ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פסיכותרפיה ✔ההעברה והעברה נגדית בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית - חלק 2 ✔ההעברה והעברה נגדית בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית - חלק 1 הקליינט כאדם...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨ההעברה והעברה נגדית בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית - חלק 2
ההעברה והעברה נגדית בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית - חלק 1 הקליינט כאדם שלם במידיות של המציאות האמיתית

הניסיון לתפוס את האדם האחר במלואו, כפי שהוא באמת קיים, מבלי לקחת שום דבר כמובן מעליו, דורש מצד אחד מהמטפל לנתק את דפוסי ההנחות המוקדמות לגבי השקפת עולמו או מצבו של האחר ומצד שני, את מחויבותו של הקליינט להבין את חייו ואת קיומו (Strickland, 2001). ההנחה היא, שסך התנסותו האנושית של האינדיבידואל כאדם, פתוחה למודעות הערה וישנה השאיפה להרחיב את המודעות העצמית על ידי הבהרתה (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). מצד שני, ישנה הימנעות מפרשנות תהליכיה. פרשנות זו, מעצם השייכות שבדברים, תמיד תהיה חלקית ולא ודאית (Spinelli, 2007).

המטרה במפגש אינה לחשוף או לאבחן במדויק את מצבו של הקליינט, אלא לאפשר לו לראות את עצמו באופן בהיר יותר ובכך, לאפשר לו להגיב באופן מלא יותר לדבר שכבר מוצג בהתנהגותו, אולם לא הוערך במידה מספקת (Lieberman, & Havens, 2002). המטרה אינה להסביר, אלא לחקור ולתאר את מצבו של הקליינט וזאת, בפתיחות ומוכנות להתבונן בגלוי בדרכי הביטוי הרבגוניות של הנפש (Van Deurzen - Smith, 2004). המטרה היא להבהיר את אותו הדבר שהקליינט מביא למפגש וליצור מרחב, אליו יוכל הקליינט ליצוק כל דבר אותו הוא חפץ לחשוף (Cohn, 1997).

מבחינת המטפל האקזיסטנציאליסטי, זו הדרך המסוימת של הקליינט להיות עם הקיום, עם הסתעפויותיו, השלכותיו ועומקו, שהיא תחת המבט הבוחן (Van Deurzen - Smith, 2002). יתרה מזאת, המטפל מכיר בכך שהקליינט לא ימצא דבר במידה וילך בעקבות מערכת העקרונות אותן הוא (המטפל) מציג, אלא רק במידה וייתן לעצמו להיות מאותגר על ידי התנסויותיו החדשות, כפי שהן מתרחשות בכאן ועכשיו שבטיפול ובחייו (Van Deurzen - Smith, 2004). מכאן, שהתמקדותו של המטפל במפגש תהיה מכוונת לחקירה המיידית של התנסות האינדיבידואל (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004).

חשוב להדגיש, שהמפגש מבטא דיאלוג ולא מונולוג המנוהל על ידי המטפל או הקליינט (Boeree, 2006). מערכת יחסים זו הדדית וכפי שיוצג בהמשך, ישנה חשיבות גם להבהרת התנסותו של המטפל. עם זאת, תרומתם שונה והדגש הינו על הבהרת סיפורו של הקליינט (Cohn, 1997). נאמר שאופייה ההדדי, הרגעי והישיר של מערכת היחסים הטיפולית, מאפשר לקליינט להגיע לעימות עם הדאגות המהותיות של הקיום ומעורר אותו למצוא את עצמו ביחס לשאלות הקיומיות הגדולות שבחיים (Jacobsen, 2008).

אם כך, תפקידו של המטפל יהיה להקשיב עד כמה שאפשר, להאזין באופן שאינו בררני ולהגיב על ידי שאלות והערות, בכדי להבהיר את התכנים אותם מביא הקליינט וליצור את המרחב בו יישמע סיפורו של הקליינט (Cohn, 1997). על ידי כך שהוא יימנע מכפיית עולמו על הקליינט, הוא יאפשר לו להרגיש מובן ושמקבלים אותו. באופן זה, תיאורו האוטנטי והמפורט את התנסות חייו יוביל אותו לפתוח את עצמו ולהיות נוכח בהווה כפי שהוא באמת (Jacobsen, 2008).

המטפל בשדה ההתייחסות של הקליינט

בכדי לאפשר זאת, המטפל האקזיסטנציאליסטי משתמש בטכניקות של החלפות רגשיות, אמפתיה ושיקוף פרסונאלי עמוק את מצבו של הקליינט בעולם, את קיומו, גבולותיו ואפשרויותיו (Yalom, 1980). הוא צולל לתוך הקשר כשבליבו האמונה שהתהוות חיבתו, אמונתו והבנתו את הזולת, יובילו לתהליך משמעותי. הוא אינו נכנס לקשר כאיש מקצוע שיכול לאבחן נכונה או לעזור, אלא כאדם הנכנס לקשר אישי (מיי, 1983). באופן זה, הקליינט חווה העמקה והגברה של רגשותיו והמטפל, חווה הדהוד שהוא משלים או דומה. ההצלחה, תחווה כחמימות משותפת גם מבחינת ההיבטים השליליים וגם מבחינת החיוביים (Lieberman, & Havens, 2002).

יחד עם זאת, חשוב שלא לבלבל גישה זו של פתיחות ומתירנות לאחת של אהדה מוחלטת או אחת שעושה את העבודה בשביל הקליינט. התרפיה אינה תחליף לידידות אנושית (Cooper, 2003). אמנם ברקע של היחסים חייב להיות, ללא ספק, קשר חזק של חמלה לאנושיותו הבסיסית של הקליינט, אולם זו הנחישות להתעמת עם מצוקות החיים היא השולטת במפגש ולא הערכה הרגשית של הקשיים המעורבים (Van Deurzen - Smith, 2002).

