ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה סכנת נפשות ✔על ידיעת החכמים בעינייני החלומות ופתרונן ✔"רבא רמי [מצא סתירה בין הכתובים]: כתיב 'בחלום אדבר בו' (במדבר יב, ו) וכתיב.....
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨על ידיעת החכמים בעינייני החלומות ופתרונן
"רבא רמי [מצא סתירה בין הכתובים]: כתיב 'בחלום אדבר בו' (במדבר יב, ו) וכתיב 'וחלמות השוא ידברו' (זכריה י, ב). לא קשיא: כאן - על ידי מלאך, כאן - על ידי שד" (מסכת ברכות דף נה עמוד ב).

במאמר זה נציג בפניך, התלמיד מבקש האמת, את דברי רבותינו בענייני החלומות. נראה היטב כי כל מה שנאמר רק מדעתם הוא וגחמתם, כיצד סותרים עצמם ואומרים דבר והיפוכו וגם היפוך היפוכו. בעיניך תראה איך כל עניין פשרי החלומות ו"אמיתותן" הבל הוא. אין להבין כלום על החלומות ופשרן מדברי רבותינו.

ובכן, עפ"י הגמרא דלעיל שני סוגי חלומות הם:

חלום על ידי מלאך - כלומר חלום אמיתי, שיתקיים. ועליו אמר הכתוב: "בחלום אדבר בו".

חלום על ידי שד - כלומר שלא יתקיים. ועליו אמר הכתוב: "וחלמות השוא ידברו".

בוא וראה דבר נפלא. כבר כתבנו במאמר על הנבואה שאי אפשר לבחון אם הנביא נביא אמת והנה, הוא הדין בחולם החלומות. כתוב (בראשית כח, יא - כ) "וישכב במקום ההוא ויחלום... והנה ה' נצב עליו ויאמר אני ה' אלהי אברהם... ושמרתיך בכל אשר תלך... וידר יעקב נדר לאמר אם יהיה אלהים עמדי ושמרני בדרך" - ראינו שיעקב אבינו ממש מפקפק בהבטחת ה' שבא בחלומו, והוא אומר "אם ישמרני אלהים" ואיננו בטוח בהבטחת ה' כלל. במאמר הנבואה כתבנו שחז"ל יישבו "שמא יגרום החטא" אבל הזוהר תירוץ אחר לו (זוהר, חלק א, דף קן ע"ב): "'וידר יעקב נדר לאמר אם יהיה אלהים עמדי' וגו' - אמר רבי יהודה: כיון דכל האי אבטח ליה קודשא בריך הוא, אמאי לא האמין, דאמר 'אם יהיה אלהים עמדי' וגו'? אלא אמר יעקב: 'חלמא חלמנא, וחלמין מנייהו קשוט ומנייהו לא קשוט, ואם יתקיים הא ידענא דחלמא קשוט הוא' " (ותרגומו: אמר רבי יהודה: כיון שהקב"ה הבטיח ליעקב שישמרנו, מדוע לא האמין, עד שאמר "אם יהיה אלהים עמדי"? אלא שידע יעקב שיש חלומות אמיתיים ויש חלומות שאינם אמיתיים, ולכן אמר: "אם יתקיים החלום אדע שהיה זה חלום אמיתי").

הפלא ופלא! יעקב אבינו, נגלה לו אלהים בחלום עד שהצהיר נחרצות, מיד לאחר שניעור משנתו: "וייקץ יעקב משנתו ויאמר אכן יש ה' במקום הזה ואנכי לא ידעתי" (בראשית כח, טז). אף על פי כן הטיל ספק בדבר כל החלום שחלם שם, שמא הטעה אותו השד. פשיטא שאם אבותינו הקדושים לא ידעו להבדיל בין חלום אלוהים לחלום שדים, חכמי התלמוד ודאי שאינם יכולים. אלא, כדרכם של כל התיאולוגים אינם בוחלים לומר דברים - גם אם אינם מבינים בהם.

ראה מה עוד אומרים רבותינו על החלומות:

חלום מתקיים לפי פתרונו - ברכות דף נה עמוד ב: "עשרים וארבעה פותרי חלומות היו בירושלים, ופעם אחת חלמתי חלום והלכתי אצל כולם, ומה שפתר לי זה לא פתר לי זה - וכולם נתקיימו בי, לקיים מה שנאמר: כל החלומות הולכים אחר הפה". כאן ממש מבטלים רבותינו את כל החלומות כבעלי מסר של אמת וקובעים שהחלום "מתגשם" על פי פתרונו (ואם כמה פתרונות לו, "יתגשם" כמה פעמים). ואיך יקבלו דבר זה הדורשים אל ה"אמת החלומית"? הסר דאגה מלבך. רבותינו המפרשים כבר יעשו הכל כדי להעמיד את דברי רבותינו הקדומים. וכך מסביר המהרש"א: "'שכל החלומות'... ולפי הסוגיא שלושה מיני חלומות הן: האחד שהולך אחר הפה ובלא פתרון אינו לא טוב ולא רע... וזה החלק מהחלומות שעל ידי שד... והמין השני שיש לו פתרון קרוב לאמתי ויתקיים בלי פתרון, ומזה המין הם חלומות של שני סריסי פרעה... וזה החלום שעל ידי מערכת השמיים, והשלישי החלום אשר אין לו פתרון כי אם אחד האמיתי ואינו משתנה כלל, כחלום של יוסף הצדיק והוא על ידי מלאך...". לא הספיקו לו, למהרש"א, שדים מחד ומלאכים מאידך, הלך והוסיף עוד סוג חלום והוא מ"מערכת השמיים". לא ידענו מה היא אותה "מערכת שמיים", ואולי שם שדים ומלאכים עושים יחד.

