🖨על פחד, כאב וחברים אחריםקראתי לאחרונה את ספרו המדהים של אבי גרינברג "פחד, כאב וחברים אחרים" (תודה לעמיחי זלינקובסקי, על ההמלצה!) ורוצה לצטט לכם פה קטע מדהים:
"אנשים מחלקים את עצמם לשני חלקים. חלק אחד שהם מקבלים, שהם מוכנים לסבול ולהיות כאלה, להרגיש ככה, לחשוב ככה וכדומה. כשהחלק הזה פעיל הם מרגישים שהם הם והכל בסדר. זהו מצב בו אין סימפטומים, ואין פחד, כאב ואחרים.
את החלק האחר שלהם הם רואים בתור הסבל שלהם, בתור הדברים שהם חייבים לסחוב בלית ברירה, בתור המפלצת מתחת למיטה שעשויה לתפוס להם ברגל כשהם יורדים ממנה. זו מפלצת שתמיד נמצאת שם ברקע, מוכנה לקפוץ, שלעתים לאורך זמן משתלטת על חייהם ואין להם דרך לגרש אותה. זו מפלצת המכילה את כל רגעי ההיסטוריה שלא חוו, את כל הפחד שלא פחדו, את כל הכאב שלא כאבו, את כל הצחוק הפראי שלא צחקו. מפלצת שבה התעוותו החושניות, המיניות, הצרכים הבסיסיים, השאיפות והרצונות. מפלצת שנראית להם סוטה, מעוותת, לא נורמאלית, שצריכה שיתקנו אותה, ירפאו אותה, יהרגו אותה.
לחיות כאשר ההבחנה בין הפוזיטיבי והנגטיבי מאוד חזקה, אומר לחיות בתוך שדה קרב בו אף אחד מהצדדים אינו מוכן לסגת ובכל יום נשאר קצת פחות מאותו אדם, שהינו שדה הקרב.
במשך הרבה שנים התבוננתי על עצמי ועל אחרים, שניסו להתגבר על ה"נגטיבי" שבהם ולהיות אנשים "פוזיטיביים" לעצמם ולאחרים. הגעתי למסקנה שהנגטיבי כמפלצת, כאשר מורידים לה את הראש - צומחים לה במקומו שני ראשים. ההתקפה על הנגטיבי והניסיון להכניע אותו, להיפטר ממנו כך שלא יהיה יותר, ככל שהם נעשים בצורה חריפה יותר הם רק מחזקים עוד יותר את הנגטיבי, ומגדילים את הקרע בתוכנו.
הדרך היחידה החוצה מלבירינת זה, שקירותיו משתנים כל הזמן, הינה לעלות מעל החלוקה בין פוזיטיבי ונגטיבי. לראות את המחיר שאנו משלמים על פוזיטיביות, את המחיר על נוחות ועל התנהגות ש"לא עושה גלים", את המחיר על בינוניות, וליצור בתוכנו נקודת התייחסות שבה יש מקום לאותם כוחות ששוחררו מהגדרתם השלילית. בכך נאפשר לנו לשאוב מכוחות שעד היום לא השתמשנו בהם כלל. כוחות כמו: קנאה, אשמה, בושה, ייאוש, שעמום, בדידות, עצב, ריקנות, אפרוריות ועוד ועוד ועוד, כל החברים האחרים, כל אלה ששכחנו אותם בפינות שונות בכלא במשך הרבה שנים" (עמ' 195-196).
מדהים או לא מדהים?!
אני באופן אישי מאוד מזדהה עם המילים שלו. אני רואה איך אני כן מסכימה לקבל ואפילו גאה ומרוצה מהיבטים מסוימים בעצמי, בשעה שחלקים אחרים - חלקים שנתפסים בעיניי שליליים - אני לא מקבלת ונלחמת בהם ומנסה ללא הרף לשנות.
האמת שזה היה תקף עד ממש לא מזמן, ועדיין בתוקף חלק גדול מהזמן גם היום. רק שבכל זאת יש הבדל.