עמדתו של המטפל כלפי הקליינט, תהיה אחת של לדלג קדימה יותר מאשר לדלג פנימה. הכוונה בכך, היא בזיהוי המוקדם של פוטנציאל אפשרויות הקיום של הקליינט והגשמתם במרחב שנוצר (Condrau, 1998 מתוך Cooper, 2003). המטפל אינו מתנגד או קורא תיגר על הקליינט וגם לא מסכים עימו או מוחל לו, הוא פשוט מאפשר לו לבחון את גישתו ואת השלכותיה ועוזר לו לתרגם תחושות אלו להבנה קונקרטית (Van Deurzen - Smith, 2002). זאת, אגב ההקפדה על ההימנעות מלקפוץ לעזרה, להרגיע או לתת תשובות. צורה זו של התייחסות, ממעיטה בערכם של החופש והאחריות של הקליינט (Cooper, 2003).

זהו תהליך בו הוא עצמו משתתף כשהוא שוקע לעולמו של הקליינט ונמצא לצידו או עימו כשהוא ממלא את תפקידו בעולם (Strickland, 2001). נוכחותו והשתתפותו במפגש הכרחיים ואינטנסיביים והוא נפגש עם המציאות הגסה של הקליינט במלוא הבהירות לה הוא מסוגל (Van Deurzen - Smith, 2002). מנקודת המבט האקזיסטנציאליסטית, רק במידה והמטפל השתתף בעולמו של הקליינט באופן חי ואקטיבי, הוא יוכל לראותו באמת. מבחן המפתח לכך, הינו בביטוי חיזוק הקשר וההדהוד הרגשי שביניהם (Lieberman, & Havens, 2002).

מכיוון שעומקו ומורכבותו של האדם הינם אינסופיים, משימה זו אינה קלה והסיכוי להבנה אמיתית של עולמו של הקליינט מועט. עם זאת, מאותה הסיבה אין המטפל צריך לדאוג שהוא יימשך פנימה או קרוב מידי לקליינט, אולם עליו תמיד להבטיח שהוא יוכל לחזור לנקודת מבטו האישית. עליו להיות מסוגל לעמוד במתח הנוצר בין תפיסת המציאות של האחר ותפיסת המציאות שלו עצמו (Deurzen - Smith, 2004). בכניסה למרחב המשותף, כשהוא פתוח לחוויית האחר כחדש בכל רגע ורגע, הוא מסתכן באיבוד העצמי שלו. למעשה, גם הוא וגם הקליינט נמצאים במאבק האם להיפתח ולקחת סיכון או להקים מחיצה ולהישאר במרחב המוכר והמוגן (מיי, 1983).

יתרה מזאת, באופן מסוים כל קליינט יאתגר וימתח את גבולות התנסותו של המטפל. על ידי כך שהמטפל ישמור על יושרו ועל מרחק המאפשר להישאר בתוך גבולות הטיפול, הוא יגן על עצמו. הכוונה בכך, היא ליכולתו להיות עם הקליינט בעוד הוא נשאר נאמן לעצמו ולא נסחף בתהליך ההקשבה והתגובה האמפאטית. למעשה, המטפל יהיה בעל היכולת להקשיב באמת רק עד לגבול בו הוא חזק עם עצמו ולא מאבד את עצמו (Van Deurzen - Smith, 2002). ההימנעות מההכרעה או העיצוב של האחר, מאפשרים לו את השתקפות חוויית האחר בהתרחבות של העצמי, בעוד שבאותו הזמן אין נטישה, מזעור או וויתור על נוכחותו העצמית (Buber, 2002 מתוך Spinelli, 2007).

כשעולמו של הקליינט נחשף בפניו, הוא מבין את יחסו של הקליינט כלפי מצבו. הדבר, פותח בפניו העולם רחב וחדש של דינאמיקות היכולות לשפוך אור על מצבו של הקליינט ולרמז על משאביו הפנימיים ועל אופן התמודדותו (מיי, 1983). כשהוא נעשה פתוח ובעל יכולת הסתגלות להחלפה דינאמית ובלתי פוסקת של נקודות מבט חדשות ולהכרה בטעויותיו שלו, כשהוא נהיה בעל מוכנות ומסוגלות לפקפק ברעיונותיו, תובנותיו ונקודות מבטו, יחד עם אלו של הקליינט, הוא יוכל להגן על עצמו מלהיהפך ליהיר ולהרצות לקליינט (Van Deurzen - Smith, 2002).

ההעברה והעברה נגדית במפגש האקזיסטנציאליסטי

טבעה האמיתי של העברה הרגשית במפגש העכשווי

ניתן להגיד, שמנקודת המבט של השייכות, באופן בלתי נמנע, כל אדם נעשה מעורב עם האדם שמולו. מפגש זה עם הווייתו של אדם אחר, יש בכוחו לזעזע עמוקות ולעורר רגשות חזקים מכל סוג שהוא (מיי, 1983). יתרה מזאת, במערכת היחסים הטיפולית עצמה, ישנה דרישה ועידוד לאינטראקציה רגשית חזקה וספונטאנית (Lieberman, & Havens, 2002) והתמקדות אינטנסיבית ביחסים המידיים המתרחשים. לכן, הדבר אינו מפתיע שלעיתים ישנה תחושה של רגשות עמוקים המתפתחת בין הקליינט למטפל (Spinelli, 2007).

