ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ניצולי השואה ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2 ✔* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1. למתנגדיה...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2
* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1.

למתנגדיה האנטישמיים של הפסיכואנליזה לא היה, כמובן, ספק כי היא מדע יהודי. עד היום מופיע פרויד באתרים אנטישמיים רבים באינטרנט (כדוגמת JewWatch) כחלק ממזימה יהודית להשחתת תרבות המערב, לצד הסוציאליזם. פרויד, כפי שכבר נאמר לעיל, היה ער לעובדה זו ואף ידע להפיק ממנה רווח פוליטי. במכתביו לתלמידיו הוא נקט לא - אחת בנימה האינטימית - חתרנית של "אנחנו היהודים מבינים טוב יותר זה את זה". אין ספק שתלמידו לשעבר והיריב הססגוני ביותר שקם לו בימיו, קארל גוסטב יונג (1875 - 1961), נפל עמוק למלכודת זו. התקפתו המפורסמת של יונג נגד הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה של אדלר, שפורסמה בכתב - עת נאצי לפסיכותרפיה, גילתה בבירור את האנטישמיות העמוקה שלו, צד שאפילו תלמידיו הנאמנים כיום כבר אינם מנסים להכחישו, ולהתבטאות זו נוספו עם השנים עדויות מסייעות רבות. המשטר הנאצי הכריז כי הפסיכואנליזה, כמו הקומוניזם, היא עוד חלק ממזימה יהודית להרס התרבות. פרויד ניצל אחרי ה"אנשלוס" הנאצי של אוסטריה רק תודות להשתדלות בינלאומית (הוא עצמו הפגין קוצר - ראות משווע בכל הנוגע לסכנה), אבל הפסיכואנליזה חדלה למעשה להתקיים ברייך השלישי, וגם בשנים שאחרי המלחמה לא התחדשה מעולם פסיכואנליזה גרמנית מסדר - הגודל של זו הבריטית, האמריקנית והצרפתית. יחד עם זאת, התחדשות הפסיכואנליזה בגרמניה ובאוסטריה מולדתה מהווה עד היום גורם חשוב בדיאלוג של הגרמנים עם עברם.

לא טוב מזה היה גורלה של הפסיכואנליזה תחת המשטר הסטאליניסטי ואחריו. אלכסנדר לוריא, הנוירופסיכולוג הרוסי המפורסם, הבין שסכנת - מוות כפולה מרחפת עליו כיהודי העוסק בפסיכואנליזה ועבר לחקר המוח. עם זאת, האוריינטציה הפסיכואנליטית המובלעת שהמשיכה להדריכו במחקריו הקליניים גרמה לכך שכיום הוא נחשב לאחד מאבות המדע הבין - תחומי החדש הקרוי נוירופסיכואנליזה.

וריאנט מעניין בתחום זה מייצג יהודי בן - זמננו הידוע כאויבה הקשה של הפסיכיאטריה בכלל והפסיכואנליזה בפרט. תומאס סאס, פסיכיאטר יהודי - אמריקני יליד הונגריה, הוא אחד מראשוני תנועת האנטי - פסיכיאטריה, הרואה בפראקטיקה הפסיכיאטרית פעילות משפטית (דכאנית) ולא רפואית. לא ייפלא כי מביקורת זו ספגו הפסיכואנליזה ויוצרה תשעה קבים. בספר שנון מאוד שכתב נגד פרויד מתחשבן סאס - ונראה כי הוא הראשון לעשות זאת - עם מה שהוא רואה כשנאתו המוסתרת של פרויד לגויים, שמעט ממנה מבצבץ במשפט מ"משה האיש ואמונת הייחוד" שצוטט לעיל. סאס משתמש בשוביניזם היהודי של פרויד כעילה לפסילת הפסיכואנליזה כולה כמדע יהודי, ממש כמתנגדיה האנטישמיים! עם זאת, יש לא מעט צדק בטענה שפרויד שיחק משחק כפול ביהדותו, דהיינו, החשיד באנטישמיות את מתנגדיו ונזף במתנגדים יהודיים לפסיכואנליזה (קארל קראוס, תיאודור לסינג) כבוגדים בבן - עמם הנרדף, ובה - בעת התרברב לפני תלמידו הכומר אוסקר פפיסטר כי רק יהודי אתאיסט יכול היה לגלות את הפסיכואנליזה.

הפסיכואנליזה, מצדה, לא היססה מלהפוך את האנטישמיות למושא חשוב למחקר. כבר פרויד מנה כמה מניעים לא - מודעים ביסוד שנאת היהודים (כמו פחד הסירוס ושנאת הנוצרי לדתו שלו). הערות אלה היוו לימים בסיס למחקר הפסיכואנליטי המודרני המנסה להבין את כל צורות שנאת - הזר והפנאטיות כמנגנוני הגנה קולקטיביים מפני תכנים אישיים מודחקים. באווירה האינטרוספקטיבית הרווחת בחברה המודרנית, רדוקציה גלויה זו של טענות פוליטיות אל הפתולוגיה האישית, המוצנעת, מהווה כלי יעיל בפירוקן של אידיאולוגיות אלימות מנשקן.

ג. יהודים בתנועה הפסיכואנליטית

גאוותו היהודית של פרויד השפיעה על מרבית תלמידיו הישירים וכמה מהם (קארל אברהם, הנס זאקס, ובעיקר תיאודור רייק) תרמו בכתביהם תרומה גדולה לקירוב מושגים יהודיים (ברכת כוהנים, כל נדרי, התפילין וכיו"ב) לקהל הקוראים הבינלאומי. מבני הדור השני של הפסיכואנליטיקאים, התבלט אריך פרום בגישתו החיובית ליהדות. פרום, קומוניסט בצעירותו, התקרב מחדש ליהדות בהיותו בארה"ב ואימץ אף הוא גרסה חילונית עקבית למסורת היהודית (בעיקר זו של הנביאים ושל חז"ל), שבה ראה את מבשרת הפלורליזם וההומניזם. בכתבי - העת הפסיכואנליטיים בולט עד היום מספרם של המאמרים שבהם נוטל על עצמו מחבר (בדרך - כלל יהודי) להעביר תחת שבט הפסיכואנליזה מושג, טקס או אגדה יהודיים שריתקו את תשומת לבו. כך, ג'ויס סלוקוור, בתו של האנליטיקאי הנודע הארי סלוקוור, פרסמה מאמר על חוויותיה במהלך ה"שבעה" על מות אביה, וסילבאנו אריאטי, מגדולי חוקרי הסכיזופרניה, פרסם ספר על עקידת יצחק, כמו גם ספר על קהילתו שנספתה בשואה. ניצולי שואה כברונו בטלהיים וויקטור פראנקל פרסמו את זיכרונותיהם ובכך סייעו להתרחבות תודעת השואה בעולם, לצד מחקרים פסיכואנליטיים על הנאציזם והשואה.

