ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פסיכואנליזה לקאניאנית ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2 ✔* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2
* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1.

למתנגדיה האנטישמיים של הפסיכואנליזה לא היה, כמובן, ספק כי היא מדע יהודי. עד היום מופיע פרויד באתרים אנטישמיים רבים באינטרנט (כדוגמת JewWatch) כחלק ממזימה יהודית להשחתת תרבות המערב, לצד הסוציאליזם. פרויד, כפי שכבר נאמר לעיל, היה ער לעובדה זו ואף ידע להפיק ממנה רווח פוליטי. במכתביו לתלמידיו הוא נקט לא - אחת בנימה האינטימית - חתרנית של "אנחנו היהודים מבינים טוב יותר זה את זה". אין ספק שתלמידו לשעבר והיריב הססגוני ביותר שקם לו בימיו, קארל גוסטב יונג (1875 - 1961), נפל עמוק למלכודת זו. התקפתו המפורסמת של יונג נגד הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה של אדלר, שפורסמה בכתב - עת נאצי לפסיכותרפיה, גילתה בבירור את האנטישמיות העמוקה שלו, צד שאפילו תלמידיו הנאמנים כיום כבר אינם מנסים להכחישו, ולהתבטאות זו נוספו עם השנים עדויות מסייעות רבות. המשטר הנאצי הכריז כי הפסיכואנליזה, כמו הקומוניזם, היא עוד חלק ממזימה יהודית להרס התרבות. פרויד ניצל אחרי ה"אנשלוס" הנאצי של אוסטריה רק תודות להשתדלות בינלאומית (הוא עצמו הפגין קוצר - ראות משווע בכל הנוגע לסכנה), אבל הפסיכואנליזה חדלה למעשה להתקיים ברייך השלישי, וגם בשנים שאחרי המלחמה לא התחדשה מעולם פסיכואנליזה גרמנית מסדר - הגודל של זו הבריטית, האמריקנית והצרפתית. יחד עם זאת, התחדשות הפסיכואנליזה בגרמניה ובאוסטריה מולדתה מהווה עד היום גורם חשוב בדיאלוג של הגרמנים עם עברם.

לא טוב מזה היה גורלה של הפסיכואנליזה תחת המשטר הסטאליניסטי ואחריו. אלכסנדר לוריא, הנוירופסיכולוג הרוסי המפורסם, הבין שסכנת - מוות כפולה מרחפת עליו כיהודי העוסק בפסיכואנליזה ועבר לחקר המוח. עם זאת, האוריינטציה הפסיכואנליטית המובלעת שהמשיכה להדריכו במחקריו הקליניים גרמה לכך שכיום הוא נחשב לאחד מאבות המדע הבין - תחומי החדש הקרוי נוירופסיכואנליזה.

וריאנט מעניין בתחום זה מייצג יהודי בן - זמננו הידוע כאויבה הקשה של הפסיכיאטריה בכלל והפסיכואנליזה בפרט. תומאס סאס, פסיכיאטר יהודי - אמריקני יליד הונגריה, הוא אחד מראשוני תנועת האנטי - פסיכיאטריה, הרואה בפראקטיקה הפסיכיאטרית פעילות משפטית (דכאנית) ולא רפואית. לא ייפלא כי מביקורת זו ספגו הפסיכואנליזה ויוצרה תשעה קבים. בספר שנון מאוד שכתב נגד פרויד מתחשבן סאס - ונראה כי הוא הראשון לעשות זאת - עם מה שהוא רואה כשנאתו המוסתרת של פרויד לגויים, שמעט ממנה מבצבץ במשפט מ"משה האיש ואמונת הייחוד" שצוטט לעיל. סאס משתמש בשוביניזם היהודי של פרויד כעילה לפסילת הפסיכואנליזה כולה כמדע יהודי, ממש כמתנגדיה האנטישמיים! עם זאת, יש לא מעט צדק בטענה שפרויד שיחק משחק כפול ביהדותו, דהיינו, החשיד באנטישמיות את מתנגדיו ונזף במתנגדים יהודיים לפסיכואנליזה (קארל קראוס, תיאודור לסינג) כבוגדים בבן - עמם הנרדף, ובה - בעת התרברב לפני תלמידו הכומר אוסקר פפיסטר כי רק יהודי אתאיסט יכול היה לגלות את הפסיכואנליזה.

הפסיכואנליזה, מצדה, לא היססה מלהפוך את האנטישמיות למושא חשוב למחקר. כבר פרויד מנה כמה מניעים לא - מודעים ביסוד שנאת היהודים (כמו פחד הסירוס ושנאת הנוצרי לדתו שלו). הערות אלה היוו לימים בסיס למחקר הפסיכואנליטי המודרני המנסה להבין את כל צורות שנאת - הזר והפנאטיות כמנגנוני הגנה קולקטיביים מפני תכנים אישיים מודחקים. באווירה האינטרוספקטיבית הרווחת בחברה המודרנית, רדוקציה גלויה זו של טענות פוליטיות אל הפתולוגיה האישית, המוצנעת, מהווה כלי יעיל בפירוקן של אידיאולוגיות אלימות מנשקן.

ג. יהודים בתנועה הפסיכואנליטית

גאוותו היהודית של פרויד השפיעה על מרבית תלמידיו הישירים וכמה מהם (קארל אברהם, הנס זאקס, ובעיקר תיאודור רייק) תרמו בכתביהם תרומה גדולה לקירוב מושגים יהודיים (ברכת כוהנים, כל נדרי, התפילין וכיו"ב) לקהל הקוראים הבינלאומי. מבני הדור השני של הפסיכואנליטיקאים, התבלט אריך פרום בגישתו החיובית ליהדות. פרום, קומוניסט בצעירותו, התקרב מחדש ליהדות בהיותו בארה"ב ואימץ אף הוא גרסה חילונית עקבית למסורת היהודית (בעיקר זו של הנביאים ושל חז"ל), שבה ראה את מבשרת הפלורליזם וההומניזם. בכתבי - העת הפסיכואנליטיים בולט עד היום מספרם של המאמרים שבהם נוטל על עצמו מחבר (בדרך - כלל יהודי) להעביר תחת שבט הפסיכואנליזה מושג, טקס או אגדה יהודיים שריתקו את תשומת לבו. כך, ג'ויס סלוקוור, בתו של האנליטיקאי הנודע הארי סלוקוור, פרסמה מאמר על חוויותיה במהלך ה"שבעה" על מות אביה, וסילבאנו אריאטי, מגדולי חוקרי הסכיזופרניה, פרסם ספר על עקידת יצחק, כמו גם ספר על קהילתו שנספתה בשואה. ניצולי שואה כברונו בטלהיים וויקטור פראנקל פרסמו את זיכרונותיהם ובכך סייעו להתרחבות תודעת השואה בעולם, לצד מחקרים פסיכואנליטיים על הנאציזם והשואה.

