה אפשרויות שמתממשות במקביל. כל דבר שקורה כאן, יש לו גרסה אחרת במציאות אחרת. את הבחירות שלנו אנחנו עשויים להבין כמציאות מקבילה שעשויה להתרחש ... איפשהו, ושהכל קורה בו זמנית. חקירות על תפיסת המקום והזמן הסברים על קוונטיקה וחתול שרדינגר משמעות הבחירה החופשית באינסוף יקומים התמודדות עם פחדים דרך הבנת הפוטנציאל האינסופי דרכי חוויה של אחדות ונפרדות הקשר בין חלומות למציאות מקבילה מה יכול לעניין ברעיון של יקומים מקבילים? השאלה על יקומים מקבילים נובעת מכך שאנשים רוצים להבין מה זה בכלל נותן לדעת שיש אינסוף מציאויות אחרות, או יקומים אחרים, שבהם מתרחשים כל מיני דברים. חלק שואלים, מה אכפת לי אם ביקום כלשהו קורה משהו? אם אי אפשר לקחת משם כסף או תועלת מעשית, למה זה חשוב?. הטענה היא שאם יש אפשרות שכן ... שהם ממש רואים את עצמם במציאות מקבילה, עם כל הפעולות האפשריות. לפי הטענה הזו, ברגע שאתה חווה את כל הצורות האפשריות באינסוף מקומות וזמנים, אתה פחות מפחד מהרע כי הוא כבר קורה איפשהו, וגם פחות רודף אחרי הטוב כי הוא כבר קיים גם ככה. האם המדע תומך בתפיסה של זמן ומקום אינסופיים? עולה כאן התייחסות לעמדה המקובלת של מדענים רבים האומרת שלמקום ולזמן יש גבול, בגלל תיאוריית המפץ הגדול: היקום התחיל לפני כ - 14 מיליארד שנה, ואז נוצרו המקום והזמן המוכרים לנו. לפי אותה תפיסה, לפני כן לא היה מקום ולא היה זמן. מנגד, נטען שיש היגיון בסיסי פשוט שלפיו המקום והזמן הם אינסופיים, תמיד אפשר להמשיך עוד ועוד במקום או בזמן. אחד ההסברים הוא שהמדענים מתייחסים לגבולות היקום שלנו, אך ייתכן שמעבר לאותם גבולות מתקיים מרחב נוסף של מקום וזמן בלתי מוגבלים. האם אינסוף אפשרויות מבטיח שכל דבר אכן יקרה איפשהו? בשלב זה מובאת דוגמת הקובייה: אם זורקים קובייה אינסוף פעמים, בהיגיון מתקבל שבשלב כלשהו יופיעו כל התוצאות האפשריות והרצפים האפשריים. מאחר שהמקום והזמן אינסופיים (כך לפי הטענה), טוענים שיש אינסוף דרכים לארגן את החומר, ולכן מתקיים גם פיל בעל שלושה ראשים איפשהו, ועוד כל צורה דמיונית שתעלה על הדעת. נשאלת גם שאלה הפוכה: אולי יש אינסוף אפשרויות, אבל במציאות בפועל מתממשת רק אפשרות אחת או רק חלק קטן מכלל האפשרויות? מועלית התהייה מי מחייב שהפוטנציאל הגדול הזה יתממש במלואו. התשובה המוצעת היא שבעצם עצם היותה של אפשרות כזו קיימת - פירושו שהיכן שהוא במרחבי האינסוף היא מתממשת. איך מגיעים לרעיון של אינסוף יקומים מקבילים? נטען שרעיון היקומים המקבילים הוא דרך להסביר את הרעיון שלפני מימוש כלשהו יש פוטנציאל אינסופי: לפני שבמציאות שלנו נבחרת צורה אחת (למשל שולחן או לא שולחן), יש פוטנציאל לכל האפשרויות. אם מסתכלים על המציאות רק מצד המימוש, אנו רואים צורה אחת בכל רגע (לדוגמה, כאן ועכשיו יש שולחן), אבל אם ... השנייה? אחת התשובות בספרות הקוונטית היא שביקום מקביל מתקיימת אותה אפשרות אחרת. כיצד הרעיון של יקומים מקבילים קשור לאינסוף מקום וזמן בו - זמנית? יש טענה שאם באמת יש אינסוף מקום ואינסוף זמן, ולא רק רצף אחד, אז לא רק שבעתיד או בעבר יופיעו
חייזרים, חוצנים, עבמים, חיים חוץ ארציים, חיים בחלל החיצון, האם יש חיים בחלל? יצורים חיים בחלל, מדע, האם קיימים חייזרים? יקומים מקבילים, חיים תבוניים, חיים מחוץ לכדור הארץ, חייזרים האם הם קיימים