והאבן עזרא (בראשית מ, ח) כתב בפשטות: "ו'כל החלומות הולכים אחר הפה' דברי יחיד הם" - כלומר, פשוט אינם נכונים.

חלום הבא מתוך הרהורי הלב - הרי לפניך דיבור אחר מרבותינו, המראה שאין לחלום משמעות אמת כלל ושאין צריך להתייחס אליו ברצינות כי אינו בא אלא מהרהורי לבו של האדם. ברכות דף נה עמוד ב: "אמר רבי שמואל בר נחמני, אמר רבי יונתן: אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו... אמר רבא: תדע, דלא מחוו ליה לאינש לא דקלא דדהבא, ולא פילא דעייל בקופא דמחטא [אמר רבא: הראייה לכך היא שלא מראים לאדם בחלום דקל מזהב ולא פיל שנכנס בחור של מחט] ". אלא שכנראה לא תמיד נקוט בידי חכמים כלל זה. הבט וראה מה רב אשי מספר על עצמו (ברכות נז ע"א): "הרואה אווז בחלום יצפה לחכמה... והבא עליה - הוי ראש ישיבה. אמר רב אשי: אני ראיתיה ובאתי עליה, וסלקית [עליתי] לגדולה". אכן, חלום נאה חלם רב אשי: הוא עצמו מקיים יחסי מין עם אווז! ועוד הולך הוא ותולה במעשה בעילת העוף סימן משמיים להיותו ראוי להיות ראש ישיבה. ולמה לא עלה על דעת חכמים לומר שמהרהורי לבו חלם על האווז...? (אכן, ראשי ישיבות יש בימינו שרק בכגון דא ניתן להסביר את עלייתם לגדולה). כיוצא בו ענייני זימה חלומית (ברכות נז ע"א): "הבא על אמו יצפה לבינה שנאמר (משלי ב, ג), 'כי אם לבינה תקרא' [תן דעתך שבמלה "אם" אשר בפסוק האלף דוקא בחיריק, כלומר מילת תנאי ורבותינו הפכוהו לאם בצירה כלומר "אמא"], הבא על נערה המאורסה יצפה לתורה שנאמר (דברים לג, ד), 'תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב' - אל תקרי מורשה אלא מאורסה". וגם כאן רבותינו מפרשים את החלומות מדרשות הפסוקים על ידי שינוי ועוות, ועיין מה שכבר כתבנו במאמר "מליצת השיר" על דרך הדרוש "אל תקרי כך אלא כך".

כי הרי אין גבול לכל מה שניתן להרכיב על גבו של חלום. הנה נביא לך דוגמה איך רבותינו מתפלפלים מדעתם על חלומות (ברכות נו ע"ב): "הרואה פיל בחלום - פלאות נעשו לו. [הרואה] פילים - פלאי פלאות נעשו לו. והתניא: כל מיני חיות יפין לחלום חוץ מן הפיל ומן הקוף? לא קשיא: הא דמסרג הא דלא מסרג [מפרש רש"י: שיש לו אוכף על גביו] ".

וכאן קושיה גדולה: מה הדין ברואה פילים בחלומו, מקצתם עם אוכף ומקצתם ללא אוכף? (או כדברי המתמטיקאים: מהו הביטוי הפונקציונלי לקשר בין מספר האוכפים של פיל בחלום לבין פלאי הפלאות שיתרחשו לחולם?) ואין סוף להבלים.

אין חלום בלא דברים בטלים - אחרי שאמרו חכמינו כי יש חלומות שהם אמת (חלום ע"י מלאך) וחזרו ואמרו שאין אף חלום שהוא אמת (אלא הכל מהרהורי הלב), עכשיו בוא ותראה שיש חלום שרק קצתו אמת. מסכת ברכות דף נה עמוד א: "אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: כשם שאי אפשר לבר בלא תבן - כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים. אמר רבי ברכיה: חלום, אף על פי שמקצתו מתקיים - כולו אינו מתקיים. מנא לן? - מיוסף, דכתיב (בראשית לז, ט): 'והנה השמש והירח' וגו' [נמצא שגם חלום שעל ידי מלאך יש בו דברים בטלים] ".

כיון שכך, גם אין פלא שהדברים מתבלבלים והולכים, בוא וראה עד היכן מגיע האבסורד. נדרים דף ח עמוד א: "אמר רב יוסף: נידוהו בחלום - צריך עשרה בני אדם להתיר לו... שמתיה ושרו ליה בחלמיה - מאי? [חלם שנידוהו והתירוהו, האם צריך התרה? ] אמר ליה: כשם שאי אפשר לבר בלא תבן, כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים", וכך פסק גם שולחן ערוך (יורה דעה סימן שלד סעיף לה): "נידוהו בחלום, הוי נידוי וצריך התרה, ואפילו התירו לו בחלום - אינו כלום".

