ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אוקסיטוצין ✔לחץ חברתי ומצבי סיכון בגיל ההתבגרות - תרבות או גנטיקה? ✔בגיל ההתבגרות הופכים הילדים המתוקים שלנו, שעד אז העריצו אותנו, למבקרים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨לחץ חברתי ומצבי סיכון בגיל ההתבגרות - תרבות או גנטיקה?
בגיל ההתבגרות הופכים הילדים המתוקים שלנו, שעד אז העריצו אותנו, למבקרים הכי קשים של אישיותנו והתנהגותנו. בתקופה זו אנו הופכים בעיניהם מדמויות חיקוי אידיאליות לאנשים רבי מגרעות, מיושנים וחסרי תובנה לחיים האמיתיים.

אז את מי הם מעריצים? מי האידיאל שלהם במקומנו?

החבר'ה!

יותר מאשר בכל גיל אחר, המתבגר צריך את תחושת השייכות לקב' השווים שלו. הוא מוכן לעשות הרבה מאוד כדי להשתייך ולהיות מקובל בחברה. בנוסף להכרה חברתית הם גם מחפשים ריגושים והשילוב יוצר סכנות רבות. במקרים רבים יהיו בני הנוער מוכנים לשתות כמויות גדולות של אלכוהול, להתנסות בסמים, להשתתף במין קבוצתי ובמשחקים מסוכנים, לנהוג בלי רישיון, ועוד מגוון התנהגויות סיכוניות שהם יעשו בד"כ בחבורה בעיקר כדי לזכות בפופולאריות.

כשהייתי נערה ורציתי להצטדק בפני הורי על שטויות שעשיתי בנימוק המנצח ש: "כולם עשו בדיוק כמוני", אמא שלי נהגה לענות לי בשאלה: "ואם כולם יקפצו מהגג, גם את תקפצי?"

אינני זוכרת אם עניתי לה, אבל האמת היא ש - כן, הייתי קופצת!

כשעושים שטויות בחבורה האחריות מתפזרת וזה יוצר תחושה מדומה של לגיטימיות. הלחץ החברתי גורם לבני הנוער לעשות דברים שהם בכלל לא התכוונו אליהם מראש. ברוב המקרים אף אחד מהם לא מעיז לשבור את האחידות, להשבית את השמחה ולצעוק "חבר'ה השתגעתם? תפסיקו מיד!"

ד"ר לורנס סטיינברג - פסיכולוג התפתחותי מומחה בחקר גיל ההתבגרות - ערך ניסוי שבו ביקש מבני נוער להשתתף במשחק וידאו. במשחק עליהם לחצות את העיר בנהיגה במהירות הגבוהה ביותר האפשרית בתנאי השטח המוצגים במשחק. בני נוער ששיחקו בחדר ריק נטלו סיכונים בערך כמו מבוגרים. אולם כאשר הכניס סטיינברג לחדר את חבריו של המשתתף, נמצא כי הנער הסתכן פי שתיים. תופעה זו לא נמצאה אצל מבוגרים שהשתתפו באותו ניסוי.

מסקנותיו של סטיינברג הן כי המתבגרים נטלו יותר סיכונים לא משום שהמעיטו בערך הסיכון, אלא משום שייחסו משקל רב יותר לתגמול החברתי שהם עשויים לקבל והגיבו אליו בעוצמה.

הערכה מחברים ותחושת קבלה הן גמול חשוב ומרכזי שמשפיע באופן משמעותי על תהליך קבלת ההחלטות של מתבגרים, והם מוכנים להסתכן, יותר ממבוגרים, במצבים שבהם הסיכון הוא מתגמל עבורם.

הניסוי של סטיינברג אמנם שופך אור על התופעה החברתית, אולם אינו מסביר לנו את מקורותיה

* מדוע הגמול החברתי הוא כל כך חשוב בגיל הזה?

* מדוע הערכה מבני גילם חשובה לנערים יותר מהערכת מבוגרים?

* מדוע התנהגויות סיכוניות זוכות להערכה כה רבה בקרב בני נוער?

* מדוע אין הפחד מסיכון החיים עצמם גובר על הגמול החברתי?

ריגוש, חידוש, סיכון, חברת בני אותו גיל

כל אלו מביאים לכך שבני נוער נוטים לעשות מעשים טיפשיים ומסוכנים בחבורה.

להתנהגות זו יש הסברים גנטיים ואבולוציוניים מעניינים. הייחוד של תקופת גיל זו נובע מגנים ותהליכים התפתחותיים שתפקידם להפיק יצור אנושי שמסוגל לעזוב את ביתו הבטוח ולעבור לטריטוריה לא מוכרת באופן הטוב ביותר

ההסבר הגנטי:

* בתקופת ההתבגרות מגיעה לשיאה רגישות המוח לדופאמין - חומר המפעיל אזורים של הנאה מגמול ומשפיע בכך על לימוד דפוסים וקבלת החלטות. הדבר מסביר את מהירות הלימוד והפתיחות לגמול של מתבגרים ואת תגובתם הרגשית החזקה להצלחה ולכישלון.

