ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה דרך ארץ קדמה לתורה ✔תיקון המידות - מבוא ✔תיקון המידות הוא תחום מרכזי ביהדות העוסק בזיכוך תכונות הנפש והטבת רגשות האדם... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תיקון המידות - מבוא
תיקון המידות הוא תחום מרכזי ביהדות העוסק בזיכוך תכונות הנפש והטבת רגשות האדם, במטרה לעשותו לאדם שלם וטוב יותר. המקור למושג מצוי בתורה, "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ." (דברים, י', י') הביטוי "ללכת בכל דרכיו" שגם נמצא בתפילת שלמה המלך (מלכים א', ח', נ"ח) - מבואר ככולל את תיקון המידות והטיית הרגשות לדרכים מתוקנות וראויות. בנוסף לספרים שנכתבו בעניין, היו בין חכמי ישראל שכתבו אגרות שקראו בהן לחזק את הנושא הזה של תיקון המידות.

תוכן עניינים:

1 בין מידות למצוות

2 מידות בדברי חז"ל

3 ספרים עיקריים בנושא

4 אבני דרך בתיקון המידות

4.1 ספר הכוזרי

4.2 הרמב"ם

4.3 רבנו בחיי

4.4 הרמ"ק

4.5 הרב חיים ויטל

4.6 הבעש"ט

4.7 הרמח"ל

4.8 הגר"א

4.9 הרב קוק

בין מידות למצוות:

רבים מחכמי ישראל בכל הדורות ניסו לראות איך יש לחבר את מעשי המצוות עם תיקון המידות. ישנם כאלה שסברו כי תיקון המידות אינו מכלל תרי"ג מצוות. רבי חיים ויטל הוא ממובילי דרך זו. לדבריהם, תיקון המידות הוא מצע טוב, חשוב והכרחי לעשיית מצוות והוא היסוד עליו עומד האדם, בבחינת "דרך ארץ קדמה לתורה". אחרים סברו, כי תיקון המידות הוא חלק בלתי נפרד מעשיית המצוות. מייסד דרך זו הוא רבנו בחיי. לדבריהם, המצוות וידיעת הדת מתחלקות לשני חלקים - חובות האיברים וחובות הלבבות, כאשר חובות הלבבות הן חשובות ונפוצות אף יותר מחלק מהמצוות של חובות האיברים. לעומתם יש שסוברים כי תיקון המידות, הוא שלב להשגת החכמה שהיא המטרה, כאשר המצוות מהוות אמצעי חשוב והכרחי להביא את האדם לידי המיצוע במידותיו. כך סובר הרמב"ם.

אצל רבים ממחברי ספרי המידות המוטיבציה לחקירת מבנה הנפש ותיקון המידות הייתה במטרה לסלול דרך להגיע למדרגות רוחניות גבוהות של רוח הקודש ונבואה, כנראה בעקבות דברי חז"ל שטענו שהנביא צריך להיות מושלם בשכלו ומידותיו - "אין הנבואה שורה אלא על חכם, גיבור, עשיר וענו".

מידות בדברי חז"ל:

אף שבתנ"ך (ובמיוחד בספר משלי) ישנם פסוקים לא מעטים הנוגעים לתחום זה, הקוראים לאדם לדבוק במידות טובות (ובמיוחד במידותיו של האלוהים) ולעשות צדקה ומשפט, אין בהם משנה סדורה, או ירידה לחקר הנפש, אלא התוויה כללית של רכישת מידות חיוביות כמו אהבה, נדיבות, צניעות ודבקות באמת, לעומת עזיבת והדחקת מידות שליליות כמו שנאה, נקימה ונטירה, חמדנות, עצלות, גאוה, כעסנות, כחש ושקרנות, התאכזרות, עצלות, התפארות ועוד.

חכמי המשנה והתלמוד ניסו להתוות מפה של רגשות חיוביים ושליליים, ותיארו למשל את האהבה, טוב הלב, האומץ, הענווה, והשמחה, כרגשות חיוביים ואת הגאווה, הכעסנות, הקנאה, צרות העין, היצריות, העצבות, הדאגה ותשוקת הכבוד כרגשות שליליים שצריך להתרחק מהם. בימי המשנה התחברו מספר חיבורים הנוגעים לענייני התנהגות נאותה ודרך ארץ כמו מסכת אבות ומסכתות דרך ארץ זוטא ורבה, אך העניינים הנוגעים במישרים לתיקון המידות מועטים בהם, ויש בהם הרבה דברים הקשורים לדרך ארץ, הנהגות טובות וחיזוק מעמדה של התורה ועבודת האל.

בתלמוד לא ראו לנכון ליצור דיונים מיוחדים על המסכתות הנוגעות להנהגות ומידות. אמרות שונות בענייני המידות מפוזרים ללא סדר בכל התלמוד, ובהן חלוקה בין מידות טובות ורעות, ובעיקר דברי שבח של המידות הטובות וגינויין של הרעות, אם בצורה מופשטת ואם על ידי הבאת דוגמאות.

ספרים עיקריים בנושא:

"חולי הגוף טועמים המר מתוק ומתוק מר, ויש מן החולים מי שמתאוה ותאב למאכלות שאינן ראויין לאכילה כגון העפר והפחם, ושונא המאכלות הטובים כגון הפת והבשר. הכל לפי רוב החולי. כך בני אדם שנפשותיהם חולות, מתאוים ואוהבים הדעות (=המידות) הרעות, ושונאים הדרך הטובה ומתעצלים ללכת בה, והיא כבידה עליהם למאד לפי חליים.

וכן ישעיהו אומר באנשים הללו "הוי האומרים לרע טוב ולטוב רע, שמים חושך לאור ואור לחושך, שמים מר למתוק ומתוק למר", ועליהם נאמר "העוזבים ארחות יושר ללכת בדרכי חושך".

ומה היא תקנת חולי הנפשות? ילכו אצל החכמים שהן רופאי הנפשות וירפאו חליים, בדעות שמלמדין אותם, עד שיחזירום לדרך הטובה, והמכירים בדעות הרעות שלהם ואינם הולכים אצל החכמים לרפא אותם, עליהם אמר שלמה "חכמה ומוסר אוילים בזו.""

רמב"ם, משנה תורה, הלכות דעות ב' א'

לצד התעסקותם הרבה של חכמי ישראל, בהלכה, בהגות ובפרשנות תנ"ך, מעטים הם הספרים הקשורים לתיקון הנפש ועל עובדה זו עמדו בספריהם רבנו בחיי והרמח"ל.

