ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ספק ✔תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 5 ✔* תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 4. מסורת אבותינו בידינו!... - ידע...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 5
* תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 4.

מסורת אבותינו בידינו!!! לנוער ולכל מי שמעוניין.

גם בקרב עדת יהודי תימן הידועה בדקדוקה, שרבים מנסים ללמוד ממקור זה, עדיין נותרו בקעות שראויות להיגדר ולא להשאירן פרוצות, ובמיוחד שלפנינו חלק מהילדים הנערים שרמת ההיגוי שלהם הולכת ומשתבשת מול עינינו.

כמה וכמה פעמים נסינו: לשרש בפיוט "לכה דודי..."את ההיגוי של המילה "הַמְיֻחָד" שיש לקראו "המִיוחד" (בחיריק חטוף, ולא! בפתח חטוף - המֲיוחד) כדין כל שוא נע שבא לפני האות "י" שהוגים אותו כחיריק חטוף.

א

אנא שימו לב! הכללים דלעיל נכונים גם לתרג'ום.

למתרגמים: כדי שלא יהיה בלבול מהו שו"א נח ומה הוא שו"א נע, שימו לב שבתאג' "תורה קדומה" מחקו, העלימו את השו"א נח לגמרי וכל שו"א שנמצא בתרג'ום בתאג' הנז' הוא שו"א נע

"לא - לו"

קיימת בעיה בהבחנה בהגיית המילים בין "לו" ובין "לא", ובמיוחד בקרי וכתיב.

כגון: "הוא א - להים הוא עשנו ולו (כתיב: "ולא") אנחנו" או: "אשר לו (כתיב: "לא") כרעיים ממעל לרגליו.." (ויקרא י"א, כ"א) או: "שחת לו לא בניו מומם" (פרשת האזינו)

התימנים המקפידים, מבחינים בין שתי המילים הללו בצורה זו:

המילה "לא" נקראת קצר ביותר (חד וחלק!)

והמילה "לו" נקראת במתינות.. ב"אריכות"..

מסורת זו מומלצת להיות מאומצת ע"י כל אלה שאינם מבחינים בין "לו" ובין "לא"

ובמיוחד בפסוקים שהכתיב וה"קרי" אינם זהים במקומות דלהלן: שה"כתיב" נכתב "לא" ויש לקראו "לו"

בשמות כ"א, ט: נכתב בתורה" אשר לא יעדה והפדה..."ויש לקרוא זאת ?"אשר לו יעדה והפדה"

מצאנו גם בישעיה (ס"א, ט) כתוב: "בכל צרתם לא צר..."ויש לקרוא בכל צרתם לו צר..."

גם בתהילים ק' ב"מזמור לתודה" הנאמר מידי בוקר חוץ משבתות (ולפי דעות מסוימות גם לא בחגים, ער"פ ועריה"כ) כך כתוב בפרק: "דעו... הוא עשנו ולא אנחנו..."ויש לקרוא "הוא עשנו ולו אנחנו"

לדוגמאות דלעיל יש גם דרשות מעניינות.

כיצד נבחין בהיגוי בין ה"כתיב" - לא ובין מה שבאמת צריך להגות..."לו"???

אם אפשר ליצור הבחנה, למה להתעלם?! תמיהה זו נכונה גם לעניינים הבאים.

הערה:

כדי לשבר את האוזן, שיש להבחין בהיגוי... תנסו לדבר לפני דובר אנגלית

ותבטאו את שתי המילים הבאות באותה צורה "SHIP או SHEEP, (תהיו במבוכה)

דוגמה אחרת: האם לא תבחינו בין HOP= "לקפוץ" לבין HOPE= "תקוה"

ואם "שם" נקפיד להגות נכון... מה עם שפת הקודש שלנו?

"אַל" (מילת שלילה) או "אֶל"

כיצד יהודי יוצא תימן יהגה ויבחין בהבדל שביניהם? הרי הסגול נהגה "כמעט" כפת"ח? יש להם על מה לסמוך, כי הרי גם רש"י קרא לסגו"ל "פתח - קטן" והתימנים יקראו לו: "פתח - סגול", אלא יש להבחין ב"אַל" יהיה "חד וחלק" ורמז לזה: לשון אזהרה, ואילו "אֶל" יהגה אותו בהרחבה ובאריכות קלה של חלקי שניה... ("ולמבחינים כן תהי תקווה")

יתר עדות קודש בעם ישראל כיצד יבחינו בין:

"אֵ - ל" או "אֶל"

"אֵ - ל" (אחד משמותיו של הבורא) ובין "אֶל" (מילת כיוון)... לכאורה ההגיה תהיה זהה?! גם כאן נראה שיש להגות את שם ה' ביראה ולכן יהיה קצר ואילו "אֶל" המביע כוון... נהגה זאת ב"אריכות" (של חלקי שניה.."ולמבחינים כן תהי תקווה").

פת"ח או קמ"ץ"?

"ממחרַת השבת..."כל מחרת הסמוך לה"א הידיעה הרי"ש בפת"ח.

כל דַּם הַנקי בפתח, וכל דָּם נָקי - בקמ"ץ.

דַּם הַנקי פירושו: דם של האיש הנקי. לכן הוא סמוך וינוקד בפת"ח.

אבל הַדָּם הנקי או דָּם נָקי קמוץ, שאינו סמוך כי האות ה"א בראשו.

מְתים - מֵתים

הבדל גדול ועצום ביניהם והמשנה את הניקוד או אינו מקפיד להבחין בין ניקוד הציר"י וניקוד השו"א, הפך את היוצרות.

נאמר בשם אבן עזרא שאמר בחכמתו, "מתים שוכבים - מתים, מתים עומדים - חיים" פירוש: כאשר המילה: "מֵתים" מנוקדת בצירי, "שתי הנקודות של הציר"י שוכבות במאוזן - הכוונה היא לאנשים מתים. ואילו אם המילה: "מְתים תנוקד בשו"א, שתי נקודות השו"א מאונכות, "עומדים" הרי שמדובר כאן על אנשים חיים.

"כל עיר מְתים..." (דברים ב, לד) "יחי ראובן... ויהי מְתיו מספר" (דברים ל"ג, ו) "... בהיותכם מְתי מספר.. ("דה"א, ט"ז, י"ט) "מ - מְתים, ידך, ה'! מ - מְתים מחלד, חלקם בחיים.." (תהילים י"ז, י"ד).

הדגש החזק:

לצערנו פחות ופחות קוראים בתורה ושליחי - ציבור מבטאים נכון את הדגש החזק, לפעמים אפילו "קולו לא נשמע בבואו אל הקודש".

הכלל וההבחנה בין הדגש הקל והדגש החזק הוא פשוט:

כל מה שאינו דגש קל הוא דגש חזק.

ואימתי נדע מהו דגש קל? פשוט ביותר, נמצא את הדגש הקל רק בבג"ד כפ"ת בראש מילה או לאחר שו"א נח. צא ואמור: דגש קל - אין תנועה לפניו לעולם.

דגש חזק יבוא אחרי תנועה קטנה (או גדולה) יבוטא בהדגשה מוטעמת במיוחד

ועוד נמצא דגש חזק לפחות בחמשה מקומות בתפילה או בקריאת התורה, למרות שיבוא אחרי תנועה גדולה, הדגש יבוטא כדגש חזק והם: "בתּים" "אלּה" "למּה" "שמּה" "המּה". (למרות שהאות "ת" במילה "בָּתִּים" בדגש חזק, לא מקובל להטעים את הדגש במילה זו כדגש חזק)

וסימנך: "בָּתִּים אֵלֶּה - לָמָּה הֵמָּה שָׁמָּה?!"

לכאורה נראה כי המילה: "בָּתִּים" שגם בה האות "תּ" מודגשת למרות שהיא אחרי ניקוד קמץ אין להגות אותה בדגש חזק כדי להבחין בינה לבין המילה "בַּתִּים" המבטאת רבוי של 'בַּת' ='מידה'. ראה יחזקאל מ"ה, י"ד: "וחוק השמן הבַּת השמן מעשר הבַּת מן הכר, עשרת הבַּתִּים חומר כי עשרת הבַּתִּים חומר".

סיבה נוספת: שמא הדגש בא להשלים את האות "י" החסרה שהנפלה. לכאורה היה צריך להטות את הרבוי במילה "בייתים", וידוע כי לעיתים הדגש בא כתשלום אות חסרה.

