ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה רצח ילדים ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 8 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 8
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 7.

ז. "אֲנִי הֹלֵךְ אֵלָיו וְהוּא לֹא יָשׁוּב אֵלָי" (שמואל - ב י"ב 23) : האבל על מות צאצא

ומה באשר לאבדן בן או בת? אסון זה הוא קשה מכל אובדן אחר, ולמעשה זהו אֶבל שמעצם טיבו אינו יכול להיות תקין. וכמו במקרה של מות ההורה, פטירות ילדים כאלה היו שכיחות הרבה יותר בעבר. על כן יכולים אנו לצפות שגם השכול יבקש - ויקבל - מענה בחווייה הדתית.

כאן נוגעים אנו בחולשה בסיסית של הפסיכואנליזה הקלאסית. פרויד וקליין, ששמו את הדגש על האינסטינקטים הראשוניים, ראו ביצריות הילדותית גורם ראשוני בדינמיקה המשפחתית ולכן ייחסו את המשאלות היצריות הראשוניות רק לפעוט, בלי להביא בחשבון את תרומתם של ההורים. בפסיכואנליזה המודרנית חד - צדדיות כזאת לא תעלה על הדעת: גם ההורה המושא לתשוקת גילוי העריות של הפעוט מפתח יחס אירוטי כלשהו, מעודן במצב הנורמלי או קונקרטי במצב הפתולוגי, וגם ההורה שאליו מפנה הפעוט את דחפיו העוינים חש עוינות כלפי בן - מינו החדש, אפילו טרם לידתו. ואכן, ההיסטוריה והאנתרופולוגיה חוזרות ומזכירות לנו כי רצח ילדים הכתים כמעט כל תרבות, ואם לא די באלה באה הכרוניקה הפלילית ומזכירה לנו כי גם בימינו שכיחה זוועה זו יותר מכפי שהיינו רוצים להאמין.

לכן, מות הבן או הבת, לבד מהיותו פורע סדרי עולם, ושההתאוששות ממנו קשה מאוד, עלול גם ליפול קרבן לאותם סיבוכים המחמירים את סוגי האבל האחרים: רגשות עוינים שהיו בהורה כלפי הצאצא בעודו בחיים הופכים עתה לרגש אשמה קשה מנשוא.

איזה אובייקט תחליף מציעה הדת תחת בן או בת שנפטרו? האל הקדום מיתרא ירד לעולם בדמות תינוק חסר הורים, כדי להושיע את האנושות, ועלה לשמים בגיל צעיר. בין ממשיכיו מזדקר האדם - אל בגדולה שבדתות, ישוע, הבן שהוקרב לכפר על חטאי האנושות. בן - מוקרב קצת פחות מסביר פנים, התובע קורבנות רבים משלו, הוא האימאם חוסיין, הקדוש המעונה של האיסלאם השיעי.

ביהדות, אחת הדמויות בעלות העוצמה הגדולה ביותר הוא דווקא אנטי - גיבור נטול - עוצמה, יצחק. אמנם הוא אינו ממלא תפקיד של אובייקט לסגידה אך דמותו מאפשרת הזדהות רבת - עוצמה בכל דור ביהדות בו נופלים יהודים קורבנות לרדיפות ולמלחמות. לא במקרה נעשה יצחק מוטיב עיקרי במרד של היהדות החילונית.

האגדה התלמודית (ירושלמי ברכות ב 4) על חייו הקצרים של המשיח היא כה שובת - לב שכדאי לקָראה תחילה בלשון המקור.

עובדָא הוֵה בחד יהודאי דהוה קָאִים רַדִי. גַעַת תוֹרתֵיה קוּמוֹי. עבר חד ערביי ושמע קַלָה. אמר ליה: בר יודאי! בר יודאי! שרֵי תורך ושרי קנקנך, דהא חריב בית מקדשא. גַעַת זמן תניינוּת. אמר ליה: בר יודאי! בר יודאי! קטור תוריך וקטור קנקניך, דהא יָלֵיד מלכא משיחא. אמר ליה: מה שמיה? מנחם. אמר ליה: ומה שמיה דאבוי? אמר ליה: חזקיה. אמר ליה: מִן הֵן הוא? אמר ליה: מן בירת מלכא דבית לחם יהודה. אזל זַבִּין תורוֹי וזבין קנקנוי, ואיתעבֵיד זַבִּין לבֵדין למיינוּקא, והַוֵה עַיֵיל קרִייה ונפּקא קרייה עד דעַל לההוא קרתא. והַויִין כָּל נַשיָיא זַבָּנָן ואימָה דמנחם לא זבנה. שמע קַלָן דנשייא אמרין: אִימֵיה דמנחם, אִימֵיה דמנחם, אַיתִיי זוּבּנִין לִבְרֵך. אמרה: בָּעיָיא אנָא מִיחַנקוּנֵיה סַנאֵיהוֹן דישראל, דִביוֹמָא דְאִיתיָלִיד אִיחרוּב בית מוּקָדשָא! אמר לֵיה: רחִיצַיא אַנָן דִברַגלֵיה חַרֵיב וברגליה מתבָּנֵיי. אמרה ליה: לֵית לי פּרִיטִין. אמר ליה: והוא מה איכפת ליה? אַיתֵיי זוּבּנִין ליה, אִין לֵית קוּמֵך יומא דִין בָּתר יומִין אנא אַתֵי ונֵסֵיב. בתר יומין עָאל לההיא קרתא. אמר לה מהו מִיְינוּקא עָבִיד? אמרה ליה: מִן שָעתָא דְחַמיתנַי אתוּן רוּחין ועִלעוּלֵי וחַטפִינֵיה מן יָדָיי.

