ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אנושיות ✔גופו של אלוהים - חכמי התלמוד סברו שלאלוהים יש גוף ותכונות אנושיות. ✔גופו של אלוהים מצינו בברכות ו ע"א: "א"ר אבין...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨גופו של אלוהים - חכמי התלמוד סברו שלאלוהים יש גוף ותכונות אנושיות.
גופו של אלוהים

מצינו בברכות ו ע"א:

"א"ר אבין בר רב אדא א"ר יצחק מנין שהקב"ה מניח תפילין? שנאמר 'נשבע ה' בימינו ובזרוע עוזו' וכו' ובזרוע עוזו אלו תפילין וכו' הני תפילין דמרי עלמא מה כתיב בהו? אמר ליה 'ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ' וכו' בשאר בתי מאי? 'כי מי גוי גדול' 'אשריך ישראל' 'או הניסה אלהים' 'ולתתך עליון' וכו' וכולהו כתיבי באדרעיה] כל הכתובים הללו כתובים בזרוע בבית אחד - רש"י [".

אלוהים, שאין לו דמות הגוף ואינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף הוא, יתברך, יש לו ראש ויש לו יד שמאל להניח עליה תפילין!? ומאידך, הרי לפנינו גמרא ברורה ומפורשת, לא משל ולא מליצה. לא רק שחז"ל מקבלים (כמובן מאליו) הנחת תפילין על ידי הקב"ה אלא שהם קובעים איזו פרשיה כתובה בכל תא ותא בתפילין אשר על ידו של אלוהים! וגם הראשונים אינם משיגים על זה כלל.

הנה אם יבוא היום מאן דהו ויאמר לשלומי אמוני כי יש לאלוהים גוף, זרוע, ראש, פנים, כעס ורצון לא רק אפיקורס יקראוהו אלא גם משוגע. כאילו מקדמת דנא מקובל עלינו וידוע כי הקב"ה לא ישיגוהו משיגי הגוף כלל וכך גם החזיקו, למדו ולימדו חכמינו ז"ל מאז ומעולם.

האמנם כך? ניתי ספר וניחזי.

מגמרות רבות ומדרשי אגדה ואף מפסוקי התורה עצמם ומדברי הנביאים משתמע במפורש כי לאלוהים יש גוף, ראש וזרוע (שעליהם גם מניח הקב"ה תפילין) ויש לו אצבעות, כף יד, פנים ואחור ("והסירותי את כפי וראית את אחורי ופני לא יראו" שמות לג' כג') ויש לו רגל ("הארץ הדום רגלי" ישעיה סו' א') והוא, יתברך, לפעמים כועס ומתרצה ולפעמים קוצף ומעניש ועוד כהנה וכהנה עניינים שבהגשמת האלוהים (והוא מלשון גשמיות וקיום בעולמנו, הנראה והנתפס בחושים).

ודאי יאמר התלמיד הנבון כי כל אלה אינם אלא משל ודימוי ומטאפורה ו"דיברה תורה בלשון בני אדם" וחלילה שתהיה הכוונה להגשמת האלוהים ממש כי הכל סוד ורמז, טמיר ונעלם. אכן, זו היא אמונת דורנו, אבל מה חשבו הדורות הקודמים? האם חשבו גם הם כך?

הנה נביא כמה מדברי רבותינו הגדולים שחשבו כי אכן, אלוהים יש לו גוף ממש.

הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ג הלכה ז כתב: "חמשה הן הנקראים מינים וכו' והאומר שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה" ועל זה השיגו הראב"ד: "ולמה קרא לזה מין? וכמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה לפי מה שראו במקראות ויותר ממה שראו בדברי האגדות המשבשות את הדעות", הרי לך עדות הראב"ד שחכמים הגדולים בתורה יותר מן הרמב"ם חשבו שלאלוהים יש גוף והוא בעל תמונה (כלאמר נתפס החושים). הנה על הרמב"ם נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה" ומי "גדול וטוב" ממנו? תנאים ואמוראים. אכן, כפי שראינו, במשנה ובגמרא החזיקו בגשמות האל והרמב"ם טרח ארוכות ורבות לסתור תפיסת הגשמות בספרו "מורה נבוכים" ועיין שם. ודאי וודאי שלא היה טורח ומרבה בנימוקים אילולי היתה תפיסת הגשמות משוקעת כ"כ בדברי חז"ל ובגמרא.

