התבוננות בהרגשות
(vedannupassan)
I.וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בהרגשות כהרגשות? הנה נזיר, כאשר הוא חווה הרגשה נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה נעימה. ' [29] כאשר הוא חווה הרגשה לא נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה לא נעימה. ' [30] כאשר הוא חווה הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה. ' [31] כאשר הוא חווה הרגשה חושית נעימה, [32] הוא יודע: 'אני חווה הרגשה חושית נעימה. ' כאשר הוא חווה הרגשה לא - חושית נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה לא - חושית נעימה. ' [33] כאשר הוא חווה הרגשה חושית לא נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה חושית לא נעימה. ' כאשר הוא חווה הרגשה לא - חושית לא נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה לא - חושית לא נעימה. ' כאשר הוא חווה הרגשה חושית שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה חושית שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה. ' כאשר הוא חווה הרגשה לא - חושית שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה לא - חושית שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה. '
כך הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות פנימית, או מתבונן בהרגשות כהרגשות חיצונית, [34] או מתבונן בהרגשות פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בהרגשות, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בהרגשות, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בהרגשות. כך הקשב שלו מבוסס: 'זוהי הרגשה' והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בהרגשות כהרגשות.
התבוננות בתודעה
(cittnupassan)
I.וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בתודעה כתודעה? [35] הנה נזיר מבין היטב תודעה אחוזת תשוקה כתודעה אחוזת תשוקה והוא מבין היטב תודעה נטולת תשוקה כתודעה נטולת תשוקה, הוא מבין היטב תודעה אחוזת שנאה כתודעה אחוזת שנאה והוא מבין היטב תודעה נטולת שנאה כתודעה נטולת שנאה, הוא מבין היטב תודעה אחוזת אשליה כתודעה אחוזת אשליה והוא מבין היטב תודעה נטולת אשליה כתודעה נטולת אשליה, הוא מבין היטב תודעה אסופה כתודעה אסופה [36] והוא מבין היטב תודעה מפוזרת כתודעה מפוזרת, [37] הוא מבין היטב תודעה מורחבת כתודעה מורחבת [38] והוא מבין היטב תודעה לא מורחבת כתודעה לא מורחבת, [39] הוא מבין היטב תודעה נעלית כתודעה נעלית [40] והוא מבין היטב תודעה לא - נעלית כתודעה לא - נעלית, [41] הוא מבין היטב תודעה מרוכזת כתודעה מרוכזת [42] והוא מבין היטב תודעה לא - מרוכזת כתודעה לא - מרוכזת, [43] הוא מבין היטב תודעה משוחררת כתודעה משוחררת [44] והוא מבין היטב תודעה לא משוחררת כתודעה לא משוחררת.
כך הוא מתבונן בתודעה כתודעה פנימית, או מתבונן בתודעה כתודעה חיצונית, או מתבונן בתודעה פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בתודעה, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בתודעה, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בתודעה. כך הקשב שלו מבוסס: 'זוהי תודעה' והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בתודעה כתודעה.
התבוננות בתכני - תודעה - חמש ההפרעות
(dhammnupassan nvaraapabba)
I.וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה? [45]
הנה, נזיר מתבונן בתכני - תודעה ביחס לחמש ההפרעות. [46] כיצד הוא עושה זאת?
הנה, נזירים, בכל פעם שתאווה חושית [47] נמצאת בו, הנזיר יודע: 'תאווה חושית נמצאת בי. ' בכל פעם שאין בו תאווה חושית, הנזיר יודע: 'אין בי תאווה חושית. ' והוא יודע כיצד תאווה חושית שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד תאווה חושית שכבר הופיעה נזנחת, והוא יודע כיצד תאווה חושית שנזנחה לא תופיע עוד בעתיד. [48]
בכל פעם שסלידה [49] נמצאת בו, הנזיר יודע: 'סלידה נמצאת בי. ' בכל פעם שאין בו סלידה, הנזיר יודע: 'אין בי סלידה. ' והוא יודע כיצד סלידה שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד סלידה שכבר הופיעה נזנחת, והוא יודע כיצד סלידה שנזנחה לא תופיע עוד בעתיד.
