ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אקזיסטנציאליזם ✔אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 2 ✔המשך מ: אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 2
המשך מ: אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 1.

הפנומנולוגיה של הוסלר

הפנומנולוגיה כשיטה פילוסופית הופיע בתחילת המאה העשרים כשהוסלר, מייסד הגישה, הדגיש שהידע מתחיל בהתנסות הסובייקטיבית של האדם ומכיוון שכך, התיאור וההבהרה של ההתנסות צריכים להיות בעזרת שפה יום יומית ולא בעזרת אוצר מילים מדעי (Wong, 2006). באופן זה, הוא קרא תיגר על ההנחות שהיוו את הבסיס לחקירה המדעית. במקום הנחת הפיצול הדואליסטי בין האובייקט לסובייקט, הוא הציע שכול ההשתקפויות, הניתוחים והפרשנויות הנוגעות לכל היבט בקיום האדם, הן נגזרת של הבין - יחסיות שהיא השייכות של הדברים (Spinelli, 2007).

הכוונה בכך, היא שהמחשבה אינה יכולה להיות מחשבה בלבד. במהותה, היא תמיד מופנית כלפי משהו. בהצגת דבר, ישנו הדבר שמוצג, בשפיטה של דבר, ישנו אישור או דחייה, באהבה, דבר אהוב, בשנאה, דבר שנוא וכן אלאה (Cohn, 1997). מבחינה זו, האדם ללא קשר לעד כמה הוא מנסה להיות אובייקטיבי, לעולם לא יכול להוציא עצמו מהדבר הנראה ולשקף נקודת מבט מנותקת של החקירה, שבאמצעותה יתגלה טבעה האמיתי של המציאות. כולנו לכודים במטריקס שהוא בלתי נמנע ובעל השפעה של יחסי גומלין הדדיים וגם לפעולת החקירה או ההתבוננות עצמה, השפעה על החוקר או המתבונן (Spinelli, 2007).

מכך, נגזרת ההבנה שביטוי התופעה, מציין את הדבר שמראה עצמו בעצמו, את הביטוי, את הגלוי. במילים אחרות, הכוונה היא שלא ניתן להפריד את ההכרה מהעולם (Cohn, 1997). לאדם ישנו קיום אישי בעולם ולעולם ישנו קיום, כפי שהוא נחווה, מתגלה ונחשף על ידי האדם. העולם משתנה, כשעמדתו של האדם כלפיו משתנה. האדם והעולם הם אחד, מכיוון שאינם יכולים להתקיים בנפרד (Wong, 2006). כל דבר אותו אנו חווים, נצבע על ידי הסובייקטיביות, לא קיים דבר אותו אנו חווים ודבר שנחווה (Boeree, 2006).

הפנומנה שהיא התופעה, הינה התוכן של המודעות, מערכות היחסים, האירועים, המחשבות, הזיכרונות, הרגשות, הפעולות וכן אלאה, אותם אנו חווים ושבהם אנו מתנסים. הפנומנולוגיה, הינה הניסיון לאפשר להתנסויות אלו להתגלות אלינו ולדבר אלינו, כך שנוכל לתארם (Boeree, 2006). מבחינת הפנומנולוגיה, ההכרה נפתחת כלפי התופעה, שהיא העולם והיא מראה עצמה, בפתיחותה של ההכרה. כך, שהמציאות האמיתית אינה זו המסתתרת מאחורי התופעה, במבנים פנימיים, בתת מודע או באופן שאינו נתפס בחושים, אלא זו הנראית, זו הגלויה (Cohn, 1997).

בכדי לפגוש את התופעה כשלעצמה, באופן הגלוי כפי שהיא, ישנו צורך להימנע משימוש בקטגוריות ידועות מראש ולהעיז ולהסתכל מעבר לרעיונות, לסטריאוטיפים או הייצוגים אותם אנו מביאים מעצמנו ושאותם אנו כופים על התופעה, מבלי לקחת שום דבר כמובן מאליו (Jacobsen, 2008). בכדי להצליח בכך, על הפנומנולוג להיות פתוח להתנסויות ולא להימנע מהדבר הנמצא רק מכיוון שהוא אינו מתאים לאמונה והתיאוריה הפילוסופית, מדעית, פסיכולוגית או דתית שלו (Boeree, 2006). עליו לצמצם ולהשהות כל דבר, שהוא למעשה אינו בחוויה, מלבד את המגע המיידי עם הדבר עצמו, שהוא ההתנסות (Cohn, 1997).

מנקודת מבט פנומנולוגית, כששני אנשים מדברים בדרך כלל יהיו להם הנחות לגבי השקפת העולם של האחר. במידה ואלו נמצאים במקום שונה בחייהם או שלהם רקע אחר, יכולות להתעורר אי הבנות רבות. הפנומנולוגיה, מנסה לנתק דפוס זה על ידי הקשבה, הבהרה ושאלת שאלות. שיחה פנומנולוגית, בדרך כלל תגרום לאדם האחר להרגיש מובן ושמקבלים אותו ואת עולמו ומכך, שהוא מקבל חיים. תיאורו המפורט את התנסות חייו, יוביל אותו לפתוח את עצמו ולהיות נוכח בהווה כפי שהוא באמת, באופן אוטנטי (Jacobsen, 2008).

