ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ראש עיר ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1 ✔מתוך: זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני. עורך ראשי: ירמיהו יובל...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1
מתוך: זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני. עורך ראשי: ירמיהו יובל. ירושלים: כתר, 2007.

הקדמה

בין הסוציאליזם, תנועה כלל - עולמית שמחוללה היה יהודי שהתכחש לעמו, לבין הציונות, תנועה שקמה כולה למען יהודים, עומדת משנה שהיא ספק תיאוריה מדעית ספק תנועה חברתית ופוליטית, השואפת אף היא לתיקון העולם בדרכה שלה, ומקיימת דיאלוג בלתי - פוסק עם התרבות כולה מזה ועם היהדות מזה. הכל בכל יש בדיאלוג השני: מאפיינים יהודיים, התכחשות ומרד נגד היהדות, ניכוס והזרה הדדיים, ומעל לכל תזכורת כי פעולה לשינוי העולם מחייבת תיקון פנימי תחילה. להלן יידונו כמה היבטים בקשר בין היהדות והפסיכואנליזה: יחסיהם של פרויד וממשיכיו עם היהדות, יחסם של יהודים וישראלים לפסיכואנליזה ודרכי חשיבה יהודיות בפסיכואנליזה.

א. פרויד היהודי

בבואנו לדון בצד היהודי של הפסיכואנליזה, עלינו לברר תחילה עד כמה קשורה היא באישיותו ובתולדותיו של מייסדה. להמחשת הבעיה הנה שתי דוגמאות הפוכות בנוגע לקשר בין היוצר ליצירתו. מה היה קורה לולא בא ניוטון לעולם? קרוב לוודאי שכל חוקי הפיזיקה שגילה היו מתגלים בסופו של דבר על - ידי אחרים ואף מנוסחים בחוקים מתמטיים דומים (כפי שיעיד המקרה של לייבניץ). אבל מה, לעומת זאת, לולא נולד שייקספיר? שום דבר הדומה ולו במעט ל"האמלט" לא היה מתחבר. המדען, על פי ההשקפה הריאליסטית המקובלת, מגלה דברים שכבר קיימים ברשות הרבים, בעוד האמן מבטא הלכי - נפש פנימיים הייחודיים לו בלבד. לפיכך, לאומיותו של ניוטון יש לה השפעה מעטה על חוקי הפיזיקה הקלאסית (אם כי בוודאי לא מקרה הוא שדווקא אנגלי גילה אותם לראשונה), בעוד שאנגליותו של שייקספיר (ובוודאי שפתו) ניכרת בכל יצירותיו, אוניברסאליות ככל שתהיינה. היכן, אם כן, עומד זיגיסמונד - זיגמונד שלמה פרויד (1856 - 1939) על הרצף הזה? האם הפסיכואנליזה גילתה דברים בעלי ממשות אובייקטיבית - ועל כן אוניברסאלית - ולכן אין לה קשר מיוחד ליהדות, או שמא היא השקפת - עולם ייחודית לפרויד, ועל כן נושאת אולי גם את חותם לאומיותו?

במחשבה שנייה, אין ביטחון שההבחנה הזאת פורייה ביותר. אומנם, אני עצמי ריאליסט, וסבורני שהפסיכואנליזה כמדע אומרת משהו נכון על נפש האדם. ועם זאת אין להכחיש כי אישיותו של פרויד טבועה כמעט בכל מונח שטבע. הנה, לדוגמה, הוא אפילו התנכל למונח שכבר היה קיים בימיו: הביטוי הגרמניNarzissismus היה "קאקופוני" לטעמו ולכן השתמש באידיוסינקרזה Narzissmus. בשל הקפריזה הזאת כמעט אין כיום פסיכולוג או פסיכיאטר המבטא "נרקיסיזם" כיאות אלא "נרקיזם", וכאן, בישראל שכבר אינה אמונה על ההגייה הגרמנית, אף "נרציזם" כפרויד. כיצד, אם כן, ניתן לדעת בדיוק היכן מסתיים החותם האישי של מייסד פסיכואנליזה (שבו טבועה, מן הסתם, עובדת היותו יהודי) והיכן מתחיל המדע האובייקטיבי?

זאת ועוד: טיעוני ad hominem (טיעונים לגופו של הטוען ולא לגופו של עניין), שבכל דיסציפלינה אחרת הם פסולים ומקוממים, מקובלים בפסיכואנליזה, בכמה הסתייגויות, ככלי לגיטימי לבירור האמת. זאת משום שההתנגדויות לעקרונות הפסיכואנליזה צפויות לנבוע ממניעים לא - מודעים, המפריעים לדיון רציונאלי, ולכן אין מנוס מלתת את הדעת גם על מניעים אלה. אמנם הכנסת נוהג זה לשיח הפסיכואנליטי גורמת לא אחת להשחתת השיח ולהפיכת התיאוריה לבלתי ניתנת להפרכה, ומשום כך, על פי קריטריון מפורסם של פילוסוף המדע קארל פופר, ללא - מדעית. ועדיין, שימוש זהיר ונבון בהליך זה הוא חיוני לשיח הפסיכואנליטי. וכך, פסיכואנליטיקאים אינם רואים כל פסול בדיון במניעים הלא - מודעים של פרויד ושל ממשיכיו, כאמצעי לשחרור הפסיכואנליזה מנקודות העיוורון של מייסדיה. הבנת יהדותו של פרויד ויחסו אליה היא אם כן חשובה להתפתחות הפסיכואנליזה.