בכל פעם שעייפות - ועצלות [50] נמצאות בו, הנזיר יודע: 'עייפות - ועצלות נמצאות בי. ' בכל פעם שאין בו עייפות - ועצלות, הנזיר יודע: 'אין בי עייפות - ועצלות. ' והוא יודע כיצד עייפות - ועצלות שעדיין לא הופיעו מופיעות, והוא יודע כיצד עייפות - ועצלות שכבר הופיעו נזנחות, והוא יודע כיצד עייפות - ועצלות שנזנחו לא תופענה עוד בעתיד.
בכל פעם שדאגה - וחוסר - מנוחה [51] נמצאות בו, הנזיר יודע: 'דאגה - וחוסר - מנוחה נמצאות בי. ' בכל פעם שאין בו דאגה - וחוסר - מנוחה, הנזיר יודע: 'אין בי דאגה - וחוסר - מנוחה. ' והוא יודע כיצד דאגה - וחוסר - מנוחה שעדיין לא הופיעו מופיעות, והוא יודע כיצד דאגה - וחוסר - מנוחה שכבר הופיעו נזנחות, והוא יודע כיצד דאגה - וחוסר - מנוחה שנזנחו לא תופענה עוד בעתיד.
בכל פעם שספק [52] נמצא בו, הנזיר יודע: 'ספק נמצא בי. ' בכל פעם שאין בו ספק, הנזיר יודע: 'אין בי ספק. ' והוא יודע כיצד ספק שעדיין לא הופיע מופיע, והוא יודע כיצד ספק שכבר הופיע נזנח, והוא יודע כיצד ספק שנזנח לא יופיע עוד בעתיד.
כך הוא מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה פנימית, או מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה חיצונית, או מתבונן בתכני - תודעה פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בתכני - תודעה, [53] הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בתכני - תודעה. כך הקשב שלו מבוסס: 'אלו תכני - תודעה' והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה.
התבוננות בתכני - תודעה - חמשת המצרפים
(dhammnupassan khandhapabba)
I.בנוסף, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לחמשת מצרפי ההיקשרות. [54]
כיצד, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לחמשת מצרפי ההיקשרות?
הנה, נזירים, נזיר מבין: 'כך הוא חומר, [55] כך ההופעה של חומר, כך ההעלמות של חומר, כך היא הרגשה, כך ההופעה של הרגשה, כך ההעלמות של הרגשה, כך הוא זיהוי, [56] כך ההופעה של זיהוי, כך ההעלמות של זיהוי, כך הן תגובות - מנטליות, [57] כך ההופעה של תגובות - מנטליות, כך ההעלמות של תגובות - מנטליות, כך היא הכרה, [58] כך ההופעה של הכרה, כך ההעלמות של הכרה. '
כך הוא מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה פנימית, או מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה חיצונית, או מתבונן בתכני - תודעה פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בתכני - תודעה. כך הקשב שלו מבוסס: 'אלו תכני - תודעה' והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה.
התבוננות בתכני - תודעה - ששת בסיסי החושים
(dhammnupassan yatanapabba)
I.בנוסף, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לששת בסיסי החושים הפנימיים והחיצונים. [59]
כיצד נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לששת בסיסי החושים הפנימיים והחיצונים?
הנה, נזירים, נזיר מבין היטב את העין, מבין היטב את הצורות הנראות, [60] ומבין היטב את הכבילה [61] המופיעה בתלות בשניהם. הוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שכבר הופיעה נזנחת, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שנזנחה כעת לא תופיע עוד בעתיד.
הנה, נזירים, נזיר מבין היטב את האוזן, מבין היטב את הצלילים, ומבין היטב את הכבילה המופיעה בתלות בשניהם. הוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שכבר הופיעה נזנחת, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שנזנחה כעת לא תופיע עוד בעתיד.
הנה, נזירים, נזיר מבין היטב את האף, מבין היטב את הריחות, ומבין היטב את הכבילה המופיעה בתלות בשניהם. הוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שכבר הופיעה נזנחת, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שנזנחה כעת לא תופיע עוד בעתיד.
הנה, נזירים, נזיר מבין היטב את הלשון, מבין היטב את הטעמים, ומבין היטב את הכבילה המופיעה בתלות בשניהם. הוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שכבר הופיעה נזנחת, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שנזנחה כעת לא תופיע עוד בעתיד.