כך מצאנו במלה "שְׁתַּיִם" (2). הכיצד? וכי מצאנו לאחר שו"א נע שיבוא דגש חזק? אלא סביר להניח כי הדגש בא כ"תשלום" לאות "נ" שנפלה. כאילו היינו צריכים לאמר "שִׁנְתַּיִים"

וכן המילה "שְׁתֵּי" - דגש חזק לאחר שו"א נע? נסביר שמא מהסיבה דלעיל, או כדי להבחין בין שתי מילים כמעט זהות והן: "שְׁתֵּי" (2) או "שְׁתֵה" ("שתה אדוני..").. צא וחשוב...

תזכורת לניקוד הדגש אחרי ה"א הידיעה:


אחרי ה"א הידיעה בד"כ יבוא דגש חזק, (לא באותיות גרוניות).. כמו: הבַּית" או היֶּלד". "הַתְּשִׁיעִי" "הַשָּׁמַיִם"


לפני אותיות א' או ר' משתנה הפת"ח שבה"א הידיעה לקמ"ץ כמו: הָאָרץ הָרביעי


כן לפני אותיות ה' וע' אם יש תחתיהן קמ"ץ ה"א הידיעה תנוקד בקמ"ץ כגון" הָהָר" הָעָם


באותיות ה' ח' שאינן קמוצות, ה"א הידיעה תנוקד "פשוט" בפת"ח כגון: "הַהוֹלֶכֶת" הַחַי" הַחֲמִישִׁי" הַעוֹזְבִים" "הַעִוְרִים"


לפעמים לפני האות "ע" תנוקד ה"א הידיעה בקמ"ץ כגון "הָעֶבֶד" "הָעֹשֶׁר"


אם אחרי ה"א הידיעה או ה"א השאלה יש אות חָ' או אָ' (עם קמץ) יבוא סגול תחת הה"א כמו "הֶחָי" הֶחָזָק" "הֶאָנֹכִי הָרִיתִי"

"הֶחָלָל" "בֶּחָלָל"

ובשל כך נקוד לפעמים "אַחַי" "אַחֶיךָ" ולפעמים "אֶחָי" "אֶחָיו" מחמת שהחי"ת נקודה בקמ"ץ

כתוספת לנ"ל הלקוח מ"תקון קוראים" מן הראוי להביא את אשר מצאתי כתוב בספר "אמרי לשון" של הרב אליהו גמליאל יצ"ו הארות והערות חשובות.

לעיתים, ה"א הידיעה תוותר על הדגש שיבוא בעקבותיה.. בגלל לבטא מילים בצורה נוחה יותר. מצאנו הרבה מילים המתחילות באותיות "יְ" שוא"ית או "מְ" שו"אית שלא יבוא בהם דגש למרות שה"הא הידיעה נמצאת לפניהם"

והשו"א, למרות היותו שוא נע (בראש מילה) נהגה אותו במקרים הבאים כאילו הוא שו"א נח.

להלן דוגמאות:

היְאור " "הַיְאוֹר" "בַּיְאוֹר" הַיְאוֹרָה" "הַיְלָדִים" הַיְשׁוּעָה" הַיְבוּסִי" "הַיְקוּם" הַיְשִׁימוֹן" הַיְקָרִים"..."הַלְויִּים"

(יוצא מן הכלל לדוגמאות היוצאות מן הכלל)... "הַיְּהוּדִים" הַיְּהוּדִי" "היְּעוצה" היְּעפים" היְּעלים" "היְּונים"

וכן כפי שהוזכר: באות "מ" שו"אית בראש מילה, לא תודגש למרות שלפניה "ה"א הידיעה". דוגמאות:

"המְקשרות" המְילדות, " המְילדת" המְבקשים " המְאררים" המְבשרות" המְדברים" המְאדמים" המְדבר" "המְלמד" "והמְשלח" המְסוכן" "המְלקקים", יוצא מן הכלל: המְּצורע" הַמְּנאפת"

ולהבדיל... גם בתפילה בשבחים לבורא מצאנו "מְ" שוא"ית מודגשת "המְּשובח" "המְּפואר" והמּתנשא". יש אומרים שבתארים של הקב"ה יודגשו למען להבליט.. להפליג..

הערה: יש ההוגים את השוא כשוא נח

ה"א השאלה:

ה"א השאלה לפני מילה שלמה (ללא תוספות בתחילה כגון: אותיות: בכלמ) כדי להבחין בינה לבין ה"א הידיעה, תנוקד בחטף - פתח ואחריה לא יבוא דגש, כגון: הֲשוֹמֵר אחי אנכי? "הֲרָפֶה" או "הַבֲרָכָה אחת היא לך..."

אם תבוא ה"א השאלה לפני אות שימוש (בכל"ם) תנוקד כה"א הידיעה בפתח ודגש אחריה: כגון: הַכְּצעקתה.. הַלְהָרְגֵנִי..."הַבְּמחנים"

לפני אות א', ה"א השאלה, תמיד תנוקד בפת"ח: הַאיש כמוני יברח? הַא - ל יעוות משפט? כאשר בד"כ ה"א הידיעה לפני המילים הללו תנוקד בקמ"ץ: "הָאֵ - ל בית - אל" "הָאֵ - ל תמים דרכו" הָאִישׁ אֲשֶׁר נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ...

מצאנו כי אחר ה"א השאלה יבוא דגש והה"א תנוקד בפת"ח, כמו: "הַבְּמחנים"? הַשְּמנה היא? "הַכְּתונת בנך?"

אך לפני חי"ת קמוצה או "א" קמוצה, ה"א השאלה תנוקד בסגו"ל הֶחָזָק הוא"? הֶאָנֹכִי הריתי...?

"אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים"

ובברכת: "על הצדיקים" מה הסיבה לומר "... ועל חסדך הגדול... נשענְנוּ"? למה שלא נתקן ונאמר "נִשְׁעַנּוּ" בדגש חזק באות "נון". במקום לכפול את האות "נון" נוכל פשוט להדגיש את ה"נון" שנותרה במקום ה"נון" שנפלה... (התימנים גורסים: "נִשְעַנּוּ")

"כמו: "ונתַנּוּ את בנותינו לכם..." (בראשית ל"ד, ט"ו) ולא נאמר: ונתננו...

כך מצאנו במקומות רבים במקורותינו. בתקוה כי אכן לִבַּנּו את הסוגיה (ולא לבּנְנוּ)

בתפילת העמידה: "עינינו מִלְּמָעְלָה למטה ולבנו מִלְּמָטָּה למעלה""

יש לשים לב להגיה של המילים "מלְ - מעלה "מלְ - לְמטה"

דחיק ואתי מרחיק

דחיק: מילה שסופה ה"א והיא סמוכה במקף לאחת האותיות בג"ד כפ"ת ואחת משתי התיבות היא מילה בעלת הברה אחת אז: האותיות "בג"ד כפ"ת שאחריה יבואו בדגש חזק. כמו: מַה - פָּרַצְתָּ, נכה - בּו. וכן נוהל זה יתקיים בתיבות אשר תחילתן אחת מאותיות: "ט"ס, שק"ץ נוזלי"ם" כמו "אלכה - נא".

כעיקרון לפני כל הטעמה ההברה שלפניה כביכול תתרומם כדי ל"הנחית" את ההטעמה וכן אם המילה השניה היא מלעיל וסוף המילה הקודמת בסגול ובמקף, ולמרות שהיא מסתיימת באות אהו"י עדיין תהיה מודגשת בדגש חזק כמו "יחוה - דּעת" או

"היגאה גּומא".

אתי מרחיק

כאשר תבוא האות ה"א אחרי סגול בסוף מילה או אחרי קמץ והמילה הסמוכה תהיה מילה בת הברה אחת או אות מוטעמת מלעיל אזי, האותיות בג"ד כפ"ת או אותיות ט"ס שק"ץ נוזלי"ם יודגשו בדגש חזק כמו: "ומשנה כּסף" "תננה לּי" "ואעידה - בּם" ארצה - כּנען" "עושה - לּך".

הכללים הנ"ל נכונים אם המילה הראשונה בטעם "משרת" (לא מפסיק) אבל אם הוא בטעם מפסיק אין כאן דין אתי מרחיק.

