ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה יצירתי ✔מציאות, דמיון יצירתיות והמצאה ✔ד"ר פינקי פיינשטיין מציאות היא מושג שפילוסופים רבים ביקשו לעסוק בו. קיימות... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨מציאות, דמיון יצירתיות והמצאה
ד"ר פינקי פיינשטיין

מציאות היא מושג שפילוסופים רבים ביקשו לעסוק בו. קיימות דעות שונות ותיאוריות מגוונות לגבי משמעות המילה "מציאות" וכנראה שיעבור זמן רב עד שהגדרה אוניברסאלית אחידה תשמש את בני האדם ויכולתם להגדיר את מה שמתחולל בהם ברגעים בהם הם עירניים וחשים שהם נמצאים ב"מציאות".

במרבית המובנים המושג מציאות מתייחס למושגים הקשורים במה ש"אמיתי" לעומת המושג "דמיון" שמתייחס יותר לעולם הפרטי והסובייקטיבי של האדם, בוודאי לאותו חלק באדם שרק לאחד יש גישה אליו ושהוא פעמים רבות "רחוק" מהמציאות, אותו דבר שמכונה "דמיון". מציאות ודמיון פעמים רבות נתפסים כמתארים שני תחומי תפיסה שונים ואף הפוכים, אך זו אינה אלא קונספציה שנובעת מצרכי האדם להגדיר בצורה פשוטה ולהפריד בין מה ש"אמיתי", כביכול למה ש"אינו אמיתי", כביכול.

למרות שלכל אחד מאיתנו עולם תפיסתי שונה ואישי, אנחנו לצורך תקשורת ולצורך התפתחות והבנה יוצרים לעצמנו מושגים מוסכמים שלגביהם קיימת אחידות דעים שהם ה"מציאות". לעומת זאת הדמיון נתפס פעמים רבות כטריטוריה פרטית ולא ציבורית, פחות "מציאותי" דהיינו - פחות מוסכם על כולם, וככזה הוא הופך למשהו שלא קשור למידע, מחקר ואפילו תקשורת בין בני אדם. המדע עוסק בדרך כלל בחקר המציאות, דהיינו - ניסיון להבין כיצד הדברים אותם ניתן לראות או למדוד מתנהגים, מהם חוקי המציאות ומהם החוקים שמאחורי החוקים. לעומת זאת את הדמיון נראה שקשה מאד לחקור, אם בכלל, בטח שלא בכלים המקובלים.

מצד שני, לא אחת קורה שאדם ממציא המצאה חשובה שמתחילה אי שם בדמיון שלו. אולי הוא חולם את זה, אולי הוא מפנטז את זה אולי משהו "מתחבר לו" דווקא כשהוא מפליג לעולם הדמיון שלו ומפסיק "לחשוב" באופן אנליטי ומסודר. נראה שלדמיון יש קשר קרוב ואף חשוב למה שאנחנו מכנים "מציאות". אולי, בעצם, הדמיון הוא חלק בלתי נפרד מהמציאות, חלק שלכל אחד נגישות אישית אליו, חלק שיש בו פחות יכולת להסכים ולהסביר אך עדיין החלק הזה קיים, פועל, משפיע וחשוב מאין כמוהו.

תחומים שהתפתחו בעשרות השנים האחרונות (תופעת ה"סוד", למשל) מדברים על התופעה שבה ניתן להגשים משאלה אם ניתן לדמיין אותה מספיק פעמים ובבהירות גבוהה, עד שלבסוף היא מתגשמת. מי שחווה את זה, ולא מעט כבר התנסו בזה, יודע שהדבר קיים, למרות שקשה מאד להוכיח את דרך פעולתו. כיצד זה דמיון הופך אט אט למציאות? כיצד הפנטזיה האישית של האדם קורמת עור וגידים והופכת לממשית, כזו שניתן לגעת בה, לצלם אותה ולחוש אותה באופן ודאי? כיצד מה שהיה לפני כמה חדשים רחוק מהמציאות ואף בלתי מושג הופך אט אט לחלק בלתי נפרד שקשה לדמיין את החיים בלעדיו?

כבני אדם שחיים בתרבות מערבית טכנולוגית והגיונית אנו מוצאים את עצמנו נדרשים לדבר בהיגיון ולומר דברי טעם. במילים אחרות - עלינו להתנהג ולהתבטא באופן שהכל יבינו אותנו אחרת אנחנו הופכים בלתי רלוונטיים. הצורך התרבותי בכך שתהיה אמינות ואף אחידות בכל הנוגע למידע הוביל את האדם לצמצם את הייחוד שלו ולהשתדל לנהוג לפי איך שהרוב נוהגים. הדמיון של האדם מתכווץ פנימה בשקט, בחשאי ומתבטא ברגעים מסוימים, אישיים וחסויים יותר. ככל שאנחנו נותנים יותר כוח למושגים המקובלים כ"מדעיים" או "נכונים" כך אנחנו מורידים מכוחו החשוב והעצום של הדמיון שלנו, וכל זאת על מזבח תשוקתו של האדם למנוע אלמנטים של חוסר ודאות בכל הקשור למציאות אותה הוא מבקש להגדיר.

אנחנו הרי יודעים שהחיים לא פועלים כך, באמת, אך בכל זאת אנחנו חיים במסגרת חברתית עם קודים של התנהגות להם אנחנו מצייתים, בדרך כלל. בסופו של דבר על האדם לחולל שינויים הדרגתיים בתפיסת המציאות שלו, שכן התפיסה הנוכחית מצומצמת ועושה עוול ניכר לתחכומו האמיתי של המוח האנושי. לא חבל להשתמש רק בחצי מוח?