חכמי ישראל בימי הביניים וליתר דיוק בתקופת תור הזהב בספרד בין המאות התשיעית וה - 13 פרסמו מספר חיבורי יסוד הנוגעים לעניין כמו הספר "תיקון מידות הנפש" המיוחס לרבי שלמה אבן גבירול (על פי חמשת החושים), "שמונה פרקים" חיבורו הידוע של הרמב"ם שמהווה מבוא לפירושו על מסכת אבות, ו"המספיק לעובדי השם" חיבורו של הרב אברהם בן הרמב"ם. חכמי ימי הביניים ניסו להבין ולהתחקות אחרי מבנה הנפש, על מנת לפעול למען תיקון האדם והבאתו לידי מדרגת הנבואה. רבנו בחיי בספרו הידוע "חובות הלבבות", שבו הוא מפנה את תשומת הלב ל"תורת המצפון המוזנחת" כדבריו, מחלק את חובת הדת לשני חלקים: ידיעת חובת האיברים וידיעת חובת הלבבות. לטענתו, גם בעיסוק ברגשות יש מצוות עשה ולא תעשה.

במאה ה - 16 בתקופת הזוהר של הקבלה בארץ ישראל נכתב בידי הרב משה קורדובירו הספר "תומר דבורה", בו הוא מוצא את המשמעות העליונה של חיי האדם, בניסיונו של האדם להתדמות לקונו (לאל). ספר מוסר ותיקון מידות זה מבוסס מפורשות על עשר הספירות. ספר נוסף שנכתב באותה תקופה, שקשור לתיקון המידות על פי הקבלה הוא הספר "שערי קדושה" של רבי חיים ויטל תלמיד האר"י, שבהקדמתו הוא כותב שבידי הנביאים ויורשיהם הפרושים הייתה החכמה של זיכוך הנפש, אך שברוב הימים והדורות נתמעטו הלבבות והידיעות, ונסתם כל חזון, ולכן הדבר מניע אותו לחבר את הספר.

בסוף תקופת הרנסאנס יצר המהר"ל בחיבורו המקיף "נתיבות עולם", מיפוי מיוחד של תכונות הנפש, בו סיווג 32 תכונות נפש חשובות והגדרת התכונות (לב נתיבות חכמה), מהותן וההבדלים ביניהן, לאור דברי חז"ל. לאחריו יוצא הרמח"ל בספרו המפורסם מסילת ישרים בו הוא קובע סדר בשכלול המידות של האדם בעשר מעלות, עד להגעתו להיותו אדם קדוש בעל רוח קודש שגופו מהוה מקדש חי. ספר שהפך להיות, ספר מוסר מרכזי ברוב הישיבות.

רבי ישראל מסלנט מייסדה של תנועת המוסר, הוסיף נופך משלו ב"אגרת המוסר" שכתב. גם הרב קוק כתב ספר בנושא בשם "מוסר אביך", בו הוא דן בהיבטים שונים בתחומים אלו, הנוגעים למוסריותו של אדם. וכן כתב את הספר "מידות הראי"ה", בו הוא מסביר בצורה מעמיקה את עיקרן של המידות.

אבני דרך בתיקון המידות:

ספר הכוזרי:

רבי יהודה הלוי (ריה"ל) בספרו הכוזרי (תחילת מאמר שלישי) סובר כי האדם כמו המושל במדינתו, צריך לתת לכל "יושביו" את לחם חוקם וסיפוק צורכיהם, ולנהוג בכולם בצדק. ובכך למצוא איזון בתכונות נפשו, כך שכל כוח ורגש יהיה במידה הראויה, ויקבל את הביטוי הנדרש במקום ובזמן הנכון, תוך ריסון כל הפרזה וחריגה, ובדבריו:

"החסיד הוא הוא המושל, שהרי כל חושיו וכחותיו הנפשיים והגופניים סרים אל משמעתו, והוא מנהיג אותם הנהגה מדינית ממש, כמו שנאמר "ומושל ברוחו מלוכד עיר" והוא האיש הראוי לשלוט, כי אלו עמד בראש מדינה היה נוהג בה בצדק, כשם שנהג מנהג צדק בגופו ובנפשו".

על פי ריה"ל אדם הנוהג בדרך הזו, כאשר הוא נצרך לבצע איזו מטלה (ובמיוחד בתחום הרוחני), הוא ימצא את "כל כוחותיו נשמעים לו, ממהרים להענות לקריאתו, עושים ככל אשר יצום ונזהרים מכל אשר יאסור עליהם", מכיוון שנהג בכולם מנהג צדק ולא קיפח אחד בהם. כפירוט הוא אומר שהאדם צריך לחסום את הכוחות המתאווים לאחר שמילא את כל חסרונם, ולאחר מכן הוא חוסם את הכוחות הכעסניים השואפים להפריע לשלטונו, לאחר שנתן להם את חלקם בנצחנות בחכמות ודעות או לשם גערה באנשים רעים, ואך לחושים ולכוחות הטבעיים נותן את מה שהם צריכים, מנוחה ושינה במידה מספקת, ולחיוניים - ערות ותנועה די צרכם לשם פעולה בענייני העולם הזה. ולאחר כל אלו הוא יכול לקרוא ל"עדתו" להדבק במדרגה האלוהית, העומדת למעלה מהמדרגה השכלית.

הרמב"ם:

הרמב"ם קבע בהקדמתו לפירוש מסכת אבות המכונה "שמונה פרקים", כי נפש האדם היא אחת, ויש לה ביטויים רבים, ולכן חיוניותה של הנפש האנושית מתפשטת על כל שיעור קומתו של האדם, ולכן הכוח הביולוגי של האדם נבדל למשל מהכוח הביולוגי של החמור. עוד קבע עניין עקרוני, שמצוות היהדות למעשה הם אמצעי למטרה של תיקון המידות והשכל, והציוויים נועדו להביא את האדם לאיזון ולדרך האמצע שבה כל מידותיו מאוזנות וממוצעות. וכל זאת כדי שהאדם ירכז את מרצו במטרת - על אחת, שבה יהיו מרוכזים כל חייו והיא "בכל דרכיך דעהו". בנוסף, קבע כי כל מידה רעה, היא מחיצה המבדילה בין האדם לבין אלוהיו, וכל נביא הייתה לו מידה רעה קונקרטית, שהיא היא שגרמה לנבואתו להיות עמומה ולא בהירה, מלבד משה שתיקן את כל מידותיו בשלימות, והגיע לפסגת ההשגה האנושית, ללא כל חיץ בינו לבין ההארה האלוהית. עוד קבע שאדם שמידותיו אינו מתוקנות נחשב ל"חולה נפש", ותקנתו הוא שילך לחכם, "רופא נפשות" שילמד אותו כיצד לתקן את מידותיו, בדיוק כמו שאדם שחולה בגופו, הולך לרופא שנותן לו תרופה לרפא את גופו.

