ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה רשימו ✔תורת הצמצום - מבוא ✔תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תורת הצמצום - מבוא
תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו "פינתה האלוהות מקום" על מנת לאפשר קיומה של מציאות מחוצה להּ. מושג הצמצום פותח במיוחד בקבלת האר"י ובמשנותיהם של ממשיכי דרכו, אך הוא בעל מקורות קדומים יותר.

הצמצום הלוריאני

תורת הצמצום, על שום מה?

נקודת המוצא של קבלת האר"י (ר' יצחק לוריא) מן המאה ה - 16 היא שהאין סוף "שורה בכל, והוא הכל, אין בלתו ואפס זולתו". לאור קביעה זו, עולה השאלה: כיצד מתהווים העולמות מתוך אין סוף (להלן: א"ס) או בתוכו, והיכן, אפוא, מקומם? כדי לענות על כך פיתח האר"י את תורת הצמצום.

האר"י אל מול המקובלים הראשונים

המקובלים הראשונים, אשר הושפעו מהמחשבה הנאו - אפלטונית, תיארו את התהוות העולמות כהשתלשלות ישירה מא"ס, כמתוך מבוע, ממנו פורצת חיות, נמשכת ממנו ומתפשטת, תוך שהיא מתרחקת מהמקור, ודרגותיה משתלשלות זו מזו במבנה היררכי ברור. כל שלב שמתגלה והולך בסדר התפשטות זה הוא שלב פרטיקולרי יותר, מובחן ומצומצם יותר, ביחסו לקודמיו בסדר ההשתלשלות.

האר"י שונה שוני מהותי מהמקובלים הראשונים בהבנתו את התהליך האמור. הוא אינו מדבר על התפשטות ישירה מתוך המקור האלוהי הנעלם, אלא על תהליך דיאלקטי מורכב המבוסס על מתיחות מתמדת בין הסתלקות להתפשטות (קרי התגלות). המחשבה הקבלית הקדומה גורסת, אפוא, כי תהליך ההתפשטות הוא תהליך התהוות, כשכל מדרגה היא סיבה למדרגה שעתידה להתגלות מתוכה, שעתידה לצאת מהכוח (שבו היא נמצאת מלכתחילה) אל הפועל, ולקנות לעצמה הוויה גמורה בפני עצמה. לעומתה, לפי קבלת האר"י, הסתלקות האור קודמת בהכרח להתפשטותו, למעט ההתפשטות הראשונה בעולם אין סוף, הקודם לצמצום. לשון אחר, כל התגלות חדשה כרוכה בהסתלקות, אשר קודמת לה קדימה הכרחית. הסתלקות זו היא סוד הצמצום.

אופן היווצרותו של החלל שבו ישכנו העולמות, בכללם העולם הזה על כל הווייתו, התרחש באופן הבא: האינסוף צמצם את עצמו "מעצמו אל עצמו", כלומר לצדדיו, והותיר בתוכו חלל ריק ופנוי, בתוך חלל זה נבראו העולמות. יוצא, אפוא, כי "הצמצום מציין, את הסתלקות האור האלוהי, שנסוג ונגנז בחביוניו הנעלמים".

ה"טהירו" וה"רשימו"

אותו חלל פנוי שנוצר כתוצאה מהצמצום מכונה בשפתו של האר"י בשם "טהירו". מונח זה מושאל מספר הזוהר ופירושו "זוהר" העוטף את הא"ס מאז ומעולם, זוהר אשר אינו כולל כל צמצום כלל ועיקר. בדברי האר"י המונח קיבל משמעות הפוכה, חדשה ומקורית. בעוד שבספר הזוהר ה"טהירו" מסמל את ספירת הכתר, את הספירה הראשונה המקיפה את הא"ס כמעין הילה שסובבת סביבו, את בחינת הגילוי שבא"ס, בדברי האר"י מייצג הטהירו את ההפך הגמור - את החלל הפנוי שנוצר כתוצאה מהסתלקותו של הא"ס ועילומו המוחלט. אותו "טהירו", כאמור, הוא מקומם של כל העולמות כולם, עליונים ותחתונים גם יחד.

עיון מדוקדק בכתבי האר"י וכן בכתביהם של ר' חיים ויטאל ור' יוסף אבן טבול מגלה כי אין חלל זה ריק לחלוטין מאורו של האינסוף אלא שנשתיירו בו חלקיקי אור א"ס שנצטמצם, הנקראים "רשימו" (=רושם, או זיכרון ממציאות האור הגדול שהיה בחלל זה). יש להעיר שמושג הרשימו אינו מופיע בתיאור הראשוני של הצמצום אצל ר' חיים ויטאל ומופיע רק אחרי שלב ההאצלה מהאין סוף, בניגוד לתפיסתו של אבן טבול. חשוב לציין כי חוקרים רבים ראו בדברי רבי חיים ויטאל סתירה לתפיסה הקבלית המוקדמת לו, לפיה "לית אתר פנוי מיניה" (ארמית: "אין מקום הריק ממנו [מאלוהים] "), גם במדרגות הנמוכות ביותר של ההוויה. בכל מקום מצויה הארה אלוהית. בכל מקום אפשר להתקשר עם הארה זו ולדבוק בה. ברור כי תפישת החלל הריקני מכל אור אינה מוצאת את מקומה לצד ההנחה המיסטית היסודית לפיה אין מקום פנוי ממנו.

האלמנט הקונסטרוקטיבי שבהפרשת שורשי הדין מהאלוהות

בתוך הרשימו שנותר בתוך הטהירו מעורבים גם שורשי הדין האלוהי, שנגלו גם הם בצמצום. בנקודה זו אנו עדים למוטיב מרכזי וחשוב אשר מפתחת קבלת האר"י.

