ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שנאת יהודים ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2 ✔* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1. למתנגדיה...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2
* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1.

למתנגדיה האנטישמיים של הפסיכואנליזה לא היה, כמובן, ספק כי היא מדע יהודי. עד היום מופיע פרויד באתרים אנטישמיים רבים באינטרנט (כדוגמת JewWatch) כחלק ממזימה יהודית להשחתת תרבות המערב, לצד הסוציאליזם. פרויד, כפי שכבר נאמר לעיל, היה ער לעובדה זו ואף ידע להפיק ממנה רווח פוליטי. במכתביו לתלמידיו הוא נקט לא - אחת בנימה האינטימית - חתרנית של "אנחנו היהודים מבינים טוב יותר זה את זה". אין ספק שתלמידו לשעבר והיריב הססגוני ביותר שקם לו בימיו, קארל גוסטב יונג (1875 - 1961), נפל עמוק למלכודת זו. התקפתו המפורסמת של יונג נגד הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה של אדלר, שפורסמה בכתב - עת נאצי לפסיכותרפיה, גילתה בבירור את האנטישמיות העמוקה שלו, צד שאפילו תלמידיו הנאמנים כיום כבר אינם מנסים להכחישו, ולהתבטאות זו נוספו עם השנים עדויות מסייעות רבות. המשטר הנאצי הכריז כי הפסיכואנליזה, כמו הקומוניזם, היא עוד חלק ממזימה יהודית להרס התרבות. פרויד ניצל אחרי ה"אנשלוס" הנאצי של אוסטריה רק תודות להשתדלות בינלאומית (הוא עצמו הפגין קוצר - ראות משווע בכל הנוגע לסכנה), אבל הפסיכואנליזה חדלה למעשה להתקיים ברייך השלישי, וגם בשנים שאחרי המלחמה לא התחדשה מעולם פסיכואנליזה גרמנית מסדר - הגודל של זו הבריטית, האמריקנית והצרפתית. יחד עם זאת, התחדשות הפסיכואנליזה בגרמניה ובאוסטריה מולדתה מהווה עד היום גורם חשוב בדיאלוג של הגרמנים עם עברם.

לא טוב מזה היה גורלה של הפסיכואנליזה תחת המשטר הסטאליניסטי ואחריו. אלכסנדר לוריא, הנוירופסיכולוג הרוסי המפורסם, הבין שסכנת - מוות כפולה מרחפת עליו כיהודי העוסק בפסיכואנליזה ועבר לחקר המוח. עם זאת, האוריינטציה הפסיכואנליטית המובלעת שהמשיכה להדריכו במחקריו הקליניים גרמה לכך שכיום הוא נחשב לאחד מאבות המדע הבין - תחומי החדש הקרוי נוירופסיכואנליזה.

וריאנט מעניין בתחום זה מייצג יהודי בן - זמננו הידוע כאויבה הקשה של הפסיכיאטריה בכלל והפסיכואנליזה בפרט. תומאס סאס, פסיכיאטר יהודי - אמריקני יליד הונגריה, הוא אחד מראשוני תנועת האנטי - פסיכיאטריה, הרואה בפראקטיקה הפסיכיאטרית פעילות משפטית (דכאנית) ולא רפואית. לא ייפלא כי מביקורת זו ספגו הפסיכואנליזה ויוצרה תשעה קבים. בספר שנון מאוד שכתב נגד פרויד מתחשבן סאס - ונראה כי הוא הראשון לעשות זאת - עם מה שהוא רואה כשנאתו המוסתרת של פרויד לגויים, שמעט ממנה מבצבץ במשפט מ"משה האיש ואמונת הייחוד" שצוטט לעיל. סאס משתמש בשוביניזם היהודי של פרויד כעילה לפסילת הפסיכואנליזה כולה כמדע יהודי, ממש כמתנגדיה האנטישמיים! עם זאת, יש לא מעט צדק בטענה שפרויד שיחק משחק כפול ביהדותו, דהיינו, החשיד באנטישמיות את מתנגדיו ונזף במתנגדים יהודיים לפסיכואנליזה (קארל קראוס, תיאודור לסינג) כבוגדים בבן - עמם הנרדף, ובה - בעת התרברב לפני תלמידו הכומר אוסקר פפיסטר כי רק יהודי אתאיסט יכול היה לגלות את הפסיכואנליזה.

הפסיכואנליזה, מצדה, לא היססה מלהפוך את האנטישמיות למושא חשוב למחקר. כבר פרויד מנה כמה מניעים לא - מודעים ביסוד שנאת היהודים (כמו פחד הסירוס ושנאת הנוצרי לדתו שלו). הערות אלה היוו לימים בסיס למחקר הפסיכואנליטי המודרני המנסה להבין את כל צורות שנאת - הזר והפנאטיות כמנגנוני הגנה קולקטיביים מפני תכנים אישיים מודחקים. באווירה האינטרוספקטיבית הרווחת בחברה המודרנית, רדוקציה גלויה זו של טענות פוליטיות אל הפתולוגיה האישית, המוצנעת, מהווה כלי יעיל בפירוקן של אידיאולוגיות אלימות מנשקן.

ג. יהודים בתנועה הפסיכואנליטית

גאוותו היהודית של פרויד השפיעה על מרבית תלמידיו הישירים וכמה מהם (קארל אברהם, הנס זאקס, ובעיקר תיאודור רייק) תרמו בכתביהם תרומה גדולה לקירוב מושגים יהודיים (ברכת כוהנים, כל נדרי, התפילין וכיו"ב) לקהל הקוראים הבינלאומי. מבני הדור השני של הפסיכואנליטיקאים, התבלט אריך פרום בגישתו החיובית ליהדות. פרום, קומוניסט בצעירותו, התקרב מחדש ליהדות בהיותו בארה"ב ואימץ אף הוא גרסה חילונית עקבית למסורת היהודית (בעיקר זו של הנביאים ושל חז"ל), שבה ראה את מבשרת הפלורליזם וההומניזם. בכתבי - העת הפסיכואנליטיים בולט עד היום מספרם של המאמרים שבהם נוטל על עצמו מחבר (בדרך - כלל יהודי) להעביר תחת שבט הפסיכואנליזה מושג, טקס או אגדה יהודיים שריתקו את תשומת לבו. כך, ג'ויס סלוקוור, בתו של האנליטיקאי הנודע הארי סלוקוור, פרסמה מאמר על חוויותיה במהלך ה"שבעה" על מות אביה, וסילבאנו אריאטי, מגדולי חוקרי הסכיזופרניה, פרסם ספר על עקידת יצחק, כמו גם ספר על קהילתו שנספתה בשואה. ניצולי שואה כברונו בטלהיים וויקטור פראנקל פרסמו את זיכרונותיהם ובכך סייעו להתרחבות תודעת השואה בעולם, לצד מחקרים פסיכואנליטיים על הנאציזם והשואה.