אחד המשפטים שאני אוהב לנסח מחדש בהרצאות שלי הוא - "כדי למצוא עלי להמציא". המשפט הכביכול פרדוכסאלי הזה משקף למעשה תפיסת מציאות רחבה בהרבה מהמקובל, תפיסה שבה אני חי באופן יומיומי ושמשרתת את צרכיי באופן מצוין. התפיסה הזו רואה בפעולה היצירתית הממציאה כפעולה שבעצם מסייעת לאדם לחפור בתוך אדמת המידע שלו ולגלות אוצרות שלא היה מגלה אחרת בשום תהליך הגיוני מסודר. ההמצאה מולידה את המציאות, המילים דומות אך לכאורה הקשר ביניהן רופף. כיצד יתכן שכשאדם ממציא הוא בעצם מגלה את המציאות? האם יתכן שקיימת אופציה למחקר תופעות הטבע בצורה אחרת מזו של התבוננות וניסיונות לייצר נוסחאות שמסבירות את מה שרואים? האם קיימת אופציה למקר אינטואיטיבי ודמיוני יותר, כזה שמגיע מאזורים אחרים של המוח, אך כזה שגם כן יכול לסייע לנו להבין היכן אנו נמצאים, מאיפה באנו ולאן נלך? האם קיים מידע שניתן לחוש אותו למרות שקשה תחילה "להסביר" אותו? מבחינתי אין בכלל שאלה, התשובה ברורה לגמרי למרות שהיישום עדיין בחיתוליו, אם בכלל.

במהלך טיפול בCRBT (טיפול קריאטיבי התנהגותי) נדרשים המטופלים לכתוב. הם משלימים משפטים שונים וגם לעתים מחברים סיפורים או שירים, וזה חלק מהמרכיב היצירתי של הטיפול. פעולות אלה מסייעות הן למטפל והן למטופל לשאוב מידע חיוני ולא מודע לגבי עולמו של המטופל ובעזרתו לנהל את הטיפול וההתערבות. פעמים רבות המטופלים מתקשים להשלים את חלק מהמשפטים וחשים ש"אין להם יותר מה לכתוב". הם כביכול תקועים ולא נותר להם מה להוסיף למרות שהמטפל מבקש מהם להוסיף ולכתוב. אחת הדרכים לדובב אותם להמשיך ולשתף פעולה הוא על ידי המלצה להמציא. אנחנו נאמר למטופל - "זה בסדר אם תכתוב "סתם" דברים. המצא את התשובה שלך, המצא והמשך לכתוב". פעמים רבות פעולת ההמצאה הזו תשחרר את המטופל מזהירות היתר שלו, מחוויית התקיעות ואף תסייע לו לשלוף מידע אמיתי מאד מבחינתו, מידע שחיוני מאד לטיפול וששופך אור על הקשיים לגביהם הגיע לטיפול. ההמצאה פתחה את הדלת למידע שאינו אלא חלק מהמציאות. האדם שהמציא הוא לבסוף האדם שמצא.

החינוך אותו מרבית האנשים קיבלו וזה שילדים עדיין מקבלים אינו מרחיב אופקים בכל הנוגע לשימוש בדמיון ובהמצאה. לכאורה, תפקיד בית הספר להעניק לילד רמה טובה של ידע וכישורים להבנה ולניתוח שישרתו אותו במהלך חייו. לכאורה בית הספר עוזר לילד לפתח כישורים אינטלקטואליים משמעותיים וחשובים. ככל הנראה שמה שמתרחש אכן משרת את המטרה הזו, אך באופן חלקי, באופן שאינו יודע להעריך את חשיבות הדמיון וההמצאה. בצורה הזו היצירתיות וייחודו של הילד מקבלים התייחסות נמוכה יחסית לצורך שילד יבין ויפנים את המוסכמות ואת הכללים הקשורים בחלקו השמאלי בלבד של מוחו ושל המוח של החברה כולה. החינוך הזה משפיע בהמשך והופך לדרך בה אנשים מתקשרים ומתייחסים לידע וליכולתם להשיג ידע. באופן הזה לאינטואיציה כמעט ואין מקום כמו גם לרגשות או לתחושות בכל הנוגע לחקירה ולחיפוש מה שאנחנו נכנה ה"אמת".

המציאות היא ללא ספק עולם ענק בהרבה ממה שנהוג לתאר, ולו מפני שברור שלא יתכן שרק מה שהחלק השמאלי של המוח מבין ומתאר יכול לבטא את כל מה שיש. כאשר אנחנו עושים ציור אינטואיטיבי וכאשר אנחנו מטפחים את הספונטאניות ואת הביטוי הנרחב של הרגשות שלנו, אנחנו מתחילים לייצר סגנון חדש של חשיבה ותפיסת עולם. בהתחלה אנחנו רואים שהיצירה וההמצאה אפשריים אצל כל אחד. בהמשך אנחנו אפילו רואים שזה מרפא, מרגיע, משמח ומעורר. כשנתקדם עוד יותר נגלה שבעצם השימוש באינטואיציה וביצירתיות יכול להוליך אותנו למקום בו אנחנו מבינים יותר, יודעים יותר ומפותחים יותר.

מי שיוצא מנקודת הנחה שלפחות חלק מה"מתקשרים" מביאים בדברם מידע אמין, נכון וחשוב כדאי שיידע לפחות חלק ממנגנוני התקשור. המתקשר המיומן "ממציא" את המידע שזורם דרכו. במילים אחרות - פעולת ההמצאה מחברת אותו לזרם המידע אותו הוא יכול להעביר אל ה"מציאות". אולי, בעצם, ההמצאה אינה אלא גשר בין מציאות אחת, פחות נראית ופחות גלויה ומוסכמת, אל המציאות שבה כולנו נסכים שמחשב הוא מחשב ושצבע ירוק אכן הוא צבע ירוק. דרך אחרת להתבונן בתופעה הזו היא שהעולם שלנו בנוי מתגליות של אנשים, תגליות שהפכו למציאות ולחלק מחיינו, עם הזמן. שוב - המצאה מביאה מידע חדש, מידע שתמיד היה קיים אך לא שמנו לב אליו. מהרגע ש"עלינו" עליו הוא הפך למציאות חיינו המוסכמת.