בין ממשיכיו של פרויד בולטת התופעה שהרדיקאליים שביניהם, בין אלה שלבסוף פרשו מהפסיכואנליזה ובין אלה שתיקנו אותה מבפנים, היו אף הם ברובם יהודים. למעשה, ראוי גם אלפרד אדלר (1870 - 1937), יריבו האישי המר של פרויד, להימנות בין אבות הפסיכואנליזה, ולראייה החדירה של רעיונות אדלריאניים לזרם "הפסיכולוגיה של האני" ולזרם הניאו - פרוידיאני בארה"ב. אדלר כמעט ולא התעניין ביהדות, אבל גם באסכולה שלו בולטים היהודים (כמו רודולף דרייקורס). גם האסכולה של יונג ראויה להיקרא פסיכואנליטית מכמה בחינות, ולו רק משום שכמה מרעיונותיה חלחלו לאסכולת "יחסי האובייקט" בפסיכואנליזה. וגם כאן, לצד האנטישמיות הידועה של המייסד, בולט מקומם של היהודים בין ראשוני תלמידיו, כגון אניאלה יפה ואריך נוימן (שעלה לישראל). קרבה חלקית לפסיכואנליזה יש באסכולת הלוגותיראפיה של ויקטור פראנקל, פסיכיאטר יהודי מווינה שחי ופעל בארה"ב, שהיה כאמור ניצול שואה.

מבין ממשיכיו - מתקניו היהודיים של פרויד, בתו אנה פרויד (1895 - 1982) ויריבתה מלאני קליין (1882 - 1960) היו נאמנות לזהותן היהודית - חילונית. לקבוצה זו שייכים גם שאנדור פרנצי, שניסה לחולל בטיפול הפסיכואנליטי שינויים שהתקבלו רק אחרי מותו, ואוטו ראנק, שייסד לבסוף אסכולה נבדלת שלא הכתה שורש. הרדיקאלי שבין תלמידי פרויד, וילהלם רייך, ביקש לחבר את הפסיכואנליזה עם הקומוניזם, תוך הסתמכות על ספקולציות ביולוגיות וקוסמולוגיות פרועות, והשפיע רבות על עיצוב הדור הצעיר בשנות השישים הסוערות בארה"ב. הוא היה עוין ליהדות ולמיסטיקה, אבל תורתו לבשה ברבות הימים אופי מיסטי מובהק.

הפסיכואנליזה האמריקנית, שפרויד בז לה בשל נוקשותה המקצועית (האמריקנים היו בין המתנגדים החריפים לפתיחת המקצוע לאנשים שאינם פסיכיאטרים), החלה לפרוח עם בריחת רבים מממשיכיו המבטיחים ביותר של פרויד לארה"ב. קארן הורני, הלנה דויטש, תיאודור רייק, אריך פרום, אוטו פנישל, שאנדור ראדו, דוד ראפפורט ואחרים, שנקלטו באוניברסיטאות ומוסדות אמריקניים יוקרתיים, וממשיכיהם האמריקניים ג'ייקוב ארלוו וצ'ארלס ברנר, הפכו את הפסיכואנליזה ממקצוע רווחי גרידא לתיאוריה תוססת שהפרתה את החינוך, הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, ההיסטוריה וחקר הספרות. כיום, אוטו קרנברג, הפסיכואנליטיקאי הבולט ביותר כיום בארה"ב, הוא יהודי וכמוהו היה החדשן המבריק סטיבן מיטשל, ממייסדי הגישה האינטרסובייקטיבית, שנפטר בטרם - עת. כן מוביל תומס אוגדן בחדשנותו בטיפול הפסיכואנליטי בפסיכוזות.

קוריוז מוזר קשור בהיינץ קוהוט (1913 - 1981), יליד וינה שעבר לארה"ב, מייסד הזרם המהפכני של "העצמי" בפסיכואנליזה. הוא התכחש ליהדותו ולעתים אף ניסה ליצור את הרושם כי הוא ממוצא נוצרי. יש המקשרים זאת לעובדה שגם את זהותו המינית עטף בסודיות גמורה.

פרשה מאלפת, אם כי באופן שלילי, היא המקרה של ברונו בטלהיים, שנתפס כאחד ממייצגיה המובהקים ביותר של הפסיכואנליזה בארה"ב. הוא הרבה להסתמך על התנסותו במחנות הריכוז כדי לקדם את מסריו הקיצוניים, שנשמעו כקריקטורות הוליבודיות של הפסיכואנליזה, ועיקרם האשמה גורפת של ההורים בהפרעות הנפשיות של ילדיהם, ואפילו בהפרעות שכבר אז נחשדו כבעלות בסיס אורגאני כמו האוטיזם. העוינות כלפי ההורים בכתביו של בטלהיים הופיעה לא - אחד במקביל לאמירותיו הארסיות כלפי המורשת היהודית כולה, אמירות שניתן להגדירן ממש כאנטישמיות. אחרי מותו התברר כי לא זו בלבד שנהג להתעלל במטופליו, ושמחקריו התבססו על נתונים מומצאים, אלא שגם תעודותיו כפסיכואנליטיקאי היו מזויפות. בלי להיכנס לחקירה פסיכואנליטית בנבכי נפשו של בטלהיים, קריאתו הגורפת ליהודים להסתלק לחלוטין מיהדותם, כמוה כמיתולוגיה בדבר "האם המקפיאה" של האוטיסט, מלמדות עד כמה ניתן לעוות מסרים פסיכואנליטיים על ידי הצגתם הפשטנית.

בפסיכואנליזה הצרפתית, שבה האסכולה של ז'אק לאקאן דומיננטית, אין יהודים רבים, אולם לאור יחסו הכמעט פטישיסטי של לקאן כלפי כתבי פרויד לא ייפלא שרבים מהניתוחים שלו ושל ממשיכיו עוסקים בנושאים יהודיים כגון השופר. גם ז'אק דרידה, מראשוני הפוסטמודרניזם שהשפיע השפעה ניכרת על הפסיכואנליזה הלקאניאנית, היה יהודי.

