ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תפילה ✔תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 8 ✔* תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 7. לפני חתימת הקונטרס תפילה.....
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 8
* תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 7.

לפני חתימת הקונטרס

תפילה ליושב בשמים - לפתיחת שערי רצון

שמע ה' קולי בשיחי. בהתעטף לפניך רוחי ונשמתי. ותפל נא תחנתנו לפניך. ותשמע צעקתנו ממעונך. ותהיה תפלתנו רצויה לפניך, כקטורת סמים על מזבחך.

יהי רצון מלפניך ה' א - להי וא - להי אבותי, לטהר מערכי רעיוני. ולכונן מענה לשוני. ותחשכני מזדונות. ותנקני משגיונות. ותמחול לי כל עוונות. ותהיה עם לבבי בעת מחשבי. ועם פי בעת הטיפי. ועם ידי בעת מעבדי. ועם רגלי בעת הילוכי. ואל אומר לפניך דבר שלא כרצונך. וגער בשטן ואל יבהילני. וביצר הרע ואל יכשילני. והאר פניך אלי. ונתת מהודך עלי. וקבל תחינתי. ורצה בהשתחויתי. ועזרני על דבר כבוד שמך וחנני. בזאת אדע כי עשית עמדי חסד, וכי חפצת בי ותציבני לעמוד לפניך לעולם. יהיו לרצון אמרי פי והיגיון לבי לפניך, ה' צורי וגואלי

תפילה עתיקת יומין מתוך התכלאל, מברכות השחר (טובה לכל עת)

לסיכום:

תקותי כי מאמר זה יעזור לכל אחד מאיתנו. להתבונן יותר בתפילה.

העבירו נא את המסר לכל אדם אשר מוכן לתקן.

לא נעשה זאת מנקודה של, גאוה והתנשאות, חלילה, אלא בדברי נועם.

שלא נקפיד על עניינים הקשורים בין אדם למקום על - חשבון זלזול ופגיעה במצוות שבן - אדם לחבירו.

חייבת להיות רגישות גבוהה במיוחד, בזמן שנרצה להעיר לאחרים, שלא יצא שכרנו בהפסדנו.

זכורני סיפור - המבטא את חובת הזהירות לרגישות ההערות לזולת

אדם ישר ותמים היה מברך את בניו כל ליל שבת, בכוונה עצומה, בלשון: "אלה ואלה נשרפין בבית הדשן". אורח "בר - אורין" שהתארח בביתו, שמע בליל שבת את דברי הברכה ופרץ בצחוק... סיפר לבעל הבית את ה"שטות" שהוא אומר...

אותו אדם ישר ותמים התבייש מאד והפסיק...

בחלום באו משמים, לאותו "בר - אוריין" והקפידו עליו בכעס גדול, שגרם לאותו אדם להפסיק...

"כי לא היה מימות עולם תפילה זכה ונאמנה כפי שביקש אותו אדם.."

אסיים בתפילה

"תענו ותעתרו מן השמים.

תקובל צעקתכם.

תשמע תפלתכם ברצון.

תענה עתירתכם".

ויקיים בכם מקרא שכתוב: "והיה טרם יקראו ואני אענה

עוד הם מדברים ואני אשמע"

ה' א - להי אבותיכם יוסף עלכם ככם אלף פעמים

ויברך אתכם כאשר דבר לכם"

וכן יהי רצון ונאמר: אמן!

זכות השיפור בתפילה

יהיה גם לע"נ של כל קדושי עם ישראל

אשר נרצחו מסיבה אחת ויחידה, בגלל היותם יהודים

ולע"נ של כל אלה שמסרו נפשם על קידוש ה' על קדושת הארץ והגנת הישוב היהודי.

בס"ד 1

פרשת לך לך

וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ (בראשית י"ד י"ט).

וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל - מֶלֶךְ סְדֹם הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל - יְהוָה אֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ (שם כ"ב).

השאלה

מה פירוש המלה קֹנֵה ועל מי היא מוסבת, והאם כאשר הקורא בתורה טעה ואמר קֹנֶה (בסגול) שינה משמעות?

התשובה

כידוע, מסכת אבות כוללת ו' פרקים, אך בצורתה המקורית כללה רק ה' פרקים של משנה בעוד שהפרק השישי הוא ברייתא אשר צורפה בתקופה מאוחרת יותר מסדר תנא דבי אליהו זוטא פרק י"ז וכן ממסכת כלה רבתי פרק ח' והיא שנויה בלשון משנה וזאת על מנת שפרק זה ילמד בשבת שלפני חג שבועות חג מתן תורה בשבח התורה כפי שנקרא פרק זה קניין תורה וכך כתוב בפרק זה (י'): "חמישה קניינים קנה הקב"ה בעולמו ואלו הן: תורה קניין אחד, שמים וארץ קניין אחד, אברהם קניין אחד, ישראל קניין אחד, בית המקדש קניין אחד... אברהם קניין אחד מנין? דכתיב: וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ".

וקשה, הברייתא מוכיחה שאברהם קניינו של הקב"ה, כאשר מפשט הפסוק מובן כי אל עליון קונה שמים וארץ ולא את אברהם, קושי זה עמד בפני רש"י המסיים את פירושו בברייתא זו בתמיהה גדולה וכותב: ולפי העניין נראה בעיני שהברייתא לא נכתבה כתקנה, שהרי בפרק האשה (פסחים פ"ז / ב') לא שנינו אלא תורה שמים וארץ וישראל ומביא ראיה לשמים וארץ מאותו פסוק שנאמר באברהם קנה שמים וארץ עכ"ל.

ואכן במקורות אחרים לא נמנה אברהם אבינו בין הקניינים, במכילתא דרבי ישמעאל (פרשת בשלח), במכילתא דרבי שמעון בר יוחאי (ט"ו ט"ז), במסכת פסחים (פ"ז / ב'), מונים ד' קניינים בלבד והפסוק קונה שמים וארץ המובא בברייתא לגבי אברהם עבר לקניין שמים וארץ של הקב"ה וכך אומרת הגמרא: "ישראל שהן בני, בני בחוני, בני אברהם יצחק ויעקב אחד מארבעה קניינין שקניתי לי בעולמי, תורה קניין אחד דכתיב: "ה' קנני ראשית דרכו" (משלי ח' כ"ב), שמים וארץ קניין אחד דכתיב: "קֹנֵה שמים וארץ" (בראשית י"ד י"ט), בית המקדש קניין אחד דכתיב: "הר זה קנתה ימינו" (תהלים ע"ח נ"ד), ישראל קניין אחד דכתיב: "עם זו קנית" (שמות ט"ו ט"ז).

מהו לשון קֹנֵה המוסב על הקב"ה?

