🖨זוגיות - זוגיות בהעצמה - זוגיות בלימודיםזוגיות בלימודים
במערכת החינוך מלמדים אותנו דברים רבים, מתמטיקה, אנגלית, היסטוריה ועוד.
לימודים אלה מטרתם לקדם אותנו בחיים ולאפשר לנו את הידע הנדרש כאנשים בוגרים.
איך שהוא אותה מערכת חינוך שכחה שיש צורך ללמד הרבה מאד דברים בנוסף.
כמו איך להיות אדם, משמעות האני, משמעות האחר, מי אני ביחס לאחר והאחר ביחס אלי.
קצרה היריעה מלתאר את כמות החומר הרצוי שנלמד, נפנים ונתנסה בו לפני שאנחנו נכנסים בבגרותנו ליחסים של זוגיות.
ספר התנ"ך, אותו אנחנו לומדים מכיתה א', בנוסף על היותו מסמך דתי הינו, ואולי אפילו לפני הכל, ספר המכיל בתוכו מפתחות לכל הנושאים הללו, היכולת לקרוא ולהעמיק בספר התנ"ך כ"ספר הפעלה" יאפשר התבוננות ממקום אחר אל אותו עולם עלום ששכחו להכין אותנו לקראתו.
הדוגמאות הבודדות שאנו מקבלים הינן מערכות היחסים של הורינו, שגם הם קיבלו אותם מהתבוננות במערכות היחסים של הוריהם וחוזר חלילה.
כך נשארים זוגות רבים בתוך תבניות, מנטרות, הטבעות והבנה שזו הדרך לנהל מערכת יחסים זוגית.
כל זה מבלי להעמיק בנושא ולהפוך את הזוגיות שלהם לאדמה יציבה מתחת לרגליים.
מקום של הכלה ומוכלות, פתיחה, יצירה, התפתחות והכי חשוב ריפוי.
ריפוי המהות הפנימית וכמובן המערכת הזוגית ביניהם, זו המאפשרת את ההמשכיות.
זו שלשמה אנחנו פורים ומתרבים.
כפי שכתבתי למעלה, התנ"ך הוא אחד מ"ספרי העצמה" המשמעותיים ביותר מאז ומעולם.
כל מה שכתבו גורואים ומנטורים כמו דיפאק צ'ופרה, רובין ס. שארמה, ברנדון בייס, לאו טסה ועוד.
או ספרים פופולאריים כמו "הסוד", "כוחו של הרגע הזה", "שיחות עם אלוהים" ואפילו "הארי פוטר". נובעים מהמקור, כל ה"סודות" וה"הארות" הנמצאים בספרים אלה נכתבו קודם כל בספר התנ"ך.
בספר "בראשית" לאחר שנברא העולם ונבראו החיות, הסתבר שאף אחת מהחיות לא תוכל להיות עזר כנגדו של האדם. לאף אחת מהחיות לא הייתה היכולת ואו הנתונים להפוך לזוג של האדם. לכן לא נותרה אפשרות אחרת אלא ליצור את העזר המתאים. ההבנה העמוקה שזו / זה "עצם מעצמי ובשר מבשרי" היא תחילת החיבור, האפשרות ליצירת העזר.
עזר? או כנגדו?
הביטוי "עזר כנגדו" יוצר תחושה של קונפליקט. במידה והאדם זקוק לעזר מדוע כנגדו?
ראשית, בא ביטוי מיוחד זה לתאר את הזוג האנושי כשני בני אדם העומדים זה מול זה. פנים מול פנים. זאת אומרת, כל אחד מהם הוא ישות נפרדת בפני עצמה. אישיות בעלת דעות, רצונות, תשוקות, וזכויות נפרדות. ישות הראויה להכרה נפרדת וכבוד.
רק לאחר שאנו מכירים בזה ומבינים את המשמעות העמוקה ביותר של הנפרדות הזו תוכל להיווצר שותפות אמת.
כנגדו - פיסית, גבר ואישה שונים זה מזו. שוני זה מוחצן ולכן מבחינים בו בנקל. בשנים האחרונות מחקרים רבים מוכיחים שמוח האישה ומוח הגבר שונים במבנם אחד מהשני. השוני, הן הפיסי והן הפנימי מאפשרים את אותה ניגודיות בהתנהלות, מחשבות, התנהגות וחלוקת התפקידים.
ניגודיות זו היא היוצרת את השלם. רק כך יכול להתקיים הפסוק "ודבק באשתו והיו לבשר אחד".