לסיכום זמני של הנושא הענק הזה - ככל הנראה אנחנו חיים בכמה מישורים של "מציאות". ישנה מציאות שפועלת לפי קודים מסוימים שקשורים לחושים שלנו. כלומר - מה שקיים הוא מה שניתן למדוד. ישנן "מציאויות" אחרות, ביניהן מציאות הרגשות והאינטואיציה, שכולנו או רובנו מכירים בקיומן אך הן לא פועלות באותם קודים של הסכמה כללית למרות שמי שמעמיק וחוקר אותן יכול לגלות לא מעט מוסכמות והישנות של תכונות ומבנים אצל אנשים שונים, בכל הנוגע לאיך מרגישים ואיך פועלים מתוך רגשות. הדמיון הוא ככל הנראה סוג אחר של מציאות, מציאות שמנהלת את חיינו ושחשובה לחיינו, מציאות שכדאי וראוי לגשת אליה, באמצעים של יצירה, אינטואיציה והמצאה, ועל ידי כך להעשיר את החיים, למצוא פתרונות למה שמתקוע ולהפוך לאנשים חכמים יותר, בריאים יותר, שלמים יותר ואף שמחים יותר.


הכותב: ד"ר פינקי פיינשטין פסיכיאטר "אחר"

המכון הפסיכו קריאטיבי www.drpinki.co.il המרכז לציור אינטואיטיבי www.intopainting.com

