ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אנושיות ✔גופו של אלוהים - חכמי התלמוד סברו שלאלוהים יש גוף ותכונות אנושיות. ✔גופו של אלוהים מצינו בברכות ו ע"א: "א"ר אבין...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 גופו של אלוהים - חכמי התלמוד סברו שלאלוהים יש גוף ותכונות אנושיות.
גופו של אלוהים

מצינו בברכות ו ע"א:

"א"ר אבין בר רב אדא א"ר יצחק מנין שהקב"ה מניח תפילין? שנאמר 'נשבע ה' בימינו ובזרוע עוזו' וכו' ובזרוע עוזו אלו תפילין וכו' הני תפילין דמרי עלמא מה כתיב בהו? אמר ליה 'ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ' וכו' בשאר בתי מאי? 'כי מי גוי גדול' 'אשריך ישראל' 'או הניסה אלהים' 'ולתתך עליון' וכו' וכולהו כתיבי באדרעיה] כל הכתובים הללו כתובים בזרוע בבית אחד - רש"י [".

אלוהים, שאין לו דמות הגוף ואינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף הוא, יתברך, יש לו ראש ויש לו יד שמאל להניח עליה תפילין!? ומאידך, הרי לפנינו גמרא ברורה ומפורשת, לא משל ולא מליצה. לא רק שחז"ל מקבלים (כמובן מאליו) הנחת תפילין על ידי הקב"ה אלא שהם קובעים איזו פרשיה כתובה בכל תא ותא בתפילין אשר על ידו של אלוהים! וגם הראשונים אינם משיגים על זה כלל.

הנה אם יבוא היום מאן דהו ויאמר לשלומי אמוני כי יש לאלוהים גוף, זרוע, ראש, פנים, כעס ורצון לא רק אפיקורס יקראוהו אלא גם משוגע. כאילו מקדמת דנא מקובל עלינו וידוע כי הקב"ה לא ישיגוהו משיגי הגוף כלל וכך גם החזיקו, למדו ולימדו חכמינו ז"ל מאז ומעולם.

האמנם כך? ניתי ספר וניחזי.

מגמרות רבות ומדרשי אגדה ואף מפסוקי התורה עצמם ומדברי הנביאים משתמע במפורש כי לאלוהים יש גוף, ראש וזרוע (שעליהם גם מניח הקב"ה תפילין) ויש לו אצבעות, כף יד, פנים ואחור ("והסירותי את כפי וראית את אחורי ופני לא יראו" שמות לג' כג') ויש לו רגל ("הארץ הדום רגלי" ישעיה סו' א') והוא, יתברך, לפעמים כועס ומתרצה ולפעמים קוצף ומעניש ועוד כהנה וכהנה עניינים שבהגשמת האלוהים (והוא מלשון גשמיות וקיום בעולמנו, הנראה והנתפס בחושים).

ודאי יאמר התלמיד הנבון כי כל אלה אינם אלא משל ודימוי ומטאפורה ו"דיברה תורה בלשון בני אדם" וחלילה שתהיה הכוונה להגשמת האלוהים ממש כי הכל סוד ורמז, טמיר ונעלם. אכן, זו היא אמונת דורנו, אבל מה חשבו הדורות הקודמים? האם חשבו גם הם כך?

הנה נביא כמה מדברי רבותינו הגדולים שחשבו כי אכן, אלוהים יש לו גוף ממש.

הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ג הלכה ז כתב: "חמשה הן הנקראים מינים וכו' והאומר שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה" ועל זה השיגו הראב"ד: "ולמה קרא לזה מין? וכמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה לפי מה שראו במקראות ויותר ממה שראו בדברי האגדות המשבשות את הדעות", הרי לך עדות הראב"ד שחכמים הגדולים בתורה יותר מן הרמב"ם חשבו שלאלוהים יש גוף והוא בעל תמונה (כלאמר נתפס החושים). הנה על הרמב"ם נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה" ומי "גדול וטוב" ממנו? תנאים ואמוראים. אכן, כפי שראינו, במשנה ובגמרא החזיקו בגשמות האל והרמב"ם טרח ארוכות ורבות לסתור תפיסת הגשמות בספרו "מורה נבוכים" ועיין שם. ודאי וודאי שלא היה טורח ומרבה בנימוקים אילולי היתה תפיסת הגשמות משוקעת כ"כ בדברי חז"ל ובגמרא.

וכן העיד ר' ידעיה בן אברהם שחי בצרפת במאה ה - 13 למנינם ומובא בתשובות הרשב"א חלק א' תשובה תיח: "כי מן הדברים המפורסמים מאד התפשט ההגשמה בדורות הקדמונים כמעט בכל גלות ישראל מיום גלות הארץ". וכן כתוב בצוואה המיוחסת להרמב"ם (אגרות קושטא, רעז, דף טו) על אנשי צרפת: "ובשומם הבורא יתברך מדרס לשונם בספרם ובזכרם הבורא יתברך בכל שעה באותם הדברים המגשימים הבורא יתברך".

ואף יותר מזה. הרמב"ם מודה שממש אנס את הכתובים על מנת להתאימם לתפיסתו, נגד גשמות האלוהים. וכך כתב במורה נבוכים חלק שני פרק כה: "אין הכתובים המורים על חידוש העולם יותר מן הכתובים המורים על היות ה' גשם ולא שערי הפרושים סתומים בפנינו וכו' אבל היה אפשר לפרשם כמו שעשינו בהרחקת הגשמות וכו' כמו שפירשנו הכתובים והרחקנו היותו יתברך גשם".

