ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה חשיבה מדעית ✔פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 1 ✔"השעה אינה שעה והמטר אינו מטר" על כמה סוגיות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 1
"השעה אינה שעה והמטר אינו מטר"

על כמה סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר

אבשלום אליצור

שחר דולב

אסף לניר

מהסכמה נלהבת ועד דחייה נרגזת, "שלוש מהפכות קופרניקניות" מעורר בקורא את כל מנעד התגובות האפשריות. בכתיבתו של מורנו וידידנו זאב בכלר אין רגע דל: פה מעודד ושם קורא - תיגר, בעניין זה הולך בגדולות ובמשנהו מסתבך בקטנות, על ענק - רוח אחד ממטיר גידופים ולעמיתו קושר כתרי הלל, מכביר פרדוקסים ידועים ופרובוקציות פרטיות, והקורא המסוחרר נאלץ שוב ושוב לעצור ולעכל את הדברים לפני שישוב להיאבק עם הספר הזה, המקורי והמרתק ביותר בפילוסופיה של המדע שנכתב בארץ, ומהטובים מסוגו בעולם.

עם טענה מרכזית אחת של בכלר ברצוננו להתמודד במאמר זה, הן מתוך חדוות ההתכתשות לשמה, כמנהגנו אתו מימים ימימה, והן כדי להוציא מהוויכוח כמה תובנות פיסיקליות חדשות. כוונתנו לאותו חלק ב"מהפכות" בו הוא מתמודד עם מפעלו של איינשטיין. כאן, חש הקורא שליווה אותו בעניין, מכניס בכלר את עצמו לצרה צרורה: איינשטיין, לטענתו, הוא אקטואליסט, לומר, משתייך על פי הטיפולוגיה הבכלרית למחנה ה"רעים" שראשיתו באריסטו, המשכו בקאנט וסופו בהיטלר ועושי - דברו. איינשטיין?! למה נדמה לנו שמישהו פה, איך לומר, קצת נסחף? החלק הזה בספר קשה לנו גם עניינית. איינשטיין, הריאליסט המנהל מלחמת מאסף נגד השתלטות הפוזיטיביזם על הפיזיקה העיונית, המתפעם במילים כה דתיות מפלא תבוניותו של העולם, איינשטיין זה הוא בעינינו אחד מגדולי האפלטוניסטים מאז אפלטון עצמו. איך נקלע המסכן למחנה אריסטו ושאר הפדנטים שניסו לחנוק את המדע ע"י הפיכתו לאוסף מרשמים טכניים נטולי כל לחלוחית של השראה? רדוקציות של נפתולי ההיסטוריה לתֶמה מאחדת, כמו "כל המלחמות בעולם הם בסופו של דבר מלחמות המעמדות, " בוודאי תרמו תובנות בעלות כוח - שכנוע רב, ובוודאי כך יהיה גם עם ראיית התפתחות המדע כולה כמאבק בין פוטנציאליזם לאקטואליזם. אבל מי כבכלר יודע שערכן של טענות אינו עומד ביחס ישר לכריזמה שלהן, קל - וחומר בתחום ההיסטוריוסופיה.

תורת היחסות הפרטית והכללית היא בין תחומי המחקר שלנו מזה שנים רבות ובאופן טבעי עלתה בוויכוחינו עם בכלר. מאמר זה נולד כשחזרנו יום אחד (א. א. וש. ד). מביקור אצלו והמשכנו בינינו את הוויכוח שהתנהל אתו על אפקטים יחסותיים. אז הזדקרה לעינינו העובדה כי אפקטים אלה הם עמוקים ונפתלים הרבה יותר משחשבנו, ובשבועות הבאים מצאנו את עצמנו שקועים בעבודה מאומצת כדי להבהירם. ברבות הימים צירפנו שחקן חיזוק (א. ל). ואת תוצאות המחקר והשלכותיו אנו מביאים בפניכם.

