(חלקים מלְךָ מאת הרושי סאוואקי קודו)
תורגם מיפנית לאנגלית על ידי ג'ס הסש ומוהו - ניתן למצוא את התרגום הזה כאן.
גרסה להדפסה (של כל שלושת החלקים בפורמט PDF)
כמה מילות הקדמה:
סאוואקי קודו רוצה לפנות ישירות אליך הקורא. התרגום מיפנית ואנגלית לעברית מציב כמובן קשיים בפני המתרגם. ללא ניקוד "לך" יכול להיקרא גם כ "לְךָ" וגם כ"לַךְ". אבל לרוב זה לא כל - כך פשוט. דוגמה בעייתית במיוחד הציבה בפני הכותרת של הקטע השלישי. באנגלית הכותרת נקראת כך - "To you who are totally exhausted from fighting with your spouse" - בעברית המילה "spouse" צריכה להיות מתורגמת כ"אשתך", "בעלך" או כווריאציה על "בן / בת זוג". כך או כך כל בחירה היא רעה שכן היא פוגעת בכלליות המשפט אפילו יותר מהמוסכמה העברית לכתוב בלשון זכר כשמתכוונים לשני המינים. בתרגומים אחרים בחרתי, במידת האפשר, להשתמש בלשון זכר רבים, שהיא יותר נייטרלית אבל בתרגום של "לך" - הדבר אינו אפשרי, שכן ברור לחלוטין שסאוואקי קודו מעוניין לפנות ישירות אל הקורא. בלית ברירה בחרתי לתרגם כאילו הפנייה היא אל זכר יחיד. על - אף זאת אני מקווה שהקוראות של התרגום הזה יבחרו לראות מעבר למגבלות השפה והתרגום אל לב העניין. לב העניין אינו מוגבל על יד הבדלי מין או שפה.
חשוב לזכור שסאוואקי קודו שנולד ב 1880 ומת ב 1965 נשא דברים בעיקר עבור השומע היפני בן זמנו. לכן הקורא העברי צריך לפעמים להסתכל מעבר לדוגמה הספציפית שמביא סאוואקי קודו. לדוגמה בקטע הראשון הוא אומר כך: "זה מוזר אם כן שאנשים מסתכלים על ראש הממשלה כאילו היה חשוב באופן מיוחד. " לנו כישראלים במאה ה - 21 אולי המשפט הזה נראה מובן מאליו אבל ביפן המעמדית הדבר לא כל - כך ברור. דוגמה נוספת היא ניתן למצוא אולי במשפט הבא, "זה מוזר שאף לא אדם אחד בוחן את חייו ברצינות. במשך עידנים אנחנו סוחבים משהו לא מבושל. ואנחנו מנחמים עצמנו בעובדה שכך זה גם אצל אחרים. לזה אני קורא טיפשות קבוצתית - לחשוב שעלינו להיות בדיוק כמו אחרים. " - בישראל היום זה כמעט מובן מאליו להיות אינדיבידואל - כמובן שבמקרה שלנו זה נלקח לקיצוניות השנייה, כולם רוצים להיות מיוחדים, ואנו מוצאים שגם במקרה של ישראל סאוואקי לא רחוק מן האמת - אנחנו רוצים להיות מיוחדים בדיוק כמו כולם. וגם זו טיפשות קבוצתית, שהרי להיות אתה פירושו להיות ממש ההפך ממיוחד, פירושו להיות פשוט לגמרי.
1. לך שלא יכול להפסיק לדאוג באשר לאופן בו אחרים רואים אותך
אתה לא יכול להחליף אפילו פלוץ אחד עם האדם שלצדך. על כל אחד ואחד מאיתנו לחיות את חייו. אל תבזבז את זמנך במחשבה על מי יותר מוכשר.
היי! על מה אתה מסתכל? אתה לא רואה שמדובר בך?
חור התחת לא צריך להתבייש בהיותו חור - תחת. הרגליים לא צריכות לפתוח בשביתה כיון שהן רק רגליים. הראש הוא לא החשוב מכולם, והטבור לא צריך לדמיין שהוא אבי כל הדברים.
זה מוזר אם כן שאנשים מסתכלים על ראש הממשלה כאילו היה חשוב באופן מיוחד. האף אינו יכול להחליף את העיניים והפה אינו יכול להחליף את האוזניים.
לכל דבר יש את הזהות שלו שאין למעלה ממנה ביקום כולו.