בעולם האינסוף כל ספירה הייתה כטיפה בתוך הים הגדול, וכך גם שורשי הדין היו כטיפה המרה בתוך אותו ים. לשון אחר, למידת הדין (שורש כוחות הדין, דהיינו הרוע, הפועלים בעולם) לא היה משקל רב מידי בתוך הא"ס (=אין סוף). לדבריו של אבן טבול, פעולת הצמצום שביצע האל גרמה לקיבוצם של שורשי הדין לנקודה אחת - נקודת מרכזו של חלל ה"טהירו", ולהתחזקותם בה. כפועל יוצא מכך, כוחות הדין סילקו מאותה נקודה את כוחות, או אורות החסד והרחמים האלוהיים, וכך התחולל הצמצום ונתהווה החלל הפנוי.

לעומת כתבי הרב חיים ויטאל, שטען שריכוז הדין היה חלק מתהליך הצמצום, סובר אבן טבול כי כוח הדין היה זה שחייב את הצמצום, הווי אומר, האל ביקש לטהר עצמו ממידת הדין שהייתה חבויה ושרויים בה. רצון זה היה הסיבה להיווצרותו של התהליך האמור.

הדין האלוהי הוא שורשה של הוויית הרע והטומאה בעולם. אותו דין ששרה בתחומה העליון של האלוהות, כפסולות, כסיגיה או כשמרי יינה, גרם לחוסר הרמוניה ולחוסר איזון בתוך האלוהות. מצב זה הוא המעורר את האלוהות לביצוע תהליך היטהרות של הפרשת הדין והוצאתו אל מחוץ לאלוהות.

הצמצום, כאמור, נעשה במטרה לטהר את ההויה האלוהית משורשי הדין. כתוצאה מצמצום אור האין סוף, בתוך חלל ה"טהירו" נותר ה"רשימו", המעורב בשורשי הדין שהופרשו מתוך אותה הוויה. רושם זה המעורב בדין הינו המצע לעולמות כולם, ממנו עתידים להיבנות כל העולמות האלוהיים, גבוהים ושפלים כאחד.

יוצא, אפוא, כי האלוהות אינה חפצה להשליך מלפניה את אותו רוע כלא היה, אלא דווקא לייחד לו תפקיד מרכזי ביותר בהבנייתם של העולמות. תפקיד הרוע הוא להגביל את הא"ס (את מידת החסד), להתוות ולעצב את גבולותיהם של העולמות. בכך האל מראה כי למעשה הוא אינו מעוניין להפטר מהרוע אלא רק להסתייע בו כדי לקבוע שיעור והגבלה על מידת החסד, החושקת לתת לכל ללא הגבלה, לצריך ולשאינו צריך.

במילים אחרות, "כל עולם, בעצם היותו עולם, הוא מוגבל ומצומצם ושרוי בתוך גדריו ומצריו: עולם הינו ישות סופית. וכדי שייקבעו גבולותיו של העולם הסופי, צריך כוח הדין להתעורר ולפעול את פעולתו". כוח הדין הוא המשרטט את הגבולות לאותם עולמות, העליונים כמו גם התחתונים, אשר עתידים להיבנות.

מדברי הרב חיים ויטאל על תורת הצמצום

את עיקרון הצמצום שביסס האר"י ניסח אחד מבחירי תלמידיו, ר' חיים ויטאל, כך:

דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים היה אור עליון פשוט ממלא את כל המציאות ולא היה מקום פנוי בבחינת אוויר ריקני וחלל, אלא הכל היה ממולא מן האור הפשוט ההוא... והנה אז צמצם את עצמו אין - סוף בנקודה האמצעית אשר בו באמצע ממש, וצמצם האור ההוא ונתרחק אל סביבות הנקודה האמצעית ואז נשאר מקום פנוי ואוויר וחלל ריקני. ואז המשיך מהאור אין - סוף קו אחד ישר ובמקום החלל הוא האציל וברא ויצר ועשה את כל העולמות כולם.

- "עץ החיים", חלק א', פרק א', מאת ר' חיים ויטאל

ארבע שלבי היווצרות הנברא (הרצון לקבל)

תרשים של 'עשר הספירות', מבנה היסוד של הקבלה - תורת הצמצום

מלכתחילה קיים האור, רצונו של הבורא להיטיב לנברא העתידי, המכונה בפי אשלג בחינת "שורש" או "כתר". הרצון להטיב בורא את הרצון לקבל את התענוג. את ההבחנה הראשונה של הנברא המכונה בחינה א' או חכמה. המילוי אותו מרגישה הבחינה ראשונה (בחינה א') מהאור הממלא אותה מכונה אור החכמה או "אור החיים". בנוסף לתענוג הממלא אותה בחינה א' מרגישה גם את טבעו של הנותן ועל כן היא רוצה להידמות אליו. כתוצאה, נוצר השלב הבא בהתפתחות ה"כלי", בחינה ב' - ההבחנה שבה הכלי נדַמה לנותן נקראת בחינה ב' או "בינה". במצב זה הכלי מתמלא בהרגשת "אור החסדים". אור החסדים המורגש כתוצאה מהרצון להשפיע, בשונה מאור החוכמה, אינו אור החיים ולכן בחינה ב' מתעוררת למשוך מעט חיות. לשם כך עליה לעורר בעצמה את הרצון לקבל במקום את הרצון להשפיע. בשלב זה נברא השלב השלישי בתהליך ההתפתחות של הכלי המכונה "בחינה ג'". ההבחנה שבה הכלי רוצה להשפיע אך בו בעת מושך לעצמו מעט חיות נקראת, אפוא, בחינה ג' או "תפארת". התענוג שממלא את בחינה זו נקרא "אור חסדים בהארת חוכמה". בבחינה ג' מורגשים לראשונה שני האורות במקביל. הרגשה זו מניבה את השלב הרביעי והאחרון בהתפתחותו של ה"כלי" המכונה בחינה ד' או "מלכות". בשלב זה הכלי מחליט למלא את עצמו במודע באור החכמה בלבד, כמו בבחינה א', אך בשונה ממנה, בבחינה ד' הרצון לאור נובע באופן עצמאי מהכלי. תוספת רצון זו נקראת "השתוקקות" לאור החיים שהיא התוצאה הרצויה מכל התהליך האמור.. בחינה ד' מקבלת את כל האור בלי הגבלה ולכן נקראת "עולם אין סוף". הרגשת הפער בין הבורא המשפיע לבין הנברא המקבל במודע, נקראת "בושה", או הרגשת שינוי הצורה, (הרגשה של הבדל בין הטבע האלטרואיסטי של הבורא לבין הטבע האגואיסטי של הנברא [בחינה ד'] ) והיא זו המביאה להמשך השתלשלות מערכת העולמות עד לעולם הזה.