בין ממשיכיו של פרויד בולטת התופעה שהרדיקאליים שביניהם, בין אלה שלבסוף פרשו מהפסיכואנליזה ובין אלה שתיקנו אותה מבפנים, היו אף הם ברובם יהודים. למעשה, ראוי גם אלפרד אדלר (1870 - 1937), יריבו האישי המר של פרויד, להימנות בין אבות הפסיכואנליזה, ולראייה החדירה של רעיונות אדלריאניים לזרם "הפסיכולוגיה של האני" ולזרם הניאו - פרוידיאני בארה"ב. אדלר כמעט ולא התעניין ביהדות, אבל גם באסכולה שלו בולטים היהודים (כמו רודולף דרייקורס). גם האסכולה של יונג ראויה להיקרא פסיכואנליטית מכמה בחינות, ולו רק משום שכמה מרעיונותיה חלחלו לאסכולת "יחסי האובייקט" בפסיכואנליזה. וגם כאן, לצד האנטישמיות הידועה של המייסד, בולט מקומם של היהודים בין ראשוני תלמידיו, כגון אניאלה יפה ואריך נוימן (שעלה לישראל). קרבה חלקית לפסיכואנליזה יש באסכולת הלוגותיראפיה של ויקטור פראנקל, פסיכיאטר יהודי מווינה שחי ופעל בארה"ב, שהיה כאמור ניצול שואה.

מבין ממשיכיו - מתקניו היהודיים של פרויד, בתו אנה פרויד (1895 - 1982) ויריבתה מלאני קליין (1882 - 1960) היו נאמנות לזהותן היהודית - חילונית. לקבוצה זו שייכים גם שאנדור פרנצי, שניסה לחולל בטיפול הפסיכואנליטי שינויים שהתקבלו רק אחרי מותו, ואוטו ראנק, שייסד לבסוף אסכולה נבדלת שלא הכתה שורש. הרדיקאלי שבין תלמידי פרויד, וילהלם רייך, ביקש לחבר את הפסיכואנליזה עם הקומוניזם, תוך הסתמכות על ספקולציות ביולוגיות וקוסמולוגיות פרועות, והשפיע רבות על עיצוב הדור הצעיר בשנות השישים הסוערות בארה"ב. הוא היה עוין ליהדות ולמיסטיקה, אבל תורתו לבשה ברבות הימים אופי מיסטי מובהק.

הפסיכואנליזה האמריקנית, שפרויד בז לה בשל נוקשותה המקצועית (האמריקנים היו בין המתנגדים החריפים לפתיחת המקצוע לאנשים שאינם פסיכיאטרים), החלה לפרוח עם בריחת רבים מממשיכיו המבטיחים ביותר של פרויד לארה"ב. קארן הורני, הלנה דויטש, תיאודור רייק, אריך פרום, אוטו פנישל, שאנדור ראדו, דוד ראפפורט ואחרים, שנקלטו באוניברסיטאות ומוסדות אמריקניים יוקרתיים, וממשיכיהם האמריקניים ג'ייקוב ארלוו וצ'ארלס ברנר, הפכו את הפסיכואנליזה ממקצוע רווחי גרידא לתיאוריה תוססת שהפרתה את החינוך, הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, ההיסטוריה וחקר הספרות. כיום, אוטו קרנברג, הפסיכואנליטיקאי הבולט ביותר כיום בארה"ב, הוא יהודי וכמוהו היה החדשן המבריק סטיבן מיטשל, ממייסדי הגישה האינטרסובייקטיבית, שנפטר בטרם - עת. כן מוביל תומס אוגדן בחדשנותו בטיפול הפסיכואנליטי בפסיכוזות.

קוריוז מוזר קשור בהיינץ קוהוט (1913 - 1981), יליד וינה שעבר לארה"ב, מייסד הזרם המהפכני של "העצמי" בפסיכואנליזה. הוא התכחש ליהדותו ולעתים אף ניסה ליצור את הרושם כי הוא ממוצא נוצרי. יש המקשרים זאת לעובדה שגם את זהותו המינית עטף בסודיות גמורה.

פרשה מאלפת, אם כי באופן שלילי, היא המקרה של ברונו בטלהיים, שנתפס כאחד ממייצגיה המובהקים ביותר של הפסיכואנליזה בארה"ב. הוא הרבה להסתמך על התנסותו במחנות הריכוז כדי לקדם את מסריו הקיצוניים, שנשמעו כקריקטורות הוליבודיות של הפסיכואנליזה, ועיקרם האשמה גורפת של ההורים בהפרעות הנפשיות של ילדיהם, ואפילו בהפרעות שכבר אז נחשדו כבעלות בסיס אורגאני כמו האוטיזם. העוינות כלפי ההורים בכתביו של בטלהיים הופיעה לא - אחד במקביל לאמירותיו הארסיות כלפי המורשת היהודית כולה, אמירות שניתן להגדירן ממש כאנטישמיות. אחרי מותו התברר כי לא זו בלבד שנהג להתעלל במטופליו, ושמחקריו התבססו על נתונים מומצאים, אלא שגם תעודותיו כפסיכואנליטיקאי היו מזויפות. בלי להיכנס לחקירה פסיכואנליטית בנבכי נפשו של בטלהיים, קריאתו הגורפת ליהודים להסתלק לחלוטין מיהדותם, כמוה כמיתולוגיה בדבר "האם המקפיאה" של האוטיסט, מלמדות עד כמה ניתן לעוות מסרים פסיכואנליטיים על ידי הצגתם הפשטנית.

בפסיכואנליזה הצרפתית, שבה האסכולה של ז'אק לאקאן דומיננטית, אין יהודים רבים, אולם לאור יחסו הכמעט פטישיסטי של לקאן כלפי כתבי פרויד לא ייפלא שרבים מהניתוחים שלו ושל ממשיכיו עוסקים בנושאים יהודיים כגון השופר. גם ז'אק דרידה, מראשוני הפוסטמודרניזם שהשפיע השפעה ניכרת על הפסיכואנליזה הלקאניאנית, היה יהודי.