האוטנטיות האקזיסטנציאליסטית של היידיגר וסארטר

בבסיס הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית, עומדת הקביעה שישנה זהות מוחלטת בין האדם לעולם ושלמעשה כל אדם, הוא עולם ומלואו (להב ופוך, 1992). קביעה זו, מביאה לביטוי את המחשבה הפנומנולוגית אותה הביא היידיגר לאקזיסטנציאליזם. הוא מבחין שלא קיים סובייקט או יודע, בהתנסותנו וכמו כן, גם לא עולם שהוא נפרד מהדבר הנחווה על ידינו. לפיו, בהתנסות הרגשית והמחשבתית, אנו נקלטים על ידי ולתוך הדבר אותו אנו חווים, מרגישים או חושבים (Lieberman, & Havens, 2002).

כאקזיסטנציאליסט, נקודת המוצא שלו היא קיום האדם וההיבטים המהותיים שבחייו. אולם, התעסקותו העיקרית היא בשאלת הקיום עצמו, הקיום כקיום. מבחינתו, מבין כל הישויות שניתן לצפות בהם בעולם, האדם יוצא דופן מכיוון שהוא היחיד השולט בקיומו בהכרה. הוא היחיד היכול לשאול, של מי או מה הדבר ושל מי או מה שאליו, יכול הדבר להיהפך (Cohn, 1997). את הקיום, הוא מתאר כתנועה קדימה המתגלה באמצעות פעולותינו שהן מכוונות לעתיד ושהן הביטוי לפרשנותנו העצמית (Lieberman, & Havens, 2002).

לפיו, האדם הוא זה הבורא את עולמו. הוא זה הנותן את המשמעות לדברים לגביו ולכן, זו משקפת את האדם עצמו. מכך, אין צורך וגם אין אפשרות לבחון את המציאות עצמה מחוץ לאדם (להב ופוך, 1992). הוא מתאר את טבעו של האדם ככזה הנחשף, מתעצב ומוגדר על ידי מעשיו, אולם מבחינתו לא רק שאנו מוגדרים על ידי מעשינו, אנו כבר מה שאנו עושים. הפעולות, משקפות את האופן בו אנו משתמשים בדברים, מתנהגים ומתייחסים לאחר וממחישים את עצמנו בעולם. הן מראות מה הדבר החשוב, מה הדבר הנחשק וזה שאותו האדם מאמין כאפשרי (Lieberman, & Havens, 2002).

סארטר, מציג לכך התייחסות קיצונית יותר כשהוא אומר שתמצית האדם הינה קיומו. מבחינתו, לאדם אין תמצית אותה ניתן לאשר מכיוון שתמצית שכזו, תציג אלמנט קבוע שהוא בניגוד לכוח השינוי האין סופי שבאדם. לפיכך, לפיו האדם הינו מה שהאדם מציג (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). הוא גם לא מזהה כלל משמעות לחיים. לפיו, כל הדברים נבראים ללא היגיון וממשיכים ללא היגיון. הדבר חסר משמעות שאנו נולדים וחסר משמעות שאנו מתים. תפקידו של האדם, יהיה להמציא את המשמעות ואז להתחייב אליה באופן מלא, בכדי למלאה (Yalom, 1980).

את יכולת האדם לשקף את מציאותו ואת הקיום, מגדיר היידיגר במושג ה - היות - שם. כוונתו היא, שטבעו של האדם הוא תמיד מחוץ לעצמו, תמיד שם וכל פעולותיו, וגם הטריוויאליות שביניהן, הן ביטוי לאי שלמותו ולניסיונו להשיג שלמות (להב ופוך, 1992). זהו תיאור התפתחותו הבלתי נמנעת של האדם, עם כל שישנו. איננו נכנסים לעולם מחוצה לו, אנו תמיד חלק ממנו (Cohn, 1997). זהו מצב קיומי של כבר להיות בין הדברים ולרוב, מכיוון שמעורבותנו עם העולם היא קדם מודעותית, מכאנית ומחוץ להכרה, איננו עורכים חזרות או חושבים על שאנו עושים, אנו כבר שם (Lieberman, & Havens, 2002).

מבחינתו, ה - היות - שם מאפשר לעולם להתגלות. הוא מתייחס לכך כמקום בו הקיום חושף את עצמו והוא מתאר זאת כתחושת פתיחות (Boeree, 2006). כשהאדם מגדיר אפשרות אחת או יותר, הוא נאטם לאין סוף האפשרויות האחרות הגלומות בדבר וכשהוא אינו תופס את העולם שמסביבו כעולם של אפשרויות, הוא עצמו מפסיק להיות אפשרות חיה שמתהווה ומשתנה. לפיו, תחושת פתיחות זו של הגילוי האינסופי של האפשרויות הגלומות הקיימות בעולם, היא האוטנטיות (להב ופוך, 1992) והדבר שהוא החיוני בשביל האדם, מבטא את ההבחנה בין האוטנטיות לאי אוטנטיות, את ה - איך צריך לחיות (Lieberman, & Havens, 2002).