חייזרים, חוצנים, עבמים, חיים חוץ ארציים, חיים בחלל החיצון, האם יש חיים בחלל? יצורים חיים בחלל, מדע, האם קיימים חייזרים? יקומים מקבילים, חיים תבוניים, חיים מחוץ לכדור הארץ, חייזרים האם הם קיימים
... האם קיימות צורות חיים תבוניות מחוץ לכדור הארץ? ההיגיון הפשוט אומר שככל שהיקום גדול יותר, כך גדלה הסבירות לקיומן של צורות חיים תבוניות נוספות. מכיוון שהיקום הוא אינסופי בזמן ובמרחב, הגיוני לחשוב שצורות חיים נוספות קיימות איפשהו. אליעד מסביר שאם קיימת אפשרות תיאורטית לישות עם שלוש קרניים או ארבע עיניים, הרי שביקום אינסופי האפשרות הזאת ככל הנראה תתממש. האם חוקי הפיזיקה שלנו נכונים בכל רחבי היקום? אליעד כהן מציג נקודה חשובה נוספת, והיא שאין לנו וודאות שחוקי הפיזיקה והמתמטיקה שלנו נכונים בכל רחבי היקום. גם אם ... להיות שבמקומות אחרים ביקום קיימים חוקים שונים לחלוטין, המאפשרים את קיומן של צורות חיים שאנחנו כלל לא יכולים לדמיין. מה הקשר בין יקומים מקבילים לחייזרים? בנוסף לאינסופיות של המרחב והזמן, קיימת גם האפשרות שיש אינספור יקומים מקבילים. יקומים מקבילים משמעותם שיש מציאויות נוספות שאולי איננו מודעים להן, וכל מציאות כזו יכולה להכיל סוגי חיים שונים. לכן, גם אפשרות זו ... שהדבר בלתי אפשרי. הוא אף מוסיף שאולי כל אחד מאיתנו יכול להיות סוג של חייזר מבלי לדעת זאת. האם יש הכרח לוגי לכך שחייזרים קיימים? מבחינה לוגית, אם זורקים קובייה אינסוף פעמים, בסופו של דבר, כל המספרים יופיעו במידה שווה. לכן, לפי אותו היגיון, ביקום אינסופי, כל האפשרויות לקיומן של צורות חיים שונות אמורות להתקיים במידה שווה. למרות שזה לא הכרחי במובן מוחלט, ההיגיון הלוגי אומר שככל הנראה ישנן צורות חיים חוצניות. אליעד מסביר כי ההיגיון הלוגי לא מחייב ... חייזרים, אך אינו מחייב באופן מוחלט את קיומם. לסיכום, האם קיימים חייזרים בוודאות? השאלה על קיומם של חייזרים היא שאלה פילוסופית ומדעית כאחד. מאחר והיקום ככל הנראה אינסופי ויש אפשרויות בלתי מוגבלות, סביר מאוד להניח שקיימות צורות חיים אחרות מלבד אלו שאנו מכירים בכדור הארץ. עם זאת, מאחר והתפיסה שלנו מוגבלת ואיננו יכולים להוכיח בוודאות שהיקום הוא אינסופי או שיש יקומים מקבילים, השאלה נותרת פתוחה. האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ? מהם יקומים מקבילים וכיצד הם קשורים לחייזרים? האם חוקי הפיזיקה שלנו תקפים בכל היקום? האם אפשר להוכיח מתמטית את קיומם של ... לא היו נתפסים כחייזרים. כך, חייזר הוא פשוט יצור שטרם התרגלנו אליו או שלא הבנו אותו לחלוטין. האם יש צורות חיים תבוניות מחוץ לכדור הארץ? לפי ההיגיון, אם היקום הוא אינסופי בזמן ובמקום, הרי שיש אינסוף אפשרויות, ולכן לא סביר שכדור הארץ הוא המקום היחיד שבו התפתחו חיים תבוניים. אם יש אינסוף זמן ומרחב, קיימת גם האפשרות של חייזרים. האם חוקי הפיזיקה בכדור הארץ חלים בכל מקום ביקום? אם היינו חייזרים - מדענים המסתמכים על החוקים הפיזיקליים הידועים לנו, יכולנו להוכיח מתמטית שחלק מהצורות האפשריות של חיים אינן יכולות להתקיים. אך אם מבינים שהיקום עשוי להיות בעל אינסוף ממדים