פרויד עצמו כתב במאמרו האוטוביוגרפי, בפשטות, כך: "נולדתי ב - 6 במאי בפרייברג שבמוראביה, עיירה קטנה בצ'כוסלובקיה של ימינו. הורי היו יהודים. גם אני נשארתי יהודי". ומאמרו "ההתנגדויות לפסיכואנליזה" מסתיים כך:

ולבסוף, רשאי המחבר, ככל שהוא מבליג על רגשותיו, להעלות את השאלה, אם אישיותו שלו כיהודי, שלא אבה מעולם להסתיר את יהדותו, לא היה לה שום חלק באנטיפתיה של העולם הסובב כלפי הפסיכואנליזה. טענה ממין זו לא נשמעה בקול רם אלא לעתים רחוקות, אך לדאבון - לבנו נעשינו חשדניים עד כדי כך שאין אנו יכולים שלא לשער, כי עובדה זו לא נשארה נטולת - השפעה לגמרי. אולי גם לא מקרה הוא, שנציגה הראשון של הפסיכואנליזה היה יהודי. כדי להכריז על האמונה בה נצרכה מידה רבה של נכונות ליטול על עצמו את גורל הבדידות שבאופוזיציה, גורל שהיהודי מנוסה בו יותר מאדם אחר.

במילים "כדי להכריז על האמונה בה" מהדהד מושג "הכרזת האמונה" המונותיאיסטי שפרויד, חרף היותו אתאיסט, התייחס אליו בהערצה. כאן נתקלים אנו בניגוד בין ביקורתו של פרויד כלפי היהדות כדת לבין התייחסותו ליהדות כלאום. בספרו השנוי במחלוקת "טוטם וטאבו" שיער פרויד כי הדת התפתחה כתוצאה מאירוע שחזר ונשנה בתולדות האדם הקדמון: בניו של ראש הלהק הקדמון רצחו את אביהם, אכלו את בשרו ובעלו את נשותיו, ורגש האשמה, שעבר בצורה כלשהי מדור לדור, יצר את מערכת האיסורים על רצח וגילוי עריות, שמייצגה היה אב על - אנושי. אם קל לפטור ספר זה כספקולציה פרועה, לא כן הדבר לגבי "עתידה של אשליה", המתייחד בין כתבי פרויד בלשונו הבהירה ובפנייתו לשכל הישר. כאן מתייחס פרויד לדת באופן ענייני כאל יריבתה ההכרחית של הפסיכואנליזה, שכן שתיהן פונות אל אותן מצוקות בנפש האדם: הראשונה, לטעמו, מציעה לאדם אשליות כדי להקל על פחדו מהמוות ומתלאות החיים, ואילו השנייה מנסה לעזור לו להכיר ככל האפשר את המציאות כהווייתה. הכינוי הלא מחמיא "נוירוזה קולקטיבית" שנתן פרויד לדת בחיבור זה הצטרף מאז ל"אופיום להמונים" של מארקס כסיסמה (אם כי פחות מתלהמת) בפי המייחלים לחילונו של העולם.

מאומה מכל אלה לא הפריע לפרויד לקבל את לאומיותו היהודית באותה טבעיות בה מקבל אדם את הוריו ושפתו. כבר בכתביו המוקדמים, שעסקו בנושאים קליניים, יהדותו היא מוצהרת. חוץ מהיינה, דומה שאין עוד הוגה יהודי שעשה שימוש כה פשוט וכה נטול תסביכים ביידיש בכתביו. שפה זו, שהורחקה ואפילו נרדפה בידי אחותה העברית בשנות תחייתה של זו האחרונה בארץ - ישראל, הייתה מאוסה לא - פחות על היהודים המתבוללים שהתאמצו לדבר גרמנית יפה בדיאלקט הבווארי או השוואבי של מחוז מגוריהם, ושהיידיש הייתה בעיניהם קריקטורה נלעגת של הלשון שביקשו לאמץ. פרויד, לעומת זאת, משלב בכתביו באגביות חיננית שפע ביטויי יידיש שהופיעו בחלומותיו או בדיבורי מטופליו, כ"חמר" (חמור), "גזיירס" (גזירות) ו"גאנף" (גנב), באותו טון נטול שיפוטיות בו דיבר על הזיותיהם המיניות של בני אדם או הרגליהם הנוירוטיים. במכתביו לבני משפחתו מופיעה המילה הנוגעת - ללב "דאלס", והכוונה ל"דלות" שפרויד תמיד חשש מפניה. ב"פשר החלומות" וכן ב"פסיכופתולוגיה של חיי יום - יום", שם משיחים אנשים על מצוקותיהם האישיות, מופיעות לא אחת התלבטויות הכרוכות ביהדות ובאנטישמיות. ספרו שובה - הלב "הבדיחה ויחסה ללא - מודע" גדוש בדיחות עממיות יהודיות לצד החידודים הווינאיים המתוחכמים, וכן דיון בייחודו של ההומור היהודי.