בכל הפסוקים שהביאה הגמרא כהוכחה לקניינו של הקב"ה פירוש המלה קֹנֵה = יצר, ברא, ואין חלילה לפרש המלה קֹנֵה לקיחת דבר במחיר מאחֵר כדרך האדם או כפשוטו של מקרא, שהרי אצל הקב"ה קודם יש עשייה שהיא הבריאה, היצירה, ותוצאת עשייה זו היא קניינו, כפי שתרגום של המלה "עשה לי את החיל הזה" (דברים ח' י"ז) הוא קנו לי וכך הסביר רש"י קֹנֵה שמים וארץ - "כמו עֹשֶה שמים וארץ (תהלים קמ"ו ו') ע"י עשייתן קנאן שלו" וכן הרמב"ן על רש"י הוסיף "ואלה שני פנים הם. ואולי כן הדבר שיבוא לשון קנין בעניין העשייה וכן "כי אתה קנית כליותי" (תהלים קל"ט י"ג) והנכון מה שאמר עוד קנאן להיות לו, כי כל אשר לאדם יקרא קניינו... ולזה נתכוון אונקלוס שתרגם דקניניה ולא אמר קנה" ומדוע נקראו אלו קניינים? זאת כתב בעל מדרש שמואל: "תהיה כוונת קניינים האלה לומר גודל חשיבותם ומעלתם בעיני ה' ולזה קראם קניינים, לפי שכל דבר אשר קונה האדם נותן מעותיו בו כדי לקנותו, אם לא היה חשוב בעיניו לא היה נותן מעותיו בו, לכן המשיל אלו הדברים לקניינים כאילו ה' קנאם בדמים יקרים, להודיע חיבתם לפני המקום" (ראה גם מלבי"ם ירמיה י"ג א').

2

זאת אנו למדים גם ממה שנאמר במדרש רבה על הפסוק "קֹנֵה שמים וארץ" שואלים שם בתמיהה ממי קנאן? ונראה, אומר רבנו בחיי, שבבראשית רבה הבינו חכמים מלת קונה כפשוטו שקנאן מאחֵר והוא החומר הראשון שממנו ברא הכל ועל זה אומר פירוש "יפה תואר" וזה שקר בחוק האמונה, כי הקב"ה בראן יש מאין אלא ממשיך רבנו בחיי ואומר: "קֹנֵה שמים וארץ" אין להבין קונה ממוכר... אין הכוונה בו שקנה מאחֵר, ודע כי כל יש - קניין, כי האין - אינו קניין, ולפי שהוא יתברך הוציא העולם יש מאין הזכיר הכתוב לשון קניין - "קֹנֵה שמים וארץ", עכ"ל. ואכן כך תירגם אונקלוס כאן המלה קֹנֵה = דקניניה שמיא וארעא, (וראה גם במילון אבן שושן ערך קונה שלניקוד מלה זו שתי משמעויות ובניקוד צירי עניינה לשון קניין).

לאחר שהוכחנו לעיל כי המלה קֹנֵה נו"ן בצירי שהיא תנועה גדולה ובסמיכות רק לפעולתו של הקב"ה משמעותה יצירתו בריאתו, כעת נוכיח כי מלה זו בהוספת נקודה אחת באות נו"ן לסגול שהיא תנועה קטנה, היא שינוי בין קודש לחול, קֹנֶה (נו"ן בסגול) משמעותה לקחת דבר במחיר והיא מוסבת על פעולה (או בהשאלה) של בשר ודם כמו: וְהָיָה מִמְכָּרוֹ בְּיַד הַקֹּנֶה אֹתוֹ (ויקרא כ"ה כ"ח), לַצְּמִיתֻת לַקֹּנֶה אֹתוֹ לְדֹרֹתָיו (שם ל'), וְהִתְמַכַּרְתֶּם שָׁם לְאֹיְבֶיךָ לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת, וְאֵין קֹנֶה (דברים כ"ח ס"ח), כַּקּוֹנֶה כַּמּוֹכֵר, (ישעיה כ"ד י"ב), הַקּוֹנֶה אַל - יִשְׂמָח, וְהַמֹּכֵר אַל - יִתְאַבָּל (יחזקאל ז' י"ב), וְשׁוֹמֵעַ תּוֹכַחַת, קוֹנֶה לֵּב (משלי ט"ו ל"ב), קֹנֶה - לֵּב, אֹהֵב נַפְשׁוֹ (שם י"ט ח'), רַע רַע, יֹאמַר הַקּוֹנֶה (שם כ' י"ד), בכל הדוגמאות לעיל הפעולה היא של בשר ודם, ותרגומם בתורה הוא (לפי סדר הפסוקים לעיל) דזבן, לדזבן, דקני.

יוצא מכך, כי יש להקפיד בתפילת שמונה עשרה לומר "האל הגיבור והנורא, אל עליון, גומל חסדים טובים, קוֹנֵה הכל"... קוֹנֵה בצירי, זהו שבח להקב"ה שקניינו הכל והיא באה בצירי בסמיכות רק לפעולתו של הקב"ה וכן בברכה מעין שבע יש להקפיד לומר "האל הגדול, הגבור והנורא, אל עליון, קוֹנֵה ברחמיו שמים וארץ"... זהו שבח להקב"ה לבריאת העולם ועל כן המלה קוֹנֵה בצירי, והטועים לומר קוֹנֶה בסגול בתפילה במקומות הנ"ל, אינם יודעים מה אומרים כך שחסרה כאן הכוונה, מהפכים קודש לחול, והחמור ביותר חלילה, משמעות הדברים בתפילת שמונה עשרה היא כפירה בבורא שהוא ראשון ליצירה שברא הכל מאין, וכך כתב הרשב"א (מסכת ברכות ל"ד / ב'), צריך שיתבונן האדם ויכוון אליהם בשעת התפילה והוא שיש בברכה ראשונה קוֹנֵה הכל וזוכר חסדי אבות מלך עוזר ומושיע ומגן וכל מלה ומלה מאלו המלות יש בה כוונה, שבה פינה גדולה באמונה... שלא כדעת הפילוסופים שמקצתם גזרו על קדמותו ואפילו בפרטיו, וקצתם הודו בחידוש הפרטים וקיימו קדמות החומר הראשון אשר קראוהו היולי ושמוהו התחלה מחוייבת, וזה כולו כפירה באמונתנו, אלא שהוא יתברך חידש הכל ברצונו ואפילו החומר הראשון... ועל כן באומרנו קוֹנֵה מחוייבים אנו לכוון אל התכלית הזה, והוא פינה גדולה באמונה, עכ"ל.

דבר זה נכון ודומה גם למלה בּוֹנֵה בצירי כמו: בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה, נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס: (תהלים קמ"ז ב') זהו בניין הקיים לעד והוא בסמיכות לפעולתו של הקב"ה בלבד וכך כתב דעת מקרא על מלה זו: תהילת ה' הנזכרת בפסוק הקודם כוללת את השבח בונה ירושלים, בוֹנֵה בצירה והיא צורת סמיכות, להשמיענו ש"בונה ירושלים" הוא תואר לה'. ויש במשמע, שמלכתחילה נבנתה ירושלים בהשגחה מיוחדת מאת ה', והשגחתו מתמדת כל הימים על ירושלים לשכלל את בנינה עכ"ל, ואכן בכל מקום במקרא כאשר פעולת הבניה (שהיא זמנית ומוגבלת) מתייחסת לאדם, ואף לשלמה המלך שבנה בית לה', המלה בוֹנֶה בסגול וכמו אדם שבונה בירושלים בעושק, עליו נאמר: בֹּנֶה צִיּוֹן בְּדָמִים, וִירוּשָׁלִַם בְּעַוְלָה: (מיכה ג' י') כך גם בפסוקים הבאים: וַיְהִי בֹּנֶה עִיר (בראשית ד' י"ז), הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר - אַתָּה בֹנֶה (מלכים א' ו' י"ב), הוֹי בֹּנֶה עִיר בְּדָמִים (חבקוק ב' י"ב), עַל - כֵּן אַתָּה בוֹנֶה הַחוֹמָה (נחמיה ו' ו'), הִנֵּה אֲנִי בוֹנֶה - בַּיִת לְשֵׁם יְהוָה אֱלֹהָי (דברי הימים ב' ב' ג'), וְהַבַּיִת אֲשֶׁר - אֲנִי בוֹנֶה גָּדוֹל (שם ד'), כִּי הַבַּיִת אֲשֶׁר - אֲנִי בוֹנֶה גָּדוֹל וְהַפְלֵא: (שם ח').

