ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה משמעות ✔בודהיזם - תפיסת שפה, רב - משמעות וקונפליקט - 1 ✔תפיסת שפה, רב - משמעות וקונפליקט Language Perception, Ambiguity & Conflict... -...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨בודהיזם - תפיסת שפה, רב - משמעות וקונפליקט - 1
תפיסת שפה, רב - משמעות וקונפליקט

Language Perception, Ambiguity & Conflict

התיאוריות הבלשניות הנוכחיות מנסות לגלות כיצד אנשים משתמשים בידע לשוני, ידע מילולי של שפה. השפה משמשת לתקשורת בין אנשים, כותב העבודה הזו מנסה לתקשר עם הקורא, לספר לו או לה משהו. התפקיד המרכזי והחשוב של השפה הוא לתווך בין הדובר והשומע, הכותב והקורא. דוברים יש הרבה - מלמדים תינוקות לדבר, אחר כך מלמדים אותם להתבטא, אחר כך מלמדים אותם איך להביע את עצמם. אף פעם לא מלמדים איך לשמוע, איך להקשיב. מדברים הרבה, כותבים הרבה, אבל אין מי שישמע אין מי שיקרא. אנשים לא יודעים איך, מעולם לא לימדו אותם.

הבלשנים חוקרים את השפה, הם מוצאים פיסות של שפה, מגדירים אותן ובונים תיאוריות סביבן, מודלים מורכבים, הנחות על גבי השערות, תוך ויכוחים והתנצחויות בינם לבין עצמם. הם חוקרים את השפה, מחלקים אותה לחלקים: משפטים, מילים, אותיות, עיצורים, לקסיקון, תחביר, קונטקסט ועוד. בוחנים את כל החלקים מכל כיוון אפשרי, ומנסים לגלות את הקסם הגדול - המשמעות.

השפה, זאת שהאנשים משתמשים בה בשוק, ברחוב, בישיבות עסקים, בהחלטות מדיניות, בין ילדים להורים שלהם, בין שכנים, בין חברים, בין אוהבים, בין שונאים. כולם רוצים להגיד משהו, כולם רוצים לשמוע מה יש לשני לומר. לא חוקרים, לא בוחנים, לא מחלקים אלא מדברים, משתמשים.

תהליך ההבנה של שפה הוא מורכב ומסובך, מתחיל מרגע שאנו שומעים משהו, מרגע שאנו רואים משהו ועד לרגע של הבנה. החוקרים אומרים לנו שאם נחקור את המוח נוכל לגלות איך המנגנון עובד, אחרים עורכים ניסויים ומסכמים את המסקנות בתיאוריות. הם מספרים שיש שיתוף של מספר תהליכים סימולטנית, הם מספרים שיש רצף של תהליכים הקורים בזה אחר זה. כל אחד חוקר מקרה מסוים, ייחודי, ואחר כך מחבר אותו לקבוצת מחקרים אחרים, משווה אותו. אומרים לנו שכך אנו נגיע להבנה כוללת של מערכת השפה. אנו אוספים עוד ועוד מידע, מחקרים, ניסויים, הנחות, טענות, מסקנות. אנחנו מתקדמים, עוד מעט נגיע.

ולנו כבני אדם יש עוד בחיים: רצונות, תשוקות, הנאות, פחדים, כעסים, שנאות, אהבות, וגם הרבה בלבול, ואת כל זה אנחנו רוצים לספר לאחרים. אז אנחנו משתמשים בשפה, אנחנו חייבים. אנחנו גם רוצים לשמוע מה יש לאחרים לומר עלינו, אז אנחנו לפעמים גם מקשיבים.

בואו ננסה לשים את החוקרים לרגע בצד. את פודור (Fodor), גרנסבאכר (Gernsbacher), גריג (Gerrig), פרייזר וריינר (Fraizer & Rayner), פיקרינג ופריסון (Pickerng & Frisson), סוויני (Swinney), טיטון (Titone), קיסר (Keysar) וכל השאר וננסה ללכת יחד לתוך העניין, בצורה רצינית ועמוקה.

הרי גם אנחנו משתמשים בשפה, גם אנחנו מדברים, שומעים, קוראים וכותבים. הרי זה ממש מולנו, ממש כאן, וזה לוקח חלק גדול בחיים שלנו, יש לזה הרבה משקל - אנחנו מדברים בצורה שונה לאנשים שונים, אנחנו מנסים לבחור את המילים הנכונות ולפעמים גם טועים. אנחנו נפגעים ממילים, ונהנים כאשר מחמיאים לנו. אנחנו יודעים שיש לשפה השפעה גדולה על חיינו.

אנחנו רואים שהשפה היא רק חלק מכל המרחב הפסיכולוגי שלנו לכן לא נוכל ליצור מחקר לוגי אנליטי של השפה כי אנחנו חלק מזה. השפה לא קיימת מחוצה לנו, מחוץ למתחם האנושי, אנחנו היצרנים ואנחנו הצרכנים של השפה ולכן המחקר של השפה הוא גם המחקר של עצמנו.

עלינו להבין את כל זה לפני שנתחיל. הדובר מנסה לומר לנו משהו, הוא מציע משהו. הוא לא מבקש שתקבלו את מה שהוא אומר אלא מבקש שלא תדחו את שהוא אומר. נקרא וננסה להבין, שנינו יחד נתבונן בתהליך כפי שהוא מוצג בכתב וכפי שהוא קורה במציאות, מתוך מה שקורה לנו.

I. הגדרה מחדש של מושגים

כאן נציג מספר מושגים אשר נעשה בהם שימוש רב בהמשך, אין זה בירור משמעותם אלא הגדרה המסבירה את כוונתם.

A. משמעות

משמעות בשפה מילולית - מהי משמעותן של מילים לגבי המשתמשים בהם. השאלה כאן אינה מהי והאם יש משמעות אובייקטיבית למילים אלא מהו היחס בין הקורא או השומע למילים אותן הוא מנסה לפענח.

אילו שימושים יש לשפה? ישנו השימוש המקובל לתקשורת בין אישית, מצד אחד הדובר ומצד שני השומע, או, מצד אחד הכתוב ומצד שני הקורא. כך מצאנו שני נתיבים שונים לקליטת שפה: ראייה ושמיעה

* יש גם את כתב הברייל המפוענח ע"י מישוש אך היחס אליו דומה במידה מספקת כדי להתעלם ממנו בהמשך.

הקורא או השומע הם המפענחים. מפענחים את מה? את האינפורמציה הנמסרת, כלומר את הכתוב או הנאמר.

מהי אינפורמציה זו? ישנם שלבים רבים לפענוח, שכבות של אינפורמציה אשר עוברת פענוח. האינפורמציה הזו היא מה שנקלט בחושים: צורות, צבעים, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות, מחשבות. חלק קטן ומסוים מתוך כלל האינפורמציה היא האינפורמציה הנמסרת - האינפורמציה אותה הדובר או הכותב התכוונו להעביר לשומע או לקורא.

האם האינפורמציה הנמסרת היא המשמעות? על כך הדעות חלוקות, כלומר, הדבר תלוי בגורמים רבים, כגון מהי כוונת הדובר / הכותב, הידע של המפענח. אנו נסקור גורמים והתניות אלו בהמשך.

בשפה אנו עושים שימושים במילים. מהם מילים? צירופי אותיות או פונמות (תרשים ויזואלי או צליל) המייצגים דבר מה במציאות כגון מראה, צליל, ריח וכו' או מייצגים קונספט.

מהו קונספט? הכוונה לרעיון, מחשבה. הפשטה מנטלית, תיאור של דבר שאינו לו מימוש במציאות.

B. מובן, השתמעות

משתמשים בהשתמעויות לציון דקויות שאינן מובנת באופן ברור מתוך מילה מסוימת. הדבר דרוש כאשר תיאור מצריך מידת דיוק רבה. יש צורך בדיוק אך השפה ככלי לתיאור המציאות מוגבלת. המילה היא לא 'הדבר' - המילים המתארות הן לא האובייקט המתואר.

אנו יכולים לתאר עץ כך: 'עץ אלון, בגובה 5 מטרים, עלים בצבע ירוק כהה' - המילים הן לא הגובה, לא הצבע, לא הצורה או התנועה של הענפים ברוח ועד כמה שנתאמץ לפרט ולדייק עדיין נשאר בגבולות השפה, אלו רק מילים.