רבנו בחיי:

"ואמרו על אחד החכמים, שהיה יושב לעסוק בענייני בני אדם עד חצי היום, וכאשר מתבודד מחבריו, אומר: הגישו מאור המצפון - כוונתו בכך תורת חובות הלבבות"

רבינו בחיי, הקדמה, מהדורת קאפח עמ' ח

רבנו בחיי קובע שמקצוע של ידיעת המצפון וחקר הפנימיות הוא מקצוע חשוב בלימוד התורה, בין היתר בעקבות מאמר חז"ל "רחמנא ליבא בעי" (הרחמן - כלומר האל - את הלב רוצה). הוא טובע את המושג "אחרי המעשים ימשכו הלבבות", וקובע כי המעשים מטביעים את חותמם בנפש האדם, אם לחיוב ואם לשלילה. עוד הוא קובע שהאדם זקוק ללהיטות ורצון עז למען תיקון מידותיו, כי שינוי מההרגלים שנטבעו בו, מהווה מאמץ קשה לאדם, והוא משול כפי שכותב הרמב"ם לחולה שצריך לקחת תרופות מרות, ואף הוא מדמה זאת לחולה שצריך לקטוע אחד מאיבריו על מנת ששאר גופו יחלים. (עבודת ה', פרק ה')

הרמ"ק:

הרב משה קורדובירו (המאה ה - 16), מחשובי מקובלי צפת, ורבו של האר"י, בספרו "תומר דבורה" מסדר שיטה מקיפה של תיקון מידות האדם המבוססת על המידות האלהיות - הספירות. על פי קורדובירו "האדם צריך להתדמות לקונו בפעולותיו, ואז יהיה בסוד הצורה העליונה". עיקרו של הספר הוא הסבר קצר על מהות הדברים וההשלכות שלהם להתנהגות האנושית. הספר בנוי בשני חלקים. בחלק הראשון הסבר של 13 מידות של רחמים עליונים שהאדם צריך לסגל לעצמו, ובחלק השני, עשר הספירות שהאדם צריך לממש אותם בחייו.

בין 13 מידות של רחמים עליונים, היבטים שונים של סובלנות, הכלה, אי הקפדה ואף סולידריות של האדם כלפי אלו הפוגעים בו, כשם שהאל סובל את החוטאים ועוברי מצוותיו, ולא רק שלא מענישם אלא אף נותן להם חיות, וממשיך לקיימם ואף מעביר את חטאיהם. בין תכונות הספירות מידות כמו הכתר שממנה ענוה וסובלנות ואי ראיית הרע, החכמה שממנה "התבודדות בקונו" ולימוד בני אדם מאותה חכמה שקיבל מלמעלה, הבינה שממנה תיקון כל פגם ועוון - התשובה, החסד שממנה אהבת האל במסירות ונחישות גדולה והטבה לבני אדם, הגבורה שממנה ריסון הרגשות ושליטה עצמית והפעלת היצרים לצורך תיקון העולם, התפארת שעיקרה עיסוק בתורה, לצרף את דעתו ולהודות על האמת, נצח והוד הקשורים לתמיכה וסיוע ללומדי התורה, היסוד שעיקרו להישמר מבעיות מיניות, ואחרונה המלכות שבה האדם צריך להרגיש שאין לו דבר מעצמו, ולהכניע עצמו כלפי האל ולירא מפניו, מגדלותו ומכך שיעבור על מצוותיו ויפגום בארמונו של האל.

הרב חיים ויטל:

"והנה עניין המידות הן מוטבעות באדם בנפש השפלה הנקראת "יסודית", הכלולה מארבע בחינות, הדומם והצומחת והבהמית והמדברת. כי גם הן מורכבות מטוב ורע, והנה בנפש הזה תלויות המידות הטובות והרעות, והן כיסא ויסוד ושורש אל הנפש העליונה השכלית, אשר בה תלוויין תרי"ג מצות התורה כנזכר לעיל בשער ראשון. ולפיכך אין המידות מכלל התרי"ג מצות, ואמנם הן הכנות עקריות אל תרי"ג המצות בקיומן או בביטולם, יען כי אין כוח בנפש השכלית לקיים המצות על ידי תרי"ג איברי הגוף אלא באמצעות נפש היסודית, המחוברת אל הגוף עצמו, בסוד (ויקרא יז יד): "כי נפש כל בשר דמ"ו בנפשו הוא", ולפיכך עניין המידות הרעות קשים מן העברות עצמן מאד מאד."

הרב חיים ויטל, שערי קדושה א ב

הרב חיים ויטל קבע כי הנפש שממנה המידות היא הבסיס, התשתית והמכון לנשמה, רוחניות האדם וקיום המצוות, ולכן ישנה חשיבות רבה ביותר לתיקון המידות, יותר מאשר קיום מצוות, מכיוון שעל יסוד עקום, אי אפשר לבנות בניין מפואר, ולכן מידות רעות קשות יותר מעבירות, וכל זמן שלאדם יש מידות רעות, יקשה עליו לקיים את המצוות, וגם אם יקיים אותם, הוא יעשה זאת שלא לשם שמים, והדבר יהיה לו לטורח גדול, ויהיה בבחינת "לא זכה - נעשית לו [התורה] סם המוות", ואילו אדם שיש לו מידות טובות, עשיית המצוות תהיה קלה בעיניו.

הוא ניסה למפות את ארבע המידות העיקריות במקביל לארבעת היסודות שהיו נהוגים בזמנו. כך הוא סבר שיש בנפשו של האדם ארבעה יסודות רעים וטובים, וכנגדם מידות רעות וטובות:

מיסוד האש מגיעות הגאווה והכעס שהן מידה אחת ותולדותיהם, הקפדנות, בקשת השררה והשנאה וכנגדם ענווה.

מיסוד הרוח, דיבור מזיק שתולדותיו התחנפות, שקרנות, לשון הרע והתפארות וכנגדם שתקנות.

מיסוד המים החשק ותאוות התענוג, שתולדותיהן חמדה וקנאה וכנגדם הסתפקות במועט.

ומיסוד העפר העצבות שתולדתה העצלות וכנגדם השמחה והזריזות.