* www.newac.co.il/articles1/685-מציאות-ודמיון-מאמר-פינקי-פיינשטיין
צורך סובייקטיבי מטופל נקודת מבט חברים דמיון של האדם לא מוצא את עצמי סובייקטיביות ספקות שמחה מציאות אחת דמיון דמיון יצירתי דמיונות המצאה המצאות חשיבה המצאתית יצירתי יצירתיות מציאות
פתרון בעיות המצאתי, לפתח יצירתיות, פיתוח יצירתיות, חשיבה יצירתית, חשיבה המצאתית שיטתית, פתרון יצירתי, איך למצוא פתרונות יצירתיים? פתרון בעיות, סרטים מצויירים, להיות יצירתי, לשפר חשיבה
פתרון בעיות המצאתי, לפתח יצירתיות, פיתוח יצירתיות, חשיבה יצירתית, חשיבה המצאתית שיטתית, פתרון יצירתי, איך למצוא פתרונות יצירתיים? פתרון בעיות, סרטים מצויירים, להיות יצירתי, לשפר חשיבה
... בעיות המצאתי, לפתח יצירתיות, פיתוח יצירתיות, חשיבה יצירתית, חשיבה המצאתית שיטתית, פתרון יצירתי, איך למצוא פתרונות יצירתיים? פתרון בעיות, סרטים מצויירים, להיות יצירתי, לשפר חשיבה איך אפשר למצוא פתרונות יצירתיים במהירות? כדי למצוא פתרונות יצירתיים ולשפר את היכולת לחשוב מחוץ לקופסה, אליעד כהן מסביר כי ישנם שני מסלולים עיקריים: מסלול ארוך ... התהליך כולל הגדרת הבעיה והנחות היסוד, ובחינה של כל הנחה לגופה כדי לראות אם היא נכונה או לא. במסלול הקצר והמהיר, שיתואר כאן בפרוטרוט, מעוררים יצירתיות על ידי התהליך של חשיבה לא הגיונית באופן מכוון. מדוע חשיבה לא הגיונית מפתחת יצירתיות? לפי אליעד כהן, מהות היצירתיות היא ביכולת לזהות את הפער בין ההנחות שאנו תופסים כמחויבות ומובנות מאליהן, לבין האפשרויות הבלתי ... לו למצוא רעיון חדש באמת. דרך יעילה לשבור את הגבולות הללו היא לחשוב באופן מוקצן ולא הגיוני, אפילו דמיוני לחלוטין, כשלב מקדים. איך מתרגלים חשיבה יצירתית בעזרת רעיונות בלתי הגיוניים? השיטה המעשית שאליעד כהן מציע היא כדלקמן: תחילה, לקחת את הבעיה ולהתייחס אליה כאילו אין בה מגבלות של היגיון, פיזיקה או מציאות. לאלץ את עצמך או את האדם שאתה רוצה לעודד ליצירתיות להעלות לפחות 10 עד 20 רעיונות מוזרים, דמיוניים ובלתי אפשריים. לאחר שמציפים את המוח ברעיונות ... הללו ניתן לעגל ולממש באופן מעשי. למשל, אם אדם נתקל בבעיה כמו להכניס מקרר דרך דלת צרה, והוא מתקשה למצוא פתרון מעשי, ניתן לעורר את חשיבתו היצירתית על ידי שאלות כמו: מה היית עושה אם לא היית מוגבל בחוקי הפיזיקה או ההיגיון? האדם עשוי להציע ... על טבעיים. לאחר מכן, כשהוא חוזר להיגיון, הוא עשוי לגלות שפתרונות מסוימים כמו פירוק המשקוף או שינוי זווית הכניסה הם אפשריים ומעשיים. איך מעודדים יצירתיות אצל אחרים בקלות ובמהירות? כאשר רוצים לעורר יצירתיות אצל מישהו אחר בלי תהליך ארוך של ניתוח הנחות יסוד, אליעד מציע להנחות את האדם לחשוב תחילה באופן ... לחלוטין, דבר שמוריד ממנו את הלחץ להיות מדויק, וכך לפתע מתגלות אפשרויות חדשות לתשובות הגיוניות. גם כאשר רוצים לעודד מבוגר או עמית לעבודה להיות יצירתי, ניתן להשתמש בטכניקה דומה, ולבקש ממנו להציע פתרונות הזויים ככל האפשר, ואז לחזור ולסנן את הרעיונות כדי למצוא משהו הגיוני. איך סרטים מצוירים יכולים לעזור לפיתוח חשיבה יצירתית? אליעד כהן מדגים את החשיבות של צפייה בסרטים מצוירים כדרך לפתח יצירתיות. סרטים מצוירים, בניגוד למציאות, לא מוגבלים באופן מלא להיגיון או לחוקי המציאות, ולכן הם מעודדים ... טלוויזיה שנקראת מכסחי המיתוסים, שבה חוקרים ובוחנים תופעות מסרטים מצוירים ובודקים אם הן היו יכולות להתרחש במציאות, דבר שמגרה חשיבה ביקורתית ויצירתית גם יחד. הסבר נוסף ודוגמאות לפתרון בעיות יצירתי: אליעד מדגים שוב, שכאשר אדם ניצב בפני אתגר של שכנוע מישהו אחר, והוא נתקע בלי רעיונות הגיוניים, ... תחילה עשרות רעיונות מופרכים לחלוטין, ואז לחזור ולברור את מה שניתן לקחת למציאות. כך האדם משחרר את החשיבה שלו, מפסיק להרגיש תקוע ומגיע לפתרונות יצירתיים ואפקטיביים יותר. סיכום: הדרך המהירה והקלה להיות יצירתי לסיכום, אליעד כהן מדגיש שהדרך המהירה ביותר לפתח יצירתיות ולהגיע לפתרונות מקוריים היא לחשוב תחילה בלי מגבלות ובלי היגיון, לתת לדמיון להתפרע, ואז לחזור להיגיון ולברור את הפתרונות היצירתיים שמתאימים למציאות. השיטה הזאת לא רק יעילה אלא גם פשוטה להפעלה ומועילה לכל אדם שמבקש לשפר את החשיבה היצירתית שלו באופן יומיומי. איך לפתח יצירתיות? איך לחשוב מחוץ לקופסה? איך לפתור בעיות מורכבות? מהי מהות החשיבה היצירתית? איך להטיל ספק בהנחות יסוד? איך להגדיל את היצירתיות ולמצוא פתרונות יצירתיים? כדי להיות
צפייה בסרטים מצויירים, פיתוח חשיבה יצירתית, איך להיות יצירתי? איך לחשוב בצורה יצירתית? איך להיות יצירתי? איך לפתח יצירתיות? סרטים לילדים, סרטי ילדים, סרטי אנימציה
צפייה בסרטים מצויירים, פיתוח חשיבה יצירתית, איך להיות יצירתי? איך לחשוב בצורה יצירתית? איך להיות יצירתי? איך לפתח יצירתיות? סרטים לילדים, סרטי ילדים, סרטי אנימציה