כמה ילדים תפסו עכבר והוא עכשיו מתפתל מכאבים במלכודת. הם נהנים לצפות בו כשהוא מגרד את אפו עד זוב דם נושך את זנבו בסוף הם ישליכו אותו אל החתול למאכל.
לו הייתי אני במקומו של העכבר הייתי אומר לעצמי, "בני - אדם ארורים, לא אתך לכם לשחק בי! " ופשוט יושב זאזן.
2. לך שחושב שיש משהו בלהיות "אִין"
אתה תמיד נתלה באחרים. אם מישהו אוכל צ'יפס אתה רוצה צ'יפס גם כן. אם מישהו מוצץ סוכריה אתה רוצה סוכריה גם כן. אם מישהו שורק במשרוקית אתה צועק, "אימא, תקני לי גם משרוקית! ". לא מדובר רק בילדים.
האדם מציג פנים חכמות ומדבר על להיות שליט בעולם. ובאותו זמן הוא לא יודע אפילו איך להתחיל בגופו שלו. הוא צופה בספורט בטלוויזיה ומתרץ לעצמו שכך עושים כולם.
אנחנו חיים בטיפשות קבוצתית ומבלבלים את השיגעון הזה עם חוייה אמתית. אתה מוכרח להפוך שקוף לעצמך ולהתעורר מהשיגעון הזה. המשמעות של זאזן היא להיפרד מהקבוצה ולהתחיל ללכת על שתי רגליך.
אחד אחד, בני אדם הם עדיין נסבלים, אך כשהם מתחילים ליצור קבוצות, הם הופכים לטיפשים. הם נופלים לטיפשות קבוצתית. הם כל - כך נחושים להפוך לטיפשים שהם מקימים מועדונים ומשלמים דמי חבר. זאזן פירושו להיפרד מטיפשות קבוצתית.
3. לך שמותש לחלוטין ממריבות עם בת - הזוג שלך
השאלה אינה מי צודק ומי טועה. אתם פשוט רואים את הדברים מנקודות מבט שונות.
חדל לנסות להיות משהו מיוחד - פשוט היה מה שאתה. חדל אש. פשוט שב.
הכל מתחיל כשאנחנו אומרים "אני". כל מה שבא אחר - כך הוא אשליה.
כולם מדמיינים שה"אני" שלהם אינו משתנה, מעין מרכז קבוע שהכל סובב סביבו. פעם היה אדם שאמר, "כולם מתים חוץ ממני! ", הוא מת זה זמן רב.
כולם מדברים על חתונה מאהבה, אבל האם לא מדובר בחתונה למין? בסופו של דבר האם לא מדובר בפין ופות? למה אנשים לא אומרים התאהבתי בפות?
תסתכל פעם על פניו של כלב שרק קיים יחסי מין. הוא רק מביט בחלל בעיניים ריקות. זה בדיוק אותו הדבר עם אנשים - בהתחלה הם מלהיבים את עצמם עד כדי טירוף, ובסוף אין שום דבר.
גבר שלא מבין דבר מתחתן עם אישה שאינה מבינה דבר, וכולם אומרים, "מזל - טוב! ", את זה אני לא מסוגל להבין.
משפחה היא מקום בו הורים וילדים, בעל ואישה, עולים זה לזה על העצבים בו זמנית.
כאשר ילד מתריס ההורים מקללים, "אתה אינך מבין דבר! ", אבל מה על ההורים? האין זה נכון לומר שגם הן אינם מבינים דבר? כולם אבודים בבורות.
כולם מדברים על חינוך, אבל מה מחנכים אותנו להיות? אזרחים רגילים, זה הכל.
לצפות בבני - האדם האלה מהלכים חופשי זה אפילו מצחיק יותר מלצפות בקופים בגן החיות.
4. לך שזה עתה התחלת לתהות לגבי חייך
כמה חבל להיוולד אדם ולבזבז את כל חייך בדאגות. עלייך להגיע לנקודה בה אתה יכול להיות שמח על היוולדך אדם.
ממשות: לאחוז בזה צריכה להיות מטרתנו. אל תאחז בהבחנות.
זה מוזר שאף לא אדם אחד בוחן את חייו ברצינות. במשך עידנים אנחנו סוחבים משהו לא מבושל. ואנחנו מנחמים עצמנו בעובדה שכך זה גם אצל אחרים. לזה אני קורא טיפשות קבוצתית - לחשוב שעלינו להיות בדיוק כמו אחרים.