הנה, נזירים, נזיר מבין היטב את הגוף, [62] מבין היטב את תחושות המגע, ומבין היטב את הכבילה המופיעה בתלות בשניהם. הוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שכבר הופיעה נזנחת, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שנזנחה כעת לא תופיע עוד בעתיד.
הנה, נזירים, נזיר מבין היטב את התודעה, מבין היטב את תכני התודעה, ומבין היטב את הכבילה המופיעה בתלות בשניהם. הוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שכבר הופיעה נזנחת, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שנזנחה כעת לא תופיע עוד בעתיד.
כך הוא מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה פנימית, או מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה חיצונית, או מתבונן בתכני - תודעה פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בתכני - תודעה. כך הקשב שלו מבוסס: 'אלו תכני - תודעה' והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה.
התבוננות בתכני - תודעה - גורמי ההתעוררות
(dhammnupassan bojjhagapabba)
I.בנוסף, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לשבעת גורמי ההתעוררות. [63]
כיצד נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לשבעת גורמי ההתעוררות?
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'קשב' נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות קשב נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'קשב' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות קשב אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'קשב' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'קשב' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'חקר - מצבים' [64] נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות חקר - מצבים נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'חקר - מצבים' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות חקר - מצבים אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'חקר - מצבים' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'חקר - מצבים' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'מאמץ' [65] נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות מאמץ נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'מאמץ' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות מאמץ אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'מאמץ' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'מאמץ' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'תחושת - התעלות' [66] נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות תחושת - התעלות נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'תחושת - התעלות' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות תחושת - התעלות אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'תחושת - התעלות' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'תחושת - התעלות' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'שלווה' [67] נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות שלווה נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'שלווה' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות שלווה אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'שלווה' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'שלווה' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'ריכוז' נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות ריכוז נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'ריכוז' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות ריכוז אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'ריכוז' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'ריכוז' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'איזון - נפשי' נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות איזון - נפשי נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'איזון - נפשי' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות איזון - נפשי אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'איזון - נפשי' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'איזון - נפשי' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
כך הוא מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה פנימית, או מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה חיצונית, או מתבונן בתכני - תודעה פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בתכני - תודעה. כך הקשב שלו מבוסס: 'אלו תכני - תודעה' והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה.
התבוננות בתכני - תודעה - האמיתות
(dhammnupassan saccapabba)
I.בנוסף, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לארבע אמיתות האציליים.
כיצד נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לארבע אמיתות האציליים?
הנה, נזיר מבין היטב כפי שזה באמת: 'זהו סבל', הוא מבין היטב כפי שזה באמת: 'זהו מקור הסבל', הוא מבין היטב כפי שזה באמת: 'זהו קץ הסבל', הוא מבין היטב כפי שזה באמת: 'זוהי הדרך המובילה לקץ הסבל'.
הצגת אמת הסבל
(dukkhasaccaniddeso)
I.ומה נזירים, [68] הוא סבל כאמת האציליים? [69]
להיוולד זה סבל, להזדקן זה סבל, לחלות זה סבל, למות זה סבל, צער זה סבל, קינה, כאב, עצב ויאוש הם סבל, להיות קשור למה שאינו אהוב זה סבל, להיות מופרד ממה שאהוב זה סבל, לא להשיג מה שרוצים זה סבל, בקצרה, חמשת מצרפי ההיקשרות הם סבל.
ומהי לידה, נזירים? באילו יצורים שיהיו, מאיזה סוג קיום שיהיו, ישנה לידה, התהוות, היווצרות, הופעת המצרפים, היוולדות בסיסי החושים [70] - זו נזירים, נקראת לידה.
ומהי הזדקנות, נזירים? באילו יצורים שיהיו, מאיזה סוג קיום שיהיו, ישנה זיקנה, בליה, שיניים שבורות, שיער אפור, עור מקומט, התקצרות תוחלת החיים, החלשות החושים - זו נזירים, נקראת הזדקנות.
ומהו מוות? באילו יצורים שיהיו, מאיזה סוג קיום שיהיו, ישנה פטירה, קטיעה, העלמות, גוויעה, מיתה, סיום תוחלת החיים, התפרקות המצרפים, נטישת הגוף, הרס כוח החיות - זה נזירים, נקרא מוות.