הערה: המלה הַבוֹנֶה עם ה"א הידיעה בתחילתה היא בניקוד סגול, כמו: הַבּוֹנֶה בַשָּׁמַיִם מַעֲלוֹתָו (עמוס ט' ו').

יוצא מכך, כי יש להקפיד בברכת המזון, בתפילת שמונה עשרה, בברכה לאחר קריאת ההפטרה לומר: ברוך אתה ה' בּוֹנֵה ירושלים, הנו"ן בצירי, זהו שבח להקב"ה וזהו ההבדל בין קודש לחול הטמון בצורת ניקוד המלה, כדברי רבנו בחיי: המוסיף נקודה או גורעה מחריב את העולם ומקצץ נטיעות התורה ושורשיה... עכ"ל (בראשית י"ח ג').

3

ואנו, שכולם מודים שיש לנו מסורת הדיוק בקריאה בכללותה ובתנועות הניקוד בפרט, נדע להשכיל ולשמור את שהנחילו לנו אבותינו הקדושים. וכמו שיש לנו ההבדל בקריאה בין אֶת המנוקדת בסגול והנקראת כפתח קטן כאשר היא מוקפת (מחוברת במקף) מפני הסמיכות, לבין אֵת המנוקדת בתנועה גדולה הצירי כשהיא עצמאית, וכן כשם שיש לנו הבדל בקריאה במלה תֶּבֶל המנוקדת בסגול וקריאתה כפתח קטן ומשמעותה גנאי וניאוף כמו: וְאִשָּׁה לֹא - תַעֲמֹד לִפְנֵי בְהֵמָה לְרִבְעָהּ - תֶּבֶל הוּא (ויקרא י"ח כ"ג), לבין קריאת המלה תֵּבֵל המנוקדת בתנועה גדולה הצירי והיא מלשון ארץ כמו: וְהוּא יִשְׁפֹּט - תֵּבֵל בְּצֶדֶק, יָדִין לְאֻמִּים בְּמֵישָׁרִים: (תהלים ט' ט'), כך נקפיד לשמור על ההבדל בקריאת המלה קוֹנֶה בסגול בעבור אדם וקוֹנֵה בצירי במקומה הראוי כשבח להקב"ה וכן בין בוֹנֶה בסגול שהיא פעולתו של אדם לבין בוֹנֵה בצירי שהיא תואר להקב"ה, ויש להבין כי הסידורים המודפסים הראשונים (השאמי) מקורם אינם מתימן ואין להוכיח מהם על כך, כי אינם מזוקקים בדקדוק לפי מסורת אבותינו שהרי בקריאת עדות אחרות, ואף בעברית של ימינו אין הבדל בין סגול לבין צירי וקריאת המלה אחת היא בצירי גם אם כתובה בסגול, והמדפיסים היום (גם לעדות אחרות) רובם תיקנו שגיאות מעין אלו, כך שעלינו להקפיד לתקן גם את אשר שגור בפינו כי הוא בטעות יסודו.

נסיים מדברי הקדמת הספר אבן ישראל (שנת תקכ"ו) של הרב יעקב יוסף סופר לגבי אזהרתו על שיבושים בקריאת החזנים מתוך חוסר ידיעה מה הם אומרים וכך כתב: והן אמת חפצתי לדעת זאת, איך יוציאו אלו החזנים רבים ידי חובתן במעשה זמרה ובקריאת חובה, כי מה שאמרו חז"ל קרא ולא דקדק באותיותיה יצא בדיעבד, לא אמרו אלא ליחיד ולא להוציא את אחרים, ועוד, דכל זה אינו אלא באותיות ולא כן במשנה או מבליע הנקודות והטעמים דבזה ליכא מאן דפליג דלא יצא כמו שבררתי בפנים הספר בבירור גמור, ועיקר טעותם ששמעתי מהם הוא מה שאומרים: וכי כל בני אדם בעלי דקדוק הם? ובאמת המה שגו ברואה ונראה לעין כל, קול ענותם הוא קול ענות, וכדפירש"י ז"ל קול חירופים וגידופים בדברים פשוטים אשר הוא הכרח לתינוק בין יומו, ע"ד משל ויראו העם את ה', כתוב מתג ויראו ושורשו ירא מלשון ירא והשוא תחת הריש הוא שוא נע והם קורין התיבה הנ"ל בלי מתג וקורין השוא נח והוי שורשו ראה מלשון ראייה, ומי ראה או שמע כזאת ולא יחרד על כבוד בוראו יתברך וכבוד תורתינו הקדושה? אוי לאותה כלימה אוי לאותה בושה, אשר ישמע לדבר הקשה ולא יקשיב אוזנו לדיבור הרע הזה, הצרי אין בגילעד אם רופא אין שם ישתקעו הדברים, כי שתיקותם יפה מדיבורם, וכי קול דברים אתם שומעים ותמונה אינכם רואים זולתי קול הברה בעלמא? ולא אמרה תורה שלא לתקלה, כהני שלוחא קהלא יש חוטאין ומחטיאין בחטאה גדולה. ומה נדמו לזונה אכלה ומחתה את פיה ואמרה לא פעלתי און, כן הוא מחתות החטאים האלה בנפשותם, סוף דבר לא נתרפא העם שלועזות השפתים להתפלל לפני אבינו שבשמים. ואיך נשא ראש להתעלם מן העין בדברים אשר אנחנו דבקים באלוקים חיים, ואם אמת הדבר שאנשים האלה בעלי הלשון חברו לנו חיבורים יפים ונאים בדקדוק לשון הקודש ושלמים הם אתנו ברחבת הידים ידות הלשון, אך בזאת יאותו לנו בהמול לנו כל זכר ערלת הפה כאשר הם נמולים בהרבות ציורי' ודמיוני' אל גופות הערלות ערלת הלב אשר היא חרפה לנו בחריפה דתקינו לנו אנשי השם דור הפלגה שמפליגין בספינה על פני הים הגדול, ומה יעשו אנשי הישוב משוט בארץ ומתהלך בה, גם זה רעיון רוח, וכבר אמר הנביא נירו לכם ניר ואל תזרעו אל הקוצים, ועל כל קוץ וקוץ תילי תילין הלכות וכללים עד שנפש העם קצה בלחם הקלוקל אפילו בדברים קלים ואין אומר השב, עכ"ל.

מקורות

משנה, תלמוד בבלי, תרגום אונקלוס, מדרש רבה, רש"י, רמב"ן, רבנו בחיי, רשב"א, אבן ישראל, דעת מקרא, אוצר הסימנים לקורא בתורה.