וכן העיד ר' ידעיה בן אברהם שחי בצרפת במאה ה - 13 למנינם ומובא בתשובות הרשב"א חלק א' תשובה תיח: "כי מן הדברים המפורסמים מאד התפשט ההגשמה בדורות הקדמונים כמעט בכל גלות ישראל מיום גלות הארץ". וכן כתוב בצוואה המיוחסת להרמב"ם (אגרות קושטא, רעז, דף טו) על אנשי צרפת: "ובשומם הבורא יתברך מדרס לשונם בספרם ובזכרם הבורא יתברך בכל שעה באותם הדברים המגשימים הבורא יתברך".

ואף יותר מזה. הרמב"ם מודה שממש אנס את הכתובים על מנת להתאימם לתפיסתו, נגד גשמות האלוהים. וכך כתב במורה נבוכים חלק שני פרק כה: "אין הכתובים המורים על חידוש העולם יותר מן הכתובים המורים על היות ה' גשם ולא שערי הפרושים סתומים בפנינו וכו' אבל היה אפשר לפרשם כמו שעשינו בהרחקת הגשמות וכו' כמו שפירשנו הכתובים והרחקנו היותו יתברך גשם".

וזאת צריך אתה לדעת שכל אלה הנקראים מינים, שאותם מנה הרמב"ם, לכולם יש מקרא מפורש חוץ מהגשמת האלוהים! ולא מצא הרמב"ם לעצמו לא מקרא ולא תנא דמסייע בעניין זה ולא רק שאינו מפורש בתורה ואינו שנוי בנביאים ולא משולש בתלמוד אלא שהכתובים מורים בדיוק ההפך וכמו שהעיר הראב"ד.

הגמרא בעבודה זרה מג ע"א: " 'לא תעשון אתי' (שמות כ יט) לא תעשון כדמות שמשי המשמשים לפני במרום, אמר אביי לא אסרה תורה אלא בדמות ארבע פנים] שור אדם אריה ונשר [וכו' כל הפרצופות מותרין חוץ מפרצוף אדם [ונלמד זה מהדרש] 'לא תעשון אתי לא תעשון אותי וכו' לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשים לפני במרום כגון אופנים ושרפים וחיות הקדש ומלאכי השרת אמר אביי לא אסרה תורה אלא שמשין שבמדור העליון" הנה כך לדעת הגמרא יש דמויות גשמיות של המשמשים לקב"ה ואף לאלהים עצמו יש צורה. ומה היא צורתו? צורת אדם (ואולי קבעו כך בעקבות הפסוק "כי בצלם אלוהים ברא את האדם" בראשית ט' ו'). אשר על כן נאסר לעשות דוקא פרצוף אדם כמו שאמרו "לא תעשון אתי, לא תעשו אותי".

כן פסק השולחן ערוך יורה דעה קמא סעיף ד': "אסור לצייר צורות שבמדור שכינה כגון ארבע פנים (שור, אריה, אדם ונשר, ועיין הערת הש"ך שיחזקאל הפך את השור לכרוב כדברי ריש לקיש חגיגה יג ע"ב) וכן צורות שרפים ואופנים ומלאכי השרת וכן צורת אדם" (ומעניין היה לבדוק: לדעת השולחן ערוך, איזו צורה יש להם למלאכי השרת?) והתוס' ע"ז מג ע"א ד"ה לא תעשון אתי תמהו: "כיוון דפרצוף אדם לחודיה אסור אמאי אצטריך לאסור דמות שמשין שבמרום (התוס' הבינו שהם דומים לאדם, ותירצו) ויש לומר דודאי ליכא למעלה שום מלאך ושרף ואופן כדמות אדם ממש דהכי נמי אמרינן בפ"ק דחגיגה טו ע"א דליכא עורף". כלאמר דמות אדם גם למלאכים אך להם אין עורף (?).

