ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה התבוננות ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 4 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 3...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 4
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 3.

ג. "אִם תִּרְאֶה אֹתִי לֻקָּח מֵאִתָּךְ יְהִי לְךָ כֵן" (מל"ב ב' 10) : אבות ונביאי המונותיאיזם העברי

והנה, לצד העדויות ההיסטוריות על נביאי הדתות, התואמות את המודל הפסיכודינמי בדבר הקשר בין חווית ההתגלות לאבדן ההורה, מפתיע לראות עד כמה אחידים גם סיפורי התנ"ך מבחינה זו. שוב ושוב, בסיפורי חייהם של אבות האומה והנביאים השונים, מזדקר הקשר בין דמותו של האל המתגלה אל האדם לבין אב ביולוגי, אב מאמץ או מלך שנפטר קודם לכן, על פי רוב בנסיבות המקשות על האבל.

בפתח מעבר זה אל התנ"ך מתעוררת שאלה מתודולוגית: האם מחייב הדבר את קבלת אמיתותם ההיסטורית של סיפורי המקרא? או את דחייתם הגורפת כאגדות? לא בהכרח. ספרות טובה מסוגלת לחקות את הדינמיקה הפסיכולוגית, במיוחד כשהמחבר משלב באופן לא - מודע התנסויות מסיפור חייו שלו. מחקר שיסייע בידינו רבות בנושא זה הוא חיבור - נעוריו הגאוני של ראנק, "המיתוס על הולדת הגיבור. " בספרון זה, שלמרבה הצער כמעט ונשכח, הראה ראנק איך אגדות מכל תרבויות העולם על הולדת גיבור לאומי מכילות מוטיבים דומים להפתיע: לידה בנסיבות מוזרות, אי - ודאות בכל הנוגע להורות על הילד, אימוץ בידי הורים אחרים, מסע גילוי עצמי, עימות עם מלך או דמות רבת כוח ועוד. מחקרים דומים פרסמו ראגלן (בלי לדעת על ראנק) וקמפבל. כך או אחרת, עובדה היא שההיסטוריה והמיתוס אחידים להפליא מבחינה זו: בסיפורי המקרא, כמו בביוגרפיות ההיסטוריות, התגלות האל מופיעה על רקע אינספור שיבושים בקשר עם האב וחוויית יתמות מסובכת.

נפנה אם כן אל שרשרת סיפורי ההתגלות שמהן יצאה לעולם בשורת האל האחד.

ראשית המונותיאיזם היא בקריאה האלוהית לאברהם לצאת לארץ כנען. שתי עובדות ביוגרפיות מסופרות עליו קודם לכן, ושתיהן כבדות משמעות: אחיו הבכור נפטר (בראשית י"א 28), ולקריאת האלוהים אליו קודם אבדן אחר, שממנו מתברר כי האל לא היה הראשון שהורה לאברהם לצאת לכנען:

(בראשית י"א 31 - י"ב 2) וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן בֶּן בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. וַיִּהְיוּ יְמֵי תֶרַח חָמֵשׁ שָׁנִים וּמָאתַיִם שָׁנָה וַיָּמָת תֶּרַח בְּחָרָן. וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל אַבְרָם: לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.

בנו של אברהם נולד בנסיבות שאינן מקלות, בלשון המעטה, על הקשר בין האב ובנו. יצחק נולד אחרי שנים רבות של עקרות אמו, וזמן לא רב אחרי שאמו נלקחה בכוח אל ארמונות שני מלכים (בראשית י"ב, כ). עוד דבר המקדיר את ילדותו הוא גירוש אחיו הבכור ישמעאל כדי להבטיח כי הוא לבדו יירש את אביו. שיא יחסי האב - והבן הוא גם אחד הסיפורים המכוננים בתולדות האנושות: מעשה העקידה. האם שמע גם יצחק את קול המלאך בהיותו עקוד על המזבח? אם כן, זו התגלות שאינה תואמת את המודל שלנו כי האב עודו חי והבן הוא שכמעט נשחט בידיו! כך או אחרת: אבהות רגילה לא הייתה שם, ולא ניתן לצפות לאבל רגיל בסיומה. ואכן הופעת האלוהים עצמו כאל אישי בחיי יצחק נסמכת באופן מפורש לאבדן אביו:

(בראשית כ"ה 8 - 11) וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה זָקֵן וְשָׂבֵעַ וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו. וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו אֶל מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֶלשְׂדֵה עֶפְרֹן בֶּן צֹחַר הַחִתִּי אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מַמְרֵא. הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם מֵאֵת בְּנֵי חֵת שָׁמָּה קֻבַּר אַבְרָהָם וְשָׂרָה אִשְׁתּוֹ. וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יִצְחָק בְּנוֹ.

אבי האומה השלישי, יעקב, נאלץ לעזוב את אביו לשנים רבות, ואת אמו לתמיד, אחרי שהונה את אביו ואחיו. הוא זוכה להתגלות עוד באותו לילה, ובה חוזר האל כמעט מילולית על ברכת האב:

(בראשית כ"ח 1 - 15) וַיִּקְרָא יִצְחָק אֶל יַעֲקֹב וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ וַיְצַוֵּהוּ וַיֹּאמֶר לוֹ: לֹא תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן. קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ וְקַח לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ. וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ וְיַפְרְךָ וְיַרְבֶּךָ וְהָיִיתָ לִקְהַל עַמִּים. וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ לְרִשְׁתְּךָ אֶת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֲשֶׁר נָתַן אֱלֹהִים לְאַבְרָהָם. וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי אֲחִי רִבְקָה אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה. וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא. וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר: אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק. הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ. וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ. וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ.

שנים רבות אחר כך, בשובו לארצו, מיד אחרי פרידה סוערת מחותנו ולילה לפני פגישה מאיימת עם אחיו הבכור, זכה יעקב לאחת ההתגלויות הביזאריות ביותר בתולדות הדתות:

(ל"ב 25 - 33) וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ. וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ, וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ. וַיֹּאמֶר: שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר. וַיֹּאמֶר: לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי! וַיֹּאמֶר אֵלָיו: מַה שְּׁמֶךָ? וַיֹּאמֶר: יַעֲקֹב. וַיֹּאמֶר: לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל, כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל. וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר: הַגִּידָה נָּא שְׁמֶךָ. וַיֹּאמֶר: לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי? וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ שָׁם. וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם פְּנִיאֵל, כִּי רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל פָּנִים וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי. וַיִּזְרַח לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ כַּאֲשֶׁר עָבַר אֶת פְּנוּאֵל, וְהוּא צֹלֵעַ עַל - יְרֵכוֹ. עַל כֵּן לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ עַד הַיּוֹם הַזֶּה, כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּגִיד הַנָּשֶׁה.

