ראה גם: * זן בודהיזם / זאזן - חלקים מלְךָ מאת הרושי סאוואקי קודו - חלק 5.
28. לך שחושב שבודהיזם הוא הרעיון הגדול ביותר בתולדות האנושות
רעיונות מתבססים על האופן שבו יהיו פני הדברים כשהכל ינוח על מקומו. תורת - הבודהה נוגעת למה שטרם נח על מקומו. דברים הם עדיין בתהליך.
דת אינה רעיון - היא תרגול.
תרגול דתי יכול להיקרא "יישום". פירוש הדבר שמדובר בעניין יישומי. אין מדובר בתרופה שמבטיחה מזור.
עבורנו תרגול אמתי הוא מה שניסוי הוא למדען. כשם שמדע הוא חסר משמעות ללא ניסויים כך בודהיזם הוא חסר משמעות ללא תרגול.
אל נא תלך לאיבוד במחשבות על תורת - הבודהה.
היה זהיר לבל תנהג בתורת - הבודהה כאילו הייתה מוצר משומר שאין לו קשר למציאות.
ההסברים והמעשיות שלך טיפשיים כמו כל דבר אחר שאתה אומר. ההבעה על פנייך כבר סיפרה מהם פני הדברים באמת.
אתה יכול לבטא את המציאות באופן חופשי לחלוטין באמצעות מילים. אבל המילים האלו אינן המציאות. לו המציאות הייתה במילים היינו נכווים בלשוננו בכל פעם שהיינו אומרים "אש". ובכל פעם שהיינו מדברים על יין, היינו משתכרים. במציאות הדברים אינם כה פשוטים.
מה שאינו אמיתי הוא חסר תועלת, לא משנה איזה שם אנחנו מדביקים לו. ולא משנה כיצד אנחנו משתמשים בתיאוריות אנחנו לא מתקדמים באמצעותן. מילים הן מילים ותו לא.
29. לך שמרוצה כאשר מישהו מחמיא לעומק האמונה שלך
רבים מבלבלים אמונה אם איזשהו סוג של שכרון - חושים. ישנו סוג של שכרון - חושים שדומה ליראת - כבוד, שאינו אלא אשליה. המשמעות של אמונה, לעומת זאת, היא הפוכה בדיוק - פיכחון מוחלט מכל סוג של שכרון - חושים.
רוב האנשים המדברים על תודעת - המאמין, אינם חושבים על דבר מעבר ללקק לבודהה. "עשה כרצונך באחרים אבל לפחות תן לי כרטיס במחלקה ראשונה לגן - עדן! " לתפילות מסוג זה אין דבר וחצי דבר עם תודעת - המאמין. אמונה פירושה צלילות וטוהר. תודעה פירושה, התודעה האחת שחובקת את שלושת העולמות. לכן להיות בעל אמונה פירושו לטהר ולצלל את התודעה של שלושת העולמות. תודעת - המאמין פירושה באמת ובתמים להיות בעל תודעה - צלולה באשר לתודעה שלך.
אמונה פירושה להיות צלול וטהור. פירושה לחיות חופשי מדאגה. אבל אנשים מתבלבלים גם בקשר לזה, וחושבים שאמונה פירושה להתפעם, אז הם מנסים בכל יכולתם להתפעם. עד שהם מגלים שלא כל - כך פשוט להתפעם. אז הם פשוט מתנהגים כאילו הם נפעמים.
כולם רוצים להגיע לגן - עדן. אבל האם ראית אותו? אם אתה חושב שכן, ודאי טעית.
כשקבוצה דתית חדשה מתחילה לסחוף אחריה קהל חסידים גדול, פתאום כולם מתחילים לחשוב שיש בזה משהו. לו היה מדובר רק במספרים, האם למועדון האנשים הרגילים לא היה את מספר החברים הגדול ביותר? לא, בעצם יש הרבה יותר חיידקים.
