🖨בשלח - אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה'השירה בעם ישראל מופיעה מס' פעמים. שירת משה ובני ישראל על הים, שירת מרים והנשים על ים סוף. בהפטרה שירת דבורה וכו'.
אומר ר' נחמן "מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד".
מהי מהותה של השירה? מהי השמחה?
מהות כיסופיו של האדם, היות בשמחה. השמחה היא המאפשרת לאדם לחיות את חייו מתוך שקט ושלווה, מתוך הכרה בטוב.
תחילת השמחה הינה תחושת רווחה ותודה פנימית למציאות בה אני נמצא. שמחה בשלביה אלו, ניתנת להכלה פנימית באדם. בגדול השמחה, אין באדם היכולת להמשיך ולהכילה בתוכו, קיים בו הצורך לשתף, לפרוק. השיתוף ענינו להראות את הכרת הטוב לשמחה בה הינו נמצא. הוצאת תחושת השמחה, שיתוף האחר בתחושה זו נעשית ע"י שירה וניגון. השירה והניגון הינן הדרך להביע השמחה למצב האדם.
גם דרך זו של שירה וניגון הינן מוגבלות, אין ביכולתן להביע את מלא הכרת הטוב, התודה לבורא עולם על הטוב שנתת בי. בתפלת נשמת כל חי נאמר "ואילו פינו מלא שירה כים ושפתותינו שבח כמרחבי רקיע... אין אנו יכולים להודות לך על אחת מאלף אלפי... ניסים ונפלאות שעשית עמנו ועם אבותינו.
היכולת להביע באמת את שמחתנו, את תודתנו, הינה ע"י כל עצמותיי תאמרנה ה' מי כמוכה.
הריקוד, הריקוד הינו השלב המביע נכונה את שמחתינו, הריקוד הבא לאחר השמחה הפנימית אח"כ משלב השירה והניגון ולבסוף בא הריקוד. זהו תהליך השמחה, השמחה הינה היכולת להודות.
עם ישראל נמצא במצרים, עבדים. עם ישראל רואה את היד החזקה, את הניסים הנעשים במצרים, שמחתו גדולה, אך עדיין ספקות בליבו, עדיין חסר הביטחון בה'.
עם ישראל יוצא ממצרים, עם של עבדים השמחה היא גדולה אך עדיין הספקות גדולות גם הן, בהגיעו לים סוף "וישאו בני ישראל את עיניהם והנה מצרים נסע אחריהם וייראו מאוד ויצעקו אל ה' ", השמחה גדולה אך גם המורא גדול לא פחות. הקב"ה אומר למשה "מה תצעק אליי דבר אל בני ישראל ויסעו". בנ"י ישראל נכנסים לים "והמים להם חומה מימינם ומשמאלם", השמחה גדולה, אך גם מצרים אחריהם. לאחר שראו בני ישראל את היד הגדולה, היינו שראו את מצרים מת על שפת הים, אזי עלתה מדרגת השמחה ומייד "אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה' ".
עדיין לא הגיעו למדרגת הריקוד.
השמחה הראשונית, צריך שתהיה שמחה אמיתית, לאחריה תבוא השירה וניגון, גם הם צריך שיהיו באמת, אחר כך יבוא הריקוד, כל עצמותי תאמרנה, גם הריקוד צריך שיהיה באמת.
אמת ענינו שמחה שאינה תלויה בדבר, הודאה הכרת הטוב שאינה תלויה בדבר.
בני ישראל הגיעו למדרגת השמחה, אך לא לשמחה של אמת, שמחתם היתה תלויה בדבר, תלויה במשה המנהיג "כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לנו", "קום עשה לנו אלהים". כך אומרים ומבקשים בני ישראל מאהרון.
כך רואה אותם משה כאשר יורד מההר, "וירא את העגל ומחלת" "וישלך מידיו את הלחת וישבר אותם תחת ההר".
התיקון של המחלת של ישראל בחטא העגל, הינן במחולות של עם ישראל לאורך הדורות, מחולות של אמת, מחולות שאינן תלויות בדבר, מחולות של קדושה.
על האיש הישראלי להשתוקק, לכסוף לשמחה המביאה לשירה וניגון המביאה למחולות, ב אמת.