דו - פנות זו ביחס אל היהדות נעשתה מורכבת יותר במקרים הבודדים שבהם עסק פרויד בנושאים יהודיים מובהקים. הררי פרשנות נכתבו על שתי עבודותיו המפורסמות על משה. האחת מאמר בעילום שם (!) על "משה של מיכלאנג'לו", והאחרת, ספרו הכמעט - אחרון "משה האיש ואמונת הייחוד", שיצא לאור בשנת חייו האחרונה בלונדון. המאמר על פסל משה מסגיר קסם מוזר שהילכה אותה יצירה מפורסמת על הכופר המוצהר. הוא עצמו הסביר את סודו של קסם זה בתנוחת הישיבה המיוחדת של הפסל, תנוחה שביטאה, כך שיער, את מצב - רוחו של אב זועם שביקש תחילה לעשות שפטים בבניו החוטאים אך נרגע וסלח להם. אבל חרף וידוייו האישי בתחילת המאמר ("פעמים רבות כל כך עליתי במדרגות התלולות של הכנסייה העזובה... ולא - אחת הייתי חומק אחר - כך באפלוליתו של הבית, משל גם אני בעצמי אחד מאותו ערב - רב אשר עינו של משה מייסרת אותו"), לא הזכיר בו במילה את לאומיותו שלו, כאילו לא היתה זו רלוואנטית לנושא! המרצע יצא מן השק ב"משה האיש ואמונת הייחוד", שבו הודה פרויד כי משה ההיסטורי העסיק את מחשבותיו שנים רבות. כאן, תוך כדי תרגילי השהייה ואקרובאטיקה אינטלקטואלית (לא נטולי חן ספרותי), מציע פרויד השערה היסטורית משונה, אם כי הסתמכויותיו על חיבורים ארכיאולוגיים ואגיפטולוגיים בני - זמנו מעידות על בקיאות ניכרת שרכש בתחום זה. משה, סבר פרויד, היה נסיך מצרי מנאמני פרעה אחנאתון המת, שבחר בעבדים העבריים כנושאי האמונה האסורה והנהיגם לארץ כנען, אלא שהללו הרגוהו בדרך ושכחוהו. לפנטאזיה היסטורית זו סמך פרויד עוד השערה פרועה מתחום הפסיכולוגיה והביולוגיה כאחד: רגש אשמה לא - מודע עבר בתורשה מדור לדור בעם העברי שהתיישב בכנען, על הנביא שהרגו במדבר, ובמהלך הדורות פעל בנפש העם כפי שפועל זיכרון לא - מודע בנפש היחיד: לאחר תקופת חביון של דורות רבים פרצה תחושת האשמה לתודעה ויצרה אמונה חזקה, אירציונאלית ועיקשת כמו כל דלוזיה (אמונת - שוא) פסיכוטית, במציאותו של אב גדול הכועס על בניו. לא ייפלא כי אפילו ממשיכיו הנאמנים של פרויד לא ראו בתיאוריה זו יותר מאשר גחמה אישית, וחלקם אף השתמשו במינוח הפסיכיאטרי "דלוזיונאלית" בהסתמכם על הודאתו של בעל - הדבר עצמו כי התיאוריה "הציקה לי כרוח רפאים התובעת את שחרורה", הודאה שבוודאי העידה על יחסו המורכב ליהדותו. כדאי לתת את הדעת, לדוגמה, על הקריאה הפתאומית שבה פותח אחד הפרקים: "כמה רבה הקנאה שאנו, מעטי האמונה, מתקנאים באותם חוקרים, המשוכנעים בקיומו של עצם עליון! ". ומצד שני, ספר זה, לצד הפגיעה הברורה שהוא פוגע ביודעין ברגשות כל יהודי דתי, גם רווי שוביניזם לאומי: נאמן לגישתו הלמארקיסטית (משנה ביולוגית מיושנת לפיה תכונות נרכשות, כגון זיכרון, עוברות בתורשה), סבר פרויד שכוחותיהם האינטלקטואליים של היהודים והישגיותם העצומה נעשו נורשים מדור לדור. אפילו עוינות לגויים יש בניתוח זה, הנראית כתמונת ראי של האנטישמיות: "מתחת לטיח נוצרי דק נשארו כולם מה שהיו אבותיהם, אשר סגדו לפוליתיאיזם ברברי".

אחד מחלומותיו של פרויד הופיע בעקבות המחזה "הגטו החדש" של בן - עירו ומכרו הרצל - וכבר נכתב הרבה על היחסים בין שני משחררים אלה, שבתקופה מסוימת היו אפילו שכנים לרחוב ברג המפורסם. הערצתו המוצהרת של פרויד לשפינוזה והיינה, כפי שהראו ירמיהו יובל ויגאל לוסין, ביטאה השתייכות לסוג חדש של יהודים שראו עצמם יהודים לא מצד אמונתם אלא מצד המטען התרבותי של עמם ושותפות - הגורל אתו. דומה שפרויד, כבנג'מין דיזראלי לפניו, נהנה לנפנף במוצאו העתיק כאילו היה שווה - ערך לתוארי האצולה הנחשקים של החברה שבה חי. את לאומיותו תמצת בראיון עיתונאי בשנת 1926: "שפתי היא גרמנית, תרבותי והישגיי הם גרמניים, אינטלקטואלית ראיתי עצמי כגרמני, עד שהבחנתי בעליית הדעה הקדומה האנטישמית בגרמניה ובאוסטריה הגרמנית. מאז מעדיף אני לכנות עצמי יהודי. "

ב. ניכוס והגליה: פרויד בעיני יהודים ואנטישמים

טבעי אם כן כי גם היחס אל הפסיכואנליזה מושפע עד היום מיחסם של האנשים אל היהדות. מבחינה זאת ארצות הברית היא מקרה אופייני. בשום תרבות לא נחלה הפסיכואנליזה הצלחה כה גדולה כמו בתרבות האמריקנית, שפרויד תיעב מעומק לבו. קל וחומר שהפסיכואנליזה נקלטה בהתלהבות בתרבות היהודית בארה"ב. דומה שסופרים יהודים הוקסמו מראיית פרויד כעוד אחד ממעצבי היהדות החדשה, לצד משה מנדלסון והרמאן כהן. בספרות, גיבוריו היהודים של חיים פוטוק ב"ההבטחה", שהם שומרי מצוות ואפילו חרדים, מתייחסים אל פרויד בטבעיות כאל חכם יהודי, כמו לא היו ספריו ערעור על לב האמונה הדתית. "מה מעיק על פורטנוי", "פחד גבהים" והתלבטויותיו הנוירוטיות האינסופיות של וודי אלן מלמדים כי הפסיכואנליזה, גם בצורתה הפארודית, נותרה מצרך מבוקש שיהודים אמורים להיטיב לסחור בו.