בפסיכואנליזה בת ימינו, המתח בין ההיבט ההרמנויטי להיבט המדעי של התיאוריה הביא לשגשוגן של שתי מגמות מנוגדות, הפוסט - מודרניסטית מצד אחד והמחקרית - פיזיולוגית מצד שני. גם כאן, בתחום המרתק הקרוי נוירופסיכואנליזה, המשלב פסיכואנליזה עם חקר המוח, רב מספרם של החלוצים היהודים. אריק קנדל, הפסיכיאטר והנוירוביולוג חתן פרס נובל, ואוליבר סאקס, הנוירולוג הנודע, נחשבים למבשרי מדע זה, והישראלי יורם יובל נמנה כיום בין מעצביו.

את מספרם הגדול של היהודים בפסיכואנליזה יש לראות על רקע התופעה הכללית יותר של בולטותם בפסיכולוגיה. סקר של כתב - העת Review of General Psychology מ - 2002 מונה 38 יהודים בין מאה הפסיכולוגים הבולטים של המאה ה - 20.

ד. הפסיכואנליזה בישראל

פרויד תמך בציונות. הוא שימש, לצד איינשטיין, חבר הדירקטוריון הראשון של האוניברסיטה העברית וסירב לקבל תמלוגים על התרגום העברי ל"טוטם וטאבו". במקביל תבעה התרבות הישראלית המתחדשת חזקה עליו. אימוצו של פרויד בידי תנועת הפועלים עומד בניגוד בולט להתעלמות ואף לסלידה שחשו כלפיו גדולי מחקר היהדות של אותו דור כדוגמת מרטין בובר (1878 - 1965) וגרשום שלום (1897 - 1982), שלא להזכיר את שנאתו העזה של ישעיהו ליבוביץ' (1903 - 1994) לכל הקשור בפסיכואנליזה. העובדה שבימינו קיימת ספרות ישראלית עשירה של מחקרים ביהדות מנקודת ראות פסיכואנליטית מעידה על הזמן הרב שנדרש, הן למדעי הרוח השונים להתגבר על התנגדותם לפסיכואנליזה והן לפסיכואנליזה עצמה להתפתח ולהפוך לכלי מחקרי יעיל יותר.

המגזר הסוציאליסטי, לעומת זאת, אימץ את פרויד בחום. חיים וייצמן סיפר לארנסט ג'ונס, ה"אפוסטול" הבלתי - נלאה של פרויד (ודווקא הלא - יהודי היחיד בין חבורת המקורבים) על "המהגרים העניים המגיעים לפלשתינה מגליציה ללא כסות לגופם אך עם הקפיטל של מארקס בידם האחת ופשר החלומות של פרויד בידם השנייה". התנועה הפסיכואנליטית בווינה הושיטה לא אחת סיוע לתנועת "השומר" בארץ ישראל בהכשרה ובתרגום ספרים. השילוש של הרצל, מארקס ופרויד יצר ללא ספק תשתית אידיאולוגית עקיבה ומרשימה לחלוצים רבים, שביקשו לראות את שחרור עמם וארצם בתוך ההקשר הכולל של תנועות שחרור הלאום והיחיד מכבלים חיצוניים ופנימיים כאחד.

הפסיכואנליזה הישראלית נוסדה על ידי כמה מתלמידי פרויד שעלו ארצה ערב מלחמת העולם השנייה, ובראשם מקס אייטינגון ומשה וולף. המכון הפסיכואנליטי בירושלים (שבימים אלה קם לו אח צעיר בת"א) הוציא מתוכו ברבות השנים כמה תיאורטיקנים, כדוגמת פנחס נוי ועמנואל ברמן, בעלי שיעור קומה בינלאומי. יהודה פריד היה חלוץ ביישום רעיונות פסיכואנליטיים, לצד משנה חברתית רדיקאלית ולעתים "אנטי - פסיכיאטרית", בבתי - חולים קהילתיים. לצד התעסקותם הטבעית בטיפול בבעיות אופייניות לישראל כמו מלחמות, טרור ושסעים פנימיים, מגלים כמה אנליטיקאים ישראליים מעורבות גם בסוגיות חברתיות ואתיות קשות.

כתבי פרויד זוכים כיום לתרגומים חדשים רבים בעברית, המריקים את הגרמנית החיננית של המקור לעברית עכשווית, ועמם מתורגם חלק גדול מהקלאסיקה הפסיכואנליטית הישנה והחדשה. כתב - העת "שיחות" מפרסם עבודות ברמה שלא הייתה מביישת כתבי - עת בין - לאומיים.

בבתי - החולים הפסיכיאטריים הוותיקים בארץ עדיין ניכרת האוריינטציה הפסיכודינמית שראשיתה בימים שפסיכואנליטיקאים שעלו ממרכז אירופה עיצבו את הפסיכיאטריה בארץ ישראל. יש לקוות שהשינויים העוברים כיום על שירותי הבריאות, שבארה"ב כבר הביאו לדלדול הגישה הפסיכודינמית לטובת פסיכיאטריה תרופתית בעיקרה, לא יביאו לתופעה דומה בארץ.

ה. יסודות יהודיים בפסיכואנליזה והרלוואנטיות שלה לימינו

האם בבחינה אובייקטיבית של הפסיכואנליזה ניתן לזהות מאפיינים השייכים למסורת האינטלקטואלית היהודית? מחברים רבים, בעיקר מארה"ב, השיבו על כך בחיוב. הפסיכואנליטיקאים מורטימר אוסטוו והארולד בלום היו בין המובילים בהדגשת קווי הדמיון בין הפסיכואנליזה והמסורת היהודית, כמו גם אריך פרום בספרו החשוב "והייתם כאלוהים". דוד בקאן, בספר מרתק על ההקבלות בין החשיבה הקבלית והפסיכואנליטית, התאמץ להוכיח כי פרויד היה מושפע מה"זוהר. " ריצ'ארד רובנשטיין וסוזאן הנדלמן הצביעו, כל אחד על פי דרכו, על קווי דמיון מפתיעים בין הפסיכואנליזה לחשיבה המדרשית. דחיפה חדשה למגמה זו נתן חיים - יוסף ירושלמי בספרו משה של פרויד שם הוא מנסה, בטיעונים מקוריים מאוד ותוך אנאליזה של פרויד עצמו במיטב הפלפולים הפרוידיאניים, להראות ש"האיש משה ואמונת הייחוד" התכוון לבסס את המסורת האינטלקטואלית היהודית בנפרד מהאמונה. ירושלמי אף מתאמץ (בדוחק) לייחס לפרויד ידיעת עברית ויידיש.