צמצום א'

בחינה ד' מקבלת, כאמור, את כל האור ללא הגבלה באופן אינסופי. הרגשת הנותן המצויה בתוך האור מביאה למלכות את ההרגשה שתכונותיה מנוגדות לחלוטין לתכונות האור. היא חשה כמקבלת בהשוואה לתכונות הנותן. הרגשה זאת מעוררת במלכות תחושה כה גדולה של פער, של בושה, של סבל, עד שהיא מחליטה לוותר על התענוג האינסופי כדי לא להרגיש את הבושה. מלכות מפסיקה לקבל את האור ונשארת ריקה - היא מצמצמת את רצונה. במילותיו של הרב אשלג:

הכובש את רצונו. כלומר, המעכב את עצמו ואינו מקבל אעפ"י שמשתוקק מאוד לקבל, נקרא שמצמצם את עצמו

- "תלמוד עשר הספירות", כרך א', חלק א', מאת הרב יהודה אשלג

צמצום הרצון מכונה בפי הרב אשלג "צמצום א'". כתוצאה ממנו מסתלק האור מבחינה ד', מהמלכות.

לאחר צמצום א' לא מגיע עוד האור לכלי, לנברא.

לשיטתו של הרב אשלג, הנברא בעולמנו המכיר בכך שהוא מצומצם, היינו נעדר את הרגשת האור, מצוי במצב ההתחלתי אשר מתוכו, יהיה עליו לתקן עצמו, קרי את רצונו האגואיסטי לקבל ולרכוש את תכונת "לתת". בכך מדמה הנברא לאור וחדל להפסיק את הרגשת הבושה. עם השלמת תהליך זה, יחווה הנברא הנאה ללא גבול ויחזור למצב ההתחלתי שמתוכו הוא נוצר - למצב האיחוד עם האור.

איליבא דאשלג, תהליך מורכב זה נוצר כדי לאפשר לנברא חופש בחירה, היינו יצירת מקום בו הנברא אינו נתון לשליטתו הישירה של האור. כתוצאה ממימוש חופש הבחירה, זוכה הנברא לעצמאות ולאפשרות להידמות לאור ולא להיות נפעל על ידו ללא דעת. בתהליך התפתחות זה משחזר הנברא את פעולות האור על עצמו ובכך רוכש את השכל הפועל - המכונה "מחשבת הבריאה".

התפתחות מושג הצמצום מימיו של האר"י

בעקבות תורת הצמצום של האר"י נולדו בעיות מספר לגבי האופן שבו ניתן להתאימה לצד האמונה באי השתנות האל. כתוצאה, נולדו שני פתרונות אשר באו לידי ביטוי בעיקר בקבלתו של ר' ישראל סרוג:

1.הבחנה בין "עצמותו" לבין אורו, דהיינו בין עצמות אור א"ס לבין אור א"ס שהוא רצונו להיטיב, וההסבר שהצמצום התבצע ברצון בלבד ולא בבעל הרצון עצמו.

2.הטענה בדבר כך שהצמצום אינו כפשוטו ורק בא לסבר את האוזן. סרוג פיתח את רעיונות אלה והוסיף עליהם רעיונות משלו (תוך פיתוחה של תורת המלבוש שלו). השפעתם של רעיונותיו על הקבלה המאוחרת הייתה עצומה.

פתרון נוסף, מקבל את ביטויו, במיוחד, בתורת הצמצום האשלגיאנית. הטענה המרכזית היא, שהצמצום נעשה בנברא ולא בבורא, כלומר הנברא צמצם את האור שבתוכו על מנת להדמות לבורא, כי כשם שהבורא לא מקבל, כך כשהנברא יגיע לדרגת "אינו מקבל", ידמה אל הבורא ויתקרב אליו. ע"כ נמנע מלקבל את האור, בסוד הצמצום.

עוד מימי האר"י רעיון הצמצום עורר מהומה ותסיסה רבה. כתוצאה, במאתיים השנים הבאות נעשו ניסיונות נוספים לפשט את הרעיון. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היה רעיונו של שבתי שעפטיל הורוביץ בספרו "שפע טל", "שניסה להפוך את תורת הצמצום לתיאור סמלי של אצילות ספירת "כתר" על פי הרמ"ק, בעקבות ניסוחי סרוג אך מתוך גניזת תיאורי המלבוש". בהופכו את הצמצום לאקט שני הוציא למעשה הורוביץ את עוקץ הפרדוקס שהיה טמון בתורה זו מעיקרה.

החל מהמאה ה - 17 נחלקו המקובלים בשאלה האם יש להבין את הצמצום כפשוטו או שמא כסמל בלבד למאורע במעמקי האלוהות. הגרסה הפשטנית הייתה זו שנתקבלה בחוגי השבתאות, במיוחד בכתביהם של נתן העזתי ונחמיה חייא חיון. בשנת 1714 התחיל פולמוס רציני סביב נושא הצמצום בין המצדדים בגרסה הפשטנית לבין אלו מהמקובלים אשר נטו לכיוונה של הפילוסופיה. רבי יוסף אירגס סיכם את פולמוס זה בספרו "שומר אמונים הקדמון" (1736), תוך שהוא מציע להחזיר את תורת האר"י לנקודת המוצא של הרמ"ק. כ - 30 שנה מאוחר יותר הרחיב רבי ברוך קוסובר את דבריו של אירגס בספרו "עמוד העבודה". עיון בספרות החסידית של אותה התקופה מראה כי דבריו של קוסובר הותירו עליה חותם ניכר. לדבריו של גרשם שלום, השפעתו המשמעותית ביותר ניכרת בשיטת חב"ד.