הבעש"ט:

הבעל שם טוב מייסד החסידות, חידש שיטה כללית שיש לה פרשנויות שונות, שבין היתר מתייחסת גם לתיקון המידות, שעיקריה מתמצים בשלושה שלבים: "הכנעה, הבדלה, המתקה". על פי שיטה זו בשלב הראשון, ב"הכנעה", האדם נדרש לקבל עול מלכות שמים ולהכניע ולרסן את המידות הרעות ולשלוט בהן. זהו שלב הכרחי שכן אם האדם פועל רק על פי הדחפים של מידותיו, הוא איננו יכול להתקדם לשלבים נוספים של התיקון שכן הוא ומידותיו הרעות נתפסות כדבר אחד. בשלב השני ב"הבדלה" האדם נדרש להבדיל בין טוב לבין רע, ולהבדל מהמידות הרעות שבו ולתפוס מהן מרחק. להשקיף עליהן מבחוץ ולדעת שהם לא חלק בלתי נפרד ממהותו. יש את מהותו שעומדת כשלעצמה ויש את הביטויים של מהותו שיכולים לקבל פנים וצורות שונות טובות ורעות. ובשלב השלישי ב"המתקה" האדם נדרש לדון את המידות הרעות שבו לכף זכות. למצוא את ניצוצות הטוב שבהן ולסנגר עליהן ולראות את הטוב והיפה שבהן, ובכך להמתיקן ולתת גם להן מקום ותפקיד במציאות, ולא לבטלן מכל וכל, שהרי האלוהות שרויה בכל, ואין דבר שאין לו מקום.

הרמח"ל:

הרמח"ל בהקדמת ספרו "מסילת ישרים" ביאר מדוע מעטים האנשים העוסקים בתחום של תיקון מידותיהם, מפני שהחיוב בזה מפורסם וידוע לכל, דבר הגורם לאנשים לדמות שהם מבינים בעניין, מבלי שיעסקו בפרטים של המידות וביסודותיהם, דבר הגורם למקצוע זה להתפס בידי הבורים, שהופכים אותו לביזארי ואיזוטרי. אסמכתא לתיקון המידות הוא מוצא בפסוק "כי כל לבבות דורש ה'". ואת תיקון המידות הוא מגדיר כמידות על פי היושר והמוסר, שגורמים לתפארת לעושיהם, המוליכים אל תכלית ההטבה האמיתית, שהיא חיזוק התורה ותיקון אחוות המדינות. הרמח"ל משרטט סוג של מסילה או סולם מוסרי, שעולים בו מעלה אחר מעלה באופן הדרגתי, ומתקנים את המידות. בין השלבים ב"סולם" זה הוא מונה את מאפיינים מצפוניים כמו זהירות מוסרית, זריזות מוסרית, נקיות מוסרית, פרישות חסידות, וענוה.

הגר"א:

"המידות הן לפי טבע הגוף והנפש. והמעשים הם לפי הרוח. וכמו שהרוכב על הסוס יכול להכריחו לילך בדרך הישר, על ידי יגיעה, אף אם הוא סוס רע. כן אף מי נפשו רעה בטבע במידותיה, העיקר תלוי ברוח."

הגר"א, אבן שלמה, א' ה'

הגר"א בספרו "אבן שלמָה", כותב כי כל עבודת ה' תלויה בתיקון המידות, שהם כמו לבוש למצוות ולכללי התורה, וכל החטאים מושרשים במידות. הוא טוען כי האדם נברא על מנת לשבר את מידותיו הרעות, ואם לא למה לו חיים. הוא מאבחן את שלשת המידות הרעות המרכזיות של האדם ככעס, תאווה וגאווה ("הקנאה, התאוה והכבוד"). לכל מידה יש היבט פנימי וחיצוני, למשל בתאווה יש חמדה של ממון ורכוש שהיא פנימית, ויש את הנאת הגוף כמו אכילה, שתייה וכדומה שהיא חיצונית. הוא כותב כי האדם צריך להתבונן על עצמו ו"לשקול את מידותיו במאזני צדק" ולחנך את עצמו להטות את מידותיו ממידה רעה לטובה עד קצה ההיפוך, כמו מכעס אל חמלה, ומגאווה אל שפלות, עד שיגיע למיצוע של המידה, שתהפוך להיות טבע שלו.

עוד הוא טוען שהדרך לתיקונם איננה דיכויים והדחקתם אלא עידונם באמצעות לימוד תורה. את הכעס הוא מציע לעדן באמצעות הלימוד הנצחני של ההלכה, ואת התאווה והחשק באמצעות לימוד האגדה וההגות המרחיבים את דעתו של האדם, ופורשים לו כנפיים (שם ב' ה'). הוא מציע למי שיש לו "מזג רע", לא ללכת כנגד טבעו כי הדבר לא יעלה בידו, אלא לחפש את דרך הישר לפי טבעו ("חנוך לנער לפי דרכו"), כך למשל אדם בעל מזג רצחני, צריך להיות שוחט או מוהל, ובכך לא יהפוך להיות שודד. עוד שם הוא כותב שצריך לחטט אחרי המידות הרעות של עצמו, ומי שמתעצל בכך, לא יעזורו לו כל הסייגים והגדרים שהוא מקבל על עצמו, כי הדבר דומה לפצע פנימי שלא נרפא. באגרת הגר"א שנכתבה לבני משפחתו ממסעו לארץ ישראל, הוא כותב כי עדיף ללמוד בספרי מוסר, ובספרי משלי - עם שנמצאים בכתביו, שהם טובים מכל ספרי מוסר.