בפסיכואנליזה בת ימינו, המתח בין ההיבט ההרמנויטי להיבט המדעי של התיאוריה הביא לשגשוגן של שתי מגמות מנוגדות, הפוסט - מודרניסטית מצד אחד והמחקרית - פיזיולוגית מצד שני. גם כאן, בתחום המרתק הקרוי נוירופסיכואנליזה, המשלב פסיכואנליזה עם חקר המוח, רב מספרם של החלוצים היהודים. אריק קנדל, הפסיכיאטר והנוירוביולוג חתן פרס נובל, ואוליבר סאקס, הנוירולוג הנודע, נחשבים למבשרי מדע זה, והישראלי יורם יובל נמנה כיום בין מעצביו.

את מספרם הגדול של היהודים בפסיכואנליזה יש לראות על רקע התופעה הכללית יותר של בולטותם בפסיכולוגיה. סקר של כתב - העת Review of General Psychology מ - 2002 מונה 38 יהודים בין מאה הפסיכולוגים הבולטים של המאה ה - 20.

ד. הפסיכואנליזה בישראל

פרויד תמך בציונות. הוא שימש, לצד איינשטיין, חבר הדירקטוריון הראשון של האוניברסיטה העברית וסירב לקבל תמלוגים על התרגום העברי ל"טוטם וטאבו". במקביל תבעה התרבות הישראלית המתחדשת חזקה עליו. אימוצו של פרויד בידי תנועת הפועלים עומד בניגוד בולט להתעלמות ואף לסלידה שחשו כלפיו גדולי מחקר היהדות של אותו דור כדוגמת מרטין בובר (1878 - 1965) וגרשום שלום (1897 - 1982), שלא להזכיר את שנאתו העזה של ישעיהו ליבוביץ' (1903 - 1994) לכל הקשור בפסיכואנליזה. העובדה שבימינו קיימת ספרות ישראלית עשירה של מחקרים ביהדות מנקודת ראות פסיכואנליטית מעידה על הזמן הרב שנדרש, הן למדעי הרוח השונים להתגבר על התנגדותם לפסיכואנליזה והן לפסיכואנליזה עצמה להתפתח ולהפוך לכלי מחקרי יעיל יותר.

המגזר הסוציאליסטי, לעומת זאת, אימץ את פרויד בחום. חיים וייצמן סיפר לארנסט ג'ונס, ה"אפוסטול" הבלתי - נלאה של פרויד (ודווקא הלא - יהודי היחיד בין חבורת המקורבים) על "המהגרים העניים המגיעים לפלשתינה מגליציה ללא כסות לגופם אך עם הקפיטל של מארקס בידם האחת ופשר החלומות של פרויד בידם השנייה". התנועה הפסיכואנליטית בווינה הושיטה לא אחת סיוע לתנועת "השומר" בארץ ישראל בהכשרה ובתרגום ספרים. השילוש של הרצל, מארקס ופרויד יצר ללא ספק תשתית אידיאולוגית עקיבה ומרשימה לחלוצים רבים, שביקשו לראות את שחרור עמם וארצם בתוך ההקשר הכולל של תנועות שחרור הלאום והיחיד מכבלים חיצוניים ופנימיים כאחד.

הפסיכואנליזה הישראלית נוסדה על ידי כמה מתלמידי פרויד שעלו ארצה ערב מלחמת העולם השנייה, ובראשם מקס אייטינגון ומשה וולף. המכון הפסיכואנליטי בירושלים (שבימים אלה קם לו אח צעיר בת"א) הוציא מתוכו ברבות השנים כמה תיאורטיקנים, כדוגמת פנחס נוי ועמנואל ברמן, בעלי שיעור קומה בינלאומי. יהודה פריד היה חלוץ ביישום רעיונות פסיכואנליטיים, לצד משנה חברתית רדיקאלית ולעתים "אנטי - פסיכיאטרית", בבתי - חולים קהילתיים. לצד התעסקותם הטבעית בטיפול בבעיות אופייניות לישראל כמו מלחמות, טרור ושסעים פנימיים, מגלים כמה אנליטיקאים ישראליים מעורבות גם בסוגיות חברתיות ואתיות קשות.

כתבי פרויד זוכים כיום לתרגומים חדשים רבים בעברית, המריקים את הגרמנית החיננית של המקור לעברית עכשווית, ועמם מתורגם חלק גדול מהקלאסיקה הפסיכואנליטית הישנה והחדשה. כתב - העת "שיחות" מפרסם עבודות ברמה שלא הייתה מביישת כתבי - עת בין - לאומיים.

בבתי - החולים הפסיכיאטריים הוותיקים בארץ עדיין ניכרת האוריינטציה הפסיכודינמית שראשיתה בימים שפסיכואנליטיקאים שעלו ממרכז אירופה עיצבו את הפסיכיאטריה בארץ ישראל. יש לקוות שהשינויים העוברים כיום על שירותי הבריאות, שבארה"ב כבר הביאו לדלדול הגישה הפסיכודינמית לטובת פסיכיאטריה תרופתית בעיקרה, לא יביאו לתופעה דומה בארץ.

ה. יסודות יהודיים בפסיכואנליזה והרלוואנטיות שלה לימינו

האם בבחינה אובייקטיבית של הפסיכואנליזה ניתן לזהות מאפיינים השייכים למסורת האינטלקטואלית היהודית? מחברים רבים, בעיקר מארה"ב, השיבו על כך בחיוב. הפסיכואנליטיקאים מורטימר אוסטוו והארולד בלום היו בין המובילים בהדגשת קווי הדמיון בין הפסיכואנליזה והמסורת היהודית, כמו גם אריך פרום בספרו החשוב "והייתם כאלוהים". דוד בקאן, בספר מרתק על ההקבלות בין החשיבה הקבלית והפסיכואנליטית, התאמץ להוכיח כי פרויד היה מושפע מה"זוהר. " ריצ'ארד רובנשטיין וסוזאן הנדלמן הצביעו, כל אחד על פי דרכו, על קווי דמיון מפתיעים בין הפסיכואנליזה לחשיבה המדרשית. דחיפה חדשה למגמה זו נתן חיים - יוסף ירושלמי בספרו משה של פרויד שם הוא מנסה, בטיעונים מקוריים מאוד ותוך אנאליזה של פרויד עצמו במיטב הפלפולים הפרוידיאניים, להראות ש"האיש משה ואמונת הייחוד" התכוון לבסס את המסורת האינטלקטואלית היהודית בנפרד מהאמונה. ירושלמי אף מתאמץ (בדוחק) לייחס לפרויד ידיעת עברית ויידיש.