התנסויות רגשיות אלו, מוסברות על ידי רבות מהגישות העכשוויות בפסיכותרפיה, כתהליכי העברה והעברה נגדית (Spinelli, 2007). למרות שישנן הגדרות והתייחסויות שונות למונח זה ולמידה בה התופעה נוכחת במפגש הטיפולי, לכולם משותפת ההסכמה שהעברה והעברה נגדית הינם העתקה של רגשות אותם יש לקליינט כלפי אדם או אובייקט מסוים מעברו, אל המטפל ולהיפך מהמטפל אל הקליינט. הדוגמאות הקלאסיות לכך, הינן התנהלותו של הקליינט כלפי המטפל כאילו הוא ההורה והתנהלותו של המטפל כלפי הקליינט כשהוא חש משיכה ארוטית אליו (Van Deurzen & Kenward, 2005).

עם זאת, מבחינת השקפת העולם האקזיסטנציאליסטית, הגדרת ההתנסויות הרגשיות כתהליכי העברה הינה בעלת ערך מועט (Spinelli, 2007). ההכרה בתהליכים אלו, מרמזת שבני האדם יכולים להיות בעלי יחסים שהם ניטראליים והדבר סותר את ההנחה הפנומנולוגית שבני האדם תמיד ובאופן בלתי נמנע קשורים לאחרים בעולמם (Cooper, 2003). כשיוצאים מנקודת הנחה זו, שאנו מתקיימים בלבד ובאופן בלתי נמנע במצב של יחסיות, הדבר מאבד את משמעותו להבחין בין יחסים אמיתיים ויחסי העברה. מערכת היחסים היא תמיד אמיתית, היא תמיד מה שהיא (Cohn, 1997).

בהתבסס על העמדה הפנומנולוגית, האנליזה של הקיום דוחה את הרעיון של מבנים נפשיים פנימיים, כך שבהתחשב בכך גם לא ניתן להתייחס למונח השלכה או העתקה, מכיוון שהם מניחים מראש את הימצאותם של מערכות היפותטיות ואת האפשרות של מעבר התכנים ביניהם (Boss, 1963, 1979 מתוך Cooper, 2003). מבחינת האקזיסטנציאליזם, הרעיון שישנה האפשרות שהקליינט יעתיק אל המטפל רגשות או רעיונות הנובעים מדמויות בעברו, הינו רעיון מעוות שנכשל לעלות בקנה מידה אחת עם המציאות הפנומנולוגית של ההתנסות הנחוויית שבמפגש (Spinelli, 2007).

בנוסף, נטען שההתמקדות בקונפליקטים של העבר, יכולה ליצור הזנחה של קונפליקטים של ההווה (Van Deurzen & Kenward, 2005). ההתייחסות למצב מסוים כהעברה, מונע מהמטפל להיות קשוב באופן הנכון לדילמה בה נמצא הקליינט באותו הרגע וכל פרשנות המשקפת תהליכים אלו, למעשה ממעיטה בערכה של הסיטואציה (Deurzen - Smith, 2004). הערכים המוסברים, מערפלים את הדבר שישנה האפשרות, שיהיה בעל ערך בכדי להבין את הרגשות הנחווים באותו הרגע כשלעצמם ואת קישרם האפשרי, להשקפת עולמו של הקליינט כפי שהוא מבוטאת בתרפיה (Spinelli, 2007).

יתרה מזאת, נאמר שלמידה בה התנהלותו של הקליינט מפורשת כהעברה, המטפל יכול להתנער מהשפעתו הממשית שלו על התנסות המטופל. כשלקליינט יש כעס על אימו, אין הדבר אומר שלא קיים בו כעס אמיתי וברור גם כלפי המטפל (Van Deurzen & Kenward, 2005). השימוש בהגדרות מקצועיות כסיבה מספקת בכדי לנפה תכנים שכביכול לא קשורים להתנסות המיידית, מביא לאיבוד ההוויה שבקיום של הרגע והופך את הקליינט לאובייקט, המשרת את חרדת המטפל מפני חופש הבחירה והשינוי. למעשה, ההעברה יכולה לשמש כהגנה נוחה ומועילה מאחוריה מסתתרים גם המטפל וגם הקליינט, בכדי להתגונן מפני החרדה שמתעוררת במפגש האמיתי ובעימות הישיר (מיי, 1983).

מנקודת מבט זו, הסברת המפגש כהעברה מסביר הכל מלבד את המתרחש באמת בין שני האנשים והשפעת צמצום ההתנסות, יכולה להיראות גם במחיר עיוות המציאות לגבי הדבר האמיתי המתרחש (מיי, 1983). כפיית אלמנט זה של אי המציאות לגבי ההתנסויות, מעכב גם הוא את הניסיון להישאר עם הדבר אשר חושף את עצמו במידיות של המפגש (Spinelli, 2007). ישנה האפשרות שהתייחסות שכזו, כשלעצמה, היא לא מספקת ומצומצמת ויש לה את הפוטנציאל לסגור קליינט אף יותר לתוך עולמו (Boss, 1963 מתוך Cooper, 2003).

מבחינת העמדה האקזיסטנציאליסטית פנומנולוגית, הקליינט אינו באמת מעביר אל המטפל רגשות שהיו לו כלפי אביו או אימו. מושג זה במובן של התקת רגשות ברי העברה מאובייקט לאובייקט מאבד את נחיצותו וההתייחסות לתופעה נתפסת במונחים של תפיסת העולם וההתייחסות כלפיו (מיי, 1983). כל התנסויותיו של הקליינט הינם היבטים של קיומו כאדם וכאדם, הוא פשוט מכוון לעולמו. הבנה זו, מביאה לזניחת ההגדרה הקלאסית לתופעה, לטובת הגדרתה כמפגש או מערכת יחסים אמיתית, כנה וטבעית (Van Deurzen & Kenward, 2005).

