🖨וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב ושמי ה' לא נודעתי להםנרפים אתם נרפים או' פרעה לבני ישראל... ותבן לא יינתן לכם. כשיוצאים משה ואהרון מאת פרעה, נפגשים עם בנ"י אשר או' להם ירא ה' עליכם וישפוט אשר הבאשתם את ריחנו בעיני פרעה ובעיני עבדיו לתת חרב בידם להרגנו.
משה מתלונן בפני הקב"ה למה הרעתה לעם הזה למה זה שלחתני. הקב"ה עונה למשה, אתה תראה...
פרשתנו וארא פותחת... ויאמר אליו אני ה'.
מהי האמירה אני ה', אמירה אשר באה למעשה לענות, לנחם את משה לאחר האירועים הקשים שעבר בדיבורו עם בנ"י. או' רש"י על אתר אני ה', "נאמן לשלם שכר טוב למתהלכים לפני ".
עיקר ענינו של האדם, חיפוש, זיהוי והכרה שהקב"ה נמצא בכל מקום ומקום, נמצא בכל עשיה ועשיה, בין אם העשיה לרוחינו ומתאימה לנו ברגע נתון, בין אם לאו.
ההכרה, האמונה והידיעה שטבע הטוב להיטיב, הקב"ה שהינו טוב ענינו רק להיטיב לנבראיו ולמתהלכים לפניו.
או' הקב"ה למשה "אני ה' " יש לומר ללמד את בנ"י להכיר ולדעת שאני ה' נמצא בכל מקום בכל עשיה ובכל מעשה, ממילא כל עשיה כל מעשה, ענינו טובה בלבד. ענינו להיטיב למתהלכים לפני. הקושי, האי רצון בהכרה שהכל מאיתו יתברך, היא הגורמת לכאב לקושי, אשר לעיתים הינו קשה מנשוא. משה או' לקב"ה למה הרעותה לעם הזה, למה זה שלחתני. משה מלין, בני אינם מוכשרים לקבל שליחותו אליהם, אין בהם את היכולת לראות הטוב שבדבר. עונה הקב"ה למשה אתה תראה, כאשר בך תהיה הראיה וההכרה הברורה והשלמה שטבע הטוב הינה להיטיב, ותוכל לראות שגם בסנה אשר איננו אוכל, שם אני, כשתוכל לראות, להבין ולהאמין שגם כבד פה וכבד לשון יכול לדבר עם פרעה, שכן "מי שם פה לאדם או מי ישום אלם או חרש או פקח או עור הלא אנכי ה' ".
הכרה זו שאני ה' והכל לטובה זוהי הדרך ליציאה מצרה לרווחה, זוהי הדרך לצאת מעבדות לחרות ולהיות לעם סגולה.
טבע האדם להאמין באשר רואות עיניו. עיני האדם רואות לרחוק, אך ראיתם קרובה מאוד עד כדי עוורון ביחס לראיה הכללית העולמית. האמונה היא אשר מאפשרת לאדם לראות ממש לרחוק, לראות את אני ה', נאמן לשלם שכר טוב להולכים לפני.
ההכרה שבכל דבר, בכל מקום ואירוע, יד ה' היא המפעילה, ממילא הכל לטובה.
"וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב באל שדי ושמי ה' לא נודעתי להם".
האבות לא "ידעו את אני ה' ", לא ידעו מראש המציאות הזו של טבע הטוב להיטיב, הם נצרכו לגלות זאת בעצמם. גילוי אני ה' ע"י האבות הביאה אותנו לידיעה מראש של אני ה', נאמן לשלם שכר טוב להולכים לפני.