לא פחות טבעי, מאידך גיסא, הוא יחס התיעוב בו התקבלה הפסיכואנליזה בחוגי יהודים חרדים. לא במקרה מתבלבל הילד המתפקר, ברומאן של ישראל סגל "וכי נחש ממית", כשהוא מבקש בספרייה את ספרו של פרויד על מוצא האדם מהקוף. פרויד נתפס כמעין דארווין שני. דומה שהאזהרה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (במדבר ט"ו 39), ובעיקר פירושו של הרמב"ם כי ב"אחרי לבבכם" הכוונה להרהורי כפירה ו"אחרי עיניכם" מדבר על מחשבות מיניות, היא ההיפוך הגמור ל"כלל היסוד" בתראפיה הפסיכואנליטית, הדורש העלאת כל מחשבה העולה בתודעה. עם זאת, המטפלים במצוקות נפשיות בציבור החרדי, בין בעלי הכשרה מקצועית ובין שהתקבלו ככאלה ע"י הקהילה, משתמשים אף הם בכלים פסיכודינמיים, המתורגמים לא - אחת בטבעיות לשפת חז"ל והחסידות, בדומה לניכוס הידוע של נגינות לא - יהודיות לאוצר המוסיקה החסידית. אפיזודה יוצאת מן הכלל בעניין זה מופיעה בתולדות חב"ד: מיומנו של האדמו"ר האחרון, מנחם - מנדל שניאורסון, התגלה כי האדמו"ר החמישי, שלום דב - בער שניאורסון, נועץ בפרויד ב - 1903 כשלקה בדיכאון. גם למגזר הדתי לאומי סיבות להתרחק מהפסיכואנליזה: שבירת מחסומי הטאבו סביב המיניות, הרדוקציה של מוסדות חברתיים ודתיים אל עולם היצר, וכמובן יחסו הבעייתי של פרויד ליהדות (לכותב דברים אלה הייתה תכתובת משעשעת עם ראש עיריית רחובות לפני שנים אחדות, כשהציע לקרוא רחוב בעיר על שם פרויד, הצעה שנפלה בלחץ חברי המועצה הדתיים).

עוינות דומה בוטאה בישראל בימין הקיצוני ע"י אידיאולוגים כמו אצ"ג וישראל אלדד. פרויד, כמארקס, נתפס כאחד ה"משומדים" הנגועים בשנאה - עצמית יהודית - טענה פרוידיאנית כשלעצמה. יוצא מן הכלל בציבור הימני היה משה אטר, מתרגם "האיש משה ואמונת הייחוד", שבאחרית - דבר מאלפת שיבץ את פרויד כחוליה חיונית בתולדות המחשבה היהודית.

לא חסרו גם ניסיונות הפוכים של יהודים דתיים לתבוע בעלות על פרויד כתרומה מודרנית להתפתחות הדת היהודית עצמה. אליענה אמאדו לוי - ולנסי נהגה לכרוך בכתביה פסיכואנליזה לקאניאנית עם פמיניזם ויהדות. עקיבא ארנסט סימון השווה את דברי הכפירה של פרויד למעשהו של משה ששיבר את הלוחות. המדרש מפרש את המילים מספר דברים י' ב', "אשר שיברת, " כ"יישר כוחך ששיברת", שבח שסימון ראה כיאה לפרויד. מרידתו של פרויד, על פי השקפה מקורית זו, אף היא המשכה הישיר של המסורת היהודית ובעיקר הנבואית, שההתרסה נגד בעלי שררה ואף נגד האל שימשה בה לזיקוק האמונה משיירי האלילות שדבקו בה. ואומנם, כשאנו נזכרים במקור השם "ישראל", על פיו נאבק אבי האומה באלוהים (בראשית ל"ב כ"ט), נראה שיש לטענה מקורית זו על מה לסמוך.

* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2.
לגיטימציה ספקות גאולה למה לשנוא את עצמך עוררות מינית מוגברת מסורת יהודית הרגלים מועקות כיבוש מיני חשיבה הצלחה אנליטי דת דתות החרדים הנפש חרדים יהדות יהודי יהודים מיהו יהודי נפש פסיכואנליזה תנועה
רצון להתאבד, חיים אחרי המוות, למה לא להתאבד? שונא את החיים, שונא את המציאות, לא רוצה לחיות, רוצה למות, איך להתאבד באמת? איך להרוג את עצמך? משמעות החיים, למה אני חי?
רצון להתאבד, חיים אחרי המוות, למה לא להתאבד? שונא את החיים, שונא את המציאות, לא רוצה לחיות, רוצה למות, איך להתאבד באמת? איך להרוג את עצמך? משמעות החיים, למה אני חי?
...חיים אחרי המוות, למה לא להתאבד? שונא את החיים, שונא את המציאות, לא רוצה לחיות, רוצה למות, איך להתאבד באמת? איך להרוג את עצמך? משמעות החיים, למה אני חי? למה מי שרוצה להתאבד, לא באמת שונא את המציאות עד הסוף? אליעד כהן מסביר שלכאורה נראה שמי שרוצה להתאבד באמת שונא את המציאות ושונא את החיים שלו. לכאורה, אדם שרוצה להתאבד הגיע לרע המקסימלי, אבל לפי ההסבר של אליעד, מי שבאמת הגיע לרע המקסימלי לא ירצה בכלל להתאבד. למה זה כך? כי אם רע לך באופן מוחלט ואתה לא מדמיין שום אפשרות שטוב יותר, אז למעשה כבר לא יהיה...
למה העובד התפטר? איך לדובב מישהו? איך ליצור אמון? בעיות במקום עבודה, פיטורי עובד, אימון למנהלים, יעוץ למנהלים, אוירה חיובית במקום עבודה, עובדים מתפטרים
למה העובד התפטר? איך לדובב מישהו? איך ליצור אמון? בעיות במקום עבודה, פיטורי עובד, אימון למנהלים, יעוץ למנהלים, אוירה חיובית במקום עבודה, עובדים מתפטרים
...אמון? בעיות במקום עבודה, פיטורי עובד, אימון למנהלים, יעוץ למנהלים, אוירה חיובית במקום עבודה, עובדים מתפטרים למה עובד מתפטר למרות שקיבל את מה שרצה? כאשר עובד מודיע שהוא מתפטר, זה עשוי להפתיע במיוחד אם לכאורה הוא קיבל לאחרונה את כל מה שביקש. אליעד כהן מסביר כי כשעובד אומר קיבלתי את מה שאני רוצה, המנהל יכול לטעות כשהוא מניח שזה באמת כל מה שהעובד רצה. לפעמים העובד אומר שהוא רוצה העלאה בשכר או תפקיד חדש, וכאשר הוא מקבל זאת, הוא עדיין מתפטר. הסיבה לכך היא שהרצון הגלוי של העובד (אני רוצה יותר כסף) לא בהכרח...
חרדת בחינות / פחד ממבחנים / להצליח במבחנים - ממה נובעת חרדת בחינות? איך להצליח במבחן?
...במבחנים - ממה נובעת חרדת בחינות? איך להצליח במבחן? ובו יתבאר העניין של חרדת בחינות ושל פחד ממבחנים. וחרדת בחינות, היא מצב, שבו האדם מרגיש פחד וחרדה, ממבחן שאותו הוא צריך לעבור. ולפעמים, הפחד הזה גורם לאדם לסוג של שיתוק מחשבתי (בלק אאוט), שמוציא את האדם מריכוז, וגורם לו לשכוח את מה שהוא יודע. והשאלה היא, איך מתמודדים עם פחד ממבחנים? והתשובה היא, כי הדרך היעילה ביותר לא לפחד ממבחנים, היא על ידי זה שהאדם מרגיל את עצמו בחייו בכלל וביחס לבחינה בפרט, לראות את הדברים כפי מה שהם באמת, ולא להוציא אותם מפרופורציות...
התקדמות רוחניות, ירידה רוחנית, דרך רוחנית, קושי רוחני, עליה רוחנית, קושי בדרך אל האושר, סבל בדרך אל האושר, מניעות רוחניות, נפילה רוחנית
התקדמות רוחניות, ירידה רוחנית, דרך רוחנית, קושי רוחני, עליה רוחנית, קושי בדרך אל האושר, סבל בדרך אל האושר, מניעות רוחניות, נפילה רוחנית
...ירידה רוחנית, דרך רוחנית, קושי רוחני, עליה רוחנית, קושי בדרך אל האושר, סבל בדרך אל האושר, מניעות רוחניות, נפילה רוחנית איך אפשר לדעת אם באמת התקדמנו בדרך רוחנית? אנשים רבים חווים קשיים ותסכולים בתהליך ההתקדמות הרוחנית. התחושה שנוצרת אצלם היא שבמקום להתקדם, הם מוצאים את עצמם שוב ושוב בנקודת ההתחלה. אליעד כהן מסביר כי התחושה הזו מטעה: אמנם התחושה היא של חזרה לאותו המקום, אבל למעשה, האדם כבר לא נמצא במקום שבו התחיל. כאשר אדם מתמודד עם קושי רוחני מסוים ומוצא לו פתרון, הוא חווה שמחה ושחרור. אבל הטבע...
איך לדעת האם יש חיים אחרי המוות? איך לדעת מה קורה אחרי המוות? הוכחה מה קורה אחרי המוות, האם ניתן לדעת מה קורה אחרי המוות? האם יש נשמה? האם יש תודעה לדומם? מה זה חיים? מה זה מוות? חיים לנצח, נצחיות הנשמה
איך לדעת האם יש חיים אחרי המוות? איך לדעת מה קורה אחרי המוות? הוכחה מה קורה אחרי המוות, האם ניתן לדעת מה קורה אחרי המוות? האם יש נשמה? האם יש תודעה לדומם? מה זה חיים? מה זה מוות? חיים לנצח, נצחיות הנשמה
...המוות? איך לדעת מה קורה אחרי המוות? הוכחה מה קורה אחרי המוות, האם ניתן לדעת מה קורה אחרי המוות? האם יש נשמה? האם יש תודעה לדומם? מה זה חיים? מה זה מוות? חיים לנצח, נצחיות הנשמה האם יש דרך לוגית לדעת מה קורה אחרי המוות? אליעד כהן מסביר בהרצאה האם אפשר לדעת בצורה לוגית מה קורה אחרי המוות. לשם כך, הוא קודם כל מבאר את המונח הוכחה לוגית. הוכחה לוגית היא הוכחה שנכונה באופן מוחלט, ללא תלות בשום מידע חיצוני או חושי, אלא רק באמצעות החשיבה בלבד. למשל, לדעת שהעולם קיים ולכן יש בורא לעולם זו טענה שאינה לוגית...