... בסרטים מצויירים, פיתוח חשיבה יצירתית, איך להיות יצירתי? איך לחשוב בצורה יצירתית? איך להיות יצירתי? איך לפתח יצירתיות? סרטים לילדים, סרטי ילדים, סרטי אנימציה איך צפייה בסרטים מצוירים עוזרת לפתח חשיבה יצירתית? אנשים רבים שואלים את עצמם כיצד אפשר לפתח חשיבה יצירתית , להיות יותר יצירתיים, או לחשוב בצורה יצירתית יותר. אחת הדרכים שאליעד כהן מסביר עליה בהרחבה, היא צפייה בסרטים מצוירים וסרטי אנימציה. אליעד מדגיש שישנן דרכים שונות לצפות בסרטים, כאשר הצפייה יכולה להיות בזבוז זמן חסר משמעות, או שהיא יכולה להוות כלי יעיל לפיתוח יצירתיות וחשיבה יצירתית. מה ההבדל בין צפייה רגילה ליצירתית בסרטים מצוירים? כשאדם צופה בסרט רגיל או בסרט מצויר, יש נטייה טבעית לשפוט את ההיגיון של הסרט דרך מחויבים לוגיים ומציאותיים ... מה יקרה לו, ואם אדם עומד למות, בדרך כלל אפשר לנחש זאת מראש לפי מחויבים לוגיים מסוימים של התסריט. לכן, סרטים אלו לרוב אינם מאתגרים מספיק את החשיבה היצירתית. לעומת זאת, סרטים מצוירים מאפשרים למוח להשתחרר מהמחויבים הלוגיים הללו. דוגמה לכך היא סצנה בסרט מצויר שבה יורים על דמות ... רבות, והיא אינה נפצעת כלל. באופן הגיוני, זה לא מסתדר במציאות, אך דווקא אי - ההיגיון הזה פותח בפני הצופה את ההזדמנות להתרגל לחשיבה פחות מחויבת ויותר יצירתית. כאשר הצופה רואה משהו לא צפוי מתרחש בסרט מצויר, כמו חפצים גדולים שנכנסים לתוך קטנים, הוא לומד להטיל ספק במחויבים שהוא התרגל אליהם במציאות. איך הטלת ספק במחויבים מפתחת יצירתיות? אליעד מסביר שבעזרת צפייה בסרטים מצוירים, האדם יכול לשאול את עצמו בכל שלב מה עומד לקרות עכשיו, ואז לגלות שבסרט קורה ... אדם צופה בהרבה סרטים מצוירים ומתאמן על חשיבה כזו, ביום - יום, כשייתקל בבעיות אמיתיות, הוא לא יתעקש לפעול רק לפי ההיגיון המוכר, אלא ינסה למצוא פתרונות יצירתיים חדשים. הוא לא יתקע מול קיר בעבודה או בחיים, אלא יוכל לדמיין אפשרויות חדשות. מה החשיבות של הזדהות עם דמויות בסרט מצויר לפיתוח יצירתיות? עוד דוגמה שאליעד נותן היא התרגול של כניסה לתוך ראש הדמויות בסרט. הוא ממליץ לחשוב כיצד הוא עצמו היה פועל אם היה נמצא ... שהדמות עושה שונה ממה שהוא חשב לעשות, הצופה ישאל את עצמו למה הוא לא חשב על הפעולה הזאת בעצמו? השאלות האלו מאפשרות לו להיחשף לדרכי חשיבה חדשות ולפתח יצירתיות רבה יותר. התהליך הזה גם עוזר לאדם לפתח אמפתיה ויכולת להבין אנשים אחרים טוב יותר. אליעד מסביר שאחת הבעיות של אנשים היא ... לו לשחרר את המחויבים שיש לו לגבי המציאות, ולהיות מסוגל לראות את הדברים מנקודות מבט אחרות. איך איזון בין הגיוני ללא הגיוני הופך סרט למעניין ויעיל ליצירתיות? סרט טוב, לפי אליעד, צריך לאזן בין דברים הגיוניים שהצופה יכול להזדהות איתם לבין דברים לא הגיוניים שמפתיעים אותו. סרט ... מה התועלת הכוללת של צפייה בסרטים מצוירים? לסיכום, צפייה בסרטים מצוירים איננה רק פעילות בידורית, אלא יכולה לשמש ככלי אימון רב - עוצמה לפיתוח חשיבה יצירתית, הטלת ספק במחויבים, שיפור היכולת לראות אפשרויות חדשות במציאות, והגדלת האמפתיה וההבנה כלפי אנשים אחרים. השילוב בין ההיגיון לחוסר ההיגיון, בין המחויב לאפשרי, הוא זה שהופך את הסרטים המצוירים לכלי בעל ערך עצום לפיתוח היצירתיות האנושית. איך לפתח חשיבה יצירתית? מה היתרונות של סרטים מצוירים? איך סרטים עוזרים לפיתוח יצירתיות? למה חשוב להטיל ספק במחויבים? איך לשפר יכולת אמפתית? ...
יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, חשיבה מחוץ לקופסא, חשיבה יצירתית, פחד מכישלון, פיתוח יצירתיות, לפתח יצירתיות, קיבעון מחשבתי, מעוף מחשבתי, יצירתיות בעסקים, יזמות עסקית
יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, חשיבה מחוץ לקופסא, חשיבה יצירתית, פחד מכישלון, פיתוח יצירתיות, לפתח יצירתיות, קיבעון מחשבתי, מעוף מחשבתי, יצירתיות בעסקים, יזמות עסקית
יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, חשיבה מחוץ לקופסא, חשיבה יצירתית, פחד מכישלון, פיתוח יצירתיות, לפתח יצירתיות, קיבעון מחשבתי, מעוף מחשבתי, יצירתיות בעסקים, יזמות עסקית מה הקשר בין יצירתיות למגבלות? יצירתיות היא היכולת להמציא, לשנות או ליצור משהו שלא היה קיים לפני כן, או להביא למצב חדש מתוך מצב מוגבל. על פי אליעד כהן, יצירתיות אמיתית נובעת מתוך מגבלות. מדוע זה כך? מפני שכאשר אין ... שנעשית איננה בגדר יצירה, כי היא לא מחדשת דבר. לדוגמה, אם לאדם יש את כל המשאבים, כל האפשרויות וכל היכולות בעולם, אז מה הוא בעצם יצר? במצב כזה, יצירתיות למעשה לא מתבטאת. היצירתיות, אם כן, נוצרת דווקא מתוך מצב שבו האדם מוגבל וצריך למצוא פתרונות חדשים כדי להתגבר על המגבלה. למה הרס בניין אינו נחשב יצירתי? אליעד מסביר שהרס של בניין הוא פעולה שלכאורה גם היא ... היכולת