ומהו צער? כל פעם בה כתוצאה מהפסד או אסון כלשהו, נגרם מצב נפשי קשה כזה או אחר, מתוך צער, אבלות, לחץ נפשי, יגון, ומועקה קשה - זה נזירים, נקרא צער.
ומהי קינה? כל פעם בה כתוצאה מהפסד או אסון כלשהו, נגרם מצב נפשי קשה כזה או אחר, וכתוצאה מכך ישנה זעקה ובכי, התייפחות, יגון גדול, בכי תמרורים - זו נזירים, נקראת קינה.
ומהו כאב? כל תחושה גופנית מכאיבה, כל תחושה גופנית לא נעימה, כל הרגשת כאב פיזי או אי נעימות כתוצאה ממגע גופני - זה נזירים נקרא כאב.
ומהו עצב? [71] כל הרגשה מנטלית מכאיבה, כל הרגשה מנטלית לא נעימה, כל הרגשת כאב מנטלי או אי נעימות כתוצאה ממגע מנטלי - זה נזירים, נקרא עצב.
ומהו יאוש? [72] כל פעם בה, כתוצאה מהפסד או אסון כלשהו, נגרם מצב נפשי קשה כזה או אחר, מתוך מצוקה, יאוש, יסורים מיאוש, יסורים מדיכאון עמוק - זה נזירים נקרא יאוש.
ומה זה להיות קשור למה שאינו אהוב? בכל מקום וכל פעם שבאים במגע עם מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף או תכני - תודעה לא נעימים, לא רצויים, לא אהובים, או מי שבא במגע עם אלו החפצים ברעתו, רוחשי רעה, הגורמים לחוסר נוחות, חוסר ביטחון, שאיתם יש יחסים, קשר או איחוד - זה נזירים, נקרא להיות קשור למה שאינו אהוב.
ומה זה להיות מופרד ממה שאהוב? בכל מקום וכל פעם שבאים במגע עם מה שרצוי, אהוב - מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, או תכני - תודעה נעימים, או מי שבא במגע עם אלו שרוצים בטובתו, המאחלים לשלומו, לנוחותו, לביטחונו, כמו אם ואב, או אח ואחות, כמו חברים, שותפים או קרובים, ואז מתנתקים היחסים, הקשר או האיחוד - זה נזירים, להיות מופרד ממה שאהוב.
ומה זה לא להשיג מה שרוצים? נזירים, מאחר ונולדנו, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו נולדים, הלוואי ולא ניוולד עוד! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים לזקנה, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו מזדקנים, הלוואי ולא נזדקן עוד! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים למחלות, [73] המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו חולים, הלוואי ולא נחלה עוד! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים למוות, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו מתים, הלוואי ולא נמות עוד! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים לצער, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו חווים צער, הלוואי ולא נדע עוד צער! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים לקינה, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו חווים קינה, הלוואי ולא נדע עוד קינה! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים לכאב, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו חווים כאב, הלוואי ולא נחווה עוד כאב! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים לעצב, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו חווים עצב, הלוואי ולא נחווה עוד עצב! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים ליאוש, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו חווים יאוש, הלוואי ולא נחווה עוד יאוש! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
וכיצד נזירים, בקצרה, ההיקשרות לחמשת המצרפים היא סבל? הנה כך: היקשרות למצרף החומר היא סבל, היקשרות למצרף ההרגשה היא סבל, היקשרות למצרף הזיהוי היא סבל, היקשרות למצרף התגובות - המנטליות היא סבל, היקשרות למצרף ההכרה היא סבל. וכך, בקצרה, הסבל בשל ההיקשרות לחמשת המצרפים.
וזו, נזירים, נקראת אמת האציליים של הסבל.