מעשה היה ביהודי אחד שהיה חורש. געתה פרתו לפניו. עבר ערבי אחד ושמע קולה. אמר לו: יהודי! יהודי! התר פרתך והתר מחרשתך, שהנה חרב בית המקדש. געתה שנית. אמר לו הערבי: יהודי! יהודי! קשור פרתך וקשור מחרשתך, שהנה שנולד מלך המשיח. אמר לו: מה שמו? [אמר לו: ] מנחם. אמר לו: ומה שם אביו? אמר לו: חזקיה. אמר לו: מהיכן הוא? אמר לו: מעיר המלך ש [ב] בית - לחם יהודה. הלך ומכר פרתו ומכר מחרשתו, ונעשה מוכר בגדים לילדים. והיה נכנס ליישוב ויוצא מיישוב עד שהגיע לאותה עיר. והיו כל הנשים קונות ואמו של מנחם לא קנתה. שמע את קול הנשים אומרות: אמו של מנחם! אמו של מנחם! בואי קני לבנך. אמרה: רוצה אני [הלוואי] שייחנקו שונאי ישראל, שביום שנולד חרב בית המקדש! אמר לה: בטוח אני שביומו [יום לידתו] נחרב וביומו [יום לידתו] ייבנה. אמרה לו: אין לי כסף. אמר לה: והוא [אני] מה איכפת לו [לי] ? בואי קני לו, אם אין לפנייך [לך] היום, בעוד [כמה] ימים אבוא ואקח. כעבור ימים נכנס לאותה עיר. אמר לה: מה עשה [קרה עם] התינוק? אמרה לו: מאותה שעה שראיתני באו רוחות וסערות וחטפוהו מידיי.

המשיח הוא פעוט הסובל מהזנחה, אם לא מהתעללות ממש. אביו נעדר מהסיפור, והכינוי "אמו של מנחם" רומז כי אמו, שאפילו שמה אינו נמסר, היא אלמנה ולכן אינה קרויה כנהוג "אשת חזקיה. " היא זועפת, אולי שרויה בדיכאון, ואינה אוהבת את בנה: "הלוואי שייחנקו שונאי ישראל" הוא לשון נקייה המוכרת עד היום בעדות רבות בישראל, כשאם כועסת מטיחה בבנה גידוף המועתק אל הגויים במקום לומר ישירות "הלוואי שתמות! " היא מאשימה אותו בעקיפין בחורבן בית המקדש, ואולי במות אביו, בדמיון מפליא לאמונה העממית בה פגשנו בפרק ב. מיהו האיש הבא מרחוק לראות את המשיח? שלא כמו האמגושים המלומדים באגדה הנוצרית, הוא איכר אלמוני ששמע במקרה על אסון עמו ועל התקווה החדשה שהפציעה, וזאת דווקא מפי גוי, שפיענח אותה מקריאת בהמה - תיאור מאוד לא מחמיא של היהודים באותה עת! נגד ההאשמה הקשה שתולה האם בבנה מנסה האיש לשכנעה שההיפך הוא הנכון, שהילד בא כמענה לאסון. היא מתרצה לקנות לו בגדים, אבל כעבור זמן קצר מתקיימת קללתה והרוחות חוטפות אותו. כאן מסתיימת האגדה בפתאומיות. עם ישראל אינו יודע על הדרמה הקצרה של לידת המשיח ומותו, ולולא הערבי לא היה יודע עליה איש. אפילו גיבור הסיפור, ששמע את הבשורה, מתבלט בפאסיביות שלו. הוא לא ראה את הילד מעולם, לא שיחק אתו ולא ניסה לעשות למענו יותר מאשר לנדב לו בגדים, ואפילו איננו רואים את תגובתו על מות הילד. וכך, ילד לא - רצוי נושא את תקוות העם לשובו של האב הגדול.

נוכל לסכם ולומר כי השכול, כמו היתמות, הוא אחד המשברים הנפשיים שהיוו תמיד קרקע פורייה לחוויה הדתית כמו גם לדרך לתעל את הכאב לאפיקים לאומיים.

ח. "זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ" (שמות ט"ו 2) : ה"עצמי" הינקותי ואידיאל הסגידה הדתית

אם בפרקים הקודמים דנו ברובד הבין - אישי של ההתגלות הדתית, ובעיקר ביחסי ילד - הורה, הנה קיים רובד ינקותי עמוק יותר בנפש האדם - יחסיו עם עצמו - המעצב במהלך החיים הן תופעות פתולוגיות והן חוויות דתיות.

מפרויד, מקליין ומקוהוט למדנו כי הנרקיסיזם, האהבה העצמית, הוא האהבה הראשונה המופיעה בחיי התינוק, ורק בהמשך הוא מתגלגל בהשקעות בוגרות באובייקטים חיצוניים. כך מתפתחות האהבה והיכולת להשקיע אנרגיה יצרית בעבודה, בחברה ובתרבות. קשת רחבה של הפרעות נפשיות נובעת מהתקלות השונות האורבות לתהליך זה.