או שיפור המצב לעומת הקיים. הרס, לעומת זאת, נתפס כהקטנת היכולת או הורדת המצב לעומת הקיים. לדוגמה, אם מישהו הורס בניין, לא יגידו לו שהוא יצירתי אלא שהוא יצר הרס. אך אם אותו אדם הורס בניין ישן כדי לפנות מקום לבניית בניין חדש, כן יגידו שהוא יצר משהו חדש. לכן, יצירתיות קשורה ישירות להגדלת יכולת או השגת מטרה חדשה מתוך המצב המוגבל הקיים. האם מגבלה יוצרת יצירתיות או קיבעון מחשבתי? האם מצבי מגבלה באמת גורמים לאנשים להיות יותר יצירתיים, או שהם גורמים דווקא לקיבעון מחשבתי? התשובה היא, שזה תלוי. לפעמים מגבלה יכולה לעורר פרץ של יצירתיות כי לאדם יש מוטיבציה גבוהה לצאת מתוך המגבלה ולשנות את המציאות שהוא נמצא בה. לדוגמה, כשלאדם רע מאוד במצבו הנוכחי, זה יכול להגביר את הדחף שלו לחשוב על פתרונות חדשים ויצירתיים. מצד שני, לעיתים מגבלות דווקא מגבילות את היצירתיות - במיוחד כשאדם ניסה מספר פעמים לפרוץ את הגבולות, לא ... פחד מכישלון. במצב כזה, האדם יימנע מלנסות שוב ויהפוך למקובע מחשבתית. אליעד מדגים זאת על ידי כך שאם אדם מוגבל ומצליח לפרוץ את הגבולות, הוא מפתח יצירתיות, אך אם הוא מרגיש שהניסיונות שלו נכשלים שוב ושוב, אז הוא עלול דווקא לפחד מכישלון ולהפסיק לנסות. האם חופש מוחלט גורם לחוסר יצירתיות? כשלאדם אין מגבלות בכלל, לכאורה יש לו חופש מלא ליצור ... עסק אבל מוצף באין סוף אפשרויות עסקיות, יתקשה להחליט מה לעשות ויהיה משותק מבחינת הפעולה שלו. במקרה כזה, דווקא הצבת מגבלות יכולה לעזור לו להיות יצירתי כי היא מאפשרת לו להתמקד, לצמצם את האפשרויות ולהתחיל ליצור מתוך הגבולות שהוצבו לו. יצירתיות בעסקים - למה חשוב לפעמים להגביל את עצמך? בהקשר העסקי, לעיתים דווקא הצבת גבולות ומיקוד במטרה מסוימת מעודדת יצירתיות. אליעד מביא כדוגמה אנשים שלא מצליחים לייצר משהו חדש או לקבל החלטות יצירתיות מפני שהם מוצפים ביותר מדי אפשרויות. כאשר מישהו אחר מציב להם גבולות או מיקוד מסוים, קל להם יותר להיות יצירתיים כי הם יודעים מה המטרה, ואז יכולים לחשוב בקלות יותר על אפשרויות יצירתיות במסגרת הגבולות הנתונים. הדוגמה שהוא נותן היא גם לגבי ... וכיוונים אפשריים. הראש שלהם מתחיל לרוץ לכל הכיוונים ולכן הם לא מצליחים להתחיל ביצירה. דווקא כשיש גבול או נושא ברור, קל יותר להתמקד ולהיות יצירתיים באמת. האם תרבות דתית מעודדת יצירתיות יותר מתרבות חילונית? אליעד דן בהבדל בין היצירתיות בתרבות דתית ליצירתיות בתרבות חילונית. במבט ראשון, נדמה שאולי בחברה הדתית יש ...
יצירתיות בעסקים, התמודדות עם לקוחות בעייתיים, ביצוע עסקאות בעייתיות, איך להיות יצירתי בעסקים? איך להתמודד עם לקוח בעייתי? איך לעשות עסקה בעייתית? אין עסקה לא טובה, אין לקוח לא טוב, מהי עסקה טובה? מהי עסקה לא טובה? מהו לקוח לא טוב?
יצירתיות בעסקים, התמודדות עם לקוחות בעייתיים, ביצוע עסקאות בעייתיות, איך להיות יצירתי בעסקים? איך להתמודד עם לקוח בעייתי? איך לעשות עסקה בעייתית? אין עסקה לא טובה, אין לקוח לא טוב, מהי עסקה טובה? מהי עסקה לא טובה? מהו לקוח לא טוב?
יצירתיות בעסקים, התמודדות עם לקוחות בעייתיים, ביצוע עסקאות בעייתיות, איך להיות יצירתי בעסקים? איך להתמודד עם לקוח בעייתי? איך ... הגישה השנייה שאליעד מציג היא גישה יצירתית יותר, שאינה מתבססת על בריחה מלקוחות או ... להיעזר באינטואיציה דווקא ככלי ליצירתיות, כלומר, לשאול את עצמנו: למה העסקה הזו ... הלקוח? למשל, אפשר לחשוב על פתרונות יצירתיים כגון למכור ללקוח מוצר פשוט יותר, להציע לו ... שמתאים לתקציב שלו. הגישה הזו דורשת יצירתיות, אך היא יכולה להפוך עסקה שנראית גרועה לעסקה טובה ורווחית. מדוע יצירתיות בעסקים תעניק לך יתרון על המתחרים? אליעד ... מיד ללא משתלמים. לעומת זאת, עסק יצירתי יודע להתמודד עם עסקאות מורכבות, ולכן לקוחות ... יבואו דווקא אליך. בצורה זו, היצירתיות מאפשרת לך לעבוד עם קהל יעד רחב יותר, ... יהיו לך המון לקוחות טובים, עדיין היצירתיות והיכולת שלך להתמודד עם הבעייתיים יעניקו ... מהעסקה או מהלקוח הבעייתי. להיות יצירתי, לחפש איך להפוך את המצב הבעייתי לעסקה משתלמת וטובה. הבחירה ביצירתיות תביא לך יתרון תחרותי משמעותי ותגדיל את ... איך להפוך עסקה בעייתית לטובה? יצירתיות בעסקים איך לזהות עסקה משתלמת? האם כדאי להימנע מעסקאות בעייתיות? שיטות יצירתיות למכירה איך להתמודד עם עסקאות לא טובות ... לא נכנס לעסקה הזאת. 2. לנסות להיות יצירתיים - לבדוק איך אפשר להפוך את העסקה לרווחית ... האפשרות השנייה היא לנסות לחשוב יצירתית ולשאול: איך בכל זאת ניתן להפוך את העסקה ... יהיה מרוצה וגם העסק ייהנה? כוח היצירתיות בעסקים ככל שהעסק שלך יידע להפוך עסקאות ... ולהפוך אותה להזדמנות. ככל שתהיה יצירתי יותר, כך תצליח יותר. לקריאה נוספת, חפשו ... לקוחות בעייתיים, עסקאות בעייתיות, יצירתיות עם לקוחות ועוד. בהצלחה! ...