בלחיות באוטנטיות, כוונתו היא להיות בעל היכולת לעשות החלטות בהירות שהם בהתאמה עם הערכים, שהן מזוהות כמתגמלות ושלאדם שווה להתחייב בשבילן. זו היא לא ההכרה בדחפיו או רצונותיו של האדם, אלא הערכה של ה - להיות - בקיום (Van Deurzen - Smith, 2002). האדם האוטנטי, תופס את העולם ככזה הנברא על ידו ולכן, הוא גם יכול לשנותו. עולם זה מתואר כעולם שאין בו שום דבר קבוע, כעולם בו המוכרות היום יומית הופכת ונעלמת והכל נהיה חדש ומקורי ומכיוון שכך, זהו עולם בו אין לאדם הגנה בשום מקום (להב ופוך, 1992).

סארטר מוסיף ואומר, שזוהי הערכה של האפשרויות והסיכונים וקבלה של המצב ושקיום אוטנטי, דורש עמידה מול המציאות במודעות צלולה ואמיתית. לפיו, האוטנטיות דורשת העזה רבה והיא נדירה למציאה אצל האדם (Van Deurzen - Smith, 2004). הוא גם מכיר בתחושת הפתיחות עלייה מדבר היידיגר, אולם הוא מתייחס אליה כאל הכלום. מבחינתו, התמצית של האנושיות, הדבר אותו אנו חולקים ושהופך אותנו לייחודיים, הינו הכלום שלנו, היעדר התמצית שלנו, החופש שלנו (Boeree, 2006).

לפיהם, ניתן לממש חיים אוטנטיים, רק על ידי הגשמת האפשרויות הנמצאות במסגרת מוגבלויות הקיום. חיינו מותנים בדרכים רבות ואנו מוגבלים מעצם השתייכותנו לעולם ולעולם איננו בעלי שליטה מלאה (Wong, 2006). מלידה ואלאה, אנו מוצאים עצמנו במצבים שאינם בבחירתנו, איננו יכולים לבחור עולם ללא אנשים אחרים ולא ניתן לבחור היכן נולדנו, או לבחור לחיות לעד (Cohn, 1997). האופן בו תבוא לביטוי המשמעות של להיות חופשי, יהיה בקבלת ההחלטות. מבחינה זו, ישנו דגש על הבחירה האישית, המודעות העצמית והאחריות האישית (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004).

היידיגר מתייחס לכך ואומר שלכל בני האדם הבנה בסיסית של היבטים אלו, אולם רוב הזמן אנו נמלטים מהם לכיוון הדאגות שבתיאור החוויה (Cohn, 1997). כשהוא מדבר על החופש, הוא מדבר על האדם האוטנטי שניצב בפני בדידות מוחלטת ואחריות מוחלטת, לכל אחת מבחירותיו ולכל אחד ממעשיו. הוא חופשי לברוא את עולמו בכל דרך שיבחר ואחריות זו, תמידית ויוצרת עייפות קיומית בלתי נסבלת (להב ופוך, 1992). לפיו, משמעות האחריות שבקיום היא ב - היות - שם. היא לא בעצמי, באני, באגו או באדם, אלא בחוויית השייכות עם העולם (Yalom, 1980).

סארטר, מוסיף ואומר שהתנהגותנו אינה נקבעת על ידי גורמים, אירועים או תהליכים מנטאליים ספציפיים ולכן, אין לאדם את מי להאשים עבור טעויותיו (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). הוא לוקח את מושג החופש לקיצוניות שלו וטוען שאנו נידונים לחופש מוחלט. אנו נידונים לבחירה חופשית והדבר היחיד אותו אנו לא יכולים לבחור, הוא לא לבחור (Boeree, 2006). לפיו, בכל החלטה ישנו סיכון, אף אחת אינה יכולה להיות מובטחת להיות הנכונה והדבר אינו אפשרי להימנע מההחלטה על ידי הסירוב להחליט, מכיוון שזו החלטה בפני עצמה (Cohn, 1997).

לאחריות על חייו של האדם, הוא מתייחס לא רק מבחינת הפעולה, אלא גם מבחינת הכישלונות לפעולה. זו האחריות של ה - להיות ללא התנגדות, להיות המקור, האוטנטי, להיות ער ביצירת העצמי, ביצירת הייעוד, יצירת המצבים הקשים, הרגשות השונים ובהכרח גם הסבל (Yalom, 1980). מבחינתו, לא קיימות אמיתיות מוחלטות ומהותיות, מלבד אותם מציאויות ואמיתיות שהאדם יוצר והוא מניח את הטענה לאחריות האדם על מציאותו באמרה, שהאדם הינו סך בחירותיו (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004).