וזאת צריך אתה לדעת שכל אלה הנקראים מינים, שאותם מנה הרמב"ם, לכולם יש מקרא מפורש חוץ מהגשמת האלוהים! ולא מצא הרמב"ם לעצמו לא מקרא ולא תנא דמסייע בעניין זה ולא רק שאינו מפורש בתורה ואינו שנוי בנביאים ולא משולש בתלמוד אלא שהכתובים מורים בדיוק ההפך וכמו שהעיר הראב"ד.

הגמרא בעבודה זרה מג ע"א: " 'לא תעשון אתי' (שמות כ יט) לא תעשון כדמות שמשי המשמשים לפני במרום, אמר אביי לא אסרה תורה אלא בדמות ארבע פנים] שור אדם אריה ונשר [וכו' כל הפרצופות מותרין חוץ מפרצוף אדם [ונלמד זה מהדרש] 'לא תעשון אתי לא תעשון אותי וכו' לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשים לפני במרום כגון אופנים ושרפים וחיות הקדש ומלאכי השרת אמר אביי לא אסרה תורה אלא שמשין שבמדור העליון" הנה כך לדעת הגמרא יש דמויות גשמיות של המשמשים לקב"ה ואף לאלהים עצמו יש צורה. ומה היא צורתו? צורת אדם (ואולי קבעו כך בעקבות הפסוק "כי בצלם אלוהים ברא את האדם" בראשית ט' ו'). אשר על כן נאסר לעשות דוקא פרצוף אדם כמו שאמרו "לא תעשון אתי, לא תעשו אותי".

כן פסק השולחן ערוך יורה דעה קמא סעיף ד': "אסור לצייר צורות שבמדור שכינה כגון ארבע פנים (שור, אריה, אדם ונשר, ועיין הערת הש"ך שיחזקאל הפך את השור לכרוב כדברי ריש לקיש חגיגה יג ע"ב) וכן צורות שרפים ואופנים ומלאכי השרת וכן צורת אדם" (ומעניין היה לבדוק: לדעת השולחן ערוך, איזו צורה יש להם למלאכי השרת?) והתוס' ע"ז מג ע"א ד"ה לא תעשון אתי תמהו: "כיוון דפרצוף אדם לחודיה אסור אמאי אצטריך לאסור דמות שמשין שבמרום (התוס' הבינו שהם דומים לאדם, ותירצו) ויש לומר דודאי ליכא למעלה שום מלאך ושרף ואופן כדמות אדם ממש דהכי נמי אמרינן בפ"ק דחגיגה טו ע"א דליכא עורף". כלאמר דמות אדם גם למלאכים אך להם אין עורף (?).

אבל דינים אלו שוב סותרים את הגמרא במסכת יבמות מט ע"ב: "מנשה הרג את ישעיהו וכו' אמר ליה משה רבך אמר (שמות לג כ') כי לא יראני האדם וחי, ואת אמרת (ישעיהו ו' א') ואראה את ה' יושב על כסא רם ונשא וכו' [ותירצו: ] כל הנביאים נסתכלו באספקלריא [זכוכית, ויש המפרשים מראה] שאינה מאירה [שאינה נקיה או שאינה שקופה], משה רבנו נסתכל באספקלריא המאירה". ופרש"י: "כסבורים לראות ולא ראו ומשה נסתכל באספקלריא המאירה וידע שלא ראהו בפניו", והרי אנו רואים את כולם מסכימים שגם משה וגם הנביאים ראו אלוהים גשמי, בעל צורה, ורק נחלקו חכמים בטיב הראייה ואיזה חלקים ראו. ונאמר אגב אורחא כי לפי גמרא זו לא היה צריך כלל לאסור על הדמויות של שור אריה ונשר שהרי הנביאים רק ראו דמויות דומות לאלה משום שנסתכלו דרך זכוכית שאינה נקיה...

בוא וראה שלא רק לאל ולמלאכים נתנו הראשונים גשמיות. הרמבן אף מגשים את הגיהנום ואת גן העדן. וכך כתב בספר תורת האדם שער הגמול אות קכא: "ואלו הן קצת המקומות שספרו בהן ענין הגיהנם וצערו ועונשו בתלמוד ובמדרשים ומדדו את תבניתו. ודברים הללו וכיוצא בהן אין לתלות אותן במשל וחידה שהרי הזכירו מקומו ומדדו ארכו ורוחבו".

ובאות קכג כתב: "גן עדן מצוי הוא בעולם הזה במקום ממקומות הארץ, דבר זה עיקרו בתורה ופירושו בדברי סופרים שגן עדן מצוי הוא בעולם הזה במקום ממקומות הארץ, ושארבע נהרות יוצאין משם ואחד מהם פרת הסובב ארץ ישראל, וכל מה שבא בכתוב מפשוטי סדר בראשית הכל אמת אין מקרא יוצא מידי פשוטו, ואנשי המדות עצמן יאמרו שגן עדן תחת קו ההשויה שלא יוסיף היום ולא יחסר, ובספרי הרפואות ליונים הקדמונים וכן בספר אסף היהודי יספרו כי אסקלפינוס חכם מקדוני וארבעים איש מן החרטומים מלומדי הספרים, הלכו הלוך בארץ ועברו מעבר להודו קדמת עדן למצוא קצת עצי הרפואות ועץ החיים למען תגדל תפארתם על כל חכמי הארץ, ובבואם אל המקום ההוא ויברק עליהם להט החרב המתהפכת ויתלהטו כלם בשביב הברק ולא נמלט מהם איש וכו' וכל אלה דברי אמת הם ידועים ומפורסמים גם היום כי רבים מבאי הארץ הלזו ארצה בני קדם יראו מרחוק הלהט החרב המתהפכת". קיצורו של דבר, גן העדן הוא "מעבר להודו" כלאמר בארץ סין (על כן נקרא שמה "גן העדן הקומוניסטי" עד עצם היום הזה).