וחוקים שונים, הרי שאין הכרח שהמתמטיקה והפיזיקה שלנו תקפים בכל מקום. האם יש יקומים מקבילים ומה משמעותם בהקשר של חייזרים? אם קיימים לא רק מרחב וזמן אינסופיים, אלא גם יקומים מקבילים רבים, הדבר מגדיל את הסיכוי לקיומם של חייזרים בצורות שונות ומשונות. זה שאיננו מבינים את זה, לא אומר שזה בלתי אפשרי. האם בהכרח יש חייזרים? על פי ההיגיון, אם נשליך קובייה אינסוף פעמים, כל מספר יופיע באותו אחוז מתוך כלל הזריקות. כך גם לגבי החיים: אם היקום הוא אינסופי, כל האפשרויות אמורות להתקיים. האם זה מחויב? לא בהכרח, אבל ההיגיון תומך בכך. לסיכום: השאלה האם יש חייזרים היא שאלה פילוסופית ומדעית כאחד. אם היקום אינסופי בזמן ובמרחב, הסבירות לכך שיש חיים מחוץ לכדור הארץ היא גבוהה מאוד. עם זאת, מאחר שאנחנו מוגבלים לתפיסת המציאות שלנו, איננו יכולים להוכיח זאת בוודאות. האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ? מהם יקומים ... האם יש בעולם שלנו ישויות שיש להן שלוש קרניים על הראש וארבעה עיניים על הגב נכון? ש: כן משהו כזה. אליעד: תשובה ההיגיון אומר שכן, למה מאחר שיש את האופציה הזאת ויש אינסוף מקום וזמן הגיוני שיש למה שלא יהיה. עכשיו אם היית חייזר בצורת מדען עוד פעם אם היית חייזר בצורת מדען גם אם היום היית איש מדע שחושב שהוא חכם והיו אומרים לך לא נכון המקום והזמן הם מוגבלים הם לא אינסופיים ויש חוקי פיזיקה מסוימים ואז הוא אומר לך אפשר להוכיח שיש צורות חיים שלא יכולות להתקיים אז היית אומר אין חייזרים או לא יכולים להיות חייזרים נניח, אבל אם אתה יותר חכם ואתה יודע שהמקום והזמן ... שהמתמטיקה שלך נכונה אולי המתמטיקה שלך היא עצמה טעות מלכתחילה ולמרות שהמתמטיקה שלך מוכיחה ששם זה ככה שם זה הפוך. ולכן אנחנו עוד פעם חזרנו למרחב מקום וזמן הם אינסופיים פלוס תוסיף אופציה נוספת שלא רק שיש מרחב מקום וזמן אינסופיים גם יכול להיות שיש לך אינסוף יקומים מקבילים, גם יכול להיות שיש יותר ממקום וזמן אחד לא רק שיש לך מקום וזמן אינסופיים גם יכול להיות שיש כמה מקום וזמן, אבל איך זה יכול להיות זה שאתה לא יודע איך זה יכול להיות זה לא אומר שזה לא יכול להיות, אז אם יכול להיות אינסוף מקום וזמן שכל אחד מהם הוא בגודל אינסופי ויש אינסוף אפשרויות אז למה שתחשוב שרק אתה קיים, איזה לא רק אני קיים מה קרה מה אולי אתה אחדש מהחייזרים. אתה הבנת, אוקי שאלות על זה על חייזרים וחוצנים? ש: מה הכוונה שיכול להיות אבל זה לא וודאי, לא וודאי שיש? אליעד: מה האמת, הגיונית ברמה הלוגית עוד פעם מי אמר שזה נכון הרמה הלוגית אבל ברמה הלוגית אם תיקח קובייה ותזרוק אותה אינסוף פעמים אז זה יצא על כל המספרים באופן שווה, זה נכון? ש: כן. אליעד: אם תיקח קובייה שיש לה חמש צלעות, סתם שש צלעות שבע זה לא משנה כמה צלעות ותזרוק אותה אינסוף פעמים בסך הכל הסופי תבדוק שיצא על אותו מספר את אותה כמות זה, נכון אמת מה זה בעצם אומר שכשיש לך אינסוף אפשרויות ומקום וזמן אינסופיים ההיגיון אומר שיש את כל האפשרויות. אתה הבנת מאחר שיש אינסוף אפשרויות ואינסוף מקום וזמן אז הגיוני שיש את כל האפשרויות, בתוך
אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף
אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף
... אלוהים? טענה אחרת שאליעד מציג היא שאלוהים, מעצם הגדרתו, הוא ישות אינסופית ושלמה, ולכן לכאורה לא ייתכן שיהיו כמה ישויות אינסופיות. אך הוא טוען שגם טענה זו מוגבלת על ידי ההיגיון האנושי. האדם לא מסוגל לתפוס ריבוי של ישויות אינסופיות, אך העובדה שהשכל האנושי מוגבל לא מוכיחה שזה בלתי אפשרי אובייקטיבית. כיצד ייתכן בכל זאת שיש כמה אלוהים אינסופיים? אליעד מסביר שאפשר לדמיין שהאינסוף אינו חייב להיות מוגבל לישות אחת. למשל, יכולות להיות כמה ישויות שכל אחת מהן אינסופית, כל אחת ממלאת את כל המקום והזמן, ובכל זאת הן קיימות בו זמנית בלי להפריע זו לזו. זה ... עדיין עשוי להיות אפשרי במציאות שמעבר לשכל. איך ייתכן שיש ריבוי אינסוף ובכל זאת אחדות? אליעד מציין נקודה עמוקה יותר: כשמבינים לעומק, אפשרי המציאות ומחויב ... כאחד. כלומר, כל דבר שהוא מוגבל (אפשרי) מתברר בסופו של דבר גם כאינסופי (מחויב), ואז אפשר לתפוס את המציאות כקיימת בריבוי אינסופי אך גם כאחדות מוחלטת. הוא משתמש במושגים מקיף ופנימי, ומסביר שיש אינסוף בתוך אינסוף, כך שיש הרבה אלוהים שכל אחד מהם אינסופי, אך יחד הם מתאחדים לישות אחת. האם הזמן והמקום הם בעצם אלוהים? אליעד מוסיף טיעון נוסף, ומציע שאם מתבוננים לעומק, כל המציאות בנויה על שני דברים אינסופיים בסיסיים - המקום והזמן. כל דבר שקיים נמצא בתוך המקום והזמן, וכך הוא מגדיר את שני אלה כשני אלוהים אינסופיים שתמיד קיימים. הוא שואל באופן רטורי, מה ההבדל בין אלוהים הדתי שאינו נמצא במקום ... בתוך המקום והזמן, המקום והזמן הם ישויות עליונות יותר. האם להיות אינסופי זו בעצם מגבלה? לקראת הסוף, אליעד מציע מחשבה נוספת: עצם ההגדרה של אלוהים כישות אינסופית יוצרת מגבלה, משום שהיא מונעת ממנו להיות ישות סופית. כך, במובן מסוים, האינסוף עצמו מוגבל בעצם היותו אינסופי בלבד. כלומר, קיומו של אינסוף יוצר אוטומטית גם מושג של סופיות, ושוב אנחנו מוצאים שניים: ישות אינסופית וישות סופית. מה המסקנה הסופית לגבי אפשרות ריבוי אלוהים? אליעד מסכם את הנושא ואומר ... פותרים את הסתירות והבעיות העמוקות שנמצאות בבסיס הרעיון של אלוהים אינסופי ובלתי מוגבל. האם אלוהים יכול להגביל את עצמו? מהו פרדוקס האבן? האם מושג האינסוף מצביע בהכרח על אחדות מוחלטת? כיצד מתייחסים לרעיון של כמה סיבות ראשונות? האם יכול להיות יותר מאלוהים אחד? האם המקום והזמן הם אלוהים? האם אינסוף זו מגבלה? האם יכול להיות יותר מאלוהים אחד? בטענה המקובלת של הדתיים נטען שלא יתכנו ... דתית נוספת שלפיה לא יתכן יותר מאלוהים אחד, כי אלוהים מוגדר כישות אינסופית, ולא הגיוני שבאותו מרחב אינסופי יהיו כמה ישויות מקבילות. עם זאת, נטען שגם זה מבוסס על מגבלה של השכל האנושי, שלא תופס ריבוי של אינסוף. ייתכן שבמציאות על - שכלית כן ייתכנו כמה ישויות אינסופיות או כמה סיבות ראשונות. בהמשך, נטען שיש גישה הרואה את כל הקיים כאינסוף אחד, אך באותו זמן אפשר לומר שיש ריבוי אינסופי שקיים במקביל, משום שאפשרי המציאות ומחויב המציאות הם בעצם היבטים של אותה מהות. כך מתגלה שייתכן שיש הרבה אלוהים (הרבה אינסוף), ובכל זאת הם מתאחדים לישות אחת. עוד רעיון הוא לזהות שני אלוהים בדמות המקום והזמן, ...