חלומות שלא מעלין ולא מורידין - ועדיין שערי בלבול לא ננעלו. מה יש בידינו? חלומות מלאך - אמת וחלומות שד - שקר, כל החלומות שקר (והם מהרהורי לב), כל חלום חלקו אמת וחלקו שקר, ועכשיו - חלומות שאולי הם אמת ואולי הם שקר אלא שאינם נחשבים! סנהדרין דף ל עמוד א: "הרי שהיה מצטער על מעות שהניח לו אביו, ובא בעל החלום ואמר לו: כך וכך הן, במקום פלוני הן, של מעשר שני הן - זה היה מעשה, ואמרו: דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין". וכך פסק רמב"ם (הלכות מעשר שני ונטע רבעי פרק ו הלכה ו): "אמרו לו בחלום: 'מעשר שני של אביך שאתה מבקש הרי הוא במקום פלוני' - אף ע"פ שמצא שם מה שנאמר לו, אינו מעשר, דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין".

ואם כאן תתמה, היאך מתיישב הדבר שהצריכוהו חכמים להתיר נדרו שבחלום, הדבר פשוט: אם חלם על ידי מלאך - החלום אמת, ואם על ידי שד - החלום הבל, וכך מיישב בשו"ת תשב"ץ חלק ב סימן קכח: "שהם ז"ל נתעוררו וראו, כי יש חלומות שראוי לסמוך עליהם ולחוש להם, ויש מהם שאין ראוי לסמוך ולחוש להם, כי יש מהם ע"י מלאך והמלאך לא יכזב, ויש מהם על ידי שד והם דברים כענן בקר אשר אין להם שחר". כפתור ופרח. רק שאלה קטנה נותרה: על פי מה נקבע אם "חלום הנדר" מן המלאכים הוא או מן השדים?

ואנו גם נראה איך דור הולך ודור בא והיחס לחלומות משתנה. הגמרא בברכות דף לא עמוד ב: "ואמר רבי אלעזר משום רבי יוסי בן זמרא: כל היושב בתענית בשבת - קורעין לו גזר דינו של שבעים שנה", וכתבו התוס' (ד"ה כל היושב): "פירש ר"ח - בתענית חלום". הנה אף על פי שאכילה ושתיה בשבת היא מצווה גדולה, התירו לאדם לישב בתענית אם ראה חלום רע משום הסכנה שמראים לו מן השמיים, וכך כתב בשו"ת חתם סופר חלק א (או"ח) סימן קסח: "ואפילו התענית עונג אסור (אם לא תענית חלום משום סכנות נפשות) ". הנה כך מתייחסים רבותינו לחלום רע כסכנת נפשות אמיתית ממש, עד שהתירוהו אפילו להתענות בשבת כדי לבטל הגזירה שבחלום.

ואילו הראבי"ה (ח"ג - הלכות תענית, סימן תתס) כתב: "ובשם רבינו קלונימוס מצאתי שאסור להתענות בזמן הזה בשבת אפילו תענית חלום, דאין אנו בקיאין לדעת פתרון חלומות, איזה טוב ואיזה רע, כאשר היו יודעין הראשונים, כדאיתא בפרק הרואה ובאיכה רבתי, ומספיקא אין מתענין. וכן נראה לי, ואף על פי דקורעין לו גזר דין של שבעים שנה ודמי לספק הצלת נפשות שמחללין עליו את השבת, כדאיתא במסכת יומא, אפילו הכי נראה לי שאין מתענין בשבת". וכי ראשונים היו באמת יודעים בחלומות? והלא אפילו יעקב אבינו לא היה בקיא, וכמו שכתב הזוהר שהבאנו לעיל.

הנה בשולחן ערוך (אורח חיים סימן רפח סעיף ה) עשה מעין פשרה: "יש אומרים שאין להתענות תענית חלום בשבת אלא על חלום שראהו תלת זימני [שלוש פעמים]. ויש אומרים שבזמן הזה אין להתענות תענית חלום בשבת, שאין אנו בקיאים בפתרון חלומות לידע איזה טוב ואיזה רע. והעולם אומרים שנמצא בספרים קדמונים שעל שלשה חלומות מתענים בשבת, ואלו הן: הרואה ס"ת שנשרף, או יוה"כ בשעת נעילה, או קורות ביתו או שיניו שנפלו, וי"א הרואה יוה"כ אפילו שלא בשעת נעילה, וי"א הרואה שקורא בתורה, וי"א הרואה שנושא אשה. והא דרואה שיניו שנפלו - דוקא שיניו, אבל הרואה לחייו שנשרו - חלום טוב הוא דמתו היועצים עליו רעה, ונראה לי שהחלומות שאמרו בפרק הרואה שהם רעים, גם עליהם מתענין בשבת".

אבל בדורנו הרי כבר לא מתענים בשבת, ומי הוא זה ואיזה הוא אשר יתייחס ברצינות לחלומות בכלל? ולכן כתב הרב עובדיה יוסף בספר יחוה דעת חלק ד סימן כד: "הרואה חלום רע בליל שבת, אין להתענות בשבת [אנחנו לא שמענו שמתענים על חלום אפילו בחול], ואפילו החלום הוא אחד משלושה חלומות רעים שהוזכרו בשולחן ערוך". הרב עובדיה איש חלומות הוא (וראה להלן), וטוב עשה שפוגג לנו את סכנת הנפשות שבחלומות, אפילו אלה המצוינים בגמרא ובשו"ע כחלום רע.

ואחרי מה שביארנו על דברי החלומות, כמה מגוחך הדבר אשר רבותינו מספרים במקומות רבים על חלומות שמהם פסקו הלכה. דוגמה לדבר תמצא במאמרנו "ידיעת חז"ל בסימני הדגים" ועניינו רבינו אפרים שהתיר לאכול את הברבוט - הוא השפמנון שאין לו קשקשים, אמרו לו בחלום שהתיר שרצים, וחזר בו ואסרו.