תוספות

הבחנה בהפרדה בשלוש עשרה מידות ה' - ה'
המוצר יקר ללקוח מחוייב להתגבר על קנאה חרדה יש ואין מקוריות המחיר יקר מידי מסירות חוסר וודאות עבירות אמונות חוסר וודאות להתפלל ספק ספקות תפילה תפילות תשובות
תפילה היא שיגעון, אלוהים משוגע מתפלל לעצמו, תפילה היא מחלת נפש, חיסרון הוא שיגעון
תפילה היא שיגעון, אלוהים משוגע מתפלל לעצמו, תפילה היא מחלת נפש, חיסרון הוא שיגעון מדוע תפילה היא סוג של שיגעון לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר שהמושג תפילה הוא סוג של שיגעון ומחלת נפש, וטוען באופן ... ההיגיון מאחורי טענה זו הוא שהאדם בעצם מבקש משהו מעצמו, מהמציאות שהיא הוא עצמו, ולכן יש בכך אבסורד ושיגעון. אליעד נותן דוגמה ברורה: אם אלוהים היה מתפלל, הרי שזו הייתה עדות לכך שאלוהים משוגע. מדוע? ... יכול לחוות חיסרון או מחסור במשהו, ואם הוא בכל זאת מרגיש חסר או מבקש משהו - זוהי בדיוק ההוכחה לשיגעון ולמחלת הנפש. האם אפשרי שאלוהים ישכח משהו ויצטרך להתפלל לעצמו? לפי ההסבר של אליעד, התפילה מבוססת על הרעיון שאדם שכח מי הוא באמת. במילים אחרות, התפילה היא ביטוי לשכחה ולחוסר מודעות עצמית מוחלטת. אליעד מחדד את הרעיון בדוגמה הבאה: נניח שאלוהים עצמו, שהוא מקור הכל, היה מתפלל. אם אלוהים מתפלל, פירוש הדבר שהוא שכח שהוא בעצמו המקור להכל, ... אם אלוהים הוא הכל, אין שום היגיון בכך שהוא יבקש משהו - ממי בדיוק יבקש? אם הכל הוא אלוהים, והכל מגיע מאלוהים, אין בכלל מי שישלים את החיסרון שלו. לכן התפילה עצמה, בבסיסה, היא ביטוי למחלת נפש, כי האדם ... כולנו בעצם אותו דבר ואותו אחד. לכן, לפי ההיגיון של אליעד, אם אדם יזכור ויבין את האחדות הזאת לעומק, הוא לא יוכל להרגיש יותר שום חיסרון ושום צורך להתפלל או לבקש משהו, כיוון שיבין שהכל כבר נמצא בתוכו וממילא מגיע ממנו. מה הדוגמה של בקשת כוס מים מסבירה לגבי תפילה ושיגעון? אליעד נותן דוגמה פשוטה שממחישה מדוע הבקשה או התפילה מעידות על שיגעון: אדם שמבקש מאדם אחר להביא ... אתה עצמך, שאתה בעצמך המציאות, ולכן אתה למעשה מבקש מעצמך. ברגע שאדם מבקש משהו מהמציאות, הוא בעצם שוכח שהוא עצמו המקור של הכל, ולכן הוא כביכול משוגע. התפילה והבקשה הן בעצם אשליה, כי אין באמת הבדל בין המבקש לבין נותן הבקשה. שני הצדדים הם אותו אחד בדיוק, ולכן עצם הבקשה היא סוג של אי - היגיון, של הפרדה מלאכותית ובלתי אפשרית. לסיכום, מדוע תפילה וחיסרון הם עדות למחלת נפש לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסכם ואומר שהמקור לכל החיסרון וכל התפילות הוא חוסר ההבנה הבסיסית של האדם שהוא עצמו יוצר את הכל. כאשר האדם שוכח שהוא עצמו המקור, הוא מתחיל להרגיש חסר, להתפלל ולבקש דברים מהמציאות. זה עצמו מצב של שיגעון ומחלת נפש, כיוון שהאדם מנסה לקבל משהו מבחוץ כאשר הוא בעצם המקור לכל הדברים מבפנים. לכן, לפי אליעד, הדרך היחידה להיפטר מתחושת החיסרון ומהצורך בתפילה, היא לזכור ולהבין לעומק את המהות האמיתית שלך - שאתה עצמך המקור המוחלט להכל, וששום דבר לא יכול להיות באמת חסר לך לעולם. האם תפילה היא שיגעון? למה אנשים מתפללים? אלוהים מתפלל לעצמו? מדוע אדם חווה חיסרון? מה הקשר בין תפילה לשיגעון? האם אלוהים יכול לשכוח משהו? ...
תפילה, אמונה, אתאיזם, אלוהים - למה תפילה היא כפירה באלוהים?
תפילה, אמונה, אתאיזם, אלוהים - למה תפילה היא כפירה באלוהים? למה תפילה היא בעצם כפירה באלוהים? אליעד כהן פותח את ההרצאה עם בדיחה ששמע מרבי מסוים, ששמו לא הוזכר כי הבדיחה היא על חשבונו. הבדיחה אומרת כך: אם רוצים לדעת עד כמה אדם מאמין באלוהים, ניתן לבדוק זאת לפי מידת התפילה שלו. אם כאשר הוא צריך משהו הוא מתפלל ומדבר הרבה עם אלוהים, סימן שהוא מאמין בו. לעומת זאת, אם במקום להתפלל הוא הולך ועושה מעשה, השתדלות, ושוכח את אלוהים, סימן שאינו מאמין מספיק. אליעד מסביר שזו אחת הבדיחות הטובות בעולם, כי האמת לדבריו היא בדיוק ההפך ממה שהרבי אמר. מדוע תפילה לאלוהים מעידה על חוסר אמונה אמיתית? אליעד כהן מסביר בצורה ברורה, מפורטת ומנומקת מדוע דווקא מי שמתפלל לאלוהים הוא זה שכופר באלוהים האמיתי. הטענה המרכזית שלו היא שאדם שמתפלל לאלוהים למעשה מראה שהוא אינו מאמין שאלוהים עושה רק טוב תמיד. אם האדם היה באמת יודע ומאמין שאין עוד מלבדו ושהכל טוב, הוא לא היה מבקש דבר מאלוהים, כי מדוע שיבקש מאלוהים לשנות מציאות מושלמת? האדם שמתפלל בעצם מאמין שאלוהים עושה רע, או שהוא טועה במעשיו, וצריך כביכול שיתקנו או ישפרו עבורו את המציאות. לכן, כל בקשה מאלוהים לשינוי המציאות היא כפירה מוחלטת. האדם המאמין באמת, ... אלוהים של אחדות מוחלטת שבו הכל רק טוב תמיד. באלוהים זה אין תפילה, אין סליחה, אין בקשה ואין תודה, כי כל המושגים האלו הם ביטוי של נפרדות, של הבחנה בין טוב לרע. אליעד כהן מבהיר היטב: אדם שמודה לאלוהים הוא בעצם כופר כי הוא חושב שאלוהים ... - נובעת מכפירה, מאמונה סמויה שאלוהים אינו מושלם לחלוטין. מתי התפילה אינה כפירה באלוהים? אליעד מסייג מעט ומוסיף הסבר חשוב. אם האדם מתפלל מתוך ידיעה שגם התפילה עצמה מגיעה מאלוהים, ללא בחירה חופשית, אז התפילה אינה כפירה. במקרה כזה, האדם יודע שכל המציאות מתהווה מאליה, כמו שהשמש זורחת ללא בחירה, כך גם הוא מתפלל ללא בחירה. אך כאשר האדם חושב שהוא עצמו רוצה וצריך להתפלל כדי שאלוהים יעזור לו, זאת