כל פרק ב"מהפכות, " כזכור, פותח ב"מה יהיה לנו" להכין את הקורא לטלטלות העזות המצפות לו ומסיים ב"מה היה לנו" לוודא שהמסכן גם יפנים את מה שספג. הנה, אם כן, מה יהיה לנו במאמר זה, שבו חמישה - עשר פרקים. א, הוא הערת - פתיחה מתריסה על אמינותם של ניסויים בספרי - לימוד, ב, מציג את עקרונות היחסות הפרטית באופן גאומטרי, ג, מתעכב לרגע על חשיבותו של מרחב מינקובסקי להבנת היחסות, ד, דן ב"פרדוקס התאומים" הידוע ובפתרונו, ה, מציג גרסה מרחבית של פרדוקס זה, ו, מציג ניסוי מחשבתי שנולד מהכלאת שני הפרדוקסים, ז, - ח, מראים כיצד ההתכווצות היחסותית המפורסמת מתרחשת לפעמים בדרכים הפוכות למצופה, ט, - י, מיישמים את מרחב מינקובסקי להבנת הנאמר, יא מראה איך ניתן להרחיב את מסקנות הפרקים הקודמים גם לתורת היחסות הכללית, יב מציג השערה שלנו בפרשנות היחסות הכללית, יג דן בטבע המרחב - זמן לאור הפרקים הקודמים ו - יד - טו מסיימים בדיון ביקורתי בדיכוטומיה של בכלר בין הפוטנציאליזם והאקטואליזם.

א. "כך כתוב בספר"

נפתח בניסוי ידוע המופיע עד היום בספרי - לימוד לכימיה. "הציבו נר בצלחת ומלא אותה מים, הדליקו את הנר והפכו בזהירות כוס גדולה מעל הנר עד ששוליה ישקעו במים. המתינו עד שיכבה הנר. המים יעלו בכוס כדי כחמישית ממנה, במקום החמצן הממלא כחמישית מהאוויר שהפך לפחמן דו - חמצני. " הגיוני, ברור - ולגמרי לא נכון, כפי שיודע כל ילד שעשה את הניסוי, בין אם שאל עליו בתמיהה ובין אם העדיף לשתוק. התפשטות האוויר עקב חום השלהבת, לפני שנכפתה הכוס על הנר, דחתה הרבה אוויר, וכשזה שב והתקרר הייתה הירידה בנפחו גדולה בהרבה מזו הנגרמת ע"י בעירת החמצן. האפקט הנקי עליו מדבר ספר הלימוד אינו יכול, אם כן, להיראות בנסיבות אלה.

תאמרו, אלה ספרים לילדים. אבל בתחום תורת היחסות הפרטית, כל ספרי הלימוד מביאים טענה הנובעת לכאורה באופן ישיר והכרחי מהנחות התיאוריה: כשגוף נע במהירות קרובת - אור, הוא מתקצר ע"פ נוסחת לורנץ - פיצג'רלד שתוסבר בהמשך המאמר. כמובן, איש טרם ביצע את הניסוי הזה. אבל לו בוצע, הייתה התוצאה טופחת על פני מבצעיה אפילו יותר מאשר בניסוי הנר. ברוב המקרים היה הגוף הנע דווקא נמתח - נמתח ממש, עד כדי שבירה התפוררות - ובמקרים האחרים היה נמעך - לומר, סובל קווץ' ממש ולא רק נראה כמתקצר, וכדי ביזיון וקצף. שיבושים תמימים יותר התגנבו לפתרונות השכיחים בספרי הלימוד ל"פרדוקס התאומים" הידוע הקשור בהאטת הזמן היחסותית. גם פתרונות שגויים אלה, בין אם הם נזקקים ללא צורך לתורת היחסות הכללית ובין אם הם נשארים כראוי ביחסות הפרטית, ממוחזרים ומועתקים שוב ושוב ומונעים את ההבנה האינטואיטיבית של עקרונות התיאוריה.