כבר למדנו שמלאכי השרת אין להם עורף (אבל כנפיים יש להם, וראה להלן) והנה דבר נוסף שלמדנו על מלאכי עליון הוא שאינם מבינים את השפה הארמית! מבואר במסכת שבת יב ע"ב "והאמר רב יהודה לעולם אל ישאל אדם צרכיו בלשון ארמי ואמר רבי יוחנן כל השואל צרכיו בלשון ארמי אין מלאכי השרת נזקקין לו, שאין מלאכי השרת מכירין בלשון ארמי". והתוס' בשבת יב ע"ב ד"ה שאין מלאכי, תמהו: "ותימה דאפילו מחשבה שבלב כל אדם יודעים, ולשון ארמי לא יודעים?" והראש בפרק שני בברכות אות ב' תירץ את תמיהת התוס': "והלא אפילו מחשבות לב האדם הם יודעים ומכירין אלא לשון זה מגונה בעיניהן להזקק לו" כלומר לדעת הראש המלאכים דוקא מבינים ארמית אלא שזו שפה מגונה בעיניהם. מלבד התמיהה מה מגונה בשפה הארמית (והרי יש מילים ארמיות בתורה ובכתובים) גם נעלמה מהראש גמרא מפורשת, סוטה לג ע"א: "ואין מלאכי השרת מכירין בלשון ארמי? והתניא יוחנן כהן גדול שמע בת קול מבית קדש הקדשים שהוא אומר נצחו טליא וכו' ובלשון ארמי היה [כלומר הקול ששמע כהן גדול היה בלשון ארמית משמע שהמלאכים לא רק מבינים אלא אפילו מדברים ארמית] [ותירצו] גבריאל הווה דאמר מר בא גבריאל ולימדו שבעים לשון" ומכאן ברור שלא כדעת הראש שסובר שהמלאכים מבינים ארמית אלא שמגונה היא, ההפך הוא הנכון: אין הארמית מגונה (שהרי מדברים בה בקודש הקודשים) אלא שגבריאל הוא המלאך היחיד המבין ארמית משום שלמד שבעים שפות.

כך או כך, חלפו עברו עוד 1500 שנים של הגות תורנית מעמיקה ובא המשנה ברורה וכך פסק באורח חיים קא ד: "יחיד כששואל צרכיו יכול לשאול בכל לשון שירצה חוץ מלשון ארמי ולפי זה אם מתפלל בביתו אין יכול לומר שום יקום פורקן". אכן, היטיב המשנה ברורה לפסוק. גבריאל אולי טרוד הוא ומכל שאר המלאכים מי יבין "יקום פורקן"?

חייב אדם בכבודם של מלאכים גם אם אינם דוברים שפות. כך אומרת הגמרא בברכות ס ע"ב: "הנכנס לבית הכסא אומר [למלאכים המלווים אותו] התכבדו מכובדים קדושים משרתי עליון, הרפו ממני עד שאכנס ואעשה רצוני ואבוא אליכם. אמר אביי לא לימא אינש הכי, דלמא שבקי ליה ואזלי [לא יאמר כך, שאם יאמר הרפו ממני אולי יעזבו אותו המלאכים וילכו להם] אלא לימא שמרוני שמרוני עזרוני עזרוני המתינו לי המתינו לי עד שאכנס ואצא שכן דרכן של בני אדם".

מלאכים אמרנו, שדים עוד לא אמרנו. הרמב"ן בויקרא יז ז' כתב: "היתה יצירה משני יסודות מן האש והאוויר והיה מהם גוף אינו נרגש ולא מושג לאחת מן ההרגשות וכו' והגוף הזה רוחני יטוס לדקותו וקלותו באש ובאויר וכו' ולכן אמרו רבותינו חגיגה טז ע"א: 'ששה דברים נאמרו בשדים: שלשה כמלאכי השרת ושלשה כבני אדם. שלשה כמלאכי השרת, יש להם כנפים כמלאכי השרת וטסים כמלאכי השרת ויודעים מה שעתיד לבא כמלאכי השרת וכו'. שלשה כבני אדם, אוכלין ושותין כבני אדם, פרין ורבין כבני אדם ומתים כבני אדם' ".

והאמונה של חז"ל בשדים כל כך גדולה עד שאמרו במסכת מגילה ג ע"א: "אמר רבי יהושע בן לוי אסור לאדם שיתן שלום לחבירו בלילה חיישינן שמא שד הוא" וכך גם פסק השולחן ערוך באבן העזר יז סעיף י: "שמעו קול שאומר איש פלוני מת והלכו ולא מצאו שם אדם משיאין את אישתו [שאלמנה היא] ואם שמעו קול זה בשדה או בחורבה אין משיאין על פי אותו קול דחיישינן שמא שד הוא".