תוכנית הגרעין האיראנית מול מדינת ישראל - מה לעשות? ומהי המשמעות הרוחנית? חלק 1תוכנית הגרעין האיראנית מול מדינת ישראל - מה לעשות? ומהי המשמעות הרוחנית? חלק 1 במאמר הזה נתייחס למשמעות הרוחנית של השאלה, איך אפשר לעצור את תוכנית הגרעין האיראנית? וכמובן שלכל מטבע יש כמה צדדים. וכאן נתייחס לעניין הגרעין האיראני מנקודת מבטה של מדינת ישראל, שמרגישה מאוימת על ידי תוכנית הגרעין האיראנית. ובטרם נסביר את נקודת המבט הרוחנית על עניין ההתמודדות אל מול תוכנית ... הדרך הטובה ביותר לעצור את תוכנית הגרעין האיראנית, היא על ידי שילוב של כוחות בין לאומי. דהיינו, אם מדינת ישראל או העולם יצליחו ליצור הסכמה בין המדינות החזקות בעולם, על כך שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני להשמדה המונית, הרי ... ליצור את ההסכמה האידיאלית הזאת בין המדינות השונות. כי לכל מדינה יש את האינטרסים שלה. ולא האינטרסים של מדינת ישראל שהיא המאוימת העיקרית, כמו האינטרסים של שאר המדינות האחרות. ויש מדינות שיש להן אינטרס שלאיראן דווקא כן יהיה נשק ... ויש מדינות אחרות שלהן פחות אכפת העניין וכיוב, ולכל מדינה ומדינה יש את האינטרסים שלה. ולכן קשה ככ למדינת ישראל ליצור חזית אחידה אל מול תוכנית הגרעין האיראנית. ואעפכ אם מדינת ישראל תצליח ליצור חזית אחידה ורחבה של כמה שיותר מדינות נגד תוכנית הגרעין האיראנית, הרי שכך יהיה קל יותר להתמודד עם תוכנית הגרעין האיראנית. ואם מדינת ישראל לא תצליח ליצור את החזית האחידה הזו, הרי שבמקרה כזה על מדינת ישראל יהיה לשקול היטב את צעדיה לגבי תוכנית הגרעין האיראנית. ויתכן שמדינת ישראל בסופו של דבר תאלץ להתפשר ולחיות בשתיקה עם זה שלאיראן יהיה נשק להשמדה המונית. ויתכן שמדינת ישראל תחליט לנסות למנוע את הגרעין האיראני בכוחות עצמה, ואולי עם סיוע של ארהב וכיוב, גם בלי הסכמה רחבה. אבל, בכל אחת מהאפשרויות שלא תהיה, אם יגיע הרגע שבו מדינת ישראל תרגיש סכנה מיידית מהנשק הגרעיני של אירן, או בכלל אם מדינת ישראל תרגיש שהיא נמצאת בסכנה מיידית של ממש בצורה כלשהי ממדינה כלשהי, הרי שבמקרה כזה, בין אם תהיה הסכמה עולמית רחבה, ובין אם תהיה התנגדות עולמית רחבה, הרי שמדינת ישראל בוודאי תפעל כדי להגן על עצמה. ויהיה המחיר של המלחמה אשר יהיה, אם מדינת ישראל תהיה תחת סכנה מיידית וודאית של ממש מצד מדינה אחרת, הרי שבמקרה כזה לא תהיה למדינת ישראל ברירה, והיא תאלץ להגן על עצמה. וגם אם מדינת ישראל תהיה מבודדת ברמה העולמית לחלוטין, וגם אם המצב העולמי הפוליטי יהיה כולו נגד ישראל, במצב סכנה של ממש, שבו אם ישראל לא תגיב, היא פשוט תושמד, הרי שבמקרה כזה ישראל תגיב בכל מקרה. וגם אם מדינת ישראל תדע, שהתגובה שלה תעלה לה ביוקר, הרי שאם אין ברירה אחרת, אז אין ברירה אחרת. ובנוסף על כל זה יש לזכור, שלא בטוח בכלל שמדינת ישראל בכלל יכולה למנוע את תוכנית הגרעין האיראנית בכוחות עצמה. כי עם כל הרצון הטוב ועם כל הכוח הצבאי של מדינת ישראל, עדיין הכוח של מדינת ישראל הוא מוגבל מכל הבחינות. וגם אם מדינת ישראל ממש תרצה למנוע את הגרעין האיראני, וגם אם מדינת ישראל תהיה במצב של אין ברירה ותהיה חייבת להגן על עצמה, הרי שעדיין לא בטוח שמדינת ישראל תצליח להגן על עצמה. ואף על פי כן, אם לא תהיה ברירה, ואם תהיה סכנה מיידית של ממש. דהיינו, מצב שבו מדינת ישראל תבין שאם היא לא עושה פעולות כלשהן, היא פשוט תושמד, הרי שבמקרה כזה מדינת ישראל תהיה חייבת לעשות את המיטב ואת המירב כדי להגן על עצמה, גם אם היא יודעת מראש שלא בטוח שהיא ... כי כאשר כלו כל הקיצין והגיעו מים עד