בין ממשיכיו של פרויד בולטת התופעה שהרדיקאליים שביניהם, בין אלה שלבסוף פרשו מהפסיכואנליזה ובין אלה שתיקנו אותה מבפנים, היו אף הם ברובם יהודים. למעשה, ראוי גם אלפרד אדלר (1870 - 1937), יריבו האישי המר של פרויד, להימנות בין אבות הפסיכואנליזה, ולראייה החדירה של רעיונות אדלריאניים לזרם "הפסיכולוגיה של האני" ולזרם הניאו - פרוידיאני בארה"ב. אדלר כמעט ולא התעניין ביהדות, אבל גם באסכולה שלו בולטים היהודים (כמו רודולף דרייקורס). גם האסכולה של יונג ראויה להיקרא פסיכואנליטית מכמה בחינות, ולו רק משום שכמה מרעיונותיה חלחלו לאסכולת "יחסי האובייקט" בפסיכואנליזה. וגם כאן, לצד האנטישמיות הידועה של המייסד, בולט מקומם של היהודים בין ראשוני תלמידיו, כגון אניאלה יפה ואריך נוימן (שעלה לישראל). קרבה חלקית לפסיכואנליזה יש באסכולת הלוגותיראפיה של ויקטור פראנקל, פסיכיאטר יהודי מווינה שחי ופעל בארה"ב, שהיה כאמור ניצול שואה.

מבין ממשיכיו - מתקניו היהודיים של פרויד, בתו אנה פרויד (1895 - 1982) ויריבתה מלאני קליין (1882 - 1960) היו נאמנות לזהותן היהודית - חילונית. לקבוצה זו שייכים גם שאנדור פרנצי, שניסה לחולל בטיפול הפסיכואנליטי שינויים שהתקבלו רק אחרי מותו, ואוטו ראנק, שייסד לבסוף אסכולה נבדלת שלא הכתה שורש. הרדיקאלי שבין תלמידי פרויד, וילהלם רייך, ביקש לחבר את הפסיכואנליזה עם הקומוניזם, תוך הסתמכות על ספקולציות ביולוגיות וקוסמולוגיות פרועות, והשפיע רבות על עיצוב הדור הצעיר בשנות השישים הסוערות בארה"ב. הוא היה עוין ליהדות ולמיסטיקה, אבל תורתו לבשה ברבות הימים אופי מיסטי מובהק.

הפסיכואנליזה האמריקנית, שפרויד בז לה בשל נוקשותה המקצועית (האמריקנים היו בין המתנגדים החריפים לפתיחת המקצוע לאנשים שאינם פסיכיאטרים), החלה לפרוח עם בריחת רבים מממשיכיו המבטיחים ביותר של פרויד לארה"ב. קארן הורני, הלנה דויטש, תיאודור רייק, אריך פרום, אוטו פנישל, שאנדור ראדו, דוד ראפפורט ואחרים, שנקלטו באוניברסיטאות ומוסדות אמריקניים יוקרתיים, וממשיכיהם האמריקניים ג'ייקוב ארלוו וצ'ארלס ברנר, הפכו את הפסיכואנליזה ממקצוע רווחי גרידא לתיאוריה תוססת שהפרתה את החינוך, הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, ההיסטוריה וחקר הספרות. כיום, אוטו קרנברג, הפסיכואנליטיקאי הבולט ביותר כיום בארה"ב, הוא יהודי וכמוהו היה החדשן המבריק סטיבן מיטשל, ממייסדי הגישה האינטרסובייקטיבית, שנפטר בטרם - עת. כן מוביל תומס אוגדן בחדשנותו בטיפול הפסיכואנליטי בפסיכוזות.

קוריוז מוזר קשור בהיינץ קוהוט (1913 - 1981), יליד וינה שעבר לארה"ב, מייסד הזרם המהפכני של "העצמי" בפסיכואנליזה. הוא התכחש ליהדותו ולעתים אף ניסה ליצור את הרושם כי הוא ממוצא נוצרי. יש המקשרים זאת לעובדה שגם את זהותו המינית עטף בסודיות גמורה.

פרשה מאלפת, אם כי באופן שלילי, היא המקרה של ברונו בטלהיים, שנתפס כאחד ממייצגיה המובהקים ביותר של הפסיכואנליזה בארה"ב. הוא הרבה להסתמך על התנסותו במחנות הריכוז כדי לקדם את מסריו הקיצוניים, שנשמעו כקריקטורות הוליבודיות של הפסיכואנליזה, ועיקרם האשמה גורפת של ההורים בהפרעות הנפשיות של ילדיהם, ואפילו בהפרעות שכבר אז נחשדו כבעלות בסיס אורגאני כמו האוטיזם. העוינות כלפי ההורים בכתביו של בטלהיים הופיעה לא - אחד במקביל לאמירותיו הארסיות כלפי המורשת היהודית כולה, אמירות שניתן להגדירן ממש כאנטישמיות. אחרי מותו התברר כי לא זו בלבד שנהג להתעלל במטופליו, ושמחקריו התבססו על נתונים מומצאים, אלא שגם תעודותיו כפסיכואנליטיקאי היו מזויפות. בלי להיכנס לחקירה פסיכואנליטית בנבכי נפשו של בטלהיים, קריאתו הגורפת ליהודים להסתלק לחלוטין מיהדותם, כמוה כמיתולוגיה בדבר "האם המקפיאה" של האוטיסט, מלמדות עד כמה ניתן לעוות מסרים פסיכואנליטיים על ידי הצגתם הפשטנית.