הרמב"ם שהרחיק את ההגשמה מכל וכל ונלחם בה בחרוף נפש ואף הגדיר את כל המגשים כמין וכופר, מה אומר הוא על הגשמת המלאכים? בספר מורה נבוכים חלק שני פרק ו': "ואין הכונה באלו המאמרים כולם מה שחשבוהו הפתיים שיש לו יתעלה דברים, או מחשבה, או שאלת עצה או התבוננות והעזר בדעת אחרים וכו' כי הכוחות כולם מלאכים, ומה מאד רע עורון הסכלות ומה מאד מזיק, אלו אמרת לאיש אחד מאשר יחשבו שהם חכמי ישראל, שהשם ישלח מלאכו שיכנס בבטן האישה ויצייר שם העובר ייטב לו מאוד ויקבלהו, ויראה זה עוצם יכולת בחוק השם וחכמה ממנו יתעלה, עם האמינו גם כן שהמלאך גוף מאש שורפת שעורו כשליש העולם כולו ויראה זה כולו אפשר בחק השם. אמנם אם תאמר לו שהשם יתברך שם בזרע כוח מצייר, יעשה תכונות אלו האברים ויתארם והוא המלאך או שהצורות כולם מפעולות השכל הפועל והוא המלאך והוא שרו של עולם אשר זכרוהו החכמים, תמיד יברח מזה וכו' כבר ביארו החכמים ז"ל למי שהוא חכם, כי לכל כוח מן הכוחות הגופניות מלאך כל שכן הכוחות המפוזרות בעולם וכו' הנה בארו למי שיבין וישכיל שהכח המדמה גם כן יקרא מלאך, ושהשכל יקרא כרוב, ומה מאוד הוא נאה זה למי שידע, ומה מאוד הוא נמאס לפתאים".

היינו "כרוב" ו"מלאך" אינם אלא שמות אשר יקרא האדם החושב לתכונות היצורים, לכוח השכל ולתבונה היוצרת, כל אלה כוחות פנימיים (בטבע ובאדם) ולא יישויות חיצוניות. אלו דברי הרמב"ם נפלאים ומתקבלים על לב כל אדם חושב. אך אם כך, איך יסביר הרמב"ם את הכתובים המפורשים בתלמוד כגון שאין המלאך מבין בלשון ארמי, או ענייני בית הכסא? האם כאשר הרמב"ם התבטא: "יחשבו שהם מחכמי ישראל" התכוון על חלק מחז"ל ועל הרמב"ן? ואף על התוס' שאמרו במסכת נידה טז ע"ב: "מלאך הממונה על ההריון - אבל על הלידה אין שום מלאך ממונה כדאמר בריש תענית] ב' ע"א [שלושה מפתחות בידו של הקב"ה של חיה ושל גשמים ושל תחיית המתים" כי אם המלאך הוא ביטוי לכוחות הפועלים באדם ובטבע מה שייך לאמר את שאמרו התוספות? ואף שהרמב"ם העיד על עצמו בכמה פעמים ששערי פירושים לא נסתמו (ויכול הוא לתרץ את גשמיות האל שנמצא בכתובים) סוברים אנו כדעת האבן עזרא בדניאל א' א': "כי איך יתכן בלשון שאדם ידבר מילה ורצונו מילה אחרת והאומר בזה מהמשוגעים הוא נחשב". על כורחינו נאמר את מה שכל כך ברור מדברי השגת הראב"ד: הרבה מחכמי ישראל, תנאים, אמוראים וראשונים החזיקו בתפיסת ההגשמה והאמינו כי לאלוהים ולמלאכיו, לשדים, לגן העדן ולגיהנום יש צורות גשמיות ממש ומקום מוגדר בתוך עולמינו החושי. במלחמתו נגד הגשמת האלוהות לא הלך הרמב"ם בדרך סלולה כלל אלא יצא נגד דעתם של רבים וטובים מחכמי היהדות. מלחמת הרמב"ם בהגשמת האל לא קלה היתה כי המקרא והכתובים מלאים ביטויי גשמיות של האל ומשרתיו ונראה ברור כי הכותבים והלומדים אכן האמינו בגשמיותם של אלה. הרמב"ם עצמו מודה כי כדי לעמוד בפרץ אף סירס את הכתוב למען התבונה.

ואל תחשוב, התלמיד מבקש הדעת, כי נצחונה של שיטת הרמב"ם קלה היתה או מיידית. שנים רבות אחרי פטירתו עוד נאבקו בדעותיו רבני אשכנז, ספריו הוחרמו ונשרפו ותפיסתו את האל כמי שאין לו גשמיות בכלל נדחתה בזעם. תפיסותיו אלה, שהיום מקובלות על הכל (י"ג עיקרים שלו אכן נעשו לעיקרי האמונה של היהודי המאמין) לא היו מקובלות כלל, גם מאות שנים לאחר מותו. שים נא ליבך על דברי הגר"א (יורה דעה קעט ס"ק יג) היוצא חוצץ נגד הרמב"ם על שהכחיש את המציאות הגשמית של השדים, לחשים וכשפים עד שכתב עליו: "שנמשך אחר הפילוסופיא ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל שקר. כבר היכו אותו על קודקודו שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמרא על פי שמות וכשפים וכו' והפילוסופיא היטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך מליצי ולעקור אותן מפשטן ח"ו ". גם העתקנו דבריו של הגר"א במה שכתבנו על פרשת במדבר ועיין שם. ומה יגיד הגר"א על הרחקת הגשמיות האלוהית שכתב הרמב"ם? האם גם שם יטען שהדברים כפשוטן (במקרא ובגמרא) ושרק הפילוסופיא ח"ו היטתו לאמר שאין לאל גוף ולא דמות גוף? והעמק היטב בדבר זה.