בה בעת רבי שניאור זלמן מלאדי, בעל "התניא" יצא בחיבורו כנגד הגר"א וטען כי זה טעה בהבנת הצמצום כפשוטו. תלמידו של רבי שניאור זלמן, רבי אהרון משה הלוי מסטרשלה, פיתח את רעיון הצמצום עוד יותר והציע הנחה בדבר צמצום כפול - ראשית, "בקיעה", הנסתרת מעינינו ושאינה ניתנת להבנה ולתפישה כלל וכלל. שנית, צמצום נוסף (שני), שבמסגרתו נהפכה תופעת אור א"ס לתופעה של הסופי.

את הפולמוס סביב המינוח "צמצום כפשוטו" ו"צמצום שלא כפשוטו" אשר התנהל בעיקרו במאה ה - 18, ניתן לסכם בקביעה כי המקובלים שנטו יותר לכיוונה של הפילוסופיה הדגישו יותר את הצמצום שלא כפשוטו, בעוד שאותם אשר זלזלו בפילוסופיה הציגו אותו כפשוטו.

הצמצום האשלגיאני

מושג האלוהות מופיע פעמים רבות בכתביו רחבי ההיקף של הרב אשלג, אך הוא אינו זוכה לתיאור בהיר ולהגדרה מדויקת. הוא מסתפק ואומר כי "עצמותו" נמצא לחלוטין מחוץ להשגת הנברא. מעצמותו נובע אור, ובלשונו של הרב אשלג "מחשבה להיטיב לנבראיו".

הרב אשלג מבאר את תורת האר"י, במונחים, אשר חלקם חודשו בבית מדרשו. הוא אומר שלשם השגת מטרת הבריאה, להטיב לנבראיו, בורא האור כלי, דהיינו רצון לקבל הנאה, אשר אותו הוא יוכל למלא בהטבה ובתענוג אינסופי. הרצון לקבל הינו כל חומר הבריאה מראשה ועד סופה. במילים אחרות, יסוד המציאות הוא הרצון ליהנות, הרצון לתענוג. הרב אשלג מתאר את תהליך היווצרותו של אותו רצון, אותו כלי, וירידתו במדרגות העולמות העליונים, מהא"ס ועד להגעתו לעולם הזה, כסדר השתלשלות בן ארבע בחינות (ארבעה שלבים) המכונות "חוכמה", "בינה", "תפארת" ו"מלכות".

המחלוקות על מושג הצמצום

אף בתוך הפוסעים בנבכיה של תורת הקבלה, קיימת מחלוקת האם יש להבין את מושג הצמצום כפשוטו, או שמא האל צמצם את אורו בלבד ואילו הוא עצמו נמצא בכל מקום בשווה. בעוד שהרב יעקב עמדין הדגיש שהצמצום הוא "הכרח גמור ואינו יוצא מידי פשוטו", הרעיון בדבר שינוי והפחתה באלוהות צרם לאוזנם של מקובלים אחרים.

המחלוקת קיימת כשדנים על הצמצום מנקודות מבט שונות, והיא אינה קיימת כשמסכימים על נקודת מבט אחת. הצמצום אינו בבורא אלא בנברא. המחלוקת נכחדת כשמבחינים בין נקודת המבט של אין - סוף שבה המציאות היא נצחית ואינה משתנית ובין נקודת המבט הארצית של בני האדם. הצמצום שהביא למציאות נבראת מופרטת שינה רק את נקודת המבט של הנבראים מאין - סוף לסוף. תכלית בני האדם לשוב לאין - סוף לאחר שיאמצו את נקודת המבט האחדותית של מקורם.

הרמב"ם והצמצום

חוגים מסוימים בעולם הקבלי, טענו שאף הרמב"ם, גדול הראציונליסטים היהודים, רומז בפתיחת חיבורו משנה תורה להיכרותו עם מושג הצמצום:

יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל הנמצאים.

- הרמב"ם, ספר משנה תורה.