האם לא נזרקת עלינו בני - האדם ערימה של רעיונות מטורפים - רעיונות בשם "אמונה" או "סטורי" וכו, ?
30. לך שאומר שהשובוגנזו קשה להבנה
כיון שאתה מנסה לבין את תורת - הבודהה מנקודת מבט אנושית אתה מתקדם 180 מעלות בכיוון ההפוך.
רבי דוגן לא דורש מאיתנו דבר שאינו ביכולת אנוש. מדובר פשוט בלהיות טבעי, ללא מחשבות ריקות ומוזרויות. ככלל הבודהיזם אינו דורש מאיתנו שום דבר מיוחד, רק להיות טבעיים.
ייתכן שמשפטים מסוימים מסוטרות יראו לנו מיוחדים, לדוגמה, "השיער הלבן שבין גבותיו מאיר את שלושת - אלפים העולמות. " אבל זהו רק סמל ספרותי לסמדהי שהוא מלך - מלכי הסמדהי.
כל החיים של רבי דוגן היו חקירה חודרת ובלתי מתפשרת של עצמו.
אין בודהה מחוץ לתרגול ואין תורה מלבד "באין - מחשבה" [ניתן אולי גם לתרגם "מעבר למחשבה". המת'] - אלו הם העקרונות היסודיים של רבי דוגן.
אחד הדברים המרתקים בדוגן זנז, י הוא האופן בו הוא ראה את תורת - הבודהה כעצמי, במקום פשוט לספר מעשיות לאנשים רגילים. הוא מדבר, לדוגמה, על הרכב של הבודהה האחד: אמיטהבה, שקיאמוני ואנחנו כבודהה אחד. ועבורו, תרגול זאזן הוא הפצת תורת - הבודהה - לא בניה של מקדשים או פגודות. הזאזן של דוגן זנז, י הוא זאזן שקוף לחלוטין. אין בו תועלת לאנשים רגילים. "אל תתרגל את תורת - הבודהה למענך. אל תתרגל כדי לקנות לך שם. אל תתרגל לשם עשיית רווח. אל תתרגל כדי לחוות חוויות - רוחניות. תרגל את תורת - הבודהה אך ורק לשם תורת - הבודהה. " [דוגן זנז, י: גאוקודויוג, ינשו - נקודות לשים לב אליהן בתרגול הדרך] זוהי תורת - הבודהה שלו.
דוגן זנז, י "חזר בידיים ריקות" [אייהי קורוקו - הרשומות של דוגן]. כשהוא חזר מסין הוא לא השוויץ בסטורי שלו כמו שאחרים משוויצים בקעקועים שלהם. הסיפור שלו על חזרתו בידיים ריקות משחרר לחלוטין את אחיזתנו ברעיונות מקובעים של השגת סטורי באמצעות זאזן.
נוצרי אחד שאל אותי פעם, "הכומר שלי אמר שלא הייתה דת שהפיצה שקרים כה רבים כמו הבודהיזם. האם זה באמת נכון? " עניתי לו, "ידידי, קלעת בול למטרה! " סוטרת הלוטוס כמו גם סוטרת העטרה והשובוגנזו אינם אלא שקרים - כשאין מתרגלים אותם. ללא זאזן בודהיזם הוא שקר מוחלט.
31. לך שאומר שבודהיזם לא נוגע לך
בכלא האסירים מתנפחים מול הסוהרים ואומרים להם, "תסתכלו טוב טוב על עצמכם. בלעדינו לא היה לכם מה לאכול! "
כך בדיוק הדבר איתנו, האנשים הרגילים. כיון שאנחנו קיימים הבודהות קיימים. בלעדינו, האנשים הרגילים, הבודהות היו מזמן מחוסרי - עבודה.
במובן מסוים אנשים רגילים ובודהות אינם ישויות נפרדות, אלא נמצאים בקשר - גומלין.
בודהיסטווה הוא אדם שמעורר ישויות סובלות. הוא אדם רגיל, שרואה את היעד "בודהה" בברור ובהחלטיות.