העתקת תהליכי ההעברה לכאן ועכשיו המיידי

אין הדבר אומר שהפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית אינה מכירה בחשיבות העבר. עברו של הקליינט הוא חלק מהאדם ובני האדם תמיד ביחסים. איננו יכולים להתיר קשרים אלו ואנו תמיד נושאים את מערכות היחסים עימנו אל חיינו העתידיים (Jacobsen, 2008). התנסותם של הקליינט והמטפל אחד את השני, תהיה תמיד מושפעת גם מהתנסותם עם הדמויות המשמעותיות מעברם, אולם מבחינת הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית, אין הדבר עושה את המפגש לפחות אמיתי, למרות שהדבר יכול להפוך אותו לפחות בהיר (Cohn, 1997).

הצטלבות קיומם, לעולם לא תתמצה בדבר שקרה בעברו של אחד מהם. כשהמטפל אומר לעצמו שהוא מותש מכיוון שהקליינט נוהג כלפיו כפי שהיה כלפי אביו, הדבר יכול להיות עובדתית נכון, אולם הדבר האמיתי הוא שמעבר לשיקולים של הלא מודע שיכולים להיות נכונים בהקשרם החלקי, הוא עושה זאת למטפל, כרגע, ברגע נתון זה (מיי, 1983). זו היכולת הרגעית של הקליינט לחוות את האדם המסוים שמולו, שנבחנת. הקליינט אינו מעביר את עברו הרגשי אל המטפל, אלא הדרך בה התנסה הקליינט עם הדמויות מעברו, חודרת אל האופן בו הוא מתנסה עם המטפל (Cohn, 1997). מכך, שהאנליזה האקזיסטנציאליסטית כוללת את העבר וכמו כן את העתיד, כפי שהם נוכחים בהווה (Van Deurzen & Kenward, 2005).

חשוב לציין שהמטפל אינו נמנע מבחינתם של משמעויות העבר, ההיפך הוא הנכון. הוא מעודד את החקירה של משמעויות אלו, אולם היא מכיר בכך שאת התשובה לשאלה מהם המהויות העמוקות והעיקריות של קיומי ברגע זה, לא ניתן לקבל מההתנסות הקודמת, אלא רק מההתרחשות הנחוויית (Yalom, 1980). הוא גם יהיה מעוניין להבין מהם תפיסותיו והתנהגותו של הקליינט כלפיו ואת האופן בו אלו משקפות את דרכו בעולם, אולם כעת במקום שאלו יפורשו כהשלכות רגשיות ששורשן בעברו, הן מובנות במונחים של פתיחות או סגירות כלפי האחר בהווה (Cooper, 2003).