ואמנם, כמה הקבלות בין הפסיכואנליזה למחשבה היהודית נראות כיותר ממקריות. כך, החירות הפרשנית המאפשרת ואף מחייבת לחדור מעבר למשמעות הגלויה אל משמעות נסתרת בלתי - צפויה ואפילו פרדוקסאלית, ידועה היטב מהשיח התלמודי. יתרה מזאת, העובדה שה"התנגדות" של המטופל לפירוש הפסיכואנליטי ואפילו למהלך ההבראה נתפסת בפסיכואנליזה כחלק חיוני מהטיפול, נשמעת דומה לחיוב של מוסד המחלוקת התלמודי. גם במה שאומרת התיאוריה הפסיכואנליטית על המתרחש בלא - מודע ניתן למצוא מבשרים רבים בתורת הנפש של המשנה, התלמוד והקבלה, ולראיה האגדות והאמרות הרבות מהתלמוד והזוהר הרואות ב"יצר הרע" שותף הכרחי וקונסטרוקטיבי בחיי היום - יום ואפילו לאורח - החיים הדתי עצמו. קו משותף משעשע לשתי המסורות ניתן למצוא בדרך בה מטפלת הפסיכואנליזה במייסדיה, כי ההשוואה בין הממסד הפסיכואנליטי לכנסייה, החביבה כל כך על מתנגדי הפסיכואנליזה, נכשלת כאן כישלון חרוץ. הניתוחים האנאליטיים המבוצעים post mortem בפרויד ובחלוצי האסכולות הפסיכואנליטיות השונות - ניתוחים שבכל תחום - דעת אחר היו נתפסים כרכילות זולה הפוגעת בזכר המייסדים - נחשבים על פי ההיגיון הפסיכואנליטי כחלק חיוני מהתפתחות התחום, ממש כפי שהאנליטיקאי עצמו חייב לעבור אנליזה כחלק מהכשרתו. הדבר מזכיר את חכמי התלמוד, שלא רק סיפרו אגדות אלא נעשו הם עצמם אחרי מותם חומר לאגדות שסופרו בפי ממשיכיהם. שרשרת אגדות זו, למרבה העניין, מתארת לא - מעט כישלונות, מעידות ואפילו חטאים חמורים בהם נכשלו גדולי התנאים והאמוראים, כמעין אזהרה לדורות הבאים מפני זחיחות - הדעת המוסרית העלולה לבוא יחד עם גדולה אינטלקטואלית. יחס דיאלקטי זה כלפי הסמכות עבר למעשה מיסוד בנורמות ההתנהגות שבין התלמיד למורה: "אפילו האב ובנו, הרב ותלמידו, שעוסקין בתורה בשער אחד, נעשים אויבים זה לזה, ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה לזה". תפיסת המרד האדיפאלי כשלב חיוני בהתפתחות הידע מזכירה לא במעט את מה שמצופה מהתלמיד / מטופל לחוש כלפי המורה / מטפל במהלך ה"העברה" הטיפולית (ובנקודה זו צודקת הגישה הלאקאניאנית שאינה מבדילה בין הטיפול להכשרה הפסיכואנליטית).

יש המצביעים על ריבוי האסכולות והמחלוקות בפסיכואנליזה כעוד מאפיין יהודי שלה. חרף העוקצנות שבהבחנה זו, ראוי אולי לאמצה. לא זו בלבד שתרבות השיח הפסיכואנליטית כיום מעודדת פלורליזם רעיוני, אלא שעדים אנו לחזרה של זרמים פורשים אל הזרם המרכזי ואינטגרציה רעיונית ביניהם. לא קשה למצוא בניתוב זה של שאיפת - המדנים אל אפיקים יצירתיים הד לאמרה התלמודית "אלו ואלו דברי אלוהים חיים".

גם מתנגדיה של הפסיכואנליזה יכולים להתגדר בבקעה זו של המשותף לה ולמסורת היהודית. כשם שהיהדות והציונות מצאו עצמן לא - אחת, כשניתן בידן כוח ללא ביקורת, נעשות לאידיאולוגיות דכאניות, רובצת חטאת זו גם לפתחה של הפסיכואנליזה כשהיא חוברת לממסד רפואי אטום או לאקדמיה כוחנית.

במובן זה, דווקא אחרי קריסת החזון הקומוניסטי עם חלומותיו המגלומאניים, ראוי להזכיר כי הפסיכואנליזה טומנת אף היא בחובה - לטוב ולרע - רעיונות משיחיים. מן הנמנע לעסוק באנלוגיות בין נפש היחיד ונפש החברה מבלי להסיק כי גם תהליכים תרפויטיים יכולים להיות מועתקים, בשינויים המתבקשים, מהתחום הראשון אל השני. במילים אחרות, אין זה יותר מדי לקוות כי ככל שהחשיבה הפסיכואנליטית תמשיך לחלחל אל כל מגזרי החברה, תצליח התובנה הבאה אתה לפרק ולנטרל מחלות ציבוריות כגזענות, פנאטיות וטוטליטאריות. אחרי הכל, קיים יחס הפוך, שבבוא היום ניתן יהיה לתת לו אף ביטוי כמותי, בין חופש המידע והביטוי הקיימים בחברה, לבין לוחמנותה, עריצותה ושנאת - הזר שבה. ניתן לפיכך לראות בדמוקרטיזציה של חברה כמעין אנליזה ציבורית, והיא ערובה לירידת לוחמנותה של אותה חברה ממש כשם שתובנה היא תנאי לנורמאליות של היחיד. בכך ראויה הפסיכואנליזה לתפוס את מקומה בין תנועות השחרור הגדולות של העת החדשה.

מקורות:

גיי, פ. פרויד: פרשת חיים לזמננו. תל - אביב: דביר, 1993.

סימון, ע. א. פרויד היהודי. מתוך: האם עוד יהודים אנחנו? תל - אביב: פועלים.