סוף דבר, בסוגיית ההגשמה ניצחה הפילוסופיא וכך מאמין היום כל שומר תורה ומצוות. יפה כתב חובת הלבבות שער היחוד פרק ד': "כי כל דבר שמבקשים לדעת אותו כשמסתפקים במציאותו צריך לשאול עליו תחילה אם ההוא נמצא אם לא וכשתתברר אמיתת מציאותו צריך לחקור עליו מהו ואיך הוא ולמה הוא, אך הבורא יתעלה אין אדם רשאי לשאול עליו אלא באם הוא בלבד", וזהו שכתב קצות החושן בהקדמתו: "מה לשכל אנושי להבין בתורת ה'?"

אבל נראה שבלי גשמיות במעשה עליון אי אפשר. אחרי שהרחקת הגשמות נתקבלה על רוב שלומי ישראל התחילה תורת הקבלה להתפרסם ברבים. אז קמה בעייה לחכמי הקבלה: היאך ידברו על אלהים שאין לנו בו השגה כלל ולא שום תפיסה והבנה? ומה יאמרו עליו? והרי בלי לאמר דברים על האלוהים אי אפשר, שאם כך לא יוכלו לכתוב את כל המצאותיהם ופרי דמיונם. הלכו ועשו תרגיל נאה ואמרו שבורא עולם ברא עשר ספירות ורק עליהם מדברים המקובלים אבל לא ח"ו על האין סוף האלוהי. ואף כשמדברים על הספירות לא חלילה בהגשמה ידברו אלא ברזין טמירין וברמזי רמזים. וכמו שכתב הבן איש חי בשו"ת רב פעלים חלק א' סימן א': "דע כי אלוה העליון אשר האציל וברא ויצר ועשה הכל, הוא אין לו סוף, ועליו נאמר בפתיחת אליהו זכור לטוב רבון עלמין אנת הוא חד ולא בחושבן אנת הוא עלאה סתימא על כל סתימין לית מחשבה תפיסה בך כלל וכו' גם זאת תדע דמה שאנחנו קורין לעשר ספירות בשם ספירות ובשם אורות אין כונתינו לחשוב אותם כאור זה שאנחנו רואין אותו בעיננו אלא מפני שקצר מצע שכלינו בעודו מלובש בחומר וכו' וגם כל העולמות וספירות הקדושים למעלה אין להם ציור ודמיון של הגופים האלה כלל ואין מי שיוכל לידע איך הוא עמידתם וסדרם וכו' כי בכל זאת אין שום שכל אנושי יוכל לדעת להבין ולהשיג כלל ועיקר". יפה כתב. והרי לכם מיד תרתי דסתרי: שום שכל אנושי לא יוכל לדעת ולא להבין ולא להשיג אבל אלה ממלאים כרכים על כרכים באותם דברים שאי אפשר לשום שכל בעולם לדעת ולהבין ולהשיג ואנו נאמר לאלה המקובלים אשר יש להם יושר פנימי: אם אינכם מבינים על מה אתם מדברים ואין לכם השגה בדברים שאתם כותבים הדירו רגליכם מלדבר בם ובהדי כבשנא דרחמנא למה לכם.