אהבה וחברות, אינטרסים או חברים, איך לדעת מי באמת חבר שלך? האם זו חברות או אינטרסים? איך לדעת מי באמת אוהב אותך? מהי אהבת אמת? מהי אהבה ללא אינטרסים? מבחן האהבה הזוגית, האם זו אהבה אמיתית? האם זו חברות אמיתית? אינטרסנטיות
אהבה וחברות, אינטרסים או חברים, איך לדעת מי באמת חבר שלך? האם זו חברות או אינטרסים? איך לדעת מי באמת אוהב אותך? מהי אהבת אמת? מהי אהבה ללא אינטרסים? מבחן האהבה הזוגית, האם זו אהבה אמיתית? האם זו חברות אמיתית? אינטרסנטיות
...אינטרסים או חברים, איך לדעת מי באמת חבר שלך? האם זו חברות או אינטרסים? איך לדעת מי באמת אוהב אותך? מהי אהבת אמת? מהי אהבה ללא אינטרסים? מבחן האהבה הזוגית, האם זו אהבה אמיתית? האם זו חברות אמיתית? אינטרסנטיות איך לדעת האם מישהו באמת חבר שלך או פועל מאינטרסים? אליעד כהן מסביר שרבים מאיתנו מוקפים בחברים ואנשים שאוהבים אותנו, ואנחנו אוהבים אותם בחזרה. אבל השאלה החשובה ביותר היא האם מדובר באהבה אמיתית או בחברות של אינטרסים. כדי להבין זאת, אליעד מציג דוגמאות מחיי היום - יום המראות את ההבדל בין אהבה מותנית...
לשנוא את הטוב, לאהוב את הרע, הנאה יוצרת סבל, סבל יוצר הנאה, אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, איך לא להרגיש רע? איך להרגיש טוב? לוותר על הטוב, טוב יוצר רע, רע יוצר טוב, התמודדות עם חרדה
לשנוא את הטוב, לאהוב את הרע, הנאה יוצרת סבל, סבל יוצר הנאה, אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, איך לא להרגיש רע? איך להרגיש טוב? לוותר על הטוב, טוב יוצר רע, רע יוצר טוב, התמודדות עם חרדה
...הנאה, אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, איך לא להרגיש רע? איך להרגיש טוב? לוותר על הטוב, טוב יוצר רע, רע יוצר טוב, התמודדות עם חרדה למה הנאה יוצרת סבל וסבל יוצר הנאה? כל אחד רוצה להרגיש טוב ולהימנע מהרגשה רעה, אך לפי אליעד כהן, קיים קשר עמוק בין טוב לרע, בין הנאה לסבל. אין מצב של טוב מוחלט או רע מוחלט, והנאה תמיד מביאה איתה את הסבל. בכל פעם שבן אדם נהנה ממשהו, הוא יוצר לעצמו סבל פוטנציאלי בעתיד, מכיוון שההנאה גורמת לפחד לאבד את הטוב ולהרגיש רע כאשר הוא אינו מתקיים. אליעד מסביר שכל אדם שרוצה לה
דמיון מודרך - מהו דמיון מודרך? איך להשתמש בדמיון מודרך בצורה יעילה?
...בדמיון מודרך בצורה יעילה? דמיון מודרך, הוא מצב שבו מישהו מדריך את האדם מה לדמיין. והמישהו הזה יכול להיות גם האדם עצמו. דוגמה לדמיון מודרך: דמיין את עצמך הולך על שפת הים. דמיינת? יפה. זה נקרא דמיון מודרך. משום, שמישהו הדריך אותך מה לדמיין. והשאלה היא, מה בדיוק נותן דמיון מודרך לאדם, ואיך להשתמש בו בצורה יעילה ונכונה? והתשובה היא כי שימוש נכון בדמיון מודרך, מאפשר לאדם להשיג את המטרות שלו בצורה הרבה יותר יעילה. לדוגמה, נניח שיש לך איזו מטרה להשיג, ויש לך מספר אפשרויות כדי להשיג את המטרה שלך, וברצונך...
ניהול דיון עם מישהו לא ממוקד, איך לנהל שיחה לא ממוקדת? איך לשכנע מישהו לא ממוקד? מישהו שכל הזמן עובר מנושא לנושא, איך לגרום למישהו להיות יותר חכם? טיפים לניהול דיון, איך לנהל דיונים עם מישהו שמעביר נושא? ניהול דיונים
ניהול דיון עם מישהו לא ממוקד, איך לנהל שיחה לא ממוקדת? איך לשכנע מישהו לא ממוקד? מישהו שכל הזמן עובר מנושא לנושא, איך לגרום למישהו להיות יותר חכם? טיפים לניהול דיון, איך לנהל דיונים עם מישהו שמעביר נושא? ניהול דיונים
...מישהו לא ממוקד, איך לנהל שיחה לא ממוקדת? איך לשכנע מישהו לא ממוקד? מישהו שכל הזמן עובר מנושא לנושא, איך לגרום למישהו להיות יותר חכם? טיפים לניהול דיון, איך לנהל דיונים עם מישהו שמעביר נושא? ניהול דיונים איך לנהל דיון עם מישהו לא ממוקד? כאשר מנהלים דיון עם אדם שנוטה לעבור מנושא לנושא, לעיתים קרובות עולה תחושת תסכול. אליעד כהן מסביר איך להתמודד במצב שבו הצד השני לא ממוקד, קופץ מנושא לנושא, או אפילו מתווכח בצורה אסוציאטיבית ולא עקבית. הוא מספק הסברים מפורטים וטכניקות שונות שעשויות לסייע בהתמודדות כזו...
שכנוע / יצירת אמון - איך לגרום ללקוח לרצות להסכים איתך? איך לגרום לשומע להסכים איתך? איך ליצור אווירת אמון בינך לבין השומע? איך לשכנע מישהו? איך יוצרים אמון אישי? בניית אמון / יצירת הזדהות