נפש, אז ההכרח לא יגונה. ואף על פי כן, אם מדינת ישראל בשלב כלשהו תחליט בכל זאת שהנסיבות מכריחות אותה לפעול, גם אם זה יהיה באופן עצמאי, הרי שתמיד מדינת ישראל תנסה לגייס הסכמה עולמית כמה שיותר רחבה, שתתמוך בפעולה שלה. כי ככל שההסכמה תהיה רחבה יותר, כך הסיכוי שהמהלך ... כוחות מאוחדים, כך הסיכוי להצליח במשימה גדול יותר. ויתכן גם מצב תיאורטי, שבו המון מדינות קטנות יסכימו עם מדינת ישראל. והדבר הזה של הסכמת המדינות הקטנות, הוא יצור לחץ על המדינות הגדולות שהן עדיין מסרבות לתמוך במדינת ישראל, ועל ידי זה תיווצר הסכמה עולמית נגד תוכנית הגרעין האיראנית. כי הרבה כוחות קטנים, יכולים לאלץ גם את הכוח ... אישי. וכאן במאמר נסביר את הנמשל הרוחני של כל העניין שהובהר לעיל לגבי מניעת תוכנית הגרעין האיראנית והגנת מדינת ישראל על עצמה מפני השמדה. והנמשל הוא, שמדינת ישראל מייצגת את הפנימיות האישית של כל אדם ואדם. ואירן מייצגת את הרע ואת השקר ואת הדמיון ואת המחשבות הרעות שמציקות לאדם. וכמו שנשיא איראן כל הזמן מקנטר את מדינת ישראל ומתריס לעברה ומכריז שהוא חפץ בהשמדתה, כך גם המחשבות הרעות שיש לאדם, כל הזמן הם מנסות להקניט את האדם ולשבש את החיים שלו. והרע מאיים כל הזמן על האדם, שהוא ישמיד אותו, כמו שאירן מאיימת על מדינת ישראל. והנה, איראן בינתיים רק מדברת. והיא רק מדברת, בעיקר משום שהיא יכולה רק לדבר ולא מעבר לכך. וגם המחשבות ... שכוחן מוגבל. והנה, אירן כל הזמן מתחמשת ומנסה לשפר את היכולות שלה להתחזק באופן עצמאי, וגם להשמיד את מדינת ישראל בצורה יותר ספציפית. וגם הרע שיש בעולם, גם הוא כל הזמן מנסה להתחזק, והוא כל הזמן מנסה להרוס לאדם את מצב הרוח שלו. כי אם מדינת ישראל הייתה קיימת בעולם לבדה, ללא שום מדינה אחרת נוספת. הרי שלא היה יכול להיות שום איום קיומי על מדינת ישראל. משום שלא היה מי שיאיים עליה. אבל ברגע שיש עוד מדינות שונות מלבד מדינת ישראל, בפרט מדינות אויב עם אינטרסים מנוגדים לגמרי לאינטרס של מדינת ישראל, במקרה כזה תמיד יש סכנה כלשהי לקיומה של מדינת ישראל. כי אם מדינת ישראל תהיה חלשה מספיק, אז פשוט ...
למה כולם שונאים את ישראל? למה שונאים את ישראל? למה שונאים את היהודים? למה העולם שונא אותנו? הצבא המוסרי בעולם, הצבא הכי מוסרי בעולם, מלחמה בטרור, פגיעה בחפים מפשע, אכזריות, רחמנותלמה כולם שונאים את ישראל? למה שונאים את ישראל? למה שונאים את היהודים? למה העולם שונא אותנו? הצבא המוסרי בעולם, הצבא הכי מוסרי בעולם, מלחמה בטרור, פגיעה בחפים מפשע, אכזריות, רחמנותלמה כולם שונאים את ישראל? למה שונאים את ישראל? למה שונאים את היהודים? למה העולם שונא אותנו? הצבא המוסרי בעולם, הצבא הכי מוסרי בעולם, מלחמה בטרור, פגיעה בחפים מפשע, אכזריות, רחמנות למה העולם שונא את ישראל והאם הרחמנות שלנו אשמה? השאלה המרכזית שאליעד כהן בוחן היא מדוע שונאים את ישראל ואת היהודים ברחבי העולם, ובפרט, האם הרחמנות של ישראל כלפי האויבים שלה היא הגורם לכך או שיש סיבה אחרת. ההרצאה מתחילה בתיאור המציאות הביטחונית בישראל, שבה למרות האלימות הקשה כלפי ישראל, המדינה והצבא שלה עדיין מתנהגים ברחמנות רבה גם כלפי טרוריסטים שפגעו באזרחים. אליעד כהן מסביר שבישראל נהוג להציל את חיי המחבלים, להגן עליהם מפגיעה נוספת אחרי שכבר נוטרלו, ואף לטפל בהם רפואית לפני פצועים ישראלים במצבים מסוימים, לדוגמה אם המחבל במצב קשה יותר. הוא מציין דוגמה ספציפית שבה מנכל מדא התייחס לטיפול במחבל לעומת ישראלי פצוע, והסביר שהטיפול במחבל יכול לעיתים להיות בעדיפות רפואית גבוהה יותר מאשר בפצוע