והנה, במאמרו של פרויד "הצגת הנרקיסיזם, " בתוך פסקה ארוכה על האהבה שמעוררת בגבר אשה נרקיסיסטית, "חבוי" קטע שמפאת חשיבותו ראוי היה שיובא כפסקה נפרדת. יש בו תובנה חודרת מאוד לגבי הדינמיקה בין הנרקיסיסט לבין זה הסובל מההפרעה ההפוכה, אהבה עצמית מועטה מדי:

ניתן לזהות בבירור כי נרקיסיזם מעורר משיכה רבה אצל אחרים אשר ויתרו לחלוטין על הנרקיסיזם שלהם, ותרים אחרי אהבה אובייקטלית. הקסם הילדותי מבוסס בחלקו הגדול על הנרקיסיזם של הילד, על הסתפקותו ב, עצמו ועל מסוגרותו המונעת גישה אליו, וכך גם קסמן של חיות מסוימות, שהרושם שהן יוצרות הוא שאין הן מטרידות את עצמו בגיננו - כמו החתולים וחיות הטרף הגדולות, אכן כן, אפילו הפושע הגדול וההומוריסט המתוארים בספרות מעוררים את ענייננו על ידי העקביות הנרקיסיסטית שבה הם מיטיבים להרחיק מן האני שלהם כל דבר העלול להקטין אותו. דומה שאנו מתקנאים בהם על כך שהשתמר אצלם מצב נפשי עילאי, עמדת ליבידו חסינה מפני כל התקפה, שאנו עצמנו ויתרנו עליה זה מכבר (90, ע' 53 - 4).

מכאן, בתוך אותה פסקה, שב פרויד לדון באשה הנרקיסיסטית וכך כמעט הולכת לאיבוד התובנה הכללית שבניתוח זה. רק בהמשך נראה שפרויד מכיר בכך שלדבריו יש תוקף רחב יותר, שאינו תלוי במגדר. והוא מסכם:

סקירה קצרה של הדרכים לבחירת האובייקט יכולה לחתום את ההערות האחרונות בנושא, אשר טופל כאן ברמיזה. ניתן לאהוב -

1) לפי הדגם הנרקיסיסטי:

1. מה שהאדם הנו בעצמו (את עצמו)

2. מה שהאדם עצמו היה

3. מה שהאדם עצמו היה רוצה להיות

4. אדם שהיה חלק מן העצמי שלו.

2) לפי הדגם ההישענותי:

1. את האשה המזינה

2. את הגבר המגן.

ואת תחליפיהם, המהווים סדרה הנובעת מדמויותיהם (ע' 55 - 6).

למה, אם כן, לא המשיך פרויד, בעבודותיו על הדת, ליישם רעיון זה על אהבת המאמין לאלוהים? האם לא הבחין כי דמות האלוהים עצמה היא דמות נרקיסיסטית מוקצנת, שההערצה שהיא מושכת מתאימה למודל שהציע?

התמיהה מתחזקת בנוגע לתאורטיקאי העיקרי של הנרקיסיזם, קוהוט, 92, שטבע את המונח החשוב "עצמי" הנבדל מה"אני" הלא - אישי בפסיכואנליזה הקלסית. בנוסף טבע קוהוט את המונח הייחודי "זולתעצמי" (selfobject) לתאר את הדרך בה חווים אנו את האחר כחלק מה"עצמי" שלנו. קוהוט, כפרויד, חקר את הרכיב הנרקיסיסטי במערכות - יחסים שונות כהתאהבות, הערצה, אהבת - הורה או, במסגרת הטיפול, ההעברה. כך, למשל, העברת האידיאליזציה מבוססת על היחס "אתה מושלם ואני חלק ממך. " גם כאן, זה המחפש קשר סימביוטי עם המושא הנרקיסיסטי הוא אדם הבז לעצמו, וליתר דיוק: שהנרקיסיזם שלו דוכא באכזריות. בולט הדבר בצורה מוקצנת בטוטליטאריות ובפאשיזם לסוגיהם:

המבנים הנרקיסיסטיים המדוכאים, אך הבלתי - משתנים, מתחזקים ככל שהדרך לביטויים חסומה, הם... יולידו באופן פתאומי, ולא רק אצל יחידים, אלא בקרב קבוצות שלמות, רדיפה נטולת - מעצורים אחר מטרות מגלומניות... כדי להדגים רעיוני זה, די באזכור שאיפותיה חסרות - הרחמים של גרמניה הנאצית וכניעתו הטוטלית של העם לרצונו של הפיהרר (93, ע' 74 - 5).

והנה, אף קוהוט לא קישר מעולם בין הנרקיסיזם לבין היחס לאלוהים או לדמות האלוהים עצמו. למה, למשל, לא העיר קוהוט על דמות האל כ"זולתעצמי"? מן הסתם לעובדה שלקוהוט עצמו היה רגש דתי היה חלק בהימנעות תמוהה זו.

מי שלקח על עצמו לחקור נתיב זה היה פרופסור למדעי הדתות ולאנגלית, ג'ק מיילס, בספרו "אלוהים: הביוגרפיה. " בתארו את אלוהים כדמות ספרותית, התעכב בפרוטרוט על מאפייניו הנרקיסיסטיים. המשך ה"ביוגרפיה" תיאר את תהליך התבגרותו של האל ממאפייניו אלה, ממש כמו בני - האדם, אל היכולת לאהוב את הזולת. גם שני יוצרים ישראליים שתיארו דינמיקה זו אינם פסיכולוגים. "בא אל הקודש" מאת ארי אלון הוא ספר שתרומתו המחקרית הלמדנית מעורבת בדרשנות אישית וחופשית. המחזה "אוי אלוהים" של ענת גוב, שעניינו פסיכולוגית שאלוהים בא אליה לטיפול, עושה שימוש נרחב הן במקורות היהדות והן בתובנות פסיכולוגיות. למה דווקא אנשים שאינם פסיכולוגים שמו לב לתכונותיה הנרקיסיסטיות של דמות האל? איני יודע. הניתוח להלן מראה שתובנותיהם מעוגנות היטב בחשיבה הפסיכואנליטית.