מכך, שאנו נזרקים אל העולם שלא מבחירתנו וכשאנו מתחילים את חיינו, בחירות רבות, כבר נעשו בשבילנו. כל אדם, יוצר את עולמו הפנימי מכלל היקפו של הקיים ומגיב לניתנים אלו של הקיום באופן שונה (Cohn, 1997). ניתנים אלו, שונים מאדם לאדם באופן מהותי והם יכולים לשמש כחומרים גסים בהם אנו מתנסים ולאדם, תמיד ישנה האפשרות לקחת תנאים ההתחלתיים אלו ולעצב את עצמו באמצעות בחירותיו. מבחינה זו, ישנם מספר דרכים להיות אוטנטיים כמספר האנשים וכמו כן אותו מספר דרכים להיות אי אוטנטיים (Boeree, 2006).

היידיגר אומר שהאדם יבחר בחיים שאינם אוטנטיים, מכיוון שהחיים האוטנטיים מפחידים וקשים (להב ופוך, 1992). עצם הרעיון של להיות אחראי על עצמי ועל העולם, ההבנה ששום דבר ביקום אינו בעל חשיבות אלא במידה אותה מבנה האדם, הינו תובנה מעוררת חרדה (Yalom, 1980). כך, שמבחינתו מקור החרדה הינו בייסורים והייאוש היכולים להגיע עם הצורך בקבלת ההחלטות או מהדאגה והחשש הנחווים, כשאנו נעים לעבר אי הודאות שבעתידנו (Boeree, 2006). יתרה מזאת, לפיו החרדה אינה רק התגובה להיותנו נזרקים לעולם, אלא שדרך החרדה עצמה, אנו נעשים ערים לעובדה זו (Cohn, 1997).

כמו כן, ההבנה שהחיים הם סופיים ויכולים להיגמר בכל רגע ורגע מעוררת חרדה. ידיעה זו מערערת את כל המשמעויות שניתנו לדברים ותחושה זו של ערעור האמיתיות והערכים האוניברסאליים, יכולה להסתיים בייאוש ובהרגשה של חוסר תכלית (להב ופוך, 1992). מעצם היותנו הישויות היחידות המודעות לכך שאנו בני תמותה, נוצרת האפשרות שנתכווץ וננסה להימנע, להדחיק או להכחיש עובדה זו (Boeree, 2006).

לדבריו, בכדי להימנע מהחרדה מנסה האדם להתעלם מהיבטים שונים של פעולתו בעולם. הוא נעשה מחויב יתר על המידה למצב העכשווי, עד שהוא נכשל בזיהוי מאפיינים כגון מקריותו, האפשרויות האלטרנטיביות הקיימות או אי אפשרות להוכחה המוחלטת, שהם תוצאה של אי הודאות והשייכות לעולם (Lieberman, & Havens, 2002). את המפלט, הוא מוצא בזולת, בו הוא משתמש בכדי להסתיר את עצמו מעצמו. כך, באמצעות ההתקשרות עימו, הוא משתחרר מהאחריות של הבחירה החופשית, כשהוא מאמץ אמת כללית ואוניברסאלית המקלה על האי ודאות שבקיום (להב ופוך, 1992). בכל מקרה שימוש בהגנה או בריחה מהחופש או מהאחריות, יביאו לכך שהאדם יחיה באופן לא אוטנטי, או בגורל רע, כפי שאמר סארטר (Yalom, 1980).

כשהאדם מתפתה על ידי הנוחות והחיים הפשוטים, הוא מתנכר לעצמו בכך שהוא בוחר לחיות על אוטומט ולא להכיר, בזה שהוא זה הבורא את עולמו. עם זאת, כשהוא חי באופן זה מוצעת לו מציאות שהיא פשוטה ולא בעייתית, מציאות שהיא בנויה מעצמים שאינם יכולים להיות אחרת ממה שהם ושלהם אפשרויות שימוש מוגדרות (להב ופוך, 1992). לדברי היידיגר, רוב האנשים מאבדים את עצמם, הם מאבדים את הערכה והמודעות ולטבעם האמיתי ופועלים באי אוטנטיות. יתרה מזאת, רוב התקשורת מתעסקת במשמעות המשותפת בתחום הכללי ומכיוון שכך, היא בהכרח לא אוטנטית (Lieberman, & Havens, 2002)

היידיגר מסביר שהחוויה היחידה היכולה להוציא את האדם ממצב זה ולו באופן זמני, הינה חוויית האימה הנובעת מהמודעות למוות ולאפשרות שבאי קיום. זו, יכולה להוציא את האדם מאדישותו ולהחזירו אל החיים בכוח, להחזירו לעצמו ולאלץ אותו לשאול כיצד היה יכול לחיות חיים אוטנטיים, כיצד הוא יכול להימנע מלאבד עצמו במציאות האנושית הכללית (להב ופוך, 1992). לפיו, ההימנעות מהמוות, משולה להימנעות מהחיים וכשהאדם מתמודד עם עובדת היותו בן תמותה, הוא יכול להבין את החיים באופן עמוק יותר ולחוותם במלואם (Boeree, 2006).