ישראלי, כי זה המצב הרפואי המחייב. אך דווקא הרחמנות הזו, שאליעד מציג כמאפיין בולט של ישראל, נתפסת בעולם בצורה הפוכה לחלוטין. כאשר העולם רואה תמונות של מחבל פצוע, במקום להעריך את הרחמנות הישראלית, הוא מאשים את ישראל בכך שהיא פוגעת בחפים מפשע. כך יוצא שישראל מואשמת ברצח של חפים מפשע, גם כאשר מדובר למעשה בטיפול רפואי במחבלים עצמם. אליעד כהן מתאר את הפרדוקס שבמצב הזה: ככל שישראל מתאמצת להיות מוסרית ורחמנית, כך העולם שונא אותה עוד יותר. הוא דן בשאלה האם יש קשר בין שתי התופעות: האם שונאים את ישראל בגלל שהיא רחמנית, או למרות הרחמנות שלה. אחת הדעות שמועלות היא שאולי דווקא הרחמנות והמוסריות הישראלית הן אלו שמעוררות רגשות שליליים כלפי ישראל. האם ישראל שופטת את עצמה בחומרה יתרה? אליעד נותן דוגמאות להשוואה בין ישראל למדינות אחרות, כגון ארצות הברית וסוריה, שמבצעות פעולות חמורות יותר כמו הפצצת בתי חולים, אך העולם לא מתקומם ולא מבקר אותן באותה החריפות שבה הוא מבקר את ישראל. הוא טוען שהמוסריות של ישראל מבליטה אותה, בדיוק כמו שכתם אדום בולט יותר על בגד לבן. ככל שישראל מנסה להיות מוסרית יותר, כל פעולה חריגה שהיא עושה בולטת עוד יותר וגורמת לעולם לבקר אותה בצורה חריפה יותר. בנוסף, הוא מדבר על האפשרות שהעולם שופט את ישראל לא רק ביחס לאחרים אלא ביחס לעצמה. כלומר, ככל שישראל מדגישה את המוסריות שלה, העולם שופט אותה בחומרה רבה יותר על כל טעות קטנה. זה יוצר מצב שבו ישראל לכודה בפרדוקס מוסרי, שבו הרצון להיות מוסרי מוביל דווקא להאשמות בחוסר מוסריות. מדוע העולם לא מבין את הרחמנות הישראלית? אליעד כהן מסביר שלעולם קשה לקבל את הרחמנות הישראלית כלפי מי שבאים להרוג אותה. הוא מביא דוגמה מילדים שזורקים אבנים על חיילים במטרה להרוג, ובכל זאת החיילים לא יורים בהם ולא פועלים כלפיהם באלימות קיצונית. העולם מפרש את ההתנהגות הזו לא כסימן למוסריות, אלא כהוכחה לכך שישראל בעצם לא בטוחה בצדקתה. אליעד אומר שזו לוגיקה הפוכה - ככל שישראל מתאמצת להיות נחמדה, כך נתפסת כחסרת ביטחון בצדקת הדרך שלה. הוא ממשיך להסביר שאנשים לא מצליחים להבין איך מדינה מותקפת כמו ישראל, שמותקפת בירי על ערים, טילים ואיומים, עדיין מתאמצת להגיב בצורה מאופקת יחסית. העולם מצפה שמדינה צודקת תגן על עצמה בצורה תקיפה. כשהתגובה הישראלית היא מתונה ומדודה, היא נתפסת כחלשה או כמי שמרגישה אשמה במשהו. אליעד ממחיש זאת בדוגמה של גניבת ארנק. אם ... יראה זאת כהוכחה לכך שהוא לא באמת הקורבן, כי אם היה קורבן אמיתי היה נלחם בחזרה. באופן דומה, כאשר ישראל מציעה משא ומתן לפלסטינים שמצהירים הכל שלנו, היא נתפסת על ידי העולם כחלשה ולא משוכנעת בצדקת דרכה. האם על ישראל להפסיק להיות רחמנית כדי שיפסיקו לשנוא אותה? אליעד כהן שואל האם הפתרון לשנאה נגד ישראל הוא להפסיק להיות רחמנים. הוא מעלה נקודה נוספת שהרחמנות מובילה לעיתים לאבסורדים חמורים: ישראל מואשמת בהריגת אנשים שהיא כלל לא הרגה, ולפעמים הוא אומר בציניות שכבר עדיף היה להרוג את המחבל מאשר לטפל בו, כי גם ככה ישראל מואשמת בהריגתו. הוא גם מסביר שהעולם רואה את הרחמנות הישראלית כמשהו בלתי הגיוני עד כדי כך שהוא מפרש אותה כאשמה סמויה. העולם חושב שאם ישראל כל כך מרחמת על מחבלים, זה מוכיח שהיא בעצם אשמה במשהו. אחרת, היא לא הייתה מתנהגת בצורה כל כך אבסורדית מבחינת ההיגיון הפשוט. אליעד מסכם את דבריו בכך שהמצב הנוכחי הוא למעשה הפוך על הפוך: ככל שישראל תהיה מוסרית יותר, כך העולם ימשיך לשנוא אותה ולפרש את ההתנהגות שלה בצורה הפוכה לגמרי. למה שונאים את ישראל? ...