אברהם אבינו, אתאיטס כופר באלוהים, השקר של אמונה באלוהיםאברהם אבינו, אתאיטס כופר באלוהים, השקר של אמונה באלוהים האם אברהם אבינו היה מאמין או אתאיסט? אברהם אבינו ידוע במסורת כראש למאמינים, הראשון שמאמין באלוהים אחד, אבל למעשה, אליעד כהן מסביר בהרצאה כי ההיפך הוא הנכון: אברהם היה אחד האתאיסטים הגדולים ביותר בתולדות האנושות. ההסבר של אליעד מתחיל מהסיפור המפורסם על אברהם שקם בבוקר וראה את השמש זורחת. לפי הסיפור, אברהם תהה מי מנהל את העולם, ובתחילה חשב שזו השמש. אך כשהגיעה הלילה, והשמש נעלמה, הוא סבר שאולי הירח הוא השולט. כשגם הירח נעלם, אברהם הגיע למסקנה שיש כוח אחר שמנהל את העולם, מעבר לגרמי השמיים המוכרים. ההסבר שאליעד נותן מחדד שהיום אנו יודעים שהשמש לא נעלמת, אלא שהכדור מסתובב, אבל אברהם, שלא הכיר את העובדה הזו, הגיע למסקנות שונות על המציאות. למעשה, אליעד מדגיש שהשמש והירח הם רק דוגמאות לכך שאברהם הבין שאין שום אל חיצוני - פסל או דמות שאפשר לסמוך עליה או להישען עליה שתנהל את המציאות, ולכן התחיל להטיל ספק בפסלים ובאלילים שאביו יצר. למה אברהם שבר את הפסלים של אביו? אליעד כהן מסביר שאברהם שבר את הפסלים של אביו, כי הוא חשב שהפסלים הם מתחרים לאלוהים. אברהם סבר שאלוהים הוא דמות נפרדת, עליונה, שנמצאת אי - שם מחוץ למציאות, ולכן הפסלים, לפי הבנתו, מאיימים על האל שלו. מנגד, אם אברהם היה מבין את מהות האלוהים האמיתית, שהיא ההוויה שמקיימת כל דבר בכל רגע, הוא לא היה מרגיש צורך לשבור ... או זמן שבו אלוהים אינו נמצא. אם כך, כל אדם שמאמין באלוהים בתור ישות נפרדת, חיצונית, כמו האל של אברהם, למעשה מאמין באלוהות מוגבלת, ולכן הוא אתאיסט, כי הוא כופר באלוהים האמיתי - ההוויה שממלאת את הכל. האם הפסלים הם איום על האלוהים? אליעד נותן דוגמה מפורסמת מתוך סיפורי אברהם, כאשר אברהם שבר את פסלי אביו. על פי התפיסה של אליעד, הפעולה הזאת מצביעה על כך שאברהם חשש שהפסלים מתחרים באלוהים. אבל אליעד מבהיר שאילו אברהם היה מבין את המהות האמיתית של אלוהים, הוא לא היה חושש מהפסלים, כי היה ברור לו שגם הפסלים עצמם ... ידיים, שבהן הוא כביכול משתחווה לעצמו. הדוגמה הזאת ממחישה שהכל הוא ביטוי של אלוהים, ואין משהו מחוץ לאלוהים. למה אברהם טעה כשהוא שבר את הפסלים? לפי ההסבר של אליעד כהן, אברהם טעה כששבר את הפסלים כי חשב שהפסלים מאיימים על האלוהים שלו, בעוד שהאלוהים האמיתי לא יכול להיות מאוים משום ... אליעד טוען שהפסלים עצמם הם ביטויים של אלוהים בדיוק כמו כל דבר אחר ביקום, כולל בני האדם עצמם. אילו אברהם היה מבין זאת, הוא לא היה רואה צורך להרוס את הפסלים, כיוון שאין שום תחרות או ניגוד בין אלוהים לבין הדברים שבעולם. לכן אליעד רואה את המאמינים הרגילים, כמו אברהם, כאתאיסטים, כי הם לא מבינים את מהות האלוהים האמיתית. מה ההבדל בין האלוהים של המאמינים לאלוהים האמיתי? ההבדל העיקרי ... מקומה, אלא המציאות עצמה, אשר אף פעם לא מאוימת משום דבר חיצוני. לסיכום, אליעד כהן מציג תפיסה עמוקה שבה אברהם אבינו מתואר כדמות היסטורית שהאמינה באלוהים מוגבל וחיצוני ולכן למעשה הוא אתאיסט סמוי, שהרי לא הבין שאלוהים הוא הכל, ... של המאמינים באל חיצוני, ומדגיש שרק הבנה מלאה של המהות האמיתית של המציאות יכולה להיחשב כאמונה אמיתית. מי היה אברהם אבינו באמת? האם אלוהים קיים? מי היה האתאיסט הראשון? למה אברהם שבר את הפסלים? האם יש אלוהים בשמיים?