לעומת נחלי - הדיו שנשפכו על מעשה העקידה, אפוף סיפור זה שתיקה נבוכה. אפילו בספרות הפסיכואנליטית ידועות לי רק שתי התייחסויות אליו, של תיאודור רייק ובעקבותיו יעקב לוי. הם ראו בו מיתוס המקביל לטקס הבגירה, בו הופך הבן לגבר תוך התפייסות עם אביו. ניתן להרחיב פירוש זה. המאבק הלילי המסתיים עם שחר (ושהתרחש כנראה במי הנחל) מזכיר את מאבק יעקב ועשָׂו ברחם אמם, כך שהסיפור מסמל לידה מחדש, בהתאמה מלאה למודלים של יונג ורייק. אשר לתפקיד האב, מזדקרת עובדה מוזרה בסיפור חיי יעקב: גם אחרי חזרתו ארצה לא מיהר לשוב ולהיפגש עם אביו אלא כעבור זמן רב, לפני מות יצחק (ל"ה 27). אם היחסים בין האב והבן נותרו משובשים, הרי ההתגלות ביבוק חוזרת על הפרט החשוב ביותר ביחסיהם: הוא זכה בברכה בניגוד לרצון המברך.

דמות האב מרחפת ללא הרף גם בסיפורו של הראשון בנביאי ישראל. בהיותו תינוק נאלצה אמו לנטוש אותו מפחד גזירת המלך, חזרה לחייו בדמות המינקת ושבה ומסרה אותו לבת - המלך. כך הופרד ממשפחתו וגדל בארמונו של רוצח ילדים. בבגרותו מרד באביו המאמץ כשהרג את אחד משוטריו. המלך ציווה להרגו והוא ברח לגלות. האלוהים בחר להתגלות אליו בנקודה משמעותית מאוד בחייו:

(שמות ב 23 - ג 4) וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱלֹהִים מִן הָעֲבֹדָה. וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת נַאֲקָתָם וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת בְּרִיתוֹ אֶת אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק וְאֶת יַעֲקֹב. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֵּדַע אֱלֹהִים. וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה. וַיֵּרָא מַלְאַךְ יְהוָה אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה. וַיַּרְא יְהוָה כִּי סָר לִרְאוֹת וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר: מֹשֶׁה מֹשֶׁה! וַיֹּאמֶר: הִנֵּנִי!

גם הנביא הבא גדל במשפחה ששום דבר אינו רגיל בה: אמו הייתה האהובה משתי נשות בעלה אבל הייתה עקרה שנים רבות בעוד צרתה ברוכת הילדים מעליבה אותה. היא עלתה למקדש בשילה להתפלל לילד, וכבר בשלב זה מביא המספר פרט מוזר: וְשָׁם שְׁנֵי בְנֵי עֵלִי, חָפְנִי וּפִנְחָס, כֹּהֲנִים לַיהוָה. מי הוא עלי? רק בהמשך מתברר כי גם הוא היה בחיים באותה עת. תפילת האם נענית. ההמשך מכמיר - לב:

(שמואל - א א 22 - 28, ב 11) : וְחַנָּה לֹא עָלָתָה כִּי אָמְרָה לְאִישָׁהּ: עַד יִגָּמֵל הַנַּעַר וַהֲבִאֹתִיו וְנִרְאָה אֶת פְּנֵי יְהוָה וְיָשַׁב שָׁם עַד עוֹלָם. וַיֹּאמֶר לָהּ אֶלְקָנָה אִישָׁהּ: עֲשִׂי הַטּוֹב בְּעֵינַיִךְ. שְׁבִי עַד גָּמְלֵךְ אֹתוֹ, אַךְ יָקֵם יְהוָה אֶת דְּבָרוֹ. וַתֵּשֶׁב הָאִשָּׁה וַתֵּינֶק אֶת בְּנָהּ עַד גָמְלָהּ אֹתוֹ. וַתַּעֲלֵהוּ עִמָּהּ כַּאֲשֶׁר גְּמָלַתּוּ בְּפָרִים שְׁלֹשָׁה וְאֵיפָה אַחַת קֶמַח וְנֵבֶל יַיִן וַתְּבִאֵהוּ בֵית יְהוָה שִׁלוֹ וְהַנַּעַר נָעַר. וַיִּשְׁחֲטוּ אֶת הַפָּר וַיָּבִאוּ אֶת הַנַּעַר אֶל עֵלִי. וַתֹּאמֶר: בִּי אֲדֹנִי, חֵי נַפְשְׁךָ אֲדֹנִי, אֲנִי הָאִשָּׁה הַנִּצֶּבֶת עִמְּכָה בָּזֶה לְהִתְפַּלֵּל אֶל יְהוָה. אֶל הַנַּעַר הַזֶּה הִתְפַּלָּלְתִּי וַיִּתֵּן יְהוָה לִי אֶת שְׁאֵלָתִי אֲשֶׁר שָׁאַלְתִּי מֵעִמּוֹ. וְגַם אָנֹכִי הִשְׁאִלְתִּהוּ לַיהוָה כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר הָיָה הוּא שָׁאוּל לַיהוָה וַיִּשְׁתַּחוּ שָׁם לַיהוָה... וַיֵּלֶךְ אֶלְקָנָה הָרָמָתָה עַל בֵּיתוֹ וְהַנַּעַר הָיָה מְשָׁרֵת אֶת יְהוָה אֶת פְּנֵי עֵלִי הַכֹּהֵן.

הילד מופרד מהוריו ונמסר לכוהן הזקן, והם נקשרים זה לזה באהבה. ואז מתגנב צל מאיים לאידיליה:

וְעֵלִי זָקֵן מְאֹד, וְשָׁמַע אֵת כָּל אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן בָּנָיו לְכָל יִשְׂרָאֵל וְאֵת אֲשֶׁר יִשְׁכְּבוּן אֶת הַנָּשִׁים הַצֹּבְאוֹת פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד.