פרום, א. והייתם כאלוהים: פירוש רדיקאלי למקרא ולמסורת הבתר - מקראית. ירושלים: א. רובינשטיין, 1975.

גלוזמן, מ. (עורך אורח) פסיכואנליזה, יהדות, ציונות. קובץ מיוחד. זמנים, 88, 2004.

הטב, י. (עורך) פסיכואנליזה: הלכה ומעשה. תל - אביב: דיונון, 2003.
מטופל דחף מיני זיכרונות משיח הנאה מינית שותפות משבר בגידה סמכות מיסטיקנים ביקורתיות פסיכולוגיה אנליטי דת דתות הנפש יהדות יהודי יהודים מיהו יהודי נפש פסיכואנליזה תנועה
להיות שלם עם עצמך, דימוי עצמי, להיות כמו כולם, לאהוב את עצמך, דימוי סביבתי, ביטחון עצמי, לשנוא את עצמך, להתרגש בחיים, ליהנות בחיים, להיות מאושר, איך להיות שמח? מה חושבים עליך?
להיות שלם עם עצמך, דימוי עצמי, להיות כמו כולם, לאהוב את עצמך, דימוי סביבתי, ביטחון עצמי, לשנוא את עצמך, להתרגש בחיים, ליהנות בחיים, להיות מאושר, איך להיות שמח? מה חושבים עליך?
...לאהוב את עצמך, דימוי סביבתי, ביטחון עצמי, לשנוא את עצמך, להתרגש בחיים, ליהנות בחיים, להיות מאושר, איך להיות שמח? מה חושבים עליך? מה המשמעות של שלמות עצמית ומדוע זה חשוב? ההרצאה עוסקת בנושאים של שלמות עצמית, דימוי עצמי, ביטחון עצמי, השפעת הסביבה והחשיבות של לאהוב את עצמך. אליעד מציין ששלמות עצמית היא יכולת לקבל את עצמך כפי שאתה, ללא תלות בחוויות החיצוניות או איך אחרים רואים אותך. הוא מציין שלפעמים אנחנו מצפים מהחיים או מהסביבה שיתאימו את עצמם לרצונות שלנו, אך חשוב להבין שאין שלמות עצמית אם אנו תל...
האם אתה באמת קיים? כיצד תדע?
...לעצמם, שאני חושב, משמע אני קיים. והם חושבים שהם באמת מטילים בספק את קיומם, ושקיומם, מוכח מכך שהם חושבים. והטועים האלו לא מבינים, שאם הם באמת היו מטילים בספק את קיומם, הרי שבכך בעצם הם מטילים בספק, גם את קיום מחשבתם. כי אם אין אני, אז גם אין אני חושב. וכאשר יש ספק אמיתי לגבי הקיום של האני, הרי שיש ספק אמיתי גם לגבי הקיום של האני החושב. וממילא זה אומר, שאם אני לא קיים, אז אני גם לא חושב. והשאלה האם אני קיים, היא בעצם כוללת בתוכה את השאלה, האם אני קיים ואחכ גם חושב ומרגיש וכולי, או שמא אני לא קיים...
אימון לזוגיות, לחץ מזוגיות, לחץ בקשר זוגי, חששות בזוגיות, האם בן הזוג שלי מתאים לי? איך לדעת אם מישהו מתאים לי? חוששת מזוגיות, מפחדת מזוגיות, קושי להתחיל זוגיות, מציאת זוגיות, חשדות בזוגיות
אימון לזוגיות, לחץ מזוגיות, לחץ בקשר זוגי, חששות בזוגיות, האם בן הזוג שלי מתאים לי? איך לדעת אם מישהו מתאים לי? חוששת מזוגיות, מפחדת מזוגיות, קושי להתחיל זוגיות, מציאת זוגיות, חשדות בזוגיות
...בזוגיות, האם בן הזוג שלי מתאים לי? איך לדעת אם מישהו מתאים לי? חוששת מזוגיות, מפחדת מזוגיות, קושי להתחיל זוגיות, מציאת זוגיות, חשדות בזוגיות מהם הדרכים להתמודד עם פחדים ומחשבות מלחיצות בזוגיות? בהרצאה, אליעד כהן מדבר על הדרך בה אפשר להתמודד עם פחדים וחששות המתרקמים בתוך קשר זוגי. הוא מציע גישה פשוטה אך אפקטיבית כדי להבין את הפחדים שלנו ולמצוא דרכים להפחית את הלחץ שגורמים לנו המחשבות. הגישה המרכזית היא להפוך את הסיטואציות המלחיצות לשאלות ברורות ולבדוק מה אנו רוצים באמת, ומה לא מתאים לנו בזוגיות....
שלמות ואיזון רגשי, בינוניות או פרפקציוניזם, להתפשר או להתעקש, איך להיות מאוזן רגשית? איך לזכור שהכל מושלם תמיד? איך לשמור על מצב רוח יציב? המרדף אחרי השלמות, פרפקציוניזם, רוצה שיהיה מושלם, לא חייב שיהיה מושלם, להיות בינוני
שלמות ואיזון רגשי, בינוניות או פרפקציוניזם, להתפשר או להתעקש, איך להיות מאוזן רגשית? איך לזכור שהכל מושלם תמיד? איך לשמור על מצב רוח יציב? המרדף אחרי השלמות, פרפקציוניזם, רוצה שיהיה מושלם, לא חייב שיהיה מושלם, להיות בינוני
...או להתעקש, איך להיות מאוזן רגשית? איך לזכור שהכל מושלם תמיד? איך לשמור על מצב רוח יציב? המרדף אחרי השלמות, פרפקציוניזם, רוצה שיהיה מושלם, לא חייב שיהיה מושלם, להיות בינוני איך לשמור על איזון רגשי ולמה לא תמיד כדאי להתעקש על שלמות? אליעד כהן מסביר שהרצון של האדם להרגיש טוב ולא רע הוא טבעי ונורמלי, אך הוא טומן בחובו סכנה. הסכנה מתבטאת בכך שככל שהאדם מתעקש יותר להרגיש טוב ומאמין יותר שיש דברים שטובים ודברים שרעים, הוא מגדיל את הסיכוי שלו לחוות תנודות רגשיות חזקות - רגעים של אושר קיצוני לצד רגעים ש
זוגיות / אהבה / מערכת יחסים זוגית - האם בן זוגך מתאים לך? האם הזוגיות שלך טובה?
...יחסים זוגית - האם בן זוגך מתאים לך? האם הזוגיות שלך טובה? אחת מהשאלות הנפוצות ביותר היא, האם בן הזוג שלי מתאים לי? כיצד ניתן לדעת? תשובה: לכל מערכת יחסים זוגית יש את המטרה שלה. הדרך היחידה לדעת האם בן הזוג שלך מתאים לך, היא על ידי שהאדם יושב עם עצמו ומגדיר לעצמו מהי התכלית שלשמה הוא רוצה את הקשר הזוגי. על האדם לדעת בצורה ברורה אל מול עצמו, מהי התכלית האמיתית שלשמה הוא מחפש קשר זוגי. רק אחרי שהתכלית של האדם ברורה לעצמו, רק אז הוא מסוגל לבדוק האם בן הזוג שלו מתאים לו. אחרי שהמטרה והתכלית של הקשר הזוגי...