כבר אמר מורנו פרופסור ישעיה ליבוביץ ז"ל: "כל מה שאפשר לאמר על האלוהים אין לו שום שייכות אליו".
טרדות מראה הפילוסופים הבורא התורה נפש בני אדם האין סוף האדם החושב קיום מצוות נשים אלוהים אלוהים חכם אנושיות חכם לאלוהים יש למידה תכונות
יכולות על טבעיות, יכולות על אנושיות, יכולות מיסטיות, יכולת קריאת מחשבות, טלקינזיס, הזזת חפצים בכח המחשבה, לקרוא מחשבות, ידיעת העתיד, מתקשרים, מיסטיקנים, מכשפים, יכולות על חושיות
יכולות על טבעיות, יכולות על אנושיות, יכולות מיסטיות, יכולת קריאת מחשבות, טלקינזיס, הזזת חפצים בכח המחשבה, לקרוא מחשבות, ידיעת העתיד, מתקשרים, מיסטיקנים, מכשפים, יכולות על חושיות
... על טבעיות, יכולות על אנושיות, יכולות מיסטיות, יכולת קריאת מחשבות, טלקינזיס, הזזת חפצים ... המחשבה (טלקינזיס), ידיעת העתיד, יכולות של מתקשרים, מיסטיקנים ומכשפים, ועד ליכולות על אנושיות. אליעד מתייחס לסוגיה זו בצורה מקיפה ומסביר את ההיגיון הפנימי ... יוכל לבצע פעולות נוספות. אולם, ישנן מגבלות שלא ניתן לעבור אותן, וזאת בגלל שהקיום האנושי תלוי במוגבלות זו. כלומר, אם האדם היה יכול להשיג יכולות בלתי מוגבלות ... האם יש אנשים בעלי יכולת על חושית? איך לבדוק מיסטיקנים ומתקשרים? האם קיימות יכולות על אנושיות באמת? יכולות מיסטיות - מציאות או אשליה? ידיעת העתיד, האם זה ...
איך להירגע? איך להרגיע את עצמך? רגוע כמו קיר, רגוע כמו דומם, האנשה, ללכת בדרך הארוכה, להאריך את הדרך, פתרון פנימי, פתרון חיצוני, הרוגע של הצדיק האמת, הרוגע של החכם האמיתי
איך להירגע? איך להרגיע את עצמך? רגוע כמו קיר, רגוע כמו דומם, האנשה, ללכת בדרך הארוכה, להאריך את הדרך, פתרון פנימי, פתרון חיצוני, הרוגע של הצדיק האמת, הרוגע של החכם האמיתי
... על קיר. כאשר האדם מתבונן בקיר, הוא רואה חפץ דומם לחלוטין, שאינו זז, אינו משתנה, ואינו מושפע מלחץ או מחוסר רוגע. האדם מעניק תכונות אנושיות לקיר הדומם (האנשה), וכך הוא מזהה את הדומם כמשהו רגוע ויציב. כשהאדם משייך לקיר את התכונות האנושיות האלה, הוא בעצמו נרגע באופן אינסטינקטיבי. ... הוא ירגיש רגוע. אם הוא נמצא בסביבה של אנשים לחוצים, הוא ירגיש לחוץ. באותו אופן, אם האדם יתייחס לחפצים הדוממים שסביבו כבעלי תכונות אנושיות של רוגע ושלווה, גם הוא יהפוך לרגוע. אך ... יש צורך לעשות פעולה חיצונית כמו נסיעה לים. הסיבה לכך, לפי אליעד, היא שהאדם רוצה להרגיש שהוא עשה משהו כדי להגיע לרוגע. יש משהו בתודעה האנושית שגורם לאדם לחשוב שאם הרוגע הושג בקלות ...
השואה ואלוהים, למה באמת אלוהים עשה את השואה? איך להאמין באלוהים למרות השואה? ספקות באמונה בגלל השואה, איפה היה אלוהים בשואה? שאלות על אלוהים בשואה, שכר ועונש, למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איפה אלוהים היה בשואה?
השואה ואלוהים, למה באמת אלוהים עשה את השואה? איך להאמין באלוהים למרות השואה? ספקות באמונה בגלל השואה, איפה היה אלוהים בשואה? שאלות על אלוהים בשואה, שכר ועונש, למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איפה אלוהים היה בשואה?
... ולא לרשעים. אם אלוהים רוצה להעניש צדיק ולתגמל רשע, הוא יכול לעשות זאת בלי שום סיבה, רק כי כך בא לו. אלוהים נמצא מעבר להיגיון האנושי, ואינו פועל לפי החוקים האנושיים. לכן כל הסבר שאומר שאלוהים מעניש אדם בגלל עבירות שעשה בגלגול קודם או על מנת לכפר על עוונות אחרים הוא רק מבחן לבני אדם, כדי לבדוק מי יאמין להסברים האלה ומי יבין ... שהוא היה צריך לממש איזשהו טוב, ולא בגלל שנהמא דכיסופא (לחם הבושה) הכריח אותו לתת הטבה למישהו. כל הסיבות האלה הן המצאות אנושיות של אנשים שלא מבינים שאלוהים עושה כל מה שהוא עושה אך ורק מרצונו החופשי לחלוטין, ללא שום אילוץ או סיבה מחייבת. איפה היה אלוהים בשואה? השאלה איפה היה אלוהים בשואה היא ... סבלו מאות שנים, ואלוהים לא הופיע מיד להצילם. רק בסוף הוא התערב. גם שם אלוהים פעל כי ככה בא לו, לא לפי לוח הזמנים או ההיגיון האנושי. לכן, הטענה שאלוהים חייב להציל את עם ישראל מיד, או בכלל, אינה נכונה. איך לאהוב את המציאות בלי תנאים? השואה מזכירה לכל אדם, גם למי שאינו מאמין באלוהים, את הצורך ... שאמורה לפעול לפי כללים מסוימים - כמו הורה ששומר על ילדיו, או שליט שמגן על עמו. אך אלוהים איננו כפוף לשום חוקים או ציפיות אנושיות. השואה אינה שונה במהותה מכל סבל אחר בעולם. בין אם מדובר באדם שעובר אירוע טראומטי אישי ובין אם מדובר בסבל המוני, זהו ביטוי לכך שבעולם יש גם טוב וגם רע. אלוהים, ... להתמודד עם הספקות? הדרך להתמודד עם ספקות באמונה היא להבין את האמת על אלוהים. יש להפסיק לצפות שאלוהים יפעל בהתאם להבנתנו האנושית, להפסיק להאמין שהוא כפוף להבטחותיו, ולהבין שהוא עושה כרצונו בלבד. השואה איננה הוכחה לכך שאין אלוהים - אלא הוכחה לכך שאלוהים איננו מחויב לפעול כפי שהאדם מצפה ממנו. ...