...לרצות להסכים איתך? איך לגרום לשומע להסכים איתך? איך ליצור אווירת אמון בינך לבין השומע? איך לשכנע מישהו? איך יוצרים אמון אישי? בניית אמון / יצירת הזדהות וכאן אבאר עוד דרך, כיצד באפשרותך לגרום למישהו להסכים איתך, בדבר שלא בטוח שהוא היה מסכים איתך? והדרך לכך היא, על ידי זה שאתה יוצר רצף של הסכמות בינך לבין אותו האדם. ואבאר כאן, גם איך ליצור רצף של הסכמות, וגם איך לגרום לשומע לרצות להסכים איתך? זא לא רק איך להכניס אותו למצב תודעתי שהוא מסכים איתך, אלא להכניס אותו למצב תודעתי שבו הוא רוצה להסכים איתך...
לזרום עם ההבנה של הרגע הזה
...עם ההבנה של הרגע הזה לא עכשיו, יש דחוף יותר או למה עשיתי כך ואיך לא חשבתי על אופציה טובה יותר? אלו דברים שבשגרה. הנקודה החשובה כאן שאי אפשר לתקוע את ההתקדמות כל הזמן בלנסות לפענח תובנה חדשה, ויחד עם זאת צריך להתקדם מתוך מודעות לדברים. יש לזכור שההבנה של אותם הדברים היו שייכים לנחלת העבר והיו ההבנה של אותו הרגע. ובעצם יש כאן נקודה חשובה יותר מההטמעות עצמן אפילו למרות שלהטמעות יש תפקיד משחק חשוב אך, יחד עם זאת, יש לקחת אותן בעירבון מוגבל. כי מה שחשוב יותר ממהטמעות היא המודעות לדברים והתחברות של המודעות...
למה בני האדם לא אוהבים שחצנים \ מתנשאים \ נרקיסיסטים וכו'?
...האדם לא אוהבים שחצנים \ מתנשאים \ נרקיסיסטים וכו? מהי אהבה בעצם? כשאנחנו אוהבים מישהו \ משהו, אנחנו רוצים להתחבר אליו. אהבה היא כוח שמניע אותנו להתאחד \ להתחבר לאחר. מה היא נרקיסיזם? אהבה עצמית שמניעה את האדם להפריד את עצמו מהאחר. לנרקיסיסט יש יכולת נמוכה לגלות אמפתיה לאחר ואהבה העצמית שלו מציבה חומות שחוסמת מאיתנו להתחבר אליו. נרקיסיזם היא הפרעה \ כוח שמניע אותנו לנפרדות. אז למה אנחנו לא אוהבים תכונת אופי של יהירות \ שחצנות \ התנשאות \ נרקיסיזם וכו? אהבה = רצון להתחבר לאחר נרקיסיזם = רצון לחסום...
שיטת VBA לטיפול בילדים אוטיסטים
...בילדים אוטיסטים VBA היא שיטה אפקטיבית ונעימה לטיפול בילדים אוטיסטים, ילדים עם קשיים שפתיים או איחור התפתחותי. שיטה זו פותחה עי דר מארק סונדבארג מארהב והיא נשענת על תוצאות מחקריו של ב. פ. סקינר לגבי שפה והתנהגות. מטפל VBA מיומן מתכנן ומבצע התערבות מוקדמת (ניתן ורצוי להתחיל טיפול בגיל מוקדם) בילד עם אוטיזם בכדי ללמד ולהשיג יכולות תקשורת. תכנית טיפול VBA מתרכזת ברכישת שפה ואבני דרך התפתחותיות של הילדות. אנו שואפים לרכישת שפה תקשורתית ולא דיבור פונקציונאלי בלבד. דוגמה לדיבור פונקציונאלי - תן לי, זוז...
אותיות - סוד האותיות / צירופי אותיות - סוד כוח (28) האותיות - חלק 14
.../ צירופי אותיות - סוד כוח (28) האותיות - חלק 14 כ - מה סודך? האות כ האות ה - 11 רומזת לכף יד, לעשייה, וצורתה צורת כף יד קעורה. כאילו רואים את קוי המתאר של כף היד את האצבע והבוהן יחד. היא רומזת גם למקום שהוא מכוסה. היא רומזת לחיבור של המחשבה והחכמה אל צד המעשה. אפשר לראות את האות: כ כחיבור של 2 ידיים של י ועוד י אז נוצרה הבריכה של השפע, ונוצרה האות כ. אכן האות יוד ערכה 20 בדיוק כמו האות כ הנה המחשבה יוצאת אל הפועל. הכף היא גם הרחבה של האות: ב המסמלת: ברכה והברכה היא במעשי הידיים כפי שנאמר: וברכך...
פיזיקה / פילוסופיה - מכתב גלוי לאיינשטיין הבא
...לאיינשטיין הבא מכתב גלוי לאיינשטיין הבא באשר תלך, השאר את עקבות לבך ולא את עקבות מגפיך. אלמוני מר איינשטיין הבא היקר ראשית, סליחה על הכינוי הטיפשי. אני יודע שאתה לא תהיה איינשטיין השני ממש כמו שאיינשטיין לא היה ניוטון השני וניוטון לא היה גלילאו השני. כל יוצר הוא אדם ייחודי בפני עצמו ואין מקום להשוואות. בכלל, איני יודע אם תהיה אדם אחד או כמה אנשים, כי לא כל המהפכות נעשו על ידי גאון יחיד. ואולי גם איני צריך לפנות אליך בלשון זכר? נשים הופכות כיום לרוב בפקולטות למדעי החיים, וגם במדעים המדויקים עולה...
אושר - האם אתה מאושר באמת?
...האם אתה מאושר באמת? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על אושר - האם אתה מאושר באמת?. אדם שואל, איך אדע האם אני מאושר כן או לא? הרבה אנשים מבטיחים, תעשה כך תהיה מאושר, האם באמת אני מאושר או לא? והשאלה החדה יותר, היא כיצד אפשר לדעת האם האדם מאושר כן או לא? מהו המבחן לאושר? נתחיל מהסוף, אם יש שאלה כזו הרי שאינך מאושר מספיק, אולי בדרך להיות מאושר, אך אם היית מאושר לא היית מחפש אותו. כמו אדם שצמא ורעב, ברגע שהרווה את צימאונו, הרי שמפסיק לחפש את האוכל והשתייה. בפועל, יתכן שהאדם יחווה שחסר...
חשיבות יישום עקרון הביזור בארגונים - מחשבות מקריאת הספר "חכמת ההמונים" של ג'יימס סורוביצקי
...- מחשבות מקריאת הספר חכמת ההמונים של גיימס סורוביצקי האם ביזור הנו דבר מועיל? מדוע קשה לנו כל כך לבזר פעולות בארגונים? מה היא חשיבות הביזור בארגונים פורמאליים ובלתי פורמאליים? מקריאת הספר חכמת ההמונים של גיימס סורוביצקי, ולאחר מחשבות ויישום של עקרון הביזור, הבנתי כי יש משמעויות רבות לעקרון זה. ניתן ליישם עקרון זה בפעולות כמו קבלת החלטות, יישום החלטות, פעולות של תחזוקת הארגון, פעולות פיתוח והרחבת הארגון, חשיבה משותפת לפני קבלת החלטות, ניתוח בעיה והעלאת פתרונות לבעיה ועוד. מה זה ביזור? ביזור הנה פעולה...