כי אחרי שנים של מאבק באותם צדדים דחויים בעצמי, מאבק שלא העלים אותם ולא הזיז אותם לשום מקום, הבנתי שזו לא הדרך. שאני זה הכל ויש בי גם דברים רעים כביכול. אני כותבת כביכול כי כשאני מסכימה לראות את אותם צדדים בעצמי, ולתת להם מקום, אז אני בעצם מגלה שהם לא רעים, שבדרך כלל יש להם תפקיד ממש חשוב (בדרך כלל זה להגן עליי) ושהם לא סתם נמצאים שם כדי לאמלל אותי הם שם כדי לעזור לי לצמוח.
זו ראייה שונה לחלוטין ומאוד מאתגרת. היא פותחת ים של אפשרויות חדשות ומרגשות, שיכולות לעתים להיות מפחידות, אך בעצם, מה האלטרנטיבה? להמשיך להילחם בטחנות רוח? לי זה הספיק
מה דעתכם? האם אתם מקבלים את עצמכם באופן מלא ואם לא, מה יחסכם לחלקים ה"שליליים" בעצמכם?
מוזמנים לכתוב ולהגיב!
כאבים, כאב גופני, כאב פיזי, כאב נפשי, התמודדות עם כאב, סבל מכאבים, כאבים טובים, כאבים רעים, גיהנום = גן עדןכאבים, כאב גופני, כאב פיזי, כאב נפשי, התמודדות עם כאב, סבל מכאבים, כאבים טובים, כאבים רעים, גיהנום = גן עדןכאבים, כאב גופני, כאב פיזי, כאב נפשי, התמודדות עם כאב, סבל מכאבים, כאבים טובים, כאבים רעים, גיהנום = גן עדן איך מתמודדים עם כאב גופני ונפשי עד הסוף? כאשר אדם מתמודד עם כאבים פיזיים או נפשיים, התגובה הראשונית והטבעית שלו היא לנסות לברוח מהכאב, להיפטר ממנו, או לראות בו דבר רע. אליעד כהן מציג גישה שונה להתמודדות עם כאב, וטוען שהדרך הנכונה היא לא לברוח, אלא דווקא להתעמק ולבדוק מדוע אנו תופסים את הכאב כדבר שלילי. אליעד מסביר שכדי להגיע לאמת ולחיות בשלמות עם עצמך, עליך ללכת עד הסוף עם מה שנראה לך אמיתי. אם יש בך ספקות לגבי כל דבר, כולל הכאב, זה סימן שאתה עדיין לא שלם עם האמת הפנימית שלך. הוא מציע לבדוק כל מחשבה, כל אמונה וכל תחושה לעומק, לשאול שאלות יסודיות, כגון: האם אני ... האם ייתכן שזה הפוך ממה שאני חושב? האם הכאב שאני חווה הוא באמת רע או אולי הוא בעצם טוב? לדוגמה, אם יש לך כאבי גב ואתה מרגיש רע בגללם, אליעד אומר שאתה משקר לעצמך אם אתה חושב שרע לך בגלל כאבי הגב. הסיבה האמיתית שרע לך היא שאתה לא רוצה את כאבי הגב. כלומר, הבעיה אינה הכאב עצמו, אלא חוסר הרצון שלך בו. במקום להתמקד בכאב עצמו, אליעד ממליץ לשאול את עצמך שאלות מדויקות: למה אני לא רוצה את הכאב? למה נדמה לי שזה רע? אולי יש גם צדדים חיוביים לכאב הזה? ההתמקדות בשאלות אלה עוזרת לך לגלות את האמת, והיא תסיט את המיקוד שלך מן הכאב החיצוני אל הסיבות הפנימיות הגורמות לך להרגיש רע. אליעד מדגיש שכאשר אדם חווה כאב בלתי נסבל (לדוגמה כאב שיניים), המחשבות משתלטות עד כדי כך שהוא אפילו לא מסוגל לחשוב או לשאול שאלות. במקרים אלה, הפתרון לדעתו הוא לבנות מראש תשתית פנימית ... כל הזמן, ביום - יום, כך שבזמן אמת, כשהכאב בלתי נסבל, יהיה לו קל יותר להטיל ספק במה שהוא חווה. אליעד נותן דוגמה פרקטית: אם אדם רואה משחק כדורגל ומישהו מפריע לו, הוא מרגיש רע, ... את עצמו מבפנים ולהיות מסוגל להתמודד עם כאבים חמורים יותר בעתיד. מה הקשר בין כאב, גיהנום וגן עדן? בהקשר של כאב וסבל, אליעד מעלה את הדימוי של גיהנום וגן עדן. הוא מסביר שכדי שיהיה לך רע באמת (בגיהנום), אתה חייב להכיר את ההפך, את הטוב (בגן עדן). אם ... מה חסר לו. באופן דומה, מי שחווה תמיד כאב יכול לחוש הקלה גדולה אפילו מ