בפסיכואנליזה הצרפתית, שבה האסכולה של ז'אק לאקאן דומיננטית, אין יהודים רבים, אולם לאור יחסו הכמעט פטישיסטי של לקאן כלפי כתבי פרויד לא ייפלא שרבים מהניתוחים שלו ושל ממשיכיו עוסקים בנושאים יהודיים כגון השופר. גם ז'אק דרידה, מראשוני הפוסטמודרניזם שהשפיע השפעה ניכרת על הפסיכואנליזה הלקאניאנית, היה יהודי.

בפסיכואנליזה בת ימינו, המתח בין ההיבט ההרמנויטי להיבט המדעי של התיאוריה הביא לשגשוגן של שתי מגמות מנוגדות, הפוסט - מודרניסטית מצד אחד והמחקרית - פיזיולוגית מצד שני. גם כאן, בתחום המרתק הקרוי נוירופסיכואנליזה, המשלב פסיכואנליזה עם חקר המוח, רב מספרם של החלוצים היהודים. אריק קנדל, הפסיכיאטר והנוירוביולוג חתן פרס נובל, ואוליבר סאקס, הנוירולוג הנודע, נחשבים למבשרי מדע זה, והישראלי יורם יובל נמנה כיום בין מעצביו.

את מספרם הגדול של היהודים בפסיכואנליזה יש לראות על רקע התופעה הכללית יותר של בולטותם בפסיכולוגיה. סקר של כתב - העת Review of General Psychology מ - 2002 מונה 38 יהודים בין מאה הפסיכולוגים הבולטים של המאה ה - 20.

ד. הפסיכואנליזה בישראל

פרויד תמך בציונות. הוא שימש, לצד איינשטיין, חבר הדירקטוריון הראשון של האוניברסיטה העברית וסירב לקבל תמלוגים על התרגום העברי ל"טוטם וטאבו". במקביל תבעה התרבות הישראלית המתחדשת חזקה עליו. אימוצו של פרויד בידי תנועת הפועלים עומד בניגוד בולט להתעלמות ואף לסלידה שחשו כלפיו גדולי מחקר היהדות של אותו דור כדוגמת מרטין בובר (1878 - 1965) וגרשום שלום (1897 - 1982), שלא להזכיר את שנאתו העזה של ישעיהו ליבוביץ' (1903 - 1994) לכל הקשור בפסיכואנליזה. העובדה שבימינו קיימת ספרות ישראלית עשירה של מחקרים ביהדות מנקודת ראות פסיכואנליטית מעידה על הזמן הרב שנדרש, הן למדעי הרוח השונים להתגבר על התנגדותם לפסיכואנליזה והן לפסיכואנליזה עצמה להתפתח ולהפוך לכלי מחקרי יעיל יותר.

המגזר הסוציאליסטי, לעומת זאת, אימץ את פרויד בחום. חיים וייצמן סיפר לארנסט ג'ונס, ה"אפוסטול" הבלתי - נלאה של פרויד (ודווקא הלא - יהודי היחיד בין חבורת המקורבים) על "המהגרים העניים המגיעים לפלשתינה מגליציה ללא כסות לגופם אך עם הקפיטל של מארקס בידם האחת ופשר החלומות של פרויד בידם השנייה". התנועה הפסיכואנליטית בווינה הושיטה לא אחת סיוע לתנועת "השומר" בארץ ישראל בהכשרה ובתרגום ספרים. השילוש של הרצל, מארקס ופרויד יצר ללא ספק תשתית אידיאולוגית עקיבה ומרשימה לחלוצים רבים, שביקשו לראות את שחרור עמם וארצם בתוך ההקשר הכולל של תנועות שחרור הלאום והיחיד מכבלים חיצוניים ופנימיים כאחד.

הפסיכואנליזה הישראלית נוסדה על ידי כמה מתלמידי פרויד שעלו ארצה ערב מלחמת העולם השנייה, ובראשם מקס אייטינגון ומשה וולף. המכון הפסיכואנליטי בירושלים (שבימים אלה קם לו אח צעיר בת"א) הוציא מתוכו ברבות השנים כמה תיאורטיקנים, כדוגמת פנחס נוי ועמנואל ברמן, בעלי שיעור קומה בינלאומי. יהודה פריד היה חלוץ ביישום רעיונות פסיכואנליטיים, לצד משנה חברתית רדיקאלית ולעתים "אנטי - פסיכיאטרית", בבתי - חולים קהילתיים. לצד התעסקותם הטבעית בטיפול בבעיות אופייניות לישראל כמו מלחמות, טרור ושסעים פנימיים, מגלים כמה אנליטיקאים ישראליים מעורבות גם בסוגיות חברתיות ואתיות קשות.

כתבי פרויד זוכים כיום לתרגומים חדשים רבים בעברית, המריקים את הגרמנית החיננית של המקור לעברית עכשווית, ועמם מתורגם חלק גדול מהקלאסיקה הפסיכואנליטית הישנה והחדשה. כתב - העת "שיחות" מפרסם עבודות ברמה שלא הייתה מביישת כתבי - עת בין - לאומיים.

בבתי - החולים הפסיכיאטריים הוותיקים בארץ עדיין ניכרת האוריינטציה הפסיכודינמית שראשיתה בימים שפסיכואנליטיקאים שעלו ממרכז אירופה עיצבו את הפסיכיאטריה בארץ ישראל. יש לקוות שהשינויים העוברים כיום על שירותי הבריאות, שבארה"ב כבר הביאו לדלדול הגישה הפסיכודינמית לטובת פסיכיאטריה תרופתית בעיקרה, לא יביאו לתופעה דומה בארץ.