וראה מה כתב על כך בשו"ת נודע ביהודה (מהדורה תנינא - יו"ד, סימן ל): "אני אומר: דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין, ומעולם לא שמעתי להוכיח דין מבעל החלומות הזה, וחלומות שוא ידברון. ואם שרבינו אפרים ז"ל היה צדיק וחסיד גדול והיה חושש לחלומו - שנאמר לו בחלום שהתיר השרץ והיה חושש פן יש ממש בדבר והיה תולה זה על שהתיר דג ברבוטא - מ"מ אם היה מתאמת לר' אפרים שיש לדג זה קשקשים, כמו שנתאמת הדבר לבעלי התוספות, היה תולה פתרון חלומו על ענין אחר שהיה מתיר והיה חושש לו. אבל להביא ראיה מחלום יעוף - הבל הוא, אין בו ממש. ואני שואל למעלתו, למה לא בא בעל החלום הזה לשאר בעלי התוס' ולר"ת ולגדולי הפוסקים אשר התירו ברבוטא ולגלות להם להיות נראה מה יהיה חלומותיו". הרי לך שהכל הולך אחר הפירוש, מגלגלים את החלום ומשנים את פירושו עד שיסתדר הפירוש עם איזו מציאות כלשהיא. כך אומר הנודע ביהודה שאם היה מתאמת (מתברר) לרבינו אפרים שיש קשקשים לברבוט, היה פשוט הולך ומפרש את חלומו אחרת.

ואין לסיים סוגיא בדברי החלומות מבלעדי עלילותיו של הרב עובדיה יוסף. וכך נכתב בעיתון מעריב מיום ה', 28.06.01, מאת שלמה צזנה: "הרב עובדיה סיפר כי 'בליל שבת ראיתי בחלום, שהמשיח מגיע לכותל המערבי ויש שם ברחבה מלא אנשים. אומר להם [המשיח]: רבותי, אני באתי עכשיו, יש מליון תלמידים שלא לומדים תורה, אשר לומדים בבתי ספר חילונים. אני רוצה שכל האברכים יתגייסו. "מי לה' אלי" כדי שיהיו מורים ללמד אותם תורה. לא יישאר בית ספר אחד שלא יהיה בו תורה. כולם ילמדו תורה' ".

עכשיו, שכבר הבאנו דברים הרבה בעיניין זה, חבל שלא ביקש הרב עובדיה מאנשי "דעת אמת" שיאמרו לו פשר החלום, כי כך היינו אומרים לו:

ראשית, חלומך בליל שבת הוא, אחרי ארוחת שבת הדשנה. וכבר הזכיר עניין זה אברבנאל, כפי שהובא בשו"ת שיבת ציון, סימן נב: "ועיין בזה מה שכתב החכם מהר"י אברבנאל בפ' מקץ - שם האריך בזה וערך מערכה מול מערכה, והעלה שם שיש חלומות המתהוים ע"י סיבת גופני, כגון על ידי עיכול המזון המעלה אדים או ע"י חולשת המזג מבריאות הגוף, ואלו החלומות המה הבל אין בו ממש".

ואם לא אכל כבוד הרב כדי שובעו, אולי החלום על ידי השד הוא. והרי הרב עצמו כתב בשו"ת יחווה דעת חלק ד סימן כד: "ויש לציין מה שכתב הרה"ג המקובל רבי יהודה פתייא בספר מנחת יהודה (סימן מ"ז), כי עתה השדים יודעים הדברים שבני אדם מקפידים עליהם אם רואים אותם בחלום, כגון הרואה בחלום שנפלו שיניו, או לובש שחורים וכיוצא בזה. ולכן הם מראים אותם לבני אדם כדי לצער אותם שיתענו עליהם, ולכן אין לו לאדם לחוש לחלומות כאלה". כי אולי חלומו מעשה שדים הוא, לצער את אזרחי ישראל הטובים שאם חו"ח יהיה החלום לא ירכשו ילדיהם שום השכלה וילכו מדחי לדחי, עד חורבנה של המדינה. וטוב פסק הרב שלא יהיה לנו לחוש כלל לחלומות רעים כאלה.