יוצא מן הכלל:

ידוע כי במילים המסתיימות באחת מאותיות: אהו"י" והן סמוכות למילים הפותחות באותיות בג"ד כפ"ת, אז אותיות בג"ד כפת לא יודגשו, ותישארנה אותיות רפויות, למרות היותן בראש מילה. יוצא מן הכלל אם שתי אותיות בג"ד כפ"ת סמוכות זו לזו ושתיהן ממוצא אחד ב"פ, ג"כ, ד"ת, ואם אותיות בג"ד כפ"ת מנוקדות בשו"א נע אז: האותיות בג"ת כפ"ת יקבלו דגש: כגון: "ואכבדה בְּפַרעה", " בשׁבתך בְּביתך".

המוצא הנאמן מקבל פרס!!!

מי מצא בתנ"ך ספר דניאֵל? אני לא מצאתי!

אני כן מצאתי ספר שנקרא: "ד נ יֵּ א ל" נהגה "דָּנִיֵּ (א) ל": ה - "א" נחה! איננה נשמעת! אולי זה חידוש להרבה תלמיד - חכמים?!

ויש לקראה: "דּני יֵּל" ועוד... דגש חזק ביו"ד!

פתח גנובה

כאשר נראה בסוף מילה אחת מהאותיות הגרוניות הבאות: ח, או ע, או ה עם מפיק בסוף מילה, ומתחתיה ניקוד פתח, ולפניה אות מנוקדת בציר"י או בחירי"ק אנו הוגים מילה זו כאילו קיימת אות יו"ד לפני האות האחרונה.

כגון: "רֵחַ" ייקרא: "רֵייַח", "יָרֵחַ" ייקרא: "יָרֵ יַח".

"שוֹמֵעַ" נהגה "שוֹמֵ יַע", "לְהַנִּיחַ" נהגה: "לְהַנִּי יַח".

אם לפני האות האחרונה (הגרונית בפתח) יש ניקוד חולם או שורוק, נהגה את המילה כאילו נוספה אות וא"ו (בהיגוי W) כגון: "תפו - וַח".

"גבו - וַה" ולא "גבו הַ". "ריח ניחוח" ייקרא: "רֵ יַח ניחו - וַח".

... מַגְבִּיהַּ שפלים... נהגה: מַגְבִּיַהּ

"מלפני אדון חולי ארץ, מלפני א - לוַה יעקב" ייקרא: א - לו - וַ (W) ה.

המילה "מקצוע" נהגה: "מקצו - וַ ((Wע".

יש להבחין אם בסוף מילה האות הגרונית "ה" ומתחתיה קמץ (גדול) נהגה את הקמץ מתחת לאות "ה' ללא שינוי: "אביהָ" = אבא שלה, לא נהגה: "אָבִ - יָה".

"ונדריה עליהָ.."לא נהגה "ונדריה עָלֶ - יָה".

ומה עם מפיקי הה"א?

מפיק ה"א, היא נקודה (כדגש) הנמצאת באות האחרונה שהיא ה"א. בעיקר באה לבטא שייכות לגוף בלשון נקבה (שלה).

"שֶׁלָּהּ" עם מפיק ה"א פירוש: שייך לה.

"שֵׁלָה" ללא מפיק ה"א שם אדם, בנו של יהודה.

"שארהּ כסותהּ ועונתהּ לא יגרע".

אם לא נקפיד להפיק (להוציא) את האות ה"א בהדגשה עם הוצאת מעט רוח מגרוננו, לא נבחין בין מושגים שונים:

"מַלְכָּהּ" עם מפיק ה"א. פירוש: המלך שלה.

"מַלְכָּה" ללא מפיק ה"א. פירוש: מלכה, אשת המלך.

* תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 6.
דקדוק מקצוע הפרעות אכילה ספק אלוהים התורה תנך מסירות להדחיק בורא בולימיה חוסר וודאות להתפלל ספק ספקות תפילה תפילות תשובות
אם יש ספק אין ספק, כשיש ספק אין ספק, להתמודד עם ספקות בזוגיות, כשיש ספק אז אין ספק, התמודדות עם ספקות בחיים, לאהוב עם ספקות באהבה, ספקות בקשר, ספקות לפני החתונה, ספקות רומנטיים
אם יש ספק אין ספק, כשיש ספק אין ספק, להתמודד עם ספקות בזוגיות, כשיש ספק אז אין ספק, התמודדות עם ספקות בחיים, לאהוב עם ספקות באהבה, ספקות בקשר, ספקות לפני החתונה, ספקות רומנטיים
... יש ספק אין ספק, כשיש ספק אין ספק, להתמודד עם ספקות בזוגיות, כשיש ספק אז אין ספק, התמודדות עם ספקות בחיים, לאהוב עם ספקות באהבה, ספקות בקשר, ספקות לפני החתונה, ספקות רומנטיים מה הפירוש של המשפט אם יש ספק, אין ספק? המשמעות הבסיסית של המשפט אם יש ספק, אין ספק מתארת את הרעיון שכאשר יש לאדם ספק לגבי משהו, אז הוא לא רוצה אותו. דוגמה לכך היא אם אדם שוקל אם להתקבל למשרה מסוימת ויש לו ספקות, אז בעצם הוא לא מעוניין במשרה. המשפט אומר שאם יש ספק, אז התשובה היא שלילית, וכך המצב לא מתאים לאדם. בהקשר של זוגיות, אם מישהו שואל את עצמו אם הוא אוהב את בן הזוג או לא, ויודע שיש לו ספקות לגבי הקשר, אז המשפט אומר שזו לא אהבה אמיתית ושהקשר לא מתאים. למעשה, אם יש ספק לגבי אהבה, זה כבר סימן שהאהבה לא מושלמת. האם תמיד אם יש ספק, אין ספק נכון? המשפט הזה לא תמיד נכון. הוא יכול להישמע חכם, אך למעשה אפשר להסתכל על כל דבר משני צדדים. לדוגמה, אם יש ספק אם לקבל עבודה, אפשר לומר מצד אחד אם יש ספק אז אין ספק שזה לא מתאים, אבל מצד שני, יכול להיות שהספק נוגע להחלטה האם לעזוב עבודה קיימת או לא, ולא בהכרח לכך שהעבודה החדשה לא מתאימה. אם ננסה להסתכל על המשפט הזה בהקשר של שינוי מציאות, הוא עשוי לומר שכשיש ספק אם לשנות מצב קיים, אז כדאי להישאר במצב הנוכחי. במקרה זה, המשפט אם יש ספק, אין ספק מציע לא לשנות את המציאות, ולפני קבלת החלטות חשובות, יש לקחת את הזמן ולבדוק ...
למה לא להטיל ספק ברע? להילחם בטוב, הטוב הוא הרע, יתרונות וחסרונות בהטלת ספק, למה לא להטיל ספק בטוב? מתי לא להטיל ספק ברע? מתי להטיל ספק בטוב? להטיל ספק בטוב וברע, להטיל ספק רק ברע, הטלת ספק, האם להטיל ספק?
למה לא להטיל ספק ברע? להילחם בטוב, הטוב הוא הרע, יתרונות וחסרונות בהטלת ספק, למה לא להטיל ספק בטוב? מתי לא להטיל ספק ברע? מתי להטיל ספק בטוב? להטיל ספק בטוב וברע, להטיל ספק רק ברע, הטלת ספק, האם להטיל ספק?
... לא להטיל ספק ברע? להילחם בטוב, הטוב הוא הרע, יתרונות וחסרונות בהטלת ספק, למה לא להטיל ספק בטוב? מתי לא להטיל ספק ברע? מתי להטיל ספק בטוב? להטיל ספק בטוב וברע, להטיל ספק רק ברע, הטלת ספק, האם להטיל ספק? למה לא להטיל ספק ברע? ההנחה המרכזית בהרצאה של אליעד כהן היא, למה לא להטיל ספק ברע, ואיך זה מתקשר לרע ולטוב בחיינו. אליעד מציין את המשפט אל תטיל ספק ברע, ומסביר את המשמעות הפילוסופית מאחוריו. מה זה אומר אל תטיל ספק ברע? המשמעות הראשונה שציין אליעד לגבי המשפט אל תטיל ספק ברע היא שאתה לא צריך לבדוק אם זה באמת רע או לא רע. פעמים רבות כשאנחנו חווים משהו רע, אנחנו מתחילים לשאול שאלות כמו למה זה קרה לי? או האם זה באמת כל כך רע?. אליעד מציע שאנחנו לא צריכים להטיל ספק בזה. למה? כי ברגע שאנחנו שואלים שאלות על הרע, זה יוצר פתח להרגיש יותר רע. אם אדם אומר מה זה משנה? או אולי זה לא רע, זה יכול לגרום לו להימנע מהרגשת הרע, וזו בעיה בעיניו. האם אין מקום להטיל ספק ברע? אליעד מציין את ההשפעות המזיקות של הטלת ספק ברע. הוא טוען שמי שמטיל ספק ברע יכול למצוא את עצמו בלא תוקף, ללא חוויות משמעותיות. במילים אחרות, אם אדם מתעקש להימנע להרגיש רע, הוא עשוי למצוא את עצמו חסר רגשות ותשוקה כלפי החיים. לפעמים אנחנו פוגשים אנשים שמתלוננים על כל דבר רע שקורה להם, מבלי להתעכב על הצורך להרגיש את הרע כדי לצמוח ממנו. האם כדאי להטיל ספק בטוב? כמו שמומלץ לא להטיל ספק ברע, אליעד מציין שלעיתים יש מקום להטיל ספק בטוב. כשדברים טובים קורים לנו, אנחנו לא תמיד מצליחים להעריך אותם כראוי, ונוטים לקחת אותם כמובן מאליו. פעמים רבות אנשים אינם מפקפקים בטוב, מה שמוביל אותם לחוות תחושת שעמום או ... של דבר. אותו דבר קורה בחיים, כשאנחנו נהנים מהמותרות או מחוויות טובות, אנו חייבים להתמודד גם עם האתגרים והקשיים שיכולים להתרחש. מה הכוונה בלהטיל ספק בטוב? כחלק מההבנה על הקשר בין טוב לרע, אליעד מציין שגם בהנאה מהטוב יש מקום להטיל ספק. כשאדם נהנה ממצב טוב, עליו לשאול את עצמו: האם זה טוב באמת? מה אני מרוויח מזה? האם אני באמת מרוצה מזה? הטלת ספק בטוב יכולה לשמש כצורת בדיקה פנימית שתעזור לאדם להעריך את הדברים בצורה עמוקה יותר ולמנוע תחושת שעמום או חוסר הערכה כלפי החיים. מה הקשר בין המאבק בטוב ובין הרע? בסופו של דבר, ... והרע הם שני צדדים של אותו מטבע. אין טעם להילחם רק בטוב או רק ברע, אלא יש להילחם בשני הכיוונים, כדי ליצור איזון פנימי ולמצוא משמעות בחיים. הטלת ספק למה לא להטיל ספק בטוב? הקשר בין טוב לרע היתרונות והחסרונות בהטלת ספק האם להילחם בטוב? איך להרגיש טוב בחיים? ...
להאמין, להטיל ספק בספק, ספק או וודאות, וודאות או ספק, לחיות מתוך ספק, לחיות עם ספק, ספק טוב, ספק רע, לחיות עם אמונה, לחיות מתוך אמונה, הטלת ספק, אמונה טובה, אמונה רעה
להאמין, להטיל ספק בספק, ספק או וודאות, וודאות או ספק, לחיות מתוך ספק, לחיות עם ספק, ספק טוב, ספק רע, לחיות עם אמונה, לחיות מתוך אמונה, הטלת ספק, אמונה טובה, אמונה רעה
... להטיל ספק בספק, ספק או וודאות, וודאות או ספק, לחיות מתוך ספק, לחיות עם ספק, ספק טוב, ספק רע, לחיות עם אמונה, לחיות מתוך אמונה, הטלת ספק, אמונה טובה, אמונה רעה האם צריך להטיל ספק בכל דבר בחיים? אליעד כהן מסביר שכדי לחיות נכון, על האדם להטיל ספק בכל דבר, אפילו בדברים הכי בנאליים. הוא מביא דוגמה של צפייה בכתבה או בתחקיר גדול שנראים משכנעים מאוד, ואומר שגם במקרה כזה חובה להטיל ספק. גם כשזה נראה שהאמת ברורה כאילו מתגלה אלוהים ומגלה אור, עדיין צריך להטיל ספק. עם זאת, אליעד מציין שלהטיל ספק לא אומר שלא לבחור צד, אלא אומר שכשאתה בוחר צד, אתה צריך ... מחליט לזוז הצידה, הוא צריך לזכור שהוא זז בגלל שהוא מאמין לחושים שלו שאומרים לו שיש קיר, ולא בגלל שיש ודאות מוחלטת בקיומו של הקיר. האם בחירה מתוך ספק היא אפשרית? אליעד מסביר שכאשר אדם בוחר צד, הוא יכול לעשות זאת מתוך ספק ומודעות לכך שזו רק אמונה. הוא מדגיש כי אנשים רבים טועים וחושבים שלהטיל ספק פירושו לא לבחור בשום צד, אך