כשאתה מדבר על בודהה, אתה חושב על משהו רחוק שאינו נוגע לך. וזו הסיבה שאתה מסתובב במקום.
לאנשים רגילים ולבודהות אותה צורה. להתעוררות ואשליה אותה צורה.
כשאנחנו מתרגלים את תורת - הבודהה אנחנו בודהה. או מוטב לומר, שכיון שאנחנו כבר בודהה אנחנו יכולים לתרגל את תורת - הבודהה.
אתה מאמין שבודהיזם הוא קצת שונה מכל דבר אחר. אבל אלו לא פני הדברים כלל - וכלל: בודהיזם הוא כל הדברים כולם. "כל הדברים כולם הם ילדיי. " כך תורת - הבודהה רואה את העולם.
כשמבוגרים הם רק מבוגרים, ילדים לא מתבגרים. כשילדים בוכים אתה מוכרח לבכות אתם. מבוגרים צריכים להיות ילדים, ילדים צריכים להיות מבוגרים. בודהות ואנשים רגילים, תורת - הבודהה והחברה, סטורי ואשליה, התעלות ונפילה, תבונה וחמלה - בין כל אלה צריך להיות שיג - ושיח חי.
32. לך שאומר שהגוף שלך בדיוק כפי שהוא, הוא כבר בודהה
אישיקאווה גואמון1 אמר, "אפילו כשאיעלם וכשכל החול יישטף אל הים, לא יעלמו מן העולם זרעי הגניבה. " כך הוא מהלל ומקלס את "טבע - הגנב" שחודר שמיים וארץ. ובכל זאת אם לא ננהג כגואמון לא נהיה לגנבים.
נאמר גם שלכל הדברים יש טבע - הבודהה, ושהוא חודר את השמים והארץ במלואם. אבל כל זמן שאנחנו לא נוהגים כבודהה אנחנו לא הופכים לבודהה.
כשאתה, שאינו נפרד מבודהה, מיישם את פעולות הבודהה - אזי אתה בודהה. אם אתה פועל כמו טיפש אז אתה טיפש.
רק בגישה שלך לחיים הבודהה מופיע.
אדם שמיישם את פעולות הבודהה נקרא בודהה.
בודהה שהמציאו בני - אדם אינו בודהה.
כשאנחנו אומרים שהבודהה הוא חסר גבולות, הכוונה היא שהוא אינו מוגבל בצורה. אין זו אמת - מידה לגודלו.
בודהה הוא חד - מחשבה, עליז וחופשי מהיקשרות. ובכל זאת אנשים רבים בימינו חושבים שבודהה קודר וחסר - מזל.
33. לך שיוצא מדעתך בניסיון להשיג תודעה - שלווה
תורת הבודהה אין לה אמדן ואין לה גבול. איך ניתן להתאים אותה לקטגוריות שלך.
לא משנה מה אתה מנסה להשיג, הוא מוגבל.
בכל מקרה רק דברים לאנשים רגילים ניתנים להשגה. להשיג כסף, להיאחז בבריאות, להיקשר למעמד ותואר, להשיג סטורי - כל דבר שתשיג פשוט יהפוך לרכוש של אדם רגיל. להניח לרכוש של אנשים רגילים - זו המשמעות של להיות בודהה.
אם תודעה - שלווה פירושה הסיפוק האישי שלך, הרי שאין לזה דבר וחצי דבר עם תורת - הבודהה.
תורת - הבודהה מורה לנו היעדר גבולות. זה שאין לו אמדן צריך להתקבל ללא תלונות.
אתה חסר שלוות - תודעה כיון שאתה רודף אחרי שלוות - תודעה מושלמת. זה עקום. היה קשוב לתודעה שלך בכל רגע - ורגע, לא משנה כמה לא שלווה היא נדמית לך. תודעה - שלווה גדולה מוגשמת רק בתרגול בתוך התודעה הלא שלווה הזו. היא צומחת מתוך יחסי - הגומלין שבין התודעה השלווה ללא - שלווה.