ואם יתעקש הרב לומר שחלומו ודאי על ידי מלאך (על אף שיעקב אבינו בעצמו לא ידע להבחין, כמו שכתבנו לעיל), נאמר לו: והלא גם יוסף הצדיק שחלם על ידי מלאך, אמרו עליו ש"אין חלומות בלא דברים בטלים", וראה לקמן. על כן כך יתפרש החלום: "והתלמידים שלא לומדים תורה" - הכוונה לתלמידי מוסדות החינוך של ש"ס, שאינם לומדים תורת חיים אלא רק תורת ספר. ומה שנאמר "אני רוצה שכל האברכים יתגייסו" - הכוונה כפשוטו, יתגייסו לצבא. מה שנאמר "מיליון" זה דרך הגוזמא, ועל שארית הדברים שבחלום נאמר כי הם מאותם הדברים הבטלים שבכל חלום, גם אם נחלמו ע"י רבנו עובדיה יוסף.
למידה קשיים אכילה איך לבחון על מי לסמוך אורח חיים להתפשר אסור יצר המין סתירות יועצים חכם חלום חלומות
מוסכמות חברתיות, אולי אתה שטן משוגע, אלוהים רק רע, להיות אלוהים, אימון אישי, מאמן אישי, לא להאמין לעצמך כלל
מוסכמות חברתיות, אולי אתה שטן משוגע, אלוהים רק רע, להיות אלוהים, אימון אישי, מאמן אישי, לא להאמין לעצמך כלל
...רק רע, להיות אלוהים, אימון אישי, מאמן אישי, לא להאמין לעצמך כלל מהן מוסכמות חברתיות, והאם הן נכונות? אליעד מתחיל בשאלה מהי בכלל מוסכמה חברתית. הוא מסביר שישנם דברים שנראים לנו כמובנים מאליהם - מושכל ראשון, כמו האש שורפת, ואלו דברים שאיננו מטילים בהם ספק. אבל הוא מדגיש שההנחה שהאש תמיד שורפת מבוססת רק על ניסיון מוגבל. אולי במקום אחר ביקום זה לא כך. באותה מידה, ההבחנה הכי בסיסית בין יש לאין גם היא מוסכמה חברתית או אקסיומה, שאנחנו מקבלים בלי לבדוק. אליעד מבהיר שגם את האקסיומה הכי בסיסית הזו אפשר לפרק...
אמונה וידיעה - להאמין או להבין? מהי אמונה אמיתית? ולמה להאמין?
...- להאמין או להבין? מהי אמונה אמיתית? ולמה להאמין? לכל אדם בעולם יש אמונות כלשהן. כל הנחה שאותה האדם מניח בלי לדעת אותה בוודאות, הרי שהיא סוג של אמונה. לדוגמה, האדם לוחץ על מתג החשמל כדי להדליק את האור. האדם מאמין שהאור יידלק כאשר הוא יחלץ על המתג. כך שלכל אדם יש בחייו אמונות כלשהן. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי באמת גם מה שנקרא אצל האדם אמונה, הרי שזאת לא באמת אמונה שלמה, אלא רק שכל במינון כלשהו. דהיינו, כאשר האדם חושב שהוא מאמין במשהו, כגון לדוגמה כאשר האדם אומר אני מאמין ש... וכיוב, הרי שמצד האמת...
רוחניות חומרית - איך להגיע להארה רוחנית, באמצעות רדיפה חומרית?
...באמצעות רדיפה חומרית? כפי שכבר ביארתי, רוחניות אמיתית היא כאשר אין אצל האדם גשמיות, אלא הכל רוחני. וגשמיות אמיתית, גם היא כאשר אין אצל האדם רוחניות, כי הכל גשמי. דהיינו, שלמות הגשמיות והרוחניות, היא כאשר אין הבדל בין גשמיות לבין רוחניות. והנה, אצל רוב העולם יש הבדל בין גשמיות לבין רוחניות. ואצל האדם שני הדברים האלו נתפשים כדברים הפוכים. ומי שרוצה להיות רוחני, אז הוא מתרחק מהגשמיות. ומי שרוצה להיות גשמי, הוא מתרחק מהרוחניות. וכאן נסביר, כיצד יכול האדם להגיע להארה רוחנית אמיתית, דווקא באמצעות הגשמיות...
מציאות מודעת לעצמה? השכל של המציאות? מהי המודעות העצמית שיש למציאות?
...של המציאות? מהי המודעות העצמית שיש למציאות? במספר מקומות נעשה השימוש במושג, נקודת המבט של המציאות על עצמה / השכל של המציאות / המציאות רואה את עצמה וכיוב. ועכשיו נסביר את העניין הזה לעומקו. ראשית, נקודת המבט של המציאות על עצמה, מייצגת את נקודת המבט של האמת הבלתי תלויה של המציאות. כי ישנה אמת אובייקטיבית אחת ויחידה, שגם אם כולם יתעלמו ממנה ולא ידעו אותה, היא קיימת. כי קיומה של אמת אמיתית אינו תלוי בדבר. האמת האובייקטיבית של המציאות, היא נקודת מבט חיצונית על המציאות שלא מתוך המציאות, אלא מבחוץ. זוהי...
מה הסיכוי שמשהו נכון? רמות של ספק, רמות של חוסר וודאות, לדייק את הדיבור, מה אחוז הסיכוי שמשהו נכון? כמה אחוז סיכוי שמשהו נכון? כמה משהו נכון או לא נכון? להיצמד לאמת, דעה אובייקטיבית, דעה סובייקטיבית, אחוז סיכוי גבוה, אחוז סיכוי נמוך, חומר ראיות, רמת וודאות גבוהה, רמת וודאות נמוכה, מה רמת הוודאות שמשהו נכון? רמות שונות של ספק, לדעתי בעיני נראה לי, הבעת דעה אישית, רמות של עובדה, רמות של פירוש, האם זו עובדה או פירוש? לדעתי האישית, לדבר בצורה נכונה