הפירוש של סטורי הוא לעצב את חייך בעצמך. זאת אומרת להתעורר מהטיפשות הקבוצתית.
יש אזור במנצ'וריה בו העגלות נמשכות על ידי כלבים ענקיים. הנהג תולה חתיכת בשר לפני אפו של הכלב והכלב רץ כמו מטורף בניסיון להשיג אותה. כמובן שהוא לא יכול. הכלב מקבל את הבשר רק לאחר שהגיע אל היעד. ואז בנשיכה אחת הוא בולע את הבשר.
זה בדיוק אותו דבר עם אנשים והמשכורת שלהם. כל החודש הם רודפים אחרי המשכורת התלויה להם מאפם. כאשר המשכורת משולמת הם בולעים אותה ומיד יוצאים לרוץ אחר המשכורת הבאה.
5. לך שחייך סובבים סביב כסף, כסף ועוד כסף
מידתו של אדם - נותנים לו כסף ומיד הוא מתחיל לזוז.
אתה באמת חושב שיש משהו מיוחד בחיי מותרות? אני לא מבין מדוע העולם כולו מקנא בעשירים.
יש שחושבים שהם חשובים כי ש להם כסף. יש שחושבים שהם חשובים כי יש להם "סטורי". אבל לא משנה כמה תנפח את שק הבשר שלך, לא תהפוך את עצמך לדבר פרט לשד.
זה שאינו שייך לך ממלא את כל היקום. המקום שבו מחשבות אישיות מסתיימות הוא המקום בו תורת הבודהה ["בודהה - דהרמה"] מתחילה.
בעולם מדובר תמיד ברווח או הפסד, עודף או חסר. לעומת זאת בזאזן אין מדובר בכלום. הוא אינו טוב לדבר. לכן זהו הדבר הגדול והמכיל - כל ביותר שיש.
דוגן אומר:
הפרחים שמעטרים את שמי לבבי
הם מנחה לבודהות של שלושת העולמות [עבר, הווה ועתיד]
6. לך שחושב שראש הממשלה הוא ממש אדם מיוחד
זה אשר מחפש אחר תכליתו האמתית לא ירצה לעשות קריירה. אדם שרוצה להיעשות ראש ממשלה אינו יודע לאן הוא הולך בחייו.
הבחירה שלהם כל - כך חשובה להם שראשי ממשלה וחברי כנסת יוצאים למסע לגיוס קולות. מטומטמים! אפילו ביקשו ממני להיות ראש - ממשלה הייתי מסרב: "כמה טיפש אתם חושבים שאני? "
אחד מפסיד בבחירות אז הוא בוכה. פעם אחר - כך הוא מנצח אז הוא מחייך למצלמה. מה מבדיל פוליטיקאים מילדים קטנים? הלא זה בדיוק אותו הדבר עם ילד בוכה - מציעים לו סוכריה וכבר חיוך מפציע על פניו הבוכיות.
קצת יותר בגרות בבקשה.
כל מי שמסתמך על קורות - החיים שלו הוא כישלון.
פעם היה בבית החולים סוגאמו מגלומן אחד שקרא לעצמו "השוגון אשיווארה". הוא תלה סביב צווארו מדליה מקרטון והרעיף מילים מכובדות על מי שפגש כדי שייקחו אותן עימם בדרכם. כעת משנסתיימה המלחמה [מלחמת העולם השנייה] אנחנו יכולים לראות בבירור שמה שעשה הצבא לא היה שונה כל - כך. ועכשיו הם רוצים לשוב ולהעניק מדליות.
אחרי הניצחון במלחמת רוסיה - יפן חשבנו שזכינו בקולוניות. אבל מאי נפקא מינה? אחרי שהפסדנו במלחמת העולם - השנייה גילינו שכל שזכינו בו הוא שנאתם של הרוסים.
כולם מדברים על נאמנות למולדת. השאלה הפשוטה היא לאן תוביל אותנו הנאמנות הזו. גם אני הייתי משוכנע לחלוטין כשיצאתי להלחם ברוסים, אך לאחר התבוסה שלנו, הבנתי שלא היינו צריכים לעשות את אשר עשינו. בכל מקרה מוטב לא לצאת למלחמה כלל.
ראה גם: * זן בודהיזם / זאזן - חלקים מלְךָ מאת הרושי סאוואקי קודו - חלק 2. www.bendowa.net/zenblog1/תרגומים/סאווקי-קודו/ל%d6%b0ך%d6%b8/
תורגם מיפנית לאנגלית על ידי ג'ס הסש ומוהו - ניתן למצוא את התרגום הזה כאן.