היכולת להיות בניגודיות היא זו המאפשרת את הצמיחה וההתפתחות המשותפת שלהם כזוג וכתא משפחתי. היכולת לראות את הנגד גם כנוכחות קיימת, חיה, של כל אחד מבני הזוג היא זו המאפשרת לגבר ולאישה להפנות את מבטם זה אל זו ולהיפגש כל פעם מחדש, כל פעם ממקום אחר. היכולת להיות כלפי, ביחס אל, ולפעמים אפילו בניגוד אל בן הזוג שלנו היא זו המאפשרת לנו את הצמיחה, ההתפתחות אל השלב הבא בחיים שלנו. הן האישים והן המשותפים.
מכאן ניתן להבין שעזר כנגדו הוא תנאי חשוב בהתפתחות הזוגית.
בתנאי כמובן שלא הופכים את הנגד לקרב, מחלוקת, לשני צדדים, למרחק, למקום של השוואות, התנגחות, מכות.
זכות הבחירה תמיד תישאר בידינו, ואנחנו יכולים לקחת את הזוגיות שלנו לאיזה כיוון שנחליט.
והיו לבשר אחד
הפסוק המסיים מדגיש באופן חד משמעי את מהות הקשר הזוגי. כאשר קיימת באדם היכולת לראות את החשיבות שבעזר כנגד, רק אז, " על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד".
לא סתם שורשי המילים בדק ודבק הינם אותו שורש, הבדיקה האישית של כל אדם לגופו, נפשו, רצונותיו הם תחילת התהליך.
לאחר שסיימו את הבדיקה יוכלו לעזוב את אביהם ואמם ולדבוק בבן זוגם. לאפשר לעצמם להיות עזר כנגדם כדי להמשיך את תהליך ההתפתחות האישית והמשותפת.
כמה "מלחמות" היו נמנעות במידה ורק היו מוסיפים לנו בתוכנית הלימודים את היכולת להתבונן בעצמנו, בייעודנו. לבדוק, להפנים. ועם האינפורמציה הזו לצאת לדרך אחרת, דרך של מודעות.
כל זה ורק הגענו לספר בראשית פרק ב'. המשך יבוא...
האם לעבוד או ללמוד? האם לפתוח עסק או ללכת ללמוד? האם ללמוד לימודים אקדמיים? האם להשלים השכלה? האם ללמוד או לפתוח עסק? בניית קריירה, תכנון קריירה, תואר אקדמי, האם להמשיך ללמוד או לעבוד? האם להתחיל לעבוד או ללמוד?האם לעבוד או ללמוד? האם לפתוח עסק או ללכת ללמוד? האם ללמוד לימודים אקדמיים? האם להשלים השכלה? האם ללמוד או לפתוח עסק? בניית קריירה, תכנון קריירה, תואר אקדמי, האם להמשיך ללמוד או לעבוד? האם להתחיל לעבוד או ללמוד?האם לעבוד או ללמוד? האם לפתוח עסק או ללכת ללמוד? האם ללמוד לימודים אקדמיים? האם להשלים השכלה? האם ללמוד או לפתוח עסק? בניית קריירה, תכנון קריירה, תואר אקדמי, האם להמשיך ללמוד או לעבוד? האם להתחיל לעבוד או ללמוד? האם ללמוד או לפתוח עסק? איך לבחור בין לימודים אקדמיים לפתיחת עסק עצמאי? במהלך הרצאה זו, אליעד כהן עוסק בשאלה שמעסיקה רבים, במיוחד צעירים בעיתות צמיחה, אם עדיף להשקיע בלימודים אקדמיים או לפתוח עסק עצמאי. זו דילמה שצצה לעיתים לאחר סיום לימודים כמו תואר ראשון, או לאחר השגת תעודת בגרות, כאשר רבים תוהים אם להשקיע בלימודים נוספים או להתחיל לעבוד. אליעד מציין שזו לא שאלה שקשורה רק להיבטים של זמן וכסף, אלא יש בה הרבה יותר רבדים שקשורים להבנת המטרה הסופית של האדם - האם הוא מחפש עיסוק שמצריך לימודים מעמיקים, או שהוא יכול להתחיל לעבוד כבר עכשיו במקצוע מסוים? מה ההבדל בין לימודים אקדמיים לבין לימודים מעשיים? בהמשך, אליעד מסביר את ההבדל בין לימודים למען