מהי אחדות הבורא? אלוהים אין סופי, סוגים של אין סוף, אין סוף שאינו ניתן לחלוקה, ישות מורכבת, ישות מופשטת, איך אלוהים צמצם את עצמו? סוד הצמצום, החלל הפנוי, מה זה הכל אחד? מה זה אחד? בריאת העולם יש מאין, ייחוד השם, אמונת היחוד
מהי אחדות הבורא? אלוהים אין סופי, סוגים של אין סוף, אין סוף שאינו ניתן לחלוקה, ישות מורכבת, ישות מופשטת, איך אלוהים צמצם את עצמו? סוד הצמצום, החלל הפנוי, מה זה הכל אחד? מה זה אחד? בריאת העולם יש מאין, ייחוד השם, אמונת היחוד
... לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר בהרצאה את המשמעות העמוקה של המושג אחדות הבורא, תוך התייחסות לאינסופיות האלוהים, סוגי אינסוף, ההבדל בין אינסוף שניתן לחלוקה לבין אינסוף מוחלט שאינו ניתן לחלוקה, וכיצד נוצר העולם מתוך אחדות הבורא באמצעות הצמצום. אליעד מבקש להבין כיצד דבר אחד אינסופי, ללא גבול וללא חלקים, יכול היה ליצור עולם של נפרדות ומציאות שיש בה גבולות וחלקים. האם יכול להיות דבר אינסופי עם התחלה או סוף? אליעד מסביר את ההבדל בין אינסוף יחסי לאינסוף מוחלט. כדוגמה, הוא משתמש בציר המספרים: כאשר מסתכלים על ציר המספרים, יש שני סוגים של אינסוף: אינסוף יחסי (למשל מ - 2 עד אינסוף), שהוא אינסוף אך יש לו גבול בצד אחד, ואינסוף מוחלט, כמו המספרים ממינוס אינסוף ועד פלוס אינסוף, שאין לו שום גבול. אינסוף מוחלט פירושו שאין גבול או סוף כלל. לעומת זאת, אינסוף יחסי יכול להיות מוגבל מנקודה מסוימת והלאה, ולכן יש לו התחלה אך אין לו סוף או להפך. מדוע אי אפשר לחלק אינסוף מוחלט לחלקים? אליעד מסביר שכל דבר שניתן לחלקו, חייב להיות מורכב מחלקים. אם יש ישות אינסופית המורכבת מחלקים אינסופיים, אפשר תיאורטית לחלק אותה לחלקים אינסופיים, אך זה אינסוף יחסי מכיוון שכל חלק הוא מוגבל ויש לו גבול. לעומת זאת, ישות אינסופית מוחלטת, שאינה מורכבת מחלקים שונים, לא ניתנת לחלוקה, כי אין לה חלקים ואי אפשר לסמן בתוכה גבולות. זאת ישות אחת מוחלטת, פשוטה במובן של אינה מורכבת כלל. איך אלוהים יצר את העולם אם הוא אינסופי? אליעד כהן מתייחס לשאלה המורכבת של איך אלוהים צמצם את עצמו?, מה שמכונה בתורת הקבלה סוד הצמצום. הרעיון אומר שלפני בריאת העולם הייתה קיימת רק ישות אחת אינסופית, אלוהים. אבל אז, אלוהים צמצם את עצמו ופינה מקום לבריאת העולם. אליעד מציג כאן קושי לוגי מרכזי: איך אפשר שישות אינסופית, שאין לה גבול, תצמצם את עצמה? שהרי לצמצם משהו דורש יצירת גבול, וזה סותר את הרעיון של אינסוף מוחלט. אליעד מדגיש שאין כאן פתרון פשוט. אם האלוהות באמת אינסופית, בלתי מוגבלת ובלתי ניתנת לחלוקה, אז אי אפשר לצמצם אותה או להזיז אותה הצידה כי אין לה גבולות. לכן, הצמצום שהקבלה מדברת עליו אינו צמצום במובן של חלוקת האינסוף לחלקים אלא מושג מופשט יותר, רעיון פנימי של כאילו צמצום ולא צמצום פיזי. האם אלוהים יכול להיות ישות מורכבת ... בהכרח זקוקה למשהו ראשוני ממנה שירכיב אותה, ולכן ישות כזו אינה יכולה להיות המקור הראשוני והאינסופי. הישויות שאנחנו מכירים הן תמיד מורכבות מחלקים שונים. לעומת זאת, אלוהים חייב להיות אחד, ישות פשוטה, לא ... באמת להגדיר את אלוהים בשום צורה, מכיוון שכל הגדרה בהכרח מגבילה אותו. אם אומרים שאלוהים הוא אינסופי, כבר הגבלנו אותו להגדרה של