(vedannupassan)
I.וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בהרגשות כהרגשות? הנה נזיר, כאשר הוא חווה הרגשה נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה נעימה. ' [29] כאשר הוא חווה הרגשה לא נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה לא נעימה. ' [30] כאשר הוא חווה הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה. ' [31] כאשר הוא חווה הרגשה חושית נעימה, [32] הוא יודע: 'אני חווה הרגשה חושית נעימה. ' כאשר הוא חווה הרגשה לא - חושית נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה לא - חושית נעימה. ' [33] כאשר הוא חווה הרגשה חושית לא נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה חושית לא נעימה. ' כאשר הוא חווה הרגשה לא - חושית לא נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה לא - חושית לא נעימה. ' כאשר הוא חווה הרגשה חושית שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה חושית שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה. ' כאשר הוא חווה הרגשה לא - חושית שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, הוא יודע: 'אני חווה הרגשה לא - חושית שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה. '
כך הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות פנימית, או מתבונן בהרגשות כהרגשות חיצונית, [34] או מתבונן בהרגשות פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בהרגשות, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בהרגשות, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בהרגשות. כך הקשב שלו מבוסס: 'זוהי הרגשה' והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בהרגשות כהרגשות.
התבוננות בתודעה
(cittnupassan)
I.וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בתודעה כתודעה? [35] הנה נזיר מבין היטב תודעה אחוזת תשוקה כתודעה אחוזת תשוקה והוא מבין היטב תודעה נטולת תשוקה כתודעה נטולת תשוקה, הוא מבין היטב תודעה אחוזת שנאה כתודעה אחוזת שנאה והוא מבין היטב תודעה נטולת שנאה כתודעה נטולת שנאה, הוא מבין היטב תודעה אחוזת אשליה כתודעה אחוזת אשליה והוא מבין היטב תודעה נטולת אשליה כתודעה נטולת אשליה, הוא מבין היטב תודעה אסופה כתודעה אסופה [36] והוא מבין היטב תודעה מפוזרת כתודעה מפוזרת, [37] הוא מבין היטב תודעה מורחבת כתודעה מורחבת [38] והוא מבין היטב תודעה לא מורחבת כתודעה לא מורחבת, [39] הוא מבין היטב תודעה נעלית כתודעה נעלית [40] והוא מבין היטב תודעה לא - נעלית כתודעה לא - נעלית, [41] הוא מבין היטב תודעה מרוכזת כתודעה מרוכזת [42] והוא מבין היטב תודעה לא - מרוכזת כתודעה לא - מרוכזת, [43] הוא מבין היטב תודעה משוחררת כתודעה משוחררת [44] והוא מבין היטב תודעה לא משוחררת כתודעה לא משוחררת.
כך הוא מתבונן בתודעה כתודעה פנימית, או מתבונן בתודעה כתודעה חיצונית, או מתבונן בתודעה פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בתודעה, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בתודעה, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בתודעה. כך הקשב שלו מבוסס: 'זוהי תודעה' והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בתודעה כתודעה.
התבוננות בתכני - תודעה - חמש ההפרעות
(dhammnupassan nvaraapabba)
I.וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה? [45]
הנה, נזיר מתבונן בתכני - תודעה ביחס לחמש ההפרעות. [46] כיצד הוא עושה זאת?
הנה, נזירים, בכל פעם שתאווה חושית [47] נמצאת בו, הנזיר יודע: 'תאווה חושית נמצאת בי. ' בכל פעם שאין בו תאווה חושית, הנזיר יודע: 'אין בי תאווה חושית. ' והוא יודע כיצד תאווה חושית שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד תאווה חושית שכבר הופיעה נזנחת, והוא יודע כיצד תאווה חושית שנזנחה לא תופיע עוד בעתיד. [48]
בכל פעם שסלידה [49] נמצאת בו, הנזיר יודע: 'סלידה נמצאת בי. ' בכל פעם שאין בו סלידה, הנזיר יודע: 'אין בי סלידה. ' והוא יודע כיצד סלידה שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד סלידה שכבר הופיעה נזנחת, והוא יודע כיצד סלידה שנזנחה לא תופיע עוד בעתיד.
בכל פעם שעייפות - ועצלות [50] נמצאות בו, הנזיר יודע: 'עייפות - ועצלות נמצאות בי. ' בכל פעם שאין בו עייפות - ועצלות, הנזיר יודע: 'אין בי עייפות - ועצלות. ' והוא יודע כיצד עייפות - ועצלות שעדיין לא הופיעו מופיעות, והוא יודע כיצד עייפות - ועצלות שכבר הופיעו נזנחות, והוא יודע כיצד עייפות - ועצלות שנזנחו לא תופענה עוד בעתיד.