ואמנם, כמה הקבלות בין הפסיכואנליזה למחשבה היהודית נראות כיותר ממקריות. כך, החירות הפרשנית המאפשרת ואף מחייבת לחדור מעבר למשמעות הגלויה אל משמעות נסתרת בלתי - צפויה ואפילו פרדוקסאלית, ידועה היטב מהשיח התלמודי. יתרה מזאת, העובדה שה"התנגדות" של המטופל לפירוש הפסיכואנליטי ואפילו למהלך ההבראה נתפסת בפסיכואנליזה כחלק חיוני מהטיפול, נשמעת דומה לחיוב של מוסד המחלוקת התלמודי. גם במה שאומרת התיאוריה הפסיכואנליטית על המתרחש בלא - מודע ניתן למצוא מבשרים רבים בתורת הנפש של המשנה, התלמוד והקבלה, ולראיה האגדות והאמרות הרבות מהתלמוד והזוהר הרואות ב"יצר הרע" שותף הכרחי וקונסטרוקטיבי בחיי היום - יום ואפילו לאורח - החיים הדתי עצמו. קו משותף משעשע לשתי המסורות ניתן למצוא בדרך בה מטפלת הפסיכואנליזה במייסדיה, כי ההשוואה בין הממסד הפסיכואנליטי לכנסייה, החביבה כל כך על מתנגדי הפסיכואנליזה, נכשלת כאן כישלון חרוץ. הניתוחים האנאליטיים המבוצעים post mortem בפרויד ובחלוצי האסכולות הפסיכואנליטיות השונות - ניתוחים שבכל תחום - דעת אחר היו נתפסים כרכילות זולה הפוגעת בזכר המייסדים - נחשבים על פי ההיגיון הפסיכואנליטי כחלק חיוני מהתפתחות התחום, ממש כפי שהאנליטיקאי עצמו חייב לעבור אנליזה כחלק מהכשרתו. הדבר מזכיר את חכמי התלמוד, שלא רק סיפרו אגדות אלא נעשו הם עצמם אחרי מותם חומר לאגדות שסופרו בפי ממשיכיהם. שרשרת אגדות זו, למרבה העניין, מתארת לא - מעט כישלונות, מעידות ואפילו חטאים חמורים בהם נכשלו גדולי התנאים והאמוראים, כמעין אזהרה לדורות הבאים מפני זחיחות - הדעת המוסרית העלולה לבוא יחד עם גדולה אינטלקטואלית. יחס דיאלקטי זה כלפי הסמכות עבר למעשה מיסוד בנורמות ההתנהגות שבין התלמיד למורה: "אפילו האב ובנו, הרב ותלמידו, שעוסקין בתורה בשער אחד, נעשים אויבים זה לזה, ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה לזה". תפיסת המרד האדיפאלי כשלב חיוני בהתפתחות הידע מזכירה לא במעט את מה שמצופה מהתלמיד / מטופל לחוש כלפי המורה / מטפל במהלך ה"העברה" הטיפולית (ובנקודה זו צודקת הגישה הלאקאניאנית שאינה מבדילה בין הטיפול להכשרה הפסיכואנליטית).

יש המצביעים על ריבוי האסכולות והמחלוקות בפסיכואנליזה כעוד מאפיין יהודי שלה. חרף העוקצנות שבהבחנה זו, ראוי אולי לאמצה. לא זו בלבד שתרבות השיח הפסיכואנליטית כיום מעודדת פלורליזם רעיוני, אלא שעדים אנו לחזרה של זרמים פורשים אל הזרם המרכזי ואינטגרציה רעיונית ביניהם. לא קשה למצוא בניתוב זה של שאיפת - המדנים אל אפיקים יצירתיים הד לאמרה התלמודית "אלו ואלו דברי אלוהים חיים".

גם מתנגדיה של הפסיכואנליזה יכולים להתגדר בבקעה זו של המשותף לה ולמסורת היהודית. כשם שהיהדות והציונות מצאו עצמן לא - אחת, כשניתן בידן כוח ללא ביקורת, נעשות לאידיאולוגיות דכאניות, רובצת חטאת זו גם לפתחה של הפסיכואנליזה כשהיא חוברת לממסד רפואי אטום או לאקדמיה כוחנית.

במובן זה, דווקא אחרי קריסת החזון הקומוניסטי עם חלומותיו המגלומאניים, ראוי להזכיר כי הפסיכואנליזה טומנת אף היא בחובה - לטוב ולרע - רעיונות משיחיים. מן הנמנע לעסוק באנלוגיות בין נפש היחיד ונפש החברה מבלי להסיק כי גם תהליכים תרפויטיים יכולים להיות מועתקים, בשינויים המתבקשים, מהתחום הראשון אל השני. במילים אחרות, אין זה יותר מדי לקוות כי ככל שהחשיבה הפסיכואנליטית תמשיך לחלחל אל כל מגזרי החברה, תצליח התובנה הבאה אתה לפרק ולנטרל מחלות ציבוריות כגזענות, פנאטיות וטוטליטאריות. אחרי הכל, קיים יחס הפוך, שבבוא היום ניתן יהיה לתת לו אף ביטוי כמותי, בין חופש המידע והביטוי הקיימים בחברה, לבין לוחמנותה, עריצותה ושנאת - הזר שבה. ניתן לפיכך לראות בדמוקרטיזציה של חברה כמעין אנליזה ציבורית, והיא ערובה לירידת לוחמנותה של אותה חברה ממש כשם שתובנה היא תנאי לנורמאליות של היחיד. בכך ראויה הפסיכואנליזה לתפוס את מקומה בין תנועות השחרור הגדולות של העת החדשה.

מקורות:

גיי, פ. פרויד: פרשת חיים לזמננו. תל - אביב: דביר, 1993.

סימון, ע. א. פרויד היהודי. מתוך: האם עוד יהודים אנחנו? תל - אביב: פועלים.

פרום, א. והייתם כאלוהים: פירוש רדיקאלי למקרא ולמסורת הבתר - מקראית. ירושלים: א. רובינשטיין, 1975.

גלוזמן, מ. (עורך אורח) פסיכואנליזה, יהדות, ציונות. קובץ מיוחד. זמנים, 88, 2004.