הרב קוק:

הרב קוק בספרו "מוסר אביך" מוסיף הסבר נוסף להסברו של הרמח"ל וטוען שישנה סיבה נפשית לכך שמקצוע זה הוזנח, והוא חיסרון גבורה נפשית, מפני שכאשר אדם רואה שהוא רחוק מתיקון המידות, דעתו נחלשת עליו, והוא מתייאש מלהגיע לתיקון מידותיו ומפסיק ללמוד את הנושא. עוד הוא טוען, שהאיסור של "לפני עיוור לא תתן מכשול" תקף גם במידות, דהיינו שיש איסור לגרום לזולת שיגיע למצב שתתפרץ אצלו מידה מגונה. הוא גם מחדש אבחנה בדבר בירור מידות מצרניות וניסורן אחת מהשנייה, שהיא היכולת להבחין בין תכונות נפש חיוביות ושליליות, שיש ביניהן קווי דמיון משותפים, ולאמץ את החיוביות ולדחות את השליליות. והוא מדגים את העניין במידה כמו ענווה שיש לה מידה מצרנית כמו עצב, שנראית קרובה לה, באשר יש בהן התכנסות של הרגשות, או במידה כמו גבורת נפש שיש לה מידות מצרניות כמו כעס, גאווה, שנאה, ונקימה, באשר יש בכולן תחושה של עוצמה פנימית, וכאשר אדם שונא, כועס או נוקם הוא טועה להרגיש בעצמו גבורה ועוצמה. ולתפיסתו האדם צריך להיות עסוק ב"ניסור המידות", ליצור אבחנה בין מידות טובות לרעות, כדי שיוכל להשתלם בטובות ולזנוח את הרעות
צרות שליליות חולי נפש התקדמות להתקדם סם המוות סודות חשיבה מופשטת בעיה נפשית נקמנות צרות עין תיקון המידות
האם אפשר לא להאמין? לחיות בלי אמונות, חיים בלי אמונה, מהי אמונה? פרדוקס האבן, האם אלוהים יכול לברוא אבן שלא יכול להרים? פרדוקס הכל יכול, האם אלוהים כל יכול? איך להיות אלוהים? אמת מוחלטת
האם אפשר לא להאמין? לחיות בלי אמונות, חיים בלי אמונה, מהי אמונה? פרדוקס האבן, האם אלוהים יכול לברוא אבן שלא יכול להרים? פרדוקס הכל יכול, האם אלוהים כל יכול? איך להיות אלוהים? אמת מוחלטת
...בלי אמונה, מהי אמונה? פרדוקס האבן, האם אלוהים יכול לברוא אבן שלא יכול להרים? פרדוקס הכל יכול, האם אלוהים כל יכול? איך להיות אלוהים? אמת מוחלטת האם אפשר לא להאמין לחיות בלי אמונות? ההרצאה נפתחת בשאלה האם אפשר לחיות בלי אמונות. שאלת יסוד זו מובילה את השיחה לנושא מרכזי - מהי אמונה? אליעד מתאר אמונה כדבר שאדם לא בטוח לגביו, כלומר, לא יודע בוודאות אם הוא צודק בהנחותיו. אם הוא היה בטוח בהן, זה כבר לא היה נחשב לאמונה. הוא מסביר שלפי ההיגיון, לא ניתן לחיות ללא אמונה, שכן כל פעולה של אדם, בין אם הוא מודע...
איזהו חכם? זה שלומד מכל האדם! איך ללמוד מכל דבר?
...איך ללמוד מכל דבר? כל אדם רוצה להיות מאושר. והאושר הוא הבנה של המציאות. הבנה ככ גדולה, עד שאין מה להבין מרוב שהכל ברור. ולהבין את המציאות, פירושו להבין גם את הדברים שיש בה. וללמוד מכל דבר, זאת זכות. כי כאשר האדם לא יכול ללמוד מכל דבר, הרי שהוא מוגבל ביכולת שלו ליהנות. כי ההנאה הכי גדולה, היא ההתחדשות של השכל. ומי שיודע ללמוד כל הזמן, הוא כל הזמן מגלה דברים חדשים, וכך הוא כל הזמן מתחדש. והשאלה הנשאלת היא, איך בעצם אפשר ללמוד מכל דבר? ומהי מהות העניין של הלימוד מכל דבר? והנה, האושר הוא הבנת המציאות
רצונות, איך לדעת למה אני רוצה משהו? איך נוצר רצון חיצוני? מה זה רצון פנימי? מה זה רצון חיצוני? איך לגלות את סיבת הרצון? דירוג של רצונות, רצונות חשובים, רצונות לא חשובים, רצונות מחויבים, רצונות אפשריים, רצון ממלא רצון, מה סיבת הרצון?
רצונות, איך לדעת למה אני רוצה משהו? איך נוצר רצון חיצוני? מה זה רצון פנימי? מה זה רצון חיצוני? איך לגלות את סיבת הרצון? דירוג של רצונות, רצונות חשובים, רצונות לא חשובים, רצונות מחויבים, רצונות אפשריים, רצון ממלא רצון, מה סיבת הרצון?
...משהו? איך נוצר רצון חיצוני? מה זה רצון פנימי? מה זה רצון חיצוני? איך לגלות את סיבת הרצון? דירוג של רצונות, רצונות חשובים, רצונות לא חשובים, רצונות מחויבים, רצונות אפשריים, רצון ממלא רצון, מה סיבת הרצון? איך לדעת למה אני רוצה משהו מסוים? אליעד כהן מסביר כי אדם שרוצה להבין מדוע הוא רוצה דבר מסוים, יכול להשתמש בשיטה פשוטה וברורה, והיא יצירת רשימת רצונות. הוא מדגים זאת באמצעות דוגמה של גבר ששואל את עצמו מדוע הוא רוצה בחורה מסוימת, או מדוע הוא מעדיף דווקא בחורה בלונדינית. אליעד מציע שהאדם ירשום על דף...
לענות בשאלה, איך להתמודד עם מחשבות רעות? איך לא ליפול למלכודת עצמית? איך לא להיגרר למחשבות שליליות? איך לא לחשוב שלילי? איך לצאת משליליות? נטל ההוכחה, איך לא לדעת כלום? חשיבה חיובית
לענות בשאלה, איך להתמודד עם מחשבות רעות? איך לא ליפול למלכודת עצמית? איך לא להיגרר למחשבות שליליות? איך לא לחשוב שלילי? איך לצאת משליליות? נטל ההוכחה, איך לא לדעת כלום? חשיבה חיובית
...רעות? איך לא ליפול למלכודת עצמית? איך לא להיגרר למחשבות שליליות? איך לא לחשוב שלילי? איך לצאת משליליות? נטל ההוכחה, איך לא לדעת כלום? חשיבה חיובית איך להתמודד עם מחשבות שליליות ולא ליפול למלכודת עצמית? אליעד כהן מסביר בהרצאה מפורטת כיצד להתמודד עם מחשבות שליליות וכיצד להימנע מליפול למלכודות החשיבה השלילית. ההרצאה עוסקת בטכניקות ובדרכים לשחרור האדם מלופ מחשבתי שמוביל אותו שוב ושוב לחשיבה שלילית, חרדות וספקות עצמיים. הבסיס שעליו אליעד בונה את ההסבר הוא שכל תשובה מוחלטת שהאדם נותן לעצמו, אפילו אם היא...