לפי פירוש זה המשפט מדבר על צמצום האלוהות למקומה - "שם", בעוד שהיא הסתלקה מכל מקום שהוא בחינת פה, דהיינו הנקודה הפנימית של האדם, על מנת לאפשר לו חופש בחירה. מכל מקום, מבחינת הפשט החזיק הרמב"ם במשנה רציונליסטית שאינה מתיישבת עם המשנה הקבליסטית, ויותר מכך, המילה "שם" משמשת את הרמב"ם בהקשר זה במובנה הערבי, כלומר פירושה "יש", והיא נרדפת למילה הקודמת לה.
תוצאה רצויה הצורה אפלטוני הצמצום תפקיד טענה אמונות הפילוסופים חבד מיוחד אגואיסטי הצמצום צמצום תורה תורת הצמצום
רצוא ושוב, רשימו, לחסוך כסף, לבזבז כסף, לשמור כסף, ביטול לאין סוף, עבודת השם, צדיק אמיתי, להתבטל לאין סוף, להיכלל באין סוף, כסף ואושר, לחיות את הרגע
רצוא ושוב, רשימו, לחסוך כסף, לבזבז כסף, לשמור כסף, ביטול לאין סוף, עבודת השם, צדיק אמיתי, להתבטל לאין סוף, להיכלל באין סוף, כסף ואושר, לחיות את הרגע
... ושוב, רשימו, לחסוך כסף, לבזבז כסף, לשמור כסף, ביטול לאין סוף, עבודת השם, צדיק אמיתי, להתבטל לאין סוף, להיכלל באין סוף, כסף ואושר, לחיות את הרגע מה זה רצוא ... בתוכו מחשבה שאולי עדיף לא לאכול. התהליך הזה מתרחש בכל תחום בחיים ומייצר מורכבות פנימית בלתי פוסקת. מה זה רשימו ואיך הוא משפיע על החיים שלנו? רשימו הוא מושג נוסף מהקבלה שפירושו זיכרון או רושם שנשאר לאחר מצב מסוים. אליעד מסביר שכאשר האדם עובר ממצב אחד למצב מנוגד (רצוא ושוב), נשאר אצלו רושם או רשימו של המצב הקודם. לדוגמה, אם אדם נמצא במצב של שלמות ואחדות ואז חוזר לחיי היום יום המלאים בקשיים ופחדים, נשאר בתוכו רשימו של אותו מצב של שלמות ואחדות. הרושם הזה מאפשר לו לזכור שיש מציאות גבוהה יותר, גם כשהוא כבר לא נמצא שם בפועל. אליעד מוסיף דוגמה: אם אדם קם בבוקר ... ואז כשהוא מתווכח עם לקוח יש לו רושם (רשימו) של אותו רצון שלא היה לו כסף, וזה מקזז עבורו את התסכול. כלומר, הרשימו מאפשר לאדם לראות את הדברים בצורה מאוזנת יותר, כי יש לו בתודעה את שני הצדדים של המציאות. מה זה להתבטל לאין סוף ואיך מגיעים לזה? אליעד מסביר שהמטרה ... הזמן במצב של אחדות מוחלטת (רצוא), ולכן חייבים לחזור שוב למציאות היום יום (שוב). אך למרות החזרה, תמיד נשאר רשימו מהאחדות המוחלטת, וכך האדם זוכר שהמציאות היא הרבה יותר עמוקה ממה שנראה לו. האם אפשר לזכור משהו שמעולם לא ידענו? אחת השאלות שאליעד מעלה היא כיצד ... עיקר הקושי הוא ההפך: קשה לו דווקא להתחבר למציאות של ההבדל, כי הוא חי את האחדות המוחלטת כל הזמן. לצדיק יש רשימו קבוע של האחדות ולכן הוא תמיד יודע שההבדלים שהאדם הרגיל חווה אינם אמיתיים באמת. ההבדל הזה מוביל לכך שלצדיק קשה יותר להיות במציאות הרגילה, כי הוא ... הפירוד וההבדלים. אליעד מדגיש שלמרות שהצדיק נמצא תמיד באחדות, הוא מסוגל לתפקד במציאות היומיומית כי יש לו את הרשימו של האחדות, שמאפשר לו לחיות את ההבדל מתוך נקודת מבט של שלמות. מה זה רצוא ושוב? איך להגיע להתבטלות לאין סוף? מה זה רשימו בקבלה? האם נכון לחסוך או לבזבז כסף? איך לחיות את הרגע? מה ההבדל בין צדיק לאדם רגיל? האם כסף מביא אושר? ...
מה זה רשימו? חוויית האחדות, הארה רוחנית, ביטול לאין סוף, להתבטל לאין סוף, מה זה כלום? להרגיש כלום, לחוות כלום, להרגיש כלום, איבוד הכרה, אובדן הכרה, חוויית מוות, חוסר מודעות, חוסר תודעה
מה זה רשימו? חוויית האחדות, הארה רוחנית, ביטול לאין סוף, להתבטל לאין סוף, מה זה כלום? להרגיש כלום, לחוות כלום, להרגיש כלום, איבוד הכרה, אובדן הכרה, חוויית מוות, חוסר מודעות, חוסר תודעה
... זה רשימו? חוויית האחדות, הארה רוחנית, ביטול לאין סוף, להתבטל לאין סוף, מה זה כלום? להרגיש כלום, לחוות כלום, להרגיש כלום, איבוד הכרה, אובדן הכרה, חוויית מוות, חוסר מודעות, חוסר תודעה מה זה רשימו? מהי חוויית האחדות? מהי הארה רוחנית? מה זה כלום? ההרצאה עוסקת במושג רשימו ובחוויות של אחדות, הארה רוחנית וביטול לאין סוף, תוך כדי בחינה של המשמעות של הכלום בהקשרים רוחניים ... אחרי שחזר לתודעתו, הוא לא יכול להרגיש את החוויות הרוחניות האלה בצורה מוחלטת. לקראת סוף ההרצאה, אליעד עובר לשאלה: מה זה אומר לשכוח את החוויות הרוחניות ומהו רשימו, כלומר, ההשפעה שנותרת אחרי חוויות האחדות. לפי אליעד, הרשימו הוא סוג של זיכרון רוחני שמשפיע על האדם גם אחרי שהוא חזר לתודעתו הרגילה, ושכח את חוויית האחדות. ... בביטול האגו והרצונות האישיים, כדי להגיע לחוויית כלום מלאה. לסיכום, בהרצאה נדונה השאלה איך ניתן להגיע לאחדות רוחנית אמיתית ומה המשמעות של חוויות כמו הכלום, רשימו, וביטול הרצון והמודעות. כל חוויה כזו נבדלת משאר החוויות האנושיות הרגילות בכך שהיא חוויה שאין בה הכרה, רצון או זיכרון רגיל. מה זה רשימו? חוויית האחדות הארה רוחנית מה זה כלום? הבדל בין חוויית מוות לחוויית אחדות? רשימו והשפעתו על האדם ...