אבל דינים אלו שוב סותרים את הגמרא במסכת יבמות מט ע"ב: "מנשה הרג את ישעיהו וכו' אמר ליה משה רבך אמר (שמות לג כ') כי לא יראני האדם וחי, ואת אמרת (ישעיהו ו' א') ואראה את ה' יושב על כסא רם ונשא וכו' [ותירצו: ] כל הנביאים נסתכלו באספקלריא [זכוכית, ויש המפרשים מראה] שאינה מאירה [שאינה נקיה או שאינה שקופה], משה רבנו נסתכל באספקלריא המאירה". ופרש"י: "כסבורים לראות ולא ראו ומשה נסתכל באספקלריא המאירה וידע שלא ראהו בפניו", והרי אנו רואים את כולם מסכימים שגם משה וגם הנביאים ראו אלוהים גשמי, בעל צורה, ורק נחלקו חכמים בטיב הראייה ואיזה חלקים ראו. ונאמר אגב אורחא כי לפי גמרא זו לא היה צריך כלל לאסור על הדמויות של שור אריה ונשר שהרי הנביאים רק ראו דמויות דומות לאלה משום שנסתכלו דרך זכוכית שאינה נקיה...

בוא וראה שלא רק לאל ולמלאכים נתנו הראשונים גשמיות. הרמבן אף מגשים את הגיהנום ואת גן העדן. וכך כתב בספר תורת האדם שער הגמול אות קכא: "ואלו הן קצת המקומות שספרו בהן ענין הגיהנם וצערו ועונשו בתלמוד ובמדרשים ומדדו את תבניתו. ודברים הללו וכיוצא בהן אין לתלות אותן במשל וחידה שהרי הזכירו מקומו ומדדו ארכו ורוחבו".

ובאות קכג כתב: "גן עדן מצוי הוא בעולם הזה במקום ממקומות הארץ, דבר זה עיקרו בתורה ופירושו בדברי סופרים שגן עדן מצוי הוא בעולם הזה במקום ממקומות הארץ, ושארבע נהרות יוצאין משם ואחד מהם פרת הסובב ארץ ישראל, וכל מה שבא בכתוב מפשוטי סדר בראשית הכל אמת אין מקרא יוצא מידי פשוטו, ואנשי המדות עצמן יאמרו שגן עדן תחת קו ההשויה שלא יוסיף היום ולא יחסר, ובספרי הרפואות ליונים הקדמונים וכן בספר אסף היהודי יספרו כי אסקלפינוס חכם מקדוני וארבעים איש מן החרטומים מלומדי הספרים, הלכו הלוך בארץ ועברו מעבר להודו קדמת עדן למצוא קצת עצי הרפואות ועץ החיים למען תגדל תפארתם על כל חכמי הארץ, ובבואם אל המקום ההוא ויברק עליהם להט החרב המתהפכת ויתלהטו כלם בשביב הברק ולא נמלט מהם איש וכו' וכל אלה דברי אמת הם ידועים ומפורסמים גם היום כי רבים מבאי הארץ הלזו ארצה בני קדם יראו מרחוק הלהט החרב המתהפכת". קיצורו של דבר, גן העדן הוא "מעבר להודו" כלאמר בארץ סין (על כן נקרא שמה "גן העדן הקומוניסטי" עד עצם היום הזה).

כבר למדנו שמלאכי השרת אין להם עורף (אבל כנפיים יש להם, וראה להלן) והנה דבר נוסף שלמדנו על מלאכי עליון הוא שאינם מבינים את השפה הארמית! מבואר במסכת שבת יב ע"ב "והאמר רב יהודה לעולם אל ישאל אדם צרכיו בלשון ארמי ואמר רבי יוחנן כל השואל צרכיו בלשון ארמי אין מלאכי השרת נזקקין לו, שאין מלאכי השרת מכירין בלשון ארמי". והתוס' בשבת יב ע"ב ד"ה שאין מלאכי, תמהו: "ותימה דאפילו מחשבה שבלב כל אדם יודעים, ולשון ארמי לא יודעים?" והראש בפרק שני בברכות אות ב' תירץ את תמיהת התוס': "והלא אפילו מחשבות לב האדם הם יודעים ומכירין אלא לשון זה מגונה בעיניהן להזקק לו" כלומר לדעת הראש המלאכים דוקא מבינים ארמית אלא שזו שפה מגונה בעיניהם. מלבד התמיהה מה מגונה בשפה הארמית (והרי יש מילים ארמיות בתורה ובכתובים) גם נעלמה מהראש גמרא מפורשת, סוטה לג ע"א: "ואין מלאכי השרת מכירין בלשון ארמי? והתניא יוחנן כהן גדול שמע בת קול מבית קדש הקדשים שהוא אומר נצחו טליא וכו' ובלשון ארמי היה [כלומר הקול ששמע כהן גדול היה בלשון ארמית משמע שהמלאכים לא רק מבינים אלא אפילו מדברים ארמית] [ותירצו] גבריאל הווה דאמר מר בא גבריאל ולימדו שבעים לשון" ומכאן ברור שלא כדעת הראש שסובר שהמלאכים מבינים ארמית אלא שמגונה היא, ההפך הוא הנכון: אין הארמית מגונה (שהרי מדברים בה בקודש הקודשים) אלא שגבריאל הוא המלאך היחיד המבין ארמית משום שלמד שבעים שפות.