נשוב אם כן אל מערכת - היחסים שתיאר פרויד לעיל, שאחד השותפים בה הוא אינו נרקיסיסט אלא, להיפך, אדם שה"עצמי" שלו נחווה כבלתי - שלם ומרוקן. לאנשים הנתונים במצוקה כזאת, הסימביוזה עם אדם אחר משיבה את הדימוי העצמי החיובי ואת הביטחון שאבדו להם. ומעניין שאותו תחליף - אני, שעמו הם מבקשים ליצור את הקשר הסימביוטי, הוא בעל מאפיינים הפוכים: לא רק דמות בעלת כוחות יוצאים מגדר הרגיל, אלא גם שטופה באהבה - עצמית ומפגינה שחצנות בולטת. בולט הדבר במיתוס היווני על נרקיסוס, האוהב רק את עצמו: הוא מעורר את האהבה הנואשת ביותר דווקא מצד אקו, הנימפה החסרה קול משל עצמה. לא קשה לגלות באובייקט הסגידה, בין ממשי ובין הזוי, את עקבות ה"עצמי" הינקותי, הגרנדיוזי, שלא הצליח להתפתח לאישיות בוגרת המכירה במגבלות המציאות. אני נזכר בהקשר זה בדברים המאלפים ששמע קוהוט הצעיר מפי האנליטיקאי שלו, אייכהורן: "היינץ, אני מקווה שאוכל להזריק לך מעט נסיוב של עבריינים" (93, ע' 20).

הצעד הבא נראה אם כן ממש מתבקש: מושאי הסגידה הדתית, בעיקר בכתות האזוטריות, הן דמויות המצטיינות ברושם אומניפוטנטי, ברברבנות ובנקמנות חסרת - פרופורציה האופייניות לזעם הנרקיסיסטי. נקמנותו של אלוהי המקרא היא דוגמה בולטת לכך, וכן חמת - הזעם על מעשים של חילול - קודש המופיעה לפעמים גם אצל אנשים נוחי - מזג. במקרים אלה, כנראה, משמר האובייקט הדתי משהו מה"עצמי" הינקותי, הנקמני ללא - פשרות. גם ההדגשה המונותיאיסטית על היות האלוהים אחד ויחיד מסגירה אולי על דרך ההיפוך ליקוי ב"עצמי" של המאמין, החווה את עצמו כמפוצל ומסוכסך. אולמן, 52 מייזנר53 וספירו הראו כי בחוויה הדתית מתגלית סימביוזה זו בין הסוגד לבין מושא הסגידה בצורות רבות: לעתים המנהיג הדתי משמש "עצמי" הזייתי למאמיניו ולעתים הקהילה הדתית כולה נתפסת כמקור ההרמוניה והאחדות.

תחליף - ה"עצמי" הבולט והשכיח מסוג זה הוא דמות האל, שהסגידה אליו היא שריד לאהבה העצמית של ה"עצמי" הינקותי. האלוהים כתחליף - עצמי משרת צורך קיומי עמוק: הצורך בהכחשת המוות ע"י ה"אני. " שפלות - הרוח והוויתור על סיפוקים יצריים ושאיפות חומריות, המאפיינים כה רבים מקרב מקבלי - האמונה, אינם צריכים להטעות: המעטת ה"עצמי" מוצאת פיצוי באובייקט אחר - האל, המנהיג, המדינה - שהוא נרקיסיסטי וגרנדיוזי ביחס ישיר לצמצום ה"עצמי" של המאמין. הנה, למשל, בפרשת "האזינו" (דברים ל"ב 39 - 42) מודיע האלוהים לבני ישראל:

רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא וְאֵין אֱלֹהִים עִמָּדִי.

אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא.

וְאֵין מִיָּדִי מַצִּיל.

כִּי אֶשָּׂא אֶל שָׁמַיִם יָדִי וְאָמַרְתִּי: חַי אָנֹכִי לְעֹלָם.

אִם שַׁנּוֹתִי בְּרַק חַרְבִּי וְתֹאחֵז בְּמִשְׁפָּט יָדִי.

אָשִׁיב נָקָם לְצָרָי וְלִמְשַׂנְאַי אֲשַׁלֵּם.

אַשְׁכִּיר חִצַּי מִדָּם וְחַרְבִּי תֹּאכַל בָּשָׂר.