הכוונה בכך, היא שבהווה הקליינט פתוח להיבטים מסוימים של קיומו של המטפל ולאחרים לא. הדבר שנבחן הינו האם תבנית זו של פתיחות או סגירות מתרחבת אל מעבר ליחסים הטיפוליים, כלומר האופן בו הקליינט נכנס לסיטואציות שונות ולמערכות יחסים (Cooper, 2003). מבחינות שונות, הקליינט נתפס כאדם שלא התפתח מעבר לצורות התנסות מוגבלות ומצומצמות. לכן, בהווה הוא תופס את המטפל מבעד למשקפיים מעוותים או מוגבלים (מיי, 1983). ההתייחסות לקליינט אינה כאילו יש לו טעות או קלקול וההעברה, פשוט נתפסת כתופעה ככל התופעות, שאין צורך לטפל בה באופן שונה מאשר בחקירה פנומנולוגית (Van Deurzen & Kenward, 2005). ההעברה והעברה נגדית בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית - חלק 3
אנושיות מטרה להסכים מודעות עצמית מחויבויות מוגבלויות זיהוי חזקים אינסוף ניהול מה זה כישלון אקזיסטנציאליזם העברה והעברה נגדית העברה נגדית פסיכותרפיה תרפיה
אמת מוחלטת, מה תמיד נכון? מה בטוח נכון? לכל דבר יש הפך, נכון מצד עצמו, מחויב מצד עצמו, אמונה בשכל, אמונה בחושים, להאמין בשכל, להאמין בחושים, מודעות עצמית
אמת מוחלטת, מה תמיד נכון? מה בטוח נכון? לכל דבר יש הפך, נכון מצד עצמו, מחויב מצד עצמו, אמונה בשכל, אמונה בחושים, להאמין בשכל, להאמין בחושים, מודעות עצמית
...מה תמיד נכון? מה בטוח נכון? לכל דבר יש הפך, נכון מצד עצמו, מחויב מצד עצמו, אמונה בשכל, אמונה בחושים, להאמין בשכל, להאמין בחושים, מודעות עצמית האם קיימת אמת מוחלטת שאינה תלויה באמונה? אליעד כהן מסביר בהרצאתו על המושג אמת מוחלטת, תוך בחינת השאלה האם ישנו דבר שתמיד נכון באופן מוחלט, ללא תלות באמונה או בתפיסות האדם. לדבריו, כל רעיון שנראה לנו כנכון הוא נכון רק מצד הגדרתו, ואינו נכון באופן מוחלט ובלתי תלוי. לדוגמה, הרעיון שאומר אם יש משהו, אז יש משהו, הוא אמנם נכון לפי ההגדרה הלוגית שלו, אך גם הוא נכון...
מהי מהות, מהותי או לא מהותי, חיפוש המהות של הדברים
מהי מהות, מהותי או לא מהותי, חיפוש המהות של הדברים
...של הדברים מהי מהות, ואיך להבין מה מהותי ומה לא? המושג המרכזי שאליעד כהן עוסק בו הוא מהות. כדי להבין מה המשמעות של מהות, יש להשוות זאת למושג אמת. כששואלים אדם מהי אמת? הוא יתקשה להסביר בצורה מדויקת, אבל הוא יוכל להגיד שיש לו תחושה כלשהי, הבנה כללית לגבי ההבדל בין אמת לשקר. כך גם לגבי המושג מהות: אנשים משתמשים במילה הזאת בחיי היום יום בלי לדעת להסביר אותה בצורה מדויקת ומפורטת. כיצד ניתן להבין את המושג מהות בעזרת דוגמאות מהיום - יום? אליעד נותן דוגמה פשוטה, כשהוא אומר שכשאדם עובד ואומר לחברו לעבודה...
אין הבדל בין יש לאין, מה זה יש? מה זה אין? מה זה כלום? מה זה משהו? לחשוב על כלום, לחשוב על שום דבר, להטיל ספק בשכל, להטיל ספק בחושים, הבדל בין יש ליש, הבדל בין אין לאין
אין הבדל בין יש לאין, מה זה יש? מה זה אין? מה זה כלום? מה זה משהו? לחשוב על כלום, לחשוב על שום דבר, להטיל ספק בשכל, להטיל ספק בחושים, הבדל בין יש ליש, הבדל בין אין לאין
...יש לאין, מה זה יש? מה זה אין? מה זה כלום? מה זה משהו? לחשוב על כלום, לחשוב על שום דבר, להטיל ספק בשכל, להטיל ספק בחושים, הבדל בין יש ליש, הבדל בין אין לאין מה המשמעות של יש ואין? אליעד כהן מסביר בהרצאה את המושגים יש ואין, ועוסק בשאלה האם באמת יש הבדל בין המושגים האלה. הוא טוען שכאשר אדם אומר יש לי משהו ביד, הוא בעצם מסתמך על החושים ועל השכל שלו. לעומת זאת, כאשר הוא אומר אין לי משהו ביד, גם אז הוא מסתמך על השכל והחושים. לכן, לטענתו של אליעד, במובן העמוק והמהותי ביותר אין הבדל ממשי בין יש לאין, מכיוון...
עזרה לזולת, התמכרות לעזור לאחרים, התמכרות לנתינה, התמכרות לרצון לתת, למה אני לא מסוגל לראות מישהו סובל? רגישות יתר לסבלם של אחרים, מרגיש שאני חייב לעזור, למה אני עוזר לאחרים? רצון לעזור לאחרים, הזדהות עם סבל של אחרים, צדקה
עזרה לזולת, התמכרות לעזור לאחרים, התמכרות לנתינה, התמכרות לרצון לתת, למה אני לא מסוגל לראות מישהו סובל? רגישות יתר לסבלם של אחרים, מרגיש שאני חייב לעזור, למה אני עוזר לאחרים? רצון לעזור לאחרים, הזדהות עם סבל של אחרים, צדקה
...התמכרות לעזור לאחרים, התמכרות לנתינה, התמכרות לרצון לתת, למה אני לא מסוגל לראות מישהו סובל? רגישות יתר לסבלם של אחרים, מרגיש שאני חייב לעזור, למה אני עוזר לאחרים? רצון לעזור לאחרים, הזדהות עם סבל של אחרים, צדקה למה אנשים מתמכרים לעזרה לאחרים? אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת ומדויקת מדוע יש אנשים שחווים רצון עז ואפילו התמכרות לעזור לאחרים. מדובר במצב שבו האדם אינו מסוגל לראות סבל של אחרים, ונוטה לעזור יותר ממה שמקובל או נורמלי. אליעד מפרט מספר סיבות אפשריות לתופעה זו, כאשר כל אחת מהן משקפת מנגנון נפשי...
