ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ספק ✔תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 8 ✔* תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 7. לפני חתימת הקונטרס תפילה... -...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 8
* תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 7.

לפני חתימת הקונטרס

תפילה ליושב בשמים - לפתיחת שערי רצון

שמע ה' קולי בשיחי. בהתעטף לפניך רוחי ונשמתי. ותפל נא תחנתנו לפניך. ותשמע צעקתנו ממעונך. ותהיה תפלתנו רצויה לפניך, כקטורת סמים על מזבחך.

יהי רצון מלפניך ה' א - להי וא - להי אבותי, לטהר מערכי רעיוני. ולכונן מענה לשוני. ותחשכני מזדונות. ותנקני משגיונות. ותמחול לי כל עוונות. ותהיה עם לבבי בעת מחשבי. ועם פי בעת הטיפי. ועם ידי בעת מעבדי. ועם רגלי בעת הילוכי. ואל אומר לפניך דבר שלא כרצונך. וגער בשטן ואל יבהילני. וביצר הרע ואל יכשילני. והאר פניך אלי. ונתת מהודך עלי. וקבל תחינתי. ורצה בהשתחויתי. ועזרני על דבר כבוד שמך וחנני. בזאת אדע כי עשית עמדי חסד, וכי חפצת בי ותציבני לעמוד לפניך לעולם. יהיו לרצון אמרי פי והיגיון לבי לפניך, ה' צורי וגואלי

תפילה עתיקת יומין מתוך התכלאל, מברכות השחר (טובה לכל עת)

לסיכום:

תקותי כי מאמר זה יעזור לכל אחד מאיתנו. להתבונן יותר בתפילה.

העבירו נא את המסר לכל אדם אשר מוכן לתקן.

לא נעשה זאת מנקודה של, גאוה והתנשאות, חלילה, אלא בדברי נועם.

שלא נקפיד על עניינים הקשורים בין אדם למקום על - חשבון זלזול ופגיעה במצוות שבן - אדם לחבירו.

חייבת להיות רגישות גבוהה במיוחד, בזמן שנרצה להעיר לאחרים, שלא יצא שכרנו בהפסדנו.

זכורני סיפור - המבטא את חובת הזהירות לרגישות ההערות לזולת

אדם ישר ותמים היה מברך את בניו כל ליל שבת, בכוונה עצומה, בלשון: "אלה ואלה נשרפין בבית הדשן". אורח "בר - אורין" שהתארח בביתו, שמע בליל שבת את דברי הברכה ופרץ בצחוק... סיפר לבעל הבית את ה"שטות" שהוא אומר...

אותו אדם ישר ותמים התבייש מאד והפסיק...

בחלום באו משמים, לאותו "בר - אוריין" והקפידו עליו בכעס גדול, שגרם לאותו אדם להפסיק...

"כי לא היה מימות עולם תפילה זכה ונאמנה כפי שביקש אותו אדם.."

אסיים בתפילה

"תענו ותעתרו מן השמים.

תקובל צעקתכם.

תשמע תפלתכם ברצון.

תענה עתירתכם".

ויקיים בכם מקרא שכתוב: "והיה טרם יקראו ואני אענה

עוד הם מדברים ואני אשמע"

ה' א - להי אבותיכם יוסף עלכם ככם אלף פעמים

ויברך אתכם כאשר דבר לכם"

וכן יהי רצון ונאמר: אמן!

זכות השיפור בתפילה

יהיה גם לע"נ של כל קדושי עם ישראל

אשר נרצחו מסיבה אחת ויחידה, בגלל היותם יהודים

ולע"נ של כל אלה שמסרו נפשם על קידוש ה' על קדושת הארץ והגנת הישוב היהודי.

בס"ד 1

פרשת לך לך

וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ (בראשית י"ד י"ט).

וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל - מֶלֶךְ סְדֹם הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל - יְהוָה אֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ (שם כ"ב).

השאלה

מה פירוש המלה קֹנֵה ועל מי היא מוסבת, והאם כאשר הקורא בתורה טעה ואמר קֹנֶה (בסגול) שינה משמעות?

התשובה

כידוע, מסכת אבות כוללת ו' פרקים, אך בצורתה המקורית כללה רק ה' פרקים של משנה בעוד שהפרק השישי הוא ברייתא אשר צורפה בתקופה מאוחרת יותר מסדר תנא דבי אליהו זוטא פרק י"ז וכן ממסכת כלה רבתי פרק ח' והיא שנויה בלשון משנה וזאת על מנת שפרק זה ילמד בשבת שלפני חג שבועות חג מתן תורה בשבח התורה כפי שנקרא פרק זה קניין תורה וכך כתוב בפרק זה (י'): "חמישה קניינים קנה הקב"ה בעולמו ואלו הן: תורה קניין אחד, שמים וארץ קניין אחד, אברהם קניין אחד, ישראל קניין אחד, בית המקדש קניין אחד... אברהם קניין אחד מנין? דכתיב: וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ".

וקשה, הברייתא מוכיחה שאברהם קניינו של הקב"ה, כאשר מפשט הפסוק מובן כי אל עליון קונה שמים וארץ ולא את אברהם, קושי זה עמד בפני רש"י המסיים את פירושו בברייתא זו בתמיהה גדולה וכותב: ולפי העניין נראה בעיני שהברייתא לא נכתבה כתקנה, שהרי בפרק האשה (פסחים פ"ז / ב') לא שנינו אלא תורה שמים וארץ וישראל ומביא ראיה לשמים וארץ מאותו פסוק שנאמר באברהם קנה שמים וארץ עכ"ל.

ואכן במקורות אחרים לא נמנה אברהם אבינו בין הקניינים, במכילתא דרבי ישמעאל (פרשת בשלח), במכילתא דרבי שמעון בר יוחאי (ט"ו ט"ז), במסכת פסחים (פ"ז / ב'), מונים ד' קניינים בלבד והפסוק קונה שמים וארץ המובא בברייתא לגבי אברהם עבר לקניין שמים וארץ של הקב"ה וכך אומרת הגמרא: "ישראל שהן בני, בני בחוני, בני אברהם יצחק ויעקב אחד מארבעה קניינין שקניתי לי בעולמי, תורה קניין אחד דכתיב: "ה' קנני ראשית דרכו" (משלי ח' כ"ב), שמים וארץ קניין אחד דכתיב: "קֹנֵה שמים וארץ" (בראשית י"ד י"ט), בית המקדש קניין אחד דכתיב: "הר זה קנתה ימינו" (תהלים ע"ח נ"ד), ישראל קניין אחד דכתיב: "עם זו קנית" (שמות ט"ו ט"ז).

מהו לשון קֹנֵה המוסב על הקב"ה?

בכל הפסוקים שהביאה הגמרא כהוכחה לקניינו של הקב"ה פירוש המלה קֹנֵה = יצר, ברא, ואין חלילה לפרש המלה קֹנֵה לקיחת דבר במחיר מאחֵר כדרך האדם או כפשוטו של מקרא, שהרי אצל הקב"ה קודם יש עשייה שהיא הבריאה, היצירה, ותוצאת עשייה זו היא קניינו, כפי שתרגום של המלה "עשה לי את החיל הזה" (דברים ח' י"ז) הוא קנו לי וכך הסביר רש"י קֹנֵה שמים וארץ - "כמו עֹשֶה שמים וארץ (תהלים קמ"ו ו') ע"י עשייתן קנאן שלו" וכן הרמב"ן על רש"י הוסיף "ואלה שני פנים הם. ואולי כן הדבר שיבוא לשון קנין בעניין העשייה וכן "כי אתה קנית כליותי" (תהלים קל"ט י"ג) והנכון מה שאמר עוד קנאן להיות לו, כי כל אשר לאדם יקרא קניינו... ולזה נתכוון אונקלוס שתרגם דקניניה ולא אמר קנה" ומדוע נקראו אלו קניינים? זאת כתב בעל מדרש שמואל: "תהיה כוונת קניינים האלה לומר גודל חשיבותם ומעלתם בעיני ה' ולזה קראם קניינים, לפי שכל דבר אשר קונה האדם נותן מעותיו בו כדי לקנותו, אם לא היה חשוב בעיניו לא היה נותן מעותיו בו, לכן המשיל אלו הדברים לקניינים כאילו ה' קנאם בדמים יקרים, להודיע חיבתם לפני המקום" (ראה גם מלבי"ם ירמיה י"ג א').