כדאי, אם כן, לנצל הזדמנות זו כדי לדון תחילה ביסודות תורת היחסות הפרטית והכללית, להפיק לקחים מהשגיאות הנפוצות, ללמוד כמה דברים חדשים ואז לשוב ולדון בתורה זו כולה מנקודת הראות של ה"מהפכות. "

ב. הגאומטריה של היחסות הפרטית

נפתח בהצגת עקרונות היסוד של היחסות. שתי דרישות דורש איינשטיין, שתיים שהן אחת, וכדי לקיים דרישה זו נצטרך להקריב שתי הנחות - יסוד שהיו אקסיומטיות עד אז.

1. חוקי הטבע - זאת דרש כבר גלילאו - צריכים להתגלות בדיוק באותה צורה לצופה נע ולצופה נח, ובתנאי שהמדובר במהירויות קבועות (סייג שיושמט ביחסות הכללית). לכן, אם נמצאים אנו בחדר סגור, כל ניסוי שנעשה בו חייב לתת את אותה תוצאה בין אם החדר עומד במקומו או נע במהירות עצומה.

2. בא איינשטיין ומעלה גם את מהירות האור לדרגת אחד מ"חוקי הטבע" הללו, ומכאן דרישתו החדשה: "מהירות האור חייבת להיות שווה לכל הצופים, " דרישה אבסורדית ממבט ראשון: בין אם אנו נעים לקראת קרן אור ובין אם אנו בורחים מפניה, ואפילו במהירות הקרובה למהירותה, מהירותה היחסית לגבינו לעולם תישאר 300, 000 ק"מ לשניה.

כדי לציית לשתי דרישות אלה חייב הטבע לאנוס את ערכיו האחרים לגדול או לקטון. איינשטיין דורש למעשה להפוך את הסדר ההגיוני: אם עד עתה מדדנו מהירות ע"י חלוקת המרחק בזמן, מעתה נצטרך לקחת מהירות אחת, זו של האור, וממנה לגזור את ערכי הזמן והמרחב, אותם מושגי - יסוד שסברנו שמושג המהירות נגזר מהם.

תהיינה, אם כן, שתי תאומות, שם האחת נועה ושם השנית מנוחה. וכשמותיהן כן הן: נועה שרויה בתנועה במהירות קרובת - אור ביחס לאחותה. אם תמדוד נועה את מהירותה של קרן אור בזמן נסיעתה - נאמר, קרן אור הנפלטת מפנס בתוך החללית הנוסעת - אזי, על - פי הפיזיקה הקלסית, יכולנו לצפות לאחת משתים:

א. מהירות קרן האור תישאר בעינה, בדומה למהירות הקול שאינה משתנה כשהיא נפלטת מצופר נוסע. במקרה זה, תוכל נועה לדעת כי היא בתנועה ותופר דרישה 1 לעיל.

ב. מהירות קרן האור תהיה יחסית לנועה, בדומה לאבן הנזרקת בתוך החללית, וכך תיראה גבוהה או נמוכה יותר למנוחה. במקרה זה, תהיה מהירות האור סתם גודל שרירותי ולא אחד מקבועי הטבע, ואז תופר דרישה 2.

באיזו אפשרות נבחר? באף אחת! משיב איינשטיין. מצדי, שיזייפו כל הסרגלים והשעונים במערכת - הייחוס של נועה ובלבד שלא תהיה לאור שום מהירות אחרת יחסית לשום צופה, אבל בתנאי ושגם עיקרון גלילאו לא יופר.

לבכלר, כמובן, יהיה בהמשך מה לומר על דרישה זו, וגם אנו נדע מה שנשיב לו, אבל בשלב זה נסתפק בעובדה שעליה אין חולק: הטבע מציית לדרישת איינשטיין. לומר, האור נע כאילו הוא נשמע לשתי הדרישות, הן לחוק גליליאו והן לחוק איינשטיין.