הטב, י. (עורך) פסיכואנליזה: הלכה ומעשה. תל - אביב: דיונון, 2003.
תהליך לטפל במחלת רוח בוגד הורה קבוצה לפתח אופי תרבויות חשק מיני פנאטיות חדשנות אנליטי דת דתות הנפש יהדות יהודי יהודים מיהו יהודי נפש פסיכואנליזה תנועה
מוטיבציה להתמדה לאורך זמן, להטיל ספק לאורך זמן, תהליך הטלת ספק, השפעת הטלת ספק, להתמיד לאורך זמן
מוטיבציה להתמדה לאורך זמן, להטיל ספק לאורך זמן, תהליך הטלת ספק, השפעת הטלת ספק, להתמיד לאורך זמן
...לאורך זמן, להטיל ספק לאורך זמן, תהליך הטלת ספק, השפעת הטלת ספק, להתמיד לאורך זמן איך הטלת ספק לאורך זמן משפיעה על הרגשות ועל המחשבות? אליעד כהן מסביר שכשאדם מתחיל להטיל ספק לאורך זמן, הוא עשוי להגיע למצב שבו הוא פחות מתייחס באופן רגשי לאירועים שונים בחייו. למשל, כאשר מישהו מעליב אותו או מקלל אותו, האדם יכול להרגיש שזה כבר פחות משפיע עליו. אליעד מדגיש שזו יכולה להיות תוצאה טובה, כי האדם מסוגל לומר לא אכפת לי מתוך חופש ובחירה, אבל זו גם לא מטרה בפני עצמה. אין מטרה ספציפית בכך שיהיה לו אדישות לכל דבר...
אחוזים, מה זה אחוזים? איך למצוא אחוזים? איך לחשב אחוזים? מושגי יסוד במתמטיקה, הסבר אחוזים, איך מוצאים אחוזים ממספר? חישוב אחוזים ללא מחשבון, נוסחה למציאת אחוזים, נוסחאות לאחוזים, נוסחה לאחוזים, חישוב מעמ - חלק 1
אחוזים, מה זה אחוזים? איך למצוא אחוזים? איך לחשב אחוזים? מושגי יסוד במתמטיקה, הסבר אחוזים, איך מוצאים אחוזים ממספר? חישוב אחוזים ללא מחשבון, נוסחה למציאת אחוזים, נוסחאות לאחוזים, נוסחה לאחוזים, חישוב מעמ - חלק 1
...מה זה אחוזים? איך למצוא אחוזים? איך לחשב אחוזים? מושגי יסוד במתמטיקה, הסבר אחוזים, איך מוצאים אחוזים ממספר? חישוב אחוזים ללא מחשבון, נוסחה למציאת אחוזים, נוסחאות לאחוזים, נוסחה לאחוזים, חישוב מעמ - חלק 1 מה זה אחוזים ואיך לחשב אותם? ההסבר הבא עוסק בהבנת המושג אחוזים, כיצד לחשב אחוזים מתוך מספר נתון, וכן בשיטות חישוב אחוזים ללא מחשבון. אליעד כהן מסביר שלמעשה אחוזים זו מילה נרדפת למושג מאיות. כלומר, כאשר מדברים על אחוז אחד, הכוונה היא חלק אחד מתוך מאה. הוא משתמש בדוגמה פשוטה: כאשר מחלקים תפוח לשני...
ניתוח תשדירי בחירות 2015, קמפיין פוליטי, לגרום לאנשים לבחור בך, לשכנע אנשים, איך לעשות קמפיין מנצח? איך להעביר מסרים? איך להשפיע על אנשים? טעויות בשכנוע, שגיאות בשכנוע, יעוץ פוליטי
ניתוח תשדירי בחירות 2015, קמפיין פוליטי, לגרום לאנשים לבחור בך, לשכנע אנשים, איך לעשות קמפיין מנצח? איך להעביר מסרים? איך להשפיע על אנשים? טעויות בשכנוע, שגיאות בשכנוע, יעוץ פוליטי
...לגרום לאנשים לבחור בך, לשכנע אנשים, איך לעשות קמפיין מנצח? איך להעביר מסרים? איך להשפיע על אנשים? טעויות בשכנוע, שגיאות בשכנוע, יעוץ פוליטי מהן הטעויות המרכזיות בתשדירי הבחירות של 2015? בניתוח תשדירי הבחירות של שנת 2015, אליעד כהן מסביר על טעויות נפוצות שנעשו בקמפיינים של מפלגות שונות. ההרצאה עוסקת בתחום השכנוע, המכירות והקמפיינים הפוליטיים, ואליעד מדגיש כיצד שגיאות במסרים ובניסוח יכולות לגרום לתוצאות לא רצויות. מה הייתה הטעות המרכזית בקמפיין של הליכוד? אחת הטעויות הבולטות של הליכוד הייתה הסיסמה...
כסף בלי לעבוד, לשנות מקצוע, לשנות מסלול לימודים, להרוויח כסף בקלות, שכיר או עצמאי, יזמות, איך לעשות כסף, קבלת החלטות
כסף בלי לעבוד, לשנות מקצוע, לשנות מסלול לימודים, להרוויח כסף בקלות, שכיר או עצמאי, יזמות, איך לעשות כסף, קבלת החלטות
...לשנות מקצוע, לשנות מסלול לימודים, להרוויח כסף בקלות, שכיר או עצמאי, יזמות, איך לעשות כסף, קבלת החלטות איך לבחור נכון בין שכיר לעצמאי? אליעד כהן מסביר שלרבים יש דילמה בין להיות שכיר או עצמאי, וכדי לקבל החלטה נכונה, האדם צריך קודם כל לבדוק היטב מה המטרות שלו. אם המטרה המרכזית היא להרוויח כסף בלי להתאמץ, האדם חייב להבין שלכל אופציה יש יתרונות וחסרונות, ואין תשובה אחת שנכונה לכולם. לדוגמה, אדם יכול להרוויח כסף בצורה פסיבית אם הוא המציא רעיון שמכניס לו כסף לאורך זמן, או אם יש לו עסק שמנוהל על ידי אחרים...
למה אנשים נוסעים לטייל? איך ליהנות מטיול? לנסוע לטייל בחול, לאכול במסעדות, לשנות חוויה, חוויה חדשה, טיולים בחול, נופש בחול, למה אנשים נוסעים להודו? למה אנשים נוסעים לאומן? איך ליהנות מכל דבר?
למה אנשים נוסעים לטייל? איך ליהנות מטיול? לנסוע לטייל בחול, לאכול במסעדות, לשנות חוויה, חוויה חדשה, טיולים בחול, נופש בחול, למה אנשים נוסעים להודו? למה אנשים נוסעים לאומן? איך ליהנות מכל דבר?
...לטייל בחול, לאכול במסעדות, לשנות חוויה, חוויה חדשה, טיולים בחול, נופש בחול, למה אנשים נוסעים להודו? למה אנשים נוסעים לאומן? איך ליהנות מכל דבר? למה אנשים נוסעים לטייל ואיך אפשר ליהנות מטיול? אליעד כהן מסביר לעומק למה אנשים נוסעים לטייל, ואיך ניתן באמת ליהנות מטיולים, במיוחד בחול. הוא מתחיל בשאלה, מדוע בכלל אנשים נוסעים לטייל? התשובה הראשונית היא שאנשים מחפשים תחושת התחדשות. כלומר, אנשים רוצים לחוות דברים חדשים, לראות נופים לא מוכרים, לפגוש אנשים חדשים או פשוט לשנות אווירה. אך אליעד כהן מסביר שזה...