כך או כך, חלפו עברו עוד 1500 שנים של הגות תורנית מעמיקה ובא המשנה ברורה וכך פסק באורח חיים קא ד: "יחיד כששואל צרכיו יכול לשאול בכל לשון שירצה חוץ מלשון ארמי ולפי זה אם מתפלל בביתו אין יכול לומר שום יקום פורקן". אכן, היטיב המשנה ברורה לפסוק. גבריאל אולי טרוד הוא ומכל שאר המלאכים מי יבין "יקום פורקן"?

חייב אדם בכבודם של מלאכים גם אם אינם דוברים שפות. כך אומרת הגמרא בברכות ס ע"ב: "הנכנס לבית הכסא אומר [למלאכים המלווים אותו] התכבדו מכובדים קדושים משרתי עליון, הרפו ממני עד שאכנס ואעשה רצוני ואבוא אליכם. אמר אביי לא לימא אינש הכי, דלמא שבקי ליה ואזלי [לא יאמר כך, שאם יאמר הרפו ממני אולי יעזבו אותו המלאכים וילכו להם] אלא לימא שמרוני שמרוני עזרוני עזרוני המתינו לי המתינו לי עד שאכנס ואצא שכן דרכן של בני אדם".

מלאכים אמרנו, שדים עוד לא אמרנו. הרמב"ן בויקרא יז ז' כתב: "היתה יצירה משני יסודות מן האש והאוויר והיה מהם גוף אינו נרגש ולא מושג לאחת מן ההרגשות וכו' והגוף הזה רוחני יטוס לדקותו וקלותו באש ובאויר וכו' ולכן אמרו רבותינו חגיגה טז ע"א: 'ששה דברים נאמרו בשדים: שלשה כמלאכי השרת ושלשה כבני אדם. שלשה כמלאכי השרת, יש להם כנפים כמלאכי השרת וטסים כמלאכי השרת ויודעים מה שעתיד לבא כמלאכי השרת וכו'. שלשה כבני אדם, אוכלין ושותין כבני אדם, פרין ורבין כבני אדם ומתים כבני אדם' ".

והאמונה של חז"ל בשדים כל כך גדולה עד שאמרו במסכת מגילה ג ע"א: "אמר רבי יהושע בן לוי אסור לאדם שיתן שלום לחבירו בלילה חיישינן שמא שד הוא" וכך גם פסק השולחן ערוך באבן העזר יז סעיף י: "שמעו קול שאומר איש פלוני מת והלכו ולא מצאו שם אדם משיאין את אישתו [שאלמנה היא] ואם שמעו קול זה בשדה או בחורבה אין משיאין על פי אותו קול דחיישינן שמא שד הוא".