מי, אם כן, אבי הילד? גם כאן, הספק שנזרע אינו מקרי. ילדותו בבית עלי עוברת תחת איום שבוודאי גונב לאזניו, הוא נבואת איש האלוהים לעלי: וְזֶה לְּךָ הָאוֹת אֲשֶׁר יָבֹא אֶל שְׁנֵי בָנֶיךָ, אֶל חָפְנִי וּפִינְחָס: בְּיוֹם אֶחָד יָמוּתוּ שְׁנֵיהֶם! את הנבואה הבאה ישמיע הנער עצמו. מורי וידידי המנוח ארלוֹו העיר כי נבואתו הראשונה של שמואל נסובה על האובדן הבא שנגזר עליו:

וְהַנַּעַר שְׁמוּאֵל מְשָׁרֵת אֶת יְהוָה לִפְנֵי עֵלִי וּדְבַר יְהוָה הָיָה יָקָר בַּיָּמִים הָהֵם אֵין חָזוֹן נִפְרָץ. וַיְהִי בַּיּוֹם הַהוּא וְעֵלִי שֹׁכֵב בִּמְקוֹמוֹ וְעֵינָו הֵחֵלּוּ כֵהוֹת לֹא יוּכַל לִרְאוֹת. וְנֵר אֱלֹהִים טֶרֶם יִכְבֶּה וּשְׁמוּאֵל שֹׁכֵב בְּהֵיכַל יְהוָה אֲשֶׁר שָׁם אֲרוֹן אֱלֹהִים. וַיִּקְרָא יְהוָה אֶל שְׁמוּאֵל. וַיֹּאמֶר: הִנֵּנִי. וַיָּרָץ אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר: הִנְנִי כִּי קָרָאתָ לִּי. וַיֹּאמֶר: לֹא קָרָאתִי. שׁוּב שְׁכָב. וַיֵּלֶךְ וַיִּשְׁכָּב. וַיֹּסֶף יְהוָה קְרֹא עוֹד: שְׁמוּאֵל! וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר: הִנְנִי כִּי קָרָאתָ לִי. וַיֹּאמֶר: לֹא קָרָאתִי, בְנִי. שׁוּב שְׁכָב. וּשְׁמוּאֵל טֶרֶם יָדַע אֶת יְהוָה וְטֶרֶם יִגָּלֶה אֵלָיו דְּבַר יְהוָה. וַיֹּסֶף יְהוָה קְרֹא שְׁמוּאֵל בַּשְּׁלִישִׁת. וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר: הִנְנִי כִּי קָרָאתָ לִי. וַיָּבֶן עֵלִי כִּי יְהוָה קֹרֵא לַנָּעַר. וַיֹּאמֶר עֵלִי לִשְׁמוּאֵל: לֵךְ שְׁכָב, וְהָיָה אִם יִקְרָא אֵלֶיךָ וְאָמַרְתָּ: דַּבֵּר יְהוָה כִּי שֹׁמֵעַ עַבְדֶּךָ. וַיֵּלֶךְ שְׁמוּאֵל וַיִּשְׁכַּב בִּמְקוֹמוֹ. וַיָּבֹא יְהוָה וַיִּתְיַצַּב וַיִּקְרָא כְפַעַם בְּפַעַם: שְׁמוּאֵל שְׁמוּאֵל! וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל: דַּבֵּר כִּי שֹׁמֵעַ עַבְדֶּךָ!

למחרת צריך הוא להתמודד עם המשימה הקשה לגלות לאביו המאמץ כי כיליון נגזר על משפחתו. שנים רבות אחר - כך, ושמואל איש זקן, חוזר השבר ביחסי אב - בן גם במשפחתו שלו

וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל וַיָּשֶׂם אֶת בָּנָיו שֹׁפְטִים לְיִשְׂרָאֵל. וַיְהִי שֶׁם בְּנוֹ הַבְּכוֹר יוֹאֵל וְשֵׁם מִשְׁנֵהוּ אֲבִיָּה, שֹׁפְטִים בִּבְאֵר שָׁבַע. וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָו, וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע וַיִּקְחוּ שֹׁחַד וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט. (ח 1 - 3).

ומכאן עוברת הטרגדיה, תוך חזרות כמעט מילוליות של אותן סצינות, אל יחסי שמואל - שאול, שאול - דוד, דוד - אבשלום, וכך הלאה... ושוב מזכיר לנו המיתוס את הידוע מהמציאות: שיבוש ביחסי הורה - ילד כמוהו כמחלה מדבקת המועברת לאורך הדורות.

אבל נמשיך בנביאים. גם בחיי הנביא ישעיהו, העיר ארלוו על צימוד דומה בין אובדן להתגלות:

(ישעיהו ו' 1 - 5) בִּשְׁנַת מוֹת הַמֶּלֶךְ עֻזִּיָּהוּ וָאֶרְאֶה אֶת אֲדֹנָי יֹשֵׁב עַל כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא וְשׁוּלָיו מְלֵאִים אֶת הַהֵיכָל. שְׂרָפִים עֹמְדִים מִמַּעַל לוֹ שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד בִּשְׁתַּיִם יְכַסֶּה פָנָיו וּבִשְׁתַּיִם יְכַסֶּה רַגְלָיו וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף. וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר: קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ יְהוָה צְבָאוֹת מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ! וַיָּנֻעוּ אַמּוֹת הַסִּפִּים מִקּוֹל הַקּוֹרֵא וְהַבַּיִת יִמָּלֵא עָשָׁן. וָאֹמַר: אוֹי לִי כִי נִדְמֵיתִי כִּי אִישׁ טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי וּבְתוֹךְ עַם טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי יוֹשֵׁב כִּי אֶת הַמֶּלֶךְ יְהוָה צְבָאוֹת רָאוּ עֵינָי!

עוזיהו היה אחד הבודדים ממלכי יהודה שעשו את הטוב בעיני האל והנביא בודאי הכירו (בתלמוד מובאת מסורת לפיה היה בן - דודו). דווקא בשנה בה נפטר המלך ראה הנביא את האלוהים בדמות מלך.