2

זאת אנו למדים גם ממה שנאמר במדרש רבה על הפסוק "קֹנֵה שמים וארץ" שואלים שם בתמיהה ממי קנאן? ונראה, אומר רבנו בחיי, שבבראשית רבה הבינו חכמים מלת קונה כפשוטו שקנאן מאחֵר והוא החומר הראשון שממנו ברא הכל ועל זה אומר פירוש "יפה תואר" וזה שקר בחוק האמונה, כי הקב"ה בראן יש מאין אלא ממשיך רבנו בחיי ואומר: "קֹנֵה שמים וארץ" אין להבין קונה ממוכר... אין הכוונה בו שקנה מאחֵר, ודע כי כל יש - קניין, כי האין - אינו קניין, ולפי שהוא יתברך הוציא העולם יש מאין הזכיר הכתוב לשון קניין - "קֹנֵה שמים וארץ", עכ"ל. ואכן כך תירגם אונקלוס כאן המלה קֹנֵה = דקניניה שמיא וארעא, (וראה גם במילון אבן שושן ערך קונה שלניקוד מלה זו שתי משמעויות ובניקוד צירי עניינה לשון קניין).

לאחר שהוכחנו לעיל כי המלה קֹנֵה נו"ן בצירי שהיא תנועה גדולה ובסמיכות רק לפעולתו של הקב"ה משמעותה יצירתו בריאתו, כעת נוכיח כי מלה זו בהוספת נקודה אחת באות נו"ן לסגול שהיא תנועה קטנה, היא שינוי בין קודש לחול, קֹנֶה (נו"ן בסגול) משמעותה לקחת דבר במחיר והיא מוסבת על פעולה (או בהשאלה) של בשר ודם כמו: וְהָיָה מִמְכָּרוֹ בְּיַד הַקֹּנֶה אֹתוֹ (ויקרא כ"ה כ"ח), לַצְּמִיתֻת לַקֹּנֶה אֹתוֹ לְדֹרֹתָיו (שם ל'), וְהִתְמַכַּרְתֶּם שָׁם לְאֹיְבֶיךָ לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת, וְאֵין קֹנֶה (דברים כ"ח ס"ח), כַּקּוֹנֶה כַּמּוֹכֵר, (ישעיה כ"ד י"ב), הַקּוֹנֶה אַל - יִשְׂמָח, וְהַמֹּכֵר אַל - יִתְאַבָּל (יחזקאל ז' י"ב), וְשׁוֹמֵעַ תּוֹכַחַת, קוֹנֶה לֵּב (משלי ט"ו ל"ב), קֹנֶה - לֵּב, אֹהֵב נַפְשׁוֹ (שם י"ט ח'), רַע רַע, יֹאמַר הַקּוֹנֶה (שם כ' י"ד), בכל הדוגמאות לעיל הפעולה היא של בשר ודם, ותרגומם בתורה הוא (לפי סדר הפסוקים לעיל) דזבן, לדזבן, דקני.

יוצא מכך, כי יש להקפיד בתפילת שמונה עשרה לומר "האל הגיבור והנורא, אל עליון, גומל חסדים טובים, קוֹנֵה הכל"... קוֹנֵה בצירי, זהו שבח להקב"ה שקניינו הכל והיא באה בצירי בסמיכות רק לפעולתו של הקב"ה וכן בברכה מעין שבע יש להקפיד לומר "האל הגדול, הגבור והנורא, אל עליון, קוֹנֵה ברחמיו שמים וארץ"... זהו שבח להקב"ה לבריאת העולם ועל כן המלה קוֹנֵה בצירי, והטועים לומר קוֹנֶה בסגול בתפילה במקומות הנ"ל, אינם יודעים מה אומרים כך שחסרה כאן הכוונה, מהפכים קודש לחול, והחמור ביותר חלילה, משמעות הדברים בתפילת שמונה עשרה היא כפירה בבורא שהוא ראשון ליצירה שברא הכל מאין, וכך כתב הרשב"א (מסכת ברכות ל"ד / ב'), צריך שיתבונן האדם ויכוון אליהם בשעת התפילה והוא שיש בברכה ראשונה קוֹנֵה הכל וזוכר חסדי אבות מלך עוזר ומושיע ומגן וכל מלה ומלה מאלו המלות יש בה כוונה, שבה פינה גדולה באמונה... שלא כדעת הפילוסופים שמקצתם גזרו על קדמותו ואפילו בפרטיו, וקצתם הודו בחידוש הפרטים וקיימו קדמות החומר הראשון אשר קראוהו היולי ושמוהו התחלה מחויבת, וזה כולו כפירה באמונתנו, אלא שהוא יתברך חידש הכל ברצונו ואפילו החומר הראשון... ועל כן באומרנו קוֹנֵה מחויבים אנו לכוון אל התכלית הזה, והוא פינה גדולה באמונה, עכ"ל.

דבר זה נכון ודומה גם למלה בּוֹנֵה בצירי כמו: בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה, נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס: (תהלים קמ"ז ב') זהו בניין הקיים לעד והוא בסמיכות לפעולתו של הקב"ה בלבד וכך כתב דעת מקרא על מלה זו: תהילת ה' הנזכרת בפסוק הקודם כוללת את השבח בונה ירושלים, בוֹנֵה בצירה והיא צורת סמיכות, להשמיענו ש"בונה ירושלים" הוא תואר לה'. ויש במשמע, שמלכתחילה נבנתה ירושלים בהשגחה מיוחדת מאת ה', והשגחתו מתמדת כל הימים על ירושלים לשכלל את בנינה עכ"ל, ואכן בכל מקום במקרא כאשר פעולת הבניה (שהיא זמנית ומוגבלת) מתייחסת לאדם, ואף לשלמה המלך שבנה בית לה', המלה בוֹנֶה בסגול וכמו אדם שבונה בירושלים בעושק, עליו נאמר: בֹּנֶה צִיּוֹן בְּדָמִים, וִירוּשָׁלִַם בְּעַוְלָה: (מיכה ג' י') כך גם בפסוקים הבאים: וַיְהִי בֹּנֶה עִיר (בראשית ד' י"ז), הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר - אַתָּה בֹנֶה (מלכים א' ו' י"ב), הוֹי בֹּנֶה עִיר בְּדָמִים (חבקוק ב' י"ב), עַל - כֵּן אַתָּה בוֹנֶה הַחוֹמָה (נחמיה ו' ו'), הִנֵּה אֲנִי בוֹנֶה - בַּיִת לְשֵׁם יְהוָה אֱלֹהָי (דברי הימים ב' ב' ג'), וְהַבַּיִת אֲשֶׁר - אֲנִי בוֹנֶה גָּדוֹל (שם ד'), כִּי הַבַּיִת אֲשֶׁר - אֲנִי בוֹנֶה גָּדוֹל וְהַפְלֵא: (שם ח').

הערה: המלה הַבוֹנֶה עם ה"א הידיעה בתחילתה היא בניקוד סגול, כמו: הַבּוֹנֶה בַשָּׁמַיִם מַעֲלוֹתָו (עמוס ט' ו').

יוצא מכך, כי יש להקפיד בברכת המזון, בתפילת שמונה עשרה, בברכה לאחר קריאת ההפטרה לומר: ברוך אתה ה' בּוֹנֵה ירושלים, הנו"ן בצירי, זהו שבח להקב"ה וזהו ההבדל בין קודש לחול הטמון בצורת ניקוד המלה, כדברי רבנו בחיי: המוסיף נקודה או גורעה מחריב את העולם ומקצץ נטיעות התורה ושורשיה... עכ"ל (בראשית י"ח ג').