איך נוצרת תחושה רעה? למה רע מתחושת כאב? האם רצון הוא עובדה או פירוש? למה כאב רע? למה אני לא רוצה כאב? התמודדות עם כאב, הצורה מחויבת מצד עצמה, רע מצד עצמו, רצון כעובדה, רצון כפירוש, הצורה מחייה את עצמהאיך נוצרת תחושה רעה? למה רע מתחושת כאב? האם רצון הוא עובדה או פירוש? למה כאב רע? למה אני לא רוצה כאב? התמודדות עם כאב, הצורה מחויבת מצד עצמה, רע מצד עצמו, רצון כעובדה, רצון כפירוש, הצורה מחייה את עצמה... נוצרת תחושה רעה? למה רע מתחושת כאב? האם רצון הוא עובדה או פירוש? למה כאב רע? למה אני לא רוצה כאב? התמודדות עם כאב, הצורה מחויבת מצד עצמה, רע מצד עצמו, רצון כעובדה, רצון כפירוש, הצורה מחייה את עצמה איך נוצרת תחושה רעה מכאב? תחושה רעה נוצרת כאשר אדם חווה מצב שבו יש כאב, והוא אינו רוצה אותו. אליעד כהן מסביר כי התחושה של רע לי היא תוצאה של שני מרכיבים בסיסיים: ההכרה במציאות הכואבת, וההכרה בכך שהאדם אינו רוצה את הכאב הזה. כלומר, אדם חווה כאב כלשהו, בין אם פיזי או נפשי, ואחר כך, באופן כמעט מיידי, מופיעה מחשבה נוספת האומרת אני לא רוצה את הכאב הזה. התחושה הרעה נובעת משילוב של שתי המחשבות האלו: זיהוי הכאב מצד אחד ואי - הרצון לחוות אותו מצד שני. האם תחושת כאב היא אחת או מורכבת מכמה חלקים? תחושת כאב איננה מורכבת מרכיב אחד בלבד אלא מכמה חלקים. אליעד כהן מפרק את התחושה לשלוש מחשבות נפרדות: הזיהוי - ... החיבור בין שתי המחשבות האלו. לדוגמה, כשכואבת לאדם הרגל, קיימת מחשבה ראשונית שבה האדם מזהה את תחושת הכאב ברגלו. זו המהות, כואבת לי הרגל. לאחר מכן, יש מחשבה נפרדת לגמרי שבה האדם אומר אני לא רוצה את התחושה הזאת של כאב. המחשבה השלישית, רע לי, היא תוצאה של החיבור בין שתי המחשבות האלו, למרות שהיא קיימת לכאורה בפני עצמה. ... שהוא לא רוצה להרגיש מכוערת היא עובדה בפני עצמה. הרצון עצמו הוא משהו עובדתי לחלוטין. האדם לא רוצה כאב כי זו עובדה שהוא לא רוצה אותו. מה שמוביל לרצון עשוי להיות פירוש, אבל הרצון עצמו הוא לא פירוש אלא ... שאדם מרגיש? כדי להבין תחושה באופן עמוק, יש צורך לדמיין את ההיפך שלה. למשל, כשאדם אומר שהוא לא רוצה כאב, הוא למעשה חייב להיות מסוגל גם לדמיין מצב הפוך - שהוא כן רוצה כאב. אבל לרוב האנשים מאוד קשה או בלתי אפשרי ממש לדמיין שהם רוצים כאב, וכתוצאה מכך הם מתקשים לתפוס באופן מלא את התחושה של לא רוצה כאב. כדי להבין לעומק תחושה מסוימת, אליעד אומר שעל