מיסטיקנים / גיבורי על / המרדף אחר האושר - הקשר שבין יכולות על טבעיות לבין אושר
... היכולת הבלתי מוגבלת של האדם. כי כאשר האדם מוגבל ביכולות שלו, אז הוא לא חווה שלמות. וגיבורי העל בעלי הכוחות המיוחדים והיכולות המיוחדות, הם מייצגים עבור האדם, ישויות שנראות כאנושיות מצד אחד, אבל שהם לא מוגבלים כמו האדם. והאדם משתוקק להגיע למצב כזה שבו ... וכאשר האדם מעריץ איזו דמות מפורסמת ועשירה, הרי שבעצם הוא דומה לאותו האדם שמעריץ את המיסטיקנים. ונסביר: רוב בני האדם יסכימו, שלהעריץ מישהו נוכל ושרלטן, שאומר שיש לו יכולות על אנושיות, ושהוא רק משקר אותך, ורוצה את הכסף שלך וכיוב, והוא משלה אותך שהוא ...
התורה, מי נתן את התורה? אמיתות התורה, הוראות יצרן, מה אלוהים רוצה? שכר ועונש, האם יש אלוהים? מתן תורה, אין עוד מלבדו, אמונה באלוהים, שמירת מצוות, קיום מצוות, חזרה בתשובה, להאמין באלוהים
התורה, מי נתן את התורה? אמיתות התורה, הוראות יצרן, מה אלוהים רוצה? שכר ועונש, האם יש אלוהים? מתן תורה, אין עוד מלבדו, אמונה באלוהים, שמירת מצוות, קיום מצוות, חזרה בתשובה, להאמין באלוהים
... הוא בעצם נובע מהמקום שלנו - בני אדם, ולא מהתפיסה האלוהית האמיתית. כל ניסיון להגדיר את אלוהים מתוך ראיית עולם אנושית הוא בלתי אפשרי, שכן אנו לא יכולים להבין את מציאותו של אלוהים מנקודת מבטנו המוגבלת. כאשר אנחנו אומרים שאלוהים הוא טוב או רע, אנחנו בעצם מבטאים את תפיסתנו האנושית ולא את האמת האלוהית. העקרון המרכזי שמנחה את אליעד ... בהמשך, אליעד מציין את הקשר בין תורה ומצוות, ומסביר שהאדם לא צריך לעמוד בפני אלוהים כפי שמובן לנו בתפיסתנו האנושית, שכן כל תפיסה של מציאות דתית או אמונית חייבת להיות בהבנה ובפרספקטיבה על מהות האלוהים מתוך עיניים אנושיות בלבד. הוא מסביר את הקשר בין אמונה והבנה, ומציע ... אם אלוהים לא מבחין בין טוב לרע. הוא מציין שגם אם המושגים הללו קיימים, הם קשורים לנקודת המבט שלנו בלבד. תפיסתנו האנושית את העולם היא שמביאה אותנו להבין את המושגים האלה, ... אלוהים אמר לי, הוא לא בהכרח מדבר בשם אלוהים האמיתי. כל מה שנאמר בתורה הוא למעשה ביטוי של אלוהים מתוך תפיסתנו האנושית, ולכן לא ניתן להתייחס אליו כאל דבר אמת אבסולוטי. ... ומציע להסתכל על הדברים בעין ביקורתית. על פי דבריו, כל תפיסה של מציאות דתית היא בסופו של דבר תלויה בהבנתנו האנושית, ואין דרך לתפוס את האלוהים האמיתי מבלי להשתחרר מההגדרות האנושיות. תפיסת אלוהים האמונה באלוהים הבדל בין טוב ורע שכר ...
עבודת אלילים - האם הדומם מודע לעצמו? מהי האמת שיש בעבודת אלילים?
... המוכרת ביותר היא עבודת האלילים שבה האדם מייחס תודעה רצון ישות לחפץ דומם. האנשה (פרסוניפיקציה) = היינו יחוס תכונות אנושיות למי שאינו אדם (בעלי חיים צומח דומם). אנימיזם (אנימה = נשמה ... ואת צורת החיים של כולם. הסיבה שנדמה לאדם שבעלי חיים שונים מהותית מאשר הצומח והדומם, היא רק משום שבעלי חיים נראים יותר אנושיים ביחס לאדם. בעלי חיים משמיעים צלילים כמו בני אדם, מה שיוצר ...
נשים גברים - מה ההבדל הרגשי שבין גברים לבין נשים?
נשים גברים - מה ההבדל הרגשי שבין גברים לבין נשים?
... גבר או אישה, הוא קודם כל בן אדם. ואם אנחנו רוצים להבין באמת כיצד גבר או אישה חווים את המציאות, אנחנו צריכים להבין קודם כל את הבסיס האנושי של החוויה הרגשית. כך, אם נבין מה המציאות רוצה ומה הבני אדם רוצים באופן כללי, נוכל להבין גם כיצד גברים או נשים חושבים או מרגישים ... סיטואציה ופרשנות אישית בלבד. ההבדל בין אחדות לנפרדות בחוויית החיים הבנת המנגנון הרגשי של האדם מקומן של הגדרות ופרשנויות בחוויות אנושיות האם יש הבדל רגשי בין גברים לנשים? הקשר בין רצון, תחושות והסתכלות פנימית למה השאלה מה ההבדל מניחה מראש שיש הבדל? בשאלה מה ההבדל ... האישיים יוצרים תחושה של שונות. ההבדל בין אחדות לנפרדות בחוויית החיים הבנת המנגנון הרגשי של האדם מקומן של הגדרות ופרשנויות בחוויות אנושיות הקשר בין רצון, תחושות והסתכלות פנימית ש: מה ההבדל בחוויה ברמת הרגש בין חוויה, רגש שחווה גבר לרגש שחווה אישה? אליעד: אוקי אתה שואל ...
תלות רגשית ורגש על אנושי - השלמות היא ליהנות בשלמות מתלות רגשית - איך?
תלות רגשית ורגש על אנושי - השלמות היא ליהנות בשלמות מתלות רגשית - איך?