האמת היא שאפשר ואף מומלץ לבחור צד, כל עוד זוכרים שזו בחירה מתוך אמונה ולא מתוך ודאות מוחלטת. מה הטעות של אנשים לגבי הטלת ספק? הטעות הנפוצה שאליעד מתאר היא שאנשים חושבים שאם יטילו ספק, הם לא יוכלו לתפקד. אליעד מסביר שדווקא הטלת ספק מאפשרת לבחור מתוך חופש ואמונה ולא מתוך אשליה של ודאות. ... גם כשמזדעזעים מכתבה, האדם צריך לזכור שזה רק מתוך אמונה שהכתבה נכונה, ושהזעזוע שלו מבוסס על האמונה שלו ולא על ידיעה וודאית של המציאות. מדוע להטיל ספק גם בספק עצמו? אליעד מבהיר שחשוב להטיל ספק גם בפעולת ההטלת ספק עצמה. הוא מסביר שלהאמין שחייבים להטיל ספק זו גם סוג של אמונה, ולכן צריך לבדוק גם אותה. הוא מדגיש שאפילו ההנחה שיש הבדל בין אמת לשקר היא אמונה, כי בעולם האמיתי אין בהכרח הבדל מוחלט בין השניים. מה הקשר בין הטלת ספק לבין משמעות החיים? אליעד מתאר כיצד הטלת ספק קשורה בחיפוש משמעות בחיים. הוא נותן דוגמה של אדם חילוני ... לא יכול לדעת שום דבר בוודאות, כי שום דבר אינו ודאי במובן המוחלט. לכן, כל אמונה באיזושהי אמת מוחלטת היא גם סוג של שקר. כיצד להימנע מלהיתקע בין ספק לוודאות? אליעד מסביר שכדי לא להיתקע בין ספק לוודאות, צריך תמיד לזכור שהכל הוא רק משחק של אמונות. אדם ... הדברים, ולשאול את עצמו באופן קבוע מה אמיתי ומה לא אמיתי. הוא מציין שהכרה בכך שהכל הוא חלום או משחק היא המפתח להשתחרר מהסבל ומהאשליות. להטיל ספק או להאמין? האם ספק זו אמונה? איך לחיות עם ספק? מה ההבדל בין
להטיל ספק והטלת ספק, האם כשמישהו בטוח בעצמו? הוא יחשוש להטיל ספק? האם הטלת ספק יכולה להוביל להתרחקות מהאמת? האם מי שבטוח במשהו שהוא אמיתי, יכול לשנות את דעתו? איך הטלת ספק משפיעה על ידיעת האמת? איך הטלת ספק משפיעה על ידיעת האמת?
להטיל ספק והטלת ספק, האם כשמישהו בטוח בעצמו? הוא יחשוש להטיל ספק? האם הטלת ספק יכולה להוביל להתרחקות מהאמת? האם מי שבטוח במשהו שהוא אמיתי, יכול לשנות את דעתו? איך הטלת ספק משפיעה על ידיעת האמת? איך הטלת ספק משפיעה על ידיעת האמת? האם הטלת ספק יכולה להוביל לאובדן האמת? ההרצאה של אליעד כהן מתמקדת בשאלה הפילוסופית והפסיכולוגית לגבי ההשפעה של הטלת ספק על האמת שלנו. במהלך השיחה, עולה השאלה האם כאשר אדם בטוח במשהו, האם הוא יחשוש להטיל ספק כדי לא להתרחק מהאמת. הדוברים מנסים להבין האם הטלת ספק בדעה שמישהו אוחז בה יכולה להוביל לאיבוד האמת או להפוך את כל מה שהוא חושב לבלתי נכון. ההגדרה של אמת והטלת ספק בשיחה, אחד הדוברים מעלה את השאלה אם ניתן להטיל ספק בדעות שלנו אם אנחנו בטוחים שהן נכונות. מה שהתחיל כשאלה טכנית על האמת, התפתח לשיחה עמוקה יותר על מהי אמת. הדוברים מנסים להבין מה יקרה אם יתחילו להטיל ספק בדעותיהם - האם זה אומר שהם יסטו מהאמת, או שמא זו הדרך הנכונה להבין את האמת בצורה טובה יותר. יש שמחשיבים את הטלת הספק כמשהו שיכול להוביל אותנו לאובדן האמת, אך יש גם דעות המציעות שהטלת ספק יכולה דווקא להבהיר ולהדגיש את האמת שלנו. הסכנה בהימנעות מהטלת ספק הדוברים מתחילים לדון גם על הסכנה שגלומה בהימנעות מהטלת ספק , שכן כאשר אדם מפחד להטיל ספק במה שהוא בטוח בו, הוא בעצם סוגר את עצמו למחשבות חדשות ומונע מהאמת להתגלות בצורה ברורה ומדויקת יותר. אם אדם שומר על דעותיו ... כהן מציע שדווקא כאשר אנחנו פתוחים לבחינה של דעותינו, הטלת ספק עשויה לעזור לנו להכיר את האמת בצורה מלאה יותר. האם חשש להטיל ספק יכול להוביל לאובדן האמת? כחלק מהשיחה, אחד הדוברים מדבר על החשש להטיל ספק במחשבות או בעמדות שיש לנו. לדידו, אם אנחנו מטילים ספק, זה עלול להוציא אותנו מהאמת. זהו פחד שנובע מהרצון להישאר במקום בטוח עם האמת שלנו. אך אליעד כהן מסביר כי מדובר בכשל מחשבתי, שכן אם אנחנו באמת מחזיקים במשהו אמיתי, הטלת ספק לא תפגע באמיתות המסקנה שלנו - היא רק תסייע לנו להבין אותה בצורה טובה ומעמיקה יותר. האם הטלת ספק יכולה לשנות את האמת שלנו? בשיחה, יש ניסיון להבין עד כמה אפשר לשנות את הדעות שלנו על האמת כאשר אנחנו מטילים ספק. יש המחשיבים את הטלת הספק כהתדרדרות לכיוון שגוי, אך אליעד מציע כי אם האדם בטוח שהדעה שהוא מחזיק בה היא אמיתית, אז אין שום סיבה שהוא יפחד להטיל ספק בה. להפך, הטלת הספק עשויה להמחיש עד כמה הוא בטוח במה שהוא מאמין בו, ואולי אף תחזק את אמיתות המסקנה שלו. סוגיות של אמיתות אישית מול כללית בהמשך, ... מתפשטת גם לדיון האם האמת היא אישית או כללית. אם יש לנו ספקות, האם זה אומר שאין לנו אחיזה באמיתות האישית שלנו? אליעד כהן מציע שדווקא דרך שאלת הספקות, אנחנו יכולים להבין טוב יותר את האמת האישית שלנו ולא להישאר נעולים רק על דבר אחד. אמת יכולה להיות דבר שיכול להשתנות ...
חוקי הטלת הספק, במה יותר קל להטיל ספק, במה קשה להטיל ספק, מהקל אל הכבד, להטיל ספק בקל, להטיל ספק בכבד, מאיפה להתחיל להטיל ספק? במה להטיל ספק קודם, בירור האמת
חוקי הטלת הספק, במה יותר קל להטיל ספק, במה קשה להטיל ספק, מהקל אל הכבד, להטיל ספק בקל, להטיל ספק בכבד, מאיפה להתחיל להטיל ספק? במה להטיל ספק קודם, בירור האמת
... הטלת הספק, במה יותר קל להטיל ספק, במה קשה להטיל ספק, מהקל אל הכבד, להטיל ספק בקל, להטיל ספק בכבד, מאיפה להתחיל להטיל ספק? במה להטיל ספק קודם, בירור האמת במה קל וקשה להטיל ספק ואיך מתחילים בירור האמת? בהרצאה זו, אליעד כהן מסביר לעומק על חוקי הטלת הספק, ומפרט את התהליך הנכון לבירור האמת. הוא מתייחס לשאלות מרכזיות כמו: במה קל יותר להטיל ספק? במה קשה להטיל ספק? כיצד מתחילים בכלל בתהליך הטלת הספק? הנושא המרכזי שאליעד עוסק בו הוא סדר הטלת הספק - האם יש סדר נכון שבו כדאי להתחיל להטיל ספק, ובמה צריך להתחיל, בדברים שקל להטיל בהם ספק, או בדברים הקשים יותר? מה הכוונה בלהטיל ספק במחויבים? הרעיון הראשון שאליעד מציג הוא המושג להטיל ספק במחויבים. מחויב הוא משהו שהאדם חושב שהוא נכון, או מאמין בו באופן מוחלט. לדוגמה, בן אדם שאומר: אני רוצה להטיל ספק בחושים שלי, נתקל פעמים רבות בתגובה שאומרת לו - לפני שאתה מטיל ספק בחושים, נסה להטיל ספק בדברים פשוטים יותר, כמו האם היום יום ראשון או שני, או האם השם שלי באמת זה השם שלי. ההיגיון של התגובה הוא שאם האדם לא מסוגל להטיל ספק בדברים פשוטים וקלים, הוא בוודאי יתקשה להטיל ספק בדברים גדולים וכבדים, כמו החושים שלו, כי הם נתפסים כמחויבים גדולים וחזקים יותר. האם תמיד נכון להטיל ספק בדברים הקלים קודם? אליעד מסביר שזה לא בהכרח נכון. הוא נותן דוגמה של אדם שלא יכול להרים משקולת של ... יותר או קשה יותר - הוא לא מה שבאמת קל או קשה. מכאן, אליעד מפתח רעיון חשוב: יכול להיות מצב שדווקא יהיה קל יותר להטיל ספק בדברים שנראים גדולים וקשים, ולאו דווקא בדברים שנראים קטנים וקלים. אם אדם בטוח בדבר מסוים רק ב - 10%, ודבר אחר הוא בטוח בו ב - 90%, זה לא אומר שיהיה לו קל יותר להטיל ספק במה שהוא בטוח בו פחות. לפעמים מה שנראה קשה יותר הוא בעצם קל יותר, כי הדבר שנראה לך קשה להטיל בו ספק, הוא פשוט פחות נכון או מבוסס על פחות הנחות משנה, ולכן לפעמים יהיה קל יותר לערער אותו. דוגמת מספר האצבעות - במה קל להטיל ספק? אליעד מביא דוגמה נוספת להמחשה: אם אדם מתלבט במה להטיל ספק, בשאלה אם יש לו אצבעות או במספר האצבעות שלו - הוא יגלה שקל יותר להטיל ספק במספר האצבעות מאשר בעצם קיומן. למה? כי הידיעה על מספר האצבעות תלויה בקיומן. אם אין לו בכלל אצבעות, אין משמעות לשאלה כמה אצבעות יש. כלומר, הטלת ספק בכמות אצבעות תלויה בהטלת