ה. יסודות יהודיים בפסיכואנליזה והרלוואנטיות שלה לימינו

האם בבחינה אובייקטיבית של הפסיכואנליזה ניתן לזהות מאפיינים השייכים למסורת האינטלקטואלית היהודית? מחברים רבים, בעיקר מארה"ב, השיבו על כך בחיוב. הפסיכואנליטיקאים מורטימר אוסטוו והארולד בלום היו בין המובילים בהדגשת קווי הדמיון בין הפסיכואנליזה והמסורת היהודית, כמו גם אריך פרום בספרו החשוב "והייתם כאלוהים". דוד בקאן, בספר מרתק על ההקבלות בין החשיבה הקבלית והפסיכואנליטית, התאמץ להוכיח כי פרויד היה מושפע מה"זוהר. " ריצ'ארד רובנשטיין וסוזאן הנדלמן הצביעו, כל אחד על פי דרכו, על קווי דמיון מפתיעים בין הפסיכואנליזה לחשיבה המדרשית. דחיפה חדשה למגמה זו נתן חיים - יוסף ירושלמי בספרו משה של פרויד שם הוא מנסה, בטיעונים מקוריים מאוד ותוך אנאליזה של פרויד עצמו במיטב הפלפולים הפרוידיאניים, להראות ש"האיש משה ואמונת הייחוד" התכוון לבסס את המסורת האינטלקטואלית היהודית בנפרד מהאמונה. ירושלמי אף מתאמץ (בדוחק) לייחס לפרויד ידיעת עברית ויידיש.

ואמנם, כמה הקבלות בין הפסיכואנליזה למחשבה היהודית נראות כיותר ממקריות. כך, החירות הפרשנית המאפשרת ואף מחייבת לחדור מעבר למשמעות הגלויה אל משמעות נסתרת בלתי - צפויה ואפילו פרדוקסאלית, ידועה היטב מהשיח התלמודי. יתרה מזאת, העובדה שה"התנגדות" של המטופל לפירוש הפסיכואנליטי ואפילו למהלך ההבראה נתפסת בפסיכואנליזה כחלק חיוני מהטיפול, נשמעת דומה לחיוב של מוסד המחלוקת התלמודי. גם במה שאומרת התיאוריה הפסיכואנליטית על המתרחש בלא - מודע ניתן למצוא מבשרים רבים בתורת הנפש של המשנה, התלמוד והקבלה, ולראיה האגדות והאמרות הרבות מהתלמוד והזוהר הרואות ב"יצר הרע" שותף הכרחי וקונסטרוקטיבי בחיי היום - יום ואפילו לאורח - החיים הדתי עצמו. קו משותף משעשע לשתי המסורות ניתן למצוא בדרך בה מטפלת הפסיכואנליזה במייסדיה, כי ההשוואה בין הממסד הפסיכואנליטי לכנסייה, החביבה כל כך על מתנגדי הפסיכואנליזה, נכשלת כאן כישלון חרוץ. הניתוחים האנאליטיים המבוצעים post mortem בפרויד ובחלוצי האסכולות הפסיכואנליטיות השונות - ניתוחים שבכל תחום - דעת אחר היו נתפסים כרכילות זולה הפוגעת בזכר המייסדים - נחשבים על פי ההיגיון הפסיכואנליטי כחלק חיוני מהתפתחות התחום, ממש כפי שהאנליטיקאי עצמו חייב לעבור אנליזה כחלק מהכשרתו. הדבר מזכיר את חכמי התלמוד, שלא רק סיפרו אגדות אלא נעשו הם עצמם אחרי מותם חומר לאגדות שסופרו בפי ממשיכיהם. שרשרת אגדות זו, למרבה העניין, מתארת לא - מעט כישלונות, מעידות ואפילו חטאים חמורים בהם נכשלו גדולי התנאים והאמוראים, כמעין אזהרה לדורות הבאים מפני זחיחות - הדעת המוסרית העלולה לבוא יחד עם גדולה אינטלקטואלית. יחס דיאלקטי זה כלפי הסמכות עבר למעשה מיסוד בנורמות ההתנהגות שבין התלמיד למורה: "אפילו האב ובנו, הרב ותלמידו, שעוסקין בתורה בשער אחד, נעשים אויבים זה לזה, ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה לזה". תפיסת המרד האדיפאלי כשלב חיוני בהתפתחות הידע מזכירה לא במעט את מה שמצופה מהתלמיד / מטופל לחוש כלפי המורה / מטפל במהלך ה"העברה" הטיפולית (ובנקודה זו צודקת הגישה הלאקאניאנית שאינה מבדילה בין הטיפול להכשרה הפסיכואנליטית).

יש המצביעים על ריבוי האסכולות והמחלוקות בפסיכואנליזה כעוד מאפיין יהודי שלה. חרף העוקצנות שבהבחנה זו, ראוי אולי לאמצה. לא זו בלבד שתרבות השיח הפסיכואנליטית כיום מעודדת פלורליזם רעיוני, אלא שעדים אנו לחזרה של זרמים פורשים אל הזרם המרכזי ואינטגרציה רעיונית ביניהם. לא קשה למצוא בניתוב זה של שאיפת - המדנים אל אפיקים יצירתיים הד לאמרה התלמודית "אלו ואלו דברי אלוהים חיים".

גם מתנגדיה של הפסיכואנליזה יכולים להתגדר בבקעה זו של המשותף לה ולמסורת היהודית. כשם שהיהדות והציונות מצאו עצמן לא - אחת, כשניתן בידן כוח ללא ביקורת, נעשות לאידיאולוגיות דכאניות, רובצת חטאת זו גם לפתחה של הפסיכואנליזה כשהיא חוברת לממסד רפואי אטום או לאקדמיה כוחנית.

במובן זה, דווקא אחרי קריסת החזון הקומוניסטי עם חלומותיו המגלומאניים, ראוי להזכיר כי הפסיכואנליזה טומנת אף היא בחובה - לטוב ולרע - רעיונות משיחיים. מן הנמנע לעסוק באנלוגיות בין נפש היחיד ונפש החברה מבלי להסיק כי גם תהליכים תרפויטיים יכולים להיות מועתקים, בשינויים המתבקשים, מהתחום הראשון אל השני. במילים אחרות, אין זה יותר מדי לקוות כי ככל שהחשיבה הפסיכואנליטית תמשיך לחלחל אל כל מגזרי החברה, תצליח התובנה הבאה אתה לפרק ולנטרל מחלות ציבוריות כגזענות, פנאטיות וטוטליטאריות. אחרי הכל, קיים יחס הפוך, שבבוא היום ניתן יהיה לתת לו אף ביטוי כמותי, בין חופש המידע והביטוי הקיימים בחברה, לבין לוחמנותה, עריצותה ושנאת - הזר שבה. ניתן לפיכך לראות בדמוקרטיזציה של חברה כמעין אנליזה ציבורית, והיא ערובה לירידת לוחמנותה של אותה חברה ממש כשם שתובנה היא תנאי לנורמאליות של היחיד. בכך ראויה הפסיכואנליזה לתפוס את מקומה בין תנועות השחרור הגדולות של העת החדשה.