האדם לדמיין את ההיפך שלה. רק דרך הדמיון של ההיפך, ניתן ... מחויב להיות תוצאה של רגע קודם, אלא יכול להיות גם עצמאי לחלוטין. במילים אחרות, העובדה שהאדם חווה כאב כרגע אינה בהכרח תוצאה של משהו שהיה קודם, אלא יכולה להיות חוויה בפני עצמה ללא שום קשר לסיבה כלשהי ... להיראות מייאש כי אין איך לשנות זאת דרך שינוי המציאות או הרצון, וזה לכאורה מקשה על ההתמודדות עם הכאב. כיצד ניתן להתמודד עם תחושה רעה? אליעד כהן נותן כלים מעשיים להתמודדות עם תחושה רעה: קודם כל לזהות ... אחר. לתרגל זיהוי נפרד של כל אחד מהחלקים האלו. אם תצליח לזהות אותם בנפרד, תוכל להתמודד טוב יותר עם הכאב. להבין שגם אם המציאות והרצון הם דברים נפרדים, החיבור ביניהם לא מחויב, ואז תהיה מסוגל לשלוט בתחושה ... יבין שהתחושה הרעה נובעת מהחיבור של שניהם ויוכל לפרק את התחושה הרעה באופן אפקטיבי יותר. לסיכום, מדוע כאב מרגיש רע? בסופו של דבר, אליעד כהן מסביר שהסיבה שכאב מרגיש רע היא אך ורק כי האדם מזהה כאב והוא לא רוצה אותו. התחושה של רע לי אינה מחויבת מעצמה, אלא נוצרת משילוב של שתי מחשבות נפרדות. כדי להתמודד עם הכאב, חשוב לזהות את החלקים האלו בנפרד ולהבין שהחוויה של רע אינה מוחלטת ומחויבת, אלא אפשרית לשינוי ברגע שתבין כיצד היא נוצרת באמת. למה כאב גורם להרגשה רעה? האם רצון הוא עובדה או פירוש? איך להתמודד עם תחושת כאב? האם הצורה מחויבת מצד עצמה? האם אפשר להרגיש טוב בלי סיבה? מה המשמעות של הצורה מחייה את עצמה? ...
קינסיולוגיה, שכיבה על שזלונג, למה כואב לי הגב? למה כואב לי הגוף? איך נוצרים כאבי הגב? ניתוח תנועה, ניתוח תהליך, כאבי גב, כאב בעמוד שדרה, כאב בחוליות, כאב בירך אחורית, ישיבה על שזלונג, כאבי ברכיים, ספורט, פיתוח גוףקינסיולוגיה, שכיבה על שזלונג, למה כואב לי הגב? למה כואב לי הגוף? איך נוצרים כאבי הגב? ניתוח תנועה, ניתוח תהליך, כאבי גב, כאב בעמוד שדרה, כאב בחוליות, כאב בירך אחורית, ישיבה על שזלונג, כאבי ברכיים, ספורט, פיתוח גוף... שכיבה על שזלונג, למה כואב לי הגב? למה כואב לי הגוף? איך נוצרים כאבי הגב? ניתוח תנועה, ניתוח תהליך, כאבי גב, כאב בעמוד שדרה, כאב בחוליות, כאב בירך אחורית, ישיבה על שזלונג, כאבי ברכיים, ספורט, פיתוח גוף למה כואב הגב כששוכבים על שזלונג? אליעד כהן מסביר לעומק בהרצאה שלו את הסיבות להיווצרות כאבי גב וכאבי גוף, במיוחד בזמן שכיבה על שזלונג. לפי אליעד, כדי להבין למה כואב הגב או מדוע מופיעים כאבי גוף, צריך קודם להבין מהו המנח הטבעי והנוח ביותר עבור הגוף. אליעד מתחיל את ההסבר בדוגמה פשוטה: אם אדם עומד ומרגיש נוח, אין שום סיבה הגיונית שבשכיבה הוא יחווה כאב. למעשה, הגיוני יותר לחוש אי נוחות בעמידה, כי הגוף מתאמץ יותר בעמידה מאשר בשכיבה. למשל, אדם שמתעלף נופל ... יותר מאשר בעמידה? אליעד מסביר, שבעמידה העמוד שדרה נמצא במנח טבעי וישר