כפירה מוחלטת באחדותו המוחלטת של אלוהים. מדוע יום כיפור הוא שיא הכפירה באלוהים? בהרצאה מוזכרת דוגמה נוספת וחשובה - יום כיפור. אליעד כהן מגדיר ... באמת מאמין באלוהים או שיש לו ספקות וכפירה, צריך לבדוק האם הוא מתפלל. אם האדם מתפלל, מבקש סליחה או מודה לאלוהים, זה סימן לכך שהוא אינו מבין את אחדותו המוחלטת של אלוהים, שיש לו ספיקות, ולכן הוא בעצם כופר באלוהים האמיתי. מה הערך של הטיפשות והבדיחות ... אך עדיף להיות בצד החכמים, כדי שאתה תצחק עליהם ולא ההפך. האם תפילה היא כפירה? אלוהים של היהדות מול אלוהים האמיתי מה רע בתפילה לאלוהים? למה להגיד תודה לאלוהים זה כפירה? מי ברא את האלוהים של הדתיים? הפעם אני רוצה לספר בדיחה, אני לא אקח את הקרדיט אלי, זה איזה רבי אחד סיפר אותה ולא אומר את שמו כי ... איך אפשר לדעת עד כמה אדם מאמין באלוהים? והתשובה שהוא נתן: עפ התפילה שלך אפשר לדעת! על פי כמה אתה מתפלל ומדבר עם אלוהים. כי אם אתה צריך משהו ולא מתפלל, אלא הולך ועושה משהו, עושה השתדלות ושוכח את אלוהים, זה אומר שאתה לא מספיק מאמין. וזאת הבדיחה הטובה ביותר, יש הרבה בדיחות טובות, אבל זו אחת הטובות ביותר בעולם ולמה. כי ... הוא עושה רע? ואם אתה כופר באלוהים שעושה רק טוב תמיד, אתה צריך להתפלל לאלוהים הרע, תעזור לי, תציל אותי וכו. ולמה הוא מבקש כי רע לו, כי אם טוב לך והכל רק טוב ואלוהים טוב, אתה לא צריך לבקש. והתפילה של האדם לאלוהים היהודי היא כפירה מוחלטת ואפיקורסות, כפירה באלוהים האמיתי כי אם האדם היה יודע שאין עוד מלבדו ממש, וכל רגע נוצר מחדש, והכל הרי בכלל טוב אז בשביל מה להתפלל? ותפילה באלוהים נובעת מכפירה, תפילה לאלוהים היהודי או הדתי. ואם הוא עושה משהו האלוהים, מי אתה שתבקש ממנו שישנה משהו, הרי הוא עושה את הכל מושלם!!! ויש טיפשים שיגידו, כן הוא רוצה שאני אתפלל אליו, זה בכלל ממנו, אז אם אתה חווה בזמן התפילה כי הוא כרגע רוצה שת
קורונה ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים
קורונה ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים
... ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים האם לימוד תורה ותפילה יכולים להגן עלינו מקורונה? בהרצאה, אליעד כהן עוסק בקשר בין אמונה, תפילה ולימוד תורה לבין התפשטות מחלת הקורונה, תוך התמקדות בהשפעתם של הגורמים הללו על חיי אנשים חרדיים. הוא מציג שאלה מרכזית: האם לימוד תורה ותפילה יכולים לשמש מגן בפני המגפה, או שמא מדובר באמונה שגויה? הדוגמה הראשונה שנבחנת היא המקרה של חרדים שהתפללו ולמדו תורה, אך עדיין נדבקו בקורונה. אליעד מציין את ההתמודדות עם סתירה לכאורה: כיצד יתכן שדווקא אלו שקדושים בתפילה ולימוד תורה, וחשבו כי הם מוגנים בזכות חייהם הדתיים, נדבקו במחלה? הוא מתחיל בשאלה אם זוהי הוכחה לכך שהתפילה לא עוזרת, או שהתורה לא מונעת את המחלה. אליעד מציין כי לא ניתן להסיק מכך כי לימוד תורה לא שומר על האדם, זאת משום שהקורונה לא נגרמת בהכרח בשל התפילה או לימוד התורה, אלא עשויה להיות תוצאה של משתנים אחרים. הוא מציין כי כל אדם שנכנס לבית כנסת ולמד תורה לא בהכרח יידבק בקורונה. לאחר מכן, ... מבקש להדגיש את ההשגחה האלוהית כגורם שמוביל לתוצאה, ולא את הפעולות החיצוניות של לימוד תורה ותפילה בלבד. אליעד מתאר סיטואציה בה חייל חמוש ייתקל במחבל. הוא מציין כי למרות שהחייל מצויד בנשק, אם אלוהים לא יגן עליו, הוא לא יצליח להינצל. על אותו משקל, גם אם אדם מתפלל ולומד תורה, זה לא בהכרח יימנע ממנו להידבק בקורונה, כי הכל תלוי בהחלטות אלוהיות. ההסבר החשוב שאליעד מספק הוא כי גם אם אדם לומד תורה ... יעניק לו את ההגנה המצופה. הוא מציין שייתכן והאדם למד תורה אך לא התרכז במטרת הלימוד, וכך התפילה לא יכלה להגן עליו כמו שהיא אמורה. לסיכום, אליעד טוען כי אין להוכיח שהתפילה והתורה לא עוזרות. המגיפה לא בהכרח היא תוצאה של לימוד התורה או התפילה, אלא עשויה להיות תוצאה של ניסיונות אלוהים שבאמצעותם הוא בודק את אמונת האדם. כל אדם שמאמין באלוהים יכול למצוא בתפילה ובמצוות מקור להגנה, גם אם לא תמיד התוצאות הן כפי שהוא ציפה. אמונה באלוהים כוחה של תפילה כוח התפילה שמירת מצוות השגחה פרטית קורונה ואמונה קורונה וניסיון מאלוהים, קורונה וכפירה באלוהים, קורונה והשגחה פרטית, קורונה ושמירת מצוות, קורונה ואמונת חכמים, תורה מגנא ומצלא, שלוחי מצוה אינן ניזוקין, כוחה של תפילה, איפה היה אלוהים בשואה? מי שמאמין לא מפחד? ...
כסף ואושר, כסף קונה פחד, כסף קונה חרדה, כסף גורם להרגיש טוב, כסף גורם להרגיש רע, מעשה מבעל תפילה, סיפורי מעשיות, תלות בכסף, תלות באהבה, תלות רגשית, שחרור רגשי, כסף טוב, כסף רע
כסף ואושר, כסף קונה פחד, כסף קונה חרדה, כסף גורם להרגיש טוב, כסף גורם להרגיש רע, מעשה מבעל תפילה, סיפורי מעשיות, תלות בכסף, תלות באהבה, תלות רגשית, שחרור רגשי, כסף טוב, כסף רע