הגיע הזמן לקפוץ למים העמוקים
...אתם זוכרים איך למדתם לרכב על אופניים? האם אתם זוכרים איך לימדו אתכם לשחות? האמת שאני זוכר את זה טוב מאוד ואני רוצה לספר לכם על החוויה האישית שלי, לא בגלל שהיא החוויה שלי, אלא בגלל שיש בה מסר יקר (ואולי אפילו כמה מסרים) בנושא הצלחה, שחשוב לי להעביר לכם! אני לא זוכר מה למדתי קודם... לרכב על אופניים או לשחות, אבל בחרתי להתחיל מהסיפור על האופניים. אני זוכר את אותם ימים, ימי קיץ, אבא שואל: אתה מוכן? מקפלים ביחד את האופניים (היו לי אופניים מוזרות, אופניים מתקפלות בצבע תכלת), מכניסים לבגאז של האוטו ונוסעים...
הנעה לפעולה - עונג וסבל דוחפים לעשייה
...את הכישלונות? השריטות והקשיים שלנו להתפתחות אישית, מנוע צמיחה והתעלות רוחנית? חשוב מאוד להגדיר מטרות ויעדים בחיים. האנשים המצליחים הם אלו שיודעים לשרטט במדויק מה הם רוצים לעשות ולהשיג בחיים. הם יכולים לומר כבר בתחילת הדרך לאיפה הם יגיעו, מה יצטרכו לעבור ומהם התחנות בטווח הקצר? הבינוני והארוך. אנשים אלו מונעים מכוח אדיר, מלאי מוטיבציה, אנרגטיים ועם רצון ברזל להצליח. לא כולם כאלה. לא כל אחד נולד עם אופי חזק, אישיות כריזמטית, יכולות ומיומנויות מתאימות ורצון להיות דונלד טראמפ או ברק אובמה הבא. אך...
על פחד, כאב וחברים אחרים
...וחברים אחרים קראתי לאחרונה את ספרו המדהים של אבי גרינברג פחד, כאב וחברים אחרים (תודה לעמיחי זלינקובסקי, על ההמלצה!) ורוצה לצטט לכם פה קטע מדהים: אנשים מחלקים את עצמם לשני חלקים. חלק אחד שהם מקבלים, שהם מוכנים לסבול ולהיות כאלה, להרגיש ככה, לחשוב ככה וכדומה. כשהחלק הזה פעיל הם מרגישים שהם הם והכל בסדר. זהו מצב בו אין סימפטומים, ואין פחד, כאב ואחרים. את החלק האחר שלהם הם רואים בתור הסבל שלהם, בתור הדברים שהם חייבים לסחוב בלית ברירה, בתור המפלצת מתחת למיטה שעשויה לתפוס להם ברגל כשהם יורדים ממנה. זו...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ראש עיר
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: ראש עיר, מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בדידות? איך להשיג איזון נפשי? כעס ועצבים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ראש עיר, איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בראיון עבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפרש חלומות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לקבל החלטות? איך לא להישחק בעבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם לדומם יש תודעה? בשביל מה לחיות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש משמעות לחיים? איך להיות מאושר? למה העולם קיים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצר העולם? מה המשמעות של החיים? למה לא להתאבד? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להנות בחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? אולי אנחנו במטריקס? האם המציאות היא טובה או רעה? מי ברא את אלוהים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
סוגים של חישוב רווחיות סימולציות להכין מצגת מקצועית איך לעצור את האלימות? מכל מלמדי השכלתי הרגשת השליטה התמודדות עם פחד גישה כסף קונה חרדה להרגיש טוב באמצעות שנאה עצמית אין לי ביטחון עצמי עם אנשים לא מביעים אהבה איך לגרום למישהו לא להתאהב? איך להיות שמחים כל הזמן? הצלחה בחיים תעשה אותך מאושר רצון לקבל בדייט לכתוב מכתב לאקס להחליט באופן מוחלט שיטה לקבלת החלטות איך להתמודד עם חרדת מוות? איך להתמודד עם הוצאת שם רע? טריקים למוטיבציה איך להתמודד עם פחד לא להצליח? מה הכי כדאי למכור? בירור צרכי לקוח מערכות יחסים בין הורים לילדים למה ביטחון עצמי לילדים זה רע? להיות מורה רוחני חופש רוחני טיפול תרופתי ב ocd הפרעה סומטית איך לגרום לאקס לחזור אליך? איך להתמודד עם געגוע לאקס? סקוואט מהר איך לא לרדת במשקל? אלוהים נכה האם אלוהים חלש או חזק? הארה שלמה להגיע להארה רוחנית להבין את הספר להיות אלוהים למה לרצות להיות אלוהים? לעשות כסף בתור שכיר רודף אחרי כסף מה משמעות החיים? התכלית של החיים ליהנות מכבוד אנרגיה חיובית האם קיימת בחירה חופשית? פרדוקס הבחירה מטרת הבריאה הוכחה למציאות הבורא עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לפרישה, אימון אישי לילדים, מאמן אישי בסקייפ בתחום ראש עיר - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.4688 שניות - עכשיו 05_10_2025 השעה 23:01:13 - wesi4