מלחמה בטרור, הצבא המוסרי בעולם, למה שונאים את ישראל? לפגוע בחפים מפשע, החזק שורד בטבע, אהבה, שנאה, רחמנות, אכזריות, פגיעה בחפים מפשע, שנאת ישראל, הצבא המוסרי ביותר בעולםמלחמה בטרור, הצבא המוסרי בעולם, למה שונאים את ישראל? לפגוע בחפים מפשע, החזק שורד בטבע, אהבה, שנאה, רחמנות, אכזריות, פגיעה בחפים מפשע, שנאת ישראל, הצבא המוסרי ביותר בעולםמלחמה בטרור, הצבא המוסרי בעולם, למה שונאים את ישראל? לפגוע בחפים מפשע, החזק שורד בטבע, אהבה, שנאה, רחמנות, אכזריות, פגיעה בחפים מפשע, שנאת ישראל, הצבא המוסרי ביותר בעולם למה ישראל שנואה בעולם למרות שיש לה צבא מוסרי? אליעד כהן בהרצאתו מתמקד בנושא מורכב הכולל שאלות על מוסריות, מלחמה, טרור, אהבה ושנאה, בדגש על השאלה למה מדינת ישראל שנואה בעולם, למרות הטענה שיש לה את הצבא המוסרי ביותר. הוא מתייחס לתפיסה המקובלת לפיה ישראל מנסה להימנע מפגיעה בחפים מפשע, וטוען כי עצם הרחמנות על חפים מפשע בצד האויב גוררת בהכרח אכזריות כלפי אזרחים וחיילים ישראלים. הוא מסביר שכל רחמנות מגיעה עם מחיר ועם הצד השני שלה, שהוא בהכרח אכזריות כלפי מישהו אחר. מדוע לא ... תמיד מוסרית? אליעד כהן מתאר כיצד רחמנות, למרות היותה לכאורה מוסרית, תמיד מכילה בתוכה אכזריות סמויה. למשל, כאשר טייס ישראלי נמנע מלפגוע בבניין בגלל ילדים פלסטינים שנמצאים שם, הוא אולי מרחם על אותם ילדים, אבל בו - זמנית מתאכזר כלפי ילדים ישראלים שעלולים להיפגע בעתיד מהרקטות שמשוגרות מאותו מקום. הוא מדגיש שמי שאומר בוא נרחם על חפים מפשע למעשה אומר בוא ... או אויביו ינהגו כך. מבחינת הטבע, אין דבר כזה מוסריות - יש רק הישרדות החזק. למה העולם מבקר את ישראל למרות המוסריות שלה? אליעד טוען שהסיבה שהעולם מבקר את ישראל איננה בהכרח אנטישמיות או שנאה חסרת בסיס. הוא מסביר שהעולם רואה כיצד ישראל עצמה מתנהגת בהיסוס מוסרי, כלומר, עצם העובדה שישראל מתלבטת מוסרית אם מותר לה לפגוע באויב או לא, משדרת לעולם שישראל עצמה אינה בטוחה בצדקתה ובזכותה להתגונן. הוא אומר שאם ישראל הייתה פועלת מתוך ביטחון מלא וללא התנצלות, העולם היה מקבל זאת ביתר קלות. לפי אליעד, הבעיה היא שישראל מתנהגת כאילו היא עצמה בספק לגבי זכותה להגן על עצמה, ולכן העולם מבקר אותה עוד יותר. האם ניתן להיות ... כל פעולה של לא לפגוע בחפים מפשע גורמת לפגיעה בחפים מפשע אחרים, לרוב אלה בצד שלך. הוא אומר שאם ישראל רוצה באמת לנצח ולהגן על אזרחיה, עליה להבין שהרחמנות כלפי אויביה חייבת להיות מוגבלת, כי לכל רחמנות יש מחיר. למה שונאים את ישראל? האם ישראל היא באמת מוסרית? למה רחמנות גורמת לאכזריות? האם מוסריות היא חולשה במלחמה? האם חייבים לשנוא כדי לאהוב? מה הגישה ...