מקורות:

גיי, פ. פרויד: פרשת חיים לזמננו. תל - אביב: דביר, 1993.

סימון, ע. א. פרויד היהודי. מתוך: האם עוד יהודים אנחנו? תל - אביב: פועלים.

פרום, א. והייתם כאלוהים: פירוש רדיקאלי למקרא ולמסורת הבתר - מקראית. ירושלים: א. רובינשטיין, 1975.

גלוזמן, מ. (עורך אורח) פסיכואנליזה, יהדות, ציונות. קובץ מיוחד. זמנים, 88, 2004.

הטב, י. (עורך) פסיכואנליזה: הלכה ומעשה. תל - אביב: דיונון, 2003.
טיפול בהפרעה פסיכיאטרית סקס פסיכיאטריה בגידה זוגית תהליכים רצון לסקס חיוביות אתאיזם פסיכיאטריה תרופתית תרבות בוגד אנליטי דת דתות החרדים הנפש חרדים יהדות יהודי יהודים נפש פסיכואנליזה תנועה
קשיים בחיים, למה החיים קשים? למה קשה בחיים? למה החיים לא קלים? איך להתמודד עם קשיים בחיים? איך להתמודד עם חיים קשים? איך לעשות את החיים יותר קלים? למה יש קשיים בחיים? למה החיים כל כך קשים? קושי בחיים, כל כך קשה לי בחיים
קשיים בחיים, למה החיים קשים? למה קשה בחיים? למה החיים לא קלים? איך להתמודד עם קשיים בחיים? איך להתמודד עם חיים קשים? איך לעשות את החיים יותר קלים? למה יש קשיים בחיים? למה החיים כל כך קשים? קושי בחיים, כל כך קשה לי בחיים
...החיים קשים? למה קשה בחיים? למה החיים לא קלים? איך להתמודד עם קשיים בחיים? איך להתמודד עם חיים קשים? איך לעשות את החיים יותר קלים? למה יש קשיים בחיים? למה החיים כל כך קשים? קושי בחיים, כל כך קשה לי בחיים למה בעצם קיימים קשיים בחיים? אליעד כהן מסביר שכל אדם במהלך חייו מתמודד עם קשיים מסוגים שונים - בין אם מדובר בקשיים כלכליים, רגשיים, אישיים או כל סוג אחר של קושי. השאלה המרכזית שאליעד דן בה היא למה בכלל קיימים קשיים בחיים, מדוע החיים לא יכולים להיות...
אושר וסבל, טוב ורע, להיות כמה שיותר מאושר, איך ליהנות כמה שיותר? איך לסבול כמה שפחות? האם אפשר להרגיש יותר טוב מרע? האם אפשר ליהנות יותר מאשר לסבול? אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, אין אושר בלי סבל, אין סבל בלי אושר, חוקי האושר
אושר וסבל, טוב ורע, להיות כמה שיותר מאושר, איך ליהנות כמה שיותר? איך לסבול כמה שפחות? האם אפשר להרגיש יותר טוב מרע? האם אפשר ליהנות יותר מאשר לסבול? אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, אין אושר בלי סבל, אין סבל בלי אושר, חוקי האושר
...ליהנות כמה שיותר? איך לסבול כמה שפחות? האם אפשר להרגיש יותר טוב מרע? האם אפשר ליהנות יותר מאשר לסבול? אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, אין אושר בלי סבל, אין סבל בלי אושר, חוקי האושר האם אפשר ליהנות בלי לסבול, ולהרגיש רק טוב בלי רע? אנשים רוצים ליהנות ולהרגיש טוב ככל האפשר. אליעד כהן מסביר בהרצאה שהנאה וסבל הם שני צדדים של אותה מטבע. המשמעות של האמירה הזאת היא שאתה לא יכול ליהנות ממשהו, אלא אם כן סבלת קודם לכן מחיסרון או מחוסר באותו הדבר. כלומר, מידת...
למה לא כדאי לרצות להצליח? למה לא כדאי לרצות להרגיש טוב? למה לרצות להצליח יגרום לך להיכשל? למה לרצות להרגיש טוב יגרום לך להרגיש רע? למה לא לרצות להצליח? למה לא לרצות להרגיש טוב? איך להצליח? איך להרגיש טוב? איך לא להרגיש רע?
למה לא כדאי לרצות להצליח? למה לא כדאי לרצות להרגיש טוב? למה לרצות להצליח יגרום לך להיכשל? למה לרצות להרגיש טוב יגרום לך להרגיש רע? למה לא לרצות להצליח? למה לא לרצות להרגיש טוב? איך להצליח? איך להרגיש טוב? איך לא להרגיש רע?
...להרגיש טוב יגרום לך להרגיש רע? למה לא לרצות להצליח? למה לא לרצות להרגיש טוב? איך להצליח? איך להרגיש טוב? איך לא להרגיש רע? למה לא כדאי לרצות להצליח? הרצון להצליח ולהרגיש טוב נתפס לרוב כמרכיב מרכזי בחיים של כל אדם. אלא שלדברי אליעד כהן, הרצון הזה הוא שמוביל פעמים רבות לכישלון, לאכזבה ולתחושת חוסר סיפוק. למעשה, הרצון להרגיש טוב או להצליח יכול להוביל אותנו בדיוק לתוצאה ההפוכה. האם רצון להרגיש טוב באמת מביא אושר? לכאורה, כל אדם שיפעל לשפר את חייו, לה
התקדמות בחיים, להתקדם בחיים, להתקדם קדימה, להתקדם אחורה, השגת מטרות, להשיג מטרות, נסיעה ברוורס
התקדמות בחיים, להתקדם בחיים, להתקדם קדימה, להתקדם אחורה, השגת מטרות, להשיג מטרות, נסיעה ברוורס