יצירתיות / חשיבה יצירתית - איך נוצרת יצירתיות? איך להיות יצירתי?
יצירתיות חשיבה יצירתית - איך נוצרת יצירתיות? איך להיות יצירתי? יצירתיות. ממה היא נובעת? איך להיות יצירתי? יצירתיות = גילוי פוטנציאל קיים והוצאה שלו מכוח אל הפועל. הוצאה מכוח אל הפועל גם ברמת הידיעה שלו. הפוטנציאל כולו טמון בשורש של כל דבר. השורש מכיל את הפוטנציאל כולו. ככל שהאדם קרוב יותר אל השורש, כך יכולת היצירתיות שלו עולה. ליצור = לגלות אפשרות נוספת אלטרנטיבה נוספת שלא ידעו אותה קודם. ככל שהאדם קרוב יותר אל ... קרוב יותר אל המקור של הפוטנציאל. המהות מכילה בתוכה את כל הפוטנציאל האפשרי. המעטפת החיצונית היא אחת מהאפשרויות הגלומות במהות. מהות = אין צורה = אפשרויות = פוטנציאל = יצירתיות. ככל שיש יותר אפשרויות, כך יכולת היצירתיות עולה. הצורה של הדבר מקטינה את כמות האפשרויות שלו. מסקנה: חשיבה מופשטת מובילה ליצירתיות. ברמה המעשית: כדי לשפר את היצירה, על האדם להתקרב אל השורש שממנו הכל נוצר. להתקרב אל השורש = לנסות ... בפוטנציאל של המציאות בכל רגע. ככל שהאדם חוקר את הדברים לעומק, כך הוא מתקרב לשורש שלהם הפנימי יותר. ככל שהאדם קרוב יותר אל השורש, כך כמות האפשרויות שלו גדלה וכך יכולת היצירתיות גדלה. ככל שהאדם מתקרב יותר אל הפנימיות של עצמו = מבין את עצמו יותר, כך גדלה כמות האפשרויות שלו ... טוב ביותר מצבים. ככל שהאדם המדע מתקרב יותר אל הפנימיות של המציאות = מבין את השכל היגיון של המציאות, כך הוא מתקרב יותר אל הפוטנציאל של המציאות = כמות אפשרויות גדולה = יצירתיות.
איך לצאת מהמטריקס? איך לפצח את קוד האושר? סודות המציאות, איך להיות יותר חכם? סודות החיים, הבנת המציאות, לחשוב מחוץ לקופסא, חשיבה יצירתית, להיות יצירתי, להסתכל בשכל שיש בכל דבר
... לפצח את קוד האושר? סודות המציאות, איך להיות יותר חכם? סודות החיים, הבנת המציאות, לחשוב מחוץ לקופסא, חשיבה יצירתית, להיות יצירתי, להסתכל בשכל שיש בכל דבר איך להסתכל בשכל שיש בכל דבר? הרעיון המרכזי שאליעד מציג הוא שהדרך לצאת מהמטריקס, לפצח את ... מנסה להעביר דרך אירועים ופרטים קטנים. אליעד אומר שכדי להגיע לסודות המציאות האלה צריך לפתח הסתכלות חדשה ויצירתית, להסתכל על דברים מוזרים ולא אינטואיטיביים ולהבין אותם. כל אירוע חריג בעולם הוא פתח להבנה עמוקה יותר של המציאות והעצמי. מהי הדרך לפתח חשיבה יצירתית ומחוץ לקופסה? אליעד מסביר שהדרך להיות יצירתי ולחשוב מחוץ לקופסה היא לא להסתפק במבט שטחי אלא לחפש את ההיגיון הפנימי בכל דבר, גם במה שנראה לא חשוב או לא ברור. ... הוא הזדמנות ללמידה, היא שמאפשרת לאדם להרחיב את גבולות ההבנה והמודעות שלו. זו הדרך האמיתית לפתח חשיבה יצירתית , לפצח את קוד האושר ולהבין את המציאות כפי שהיא באמת. איך לצאת מהמטריקס? איך לפתח חשיבה יצירתית? מה המשמעות של סודות המציאות? איך לפצח את קוד האושר? איך להיות יותר חכם? איך לחשוב מחוץ לקופסה? מהו השכל שיש בכל ...
לשלוט בטוב וברע, לשלוט באושר, איך לחשוב חיובי? איך לשלוט ברגשות? חשיבה יצירתית, איך להיות יצירתי? למצוא יתרונות, למצוא חסרונות, למצוא את הטוב, למצוא את הרע, להפוך כל דבר, שיטת ההיפוכים
לשלוט בטוב וברע, לשלוט באושר, איך לחשוב חיובי? איך לשלוט ברגשות? חשיבה יצירתית, איך להיות יצירתי? למצוא יתרונות, למצוא חסרונות, למצוא את הטוב, למצוא את הרע, להפוך כל דבר, שיטת ההיפוכים
... בטוב וברע, לשלוט באושר, איך לחשוב חיובי? איך לשלוט ברגשות? חשיבה יצירתית, איך להיות יצירתי? למצוא יתרונות, למצוא חסרונות, למצוא את הטוב, למצוא את הרע, להפוך כל דבר, שיטת ההיפוכים איך אפשר לשלוט באושר ולהפוך טוב לרע ורע לטוב? הרצאתו של אליעד כהן עוסקת בשיטות מעשיות כיצד לשלוט בתחושות של טוב ורע, אושר וסבל, וכיצד לפתח חשיבה יצירתית שתאפשר לכל אדם להפוך את הטוב לרע ולהפוך את הרע לטוב, לפי רצונו. התפיסה הבסיסית שאליעד מסביר היא שההבדל ... אחרים). להפסיק לרצות להרגיש טוב באופן מוחלט ולהטיל ספק ברצון עצמו. ככל שמתרגלים יותר, היכולת להפוך רע לטוב וטוב לרע הופכת לאוטומטית וקלה יותר. מהי הדרך להגיע לחשיבה יצירתית מוחלטת? אליעד טוען שהיכולת להפוך כל מצב דורשת חשיבה יצירתית מוחלטת, שבה שום דבר לא נלקח כמחויב מאליו. הוא נותן דוגמה כיצד ניתן להפוך מחשבות בסיסיות: למשל, אין ... העיקרית בתרגול שיטת ההיפוכים היא פיתוח יכולת שליטה מלאה ברגשות ובפרשנויות, והגעה למצב שבו האדם יכול באופן רצוני להרגיש טוב או רע. יתר על כן, תרגול כזה יוצר מוח יצירתי במיוחד, המסוגל לחשוב מחוץ למסגרות המקובלות ולהציע פתרונות ייחודיים למצבים בחיים. לסיכום, אליעד כהן מציע שיטה ברורה ומפורטת לשליטה באושר ובסבל, לפיתוח חשיבה יצירתית ולאימוץ שיטת ההיפוכים כדרך חיים המאפשרת לכל אחד לשלוט במצב הרגשי שלו בצורה מלאה ומכוונת. איך לשלוט ברגשות? מהי שיטת ההיפוכים? איך לחשוב בצורה יצירתית? מה ההבדל בין עובדה לפרשנות? איך להפוך סבל לאושר? כיצד לשלוט באושר? איך למצוא יתרונות וחסרונות בכל ...