הידע בלבד לבין לימודים למען קריירה. אם מטרת הלימוד היא רגשית או אינטלקטואלית, כמו ללמוד על ההיסטוריה של היוונים, אין שום מניעה להמשיך ... אולם, אם המטרה היא לקדם את הקריירה ולרכוש מקצוע, יש צורך לשקול אם אפשר להתחיל לעבוד באותו תחום ללא לימודים, או אם הלימודים הם הכרחיים להתמקצעות. מתי כדאי להתחיל לעבוד מבלי ללמוד? אליעד מציין מצב שבו אדם כבר מסוגל לעבוד במקצועו ללא לימודים אקדמיים. למשל, אם אדם יודע לפתוח סתימות כמו אינסטלטור מנוסה, אין סיבה להשקיע זמן בלימודים אקדמיים נוספים. אם אדם רוצה להיות שף והוא מבשל היטב, אז למה ללמוד עוד אם הוא יכול פשוט לפתוח מסעדה ולתרגל את מקצועו מהיום הראשון? הסכנה שבהשקעה רק בעבודה ללא לימודים עם זאת, אליעד מזהיר מפני עבודה ללא לימודים, כי לימודים תיאורטיים עשויים למנוע טעויות יקרות בהמשך הדרך. לדוגמה, אדם שפותח עסק עצמאי, כמו חנות ירקות, לא רק יצטרך לדעת ... ניהול, חישובי רווח והפסד ושיטות מכירה תוך כדי שהוא עובד בחנות עצמה. כיצד לבחור מה ללמוד ומתי לשלב בין לימודים לעבודה? אליעד מדגיש שחשוב להחליט מראש על כיוון מקצועי ברור. אם אדם רוצה להיות חשמלאי עצמאי, עליו ללמוד את ... בוחר להיות מהנדס בניין, עליו ללמוד את התחום, אך גם להתנסות מעשית כל הזמן. השילוב של ניסיון מעשי עם לימודים ממוקדים הוא הדרך האידיאלית להתקדמות מהירה ויעילה. מהי המטרה הסופית? בסופו של דבר, אליעד מציין, חשוב לזכור מהי המטרה הסופית של הלימודים והעבודה. אם המטרה היא להרוויח כסף ולעבוד בתחום מסוים, הלימודים נועדו לעזור להגיע למטרה זו. לכן, אם אדם יכול להתחיל לעבוד כבר עכשיו ולקבל את אותו התוצאה, אין סיבה שיבזבז זמן על לימודים. אך אם הוא מבין שהידע שיקבל יבטיח לו הצלחה גדולה יותר, הלימודים הופכים לחיוניים. לסיכום הדילמה בין לימודים אקדמיים לפתיחת עסק תלויה במטרה של כל אדם. אם המטרה היא להרוויח כסף ומישהו כבר שולט במקצוע, עדיף להתחיל לעבוד. אבל אם יש צורך בהכשרה מקצועית רצינית או בקבלת ידע רחב יותר בנוגע לניהול עסק, אז לימודים הופכים להיות צעד הכרחי. אליעד ממליץ לשלב בין שני הדברים: להתחיל לעבוד ולהשלים את הלימודים באופן ממוקד ככל שנדרש להשגת המטרה. האם כדאי ללמוד או לעבוד? איך לבחור בין לימודים לפתיחת עסק? לימודים אקדמיים או ניסיון מעשי? איך להתמקד בקריירה אחרי תואר אקדמי? מהם היתרונות של למידה תוך כדי עבודה? מדוע נוצרת דילמה בין לימודים אקדמיים לפתיחת עסק? לעיתים קרובות אנשים מתלבטים מה עדיף: לפתוח עסק עצמאי או ללכת ללימודים אקדמיים באוניברסיטה. השאלה עולה אצל מי שזה עתה סיים תואר ראשון או תואר שני, וגם אצל מי שאין לו אפילו תעודת בגרות. במקרים כאלו, מתעורר הרצון לדעת מה יביא יותר תועלת: להשקיע זמן וכסף בלימודים, או להתחיל לעבוד באופן מעשי ולהרוויח כסף כבר עכשיו. מה ההבדל בין ללמוד למען הידע לבין ללמוד למען הקריירה? חשוב להבחין אם הלימוד הוא למטרת העשרה אישית, מתוך רצון לדעת דברים חדשים כמו תולדות היוונים בתקופת אנטיוכוס, או