דרך יעילה להראות את העולם על - פי היחסות היא דיאגרמת מינקובסקי, המתארת את המתרחש בארבעת ממדי המרחב - זמן. לשם הנוחות נהוג להשמיט בה שניים מממדי המרחב כך שהמרחב מיוצג על ממד אופקי אחד, ואילו ממד הזמן ניצב לו ב - 90 מעלות. הנה אפוא המרחב - זמן כפי שהוא נראה למנוחה, לומר, "מערכת - הייחוס" שלה (ציור 1). הקווים המרוסקים האופקיים הם "מישורי העכשיו" של כל רגע, ומהם ניתן לראות ששני האירועים A ו - B הם בו - זמניים. לקווים המרוסקים האנכיים הנמתחים מכל מידת אורך נקרא "אָנָכֵי הכאן, " ויחד עם מישורי העכשיו הם יוצרים רשת קואורדינטות במרחב - זמן. הקו הזקוף א' הוא "קו עולם" של גוף העומד במקומו, לומר, נמצא בכל רגע באותו מקום. הקו המוטה ב', לעומת זאת, מתאר גוף הנע ימינה. זה יהיה קו העולם של נועה. חשיבות מיוחדת יש לקו ג', הנטוי ב - 45 מעלות: הוא מתאר את מסלולה של קרן - אור, שמהירותה - ולכן, זווית הקו - צריכה להיות בעינה בכל מערכת - ייחוס.

שיטה זו משמשת בכל ספרי הלימוד, אבל עד כה לא טרח איש, ככל הידוע לנו, לכתוב תוכנית מחשב העושה את הטרנספורמציה ממערכת - ייחוס אחת לשנייה. הכירו אם כן את "הרמן, " תוכנה שבנינו לצורך זה. אם ציור 1 הוא עולמה של מנוחה, שבו קו - עולם ב מתאר את נועה, איך נראה העולם ממערכת - הייחוס של נועה? כדי לראות את העולם מתוך מערכת - הייחוס שלה עלינו להכיר בכך שצירי הזמן והמרחב שלה מסודרים בצורה שונה משלנו: ציר הזמן נעשה מוטה באלכסון כך שהוא מתלכד עם קו - העולם של נועה, ואילו ציר המרחב נעשה אלכסוני בכיוון הנגדי, כך שהזווית הישרה בין שני הצירים נעשית חדה בכיוון התנועה. באופן דומה מתלכסנים כל שאר קווי הרשת של המרחב - זמן כך שהם נראים כרשת מעויינים ולא ריבועים.

יפה, אבל מבחינתה של נועה עצמה רשת צירי המרחב - זמן שלה נראית נורמלית לחלוטין: היא סבורה שהיא נמצאת במנוחה בעוד כל העולם כולל אחותה נעים. כאן מבצע "הרמן" את השלב הבא ומנרמל את מערכת הצירים כך שהעולם נראה עתה מנקודת ראותה של נועה. עכשיו, ציר הזמן חוזר להיות מאונך לציר המרחב, וכתוצאה מכך משתנים כל מצבי התנועה: עצם א', שנראה למנוחה עומד, נראה לנועה נע לקראתה, בעוד עצם ב' נראה לה עומד כי הוא מתלכד עם אנך הכאן שלה. התוצאה הבולטת ביותר של שינוי זה במיפוי המרחב - זמן חלה במעמדם של האירועים א' ו - ב': הם אינם נראים בו - זמניים לנועה, כי הם משני עברי מישור העכשיו שלה. לכן, אם בחללית בה היא נוסעת תקבע שני שעונים, אחד על הדופן הקדמי והאחר על הדופן האחורי, ואותם תכוון כדי שיַראו את אותה שעה, הרי מנקודת ראותה של מנוחה ייראה השעון הקדמי מקדים את האחורי.

