🖨יש מאין תכליתלכל אדם יש את הדברים שהוא בעצמו מעניק להם משמעות ורואה בהם את התכלית, יש מי שהתכלית עבורו היא להקים משפחה ולגדל ילדים, יש מי שרואה את התכלית בהצלחה כלכלית והשגת מטרות עסקיות ויש מי שרואה את התכלית ביצירה, כתיבה, אומנות וכו.
והתכלית הזו בדר"כ קשורה בזמן עתיד, היא נמצאת על קו גבול שנמצא במרחק מסוים ומחולקת ליעדים קטנים יותר - גבולות קרובים יותר שיש להשיג. ובדיוק ברגע שמגיעים לקו הגבול ומשיגים את היעד והתכלית שהצבנו לעצמנו, יחד עם זאת קו הגבול זז ומתרחק לנקודה חדשה שבה נמצא היעד הבא, כך שברגע שהגענו לתכלית והתמלאנו בתחושת סיפוק, יצרנו לעצמנו יעד חדש - חיסרון חדש שנמצא בגבול מרוחק וכעת עלינו לעמול עבורו על מנת להשיגו.
אפשר לראות את זה גם במטרות או רצונות קטנים שאנחנו משיגים מידי יום. מיד אחרי שסיימנו לעמול עבור הרצון שלנו לאכול, המוח כבר עסוק ברצון הבא שהוא רוצה להשיג, כמו אימון גופני למשל, וכבר תוך כדי האימון אנחנו טרודים בשאלת השגת הרצון הבא. וכך גם כשאנחנו מתעוררים בבוקר, אנחנו עסוקים בשאלה מהן המשימות שלנו להיום, מהן הסיבות שיניעו אותנו לקום מהמיטה ולפעול בעבורם? ועד שאנחנו אוספים את עצמנו ומיישבים דעתנו ברצון הקרוב, אנחנו מרגישים מן תחושת חסר.
בדיוק כמו שכדי לשכנע מישהו לעשות משהו, אנחנו צריכים לספק לו סיבות שיגרמו לו להסכים ולענות בחיוב לעצתנו, כך גם כדי לשכנע את עצמינו לנוע, אנחנו בדר"כ מספקים לעצמנו סיבות להנעה.
יש מי שיהיה מוכן לטפס על הר כדי להוכיח לעצמו ולאחרים שהוא מסוגל וזו הסיבה שהוא מוכן למענה לנוע אל פסגת ההר, יש מי שעבורו האימון הפיזי הוא סיבה מספיק טובה לגרור את רצונו לטפס על ההר ויש מי שיהיה מוכן להגיע לפסגה כדי לשאוף אוויר פסגות, לראות את הנוף, כל אחד והסיבות שמניעות אותו, אבל למה בכלל צריך סיבה?
אם אנחנו רוצים להשיג איזו תכלית כדי להרגיש תחושת סיפוק ממילוי הרצון או הרגשה פנימית טובה אולי דווקא הדרך הפשוטה יותר להשיג את אותה ההרגשה הטובה היא לרצות לעשות את כל מה שאנחנו עושים בלי סיבה.
כשאין לי סיבה לעשות את מה שאני עושה, אז כל דבר שאני רוצה לעשות הוא הסיבה לזה שאני עושה אותו, אני רוצה את מה שאני בדיוק כרגע עושה ולכן חיסרון הרצון מתמלא תוך עשיה.
אם אני רוצה לטפס על הר כדי להגיע לפסגה ורק כאשר אגיע לפסגה ארגיש טוב, אני תולה את ההרגשה הטובה שלי בסיבה רחוקה שנמצאת בקצה, אבל אם אני רוצה לטפס על ההר כדי לטפס על ההר ולא למען שום סיבה או תכלית עתידית אחרת, אז אני משיג את התכלית הזו בהווה ולא העתיד.
אבל בדיוק כמו שאפשר לנוע לפעולה מתוך סיבות עתידיות חיוביות וגם מסיבות שליליות, כך גם הנעה לפעולה בלי סיבה יכולה להיות חיובית או שלילית. אם למשל אני רוצה ללכת לישון כי אני מפחד שמחר אהיה עייף בעבודה, זו סיבה עתידית שלילית לממש את הרצון ואם זה כדי להיות ערני ביום שלמחרת ולא מתוך תחושת פחד שלא אהיה ערני, אז זו סיבה טובה להנעה.