סארטר אומר שלמרות החרדה אותה חווה האדם, בשורש היצירתיות שלו קיים החופש לבחור כיצד להגיב. לגביו, ההכרה במשמעותו של ה - היות - שם, על כל קשייו, אינה באדישות אלא בהבנה שאנו בחיים (Cohn, 1997). לפיו, החופש הינו מעיין התקווה, הבסיס לכל ערכיו של האדם. באמצעות האימון שבחופש, אנו יכולים להתעלות מעל הגנים, מעל עברנו, ההיסטוריה שלנו והסביבה ולבחור את קיומנו. מכך, למרות שקיומו של האדם נעדר משמעות, האינדיבידואל יכול ליצור את משמעות ובכך, לחיות באופן אוטנטי באמצעות הבחירות אותן הוא עושה (Sartre, 1946 מתוך Wong, 2006).

המשך: אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 3.
החלטה מחויב שאלת שאלות חששות ייסורים אימה אינדיבידואליות מציאות אמיתית מובן מאליו חשיבה מדעית בעיה אוטנטיות אקזיסטנציאליזם פסיכותראפיה אקזיסטנציאליסטית פסיכותרפיה תרפיה
פילוסופיה של החינוך - מבוא
... הסכולסטיקה והפרניאליזם 2.2.2 אבן סינא 2.3 חינוך בפילוסופיה של העת החדשה 2.3.1 מילטון 2.3.2 לוק 2.3.3 רוסו 2.4 חינוך בפילוסופיה בת זמננו 2.4.1 אקזיסטנציאליזם 2.4.2 פרגמטיזם 2.4.3 פנומנולוגיה 2.4.4 פוסט מודרניזם 2.4.5 פילוסופיה אנליטית ... נרדף ונודה, אולם עם חלוף השנים הפכה משנתו הפילוסופית של רוסו לאבן דרך בעלת השפעה מרובה על הפילוסופיה של החינוך. חינוך בפילוסופיה בת זמננו: אקזיסטנציאליזם: הפילוסופים הידועים מזרם האקזיסטנציאליזם , שהחלו לפעול במאה ה - 19, מעולם לא הציגו משנה חינוכית סידרה. אקזיסטנציאליסטים מעטים בלבד (ביניהם ניתן למנות את מרטין בובר וקארל יספרס) עסקו בחינוך במסגרת עבודתם הפילוסופית. יחד עם זאת, תפיסת העולם האקזיסטנציאליסטים הובילה אנשי חינוך ופילוסופיה מודרניים להציג משנה פילוסופית המבוססת על האקזיסטנציאליזם. תפקידו של החינוך, על פי האקזיסטנציאליזם, הוא לאפשר לכל אדם לפתח את הייחודיות שלו, את המודעות העצמית שלו, ואת אישיותו. ... לתלמיד. תפקיד נוסף של החינוך הוא להגביר את תחושת החופש של האדם ולהכין אותו להתמודדות עם סבל, חרדה ודאגה, כדי שיהיה מסוגל לפגוש את המוות בהנאה האקזיסטנציאליזם התנגד לחינוך לאושר, מכיוון שעל פי האקזיסטנציאליסטים לא יכול להיות אושר ללא סבל. דגש נוסף בחינוך האקזיסטנצאליסטי הוא עידוד הילדים לפתח סולם ערכים קבוע ועקבי, ולהיות נאמנים אליו באופן מוחלט. האקזיסטנציאליזם לא תמך בתוכנית לימודים קבועה, אלא בתוכנית ילדים מותאמת לכל ילד. יחד עם זאת, הושם ... שלימודם לא יוביל להתייחסות מנוכרת בין בני האדם (או התייחסות אני - לז, כהגדרתו של מרטין בובר). מדע ומתמטיקה חשובים פחות מהתחומים ההומניים, כי האקזיסטנציאליזם ייחס חשיבות רבה יותר לידע סובייקטיבי מאשר לידע אובייקטיבי. פרגמטיזם: גון דיואי, ...
משמעות החיים - מבוא
... האנושי, ורק בה האדם יכול להמלט מחויית הבדילות הקיומית, אותה ראה כאם כל החרדות וכל המצוקות. גישות פילוסופיות אחרות, כגון אקזיסטנציאליזם , גורסות כי לאדם דווקא אין מהות אפריורית, טרם היוולדו. כלומר, הקיום של האדם קודם למהותו. בשונה ... של המציאות, ולגרום למשברים נפשיים לאדם הדוגל בה. משנתו של ויקטור פראנקל, מייסד הלוגותרפיה, שהיא שיטה פסיכולוגית של ניתוח אקסיסטנציאליסטי שמתמקד בשאיפה למשמעות, היא כי הדחף והרצון העמוקים ביותר של האדם, הוא שאיפה למשמעות והבנה של חייו ...
אתאיזם - מבוא - חלק 1
... ברמת הפרקטיקום החברתי - תרבותי (ובזה גם המחשבתי), כך שקמו חברות שאתיאיזם שיחק בהן תפקיד תרבותי או מעצב. החשיבה האתאיסטית שיחקה גורם מעצב או מרכיב במספר פילוסופיות (או גרסאות של פילוסופיות אלה) כגון אקזיסטנציאליזם, אובייקטיביזם, הומניזם חילוני, ניהליזם, אנרכיזם, פוזיטיביזם לוגי, מרקסיזם, ואף פמיניזם. וכן גם בחשיבה המדעית והרציונליזם. הפוזיטיביזם הלוגי והמדענות פילסו ...
תהיות על הרוח ברוח האקזיסטנציאליזם