... ואושר, כסף קונה פחד, כסף קונה חרדה, כסף גורם להרגיש טוב, כסף גורם להרגיש רע, מעשה מבעל תפילה, סיפורי מעשיות, תלות בכסף, תלות באהבה, תלות רגשית, ... את האדם לנכה רגשי, שחי בפחד קבוע מכך שלא יוכל להתמודד עם החיים אם הכסף ייעלם. איך הסיפור על בעל תפילה ממחיש את החרדה מכסף? אליעד משתמש בסיפור מעשה מבעל תפילה מספר סיפורי מעשיות של רבי נחמן מברסלב כדי להמחיש את ... אינו יכול להציל אותם מפני הפחד הזה. מדוע האנשים בסיפור התביישו בכספם עד כדי כך שהשמידו אותו? בעל התפילה הראה לאנשי הממון את ריח המאכלים, בתחילה נדמה להם ... פחד כלשהו שאולי בעתיד לא יהיה מספיק, או שהמציאות תדרוש משהו שכסף לא יוכל לקנות. איך הסיפור על הבעל תפילה ממחיש את התלות בכסף? בספר סיפורי מעשיות של רבי נחמן מובא מעשה מבעל תפילה, ושם מתוארות עשר כתות שונות, כשכל כת חושבת שמשהו אחד ... לא מושיע אותנו, מה כן?. מדוע אנשים התביישו בכסף עד כדי שזרקו אותו וקברו את עצמם? בסיפור מתואר שהבעל תפילה הראה לאנשי הממון את ריח המאכלים. לכאורה הם הריחו ... סוג של השפלה, אתה אמור להרגיש מושפל. יש ברבי נחמן פה בספר סיפורי מעשיות שהוא מספר על סיפור על הבעל תפילה, הוא מספר שהיו עשר כתות בעולם וכל כת כל קבוצה חשבה שיש ... אני לא רוצה שום כסף רק תיכנעו לי, עכשיו זה מה זה הגיבור הזה עכשיו הם לא הצליחו למצוא פתרון ואז הבעל תפילה עזר להם. עכשיו מה זה אומר הגיבור זה הפחד יש דבר אחד ... מוכן כאילו הוא אומר לא אני רוצה למלוך עליך, אני אשלוט בך. ואז מסופר בסיפור איך פתרו את הבעיה שהבעל תפילה אמר להם אני אראה לכם מאיפה לגיבור הזה יש כוח כאילו אני ...
אמונה באלוהים / תפילה לאלוהים / כפירה באלוהים - מהו שורש העניין?
... באלוהים תפילה לאלוהים כפירה באלוהים - מהו שורש העניין? כי לפעמים נדמה לאדם, שהוא רחוק מאמונה באלוהים ומתפילה לאלוהים, אך לא כך הוא. כי רק מי שהוא בתודעת אלוהים עצמו, רק הוא רחוק מאמונה ומתפילה לאלוהים. כי כל זמן שהאדם חושב חווה שיש כוח כלשהו בעולם, שהוא לא נובע ממנו עצמו, אלא שהוא נפרד ממנו, הוא בעצם מאמין באלוהים. כי ... לו, שמנהל את העולם, נגד רצונו החופשי. ותפילה לאלוהים, היא כאשר האדם רוצה שאיזה כוח חיצוני, יעזור לו לשנות את המציאות. וכל תקוות לב שיש לאדם שהמציאות תשתנה לצורה אחרת, זוהי תפילה לאלוהים. כי התקווה של האדם שהמציאות תשתנה, היא בעצם תפילה בלב לכוח חיצוני, שיעזור לאדם. כך שכל מי שרוצה שהמציאות תשתנה עבורו, הוא בעצם מתפלל בליבו, לכוח חיצוני ממנו, שיעזור לו. וזוהי תפילה לאלוהים. וניתן לראות מנקודת מבט מסויימת גם, כי תפילה ואמונה באלוהים, היא בעצם כפירה באלוהים. כי האדם כופר באלוהים שנמצא באחדות איתו. כי מצד האמת הכל אחד, והאדם עצמו, הוא זה שאחראי ... האלוהי ממש. וכאשר האדם מאמין באלוהים ומתפלל אליו, הוא בעצם כופר באלוהים שהוא עצמו. כי הוא כופר בכך שהוא עצמו אחראי לכל מה שקורה וכולי. ועונשו (מצד הנפרדות), הוא שהמציאות ... ובלבוש יותר חיצוני ניתן להסביר, כי התפילה לאלוהים, היא בעצם חוסר אמונה בכך שהכל מאלוהים ושהכל לטובה בשלמות מוחלטת. שאם היה האדם מרגיש בלב שלם שהכל מאלוהים ולטובה בשלמות ... ובנוסף, עצם המחשבה של האדם שהוא מתפלל לאלוהים, היא עצמה כפירה בכך שאלוהים הוא עצמו זה שגורם לך להתפלל אליו. וכיוב לגבי תחושת בחירה חופשית באופן כללי, שסותרת את האמונה באלוהים. ובמהות, המחשבה שיש אלוהים נפרד ממך, משמעותה היא שאתה ... אבל כמובן שמצד האמת, גם הכפירה של התפילה לאלוהים, גם היא עצמה מאלוהים, וגם הרצון לשנות את המציאות, גם הוא בעצמו מושלם. הרצון לשנות את המציאות, הוא ביטוי לתפילה. והוא לא סותר את שלמות המציאות, כי החיסרון הוא עצמו מושלם. ...
האם להתפלל לאלוהים? האם הגיוני להתפלל? שאלת הרוע בעולם, בעיית הרוע, להתפלל למפלצת, למה יש רע בעולם? להתפלל לאלוהים רע, בחירה חופשית, למה לא הגיוני להתפלל? חזרה בתשובה, תפילה לאלוהים
האם להתפלל לאלוהים? האם הגיוני להתפלל? שאלת הרוע בעולם, בעיית הרוע, להתפלל למפלצת, למה יש רע בעולם? להתפלל לאלוהים רע, בחירה חופשית, למה לא הגיוני להתפלל? חזרה בתשובה, תפילה לאלוהים
... להתפלל לאלוהים? האם הגיוני להתפלל? שאלת הרוע בעולם, בעיית הרוע, להתפלל למפלצת, למה יש רע בעולם? להתפלל לאלוהים רע, בחירה חופשית, למה לא הגיוני להתפלל? חזרה בתשובה, תפילה לאלוהים האם הגיוני להתפלל לאלוהים שמתעלל בבני אדם? אליעד כהן מציג בהרצאתו ... פילוסופית משמעותית בנושא אמונה באלוהים, תפילה ובעיית הרוע בעולם. השאלה המרכזית שאליעד דן בה היא האם בכלל יש היגיון להתפלל לאלוהים, במיוחד כאשר נדמה שהוא מאפשר סבל רב ... אליעד מציג דימוי שבו אדם שואל: האם היית מתפלל למפלצת שמתעללת באנושות במשך אלפי שנים? הרי זה לא ... ולכן זה הופך אותו למפלצת אכזרית. האם להתפלל למפלצת רעה או לאל טוב? אליעד מדגיש בצורה מפורשת ... אחראי לכל הסבל בעולם, אז דווקא אליו צריך להתפלל, מפני שההיגיון אומר להתפלל דווקא למי שיש לו שליטה מוחלטת על הסבל שלך. אם ... הוא מפלצת רעה, דווקא אז הכי הגיוני להתפלל אליו, כי הוא היחיד שמחזיק את הכוח לשנות את ... מפוקפקת מאוד מבחינה מוסרית. האם הגיוני להתפלל לאלוהים טוב? אליעד מסביר גם את נקודת המבט הנגדית, ... הוא טוב בלבד, לא ברור למה צריך בכלל להתפלל אליו. אדם שבטוח שאלוהים טוב ועושה עבורו רק טוב, ... הוא כבר יודע מה האדם צריך ויעזור לו גם בלי תפילות. הוא משתמש בדוגמה נוספת: אם אדם נותן לך בכל יום ... אותו שוב ושוב לעזור. אז למי הכי הגיוני להתפלל? אליעד טוען שכל רעיון התפילה מסתכם בהבנה למי באמת יש שליטה במצב. מי שולט ... ישירות למצבו הרע, הגיוני שיפנה לאלוהים בתפילה, גם אם הוא נתפס כמפלצת, כי רק מי שיצר את הבעיה יכול לפתור אותה. הוא מסכם ומדגיש כי בעצם, תפילה היא פעולה לוגית רק אם האדם משוכנע שאלוהים הוא ... עליו להפנות את מאמציו פנימה ולא החוצה בתפילה. בסופו של דבר, אליעד מבהיר כי תפילה לאלוהים תלויה באופן מוחלט בשאלה איך האדם תופס את ... בחיים, וביכולת לשנות או לפתור אותם. האם להתפלל לאלוהים? למה אלוהים יצר סבל בעולם? האם אלוהים הוא ...