בדומה לכך אם אני רוצה לישון כדי לישון ולא בגלל שום סיבה אחרת, גם במקרה הזה מצבי הרוח יכולים להיות חיוביים או שליליים, כי מצד אחד אם אין לי סיבה לעשות משהו, זה יכול להיות מדכא ולגרום לתחושה של חוסר משמעות ומצד שני אם אין סיבה לשום דבר שאני עושה, אז גם אין סיבה להיות מדוכא וגם אין סיבה שלא לא להיות מדוכא, אלא בדיוק להפך, להיות שמח ולקבל את כל מה שקורה במציאות בסבר פנים יפות.
וכך אפשר לראות את התכלית הטובה בכל דבר, בלי סיבה מוגדרת ובלי תכלית עתידית, אלא שזו התכלית והיא שאין תכלית.
יש או אין, איך לדעת האם יש הבדל בין יש לבין אין, יש ואין, למה יש, למה איןיש או אין, איך לדעת האם יש הבדל בין יש לבין אין, יש ואין, למה יש, למה איןיש או אין, איך לדעת האם יש הבדל בין יש לבין אין, יש ואין, למה יש, למה אין מה ההבדל בין יש לאין? השאלה האם יש הבדל בין יש לבין אין עוסקת בכמה מהיסודות הפילוסופיים של הקיום וההבנה שלנו את המציאות. אליעד ... בין קיום לבין אי - קיום, או שמא מדובר בהבחנה מדומיינת, תלוית פרשנות? איך להבין אם יש הבדל בין יש לאין? כדי להבין את ההבדל בין יש לאין, אנו צריכים לשאול את עצמנו שאלות בסיסיות לגבי מהות הדברים. לדוגמה, אם אדם רואה שולחן, השאלה הראשונה שהוא עשוי ... שלא נוכל להצביע על דבר מוחלט שיכולה להיות לו הגדרה ברורה ומוחלטת. השאלה הפילוסופית כאן היא האם ההבדל בין יש לאין הוא אמיתי או שהוא תוצאה של פרשנות הסובייקטיבית שלנו. למה בכלל יש משהו? המושג יש מעורר שאלה בסיסית על ... שום דבר. במובן זה, השאלה למה יש משהו? הופכת להיות שאלה שאין לה תשובה סופית וברורה. כיצד השאלה על יש ואין מתקשרת לתודעה שלנו? לא מדובר רק בשאלה פילוסופית טהורה, השאלה על יש ואין גם נוגעת לתודעה האנושית. אנו, בני האדם, מייחסים משמעות רבה לקיום של דברים, אך כשאנחנו מנסים להבין את מהות הקיום לעומק, מתברר שאין לנו באמת גבול חד וברור בין יש לאין. לדוגמה, אם נמשיך לפרק את התפיסה שלנו על שולחן, נגלה שהוא לא רק שולחן, הוא אוסף של חלקיקים שהפיזיקה המודרנית תיארה כעצמים שונים במבנים שונים. אם נמשיך לפרק את כל הדברים בעולם, נגלה שההבחנות בין יש ואין הן יחסיות בלבד. איך ההבנה של יש ואין משפיעה על החשיבה שלנו? אם אנו מבינים שאין הבדל מוחלט בין יש לאין, השפעתה על החשיבה שלנו יכולה להיות משמעותית מאוד. הרבה פעמים אנחנו נאחזים בתפיסות מוצקות של יש או אין, אך ... שאין הבדל מוחלט ביניהם, זה יכול לשחרר אותנו מהצורך להיאחז במושגים קבועים. לדוגמה, אדם שמבין שאין הבדל מוחלט בין יש לאין עשוי להפסיק לפחד ממהות הקיום, ולא להיאחז בצורה נחרצת במושגים של מה יש ומה אין. מדוע אנשים מתקשים להבין שאין הבדל בין יש לאין? האתגר בהבנת השאלה על יש ואין טמון בעובדה שהתפיסה שלנו את העולם היא תוצאה של הבחנות חדות בין דברים. אנחנו רגילים לראות את העולם בצורה ... שלא נוכל