ניקח לדוגמה את הנוף הנשקף מהחלון, אם ננסה לתאר מה שאנו רואים ברגע מסוים באמצעות שפה מילולית ייתכן ויידרש לכך משפט אחד, פיסקה אחת, עמוד אחד, שבעה עמודים, ספר אחד, סידרת ספרים ואף יותר מכך.

במה הדבר תלוי? הנה חלק מהגורמים המשפיעים על רמת ועומק תאור של המציאות בשפה מילולית:

מצב פיזיולוגי - האם הראייה תקינה, רמת ההבחנה בפרטים.

מצב מנטלי - האם החשיבה מופרעת ע"י בלבול, מצבי רוח: כעס, שנאה, תשוקה. השפעה של רמת הריכוז.

רצון וכוונה - סיבות ומטרת התיאור (האם נכתוב על מבנה העלים מבחינה מולקולרית של העץ או נסתפק בתיאור הצבע שלהן בלבד).

ידע של השפה - רמת הבעה בשפה מילולית.

זמן - הנוף הנשקף מהחלון משתנה בכל רגע. ייתכן שמבט חטוף לא יספיק לתפיסה מלאה של כל הנראה.

* אי אפשר לקבוע סדר חשיבות, כל אחד מהגורמים הללו הוא אוטונומי בהשפעתו.

מגבלות השפה גורמות לדוברים לנסות ולמתוח את הכוונות הקונבנציונאליות של מילים וקונספטים למעבר ליכולת התיאור שלהם. הנטייה להשתמש בשפה שלא כראוי, באופן זה, גורמת לבעיות בתקשורת בין אישית וליצירת סתירות פנימיות בתוך השפה.

C. קונטקסט

הסביבה הקוגניטיבית מכונה קונטקסט. מה קיים בסביבה הקוגניטיבית? ישנו הקולט / המפענח / השומע / הקורא. הכוונה לבן - אדם.

לאדם 5 מקורות קלט חושיים: העין רואה מראות, האוזן שומעת צלילים, האף מריח ריחות, הלשון טועמת טעמים, הגוף חש תחושות. בנוסף לחמשת החושים, לאדם חוש מנטלי אשר. בדומה לשאר החושים הוא 'תופס' מחשבות.

בהקשר לשפה נצמצם את הדיון לשלושת החושים הרלוונטיים לתהליך פענוח שפה מילולית, למרות שנזכור שיש לחושים האחרים השפעות על תהליך זה ויש להביא השפעות אלו בחשבון. החושים הרלוונטיים הם: הראיה (תהליך הקריאה), השמיעה (תהליך הבנת דיבור) וחשיבה (דיבור פנימי ומניפולציות מילוליות).

האלמנט השני אותו אנו מוצאים בסביבה הקוגניטיבית הוא הידע (Knowledge), מה שידוע (What is Known).

מהו ידע? נתייחס למושג מידע כדי להבין את המושג ידע.

אם כך, מהו מידע? מידע הוא אלמנטים שנקלטו באחד מששת החושים, כלומר, מראות שנראו, צלילים שנשמעו, ריחות שהורחו, טעמים שנטעמו, תחושות שהוחשו, ומחשבות שנחשבו. מעבר לכך ישנם תוצרים של מניפולציות מנטליות שנעשו על ידע זה (לדוגמה פתרון בעיות לוגיות, דמיונות ויזואליים).

מה היחס בין מידע לידע? זרם המידע עובר עיבוד וממנו נוצר מה שמכונה ידע.

האם הידע הוא הזיכרון? היחס המקובל למושג זיכרון הוא כדבר המכיל את הידע, כמו ארון בו מאוחסן הידע. כפי שאנו רואים, הקליטה של אינפורמציה חושית מתנהלת כל הזמן (מלבד בזמן שינה עמוקה), כלומר כמות אדירה של מידע / ידע חדש נקלטת כל הזמן ולכן ישנה בעייתיות בתיאור של הזיכרון כדבר סטטי, קבוע, מוגבל ולכן הדימוי לארון מטעה. הזיכרון או הידע מוגבלים במובן זה שמכלול הידע אינו נגיש ברגע מסוים אלא חלקים מעטים בלבד.

מדוע אין נגישות לכל הידע? כבר בתהליך התפיסה יש פרגמנטציה - האדם לא ער לכל הנקלט, הוא ער לנקלט בחוש מסוים ברגע אחד וער לנקלט בחוש אחר ברגע שני, כמו קוף שקופץ מענף לענף. זהו טבע התודעה. הגורמים להסטת העירות (תשומת הלב), הנם רבים, חלקם תלויים במידע הנקלט וחלקם בקולט עצמו מבחינת מצב רוחו (תודעה, mind) באותה עת. אם הידע הוא פרגמנטי מובן שהנגישות לו תהייה מקוטעת ובעייתית. גורמים אחרים הם דעיכה של המידע לאחר זמן או תוצאה של הסטת תשומת הלב למידע חדש או אחר.

אם כך, מהו הידע? 'הידע הוא האדם' - הידיעות על העולם שעובדו והתגבשו הן המבנה המנטלי של האדם. הידע מתגבש מרגע הלידה, וממשיך בתהליך זה עד המוות. כך האדם הוא תוצר של התרבות, האקלים, אוכל, הסביבה, המצב הכלכלי, ההורים - כל החשיבה של האדם היא תוצאה של כל זה.

האם המושג ידע או זיכרון הן קונספט מופשט (Abstract) בלבד? במובן מסוים הדבר נכון כל עוד אין נגישות לכל מרחב המידע שנמצא במוחנו, כל עוד אין רגע עליו נוכל לומר שיש נגישות לכל הידע המאוכסן בזיכרון.

מהו מרחב הידע? האדם הפשוט לא יכול לענות על שאלה כגון 'מה אתה יודע? ' או 'מה יש בזיכרונך? ' אמנם, יש אפשרות בנקודת זמן מסוימת לזכור מספר מאורעות או חוויות אך עדיין באופן מאוד מוגבל. לכן גם באופן רצוני הגישה לידע זה, שאנו מאמינים שהוא מאוכסן בזיכרון, היא מוגבלת, מקוטעת, חסרה ולכן בעייתית.

D. זמן

רובנו חושבים במושגים של זמן. הזמן הוא תנועה - מ'כאן' ל'שם'. ישנו זמן כרונולוגי - הזמן שייקח להגיע מירושלים לתל - אביב, וישנו זמן מנטלי (פסיכולוגי) של חשיבה - המחשבה היא תנועה, המחשבה היא זמן. תפיסת הזמן מושתת על חשיבה - העבר אינו קיים אלא במחשבותינו בלבד, וכך גם העתיד. ההווה - מה שקורה עכשיו הוא מה שיש. לכן התנועה בין מה שקרה קודם לעכשיו, מה שקורה עכשיו למה שקרה קודם, או, מה שקרה למה שיקרה, מה שקורה למה שיקרה, ולחילופין - כל התנועה הזו היא מרחב הזמן המנטלי.

קליטת שפה באם בשמיעה או בקריאה דורשת זמן. ברצף זמן זה כל החושים פועלים באופן סימולטני, ישנה קליטת מידע אחר מלבד מידע של 'שפה מילולית' בחושי הראייה והשמיעה, ולכן הדבר מצריך פענוח של השפה מתוך כל שדה הראייה והשמיעה. האדם כיצור דינמי עובר שינויים בזמן זה, הידע משתנה, הזיכרון משתנה. בשל שינויים אלו נוצרים הפרעות בתהליך פענוח השפה (פגיעה ביחס מפענח - מפוענח). הפרעות של רעשים (צלילים) מקשים על פענוח דיבור מתוך המרחב השמיעתי, בדומה לכך, הפרעות ויזואליות (אובייקט שעובר במרחב הראייה לפתע) יפריעו לקריאה. באותה מידה כל גירוי אחר מששת החושים שיהיה מספיק דומיננטי יפריע לתהליך הבנת השפה.

האם השפה יכול להיות מתוארת כמודל מתמטי תיאורטי?