גרסה להדפסה (של כל שלושת החלקים בפורמט PDF)
כמה מילות הקדמה:
סאוואקי קודו רוצה לפנות ישירות אליך הקורא. התרגום מיפנית ואנגלית לעברית מציב כמובן קשיים בפני המתרגם. ללא ניקוד "לך" יכול להיקרא גם כ "לְךָ" וגם כ"לַךְ". אבל לרוב זה לא כל - כך פשוט. דוגמה בעייתית במיוחד הציבה בפני הכותרת של הקטע השלישי. באנגלית הכותרת נקראת כך - "To you who are totally exhausted from fighting with your spouse" - בעברית המילה "spouse" צריכה להיות מתורגמת כ"אשתך", "בעלך" או כווריאציה על "בן / בת זוג". כך או כך כל בחירה היא רעה שכן היא פוגעת בכלליות המשפט אפילו יותר מהמוסכמה העברית לכתוב בלשון זכר כשמתכוונים לשני המינים. בתרגומים אחרים בחרתי, במידת האפשר, להשתמש בלשון זכר רבים, שהיא יותר נייטרלית אבל בתרגום של "לך" - הדבר אינו אפשרי, שכן ברור לחלוטין שסאוואקי קודו מעוניין לפנות ישירות אל הקורא. בלית ברירה בחרתי לתרגם כאילו הפנייה היא אל זכר יחיד. על - אף זאת אני מקווה שהקוראות של התרגום הזה יבחרו לראות מעבר למגבלות השפה והתרגום אל לב העניין. לב העניין אינו מוגבל על יד הבדלי מין או שפה.
חשוב לזכור שסאוואקי קודו שנולד ב 1880 ומת ב 1965 נשא דברים בעיקר עבור השומע היפני בן זמנו. לכן הקורא העברי צריך לפעמים להסתכל מעבר לדוגמה הספציפית שמביא סאוואקי קודו. לדוגמה בקטע הראשון הוא אומר כך: "זה מוזר אם כן שאנשים מסתכלים על ראש הממשלה כאילו היה חשוב באופן מיוחד. " לנו כישראלים במאה ה - 21 אולי המשפט הזה נראה מובן מאליו אבל ביפן המעמדית הדבר לא כל - כך ברור. דוגמה נוספת היא ניתן למצוא אולי במשפט הבא, "זה מוזר שאף לא אדם אחד בוחן את חייו ברצינות. במשך עידנים אנחנו סוחבים משהו לא מבושל. ואנחנו מנחמים עצמנו בעובדה שכך זה גם אצל אחרים. לזה אני קורא טיפשות קבוצתית - לחשוב שעלינו להיות בדיוק כמו אחרים. " - בישראל היום זה כמעט מובן מאליו להיות אינדיבידואל - כמובן שבמקרה שלנו זה נלקח לקיצוניות השנייה, כולם רוצים להיות מיוחדים, ואנו מוצאים שגם במקרה של ישראל סאוואקי לא רחוק מן האמת - אנחנו רוצים להיות מיוחדים בדיוק כמו כולם. וגם זו טיפשות קבוצתית, שהרי להיות אתה פירושו להיות ממש ההפך ממיוחד, פירושו להיות פשוט לגמרי.
1. לך שלא יכול להפסיק לדאוג באשר לאופן בו אחרים רואים אותך
אתה לא יכול להחליף אפילו פלוץ אחד עם האדם שלצדך. על כל אחד ואחד מאיתנו לחיות את חייו. אל תבזבז את זמנך במחשבה על מי יותר מוכשר.
היי! על מה אתה מסתכל? אתה לא רואה שמדובר בך?
חור התחת לא צריך להתבייש בהיותו חור - תחת. הרגליים לא צריכות לפתוח בשביתה כיון שהן רק רגליים. הראש הוא לא החשוב מכולם, והטבור לא צריך לדמיין שהוא אבי כל הדברים.
זה מוזר אם כן שאנשים מסתכלים על ראש הממשלה כאילו היה חשוב באופן מיוחד. האף אינו יכול להחליף את העיניים והפה אינו יכול להחליף את האוזניים.
לכל דבר יש את הזהות שלו שאין למעלה ממנה ביקום כולו.