תודעה - שלווה שנמצאת תמיד במנוחה אינה אלה דבר מן המוכן. תודעה - שלווה אמתית מתקיימת אך - ורק בתוך תודעה לא שלווה.
כשאי - הנחת מתקבלת לבסוף כאי - נחת, אזי התודעה - השלווה שולטת. זו התודעה של אדם שהיה חירש לביקורת, כשהוא סוף - סוף מקשיב לאחרים מדברים על טעויותיו. זו התודעה של אדם, המתחנן עירום על חייו, כשהוא לפתע מת בשלווה. זו התודעה של אדם, שאיבד פתאום את הקבצן שמושך בשרוולו ועוקב אחריו לכל - מקום. זו התודעה אחרי השיטפון בו נשטף האיפור של האדיקות - הדתית.
איך ייתכן בכלל לאדם שתהיה לו תודעה - שלווה? השאלה האמתית היא מה אתה עושה בחיי האדם שלך? מה שאתה עושה עם שק הבשר המצחין הזה - זה הנושא.
34. לך שמכוון אל דרך החיים המוחלטת
זה חייב להיות בדיוק כפי שזה, ובכל זאת זה יכול להיות בכל אופן שהוא. דבר לא צריך להיעשות באופן מסוים, ובל - זאת הוא צריך להיעשות באופן הנעלה והטוב ביותר.
סן - נו - ריקיו שכר פעם נגר לדפוק מסמר לעמוד. לאחר שבחן את העמוד בקפידה בחר את הנקודה המדויקת. הנגר סימן את הנקודה ויצא להפסקה. כשלבסוף הגיעה העת לדפוק את המסמר לא מצא את הסימן. סן - נו - ריקיו בחן מחדש את העמוד ולבסוף קרא, "הנה! הנה נקודה טובה. " כשבחנו את העמוד מקרוב התברר שהיה זה בדיוק אותו מקום אותו סימן הנגר קודם לכן.
במרכז היעדר - הצורה ישנו כיוון מוחלט. כשם שיש הבעת - פנים מוחלטת בין כל הבעות - הפנים של אדם.
מה שנקרא, "להיות בעל כוחות על - טבעיים" אינו אלא להיות בעל הבעת - פנים שאינה מטושטשת.
אנחנו חושבים שאנחנו מולכים - שולל על - ידי התחושות השגויות שלנו ושאין מה לעשות בנידון. אנחנו חושבים שיש איזה מן משחק משיכה - דחיפה בין תורת - הבודהה לתחושות המטופשות שלנו. אבל זה עקום.
תורת - הבודהה אומרת שאנחנו כלל לא שונים מבודהה. כל הדברים מוכיחים את האמת. מה שאתה לומד בתורת - הבודהה הם יסודות התרגול.
תרגול פירושו לשאול בכל ישותך, "מה אני יכול לעשות עכשיו למען דרך הבודהה? "
אפילו במקרה של הנחת כוס תה, יש הבדל גדול בין פשוט לתת לה ליפול לבין להוריד אותה בזהירות בידך.
הבסיס לכל פעולה הוא להשלים אותה במלואה. אם התודעה שלך פזורה אפילו לרגע, אתה לא שונה מגופה.
הכל הוא בעניין מציאת המתח הנכון לשרירים ולגידים שלך. בעניין הפיכה לאדם ללא פערים, בעניין מציאת המתח והמיקום הנכונים לשרירים וגידים.
אז על מה תורת - הבודהה? על להפוך כל תחום וחלק בחיים שלך לכזה הנמשך על - ידי הבודהה.