המלון של הילברט, גדלים של אין סוף, סוגים של אין סוף, חידות מתמטיות, חידות מתחכמות, חידות קשות, חידות היגיון, מתמטיקה, קבוצות אין סופיות, פרדוקסים במתמטיקה, ניסוי מחשבתי
המלון של הילברט, גדלים של אין סוף, סוגים של אין סוף, חידות מתמטיות, חידות מתחכמות, חידות קשות, חידות היגיון, מתמטיקה, קבוצות אין סופיות, פרדוקסים במתמטיקה, ניסוי מחשבתי
... של אין סוף, סוגים של אין סוף, חידות מתמטיות, חידות מתחכמות, חידות קשות, חידות היגיון, מתמטיקה, קבוצות אין סופיות, פרדוקסים במתמטיקה, ניסוי מחשבתי מהו המלון של הילברט ומה ההפתעות שמביאות קבוצות אינסופיות? המלון של הילברט הוא ניסוי מחשבתי, שהומצא על ידי המתמטיקאי דוד הילברט, שמטרתו להמחיש את התופעות המוזרות והלא אינטואיטיביות הקשורות בקבוצות אינסופיות. ניסוי זה מתאר מלון שמכיל אינסוף חדרים, כאשר כל חדר ממוספר במספר טבעי (1, 2, 3, 4.)... הכוונה כאן היא להדגים את ההתנהגות של קבוצות אינסופיות, שעלולות להיראות בלתי הגיוניות עבור אנשים שמורגלים בקבוצות סופיות. מה קורה כשהמלון מלא אך מגיע אורח חדש? על פי הסיפור, בעל המלון מגלה שכל החדרים ... לפנות חדר ראשון לאורח החדש, למרות שהמלון היה מלא. ההפתעה כאן היא שאף על פי שלפי השכל הישר, אם כל החדרים תפוסים לא ניתן להכניס אורח נוסף, תהליך זה מוכיח כי אפשר למצוא פתרון גם במצבים של מילוי אינסופי. האם תמיד ניתן להוסיף אורח נוסף? כמו כן, התשובה לשאלה אם ניתן להכניס אורח נוסף גם כאשר כל החדרים תפוסים, תלויה בהבנה של מושג האינסוף. בהגדרה של אינסוף, אין סיום ואין גבול, ולכן תמיד אפשר להזיז את האורחים ולפנות מקום. אולם, ברגע שאנחנו מתארים את המלון ככזה שהוא תמיד יכול להכיל אורח נוסף, אנחנו עוסקים בקבוצת אינסוף שמאפשרת הזזה כלשהי של האורחים, מה שמוביל אותנו לתובנות מתמטיות והגיוניות מורכבות. מהו ההבדל בין אינסוף סופי לאינסוף מוחלט? בהמשך, נגעו המשתתפים גם בהבדל בין אינסוף סופי לבין אינסוף מוחלט. אינסוף סופי הוא מצב שבו יש גבול לכמות, אך הגבול הזה כל כך רחוק שהוא נראה כאילו אין גבול. אינסוף מוחלט הוא מציאות שבה לא קיים גבול לכלום, מה שמוביל לתוצאות בלתי הגיוניות כמו היכולת תמיד להוסיף עוד חדרים או אורחים למלון, כפי שהוסבר בסיפור של הילברט. האם התיאור של אינסוף חדרים יכול להחיל על מציאות אחרת? הסיפור עוסק גם בקבוצות אינסופיות בתחום הפיזיקה והמתמטיקה, ומדגיש את העובדה שאינסוף לא תמיד מרגיש אינסופי למי שנמצא בתוכו. לדוגמה, אם יש אינסוף מספרים זוגיים, כל מספר זוגי נמצא בקבוצה, אולם התוספות וההבנה שלנו עליהם מצריכות מחשבה עמוקה יותר על גבולות אינסופיים במציאות שלנו. הסיפור של המלון של הילברט מעלה שאלות רבות על אינסוף, כמו האם יכולות להיות שתי קבוצות אינסופיות ולמה התוספות של אינסוף אינן תמיד אינטואיטיביות. השאלות הללו נוגעות הן למתמטיקה והן לפיזיקה, והן מצביעות על חוסר ההבנה הראשונית שיכולה להיות לנו כאשר אנו מתמודדים עם מושג האינסוף. המלון של הילברט תכונות אינסופיות הוספת אורחים למלון אינסופי הבנת אינסוף מוחלט מהו אינסוף?