הנביא דניאל, כמשה, הופרד בילדותו מהוריו וגודל בבית נבוכדנצאר מלך בבל. חיזיון הנבואה הראשון שלו פותח גם הוא בציון שנת מות המלך שגידלו, וגם כאן מתואר האל כמלך:

(דניאל ז' 1 - 9) בִּשְׁנַת חֲדָה לְבֵלְאשַׁצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל דָּנִיֵּאל חֵלֶם חֲזָה וְחֶזְוֵי רֵאשֵׁהּ עַל מִשְׁכְּבֵהּ... חָזֵה הֲוֵית עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב לְבוּשֵׁהּ כִּתְלַג חִוָּר וּשְׂעַר רֵאשֵׁהּ כַּעֲמַר נְקֵא כָּרְסְיֵהּ שְׁבִבִין דִּי נוּר גַּלְגִּלּוֹהִי נוּר דָּלִק.

בין מלכי יהודה מתבלט המלך יאשיהו בן אמון ברפורמה הדתית הרחבה שחולל כשמצא את ספר התורה הנשכח בבית המקדש. הביוגרפיה של מלך זה דומה להפליא לזו של אחנאתון: הוא עלה למלוכה בגיל שמונה אחרי רצח אביו.

וּבִשְׁמוֹנֶה שָׁנִים לְמָלְכוֹ וְהוּא עוֹדֶנּוּ נַעַר הֵחֵל לִדְרוֹשׁ לֵאלֹהֵי דָּוִיד אָבִיו וּבִשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה הֵחֵל לְטַהֵר אֶת - יְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם מִן - הַבָּמוֹת וְהָאֲשֵׁרִים וְהַפְּסִלִים וְהַמַּסֵּכוֹת. וַיְנַתְּצוּ לְפָנָיו אֵת מִזְבְּחוֹת הַבְּעָלִים וְהַחַמָּנִים אֲשֶׁר - לְמַעְלָה מֵעֲלֵיהֶם גִּדֵּעַ וְהָאֲשֵׁרִים וְהַפְּסִלִים וְהַמַּסֵּכוֹת שִׁבַּר וְהֵדַק וַיִּזְרֹק עַל - פְּנֵי הַקְּבָרִים הַזֹּבְחִים לָהֶם. וְעַצְמוֹת כֹּהֲנִים שָׂרַף עַל מִזְבְּחוֹתָם וַיְטַהֵר אֶת יְהוּדָה וְאֶת יְרוּשָׁלִָם. וּבְעָרֵי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם וְשִׁמְעוֹן וְעַד נַפְתָּלִי בְּחַרְבֹתֵיהֶם סָבִיב. וַיְנַתֵּץ אֶת הַמִּזְבְּחוֹת וְאֶת הָאֲשֵׁרִים וְהַפְּסִלִים כִּתַּת לְהֵדַק וְכָל הַחַמָּנִים גִּדַּע בְּכָל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וַיָּשָׁב לִירוּשָׁלִָם (דברי הימים - ב' ל"ד 3 - 7).

אבל פעם אחת חשף המקרא את המתרחש בעולמם הסגור של הנביאים ותיעד בפרוטרוט את עצם ההיעשות לנביא. אלישע בן שפט היה חורש בשדה כאשר עבר לידו אליהו והטיל עליו את מעילו. הצעיר הבין מיד פשר מחווה זו:

(מלכים - א' י"ט 20 - 21) וַיַּעֲזֹב אֶת הַבָּקָר וַיָּרָץ אַחֲרֵי אֵלִיָּהוּ וַיֹּאמֶר: אֶשְּׁקָה נָּא לְאָבִי וּלְאִמִּי וְאֵלְכָה אַחֲרֶיךָ! וַיֹּאמֶר לוֹ: לֵךְ שׁוּב, כִּי מֶה עָשִׂיתִי לָךְ? וַיָּשָׁב מֵאַחֲרָיו וַיִּקַּח אֶת צֶמֶד הַבָּקָר וַיִּזְבָּחֵהוּ וּבִכְלִי הַבָּקָר בִּשְּׁלָם הַבָּשָׂר וַיִּתֵּן לָעָם וַיֹּאכֵלוּ וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אַחֲרֵי אֵלִיָּהוּ וַיְשָׁרְתֵהוּ.

מן הדברים משתמע כי אליהו לא הניח לאלישע להיפרד מהוריו. כך או כך, ההתקדשות לנביא מופיעה בסיפור זה כרוכה בניתוק מההורים. ואמנם בבוא יום העברת התפקיד, תיאור התקדשותו של אלישע אינו מותיר ספק באשר לתפקידה המכריע של חוויית האובדן. שלוש פעמים מנסה אליהו לשדלו לעזוב אותו ובכל פעם עונה התלמיד במילים הנרגשות: חַי יְהוָה וְחֵי נַפְשְׁךָ אִם אֶעֶזְבֶךָּ! גם "בני הנביאים" לוחשים לו פעמיים כי ביום זה יילקח אדונו ממנו והוא, שכבר הבין זאת, עונה להם: גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי. הֶחֱשׁוּ!

(מלכים - ב' ב' 9 - 12) וַיְהִי כְעָבְרָם וְאֵלִיָּהוּ אָמַר אֶל אֱלִישָׁע: שְׁאַל מָה אֶעֱשֶׂה לָּךְ בְּטֶרֶם אֶלָּקַח מֵעִמָּךְ. וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע: וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲךָ אֵלָי. וַיֹּאמֶר: הִקְשִׁיתָ לִשְׁאוֹל! אִם תִּרְאֶה אֹתִי לֻקָּח מֵאִתָּךְ יְהִי לְךָ כֵן וְאִם אַיִן לֹא יִהְיֶה. וַיְהִי הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר וְהִנֵּה רֶכֶב אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם. וֶאֱלִישָׁע רֹאֶה וְהוּא מְצַעֵק: אָבִי! אָבִי! רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו! וְלֹא רָאָהוּ עוֹד. וַיַּחֲזֵק בִּבְגָדָיו וַיִּקְרָעֵם לִשְׁנַיִם קְרָעִים.