במתמטיקה אין זמן - חישוב של 1+1 שווה ל - 2, אין תנועה בשוויון זה. יחסים כמותיים (ratio) כמו המשוואות נכונים ברמה תיאורטית ואין להם השפעה של זמן. אין כאן רצף של קליטה חושית, העיבוד הלוגי הוא עיבוד מנטלי של יחסים וכמויות ולא של קלטים חושיים חווייתיים, כלומר אין כאן יחסים (relationship) שקופים עם אובייקטים בעולם. כמובן שיש למתמטיקה מקום משלה ושימושים רבים אך כאשר אנו חוקרים את היחסים בין אדם לשפה לא נוכל להשתמש באותם כלים תיאורטיים לוגיים כמו במתמטיקה. העיבוד של שפה אינו חישוב של כמויות, אינו השוואות של יחסים כמותיים, אלא דרך תקשורת, מילים לעומת מספרים מייצגים אובייקטים בעולם (מראות, צלילים, וכו') לקונספטים ולכן כללים אריתמטיים לא חלים עליהם ואין להם דבר אתם. לכן, עלינו לבחון את התהליך - את התנועה - את ההתנהגות, של החשיבה והתודעה בזמן ניסיונות פענוח השפה. שימוש במודל תיאורטי עם כל הנחות הקדם, התבניתיות והקיבעון שבו לא יאפשרו לנו להבין את התנועה האדירה, ההשתנות הבלתי פוסקת של התהליכים המנטליים ובכללם - השפה.

II. הסביבה הקוגניטיבית

A. הקונטקסט הפנימי

1. ידע והתניות

הידע שאנו צוברים מרגע הלידה קובע כיצד נפעל בכל רגע ורגע. כאן נכללים כל האמונות, הדעות, הרעיונות והיכולות המנטליות. הידע כמבנה הידיעות, הוא מערכת מסועפת שבסופה מביאה את האדם לידי פעולה. אם אדם דובר אנגלית, יש ביכולתו לדבר ולתקשר מילולית עם אדם נוסף בעל ידע דומה, ללא הידע של השפה האנגלית לא הייתה אפשרות זו. כעת נתבונן ביחס של האדם בעל ידע של שפה כלשהי אליה, מה טיב היחסים הללו? אני יודע עברית, גדלתי בסביבה בה אנשים דיברו עברית, ראיתי ושמעתי כיצד אנשים סביבי מתקשרים בעזרת השפה, היו ניסיונות לתקשר גם איתי וכך עברתי תהליך של למידה. תהליך זה לימד אותי כיצד להגיב לצליל מסוים, מה היחס בין צליל המסוים הזה לעולם, מה הקשר שלו ל'מציאות'. מאוחר יותר לימדו בבית הספר סימנים גרפיים המייצגים צלילים, כך שנבנתה מערכת מקבילה של ייצוגים ויזואליים המתאימה למערכת הצלילים בעלת ההקשרים למה שבעולם. למערכות אלו נקרא שפה מילולית, כיוון שהיחידות במערכות אלו הן מילים (המקבילות לאובייקטים חושיים). הלימוד נעשה בעזרת תרגול - לימוד של תגובות נכונות לגירויים חושיים, ולזה אנו קוראים ידע של שפה.

מה בין ידע של שפה והתניות? הידע יוצר התניות (conditions) - האדם בעל ידע מסוים מגיב לגירויים בהתאם לאותו ידע. הוא מתורגל לזה, בדיוק כמו מכונה, אוטומטי, אמנם הוא יכול להיכשל בזיהוי או בפענוח או בכל שלב אחר, אך עדיין "המכונה" מנסה לפעול על פי ההתניות שתורגלו. ידע של שפה הוא ידע מועיל ולכן הרצון והכוונות לשמר אותו הם חיוביות. האדם רוצה להבין את האדם השני העומד מולו ומדבר אליו, הוא מעוניין לקרוא את שכתוב בעיתון, הוא רוצה לתקשר עם אחרים, לדבר ולכתוב, ולכן אין דעיכה של מערכת ההתניות והידע של השפה כל עוד מדברים, מקשיבים, קוראים וכותבים.

2. זיכרון ואינפורמציה

הזיכרון, מכלול הידע של האדם, מכיל סוגי אינפורמציה שונים ורבים - אינפורמציה חושית, מחשבות, רעיונות. ישנו תהליך הלמידה, איסוף אינפורמציה, אך כפי שאנו יודעים האינפורמציה משתנה בכל רגע האדם 'יודע' אינפורמציה מסוימת, מצומצמת, מהמכלול הרחב. הדבר תלוי, כפי שאמרנו, בהתניות שונות ברגע נתון. כעת נחקור את המנגנון ההפוך לזה ה'לומד', זה שאוגר ידע.

האם יש דעיכה של ידע? קיימות מערכות לימוד רבות, במשך כל ההיסטוריה האנושית - אנשים מנסים לשכלל את יכולת הלימוד כדי לצבור עוד ידע. הידע הקולקטיבי גדל, כמו כן מצטבר ידע אישי מרגע הלידה, ההורים מלמדים את הילדים כיצד יש להתנהג, מה מותר או אסור לעשות, בבית הספר לומדים היסטוריה, מתמטיקה, ספרות וכו' ומעבר לכך ישנם החוויות האישיות שכל אדם חווה. אם כך, מה נזכר מכל אוסף עצום זה של אינפורמציה? מה נשכח ומדוע? יש מספר גורמים משפיעים. נסתפק בציון חלק מהם: רמת העירות (attention) של האדם בזמן הקליטה, יחס רגשי כלפי הנקלט (משיכה, דחייה, שוויון נפש), רמת ריכוז, מצב מנטלי של מבנה המחשבות.

באופן טבעי שכחה נוצרת עם הזמן, מידע שאינו דרוש ברגע מסוים, שאין לו את התנאים שמחייבים אותו להתעורר, ידעך. עם זאת, בחיי היום יום, אדם מנסה לרכוש ידע מסוים ולשם כך עליו להסיט את תשומת הלב שלו מאובייקט המחשבה הנוכחי. כמו כן, כאשר עולה מחשבה או הרגשה מטרידה והאדם מנסה להיפטר ממנה, כלומר, לשכוח אותה.

לשכוח ידע באופן רצוני הוא ניסיון הדחקה. כיצד ניתן להתעלם באופן רצוני מידע כלשהו? הדבר דומה לתרגול עצמנו לשכוח, או במילים אחרות לזכור לשכוח, ומכאן, סתירה - קונפליקט. לדוגמה, בילדותי קרה מקרה שאבי צעק עלי כיוון ששברתי את מכשיר הטלויזיה. התוצאה היא שנעלבתי, נפגעתי, הפגיעה הזו נחרטה בראשי, הזיכרון הזה, המחשבה על כך מטרידה, אני רוצה למחוק אותה - לשכוח אותה. העלבון, הפגיעה הזו - הרגשנות הזו לא נותנת לזיכרון זה לדעוך, להעלם, למרות שיש רצון להיפטר מזיכרון זה. עדיין, יש מחשבות אחרות על אבי, מקרים אחרים בהם אבי שימח אותי, נתן לי מתנה, או שחיבק אותי. התוצאה הייתה שמחה, הנאה, גם מקרה זה נותר בזיכרוני - באופן דומה, הרגשנות הזו לא נותנת לזיכרון לדעוך, ויש רצון לשמור על זיכרון זה. אנו רואים שיש רגשנות, ורצונות בעד ונגד שמירה של זיכרונות.

דוגמה נוספת, ישנו הרעיון 'אני ישראלי' או 'אני ערבי' או 'אני יהודי', אני מגדיר את עצמי בתוך קבוצה, מפריד אותי מהאחרים, מחלק את העולם ל'אני' - 'אנחנו' - 'הם'. בהגדרה זו אני מקבל על עצמי אפיונים מסוימים כמו מסורת וכל השאר. נוצרת תפיסת עולם מחולקת, שבורה, מקוטעת. אחר כך הרעיונות האלו מביאים אותי לידי פעולה - יחס לאחר כשונה, למרות שהאחר יכול להיות בדיוק כמוני והניסיון יכול להראות לי שהדבר באמת כך, אך הידע מעוור אותי, לא נותן את האפשרות לראות שהתפיסה 'אני ישראל' או 'אני ערבי' או 'אני' ו - 'הוא', הם רעיונות בלבד, מוגבלים בטבעם.