שהלימודים מכוונים לתוצאה מעשית - מציאת עבודה או פתיחת עסק. אם המטרה היא הנאה אינטלקטואלית בלבד, אפשר ללמוד כמה שרוצים. אך אם מטרת הלימודים היא לרכוש מקצוע לקראת עבודה, כדאי לבחון אם אפשר כבר עכשיו לעבוד באותו תחום באותה רמה שהלימודים עתידים לספק. מתי כדאי לוותר על לימודים ולהתחיל לעבוד מיד? אם אדם כבר מסוגל לבצע את העבודה ביעילות, בדומה למי שכבר יודע להיות אינסטלטור או חשמלאי טוב, הרי שאין סיבה להשקיע עוד זמן בלימודים שאינם משפרים משמעותית את היכולת. לדוגמה, מי שיודע לפתוח סתימות בדיוק כמו אינסטלטור מנוסה, יכול להתחיל לעבוד באינסטלציה מיידית ולא לבזבז זמן נוסף על לימודים פורמאליים. כך גם מי שרוצה להיות שף, יכול להתחיל במסעדה משלו אם הוא יודע לבשל טוב בדיוק כמו מי שסיים לימודים קולינריים. למה לא רק לעבוד בלי ללמוד בכלל? חשוב לזכור שלימודים עשויים למנוע טעויות יקרות בהמשך. פתיחת עסק עצמאי, כמו חנות ירקות או קליניקה לטיפול בחוצנים, דורשת ידע שלא תמיד ... כדי עבודה מעשית בחנות. כך רוכשים ניסיון בפועל, ובמקביל לומדים באופן ספציפי את מה שנדרש, במקום לבזבז זמן על לימודים תיאורטיים שאין להם יישום ישיר בעבודה. איך להחליט במה להתמקד ומתי לשלב בין לימודים לעבודה? ראשית, כדאי להחליט מראש מה באמת רוצים לעשות. מי שיודע שהוא רוצה להיות חשמלאי עצמאי, מוטב שיתמקד בלימודי ...
להצליח בקריירה, כסף, להצליח בלי ללמוד מקצוע, להצליח בלי השכלה, להצליח בלי תעודת בגרות, להצליח בלי לימודים אקדמיים, להצליח בלי תואר אקדמי, להצליח בלי ללמוד באוניברסיטה, להצליח בלי מקצוע, להצליח בלי בגרות, להיות יותר טוב מאחריםלהצליח בקריירה, כסף, להצליח בלי ללמוד מקצוע, להצליח בלי השכלה, להצליח בלי תעודת בגרות, להצליח בלי לימודים אקדמיים, להצליח בלי תואר אקדמי, להצליח בלי ללמוד באוניברסיטה, להצליח בלי מקצוע, להצליח בלי בגרות, להיות יותר טוב מאחריםלהצליח בקריירה, כסף, להצליח בלי ללמוד מקצוע, להצליח בלי השכלה, להצליח בלי תעודת בגרות, להצליח בלי לימודים אקדמיים, להצליח בלי תואר אקדמי, להצליח בלי ללמוד באוניברסיטה, להצליח בלי מקצוע, להצליח בלי בגרות, להיות יותר טוב מאחרים האם חייבים לימודים אקדמיים כדי להצליח בחיים? אנשים רבים שואלים את עצמם האם לימודים אקדמיים הכרחיים כדי להצליח בחיים, להתאשר או להיות מאושרים. לפי אליעד כהן, התשובה מורכבת אך ברורה: מצד אחד, אפשר להצליח ללא לימודים אקדמיים, ומצד שני, ישנן סיבות לכך שאנשים בכל זאת בוחרים ללמוד. מה המשמעות של להצליח בחיים? אליעד כהן מפריד ... בלי השכלה אקדמית? לדברי אליעד כהן, אפשר בהחלט להצליח גם בלי תואר אקדמי או אפילו בלי תעודת בגרות או לימודים יסודיים. לא רק שזה אפשרי, אלא לדבריו זה אפילו לא יותר קשה להצליח עם השכלה פורמאלית. ההצלחה בחיים, לדבריו, ... בצורה טובה יותר מאשר אצל אחרים. לכן, כל ההצלחה מבוססת על השאלה - במה אתה יותר טוב מאחרים? האם לימודים אקדמיים מסייעים להצלחה בחיים? לימודים אקדמיים הם כלי אפשרי שעשוי לעזור לאדם