...של חוסר וודאות, לדייק את הדיבור, מה אחוז הסיכוי שמשהו נכון? כמה אחוז סיכוי שמשהו נכון? כמה משהו נכון או לא נכון? להיצמד לאמת, דעה אובייקטיבית, דעה סובייקטיבית, אחוז סיכוי גבוה, אחוז סיכוי נמוך, חומר ראיות, רמת וודאות גבוהה, רמת וודאות נמוכה, מה רמת הוודאות שמשהו נכון? רמות שונות של ספק, לדעתי בעיני נראה לי, הבעת דעה אישית, רמות של עובדה, רמות של פירוש, האם זו עובדה או פירוש? לדעתי האישית, לדבר בצורה נכונה וכאן אסביר לגבי העניין של לדייק בדיבור ולהיצמד לאמת, ביחס לבן אדם שכאשר הוא מביע את דעתו, הוא...
רצון לרצות / כוח הרצון - מהו רצון לרצות? איך להשתמש בכוח הרצון בצורה נכונה?
...מהו רצון לרצות? איך להשתמש בכוח הרצון בצורה נכונה? רצון לרצות הוא מצב שבו האדם מצד אחד אינו רוצה דבר כלשהו, ומהצד השני הוא היה מאוד מעדיף דווקא כן לרצות את אותו הדבר, אך בכל זאת הוא לא ממש רוצה אותו. במצב כזה נאמר שהאדם אינו רוצה את הדבר, אך היה רוצה לרצות אותו. מצב כזה נוצר משום שיש אצל האדם קונפליקטים שונים בין הרצונות השונים שלו. הוא גם רוצה וגם לא רוצה בו זמנית. או יותר נכון יהיה לו, הוא לא ממש יודע מה הוא באמת רוצה. הדרך הטובה ביותר לצאת ממצב כזה, היא על ידי חקר פנימי של הרצונות. הדבר הטוב...
ראיון עבודה / שיחת מכירה / ניהול משא ומתן / זיהוי צרכי הלקוח / מכירות
...צרכי הלקוח / מכירות לפעמים על האדם לנהל שיחת מכירה כלשהי ולנסות למכור בה מוצר כלשהו. וכאן יתבארו השלבים, כיצד לנהל שיחת מכירה בצורה נכונה? וכיצד לנהל משא ומתן בצורה נכונה? או לדוגמה בראיון עבודה, שעל האדם לנסות למכור את הכישורים ואת הזמן של עצמו. ובאופן כללי, כאשר האדם מנהל משא ומתן כלשהו, עליו לנסות לשכנע אנשים ברעיונות שונים. והשאלה היא, איך לנהל משא ומתן ושיחות מכירה בצורה נכונה? ובמקרה של ראיון עבודה, כיצד בעצם למכור את הכישורים שלך בצורה נכונה? תשובה: כאשר האדם רוצה להצליח למכור למישהו משהו
טוב נצחי - מהו ואיך לחוות טוב נצחי אמיתי?
טוב נצחי - מהו ואיך לחוות טוב נצחי אמיתי?
...אמיתי? מה זה טוב נצחי ואיך מגיעים אליו? טוב נצחי הוא מצב של תחושת טוב שאינה תלויה בשום סיבה, בשום דבר חיצוני או פנימי, ובשום תנאי. אליעד כהן מסביר שכל סוג של טוב שאדם חווה בדרך כלל, הוא תלוי בסיבות שונות: אם יש לאדם משהו מסוים, אם הוא עושה משהו ספציפי או אם הוא חושב בצורה מסוימת. בכל מקרה כזה, התחושה יכולה להשתנות ולהיפסק, כי כל עוד הטוב מותנה בסיבה כלשהי, הוא לא נצחי ולא אמיתי לחלוטין. למה טוב שתלוי בסיבות הוא לא נצחי? אליעד כהן נותן דוגמאות רבות להסביר מדוע טוב שתלוי בסיבות הוא לא נצחי: אם אדם...
מיצוי, איבוד ריגוש, שחיקה, ריקנות, שעמום, תסכול, חוסר סיפוק, חוסר משמעות, תחושת מיצוי בחיים, תחושת ריקנות בחיים, איבוד עניין בחיים, חוסר סיפוק בחיים, חוסר סיפוק נפשי, חוסר סיפוק עצמי, שעמום בחיים, אובדן משמעות, שחיקה בחיים
מיצוי, איבוד ריגוש, שחיקה, ריקנות, שעמום, תסכול, חוסר סיפוק, חוסר משמעות, תחושת מיצוי בחיים, תחושת ריקנות בחיים, איבוד עניין בחיים, חוסר סיפוק בחיים, חוסר סיפוק נפשי, חוסר סיפוק עצמי, שעמום בחיים, אובדן משמעות, שחיקה בחיים
...איבוד ריגוש, שחיקה, ריקנות, שעמום, תסכול, חוסר סיפוק, חוסר משמעות, תחושת מיצוי בחיים, תחושת ריקנות בחיים, איבוד עניין בחיים, חוסר סיפוק בחיים, חוסר סיפוק נפשי, חוסר סיפוק עצמי, שעמום בחיים, אובדן משמעות, שחיקה בחיים האם מרדף אחרי רצונות מוביל לתחושת חוסר סיפוק בחיים? אחת השאלות המרכזיות בהרצאה של אליעד כהן היא האם יש הבדל בין אדם שרודף אחרי רצונות כמו כסף, כבוד, הצלחה וזוגיות, לבין אדם שרודף אחרי רצונות מסוג אחר, כמו לעזור לאחרים, לתת, להשפיע ולשנות את העולם. לכאורה, ניתן לחשוב שמרדף אחר רצונות...
שקרים אמינים, איך לזהות שקרים? איך לשקר באמינות? איך לזהות שקרנים? איך לדעת מי אשם? הצגת פירושים כעובדות, איך לזהות עדות שקר? איך לזהות עד עוין? איך לשפוט משפט אמת? חוק ומשפט, יעוץ לשופטים, איך לשקר אנשים? איך להישמע אמין?
שקרים אמינים, איך לזהות שקרים? איך לשקר באמינות? איך לזהות שקרנים? איך לדעת מי אשם? הצגת פירושים כעובדות, איך לזהות עדות שקר? איך לזהות עד עוין? איך לשפוט משפט אמת? חוק ומשפט, יעוץ לשופטים, איך לשקר אנשים? איך להישמע אמין?