ידע שונה מביא לפעולה שונה - ישנו המצב בו קיימים שני רעיונות הנוגדים זה את זה. אך ברגע שיש לבצע פעולה (הקשורה ברעיונות אלו) מתחייב שהיא תהיה בסתירה עם אחת הרעיונות (או שניהן) - כיוון שפעולה היא אחת - אין בה אמביוולנטיות. כך נוצר קונפליקט בין הרעיונות לפעולה, וכל זאת על בסיס ידע.

קונפליקטים אלו יוצרים מבנה חשיבה פרגמנטי, מקוטע, שבור. זיכרונות כואבים וזיכרונות משמחים הסותרים זה את זה, רעיונות ותפיסות שונים שאינם מתיישבים זה עם זה. כל ההרגלים ודפוסי מחשבה מעין אלו יוצרים טבע פרגמנטי של הידע והזיכרון.

אנו רואים שמבנה הידע הוא פרגמנטי בטבעו. השפה היא חלק ממכלול הידע, בהמשך נראה כיצד בידע השפה (מילים, "משמעויות", משפטים וכל השאר) יש סתירות פנימיות המובילות לקונפליקטים.
למחוק מנטליות רעיונות להתגבר על אהבה המוח פסיכולוגים מחיקת קבוצה חשיבה להפסיק לחשוב עליה שנאה בודהיזם משמעות קונפליקט קונפליקטים
משמעות החיים של אלוהים, איך להרגיש משמעות בחיים? למה אני לא מרגיש משמעות בחיים? למה אני מחפש משמעות בחיים? האם צריך משמעות בחיים? למה צריך משמעות בחיים? האם יש לאלוהים משמעות בחיים? למה אלוהים ברא את העולם? מה המשמעות של העולם בעיני אלוהים? איך לחיות חיים חסרי משמעות? איך למצוא משמעות בחיים? למה האדם מחפש משמעות בחיים? מה היתרון בחוסר משמעות בחיים? ריקנות בחיים, אין לי מטרה בחיים, לא יודע למה אני חי, לא יודע מה אני רוצה מעצמי, רצון אין סוף
משמעות החיים של אלוהים, איך להרגיש משמעות בחיים? למה אני לא מרגיש משמעות בחיים? למה אני מחפש משמעות בחיים? האם צריך משמעות בחיים? למה צריך משמעות בחיים? האם יש לאלוהים משמעות בחיים? למה אלוהים ברא את העולם? מה המשמעות של העולם בעיני אלוהים? איך לחיות חיים חסרי משמעות? איך למצוא משמעות בחיים? למה האדם מחפש משמעות בחיים? מה היתרון בחוסר משמעות בחיים? ריקנות בחיים, אין לי מטרה בחיים, לא יודע למה אני חי, לא יודע מה אני רוצה מעצמי, רצון אין סוף וכאן נסביר מה היתרון שיש בלחיות חיים חסרי משמעות ומה היתרון שיש בלחיות חיים חסרי מטרה. אז ברמת העיקרון, ... יחד עם זאת, לפעמים למרות שיש לאדם מטרה שמניעה אותו ממקום למקום ושגורמת לו לעשות פעולות כאלו ואחרות, הרי שלפעמים האדם מאבד משמעות והאדם לא מוצא משמעות בחיים האדם מרגיש חסר משמעות בחיים. והשאלה היא, האם ומה טוב בזה שהאדם לא מוצא משמעות בחיים? וברמת העיקרון, לכאורה זה רע שאין לאדם משמעות לחיים. אבל מצד שני, יש גם יתרון בכך שאין לאדם משמעות בחיים. והוא, כי כאשר יש לאדם משמעות בחיים, אז זה גם מגדיל את הסיכוי לכך, שהאדם ירגיש רע, כאשר המציאות נגד רצונו וכאשר הוא לא מצליח שהמציאות תהיה דווקא כך ולא אחרת. ונחשוב לרגע אחד על אלוהים. האם לאלוהים יש משמעות לחיים של עצמו? או שאלוהים תמיד קיים ואין משמעות לכך שאלוהים עצמו קיים? ונניח שאלוהים מקיים את העולם, מה המשמעות מבחינת אלוהים לכך שהוא ברא את העולם, או מה המשמעות מבחינת אלוהים לכך שהוא מקיים את העולם באופן רציף? האם המשמעות היא שטוב דרכו להיטיב וכולי? האם זאת באמת משמעות החיים של העולם מבחינת אלוהים? האם באמת אלוהים אכפת ... את העולם, הרי שמצד השכל ניתן להבין, שזאת לא באמת סיבה מספיק חזקה. כי אלוהים הוא מעל כל הסיבות והוא לא כפוף לשום סיבה. אז מה משמעות החיים של אלוהים? למה אלוהים עושה דברים? מה הסיבה שאלוהים עושה דברים? אז כן, יש לו מטרות כלשהן, שגורמות לו לעשות דברים. אבל האם יש לאלוהים משמעות בחיים, שגורמת לו לעשות את הדברים? האם אלוהים כפוף למשמעות כלשהי? במילים אחרות, משמעות החיים, היא כאשר יש לאדם בראש שלו, תמונה של צורה ...
איך למצוא משמעות בחיים? האם אפשרי למצוא משמעות לחיים? למה אני מרגיש חוסר משמעות? למה אין לי מטרה בחיים? למה אין לי משמעות בחיים? מרגיש אבוד בלי משמעות, איך נוצרת ריקנות? איך נוצרת חוסר משמעות? איך נוצרת משמעות בחיים? למה אני מרגיש ריקנות? למה האדם רוצה להרגיש טוב? למה האדם רוצה להיות מאושר? למצוא משמעות בכל דבר, מה המשמעות של העולם הבא? מה זה משנה אם אתה בגן עדן או בגיהנום? מה התכלית של החיים אחרי החיים? למצוא משמעות יחסית, למצוא משמעות מוחלטת
... למצוא משמעות בחיים? האם אפשרי למצוא משמעות לחיים? למה אני מרגיש חוסר משמעות? למה אין לי מטרה בחיים? למה אין לי משמעות בחיים? מרגיש אבוד בלי משמעות, איך נוצרת ריקנות? איך נוצרת חוסר משמעות? איך נוצרת משמעות בחיים? למה אני מרגיש ריקנות? למה האדם רוצה להרגיש טוב? למה האדם רוצה להיות מאושר? למצוא משמעות בכל דבר, מה המשמעות של העולם הבא? מה זה משנה אם אתה בגן עדן או בגיהנום? מה התכלית של החיים אחרי החיים? למצוא משמעות יחסית, למצוא משמעות מוחלטת והפעם נדבר על בן אדם שמרגיש שאין לו מושג מה הוא רוצה מעצמו והוא מרגיש אבוד בלי משמעות כלשהי. והשאלה היא, ממה זה נובע ומה לעשות? ולמה קשה למצוא משמעות בחיים? ואיך למצוא משמעות בחיים? וכולי. ויש בזה המון היבטים והמון עניינים, אבל ברמת העיקרון, צריכים לזכור שאין באמת אפשרות למצוא משמעות אמיתית בחיים. במובן שמצד החיים עצמם, מצד המציאות עצמה, אין באמת אפשרות שהאדם ימצא משמעות אמיתית לחיים שלו. ולמה? כי מצד האמת, מי שיפעיל את המוח שלו, יראה, כי כל דבר מקבל את המשמעות שלו, ממשהו אחר. יש משמעות לכסף, בגלל מה שאפשרי לקנות איתו. יש משמעות ללהיות בריא, בגלל התועלת שזה מביא. יש משמעות ללאכול, בגלל שזה מביא לך תועלת אחרת וכולי. וכל דבר המשמעות שלו, נובעת מדבר אחר. אבל לשום דבר אין משמעות בפני עצמו. למעט דבר אחד ויחיד, והוא הרצון להרגיש טוב. שהאדם רוצה להרגיש טוב, האדם רוצה להיות מאושר, האדם רוצה שיהיה את מה שהוא רוצה, בלי שום סיבה אחרת. וזה כביכול משמעות החיים. אבל מי שיחקור יראה, שגם לזה אין בהכרח משמעות. כי מה זה משנה, אם אתה מרגיש טוב או רע, ומה זה משנה אם אתה מאושר או סובל. ומנקודת המבט הזו, אין באמת איזו משמעות מוחלטת למשהו ספציפי. ובמובן מסוים, להבין שאין משמעות מוחלטת לשום דבר, אולי זאת משמעות החיים, במובן שהיא מאפשרת לאדם למצוא משמעות בכל דבר. כי בחיים כן אפשרי למצוא משמעות יחסית, אבל לא משמעות מוחלטת. כי אפשר להמציא שמשהו מסוים יותר טוב ממשהו אחר ואז נוצרת