... על הרוח ברוח האקזיסטנציאליזם בניסיון לענות על השאלה מהי רוחניות עולה המסקנה שזו מגדירה עצמה באופן הטוב ביותר בהיעדר הגדרתה אשאל מהי ...
אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 1
... בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 1 תוכן עניינים דברי פתיחה 1 הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית והפנומנולוגיה 1 הקדמה 1 הפנומנולוגיה של הוסלר 1 האוטנטיות האקזיסטנציאליסטית של היידיגר וסארטר 1 מפילוסופיה לפסיכותרפיה הלכה למעשה 1 הקדמה 1 השתקפות האוטנטיות בעקרונות הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית 1 החיים האוטנטיים ויישומם בטיפול האקזיסטנציאליסטי 1 החיים האוטנטיים מנקודת מבטי האישית 1 ביבליוגרפיה דברי פתיחה לעיתים, ... עם חולים ובעלי הפרעות, ממחקר ניסיוני פסיכולוגי, יישום קליני, או מפילוסופיה הומניסטית אקזיסטנציאליסטית, לכולם בסיס במחקר מדעי במידה כזו או אחרת. עם זאת, בניגוד לכל אלו, ... לבסס עצמם על חקירה מדעית, הם השתמשו בניסוח אלטרנטיבי לטבע האדם ויישמו חשיבה פנומנולוגית אקזיסטנציאליסטית (Lieberman, & Havens, 2002). הם התמקדו בנושאים קיומיים היכולים להיחשב ... האינדיבידואל, אלא מתרחבת בכדי להבין את החיבור של האדם עם העולם ובמובן זה, ניתן להגיד שהאקזיסטנציאליזם הולך מעבר לגישות הרווחות בפסיכולוגיה (Van Deurzen - Smith, 2004). למעשה, ... לגבי הכיוון בו הוא רוצה ללכת (Van Deurzen - Smith, 2002). מכך, שאחת המטרות בפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית תהיה לעזור לקליינט לחקור ולגלות את העצמי האוטנטי, העצמי האינדיבידואלי שהוא נפרד מהאחרים (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). מנקודת מבט אקזיסטנציאליסטית, דרכו של אדם אחר פשוט לא תעבוד (Van Deurzen - Smith, 2002). המטרה, תהיה ... בחיים (Jacobsen, 2008). בהמשך, יהיה ניסיון להעמיק ולהבין את משמעותו ואת נקודת המבט האקזיסטנציאליסטית לגבי מיהו האדם האוטנטי ומהם החיים האוטנטיים. עם זאת, מכיוון שמושג זה ... את הרקע התיאורטי והפילוסופי ואת האופן בו הוא מוכלל בפסיכותרפיה. לכן, בתחילה יוצג רעיון האקזיסטנציאליזם כמתודה פילוסופית המביאה לביטוי את רעיון האוטנטיות. לאחר מכן, יוכללו עקרונות פילוסופיים אלו על הפסיכולוגיה והפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטים ולבסוף, תהיה התמקדות במשמעות הניתנת לאוטנטיות בגישה הטיפולית. הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית והפנומנולוגיה הקדמה שורשיה של המחשבה האקזיסטנציאליסטית הם מגוונים ולא ניתן למצוא פילוסוף אקזיסטנציאליסטי ממנו כל המחשבה האקזיסטנציאליסטית מגיעה. לרוב היא אינה עקבית וישנם הסתעפויות, נקודות מבט והדגשה של מימדים ... בקיום האדם ויחסיו עם העולם ועם אנשים אחרים (Cohn, 1997). יחד עם זאת, כשמחפשים את שורשי האקזיסטנציאליזם, בדרך כלל מפנים את ההתייחסות לסרן קירקוגר (Soren Kierkegaard) ופרדריך ... 2006). באופן מסוים, קירקוגר וניטשה מצליחים לאחוז ולהמחיש את מגוון החשיבה הרחב הטבוע באקזיסטנציאליזם (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). כמו כן, הם האמינו שקיום ... להם, מאשר מאחד לשני (Boeree, 2006). עם זאת, למרות שנקודת מבט זו השפיעה על הפילוסופים האקזיסטנציאליסטים העוקבים, ישנה חשיבות להבחין בכך ששוני זה שבאמונתם, מציג פרדוקס מעניין בחשיבה אקזיסטנציאליסטית (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). מצד אחד ישנם פילוסופים אקזיסטנציאליסטים שהם דתיים, רוחניים או שניהם, מצד שני ישנם אחרים שהם אתיאיסטים באופן מוחלט ומצד שלישי, ישנם כאלו שהם אגנוסטיקנים. אף על פי כן, נראה שמבחינה אקזיסטנציאליסטית הדבר הולם. תוצאתן של עמדות מנוגדות אלו, יכולה להיראות כדרך להבנה עמוקה יותר לטבעו האמיתי של האדם. אכן, לרוב האקזיסטנציאליסטים, ללא קשר לאוריינטציית האמונה שלהם, מטרה משותפת שהיא לעזור