...באמינות? איך לזהות שקרנים? איך לדעת מי אשם? הצגת פירושים כעובדות, איך לזהות עדות שקר? איך לזהות עד עוין? איך לשפוט משפט אמת? חוק ומשפט, יעוץ לשופטים, איך לשקר אנשים? איך להישמע אמין? איך לזהות שקרים? איך לשקר בצורה אמינה? ההבנה של איך לזהות שקרים היא מיומנות חשובה מאוד בחיים האישיים והמקצועיים. אליעד כהן מסביר במהלך הרצאה כיצד ניתן להבחין בין אמת לשקר, מה מאפיין שקרים ואיך לזהות אותם. הוא פורס בפירוט את הדפוסים החוזרים של אנשים שמשקרים, כיצד אפשר לזהות אותם, ולמה כל אחד מאיתנו עשוי לשקר או להיות...
כיצד תזכור את מה שאתה לומד? כיצד לפתח חשיבה פרקטית ומעשית?
...לפתח חשיבה פרקטית ומעשית? עליך להתרגל לעשות יותר ממה שאתה יודע. עליך להיות תמיד במצב שחסר לך ידע ולא במצב שחסרה לך עשייה, כי כל הידע שקיים אצלך חייב להיות מעשי. אתה צריך לקחת את כל הדברים שאתה יודע שאתה צריך לעשות ולעשות אותם, לעשות אותם ככ טוב עד כדי כך שהם יהפכו לחלק ממך. אתה צריך לוודא שההתקדמות שלך תלויה אך ורק בידע שחסר לך ולא בעשייה שחסרה לך. שים לב שאתה לא עושה פחות ממה שאתה יודע, דהיינו שאתה לא במצב שאתה יודע המון דברים שאתה צריך לעשות ושאתה לא מיישם את רובם. תוודא שאתה עושה תמיד את כל מה...
האם צמחים מרגישים? יש להם נשמה?
...יש להם נשמה? אני בטוח שכותרת המאמר די שנויה במחלקות. אם לא היו ניסויים מדעיים שמגבים את דבריי - לא הייתי מתיימר לכתוב מאמר זה המוכיח שלכל כוח נע יש כוח שמניע אותו - לכל חומר שנע בעולם יש חומר רוחני שמחיה אותו ונותן לו חיות - גם צמחים וגם דומם - מה זה אומר עלינו כיצורים רוחניית? קליב בקסטר, מומחה לפוליגרף (מכונת אמת) החליט לחבר בשנת 1966 את האלקטרודות של המכשיר לצמחים ולא לבני אדם. כאשר השקה אותו מומחה את העציץ שבמשרדו הגיב הצמח כאילו אדם מתרגש מעט ונרגע. המומחה לא האמין למראה עיניו והחליט לשרוף...
לזרום עם ההבנה של הרגע הזה
...הזה לא עכשיו, יש דחוף יותר או למה עשיתי כך ואיך לא חשבתי על אופציה טובה יותר? אלו דברים שבשגרה. הנקודה החשובה כאן שאי אפשר לתקוע את ההתקדמות כל הזמן בלנסות לפענח תובנה חדשה, ויחד עם זאת צריך להתקדם מתוך מודעות לדברים. יש לזכור שההבנה של אותם הדברים היו שייכים לנחלת העבר והיו ההבנה של אותו הרגע. ובעצם יש כאן נקודה חשובה יותר מההטמעות עצמן אפילו למרות שלהטמעות יש תפקיד משחק חשוב אך, יחד עם זאת, יש לקחת אותן בעירבון מוגבל. כי מה שחשוב יותר ממהטמעות היא המודעות לדברים והתחברות של המודעות אל האמת. מה...
פרחי באך ו - ילדים עם בעיות בריכוז, הקשבה והיפר אקטיביות
...עם בעיות בריכוז, הקשבה והיפר אקטיביות שני ילדים הגיעו אלי לטיפול. אחד בן 10 והשני בן 7, שניהם לכאורה, עם אותה בעיה שאותה האם מציגה: לא מרוכזים בשיעור, חסרי מנוחה ועודף מתח. בשיחה עימם כל ילד הוא עולם אחר וכל אחד מקבל תמצית עם הרכב שונה. קשיי ריכוז יכולים לנבוע מכמה סיבות ולעיתים הם נובעים מקשיים אחרים שבגללם לא בא להם בכלל להתרכז. במקרים אלו בטיפול, נטפל פנימה יותר, מה הביא אותו עד הלום. יש אפשרות שהילד מתוח כי עוברת עליו כעת תקופה מאוד מסוימת שעלייה צריך לדבר, ייתכן, שמשעמם לו והחומר מאוד קל לו...
בודהיזם - החיפוש האצילי
...Sutta Majjhima Nikya 26 כך שמעתי. בפעם אחת הבודהה התגורר בסאווטהי בחורשת גטה, בפארק של אנאטהפינדיקה. באותו בוקר הבודהה התלבש, לקח את קערתו וגלימתו העליונה והלך לסאווטהי לסבב נדבות מזון. באותה העת מספר נזירים הלכו אל המכובד אננדה ואמרו לו: החבר אננדה, עבר זמן רב מאז שמענו שיחה על הדהמה מפיו הבודהה. יהיה טוב אם נוכל לשמוע שיחה כזו, החבר אננדה. - אם כך, ילכו המכובדים אל מעונו של הברהמין רמקה. אולי יזדמן לכם לשמוע שיחה על הדהמה מפיו של הבודהה. - כן, חבר, הם השיבו. לאחר שהבודהה שוטט בחיפוש אחר נדב
אין פתרון לעומת אינסוף פתרונות
...עיקרון מעניין מאוד בחיי האדם והוא נקרא עיקרון המטוטלת והעיקרון הזה עובד באופן הבא: כאשר אדם לא מכיר את הפלוסים ואת המינוסים שלו ועושה מהם מישמש הוא מגיע המון פעמים לכביש ללא מוצא או לחילופין לאין פתרון. לא כן, כאשר האדם מכיר את הכוחות שלו ויודע לשחק אתם נכון, לכן, גם הכרת הכוחות של האדם הם סוג של משחק או פסיכולוגיה או אם תרצו גם מתמטיקה. ומה בעצם הדבר אומר בפשטות? כאשר האדם לא מכיר את הכוחות שלו כפי שצריך, הוא אומר על דברים שהוא יכול שהוא לא יכול ומפספס עי כך הזדמנויות פז, או לחילופין הוא חושב על...