זה לא מספיק לקלוע בול למטרה פעם אחת. הניקוד המושלם של שנה שעברה הוא חסר תועלת. אתה צריך לקלוע בול למטרה עכשיו. www.bendowa.net/zenblog1/תרגומים/סאווקי-קודו/ל%d6%b0ך%d6%b8/
28. לך שחושב שבודהיזם הוא הרעיון הגדול ביותר בתולדות האנושות
רעיונות מתבססים על האופן שבו יהיו פני הדברים כשהכל ינוח על מקומו. תורת - הבודהה נוגעת למה שטרם נח על מקומו. דברים הם עדיין בתהליך.
דת אינה רעיון - היא תרגול.
תרגול דתי יכול להיקרא "יישום". פירוש הדבר שמדובר בעניין יישומי. אין מדובר בתרופה שמבטיחה מזור.
עבורנו תרגול אמתי הוא מה שניסוי הוא למדען. כשם שמדע הוא חסר משמעות ללא ניסויים כך בודהיזם הוא חסר משמעות ללא תרגול.
אל נא תלך לאיבוד במחשבות על תורת - הבודהה.
היה זהיר לבל תנהג בתורת - הבודהה כאילו הייתה מוצר משומר שאין לו קשר למציאות.
ההסברים והמעשיות שלך טיפשיים כמו כל דבר אחר שאתה אומר. ההבעה על פנייך כבר סיפרה מהם פני הדברים באמת.
אתה יכול לבטא את המציאות באופן חופשי לחלוטין באמצעות מילים. אבל המילים האלו אינן המציאות. לו המציאות הייתה במילים היינו נכווים בלשוננו בכל פעם שהיינו אומרים "אש". ובכל פעם שהיינו מדברים על יין, היינו משתכרים. במציאות הדברים אינם כה פשוטים.
מה שאינו אמיתי הוא חסר תועלת, לא משנה איזה שם אנחנו מדביקים לו. ולא משנה כיצד אנחנו משתמשים בתיאוריות אנחנו לא מתקדמים באמצעותן. מילים הן מילים ותו לא.
29. לך שמרוצה כאשר מישהו מחמיא לעומק האמונה שלך
רבים מבלבלים אמונה אם איזשהו סוג של שכרון - חושים. ישנו סוג של שכרון - חושים שדומה ליראת - כבוד, שאינו אלא אשליה. המשמעות של אמונה, לעומת זאת, היא הפוכה בדיוק - פיכחון מוחלט מכל סוג של שכרון - חושים.
רוב האנשים המדברים על תודעת - המאמין, אינם חושבים על דבר מעבר ללקק לבודהה. "עשה כרצונך באחרים אבל לפחות תן לי כרטיס במחלקה ראשונה לגן - עדן! " לתפילות מסוג זה אין דבר וחצי דבר עם תודעת - המאמין. אמונה פירושה צלילות וטוהר. תודעה פירושה, התודעה האחת שחובקת את שלושת העולמות. לכן להיות בעל אמונה פירושו לטהר ולצלל את התודעה של שלושת העולמות. תודעת - המאמין פירושה באמת ובתמים להיות בעל תודעה - צלולה באשר לתודעה שלך.
אמונה פירושה להיות צלול וטהור. פירושה לחיות חופשי מדאגה. אבל אנשים מתבלבלים גם בקשר לזה, וחושבים שאמונה פירושה להתפעם, אז הם מנסים בכל יכולתם להתפעם. עד שהם מגלים שלא כל - כך פשוט להתפעם. אז הם פשוט מתנהגים כאילו הם נפעמים.
כולם רוצים להגיע לגן - עדן. אבל האם ראית אותו? אם אתה חושב שכן, ודאי טעית.
כשקבוצה דתית חדשה מתחילה לסחוף אחריה קהל חסידים גדול, פתאום כולם מתחילים לחשוב שיש בזה משהו. לו היה מדובר רק במספרים, האם למועדון האנשים הרגילים לא היה את מספר החברים הגדול ביותר? לא, בעצם יש הרבה יותר חיידקים.
האם לא נזרקת עלינו בני - האדם ערימה של רעיונות מטורפים - רעיונות בשם "אמונה" או "סטורי" וכו, ?