3

ואנו, שכולם מודים שיש לנו מסורת הדיוק בקריאה בכללותה ובתנועות הניקוד בפרט, נדע להשכיל ולשמור את שהנחילו לנו אבותינו הקדושים. וכמו שיש לנו ההבדל בקריאה בין אֶת המנוקדת בסגול והנקראת כפתח קטן כאשר היא מוקפת (מחוברת במקף) מפני הסמיכות, לבין אֵת המנוקדת בתנועה גדולה הצירי כשהיא עצמאית, וכן כשם שיש לנו הבדל בקריאה במלה תֶּבֶל המנוקדת בסגול וקריאתה כפתח קטן ומשמעותה גנאי וניאוף כמו: וְאִשָּׁה לֹא - תַעֲמֹד לִפְנֵי בְהֵמָה לְרִבְעָהּ - תֶּבֶל הוּא (ויקרא י"ח כ"ג), לבין קריאת המלה תֵּבֵל המנוקדת בתנועה גדולה הצירי והיא מלשון ארץ כמו: וְהוּא יִשְׁפֹּט - תֵּבֵל בְּצֶדֶק, יָדִין לְאֻמִּים בְּמֵישָׁרִים: (תהלים ט' ט'), כך נקפיד לשמור על ההבדל בקריאת המלה קוֹנֶה בסגול בעבור אדם וקוֹנֵה בצירי במקומה הראוי כשבח להקב"ה וכן בין בוֹנֶה בסגול שהיא פעולתו של אדם לבין בוֹנֵה בצירי שהיא תואר להקב"ה, ויש להבין כי הסידורים המודפסים הראשונים (השאמי) מקורם אינם מתימן ואין להוכיח מהם על כך, כי אינם מזוקקים בדקדוק לפי מסורת אבותינו שהרי בקריאת עדות אחרות, ואף בעברית של ימינו אין הבדל בין סגול לבין צירי וקריאת המלה אחת היא בצירי גם אם כתובה בסגול, והמדפיסים היום (גם לעדות אחרות) רובם תיקנו שגיאות מעין אלו, כך שעלינו להקפיד לתקן גם את אשר שגור בפינו כי הוא בטעות יסודו.

נסיים מדברי הקדמת הספר אבן ישראל (שנת תקכ"ו) של הרב יעקב יוסף סופר לגבי אזהרתו על שיבושים בקריאת החזנים מתוך חוסר ידיעה מה הם אומרים וכך כתב: והן אמת חפצתי לדעת זאת, איך יוציאו אלו החזנים רבים ידי חובתן במעשה זמרה ובקריאת חובה, כי מה שאמרו חז"ל קרא ולא דקדק באותיותיה יצא בדיעבד, לא אמרו אלא ליחיד ולא להוציא את אחרים, ועוד, דכל זה אינו אלא באותיות ולא כן במשנה או מבליע הנקודות והטעמים דבזה ליכא מאן דפליג דלא יצא כמו שבררתי בפנים הספר בבירור גמור, ועיקר טעותם ששמעתי מהם הוא מה שאומרים: וכי כל בני אדם בעלי דקדוק הם? ובאמת המה שגו ברואה ונראה לעין כל, קול ענותם הוא קול ענות, וכדפירש"י ז"ל קול חירופים וגידופים בדברים פשוטים אשר הוא הכרח לתינוק בין יומו, ע"ד משל ויראו העם את ה', כתוב מתג ויראו ושורשו ירא מלשון ירא והשוא תחת הריש הוא שוא נע והם קורין התיבה הנ"ל בלי מתג וקורין השוא נח והוי שורשו ראה מלשון ראייה, ומי ראה או שמע כזאת ולא יחרד על כבוד בוראו יתברך וכבוד תורתינו הקדושה? אוי לאותה כלימה אוי לאותה בושה, אשר ישמע לדבר הקשה ולא יקשיב אוזנו לדיבור הרע הזה, הצרי אין בגילעד אם רופא אין שם ישתקעו הדברים, כי שתיקותם יפה מדיבורם, וכי קול דברים אתם שומעים ותמונה אינכם רואים זולתי קול הברה בעלמא? ולא אמרה תורה שלא לתקלה, כהני שלוחא קהלא יש חוטאין ומחטיאין בחטאה גדולה. ומה נדמו לזונה אכלה ומחתה את פיה ואמרה לא פעלתי און, כן הוא מחתות החטאים האלה בנפשותם, סוף דבר לא נתרפא העם שלועזות השפתים להתפלל לפני אבינו שבשמים. ואיך נשא ראש להתעלם מן העין בדברים אשר אנחנו דבקים באלוקים חיים, ואם אמת הדבר שאנשים האלה בעלי הלשון חברו לנו חיבורים יפים ונאים בדקדוק לשון הקודש ושלמים הם אתנו ברחבת הידים ידות הלשון, אך בזאת יאותו לנו בהמול לנו כל זכר ערלת הפה כאשר הם נמולים בהרבות ציורי' ודמיוני' אל גופות הערלות ערלת הלב אשר היא חרפה לנו בחריפה דתקינו לנו אנשי השם דור הפלגה שמפליגין בספינה על פני הים הגדול, ומה יעשו אנשי הישוב משוט בארץ ומתהלך בה, גם זה רעיון רוח, וכבר אמר הנביא נירו לכם ניר ואל תזרעו אל הקוצים, ועל כל קוץ וקוץ תילי תילין הלכות וכללים עד שנפש העם קצה בלחם הקלוקל אפילו בדברים קלים ואין אומר השב, עכ"ל.

מקורות

משנה, תלמוד בבלי, תרגום אונקלוס, מדרש רבה, רש"י, רמב"ן, רבנו בחיי, רשב"א, אבן ישראל, דעת מקרא, אוצר הסימנים לקורא בתורה.