ליקוטי תפילות, ללמוד על מנת ליישם, לעשות מהתורה תפילה, ליישם את מה שלומדים, להפוך דמיון למציאות, להוציא מכח אל הפועל, להגשים רצונות, למלא רצונות, ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב
ליקוטי תפילות, ללמוד על מנת ליישם, לעשות מהתורה תפילה, ליישם את מה שלומדים, להפוך דמיון למציאות, להוציא מכח אל הפועל, להגשים רצונות, למלא רצונות, ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב
... תפילות, ללמוד על מנת ליישם, לעשות מהתורה תפילה, ליישם את מה שלומדים, להפוך דמיון למציאות, להוציא מכח אל הפועל, להגשים רצונות, למלא רצונות, ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב מה זה ספר ליקוטי תפילות ומה הקשר שלו לליקוטי מוהרן? ספר ליקוטי תפילות נכתב על ידי רבי נתן, שהיה תלמידו של רבי נחמן מברסלב. הספר הוא למעשה אוסף של תפילות המבוססות על התורות שמופיעות בספר ליקוטי מוהרן של רבי נחמן. הרעיון המרכזי הוא שרבי נתן לקח את הרעיונות הרוחניים והמופשטים שנאמרו על ידי רבי נחמן, והפך אותם לתפילות מעשיות. לדוגמה, אם רבי נחמן כתב שתועלת של מצוות הציצית היא השגת רוח הקודש, רבי נתן ניסח את זה כתפילה: אלוהים, עזור לי להתחזק במצוות הציצית כדי שאזכה לרוח הקודש. מה המשמעות של לעשות מהתורה תפילה לפי רבי נחמן? המשמעות של להפוך תורה לתפילה לפי רבי נחמן היא להפוך ידע תיאורטי ורעיונות מופשטים למשהו אישי ופרקטי שניתן ליישם בחיים. תפילה היא ביטוי של רצון. כשאדם מתפלל, הוא מביע את רצונותיו בצורה מפורשת. כאשר רעיון הופך לתפילה, הוא הופך מרעיון תאורטי לרצון מוחשי שהאדם מתאמץ לממש אותו במציאות. לדוגמה, אם האדם שמע בהרצאה שחשוב להיצמד לאמת, הוא יכול להפוך זאת לתפילה אישית: אלוהים, תעזור לי להיצמד לאמת בחיי היום - יום. כך הרעיון הופך לדבר שניתן לפעול על פיו. למה ספר ליקוטי תפילות עשוי להיות מיותר ומזיק? מצד אחד, יש טענה שסוג התפילות שנמצא בליקוטי תפילות מיותר, משום שאם האדם מבין לעומק את הרעיונות, הוא יכול ליצור את התפילות בעצמו, ללא צורך בתפילות מוכנות מראש. מצד שני, הטענה היא שהתפילות עלולות להיות אפילו מזיקות, משום שהן עלולות לגרום לאדם להאמין בקיומו של אלוהים, או לחשוב בטעות שאלוהים באמת יעזור לו לפתור את בעיותיו. דבר זה עלול ליצור תלות פסיכולוגית ובלבול מחשבתי. לדוגמה, כשאדם מתפלל שאלוהים יעזור לו לקיים מצווה מסוימת, הוא יכול להתחיל להאמין שאלוהים קיים ושהוא פותר בעיות, ואז האדם לא ייקח אחריות מלאה על מעשיו ועל המטרות שהוא מציב לעצמו. מה היתרון והתועלת של קריאת ליקוטי תפילות? היתרון בספר ליקוטי תפילות הוא בכך שהוא גורם לאדם להבהיר לעצמו את רצונותיו האישיים והאמיתיים. כאשר האדם אומר את התפילות האלה, הוא בעצם מעבד את המידע ומחדד לעצמו את הרצונות שלו. לדוגמה, אם רבי נחמן אמר שחשוב להסתכל בשכל שיש בכל דבר, והתפילה אומרת: אלוהים, עזור לי להסתכל בשכל שבכל דבר, אז האדם שחוזר על התפילה הזו מתחיל לחשוב באמת איך הוא יכול ליישם את הרעיון הזה במציאות שלו. יתרון נוסף הוא בכך שהתפילה מעוררת אצל האדם את הקונפליקט הפנימי. לדוגמה, אם בספר מופיעות שתי תפילות מנוגדות, אחת על פיתוח השכל ואחת על זריקת השכל, האדם שיתפלל את שתיהן יגיע לקונפליקט פנימי שיחייב אותו להחליט ולברר לעצמו במה הוא באמת מאמין ובמה הוא באמת רוצה להתמקד. איך להפוך ... בגדר דמיון ולא תורמים באמת לאושר האמיתי. מה הרעיון המרכזי מאחורי ליקוטי תפילות לפי אליעד? הרעיון המרכזי שאליעד מציג מאחורי ליקוטי תפילות הוא שאדם לא צריך להסתפק בשמיעה פאסיבית של רעיונות אלא עליו להפוך אותם לרצונות אמיתיים ולפעולות מוחשיות. כל רעיון שנשאר ...
אמונה בצדיקים, תפילה במקום תרופות, הרב ברלנד, צדיק גוזר ואלוהים מקיים, חסידות ברסלב, טיפולים כימותרפיים, לחם ומים, חסידות ברסלב, רבי נחמן מברסלב ורופאים, הרב אליעזר ברלנד, אמונה באלוהים, למה אנשים מאמינים ברבנים? נפגעי כתות
... בצדיקים, תפילה במקום תרופות, הרב ברלנד, צדיק גוזר ואלוהים מקיים, חסידות ... מצמחי מרפא (עשבים), משום שלפי דברי התורה ועבדתם את ה אלוהיכם, וברך את לחמך ואת מימך, והסירותי מחלה מקרבך. רבי נחמן מפרש את הפסוק באופן הבא: עבודת האל היא בעצם התפילה, וכאשר אדם מתפלל ומתחבר לשורש הרוחני הגבוה ביותר - לאלוהים, הוא יכול להביא ... לכן, רבי נחמן טוען שאין באמת הבדל בין לחם ומים לבין תרופות, משום שבשורש האלוהי הכל אחד. במילים אחרות, ברגע שהאדם מגיע לחיבור אמיתי לאלוהים דרך אמונה חזקה ותפילה, הוא יכול להעביר את כוח הרפואה לכל דבר שירצה, גם לדברים ... טוען שאמונה חזקה יוצרת מצב שבו הכל הופך לאפשרי ולגיטימי, וכל עוד האדם מאמין באמת ובתמים במקור האלוהי של הכוחות בעולם, אין שום דבר שימנע ממנו להאמין שפתרונות כמו תפילה, לחם, מים או אפילו סוכרייה - הם בעלי כוח ריפוי. האם תפילה יכולה להחליף טיפול רפואי? אמונה בצדיקים וריפוי ניסי הרב ...
חינוך ילדים, יחסי הורים וילדים, אהבת הורים לילדים, אהבת ילדים, לא לאהוב ילדים, שמירת מצוות, למה שומרים מצוות? למה מקיימים מצוות? אמיתות התורה, שמירת מצוות, לשמור מצוות, תפילה לאלוהים