בכל פעם שדאגה - וחוסר - מנוחה [51] נמצאות בו, הנזיר יודע: 'דאגה - וחוסר - מנוחה נמצאות בי. ' בכל פעם שאין בו דאגה - וחוסר - מנוחה, הנזיר יודע: 'אין בי דאגה - וחוסר - מנוחה. ' והוא יודע כיצד דאגה - וחוסר - מנוחה שעדיין לא הופיעו מופיעות, והוא יודע כיצד דאגה - וחוסר - מנוחה שכבר הופיעו נזנחות, והוא יודע כיצד דאגה - וחוסר - מנוחה שנזנחו לא תופענה עוד בעתיד.
בכל פעם שספק [52] נמצא בו, הנזיר יודע: 'ספק נמצא בי. ' בכל פעם שאין בו ספק, הנזיר יודע: 'אין בי ספק. ' והוא יודע כיצד ספק שעדיין לא הופיע מופיע, והוא יודע כיצד ספק שכבר הופיע נזנח, והוא יודע כיצד ספק שנזנח לא יופיע עוד בעתיד.
כך הוא מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה פנימית, או מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה חיצונית, או מתבונן בתכני - תודעה פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בתכני - תודעה, [53] הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בתכני - תודעה. כך הקשב שלו מבוסס: 'אלו תכני - תודעה' והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה.
התבוננות בתכני - תודעה - חמשת המצרפים
(dhammnupassan khandhapabba)
I.בנוסף, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לחמשת מצרפי ההיקשרות. [54]
כיצד, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לחמשת מצרפי ההיקשרות?
הנה, נזירים, נזיר מבין: 'כך הוא חומר, [55] כך ההופעה של חומר, כך ההעלמות של חומר, כך היא הרגשה, כך ההופעה של הרגשה, כך ההעלמות של הרגשה, כך הוא זיהוי, [56] כך ההופעה של זיהוי, כך ההעלמות של זיהוי, כך הן תגובות - מנטליות, [57] כך ההופעה של תגובות - מנטליות, כך ההעלמות של תגובות - מנטליות, כך היא הכרה, [58] כך ההופעה של הכרה, כך ההעלמות של הכרה. '
כך הוא מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה פנימית, או מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה חיצונית, או מתבונן בתכני - תודעה פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בתכני - תודעה. כך הקשב שלו מבוסס: 'אלו תכני - תודעה' והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה.
התבוננות בתכני - תודעה - ששת בסיסי החושים
(dhammnupassan yatanapabba)
I.בנוסף, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לששת בסיסי החושים הפנימיים והחיצונים. [59]
כיצד נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לששת בסיסי החושים הפנימיים והחיצונים?
הנה, נזירים, נזיר מבין היטב את העין, מבין היטב את הצורות הנראות, [60] ומבין היטב את הכבילה [61] המופיעה בתלות בשניהם. הוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שכבר הופיעה נזנחת, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שנזנחה כעת לא תופיע עוד בעתיד.
הנה, נזירים, נזיר מבין היטב את האוזן, מבין היטב את הצלילים, ומבין היטב את הכבילה המופיעה בתלות בשניהם. הוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שכבר הופיעה נזנחת, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שנזנחה כעת לא תופיע עוד בעתיד.
הנה, נזירים, נזיר מבין היטב את האף, מבין היטב את הריחות, ומבין היטב את הכבילה המופיעה בתלות בשניהם. הוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שכבר הופיעה נזנחת, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שנזנחה כעת לא תופיע עוד בעתיד.
הנה, נזירים, נזיר מבין היטב את הלשון, מבין היטב את הטעמים, ומבין היטב את הכבילה המופיעה בתלות בשניהם. הוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שכבר הופיעה נזנחת, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שנזנחה כעת לא תופיע עוד בעתיד.
הנה, נזירים, נזיר מבין היטב את הגוף, [62] מבין היטב את תחושות המגע, ומבין היטב את הכבילה המופיעה בתלות בשניהם. הוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שכבר הופיעה נזנחת, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שנזנחה כעת לא תופיע עוד בעתיד.
הנה, נזירים, נזיר מבין היטב את התודעה, מבין היטב את תכני התודעה, ומבין היטב את הכבילה המופיעה בתלות בשניהם. הוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שכבר הופיעה נזנחת, והוא מבין היטב כיצד כבילה כזו שנזנחה כעת לא תופיע עוד בעתיד.