לאדם למצוא ... במידה מסוימת משקל רב יותר משל האחרים. כתביו של היידיגר השפיעו על רבים מהפסיכותרפיסטים האקזיסטנציאליסטים הבולטים, אשר ייסדו את הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית הקלאסית לגווניה וניתן למצוא בהם את הרעיונות המנחים לפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית וביניהם גם התייחסות רחבה למונח אוטנטיות (Lieberman, & Havens, 2002). סארטר, יכול להוות השלמה לפילוסופיה של היידיגר מבחינה זו שהוא מציג את העמדה האקזיסטנציאליסטית בצורתה המתומצתת, הטהורה וההולמת ביותר (Sommers - Flanagan, & Sommers - Flanagan, 2004). אולם, לפני הצגת האקזיסטנציאליזם, ישנו צורך להציג את הפילוסופיה הפנומנולוגית של הוסלר. זו, השפיעה עמוקות על אופן חקירת קיום האדם אצל פילוסופים אקזיסטנציאליסטים שונים ובינם גם היידיגר וסארטר ונאמר, שהיא יכולה להיחשב כבסיס ל
ההעברה והעברה נגדית בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית - חלק 1
... והעברה נגדית בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית - חלק 1 תקציר מאמר זה, מתאר כיצד מתוך השקפת עולמה הייחודית של הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית, נגזרת הבנתה את תופעות ההעברה וההעברה ... של המטפל והקליינט. התהליכים העברתיים, נתפסים כאמת שהיא טבעית מעצם התרחשותה והם מובנים במונחים של פתיחות וסגירות. אל מול הביקורת אותה מציג האקזיסטנציאליזם על הפסיכואנליזה, מתוארת התייחסותה של ... המסקנה שעולה היא שלמרות השוני שעל פניו נראה בין שתי הגישות, ישנו דמיון רב ביניהן ובסיס משותף להבנתם את התהליכים העברתיים. תוכן עניינים הגישה האקזיסטנציאליסטית פנומנולוגית 2 חילוץ משמעותה של העמדה הטיפולית מתוך השקפת העולם 2 מערכת היחסים הטיפולית והעמדה הפנומנולוגית אקזיסטנציאליסטית 2 המפגש הטיפולי כביטוי לשייכות של הקיום 2 הקליינט כאדם שלם במידיות של המציאות האמיתית 2 המטפל בשדה ההתייחסות של הקליינט 2 ההעברה והעברה נגדית במפגש האקזיסטנציאליסטי 2 טבעה האמיתי של העברה הרגשית במפגש ... נגדית מנקודת המבט הפסיכואנליטית 2 התהליכים העברתיים מתוך העמדה האינטר סובייקטיבית ההתייחסותית 2 סיכום ודיון 2 היבט אישי 2 ביבליוגרפיה הגישה האקזיסטנציאליסטית פנומנולוגית חילוץ משמעותה של העמדה הטיפולית מתוך השקפת העולם הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית מקושרת באופן ישיר ועמוק לפילוסופיה ... שבקיומו (Jacobsen, 2008). זאת חקירת סיפור חייו של הקליינט לגבי התנסותו הנחווית, בחפשו אחר משמעות והגשמה בעולם שהוא מעבר להבנתו ושליטתו. ההנחה האקזיסטנציאליסטית היא, שלכל אדם ישנם את החופש והעזה ... מופיעה כשלעצמה מעבר לרעיונות, הסטריאוטיפים, או הייצוגים אותם אנו מביאים מעצמנו ושאותם אנו כופים על האדם אותו אנו פוגשים (Jacobsen, 2008). לפי האקזיסטנציאליזם, האבחון של האדם, הניסיון להתבוננות ... ההגדרות התיאורטיות לצרכיו ומצבו, בראש ובראשונה מופנית התמקדותו של המטפל לחשיפתם והבהרתם של ביטויי הקליינט בעולם (מירון, 2006). מכך, שהפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית מאמצת נקודת מבט פנומנולוגית. עמדה זו, ... למערכת היחסים המיידית המתרחשת בין המטפל לקליינט. מערכת יחסים זו, נתפסת כמשקפת את הנוכחות האמיתית של הכאן ועכשיו, של האחד לשני. מפגש זה, מבחינת האקזיסטנציאליזם, הוא למעשה תמצית התרפיה (Boeree, 2006). ... שבין שני אנשים ואת הדבר אותו הם מביאים לחדר הטיפולים מקשריהם הקודמים והעכשוויים (Spinelli, 2007). בהמשך, תתואר בהרחבה יחסה של הגישה הפנומנולוגית אקזיסטנציאליסטית למפגש הטיפולי ויובהר כיצד באופן בלתי ... העברתיים. כמו כן תוצג נקודת מבטה של הפסיכואנליזה על תהליכים אלו ויערך דיון השוואתי בין שתי הגישות. מערכת היחסים הטיפולית והעמדה הפנומנולוגית אקזיסטנציאליסטית המפגש הטיפולי כביטוי לשייכות