בקיצור, שעה אינה שעה ומטר אינו מטר במערכת - הייחוס הנעה, והכל לפי איינשטיין, אבל שימו לב מה כן נותר בעינו: הקו המציין את תנועתה של קרן אור משרטט במערכת - ייחוס זו אותה זווית של 45 מעלות כמו במערכת - הייחוס של נועה, ולכן מציין מהירות זהה.

כאמור, אסור שנועה תוכל להסיק מהמתרחש במערכת - הייחוס שלה כי היא נמצאת בתנועה, ולכן היחסים בין ממדי המרחב - זמן שלה ייראו לה נורמליים לחלוטין. במילים אחרות: היא תטען כי הזווית בין ממד הזמן וממד המרחב שלה היא בדיוק 90 מעלות. ולהיפך: כשתסתכל במערכת הייחוס של אחותה, ייראה לה כאילו הדברים שם השתבשו, בדיוק באותו אופן אך בכיוון ההפוך: מישור העכשיו של מנוחה נראה עתה אלכסוני לכיוון השני, ולכן שעוניה נראים בלתי - סינכרוניים באופן הפוך. ושוב, דבר אחד נותר בעינו: מסלול קרן האור עודו מוטה בזווית של 45 מעלות גם במערכת - הייחוס של מנוחה כפי שרואה אותה נועה.

ייקל עתה להראות איך שני האפקטים המפורסמים הנובעים מתנועה במהירות קרובת - אור - ההתקצרות והאטת הזמן - הם פועל - יוצא של עיוות זה של המרחב - זמן.

* פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 2.
אחדות ילדים מהירות האור רצון פרטיות ניסוי מחשבתי מנהל היסטוריה ספרים סלבריטי מושגי יסוד חשיבה מדעית מדע פיזיקה פילוסופיה תורה תורת היחסות
חשיבה מדעית / מחקר מדעי - מהי חשיבה מדעית? איך לפתח חשיבה מדעית?
חשיבה מדעית מחקר מדעי - מהי חשיבה מדעית? איך לפתח חשיבה מדעית? חשיבה מדעית. החשיבה המדעית קידמה את העולם לפחות בצורה החיצונית שלו. זא למרות שהמהות של המציאות כמציאות לא השתנתה וגם לא תשתנה בעקבות המדע, עדיין הצורה החיצונית של המציאות השתנתה בעקבות המדע והחשיבה המדעית. יחד עם זאת, כאשר יש לאדם חשיבה מדעית, דהיינו, שהוא חושב בצורה מדעית, הדבר הזה יכול לאפשר לו לשנות את המהות של המציאות האישית שלו. חשיבה מדעית ככלי חשיבתי לצורך שינוי מהות אישית. מהי חשיבה מדעית? בכל תהליך מדעי ישנו את שלב המחקר וישנו את שלב הסקת המסקנות. שיטות המחקר המדעי הן רבות ומגוונות ולא נכנס אליהן כאן. כן נכנס לצורת החשיבה המדעית הכללית. המדע מורכב מחוקים, חוקים מדעיים (חוקי הפיזיקה וכולי). מבחינה מדעית לא אמורים להיות חוקים מדעיים שסותרים זה את זה מהותית. אם ישנם שני חוקי שסותרים זה את זה, קיימות 2 אפשרויות. אפשרות 1 - אחד מהחוקים שגוי מבחינת המציאות האמיתית. אפשרות 2 - קיים חוק נוסף שאינו ידוע לנו, ... החוק המקיף אמור להיות חוק חדש שיאפשר לשני החוקים שסותרים זה את זה לחיות בשלום. בנוסף לנל, החשיבה המדעית מנסה תמיד לאחד חוקים. זא המדע מנסה כל הזמן לגלות את השורש של החוקים הקיימים, כדי להגיע לאותו חוק אחד כולל שכולל בתוכו את כל החוקים. ככל שהמדע מעמיק יותר במחקר שלו את המציאות, כך מתגלים חוקים חדשים שכוללים בתוכם את החוקים הקודמים ומיישבים סתירות שהיו קיימות בחוקים הקודמים. ככל שהחוק המדעי הוא שורשי יותר, כך הוא אמיתי יותר ומשקף טוב יותר את האופי האמיתי של המציאות. ככל שהחוק הוא מקיף יותר וכולל יותר, כך הוא מייצג מכנה משותף רחב יותר של החוקים הקודמים. החוקים ... כלשהו. ככל שהחוק הוא כולל וראשי יותר, כך הנכונות שלו מתאימה ליותר מצבים שונים של המציאות. המדע חוקר לא רק את מה שנמצא בכדור הארץ, אלא גם את מה שנמצא בחלל הרחוק, את מהות הזמן, את מהות המקום וכולי. ככל שהחוק הוא שורשי יותר, כך הוא מסביר טוב יותר מצבים רבים שונים יותר במרחב ... להיות השורש של כל החוקים כולם. החוק הראשי והראשון באמת, הוא הסיבה האמיתית של כל החוקים כולם. החשיבה המדעית שואפת כל הזמן להגיע לאותו חוק כולל, חוק שיסביר מדוע המציאות ברגע הזה היא כפי שהיא. על החוק הזה להסביר את כל התופעות האפשריות כולן. על החוק הזה להסביר את השורש ואת הסיבה ... ולא אחרת? וכמובן מהו החוק שמחליט איזה חוק יעבוד היכן? וכולי. ומכאן נשליך על הרמה המעשית: לפתח חשיבה מדעית פירושו שעל האדם לחקור ולמצוא תמיד את השורש של האירועים שמתרחשים איתו. על האדם להגיע לנקודה שהכל יהיה ברור לו ושלא יישארו לו שום ספקות לגבי חייו. על האדם להגיע למצב שבו לא יהיו אצלו שום קונפליקטים בשום תחום. ולכל זה ניתן להגיע גם על ידי צורת החשיבה המדעית הנל. ...
יצירתיות / חשיבה המצאתית - איך לגלות רעיונות חדשים? איך להמציא המצאות?
... וחיפוש אמת גדולה יותר. היינו אמת שגם תסביר את הנחות היסוד הקיימות וגם תגלה טווח חדש ומרחב חדש של אפשרויות. חשיבה מדעית היא חשיבה שבה כל תגלית וגילוי של חוק חדש, חייב לכלול בתוכו גם את החוק הקודם ובנוסף להגיע למקרה הפשוט יותר והשורשי יותר של המציאות. ככל שהמדע של האדם מתקדם יותר, כך הוא מצליח להגיע אל החוק השורשי יותר של המציאות, חוק שכולל תחתיו חוקים נוספים. ...
פרדוקסים - האם קיימים פרדוקסים במציאות? האם יש פרדוקסים שאי אפשר להבין אותם?