30. לך שאומר שהשובוגנזו קשה להבנה
כיון שאתה מנסה לבין את תורת - הבודהה מנקודת מבט אנושית אתה מתקדם 180 מעלות בכיוון ההפוך.
רבי דוגן לא דורש מאיתנו דבר שאינו ביכולת אנוש. מדובר פשוט בלהיות טבעי, ללא מחשבות ריקות ומוזרויות. ככלל הבודהיזם אינו דורש מאיתנו שום דבר מיוחד, רק להיות טבעיים.
ייתכן שמשפטים מסוימים מסוטרות יראו לנו מיוחדים, לדוגמה, "השיער הלבן שבין גבותיו מאיר את שלושת - אלפים העולמות. " אבל זהו רק סמל ספרותי לסמדהי שהוא מלך - מלכי הסמדהי.
כל החיים של רבי דוגן היו חקירה חודרת ובלתי מתפשרת של עצמו.
אין בודהה מחוץ לתרגול ואין תורה מלבד "באין - מחשבה" [ניתן אולי גם לתרגם "מעבר למחשבה". המת'] - אלו הם העקרונות היסודיים של רבי דוגן.
אחד הדברים המרתקים בדוגן זנז, י הוא האופן בו הוא ראה את תורת - הבודהה כעצמי, במקום פשוט לספר מעשיות לאנשים רגילים. הוא מדבר, לדוגמה, על הרכב של הבודהה האחד: אמיטהבה, שקיאמוני ואנחנו כבודהה אחד. ועבורו, תרגול זאזן הוא הפצת תורת - הבודהה - לא בניה של מקדשים או פגודות. הזאזן של דוגן זנז, י הוא זאזן שקוף לחלוטין. אין בו תועלת לאנשים רגילים. "אל תתרגל את תורת - הבודהה למענך. אל תתרגל כדי לקנות לך שם. אל תתרגל לשם עשיית רווח. אל תתרגל כדי לחוות חוויות - רוחניות. תרגל את תורת - הבודהה אך ורק לשם תורת - הבודהה. " [דוגן זנז, י: גאוקודויוג, ינשו - נקודות לשים לב אליהן בתרגול הדרך] זוהי תורת - הבודהה שלו.
דוגן זנז, י "חזר בידיים ריקות" [אייהי קורוקו - הרשומות של דוגן]. כשהוא חזר מסין הוא לא השוויץ בסטורי שלו כמו שאחרים משוויצים בקעקועים שלהם. הסיפור שלו על חזרתו בידיים ריקות משחרר לחלוטין את אחיזתנו ברעיונות מקובעים של השגת סטורי באמצעות זאזן.
נוצרי אחד שאל אותי פעם, "הכומר שלי אמר שלא הייתה דת שהפיצה שקרים כה רבים כמו הבודהיזם. האם זה באמת נכון? " עניתי לו, "ידידי, קלעת בול למטרה! " סוטרת הלוטוס כמו גם סוטרת העטרה והשובוגנזו אינם אלא שקרים - כשאין מתרגלים אותם. ללא זאזן בודהיזם הוא שקר מוחלט.
31. לך שאומר שבודהיזם לא נוגע לך
בכלא האסירים מתנפחים מול הסוהרים ואומרים להם, "תסתכלו טוב טוב על עצמכם. בלעדינו לא היה לכם מה לאכול! "
כך בדיוק הדבר איתנו, האנשים הרגילים. כיון שאנחנו קיימים הבודהות קיימים. בלעדינו, האנשים הרגילים, הבודהות היו מזמן מחוסרי - עבודה.
במובן מסוים אנשים רגילים ובודהות אינם ישויות נפרדות, אלא נמצאים בקשר - גומלין.
בודהיסטווה הוא אדם שמעורר ישויות סובלות. הוא אדם רגיל, שרואה את היעד "בודהה" בברור ובהחלטיות.