הרמב"ם שהרחיק את ההגשמה מכל וכל ונלחם בה בחרוף נפש ואף הגדיר את כל המגשים כמין וכופר, מה אומר הוא על הגשמת המלאכים? בספר מורה נבוכים חלק שני פרק ו': "ואין הכונה באלו המאמרים כולם מה שחשבוהו הפתיים שיש לו יתעלה דברים, או מחשבה, או שאלת עצה או התבוננות והעזר בדעת אחרים וכו' כי הכוחות כולם מלאכים, ומה מאד רע עורון הסכלות ומה מאד מזיק, אלו אמרת לאיש אחד מאשר יחשבו שהם חכמי ישראל, שהשם ישלח מלאכו שיכנס בבטן האישה ויצייר שם העובר ייטב לו מאוד ויקבלהו, ויראה זה עוצם יכולת בחוק השם וחכמה ממנו יתעלה, עם האמינו גם כן שהמלאך גוף מאש שורפת שעורו כשליש העולם כולו ויראה זה כולו אפשר בחק השם. אמנם אם תאמר לו שהשם יתברך שם בזרע כוח מצייר, יעשה תכונות אלו האברים ויתארם והוא המלאך או שהצורות כולם מפעולות השכל הפועל והוא המלאך והוא שרו של עולם אשר זכרוהו החכמים, תמיד יברח מזה וכו' כבר ביארו החכמים ז"ל למי שהוא חכם, כי לכל כוח מן הכוחות הגופניות מלאך כל שכן הכוחות המפוזרות בעולם וכו' הנה בארו למי שיבין וישכיל שהכח המדמה גם כן יקרא מלאך, ושהשכל יקרא כרוב, ומה מאוד הוא נאה זה למי שידע, ומה מאוד הוא נמאס לפתאים".

היינו "כרוב" ו"מלאך" אינם אלא שמות אשר יקרא האדם החושב לתכונות היצורים, לכוח השכל ולתבונה היוצרת, כל אלה כוחות פנימיים (בטבע ובאדם) ולא יישויות חיצוניות. אלו דברי הרמב"ם נפלאים ומתקבלים על לב כל אדם חושב. אך אם כך, איך יסביר הרמב"ם את הכתובים המפורשים בתלמוד כגון שאין המלאך מבין בלשון ארמי, או ענייני בית הכסא? האם כאשר הרמב"ם התבטא: "יחשבו שהם מחכמי ישראל" התכוון על חלק מחז"ל ועל הרמב"ן? ואף על התוס' שאמרו במסכת נידה טז ע"ב: "מלאך הממונה על ההריון - אבל על הלידה אין שום מלאך ממונה כדאמר בריש תענית] ב' ע"א [שלושה מפתחות בידו של הקב"ה של חיה ושל גשמים ושל תחיית המתים" כי אם המלאך הוא ביטוי לכוחות הפועלים באדם ובטבע מה שייך לאמר את שאמרו התוספות? ואף שהרמב"ם העיד על עצמו בכמה פעמים ששערי פירושים לא נסתמו (ויכול הוא לתרץ את גשמיות האל שנמצא בכתובים) סוברים אנו כדעת האבן עזרא בדניאל א' א': "כי איך יתכן בלשון שאדם ידבר מילה ורצונו מילה אחרת והאומר בזה מהמשוגעים הוא נחשב". על כורחינו נאמר את מה שכל כך ברור מדברי השגת הראב"ד: הרבה מחכמי ישראל, תנאים, אמוראים וראשונים החזיקו בתפיסת ההגשמה והאמינו כי לאלוהים ולמלאכיו, לשדים, לגן העדן ולגיהנום יש צורות גשמיות ממש ומקום מוגדר בתוך עולמינו החושי. במלחמתו נגד הגשמת האלוהות לא הלך הרמב"ם בדרך סלולה כלל אלא יצא נגד דעתם של רבים וטובים מחכמי היהדות. מלחמת הרמב"ם בהגשמת האל לא קלה היתה כי המקרא והכתובים מלאים ביטויי גשמיות של האל ומשרתיו ונראה ברור כי הכותבים והלומדים אכן האמינו בגשמיותם של אלה. הרמב"ם עצמו מודה כי כדי לעמוד בפרץ אף סירס את הכתוב למען התבונה.

ואל תחשוב, התלמיד מבקש הדעת, כי נצחונה של שיטת הרמב"ם קלה היתה או מיידית. שנים רבות אחרי פטירתו עוד נאבקו בדעותיו רבני אשכנז, ספריו הוחרמו ונשרפו ותפיסתו את האל כמי שאין לו גשמיות בכלל נדחתה בזעם. תפיסותיו אלה, שהיום מקובלות על הכל (י"ג עיקרים שלו אכן נעשו לעיקרי האמונה של היהודי המאמין) לא היו מקובלות כלל, גם מאות שנים לאחר מותו. שים נא ליבך על דברי הגר"א (יורה דעה קעט ס"ק יג) היוצא חוצץ נגד הרמב"ם על שהכחיש את המציאות הגשמית של השדים, לחשים וכשפים עד שכתב עליו: "שנמשך אחר הפילוסופיא ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל שקר. כבר היכו אותו על קודקודו שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמרא על פי שמות וכשפים וכו' והפילוסופיא היטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך מליצי ולעקור אותן מפשטן ח"ו ". גם העתקנו דבריו של הגר"א במה שכתבנו על פרשת במדבר ועיין שם. ומה יגיד הגר"א על הרחקת הגשמיות האלוהית שכתב הרמב"ם? האם גם שם יטען שהדברים כפשוטן (במקרא ובגמרא) ושרק הפילוסופיא ח"ו היטתו לאמר שאין לאל גוף ולא דמות גוף? והעמק היטב בדבר זה.