תובנות והצלחות
...לכם תובנות והצלחות אתם צריכים לוודע את עצמכם על כך! (לוודע משמעו - להודות לעצמכם לטפוח לעצמכם על השכם!). ההצלחה וההתקדמות שלכם אינן מובנות מאליהן הן שלכם, כי אתם יצרתם אותן. וודעו את עצמכם, כתבו את הדברים הודו לעצמכם וליקום בגאווה רבה ו... המשיכו הלאה! אין חופי מבטחים ואין לנו הפריבילגיה לעצור ולנוח על זרי הדפנה. יש עוד דרך לעשות ישנן עוד תובנות והצלחות נוספות בהמשך וההדרכה שלכם מאיצה בכם... להמשיך... יש לכם ייעוד גבוה... וככל שהיעוד גבוה יותר כך הדרך מורכבת יותר... אתם אף פעם אינכם מפסידים דבר...
אימון אישי - טיפים לזוגיות מוצלחת
...- טיפים לזוגיות מוצלחת זוגיות אמיתית היא שותפות והתפתחות משותפת המעצימה ומובילה לצמיחה!!! בזוגיות חשוב - להיות מי שאני באמת, ללא מסכות והעמדות פנים. לעיתים, הרצון להיות בזוגיות גורם לנו לנסות להתאים את עצמנו למי שאנו חושבים שאנו צריכים להיות, על מנת שיאהבו אותנו. אך אין אנו יכולים להעמיד פנים לאורך זמן. ובסופו של דבר אנו חוזרים לדפוסים המקוריים שלנו. וכאשר בן / בת הזוג מגלים שאיננו מה שהצגנו ולמעשה הוא / היא התאהבו בדמות שהוצגה. ההשלכות מובילות לתסכולים, התנפצות הפנטזיה וחוסר אימון בזוגיות. טיפים...
מהות הטוב - טבע הטוב להיטיב
...ההסבר שהיהדות נותנת היא שהטוב דרכו להיטיב. המושגים של טוב ורע, הם מושגים שאחרי הבריאה, הם מושגים שהם כלפי הנפרדות, הם הסברים לאדם, אבל ההסבר האמיתי למה העולם קיים מאבד את משמעותו כאשר האדם מבין שהכל נמצא באחדות אינסופית. גם המושג אין סוף וסוף כל אלה מושגים הבאים בגלל הנפרדות, ולכן כל הדברים המנוגדים הכל יישות אחת, כל דבר שאי פעם יחשבו עליו או חשבו עליו או כל מה שקיים וכל הלא נודע + הנודע, הכל זה דבר אחד. ולמה בעצם היהדות אומרת שהטוב דרכו להיטיב? יש פה צמצום רעיוני לתפיסת עולם שהכל טוב, לראות את...
כסף - השגת כסף - אשליה או מציאות?!
...רבים האנשים הממלאים לוטו וטוטו ומנסים את מזלם בזכיה קלה, מהירה, ובבת אחת הרבה כסף. כולם מנסים לזכות בכל צורה שהיא. כולם רוצים להשיג דברים שאין להם, רוצים חיים קלים יותר, רוצים ליהנות ממנעמי החיים. כאן שאלת הכסף מעלה שאלות נוספות עמוקות יותר. מדוע נולדנו חסרי כסף? מדוע לחלק יש כסף ולאחרים אין? כיצד יש כאלה שנראה, כאילו, שהכסף רודף אחריהם, ואחרים שהכסף בורח מהם? האם הכסף הוא המטרה שלנו בחיים? מה קורה למי שיש כבר הכל? איך מתקשר הכסף למשמעות החיים שלנו עלי אדמות? האם החיים הם רק מה שאנו בנינו פה על...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על סכנת נפשות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: סכנת נפשות, איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? דיכאון? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: סכנת נפשות, איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם גירושין? איך לא להישחק בעבודה? איך לפרש חלומות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעריך את עצמך? איך לעשות יותר כסף? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להצליח בראיון עבודה? איך להצליח בזוגיות? איך למצוא זוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיגמל מהימורים? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לחשוב בחשיבה חיובית ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להנות בחיים? האם הכל אפשרי? האם יש בחירה חופשית? למה לא להתאבד? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע וסבל בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש משמעות לחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש או אין אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? למה העולם קיים? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי מומלץ, מורה רוחני מומלץ, אימון אישי לקשב וריכוז בנושא סכנת נפשות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.2031 שניות - עכשיו 22_08_2025 השעה 03:44:02 - wesi4