מִדַּם חָלָל וְשִׁבְיָה מֵרֹאשׁ פַּרְעוֹת אוֹיֵב.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 9.
קושי לטפל בהפרעת אישיות מלחמה חולי נפש מעריצות אנגלית יהדות נקמה לטפל במחלת נפש התקפה רוצים להאמין אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות באמונה דת דתות דתיים הדתיים החרדים התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות
סקס ויחסי מין, מבוא לאיך נוצר חשק מיני, ממה נובעת התמכרות לסקס? ממה נובעת תשוקה מינית? ממה נובעת העדפה מינית? איך להיגמל מסקס? א מיניות, התמכרות למין, גמילה מסקס, תנוחות מיניות, תנוחות בסקס, תאווה מינית
סקס ויחסי מין, מבוא לאיך נוצר חשק מיני, ממה נובעת התמכרות לסקס? ממה נובעת תשוקה מינית? ממה נובעת העדפה מינית? איך להיגמל מסקס? א מיניות, התמכרות למין, גמילה מסקס, תנוחות מיניות, תנוחות בסקס, תאווה מינית
...מין, מבוא לאיך נוצר חשק מיני, ממה נובעת התמכרות לסקס? ממה נובעת תשוקה מינית? ממה נובעת העדפה מינית? איך להיגמל מסקס? א מיניות, התמכרות למין, גמילה מסקס, תנוחות מיניות, תנוחות בסקס, תאווה מינית למה סקס נתפס כהנאה גדולה כל כך אצל רוב האנשים? אליעד כהן מסביר לעומק את השאלה, למה סקס נתפס אצל רוב האנשים כאחת ההנאות הכי גדולות שהחיים יכולים להציע. הוא מבהיר שהסיבה המרכזית לכך היא לא הסקס עצמו, אלא הפירושים והסיפורים שהאדם מייחס לחוויה זו. המשיכה לסקס אינה...
אושר בלי סבל, הדרך אל האושר המושלם, סבל מתוך אושר, איך נוצר רצון? לפעול בלי חיסרון, רצון בלי חיסרון, בריאה יש מאין, לרצות אושר בשלמות, בחירה בלי חיסרון, לרצות בלי חיסרון, עשייה באי עשייה
אושר בלי סבל, הדרך אל האושר המושלם, סבל מתוך אושר, איך נוצר רצון? לפעול בלי חיסרון, רצון בלי חיסרון, בריאה יש מאין, לרצות אושר בשלמות, בחירה בלי חיסרון, לרצות בלי חיסרון, עשייה באי עשייה
...לפעול בלי חיסרון, רצון בלי חיסרון, בריאה יש מאין, לרצות אושר בשלמות, בחירה בלי חיסרון, לרצות בלי חיסרון, עשייה באי עשייה מהו רצון ללא חיסרון? ההרצאה נוגעת במושג המרכזי של רצון בלי חיסרון. אליעד מתחיל בשאלה בסיסית: מה מניע אותנו לפעול? כיצד נוצר הרצון? הוא בודק את הרעיון לפיו אנשים עושים דברים מתוך רצון להרגיש טוב יותר, אך למעשה עושים אותם מתוך תחושת חיסרון, מתוך צורך להימנע מהסבל או לשדרג את מצבם. בשיחה עם אדם אחר, הוא מעלה את השאלה האם אפשר לפעול...
זוגיות, אימון לזוגיות, קונפליקט בזוגיות, בעיות בזוגיות, לא מצליחה בזוגיות, הצלחה בזוגיות, להצליח בזוגיות, יתרונות בזוגיות, קשיים בזוגיות, חסרונות בזוגיות, זוגיות מוצלחת
זוגיות, אימון לזוגיות, קונפליקט בזוגיות, בעיות בזוגיות, לא מצליחה בזוגיות, הצלחה בזוגיות, להצליח בזוגיות, יתרונות בזוגיות, קשיים בזוגיות, חסרונות בזוגיות, זוגיות מוצלחת
...בזוגיות, להצליח בזוגיות, יתרונות בזוגיות, קשיים בזוגיות, חסרונות בזוגיות, זוגיות מוצלחת למה קשה להצליח בזוגיות, ואיך אפשר להתגבר על הקושי? אנשים רבים חווים קושי בהצלחה בזוגיות, למרות הרצון הגדול שלהם להיות בזוגיות. הם מתחילים קשרים חדשים עם תחושה טובה, נתינה ואהבה, אבל משהו בדרך משתבש. אחד ההסברים המרכזיים לכך שאליעד כהן מציע הוא שהקושי להצליח בזוגיות נובע מכך שישנם קונפליקטים וסיטואציות שונות שאנשים אינם יודעים כיצד להתמודד איתם. האם הבעיה היא בציפיות...
מהי השפעת הסביבה על האדם? עד כמה אתה מושפע מהסביבה? איך הרצון מושפע מהסביבה? איך דעתך מושפעת מהסביבה? מה הרצון האמיתי שלך? מה אתה באמת רוצה? השפעה חברתית, תקשורת חברתית, התניות חברתיות
מהי השפעת הסביבה על האדם? עד כמה אתה מושפע מהסביבה? איך הרצון מושפע מהסביבה? איך דעתך מושפעת מהסביבה? מה הרצון האמיתי שלך? מה אתה באמת רוצה? השפעה חברתית, תקשורת חברתית, התניות חברתיות
...איך הרצון מושפע מהסביבה? איך דעתך מושפעת מהסביבה? מה הרצון האמיתי שלך? מה אתה באמת רוצה? השפעה חברתית, תקשורת חברתית, התניות חברתיות איך הסביבה משפיעה על מה שאתה רוצה ועל מה שאתה עושה? הסביבה משפיעה על האדם בצורה עמוקה ומשמעותית הרבה יותר מכפי שנהוג לחשוב. אליעד כהן מסביר שבדרך כלל האדם מאמין שיש דברים מסוימים שהוא לעולם לא יעשה, למשל לאכול כיסא או לאכול בן אדם אחר. אבל, אם האדם היה חי בעולם שבו כולם היו קניבלים ואוכלים אנשים אחרים באופן טבעי ואפילו...