סוף דבר, בסוגיית ההגשמה ניצחה הפילוסופיא וכך מאמין היום כל שומר תורה ומצוות. יפה כתב חובת הלבבות שער היחוד פרק ד': "כי כל דבר שמבקשים לדעת אותו כשמסתפקים במציאותו צריך לשאול עליו תחילה אם ההוא נמצא אם לא וכשתתברר אמיתת מציאותו צריך לחקור עליו מהו ואיך הוא ולמה הוא, אך הבורא יתעלה אין אדם רשאי לשאול עליו אלא באם הוא בלבד", וזהו שכתב קצות החושן בהקדמתו: "מה לשכל אנושי להבין בתורת ה'?"

אבל נראה שבלי גשמיות במעשה עליון אי אפשר. אחרי שהרחקת הגשמות נתקבלה על רוב שלומי ישראל התחילה תורת הקבלה להתפרסם ברבים. אז קמה בעייה לחכמי הקבלה: היאך ידברו על אלהים שאין לנו בו השגה כלל ולא שום תפיסה והבנה? ומה יאמרו עליו? והרי בלי לאמר דברים על האלוהים אי אפשר, שאם כך לא יוכלו לכתוב את כל המצאותיהם ופרי דמיונם. הלכו ועשו תרגיל נאה ואמרו שבורא עולם ברא עשר ספירות ורק עליהם מדברים המקובלים אבל לא ח"ו על האין סוף האלוהי. ואף כשמדברים על הספירות לא חלילה בהגשמה ידברו אלא ברזין טמירין וברמזי רמזים. וכמו שכתב הבן איש חי בשו"ת רב פעלים חלק א' סימן א': "דע כי אלוה העליון אשר האציל וברא ויצר ועשה הכל, הוא אין לו סוף, ועליו נאמר בפתיחת אליהו זכור לטוב רבון עלמין אנת הוא חד ולא בחושבן אנת הוא עלאה סתימא על כל סתימין לית מחשבה תפיסה בך כלל וכו' גם זאת תדע דמה שאנחנו קורין לעשר ספירות בשם ספירות ובשם אורות אין כונתינו לחשוב אותם כאור זה שאנחנו רואין אותו בעיננו אלא מפני שקצר מצע שכלינו בעודו מלובש בחומר וכו' וגם כל העולמות וספירות הקדושים למעלה אין להם ציור ודמיון של הגופים האלה כלל ואין מי שיוכל לידע איך הוא עמידתם וסדרם וכו' כי בכל זאת אין שום שכל אנושי יוכל לדעת להבין ולהשיג כלל ועיקר". יפה כתב. והרי לכם מיד תרתי דסתרי: שום שכל אנושי לא יוכל לדעת ולא להבין ולא להשיג אבל אלה ממלאים כרכים על כרכים באותם דברים שאי אפשר לשום שכל בעולם לדעת ולהבין ולהשיג ואנו נאמר לאלה המקובלים אשר יש להם יושר פנימי: אם אינכם מבינים על מה אתם מדברים ואין לכם השגה בדברים שאתם כותבים הדירו רגליכם מלדבר בם ובהדי כבשנא דרחמנא למה לכם.