... רגשית ורגש על אנושי - השלמות היא ליהנות בשלמות ... הוא תמיד יחפש אחר אושר אמיתי - להיות מאושר בלי תלות רגשית כלל. האדם מיואש מכיוון שהוא חושב שלהיות ללא תלות רגשית זה בלתי אפשרי ואף לא אנושי, ולכן הוא בוחר לשקר לעצמו ... מתלות רגשית למרות שזה נשמע בלתי אפשרי? לפי אליעד, יש לאדם יכולת להיות חופשי מתלות רגשית, כיוון שהאדם והתודעה שלו עשויים מחומר על - אנושי. כלומר, המציאות כולה, כולל האדם ... בלתי תלוי בשום דבר. האדם אינו אמור להיות תלוי רגשית, כיוון שהוא חלק מההוויה השלמה שאינה תלויה בדבר. כאשר האדם מבין שהוא עשוי מחומר על - אנושי, הוא מגלה שיש לו יכולות על - אנושיות. תודעה זו מחברת אותו לאחדות, ... נהנה ממנה וחי חיים טובים באמת. איך להשתחרר מתלות רגשית? מהי תלות רגשית? איך ליהנות מתלות רגשית? למה האדם לא מאושר באמת? מהי תודעה על - אנושית? איך לחוות אושר ללא תנאי? מהו ... מכך שיש לו תלות רגשית, כי אם היה נהנה מתלות רגשית, לא היה מחפש איך להיפטר מכך. והשכל של האדם קטן, כי לכאורה להיות ללא תלות רגשית זה לא אנושי. אלוהים לא תלוי רגשית, אז למה הוא עושה את זה בכלל. אבל זו שאלה אחרת. לכאורה שהאלוהים יוצר את הרצון של עצמו, הוא בוחר לרצות, ולאדם נראה שזה לא אנושי לא להיות תלוי רגשית, ותכף נסביר ... שמח להיות ללא תלות, אבל ז לא אפשרי, ואז הוא משקר שזה דבר טוב, אבל מצד האמת האדם לא יכול לשקר את הלב שלו. מצד האמת האדם עשוי מחומר על אנושי , ולכן זה כן אפשרי. כל ההוויה כולה עשויה מחומר על אנושי ולכן זה אומר שהתודעה יש לה יכולות על אנושיות, וההבנה הזו מחברת אותך ...
גלעד שליט, איך לשחרר את גלעד שליט? ראש ממשלה או בן אדם? להסתכל על שורש הדבר
גלעד שליט, איך לשחרר את גלעד שליט? ראש ממשלה או בן אדם? להסתכל על שורש הדבר
... הממשלה לשחרר את גלעד שליט? כדי לשחרר את גלעד שליט, מסביר אליעד, לא מספיק לנסות לשכנע את ראש הממשלה במישור המדיני - פוליטי החיצוני, אלא יש לפנות אליו ברמה האישית - אנושית הפנימית. כלומר, לגרום לראש הממשלה להרגיש ברמה הכי עמוקה של המצפון והתחושה האישית שלו, שזה האינטרס האישי שלו לשחרר את ... לו להירדם כל עוד גלעד שליט לא נרדם - ראש הממשלה לא היה מסוגל להתעלם מזה. אליעד מציין שברור שלא ניתן לבצע זאת בפועל, אבל הרעיון הוא להמחיש את הצורך לפנות לאותה נקודה אנושית עמוקה ואישית שבראש הממשלה, ולא רק לנקודה החיצונית של תפקידו המדיני. מהו מוסר ההשכל העמוק מהסיפור של גלעד שליט? ... - המצפון שלו, התחושות העמוקות שלו, הרגשות שלו, אפשר למעשה להשפיע עליו בקלות רבה, כי כל אדם, כולל ראש ממשלה, הוא קודם כל בן אדם, עם נקודות חוזק אך גם נקודות חולשה אנושיות . אליעד מסכם וממליץ לכל אדם לחפש תמיד את השורש הפנימי והאמיתי של כל סיטואציה. כאשר האדם מתמקד בשורש הפנימי הזה, ... מפעולה שטחית וחיצונית בלבד. איך לשחרר את גלעד שליט? מה משפיע על החלטות ראש הממשלה? פעולה פנימית או פעולה חיצונית? איך להשפיע על בן אדם דרך המצפון? מהי נקודת התורפה האנושית? כיצד להבין את התת - מודע של האדם? ...
אלוהים טוב או אלוהים רע, טוב דרכו להיטיב, מה האדם מעדיף אלוהים טוב או רע
אלוהים טוב או אלוהים רע, טוב דרכו להיטיב, מה האדם מעדיף אלוהים טוב או רע
... לא בלתי אפשרי, לחפש את האמת ללא שום אינטרסים. כלומר, אין חיפוש טהור לגמרי, כיוון שכל פעולה אנושית מונעת על ידי רצון כלשהו. לדוגמה, אדם שאומר שהוא מחפש את האמת ללא כל אינטרס הוא למעשה אדם שיש לו אינטרס ... אליעד, רק אז האדם יכול להגיע להבנה רחבה ועמוקה יותר של מהות הקיום והמציאות, מעבר להגדרות אנושיות ומוגבלות כמו טוב ורע. האם ניתן לראות את המציאות ללא שיפוט ערכי? אליעד מסביר שבעיקרון זה אפשרי, אך מדובר במצב ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אנושיות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: אנושיות, איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות? דיכאון? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אנושיות, איך להיות מאושר ושמח? איך למצוא זוגיות? איך לשתול מחשבות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי? איך להאמין בעצמך? איך לא להישחק בעבודה? איך לחנך ילדים? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפרש חלומות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להיגמל מהימורים? איך להעריך את עצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: בשביל מה לחיות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות מאושר? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע בעולם? מי ברא את אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה המשמעות של החיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? אולי אנחנו במטריקס? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? האם המציאות היא טובה או רעה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא גישור, אימון אישי לתזונה נכונה, אימון אישי לביטחון עצמי בתחום אנושיות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1094 שניות - עכשיו 22_05_2025 השעה 19:11:44 - wesi4