חרדות כתוצאה מהטלת ספק ברצון, האם הטלת ספק יוצרת חרדות? למה הטלת ספק יוצרת חרדות? מתי להטיל ספק יוצר חרדות? מהו תהליך של הטלת ספק ברצון? המלחמה בטרור, עונש מוות למחבלים, ללכת עד הסוף, לא לפחד מהפחד, לא לפחד להטיל ספק
חרדות כתוצאה מהטלת ספק ברצון, האם הטלת ספק יוצרת חרדות? למה הטלת ספק יוצרת חרדות? מתי להטיל ספק יוצר חרדות? מהו תהליך של הטלת ספק ברצון? המלחמה בטרור, עונש מוות למחבלים, ללכת עד הסוף, לא לפחד מהפחד, לא לפחד להטיל ספק
... כתוצאה מהטלת ספק ברצון, האם הטלת ספק יוצרת חרדות? למה הטלת ספק יוצרת חרדות? מתי להטיל ספק יוצר חרדות? מהו תהליך של הטלת ספק ברצון? המלחמה בטרור, עונש מוות למחבלים, ללכת עד הסוף, לא לפחד מהפחד, לא לפחד להטיל ספק האם הטלת ספק ברצון יוצרת חרדות? הטלת ספק ברצון היא תהליך עמוק של בירור והבנה עצמית, ואליעד כהן ... שיקרה לו משהו רע. כלומר, האדם מפחד מהתוצאה האפשרית של הטלת הספק. לדוגמה, אם אדם פוחד למות, והוא מטיל ספק ברצון שלו לחיות, הדבר עלול לעורר בו חרדה גדולה יותר, מכיוון שהוא חושש שמא הספק הזה יביא אותו למצב לא ידוע ולא רצוי. למה אנשים מפחדים להטיל ספק ברצונות שלהם? אליעד כהן מדגיש שאנשים חוששים להטיל ספק ברצונות שלהם מפני שבתהליך החקירה העצמית וההטלת ספק, האדם חייב להתמודד באופן ישיר עם הפחדים הכי עמוקים ... את הפחדים הכמוסים ביותר שלו. מהו התהליך המדויק של הטלת ספק ברצון? אליעד כהן מסביר כי הטלת ספק ברצון היא בעצם תהליך של בירור עצמי שבו האדם בודק את ... רגשית ולחרדה. לדוגמה, אם אדם פוחד להיות לבד, כאשר הוא מטיל ספק ברצון שלו לזוגיות, הוא מיד נתקל בשאלות כגון מה יקרה ... לשורש הפחדים שלו. מדוע אנשים נרתעים מלהמשיך בתהליך הטלת הספק? על פי אליעד כהן, הסיבה שאנשים נרתעים מלהמשיך בתהליך הטלת הספק היא הפחד מפני התוצאות האפשריות. הוא משווה זאת לאדם ... פרטי האירוע ולחוות מחדש את הטראומה. באותו אופן, כשאדם מטיל ספק ברצון כלשהו, הוא נאלץ להתמודד עם פחדים שעד כה הצליח להדחיק או להתעלם מהם. איך אפשר להתמודד עם הפחד בהטלת ספק? אליעד כהן מציע שיטה ייחודית להתמודדות עם הפחדים שעלולים להתעורר במהלך הטלת ספק. הוא טוען שאם האדם מחליט ללכת עד הסוף עם הפחד, כלומר, ... יגיע להבנה ששום דבר נורא לא יקרה לו באמת. מה הקשר בין הטלת ספק לפחדים גדולים יותר? אליעד כהן מדגיש שהטלת ספק ברצונות הקטנים מציפה את הפחדים הקטנים, אך ככל שהאדם ... ומורכבים יותר. בתחילה, האדם מסוגל להתמודד בקלות יחסית עם ספקות קטנים, אבל בהמשך, כשהוא מטיל ספק ברצונות עמוקים יותר, הפחדים שעולים הם קשים ומורכבים ... את החקירה. איך דוגמת עונש מוות למחבלים קשורה לתהליך הטלת ספק? אליעד כהן מביא דוגמה פוליטית מחיי היום - יום כדי להמחיש מדוע אנשים חוששים ללכת עד הסוף בתהליך הטלת הספק. הוא מדגים זאת באמצעות הדיון על עונש מוות למחבלים. ... הוא זה שגורם לסבל ולחוסר התקדמות. איך להתמודד נכון עם הטלת ספק ופחדים שעולים? אליעד כהן מסביר שהדרך הנכונה להתמודד עם הפחדים שעולים בעקבות הטלת ספק היא לא לפחד מהפחד עצמו. הוא מציע לאדם לעמוד מול ...
אמונה, הטלת ספק, חיפוש האמת, למה טוב להאמין? מתי להטיל ספק? מתי לא להטיל ספק? אמונה טובה, אמונה רעה, איך להאמין? איך לא להאמין? ספק טוב, ספק רע, ספקנות
אמונה, הטלת ספק, חיפוש האמת, למה טוב להאמין? מתי להטיל ספק? מתי לא להטיל ספק? אמונה טובה, אמונה רעה, איך להאמין? איך לא להאמין? ספק טוב, ספק רע, ספקנות
... הטלת ספק, חיפוש האמת, למה טוב להאמין? מתי להטיל ספק? מתי לא להטיל ספק? אמונה טובה, אמונה רעה, איך להאמין? איך לא להאמין? ספק טוב, ספק רע, ספקנות למה בכלל חשוב להאמין, ומתי צריך להטיל ספק? אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת ומקיפה את נושא האמונה, הספקנות וחיפוש האמת, תוך מתן דוגמאות רבות. הוא מתחיל בהסבר על החשיבות של הטלת ספק, ומדגיש שהטלת ספק פירושה לשאול על כל דבר מי אמר שזה נכון?. הטלת ספק מוחלטת פירושה לבדוק לעומק כל אמונה, כל מחשבה וכל תחושה - כולל דברים בסיסיים כמו קיומו של האני, המחשבות שלנו, והעולם שמסביב. מה יקרה אם נטיל ספק בכל דבר בצורה מוחלטת? לדברי אליעד, הטלת ספק מוחלטת בכל דבר יכולה להביא למצב שבו האדם כבר לא יודע כלום, אפילו לא את הדבר הבסיסי ביותר, ... של האני. דוגמה שאליעד נותן: כאשר אדם רעב, הוא יכול להטיל ספק ולשאול מי אמר שאני רעב? מי אמר שזה משנה שאני רעב?, ובכך לבטל אפילו את התחושה הבסיסית הזו. הטלת ספק מוחלטת מביאה את האדם למצב שבו הוא כבר לא מסוגל לתפקד או לתקשר, כיוון שהכל מאבד ממשמעותו. מתי נכון להטיל ספק ומתי עדיף להאמין? אליעד מדגיש שהטלת ספק היא כלי שימושי שתלוי במטרה של האדם. אם המטרה של האדם היא לפתור בעיות יומיומיות ספציפיות, מומלץ להשתמש בהטלת ספק רק באופן יחסי ולא מוחלט. לדוגמה, אדם שחווה חרדה בעקבות חלום מפחיד, יכול להטיל ספק ולשאול מי אמר שהפירוש שלי לחלום נכון?, ובכך להקל על החרדה. עם זאת, גם זו הטלת ספק חלקית בלבד, כי אם הוא היה באמת מחפש את האמת, הוא היה חייב להטיל ספק בכל, כולל בעצם קיומו ובקיומה של החרדה עצמה. מצד שני, אדם שמעוניין בשלמות מוחלטת חייב להטיל ספק מוחלט בכל, כולל בעצם קיומו. אליעד מסביר שאדם שאוהב את האמת באמת, חייב להיות מוכן לשלם את ... גם אם הוא יוביל לכך שלא יישאר לו שום דבר. למה קשה לנו להטיל ספק בכל דבר? אליעד מתאר מדוע רוב האנשים מתקשים להטיל ספק באופן מוחלט. הוא מסביר שאנשים לא רוצים להטיל ספק בכל דבר מכמה סיבות: סיבה ראשונה היא הרצון להמשיך ולהתקיים. האדם מרגיש שאם הוא יטיל ספק באופן מוחלט, הוא יאבד את יכולתו לתפקד ולתקשר עם העולם, ולכן הוא נמנע מכך. סיבה שנייה היא שהאדם חושש שאם הוא יטיל ספק ברגשות או בחוויות חיוביות, גם אלו יאבדו את משמעותם. לדוגמה, אם אדם רב עם חבר ומטיל ספק באהבת החבר אליו, זה אמנם עשוי להפחית את הכאב מהסכסוך, אבל כשישלים איתו, גם החוויה החיובית של ההשלמה תאבד את משמעותה, כי גם בה הוא יטיל ספק. למה טוב להאמין במשהו, ולמה המשחק של החיים תלוי באמונה? אליעד מציג את הרעיון שהקיום של החיים ... משמעות והמשחק היה מסתיים מיד. מה התפקיד של ההיפוכים ושל הטלת הספק ככלי יומיומי? אליעד מתאר שההיפוכים והטלת