...בחיים, להתקדם קדימה, להתקדם אחורה, השגת מטרות, להשיג מטרות, נסיעה ברוורס מה הכוונה באם אתה רוצה להתקדם קדימה, לפעמים אתה צריך לנסוע ברוורס? בהרצאה הזו, אליעד כהן דיבר על רעיון מעניין שקשור להתקדמות בחיים. הוא הציג את המושג של נסיעה ברוורס כדרך להבין את הדרך שבה אנשים מתקדמים בחיים, לא תמיד לפי הדרך שהם ציפו לה. הוא התייחס לרעיון שמי שלפעמים חושב שהוא מתקדם קדימה, עשוי לגלות שבפועל הדרך קדימה עוברת דרך נסיעה לאחור. במהלך השיחה, הוא העלה את השאלה איך...
לבד או ביחד, לבד או זוגיות, זוגיות או רווקות, זוגיות או לא, רווק או נשוי, רווקה או גרושה, ביחד או לחוד, רווק או זוגיות, רווקות או בזוגיות, זוגיות בעד ונגד, האם כדאי להיות בזוגיות? להרגיש טוב לבד בלי זוגיות, בדידות או זוגיות
לבד או ביחד, לבד או זוגיות, זוגיות או רווקות, זוגיות או לא, רווק או נשוי, רווקה או גרושה, ביחד או לחוד, רווק או זוגיות, רווקות או בזוגיות, זוגיות בעד ונגד, האם כדאי להיות בזוגיות? להרגיש טוב לבד בלי זוגיות, בדידות או זוגיות
...גרושה, ביחד או לחוד, רווק או זוגיות, רווקות או בזוגיות, זוגיות בעד ונגד, האם כדאי להיות בזוגיות? להרגיש טוב לבד בלי זוגיות, בדידות או זוגיות האם עדיף להיות לבד או בזוגיות? האם עדיף להיות בזוגיות או לבד? השאלה הזו עולה פעמים רבות, והתשובה שאליעד כהן מציג מורכבת אך ברורה. לדבריו, החוויה של זוגיות תלויה במידה רבה ביכולת של בן או בת הזוג להרגיש טוב לבד, גם ללא קשר לזוגיות. למה כיף יותר להיות בזוגיות עם מי שטוב לו לבד? אליעד כהן מדגיש שיותר כיף להיות...
איך למצוא ריגושים? אוטוסוגסטיה, שכנוע עצמי, איך להתרגש מדברים? איך ליצור ריגושים? למה ללמוד NLP? לימוד NLP, מבוא ל NLP, ללמוד שכנוע, תורת השכנוע, לשכנע את עצמך, מה יוצר ריגושים?
איך למצוא ריגושים? אוטוסוגסטיה, שכנוע עצמי, איך להתרגש מדברים? איך ליצור ריגושים? למה ללמוד NLP? לימוד NLP, מבוא ל NLP, ללמוד שכנוע, תורת השכנוע, לשכנע את עצמך, מה יוצר ריגושים?
...NLP? לימוד NLP, מבוא ל NLP, ללמוד שכנוע, תורת השכנוע, לשכנע את עצמך, מה יוצר ריגושים? איך ליצור ריגושים ולהתרגש באופן קבוע? אנשים רבים שואלים כיצד אפשר ליצור ריגושים בחיים, כיצד להתרגש מחדש מדברים, ואיך ניתן להתרגש שוב ושוב מדבר מסוים לאורך זמן. אליעד כהן מסביר לעומק את המנגנון שעומד מאחורי תחושת הריגוש וכיצד אפשר ליצור אותה בעזרת הבנת המהות של רצונות ותחושות. מהי המהות של תחושת ריגוש? אליעד מסביר שתחושת ריגוש היא בעצם תוצר של תחושה של חיסרון שמתמלא...
שימוש ברצועות אחיזה (Lifting Straps) בתרגילי משיכה, כגון דד ליפט, האם כדאי / מומלץ?
...דד ליפט, האם כדאי מומלץ? אז ככה, בכל תרגיל שבו מושכים משקל, בדכ בתרגילי גב למיניהם, יש אפשרות להשתמש ברצועות אחיזה, שנקשרות סביב המשקל וסביב היד ושעוזרות לך להחזיק את המשקל. החיסרון הוא, ששרירי האמה שלך פחות מתאמצים, במידה ואתה רוצה לאמן אותם לאמץ אותם או במידה ואסור לך מבחינה תחרותית להשתמש ברצועות האלו. היתרון הוא, ששרירי האמה שלך פחות מתאמצים, ואז באפשרותך להתמקד ולמקד את המאמץ שלך, בשרירים האחרים שאתה רוצה לאמץ אותם. כי שרירי האמה שמחזיקים את...
כתות, מלחמה בכתות, האם אני בכת? איך לצאת מכת? איך להוציא מישהו מכת? איך לעזוב כת? מה ההבדל בין כת לדת? איך להילחם בכתות בישראל? מה זה כת? טיפול בכתות פוגעניות, האם זו כת? נפגעי כתות, איך עובדת כת? איך לא ליפול לכת? איך מזהים כת?
כתות, מלחמה בכתות, האם אני בכת? איך לצאת מכת? איך להוציא מישהו מכת? איך לעזוב כת? מה ההבדל בין כת לדת? איך להילחם בכתות בישראל? מה זה כת? טיפול בכתות פוגעניות, האם זו כת? נפגעי כתות, איך עובדת כת? איך לא ליפול לכת? איך מזהים כת?
...בכתות, האם אני בכת? איך לצאת מכת? איך להוציא מישהו מכת? איך לעזוב כת? מה ההבדל בין כת לדת? איך להילחם בכתות בישראל? מה זה כת? טיפול בכתות פוגעניות, האם זו כת? נפגעי כתות, איך עובדת כת? איך לא ליפול לכת? איך מזהים כת? איך לזהות אם אני או אדם קרוב אליי נמצא בכת? אליעד כהן מסביר בהרצאה בצורה מפורטת וברורה כיצד אדם יכול לדעת אם הוא עצמו או מישהו שהוא מכיר נמצא בתוך כת. אליעד מגדיר כת בתור קבוצה של אנשים המחזיקים באגנדה או רעיון מסוים, שבאופן כזה או אחר...
למה אני מפחד להתחיל עם בחורה? פחד להתחיל עם נשים, פחד להתחיל עם בנות, למה אני מפחד להתחיל עם מישהי? למה אני מפחד לפתח שיחה עם בחורה? למה אני מפחד לפנות אליה? למה אני מפחד לגשת לאישה? טיפול בפחד גישה לבנות, שבירת פחד גישה לנשים, להתגבר על פחד גישה לבחורות, פחד גישה פיקאפ, פחד לדבר עם נשים