למצוא תשובות מוחלטות לגבי מהות כל אחד מהם. במילים אחרות, קשה לנו לוותר על הדימוי המוחלט של יש ואין, כי זה מה שמסייע לנו להבין את העולם שבו אנו חיים. כיצד ניתן להבין את נושא היש והאין לעומק? הדרך העמוקה ביותר להבין את השאלה על יש ואין היא באמצעות חקירה מתמשכת. אם נשאל את עצמנו ללא הפסקה מה זה?, כל תשובה שנקבל תהיה זמנית ומבוססת על ... זה רגליים, התשובות יתפשטו למרחקים רבים יותר, עד שלא נוכל להצביע על דבר מוחלט. איך ההבנה שאין הבדל בין יש לאין יכולה להשפיע על החיים? ההבנה שאין הבדל מוחלט בין יש לאין יכולה לשנות את אופן החיים שלנו באופן עמוק. אם נבין שכל ההבחנות הללו הן יחסיות ולא מוחלטות, נוכל להשתחרר ... להיאחז בקיומם של דברים. הבנה זו עשויה להוביל לרוגע פנימי ולהפחתת חרדה, מכיוון שלא נהיה תלויים בהגדרות קבועות של יש ואין. לסיכום ההבנה שאין הבדל מוחלט בין יש לאין יכולה להוביל אותנו לחשיבה גמישה ומעמיקה יותר על הקיום, שתשפיע לא רק על תפיסת המציאות שלנו, אלא גם על הדרך שבה אנו מתמודדים עם החיים. מה ההבדל בין יש לאין? איך לדעת אם יש הבדל בין יש לבין אין? למה בכלל יש משהו? כיצד היש והאין קשורים לתודעה? איך להבין שאין הבדל בין יש לאין? מה ההבדל בין יש לאין? השאלה המרכזית בהרצאה היא כיצד ניתן לדעת האם יש הבדל בין יש לבין אין, ומה המשמעות של השאלה הזו ... שאלה עמוקה מאוד, משום שהיא נוגעת בעצם הקיום ובתפיסה שלנו את המציאות. איך ניתן לבדוק אם יש הבדל בין יש לאין? כאשר שואלים האם יש הבדל בין יש לאין, למעשה שואלים האם הקיום של משהו הוא מוחלט, או שמא הוא תלוי בפרשנות שלנו. לדוגמה, כאשר אדם רואה שולחן, ... ושוב מהו הדבר שאנו מתבוננים בו, בסופו של דבר מגיעים לנקודה שבה לא ניתן להגדיר יותר את ההבדל בין היש לאין. למה בכלל יש משהו? אם מנסים להבין למה יש דברים בעולם, מגיעים להבנה שהמושג יש הוא תלוי בהגדרות. כאשר ... לשורש שלה, נגלה שבסופו של דבר אין הסבר מוחלט לכך שיש משהו במקום שלא היה כלום. כיצד השאלה על יש ואין מתקשרת לתודעה שלנו? התפיסה של יש ואין אינה רק עניין פילוסופי אלא גם פסיכולוגי. בני אדם מייחסים חשיבות רבה לקיום של דברים, אך כאשר הם מנסים להבין את מהות הקיום, הם מגלים שהגבול בין יש לאין אינו חד משמעי. לדוגמה, אם נשאל מהו שולחן?, נגלה שההגדרה שלו מורכבת מאוסף של חומרים, שהם בעצם חלקיקים קטנים ... אין לנו נקודה ברורה שבה ניתן לומר בוודאות שיש כאן שולחן, אלא רק אוסף של אלמנטים. איך ההבנה של יש ואין משפיעה על החשיבה שלנו? כאשר מבינים שאין הבדל מוחלט בין יש לאין, הדבר משנה את האופן שבו אנו תופסים את המציאות. אדם שחי לפי ההבנה שאין באמת הבדל מוחלט בין יש לאין, אינו נקשר יותר מדי לדברים, אינו חושש מהיעדרותם של דברים מסוימים, ואינו נאחז בתפיסות מוצקות לגבי מהות הקיום. ההכרה ... שכל ההבדלים שאנו תופסים הם יחסיים, מאפשרת