בשלוש צורות נקשרת כאן ההתנבאות לאובדן דמות - האב: בניסיונות המורה לנטוש את התלמיד, בתחושות המוקדמות של "בני הנביאים" ושל התלמיד עצמו באבדן הקרוב, ולבסוף בתנאי שמעמיד המורה כי רק אם יראה התלמיד בהילקחו ייעשה לנביא (המשך המעשה, בבקשתם של בני הנביאים לצאת ולחפש את גופת אליהו, מלמד כי הם לא ראו את עלייתו). דמות הנביא כאן היא "אובייקט מעבר" בין האב הממשי לבין האלוהים: מצד אחד הוא עולה חי השמיימה במרכבות אש, ומצד שני קורא לו התלמיד בכינוי האישי "אבי. " ראוי עוד לציין כי מעשיו הראשונים של הנביא החדש מבטאים הפנמה חזקה של דמות האב שאבד, כמעט עד טשטוש אישיותו: הוא חוזר כמעט בדיוק על אותם הנסים שעשה המורה. כפל - הפנים של הדמות החדשה שלובש אלישע - פעמים מלאת רחמים ופעמים מתפרצת בחמה רצחנית, כאן משיב ילד גוסס אל אמו ושם ממית ארבעים נערים - אפייני למרבית נביאי התנ"ך. כפל - פנים זה מבטא "אני - עליון" שיכולתו לחיות בדו - קיום עם ה"אני" היא חלקית בלבד. הפנמה זו של דמות בעלת מאפיינים עוינים היא כנראה האחראית לכך שה"אני - העליון" נתפס אצל הנביא כגורם חיצוני, בדמות אל המייסר אותו ואת העם. נושא זה נחקר בהרחבה ע"י ארלוו50 במאמרו הקלאסי "התקדשות הנביא. "

חווית האובדן עומדת ביסוד מאפיין נוסף של הנביא והמנהיג הדתי: הצורך להופיע כמושיע וגואל בחייהם של אנשים סובלים. אטווד, במאמר רצוף פרשות - מקרים נוגעות ללב, תיאר אנשים שנטלו על עצמם להופיע לפתע בחייו של אדם סובל כדי לסייע לו. אנשים אלה סבלו מהפסקה פתאומית בקשר עם הורה בילדותם, ובהופעתם הגואלת היה משום תיקון הטראומה השכוחה. מעשיהם של משה, אלישע, ישוע ואחרים יכולים אפוא להתפרש כניסיון לכונן מחדש קשר ינקותי שנקטע באיבו. צורך זה, לדברי אטווד, עומד גם ביסוד פועלם של מטפלים רבים

לסיום אציין כי התזה המוצעת כאן, בדבר הקשר בין דמות האל לאב המת, כבר זכתה לאישור מפי הסמכות הגבוהה ביותר בנושא זה. כשביקש דוד המלך לבנות מקדש לאלוהים, הניאו האל במילים אלה (שמואל - ב' ז' 12 - 14) :