כבר אמר מורנו פרופסור ישעיה ליבוביץ ז"ל: "כל מה שאפשר לאמר על האלוהים אין לו שום שייכות אליו".
דמיון תפילות הנחת תפילין לשאול שאלות חידוש העולם לשמור מצוות פנים ואחור שדים מובן מאליו תפילה עץ החיים אלוהות אלוהים אלוהים חכם אנושיות חכם לאלוהים יש למידה תכונות
יכולות על טבעיות, יכולות על אנושיות, יכולות מיסטיות, יכולת קריאת מחשבות, טלקינזיס, הזזת חפצים בכוח המחשבה, לקרוא מחשבות, ידיעת העתיד, מתקשרים, מיסטיקנים, מכשפים, יכולות על חושיות
יכולות על טבעיות, יכולות על אנושיות, יכולות מיסטיות, יכולת קריאת מחשבות, טלקינזיס, הזזת חפצים בכוח המחשבה, לקרוא מחשבות, ידיעת העתיד, מתקשרים, מיסטיקנים, מכשפים, יכולות על חושיות
יכולות על טבעיות, יכולות על אנושיות, יכולות מיסטיות, יכולת קריאת מחשבות, טלקינזיס, הזזת חפצים בכוח המחשבה, לקרוא מחשבות, ידיעת העתיד, מתקשרים, מיסטיקנים, מכשפים, יכולות על ... על חושיות, כמו קריאת מחשבות, הזזת חפצים בכוח המחשבה (טלקינזיס), ידיעת העתיד, יכולות של מתקשרים, מיסטיקנים ומכשפים, ועד ליכולות על אנושיות. אליעד מתייחס לסוגיה זו בצורה מקיפה ומסביר את ההיגיון הפנימי שעומד מאחורי התופעות האלה, לצד ביקורת מפורטת והסברים על ... הוא מפתח עוד יכולות, ובעתיד יוכל לבצע פעולות נוספות. אולם, ישנן מגבלות שלא ניתן לעבור אותן, וזאת בגלל שהקיום האנושי תלוי במוגבלות זו. כלומר, אם האדם היה יכול להשיג יכולות בלתי מוגבלות כמו בריאת עולמות או שליטה מוחלטת במציאות, ... מחשבות? איך לפתח יכולת טלקינזיס? האם יש אנשים בעלי יכולת על חושית? איך לבדוק מיסטיקנים ומתקשרים? האם קיימות יכולות על אנושיות באמת? יכולות מיסטיות - מציאות או אשליה? ידיעת העתיד, האם זה אפשרי?
נשים גברים - מה ההבדל הרגשי שבין גברים לבין נשים?
נשים גברים - מה ההבדל הרגשי שבין גברים לבין נשים?
... ואם אנחנו רוצים להבין באמת כיצד גבר או אישה חווים את המציאות, אנחנו צריכים להבין קודם כל את הבסיס האנושי של החוויה הרגשית. כך, אם נבין מה המציאות רוצה ומה הבני אדם רוצים באופן כללי, נוכל להבין גם כיצד ... ופרשנות אישית בלבד. ההבדל בין אחדות לנפרדות בחוויית החיים הבנת המנגנון הרגשי של האדם מקומן של הגדרות ופרשנויות בחוויות אנושיות האם יש הבדל רגשי בין גברים לנשים? הקשר בין רצון, תחושות והסתכלות פנימית למה השאלה מה ההבדל מניחה מראש ... תחושה של שונות. ההבדל בין אחדות לנפרדות בחוויית החיים הבנת המנגנון הרגשי של האדם מקומן של הגדרות ופרשנויות בחוויות אנושיות הקשר בין רצון, תחושות והסתכלות פנימית ש: מה ההבדל בחוויה ברמת הרגש בין חוויה, רגש שחווה גבר לרגש שחווה ...
תלות רגשית ורגש על אנושי - השלמות היא ליהנות בשלמות מתלות רגשית - איך?
תלות רגשית ורגש על אנושי - השלמות היא ליהנות בשלמות מתלות רגשית - איך?