...להתחיל עם בנות, למה אני מפחד להתחיל עם מישהי? למה אני מפחד לפתח שיחה עם בחורה? למה אני מפחד לפנות אליה? למה אני מפחד לגשת לאישה? טיפול בפחד גישה לבנות, שבירת פחד גישה לנשים, להתגבר על פחד גישה לבחורות, פחד גישה פיקאפ, פחד לדבר עם נשים וכאן אבאר את אחד הפחדים נפוצים ביותר אצל גברים, וגם אצל נשים, שנקרא פחד גישה. ומה זה פחד גישה? פחד גישה זה מושג מעולם הפיקאפ (אומנות החיזור אומנות הפיתוי) והוא: הפחד להתחיל עם בן בת המין השני. כאשר אצל גברים יש את הפחד...
הספר להצליח בכוח המחשבה - אופי, תכונות אופי - למה אמת היא תכונת אופי *היחידה* החשובה באמת? איך להיות אמיתי?
הספר להצליח בכוח המחשבה - אופי, תכונות אופי - למה אמת היא תכונת אופי *היחידה* החשובה באמת? איך להיות אמיתי?
...היא תכונת אופי היחידה החשובה באמת? איך להיות אמיתי? מהי תכונת האופי היחידה החשובה באמת? אליעד כהן מסביר כי תכונת האופי החשובה ביותר, ואף היחידה החשובה באמת, היא תכונת האמת. אנשים רבים מדברים על תכונות שונות כמו ביטחון עצמי, אמונה עצמית, שמחה, חשיבה חיובית או אופטימיות, אך כל אלה הן תכונות שהשיפור שלהן יכול להביא לתוצאות טובות רק בחלק מהתחומים של החיים, ולא בכל התחומים. אליעד מדגיש כי האמת היא התכונה היחידה שהשיפור שלה ישפיע על כל תחומי החיים באופן...
דימוי עצמי נמוך - מאמנת אישית
...עקב דימוי עצמי נמוך שהתבטא בתחומים רבים בחייה. בתחום המקצועי נתקעה שנים רבות בעבודה בה חשה שאינה ממצה את עצמה ואת כישוריה, אך העבודה הייתה נוחה מבחינת שעות ותנאים ואפשרה לה להקדיש זמן רב לשלוש בנותיה. כמו כן, נטע התקשתה לקבל החלטות, מתוך חשש לטעות. כל החלטה נתפסה בעיניה כהרת גורל, בין אם מדובר היה בבחירת בגדים ללבוש, מסגרת לבנות, או באיזה תחום מקצועי היא רוצה לעסוק. כתוצאה מכך, היא התקשתה להתחיל בפרוייקטים ונטתה לדחות דברים עוד ועוד. ההתלבטויות היו...
"רפואה קוריאנית" = רפואת העתיד - היה אתה "המרפא" בביתך
...אתה המרפא בביתך שיטת אבחון וטיפול ב רפואה קוריאנית על גבי כף היד והאוזן היא רק נגזרת אחת מהפילוסופיה העתיקה הקוריאנית בת 2000 שנה הרעיון והחזון של הפילוסופיה הקוריאנית הינו שכל אדם וילד יוכל לטפל ולעזור לעצמו באופן מיידי - זמין - ובקלות עי איתור נקודות האקופונקטורה בכף היד רגל תוך כדי לחיצות ועיסוי של אותה נקודת השתקפות האיבר הפיזי בכף היד ו או הרגל. השיטה ברמה הבסיסית שלה היא כה פשוטה, זמינה וקלה לשימוש עצמי... עוצמתית במיוחד ומאפשרת תגובה והקלה...
שקט פנימי - לב שקט
...- לב שקט אין כמו לסיים משימות בזמן ולהיות בלב שקט, אבל לעתים האדם מתרחק מהדבר הזה ולא בגלל שהוא לא מאושר בגלל מה שהוא עושה. לעתים האדם חי בהכחשה עצמית למטרות שלו. והדבר קורה כי הוא לא מאמין שהוא יצליח להדביק את הקונפליקט ולפתע תצא תיבת פנדורה ותאיים על הצלחותיו. ואז הוא מנסה לברוח ככל האפשר מהקונפליקט הפנימי ובמקום לפתור אותו הוא מנסה לעשות כמה שיותר דברים כדי לברוח מעצמו והוא אומר לעצמו תירוצים כמו: אני עסוק מאוד ואין זמן לחשוב על זה, אם אחשוב על...
קשר השתיקה: הפחד שלא מדברים עליו
...מפחדים להיכשל. אני יודעת על עצמי לפחות, שאני לא פעם עסוקה בפחד מכישלון. מה יקרה אם זה לא יצליח, אם לא יקבלו אותי, אם לא יבואו אליי, אם לא ייצא לי וכו. אבל היום פגשתי בפחד אחר, שהתגלה כמשמעותי יותר, עבורי לפחות, מאשר הפחד מכישלון. אולי כבר ניחשתם - הפחד מהצלחה. זה קרה כשעמדתי לשלוח מייל לשלושה אנשים ולהציע להם את הסדנה שלי - סדנת העצמה נשית בנושא של לאהוב את הגוף. והנה, בתחילה צץ ועלה לו הפחד מכישלון - מה אם הם לא יענו, הם לא יתייחסו בכלל, הם יגידו...
התמכרות למזון - מבוא
...לאכילת מאכלים מסוימים בעלי פוטנציאל ממכר, אשר גורמים לנו הנאה ותחושת סיפוק רגעית. התמכרות למזון הפכה בעידן השפע לבעיה נפוצה ומוכרת בקרב אוכלוסיית העולם המערבי. בעידן המודרני התמכרות למזון ברוב המקרים נובעת מאכילת מזונות המכילים חומרים מעוררים - סוכר מזוקק ופחמימות. דוגמאות בולטות לכך הם מאכלים כמו שוקולד, אשר גורם להפרשת הורמונים שמספקים תחושת הנאה, או קפאין, שגורם לתחושת עוררות ומרץ בגוף. בניגוד להתנהגויות רבות הנחשבות להתמכרות, כמו פעולות שאנו...
אין פתרון לעומת אינסוף פתרונות