כִּי יִמְלְאוּ יָמֶיךָ וְשָׁכַבְתָּ אֶת אֲבֹתֶיךָ וַהֲקִימֹתִי אֶת זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ וַהֲכִינֹתִי אֶת מַמְלַכְתּוֹ. הוּא יִבְנֶה בַּיִת לִשְׁמִי וְכֹנַנְתִּי אֶת כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ עַד עוֹלָם. אֲנִי אֶהְיֶה לּוֹ לְאָב וְהוּא יִהְיֶה לִּי לְבֵן אֲשֶׁר בְּהַעֲוֹתוֹ וְהֹכַחְתִּיו בְּשֵׁבֶט אֲנָשִׁים וּבְנִגְעֵי בְּנֵי אָדָם.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 5.
מיתוסים פגישות הפסיכולוגים שדים תרבויות חווית אובדן חווית התגלות תנך יקר ילדה פסיכודינמיות אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות באמונה דת דתות דתיים הדתיים החרדים התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות
מדיטציה, למדוט, התבוננות נפשית, להכיר את עצמי, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, מודעות עצמית, להכיר את עצמך, מי אני, תודעה, הסתכלות פנימית, נשמה נצחית, לחיות לנצח
מדיטציה, למדוט, התבוננות נפשית, להכיר את עצמי, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, מודעות עצמית, להכיר את עצמך, מי אני, תודעה, הסתכלות פנימית, נשמה נצחית, לחיות לנצח
... למדוט, התבוננות נפשית, להכיר את עצמי, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, מודעות עצמית, להכיר את עצמך, מי אני, תודעה, ... בצורה הכי עמוקה ומדויקת. בתחילת התהליך האדם מתחיל מהסתכלות חיצונית, כלומר, הוא מתבונן על דברים שמחוצה לו ואומר: זה לא אני. לדוגמה, כשאדם ... עם שום דבר שנולד או מת. הוא חווה את עצמו כנשמה נצחית. איך מתבטאת המדיטציה וההתבוננות היומיומית בדרך להארה? אליעד מסביר שהתהליך הרוחני ... לכך במהלך היום, הוא מתאמן להסתכל על דברים בצורה פנימית יותר. באופן כזה, כשהוא מתבונן על עצמו, הוא כבר מתורגל בזיהוי השכבות העמוקות של האני. מה החשיבות של התהליך הרוחני וההתבוננות העצמית? התהליך הרוחני שתיאר אליעד הוא לא רק ... נועד לתת לאדם אפשרות לחיות חיים מלאים ומודעים יותר. כאשר האדם מתרגל מדיטציה והתבוננות נפשית לאורך זמן, הוא יכול להגיע לנקודה שבה הוא כבר ... אליעד מדגיש שהתהליך דורש אימון מתמשך והקפדה על מודעות בחיי היום - יום. מה זה התבוננות פנימית? איך להגיע למודעות עצמית? מה המשמעות של ...
רוחניות, העצמה אישית, מודעות עצמית, התפתחות אישית, התפתחות רוחנית, להכיר את עצמך, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, פילוסופיה מעשית
רוחניות, העצמה אישית, מודעות עצמית, התפתחות אישית, התפתחות רוחנית, להכיר את עצמך, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, פילוסופיה מעשית
... העצמה אישית, מודעות עצמית, התפתחות אישית, התפתחות רוחנית, להכיר את עצמך, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, פילוסופיה מעשית מהו תהליך ההתבוננות הפנימית שאליעד כהן מתאר? אליעד כהן מסביר על תהליך ההתבוננות הפנימית כאמצעי להבנה עצמית מעמיקה, בדרך של בירור מתמשך של השאלה מה אני באמת רוצה?. לפי אליעד, ... ויומיומית. מה המשמעות של להכיר את עצמך לפי אליעד כהן? אליעד כהן מתאר את המונח להכיר את עצמך בצורה של התבוננות והבנה מעמיקה של מה שקורה בתוך האדם בזמן שהוא מביע רצון כלשהו. לדבריו, להכיר את עצמך אינו רק ... הרצון הזה, מהי ההרגשה המדויקת שהוא מחפש באכילה, ומדוע דווקא הפעולה הזו מושכת אותו. אליעד מסביר שכשאדם מתבונן כך לעומק, הוא עשוי לגלות שהרצון החיצוני שלו (לאכול או להיות עם מישהי) הוא ביטוי לרצון פנימי ... שהוא אפילו אינו מודע לו במודע. איך אפשר להתבונן פנימה ולהישאר מחובר למציאות החיצונית? לפי אליעד כהן, התבוננות פנימה אינה אומרת בהכרח ניתוק מהמציאות החיצונית או מהעולם המעשי. הוא מסביר שאדם יכול לבצע פעולה ... עשוי לגלות שמאחורי הרצונות החיצוניים מסתתרים רצונות הרבה יותר עמוקים ופנימיים. איך משתמשים ברוחניות והתבוננות פנימית בחיי היומיום? אליעד כהן מציע לשלב רוחניות והתבוננות פנימית בצורה מעשית ביומיום, באמצעות מודעות מתמשכת. לדבריו, אפשר להזמין את אלוהים או את המודעות ... בי?, לשאול איך לגרום לה להרגיש טוב איתי? ובכך להכניס מודעות פנימית יותר לתוך המעשה עצמו. כלומר, ההתבוננות הפנימית הופכת לדבר חי ונושם המלווה את האדם לאורך כל היום בכל פעולה שהוא עושה, בין אם מדובר ... להבין את מושג הכלום שאליעד כהן מציג? אליעד כהן מתייחס למושג הכלום כתוצאה הסופית של התהליך המעמיק של ההתבוננות הפנימית. הוא מדגיש שאם אדם ייקח כל רצון, כל מחשבה וכל תחושה וישאל עד הסוף מה עומד מאחורי זה?, ... הרצונות והתחושות. זה מה שהוא מכנה כלום, ומדגיש שהבנה כזו היא לא תאורטית אלא תוצאה של תהליך אמיתי של התבוננות פנימית מתמשכת ועמוקה. כלומר, כאשר אדם מתבונן מספיק עמוק לתוך כל דבר שהוא רוצה או עושה, הוא מגלה שהבסיס האחרון של הכל הוא ריקנות או כלום. איך ...
רצונות התת מודע, איזה רצון מניע אותך, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות נפשית, מודעות עצמית, למה יש רצון? מהו הרצון? מה רוצה התת מודע? שיעור באלגוריתם, תכנות מחשבים, הסיפור של אליעד
רצונות התת מודע, איזה רצון מניע אותך, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות נפשית, מודעות עצמית, למה יש רצון? מהו הרצון? מה רוצה התת מודע? שיעור באלגוריתם, תכנות מחשבים, הסיפור של אליעד
... רצון מניע אותך, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות נפשית, מודעות עצמית, למה יש רצון? מהו הרצון? מה רוצה התת מודע? שיעור באלגוריתם, תכנות מחשבים, הסיפור של אליעד מהו הרצון שמנהל אותך וכיצד הוא ... הוא באמת שלו. מתוך ההתבוננות העצמית הזאת הוא הבין שיש שני סוגי רצונות: רצונות שהוא מצליח לראות את ההיגיון שבהם, כמו הרצון לעסוק בעסקים כי זה מביא כסף, ואז הוא מקבל אותם, ... עוררה בו שאלות של התבוננות פנימית ומודעות עצמית: למה אני רוצה את מה שאני רוצה? מי בכלל קובע את הרצונות האלו? ומי שולט ברצון עצמו? אליעד מסביר שההתבוננות פנימה מגלה שכל פעולה שאדם עושה מקורה ברצון כלשהו, אבל הרצון הזה עצמו משרת רצונות עמוקים יותר. לדוגמה, כאשר אדם רעב, הוא אוכל לא מתוך אהבת האוכל ... מה מניע אותי באמת? התבוננות עצמית ברצונות איך נוצר רצון בתת מודע? מהו הרצון האמיתי שלי? איך להתמודד עם קונפליקט פנימי? ...