כך הוא מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה פנימית, או מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה חיצונית, או מתבונן בתכני - תודעה פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בתכני - תודעה. כך הקשב שלו מבוסס: 'אלו תכני - תודעה' והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה.
התבוננות בתכני - תודעה - גורמי ההתעוררות
(dhammnupassan bojjhagapabba)
I.בנוסף, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לשבעת גורמי ההתעוררות. [63]
כיצד נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לשבעת גורמי ההתעוררות?
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'קשב' נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות קשב נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'קשב' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות קשב אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'קשב' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'קשב' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'חקר - מצבים' [64] נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות חקר - מצבים נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'חקר - מצבים' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות חקר - מצבים אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'חקר - מצבים' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'חקר - מצבים' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'מאמץ' [65] נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות מאמץ נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'מאמץ' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות מאמץ אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'מאמץ' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'מאמץ' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'תחושת - התעלות' [66] נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות תחושת - התעלות נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'תחושת - התעלות' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות תחושת - התעלות אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'תחושת - התעלות' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'תחושת - התעלות' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'שלווה' [67] נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות שלווה נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'שלווה' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות שלווה אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'שלווה' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'שלווה' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'ריכוז' נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות ריכוז נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'ריכוז' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות ריכוז אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'ריכוז' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'ריכוז' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
הנה נזירים, כאשר גורם ההתעוררות 'איזון - נפשי' נמצא בו, הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות איזון - נפשי נמצא בי. ' כאשר גורם ההתעוררות 'איזון - נפשי' אינו נמצא בו הוא מבין היטב: 'גורם ההתעוררות איזון - נפשי אינו נמצא בי. ' והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'איזון - נפשי' שעדיין לא הופיע בו מופיע, והוא מבין היטב כיצד גורם ההתעוררות 'איזון - נפשי' שכעת הופיע בו מפותח בשלמות.
כך הוא מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה פנימית, או מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה חיצונית, או מתבונן בתכני - תודעה פנימית וחיצונית. כך הוא מתבונן בתופעת ההופעה בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההעלמות בתכני - תודעה, הוא מתבונן בתופעת ההופעה וההעלמות בתכני - תודעה. כך הקשב שלו מבוסס: 'אלו תכני - תודעה' והוא מפתח את הקשב שלו במידה כזו שיש רק הבנה וקשב. בדרך זו הוא חי מנותק, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה.
התבוננות בתכני - תודעה - האמיתות
(dhammnupassan saccapabba)
I.בנוסף, נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לארבע אמיתות האציליים.
כיצד נזירים, נזיר מתבונן בתכני - תודעה כתכני - תודעה ביחס לארבע אמיתות האציליים?
הנה, נזיר מבין היטב כפי שזה באמת: 'זהו סבל', הוא מבין היטב כפי שזה באמת: 'זהו מקור הסבל', הוא מבין היטב כפי שזה באמת: 'זהו קץ הסבל', הוא מבין היטב כפי שזה באמת: 'זוהי הדרך המובילה לקץ הסבל'.
הצגת אמת הסבל
(dukkhasaccaniddeso)
I.ומה נזירים, [68] הוא סבל כאמת האציליים? [69]
להיוולד זה סבל, להזדקן זה סבל, לחלות זה סבל, למות זה סבל, צער זה סבל, קינה, כאב, עצב ויאוש הם סבל, להיות קשור למה שאינו אהוב זה סבל, להיות מופרד ממה שאהוב זה סבל, לא להשיג מה שרוצים זה סבל, בקצרה, חמשת מצרפי ההיקשרות הם סבל.
ומהי לידה, נזירים? באילו יצורים שיהיו, מאיזה סוג קיום שיהיו, ישנה לידה, התהוות, היווצרות, הופעת המצרפים, היוולדות בסיסי החושים [70] - זו נזירים, נקראת לידה.
ומהי הזדקנות, נזירים? באילו יצורים שיהיו, מאיזה סוג קיום שיהיו, ישנה זיקנה, בליה, שיניים שבורות, שיער אפור, עור מקומט, התקצרות תוחלת החיים, החלשות החושים - זו נזירים, נקראת הזדקנות.