הפסקת אש עם החמאס, נגד הפסקת האש, בעד הפסקת האש, מבצע עמוד ענן, למה שונאים יהודים? למה שונאים את ישראל? המבצע בעזה, פגיעה בחפים מפשע, פוליטיקה, מלחמה בטרור, צביעות ישראליתהפסקת אש עם החמאס, נגד הפסקת האש, בעד הפסקת האש, מבצע עמוד ענן, למה שונאים יהודים? למה שונאים את ישראל? המבצע בעזה, פגיעה בחפים מפשע, פוליטיקה, מלחמה בטרור, צביעות ישראליתהפסקת אש עם החמאס, נגד הפסקת האש, בעד הפסקת האש, מבצע עמוד ענן, למה שונאים יהודים? למה שונאים את ישראל? המבצע בעזה, פגיעה בחפים מפשע, פוליטיקה, מלחמה בטרור, צביעות ישראלית האם הפסקת האש עם החמאס במבצע עמוד ענן הייתה נכונה? אליעד כהן דן לעומק בנושא הפסקת האש עם החמאס בעקבות מבצע עמוד ענן, כאשר הוא מציג נקודת מבט מורכבת וביקורתית לגבי ההתנהלות המדינית של ישראל בסוגיית הפסקות אש. אליעד מסביר שבתחילת המבצע המטרה שהוגדרה הייתה להחליש או למגר את החמאס, אך לדעתו מטרה זו ... ולהתחמשות נוספת. לפי אליעד, הנזק שנגרם לחמאס לא היה משמעותי מספיק כדי להחליש את הרצון שלהם להמשיך לפעול נגד ישראל. למה ישראל לא מצליחה להחליש את החמאס לצמיתות? אליעד משווה את המצב בעזה לפסיכולוגיה של האדם. לדבריו, כמו שבנאדם שחווה בעיה או מצוקה מנסה בהתחלה להתעלם ממנה במקום לטפל בה מן השורש, כך גם ישראל מתנהלת מול החמאס. במקום לפתור את הבעיה לעומק, ישראל רק מקלה זמנית את המצב (הפסקות אש) אבל לא פותרת את הגורמים לשנאה ולסכסוך, ולכן הבעיה תמיד חוזרת. הוא ... של דלק בצורה מלאכותית לזמן קצר, ואז מעלה אותו שוב, גורמת לצרכן להתרגל למחיר הגבוה. באופן דומה, הוא טוען שישראל מתרגלת למצב בו הרקטות הן חלק משגרת החיים, במקום לפתור את הבעיה בצורה חד - משמעית. האם אפשר להתגרות ... שהוא לא צדיק גמור מתגרה באויב (החמאס), הוא למעשה מעורר את הרוע גם בעצמו ולכן נכשל במאבק. לפי אליעד, ישראל, כמו אדם שאינו צדיק גמור, אינה מצליחה להילחם בחמאס עד הסוף משום שיש בה עדיין הזדהות מוסרית או רגשית שמונעת ממנה לפגוע באויב בצורה טוטאלית. הוא נותן דוגמה שאם ישראל הייתה רוצה באמת להיפטר מהחמאס, היא הייתה צריכה להפסיק לספק לו חשמל ומים, ולא להתחשב במה שהעולם אומר. אבל ישראל מפחדת מתגובת העולם ולכן לא עושה את הצעד הזה. האם המוסר הישראלי הוא למעשה צביעות? אליעד כהן מתאר את ישראל כמדינה היחידה שמתנצלת כשהיא מגנה על עצמה. הוא אומר שישראל תמיד עסוקה בלתרץ ולהסביר את עצמה לעולם, ולכן העולם תופס אותה כאשמה. הוא טוען שזו צביעות ישראלית, כי המדינה מעמידה פנים שהיא מוסרית מאוד, אבל בעצם ההיסוס הזה גורם לכך שהיא לא מגינה על אזרחיה כמו ... כדוגמה את אסד בסוריה, שלא מתחשב בתגובת העולם ועושה מה שהוא צריך כדי לשמור על השלטון שלו, וטוען שאם ישראל הייתה פועלת באותה נחישות (ללא התנצלות מתמדת), העולם היה מקבל את זה. האם ניתן לחסל את הטרור לחלוטין? אליעד ... אחרת המצב רק יחמיר בעתיד. איך הדילמה הביטחונית דומה לפסיכולוגיה של האדם? אליעד כהן עושה אנלוגיה בין ההתמודדות של ישראל עם החמאס לבין ההתמודדות של האדם עם רצונותיו. כמו שישראל לא מסוגלת ללכת עד הסוף בגלל הזדהות רגשית עם האויב, האדם לא מצליח להיפטר מהרצונות המזיקים שלו בגלל שהוא ... את ההנאה, הוא תמיד יהיה נשלט על ידי הפחד. האם המוסריות היא חולשה או חוזק? לדעת אליעד, ההתלבטות של ישראל לגבי מוסריות במלחמה היא למעשה חולשה, כי היא גורמת לה לחשוב יותר מדי על מה שהעולם יאמר, במקום להגן ... פתרון של החלטה מוחלטת ונחישות מלאה בפתרון הבעיות, ללא פחד מתגובות העולם או מהמחירים שיהיה צורך לשלם בדרך. למה ישראל מתנצלת? איך להפסיק לפחד מבדידות? מהי צביעות ישראלית? האם ניתן לחסל את החמאס לחלוטין? איך להתגבר על רצונות מזיקים? למה ישראל לא הולכת עד הסוף במבצעים צבאיים?