קורונה פחדים וחוסר וודאות, איך חוסר וודאות יוצר פחד? איך ספק יוצר פחד? למה וודאות פותרת פחד? למה בכל פחד יש ספק? למה בלי ספק אין פחד? איך נוצר רצון? למה כשאין ספק אין רצון? למה בלי ספק אין רצון? איך חוסר וודאות יוצרת פחד?
קורונה פחדים וחוסר וודאות, איך חוסר וודאות יוצר פחד? איך ספק יוצר פחד? למה וודאות פותרת פחד? למה בכל פחד יש ספק? למה בלי ספק אין פחד? איך נוצר רצון? למה כשאין ספק אין רצון? למה בלי ספק אין רצון? איך חוסר וודאות יוצרת פחד?
... פחדים וחוסר וודאות, איך חוסר וודאות יוצר פחד? איך ספק יוצר פחד? למה וודאות פותרת פחד? למה בכל פחד יש ספק? למה בלי ספק אין פחד? איך נוצר רצון? למה כשאין ספק אין רצון? למה בלי ספק אין רצון? איך חוסר וודאות יוצרת פחד? איך חוסר וודאות וספק יוצרים פחד? אליעד כהן מסביר בהרצאה כיצד פחד נוצר תמיד מתוך ספק וחוסר וודאות , ומדגים זאת דרך הפחד של אנשים מהקורונה. הוא טוען כי הפחד אינו קיים אם האדם בטוח לחלוטין במשהו. לדוגמה, אם אדם היה יודע ... שהוא יחלה, הוא גם כן היה פחות מפחד משום שהדבר היה הופך לוודאי ומוחלט עבורו. לפי אליעד כהן, הפחד מופיע תמיד בנקודת ביניים, כאשר קיימת חוסר וודאות לגבי מה שעשוי להתרחש. למה אנשים מפחדים מהמוות? אליעד כהן נותן דוגמה נוספת לגבי פחד מהמוות. הוא מסביר שהפחד מהמוות נובע מכך שאנשים אינם יודעים ... שהוא חושש שיתרחשו אחרי מותו, כמו האפשרות של סבל בגיהנום. הוא מסביר שכאשר אדם בוחן לעומק את הפחד שלו, תמיד יגיע בסוף למסקנה שהשורש הוא ספק או חוסר וודאות לגבי מה שעלול לקרות. איך ודאות מוחלטת מבטלת פחד? הסיבה המרכזית שבגללה ודאות מוחלטת פותרת פחד היא כי כאשר האדם בטוח לגמרי בתוצאה מסוימת, הוא מפסיק ... מפחד מהעובדה שכדור הארץ מסתובב, מפני שזו מציאות שהוא מקבל כמובנת מאליה. הוא גם אינו רוצה באופן אקטיבי שכדור הארץ ימשיך להסתובב, כי אין ספק שזה מה שיקרה. לעומת זאת, כאשר ישנו ספק, נוצר גם רצון לשינוי, ופחד שהדברים לא יתרחשו כפי שהאדם היה רוצה. מדוע רצון תמיד קשור לספק? אליעד כהן מדגיש שכל רצון באשר הוא קיים רק בגלל ספק לגבי התרחשות האירוע. הוא מביא כדוגמה את הרצון של אנשים להיות בריאים, שאינו אלא תוצאה של ספק לגבי בריאותם בעתיד. אם היו יודעים בוודאות שהם יהיו בריאים, הרצון שלהם להישאר בריאים היה נעלם לחלוטין. הוא מדגים זאת באמצעות דברים שאינם יכולים להתרחש: אף אדם לא באמת רוצה שיהיו לו כנפיים לעוף באוויר, משום שהוא בטוח שזה בלתי אפשרי. רצון קיים רק לגבי דברים שיש בהם ספק אם יקרו או לא. איך חוסר וודאות יוצר פחד מהקורונה? ההרצאה מתמקדת במיוחד בפחד מהקורונה, שיצרה גל של חוסר ודאות בקרב אנשים רבים. אליעד כהן מציין כי חוסר הוודאות לגבי ההידבקות בקורונה, ההשלכות הבריאותיות שלה, וההשפעות הכלכליות והחברתיות - הוא שיוצר פחד כה גדול. אילו האנשים היו יודעים באופן ודאי אם ידבקו או ... באמת מפחד, ולברר מה האמת בנושא הזה. לדוגמה, בנושא המוות, אם האדם יחפור עמוק יותר בשאלה מה קורה לאחר המוות, הוא יגלה שהפחד שלו נובע מחוסר וודאות בלבד. כאשר הספק נפתר, גם הפחד נפתר, משום שפחד מתקיים רק מתוך אי - הידיעה. אליעד כהן מציע לגשת לכל תחום שבו מופיע פחד או חרדה, לבדוק מה בדיוק מפחיד בו, ולברר את המציאות לגבי אותו דבר. לטענתו, אם אדם ישתמש בשכל שלו ויגיע לוודאות מלאה, לא יישאר לו ספק וממילא גם הפחד ייעלם. איך להתמודד עם פחדים? למה חוסר וודאות יוצר פחד? איך להתמודד עם פחד מהמוות? איך נוצרים ספקות? מה הקשר בין ספק לרצון? למה אנשים מפחדים מהקורונה? איך להשתחרר מספקות ופחדים? למה אנשים מפחדים מהמוות? איך להתמודד עם כל פחד? מה הקשר שבין פחד לבין חוסר וודאות? מה הקשר שבין פחד לבין ספק? חרדה וחוסר וודאות, למה
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
... נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה? האם להטיל ספק ולהאמין אלו שני הפכים או אותו הדבר? אליעד כהן עוסק בשאלות פילוסופיות על הקשר בין אמונה ושכל, תוך שהוא מסביר את המורכבות של ההשפעה הפנימית של כל ... לא יודע בוודאות שהמים אינם מזוהמים, אך בוחר להאמין בזה. האמונה, על פי אליעד, מכילה בתוכה מרכיב של ספק סמוי - אם אין ספק, אין צורך באמונה. אדם שאומר שהוא מאמין במשהו בעצם מכיר בכך שיש אפשרות סותרת לאותו הדבר, ומטיל ספק במשהו אחר. למה להאמין ולהטיל ספק הם בעצם אותו הדבר? אליעד טוען שלהאמין במשהו הוא למעשה הטלת ספק בהיפך שלו. אם אדם מאמין בקיומו של אלוהים, הוא בעצם מטיל ספק באפשרות שאין אלוהים. ובדומה לכך, אדם שמטיל ספק בקיומו של אלוהים מאמין במידת מה באפשרות שאין אלוהים. כל אמונה כוללת בתוכה ספק, וכל ספק מצריך אמונה נסתרת. לדוגמה, אדם שאומר שהוא מאמין בדבר מסוים בצורה מוחלטת, למעשה מטיל ספק בכל דבר שסותר את אמונתו. השניים - אמונה וספק - אינם הפכים מוחלטים, אלא משיקים ומחוברים באופן אינהרנטי. מהי עמדת רבי נחמן לגבי אמונה? אליעד מנתח ... שמסביר כי יש צורך להאמין בצדיקים ולהתקרב אליהם כדי להגיע לאמת. רבי נחמן למעשה מדבר על הצורך להטיל ספק בעצמך ובמה שאתה רוצה, ולפני הכל להאמין ברצונות הצדיקים. אמונה בצדיקים פירושה הטלת ספק ברצונות האישיים שלך, ובעצם האמונה והשפיית הספק הם שני צדדים של אותו דבר. האם קל יותר להאמין או להטיל ספק? לפי אליעד, כל אחד מהתהליכים - אמונה והטלת ספק - קל או קשה בהתאם להקשר התרבותי והחברתי. בחברה חילונית ומודרנית, לדוגמה, נטייה להטיל ספק נראית אינטליגנטית יותר מאמונה דתית. בעוד שבחברות דתיות קל יותר להאמין ולהחזיק במשהו בצורה מוחלטת. אך אליעד טוען שמהות השניים דומה מאוד: הם כולם בחירה, והאדם בוחר להחזיק במשהו ולהטיל ספק במה שסותר אותו. איך מגיעים אל האמת המוחלטת? הדרך להגיע לאמת מוחלטת, על פי אליעד, היא לבחור ללכת עד הסוף בשני הכיוונים - אם בחרת להאמין, עליך להאמין בצורה מוחלטת במה שאין בו שום היגיון, ואם בחרת להטיל ספק, עליך להטיל ספק בצורה מוחלטת גם בדברים הגיוניים. ההגעה לאמת המוחלטת פירושה מצב שבו אין הבדל בין שום דבר לדבר אחר - ואין עוד הבחנה בין אמונה לשכל, ודאות וספק. האם ... שמבצע המוח. האם אמונה משחררת או כובלת? לפי אליעד, המהות של האמונה היא להתחבר לדבר, בעוד שהטלת ספק משחררת אותך ממנו. אך בשני המקרים מדובר בפעולה דומה - להאמין