משמעות החיים, מחפש משמעות לחיים, אין משמעות לחיים, יש משמעות לחיים, מהי משמעות החיים, חוסר משמעות, לחפש משמעות
משמעות החיים, מחפש משמעות לחיים, אין משמעות לחיים, יש משמעות לחיים, מהי משמעות החיים, חוסר משמעות, לחפש משמעות
משמעות החיים, מחפש משמעות לחיים, אין משמעות לחיים, יש משמעות לחיים, מהי משמעות החיים, חוסר משמעות, לחפש משמעות מהי משמעות החיים, והאם בכלל יש משמעות? אנשים רבים עסוקים בשאלה מהי משמעות החיים. התשובה שאליעד נותן לשאלה זו בהרצאה היא שהשאלה עצמה בעייתית - היא מניחה מראש שקיימת או לא קיימת משמעות. כדי להבין את התשובה בצורה מלאה, חשוב להבחין בין שתי רמות עיקריות של משמעות שאליעד מציג בהרצאה: משמעות יחסית ומשמעות מוחלטת. מה ההבדל בין משמעות יחסית למשמעות מוחלטת? אליעד מסביר שמשמעות יחסית היא המשמעות שאנחנו מייחסים לדברים לפי המטרות והרצונות האישיים שלנו. למשל, משמעותו של שולחן היא השימוש בו, ואם אני רעב - המשמעות של אוכל היא שהוא עוזר לי לשבוע. זאת משמעות מותנית, שתמיד קיימת ביחס למטרה או רצון ספציפיים. אבל המשמעות היחסית הזו יכולה להשתנות: השולחן יהיה משמעותי כאשר צריך להניח עליו משהו, אבל עשוי להיות חסר משמעות כאשר הוא תופס מקום מיותר. לעומת זאת, משמעות מוחלטת היא משמעות שאינה תלויה בשום רצון או מטרה. אליעד מדגיש שכאשר מסירים את כל האינטרסים, השאיפות, והרצונות, נשארים עם המציאות כפי שהיא, בלי משמעות מוחלטת. כל עוד קיימת מערכת שיקולים, קיימת משמעות יחסית. אך במוחלט, כלומר, ללא שום מערכת שיקולים או אינטרסים, שום דבר לא משמעותי יותר מדבר אחר. אין שום דבר שהוא טוב יותר או רע יותר, נכון יותר או פחות. מה ההבדל בין אדם שמבין שאין משמעות לבין אדם שרק חושב כך? אליעד מתאר שני סוגי אנשים שמגיעים למסקנה אין
למצוא משמעות לחיים, חיפוש משמעות לחיים, למצוא מטרה בחיים, האם יש משמעות לחיים? משמעות יחסית, משמעות מוחלטת, מהי מטרת החיים? לחפש משמעות בחיים, תכלית החיים
למצוא משמעות לחיים, חיפוש משמעות לחיים, למצוא מטרה בחיים, האם יש משמעות לחיים? משמעות יחסית, משמעות מוחלטת, מהי מטרת החיים? לחפש משמעות בחיים, תכלית החיים
... משמעות לחיים, חיפוש משמעות לחיים, למצוא מטרה בחיים, האם יש משמעות לחיים? משמעות יחסית, משמעות מוחלטת, מהי מטרת החיים? לחפש משמעות בחיים, תכלית החיים מה זה אומר באמת לחפש משמעות לחיים? כדי להבין מהי משמעות החיים, אליעד כהן מציע קודם כל להגדיר מהי משמעות באופן אישי עבור האדם המחפש אותה. רבים מחפשים משמעות בחיים, אבל מעולם לא הגדירו לעצמם למה בדיוק הם מתכוונים כשהם אומרים משמעות. האם הם מחפשים מטרה, סיבה או תכלית? כדי שיהיה אפשר לדון בשאלה זו באופן ברור, אליעד מדגיש שכל אחד חייב להגדיר תחילה לעצמו מהי משמעות החיים עבורו, אחרת לא יהיה ניתן להמשיך ולהתקדם. מה ההבדל בין משמעות יחסית למשמעות מוחלטת? אליעד מסביר שיש שני סוגים עיקריים של משמעות: משמעות יחסית ומשמעות מוחלטת. משמעות מוחלטת היא משמעות שלגמרי פותרת את השאלה מהי מטרת החיים. זו משמעות שאינה ניתנת לערעור, משמעות שכל שאלות המה יצא לי מזה? נעלמות לחלוטין. אדם שמוצא משמעות מוחלטת לא שואל עוד שאלות, אינו מתלבט, ואינו זקוק להוכחות נוספות. זו משמעות שנתפסת כנכונה ואבסולוטית, משהו שאתה לא מפקפק בו יותר לעולם. לעומת זאת, משמעות יחסית היא משמעות שניתן לשאול עליה שאלות, אפשר לערער עליה ולראות בה חסרונות. היא תלויה בהקשר, במצב רוח, ברצון אישי שמשתנה, ובכלל בתנאים מסוימים. לדוגמה, משמעות יחסית יכולה להיות לשמור על כדור הארץ, להציל בעלי חיים, להיות דתי, להתעשר או להיות נאהב. לכל משמעות יחסית יש יתרונות אך תמיד יהיו בה ספקות וחסרונות. מדוע קשה להשיג משמעות מוחלטת לחיים? אליעד כהן מסביר שאם נחפש משמעות מוחלטת שהיא אבסולוטית לגמרי, יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי למצוא אותה. מדוע? מכיוון שתמיד אפשר לשאול עוד שאלה, כגון מה יוצא לי מזה?. גם אם יציעו לאדם ... מזה שאגיע לגן עדן? כל משמעות המוצגת בדרך זו היא למעשה משמעות יחסית במסווה, משום שתמיד ניתן להמשיך לשאול שאלות עליה. מה היתרונות והחסרונות של
משמעות החיים, האם יש לחיים משמעות? משמעות החיים על פי אליעד כהן, האם אליעד כהן יגרום לך לאבד את משמעות החיים? אחדות שקרית, איבדתי משמעות לחיים, האם כדאי שתהיה לך משמעות בחיים? איך לראות את החיים כמשחק? מהות החיים
משמעות החיים, האם יש לחיים משמעות? משמעות החיים על פי אליעד כהן, האם אליעד כהן יגרום לך לאבד את משמעות החיים? אחדות שקרית, איבדתי משמעות לחיים, האם כדאי שתהיה לך משמעות בחיים? איך לראות את החיים כמשחק? מהות החיים
משמעות החיים, האם יש לחיים משמעות? משמעות החיים על פי אליעד כהן, האם אליעד כהן יגרום לך לאבד את משמעות החיים? אחדות שקרית, איבדתי משמעות לחיים, האם כדאי שתהיה לך משמעות בחיים? איך לראות את החיים כמשחק? מהות החיים האם התוכן של אליעד כהן גורם לאיבוד משמעות בחיים? אליעד כהן שואל, האם מה שהוא מלמד גורם לאנשים לאבד את המשמעות לחיים שלהם? והתשובה שלו מורכבת: גם כן וגם לא. הוא מסביר את התהליך שבו אדם עלול לאבד משמעות לחיים בעקבות הלימוד שלו, ובמקביל גם כיצד אותו אדם יכול למצוא או ליצור משמעות חדשה וטובה יותר. מה המשמעות של משמעות בחיים לפי אליעד כהן? אליעד מסביר שמשמעות החיים היא התחושה של האדם שיש ערך או ... למה שקורה לו. אדם שטוב לו בחיים בדרך כלל מרגיש שיש לחייו משמעות חיובית. אדם שרע לו, עדיין מרגיש משמעות לחיים, אך משמעות שלילית. אדם שאין לו שום משמעות לחיים לא יכול לסבול, כי בשבילו הכל חסר ערך, אבל גם לא יכול ליהנות, כי שום דבר לא משנה לו. כלומר, היעדר משמעות מוחלטת לחיים מונעת גם סבל וגם הנאה. האם זה טוב שאין משמעות לחיים? אליעד טוען שיש יתרון במצב של חוסר משמעות: אם לאדם רע, הוא יכול להתחבר למצב שבו הוא תופס את החיים כחסרי משמעות לחלוטין, וכך הוא לא יסבול יותר. מצד שני, אדם שיקבל בצורה שגויה את הרעיון שהחיים חסרי משמעות עלול להרגיש רע מאוד ולאבד את הטעם לחיים בצורה