להיות טוב יותר מאחרים בתחום מסוים. אנשים פונים לאקדמיה כדי לשפר את עצמם וכדי לרכוש ידע או יכולות שיאפשרו להם להציע לחברה משהו ייחודי שאין לאחרים. עם זאת, הלימודים כשלעצמם אינם ערובה להצלחה. ישנם אנשים עם השכלה גבוהה ודוקטורט שמתקשים להתפרנס משום שהם לא יודעים לשווק את עצמם ... יכולות בסיסיות אחרות כמו ניהול, שיווק או יחסי אנוש. לכן, גם מי שהולך ללמוד באוניברסיטה חייב לזכור שהמטרה אינה הלימודים עצמם, אלא שיפור יכולותיו באופן שיוכל לתת ערך אמיתי לאחרים. כך, למשל, מי שרוצה להיות רופא - עליו ללכת ללמוד רפואה באקדמיה, כי שם יוכל לרכוש את הכלים להיות טוב יותר בתחום הטיפול באנשים. אבל הלימודים עצמם אינם המטרה אלא כלי בלבד. כיצד ניתן להצליח ולהיות יותר טובים מאחרים? הדרך להיות יותר טוב מאחרים, לפי ... כדאי או לא כדאי ללמוד באוניברסיטה. ההחלטה צריכה לנבוע מהמטרה האישית של האדם. אם המטרה היא להצטיין במשהו מסוים ולימודים אקדמיים הם הכלי הטוב ביותר לכך - כדאי ללמוד באוניברסיטה. אבל אם המטרה אינה תלויה בלימודים או שהלימודים אינם הכלי המתאים ביותר, אז אין טעם בלימודים אלו. כלומר, הבחירה תלויה במטרה ולא בעצם הלימודים. לסיכום, הצלחה בחיים תלויה ביכולת של האדם להיות טוב יותר מאחרים במשהו. הלימודים יכולים לעזור בכך, אך הם אינם חובה ואינם ערובה להצלחה. האם חייבים ללמוד באוניברסיטה? איך אפשר להצליח בלי השכלה אקדמית? איך להתאשר בלי לימודים? האם לימודים זה בזבוז זמן? איך להיות יותר טוב מאחרים? איך להיות מאושר בלי כסף? למה לימודים זה חשוב? האם לימודים זה חשוב? האם ללכת ללמוד? האם צריך תואר? קושי בלימודים אקדמיים, חשיבות תואר אקדמי, בעד ונגד תואר אקדמי, האם תואר אקדמי עדיין רלוונטי? האם לוותר על תואר? מה ללכת ללמוד? כסף ואושר, בעד ונגד לימודים אקדמיים, האם צריך ללמוד באוניברסיטה? איך להצליח בקריירה? איך לעשות כסף? לא רוצה לעשות תואר, לא צריך לעשות תואר, ... נשרתי מהתואר, איך להצליח בלי ללמוד מקצוע? איך להצליח בלי השכלה? איך להצליח בלי תעודת בגרות? איך להצליח בלי לימודים אקדמיים? איך להצליח בלי תואר אקדמי? איך להצליח בלי ללמוד באוניברסיטה? איך להצליח בלי מקצוע? איך להצליח בלי בגרות? איך להצליח ללא השכלה? איך להצליח ללא תעודת בגרות? איך להצליח ללא לימודים אקדמיים? איך להצליח ללא תואר אקדמי? איך להצליח ללא מקצוע? איך להצליח ללא בגרות? למה חשוב ללמוד בבית ספר? למה חשוב ללכת לבית ספר? ללמוד או לעבוד, ללמוד או לא ללמוד, האם כדאי לעשות תואר? למה לא חייבים לימודים אקדמיים? למה לא חייבים ללכת ללמוד באוניברסיטה?