כמה ילדים תפסו עכבר והוא עכשיו מתפתל מכאבים במלכודת. הם נהנים לצפות בו כשהוא מגרד את אפו עד זוב דם נושך את זנבו בסוף הם ישליכו אותו אל החתול למאכל.
לו הייתי אני במקומו של העכבר הייתי אומר לעצמי, "בני - אדם ארורים, לא אתך לכם לשחק בי! " ופשוט יושב זאזן.
2. לך שחושב שיש משהו בלהיות "אִין"
אתה תמיד נתלה באחרים. אם מישהו אוכל צ'יפס אתה רוצה צ'יפס גם כן. אם מישהו מוצץ סוכריה אתה רוצה סוכריה גם כן. אם מישהו שורק במשרוקית אתה צועק, "אימא, תקני לי גם משרוקית! ". לא מדובר רק בילדים.
האדם מציג פנים חכמות ומדבר על להיות שליט בעולם. ובאותו זמן הוא לא יודע אפילו איך להתחיל בגופו שלו. הוא צופה בספורט בטלוויזיה ומתרץ לעצמו שכך עושים כולם.
אנחנו חיים בטיפשות קבוצתית ומבלבלים את השיגעון הזה עם חוייה אמתית. אתה מוכרח להפוך שקוף לעצמך ולהתעורר מהשיגעון הזה. המשמעות של זאזן היא להיפרד מהקבוצה ולהתחיל ללכת על שתי רגליך.
אחד אחד, בני אדם הם עדיין נסבלים, אך כשהם מתחילים ליצור קבוצות, הם הופכים לטיפשים. הם נופלים לטיפשות קבוצתית. הם כל - כך נחושים להפוך לטיפשים שהם מקימים מועדונים ומשלמים דמי חבר. זאזן פירושו להיפרד מטיפשות קבוצתית.
3. לך שמותש לחלוטין ממריבות עם בת - הזוג שלך
השאלה אינה מי צודק ומי טועה. אתם פשוט רואים את הדברים מנקודות מבט שונות.
חדל לנסות להיות משהו מיוחד - פשוט היה מה שאתה. חדל אש. פשוט שב.
הכל מתחיל כשאנחנו אומרים "אני". כל מה שבא אחר - כך הוא אשליה.
כולם מדמיינים שה"אני" שלהם אינו משתנה, מעין מרכז קבוע שהכל סובב סביבו. פעם היה אדם שאמר, "כולם מתים חוץ ממני! ", הוא מת זה זמן רב.
כולם מדברים על חתונה מאהבה, אבל האם לא מדובר בחתונה למין? בסופו של דבר האם לא מדובר בפין ופות? למה אנשים לא אומרים התאהבתי בפות?
תסתכל פעם על פניו של כלב שרק קיים יחסי מין. הוא רק מביט בחלל בעיניים ריקות. זה בדיוק אותו הדבר עם אנשים - בהתחלה הם מלהיבים את עצמם עד כדי טירוף, ובסוף אין שום דבר.
גבר שלא מבין דבר מתחתן עם אישה שאינה מבינה דבר, וכולם אומרים, "מזל - טוב! ", את זה אני לא מסוגל להבין.
משפחה היא מקום בו הורים וילדים, בעל ואישה, עולים זה לזה על העצבים בו זמנית.
כאשר ילד מתריס ההורים מקללים, "אתה אינך מבין דבר! ", אבל מה על ההורים? האין זה נכון לומר שגם הן אינם מבינים דבר? כולם אבודים בבורות.
כולם מדברים על חינוך, אבל מה מחנכים אותנו להיות? אזרחים רגילים, זה הכל.
לצפות בבני - האדם האלה מהלכים חופשי זה אפילו מצחיק יותר מלצפות בקופים בגן החיות.
4. לך שזה עתה התחלת לתהות לגבי חייך
כמה חבל להיוולד אדם ולבזבז את כל חייך בדאגות. עלייך להגיע לנקודה בה אתה יכול להיות שמח על היוולדך אדם.
ממשות: לאחוז בזה צריכה להיות מטרתנו. אל תאחז בהבחנות.
זה מוזר שאף לא אדם אחד בוחן את חייו ברצינות. במשך עידנים אנחנו סוחבים משהו לא מבושל. ואנחנו מנחמים עצמנו בעובדה שכך זה גם אצל אחרים. לזה אני קורא טיפשות קבוצתית - לחשוב שעלינו להיות בדיוק כמו אחרים.