ומהו מוות? באילו יצורים שיהיו, מאיזה סוג קיום שיהיו, ישנה פטירה, קטיעה, העלמות, גוויעה, מיתה, סיום תוחלת החיים, התפרקות המצרפים, נטישת הגוף, הרס כוח החיות - זה נזירים, נקרא מוות.
ומהו צער? כל פעם בה כתוצאה מהפסד או אסון כלשהו, נגרם מצב נפשי קשה כזה או אחר, מתוך צער, אבלות, לחץ נפשי, יגון, ומועקה קשה - זה נזירים, נקרא צער.
ומהי קינה? כל פעם בה כתוצאה מהפסד או אסון כלשהו, נגרם מצב נפשי קשה כזה או אחר, וכתוצאה מכך ישנה זעקה ובכי, התייפחות, יגון גדול, בכי תמרורים - זו נזירים, נקראת קינה.
ומהו כאב? כל תחושה גופנית מכאיבה, כל תחושה גופנית לא נעימה, כל הרגשת כאב פיזי או אי נעימות כתוצאה ממגע גופני - זה נזירים נקרא כאב.
ומהו עצב? [71] כל הרגשה מנטלית מכאיבה, כל הרגשה מנטלית לא נעימה, כל הרגשת כאב מנטלי או אי נעימות כתוצאה ממגע מנטלי - זה נזירים, נקרא עצב.
ומהו יאוש? [72] כל פעם בה, כתוצאה מהפסד או אסון כלשהו, נגרם מצב נפשי קשה כזה או אחר, מתוך מצוקה, יאוש, יסורים מיאוש, יסורים מדיכאון עמוק - זה נזירים נקרא יאוש.
ומה זה להיות קשור למה שאינו אהוב? בכל מקום וכל פעם שבאים במגע עם מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף או תכני - תודעה לא נעימים, לא רצויים, לא אהובים, או מי שבא במגע עם אלו החפצים ברעתו, רוחשי רעה, הגורמים לחוסר נוחות, חוסר ביטחון, שאיתם יש יחסים, קשר או איחוד - זה נזירים, נקרא להיות קשור למה שאינו אהוב.
ומה זה להיות מופרד ממה שאהוב? בכל מקום וכל פעם שבאים במגע עם מה שרצוי, אהוב - מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, או תכני - תודעה נעימים, או מי שבא במגע עם אלו שרוצים בטובתו, המאחלים לשלומו, לנוחותו, לביטחונו, כמו אם ואב, או אח ואחות, כמו חברים, שותפים או קרובים, ואז מתנתקים היחסים, הקשר או האיחוד - זה נזירים, להיות מופרד ממה שאהוב.
ומה זה לא להשיג מה שרוצים? נזירים, מאחר ונולדנו, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו נולדים, הלוואי ולא ניוולד עוד! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים לזקנה, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו מזדקנים, הלוואי ולא נזדקן עוד! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים למחלות, [73] המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו חולים, הלוואי ולא נחלה עוד! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים למוות, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו מתים, הלוואי ולא נמות עוד! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים לצער, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו חווים צער, הלוואי ולא נדע עוד צער! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים לקינה, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו חווים קינה, הלוואי ולא נדע עוד קינה! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים לכאב, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו חווים כאב, הלוואי ולא נחווה עוד כאב! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים לעצב, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו חווים עצב, הלוואי ולא נחווה עוד עצב! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
בהיותנו מושאים ליאוש, המשאלה הבאה מופיעה: 'הלוואי ולא היינו חווים יאוש, הלוואי ולא נחווה עוד יאוש! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה בלבד. זה לא להשיג את מה שרוצים וגם זה סבל.
וכיצד נזירים, בקצרה, ההיקשרות לחמשת המצרפים היא סבל? הנה כך: היקשרות למצרף החומר היא סבל, היקשרות למצרף ההרגשה היא סבל, היקשרות למצרף הזיהוי היא סבל, היקשרות למצרף התגובות - המנטליות היא סבל, היקשרות למצרף ההכרה היא סבל. וכך, בקצרה, הסבל בשל ההיקשרות לחמשת המצרפים.
וזו, נזירים, נקראת אמת האציליים של הסבל.