פירושו להשתחרר מהספק שמלווה אותך, ולהטיל ספק פירושו להשתחרר מהאמונה הקודמת שלך. לכן, אליעד מציין שאין למעשה הבדל מהותי בין השניים. מה המשמעות של אמונה שלמה? אמונה שלמה, לפי אליעד, היא להאמין במשהו שאין בו שום היגיון, באופן מוחלט וללא שום ספק. אם אתה יכול לקחת את הדבר הכי לא הגיוני ולהאמין בו בצורה מוחלטת, או לקחת את הדבר הכי הגיוני ולהטיל בו ספק מוחלט, הגעת לאמונה שלמה. זו הדרך להגיע לאמת המוחלטת. מהי העצה הפרקטית של אליעד? העצה של אליעד לאדם שמחפש את האמת היא פשוטה: לא משנה אם תבחר להאמין או להטיל ספק, עליך לעשות זאת באופן מלא וללא שום מקום לאפשרות הנגדית. רק ככה תוכל להגיע לאמת המוחלטת, שמרגע הגעת אליה, לא תבחין יותר בהבדלים בין שכל לאמונה, ודאות לספק. האם להאמין זה להטיל ספק? שכל ואמונה לפי אליעד כהן מהי אמונה שלמה? איך להטיל ספק עד הסוף? האם היגיון הוא אמונה? מהי הדרך לאמת מוחלטת? האם להטיל ספק ולהאמין אלו שני הפכים או אותו הדבר? בשיחה זו, אליעד כהן עוסק לעומק בשאלות של שכל מול אמונה, היגיון מול
עבודת אלילים, לשחוט פרות קדושות, להטיל ספק, אמונות טפלות, התמודדות עם כאב, להטיל ספק, לא להאמין, פרה קדושה, להטיל ספק בחושים, להטיל ספק בסבל
עבודת אלילים, לשחוט פרות קדושות, להטיל ספק, אמונות טפלות, התמודדות עם כאב, להטיל ספק, לא להאמין, פרה קדושה, להטיל ספק בחושים, להטיל ספק בסבל
... אלילים, לשחוט פרות קדושות, להטיל ספק, אמונות טפלות, התמודדות עם כאב, להטיל ספק, לא להאמין, פרה קדושה, להטיל ספק בחושים, להטיל ספק בסבל מה הקשר בין עבודת אלילים להטלת ספק באמונות? אליעד מסביר שכאשר מדברים על עבודת אלילים, הכוונה היא לא רק לאנשים שסוגדים לפסלים, אלא באופן עמוק יותר - לכל מי שמחזיק באמונה ללא הטלת ספק. לפי אליעד, עבודת אלילים מתבטאת בכך שאדם מאמין במשהו מבלי לבדוק אותו עד הסוף. כל אמונה שאדם מחזיק בה ללא בדיקה יסודית וללא ספקות היא בעצם סוג של עבודת אלילים, כי האדם נותן כוח לאמונה מסוימת מבלי שהוא בדק לעומק את אמיתותה. הדוגמה שניתנה היא אמונה ... הזו כאמת מוחלטת, והוא התחיל להאמין בה באופן מוחלט, מה שגרם לו למתח וחרדה מתמשכים. מדוע חשוב לשחוט פרות קדושות? הביטוי לשחוט פרות קדושות אצל אליעד הוא מטפורה להטלת ספק בדברים שהאדם בטוח שהם אמת מוחלטת, דברים שהאדם אף פעם לא מעז להטיל בהם ספק. הדגש של אליעד הוא שכדי להשתחרר מסבל או מאמונה שמגבילה את האדם, יש צורך להטיל ספק אפילו בדברים שהם נראים כוודאיים לחלוטין. הדוגמה שאליעד נותן היא בנושא של הרעש באוזניים: האדם סובל כי הוא בטוח שהרעש הוא דבר רע ושהוא לא יכול לחיות איתו. אבל אליעד מציין שהסיבה האמיתית לסבל היא לא הרעש עצמו, אלא האמונה שהרעש חייב להיעלם. האדם אפילו לא מטיל ספק בכך שעדיף שהרעש לא יהיה קיים. זהו המקרה של פרה קדושה - אמונה שהאדם בטוח לחלוטין בנכונותה ולא מעז להטיל בה ספק, ולכן היא מנהלת את חייו. כיצד האמונה שלך יוצרת סבל? אליעד מסביר שהאמונות של האדם לגבי מה נכון ומה לא נכון, הן אלה ... הסבל מגיע כאשר האדם מאמין שהרעש הזה לא אמור להיות, או שהמציאות לא טובה כפי שהיא. בעצם, האמונה שהמציאות צריכה להיות שונה יוצרת את הסבל, ולא המציאות עצמה. איך להטיל ספק באופן יסודי בחושים ובאמונות שלך? אליעד מציג את החשיבות של הטלת ספק בכל מה שהאדם חושב שהוא יודע - אפילו בדברים בסיסיים שנראים מובנים מאליהם. הוא נותן דוגמה מכך שאדם יודע שכוס שמחזיקים ... חושב שהוא יודע זאת כי הוא קרא על כוח המשיכה, או כי הוא זוכר שהכוס נפלה בעבר. אליעד מסביר שזהו ידע המבוסס על זיכרון וחושים, ולאו דווקא על אמת מוחלטת. האדם צריך להטיל ספק אפילו בכך, כי ידע שמבוסס על זיכרון או תחושה הוא לא ודאי לחלוטין. הטלת הספק מאפשרת לאדם להסתכל על המציאות בצורה נקייה יותר, ללא פרשנויות ובלי אמונות קדומות שמייצרות סבל. מתי האדם מוכן לוותר על ... היא מראה שאנשים פועלים על סמך אמונות ותחושות מידיות ולא על סמך דברים שהם פחות מוחשיים. איך להתמודד עם פחד וסבל באופן מעשי? אליעד מציע להתמודד עם פחד וסבל על ידי הטלת ספק באופן שבו האדם מפרש את המציאות. למשל, בדוגמה של הצפצופים באוזניים, הדרך להפחית את הסבל היא לא להתמקד בשאלה אם הרעש יישאר או לא, אלא להטיל ספק בהנחת היסוד שעדיף שהרעש ייעלם. במקום לנסות לפתור את הבעיה באמצעות מידע חיצוני (כמו חיפוש בגוגל), אליעד מציע לחקור פנימה ולבדוק מה באמת גורם לאדם סבל - האמונה שהמציאות לא טובה כפי שהיא. ברגע שהאדם מטיל ספק באמונה זו, הסבל מתמוסס מאליו. מהי אמונת שווא ואיך היא פוגעת באיכות החיים? אליעד מסביר שאמונת שווא היא אמונה שהאדם לוקח כמובן מאליו מבלי לבדוק לעומק. למשל, האמונה שהלחץ מצפצופים באוזניים יגרום לתופעה להישאר לנצח. זו אמונה שגויה שלא נבדקה לעומק, והיא גורמת לאדם חרדה וסבל מיותרים. הטלת ספק והבדיקה העצמית של אמונה זו יכולים לשחרר את האדם מהסבל ולשפר את איכות חייו באופן משמעותי. איך להטיל ספק באמונות? מהי עבודת אלילים? למה אנשים סובלים? כיצד להיפטר מפחדים? איך להטיל ספק בחושים? מהי פרה קדושה? התמודדות עם טינטון באוזניים ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ספק
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: ספק, איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? דיכאון? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בדידות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ספק, איך לעשות יותר כסף? איך לפרש חלומות? איך לשתול מחשבות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בזוגיות? איך ליצור אהבה? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לנהל את הזמן? איך להעביר ביקורת בונה? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למצוא זוגיות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשפר את הזיכרון? איך לקבל החלטות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לחנך ילדים? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש בחירה חופשית? האם לדומם יש תודעה? למה העולם קיים? האם המציאות היא טובה או רעה? למה יש רע בעולם? בשביל מה לחיות? האם יש אמת מוחלטת? האם הכל אפשרי? האם יש משמעות לחיים? מה המשמעות של החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להנות בחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? אולי אנחנו במטריקס ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן למציאת עבודה, מאמן רוחני, אימון אישי להצלחה בנושאי ספק - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2349 שניות - עכשיו 26_06_2025 השעה 00:50:10 - wesi4