התבוננות פנימית, התבוננות עצמית, התבודדות, כתיבה רוחנית, ריכוז, חיפוש עצמי, מיקוד, חיפוש עצמי
התבוננות פנימית, התבוננות עצמית, התבודדות, כתיבה רוחנית, ריכוז, חיפוש עצמי, מיקוד, חיפוש עצמי
התבוננות פנימית, התבוננות עצמית, התבודדות, כתיבה רוחנית, ריכוז, חיפוש עצמי, מיקוד, חיפוש עצמי למה קל יותר לפתור בעיות בשיחה עם אדם אחר מאשר לבד? אליעד כהן מסביר מדוע אנשים נוטים להרגיש שקל יותר ... האדם ליצור בעצמו את אותו המיקוד, דרך ניהול שיחה פנימית ממוקדת. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, לפי אליעד, היא באמצעות כתיבה רוחנית או התבוננות פנימית ממוקדת. האדם לוקח דף ועט, בוחר נושא אחד ומתחיל לכתוב עליו בצורה מסודרת. אם מחשבות לא קשורות עולות בראש, הוא מיד בודק האם הן רלוונטיות לנושא שעליו הוא כותב. אם לא, ... לדבריו, אפילו חשיבה בקול רם יכולה לעזור, כי הקול עצמו מאלץ את האדם להישאר ממוקד בנקודה מסוימת, ומונע מהמחשבות להתפזר. מה היתרון של התבוננות חיצונית על הבעיה? נקודה נוספת שאליעד כהן מציין היא היתרון שבהתבוננות על הבעיה מבחוץ. כאשר אדם מדבר עם אדם אחר, נוצרת תחושה של התבוננות חיצונית. למעשה, הוא מביט בבעיה כאילו הוא מתאר אותה לאדם אחר, וזה מאפשר לו להיות אובייקטיבי יותר. אליעד מציע לאדם לדמיין שהוא מתייעץ עם אדם חיצוני גם כאשר הוא לבדו. הוא ממליץ לקחת דף, לכתוב את הבעיה, ואז לדמיין כאילו אדם אחר שואל אותו את השאלה הזו, כך ייווצר אותו אפקט של התבוננות חיצונית, אפילו ללא נוכחות של אדם אחר. לדוגמה, אם לאדם יש בעיה בעבודה, במקום לחשוב על הבעיה באופן כללי, הוא יכול לרשום בצורה ברורה יש לי בעיה בעבודה, מה אני עושה איתה?, ... לבד? למה חשוב לכתוב את המחשבות? מה עושים בהתבודדות? איך לסדר מחשבות מפוזרות? למה קל יותר לדבר עם אחרים? איך מנהלים שיחה פנימית? איך מתבוננים על בעיה מבחוץ? ...
מודעות עצמית, חקירה פנימית, להבין את עצמך, סיבה פנימית, סיבה חיצונית, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, רוחניות
מודעות עצמית, חקירה פנימית, להבין את עצמך, סיבה פנימית, סיבה חיצונית, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, רוחניות
... עצמית, חקירה פנימית, להבין את עצמך, סיבה פנימית, סיבה חיצונית, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, רוחניות איך חקירה פנימית יכולה לפתור בעיות חיצוניות? אליעד כהן מסביר שכאשר יש לאדם בעיה מסוימת, למשל בעיה חיצונית שהוא מזהה, הוא עשוי בתחילה להניח שהבעיה היא הגורם ... להתפתחות רוחנית ומודעות עצמית עמוקה. איך להבין את עצמי? מהי התבוננות פנימית? חקירה פנימית ורוחניות בעיות פנימיות וחיצוניות מהי מודעות עצמית? איך לזהות סיבה פנימית? האם יש סוף לחקירה פנימית? ...
מודעות עצמית, להיות מודע לעצמך, להיות מאושר, למה אתה רוצה להרגיש טוב? למה אתה לא רוצה להרגיש רע? לחקור את הרגשות, להיות שמח, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, התבוננות פנימית
מודעות עצמית, להיות מודע לעצמך, להיות מאושר, למה אתה רוצה להרגיש טוב? למה אתה לא רוצה להרגיש רע? לחקור את הרגשות, להיות שמח, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, התבוננות פנימית
... עצמית, להיות מודע לעצמך, להיות מאושר, למה אתה רוצה להרגיש טוב? למה אתה לא רוצה להרגיש רע? לחקור את הרגשות, להיות שמח, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, התבוננות פנימית למה אתה רוצה להרגיש טוב ולא רוצה להרגיש רע? אליעד מסביר שכל אדם רוצה להרגיש טוב ואינו ... הסוף עם החקירה שלו, ולהגיע למצב בו הוא מקבל באופן מלא ומוחלט את כל האפשרויות ואת כל התחושות ללא הבדל ביניהן. למה אני רוצה להרגיש טוב? איך לחקור רגשות לעומק? התבוננות פנימית להיות מאושר בלי סיבה איך להגיע לשלווה פנימית? למה אני לא מסופק? מה גורם לי לרצות משהו? ...
יוגה, מדיטציה, לתרגל מדיטציה, לתרגל יוגה, מה טוב במדיטציה? מה טוב ביוגה? מה רע ביוגה? מה רע במדיטציה? התבוננות במדיטציה, השפעת המדיטציה, איך להיות מאושר? להשתיק את המחשבות
יוגה, מדיטציה, לתרגל מדיטציה, לתרגל יוגה, מה טוב במדיטציה? מה טוב ביוגה? מה רע ביוגה? מה רע במדיטציה? התבוננות במדיטציה, השפעת המדיטציה, איך להיות מאושר? להשתיק את המחשבות
... מדיטציה, לתרגל מדיטציה, לתרגל יוגה, מה טוב במדיטציה? מה טוב ביוגה? מה רע ביוגה? מה רע במדיטציה? התבוננות במדיטציה, השפעת המדיטציה, איך להיות מאושר? ... שלפעמים, אם אדם מצליח להפסיק לחשוב לחלוטין, הוא עלול בסופו של דבר להרגיש שקט באופן שטחי, אבל זה לא תמיד פתרון אמיתי לבעיה. מה שאתה מנסה להבין הוא מהות ההתבוננות, אומר אליעד, ומסביר שכשמדובר במדיטציה, יש סוגי התבוננות שונים. האם יוגה שונה? בהחלט. יוגה, לדבריו, אינה ... מדובר במענה זמני. אליעד מציין כי אם אתה לא מצליח לפתור את הבעיה העמוקה שלך, יוגה ומדיטציה לא בהכרח יפתרו אותה. אחת השאלות שנשאלת בהמשך היא: האם יוגה מאפשרת התבוננות פנימית? אליעד מסביר כי ביוגה יש כאלה שמבינים את התרגילים כהזדמנות להתבונן פנימה, אך ברוב המקרים זה פשוט שיפור פיזי של הגוף. הוא גם מציין שמה שמבדיל את היוגה המקורית זה היכולת לתרגל גם את ההתבוננות הפנימית תוך כדי תנועה. בהמשך השיחה, אליעד מציין ... תפתור בעיות נפשיות או קיומיות. הוא מדגיש שגם מדיטציה לא תמיד נותנת את התוצאה המיוחלת, כי היא אינה פותרת את הבעיות באופן שורשי. למה חשוב להבין את מהות ההתבוננות? העיקרון המרכזי בשיחה הוא שההבנה של מהות ההתבוננות היא המפתח לשימוש יעיל במדיטציה וביוגה. כל שיטה עשויה להוות דרך להרחיב את המודעות ולסייע בהפחתת המתח, אך היא לא תעבוד אם לא מבינים את ההתבוננות המרכזית שמתבצעת בה. לסיכום: השיחה עם אליעד עוסקת בהשפעת היוגה והמדיטציה על האדם, ובמהות ההתבוננות. הוא מסביר כי מדיטציה אינה בהכרח תביא להפסקת המחשבות לגמרי, וההצלחה בה תלויה בהבנת סוג ההתבוננות. יוגה, מצד שני, אינה רק פעילות פיזית, אלא יכולה ... עם המתח והקונפליקטים פנימיים, אך חשוב להבין את גבולותיהם. מה ההבדל בין יוגה למדיטציה? איך מדיטציה עוזרת