אנטישמיות, למה כולם נגדנו? למה העולם נגדנו? הססנות, למה שונאים אותנו? להחליט לא להחליט, מנהיגות והחלטיות, חוסר החלטיות, למה שונאים את היהודים? למה שונאים יהודים? למה מאשימים אותנו? למה שונאים את ישראל? למה הם שונאים אותנו?אנטישמיות, למה כולם נגדנו? למה העולם נגדנו? הססנות, למה שונאים אותנו? להחליט לא להחליט, מנהיגות והחלטיות, חוסר החלטיות, למה שונאים את היהודים? למה שונאים יהודים? למה מאשימים אותנו? למה שונאים את ישראל? למה הם שונאים אותנו?... לא להחליט, מנהיגות והחלטיות, חוסר החלטיות, למה שונאים את היהודים? למה שונאים יהודים? למה מאשימים אותנו? למה שונאים את ישראל? למה הם שונאים אותנו? למה העולם נגדנו ואיך חוסר החלטיות גורם לשנאה? הרעיון המרכזי שאליעד כהן מציג הוא שהעולם ... או מתוך קנאה, אלא מפני שאנחנו כמדינה וכעם מתנהלים בצורה לא החלטית מבולבלת ודו - פרצופית. לפי אליעד, מדינת ישראל מתנהגת כאילו היא סובלת מהפרעת אישיות קשה - פעם אחת היא מתנהלת כאילו היא מוסרית ועדינה, ופעם אחרת כאילו ... טבעו של האריה הוא לטרוף. אבל אם פתאום חתול מתוק ואדיב היה מתחיל לטרוף, זה היה מעורר תדהמה. מדינת ישראל, לפי אליעד, מתנהלת בדיוק כמו החתול הזה - פעם אחת מציגה את עצמה כמדינה מוסרית ועדינה, ובפעם אחרת פועלת ... אנטגוניזם גדול כלפיה, מכיוון שהעולם לא יודע איך להתמודד איתה או מה לצפות ממנה. מהי הדוגמה להתנהלות המבלבלת של ישראל בעזה? אליעד מביא דוגמאות רבות על הדרך שבה ישראל פועלת מול עזה וחמאס. מצד אחד ישראל מטילה סגר על עזה בטענה של שיקולים ביטחוניים, אך לאחר שהחמאס יורה טילים, במקום להחמיר את הסנקציות, ישראל דווקא מקלה עליהן. ישראל מודיעה שהיא רוצה למוטט את שלטון החמאס, אך בפועל היא מאפשרת לו להמשיך להתקיים ואפילו מעבירה לו כסף. ההתנהגות הזו גורמת לישראל להיראות חלשה, מבולבלת ודו - פרצופית. במקום לפעול בצורה ברורה וליצור הרתעה אמיתית, המדינה ממשיכה להעביר מסרים סותרים - פעם תוקפת, ופעם מחבקת את האויב. מה הקשר בין חוסר החלטיות למדיניות הפוליטית של ישראל? אליעד מדגים זאת דרך מדיניות הממשלה וראש הממשלה בנימין נתניהו, שלטענתו עסוק בעיקר בשמירה על הכיסא שלו. במקום לקבל ... לא מחליטה אף פעם, וכאשר היא מחליטה, היא משנה את דעתה שוב ושוב. חוסר ההחלטיות הזה משדר חולשה וגורם לישראל להיראות לא אמינה וחשודה בעיני העולם. הוא נותן דוגמאות לכך שישראל אומרת שזו ההזדמנות האחרונה, אבל אז שוב מאפשרת לאויב להמשיך ולפעול נגדנו ללא תגובה משמעותית. איך חוסר החלטיות משפיע ... העולם מקבל אותו ככזה. פוטין מציג עמדה תקיפה, ואפילו היטלר, שהיה דיקטטור רצחני, האמין במוצר של עצמו. מדינה כמו ישראל, לעומת זאת, מתנדנדת בין עמדות שונות - יום אחד מחבקת את אויביה, יום אחר תוקפת אותם, ולמחרת שוב עושה ... הוא אריה - זה טבעו. אבל אם פתאום חתול מתוק היה מתחיל לטרוף, זה היה מזעזע. אותו דבר עם ישראל - מדינות אכזריות ידועות כבר ככאלה, ולכן הן לא מעוררות את אותה התנגדות כמו מדינה שמנסה לשחק אותה מוסרית אבל מתנהגת אחרת. דוגמה להתנהלות הלא החלטית של ישראל בכל הנוגע לסכסוך עם עזה, ישראל מתנהלת בצורה שמבלבלת גם את עצמה וגם את העולם: מצד אחד מטילה סגר, מצד שני מקלה עליו כשנורים עליה ... סותרים, וגורמת לעולם להסתכל עליה כעל מדינה לא יציבה, מפוחדת ובלתי החלטית. חוסר החלטיות הוא הבעיה המרכזית כאשר מנהיג ישראלי אומר הפעם זו ההזדמנות האחרונה, ואז ממשיך לתת הקלות לאויבים, זה משדר מסר של חולשה והססנות. אי אפשר להיות ... מגיע מכך שהאדם לא שלם עם הבחירות שלו, ולכן נשאר תקוע ומתוסכל. מסקנה העולם נגדנו כי אנחנו נגד עצמנו. ישראל לא החליטה אם היא רוצה להיות אכזרית או מוסרית, אם היא רוצה שלום או מלחמה, אם היא רוצה למגר ... נתניהו, המחיר של ההססנות, המחיר של חוסר ההחלטיות, למוטט את שלטון החמאס, שלום או מלחמה, למה הם נגדנו? גינוי ישראל באום