עזרה בקבלת החלטה, האם להמשיך בלימודים? חוסר ריכוז בלימודים, הדבר הכי קשה, לא לפחד משעמום, לימודים אקדמיים, תואר ראשון, ללמוד או לעבודעזרה בקבלת החלטה, האם להמשיך בלימודים? חוסר ריכוז בלימודים, הדבר הכי קשה, לא לפחד משעמום, לימודים אקדמיים, תואר ראשון, ללמוד או לעבודעזרה בקבלת החלטה, האם להמשיך בלימודים? חוסר ריכוז בלימודים, הדבר הכי קשה, לא לפחד משעמום, לימודים אקדמיים, תואר ראשון, ללמוד או לעבוד האם כדאי להמשיך בלימודים כשיש חוסר ריכוז ועניין? אליעד כהן דן בהתלבטות הנפוצה של סטודנטים רבים: האם להמשיך בלימודים אקדמיים או להתחיל לעבוד, במיוחד כאשר יש תחושת חוסר ריכוז, חוסר עניין או קושי להתחבר לתכנים הנלמדים. לדבריו, כאשר אדם שוקל להמשיך בלימודים אקדמיים, ישנם כמה דברים שהוא צריך לקחת בחשבון. ראשית, חשוב להבין אם הלימודים באמת מקדמים את המטרות האישיות שלו, או שמא מדובר רק בהעברת זמן. אליעד מתייחס לכך שאם אדם אינו מעוניין בתחום שבו הוא לומד או במקצוע שאליו מובילים הלימודים, הוא למעשה מבזבז את זמנו. כדוגמה, הוא מתאר מצב שבו אדם לומד תכנות והסתברות באוניברסיטה, אך אינו מעוניין לעבוד כמתכנת או להשתמש בידע הזה בשוק העבודה. במצב כזה, הלימודים למעשה לא מסייעים לו. בנוסף, אליעד מציין סיכון נוסף בלימודים: החשש שהלימודים ימנעו מהאדם להתפתח מבחינה אישית ונפשית. הוא מסביר שכאשר אדם שקוע בתחום אחד בלבד, למשל תכנות או מתמטיקה, הוא ... נפשית משמעותית יותר. כלומר, ההתמקדות האינטנסיבית בתחום ספציפי אחד עשויה לפגוע באפשרות לחקור תחומים אחרים בחיים, ולכן לא תמיד הלימודים תורמים להתפתחות האישית. איך להתמודד עם תחושת השעמום וחוסר הריכוז בלימודים? אליעד מתייחס באריכות לחוסר ריכוז ולתחושת השעמום שחווים אנשים רבים במהלך לימודיהם. הוא מביא דוגמה אישית ואומר שישנם סטודנטים ... אם החומר דורש חשיבה עמוקה ואותו אדם אינו רואה בכך ערך או מטרה אישית ברורה, הוא יתקשה להתרכז וירגיש שהלימודים אינם מעניינים אותו. הוא נותן דוגמה מעולם התכנות, שם יש צורך רב בחשיבה עמוקה ובהבנה מורכבת. הוא מספר כיצד ... הזה נובע בין השאר מחוסר המוטיבציה הפנימית להצליח או להתעניין בלמידה עצמה. לכן אליעד מציע להבהיר קודם כל אם הלימודים משמעותיים עבורך, כי אם הם אינם כאלה - כל ניסיון מלאכותי להתרכז עלול להיות קשה ומיותר. מה עדיף - להמשיך ללמוד או להתחיל לעבוד? בדיון האם עדיף להשקיע את הזמן בלימודים או דווקא להיכנס לשוק העבודה, אליעד מסביר שאין תשובה מוחלטת לשאלה הזאת. הוא מדגים באמצעות סטודנט שנמצא בהתלבטות ומתקשה ... או לעזוב אותו ולהתחיל לעבוד כמתכנת. מצד אחד, עבודה בשוק התעסוקה מאפשרת צבירת ניסיון וכניסה מעשית לתחום. מצד שני, הלימודים האקדמיים יכולים להיות יתרון בשוק העבודה ואף לפתוח הזדמנויות חדשות בעתיד. אליעד מדגיש את החשיבות של הבנת המוטיבציה האישית של כל אדם, ומסביר כי עבור חלק מהאנשים הלימודים מספקים ביטחון ותחושה של להיות במסגרת, בעוד לאחרים דווקא הכניסה המהירה לשוק העבודה היא שמעניקה תחושה של משמעות. הוא מציין שיש אנשים שעבורם תואר ראשון הוא רק עוד שלב בדרך לקריירה מסוימת, בעוד שאחרים מרגישים שהלימודים מגבילים אותם ומעכבים את ההתקדמות המקצועית שלהם. מדוע אנשים מפחדים לקבל החלטות חשובות בחיים? אליעד מתייחס לפחד ולהססנות שמלווים ... לקבל החלטות בגלל החשש מהתוצאות, מהפסד אפשרי או מאובדן תחושת הביטחון. לדוגמה, אדם עשוי