אין עוד מלבדי, רק אני קיים, אני בתוך חלום של עצמי, אף אחד לא באמת קיים חוץ ממני, כולם רובוטים חוץ ממני, לסמוך רק על עצמי, להקשיב רק לעצמי, ללכת אחרי האמת שלי, אני חולם את העולם, אני חולם את עצמי, המציאות כחלום, החיים כמדע בדיוניאין עוד מלבדי, רק אני קיים, אני בתוך חלום של עצמי, אף אחד לא באמת קיים חוץ ממני, כולם רובוטים חוץ ממני, לסמוך רק על עצמי, להקשיב רק לעצמי, ללכת אחרי האמת שלי, אני חולם את העולם, אני חולם את עצמי, המציאות כחלום, החיים כמדע בדיוני... את עצמי, המציאות כחלום, החיים כמדע בדיוני האם ייתכן שרק אתה קיים בעולם וכולם רובוטים? נקודת המבט אחד היה אברהם של רבי נחמן מברסלב מציגה גישה יוצאת דופן ועמוקה מאוד לגבי הדרך שבה האדם יכול להתפתח מבחינה רוחנית ולהגיע לאמת הפנימית שלו. הרעיון המרכזי מבוסס על הפסוק התנכי אחד היה אברהם, שמשמעותו לפי רבי נחמן היא שאברהם אבינו הצליח לעבוד את אלוהים בכך שהוא היה אחד, כלומר, שהוא לא הושפע משום גורם חיצוני - לא ממשפחה, ... חי מתוך האמת הפנימית שלו בלבד, כשהוא מתעלם לחלוטין מכל השפעה חיצונית. למה מתכוון רבי נחמן בלהיות אחד כמו אברהם אבינו? רבי נחמן מברסלב מסביר שלהיות אחד כמו אברהם פירושו להיות עצמאי לחלוטין מבחינה פנימית ולקיים מערכת יחסים ישירה ואישית עם אלוהים, בלי לתת לשום דבר אחר להשפיע עליך. המשמעות המעשית של זה היא התנתקות מוחלטת מהשפעות חיצוניות כגון דעות הסביבה, החברה, המשפחה, החברים וכל דבר חיצוני. אברהם עמד מול כל העולם ולא התייחס למה שאחרים אמרו או עשו. הוא הלך עם האמת שלו באופן מוחלט, ולכן ... את האמת בעצמך. איך להתעורר מהחלום? האם המציאות היא אמיתית? מי אני באמת? מה זה אומר להיות אחד היה אברהם? האם אנשים הם רובוטים? איך להתחבר לאמת הפנימית שלי? איך להפוך להיות אלוהים? נקודת המבט אחד היה אברהם בהתפתחות אישית נקודת המבט אחד היה אברהם מבוססת על רעיונו של רבי נחמן מברסלב, והיא מציגה גישה מיוחדת לעבודה רוחנית והתפתחות אישית. הרעיון מבוסס על הפסוק אחד היה אברהם ועל פירושו של רבי נחמן לכך, שמסביר כי אברהם אבינו עבד את אלוהים מתוך היותו אחד. מהי המשמעות של להיות אחד? רבי נחמן מברסלב מסביר שהאדם הרוצה להתקרב לאלוהים או להגיע לאמת כלשהי, עליו להתנהל כמו אברהם אבינו - להיות אחד, כלומר, לא להסתכל על סביבתו ולא להתחשב בדעותיהם של אחרים. אברהם אבינו חי בעולם שבו כולם היו עובדי אלילים, אך הוא בחר בדרך שונה והלך עם האמונה שלו כנגד כל ... חקירה עצמית פנימית. נקודת מבט על המציאות: רק אתה קיים אחת הפרשנויות הרדיקליות שאפשר לגזור מהרעיון של אחד היה אברהם היא התפיסה שאתה היחיד שקיים במציאות, וכל מה שסביבך אינו אלא השתקפות של עצמך או דמויות בתוך חלום שלך. ... את עצמך את השאלות העמוקות באמת: מי אני? מה אני? למה אני כאן? סיכום נקודת המבט של אחד היה אברהם מדברת על היכולת של האדם להתמקד באמת הפנימית שלו, בלי להיות מושפע מהסביבה. כשמבינים שניתן לראות את המציאות מנקודת ... של אליעד כהן, איך לראות את החיים כמשחק? אני חושב משמע אני קיים, האם אני באמת קיים? אחד היה אברהם, תודעה של דומם, להכל יש תודעה, התודעה של האצבע, בן אדם כרובוט, רובוט כבן אדם, תודעה של רובוט, בני ...