שלילית. איך יכול אדם לאבד משמעות בחיים בעקבות הבנה לא נכונה? אליעד מזהיר שמי ... עיוורת, מתוך אמונה או הערצה אליו, ויבין שהחיים באמת חסרי משמעות באופן גורף ושזה באמת לא משנה אם הוא מרגיש ... אליעד מבהיר שאדם כזה נמצא בדרך לגיהינום, מפני שהוא יאבד משמעות בצורה שלילית ויקלע למצבים קשים נפשית. אדם ... חייו ייהרסו. איך ניתן להבין נכון את הרעיון של החיים חסרי משמעות? אליעד מסביר שכדי להפיק תועלת מדבריו, אסור ... את השכל שלהם, לא שיאמינו לו מתוך הערצה. מה התועלת באיבוד משמעות חיובי? כשאדם חוקר בעצמו ומגיע למסקנה שהוא לא חייב להרגיש טוב או רע, הוא מאבד משמעות בצורה חיובית. כלומר, הוא מפסיק להרגיש שהוא ... למצב של חופש בחירה אמיתי, בו הוא יכול להחליט מתי הוא רוצה משמעות ומתי לא. אם רע לו, הוא יכול לבחור לראות את החיים כחסרי משמעות ולא לסבול. אם הוא רוצה להרגיש משמעות, הוא יכול ליצור אותה לעצמו לפי רצונו. כיצד ...
משמעות החיים, תכלית החיים, סיבת החיים, למה המציאות קיימת? אין מלך בלא עם, בריאת העולם, האם יש משמעות לחיים? יש משמעות לחיים, אין משמעות לחיים, אושר בחיים, רוצה להיות מאושר
משמעות החיים, תכלית החיים, סיבת החיים, למה המציאות קיימת? אין מלך בלא עם, בריאת העולם, האם יש משמעות לחיים? יש משמעות לחיים, אין משמעות לחיים, אושר בחיים, רוצה להיות מאושר
משמעות החיים, תכלית החיים, סיבת החיים, למה המציאות קיימת? אין מלך בלא עם, בריאת העולם, האם יש משמעות לחיים? יש משמעות לחיים, אין משמעות לחיים, אושר בחיים, רוצה להיות מאושר מהי משמעות החיים ואיך ניתן להתמודד עם השאלה הזו? השיחה עוסקת בשאלה המרכזית של משמעות החיים, אם יש להן תכלית או אם החיים חסרי משמעות, ומציעה נקודות מבט שונות על נושא זה. אליעד כהן עוסק בשאלה אם יש או אין משמעות לחיים, ומנתח את התפיסות השונות של בני אדם בעניין. האם יש משמעות או שאין משמעות לחיים? בתחילת השיחה, אליעד מתמודד עם התפיסה שנראה כי אנשים לא יכולים להימנע מלחפש משמעות לכל דבר. הוא מציין כי לעיתים, כשאדם נתקל במציאות שאין בה משמעות, הוא ממציא לעצמו תכלית או סיבה כדי לא להתמודד עם הריקנות הזו. לדוגמה, יש אנשים שמסבירים את קיומם בכך שהם נמצאים כאן כדי להציל את העולם או שיש להם שליחות אלוהית, וכך הם מספקים לעצמם סיבות שמעניקות להם תחושת ערך. האם אליעד עצמו מאמין שאין משמעות לחיים? שאלה זו עולה בעקבות העובדה שאליעד מלמד אנשים איך למצוא תשובות לשאלות כאלה, ואם אין משמעות - למה הוא עוסק בכך? אליעד מציין כי לא אמר מעולם שאין משמעות לחיים, אלא שהאנשים פשוט פוחדים להתמודד עם האפשרות הזו, ולכן הם ממציאים תירוצים שונים ומפנים את עצמם למקום של בריחה מהמציאות. האם אדם חייב משמעות כדי לפעול? אליעד מציין כי לרוב, אנשים מתחילים לחפש משמעות כאשר הם סובלים או מרגישים רע. אם הכל היה טוב להם, הם לא היו מוטרדים מהשאלה האם יש או אין סיבה לחיים. רק כאשר ... שואלים את עצמם למה אני סובל? ומתחילים לחפש סיבות ותכליות כדי להתמודד עם הכאב הזה. האם ניתן לבחור כיצד לראות את המציאות - עם או בלי משמעות? אליעד טוען כי כל אדם יכול לבחור כיצד לראות את המציאות. הוא יכול להרגיש שכל דבר חסר משמעות או שמה שהוא עושה הוא בעל משמעות. הדרך להבין את משמעות החיים היא לשאול את עצמך מהי בעצם משמעות, ובסופו של דבר להבין כי הכל גם משמעותי וגם חסר משמעות, ואז ניתן לבחור כיצד להסתכל על כל דבר. איך שוכחים את האמת כדי לחיות חיים משמעותיים? ההבנה העמוקה היא כי האדם, למעשה, הוא אלוהים שמצמצם את עצמו כדי לחוות את העולם בצורה מציאותית. כדי שהחוויה תהיה אותנטית, עליו לשכוח את זה שהוא בוחר לשכוח. כל זה קורה במקביל לכך שהאדם גם יכול להיזכר בכך שהוא בעצם בוחר איך לחוות את המשמעות של חייו. כיצד ניתן לשלוט בתפיסת המציאות? כדי לשלוט בתפיסת המשמעות של החיים, על האדם להבין את המושג משמעות באופן עמוק. בסופו של דבר, הוא מגלה כי הכל גם משמעותי וגם חסר משמעות, ובכך הוא יכול לבחור איך להסתכל על המציאות - לראות בה הכל
מהי משמעות החיים של החילונים? מהי משמעות החיים של הדתיים? האם יש משמעות חיים חילונית או משמעות חיים דתית? האם לדתיים יש יותר משמעות בחיים? האם באמת יש משמעות לחיים? איך להתמודד עם ריקנות וחוסר משמעות מוחלטת בחיים?
מהי משמעות החיים של החילונים? מהי משמעות החיים של הדתיים? האם יש משמעות חיים חילונית או משמעות חיים דתית? האם לדתיים יש יותר משמעות בחיים? האם באמת יש משמעות לחיים? איך להתמודד עם ריקנות וחוסר משמעות מוחלטת בחיים?
... משמעות החיים של החילונים? מהי משמעות החיים של הדתיים? האם יש משמעות חיים חילונית או משמעות חיים דתית? האם לדתיים יש יותר משמעות בחיים? האם באמת יש משמעות לחיים? איך להתמודד עם ריקנות וחוסר משמעות מוחלטת בחיים? מהי משמעות החיים אצל דתיים וחילונים? אליעד כהן דן בשאלה מהי משמעות החיים עבור אנשים חילונים לעומת אנשים דתיים, והאם בכלל קיימת משמעות מוחלטת או שהמשמעות תמיד יחסית. תחילה, הוא מסביר כי עבור אדם דתי, לכאורה, החיים יותר פשוטים משום שיש ... (לקיים מצוות), ומה היעד שלו (להגיע לעולם הבא). לכאורה, האדם הדתי נמצא במצב של יתרון, מכיוון שלפי ההנחה המקובלת, אמונה באלוהים מעניקה משמעות מוחלטת לחיים. עם זאת, אליעד מפריך את ההנחה הזו ומבהיר שגם אצל אדם דתי, המשמעות אינה מוחלטת. הוא מדגים שגם אדם דתי לא באמת יודע מדוע חשוב להגיע לעולם הבא, ולמי בכלל אכפת שהוא יקיים מצוות. האדם הדתי מאמין בסיפור שהוא אימץ לעצמו, אך המשמעות שהוא מקבל אינה בהכרח מוחלטת אלא פשוט נתפסת ככזאת עבורו. האם אמונה באלוהים פותרת את בעיית המשמעות? כדי להסביר את הרעיון, אליעד כהן משתמש בדוגמה של אדם המאמין שאלוהים אוהב אותו בכל ... אוהב אותו, או אפילו שבת זוגו אוהבת אותו, אך כל אלה הם סיפורים בלבד ואינם מספקים פתרון אמיתי למצוקה הקיומית. האם לאדם חילוני יש פחות משמעות בחיים? אליעד כהן מסביר שבמובנים מסוימים, לאדם חילוני קשה יותר, משום שאין לו מערכת ברורה שמגדירה עבורו מהי משמעות החיים. האדם החילוני עומד בפני מציאות שבה כל משמעות היא יחסית ולא מוחלטת. עם זאת, אליעד מציין