תוספות

הבחנה בהפרדה בשלוש עשרה מידות ה' - ה'
התנגדות מחיר חשבון יצר הרע יקר היהודים תוצאות בושה חרדות מטרות ניאוף המחיר יקר מידי חוסר וודאות להתפלל ספק ספקות תפילה תפילות תשובות
אם יש ספק אין ספק, כשיש ספק אין ספק, להתמודד עם ספקות בזוגיות, כשיש ספק אז אין ספק, התמודדות עם ספקות בחיים, לאהוב עם ספקות באהבה, ספקות בקשר, ספקות לפני החתונה, ספקות רומנטיים
אם יש ספק אין ספק, כשיש ספק אין ספק, להתמודד עם ספקות בזוגיות, כשיש ספק אז אין ספק, התמודדות עם ספקות בחיים, לאהוב עם ספקות באהבה, ספקות בקשר, ספקות לפני החתונה, ספקות רומנטיים
... יש ספק אין ספק, כשיש ספק אין ספק, להתמודד עם ספקות בזוגיות, כשיש ספק אז אין ספק, התמודדות עם ספקות בחיים, לאהוב עם ספקות באהבה, ספקות בקשר, ספקות לפני החתונה, ספקות רומנטיים מה הפירוש של המשפט אם יש ספק, אין ספק? המשמעות הבסיסית של המשפט אם יש ספק, אין ספק מתארת את הרעיון שכאשר יש לאדם ספק לגבי משהו, אז הוא לא רוצה אותו. דוגמה לכך היא אם אדם שוקל אם להתקבל למשרה מסוימת ויש לו ספקות, אז בעצם הוא לא מעוניין במשרה. המשפט אומר שאם יש ספק, אז התשובה היא שלילית, וכך המצב לא מתאים לאדם. בהקשר של זוגיות, אם מישהו שואל את עצמו אם הוא אוהב את בן הזוג או לא, ויודע שיש לו ספקות לגבי הקשר, אז המשפט אומר שזו לא אהבה אמיתית ושהקשר לא מתאים. למעשה, אם יש ספק לגבי אהבה, זה כבר סימן שהאהבה לא מושלמת. האם תמיד אם יש ספק, אין ספק נכון? המשפט הזה לא תמיד נכון. הוא יכול להישמע חכם, אך למעשה אפשר להסתכל על כל דבר משני צדדים. לדוגמה, אם יש ספק אם לקבל עבודה, אפשר לומר מצד אחד אם יש ספק אז אין ספק שזה לא מתאים, אבל מצד שני, יכול להיות שהספק נוגע להחלטה האם לעזוב עבודה קיימת או לא, ולא בהכרח לכך שהעבודה החדשה לא מתאימה. אם ננסה להסתכל על המשפט הזה בהקשר של שינוי מציאות, הוא עשוי לומר שכשיש ספק אם לשנות מצב קיים, אז כדאי להישאר במצב הנוכחי. במקרה זה, המשפט אם יש ספק, אין ספק מציע לא לשנות את המציאות, ולפני קבלת החלטות חשובות, יש לקחת את הזמן ולבדוק אם השינוי באמת מתאים או לא. האם זה נכון שמי שמחפש דבר מוחלט לא יחווה
למה לא להטיל ספק ברע? להילחם בטוב, הטוב הוא הרע, יתרונות וחסרונות בהטלת ספק, למה לא להטיל ספק בטוב? מתי לא להטיל ספק ברע? מתי להטיל ספק בטוב? להטיל ספק בטוב וברע, להטיל ספק רק ברע, הטלת ספק, האם להטיל ספק?
למה לא להטיל ספק ברע? להילחם בטוב, הטוב הוא הרע, יתרונות וחסרונות בהטלת ספק, למה לא להטיל ספק בטוב? מתי לא להטיל ספק ברע? מתי להטיל ספק בטוב? להטיל ספק בטוב וברע, להטיל ספק רק ברע, הטלת ספק, האם להטיל ספק?
... לא להטיל ספק ברע? להילחם בטוב, הטוב הוא הרע, יתרונות וחסרונות בהטלת ספק, למה לא להטיל ספק בטוב? מתי לא להטיל ספק ברע? מתי להטיל ספק בטוב? להטיל ספק בטוב וברע, להטיל ספק רק ברע, הטלת ספק, האם להטיל ספק? למה לא להטיל ספק ברע? ההנחה המרכזית בהרצאה של אליעד כהן היא, למה לא להטיל ספק ברע, ואיך זה מתקשר לרע ולטוב בחיינו. אליעד מציין את המשפט אל תטיל ספק ברע, ומסביר את המשמעות הפילוסופית מאחוריו. מה זה אומר אל תטיל ספק ברע? המשמעות הראשונה שציין אליעד לגבי המשפט אל תטיל ספק ברע היא שאתה לא צריך לבדוק אם זה באמת רע או לא רע. פעמים רבות כשאנחנו חווים משהו רע, אנחנו ... שאלות כמו למה זה קרה לי? או האם זה באמת כל כך רע?. אליעד מציע שאנחנו לא צריכים להטיל ספק בזה. למה? כי ברגע שאנחנו שואלים שאלות על הרע, זה יוצר פתח להרגיש יותר רע. אם אדם אומר מה זה משנה? ... אולי זה לא רע, זה יכול לגרום לו להימנע מהרגשת הרע, וזו בעיה בעיניו. האם אין מקום להטיל ספק ברע? אליעד מציין את ההשפעות המזיקות של הטלת ספק ברע. הוא טוען שמי שמטיל ספק ברע יכול למצוא את עצמו בלא תוקף, ללא חוויות משמעותיות. במילים אחרות, אם אדם מתעקש להימנע להרגיש ... כל דבר רע שקורה להם, מבלי להתעכב על הצורך להרגיש את הרע כדי לצמוח ממנו. האם כדאי להטיל ספק בטוב? כמו שמומלץ לא להטיל ספק ברע, אליעד מציין שלעיתים יש מקום להטיל ספק בטוב. כשדברים טובים קורים לנו, אנחנו לא תמיד מצליחים להעריך אותם כראוי, ונוטים לקחת אותם כמובן ... טובות, אנו חייבים להתמודד גם עם האתגרים והקשיים שיכולים להתרחש. מה הכוונה בלהטיל ספק בטוב? כחלק מההבנה על הקשר בין טוב לרע, אליעד מציין שגם בהנאה מהטוב יש מקום להטיל ספק. כשאדם נהנה ממצב טוב, עליו לשאול את עצמו: האם זה טוב באמת? מה אני מרוויח מזה? האם אני באמת מרוצה מזה? הטלת ספק בטוב יכולה לשמש כצורת בדיקה פנימית שתעזור לאדם להעריך את הדברים בצורה עמוקה יותר ולמנוע תחושת ... או רק ברע, אלא יש להילחם בשני הכיוונים, כדי ליצור איזון פנימי ולמצוא משמעות בחיים. הטלת ספק למה לא להטיל ספק בטוב? הקשר בין טוב לרע היתרונות והחסרונות בהטלת ספק האם להילחם בטוב? איך להרגיש טוב בחיים? ...
להאמין, להטיל ספק בספק, ספק או וודאות, וודאות או ספק, לחיות מתוך ספק, לחיות עם ספק, ספק טוב, ספק רע, לחיות עם אמונה, לחיות מתוך אמונה, הטלת ספק, אמונה טובה, אמונה רעה
להאמין, להטיל ספק בספק, ספק או וודאות, וודאות או ספק, לחיות מתוך ספק, לחיות עם ספק, ספק טוב, ספק רע, לחיות עם אמונה, לחיות מתוך אמונה, הטלת ספק, אמונה טובה, אמונה רעה
... להטיל ספק בספק, ספק או וודאות, וודאות או ספק, לחיות מתוך ספק, לחיות עם ספק, ספק טוב, ספק רע, לחיות עם אמונה, לחיות מתוך אמונה, הטלת ספק, אמונה טובה, אמונה רעה האם צריך להטיל ספק בכל דבר בחיים? אליעד כהן מסביר שכדי לחיות נכון, על האדם להטיל ספק בכל דבר, אפילו בדברים הכי בנאליים. הוא מביא דוגמה של צפייה בכתבה או בתחקיר גדול שנראים משכנעים מאוד, ואומר שגם במקרה כזה חובה להטיל ספק. גם כשזה נראה שהאמת ברורה כאילו מתגלה אלוהים ומגלה אור, עדיין צריך להטיל ספק. עם זאת, אליעד מציין שלהטיל ספק לא אומר שלא לבחור צד, אלא אומר שכשאתה בוחר צד, אתה צריך לזכור שאתה בוחר מתוך אמונה ולא מתוך וודאות מוחלטת. לדוגמה, אם אדם רואה מולו קיר ... צריך לזכור שהוא זז בגלל שהוא מאמין לחושים שלו שאומרים לו שיש קיר, ולא בגלל שיש ודאות מוחלטת בקיומו של הקיר. האם בחירה מתוך ספק היא אפשרית? אליעד מסביר שכאשר אדם בוחר צד, הוא יכול לעשות זאת מתוך ספק ומודעות לכך שזו רק אמונה. הוא מדגיש כי אנשים רבים טועים וחושבים שלהטיל ספק פירושו לא לבחור בשום צד, אך האמת היא שאפשר ואף מומלץ לבחור צד, כל עוד זוכרים שזו בחירה מתוך אמונה ולא מתוך ודאות מוחלטת. מה הטעות של אנשים לגבי הטלת