קורונה ואליעד כהן, למה לדבר על הקורונה? למה אליעד כהן מדבר על הקורונה? למה אליעד כהן מתעסק בפוליטיקה? האם כדאי לחשוב על הקורונה? האם כדאי להתעסק בפוליטיקה? ניתוח סיבתיות של הקורונה, לפתח את השכל, ביקורת על אליעד כהן
קורונה ואליעד כהן, למה לדבר על הקורונה? למה אליעד כהן מדבר על הקורונה? למה אליעד כהן מתעסק בפוליטיקה? האם כדאי לחשוב על הקורונה? האם כדאי להתעסק בפוליטיקה? ניתוח סיבתיות של הקורונה, לפתח את השכל, ביקורת על אליעד כהן
...לדבר על הקורונה? למה אליעד כהן מדבר על הקורונה? למה אליעד כהן מתעסק בפוליטיקה? האם כדאי לחשוב על הקורונה? האם כדאי להתעסק בפוליטיקה? ניתוח סיבתיות של הקורונה, לפתח את השכל, ביקורת על אליעד כהן למה לדבר על הקורונה? אליעד כהן פותח את ההרצאה בשאלה למה להתעסק בקורונה? ומסביר כי החיים עצמם נתפסים כמשחק. הוא טוען שהעיסוק בקורונה, כמו גם בפוליטיקה או בנושאים אחרים, הוא חלק מהמשחק של החיים. למעשה, המטרה היא להבין שגם אם כולם בסופו של דבר מתים, החיים הם חוויה זמנית, והעיסוק בכל נושא, כולל הקורונה, הוא בחירה...
שליטה במחשבות רגשות רצונות - איך לשלוט במחשבות רגשות רצונות?
שליטה במחשבות רגשות רצונות - איך לשלוט במחשבות רגשות רצונות?
...רגשות רצונות? איך אפשר לשלוט במחשבות, ברגשות וברצונות? אנשים רבים שואלים כיצד ניתן לשלוט במחשבות, במיוחד כשהם חווים דיכאון, חרדות, מחשבות טורדניות או חוסר ביטחון עצמי. אליעד כהן מסביר כי באופן פרדוקסלי, שליטה במחשבות אינה הפתרון הנכון. למעשה, הניסיון לשלוט במחשבות רק הופך את האדם לאומלל ומלחיץ יותר. כשאדם נאבק לשלוט במחשבות שלו, הוא נכנס למעגל של מתח, מאמץ ועייפות נפשית. למשל, אדם ששולט במחשבות שלו כך שלא יכעס לעולם, חייו הופכים למשעממים, כיוון שהוא כבר יודע מראש כיצד הוא יגיב בכל מצב. אותו דבר...
גן עדן - מבחן כניסה לגן עדן. מהו? ואיך לעבור אותו?
גן עדן - מבחן כניסה לגן עדן. מהו? ואיך לעבור אותו?
...לעבור אותו? מהו גן עדן וכיצד חווים שלמות אמיתית? גן עדן הוא מצב שבו האדם חווה תחושת שלמות מלאה ואמיתית, מצב שבו הוא אינו מרגיש חסר כלום. בחיי היומיום, לא משנה כמה האדם ישיג, הוא אף פעם לא יחוש שלמות מוחלטת. אליעד כהן מדגים זאת דרך תרגיל מחשבתי שבו האדם מדמיין שהוא מקבל כל דבר שהוא רוצה בעולם - ובכל זאת, הוא לא יהיה מרוצה לגמרי. הסיבה היא שהשלמות אינה תלויה בכמה יש לאדם, אלא בתחושה פנימית עמוקה שבה האדם מפסיק לחפש את האושר, מכיוון שהוא כבר מאושר. מדוע חיפוש האושר מונע מאיתנו להיות מאושרים? אליעד...
לשלוט בחוקי הפיזיקה, לשלוט במציאות, להרגיש כמו אלוהים, לדמיין שאתה אלוהים, לשלוט בשכל, לצאת מהשכל, לשנות את המציאות, לצאת מהמטריקס, להיות אלוהים
לשלוט בחוקי הפיזיקה, לשלוט במציאות, להרגיש כמו אלוהים, לדמיין שאתה אלוהים, לשלוט בשכל, לצאת מהשכל, לשנות את המציאות, לצאת מהמטריקס, להיות אלוהים
...במציאות, להרגיש כמו אלוהים, לדמיין שאתה אלוהים, לשלוט בשכל, לצאת מהשכל, לשנות את המציאות, לצאת מהמטריקס, להיות אלוהים האם אפשר לשלוט בחוקי הפיזיקה ולהרגיש כמו אלוהים? אליעד כהן מסביר בהרצאתו כיצד ניתן להרגיש כמו אלוהים ולשלוט בחוקי הפיזיקה. הוא מתחיל בהבהרה שבני האדם מאמינים שכל הגופים הגשמיים עשויים מאותו חומר פיזי. לדוגמה, כאשר אדם מסתכל על שתי ידיו, הוא חושב שהן עשויות מאותו חומר. אולם, אם בוחנים זאת מקרוב, מגלים שברמה האטומית, מדובר בחלקיקים שונים. לכן, לפי אליעד, אי אפשר להניח באופן מוחלט שהכל...
דז'ה וו, זיכרון מהגלגול הקודם, גלגולי נשמות, חיים נצחיים, קארמה, דה ז'ה וו, יקומים מקבילים, זיכרון מחיים קודמים, מציאות מקבילה, שחזור גלגולים, תחושת הזמן
דז'ה וו, זיכרון מהגלגול הקודם, גלגולי נשמות, חיים נצחיים, קארמה, דה ז'ה וו, יקומים מקבילים, זיכרון מחיים קודמים, מציאות מקבילה, שחזור גלגולים, תחושת הזמן
...חיים נצחיים, קארמה, דה זה וו, יקומים מקבילים, זיכרון מחיים קודמים, מציאות מקבילה, שחזור גלגולים, תחושת הזמן מהו דזה וו ואיך הוא קשור לגלגול קודם וליקומים מקבילים? אליעד כהן מסביר בהרצאה באופן מפורט את תופעת הדזה וו, תחושת הזיכרון של אירועים שנדמה שכבר התרחשו בעבר, אף שהדבר בלתי אפשרי או לא הגיוני. דזה וו הוא מצב שבו אדם בטוח לחלוטין שהאירוע שהוא חווה ברגע זה התרחש בעבר, אף שמעולם לא היה באותו המקום או באותה הסיטואציה בדיוק. לדוגמה, אדם יושב עם חברו ומדבר, ובאמצע השיחה מרגיש בצורה ברורה שהאירוע כבר...
אל תפיל את המליון! איך להישאר בגן עדן ולחיות חיים טובים באמת?