תוכנית הגרעין האיראנית מול מדינת ישראל - מה לעשות? ומהי המשמעות הרוחנית? חלק 2תוכנית הגרעין האיראנית מול מדינת ישראל - מה לעשות? ומהי המשמעות הרוחנית? חלק 2 וכדי לעצור את תוכנית הגרעין האיראנית, לשם כך צריך איחוד כוחות ... שלו, כדי להילחם בעצבות ובכוח שמייצר אצלו מצב רוח רע. ובתוך כל התכונות של האדם, יש גם את מדינת ישראל, שהיא הרצון האישי של האדם, שהדבר היחיד שחשוב לו, זה להרגיש טוב. והאינטרס של הרצון האישי של האדם, זה ... אחד שהמטרה היחידה שלו תהיה לגרום לאדם להרגיש טוב, הרי שהאדם יצליח לעשות זאת. והדבר דומה למצב שבו מדינת ישראל תשלוט בעולם כולו, שאז בקלות היא תוכל לקחת את כל הכוח שיש בעולם, ולמחוק בבת אחת את אירן מעל ... למצב הזה. כי לכל מדינה יש את האינטרס שלה, ולכל כוח באדם יש את האינטרס שלו כנל. ולכן בינתיים ישראל נאלצת לחיות לצד האיום של הגרעין האיראני, והיא כנראה תאלץ גם לחיות עם מצב שבו לאירן יהיה נשק גרעיני כל זמן שהוא לא יופעל כלפי מדינת ישראל. דהיינו, האדם בינתיים נאלץ לחיות עם כוח פנימי בתוכו שמייצר גם רע. כי אין לאדם את היכולת להעלים כרגע את הכוח הזה בצורה מלאה. והנה, אם אירן תחליט להשמיד את מדינת ישראל בפועל, הרי שבמקרה כזה מדינת ישראל תאלץ להגן על עצמה בכל מחיר. דהיינו, אם הרע שיש באדם יתגבר עליו ויכניס אותו לדיכאון רציני, במקרה כזה ... העניין. ושינסה לחשוב, כיצד הוא יכול להשתמש בכל יכולת ויכולת שיש לו, לטובת המאבק בעצבות ובחוסר השמחה. ועד שמדינת ישראל תחליט האם ואיך ומתי לפעול נגד איראן, הרי שבינתיים מדינת ישראל כל הזמן עושה תרגולות לטובת העניין הזה. ומדינת ישראל כל הזמן מנסה לשפר את היכולות הצבאיות שלה, הן ההתקפיות והן ההגנתיות לטובת המלחמה הבאה שאולי תתרחש. וכך גם ... הבעיה של האדם, היא שהוא לא מסוגל להכיל בתוכו את הכוחות השונים שיש בו. וזה כאנלוגיה לכך שהאיראנים ומדינת ישראל, לא מסוגלים להכיל אחד את הרצונות של השני. וכך גם האדם לא מסוגל להכיל בתוכו את כל הרגשות האפשריים, ... עם כבש וכולי. דהיינו, שהאדם יוכל להכיל בתוכו את כל הכוחות השונים. וכדי לעשות שלום בין האיראנים לבין מדינת ישראל, לשם כך צריך מנהיג מאוד חכם, שמכיר את כל האינטרסים של האיראנים יותר טוב מהאיראנים עצמם, ושמכיר את כל האינטרסים של מדינת ישראל, יותר טוב ממדינת ישראל עצמה. ומנהיג שכזה, הוא צריך גם להיות חכם אמיתי וגדול, שהוא ידע איך לגרום לכל צד להבין את עצמו ...
מאת:
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה
מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים.
בוגר ומורה במכללת "רידמן".
מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל.
מטפל בראיה יהודית ב:
פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית.
מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד.
בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות".
ירושלים
|
052-6409251
|
דף הבית
לחץ כאן לעוד
מאמרים של דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה.
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...