לבקש אהבה, הימור על אהבה כלפיך, טעויות בחיזור, אתה לא אוהב אותי מספיק, את לא אוהבת אותי מספיק, איך לגרום למישהו לאהוב אותך יותר? אני רוצה לקבל יותר יחס, אני רוצה לקבל יותר תשומת לב, איך לגרום לו לאהוב אותך יותר?
לבקש אהבה, הימור על אהבה כלפיך, טעויות בחיזור, אתה לא אוהב אותי מספיק, את לא אוהבת אותי מספיק, איך לגרום למישהו לאהוב אותך יותר? אני רוצה לקבל יותר יחס, אני רוצה לקבל יותר תשומת לב, איך לגרום לו לאהוב אותך יותר?
...אתה לא אוהב אותי מספיק, את לא אוהבת אותי מספיק, איך לגרום למישהו לאהוב אותך יותר? אני רוצה לקבל יותר יחס, אני רוצה לקבל יותר תשומת לב, איך לגרום לו לאהוב אותך יותר? מהי השפעת תלונה על מערכת יחסים? איך משפיעה תלונה על כך שמישהו לא אוהב אותך מספיק? כאשר אדם מתלונן בפני אדם אחר על כך שהוא לא אוהב אותו מספיק, עולה שאלה גדולה: האם התלונה תגרום לו לאהוב אותו יותר או פחות? תלונה שכזו עשויה לעורר רגשות שונים אצל הצד השני. מצד אחד, התלונה עשויה להחמיא לו, בכך שהיא משדרת לו שהוא חשוב, ששמים עליו דגש ושהאדם...
חכם לא טועה, האם חכם יכול לטעות? טעויות של חכם, טעות לוגית, טעות שכלית, טעות אינפורמטיבית, שכל של חכם אמיתי, טעות של חכם אמיתי, טעויות של רבי נחמן מברסלב
חכם לא טועה, האם חכם יכול לטעות? טעויות של חכם, טעות לוגית, טעות שכלית, טעות אינפורמטיבית, שכל של חכם אמיתי, טעות של חכם אמיתי, טעויות של רבי נחמן מברסלב
...האם חכם יכול לטעות? טעויות של חכם, טעות לוגית, טעות שכלית, טעות אינפורמטיבית, שכל של חכם אמיתי, טעות של חכם אמיתי, טעויות של רבי נחמן מברסלב האם חכם אמיתי יכול לטעות? השאלה האם חכם יכול לטעות? היא שאלה עמוקה שאליעד כהן דן בה, ומטרתה לברר את מהות החוכמה ואת היחס שלה לטעות. אליעד מסביר כי יש להגדיר תחילה מהו חכם אמיתי. חכם אמיתי, לפי ההסבר שלו, הוא אדם שיש לו שכל ברמה הגבוהה ביותר האפשרית, כלומר, אדם שמחזיק בתפיסת המציאות המושלמת והמקסימלית. אליעד מבהיר שלפני שניתן לשאול אם חכם אמיתי יכול לטעות, יש...
ניהול משימות לעובדים, מעקב אחרי משימות לעובדים, איך לעקוב אחרי ביצוע משימות? משימות שלא מוגדרות בזמן, משימות לא ברורות, התקדמות במשימות, ניהול פרויקטים, לחלק משימה לחלקים קטנים, אבני דרך לביצוע המשימה, לוחות זמנים של משימה
ניהול משימות לעובדים, מעקב אחרי משימות לעובדים, איך לעקוב אחרי ביצוע משימות? משימות שלא מוגדרות בזמן, משימות לא ברורות, התקדמות במשימות, ניהול פרויקטים, לחלק משימה לחלקים קטנים, אבני דרך לביצוע המשימה, לוחות זמנים של משימה
...מעקב אחרי משימות לעובדים, איך לעקוב אחרי ביצוע משימות? משימות שלא מוגדרות בזמן, משימות לא ברורות, התקדמות במשימות, ניהול פרויקטים, לחלק משימה לחלקים קטנים, אבני דרך לביצוע המשימה, לוחות זמנים של משימה איך לנהל משימות לעובדים שקשה להעריך את הזמן שלהן? כאשר נותנים לעובד משימה שקשה להעריך מראש כמה זמן תיקח, נוצר קושי משמעותי במעקב אחר ההתקדמות שלה. לדוגמה, במצב שבו מנהל נותן משימה לעובד ושואל אותו מתי להערכתך תסיים?, העובד עשוי לענות שאין לו דרך לדעת כמה זמן זה ייקח כי יש מרכיבים לא ברורים במשימה....
התמודדות / קשיים - מה טוב בקושי? איך להתמודד עם קשיים?
...קשיים - מה טוב בקושי? איך להתמודד עם קשיים? קושי. התמודדות. מדוע על האדם לשמוח כאשר הוא נתקל בקשיים? כאשר האדם נתקל בקושי כלשהו, עליו לשמוח. מדוע? כי הקושי מקדם את האדם אל השלמות. השלמות קיימת וכל אחד יכול להגיע אליה. לא רק שכל אחד יכול להגיע אל השלמות, אלא גם כל אחד יגיע לשם בסוף. לא רק שהאדם יגיע לשם בסוף, האדם גם מתקדם לשם כל הזמן בכל רגע. מה מקדם את האדם אל השלמות? תשובה: התמודדות עם קשיים. הקשיים שאיתם האדם מתמודד, מאלצים אותו להיות טוב יותר = מתקרב אל השלמות. הקשיים שאיתם מתמודד האדם גורמים...
טעויות - מתי זה *בסדר* לטעות? מה טוב בטעויות? איך ללמוד מטעויות?
...מה טוב בטעויות? איך ללמוד מטעויות? כפי שכבר ביארתי, בעולם שלנו יש חיצוניות ופנימיות. והאושר של האדם הוא פנימי, והוא נובע ומושפע מההסתכלות הפנימית של האדם, על העולם שחיצוני לו. וכפי שכבר ביארתי, החיצוני הוא חשוב, אבל הפנימי הוא עוד יותר חשוב. וחשוב לעשות את הדברים הנכונים, אבל חשוב יותר לעשות את הדברים בצורה הנכונה. ולפעמים זה בסדר גמור לטעות, כאשר הטעות היא חלק מתהליך לימודי של ניסוי וטעייה. כי מי שהוא עסוק רק בחיצוניות, הוא חושב בטעות שהדבר החשוב ביותר, זה מה שקורה בפועל. ואדם כזה לא יקבל שום טעות...
אמונה עצמית / ביטחון עצמי - כיצד להשיג אמונה עצמית? איך להאמין בעצמך?
...כיצד להשיג אמונה עצמית? איך להאמין בעצמך? אמונה עצמית. הערכה עצמית - כיצד להשיג אותם? העלאת ביטחון עצמי, שיפור ביטחון עצמי - איך לפתח ביטחון עצמי? איך להתמודד עם ביטחון עצמי נמוך ועם חוסר ביטחון עצמי? איך לשפר ביטחון עצמי? אמונה עצמית אפשרית רק כאשר האדם מכיר את כוחו האמיתי. כאשר האדם מכיר את הכוח האמיתי שלו, הדבר הזה יוצר אצלו אמונה עצמית אמיתית. הסיבה שאין לאדם אמונה עצמית, היא משום שהוא אינו מכיר בערכו האמיתי. הערך האמיתי של האדם, הוא מה שהוא באמת מצד המציאות. פירוש: כאשר האדם מעריך את עצמו בצורה...