יחסית, ולכן אין כאב. בשכיבה על שזלונג, הגוף נכנס למנח מכופף מעט. המנח הזה יוצר מצב שבו עמוד השדרה אינו נתמך היטב על ידי ... החלשים, ולכן החוליות מתאמצות יתר על המידה כדי למנוע קריסה פנימה. תהליך זה גורם להרגשת כאב בעמוד השדרה, כי החוליות לוקחות על עצמן את כל הלחץ. מדוע מופיע כאב בירך האחורית בשכיבה על שזלונג? אליעד מסביר שכאשר אדם שוכב בזווית זו על השזלונג, הירך האחורית (שרירי ... תוצאה של כיפוף קל שנוצר במפרק האגן בגלל הזווית של השזלונג. המתיחה עצמה כבר יוצרת תחושה של כאב, מכיוון שהשריר נמצא במתח לאורך זמן רב מדי. כדי להפחית את הכאב ואת המתיחה הזו, האדם באופן אינסטינקטיבי מנסה לקצר את שרירי ההאמסטרינג על ידי כיפוף הברך. למה יש כאב בברכיים ובשרירי הארבע ראשי בשכיבה על שזלונג? אליעד מפרט שהניסיון של הגוף להקל על הכאב בהאמסטרינג על ידי כיפוף הברך מוביל להפעלת השרירים בארבע ראשי. המאמץ המתמשך של שרירי הארבע ראשי לשמור על הכיפוף בברך כדי להקל על ההאמסטרינג, גורם לכאב בברכיים. כך נוצר מצב של מאמץ מתמשך שגורם לכאב נוסף במקום אחר בגוף. הכאב באזור הברכיים נובע מהמאמץ של הגוף להחזיק את התנוחה הבלתי טבעית הזו לאורך זמן. מה ההבדל בין שכיבה על ... אפילו קטן, יכול ליצור עומס רב על החוליות ועל השרירים התומכים. כדי לשמור על הגוף ולמנוע כאבים, יש לוודא שעמוד השדרה תמיד ישר ככל האפשר, ולחזק את השרירים הזוקפים שיאפשרו לעמוד השדרה לשמור על יציבותו ללא כאבים. מהי הסיבה העמוקה לכאב לפי הניתוח הקינסיולוגי של אליעד כהן? לפי ההסבר של אליעד, הכאב נובע תמיד משינוי במנח של הגוף. כאשר הגוף נמצא במצב טבעי וישר, ללא מאמצים מיותרים, אין סיבה להיווצרות כאבים. הכאב הוא תוצאה של שינוי בזוויות הגוף, שיוצר עומס לא טבעי על השרירים, החוליות, או המפרקים. הדרך לפתור את הכאב היא לנתח לעומק את התנועה והמנח, להבין בדיוק איזה שריר נמתח ואיזה מתכווץ, ואז לתקן את המנח או לחזק את השרירים הרלוונטיים. למה כואב לי הגב בשכיבה? איך נוצרים כאבי גב? כאבי גב בשכיבה על שזלונג איך לחזק שרירי זוקפי גב? מה גורם לכאבים בהאמסטרינג? כיצד לשבת נכון בלי
מאת:
איריס אבידור - פסיכולוגית שיקומית.
החופש להיות עצמך.
* מורה לנשיות, רכות, עדינות, מתיקות ואהבת אמת
* מורה לאומץ, נחישות ויכולת לקפוץ לאש ולצאת ממנה שלמה ושמחה
* מסורה לכנות המוחלטת
* חותרת בלתי נלאית בחיפוש אחר האמת
* אוהבת, ים של אהבה
* מובילה ריקוד איטי ובטוח
* מאסטרית של משחקיות וחושניות
* אלכימאית – יודעת להפוך את פחמי הלב לזהב של הנשמה
* אישה חכמה, יודעת, רואה, תומכת, מובילה, ממציאה ויוצרת בחומר וברוח
* בעלת נפש פראית והרפתקנית, אך גם רכה ותמימה
irisa.co.il
info@irisa.co.il
054-4450655
לחץ כאן לעוד
מאמרים של איריס אבידור - פסיכולוגית שיקומית.
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?