כשאתה מדבר על בודהה, אתה חושב על משהו רחוק שאינו נוגע לך. וזו הסיבה שאתה מסתובב במקום.
לאנשים רגילים ולבודהות אותה צורה. להתעוררות ואשליה אותה צורה.
כשאנחנו מתרגלים את תורת - הבודהה אנחנו בודהה. או מוטב לומר, שכיון שאנחנו כבר בודהה אנחנו יכולים לתרגל את תורת - הבודהה.
אתה מאמין שבודהיזם הוא קצת שונה מכל דבר אחר. אבל אלו לא פני הדברים כלל - וכלל: בודהיזם הוא כל הדברים כולם. "כל הדברים כולם הם ילדיי. " כך תורת - הבודהה רואה את העולם.
כשמבוגרים הם רק מבוגרים, ילדים לא מתבגרים. כשילדים בוכים אתה מוכרח לבכות אתם. מבוגרים צריכים להיות ילדים, ילדים צריכים להיות מבוגרים. בודהות ואנשים רגילים, תורת - הבודהה והחברה, סטורי ואשליה, התעלות ונפילה, תבונה וחמלה - בין כל אלה צריך להיות שיג - ושיח חי.
32. לך שאומר שהגוף שלך בדיוק כפי שהוא, הוא כבר בודהה
אישיקאווה גואמון1 אמר, "אפילו כשאיעלם וכשכל החול יישטף אל הים, לא יעלמו מן העולם זרעי הגניבה. " כך הוא מהלל ומקלס את "טבע - הגנב" שחודר שמיים וארץ. ובכל זאת אם לא ננהג כגואמון לא נהיה לגנבים.
נאמר גם שלכל הדברים יש טבע - הבודהה, ושהוא חודר את השמים והארץ במלואם. אבל כל זמן שאנחנו לא נוהגים כבודהה אנחנו לא הופכים לבודהה.
כשאתה, שאינו נפרד מבודהה, מיישם את פעולות הבודהה - אזי אתה בודהה. אם אתה פועל כמו טיפש אז אתה טיפש.
רק בגישה שלך לחיים הבודהה מופיע.
אדם שמיישם את פעולות הבודהה נקרא בודהה.
בודהה שהמציאו בני - אדם אינו בודהה.
כשאנחנו אומרים שהבודהה הוא חסר גבולות, הכוונה היא שהוא אינו מוגבל בצורה. אין זו אמת - מידה לגודלו.
בודהה הוא חד - מחשבה, עליז וחופשי מהיקשרות. ובכל זאת אנשים רבים בימינו חושבים שבודהה קודר וחסר - מזל.
33. לך שיוצא מדעתך בניסיון להשיג תודעה - שלווה
תורת הבודהה אין לה אמדן ואין לה גבול. איך ניתן להתאים אותה לקטגוריות שלך.
לא משנה מה אתה מנסה להשיג, הוא מוגבל.
בכל מקרה רק דברים לאנשים רגילים ניתנים להשגה. להשיג כסף, להיאחז בבריאות, להיקשר למעמד ותואר, להשיג סטורי - כל דבר שתשיג פשוט יהפוך לרכוש של אדם רגיל. להניח לרכוש של אנשים רגילים - זו המשמעות של להיות בודהה.
אם תודעה - שלווה פירושה הסיפוק האישי שלך, הרי שאין לזה דבר וחצי דבר עם תורת - הבודהה.
תורת - הבודהה מורה לנו היעדר גבולות. זה שאין לו אמדן צריך להתקבל ללא תלונות.
אתה חסר שלוות - תודעה כיון שאתה רודף אחרי שלוות - תודעה מושלמת. זה עקום. היה קשוב לתודעה שלך בכל רגע - ורגע, לא משנה כמה לא שלווה היא נדמית לך. תודעה - שלווה גדולה מוגשמת רק בתרגול בתוך התודעה הלא שלווה הזו. היא צומחת מתוך יחסי - הגומלין שבין התודעה השלווה ללא - שלווה.