גישה גמישה יותר כלפי העולם. מדוע אנשים מתקשים להבין שאין הבדל בין יש לאין? קשה מאוד לתפוס שאין באמת הבדל בין יש לאין, כי כל תפיסת המציאות שלנו בנויה על הבחנות בין דברים. אנחנו רגילים לראות דברים בצורה מובחנת וברורה - יש ... את כל ההנחות הללו ולשאול מה זה באמת?, התשובות מתערערות. אנשים חוששים מהיעדר ודאות ולכן נאחזים בהגדרות מוצקות של יש ואין. כיצד ניתן להבין את נושא היש והאין לעומק? הדרך להבין לעומק את הנושא היא באמצעות שאלה מתמשכת. כאשר אדם שואל את עצמו ללא הפסקה מה זה? ... וכך ממשיכים לפרק את המושגים עד שמגיעים לנקודה שבה כל ההגדרות מאבדות את משמעותן. איך ההבנה שאין הבדל בין יש לאין יכולה להשפיע על החיים? כאשר אדם מבין לעומק שאין הבדל מוחלט בין יש לאין, הוא משתחרר מהצורך להיאחז במושגים ... הבדל מדומה, וכאשר מתעמקים בשאלה זו, מגלים שהגבול בין קיום לאי - קיום אינו באמת ברור. החקירה הפילוסופית של יש ואין יכולה לשנות לחלוטין את תפיסת המציאות ולסייע לאדם להגיע לתובנות עמוקות על חייו. מה ההבדל בין יש לאין? איך לדעת אם יש הבדל בין יש לבין אין? למה בכלל יש משהו? כיצד היש והאין קשורים לתודעה? איך להבין שאין הבדל בין יש לאין?
אלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכלאלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכלאלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל האם יש או אין אלוהים? השאלה הראשונה שאליעד כהן דן בה היא מי זה אלוהים?. הוא ... שאומרת שהמקום והזמן תמיד היו קיימים ולא נבראו לעולם, וגישה דתית יותר של חידוש העולם, הטוענת שהמקום והזמן נבראו יש מאין על ידי אלוהים. לטענתו, גם אם אומרים שאלוהים ברא את העולם, נותרת הבעיה - מי ברא את אלוהים? ולכן ... הכלום והיש הם למעשה שני הפכים המתקיימים בו - זמנית. בגלל שהמוח האנושי לא מסוגל לתפוס את הרעיון הזה שהיש והאין אחד, אנשים מתקשים להבין איך מכלום מוחלט נוצרה מציאות. ההבנה שהיש והאין מתקיימים בו זמנית משנה לחלוטין את תפיסת המציאות ואת החוויה של האדם. איך החקירה הזאת משפיעה על חיי האדם? ... שאלת הבריאה קשורה לתפיסת הזמן והמקום? איך ניתן להשתמש בשכל כדי להגיע לחוויה שמעבר לשכל? מה המשמעות של תפיסת יש ואין כאחד עבור הרצון האנושי? איך להבין את מהות האלוהים והכלום? מה ההבדל בין אפשרי המציאות למחויב המציאות? כיצד מתנהל ... במקום אחד יש סדר כזה ובמקום אחר סדר אחר. השואל תוהה לגבי הסדר שהוא רואה בעולם, ואליעד עונה שמכיוון שיש אין סוף אפשרויות, אין משמעות לסוג של סדר בודד, כי במקום אחר במציאות יכול להתקיים סדר אחר לגמרי. מה שנראה ... מגיעים לפרדוקס: גם הכלום הוא לא ממש משהו נפרד, כי ההפך שלו הוא היש. בסופו של דבר, מגיעים לרעיון שהיש והאין הם היפכים שמתקיימים בו - זמנית, והם למעשה הישות האחת. מכאן אין כבר הפרדה בין אלוהים לעולם, כי אלוהים ... שלא מסוגל לתפוס ששני ההפכים קורים בו - זמנית. מה המשמעות של הבנת אחדות ההפכים עבור האדם? הבנת הרעיון שהיש והאין אחד, ושמקור כל הדברים הוא כלום, משנה לגמרי את חוויית האדם. במקום שהאדם יתמקד אך ורק בהפרדה, במרחק, בזמן, ... מוגבל. מהי החוויה של האדם אחרי שהוא מבין את כל זה? לפי אליעד, כשהאדם מעמיק וחווה באמת את הרעיון שיש ואין הם אחד, הוא ממשיך בשגרת חייו אבל ברמה פנימית חווה את הדברים אחרת. אפשר לומר שהוא חווה גם את ... הזאת מבהירה שתשובת מי זה אלוהים? אינה תשובה אחת פשוטה, אלא הזמנה למסע עמוק של חקירה, שבו מגלים לבסוף שהיש והאין הם בעצם אחד, ושאלוהים נתפס כאן כרובד העמוק של המציאות המבטא בו - זמנית גם כלום מוחלט וגם יש אין סופי. ההבנה הזאת מייצרת שינוי עמוק בתפיסת האדם את עצמו ואת חייו. מהי תפיסת האחדות וכיצד מיישמים אותה בחיי ... שאלת הבריאה קשורה לתפיסת הזמן והמקום? איך ניתן להשתמש בשכל כדי להגיע לחוויה שמעבר לשכל? מה המשמעות של תפיסת יש ואין כאחד עבור הרצון האנושי? שאלה: מי זה אלוהים? אליעד: אם אתה רוצה את האמת, אתה לא יכול לשאול מי ... מי ברא את העולם? והתשובה הפשוטה היא שהעולם תמיד היה קיים, יש מקום אין סופי ויש זמן אין סופי, ויש אין ספור אפשרויות וכל הזמן דברים משתנים, זה הכל, מאוד פשוט. אפילו אם נגיד שאלוהים ברא את העולם זה עדיין ... אפשרות שהם יעלו למעלה? זה שאתה אף פעם לא ראית מים שעולים למעלה, זה לא אומר שזה לא יתכן, יש אין סוף אפשרויות. ויש מושג שנקרא חידוש העולם או קדמות העולם. מה שאני עכשיו מייצג זה את התפיסה של קדמות ... נחמן אומר שתפיסה זו היא השכל הישר, זוהי כפירה בחידוש העולם. שאלה: מה בקשר לסדר? אליעד: מה זה סדר? יש אין סוף זמן ואין סוף מקום ואתה רק אפשרות אחת מכל מה שיש, איפה סדר? היכן ראית סדר? אתה רואה ... כי לא ראית דבר אחר שאין בו סדר, ואני אומר לך שאם תנוע רחוק בגלקסיה תראה דברים שהפוכים מכאן. יש אין סוף סדרים, אין סוף אפשרויות, אז אי אפשר להגיד מי סידר את זה ככה. אף אחד לא סידר כי ... השאלה הנשאלת היא ממה עשוי המקום וממה עשוי הזמן? לפי הדת, העולם נברא מחדש שזה נקרא, חידש את העולם יש מאין. אם נבדוק את הדבר הזה נראה שאם אין זמן אין מקום, ואם אין מקום אין זמן, וכן מגלים דבר ... אין סופי? לא, בגלל שהזמן מגביל את המקום, נכון שהמקום כמקום הוא אין סופי, אבל הוא לא הכל, אמנם יש אין סוף מקום, אבל המקום הוא לא סך כל מה שקיים, כי יש לנו גם זמן. אז יש לנו שתי ... אולי חלום או אשליה, יש כסא, אפילו כסא בחלום, ולכן רבי נחמן אמר, אתה חייב להגיד את שני ההפכים, יש ואין, מוכח לך כי יש במאה אחוז ומצד שני אתה מבין במאה אחוז שאין, זאת אומר שהכסא הזה במאה אחוז ... נפרדות שהבסיס שלה זה מקום וזמן ופוטנציאל אין סופי וכו ובו זמנית הכל אחד, בו זמנית, בו זמנית זה יש ואין. זאת ההבנה הראשונה שיש להבין בכל הסיפור