...טובים באמת? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: אל תפיל את המליון! איך להישאר בגן עדן ולחיות חיים טובים באמת?. שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על תוכנית טלויזיה ששמה בישראל זה אל תפיל את המיליון. ומה הולך שם. בתכנית מביאים לך מיליון שקל - שואלים אותך שאלות, ואם ענית נכון על השאלות, לאחר מספר סבבים, אם נשאר לך כסף, קיבלת את המיליון. כמובן שבכל דבר בעולם יש שכל מסוים, וגם בתכנית הזו יש שכל. השאלות והתשובות ששואלים שם זה לא שכל, והאדם יכול להגיד כן זה שאלות של ידע, שכל, אבל המהות של הידיעות שם
פגיעה מינית והתמכרות - הקשר ביניהן והאתגר הטיפולי
...מחקרים רבים מצאו כי אחוז נפגעי התעללות מינית בקרב המכורים לסמים (כולל אלכוהול), נשים וגברים, נמצא כפול משיעור הפגיעה המינית בקרב האוכלוסייה הכללית. מחקר שנעשה בארץ ב2008 בקרב אסירות שמכורות לסמים ועוסקות בזנות מצא ש 90% מהן חוו התעללות מינית בילדותן. התעללות מינית בילדות מהווה פרדיספוזיציה (נטיית קדם) להתמכרויות בעקבות חוויה טראומטית, כגון התעללות מינית חד - פעמית או מתמשכת, חל זעזוע בשיווי המשקל הנפשי של הנפש ומתפתחים תסמינים כגון: חלומות חוזרים, היזכרויות תכופות באירוע, תחושות שהאירוע הנורא חו
הצלחה בחיים - לחיות מבפנים לבחוץ - נתיב של הצלחה בחיים
...בחיים - לחיות מבפנים לבחוץ - נתיב של הצלחה בחיים זו אולי לא הדרך היחידה לחיות את החיים, אך זהו בהחלט נתיב משותף או דרך חיים מסוימת של קומץ אנשים שנראה שגילו איזושהי נוסחה סודית עתיקת יומין. הנוסחה לחיים של הצלחה או במילים אחרות: נתיב של הצלחה בחיים. שימו לב, לא אמרתי נתיב אל הצלחה בחיים, אלא נתיב של הצלחה בחיים. הצלחה בחיים היא לא מקום שמגיעים אליו, אלא נתיב שהולכים בו. כשאתם אומרים הצלחה בחיים, אני מניח שאתם לא מתכוונים לחוויה חד פעמית. אני מאמין שאתם רוצים לחוות הצלחה בחיים כל הזמן. אז הרשו לי...
להיות טבעי
...טבעי הכוונה שהאדם יעמוד על שלו אינה מתכוונת לכך שהאדם יעמוד על איזושהי עמדה ויתבצר בה. הכוונה היא שהוא יתחבר למהות הפנימית האמיתית שבו, ויזרום עם ההבנה של אותו הרגע לפי הבנתו את הדברים באמת. קיימים מצבים שבהם האדם מקבל איזשהו רעיון זר לו כי הוא קיבל אותו מסמכות כלשהי וחושב שהרעיון הזה הוא טוב תוך כדי ביטול שיקול דעתו שלו באותו הזמן. ואפשר לקרוא לקול הפנימי האני האמיתי לעומתו הדברים שהוא עושה כי אדם אחר אמר לו וכי הוא הושפע וביטל את דעתו מבלי להפעיל שיקול דעת ולקרוא להתנהגות זו האני המזוייף ובין...
חודש אב - על מה נתארך קיצנו וגלותינו
...לספר, עץ חיים, אומר / שואל המהרחו (רבי חיים ויטל, תלמידו וממשיכו של הארי) בהיותי בן שלושים לכוח, תשש כחי, ישבתי משתומם ומחשבותיי תמהים. כי עבר קציר, כלה קיץ ואנחנו לא נושענו, רפואה לא עלתה למחלתנו, אין מזור לבשרנו ולא עלתה ארוכה למכתנו לחורבן בית מקדשנו... ונודע אשר אמרו חזל כל דור שלא נבנה ביהמק בימיו כאלו נחרב בימיו ואתנה את פני לחקור ולדעת מה זה ועל מה נתארך קיצינו וגולותינו ומדוע לא בא בן ישי????? רבי חיים ויטל נותן הסברו לשאלה, מדוע עדיין לא נגאלנו. נלענד לפרש כוונת דבריו בראיה העכשווית. יד...
סטודנטית במשבר: חייבת הסבה מקצועית! מה נכון לי?
...לי? שלוש שנים תמימות למדה ביולוגיה. תלמידה מצטיינת, שקדנית וחרוצה. רגע האמת הגיע. היא יושבת במעבדה עושה מחקרים. בודקת ולוקחת דמים. ו... לא. זה לא זה! לא מרגש אותה. משעמם. חסרה לה החיות והאקשן אותם היא אוהבת. המגע עם האנשים. הנתינה מהלב. הלכתי ללמוד בלי לדעת מה יצא לי מזה. לא חשבתי שאהיה מתוסכלת ככ. היום אני נחושה. הולכת לעשות הסבה מקצועית! השאלה מה הכי נכון לי? בבדיקת מפת לידה נומרולוגית קבלית - הסבה מקצועית, מתבקשת! הבה נבחן אותה תחילה בהיבט הנומרולוגי: עפי מספר הכוח - ההתחשבות ההומאנית והשרות...
הבריאה כולה היא שרשרת של עלול ועילה. שרשרת של מחויבים. רק קיומך מחויב. כל השאר הוא אפשרי.
...כולה היא שרשרת של עלול ועילה. שרשרת של מחויבים. רק קיומך מחויב. כל השאר הוא אפשרי. אני רואה תיק אדום יכול להיות שאין צבעים בעולם... יכול להיות שאין צורות בעולם... יכול להיות שאין חוש ראייה (הכל פנימי)... מלבד קיומו, ניתן להטיל בהכל ספק. ולכן... מסדרים לפי סדר מחויבים: מחויב 1: אני מחויב 2: רואה (חוש) מחויב 3: תיק (צורה) מחויב אחרון: אדום (צבע) ואם באמצע השרשרת בחרת להאמין שאחד המחויבים קיים - כל המחויבים שיבואו לפניו, אוטומטית הופכים לקיימים בעולמך. למשל לצורך העניין, הצבע האדום קיים. מחויב שכל...
הפרעת אישיות תלותית - מבוא