קיבעון מחשבתי / חופש מחשבתי / יצירתיות / לחשוב מחוץ לקופסא - איך לצאת מקיבעון מחשבתי? איך להיות יצירתי?
... מחשבתי חופש מחשבתי יצירתיות לחשוב מחוץ לקופסא - איך לצאת מקיבעון מחשבתי? איך להיות יצירתי? ובו יתבאר, איך מפרקים קיבעון מחשבתי? ואיך מגיעים לחופש מחשבתי וליצירתיות? איך לחשוב מחוץ לקופסא? מי שיתבונן יראה, כי קיבעון ... במציאות. קיבעון מחשבתי, לא מאפשר לאדם לראות דברים בצורה אובייקטיבית. קיבעון מחשבתי, חוסם את יכולת היצירתיות של האדם. קיבעון מחשבתי, משאיר את האדם מאחור ובעבר ...
איך למצוא עניין בחיים? איך להיות יצירתי? איך לא להשתעמם? איך ליצור עניין? איך לפתח חשיבה יצירתית? אקסיומות, איך לשפר את החיים? מה לעשות כשמשעמם? איך לשאול שאלות? לשטוף כלים, ליצור משמעות
איך למצוא עניין בחיים? איך להיות יצירתי? איך לא להשתעמם? איך ליצור עניין? איך לפתח חשיבה יצירתית? אקסיומות, איך לשפר את החיים? מה לעשות כשמשעמם? איך לשאול שאלות? לשטוף כלים, ליצור משמעות
... למצוא עניין בחיים? איך להיות יצירתי? איך לא להשתעמם? איך ליצור עניין? איך לפתח חשיבה יצירתית? אקסיומות, איך לשפר את החיים? מה לעשות כשמשעמם? איך לשאול שאלות? לשטוף כלים, ליצור ... ולבסוף תוכל להגיע במהירות מהצורה החיצונית למהות הפנימית, עד שתגיע למשמעות המוחלטת. איך לא להשתעמם בחיים? איך לפתח חשיבה יצירתית? מה ההבדל בין שיפור יחסי לשיפור מוחלט? איך ליצור משמעות בכל פעולה? איך לשאול שאלות ...
תרגילים להיות מאושר, הטלת ספק, להטיל ספק, לרצות את המציאות, לקבל את המציאות, לאהוב את מה שיש, לרצות את מה שיש, נוסחה להיות מאושר, איך להיות מאושר? איך להיות יצירתי? חשיבה יצירתית
תרגילים להיות מאושר, הטלת ספק, להטיל ספק, לרצות את המציאות, לקבל את המציאות, לאהוב את מה שיש, לרצות את מה שיש, נוסחה להיות מאושר, איך להיות מאושר? איך להיות יצירתי? חשיבה יצירתית
... לרצות את מה שיש, נוסחה להיות מאושר, איך להיות מאושר? איך להיות יצירתי? חשיבה יצירתית מהי השיטה להיות מאושר על פי אליעד כהן? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת ... מאושר, איך לאהוב את המציאות, איך לרצות את מה שיש ואיך לפתח חשיבה יצירתית דרך הטלת ספק. אליעד מציג את הטלת הספק ככלי מרכזי שמטרתו לשפר את ... להחליט שכל מה שקורה לו הוא טוב. איך הטלת ספק עוזרת להיות מאושר ויצירתי יותר? אליעד מסביר שהטלת ספק היא שיטה שעוזרת לפתח גמישות מחשבתית. כשאדם מטיל ספק, הוא לומד לראות דברים בצורה אחרת ולמצוא פתרונות יצירתיים לבעיות. הטלת ספק מאפשרת לו: להגדיל את היכולת לשנות את המציאות, כי ... הפנימי שלו למציאות. היא מעניקה כלים להתמודד עם המציאות, לפתח חשיבה יצירתית ולהיות מאושר בכל מצב. איך להיות מאושר? הטלת ספק במחשבות איך לקבל את המציאות? שינוי רצונות חשיבה יצירתית איך לאהוב את מה שיש? איך לשלוט ברגשות? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על יצירתי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: יצירתי, איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם עצבות? איך להשיג איזון נפשי? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? דיכאון? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: יצירתי, איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיגמל מהימורים? איך להיות מאושר ושמח? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם גירושין? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעריך את עצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור אהבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לא להישחק בעבודה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לנהל את הזמן? איך לעשות יותר כסף? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך לקבל החלטות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? איך להיות מאושר? האם יש משמעות לחיים? בשביל מה לחיות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה לא להתאבד? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית? מה המשמעות של החיים? מי ברא את אלוהים? איך להנות בחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש אמת מוחלטת? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם אפשר לדעת הכל? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות הכי חכם בעולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לפרישה, מאמן אישי לחיים, מטפל קוגניטיבי התנהגותי בתחום יצירתי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3750 שניות - עכשיו 25_06_2025 השעה 18:17:59 - wesi4