* חומר נוסף שהמוח רגיש אליו במיוחד בתקופה זו הוא אוקסיטוצין - הורמון עצבי אשר גורם בין היתר לכך שקשרים חברתיים יהיו מתגמלים יותר.

* מחקרי מוח מראים שהמוח שלנו מגיב לנידוי חברתי באותו אופן שהוא מגיב לאיומים על בריאות פיזית או אספקת מזון. ממצא זה יכול להסביר גם מדוע מפתחים מתבגרים הפרעות אכילה ודיכאון, במקרים שהם חוששים מנידוי חברתי הקשור במראה החיצוני שלהם.

הרשתות והדינאמיקות העצביות במוח הקשורות בגמול ובאינטראקציה חברתית שלובות זו בזו ומופעלות בד"כ ביחד. זה יכול להסביר את המידה הבלתי רגילה של הנאה ששואבים בני נוער מאינטראקציות חברתיות ואת המרכזיות הרבה שהם נותנים להתנהגות זו.

ההסבר האבולוציוני:

המתבגרים אמנם נולדו לעולם שהקימו הדורות הקודמים, אולם את רוב חייהם יחיו בעולם שייבנה מחדש וינוהל ע"י בני גילם - העמיתים שלהם. הכרת אותם עמיתים ובניית מערכות יחסים איתם הם גורמים מכריעים בהצלחה עתידית ולכן בעלת חשיבות מרבית וגורלית בחייהם. ההשקעה בבני גילם היא השקעה בעתידם.

בנוסף, התשוקה הזו לחברים בני אותו גיל היא ביטוי של משיכה כללית לחדשנות שמציעים להם חברים חדשים, יותר מאשר המשפחה הישנה והמוכרת. חדשנות מביאה איתה ריגושים ולריגוש נמשכים המתבגרים כמו פרפרים לאש.

הסתגלות לחיים בוגרים היא אמנם חשובה, אולם החלטות אומללות של נער כגון שימוש בסמים ואלכוהול, משחקים מסוכנים, נהיגה פרועה ופשע, גובים מחיר כבד.

אנו ההורים צריכים לספק להם הגנה מפני הסכנות הקשות ביותר של העולם וללמד אותם לנקוט תגובות ראויות לכל השאר.

בני נוער רוצים ללמוד! בעיקר מבני גילם, אך גם מאיתנו המבוגרים. המחקרים מצביעים על כך שכאשר הורים ומתבגרים מקיימים קשר טוב ביניהם שכולל הדרכה כיצד לשמור על עצמם ויחד עם זה מאפשרים להם לחוות עצמאות, הילדים בד"כ מצליחים יותר בחיים.

במקום להפעיל את סמכותנו בלבד, עלינו להציע למתבגרים שלנו את הידע שצברנו כתוצאה מהחוויות והקשיים שאנחנו עברנו בהתנהלותנו בעולם, ובכך לגרום להם להכיר בכך שגם ההורים יכולים להציע להם כמה דברי חכמה.