טיפים לאנשי מכירות, טעויות במכירות, איך למכור יותר? פשוט למכור, קשה למכור, יעוץ לאנשי מכירות, הדרכה לאנשי מכירות, איך להיות איש מכירות מצליח? להצליח בתור איש מכירות, טיפים לאיש מכירות
טיפים לאנשי מכירות, טעויות במכירות, איך למכור יותר? פשוט למכור, קשה למכור, יעוץ לאנשי מכירות, הדרכה לאנשי מכירות, איך להיות איש מכירות מצליח? להצליח בתור איש מכירות, טיפים לאיש מכירות
... את המוצר בצורה שמתאימה לצרכים האישיים שלו. לכל מוצר יש אינסוף דרכים למכור אותו, אך הדרך המוצלחת ביותר היא זו שמתאימה ללקוח. במקרה שבו לא ברור מה הלקוח מחפש, יש לשאול אותו על צרכיו, ואז להציע את המוצר שמתאים לו ביותר. מה גורם למכירה להרגיש קשה? רבים ... האם יש דרכים לא הגיוניות למכור? אליעד כהן מסביר שיש אינסוף דרכים למכור, אך לא כל הדרכים הגיוניות. הרבה פעמים ניתן למצוא דרכים לא הגיוניות למכור, אך בסופו של דבר, הדרך הגיונית היא שתוביל לתוצאה הטובה ביותר. יש להימנע מדרכים לא הגיוניות שלא מתאימות ... במדויק. האם יש דרכים לא הגיוניות למכור? אליעד מדגיש שיש אינסוף דרכים למכור מוצרים, אך לא כל הדרכים הגיוניות. הרבה פעמים ניתן למצוא דרכים לא הגיוניות למכור, אבל בדרך כלל הדרך הגיונית תוביל לתוצאה טובה יותר. לדוגמה, אם תנסה להמציא שיטות מכירה אקראיות ... הצרכים שלו מה הוא מחפש ולפי זה גם תדע איך למכור לו כי יש אינסוף דרכים למכור כל מוצר, יש הרבה מאוד דרכים למכור לו אמרתי אינסוף עכשיו החלפתי עם הרבה מאוד אבל יש הרבה מאוד דרכים למכור כל מוצר. מה האמת שיש אינסוף דרכים או הרבה מאוד דרכים? ש: הרבה מאוד. אליעד: בטוח שיש הרבה מאוד אולי יש אינסוף האמת היא שיש אינסוף דרכים למכור כל מוצר. ש: השאלה מה ההגדרה שלך למכירה. אליעד: השאלה מה ההגדרה של דרכים רק אלא מה שרוב הדרכים לא יהיו הגיוניות אז ביחס לדרכים ההגיוניות יש הרבה דרכים, אובייקטיבית יש אינסוף דרכים בפועל יש הרבה דרכים כי רוב הדרכים הן לא הגיוניות נניח נכון. ש: איזה דרכים לא הגיוניות? אליעד: לכשף אותו סתם לא משנה יש מלא דברים שאפשר לנסות למכור אבל זה דרכים לא הגיוניות יש אומנם אינסוף דרכים אבל רובן לא הגיוניות. ש: איך יודעים גם אם נניח שאתה אומר לדוגמה אינסוף גם ההגיוניות כמה תספור כמה? אליעד: לא משנה הרבה זה כבר יותר קטן אבל מה שאני בא להגיד שנייה, מה שאני בא להגיד אבל יש לך מוצר וידאו טייפ עכשיו איך נגיד אתה יכול למכור את הוידאו טייפ הזה אתה ...