להגיע לאושר מוחלט, להרגיש שלמות מוחלטת, להגיע לאמת המוחלטת, להגיע לחופש מוחלט, להיכלל באין סוף, מה זה רשימו? לצאת מהשכל, איך להיות מאושר בשלמות? איך להיות אלוהים? רצוא ושוב
להגיע לאושר מוחלט, להרגיש שלמות מוחלטת, להגיע לאמת המוחלטת, להגיע לחופש מוחלט, להיכלל באין סוף, מה זה רשימו? לצאת מהשכל, איך להיות מאושר בשלמות? איך להיות אלוהים? רצוא ושוב
... שלמות מוחלטת, להגיע לאמת המוחלטת, להגיע לחופש מוחלט, להיכלל באין סוף, מה זה רשימו? לצאת מהשכל, איך להיות מאושר בשלמות? איך להיות אלוהים? רצוא ושוב איך להגיע לאושר מוחלט ולשלמות מוחלטת? אליעד כהן מסביר כיצד ניתן להגיע לאושר מוחלט, לחופש אמיתי ... והגעה למצב של אי - הבחנה בין דברים. כדי להבין זאת, אליעד משתמש בדוגמה של רשימו, מושג המסמל רושם או זיכרון שנותר בתודעה אחרי התעוררות מחוויה עמוקה או התגלות. מהו רשימו ולמה הוא חשוב? רשימו הוא מונח המתאר רושם שנותר בתודעה אחרי שהתודעה מגיעה למצב אחדותי. אליעד מתאר זאת בעזרת דוגמה של אדם שיוצא מביתו, הולך לאיבוד, מוצא שוב את הדרך חזרה לביתו, וכך נוצר אצלו רשימו - ידיעה פנימית עמוקה שאין מקום כמו הבית. בהקבלה רוחנית, הרשימו הוא התחושה של החזרה לאחדות אחרי שהאדם חוזר למצב הרגיל של התודעה הנפרדת. איך להתעורר מהחלום למציאות האמיתית? אליעד מדגים את ההבדל בין החלום למציאות: כשאתה חולם, כל ... מוחלטת, מצב של היכללות אינסופית ללא כל הפרדה. איך להגיע לאושר מוחלט? מה זה רשימו? איך להשתחרר מהרצונות? מהי אמת מוחלטת? איך לצאת מהשכל? איך לשבור את המנגנון של התודעה? ...
חרדה מתסמיני חרדה, רשימו של חרדה, חרדה אחרי חרדה, זיכרון של חרדה, השפעת חרדה, תופעות אחרי חרדה, חרדה מתמשכת, התקפי חרדה, שליטה ברגשות חזקים, איך לשנות רגש? ממה נובע רגש, איך נוצר רגש?
חרדה מתסמיני חרדה, רשימו של חרדה, חרדה אחרי חרדה, זיכרון של חרדה, השפעת חרדה, תופעות אחרי חרדה, חרדה מתמשכת, התקפי חרדה, שליטה ברגשות חזקים, איך לשנות רגש? ממה נובע רגש, איך נוצר רגש?
... מתסמיני חרדה, רשימו של חרדה, חרדה אחרי חרדה, זיכרון של חרדה, השפעת חרדה, תופעות אחרי חרדה, חרדה מתמשכת, התקפי חרדה, שליטה ברגשות חזקים, ... התחושה הפיזיולוגית או הזיכרון של התחושה הרגשית עדיין נשארת לזמן מה. הוא קורא לתופעה הזו רשימו, שמשמעותה השפעה מתמשכת או שארית של חוויה רגשית קודמת. דוגמה שממחישה את הנושא: אדם שחולם חלום מפחיד יכול להתעורר ... הסיפור שאנו מספרים לעצמנו על מה שקורה לנו פיזית, ולא בגלל התחושה הפיזית עצמה. האם תופעת הרשימו קיימת גם ברגשות חיוביים כמו התאהבות? כן. גם רגשות חיוביים חזקים כמו התאהבות מותירים רשימו. אליעד נותן דוגמה של אדם שהתאהב, ולאחר מכן הבין שהמציאות שהובילה אותו להתאהבות לא הייתה נכונה או מדויקת. למרות ... לאחר שהאדם מבין שאין לו סיבה לחרדה, התחושות הפיזיות שלה עדיין נותרות בו. זה נובע מהתופעה של רשימו - כלומר, השפעה מתמשכת של החוויה הרגשית הקודמת. לדוגמה, אם אדם חולם חלום מפחיד ומתעורר, הוא עשוי עדיין לחוש פחד, ... בכיוון החיובי, כמו בהתאהבות? כן. בדומה לחרדה, גם תחושות חיוביות כמו התאהבות יכולות להותיר רשימו. אדם שהתאהב וחווה תחושות פיזיולוגיות חיוביות עשוי להשתוקק לתחושות אלו, גם אם הוא כבר לא מחויב לסיפור שהוביל אליו ... חזקה נגיד שהולכים להרוג אותך ואז תתברר לך שזאת רק מתיחה ועדיין אתה תרגיש רע למה כי יש לך רשימו של המחשבה הקודמת מרוב שהיא הייתה חזקה היא עוד צמודה אליך, נגיד בן אדם חלם חלום רע והוא מתעורר ועדיין למרות שהוא הבין ... של הדבר הטוב הזה ואז יכול להיות שנגיד המציאות לא הייתה נכונה. אליעד: ואז הוא נשאר ברשימו נכון זאת האמת. ש: אז הוא משתוקק לרגש הפיזי ולא בהכרח לסיפור או לסיפור ולא בהכרח לרגש הפיזי. אליעד: יכול להיות מלא ...
מלך או עבד, הכל רע, הכל טוב, הכל אחד, רשימו, רצוא ושוב, שורש הרצון הראשון, התאבדות, חיים אחרי המוות, הכי טוב, הכי רע
מלך או עבד, הכל רע, הכל טוב, הכל אחד, רשימו, רצוא ושוב, שורש הרצון הראשון, התאבדות, חיים אחרי המוות, הכי טוב, הכי רע