כסף - הכל כולל הכל על כסף - רשימת כל הנושאים
...אין סופי כסף אמיתי כסף באינטרנט כסף בבורסה כסף בחלום כסף בלי לעבוד כסף בקלות כסף בשוק ההון כסף גדול כסף גורם להרגיש טוב כסף גורם להרגיש רע כסף הוא כסף הוא רע כסף ואושר כסף וערך עצמי כסף ורוחניות כסף ושכל כסף טוב כסף טוב או רע כסף יכול כסף יכול לקנות אושר כסף יעוור עיני חכמים כסף כמשחק כסף לא מביא אושר כסף לא קונה אושר כסף מאומנות כסף מביא כסף מביא אושר כסף מביא עושר כסף מהיר כסף מהר כסף ממוזיקה כסף קונה כסף קונה אושר כסף קונה חרדה כסף קונה פחד כסף...
לשמה ושלא לשמה, עשייה למען עשייה, לעשות כדי לעשות, מתוך שלא לשמה בא לשמה, שלמות תמידית, שביעות רצון תמידית, שלמות בכל דבר, עשייה יש מאין
לשמה ושלא לשמה, עשייה למען עשייה, לעשות כדי לעשות, מתוך שלא לשמה בא לשמה, שלמות תמידית, שביעות רצון תמידית, שלמות בכל דבר, עשייה יש מאין
...מתוך שלא לשמה בא לשמה, שלמות תמידית, שביעות רצון תמידית, שלמות בכל דבר, עשייה יש מאין איך להגיע למצב של עשייה למען העשייה עצמה? אליעד מסביר את הרעיון של עשייה לשמה לעומת עשייה שלא לשמה, דרך דוגמאות מפורטות והסברים עמוקים. הרעיון המרכזי הוא שכאשר אדם עושה דבר מסוים מתוך כוונה להגיע לתוצאה, הוא בעצם לא נהנה מהפעולה עצמה בצורה מלאה, כי ההנאה שלו תלויה בתוצאה הסופית. לעומת זאת, כאשר אדם עושה פעולה למען הפעולה עצמה, הוא חווה שלמות מלאה ושביעות רצון מוחלטת...
מי זה אליעד כהן? מה האינטרס של אליעד כהן? למה אליעד כהן מפרסם תכנים? הפצת התכנים של אליעד כהן, מה עומד מאחורי התכנים של אליעד כהן? ערוץ היוטיוב של אליעד כהן, מה האינטרסים של אליעד כהן? ביקורת על אליעד כהן, אליעד כהן יוטיוב
מי זה אליעד כהן? מה האינטרס של אליעד כהן? למה אליעד כהן מפרסם תכנים? הפצת התכנים של אליעד כהן, מה עומד מאחורי התכנים של אליעד כהן? ערוץ היוטיוב של אליעד כהן, מה האינטרסים של אליעד כהן? ביקורת על אליעד כהן, אליעד כהן יוטיוב
...התכנים של אליעד כהן, מה עומד מאחורי התכנים של אליעד כהן? ערוץ היוטיוב של אליעד כהן, מה האינטרסים של אליעד כהן? ביקורת על אליעד כהן, אליעד כהן יוטיוב מה המטרה של אליעד כהן בהפצת תכניו? אליעד כהן מסביר כי אחת מהמטרות המרכזיות מאחורי יצירת הסרטונים והתכנים שהוא מפרסם היא לעודד אנשים לחשוב בצורה הגיונית. הוא סבור שככל שיותר אנשים יחשבו בהיגיון, איכות החיים בעולם תשתפר. האלמנט המרכזי שמניע את אליעד כהן הוא לא הידע הכללי, אלא היכולת לחשוב בצורה נכונה ובלתי...
הסוד של מהות האושר - מהו הסוד שאותו *לא* יודעים מורי הדרך אל האושר? חלק 1
...הדרך אל האושר? חלק 1 כפי שכבר ביארתי, ישנן רמות אושר שונות. ויש גם אושר אמיתי ובשלמות. וכל זמן שהאדם יכול להיות יותר מאושר ממה שהוא, הרי שהוא עדיין לא מאושר באמת. כי מי שהוא מאושר באמת, הוא מי שהוא מאושר בשלמות, דהיינו, מי שהוא מאושר באושר אין סופי שאי אפשר להיות עוד יותר מאושר מהאושר הזה. וכאשר האדם מגיע לאושר הזה, אז הרצון שלו להיות מאושר, נעלם. וכל זמן שהאדם לא הגיע לאושר כזה, הרי שהוא נקרא אושר רק באופן יחסי לאלו שפחות מאושרים ממנו. והשאלה הנשאלת...
אלימות ילדים, אלימות של ילדים, בעיות אלימות בכיתה, בעיות התנהגות אצל ילדים, חינוך ילדים, טיפול באלימות בבית הספר, מניעת אלימות, למנוע אלימות, ילד אלים, ילד מרביץ, ילד מכה, הדרכת הורים, חלק 1
אלימות ילדים, אלימות של ילדים, בעיות אלימות בכיתה, בעיות התנהגות אצל ילדים, חינוך ילדים, טיפול באלימות בבית הספר, מניעת אלימות, למנוע אלימות, ילד אלים, ילד מרביץ, ילד מכה, הדרכת הורים, חלק 1