סוף ואין סוף, סוגים של אין סוף, מוחלטות, יחסיות, פרדוקסים של אין סוף, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים, מהות וצורה, סוגים של מהות, סוגים של צורות, מרחב הזמן, מרחב המקום
סוף ואין סוף, סוגים של אין סוף, מוחלטות, יחסיות, פרדוקסים של אין סוף, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים, מהות וצורה, סוגים של מהות, סוגים של צורות, מרחב הזמן, מרחב המקום
... האין - סוף המוחלט והאין סוף היחסי. אין סוף מוחלט הוא אינסוף שאין לו גבול, ולא ניתן לתפיסה או למדידה כלל. לעומת זאת, אין סוף יחסי הוא אינסוף שנתפס ככזה רק ביחס למשהו אחר. למשל, זמן ומקום יכולים להיתפס כאינסופיים באופן יחסי - זמן תמיד אפשר להאריך, ומקום יכול להיות אינסופי כשחושבים עליו באופן יחסי. אבל בפועל, גם הזמן וגם המקום הם צורות בלבד, ולא אינסוף מוחלט. לדוגמה, כשאומרים היקום הוא אינסופי, זו אמירה יחסית בלבד, מכיוון שיש נקודת ייחוס פנימית בתוך המציאות שאנו מודדים לפיה. האינסוף האמיתי והמוחלט, לפי אליעד, הוא מעבר לכל מדידה והגדרה. לכן, כאשר מדברים על זמן, אפשר להגיד שהזמן הוא אינסופי כי תמיד יש עוד רגע ועוד רגע, אבל ביחס למציאות עצמה - גם הזמן הוא צורה בלבד, ולא מהות מוחלטת. האם אפשר להוכיח את קיום אלוהים באמצעות האינסוף? אליעד כהן מסביר שהשאלה לגבי הוכחת קיומו או אי - קיומו של אלוהים קשורה קשר ישיר להבחנה בין אינסוף מוחלט לבין אינסוף יחסי. אם מנסים להוכיח את קיומו של אלוהים כישות מוחלטת, אז אם אלוהים היה באמת מוחלט באופן מוחלט, הוא היה אמור למלא את הכל ללא אפשרות לקיומן של ... שום נפרדות. עצם קיומה של נפרדות מוכיח לכאורה שאין אינסוף מוחלט במובן שהכל ממולא רק על ידי ישות אחת. לפיכך, או שיש אינסוף מוחלט שאין בו מקום לנפרדות, או שהנפרדות היא ההוכחה שאין אינסוף מוחלט, ולכן גם אין אלוהים במובן המוחלט של המילה. הוא מוסיף שגם אם נוכיח שדבר מסוים הוא אינסופי, עדיין זו יכולה להיות רק הוכחה לאינסוף יחסי ולא מוחלט. איך מתבטא ההבדל בין מהות וצורה בחיים? לסיכום, אליעד מציע הסתכלות מעשית על מהות וצורה באמצעות שאלות מהחיים: במה כדאי להתמקד יותר ... במה להתמקד. מהות מוחלטת מה ההבדל בין מהות לצורה? מהו אינסוף מוחלט? מה ההבדל בין אינסוף יחסי למוחלט? הוכחה לקיומו של אלוהים? מה חשוב יותר, מילים או מנגינה? האם האינסוף הוא מוחלט או יחסי? מה ההבדל בין מהות לצורה ואיך זה קשור לסוגים של אין סוף? בהרצאה זו, אליעד עוסק בהבדל בין מהות וצורה, ודן במונחים של מוחלטות ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אינסוף
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אינסוף, איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשפר את הזיכרון? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפרש חלומות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לנהל את הזמן? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשנות תכונות אופי? איך לא להישחק בעבודה? איך להיגמל מהימורים? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בזוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך למצוא זוגיות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: אינסוף, איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם עצבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם הכל אפשרי? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? אולי אנחנו במטריקס? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות מאושר? האם יש משמעות לחיים? מי ברא את אלוהים? למה העולם קיים? למה לא להתאבד? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע בעולם? האם באמת הכל לטובה? בשביל מה לחיות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש בחירה חופשית? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם המציאות היא טובה או רעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצינג מומלץ, מאמן אישי לאורח חיים בריא, אימון אישי לתזונה נכונה בנושא אינסוף - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1172 שניות - עכשיו 21_08_2025 השעה 19:33:19 - wesi4