הספר להיות אלוהים - כסף חנופה - הרחמנות הגדולה ביותר, על העניים הגדולים ביותר - בושה של כסף, מה חושבים עליך
הספר להיות אלוהים - כסף חנופה - הרחמנות הגדולה ביותר, על העניים הגדולים ביותר - בושה של כסף, מה חושבים עליך
...חנופה - הרחמנות הגדולה ביותר, על העניים הגדולים ביותר - בושה של כסף, מה חושבים עליך למה אנשים מרחמים רק על העניים הפיזיים ולא על העניים האמיתיים? אנשים רגילים מרגישים רחמים בעיקר על מי שסובל מבחינה גופנית - למשל, מי שאין לו אוכל או שסובל מכאב פיזי. בעיני רוב האנשים, הסבל הפיזי הוא הסבל הכי גדול שיש. אבל אליעד מסביר שיש סוג אחר של רחמים שהוא הרבה יותר עמוק ומהותי: הרחמנות האמיתית היא לא על מי שרעב ללחם בגופו, אלא על אנשים שהנשמה שלהם רעבה תמיד ללחם רוחני, לשכל, להבנה אמיתית של המציאות. לדבריו, העני...
להשתגע / לצאת מהדעת - איך לצאת מדעתך באמת? איך להשתגע לגמרי?
...להשתגע לגמרי? כי הטיפשים שיצאו מדעתם, דהיינו, בני האדם שנמצאים בתוך דעתם, שנדמה להם שהם בתוך דעתם, למרות שבאמת הם מחוצה לה, הם מפחדים לצאת מדעתם. כי האדם הוא משוגע אמיתי. משום שהאדם, נדמה לו שיש נפרדות בעולם, למרות שבאמת הכל אחד ממש. והאדם המשוגע, בעיניו הוא עצמו חכם, ובעיניו, מי שחושב שהכל אחד ממש, הוא המשוגע. כי בעיני המשוגע, החכם הגדול, הוא דווקא נדמה בעיניו למשוגע. והמציאות, היא זאת שמחליטה מיהו משוגע. כי מי שלא מבין את המציאות, הוא המשוגע. וכל זמן שיש לאדם שאלה כלשהי על המציאות, למה היא כך...
רבי נחמן מברסלב, יהדות, התורה היהודית, אליעד כהן, כולם צודקים, כולם טועים, מצא את ההבדלים, ספר הזוהר, הכל נכון, הכל לא נכון
רבי נחמן מברסלב, יהדות, התורה היהודית, אליעד כהן, כולם צודקים, כולם טועים, מצא את ההבדלים, ספר הזוהר, הכל נכון, הכל לא נכון
...נחמן מברסלב, יהדות, התורה היהודית, אליעד כהן, כולם צודקים, כולם טועים, מצא את ההבדלים, ספר הזוהר, הכל נכון, הכל לא נכון מדוע רבי נחמן מברסלב מצטט ספרים אחרים? רבי נחמן מברסלב, בכתביו ובספרו המרכזי ליקוטי מוהרן, משתמש רבות בציטוטים מתוך ספרים אחרים כמו ספר הזוהר, ספר שופטים, ספר ויקרא וספרים נוספים מהתורה היהודית. השאלה הנשאלת היא מדוע רבי נחמן מסתמך על מקורות אלו? האם אין לו מספיק סמכות או ביטחון עצמי להציג את רעיונותיו לבד? אליעד כהן מסביר את הרעיון באופן פשוט: רבי נחמן עצמו אמר, יש כאלה שחושבים...
אחדות / הכל אחד - האם באמת "הכל אחד"? ומה המשמעות של זה? הכל אחד / פילוסופיה / לוגיקה
...המשמעות של זה? הכל אחד / פילוסופיה / לוגיקה וכאן נסביר טוב יותר את המשמעות הנכונה של רעיון האחדות. ובעיקר להאיר את תשומת לב האדם על המשמעות הלא נכונה של רעיון האחדות. וגם כיצד להבין את המשמעות הנכונה. אחד הרעיונות הפופולאריים ביותר בזמננו הוא רעיון האחדות, הרעיון שהכל אחד, שהאני של האדם הוא בעצם הכל. שכל מה שקיים זה אתה ושאתה זה הכל. שהכל טוב באותה המידה וכולי. כאשר שורש כל העניין, הוא כמובן הרעיון וההבנה שהכל אחד והכל זו ישות אחת ומהות אחת וכולי. והרעיון הזה יוצר אצל האדם תחושות שונות וכל אחד מכיל...
קורונה ולראות את הנולד, האם ביבי מנהיג אחראי? האם ביבי מנהיג הססן? מי שלא מוכן לסבול קצת סובל הרבה? למה לא כדאי להדחיק? למה לא לדחות בעיות למחר? הססנות או אחריות, ביבי הקוסם כראש ממשלה, מנהיגות בזמן הקורונה, שפעת הקורונה
קורונה ולראות את הנולד, האם ביבי מנהיג אחראי? האם ביבי מנהיג הססן? מי שלא מוכן לסבול קצת סובל הרבה? למה לא כדאי להדחיק? למה לא לדחות בעיות למחר? הססנות או אחריות, ביבי הקוסם כראש ממשלה, מנהיגות בזמן הקורונה, שפעת הקורונה
...ולראות את הנולד, האם ביבי מנהיג אחראי? האם ביבי מנהיג הססן? מי שלא מוכן לסבול קצת סובל הרבה? למה לא כדאי להדחיק? למה לא לדחות בעיות למחר? הססנות או אחריות, ביבי הקוסם כראש ממשלה, מנהיגות בזמן הקורונה, שפעת הקורונה האם ניתן היה למנוע את המשבר הכלכלי בעקבות הקורונה? אליעד כהן מסביר בהרצאה שלו שניתן היה למנוע את המשבר הכלכלי והחברתי שנגרם בעקבות מגפת הקורונה אם היו ננקטות פעולות פשוטות בזמן אמת. הוא מציין שהמדינה ידעה מראש על קיומה של הקורונה בסין, אך הייתה שאננות והססנות גדולה מאוד מצד ההנהגה במדינת...
איך לפתח השכל? איך ללמוד את הספר להיות אלוהים? איך לתרגל ניתוח סיבתיות? האם הבנת את הספר להיות אלוהים? איך נכון ללמוד? דרך רוחנית, התפתחות אישית
איך לפתח השכל? איך ללמוד את הספר להיות אלוהים? איך לתרגל ניתוח סיבתיות? האם הבנת את הספר להיות אלוהים? איך נכון ללמוד? דרך רוחנית, התפתחות אישית