לשקט נפשי? האם יוגה יכולה לפתור בעיות נפשיות? מהות ההתבוננות במדיטציה מהם היתרונות והחסרונות של יוגה? האם ... יש רמות וברמה העמוקה הידיעה הקיום הדברים האלה אתה צריך לפתור אותם בצורה יותר עמוקה מאשר שב תעשה מדיטציה או שב תעשה יוגה. ש: אוקי כשאתה נגיד עושה יוגה אתה מתבונן במשהו. אליעד: לא יוגה זה פחות התבוננות באופן יחסי יש כאלה שיגידו לך שיוגה מקורית זה יותר התבוננות, יש כאלה שיגידו לך שהיוגה המקורית זה רק התבוננות ועשו תרגילים שיעזרו לך להתבונן ואז אנשים עכשיו עושים את התרגילים בלי להתבונן כמו בהרבה דברים. היוגה המקורית מטרתה הייתה בכלל להתבונן התבוננות ואז עשו תרגילים פיזיים שכשתעשה אותם זה יעזור לך להתבונן תפיסתית אבל אז אנשים אמרו טוב בא ניקח את התרגילים נעזוב את ההתבוננות. אז מה אתה מנסה להבין? ש: מנסה להבין שבשביל ... השאלה היא המהותית זה מה אתה מנסה להתבונן ואיך אתה מנסה להתבונן זאת מהות השאלה זה לא משנה אם אתה יושב רוקד עומד קופץ רב עם מישהו לא משנה, השאלה היא מה אתה מתבונן כשאתה אומר אני מנסה להתבונן במה מתבונן? ש: שליטה במחשבה לא אז לאן מתבוננים אם לא במחשבה? אליעד: מה קשור שליטה במחשבה, כן ... כי הבנתי שזה יוביל לזה. אליעד: אתה שואל למה הבנת או למה יש כאלה שאומרים? ש: אני שואל את שניהם, כבר אני לא שואל זהו. אליעד: תקשיב עוד פעם מהות השאלה היא מה ההתבוננות המרכזית שלך זאת מהות השאלה, עכשיו אני מסביר עוד פעם במדיטציה אני לא נגד התבוננות אבל השאלה היא איזה סוג של התבוננות עכשיו במדיטציה אין לך את ההתבוננויות שאנחנו מדברים עליהם אין לך התבוננות של לקחת תהליך ולנסות ללמוד ממנו אין את הדברים האלה במדיטציה זה סוג אחר של התבוננות זה משהו אחר, אין את התהליך של בא ניקח דבר ונראה ... אין לך תשובות עליהן. אליעד: אז מה עושים שואלים עד שמוצאים תשובה. טוב אתה קיבלת, אתה הבנת? ש: כן. אליעד: מה אתה מבין, לפי מה שאני אמרתי מה הבנת? ש: שתלוי בהתבוננות וכאילו מה ההתבוננות ולא מה כאילו. אליעד: ולא איך עשית. ש: כן. אליעד: ...
לדעת את העתיד מתוך התבוננות במציאות, איך לדעת מה יהיה באופן מוחלט, לדעת שתמיד יהיה טוב
לדעת את העתיד מתוך התבוננות במציאות, איך לדעת מה יהיה באופן מוחלט, לדעת שתמיד יהיה טוב
... את העתיד מתוך התבוננות במציאות, איך לדעת מה יהיה באופן מוחלט, לדעת שתמיד יהיה טוב איך אפשר לדעת מה יקרה בעתיד מתוך התבוננות בהווה? אליעד כהן מסביר שכדי לדעת את העתיד, עליך להתבונן לעומק במציאות העכשווית. ככל שאדם מתקרב להבנה ... להבין בצורה מדויקת לחלוטין למה האדם אמר את מה שאמר. מתוך הבנה זאת, אתה יכול גם לפעול בהתאם ולהשפיע על המציאות. ככל שההתבוננות במציאות היא יותר מדויקת, אתה מצליח להסיק מסקנות נכונות ומדויקות לגבי ההתרחשויות הבאות. אליעד נותן דגש לכך שככל שהאדם מתבונן יותר לעומק, הוא מזהה טוב יותר את התהליכים המתרחשים במציאות ומבין טוב יותר את דרך הפעולה של כל דבר. התבוננות זו מאפשרת לך להסיק באופן טבעי, ברור ומוחלט את העתיד המדויק ולא רק בצורה משוערת או מעורפלת. מהי המשמעות של לדעת בדיוק את העתיד ולא רק לשער אותו? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין לשער לבין לדעת. כאשר אתה מתבונן מספיק עמוק במציאות, אתה מגיע למצב שבו אינך משער או מעריך מה יהיה, אלא אתה יודע בוודאות מוחלטת מה יקרה. ההבחנה הזאת חשובה מאוד: לדעת בדיוק מה יהיה שונה לחלוטין מלהעריך או לנחש מה יהיה. ההסבר לכך הוא שכאשר אתה מתבונן באופן יסודי ומקיף במציאות, אתה מכיר את כל הפרטים, כולל הקשרים, התגובות, והמנגנונים הפועלים בה. מכיוון ...
דוגמה לניתוח רגשי, ניתוח העדפה אישית, ניתוח רצון עצמי, ניתוח העדפה רגשית, לא לברוח מהאמת, להסתכל לאמת בעיניים, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, חקירה עצמית, מודעות עצמית
דוגמה לניתוח רגשי, ניתוח העדפה אישית, ניתוח רצון עצמי, ניתוח העדפה רגשית, לא לברוח מהאמת, להסתכל לאמת בעיניים, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, חקירה עצמית, מודעות עצמית
... לניתוח רגשי, ניתוח העדפה אישית, ניתוח רצון עצמי, ניתוח העדפה רגשית, לא לברוח מהאמת, להסתכל לאמת בעיניים, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, חקירה עצמית, מודעות עצמית למה אוכל שמבשלים לך טעים יותר ... ממנו. בסופו של דבר, אליעד מסכם שהעיקרון של לראות את האמת או לברוח ממנה הוא עיקרון עמוק שמשקף את תפיסת העולם והמודעות העצמית של האדם. התבוננות עצמית וחקירה עצמית מובילים להבנה עמוקה יותר של הרצון העצמי, ומאפשרים לאדם להבין טוב יותר את ההעדפות הרגשיות שלו. למה אוכל של אחרים טעים יותר? איך לנתח רגשות? התבוננות עצמית וחקירה עצמית מהי מודעות עצמית? למה אנשים מעדיפים לברוח מהאמת? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על התבוננות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: התבוננות, האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? אולי אנחנו במטריקס? האם לדומם יש תודעה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה העולם קיים? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש בחירה חופשית? בשביל מה לחיות? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? האם יש משמעות לחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? למה יש רע וסבל בעולם? למה לא להתאבד? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: התבוננות, איך ליצור אהבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך להצליח בזוגיות? איך להעריך את עצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למצוא זוגיות? איך לקבל החלטות? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לנהל את הזמן? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשנות תכונות אופי? איך לשתול מחשבות? איך להיגמל מהימורים? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? דיכאון? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי להפרעות קשב וריכוז, ייעוץ טיפולי, מאמן אישי לבני נוער בתחום התבוננות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.2820 שניות - עכשיו 24_05_2025 השעה 00:18:43 - wesi4