לחשוש שאם הוא יפסיק את הלימודים ויתחיל לעבוד, אולי הוא יחווה כישלון, ואז ירגיש שהפסיד הכל. מצד שני, הוא גם מפחד להמשיך בלימודים ולבזבז זמן מבלי להגיע להישגים ממשיים. הפחד הזה מוביל למצב שבו האדם תקוע ומתקשה לקבל החלטה לכאן או לכאן. ... החלטה שהם מקבלים. איך לדעת מה ההחלטה הנכונה עבורי? בסיום ההסבר, אליעד מדגיש שכדי לקבל החלטה נכונה אם להמשיך בלימודים או לעבור לעבודה, האדם צריך קודם כל להבהיר לעצמו את מטרת ההחלטה. אם מטרת הלימודים היא התפתחות אישית, אז חשוב לוודא שאכן הלימודים תורמים להתפתחות כזו. אם המטרה היא השתלבות מהירה בשוק העבודה, ייתכן מאוד שהעדיפות היא לעבור ישר לעבודה ולרכוש ניסיון ... שמתאימה לכולם, ולכן יש צורך לבדוק בכנות ובאומץ את הרצון האמיתי של האדם ולפעול על פיו. האם כדאי להמשיך בלימודים? איך להתמודד עם חוסר ריכוז בלימודים? ללמוד או לעבוד - מה עדיף? מדוע אנשים מפחדים לקבל החלטות? האם כדאי להשקיע בתואר ראשון? האם כדאי להמשיך בלימודים? חוסר ריכוז בלימודים והקשר בין לימודים ועבודה במהלך השיחה, אליעד כהן עוסק בשאלה האם כדאי להמשיך בלימודים אקדמיים, במיוחד כאשר יש קושי בהתמקדות בלמידה ובחוסר עניין בחומר הנלמד. אליעד מציין את הקשיים הקיימים בחיים הסטודנטיאליים, ופותח דיון על השפעת הלימודים על ההתפתחות האישית והנפשית, על תחום העבודה, והקשר בין לימודים לבין עבודה. במהלך השיחה הוא שואל את אחד מהמשתתפים איך הוא מרגיש לגבי הלימודים ומדבר על האתגרים האישיים שהוא נתקל בהם. אחת הדוגמאות הוא מביא היא חוויית חוסר ריכוז בזמן הלימודים, כאשר הוא מציין שהחומר לא מעניין אותי, ושיש לו קושי להתרכז בשיעורים, במיוחד כשזה דורש הבנה מעמיקה. לדבריו, הדבר קשה לו במיוחד כשיש חוסר עניין בעבודת החשיבה שנדרשת בלימודים אקדמיים. כמתכנת, הוא מרגיש שהשיעורים דורשים יותר עבודה כתיבה מאשר חשיבה. הדוגמה שהוא מביא היא מהלך הלימודים במתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב, שם הוא מציין כי הוא לא תמיד מוצא את הקשר לחיים האמיתיים ושואל את עצמו ... מעניין, במיוחד כאשר החיים המהירים והלחצים מהמציאות לא מאפשרים לו להיכנס לעומק של כל חידה או בעיה שמופיעה במהלך הלימודים. לעיתים, הוא מרגיש שהסביבה הלימודית לא מתאימה לו, כשהוא מדבר על כך שלפעמים הוא מרגיש שזה כמו חידה פיזיקלית ... להתרכז בה, במיוחד אם יש לו תחושת לחץ כלפי דברים אחרים. הנושא השני שהוא עוסק בו הוא הקשר בין לימודים לבין עבודה. אליעד שואל האם כדאי להשקיע את הזמן והמאמצים בלימודים או שמא עדיף להתחיל לעבוד ולהתנסות בשוק העבודה. הוא מציין את ההתלבטות האישית שיש לו לגבי המשך הלימודים, ומעלה את השאלה מה נכון יותר מבחינה אישית - ללמוד או לעבוד. הוא מביא דוגמה על אחד מחבריו שעובד כמתכנת ואומר שהוא לא בטוח אם העבודה המתפתחת בתחום זה באמת מתאימה לו, ושהוא לא מוכן להתעכב על לימודים, אפילו אם זה היה יכול לשדרג את עתידו. כחלק מהשיחה, אליעד נוגע גם בסוגיית ההססנות והפחדים האישיים של האנשים ...