...איך ללמוד את הספר להיות אלוהים? איך לתרגל ניתוח סיבתיות? האם הבנת את הספר להיות אלוהים? איך נכון ללמוד? דרך רוחנית, התפתחות אישית איך נכון ללמוד את הספר להיות אלוהים ולפתח את השכל? אליעד כהן מסביר כיצד ללמוד נכון את הספר להיות אלוהים, ומדגיש את חשיבות התרגול של ניתוח סיבתיות כאמצעי לפיתוח השכל. לטענתו, מטרת הלמידה היא להביא את האדם למצב שבו הוא יכול לחשוב על דבר והיפוכו בו זמנית. מצב זה מאפשר לאדם להרגיש טוב ורע באותו הזמן, או להבין דבר לעומק באמת. מדוע רק לקרוא את הספר לא מספיק כדי להבין אותו?...
מכתב אישי המופנה לכל הסקפטים שקשה להם להאמין שהחיים נועדו להגשמה.
...שהחיים נועדו להגשמה. אהלן המכתב הזה הוא בעיקר לעצמי לעשות לעצמי קצת סדר במה שנקרא לחיות. וכיוון שסוג הקושי - תסכול, שמתעורר בי כאני פוגשת אותך הוא מוכר וידוע לי גם ממפגשים אחרים, החלטתי בעצם להשתמש בך כדי לעזור לעצמי להבין כמה דברים. ברגע זה אני גם לא בטוחה שזה המכתב שתקרא, כי באמת אין לי מושג לאיזה כיוון זה יתפוס. לפני הכל, אין לכל מה שיכתב שום קשר אישי או הגנה על מישהו. אילו הם פשוט הרהורים שיש בתוכי כל פעם שאני פוגשת אדם עם מלא פוטנציאל להיות יצירתי שמח ומאושר, שיוצר לעצמו קשיים דאגות וכו יותר...
מי ברא את אלוהים של היהודים? האם יש שני אלוהים? מי ברא את הבורא? וממה החרדים חרדים?
...ברא את הבורא? וממה החרדים חרדים? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: מי ברא את אלוהים של היהודים? האם יש שני אלוהים? מי ברא את הבורא? וממה החרדים חרדים?. הפעם אני רוצה לבאר את העניין של השני אלוהים, שעליהם אני מדבר, אני בעצם מסביר שגם את האלוהים היהודי, ברא מישהו. ויש את האלוהים היהודי שכולנו כבר מכירים את המעללים והסיפורים שלו. לפחות היהודים מכירים, וגם הנוצרים והאסלאם מכירים. ושואלים מה זאת אומרת שאתה אומר שיש שני אלוהים? הרי יש אלוהים אחד!! אלוהים פירושו ישות יחידה, אז איך אתה אומר שיש
פנג שווי - של מי הבית הזה?
...- של מי הבית הזה? בית הוא העולם הפנימי והפרטי של כל אחד מאתנו. שם נרשה לעצמנו לעשות דברים שלא נעשה ברבים. בית הוא המקום ממנו נצא אל העולם הרועש ואליו נשוב בכל פעם שנרצה שקט ורוגע וביטחון. אם נבקש מילד לצייר לנו בית סביר שיצייר ריבוע עם משלוש מעל, ובתוך הריבוע יוסיף שני חלונות ודלת. בהתבוננות נוספת נזהה בציור פנים עם עיניים ופה. ואכן, בציורי ילדים, רוב הבתים נראים כבני אדם. וכך בדיוק נתפס בית גם בראייה ההוליסטית. לכל בית יש פנים ועורף החזית היא הפנים חזית הבית מייצג את החלק המוחצן בחיינו, את מה שאנו...
טעויות. כיצד לטפל בהן? כיצד להפוך טעות לרצף של הצלחות או כישלונות כבחירתך?
...כיצד לטפל בהן? כיצד להפוך טעות לרצף של הצלחות או כישלונות כבחירתך? כיצד אמורים לטפל בטעויות? כיצד באפשרותך להפוך טעות לרצף של הצלחות או כישלונות כבחירתך? טעויות קורות לנו כל הזמן, מהסיבה הפשוטה שאנחנו לא מושלמים וגם לעולם לא נהיה מושלמים. כשם שחשוב לטעות כמה שפחות כך גם חשוב לדעת מה לעשות אחרי שהטעות כבר קרתה. בהמשך למה שהתבאר במאמר כיצד לטעות בצורה נכונה ובהצלחה? כיצד לטעות כמה שפחות? אוסיף ואומר כי גם הטיפול בטעויות חייב להיעשות אך ורק עם חשיבה חיובית בלבד. אם מטפלים בטעויות בצורה לא חיובית זה...
חרדה - הגדרת חרדה - למה שאדם יחשוש שמשהו רע עומד לקרות?
...רע עומד לקרות? אפשר ללכת ברחוב, לשבת באירוע משפחתי או סתם להיות בבית ולפתע להרגיש חרדה בלתי נשלטת. להרגיש מאוים, לחוץ, מפוחד וחסר אונים. בנוסף לכל אלו יש גם ביטויים פיזיולוגיים וגופניים המעידים על מצוקה נפשית המתרחשת כעת. ממה זה נובע? מה עושים? ואיך נפטרים מהסבל הנורא הזה אחת ולתמיד? הגדרת חרדה חרדה היא מצב פסיכולוגי או פיזיולוגי בו האדם חש אי שקט פיזי ונפשי, בשל מחשבה שמשהו רע עומד לקרות. מחשבות מעוררות חרדה עשויות להיות מחשבות הן על איום וסכנה ממשיים והן על דמיוניים, ועשויות להופיע באופן מודע...
מנטורינג - גם לטייגר וודס יש מנטור
...על טייגר וודס (Tiger Woods) ? אני מניח שאתה מכיר אותו, הוא נחשב לשחקן הגולף הטוב בעולם כיום. הוא בסהכ בן 35 והוא הגיע להישגים בלתי רגילים בחיים שלו. אני שואל את עצמי: איך יכול ילד בגיל 35 להגיע להישגים כאלה תוך זמן קצר, בעוד שמרבית האנשים היו צריכים כמה גלגולי חיים בשביל להגיע למה שהוא הגיע. לא רק שהוא היה השחקן הצעיר ביותר בעולם שהגיע ל - 50 ניצחונות גדולים (הוא היה אז רק בן 30!), אלא גם שהונו מוערך בסביבות המיליארד דולר. לא רע, אה... ? בעוד שאי אפשר לקחת ממנו את ההישגים המדהימים והבלתי רגילים...
אתה אוהב אנשים שאתה מאמין שמועילים לך (לשרוד)
...אנשים שאתה מאמין שמועילים לך (לשרוד) אתה אוהב דברים שאתה מאמין שמועילים לך. אתה שונא אנשים שאתה מאמין שמזיקים לך. אתה שונא דברים שאתה מאמין שמזיקים לך. ככל שתאמין שX מועיל לך יותר, ככה אתה תאהב אותו יותר. ככל שתאמין שX מזיק לך יותר, ככה אתה תשנא אותו יותר. כאשר אהבה תפקידה לקרב ולאחד ושנאה תפקידה לדחות ולהיפרד. אם אתה שונא את עצמך, זה בגלל שאתה מאמין שאתה מזיק לעצמך. אם אתה שונא תכונות אופי שלך, מראה חיצוני שלך, זה בגלל שאתה מאמין שהם מזיקים לך. אם אתה שונא את עצמך, אתה בעצם דוחה ולא מקבל את עצמך...