אתגרים / יצירתיות / אומץ - כיצד לראות אתגרים כהזדמנות להצלחה?
...אתגרים כהזדמנות להצלחה? אתגרים. אתגר = קושי שאיתו מתמודד האדם. אתגרים מאפשרים לאדם להכיר את עצמו. אתגרים דוחפים את האדם להכיר את יכולותיו האמיתיות. אתגרים דוחפים את האדם ליצירתיות. אתגרים גורמים לאדם לגלות את פוטנציאל האפשרויות שגלום במציאות. על האדם לדעת לא לפחד מאתגרים. האתגרים דוחפים את האדם קדימה אל הטוב ביותר שהוא יכול לחוות. התמודדות עם אתגרים דורשת מהאדם אומץ. התמודדות עם אתגרים יכולה להיות מפחידה. האתגר הגדול בהתמודדות עם אתגרים, הוא ההתמודדות של האדם מול עצמו ברמה הרגשית. עיקר הקשיים בהתמודדות...
פחד מתחושה רעה ללא סיבה, חרדה כללית, פחד מסבל נצחי, פחד מגיהנום, פחד להרגיש רע בלי סיבה, פחד לסבול לנצח, פחד מחוסר אונים, פחד מרגש רע בלי סיבה, לכל רע יש סיבה, להטיל ספק ברצון להרגיש טוב, לא לפחד להרגיש רע
פחד מתחושה רעה ללא סיבה, חרדה כללית, פחד מסבל נצחי, פחד מגיהנום, פחד להרגיש רע בלי סיבה, פחד לסבול לנצח, פחד מחוסר אונים, פחד מרגש רע בלי סיבה, לכל רע יש סיבה, להטיל ספק ברצון להרגיש טוב, לא לפחד להרגיש רע
...ללא סיבה, חרדה כללית, פחד מסבל נצחי, פחד מגיהנום, פחד להרגיש רע בלי סיבה, פחד לסבול לנצח, פחד מחוסר אונים, פחד מרגש רע בלי סיבה, לכל רע יש סיבה, להטיל ספק ברצון להרגיש טוב, לא לפחד להרגיש רע איך להתמודד עם הפחד להרגיש רע בלי סיבה וללא פתרון? אנשים רבים חווים פחד כללי ועמוק מפני האפשרות שיום אחד ימצאו את עצמם במצב שבו הם חשים תחושה רעה או סבל מבלי יכולת לפתור זאת. בניגוד לפחדים קונקרטיים ומוחשיים, כמו פחד ממחלה, תאונה או אובדן, הפחד הזה מתמקד בחשש מפני תחושה שלילית מופשטת שאין לה הסבר ברור או פתרון...
מערכות יחסים הרסניות, מערכות יחסים במשפחה, מערכות יחסים מתעללות, מערכות יחסים בעבודה, השתקפות עצמית, מערכת יחסים רעילה, מערכת יחסים אלימה, מערכת יחסים לא בריאה, לא אוהבים אותי, לא מכבדים אותי, לא מעריכים אותי, מערכת יחסים במשבר
מערכות יחסים הרסניות, מערכות יחסים במשפחה, מערכות יחסים מתעללות, מערכות יחסים בעבודה, השתקפות עצמית, מערכת יחסים רעילה, מערכת יחסים אלימה, מערכת יחסים לא בריאה, לא אוהבים אותי, לא מכבדים אותי, לא מעריכים אותי, מערכת יחסים במשבר
...מערכות יחסים במשפחה, מערכות יחסים מתעללות, מערכות יחסים בעבודה, השתקפות עצמית, מערכת יחסים רעילה, מערכת יחסים אלימה, מערכת יחסים לא בריאה, לא אוהבים אותי, לא מכבדים אותי, לא מעריכים אותי, מערכת יחסים במשבר למה מערכות היחסים שלי לא עובדות? הרבה אנשים סובלים מקשיים וממערכות יחסים הרסניות בכל תחומי החיים: בזוגיות, במשפחה, בעבודה, עם ההורים, הילדים, המעסיק או אפילו השכנים. נקודה מרכזית שאליעד מדגיש היא שבמקום להתמקד בקשיים מול האנשים שסביבנו, עדיף לבחון את מערכת היחסים שיש לנו עם עצמנו. למעשה, הבעיות...
משמעות - מהי המשמעות של חיפוש המשמעות? איך למצוא משמעות?
...משמעות? האדם מחפש משמעות, משמעות לחייו משמעות למעשיו וכולי. והשאלה היא, מהי המהות של חיפוש המשמעות הזו? ואיך באמת ניתן למצוא משמעות אמיתית לחיים? תשובה: כדי לגלות למה האדם מחפש משמעות, לשם כך צריך לנסות להבין, מה נותנת המשמעות לאדם. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי כאשר האדם מבין את המשמעות שיש לחייו ולמעשיו, הרי שהוא מרגיש טוב יותר. וגם אפילו כאשר האדם סובל, אם יש לכך משמעות כלשהי, הדבר הזה גורם לו להרגיש טוב יותר, מאשר אילו הוא היה סובל בלי להבין את המשמעות של זה. נמצא אם כן, כי המשמעות גורמת לאדם...
האם יש שכר ועונש? למה קורים דברים רעים? מכל דבר אפשר ללמוד, באנו לעולם כדי לתקן, למה באנו לעולם? גלגולי נשמות, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, מידה כנגד מידה, תורת הגמול, השגחה פרטית
האם יש שכר ועונש? למה קורים דברים רעים? מכל דבר אפשר ללמוד, באנו לעולם כדי לתקן, למה באנו לעולם? גלגולי נשמות, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, מידה כנגד מידה, תורת הגמול, השגחה פרטית
...מכל דבר אפשר ללמוד, באנו לעולם כדי לתקן, למה באנו לעולם? גלגולי נשמות, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, מידה כנגד מידה, תורת הגמול, השגחה פרטית האם יש באמת שכר ועונש בעולם? אליעד כהן מתייחס בהרצאה לשאלה, האם קיימים באמת שכר ועונש, ומדוע קורים דברים רעים או טובים לבני אדם בעולם. השאלה המרכזית שעולה היא האם האדם נענש על מעשיו, והאם המציאות אכן מתנהלת לפי מידה כנגד מידה, כלומר, האם כשבן אדם עושה משהו רע, הוא מקבל עונש, וכשהוא עושה משהו טוב, הוא מקבל שכר. אליעד מציג שתי תפיסות שונות בנושא זה: התפיסה הראשונה...