כדי לבצע משימה חשובה זו עלינו למצוא את הזמן והנסיבות המתאימות לכך ולעשות זאת תוך הבנה וכבוד למשימות ההתפתחותיות ולסדרי העדיפויות המשתנים של המתבגר.
חכם משפחה לחקות לזכור טריטוריה מערכות יחסים ריגושים הסרת אחריות חששות משיכה איום גנטיקה חברויות חברות חברים לחץ לחץ חברתי מצבי סיכון סיכון תרבויות תרבות
סקס זהות מינית וחשק מיני
... במצב וכו אבל בפועל אנחנו רק עכברי מעבדה. ואיך זה בעצם עובד? כאשר אתה רואה אישה בעלת נתונים לשמש לך לרבייה, המוח שלך מפריש אוקסיטוצין. האוקסיטוצין מכונה גם סם אהבה. כי כשמו כן הוא - סם. הסם הזה תפקידו לגרום לך ללכת ולהילחם על האישה שמצאת בה ... באופן מידי. אז אומנם אתה לוקח לעצמך קרדיט לחיזור, לכיבוש ולגמירה... כי זה טוב לאגו... אבל מצד האמת שימשת ככלי במשחק של ה. האוקסיטוצין שמשמש כסם, הוא זה שדאג שאתה תמלא את תפקידך. בזמן שאתה חושב שאתה עושה זאת מרצון. ממש כמו עכבר במבוך שמגיע לפתח בו נמצאת ... עשה את שלו, הכושי יכול ללכת אם זה היה באמת תלוי בך, אתה היית ממשיך לעוד ועוד אורגזמות. בעיקר כשהגמירה לא משמשת לרבייה. האוקסיטוצין מופרש כדי לסמם אותך לעבר ישות רבייה מתאימה. המטרה היחידה שנוצר אצלך חשק מיני היא עבור העמדת צאצאים בלבד! כל העונג ... מבוססים הבשמים אגב). - וזה למה האגן והחזה הם האיברים המושכים יותר את הגבר (אלו איברי רבייה נשיים) וכו כל מי שהמוח שלו מפריש אוקסיטוצין שמסמם אותו לעבר אובייקט שהוא לא למטרת רבייה, סוטה מהיעוד שלו. משהו השתבש בזמן גיבוש הזהות המינית התקינה שגרם לו לשנות ...
אהבה - מבוא
... של השינויים המעגליים במוח - גורם לאופוריה, תאווה, אובססיביות, יתר מרץ, חוסר שינה, חוסר תיאבון ותשומת לב ממוקדת באדם הנאהב. ההורמון אוקסיטוצין מופרש בעת קיום יחסי מין ואחראי על הגברת הקשר הרגשי. אנדורפינים והורמון הוזופרסין אחראים להתמוגגות סממני האהבה הראשונים ולייסוד קשרים ארוכי ... את השני באופן רציונלי. בשלב זה מערכת היחסים או חזקה מספיק בשביל להימשך, או שהיא פשוט מתפוררת. אם היא נמשכת, אז האנדרופינים, הורמון האוקסיטוצין והוזופרסין - דואגים לשמר את מערכת היחסים. האהבה בדת היהודית שלוש מצוות הקשורות לאהבה ביהדות הן: אהבת הרע - ואהבת לרעך כמוך (ויקרא יט 18) אהבת ...
אפידורל - בעד ונגד
... וסקרניים ובמצב רגוע. באופן אוטומטי הוא מנסה מיד לינוק. (במידה ולא לוקחים אותו מהאם). הטבע היה מספיק חכם כדי ליצור מצב זה, מאחר ולהנקה מיידית יש השפעה פיזיולוגית גם על האמא: בזמן ההנקה מופרש החומר אוקסיטוצין שמסייע לכיווץ של הרחם לצורך הוצאת השלייה. כאשר אין יניקה, האם מקבלת עוד פיטוצין לדמות את פעולת ...
חרדה חברתית - מבוא
... לפני אירוע מעורר חרדה (שכיח בשימוש מידי פעם ולא על בסיס יום יומי), אפשרות תרופתית נוספת שהיא חדשה יחסית היא הורמון ששמו אוקסיטוצין המשפר יכולות חברתיות. ...
מהי אהבה? הגדרות רבות לאהבה... אז מהי אהבה?
... לפעימות הלב המואצות וההתרגשות. האפקט המשותף של הכימיקלים הללו ושינויים במעגלים עצביים במוח גורם לאופוריה, תאווה, אובססיביות, יתר מרץ, חוסר שינה, חוסר תיאבון ותשומת לב ממוקדת באדם הנאהב. הורמון האוקסיטוצין אחראי לרתימת מערכת היחסים בין הנאהבים, וכאשר הם מקיימים יחסי מין ההורמון מופרש ומגביר את הקשר ...
מהי אהבה? מהי התאהבות?
... באובססיביות כלפי בן בת הזוג הנאהב ת. האפקט המשותף של הכימיקלים הללו + שינויים במעגלים עצביים במוח - גורם לאופוריה, תאווה, אובססיביות, יתר מרץ, חוסר שינה, חוסר תיאבון ותשומת לב ממוקדת באדם הנאהב. הורמון האוקסיטוצין אחראי לרתימת מערכת היחסים בין הנאהבים, וכאשר הם מקיימים יחסי מין ההורמון מופרש ומגביר ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אוקסיטוצין
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אוקסיטוצין, איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם המציאות היא טובה או רעה? בשביל מה לחיות? האם אפשר לדעת הכל? האם באמת הכל לטובה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה יש רע וסבל בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה העולם קיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מי ברא את אלוהים? מה המשמעות של החיים? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: אוקסיטוצין, איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בדידות? כעס ועצבים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם לחץ? דיכאון? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך למצוא זוגיות? איך לנהל את הזמן? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להיגמל מהימורים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשפר את הזיכרון? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחנך ילדים? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור אהבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך לפרש חלומות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא גישור, מומחה, אימון אישי להפרעות קשב בנושא אוקסיטוצין - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1563 שניות - עכשיו 21_08_2025 השעה 20:42:51 - wesi4