אקסטזה - מבוא
...- מבוא אקסטזה היא חוויה אישית סובייקטיבית. מקור המונח יווני, והוא מתורגם לשתי המילים מחוץ לגוף, או יציאה מהגוף, ומשמעותו להיות מחוץ לעצמך. זהו מצב שבו האדם נמצא כביכול מחוץ לגופו. מצב שבו התחושה היא התעלות או שמחה מוקצנת. מקורה של האקסטזה יכול להגיע מתפיסה מיסטית או אירוע שכזה, זיכרון חזק, או תנאים מתאימים לכך. במהלך האקסטזה, האדם מנתק קשר עם חייו הרגילים ואינו מסוגל לתקשר עם אחרים או לבצע פעולות רגילות. החוויה האקסטטית עשויה להיות קצרה (רגע חולף) או ארוכה (מספר שעות או ימים ואף יותר). במהלך האקסטזה...
עיסוי תאילנדי - רקע תרבותי והיסטורי
...התאילנדי הוא עבודת תרפיית הגוף העתיקה של העם התאי. במקורו משורשים סינים - הודים, העיסוי הינו חלק של אומנוית הריפוי המסורתיות של ממלכת סיאם הקדומה. עקרונות הטיפול שותפים עם אומנויות ריפוי אסיאתיות אחרות, אך העיסוי התאילנדי מתמקד בתנועת הדם בקווים המיו - פאסיים ונקודות אקופרסורה. כדי להבין את קרבתו של העם התאי לתרפיה זו, יש לדעת כי מאז תקופת איוטאייה (המאה ה14) עד ימינו אנו, קיימת מחלקת עיסוי רשמית במשרד הבריאות הממשלתי. בקרבות האגרוף התאילנדי (Muay Thai), מקבלים המתאגרפים חלקים מהעיסוי המסורתי לפני...
סקס, יחסי מין, עליסה בארץ הפלאות, יום הולדת, להביא ילדים לעולם, רצון לקבל רצון להשפיע, קדושת החיים, חכמת הקבלה
...להביא ילדים לעולם, רצון לקבל רצון להשפיע, קדושת החיים, חכמת הקבלה לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: סקס, יחסי מין, עליסה בארץ הפלאות, יום הולדת, להביא ילדים לעולם, רצון לקבל רצון להשפיע, קדושת החיים, חכמת הקבלה. שאלה: מה המטרה של המין? אליעד: מה המטרה של כל דבר? מה זה שונה מכל דבר אחר? שאלה: למה מין מעניין? אליעד: כל דבר בעולם מעניין, בגלל החוויה שיש בו. מה שבאמת מעניין את האדם, זה ליהנות. במין יש יותר הנאה, מאשר בדברים אחרים. ולא כולם, למשל ילדים קטנים לא נהנים מזה. בגיל מסוים כשהאדם מתחיל...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על דרך ארץ קדמה לתורה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: דרך ארץ קדמה לתורה, האם הכל אפשרי? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? איך להיות מאושר? למה העולם קיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם באמת הכל לטובה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם המציאות היא טובה או רעה? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש או אין אלוהים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש משמעות לחיים? איך להנות בחיים? למה לא להתאבד? למה יש רע וסבל בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: דרך ארץ קדמה לתורה, איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לא להישחק בעבודה? איך למצוא זוגיות? איך לפרש חלומות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לעשות יותר כסף? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להאמין בעצמך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להיות מאושר ושמח? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשתול מחשבות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לקבל החלטות? איך לנהל את הזמן? איך להעריך את עצמך? איך להיגמל מהימורים? איך לשפר את הזיכרון? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור אהבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
למה אני לא מצליח לא לחשוב עליה? ניתוח שיווקי חייב להיות שונה מאחרים פוביה האם להאמין לשכל? שכל אין סופי להתמודד עם דיכאון פחד מהחיים אחרי המוות איך לאהוב את עצמך ללא תנאים? ביטחון עצמי להתחיל עם בחורה לאהוב את ההפכים להגיד לו שאני אוהבת אותו אני מאושר לרצות אושר דיכאון פרידה מקשר זוגי הבנה בזוגיות פחד להחליט להיפרד החלטות קשות האם חייבים להתמודד עם קושי כדי להצליח? להתמודד עם בגידה בזוגיות להצליח בסטארטאפ הדרך להצליח בכל תחום היא אותה הדרך איך למכור מוצר בהנחה? איך לא למכור ללקוח? עבור הילדים סכסוך בין ילדים בעיות של מורה רוחני איך להגיע להארה רוחנית? באיזה גיל יכולה להופיע מחלת נפש? הפרעה נפשית בעקבות הטלת ספק לשתף את האקסית למה לא לשנוא את האקס? יוגה טווח תנועה חלקי האם אלוהים הוא המציאות? למה אלוהים רוצה? הארה רוחנית לילדים להגיע להארה רוחנית האם הבנת את הספר להיות אלוהים? ללמוד את הספר להיות אלוהים איך לחסוך כסף? האם לקנות דירה למגורים? איך משהו הופך למשמעות החיים? מה משמעות החיים? החלפת רגש שלילי איך לגרום למישהו ליהנות לתת? קיום בלי בחירה סבל והעדר בחירה חופשית איך היקום מתפשט? האם העולם נברא? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן לחיים, אימון אישי להפרעות קשב וריכוז, מאמן אישי מומלץ בתחום דרך ארץ קדמה לתורה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1094 שניות - עכשיו 20_12_2025 השעה 04:30:24 - wesi4