... או עבד, הכל רע, הכל טוב, הכל אחד, רשימו, רצוא ושוב, שורש הרצון הראשון, התאבדות, חיים אחרי המוות, הכי טוב, ... וחוסר אונים מוחלט (מדוע הכנסתי את עצמי למצב הזה?). זוהי סתירה מובנית - ההבנה שהאדם הוא עצמו המקור לכל הרע וגם לכל הטוב יוצרת קונפליקט פנימי בלתי פתיר. מהו רשימו ומה המשמעות שלו לפי אליעד? רשימו הוא זיכרון או סימן שנשאר באדם אחרי שהוא חוזר ממצב האחדות לעולם הרגיל. זיכרון זה מאפשר לאדם לזכור עמוק בפנים שיש מצב אחר שבו הכל אחד ואין נפרדות. רשימו מאפשר לאדם לחוות את החיים אחרת, לדעת שיש משהו מעבר לתפיסת הנפרדות, ... הסבל מחזק את התחושה שאתה אלוהים כי זה רצונך. הטוב המוחלט או הרע המוחלט מובילים לחוסר משמעות. הרצון הראשון נוצר ללא רצון קודם, מתוך בחירה חופשית לחלוטין. הרשימו הוא הזיכרון מהאחדות שמלווה את האדם בחיים. המוות לא מעלים את התודעה אלא מפזר אותה בצורה אחרת. מהו שורש הרצון הראשון? האם אפשר להיות תמיד מאושר? איך להתמודד עם סבל? מה המשמעות של רשימו? האם אחרי המוות התודעה נעלמת? למה אלוהים ברא את הרצון? ...
אין שום שאלה, לא להיות קיים, קיום עצמי, ביטול עצמי, ביטול כל הרגשות, רצוא ושוב, רשימו, תשובה מוחלטת, תשובה יחסית
אין שום שאלה, לא להיות קיים, קיום עצמי, ביטול עצמי, ביטול כל הרגשות, רצוא ושוב, רשימו, תשובה מוחלטת, תשובה יחסית
... שום שאלה, לא להיות קיים, קיום עצמי, ביטול עצמי, ביטול כל הרגשות, רצוא ושוב, רשימו, תשובה מוחלטת, תשובה יחסית האם אפשרי להפסיק לרצות להרגיש טוב? כל אדם, באופן טבעי, רוצה להרגיש טוב. הרצון להרגיש טוב הוא רצון בסיסי ומחויב במציאות. כשאליעד נשאל ... מדגיש כי ברגע שהאדם מפסיק לרצות את הטוב, הוא מפסיק גם לסבול מהרע. זאת אומרת, ויתור על הטוב הוא תנאי לויתור על הסבל. מה זה רצוא ושוב ורשימו? אליעד מתאר מצב של רצוא ושוב (ריצה וחזרה) שבו האדם נע בין שני מצבים תודעתיים: רצוא - מצב של התבטלות מוחלטת לאין - סוף, בו אין תחושת עצמי ואין הפרדה בין טוב לרע. ... ללא שום סבל. שוב - חזרה למצב הרגיל של קיום, תודעה נפרדת, עם רגשות, רצונות, ותחושות של טוב ורע. כאשר האדם חוזר מהמצב של רצוא, הוא חוזר עם רשימו - רושם או זיכרון מההתבטלות המוחלטת שהיתה לו. רשימו זה מאפשר לו לחוות את המציאות הרגילה בפרספקטיבה שונה לגמרי, ולהפחית את הסבל. לדוגמה, אדם שחושש שיפטרו אותו מהעבודה, נמצא בסבל גדול. אך אם הוא מצליח להגיע, ולו ... לא סובל משום שאינו יודע כלל שיש משהו מחוצה לו או בתוכו. אליעד משתמש בדוגמה של חלום: כאשר האדם חולם, הוא נכנס לעולם אחר, ומתעורר משם עם רשימו, עם רושם שנותר מהחלום. כאשר האדם נמצא במצב של התבטלות מוחלטת, אין לו תחושת קיום ואין הבדל בין כלום למשהו. מה הכוונה בתשובה מוחלטת ותשובה יחסית? אליעד מסביר ... כנפרד מהמציאות. מה זה רצוא ושוב? איך להגיע לביטול עצמי מוחלט? מהי תשובה מוחלטת? האם אפשרי להפסיק לרצות? מה ההבדל בין מחויב לאפשרי? מה זה רשימו? איך מפסיקים לסבול? ...
קארמה, חוק הסיבה והתוצאה, שכר ועונש, סיבה ותוצאה, סיבתיות, סמסרה, כל דבר הוא סיבת עצמו, רשימו
... חוק הסיבה והתוצאה, שכר ועונש, סיבה ותוצאה, סיבתיות, סמסרה, כל דבר הוא סיבת עצמו, רשימו מה זה בעצם קרמה והאם היא קיימת במציאות? הרעיון המרכזי שאליעד כהן מסביר לגבי קרמה הוא שהמושג הזה מתבסס על האמונה כי לכל פעולה יש תוצאה ברורה, שנגרמת בגלל סיבה קודמת, וכי ... בפני עצמו ואין קשר אמיתי בין רגע אחד לאחר. בכל רגע המציאות נוצרת מחדש לחלוטין, ולכן כל רגע הוא בעצם חדש לחלוטין, לא קשור לרגעים שקדמו לו. מהו מושג הרשימו וכיצד הוא מתחבר לרעיון של סיבתיות? המושג רשימו שאליעד מסביר, מתייחס לזיכרון או הרושם שנשאר מהמצב הקודם. לדוגמה, אם מזיזים כיסא, הרושם שלו מהמצב הקודם נשאר עדיין בתודעה שלנו. אך אליעד מסביר כי מנקודת מבט של אמת מוחלטת - אם כל רגע הוא חדש לגמרי - אין באמת רשימו. רשימו קיים רק מנקודת מבט יחסית, שמניחה שיש קשר בין העבר להווה. האם ניתן לחיות בלי להאמין בסיבתיות? אליעד מציין שאנשים מתקשים לחיות ללא האמונה בסיבתיות, כי הם ... הוא יוכל להרגיש שהכל מושלם כפי שהוא, בלי קשר למה שקרה או יקרה. האם קרמה קיימת? מהי סיבתיות? האם המציאות היא תוצאה של העבר? איך מכלום נוצר משהו? מה זה רשימו? האם יש משמעות לחיים? איך להרגיש חופש מוחלט? ...
איך המוח מבין? איך המוח חושב? איך הזיכרון עובד? איך המוח מגדיר? איך המוח פועל? אחדות ההפכים, אין הבדל בין יש לאין, מה זה רשימו? כיצד המוח חושב? התודעה האנושית, מודעות עצמית
איך המוח מבין? איך המוח חושב? איך הזיכרון עובד? איך המוח מגדיר? איך המוח פועל? אחדות ההפכים, אין הבדל בין יש לאין, מה זה רשימו? כיצד המוח חושב? התודעה האנושית, מודעות עצמית