תודעה - שלווה שנמצאת תמיד במנוחה אינה אלה דבר מן המוכן. תודעה - שלווה אמתית מתקיימת אך - ורק בתוך תודעה לא שלווה.
כשאי - הנחת מתקבלת לבסוף כאי - נחת, אזי התודעה - השלווה שולטת. זו התודעה של אדם שהיה חירש לביקורת, כשהוא סוף - סוף מקשיב לאחרים מדברים על טעויותיו. זו התודעה של אדם, המתחנן עירום על חייו, כשהוא לפתע מת בשלווה. זו התודעה של אדם, שאיבד פתאום את הקבצן שמושך בשרוולו ועוקב אחריו לכל - מקום. זו התודעה אחרי השיטפון בו נשטף האיפור של האדיקות - הדתית.
איך ייתכן בכלל לאדם שתהיה לו תודעה - שלווה? השאלה האמתית היא מה אתה עושה בחיי האדם שלך? מה שאתה עושה עם שק הבשר המצחין הזה - זה הנושא.
34. לך שמכוון אל דרך החיים המוחלטת
זה חייב להיות בדיוק כפי שזה, ובכל זאת זה יכול להיות בכל אופן שהוא. דבר לא צריך להיעשות באופן מסוים, ובל - זאת הוא צריך להיעשות באופן הנעלה והטוב ביותר.
סן - נו - ריקיו שכר פעם נגר לדפוק מסמר לעמוד. לאחר שבחן את העמוד בקפידה בחר את הנקודה המדויקת. הנגר סימן את הנקודה ויצא להפסקה. כשלבסוף הגיעה העת לדפוק את המסמר לא מצא את הסימן. סן - נו - ריקיו בחן מחדש את העמוד ולבסוף קרא, "הנה! הנה נקודה טובה. " כשבחנו את העמוד מקרוב התברר שהיה זה בדיוק אותו מקום אותו סימן הנגר קודם לכן.
במרכז היעדר - הצורה ישנו כיוון מוחלט. כשם שיש הבעת - פנים מוחלטת בין כל הבעות - הפנים של אדם.
מה שנקרא, "להיות בעל כוחות על - טבעיים" אינו אלא להיות בעל הבעת - פנים שאינה מטושטשת.
אנחנו חושבים שאנחנו מולכים - שולל על - ידי התחושות השגויות שלנו ושאין מה לעשות בנידון. אנחנו חושבים שיש איזה מן משחק משיכה - דחיפה בין תורת - הבודהה לתחושות המטופשות שלנו. אבל זה עקום.
תורת - הבודהה אומרת שאנחנו כלל לא שונים מבודהה. כל הדברים מוכיחים את האמת. מה שאתה לומד בתורת - הבודהה הם יסודות התרגול.
תרגול פירושו לשאול בכל ישותך, "מה אני יכול לעשות עכשיו למען דרך הבודהה? "
אפילו במקרה של הנחת כוס תה, יש הבדל גדול בין פשוט לתת לה ליפול לבין להוריד אותה בזהירות בידך.
הבסיס לכל פעולה הוא להשלים אותה במלואה. אם התודעה שלך פזורה אפילו לרגע, אתה לא שונה מגופה.
הכל הוא בעניין מציאת המתח הנכון לשרירים ולגידים שלך. בעניין הפיכה לאדם ללא פערים, בעניין מציאת המתח והמיקום הנכונים לשרירים וגידים.
אז על מה תורת - הבודהה? על להפוך כל תחום וחלק בחיים שלך לכזה הנמשך על - ידי הבודהה.
זה לא מספיק לקלוע בול למטרה פעם אחת. הניקוד המושלם של שנה שעברה הוא חסר תועלת. אתה צריך לקלוע בול למטרה עכשיו. www.bendowa.net/zenblog1/תרגומים/סאווקי-קודו/ל%d6%b0ך%d6%b8/