של הקיום ... ובאותו האופן שהמטפל משפיע על התמקדות החקירה או התיאור, גם לפעולה זו עצמה, השפעה על המטפל בדרכים ואמצעים שאינן צפויות מראש (Spinelli, 2007). לכן, האקזיסטנציאליזם רואה חשיבות להוספת פרספקטיבת המטפל בכדי לתרום לעושרה של התופעה ולהבנה מלאה יותר שלה. אופן חקירה זה נקרא אינטר - סובייקטיבי והוא הבסיס לאקזיסטנציאליזם. זו ההבנה שלא קיים דבר אותו אנו חווים ... (מיי, 1983) אותה ההכרה שלעולם לא נוכל להגיע למיצוי והגדרה שלמה של האדם שמולנו באמצעות מושגים תיאורטיים הניתנים להכרה ולרפלקציה, מאפשרת למטפל האקזיסטנציאליסטי לרתום לעבודתו את מכלול אישיותו שגבולותיה מתפרשים הרבה מעבר להישגים אותם רכש בהכשרתו (מירון, 2006). השאיפה של המטפל האקזיסטנציאליסט אינה לחשוב כמטפל, אלא כאדם חי וממשי ... עליהם ולא על מקומו כאדם, נסתרים ממנו חלקים של ההוויה שמולו מאחורי מסכים של קטגוריות, מונחים וקביעות (מיי, 1983). ההעברה והעברה נגדית בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית - חלק 2 ...
ייאוש - מבוא
... ותמיד היא ברשות בעליה. אבל הפקר אינו חל אלא על רכוש שברשות בעליו. בפילוסופיה האקזיסטנציאלית על פי הפילוסופיה האקזיסטנציאלית, האדם נדרש לנהל את חייו תוך בחירה מתמדת של הדרך, בעוד הוא חסר ידע מספק על מנת לבחור ועל כן הוא אפוף ייאוש ובהלה. סרן קירקגור, מאבות האקזיסטנציאליזם, טוען שהאדם נמצא במתח מתמיד בין הסופי (גוף, ידע) לאינסופי (פרדוקסים, ...
חרדה - מבוא
... היא למצוא משמעות לחייו, כדי שיוכל להתמודד עם טראומת האי - קיום של המוות הקרוב. אבי האקזיסטנציאליזם , סרן קירקגור, מדבר על הייאוש שלתוכו נולדים כלל בני ...
בודהיזם טיבטי - מבוא
... הסוטרה - מדיאמקה, המזוהה יותר עם זרם המהיאנה, והטנטרה - מדיאמקה, המזוהה עם זרם הווגריאנה. מדיאמקה, פירושו: אף לא האמצע, דהיינו, לא ניתן אף להגדיר השקפה זו כנחה בין שני הקטבים, שהם האקזיסטנציאליזם (עיסוק בשאלת תכלית קיומו של האדם, ההשקפה כי הקיום קודם למהות) והניהיליזם (השקפה העוסקת בשלילה ...
פסיכולוגיה - מבוא
... לחלוץ הזרם הקרוי פנומנולוגיה, וטען כי הפסיכולוגיה צריכה לתאר תהליך דינמי ולא לפרק את החוויה ההכרתית למרכיבים ותגובות. בין תלמידיו היו מרטין היידגר מאבות האקזיסטנציאליזם המודרני, אדמונד הוסרל אבי הפנומנולוגיה, וזיגמונד פרויד אבי הפסיכואנליזה. הפסיכולוגיה החל מהמאה ה - 20 בתחילת המאה ה - ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אקזיסטנציאליזם
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: אקזיסטנציאליזם, איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם בדידות? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אקזיסטנציאליזם, איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בזוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לעשות יותר כסף? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לקבל החלטות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להיות מאושר ושמח? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשתול מחשבות? איך למצוא זוגיות? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור אהבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות מאושר? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם המציאות היא טובה או רעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש או אין אלוהים? למה לא להתאבד? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? למה העולם קיים? האם יש בחירה חופשית? בשביל מה לחיות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם אפשר לדעת הכל? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא ייעוץ טיפולי, מנטור, הכוונה אישית בתחום אקזיסטנציאליזם - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 22:08:34 - wesi4