בודהיזם - הברהמין
...הברהמין Brhmanavagga 383 התאמץ וחתוך את הזרם ברהמין, עזוב את תשוקות החושים. לאחר שתדע את חדלון כל הדברים המותנים ברהמין, תדע את הבלתי נוצר. 384 כאשר בשתי דרכים הברהמין מגיע אל הגדה שמעבר אז כל זיהומיו של היודע נושרים. 385 מי שאין עבורו הגדה הזו ולא הגדה שמעבר וגם לא שתיהן - זו ושמעבר חסר דאגות וחסר זיהומים - אותו אני מכנה ברהמין. 386 מי שיושב ומתרגל שעבודתו הושלמה והוא חופשי מזיהומים שהגיע למטרה הנעלה ביותר - אותו אני מכנה ברהמין. 387 השמש זוהרת ביום הירח זוהר בלילה הלוחם זוהר בשריונו הברהמין זוהר...
איך להצליח ולהגשים כל רצון בצורה אוטומטית?
...אוטומטית? דע כי זה אפשרי לגרום לעצמך להצליח בצורה אוטומטית. באפשרותך לגרום לעצמך להשיג את כל רצונותיך בלי להתאמץ ולהביא על עצמך הצלחה אוטומטית. כיצד? על ידי דביקות בכוח הרצון. כל דבר שטכנית ותיאורטית אתה יכול להשיג אותו, אם תתמיד בלרצות להשיג אותו, אתה תשיג אותו. החיים שלך יתאימו את עצמם לרצון שלך. תחזק את כוח הרצון שלך, תחרוט במחשבה שלך שאתה מאוד רוצה להשיג את הדבר, תן לדברים לקרות מעצמם, אל תתעקש, רק תתמיד בלרצות. תתפלא לראות שהכל יסתדר מעצמו (בהנחה שהרצון ריאלי). החל מהיום, תתחיל לתת מקום של...
הצלחה בחיים - לחיות מבפנים לבחוץ - נתיב של הצלחה בחיים
...מבפנים לבחוץ - נתיב של הצלחה בחיים זו אולי לא הדרך היחידה לחיות את החיים, אך זהו בהחלט נתיב משותף או דרך חיים מסוימת של קומץ אנשים שנראה שגילו איזושהי נוסחה סודית עתיקת יומין. הנוסחה לחיים של הצלחה או במילים אחרות: נתיב של הצלחה בחיים. שימו לב, לא אמרתי נתיב אל הצלחה בחיים, אלא נתיב של הצלחה בחיים. הצלחה בחיים היא לא מקום שמגיעים אליו, אלא נתיב שהולכים בו. כשאתם אומרים הצלחה בחיים, אני מניח שאתם לא מתכוונים לחוויה חד פעמית. אני מאמין שאתם רוצים לחוות הצלחה בחיים כל הזמן. אז הרשו לי להציע לכם נתיב...
אושר - מנסה אך לא יוצא - מה לעשות?
...יוצא - מה לעשות? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על אושר - מנסה אך לא יוצא - מה לעשות?. הפעם אענה על שאלה בנושא האושר, אדם שואל, אני מנסה להיות מאושר, ולא מצליח, אני הולך לסדנאות, חושב חיובי, קורא ספרים, ועושה הכל להיות מאושר וזה לא זה, אני עדיין לא מאושר, מה עושים? התשובה היא חד משמעית שאינה משתמעת לשתי פנים, האדם לא באמת רוצה להיות מאושר. לדוגמה, מישהו הכעיס את האדם בעבודה או ברחוב, לרוב האדם יכעס, אבל נניח שהפעם לא כעס, אך האם האדם מרוצה באותה המידה, שלא היו מכעיסים אותו כאילו...
תקשור - חוויותיי כמתקשרת
...כמתקשרת כאשר אני יושבת כדי לתאר את חוויותיי כמתקשרת עלי לספר לכם ראשית איך התחלתי בעצם לתקשר, או יותר נכון, איך ידעתי שאני אכן מתקשרת. מאז ומתמיד הייתה לי נטייה לעולם הרוח, אולי בגלל שכתינוקת הייתי חולה מאוד. הייתה לי דלקת מוח קשה, אשר בגללה איבדתי לחלוטין את הקשר שלי עם העולם החיצון. בגיל תשעה חודשים בו התינוק גדל, מגיב לסביבתו, ומתחיל לנוע במרחב בדרך זו או אחרת, אני הייתי במצב של חוסר אונים לחלוטין. איבדתי לאט לאט את הקשר עם העולם החיצון. לא היכרתי אפילו את בני משפחתי. למרות שאף רופא לא ניבא לי...
בית הכלא השמור ביותר בעולם - מהו ואיך לצאת ממנו?
...לצאת ממנו? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על בית הכלא השמור ביותר בעולם - מהו ואיך לצאת ממנו?. בית הכלא השמור בעולם שאין שום אפשרות בעולם לצאת ממנו, ובית הכלא הזה הוא הרצון העצמי של האדם. הרצון של האדם, זה שהאדם רוצה דברים זה הכלא הגדול בעולם. וזה בית הכלא השמור בעולם כי אי אפשר לצאת ממנו. המהות של כלא - מקום מוגבל - מקום שמחליטים לך, נותנים לך לעסוק עבודות פרך. מענים אותך ולא משלמים לך אם זה אכזרי יותר. בית הכלא זה הרצון העצמי של האדם, מאמלל אותו. הרצון העצמי מגביל את הטוב של האדם...
שיטת VBA לטיפול בילדים אוטיסטים
...בילדים אוטיסטים VBA היא שיטה אפקטיבית ונעימה לטיפול בילדים אוטיסטים, ילדים עם קשיים שפתיים או איחור התפתחותי. שיטה זו פותחה עי דר מארק סונדבארג מארהב והיא נשענת על תוצאות מחקריו של ב. פ. סקינר לגבי שפה והתנהגות. מטפל VBA מיומן מתכנן ומבצע התערבות מוקדמת (ניתן ורצוי להתחיל טיפול בגיל מוקדם) בילד עם אוטיזם בכדי ללמד ולהשיג יכולות תקשורת. תכנית טיפול VBA מתרכזת ברכישת שפה ואבני דרך התפתחותיות של הילדות. אנו שואפים לרכישת שפה תקשורתית ולא דיבור פונקציונאלי בלבד. דוגמה לדיבור פונקציונאלי - תן לי, זוז...