ספק? הטעות הנפוצה שאליעד מתאר היא שאנשים חושבים שאם יטילו ספק, הם לא יוכלו לתפקד. אליעד מסביר שדווקא הטלת ספק מאפשרת לבחור מתוך חופש ואמונה ולא מתוך אשליה של ודאות. לדוגמה, אם אדם חושש שמישהו רוצה לפגוע בו, הוא יכול לפעול מתוך האמונה שלו שקיימת ... האדם צריך לזכור שזה רק מתוך אמונה שהכתבה נכונה, ושהזעזוע שלו מבוסס על האמונה שלו ולא על ידיעה וודאית של המציאות. מדוע להטיל ספק גם בספק עצמו? אליעד מבהיר שחשוב להטיל ספק גם בפעולת ההטלת ספק עצמה. הוא מסביר שלהאמין שחייבים להטיל ספק זו גם סוג של אמונה, ולכן צריך לבדוק גם אותה. הוא מדגיש שאפילו ההנחה שיש הבדל בין אמת לשקר היא אמונה, כי בעולם האמיתי אין בהכרח הבדל מוחלט בין השניים. מה הקשר בין הטלת ספק לבין משמעות החיים? אליעד מתאר כיצד הטלת ספק קשורה בחיפוש משמעות בחיים. הוא נותן דוגמה של אדם חילוני שלא מוצא משמעות בדת, ולכן מנסה למצוא משמעות באורח חיים אחר כמו צמחונות, מתוך רצון ... דבר בוודאות, כי שום דבר אינו ודאי במובן המוחלט. לכן, כל אמונה באיזושהי אמת מוחלטת היא גם סוג של שקר. כיצד להימנע מלהיתקע בין ספק לוודאות? אליעד מסביר שכדי לא להיתקע בין ספק לוודאות, צריך תמיד לזכור שהכל הוא רק משחק של אמונות. אדם יכול לבחור לפעול, אבל תמיד לזכור שהוא משחק במשחק שהוא עצמו יצר, ושהבחירות שלו הן ... את עצמו באופן קבוע מה אמיתי ומה לא אמיתי. הוא מציין שהכרה בכך שהכל הוא חלום או משחק היא המפתח להשתחרר מהסבל ומהאשליות. להטיל ספק או להאמין? האם ספק זו אמונה? איך לחיות עם ספק? מה ההבדל בין
להטיל ספק והטלת ספק, האם כשמישהו בטוח בעצמו? הוא יחשוש להטיל ספק? האם הטלת ספק יכולה להוביל להתרחקות מהאמת? האם מי שבטוח במשהו שהוא אמיתי, יכול לשנות את דעתו? איך הטלת ספק משפיעה על ידיעת האמת? איך הטלת ספק משפיעה על ידיעת האמת?
להטיל ספק והטלת ספק, האם כשמישהו בטוח בעצמו? הוא יחשוש להטיל ספק? האם הטלת ספק יכולה להוביל להתרחקות מהאמת? האם מי שבטוח במשהו שהוא אמיתי, יכול לשנות את דעתו? איך הטלת ספק משפיעה על ידיעת האמת? איך הטלת ספק משפיעה על ידיעת האמת? האם הטלת ספק יכולה להוביל לאובדן האמת? ההרצאה של אליעד כהן מתמקדת בשאלה הפילוסופית והפסיכולוגית לגבי ההשפעה של הטלת ספק על האמת שלנו. במהלך השיחה, עולה השאלה האם כאשר אדם בטוח במשהו, האם הוא יחשוש להטיל ספק כדי לא להתרחק מהאמת. הדוברים מנסים להבין האם הטלת ספק בדעה שמישהו אוחז בה יכולה להוביל לאיבוד האמת או להפוך את כל מה שהוא חושב לבלתי נכון. ההגדרה של אמת והטלת ספק בשיחה, אחד הדוברים מעלה את השאלה אם ניתן להטיל ספק בדעות שלנו אם אנחנו בטוחים שהן נכונות. מה שהתחיל כשאלה טכנית על האמת, התפתח לשיחה עמוקה יותר על מהי אמת. הדוברים מנסים להבין מה יקרה אם יתחילו להטיל ספק בדעותיהם - האם זה אומר שהם יסטו מהאמת, או שמא זו הדרך הנכונה להבין את האמת בצורה טובה יותר. יש שמחשיבים את הטלת הספק כמשהו שיכול להוביל אותנו לאובדן האמת, אך יש גם דעות המציעות שהטלת ספק יכולה דווקא להבהיר ולהדגיש את האמת שלנו. הסכנה בהימנעות מהטלת ספק הדוברים מתחילים לדון גם על הסכנה שגלומה בהימנעות מהטלת ספק , שכן כאשר אדם מפחד להטיל ספק במה שהוא בטוח בו, הוא בעצם סוגר את עצמו למחשבות חדשות ומונע מהאמת להתגלות בצורה ... על רעיונות שכבר לא משרתים אותו בצורה טובה או נכונה. אליעד כהן מציע שדווקא כאשר אנחנו פתוחים לבחינה של דעותינו, הטלת ספק עשויה לעזור לנו להכיר את האמת בצורה מלאה יותר. האם חשש להטיל ספק יכול להוביל לאובדן האמת? כחלק מהשיחה, אחד הדוברים מדבר על החשש להטיל ספק במחשבות או בעמדות שיש לנו. לדידו, אם אנחנו מטילים ספק, זה עלול להוציא אותנו מהאמת. זהו פחד שנובע מהרצון להישאר במקום בטוח עם האמת שלנו. אך אליעד כהן מסביר כי מדובר בכשל מחשבתי, שכן אם אנחנו באמת מחזיקים במשהו אמיתי, הטלת ספק לא תפגע באמיתות המסקנה שלנו - היא רק תסייע לנו להבין אותה בצורה טובה ומעמיקה יותר. האם הטלת ספק יכולה לשנות את האמת שלנו? בשיחה, יש ניסיון להבין עד כמה אפשר לשנות את הדעות שלנו על האמת כאשר אנחנו מטילים ספק. יש המחשיבים את הטלת הספק כהתדרדרות לכיוון שגוי, אך אליעד מציע כי אם האדם בטוח שהדעה שהוא מחזיק בה היא אמיתית, אז אין שום סיבה שהוא יפחד להטיל ספק בה. להפך, הטלת הספק עשויה להמחיש עד כמה הוא בטוח במה שהוא מאמין בו, ואולי אף תחזק את אמיתות המסקנה שלו. סוגיות של אמיתות אישית מול כללית בהמשך, השיחה מתפשטת גם לדיון האם האמת היא אישית או כללית. אם יש לנו ספקות, האם זה אומר שאין לנו אחיזה באמיתות האישית שלנו? אליעד כהן מציע שדווקא דרך שאלת הספקות, אנחנו יכולים להבין טוב יותר את האמת האישית שלנו ולא להישאר נעולים רק על דבר ...
חוקי הטלת הספק, במה יותר קל להטיל ספק, במה קשה להטיל ספק, מהקל אל הכבד, להטיל ספק בקל, להטיל ספק בכבד, מאיפה להתחיל להטיל ספק? במה להטיל ספק קודם, בירור האמת
חוקי הטלת הספק, במה יותר קל להטיל ספק, במה קשה להטיל ספק, מהקל אל הכבד, להטיל ספק בקל, להטיל ספק בכבד, מאיפה להתחיל להטיל ספק? במה להטיל ספק קודם, בירור האמת
... הטלת הספק, במה יותר קל להטיל ספק, במה קשה להטיל ספק, מהקל אל הכבד, להטיל ספק בקל, להטיל ספק בכבד, מאיפה להתחיל להטיל ספק? במה להטיל ספק קודם, בירור האמת במה קל וקשה להטיל ספק ואיך מתחילים בירור האמת? בהרצאה זו, אליעד כהן מסביר לעומק על חוקי הטלת הספק, ומפרט את התהליך הנכון לבירור האמת. הוא מתייחס לשאלות מרכזיות כמו: במה קל יותר להטיל ספק? במה קשה להטיל ספק? כיצד מתחילים בכלל בתהליך הטלת הספק? הנושא המרכזי שאליעד עוסק בו הוא סדר הטלת הספק - האם יש סדר נכון שבו כדאי להתחיל להטיל ספק , ובמה צריך להתחיל, בדברים שקל להטיל בהם ספק, או בדברים הקשים יותר? מה הכוונה בלהטיל ספק במחויבים? הרעיון הראשון שאליעד מציג הוא המושג להטיל ספק במחויבים. מחויב הוא משהו שהאדם חושב שהוא נכון, או מאמין בו באופן מוחלט. לדוגמה, בן אדם שאומר: אני רוצה להטיל ספק בחושים שלי, נתקל פעמים רבות בתגובה שאומרת לו - לפני שאתה מטיל ספק בחושים, נסה להטיל ספק בדברים פשוטים יותר, כמו האם היום יום ראשון או שני, או האם השם שלי באמת זה השם שלי. ההיגיון של התגובה הוא שאם האדם לא מסוגל להטיל ספק בדברים פשוטים וקלים, הוא בוודאי יתקשה להטיל ספק בדברים גדולים וכבדים, כמו החושים שלו, כי הם נתפסים כמחויבים גדולים וחזקים יותר. האם תמיד נכון להטיל ספק בדברים הקלים קודם? אליעד מסביר שזה לא בהכרח נכון. הוא נותן דוגמה של אדם שלא