חינוך ילדים, יחסי הורים וילדים, אהבת הורים לילדים, אהבת ילדים, לא לאהוב ילדים, שמירת מצוות, למה שומרים מצוות? למה מקיימים מצוות? אמיתות התורה, שמירת מצוות, לשמור מצוות, תפילה לאלוהים
... הורים וילדים, אהבת הורים לילדים, אהבת ילדים, לא לאהוב ילדים, שמירת מצוות, למה שומרים מצוות? למה מקיימים מצוות? אמיתות התורה, שמירת מצוות, לשמור מצוות, תפילה לאלוהים למה הורים אוהבים את הילדים שלהם? אנשים רבים חושבים שהאהבה שלהם לילדים היא האהבה הכי חזקה שיש, והם רואים ... אליעד קושר את הדברים לשאלת קיום המצוות ולמוטיבציות של אנשים דתיים. הוא מתאר שלרוב, אנשים מקיימים מצוות מתוך פחד או מתוך רצון אישי לקבל טוב לעצמם. לדוגמה, בתפילות אדם מבקש מאלוהים כסף, בריאות ופרנסה, ובעצם פועל מתוך אינטרס אישי. זו תפילה שבאה מהנחש, שהוא משל לאגו ולתועלת עצמית, לפי אליעד. אך רבי נחמן מסביר בספר ליקוטי מוהרן שאם אדם רוצה להגיע לתורת הנסתר - כלומר, להבין את המציאות בעומקה האמיתי - עליו להפסיק לחשוב על תועלתו האישית. רק כשהוא מתפלל מתוך מסירות נפש, בלי לחשוב על עצמו ובלי לבקש שום דבר אישי, הוא יוכל לגלות את הסודות הנסתרים של התורה. מהי ... אמיתית של המציאות ולא מתוך פחד או אילוץ. למה הורים אוהבים ילדים? האם אפשר לא לאהוב את הילדים? מה הסיבה שמקיימים מצוות? איך משתחררים מפחד לאבד ילדים? מהי תפילה אמיתית לפי רבי נחמן? מה זה מסירות נפש בתפילה? איך להתגבר על אינטרסים אישיים? ...
אמונה באלוהים זאת כפירה באלוהים, תפילה לאלוהים, להאמין באלוהים זה לכפור באלוהים, אלוהים יעזור
... באלוהים זאת כפירה באלוהים, תפילה לאלוהים, להאמין באלוהים זה לכפור באלוהים, אלוהים יעזור האם אלוהים יעזור לך באמת? הרבה אנשים חושבים שאלוהים יעזור להם. ישנה תפיסה נפוצה שאדם הנמצא בקשיים ובמצוקות יכול לפנות לאלוהים, להתפלל, ולבקש עזרה, מתוך אמונה שהכוח העליון ישמע ויעזור. אך לפי ההסבר ... אחרות, כאשר האדם אומר אלוהים יעזור לי, הוא אומר בעצם יש כוח חיצוני לי, שהוא לא אני, ולכן האדם עצמו למעשה כופר בכך שהוא האלוהים האמיתי. כשאדם מתפלל ואומר אלוהים, תעזור לי, הוא למעשה אומר במילים אחרות שהוא חסר ... מאמונה אמיתית באלוהים האמיתי, כי האלוהים האמיתי הוא אתה עצמך, האדם עצמו. אליעד משתמש בדוגמה כדי להמחיש את הרעיון: אם אדם עומד בחיים שלו, ומתפלל לקבל משהו מסוים כמו כסף, בריאות, הצלחה, או גשם, ומקבל את מה שהוא ביקש, הוא חושב שזאת תוצאה של התפילה שלו. אבל האמת, לפי אליעד, היא שאם הוא באמת האלוהים, אז הוא לא זקוק לתפילה הזו בכלל, כי הוא עצמו המקור לכל דבר. האדם עצמו הוא המקור לכל מה שמתרחש, לכן אם אדם מבקש מאלוהים חיצוני לו - זוהי בדיוק כפירה. עוד דוגמה שאליעד מביא היא אדם שמתפלל שיהיה גשם, אך בסופו של דבר אין גשם. במקרה כזה האדם יכול להאמין ... חוסר אחריות. במקום לקחת אחריות מלאה על המציאות שלך, האדם מעביר את האחריות לגורם חיצוני. הדוגמה המפורטת שאליעד מביא להמחשת הנושא היא של אדם שמתפלל לקבל משהו, למשל כסף, גשם או כל דבר אחר. האדם אומר, הלוואי ... שבו אתה לא מזהה את מי שאתה באמת. ברגע שאדם יפסיק להאמין באלוהים ככוח חיצוני ויתחיל להבין שהוא עצמו המקור והסיבה לכל דבר שקורה לו, הוא יפסיק להתפלל ולבקש עזרה מבחוץ. המסקנה העיקרית שאליעד מציג בהרצאה שלו היא ... באלוהים מבוססת על הפרדה, וההפרדה היא עצמה כפירה. למה להאמין באלוהים זו כפירה באלוהים? האם אלוהים יכול לעזור לי באמת? מה המשמעות האמיתית של תפילה לאלוהים? האם יש הבדל ביני לבין אלוהים? מה הבעיה באמונה שאלוהים יעזור לי? האם התפילה שלי משפיעה על המציאות? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על תפילה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תפילה, איך להשיג ביטחון עצמי? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בזוגיות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות? איך ליצור אהבה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לקבל החלטות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: תפילה, איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? דיכאון? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם לחץ? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להשיג איזון נפשי? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש או אין אלוהים? האם לדומם יש תודעה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? למה יש רע בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש אמת מוחלטת? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש משמעות לחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? בשביל מה לחיות? למה לא להתאבד? איך להיות מאושר? האם יש בחירה חופשית? מה המשמעות של החיים? האם אפשר לדעת הכל? האם באמת הכל לטובה? איך להנות בחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? אולי אנחנו במטריקס ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצ'ר מומלץ, ייעוץ פילוסופי, מטפל אישי מומלץ בתחום תפילה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1406 שניות - עכשיו 24_05_2025 השעה 03:12:59 - wesi4