...מאוד בחיי האדם והוא נקרא עיקרון המטוטלת והעיקרון הזה עובד באופן הבא: כאשר אדם לא מכיר את הפלוסים ואת המינוסים שלו ועושה מהם מישמש הוא מגיע המון פעמים לכביש ללא מוצא או לחילופין לאין פתרון. לא כן, כאשר האדם מכיר את הכוחות שלו ויודע לשחק אתם נכון, לכן, גם הכרת הכוחות של האדם הם סוג של משחק או פסיכולוגיה או אם תרצו גם מתמטיקה. ומה בעצם הדבר אומר בפשטות? כאשר האדם לא מכיר את הכוחות שלו כפי שצריך, הוא אומר על דברים שהוא יכול שהוא לא יכול ומפספס עי כך...
אתה אוהב אנשים שאתה מאמין שמועילים לך (לשרוד)
...דברים שאתה מאמין שמועילים לך. אתה שונא אנשים שאתה מאמין שמזיקים לך. אתה שונא דברים שאתה מאמין שמזיקים לך. ככל שתאמין שX מועיל לך יותר, ככה אתה תאהב אותו יותר. ככל שתאמין שX מזיק לך יותר, ככה אתה תשנא אותו יותר. כאשר אהבה תפקידה לקרב ולאחד ושנאה תפקידה לדחות ולהיפרד. אם אתה שונא את עצמך, זה בגלל שאתה מאמין שאתה מזיק לעצמך. אם אתה שונא תכונות אופי שלך, מראה חיצוני שלך, זה בגלל שאתה מאמין שהם מזיקים לך. אם אתה שונא את עצמך, אתה בעצם דוחה ולא מקבל את...
מהות הטוב - טבע הטוב להיטיב
...הם מושגים שאחרי הבריאה, הם מושגים שהם כלפי הנפרדות, הם הסברים לאדם, אבל ההסבר האמיתי למה העולם קיים מאבד את משמעותו כאשר האדם מבין שהכל נמצא באחדות אינסופית. גם המושג אין סוף וסוף כל אלה מושגים הבאים בגלל הנפרדות, ולכן כל הדברים המנוגדים הכל יישות אחת, כל דבר שאי פעם יחשבו עליו או חשבו עליו או כל מה שקיים וכל הלא נודע + הנודע, הכל זה דבר אחד. ולמה בעצם היהדות אומרת שהטוב דרכו להיטיב? יש פה צמצום רעיוני לתפיסת עולם שהכל טוב, לראות את הכל כטוב אחד...
אקסטזה - מבוא
...יווני, והוא מתורגם לשתי המילים מחוץ לגוף, או יציאה מהגוף, ומשמעותו להיות מחוץ לעצמך. זהו מצב שבו האדם נמצא כביכול מחוץ לגופו. מצב שבו התחושה היא התעלות או שמחה מוקצנת. מקורה של האקסטזה יכול להגיע מתפיסה מיסטית או אירוע שכזה, זיכרון חזק, או תנאים מתאימים לכך. במהלך האקסטזה, האדם מנתק קשר עם חייו הרגילים ואינו מסוגל לתקשר עם אחרים או לבצע פעולות רגילות. החוויה האקסטטית עשויה להיות קצרה (רגע חולף) או ארוכה (מספר שעות או ימים ואף יותר). במהלך האקסטזה...
כסף זה לא הכל בחיים - ערך זה הכל בחיים
...אלת המשפט כסף זה לא הכל בחיים? ואת הואריאציות שלו אי אפשר לקנות אהבה בכסף או כסף לא יעשה אותך מאושר ועוד ועוד. האמת שזה נכון. כסף זה לא הכל בחיים ואי אפשר לקנות אהבה בכסף והוא גם לא יעשה אותך מאושר. אז למה כולם כל כך רוצים כסף? כסף זו שיטת המרה וסחר חליפין שמאפשרת לשני צדדים לעריך את הסחורות או השירותים שהם מציעים. לפני שהיתה נהוגה השיטה המוניטרית נהגו בני אדם לסחור במה שיש להם כנגד מה שאין להם. מגדל התרנגולות נאלץ לטלטל את תרנגולותיו לשוק, וכך מגדל...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על שנאת יהודים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: שנאת יהודים, מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש אמת מוחלטת? למה העולם קיים? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? למה לא להתאבד? איך להנות בחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש בחירה חופשית? האם באמת הכל לטובה? האם אפשר לדעת הכל? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם המציאות היא טובה או רעה? מה המשמעות של החיים? איך להיות מאושר? בשביל מה לחיות? מי ברא את אלוהים? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה יש רע וסבל בעולם ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: שנאת יהודים, איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? דיכאון? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעריך את עצמך? איך לשתול מחשבות? איך לשפר את הזיכרון? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשנות תכונות אופי? איך להיות מאושר ושמח? איך להיגמל מהימורים? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לקבל החלטות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לעשות יותר כסף? איך למצוא זוגיות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם גירושין? איך ליצור אהבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי למנהלים, קואצ'ר מומלץ, מאמן אישי למנהלים בנושא שנאת יהודים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.3872 שניות - עכשיו 08_07_2025 השעה 01:30:02 - wesi4