שגם לדתיים החיים אינם פשוטים. אדם דתי ... עליו את ההתמודדות. האם אמונה בחיים לאחר המוות באמת עוזרת? אליעד כהן מתייחס גם לרעיון האמונה בחיים לאחר המוות כדוגמה נוספת לחיפוש אחרי משמעות מוחלטת. הוא שואל האם האמונה הזו באמת מסייעת לאדם, או שמדובר בסוג של נחמה מדומה. הוא ... יותר, אך ייתכן שהוא טועה. כלומר, האמונה בחיים לאחר המוות יכולה להרגיע, אבל אין לה תוקף אמיתי או פתרון מוחלט. איך להתמודד עם חוסר משמעות מוחלט בחיים? אליעד מציע פתרון פרקטי לבעיה זו. לדעתו, הבעיה האמיתית איננה חוסר המשמעות, אלא העובדה שהאדם מחפש משמעות מוחלטת. הוא נותן דוגמה של אדם בחדר שיש בו שני כיסאות, אך הוא לא יודע על איזה כיסא ... אליעד מציע לא לתקוף את השאלה מה לעשות? אלא לתקוף את השאלה האם באמת רע לי, האם באמת חסר לי משהו?. מהו פתרון אמיתי לבעיית החיפוש אחר משמעות? אליעד מדגיש את הנקודה שהפתרון האמיתי הוא להפסיק לחפש פתרון מוחלט לבעיה יחסית. הוא ... תחושת חוסר או סבל, אלא מתוך הבנה שאינו באמת חסר דבר. האם באמת אפשר לפתור את בעיית הריקנות בחיים? אליעד מסכם בכך שהאמת היא שאין באמת משמעות מוחלטת לחיים. כל ניסיון למצוא תשובה מוחלטת נועד לכישלון, בין אם האדם דתי ובין אם הוא ... לדעתו, הפתרון היחיד הוא להפסיק לחפש פתרון מוחלט ולראות שכל הבעיות נוצרות רק מהחיפוש עצמו. האדם יכול להשתחרר מהריקנות לא על ידי מציאת משמעות חדשה אלא על ידי זיהוי שאין לו באמת בעיה. מהי משמעות החיים של חילונים? איך להתמודד עם ריקנות בחיים? האם לדתיים יש יותר משמעות בחיים? האם אמונה באלוהים מספקת משמעות לחיים? איך להפסיק לחפש משמעות מוחלטת? האם יש משמעות מוחלטת לחיים? איך להתמודד עם זה שבחיים יש רק
התאבדות, משמעות החיים, חיפוש משמעות לחיים, למצוא משמעות, להתאבד, חוסר משמעות מוחלט, משמעות החיים
התאבדות, משמעות החיים, חיפוש משמעות לחיים, למצוא משמעות, להתאבד, חוסר משמעות מוחלט, משמעות החיים
... משמעות החיים, חיפוש משמעות לחיים, למצוא משמעות, להתאבד, חוסר משמעות מוחלט, משמעות החיים למה אנשים מתמודדים עם הקונפליקט של משמעות החיים? הנושא המרכזי שאליעד דן בו הוא הקונפליקט המורכב שאנשים רבים חווים בנוגע למשמעות החיים: מצד אחד הם חווים שאין שום משמעות אמיתית ומוחלטת לחיים, ומצד שני הם עדיין מחפשים משמעות כלשהי כדי להצדיק את הקיום שלהם ולהימנע מהתאבדות. אליעד מתאר מצב שבו אדם מודע לחוסר המשמעות של הקיום , ועדיין נאחז ברצון להמשיך ... לחלוטין את הרצון לעשות משהו או להיאחז במשהו. מה גורם לאדם להמשיך לחיות למרות חוסר המשמעות? אליעד מסביר שהסיבה שאנשים ממשיכים לחיות למרות החוויה של חוסר משמעות מוחלט היא משום שיש בתוכם מנגנון פנימי מסוים שמונע מהם לוותר לגמרי על המשמעות. הוא מדגיש כי כל עוד האדם חושב שהמוות הוא פתרון, הוא למעשה עדיין נותן משמעות כלשהי לחיים, כי הוא מניח שהמוות יהיה עדיף או טוב יותר מאשר החיים. לפי אליעד, האדם לא באמת נמצא במצב של חוסר משמעות מוחלט, כי אם אכן היה שם, גם לא היה אכפת לו מהמוות או מהסבל. האם באמת קיים חוסר משמעות מוחלט? אליעד מסביר בצורה מפורטת, שכאשר אדם חושב שאין משמעות, הוא עדיין נמצא במצב של חיפוש סמוי אחר משמעות. כלומר, הוא עדיין נאחז ברצון למצוא משמעות, ולכן סובל מהתחושה של חוסר משמעות. אדם שבאמת מגיע להבנה מוחלטת שהכל חסר משמעות באופן אבסולוטי לא ירגיש רע, כיוון שגם תחושת הרע והסבל נובעות מהמשמעות שהאדם מעניק לדברים. במצב כזה, לא תהיה התנגדות או סבל, כי שום דבר לא משנה באמת. איך נוצרת משמעות מתוך חוסר משמעות מוחלט? אליעד מציע שהפתרון לקונפליקט הוא לא בהכרח להיפטר מחוסר המשמעות או מהחיפוש אחר משמעות, אלא להגיע למצב שבו האדם מבין באמת ובתמים שאין שום משמעות לקיום, מתוך קבלה מוחלטת של חוסר המשמעות. כשאדם מבין לחלוטין שכל משמעות שהוא ממציא או מוצא היא בעצם חסרת משמעות מצד עצמה, אז מתוך הבחירה החופשית והמודעות ...
משמעות בחיים, מרגיש שהחיים חסרי משמעות, מה המטרה בחיים? למה לחיות? לא מוצא משמעות בחיים, אין לי משמעות בחיים, אין לי מטרות, מוטיבציית יתר, איך נוצרת הפרעה נפשית? איך נוצרת מחשבה טורדנית? איך נוצרת הזיה? אחדות שקרית, כלום לא משנה
משמעות בחיים, מרגיש שהחיים חסרי משמעות, מה המטרה בחיים? למה לחיות? לא מוצא משמעות בחיים, אין לי משמעות בחיים, אין לי מטרות, מוטיבציית יתר, איך נוצרת הפרעה נפשית? איך נוצרת מחשבה טורדנית? איך נוצרת הזיה? אחדות שקרית, כלום לא משנה
משמעות בחיים, מרגיש שהחיים חסרי משמעות, מה המטרה בחיים? למה לחיות? לא מוצא משמעות בחיים, אין לי משמעות בחיים, אין לי מטרות, מוטיבציית יתר, איך נוצרת הפרעה נפשית? איך נוצרת מחשבה טורדנית? איך נוצרת הזיה? אחדות שקרית, כלום לא משנה מה המשמעות של החיים? כיצד להתמודד עם תחושת חוסר משמעות? כאשר אדם חווה את התחושה של חוסר משמעות בחיים, הוא לעיתים מגיע למצב של דיכאון, חוסר מוטיבציה ותחושת ריקנות. מחשבה כזו נובעת לעיתים מתוך פחדים פנימיים, חששות מכישלון או צורך ... פנימיות מחייו. אליעד כהן מסביר שמדובר בתהליך פנימי שמתפתח מתוך פחד, ובעיקר מתוך פחד מכישלון, שמוביל לתחושת חוסר ערך ומחסור במטרות ברורות. האם לחיים יש משמעות? ההבנה המרכזית שצריך לאמץ היא שהשאלה אם לחיים יש משמעות או אין להם משמעות היא שאלה רבת פנים. אליעד כהן מציין כי אין תשובה חד - משמעית לשאלה הזו, מכיוון שלחיים יש ויכול להיות בהן משמעות בכל רגע נתון, אבל גם אין בהן בהכרח משמעות אם אנו בוחרים שלא להעניק להן כזו. כאשר אדם נאחז במחשבה שלחיים יש משמעות מוחלטת, הוא ירגיש את הלחץ להצליח ולהשיג מטרות, והפחד מכישלון יוביל אותו לתחושת חרדה, דיכאון, ולעיתים אף לפיתוח מחשבות טורדניות. מצד שני, אם אדם מאמין שלחיים אין שום משמעות, הוא עלול ליפול לתוך דיכאון, חוסר מוטיבציה, ריקנות, ולפעמים אף לפתח הזיות או מחשבות מופרעות. כיצד נוצרת תחושת חוסר משמעות? תחושת חוסר משמעות נובעת לעיתים מתוך ניסיון לברוח מלחץ פנימי שמגיע מהמחשבה שצריך להצליח או לעמוד בציפיות החברתיות והאישיות. לדוגמה, אדם עשוי לפחד מלנסות ליצור קשר רומנטי, מתוך חשש לדחייה, ואז הוא מוצא את