... מבין? איך המוח חושב? איך הזיכרון עובד? איך המוח מגדיר? איך המוח פועל? אחדות ההפכים, אין הבדל בין יש לאין, מה זה רשימו? כיצד המוח חושב? התודעה האנושית, מודעות עצמית איך יכול להיות שהמוח חושב שמשהו קיים? כאשר אדם אומר שמשהו קיים, לדוגמה יש כוס, למעשה מתרחשים ... הפוך. מה הקשר בין הזיכרון לבין ההבנה של המציאות? כדי להבין איך המוח חושב או תופס מציאות כלשהי, אליעד מסביר את מושג הרשימו. רשימו הוא זיכרון או שארית של מחשבה קודמת שממשיך להתקיים בתודעה. למשל, אם אדם חושב יש פיל, בו זמנית קיים בו הרשימו של המחשבה ההפוכה, אין פיל. כך למעשה נוצרת תפיסה של דבר מתוך הניגוד שלו. ברגע שאדם חושב שיש דבר כלשהו, באותו הרגע מתקיים במוחו רשימו של המחשבה שאין. זה מה שמאפשר את ההכרה בקיומו של הדבר. אם לא היה זיכרון של ההיפך, לא היה מתאפשר למוח להבחין בין יש לאין. האם אפשר לחשוב רק ... ההשוואה בין ניגודים, מבינים שהכל בעצם זהה באופן מוחלט, ולכן אין צורך בחיפוש אחר משמעות נפרדת. איך המוח חושב? מה זה רשימו? האם אפשר לדעת בוודאות? איך המוח מבין? האם יש הבדל בין יש לאין? מהי מודעות עצמית? ...
איך להסתכל בשכל שיש בכל דבר? שיעור תורה, שיעור בהלכה, רצוא ושוב, רשימו, ביטול לאין סוף, חתיכה נעשית נבילה, אפשר לסוחטו מותר או אסור, אליעד כהן דתי, היתר ואיסור, בשר וחלב
... להסתכל בשכל שיש בכל דבר? שיעור תורה, שיעור בהלכה, רצוא ושוב, רשימו, ביטול לאין סוף, חתיכה נעשית נבילה, אפשר לסוחטו מותר או אסור, אליעד כהן דתי, היתר ואיסור, בשר וחלב מהו הסוד שמסתתר מאחורי הלכות ... האם הם חוזרים להיות מותרים, או שמא האיסור שנוצר מהחיבור נשאר רשימו (רושם), שמשאיר את האיסור כמצב קבוע? כיצד סוגיית בשר וחלב קשורה לרעיונות מופשטים יותר? אליעד מחבר את הדיון ההלכתי למושגים מופשטים כגון רצוא ושוב, רשימו, ביטול לאין סוף ועוד. הרעיון המרכזי שהוא מציג הוא שהדוגמאות ההלכתיות, כגון בשר וחלב, משקפות בעצם תהליכים פנימיים ורוחניים עמוקים ... ולכן מבחינת האגו זה נחשב רע, מפני שהוא מאבד את הייחודיות שלו. מהו הרשימו וכיצד הוא משפיע על חזרת האדם מהביטול? אליעד מסביר את מושג הרשימו (רושם שנשאר לאחר חוויה מסוימת). אם האדם מגיע למצב של ביטול האגו לאין - סוף, ואחר כך חוזר למצב הרגיל של נפרדות, נשאר אצלו רשימו מהחוויה של האחדות. כאן יש מחלוקת הלכתית - רוחנית שאליעד מדגים: יש תפיסה שאומרת שהרשימו הזה הופך את כל מה שהאדם חווה אחר כך לאיסור, כי מרגע שטעם את האחדות הוא כבר לעולם לא יוכל להיות לגמרי נפרד כפי שהיה לפני כן. לעומת ... לאיסור? מה זה ביטול לאין - סוף? מה המשמעות הרוחנית של בשר וחלב? מהו רשימו וכיצד הוא פועל? ...
פיצול תודעתי, דבר והיפוכו, חיים בתוך חלום עצמי, אלוהים האמיתי, רשימו, יצירת הרצון של אלוהים, יש ואין כאחד
... תודעתי, דבר והיפוכו, חיים בתוך חלום עצמי, אלוהים האמיתי, רשימו, יצירת הרצון של אלוהים, יש ואין כאחד מהו הפיצול ... ולכן אין מקום לסתירות, ואין כלל שאלות. זו רמת הבנה שבה הנפרדות נמחקת לחלוטין. מה זה רשימו ואיך זה קשור לחוויית האחדות המוחלטת? המושג רשימו שאליעד מזכיר בהרצאה הוא מושג המתאר רושם או זיכרון ... מגיע למצב שבו הוא נמחק לחלוטין וחוזר למודעות רגילה, נשאר בו רושם של החוויה הזאת. הרשימו הוא מה שמאפשר לו להבין, גם לאחר שהוא חוזר למציאות ... של הניסיון האנושי להכיל את הסתירה הזו. מהו פיצול תודעתי? מי הוא אלוהים האמיתי? מה זה רשימו? איך נוצר הרצון של אלוהים? מה הכוונה יש ואין כאחד? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על רשימו
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: רשימו, איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? דיכאון? איך להתמודד עם אכזבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: רשימו, איך לנהל את הזמן? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך לחנך ילדים? איך לקבל החלטות? איך לא להישחק בעבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור אהבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בזוגיות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להאמין בעצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשתול מחשבות? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה העולם קיים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? בשביל מה לחיות? אולי אנחנו במטריקס? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות מאושר? האם יש או אין אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש בחירה חופשית? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מי ברא את אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה יש רע בעולם? האם אפשר לדעת הכל? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? מה המשמעות של החיים? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא ייעוץ אישי, אימון אישי לחיים, מטפל טוב בתחום רשימו - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.0938 שניות - עכשיו 20_08_2025 השעה 10:11:22 - wesi4