... של המציאות, אך אינו מונע מהפרדוקס להתקיים. ברמה המעשית: כאשר האדם לומד פילוסופיה מדע (פיזיקה) וכיוב, הוא נתקל בפרדוקסים שכליים שנמצאים במציאות. על האדם לזכור, שזה שהשכל הסופי אינו מבין את יכולת האפשרות האין סופית של דברים להתקיים, גם אם הם נראים בעיניו כלא ...
יצירתיות / חשיבה יצירתית - איך נוצרת יצירתיות? איך להיות יצירתי?
... = מבין את עצמו יותר, כך גדלה כמות האפשרויות שלו להרגיש טוב ביותר מצבים. ככל שהאדם המדע מתקרב יותר אל הפנימיות של המציאות = מבין את השכל היגיון של המציאות, כך הוא מתקרב יותר אל הפוטנציאל של המציאות = כמות אפשרויות גדולה = יצירתיות. ...
אשליות אופטיות - מהי מהותן של אשליות אופטיות? ומהי משמעותן הרוחנית?
... אופטיות? ומהי משמעותן הרוחנית? אשליות אופטיות. חמשת החושים. מציאות מדומה. אשליות. מדע . מהי מהותה של אשליה אופטית? ומהי משמעותה? ...
מכנה משותף - מהי חשיבתו של מכנה משותף? איך למצוא מכנה משותף?
... ככל שהחוק מקיף וכולל בתוכו יותר חוקים שונים ומאחד ביניהם, כך הוא יותר אמיתי ויותר קרוב אל האמת ואל ראיית התמונה המלאה. כל חוקר ומדען יודע, כי כל זמן שישנם כמה חוקים ששונים זה מזה, כל שכן שסותרים זה את זה, הרי שהחוקים הידועים רחוקים מהאמת. ככל שהמדען חוקר יותר לעומק, כך הוא מוצא את החוק ...
מדע / פיזיקה / הוכחות מדעיות / פילוסופיה / איך להתייחס אל תיאוריות מדעיות?
מדע פיזיקה הוכחות מדעיות פילוסופיה איך להתייחס אל תיאוריות מדעיות? כאשר אדם לומד מדע, בפרט את התחומים שקשורים לרבדים העמוקים של המציאות, עליו להיות ערני למהות של מה שהוא לומד ומגלה. יש לעשות הפרדה ברורה בין מה שהמדע מגלה, לבין מה שהמדע מסביר את מה שהוא מגלה. המדען מגלה תגליות. לחלק מהתגליות הוא נותן הסבר. ההסבר של המדען לתגלית המדעית, הוא לא יותר מאשר השערה אישית שלו כמדען. יש לעשות הפרדה ברורה בין מה שהמדע יודע, לבין הפרשנות של מה שהוא יודע. על האדם להיות זהיר בכל מה שקשור לערבוב של תוצאות המחקר והפרשנות של תוצאות המחקר המדעי. כמו כן על האדם להיות מודע לכך שחלק גדול מהמחקרים המדעיים שמנסים להסביר את המציאות, בנויים על השערות שרירותיות של המדע. לדוגמה: ישנן תיאוריות מדעיות שמבוססות על ההנחה שחוקי הפיזיקה התנהגו כפי שהם היום, לאורך כל הזמן על ציר הזמן. או שחוקי הפיזיקה נכונים לכל מקום במימד המקום וכיוב. אלו כמובן הנחות יסוד שאינן מאומתות, ועל האדם להיות ערני לגביהן. כאשר האדם קורא תיאוריה מדעית כלשהי, עליו לנסות לגלות את הנחות היסוד מהסוג הנל שנמצאות בבסיסה של התיאוריה המדעית. על האדם לדעת לעשות הפרדה ברורה בין מה שמצאו וגילו, לבין הפרשנות שנתנו למה שמצאו וגילו. הדרך לשים לב ולגלות ... היסוד השרירותיות היא די פשוטה. על האדם לחפש תמיד רק את האמת ולשאול את עצמו תמיד, אולי ההפך הוא הנכון. פשוט לקחת את התיאוריה המדעית ולנסות לעקור אותה מהשורש שלה. פשוט לנסות לומר את ההפך של התיאוריה וכך לגלות על מה היא מבוססת. אחר כך לוקחים ...
ציר הזמן / מרחב המקום - כמה גדולים / קטנים מרחב המקום וציר הזמן?
... כמקום מאוד קטן שצריך דקות ספורות כדי לעבור אותו. (מדע פיזיקה: גם עפ תורת היחסות ככל שהאדם נע יותר מהר, כך הזמן מתקצר אצלו). בנוסף, ככל ... נקודה נוספת: לגבי מרחב המקום וציר הזמן ברמה המדעית פיזיקה (תורת היחסות). חשוב לשים לב לכך, כי ברגע שאנחנו אומרים לדוגמה כי מרחב המקום ...
בריאת העולם / המפץ הגדול / העולם קדמון - מהי האמת? איך והאם נברא העולם?