יכול להרים משקולת של עשרה קילו, ושואל - האם זה בהכרח אומר שאותו אדם גם לא יוכל להרים ... אותה. זאת אומרת שלפעמים מה שאנחנו חושבים שקל יותר או קשה יותר - הוא לא מה שבאמת קל או קשה. מכאן, אליעד מפתח רעיון חשוב: יכול להיות מצב שדווקא יהיה קל יותר להטיל ספק בדברים שנראים גדולים וקשים, ולאו דווקא בדברים שנראים קטנים וקלים. אם אדם בטוח בדבר מסוים רק ב - 10%, ודבר אחר הוא בטוח בו ב - 90%, זה לא אומר שיהיה לו קל יותר להטיל ספק במה שהוא בטוח בו פחות. לפעמים מה שנראה קשה יותר הוא בעצם קל יותר, כי הדבר שנראה לך קשה להטיל בו ספק, הוא פשוט פחות נכון או מבוסס על פחות הנחות משנה, ולכן לפעמים יהיה קל יותר לערער אותו. דוגמת מספר האצבעות - במה קל להטיל ספק? אליעד מביא דוגמה נוספת להמחשה: אם אדם מתלבט במה להטיל ספק, בשאלה אם יש לו אצבעות או במספר האצבעות שלו - הוא יגלה שקל יותר להטיל ספק במספר האצבעות מאשר בעצם קיומן. למה? כי הידיעה על מספר האצבעות תלויה בקיומן. אם אין לו בכלל אצבעות, אין משמעות לשאלה כמה אצבעות יש. כלומר, הטלת ספק בכמות אצבעות תלויה בהטלת
חרדות כתוצאה מהטלת ספק ברצון, האם הטלת ספק יוצרת חרדות? למה הטלת ספק יוצרת חרדות? מתי להטיל ספק יוצר חרדות? מהו תהליך של הטלת ספק ברצון? המלחמה בטרור, עונש מוות למחבלים, ללכת עד הסוף, לא לפחד מהפחד, לא לפחד להטיל ספק
חרדות כתוצאה מהטלת ספק ברצון, האם הטלת ספק יוצרת חרדות? למה הטלת ספק יוצרת חרדות? מתי להטיל ספק יוצר חרדות? מהו תהליך של הטלת ספק ברצון? המלחמה בטרור, עונש מוות למחבלים, ללכת עד הסוף, לא לפחד מהפחד, לא לפחד להטיל ספק
... כתוצאה מהטלת ספק ברצון, האם הטלת ספק יוצרת חרדות? למה הטלת ספק יוצרת חרדות? מתי להטיל ספק יוצר חרדות? מהו תהליך של הטלת ספק ברצון? המלחמה בטרור, עונש מוות למחבלים, ללכת עד הסוף, לא לפחד מהפחד, לא לפחד להטיל ספק האם הטלת ספק ברצון יוצרת חרדות? הטלת ספק ברצון היא תהליך עמוק של ... לייצר חרדות אצל אנשים. לדבריו, חרדות נוצרות כאשר אדם חושש שיקרה לו משהו רע. כלומר, האדם מפחד מהתוצאה האפשרית של הטלת הספק. לדוגמה, אם אדם פוחד למות, והוא מטיל ספק ברצון שלו לחיות, הדבר עלול לעורר בו חרדה גדולה יותר, מכיוון שהוא חושש שמא הספק הזה יביא אותו למצב לא ידוע ולא רצוי. למה אנשים מפחדים להטיל ספק ברצונות שלהם? אליעד כהן מדגיש שאנשים חוששים להטיל ספק ברצונות שלהם מפני שבתהליך החקירה העצמית וההטלת ספק, האדם חייב להתמודד באופן ... אהיה לבד, ואם אהיה לבד ארגיש חסר אונים. כלומר, האדם חושף בהדרגה את הפחדים הכמוסים ביותר שלו. מהו התהליך המדויק של הטלת ספק ברצון? אליעד כהן מסביר כי הטלת ספק ברצון היא בעצם תהליך של ... התהליך מציף את הפחדים הכי קשים של האדם, מה שמוביל להצפה רגשית ולחרדה. לדוגמה, אם אדם פוחד להיות לבד, כאשר הוא מטיל ספק ברצון שלו לזוגיות, הוא מיד ... בשאלות כגון מה יקרה אם אהיה לבד? למה אני כל כך מפחד מזה?, ומגיע לשורש הפחדים שלו. מדוע אנשים נרתעים מלהמשיך בתהליך הטלת הספק? על פי אליעד כהן, הסיבה שאנשים נרתעים מלהמשיך בתהליך הטלת הספק היא הפחד מפני התוצאות ... שנפגע מאלימות, אך מפחד להגיש תלונה מפני שיצטרך לספר את כל פרטי האירוע ולחוות מחדש את הטראומה. באותו אופן, כשאדם מטיל ספק ברצון כלשהו, הוא נאלץ להתמודד עם פחדים שעד כה הצליח להדחיק או להתעלם מהם. איך אפשר להתמודד עם הפחד בהטלת ספק? אליעד כהן מציע שיטה ייחודית להתמודדות עם הפחדים שעלולים להתעורר במהלך הטלת ספק. הוא טוען שאם האדם מחליט ... לשאול את עצמו שוב ושוב ואז מה יקרה?, ולהמשיך בכך עד שלבסוף יגיע להבנה ששום דבר נורא לא יקרה לו באמת. מה הקשר בין הטלת ספק לפחדים גדולים יותר? אליעד כהן מדגיש שהטלת ספק ברצונות הקטנים מציפה את הפחדים הקטנים, אך ככל שהאדם מתקדם בתהליך, הוא מגלה פחדים גדולים ומורכבים יותר. בתחילה, האדם מסוגל להתמודד בקלות יחסית עם ספקות קטנים, אבל בהמשך, כשהוא מטיל ספק ברצונות עמוקים יותר, הפחדים ... בתהליך היא שהם נתקלים בפחד שנראה להם גדול מדי, ומחליטים להפסיק את החקירה. איך דוגמת עונש מוות למחבלים קשורה לתהליך הטלת ספק? אליעד כהן מביא דוגמה פוליטית מחיי היום - יום כדי להמחיש מדוע אנשים חוששים ללכת עד הסוף בתהליך הטלת הספק . הוא מדגים זאת באמצעות הדיון ... מוחלטת, אך לא להישאר באמצע, מכיוון שדווקא חוסר ההחלטיות הוא זה שגורם לסבל ולחוסר התקדמות. איך להתמודד נכון עם הטלת ספק ופחדים שעולים? אליעד כהן מסביר שהדרך הנכונה להתמודד עם הפחדים שעולים בעקבות הטלת ספק היא לא לפחד מהפחד עצמו. הוא ...
אמונה, הטלת ספק, חיפוש האמת, למה טוב להאמין? מתי להטיל ספק? מתי לא להטיל ספק? אמונה טובה, אמונה רעה, איך להאמין? איך לא להאמין? ספק טוב, ספק רע, ספקנות
אמונה, הטלת ספק, חיפוש האמת, למה טוב להאמין? מתי להטיל ספק? מתי לא להטיל ספק? אמונה טובה, אמונה רעה, איך להאמין? איך לא להאמין? ספק טוב, ספק רע, ספקנות
... הטלת ספק, חיפוש האמת, למה טוב להאמין? מתי להטיל ספק? מתי לא להטיל ספק? אמונה טובה, אמונה רעה, איך להאמין? איך לא להאמין? ספק טוב, ספק רע, ספקנות למה בכלל חשוב להאמין, ומתי צריך להטיל ספק? אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת ומקיפה את נושא האמונה, הספקנות וחיפוש האמת, תוך מתן דוגמאות רבות. הוא מתחיל בהסבר על החשיבות של הטלת ספק , ומדגיש שהטלת ספק פירושה לשאול על כל דבר מי אמר שזה נכון?. הטלת ספק מוחלטת פירושה לבדוק לעומק כל ... כמו קיומו של האני, המחשבות שלנו, והעולם שמסביב. מה יקרה אם נטיל ספק בכל דבר בצורה מוחלטת? לדברי אליעד, הטלת ספק מוחלטת בכל דבר יכולה להביא למצב ... עצם קיומו של האני. דוגמה שאליעד נותן: כאשר אדם רעב, הוא יכול להטיל ספק ולשאול מי אמר שאני רעב? מי אמר שזה משנה שאני רעב?, ובכך לבטל אפילו את התחושה הבסיסית הזו. הטלת ספק מוחלטת מביאה את האדם למצב שבו ... כבר לא מסוגל לתפקד או לתקשר, כיוון שהכל מאבד ממשמעותו. מתי נכון להטיל ספק ומתי עדיף להאמין? אליעד מדגיש שהטלת ספק היא כלי שימושי שתלוי במטרה של ... המטרה של האדם היא לפתור בעיות יומיומיות ספציפיות, מומלץ להשתמש בהטלת ספק רק באופן יחסי ולא מוחלט. לדוגמה, אדם שחווה חרדה בעקבות חלום מפחיד, יכול להטיל ספק ולשאול מי אמר שהפירוש שלי לחלום נכון?, ובכך להקל על החרדה. עם זאת, גם זו הטלת ספק חלקית בלבד, כי אם הוא היה באמת מחפש את האמת, הוא היה חייב להטיל ספק בכל, כולל בעצם קיומו ובקיומה של החרדה עצמה. מצד שני, אדם שמעוניין בשלמות מוחלטת חייב להטיל ספק מוחלט בכל, כולל בעצם קיומו. ... הזה, גם אם הוא יוביל לכך שלא יישאר לו שום דבר. למה קשה לנו להטיל ספק בכל דבר? אליעד מתאר מדוע רוב האנשים מתקשים להטיל ספק באופן מוחלט. הוא מסביר שאנשים לא רוצים להטיל ספק בכל דבר מכמה סיבות: סיבה ראשונה היא הרצון להמשיך ולהתקיים. האדם מרגיש שאם הוא יטיל ספק באופן מוחלט, הוא יאבד את יכולתו ... עם העולם, ולכן הוא נמנע מכך. סיבה שנייה היא שהאדם חושש שאם הוא יטיל ספק ברגשות או בחוויות חיוביות, גם אלו יאבדו את משמעותם. לדוגמה, אם אדם רב עם חבר ומטיל ספק באהבת החבר אליו, זה אמנם עשוי ... איתו, גם החוויה החיובית של ההשלמה תאבד את משמעותה, כי גם בה הוא יטיל ספק. למה טוב להאמין במשהו, ולמה ... מאבדות משמעות והמשחק היה מסתיים מיד. מה התפקיד של ההיפוכים ושל הטלת הספק ככלי יומיומי? אליעד מתאר ...