...התנהגות אצל ילדים, חינוך ילדים, טיפול באלימות בבית הספר, מניעת אלימות, למנוע אלימות, ילד אלים, ילד מרביץ, ילד מכה, הדרכת הורים, חלק 1 איך להגיב לילד שמתנהג באלימות כדי להגן על משהו חשוב לו? כאשר ילד פועל באלימות כדי להגן על משהו חשוב לו, חשוב להבין תחילה מדוע הוא בחר בדרך זו. למשל, אם ילד רואה שמישהו מתכנן לפגוע בו, בחברו או אפילו בחיה שהוא אוהב, הוא עשוי לבחור באלימות מתוך אמונה שזה הפתרון הטוב ביותר לסיטואציה באותו רגע. אליעד מסביר כי ברגע האמת...
אומץ / ביטחון עצמי - ממה נובע אומץ? איך לרכוש אומץ אמיתי? איך להיות אמיץ?
...אומץ אמיתי? איך להיות אמיץ? אומץ, הוא תחושת ביטחון עצמי של האדם, שיש לו את היכולת לנסות לעשות דברים, שהוא לא יודע האם הוא יצליח לעשות אותם, בלי לפחד מכישלון. והאומץ של האדם, מאפשר לו לחיות את חייו בצורה יותר נוחה, ולא לפחד כל הזמן ממה יהיה. ויש אומץ שנובע מטיפשות, דהיינו, שהאדם לא מבין את הסכנה, ולכן הוא אמיץ. ויש אומץ של חוכמה, דהיינו, שמה שמאפשר לאדם להיות אמיץ, זאת רשת הביטחון שיש לו. לדוגמה, ככל שיש לאדם יותר כסף, כך הוא יכול להיות יותר אמיץ...
ריצוי - מהו ריצוי בעינכם? איך ניתן להגדיר זאת?
...איך ניתן להגדיר זאת? האם אתם מזהים בעצמכם את אחד הדפוסים הנל האם אתם מוצאים את עצמכם לעיתים נותנים כאשר אתם לא בדיוק רוצים לתת? האם אתם נותנת לעיתים כי את פוחדת שיתאכזבו ממך? שיחשבו עליך שלילי? או שידחו אותך? האם את נותנת כי את רוצה להיות הפוך ממישהו משמעותי מילדותך? האם הנתינה שלך היא על מנת להשיג משהו? או על מנת לא לאבד משהו? האם את נותנת לאחר כי את רוצה שהאחר ייתן לך? האם את עושה לעיתים מה שהאחר מבקש כדי למנוע קונפליקטים? האם את מרגישה לפעמים...
למה כדאי להפסיק לרצות להיות מאושר? למה *לא* כדאי לחפש את האושר?
...לרצות להיות מאושר? למה לא כדאי לחפש את האושר? מיהו אדם שמאושר באמת? אדם שמאושר באמת זה אדם שמאושר בכל מקום ובכל זמן. זה אדם שיודע להיות מאושר מכל דבר, שהוא שולט בעצמו בצורה כזו שהוא יודע להיות מאושר מכל דבר כפי שהוא. אם האושר שלך תלוי במקום או בזמן, אם משהו גורם לך להיות לא מאושר, אם אתה לא מאושר גם מהדרך כשאתה מנסה להשיג דברים אלא רק מהתוצאה אתה עדיין לא מאושר באמת אתה לא מאושר בשלמות. מי שמאושר באמת נהנה גם תוך כדי ומהדרך להשיג את הדברים שהוא רוצה...
פרשת בא: מנהיג בשעת מבחן
...מנהיג בשעת מבחן העת מגיעה, הזמן מתדפק על השער. עם בני ישראל עומד בפני המעבר המשמעותי ביותר, היציאה ממצרים, מעבדות לחירות. איך ראוי שמנהיג יתנהג בשעה כזו? לקראת השינוי המשמעותי הזה: וילכו ויעשו, בני ישראל: כאשר צוה ה את - משה ואהרן, כן עשו. כן עשו. האמנם, כן עשו כאשר צוה ה את - משה ואהרן? ה מנחה את משה ואהרון, מנהיגי העם המתהווה, לשלבי ההתארגנות לקראת היציאה ממצרים. ראשית הוא מנחה אותם להעביר את תוכן האמירות אל כל עדת ישראל. ה מעביר למשה ולאהרון,...
תקשורת - מהי תקשורת?
...שבה לאמצעי התקשורת יש תפקיד מאוד חשוב ולא רק כדי להעביר לנו מידע. המטרה של אמצעים אלו היא לתת לנו את האפשרות ליצור חיבור וקשר ביננו בני האדם, ולשבור את המסכים של זמן ומקום. לווינים, מסעות לחלל, אינטרנט, פלאפונים ועוד - כל אלו הם אמצעים אשר מטרתם לקשר אותנו אחד לשני. שורש המילה תקשורת הוא קשר, ומכאן תפקידה, לקשר ולחבר פעם המרחק בין סיבה לתוצאה היה ארוך יותר, אך היום כבר לא ניתן לברוח מכך. אם מישהו ירצה לברוח מאדם אחר, היום זה כבר לא יהיה לאורך זמן...
שלום - ציטוטים / פתגמים מפורסמים על שלום
...שלום. היטלר היה בעד שלום. כולם בעד שלום. השאלה היא איזה סוג של שלום. (נועם חומסקי) כל עוד צבע העור חשוב יותר מזה של העיניים לא נדע שלום. (היילה סלסי) אחרית כל קטטה - חרטה, ואחרית כל ענווה - שלום. (רבי שלמה אבן גבירול) שלום ביחסים בינלאומיים: תקופה של הונאה בין שתי תקופות של מלחמה. (אמברוז בירס) נשאלתי פעם מדוע איני משתתפת בהפגנות נגד מלחמה. עניתי שלעולם לא אשתתף בהפגנה כזו, אך ברגע שתהיה לכם הפגנה בעד שלום, אבוא. (האם תרזה) לבנון היא ההוכחה שאפשר...
רוצה לחשוב כמו בן אדם? תאכל כמו בן אדם! חלק 1