צדיקים, קדושים, אלוהים, או כופרים, עובדי אלילים, אתאיסטים? מה האמת?צדיקים, קדושים, אלוהים, או כופרים, עובדי אלילים, אתאיסטים? מה האמת? האם משה, אברהם והרמבם היו אתאיסטים? אליעד כהן מציג את הטענה שהדמויות המרכזיות ביהדות, כמו משה רבנו, אברהם אבינו והרמבם, היו למעשה אתאיסטים וכופרים. הוא מסביר זאת בכך שאנשים אלו לא הבינו את האחדות האמיתית של האלוהים. ... כיוון שראו את המציאות במונחים של טוב ורע, נכון ולא נכון, ולא הבינו שכל ההפרדות האלו הן אשליה. למשל, אברהם אבינו שבר את הפסלים, משום שחשב שיש אלוהים נפרד מהעולם, ולכן יצא כנגד העולם ופסליו. אך אילו היה אברהם חכם יותר, היה חוקר ושואל מי ברא את האלוהים עצמו ומה מקור הרצון שלו, ואז היה מגלה שהכל אחד ... והדתות הם חלק מהמציאות של הבורא האחד. אליעד טוען שהנקמה האמיתית באלילים היא לא להרוס אותם פיזית, כפי שעשה אברהם, אלא להבין שהכל הוא התגלות של אותו אלוהים אמיתי שאין אצלו הפרדה בין טוב לרע, בין אלוהים לעולם. אליעד ... שנשאלתי, והיא: איך אני אליעד כהן, מעיז לדבר על קדושי עליון כי הסברתי שמשה היה אתאיסט, שהרמבם היה אתאיסט, ואברהם היה אתאיסט, ועוד רבים. למה כך? כי הם כפרו באחדותו של אלוהים, הם לא ידעו שהכל אחד, לכן אברהם שבר את הפסלים משה פחד לראות את אלוהים, כי הם הלכו לפי קונספט של טוב ורע, ולא שהכל אחד. ... רק שהתורה זו עבודת אלילים, גם הצדיקים וגם התורה זו עבודת אלילים, גם האלוהים של היהודים אותו אחד שאומרים שאברהם היה ראש למאמינים, היו פסיכים חסרי שכל חסרי היגיון, ולא צריך להאשים אותם כי הם לא ידעו לקרא ולכתוב, וההורים שלהם היו עבדים וטיפוסים מפוקפקים בין כך ובין כך, אברהם חשב שיש אלוהים נפרד, הוא לקח את הפסלים ושבר אותם, כמו שהדת נגד העולם. אבל אם הוא היה שואל מי ברא את האלוהים הזה? היה שואל למה אלוהים משנה את הרצון של עצמו, מי ברא את הרצון, אבל אברהם לא היה מספיק חכם, כי אם היה חוקר היה מבין שיש ישות אחת, אלוהים אחד, שאצלו אין הבדל בין ...
מי ברא את אלוהים של היהודים? האם יש שני אלוהים? מי ברא את הבורא? וממה החרדים חרדים?... היהודי פועל בצורה שמתאימה לדמות שטן, מכיוון שהוא יוצר פיצול והפרדה במקום אחדות ושלווה. מה היה הטעות הבסיסית של אברהם אבינו לגבי אלוהים? אליעד מתאר את הטעות המפורסמת של אברהם אבינו, שראה את השמש וחשב שהיא האלוהים כי היא זו שאחראית להאיר את העולם. בלילה, כשהוא ראה את הירח, ... חשב שהירח הוא האלוהים, עד שהגיע למסקנה שיש אלוהים אחר ששולט בשמש ובירח. אליעד מצביע על הכשל הלוגי של אברהם: הוא לא שקל את האפשרות שאולי כדור הארץ הוא זה שמנהל את השמש והירח, או אפילו שהוא עצמו מנהל ... שהובילה להמצאת אלוהים שכלל לא ענה על השאלה המקורית שלו - מדוע יש שינוי בין יום ולילה. אליעד טוען שאברהם לא הבין שהבעיה אינה בזהות האלוהים, אלא בשאלה מדוע בכלל יש שינויים, כלומר, מדוע אלוהים עצמו משתנה ברצונותיו ומעשיו. ... ולשחרור מוחלט מפחד וחרדה. מי ברא את אלוהים? למה החרדים מפחדים מאלוהים? האם אלוהים הוא השטן? מהי טעותו של אברהם אבינו? האם קיימים שני אלוהים? מהו הצמצום הראשון בקבלה? מי ברא את הרצון של הבורא? הפעם אני רוצה לבאר ... / השטן, שלידו יש עוד אלוהים, לא, לא.. אני אומר שיש מעל האלוהים היהודי עוד אחד בהיררכיה. והייתה טעות לאברהם, והיו טעויות, אתן לדוגמה: אברהם, ראה את השמש בשמים, חשב שזה אלוהים בחור משכיל, ככה חשב, למרות שלא ברור למה חשב כך, אולי כדור ... אם אתה מחפש מי מניע את מי, למרות שהשמש נשארת במקומה מצד האמת, וכדור הארץ הוא זה שמסתובב, אבל אברהם לא ידע את זה, והוא חשב שיש מישהו שמשנה את השמש והירח. אבל הוא לא היה מספיק חכם, ולמה ... ומה גורם לו לרצות ככה? כמו השאלה למה השמש והירח משתנים? ולמה הרצונות של אלוהים משתנים? וגם השאלה של אברהם, למה יש שינוי, גם השאלה זה שינוי, עצם זה שהרוח נושבת לידך אתה גם צריך לשאול למה הרוח נושבת? ...
מאת:
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה
מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים.
בוגר ומורה במכללת "רידמן".
מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל.
מטפל בראיה יהודית ב:
פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית.
מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד.
בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות".
ירושלים
|
052-6409251
|
דף הבית
לחץ כאן לעוד
מאמרים של דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה.
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...