הפירוש של סטורי הוא לעצב את חייך בעצמך. זאת אומרת להתעורר מהטיפשות הקבוצתית.
יש אזור במנצ'וריה בו העגלות נמשכות על ידי כלבים ענקיים. הנהג תולה חתיכת בשר לפני אפו של הכלב והכלב רץ כמו מטורף בניסיון להשיג אותה. כמובן שהוא לא יכול. הכלב מקבל את הבשר רק לאחר שהגיע אל היעד. ואז בנשיכה אחת הוא בולע את הבשר.
זה בדיוק אותו דבר עם אנשים והמשכורת שלהם. כל החודש הם רודפים אחרי המשכורת התלויה להם מאפם. כאשר המשכורת משולמת הם בולעים אותה ומיד יוצאים לרוץ אחר המשכורת הבאה.
5. לך שחייך סובבים סביב כסף, כסף ועוד כסף
מידתו של אדם - נותנים לו כסף ומיד הוא מתחיל לזוז.
אתה באמת חושב שיש משהו מיוחד בחיי מותרות? אני לא מבין מדוע העולם כולו מקנא בעשירים.
יש שחושבים שהם חשובים כי ש להם כסף. יש שחושבים שהם חשובים כי יש להם "סטורי". אבל לא משנה כמה תנפח את שק הבשר שלך, לא תהפוך את עצמך לדבר פרט לשד.
זה שאינו שייך לך ממלא את כל היקום. המקום שבו מחשבות אישיות מסתיימות הוא המקום בו תורת הבודהה ["בודהה - דהרמה"] מתחילה.
בעולם מדובר תמיד ברווח או הפסד, עודף או חסר. לעומת זאת בזאזן אין מדובר בכלום. הוא אינו טוב לדבר. לכן זהו הדבר הגדול והמכיל - כל ביותר שיש.
דוגן אומר:
הפרחים שמעטרים את שמי לבבי
הם מנחה לבודהות של שלושת העולמות [עבר, הווה ועתיד]
6. לך שחושב שראש הממשלה הוא ממש אדם מיוחד
זה אשר מחפש אחר תכליתו האמתית לא ירצה לעשות קריירה. אדם שרוצה להיעשות ראש ממשלה אינו יודע לאן הוא הולך בחייו.
הבחירה שלהם כל - כך חשובה להם שראשי ממשלה וחברי כנסת יוצאים למסע לגיוס קולות. מטומטמים! אפילו ביקשו ממני להיות ראש - ממשלה הייתי מסרב: "כמה טיפש אתם חושבים שאני? "
אחד מפסיד בבחירות אז הוא בוכה. פעם אחר - כך הוא מנצח אז הוא מחייך למצלמה. מה מבדיל פוליטיקאים מילדים קטנים? הלא זה בדיוק אותו הדבר עם ילד בוכה - מציעים לו סוכריה וכבר חיוך מפציע על פניו הבוכיות.
קצת יותר בגרות בבקשה.
כל מי שמסתמך על קורות - החיים שלו הוא כישלון.
פעם היה בבית החולים סוגאמו מגלומן אחד שקרא לעצמו "השוגון אשיווארה". הוא תלה סביב צווארו מדליה מקרטון והרעיף מילים מכובדות על מי שפגש כדי שייקחו אותן עימם בדרכם. כעת משנסתיימה המלחמה [מלחמת העולם השנייה] אנחנו יכולים לראות בבירור שמה שעשה הצבא לא היה שונה כל - כך. ועכשיו הם רוצים לשוב ולהעניק מדליות.
אחרי הניצחון במלחמת רוסיה - יפן חשבנו שזכינו בקולוניות. אבל מאי נפקא מינה? אחרי שהפסדנו במלחמת העולם - השנייה גילינו שכל שזכינו בו הוא שנאתם של הרוסים.
כולם מדברים על נאמנות למולדת. השאלה הפשוטה היא לאן תוביל אותנו הנאמנות הזו. גם אני הייתי משוכנע לחלוטין כשיצאתי להלחם ברוסים, אך לאחר התבוסה שלנו, הבנתי שלא היינו צריכים לעשות את אשר עשינו. בכל מקרה מוטב לא לצאת למלחמה כלל.
ראה גם: * זן בודהיזם / זאזן - חלקים מלְךָ מאת הרושי סאוואקי קודו - חלק 2. www.bendowa.net/zenblog1/תרגומים/סאווקי-קודו/ל%d6%b0ך%d6%b8/