... גיל העולם. היווצרות היקום. גיל היקום. המפץ הגדול. התפשטות היקום. אבולוציה. יקום מחזורי. ראשית היקום. התפתחות היקום. תאוריית המצב היציב. מבנה היקום. בעיית האינדוקציה. פילוסופיה של המדע ועוד. כפי שכבר ביארתי בהרחבה (כאן) אלוהים הוא ... מסכימים. כמובן שהאמת היא אחת, והאמת היא שהזמן עצמו נוצר בכל רגע מחדש. דהיינו, בריאת העולם המפץ הגדול מתרחש בכל רגע מחדש, כפי שכבר ביארתי כאן. אך קיימת גם דעה פילוסופית נוספת שלישית שאינה מדעית ו או דתית, שאומרת כי הזמן והמקום היו קיימים ...
עבודת אלילים - האם הדומם מודע לעצמו? מהי האמת שיש בעבודת אלילים?
... פנתאיזם. פנתאיסטים. עבודה זרה. עבודת אלילים. עבודת גילולים. עבודת כוכבים ומזלות (עכום). פסלים. פאגאניזם. תודעה עצמית. האנשה. תורת ההכרה. מדע. פיזיקה. פסיכולוגיה. פסיכולוגיה התפתחותית. תחושת זהות עצמית. דיסוציאציה. דה פרסונליזציה. ועוד. שורשה של עבודת האלילים הוא בכך שהאדם נותן ומייחס ... עצמית וכוחות אלוהיים גם לחפצים דוממים. דעה 2 - שוללת יחוס כוחות שונים ותודעה עצמית לחפצים דוממים. הן מצד האמונה באלוהים יחיד, והן מהצד המדעי ההגיוני וכולי. אז מהי האמת? האם יש לדומם צומח בעלי חיים, תודעה עצמית כמו לאדם המדבר? ומהי נקודת האמת של עובדי האלילים? כמו גם זו של האדם ... יתכן וגם הדומם והצומח מדברים בשפה שלהם. וגם הם נעים וזזים כל הזמן לפחות ברמה של החלקיקים האטומיים שלהם כפי שגם האדם יכול לראות זאת מבחינה מדעית. ואפשרי גם כן שהם מדברים וכולי בתדרי קול מסוימים ובצורה מסוימת שאותה האדם אינו מבין. אך האגו של האדם לא ממש מעוניין להיות כמו כולם, כי אם ... הפיזיקה, גם זה עצמו התהוות מחודשת בכל רגע מחדש של הרצון של האני העליון של המציאות כולה. ועכשיו נחזור לעניין עבודת האלילים אמונה באלוהים המדע. נקודת האמת של עבודת האלילים היא שהיא מזכירה לאדם שאלוהים עצמו נמצא בכל דבר. עבודת האלילים מבטאת את הבנת האחדות שאלוהים אינו נפרד מהעולם, אלא ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על חשיבה מדעית
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: חשיבה מדעית, איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בדידות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? דיכאון? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: חשיבה מדעית, איך לקבל החלטות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בזוגיות? איך להאמין בעצמך? איך לשתול מחשבות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור אהבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפרש חלומות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשפר את הזיכרון? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להעריך את עצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לא להישחק בעבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לנהל את הזמן? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לעשות יותר כסף? איך לחנך ילדים? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך להעביר ביקורת בונה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע בעולם? האם אפשר לדעת הכל? למה העולם קיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש אמת מוחלטת? אולי אנחנו במטריקס? איך להיות מאושר? האם יש משמעות לחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? למה לא להתאבד? האם לדומם יש תודעה? מי ברא את אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? בשביל מה לחיות? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצר העולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? האם הכל אפשרי? האם באמת הכל לטובה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא יועץ פילוסופי, מורה רוחני, קואצינג בתחום חשיבה מדעית - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1875 שניות - עכשיו 22_08_2025 השעה 13:24:50 - wesi4