...היא הפרעת אישיות מאשכול ג. אנשים הסובלים מהפרעה זו מכפיפים את צרכיהם לאלו של אחרים, גורמים לאחרים לקחת אחריות על חלקים נרחבים מחייהם עצמם, סובלים מהיעדר ביטחון עצמי ועשוים לחוות חוסר נוחות משמעותי כאשר הם נשארים לבדם ליותר מזמן קצר. בעבר נקראה הפרעה זו הפרעה אישיות תלותית - פסיבית. פרויד תיאר אישיות תלותית הקשורה בהפרעת התפתחות בשלב האורלי המתאפיינת בתלותיות, פסימיזם, פחד ממיניות, ספק עצמי, פסיביות, קלות להשפעה, וחוסר התמדה. תיאור זה דומה לאבחנה הבאה. על פי ה DSM IV (ספר האבחנות הפסיכיאטריות של...
לתפוס את הרגע - פי שניים
...- פי שניים ובעצם הרעיון פה הוא לתפוס את הרגע, כי כאשר האדם סופח עם הרגע פרשנות נגועה ולא אובייקטיבית הוא נשאב לקונפליקטים והרגשות האמוציונליים אשר נובעים כתוצאה מאותם קונפליקטים יוצרים משקעים והאדם בעצם מחליף משהו טוב במשהו פחות טוב. ואדם כאשר מחליף משהו במשהו אחר, הוא צריך לשים לב לערכו בשוק כדי שלא יקנה חתול בשק. ולכן כדי לתפוס את הרגע, יש צורך להצטייד בסבלנות ולא לנסות לעשות קיצורי דרך בפרשנויות לא אובייקטיביות ולתת לדברים לקרות ולסמוך על השכל בשילוב האינסטינקטים ולתת להם לצעוד בביטחה לעבר המטרה...
אכילה מתוך שעמום
...מהותו? איך הוא קשור לאכילה שלנו? ואיך מתמודדים איתו? שעמום נוצר כאשר אנו חווים חוסר הנאה \ חוסר ריגוש \ העדר מטרה מהרגע הקיים למעשה, מהותו הוא חוסר התחברות רגשית לסיטוציה שאנו נמצאים בה. שעמום הוא ההפך מהתחדשות שבדרך כלל גורמת לנו ריגוש. עבור חלק מהאנשים השעמום הוא בין האויבים הגדולים של האכילה. אם כך, מדוע כשמשעמם לנו, אנו ניגשים לאכילה? כשמשעמם לנו, התחושה היא שלילית, כאשר רצונו של האדם הוא להרגיש טוב. הדרך המהירה למלא את הרצון הזה כדי להרגיש טוב יותר הוא עי משהו זמין, נגיש, האוכל משמש לנו מיל...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ניצולי השואה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: ניצולי השואה, דיכאון? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ניצולי השואה, איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בזוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור אהבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשתול מחשבות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לנהל את הזמן? איך לקבל החלטות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפרש חלומות? איך לעשות יותר כסף? איך להעריך את עצמך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להיגמל מהימורים? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לא להישחק בעבודה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם גירושין? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להאמין בעצמך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע בעולם? האם הכל אפשרי? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש בחירה חופשית? למה יש רע וסבל בעולם? בשביל מה לחיות? האם יש או אין אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה לא להתאבד? מה המשמעות של החיים? האם לדומם יש תודעה? האם יש אמת מוחלטת? האם אפשר לדעת הכל? האם באמת הכל לטובה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצר העולם? איך להיות מאושר? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? אולי אנחנו במטריקס? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש משמעות לחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם המציאות היא טובה או רעה? מי ברא את אלוהים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
מתי להציג ללקוח? לפני רצונו של אלוהים לא להילחם במציאות פיתרון בעיות חיפוש האמת מטרות אישיות פחד לגור ביחד פחד מהקורונה חקירת הרצון לאהוב את עצמי אהבה עצמית היא שנאה עצמית למה יש אנשים שקשה להם להתאהב? לעשות מתוך אהבה אושר האדם למצוא שמחת חיים סיכוי להכיר בן זוג לשנות את הזהות המינית לקבל החלטות מורכבות כשלים בקבלת החלטות התמודדות במצבי קיצון התמודדות עם חרדה קיומית מוטיבציה וחשק שיטות להצלחה לגרום ללקוח לרצות להסכים איתך למכור לאנשים קורסים להציב גבולות לילדים איך מתמודדים עם ילד שעושה דווקא? ערנות רוחנית עליה רוחנית טיפול בשמיעת קולות הפרעת האחדות השקרית להכפיש אקסים קנאה באקסים יד קדמית מסת שריר אמונה באלוהים תגרום לך לא לפחד איך אלוהים רוצה? הארה סיבתית הארה רוחנית אקראית להיות אלוהים חזק מה מיוחד בספר להיות אלוהים? חייב לעשות תואר אקדמי כדי לעשות כסף במה תלוי כמה כסף תרוויח? אין תשובה לשאלה מהי משמעות החיים להבין את משמעות החיים להפסיק התנהגות שלילית שלילית או חיובית לגרום לרובוט בחירה חופשית אמיתית הגדרת הבורא העולם הדתי עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מגשר, מאמן אישי לאורח חיים בריא, אימון אישי קריירה בנושאי ניצולי השואה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1113 שניות - עכשיו 20_12_2025 השעה 08:21:04 - wesi4