רוצה לחשוב כמו בן אדם? תאכל כמו בן אדם! חלק 1
...כמו בן אדם! חלק 1 רוצה לחשוב כמו בן אדם? תאכל כמו בן אדם! לכל אדם יש 2 כוחות. הכוח הראשון הוא כוח השכל הכוח השני הוא כוח הדמיון. מי שאחראי לכל ההצלחות שקורות לאדם בחיים, הוא כמובן השכל. לעומת זאת, כל הטעויות שקורות לאדם בחיים, כל הבעיות שיש לאדם בחיים ושהוא לא יודע כיצד לפתור אותן, כל הפחדים / חרדות שיש לאדם, כל הכעסים שיש לאדם וכולי, כל הדברים האלו קורים בגלל כוח הדמיון שיש לאדם. כי כאשר האדם משתמש בשכלו, ממילא הוא יודע מה לעשות בכל מצב ומצב, והוא יודע כיצד להפוך כל בעיה לפתרון. מה מבדיל את האדם...
פרשת ויצא - עמך גויים יירש
...השבת, רני עקרה לא ילדה מס ישעיה הינה החמישית בסדרת שבתות נחמה שלאחר ט באב. מהותה של נחמה איננה, בחינת רק צער על העבר, על שארע, מהותה של נחמה הינה הראיה העתידית. ראיה זו של האור בקצה המנהרה. ראיה שכזו מהווה יכולת בניה לעתיד נכון ומתוקן יותר. או הנביא הרחיבי מקום אהלך ויריעות משכנותיך כהכנה לימין ושמאל תפרצי וזרעך גוים יירש וערים נשמות יושיבו. כדי לזכות לזרעך גוים יירש, יש להרחיב מקום אהלך. דוד נשלח עי אביו ויאמר ישי לדוד בנו קח - נא לאחיך איפת הקליא הזה ועשרה לחם הזה והרץ המחנה לאחיך. יח ואת עשרת...
התמכרות להימורים - מאפיינים, סיבות והשלכות
...- מאפיינים, סיבות והשלכות התמכרות להימורים מתארת התנהגות של הימורים חוזרים ונשנים בעקביות ובכפייתיות. זוהי הפרעה בשליטה בדחפים (באימפולסים) אשר שולטת בחיי האדם, מכתיבה את ערכיו ופוגעת בהתחייבויותיו בתחום המשפחתי, החברתי והתעסוקתי. הבט משמעותי בהתמכרות זו הינו ההסתבכות הכלכלית מתוך העיסוק הגובר והולך בהימורים, בסכומים גדלים והולכים. מבחינה רגשית לאדם תשוקה ודחף להמר, ללא יכולת לשלוט בכך ולרסן את התנהגותו. לרב ההימור מהווה מפלט ובריחה מבעיות ומתחושות של שעמום, דיכאון, חוסר אונים, מצוקה, חרדה ואשמה...
ההימור של פסקל, גן עדן + גיהנום - הדתיים לגיהנום והכופרים לגן עדן - למה?
...- הדתיים לגיהנום והכופרים לגן עדן - למה? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: ההימור של פסקל, גן עדן + גיהנום - הדתיים לגיהנום והכופרים לגן עדן - למה?. הפעם אדבר על ההימור של פסקל, שזה בעצם ההימור של גן עדן וגיהינום, ואסביר את העניין. אחד הטיעונים שניתנים מחכמים, שזה אחד הטיעונים הטיפשיים ביותר: הטיעון, אם יש אלוהים שזה יכול להיות 50 אחוז 50 אחוז, אז יכול להיות שתידפק בגיהינום אם התורה נכונה, ואם אין אלוהים אז הרווחת חיי עולם בעולם הזה. ונניח שאתה לא יודע, אז מה עדיף לך, עדיף לך להמר, על טוב...
מהו הפחד ומהי חרות?
...כולנו מאחלים חג חרות שמח. כולם רוצים חרות. חרות מתקשרת לחופש, לשמחה ובעצם לאושר. בסופו של דבר כולנו שואפים להיות מאושרים. כשאנו מאחלים חרות, רובנו מתכוונים לחרות מכל מה שמונע מאיתנו להיות מאושרים. אם כך, מה מונע מאיתנו להיות מאושרים? לכל אחד מאיתנו התשובה קיימת בתוכו. אנחנו יודעים בדיוק מה עושה אותנו מאושרים. מה שבכל זאת מונע מאיתנו להיות מאושרים הוא הפחד. הפחד הוא זה אשר משעבד אותנו. אנו משועבדים לו. אנו עבדים של הפחד שלנו. אנו יודעים היטב מה אנחנו רוצים בחיינו, אולם פחד כלשהו מונע מאיתנו לנוע...
חושך, אור והשגחה אלוהית
...בביטויים: חושך ואור כדי לתאר שני מצבים. חושך מתאר בדכ את הצדדים הפחות נעימים של החיים, הצדדים הרעים יותר למשל: עוני, חולי, מוות וכן רגשות שליליים, כמו: כעס, עצב, קנאה, תסכול, פחד, חרדה וכו. והאדם אומר לעצמו, אם אני עני, חולה ומרגיש עצב, פחד וכעס אז אני מצוי בחושך והאדם רוצה לצאת אל האור, שפירושו של דבר בעצם מבחינתו, להיות בריא, שמח, עשיר וכו. חושך ואור בבסיסם, מתארים את בהירות הראייה, כלומר כאשר קיים אור, אז אדם יכול לראות טוב יותר, יכול להבחין בפרטים, לעומת כאשר קיים חושך (היעדר אור), אז האדם רואה...
מכל המקומות קיסריה, למה?
...מבט אישית, הכוחות הסמויים שהביאו אותי לקיסריה, לא רציונאלי ולא במקרה. חברה שלי רופאה בכירה באחד מבתי החולים המובילים בארץ, הביעה את דעתה בשיחה חולין לגבי החלטות על ביצוע מחקרים רפואיים וכך אמרה שהחלטה על ביצוע זה או אחר תלויה בגודל הביצים של ראש המחלקה, איך זה ישרת אותו, ולאחר מכן עוטפים החלטה זו בשיקולים רציונאליים רפואיים. למה? דן אריאלי בספרו לא רציונאלי ולא במקרה קובע שאנחנו הרבה פחות רציונאליים בהחלטות שלנו... ושהתנהגות הלא רציונאלית שאנו מפגינים איננה אקראית או חסרת היגיון. הטעויות שלנו שיטתיות...
הרפואה לא משלימה... את הפער - חלק 2