אותיות - סוד האותיות / צירופי אותיות - סוד כוח (28) האותיות - חלק 14
...סוד האותיות / צירופי אותיות - סוד כוח (28) האותיות - חלק 14 כ - מה סודך? האות כ האות ה - 11 רומזת לכף יד, לעשייה, וצורתה צורת כף יד קעורה. כאילו רואים את קוי המתאר של כף היד את האצבע והבוהן יחד. היא רומזת גם למקום שהוא מכוסה. היא רומזת לחיבור של המחשבה והחכמה אל צד המעשה. אפשר לראות את האות: כ כחיבור של 2 ידיים של י ועוד י אז נוצרה הבריכה של השפע, ונוצרה האות כ. אכן האות יוד ערכה 20 בדיוק כמו האות כ הנה המחשבה יוצאת אל הפועל. הכף היא גם הרחבה של האות: ב המסמלת: ברכה והברכה היא במעשי הידיים כפי שנאמר:...
למה זה טיפשי וחסר שכל לחפש כבוד והאם אתה כזה?
...זה טיפשי וחסר שכל לחפש כבוד והאם אתה כזה? מי שמחפש כבוד הוא טיפש. ככל שלאדם יש פחות שכל ככה צריך לכבד אותו יותר, כי ככל שיש לו פחות שכל ככה הוא רוצה יותר שיכבדו אותו. כמו שאנו רואים בחוש שילדים נפגעים ומתביישים מהר יותר, רבים יותר על זה שפגעו בכבודם, על זה שמישהו עשה להם פרצוף, תנועה מגונה או כל כיוב. כי בגלל שיש להם פחות שכל לכן הם רוצים יותר כבוד. ככל שיש לך יותר שכל כך אתה רוצה פחות כבוד וכך אתה מתבייש פחות. למה? כי לחפש כבוד זה משהו לא הגיוני. למה? כי אין בו שום תועלת ממשית. ילד קטן טועה ורואה...
שלומי יכול להיות בכל רגע - מדהים, בסדר, או על הפנים
...מדהים, בסדר, או על הפנים . אין אמת. יש בחירה של נקודת התייחסות. אני בוחרת במדהים ספירלת החיים מטפסת תמיד כלפי מעלה, יש בה אזורים נמוכים, של איסוף כוחות ותנופה, ויש את הגבוהים, של הגשמה והצלחה. אפשר לבחור לחיות את החיים תוך שאיפה לאזורים הנמוכים, או לאלה הגבוהים, זה לגמרי תלוי בנו. מישהי שאלה אותי השבוע איך זה שאני תמיד כל כך שמחה. עניתי לה שאני לא באמת תמיד כך, אבל לרוב כן. אני מעדיפה להגדיר את נקודת ההתייחסות שלי לחיים מהקו העליון שלהם, מנקודת הגובה. להגדיר את עצמי כאישה מאושרת. גם לי יש זמני נפילה...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על פסיכואנליזה לקאניאנית
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: פסיכואנליזה לקאניאנית, דיכאון? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: פסיכואנליזה לקאניאנית, איך להעריך את עצמך? איך להיגמל מהימורים? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי? איך להעביר ביקורת בונה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למצוא זוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך להאמין בעצמך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור אהבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיות מאושר ושמח? איך לשתול מחשבות? איך להשיג ביטחון עצמי ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מי ברא את אלוהים? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה המשמעות של החיים? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים? איך להיות מאושר? למה העולם קיים? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם יש הבדל בין חלום למציאות? בשביל מה לחיות? האם הכל אפשרי? למה יש רע וסבל בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם אפשר לדעת הכל? האם יש או אין אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
לחץ בעבודה מאמץ במתיחה לנתח דברים תחושה של תקיעות אהבה ומיניות לגרום לבן לאהוב אותי לטפל בפחד קשה בחורה עם חרדה חברתית אהבה עצמית בזוגיות חסר ביטחון עצמי פחד לקבל אהבה רגש אהבה אושר של בעלי חיים סבל מאושר חסרונות צפייה בסרטי סקס סקס בדייט הראשון קושי לקבל החלטה ההחלטה הכי טובה התמודדות עם המציאות להתמודד עם כל בעיה רע להצליח בחיים להצליח להיזכר באיזה סדר לעשות איתור צרכים של הלקוח? זיהוי צרכי לקוח לגדל ילדים בריאים נפשית התמודדות עם ילדים רצון רוחני תלות במורה הרוחני השכל של הפרעות הנפש מה ההבדלים שבין אוטיזם לעומת פיגור? חזרתי לאקס איך לדעת למה היא לא רוצה אותי? אימונים לכשל שרירי לעלות מסת שריר הוכחות שאלוהים קיים למה לא להאמין לאלוהים? הדרך אל ההארה הרוחנית הארה מושלמת להיות אלוהים שקרי להיות אלוהים עצמו האם קיים כסף קל? להרוויח כסף ממוזיקה הסוד של תכלית החיים מטרת החיים של מטרת החיים הנאה בסקס ליצור מוניטין חיובי באינטרנט ביטול הבחירה החופשית להשפיע על רובוט העולם כל הזמן חוקי הפיזיקה בזמן המפץ הגדול עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן לחיים, מאמן זוגי, מאמן רוחני בתחום פסיכואנליזה לקאניאנית - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1875 שניות - עכשיו 14_11_2025 השעה 08:40:33 - wesi4