קורונה פחדים וחוסר וודאות, איך חוסר וודאות יוצר פחד? איך ספק יוצר פחד? למה וודאות פותרת פחד? למה בכל פחד יש ספק? למה בלי ספק אין פחד? איך נוצר רצון? למה כשאין ספק אין רצון? למה בלי ספק אין רצון? איך חוסר וודאות יוצרת פחד?
קורונה פחדים וחוסר וודאות, איך חוסר וודאות יוצר פחד? איך ספק יוצר פחד? למה וודאות פותרת פחד? למה בכל פחד יש ספק? למה בלי ספק אין פחד? איך נוצר רצון? למה כשאין ספק אין רצון? למה בלי ספק אין רצון? איך חוסר וודאות יוצרת פחד?
... פחדים וחוסר וודאות, איך חוסר וודאות יוצר פחד? איך ספק יוצר פחד? למה וודאות פותרת פחד? למה בכל פחד יש ספק? למה בלי ספק אין פחד? איך נוצר רצון? למה כשאין ספק אין רצון? למה בלי ספק אין רצון? איך חוסר וודאות יוצרת פחד? איך חוסר וודאות וספק יוצרים פחד? אליעד כהן מסביר בהרצאה כיצד פחד נוצר תמיד מתוך ספק וחוסר וודאות, ומדגים זאת דרך הפחד של אנשים מהקורונה. הוא טוען כי הפחד אינו קיים אם האדם בטוח לחלוטין ... יחלה, הוא גם כן היה פחות מפחד משום שהדבר היה הופך לוודאי ומוחלט עבורו. לפי אליעד כהן, הפחד מופיע תמיד בנקודת ביניים, כאשר קיימת חוסר וודאות לגבי מה שעשוי להתרחש. למה אנשים מפחדים מהמוות? אליעד כהן נותן דוגמה נוספת לגבי פחד מהמוות. הוא מסביר שהפחד ... חושש שיתרחשו אחרי מותו, כמו האפשרות של סבל בגיהנום. הוא מסביר שכאשר אדם בוחן לעומק את הפחד שלו, תמיד יגיע בסוף למסקנה שהשורש הוא ספק או חוסר וודאות לגבי מה שעלול לקרות. איך ודאות מוחלטת מבטלת פחד? הסיבה המרכזית שבגללה ודאות מוחלטת פותרת פחד היא כי כאשר האדם ... מהעובדה שכדור הארץ מסתובב, מפני שזו מציאות שהוא מקבל כמובנת מאליה. הוא גם אינו רוצה באופן אקטיבי שכדור הארץ ימשיך להסתובב, כי אין ספק שזה מה שיקרה. לעומת זאת, כאשר ישנו ספק, נוצר גם רצון לשינוי, ופחד שהדברים לא יתרחשו כפי שהאדם היה רוצה. מדוע רצון תמיד קשור לספק? אליעד כהן מדגיש שכל רצון באשר הוא קיים רק בגלל ספק לגבי התרחשות האירוע. הוא מביא כדוגמה את הרצון של אנשים להיות בריאים, שאינו אלא תוצאה של ספק לגבי בריאותם בעתיד. אם היו יודעים בוודאות שהם יהיו בריאים, הרצון שלהם להישאר בריאים היה נעלם לחלוטין. הוא מדגים ... יכולים להתרחש: אף אדם לא באמת רוצה שיהיו לו כנפיים לעוף באוויר, משום שהוא בטוח שזה בלתי אפשרי. רצון קיים רק לגבי דברים שיש בהם ספק אם יקרו או לא. איך חוסר וודאות יוצר פחד מהקורונה? ההרצאה מתמקדת במיוחד בפחד מהקורונה, שיצרה גל של חוסר ודאות בקרב אנשים רבים. אליעד כהן מציין כי חוסר הוודאות לגבי ההידבקות בקורונה, ההשלכות הבריאותיות שלה, וההשפעות הכלכליות והחברתיות - הוא שיוצר פחד כה גדול. אילו ... מפחד, ולברר מה האמת בנושא הזה. לדוגמה, בנושא המוות, אם האדם יחפור עמוק יותר בשאלה מה קורה לאחר המוות, הוא יגלה שהפחד שלו נובע מחוסר וודאות בלבד. כאשר הספק נפתר, גם הפחד נפתר, משום שפחד מתקיים רק מתוך אי - הידיעה. אליעד כהן מציע לגשת לכל תחום שבו מופיע פחד או חרדה, לבדוק מה בדיוק מפחיד בו, ולברר את המציאות לגבי אותו דבר. לטענתו, אם אדם ישתמש בשכל שלו ויגיע לוודאות מלאה, לא יישאר לו ספק וממילא גם הפחד ייעלם. איך להתמודד עם פחדים? למה חוסר וודאות יוצר פחד? איך להתמודד עם פחד מהמוות? איך נוצרים ספקות? מה הקשר בין ספק לרצון? למה אנשים מפחדים מהקורונה? איך להשתחרר מספקות ופחדים? למה אנשים מפחדים מהמוות? איך להתמודד עם כל פחד? מה הקשר שבין פחד לבין חוסר וודאות? מה הקשר שבין פחד לבין ספק? חרדה וחוסר וודאות, למה
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
... נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה? האם להטיל ספק ולהאמין אלו שני הפכים או אותו הדבר? אליעד כהן עוסק בשאלות פילוסופיות על הקשר בין אמונה ושכל, תוך שהוא מסביר את המורכבות של ההשפעה ... בזה. האמונה, על פי אליעד, מכילה בתוכה מרכיב של ספק סמוי - אם אין ספק, אין צורך באמונה. אדם שאומר שהוא מאמין במשהו בעצם מכיר בכך שיש אפשרות סותרת לאותו הדבר, ומטיל ספק במשהו אחר. למה להאמין ולהטיל ספק הם בעצם אותו הדבר? אליעד טוען שלהאמין במשהו הוא למעשה הטלת ספק בהיפך שלו. אם אדם מאמין בקיומו של אלוהים, הוא בעצם מטיל ספק באפשרות שאין אלוהים. ובדומה לכך, אדם שמטיל ספק בקיומו של אלוהים מאמין במידת מה באפשרות שאין אלוהים. כל אמונה כוללת בתוכה ספק, וכל ספק מצריך אמונה נסתרת. לדוגמה, אדם שאומר שהוא מאמין בדבר מסוים בצורה מוחלטת, למעשה מטיל ספק בכל דבר שסותר את אמונתו. השניים - אמונה וספק - אינם הפכים מוחלטים, אלא משיקים ומחוברים באופן אינהרנטי. מהי עמדת רבי נחמן לגבי ... להגיע לאמת. רבי נחמן למעשה מדבר על הצורך להטיל ספק בעצמך ובמה שאתה רוצה, ולפני הכל להאמין ברצונות הצדיקים. אמונה בצדיקים פירושה הטלת ספק ברצונות האישיים שלך, ובעצם האמונה והשפיית הספק הם שני צדדים של אותו דבר. האם קל יותר להאמין או להטיל ספק? לפי אליעד, כל אחד מהתהליכים - אמונה והטלת ספק - קל או קשה בהתאם להקשר התרבותי והחברתי. בחברה חילונית ומודרנית, לדוגמה, נטייה להטיל ספק נראית אינטליגנטית יותר מאמונה דתית. בעוד שבחברות דתיות קל יותר להאמין ולהחזיק במשהו בצורה מוחלטת. אך אליעד טוען שמהות השניים דומה ... הם כולם בחירה, והאדם בוחר להחזיק במשהו ולהטיל ספק במה שסותר אותו. איך מגיעים אל האמת המוחלטת? הדרך להגיע לאמת מוחלטת, על פי אליעד, היא לבחור ללכת עד הסוף בשני הכיוונים - אם בחרת ... מוחלטת במה שאין בו שום היגיון, ואם בחרת להטיל ספק, עליך להטיל ספק בצורה מוחלטת גם בדברים הגיוניים. ההגעה לאמת המוחלטת פירושה מצב שבו אין הבדל בין שום דבר