יעוץ תעסוקתי, יעוץ קריירה, אימון אישי לחיים, יעוץ לבחירת מסלול לימודים, ללמוד תואר ראשון, להפסיק את הלימודים, בחירת תעסוקה, לא רוצה להמשיך ללמוד, תואר אקדמי, אימון לקריירה, אימון למימוש עצמייעוץ תעסוקתי, יעוץ קריירה, אימון אישי לחיים, יעוץ לבחירת מסלול לימודים, ללמוד תואר ראשון, להפסיק את הלימודים, בחירת תעסוקה, לא רוצה להמשיך ללמוד, תואר אקדמי, אימון לקריירה, אימון למימוש עצמייעוץ תעסוקתי, יעוץ קריירה, אימון אישי לחיים, יעוץ לבחירת מסלול לימודים, ללמוד תואר ראשון, להפסיק את הלימודים, בחירת תעסוקה, לא רוצה להמשיך ללמוד, תואר אקדמי, אימון לקריירה, אימון למימוש עצמי האם כדאי להמשיך או להפסיק את הלימודים לתואר? השאלה המרכזית שנדונה בהרצאה של אליעד כהן היא האם כדאי להמשיך ללמוד את התואר האקדמי או להפסיק אותו, ואיך לקבל את ההחלטה הנכונה לגבי עתיד תעסוקתי וקריירה. אליעד מסביר שהדילמה מתחילה מכך שאדם מתלבט אם להפסיק את הלימודים מתוך תחושה שהוא לא נהנה או לא מתחבר לתוכן הלימודים, ומצד שני, הוא חושש מההשלכות העתידיות של הפסקת הלימודים. אליעד מציג בתחילת דבריו שההחלטה יכולה להיות בצורה של הפסקת לימודים זמנית (הפסקה), לעומת הפסקה מלאה וקבועה. הוא נותן דוגמה שההבדל בין חופשה לבין הפסקה הוא משמעותי: חופשה מאפשרת חזרה חלקה ללימודים, אך הפסקת לימודים דורשת להירשם מחדש, להשלים חובות אקדמיות ואפילו לעבור מבחני קבלה מחדש, ולכן היא בעייתית יותר מבחינה מעשית. האם עדיף ... עמוקה לגבי המוטיבציה האמיתית של האדם, ולא רק כי מדובר בצעד שנראה הגיוני מבחוץ. מה הקשר בין מוטיבציה, הנאה ולימודים? אליעד מדגיש שאם אדם לא נהנה מהלימודים באופן מהותי, עליו לבדוק היטב האם הסיבה היא שהלימודים עצמם קשים או בגלל שיש לו דברים אחרים שמטרידים אותו בחיים. הוא מפרט שאם הקושי הוא אמיתי ועמוק, גם סיום התואר לא יגרום להרגשת סיפוק אמיתית. הוא מביא דוגמה, שמי שלומד ולא נהנה מהלימודים, לא ימצא שמחה אמיתית גם אחרי שהוא מקבל ציון גבוה, מכיוון שההצלחה בציון היא רגעית, והמאמץ והסבל לאורך הלימודים משאירים תחושת החמצה מתמשכת. אליעד נותן דוגמה וממחיש: אם אדם דוחה תמיד את הלמידה שלו לסוף הסמסטר ולומד בצורה ... מציע להשקיע את האנרגיה ואת המשאבים הנפשיים של האדם במה שהוא באמת אוהב ומרגיש שהוא יכול להצליח בו, במקום בלימודים שלא מביאים לו הנאה וסיפוק. אליעד משתמש בדוגמה של חברים שסיימו תואר במדעי המחשב - חלקם עובדים במקצוע ונהנים, ... ישקיע בדבר שהוא באמת אוהב לעשות, המוטיבציה והדרייב שלו יאפשרו לו להשיג תוצאות הרבה יותר טובות מאשר השקעה כפויה בלימודים שלא מעניינים אותו. האם נכון להמשיך בלימודים רק מחשש לא להצליח במשהו אחר? אליעד מתייחס לתפיסה נפוצה שאדם חושש לפרוש מהלימודים כי הוא מפחד שלא יצליח בעסק או בתחום אחר. הוא אומר שזהו חשש מובן, אך לא בהכרח נכון או ... יותר מאשר בתחום שהוא לא באמת רוצה לעסוק בו. הוא מדגים באמצעות סיפור: אם היית משקיע את השנים של הלימודים במשהו שאתה באמת רוצה ואוהב, כנראה היית נמצא במקום טוב יותר היום מבחינה כלכלית, נפשית ואישית. אליעד מוסיף שהזמן שהאדם משקיע בלימודים, אם הוא נעשה רק בגלל לחץ חברתי או משפחתי, הוא זמן שלמעשה מתבזבז ואפילו מזיק נפשית. הוא נותן דוגמה ... יקר בניסיון לתקן החלטה שגויה מלכתחילה. לסיים את התואר או לעצור עכשיו? אליעד מסכם את ההמלצה שלו ואומר שאם הלימודים לא באמת מעניינים את האדם, ואין הנאה אמיתית מהם, אין טעם למשוך אותם עוד ועוד. הוא מציע לקחת הפסקה מוגבלת בזמן כדי להתמקד במה שבאמת מושך ומעניין את האדם. אם לאחר מכן האדם יחליט לחזור ללימודים, זו עדיין תהיה אפשרות פתוחה. כך הוא יימנע להרגיש בזבוז של זמן וכסף, ובינתיים יוכל לבחון לעומק את התחומים שהוא באמת נמשך אליהם ורוצה להתפתח בהם. האם להפסיק לימודים באמצע התואר? איך לבחור קריירה נכונה? לימודי תואר - האם זה משתלם? מה לעשות אם אני לא נהנה מהלימודים? איך לדעת אם תואר מתאים לי? האם תואר ראשון מבטיח הצלחה כלכלית?
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?