שאלה: האם זה האלוהים? אליעד: אז האלוהים שכרגע אנחנו מדברים עליו הוא ההוויה של המציאות. להגיד שאלוהים ברא את העולם יש מאין זה חוסר הבנה, כי למעשה אלוהים הוא האין. האין מהווה את היש. מה שישנו עשוי ממה שאיננו. תבינו הדבר ... האנושי, והדבר היחידי ששכל אנושי לא יכול לתפוס זה לחשוב על דבר והיפוכו. ומה הדבר והיפוכו הכי פשוט? זה יש ואין, גם יש וגם אין, וכל השכל שלנו שמבין הבנות, הוא בכלל משובש, הוא לא משקף את המציאות האמיתית. ואני ... האין נקבל אין, אבל זה לא נכון כי ההפך של האין הוא יש, גם האין הוא רק אפשרות, כמו שיש אין כך גם יש יש. בסופו של תהליך אנו מגיעים להבנה שהיש והאין הוא אחד, מה זה אומר? מקודם הבנו שמתוך האין מקום וזמן התהווה היש מקום וזמן, כאן אנחנו עדיין בנפרדות, ... שהוא עדיין קיים אך הוא זז אצלנו בראש, בסוף התהליך אנו מגיעים להבנה שהכל אחד ותמיד ואין הבדל בין יש לאין, זוהי אותה ישות. אז איך הדבר הזה עוזר לאדם? קודם כל הוא מבין את המציאות, וזה הופך לו את ... שאני זה לא רק מי שאני חושב שאני, כי אני זה ביטוי של משהו אחר, יש ישות אחת שבה היש והאין הם אחד, ומזה זה מתפצל. יש ישות אחת ואין ישות אחרת ובתוך זה יש לנו כל מיני ביטויים כמו שולחן, כסא, אליעד, אני וכו, ואתה רואה שאתה כמו כל ...
אמת ושקר, מהי אמת, מהו שקר, מהי אמת מוחלטת, דבר והיפוכו, משחק של יש ואין, הנחות יסוד, יש או אין, אחדות היש והאין, אמונה או ידיעהאמת ושקר, מהי אמת, מהו שקר, מהי אמת מוחלטת, דבר והיפוכו, משחק של יש ואין, הנחות יסוד, יש או אין, אחדות היש והאין, אמונה או ידיעהאמת ושקר, מהי אמת, מהו שקר, מהי אמת מוחלטת, דבר והיפוכו, משחק של יש ואין, הנחות יסוד, יש או אין, אחדות היש והאין, אמונה או ידיעה מהי אמת ומהו שקר, וכיצד ניתן להבדיל ביניהם? אליעד כהן מסביר בהרצאה את ההבדל בין אמת לשקר דרך ניתוח מפורט של משחקי יש ואין. לפי אליעד, אמת היא משהו שהאדם חווה אותו בצורה מוחשית או ברורה מאוד. למשל, כשמישהו אומר יש כאן שולחן ... למצוא מצב תאורטי או ספק שיכול לערער עליו, ולכן אינו מוחלט. למשל, אליעד מסביר שאם אומרים יש הבדל בין יש לאין, לכאורה זו אמת ברורה מאוד. אך ברגע שאדם מתחיל להטיל ספק, הוא יכול לשאול את עצמו שוב ושוב - האם באמת יש הבדל בין יש לאין?, עד שהוא יגיע למצב שבו ההבדל כבר לא ברור לו בכלל. בשלב הזה, האדם כבר לא יכול להבדיל בין אמת לשקר, משום שההבחנה עצמה בין יש ואין התפרקה. כיצד מערערים על הנחות יסוד כדי להבין את האמת? אחת הטכניקות שאליעד מלמד בהרצאה היא לערער על הנחות ... ספק ושהספק הוא לגיטימי. כך שהספק עצמו לא מוטל בספק באותו רגע. זו דוגמה למה שאליעד מכנה משחק של יש ואין. מה המשמעות של משחק היש ואין לפי אליעד? ההסבר המרכזי שאליעד מציג בהרצאה הוא הרעיון של משחק היש ואין. האדם מפריד בין דברים שישנם לדברים שאינם, אבל כאשר הוא מתחיל