לדבר אחר - ואין עוד הבחנה בין אמונה לשכל, ... המהות של האמונה היא להתחבר לדבר, בעוד שהטלת ספק משחררת אותך ממנו. אך בשני המקרים מדובר בפעולה דומה - להאמין פירושו להשתחרר מהספק שמלווה אותך, ולהטיל ספק פירושו להשתחרר מהאמונה הקודמת שלך. לכן, אליעד מציין שאין למעשה הבדל מהותי בין השניים. מה המשמעות של אמונה שלמה? אמונה שלמה, לפי ... במשהו שאין בו שום היגיון, באופן מוחלט וללא שום ספק. אם אתה יכול לקחת את הדבר הכי לא הגיוני ולהאמין בו בצורה מוחלטת, או לקחת את הדבר הכי הגיוני ולהטיל בו ספק מוחלט, הגעת לאמונה שלמה. זו הדרך להגיע לאמת המוחלטת. מהי העצה הפרקטית של אליעד? העצה של אליעד לאדם שמחפש את האמת היא פשוטה: לא משנה אם תבחר להאמין או להטיל ספק, עליך לעשות זאת באופן מלא וללא שום מקום לאפשרות הנגדית. רק ככה תוכל להגיע לאמת המוחלטת, שמרגע הגעת אליה, לא תבחין יותר בהבדלים בין שכל לאמונה, ודאות לספק. האם להאמין זה להטיל ספק? שכל ואמונה לפי אליעד כהן מהי אמונה שלמה? איך להטיל ספק עד הסוף? האם היגיון הוא אמונה? מהי הדרך לאמת מוחלטת? האם להטיל ספק ולהאמין אלו שני הפכים או אותו הדבר? בשיחה זו, אליעד כהן עוסק לעומק בשאלות של שכל מול אמונה, היגיון מול
עבודת אלילים, לשחוט פרות קדושות, להטיל ספק, אמונות טפלות, התמודדות עם כאב, להטיל ספק, לא להאמין, פרה קדושה, להטיל ספק בחושים, להטיל ספק בסבל
עבודת אלילים, לשחוט פרות קדושות, להטיל ספק, אמונות טפלות, התמודדות עם כאב, להטיל ספק, לא להאמין, פרה קדושה, להטיל ספק בחושים, להטיל ספק בסבל
... אלילים, לשחוט פרות קדושות, להטיל ספק, אמונות טפלות, התמודדות עם כאב, להטיל ספק, לא להאמין, פרה קדושה, להטיל ספק בחושים, להטיל ספק בסבל מה הקשר בין עבודת אלילים להטלת ספק באמונות? אליעד מסביר שכאשר מדברים על עבודת אלילים, הכוונה היא לא רק לאנשים שסוגדים לפסלים, אלא באופן עמוק יותר - לכל מי שמחזיק באמונה ללא הטלת ספק. לפי אליעד, עבודת אלילים מתבטאת בכך שאדם מאמין במשהו מבלי לבדוק אותו עד הסוף. כל אמונה שאדם מחזיק בה ללא בדיקה יסודית וללא ספקות היא בעצם סוג של עבודת אלילים, כי האדם נותן כוח לאמונה מסוימת מבלי שהוא בדק לעומק את אמיתותה. הדוגמה שניתנה היא אמונה שקיימת אצל אדם מסוים בעקבות ... מוחלטת, והוא התחיל להאמין בה באופן מוחלט, מה שגרם לו למתח וחרדה מתמשכים. מדוע חשוב לשחוט פרות קדושות? הביטוי לשחוט פרות קדושות אצל אליעד הוא מטפורה להטלת ספק בדברים שהאדם בטוח שהם אמת מוחלטת, דברים שהאדם אף פעם לא מעז להטיל בהם ספק. הדגש של אליעד הוא שכדי להשתחרר מסבל או מאמונה שמגבילה את האדם, יש צורך להטיל ספק אפילו בדברים שהם נראים כוודאיים לחלוטין. הדוגמה שאליעד נותן היא בנושא של הרעש באוזניים: האדם סובל כי הוא בטוח שהרעש הוא דבר רע ושהוא לא יכול לחיות איתו. אבל אליעד מציין שהסיבה האמיתית לסבל היא לא הרעש עצמו, אלא האמונה שהרעש חייב להיעלם. האדם אפילו לא מטיל ספק בכך שעדיף שהרעש לא יהיה קיים. זהו המקרה של פרה קדושה - אמונה שהאדם בטוח לחלוטין בנכונותה ולא מעז להטיל בה ספק, ולכן היא מנהלת את חייו. כיצד האמונה שלך יוצרת סבל? אליעד מסביר שהאמונות של האדם לגבי מה נכון ומה לא נכון, הן אלה שיוצרות את הסבל. הסבל אינו נובע ... כאשר האדם מאמין שהרעש הזה לא אמור להיות, או שהמציאות לא טובה כפי שהיא. בעצם, האמונה שהמציאות צריכה להיות שונה יוצרת את הסבל, ולא המציאות עצמה. איך להטיל ספק באופן יסודי בחושים ובאמונות שלך? אליעד מציג את החשיבות של הטלת ספק בכל מה שהאדם חושב שהוא יודע - אפילו בדברים בסיסיים שנראים מובנים מאליהם. הוא נותן דוגמה מכך שאדם יודע שכוס שמחזיקים תיפול לקרקע אם ישחררו אותה. האדם ... יודע זאת כי הוא קרא על כוח המשיכה, או כי הוא זוכר שהכוס נפלה בעבר. אליעד מסביר שזהו ידע המבוסס על זיכרון וחושים, ולאו דווקא על אמת מוחלטת. האדם צריך להטיל ספק אפילו בכך, כי ידע שמבוסס על זיכרון או תחושה הוא לא ודאי לחלוטין. הטלת הספק מאפשרת לאדם להסתכל על המציאות בצורה נקייה יותר, ללא פרשנויות ובלי אמונות קדומות שמייצרות סבל. מתי האדם מוכן לוותר על דבר חשוב לו? אליעד מתייחס לנקודה ... שאנשים פועלים על סמך אמונות ותחושות מידיות ולא על סמך דברים שהם פחות מוחשיים. איך להתמודד עם פחד וסבל באופן מעשי? אליעד מציע להתמודד עם פחד וסבל על ידי הטלת ספק באופן שבו האדם מפרש את המציאות. למשל, בדוגמה של הצפצופים באוזניים, הדרך להפחית את הסבל היא לא להתמקד בשאלה אם הרעש יישאר או לא, אלא להטיל ספק בהנחת היסוד שעדיף שהרעש ייעלם. במקום לנסות לפתור את הבעיה באמצעות מידע חיצוני (כמו חיפוש בגוגל), אליעד מציע לחקור פנימה ולבדוק מה באמת גורם לאדם סבל - האמונה שהמציאות לא טובה כפי שהיא. ברגע שהאדם מטיל ספק באמונה זו, הסבל מתמוסס מאליו. מהי אמונת שווא ואיך היא פוגעת באיכות החיים? אליעד מסביר שאמונת שווא היא אמונה שהאדם לוקח כמובן מאליו מבלי לבדוק לעומק. למשל, האמונה שהלחץ מצפצופים באוזניים יגרום לתופעה להישאר לנצח. זו אמונה שגויה שלא נבדקה לעומק, והיא גורמת לאדם חרדה וסבל מיותרים. הטלת ספק והבדיקה העצמית של אמונה זו יכולים לשחרר את האדם מהסבל ולשפר את איכות חייו באופן משמעותי. איך להטיל ספק באמונות? מהי עבודת אלילים? למה אנשים סובלים? כיצד להיפטר מפחדים? איך להטיל ספק בחושים? מהי פרה קדושה? התמודדות עם טינטון באוזניים ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ספק
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: ספק, איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? דיכאון? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ספק, איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בראיון עבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לנהל את הזמן? איך לשתול מחשבות? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לקבל החלטות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה העולם קיים? האם לדומם יש תודעה? האם באמת הכל לטובה? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש או אין אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות מאושר? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם הכל אפשרי? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לעסקים, אימון אישי קואצ'ינג, אימון אישי להצלחה בנושא ספק - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1563 שניות - עכשיו 11_07_2025 השעה 17:50:06 - wesi4