...משלימה... את הפער - חלק 2 הרפואה לא משלימה... את הפער - חלק 1. טיעוני יסוד להכללת המחקר האקדמי על הטיפול הלא קונבנציונאלי המקור למונח ממוקדות האדם בטיפול הרפואי המערבי והבסיס להתפתחותן של גישות ממוקדות חולה ברפואה המודרנית, מגיע מתיאוריה ממוקדת אדם (Rogers, 1902 - 1987). זו, גישת ייעוץ בפסיכותראפיה הנחשבת לאחת מהגישות המזוריות כיום (Stewart, et al, 2003). עיקרה של גישה זו, הינו בהדגשת חשיבות מערכת היחסים והתקשורת הטיפולית ככלי טיפולי בפני עצמו, בחשיבות הבנת חווייתו הסובייקטיבית של האדם על כל רבדיו...
בודהיזם - השיחה עם לוֹהִיצַּ'ה - מורים טובים ורעים
...- השיחה עם לוהיצה - מורים טובים ורעים השיחה עם לוהיצה מורים טובים ורעים Lohicca Sutta הברהמין לוהיצה (Lohiccabrhmaavatthu) כך שמעתי. פעם אחת הבודהה נדד בקוסלה עם קבוצה גדולה של כחמש - מאות נזירים וכאשר הגיע לסאלבטיקא, הוא נשאר שם. באותה עת, הברהמין לוהיצה התגורר בסאלבטיקא, מקום מאוכלס בצפיפות, עשיר בדשאים, עצים, מים ותירס, אשר הוענק לו על ידי פסנדי, מלך קוסלה, כמתנה מלכותית מתוקף המלכות. והלך המחשבה המרושע הבא ארע ללוהיצה: נניח שפרוש או ברהמין מסויים מגלה תורת לימוד מועילה [1], משהצליח בכך, אל לו...
רגשות על פי חמשת האלמנטים
...חמשת האלמנטים לכל אדם קיימים חמישה אלמנטים, האחראיים על כל תחום בחייו - לימודים, קריירה, ילדים, זוגיות ובריאות. חמשת אלמנטים אלו, מתייחסים אף לרגשות. מהו רגש? רגש הינו מצב הנפש של האדם, זאת עפי הגדרה מילונית. כל אחד מהאלמנטים מתייחס לרגשות בצורה אחרת... עץ - האלמנט הראשון, הוא האלמנט שגורם לנו להביט קדימה על הדברים, אבל מצד שני גורם לאגירת כעסים, לכן בזמן של חוסר איזון כל האנרגיה יוצאת החוצה בצורה אימפולסיבית ואגרסיבית. אש - האלמנט השני, הנוצר מאלמנט העץ גורם לרצון בתשומת לב. כאשר אדם אינו מאוזן...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על פסיכותרפיה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: פסיכותרפיה, איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם לחץ? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: פסיכותרפיה, איך להתמודד עם גירושין? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיות מאושר ושמח? איך להיגמל מהימורים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בזוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך להאמין בעצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפרש חלומות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעריך את עצמך? איך לא להישחק בעבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לעשות יותר כסף? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך ליצור אהבה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להעביר ביקורת בונה? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם יש משמעות לחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? האם יש או אין אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם המציאות היא טובה או רעה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם אפשר לדעת הכל? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? מי ברא את אלוהים? מה המשמעות של החיים? איך להיות מאושר? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע וסבל בעולם? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם הכל אפשרי ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
התחייבות ללקוח על התוצאה למה קשה להיגמל מסמים? סכיזופרניה ניתוק מהמציאות חסימות בתת מודע הוכחה שאלוהים קיים מדינת הלכה חרדה בעקבות עישון לא תהיה בחרדה שנאה עצמית והפרעת אישיות אהבה עצמית יותר מידי מאוהב בה מי יתאהב בך מהר? מתי יגיע האושר? סבל או אושר בחיים הסכם גירושים לא רוצה להיות בזוגיות ההחלטה הכי נכונה לרגע הזה תהליכי קבלת החלטה של הלקוח פתרון בעיות מסובכות להתמודד עם השמצות באינטרנט לשמור על מוטיבציה מוטיבציה שכלית לגרום למישהו להשתכנע ברעיון למכור בלי איש מכירות למה ילד מרביץ? ילדה תלותית רוחניות וכסף ראיה רוחנית הדחקה בגלל ייאוש משוגעים לגרום לאקסית להצטער על הפרידה פחד להתחיל עם האקסית לבחור תרגיל למה צריך להתאמן? למה אלוהים קיים? האם אלוהים רע? הארה אמיתית אני מואר רוחנית לחזור להיות אלוהים למה לרצות להיות אלוהים? לעשות כסף ממה שאתה אוהב לנהל נכון את הכסף להבין את משמעות החיים הסוד של תכלית החיים חשיבה חיובית ושלילית להתמודד עם תגובות שליליות באינטרנט מה היא בחירה חופשית? הבחירה ביד האדם לעשות כרצונו גודל היקום העולם נוצר מכלום עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא יועץ פילוסופי, אימון אישי לעסקים, מאמן אישי להרזיה בתחום פסיכותרפיה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 20_11_2025 השעה 22:55:32 - wesi4