לערער על הגבולות בין יש ואין, הוא יכול להגיע למצב שבו כבר אין הבדל. לדוגמה, אליעד נותן דוגמה פשוטה - אדם שואל את עצמו אם ... מגיע האדם לשלב שבו ההבדלים הללו כבר לא קיימים עבורו בתודעה. הנקודה שאליעד מנסה להעביר כאן היא שההבדל בין יש ואין הוא הבסיס לתפיסה של אמת ושקר. כשאין הבדל בין יש לאין, כבר לא ניתן לדבר על אמת או שקר. כיצד מגיעים לחוויה שאין הבדל בין יש לאין? לפי אליעד, החוויה שבה האדם כבר לא מסוגל להבחין בין יש לאין נוצרת על ידי ערעור מתמשך. ככל שהאדם ממשיך להטיל ספק במושגים שלו ובתפיסות שלו, כך הגבולות בין יש לאין מיטשטשים, עד שהאדם כבר לא מסוגל להבדיל ביניהם בכלל. במצב כזה, השאלות יש או אין? או אמת או שקר? ... בהסבר שאי - ידיעה מוחלטת היא מצב שבו לא ניתן כלל להגדיר אמת או שקר, כי ההבחנה עצמה בין יש לאין כבר לא קיימת. במצב זה, האדם חווה את המציאות ללא הגדרות וללא תפיסות מוגדרות, ולכן הוא נמצא במצב של אי - ידיעה מוחלטת. אליעד מדגיש שהחוויה הזו היא למעשה המקום שבו האדם מתקרב להבנת האחדות של היש והאין - מצב שבו כל ההבחנות הרגילות של האדם מתבטלות, והוא יכול לתפוס את המציאות כפי שהיא, בלי שום הנחת יסוד או דעה קדומה. מהי אמת מוחלטת? איך לדעת מהי האמת? משחק היש והאין הבדל בין אמת לשקר איך מטילים ספק בהנחות יסוד? מהי אי - ידיעה מוחלטת?
שאלה שהיא תשובה, יש או אין, טיפשות + שקר חז"ל + היהדות, אחד אמת שקר טוב או רע, סם החיים וסם המוותשאלה שהיא תשובה, יש או אין, טיפשות + שקר חז"ל + היהדות, אחד אמת שקר טוב או רע, סם החיים וסם המוות... האחרונה הזאת היא שאלה שהשכל לא יכול לענות עליה, משום שהשכל הרגיל לא מסוגל להכיל בתוכו דבר והיפוכו. איך יש ואין יכולים להיות אחד? הנושא המרכזי בהרצאה של אליעד הוא השאלה: איך היש נובע מהאין? או איך יש ואין יכולים להתקיים בו זמנית?. לפי אליעד, השכל האנושי מסוגל להבין שיש רק יש או רק אין, אך לא את שניהם יחד. אבל כשהאדם חוקר ומעמיק במציאות הוא מגלה באופן ברור שיש ואין הם בעצם דבר אחד, וזה נקרא הפרדוקס הגדול ביותר. לדוגמה, אליעד מראה שאם ניקח שולחן עשוי מעץ, באותו זמן ... אחד בלבד, והדבר הזה הוא גם יש וגם אין באותו הזמן. מדוע השכל לא יכול להבין את הפרדוקס של היש והאין? אליעד מסביר שהשכל הרגיל שלנו עובד על בסיס ניגודים: או שיש דבר, או שאין דבר. הוא לא יכול לקבל ... להבנה עמוקה של הסיבה מדוע הוא לא מסוגל להבין את הפרדוקס. זה נובע מכך שהשכל מניח שיש הפרדה בין יש לאין. השכל מניח שיש הפרדה בין אדם לסביבה, בין אתמול להיום, ובין טוב לרע, אך במציאות האמיתית - אין הפרדות. ... היהדות וחזל בטענה שהמסורת והדת מסתירות מהאדם את השאלה הבסיסית והחשובה ביותר: איך נוצר הרצון? או מהי המהות של היש והאין?. הוא מבקר את הגישה המסורתית שבה יש כביכול עידוד לשאול, אבל בפועל השאלות החשובות באמת נשארות ללא תשובה, או ... הסוף. איך האדם משתחרר מהסבל ומהספקות? אליעד מסביר שכל סבל, ספק או שאלה מגיע מתוך הנחה שיש הבדל בין יש לאין, בין טוב לרע, ובין האדם למציאות. כאשר האדם מבין באמת שהכל אחד, הוא משתחרר מהסבל, כי אין יותר הפרדה, ... מים בליקוטי מוהרן? אליעד מציין ציטוט מתוך רבי נחמן מברסלב, אל תאמרו מים מים, שמכוון לכך שאסור להפריד בין היש והאין ולחשוב שהם שני דברים שונים. המשמעות היא שהאדם לא צריך להסתפק בשכל המפריד בין טוב ורע, אמת ושקר, אלא ... מוחלטת. כשאדם מצליח לראות את הכל כאחד, הוא מגיע אל האמת ומתגבר על כל הקשיים, הבלבולים והספקות בחיים. איך יש ואין יכולים להיות אחד? מהי השאלה הראשונה והאחרונה? מה זה סם החיים וסם המוות? מדוע השכל לא יכול להבין את ... ולכל רצון. השאלה הזאת היא השאלה הכי פנימית, שהיא: איך היש נובע מהאין?, או בניסוח אחר: איך יכול להיות שיש ואין הם אחד?. כלומר, אחרי שאדם שואל שאלות רבות - האם אני חי או לא?, האם יש סיבה או אין ... יכול לקבל שיש שולחן או שאין שולחן, שיש סיבה או שאין סיבה, אבל לעולם לא יוכל לקבל את העובדה שיש ואין יכולים להתקיים בו - זמנית כישות אחת. איך אפשר להסביר את הפרדוקס שיש ואין זה אחד? אליעד מסביר את הפרדוקס הזה בעזרת דוגמה מוחשית: הוא נותן דוגמה שיש שולחן עשוי מעץ, ושואל: מה ... אלא תמיד נשענת על משהו אחר. אם האדם ימשיך להוריד את הצורות עוד ועוד, הוא יגיע להבנה שבסוף כל היש והאין הם בכלל ישות אחת ויחידה. הבעיה הגדולה של האדם, לפי אליעד, היא שהשכל הרגיל והיומיומי שלו מתנגד להבנה כזאת. ... האדם חייב לעבור דרך כל הספקות כדי להבין את האמת? אליעד מסביר שכדי להגיע להבנה מוחלטת של האחדות של היש והאין, חייב האדם לעבור דרך כל האפשרויות והספקות האפשריים. האדם חייב לשאול את עצמו לגבי כל אפשרות שעולה: האם זה ... כביכול מעודדת לשאול שאלות, אבל בפועל מסתירה את השאלה הגדולה ביותר - מהי המהות של הרצון?, מהו השורש של היש והאין?. הוא טוען שהדת עושה סוג של הונאה אינטלקטואלית, בכך שהיא מאפשרת לאדם לשאול שאלות שוליות, אך בשאלות הכי מהותיות, ... מסביר שהכוונה של רבי נחמן היא שאסור לראות את המציאות כנפרדת לשניים (מים ועוד מים). כלומר, אל תפריד בין היש לאין, בין הרצון לחוסר רצון, בין הטוב לרע. אדם חייב להבין שכל ההפרדות הן רק צורות של הדבר האחד והמוחלט, ... בסופו של דבר, האדם סובל רק כי הוא מניח שיש הבדל בין טוב לרע, בין רצוי ללא רצוי, בין יש לאין. האדם משתחרר מהסבל רק כשהוא רואה שאין שום הבדל בין שום דבר לשום דבר אחר, ושכל המציאות היא בעצם ... את ההבנה הזאת בצורה מוחלטת, אין לו יותר ספקות, אין לו יותר שאלות, והוא משתחרר מהסבל באופן מוחלט. איך יש ואין הם אחד? מהי השאלה האחרונה? סם החיים וסם המוות אל תאמרו מים מים מדוע השכל לא מבין אחדות? מדוע ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...