עצמו משכנע את עצמו שלחיים אין משמעות, ולכן גם לא כואב להיתקל בכישלון. במצב כזה, האדם מתחמק מהכאב הפוטנציאלי של אכזבה או דחייה על ידי יצירת תודעה ששוללת את החשיבות של כל פעולה ומטרה. איזון בין משמעות לחוסר משמעות הדרך להתמודד עם תחושת חוסר משמעות היא למצוא את האיזון הנכון בין האמונה בחשיבות של החיים לבין ההבנה שלחיים אינם בהכרח בעלי משמעות מוחלטת. אדם יכול לבחור לראות את החיים כמשחק - לא מאוד חשובים, אך גם לא חסרי ערך. הכרה בעובדה שמציאות החיים גמישה ונתונה לבחירה אישית מאפשרת לאדם להציב מטרות מתוך בחירה חופשית, ולא מתוך תחושת חובה או דאגה לשלמות מוחלטת. החיים יכולים להיות משמעותיים רגעית, דרך פעולות קטנות כמו פיתוח תחביבים, בילוי עם חברים, או העשרה עצמית. מהם מנגנוני ההגנה המובילים לתחושת חוסר משמעות? המחשבות המובילות לתחושת חוסר משמעות לעיתים נובעות ממנגנוני הגנה, שמטרתן להימנע מלהתמודד עם פחדים פנימיים כמו פחד מכישלון או דחייה. כאשר אדם מתמודד עם דרישות גבוהות מדי או מצפה להישגים מוחלטים, הוא עשוי להימנע מהכאב של האכזבה על ידי קבלת מחשבת חוסר משמעות. אליעד כהן מסביר את הדינמיקה הזו ומציע ששימוש במנגנוני הגנה הוא לרוב הימנעות ממציאות קשה, ובחלק מהמקרים אף הימנעות מעצמית. איך להתמודד עם תחושת חוסר משמעות? - על האדם להבין שהמחשבות הללו עשויות לנבוע מתוך פחד. הוא יכול לשאול את עצמו האם באמת אין משמעות לחיים, או שמא הוא פשוט פוחד מהכישלון. - חשוב למצוא את נקודת האיזון בין לקחת את החיים יותר מדי ברצינות לבין להתעלם מחשיבותם לחלוטין. - ... לא להימנע מלהציב מטרות, אלא לבחור מטרות מתוך רצון פנימי ולא מתוך תחושת חובה. - פעולות קטנות כמו תחביבים, קריאת ספרים או יצירת קשרים חברתיים יכולים ליצור משמעות בחיים. - אם אדם מגלה תחושת ריקנות או מחשבות טורדניות, כדאי לו להבין שמדובר בתוצאה של חוסר איזון פנימי. מסקנה: כיצד למצוא את המשמעות בחיים? המפתח לחיים מספקים יותר הוא היכולת להסתכל עליהם מנקודת מבט מאוזנת. אין צורך להאמין שלחיים יש משמעות מוחלטת, אך גם אין מקום להימנע לחלוטין מלתת להם ערך. כל אדם יכול לבחור את מידת ה
משמעות החיים לילדים, איך לענות לשאלה, מהי משמעות החיים, מטרת החיים, למצוא משמעות בחיים, חיים עם משמעות, למצוא את משמעות החיים
משמעות החיים לילדים, איך לענות לשאלה, מהי משמעות החיים, מטרת החיים, למצוא משמעות בחיים, חיים עם משמעות, למצוא את משמעות החיים
משמעות החיים לילדים, איך לענות לשאלה, מהי משמעות החיים, מטרת החיים, למצוא משמעות בחיים, חיים עם משמעות, למצוא את משמעות החיים איך לענות לילדים ששואלים מהי משמעות החיים? כשילד שואל מהי משמעות החיים?, או מהי מטרת החיים, אליעד כהן מסביר שיש לתת תשובה פשוטה וישירה: משמעות החיים היא למלא את רצונותיך, כלומר, למלא את ... הרצונות האלה הוא מה שמעניק לחיים משמעות, כי זה הופך את האדם לשלם, מסופק ומאושר. לדוגמה, אם ילד שואל מה משמעות החיים?, אפשר לענות לו שהמשמעות היא לעשות דברים שגורמים לו להרגיש טוב, כי ... כאן מגיע הסבר נוסף ועמוק יותר - המשמעות אינה רק מילוי הרצונות עצמם, אלא להגיע למצב שבו ... או רחוקה מהמציאות. אנשים מחפשים משמעות חיצונית לחיים - מטרה חיצונית או מטרה עליונה. ... מאושרים. אך לפי ההסבר של אליעד, המשמעות האמיתית של החיים היא פנימית לחלוטין ולא ... דבר חיצוני. מה עושים כשילד רוצה משמעות חיצונית? לפעמים הילד לא מסתפק במשמעות פנימית כזו, ורוצה משהו יותר חיצוני, כמו מטרה ... כזה, אליעד מסביר שצריך לתת לילד משמעות חיצונית שירגיש שהוא יכול לפעול לפיה, לדוגמה: ... אוהב לעשות. אפשר גם להגיד לילד שהמשמעות היא לשפר את העולם, לעזור לאנשים, להצליח במה שהוא אוהב או כל משמעות אחרת שתהיה לו ברורה ונגישה. העיקר הוא שהמשמעות תהיה משהו שהילד יכול להבין, להתחבר אליו ולפעול למענו. מהי המשמעות האמיתית והעמוקה ביותר של החיים? לפי אליעד, המשמעות העמוקה ביותר של החיים היא להגיע למצב שאתה לא מרגיש שחסר לך כלום. כלומר, משמעות החיים היא תחושת שלמות פנימית, שבה האדם לא ... יכול להשתחרר לגמרי מהצורך לחפש משמעות חיצונית. במקום זה, הוא ירגיש תחושה קבועה של ... שלו בחיים ולכן יודע כיצד לפעול. המשמעות הזאת הופכת את החיים לברורים יותר. אליעד ... הוא מרגיש שזה רע, כי זה נוגד את משמעות החיים בעיניו - להרגיש טוב ולחיות. ולכן, משמעות החיים מהווה את נקודת הייחוס לכל פעולה שהאדם עושה. מהי המשמעות הרוחנית של החיים לפי אליעד? ברמה הרוחנית, ... עצמה מושלמת. לפי גישה זו, המשמעות הרוחנית היא לחשוב שהמציאות היא החשובה ... עצמך. במילים אחרות, במקום לחפש משמעות חיצונית שקשורה אליך, אתה צריך למצוא את ה
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על משמעות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: משמעות, איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם עצבות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: משמעות, איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בזוגיות? איך ליצור אהבה? איך למצוא זוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשתול מחשבות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לקבל החלטות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להאמין בעצמך? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להיגמל מהימורים? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש משמעות לחיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש או אין אלוהים? איך להיות מאושר? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? מה המשמעות של החיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? מי ברא את אלוהים? האם יש בחירה חופשית? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? אולי אנחנו במטריקס? למה העולם קיים? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי בטלפון, ייעוץ טיפולי, קואצ'ינג לילדים בתחום משמעות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1328 שניות - עכשיו 21_08_2025 השעה 21:14:18 - wesi4