...תאכל כמו בן אדם! חלק 1 רוצה לחשוב כמו בן אדם? תאכל כמו בן אדם! לכל אדם יש 2 כוחות. הכוח הראשון הוא כוח השכל הכוח השני הוא כוח הדמיון. מי שאחראי לכל ההצלחות שקורות לאדם בחיים, הוא כמובן השכל. לעומת זאת, כל הטעויות שקורות לאדם בחיים, כל הבעיות שיש לאדם בחיים ושהוא לא יודע כיצד לפתור אותן, כל הפחדים חרדות שיש לאדם, כל הכעסים שיש לאדם וכולי, כל הדברים האלו קורים בגלל כוח הדמיון שיש לאדם. כי כאשר האדם משתמש בשכלו, ממילא הוא יודע מה לעשות בכל מצב ומצב...
לצאת מהמטריקס - פירושו להיכנס למטריקס אחר - בשביל לצאת מהמטריקס חובה להבין אותו בשלמות
...בשביל לצאת מהמטריקס חובה להבין אותו בשלמות לצאת מהמטריקס פירושו להבין בשלמות את המציאות. כל דבר אחר זה כמו לראות את הסרט. נחמד, משעשע, מעביר את הזמן. בו ברגע שמבינים את המציאות בשלמות, יוצאים ממנה. אני אוהב לראות סרטים על בריחה מבתי כלא. ככל שבית הכלא שמור יותר, כך יותר קשה לברוח ממנו. ברוב הסרטים אחד האלמנטים המרכזיים הוא לנסות להתחקות אחרי מבנה הכלא, אחרי השגרה, למצוא נקודות תורפה. להתמיד. והאמת היא שבית הכלא השמור ביותר הוא העולם הזה. אפילו מוות...
פיתוח הפוטנציאל של מוח ימין
...השתייכו לאנשים מסוג מסוים שחשבו באופן מסוים - מתכנתי מחשבים שיכלו לפצח קודים, עורכי דין שיכלו לנסח חוזים במיומנות, בוגרי מנהל עסקים שאוהבים להתעסק במספרים. אולם מפתחות הממלכה עוברים לידיים אחרות. העתיד שייך לאנשים מסוג שונה לחלוטין, בעלי מחשבה שונה לחלוטין - אנשים המסוגלים ליצור, להביע אמפתיה, להבחין בדפוסים וליצור משמעות. אנשים אלו - אמנים, ממציאים מעצבים, מספרי סיפורים, מטפלים, מעודדים, כאלה שרואים את התמונה הכוללת... אנו עוברים מעידן האינפורמציה...
הפרעת אישיות פרנואידית - מבוא
...אישיות מאשכול א בסיווג הפרעות האישיות. אנשים הסובלים מהפרעה זו מתאפיינים בחשדנות וחוסר אמון ארוך טווח באנשים ככלל. לרוב הם מסרבים לקחת אחריות על רגשותיהם ומטילים אחריות זו על אחרים. לעתים קרובות הם עוינים ורגזניים. תוכן עניינים: 1 אבחנה 2 אפידמיולוגיה 3 מאפיינים קלינים 4 טיפול אבחנה: על פי ה - DSM IV (ספר האבחנות הפסיכיאטריות של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית) הפרעה זו מאופיינת על ידי: חוסר אמון וחשדנות שאחרים ככלל הם חורשי רע, המופיעים כדפוס קבוע...
לימוד מתמטיקה למתחילים - חיבור וחיסור + טיפים לביצוע פעולות חיבור וחיסור במתמטיקה, לימוד חשבון
...וחיסור + טיפים לביצוע פעולות חיבור וחיסור במתמטיקה, לימוד חשבון איך לחשב חיבור של 2 מספרים בודדים - פשוט מתרגלים וזוכרים את התוצאה... טיפ: אם מחברים 2 מספרים שאחד מהם הוא 7 ומעלה והשני הוא 4 ומעלה, אז מחשבים זאת כך. שלב 1 - ניקח את המספר הגדול ונראה כמה צריך להשלים כדי להגיע ל 10. לדוגמה: 10-7=3 10-8=2 10-9=1 שלב 2 - ניקח את המספר השני הקטן יותר, ונפחית ממנו את כמה צריך להשלים את המספר הגדול כדי להגיע ל 10. לדוגמה, אם יש לנו 7 + 4, אז צריך להשלים...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על רצח ילדים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: רצח ילדים, איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש? דיכאון? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: רצח ילדים, איך לעשות יותר כסף? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לנהל את הזמן? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור אהבה? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך לשפר את הזיכרון? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מי ברא את אלוהים? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? למה העולם קיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות מאושר? איך להנות בחיים? האם יש בחירה חופשית? אולי אנחנו במטריקס? בשביל מה לחיות? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם יש אמת מוחלטת? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם באמת הכל לטובה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי מומלץ, תמיכה נפשית, מטפל אישי מומלץ בנושאי רצח ילדים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.4766 שניות - עכשיו 22_05_2025 השעה 22:27:39 - wesi4