תלות רגשית ורגש על אנושי - השלמות היא ליהנות בשלמות מתלות רגשית - איך? מה רע בתלות רגשית? אליעד כהן מתחיל את ההסבר שלו ... מאושר בלי תלות רגשית כלל. האדם מיואש מכיוון שהוא חושב שלהיות ללא תלות רגשית זה בלתי אפשרי ואף לא אנושי, ולכן הוא בוחר לשקר לעצמו ולהצדיק את התלות. מדוע האדם יכול להיות חופשי מתלות רגשית למרות שזה נשמע בלתי אפשרי? לפי אליעד, יש לאדם יכולת להיות חופשי מתלות רגשית, כיוון שהאדם והתודעה שלו עשויים מחומר על - אנושי. כלומר, המציאות כולה, כולל האדם עצמו, מורכבת מחומר אלוהי, חומר שיכול להיות בלתי תלוי בשום דבר. האדם אינו אמור להיות תלוי רגשית, כיוון שהוא חלק מההוויה השלמה שאינה תלויה בדבר. כאשר האדם מבין שהוא עשוי מחומר על - אנושי, הוא מגלה שיש לו יכולות על - אנושיות. תודעה זו מחברת אותו לאחדות, ולכן הוא כבר לא תלוי בשום דבר. מהו הסוד להשתחרר מתלות רגשית באמת? אליעד ... להשתחרר מתלות רגשית? מהי תלות רגשית? איך ליהנות מתלות רגשית? למה האדם לא מאושר באמת? מהי תודעה על - אנושית? איך לחוות אושר ללא תנאי? מהו חומר אלוהי? הפעם אני רוצה לענות על שאלה שנשאלתי, מה רע בתלות רגשית? ... רגשית, לא היה מחפש איך להיפטר מכך. והשכל של האדם קטן, כי לכאורה להיות ללא תלות רגשית זה לא אנושי. אלוהים לא תלוי רגשית, אז למה הוא עושה את זה בכלל. אבל זו שאלה אחרת. לכאורה שהאלוהים יוצר את הרצון של עצמו, הוא בוחר לרצות, ולאדם נראה שזה לא אנושי לא להיות תלוי רגשית, ותכף נסביר למה זה לא כך. ומאחר שהאדם לא מאמין ביכולת שלו לא להיות תלוי ... משקר שזה דבר טוב, אבל מצד האמת האדם לא יכול לשקר את הלב שלו. מצד האמת האדם עשוי מחומר על אנושי, ולכן זה כן אפשרי. כל ההוויה כולה עשויה מחומר על אנושי ולכן זה אומר שהתודעה יש לה יכולות על אנושיות, וההבנה הזו מחברת אותך לאי תלות רגשית. מטבעו האמיתי האדם לא אמור להיות במצב של תלות רגשית כי הו ...
הרצאת מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד החיים, חיפוש האושר, חיפוש השלמות, תורת ההיפוכים, לימוד קבלה, שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה
הרצאת מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד החיים, חיפוש האושר, חיפוש השלמות, תורת ההיפוכים, לימוד קבלה, שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה
... להבין צמצום, חייבים שני צדדים - אם יש רק דבר אחד, אין מקום לצמצום. מה משמעות חוויית הצמצום בעיניים אנושיות? לפי אליעד כהן, כל ישות במציאות חווה את הצמצום, כי המציאות כולה מורכבת ממערך של אפשרויות, שלפיהן כל דבר ... פתרון, שלפיו שלמות אמיתית מגיעה דרך התכללות באלוהים. שלמות אמיתית נמצאת רק במציאות האלוהית, ולא ניתן להגיע אליה כיצור אנושי. השאיפה לשלמות היא גם הכוח שמניע אותנו להתרפא מקונפליקטים פנימיים. כאשר אדם מבין את כל היתרונות והחסרונות של החיים, ... אם יש רק דבר אחד, אין אפשרות לצמצם אותו, כי צמצום דורש שני צדדים. מה משמעות חוויית הצמצום בעיניים אנושיות? חוויית הצמצום נוגעת בחיסרון ויתרון. כל דבר שנמצא במציאות, כולל האדם, הוא למעשה צמצום, כי כדי לקיים מציאות חייבים ... שלמות אמיתית מגיעה רק דרך התכללות באלוהים. הוא טוען ששלמות היא חלק מהמציאות האלוהית, ולא ניתן להגיע אליה כיצור אנושי. אם אדם שואף לשלמות מוחלטת, עליו להבין את כל המורכבויות של החיים, כולל את כל היתרונות והחסרונות שמגיעים עם ...
איך להירגע? איך להרגיע את עצמך? רגוע כמו קיר, רגוע כמו דומם, האנשה, ללכת בדרך הארוכה, להאריך את הדרך, פתרון פנימי, פתרון חיצוני, הרוגע של הצדיק האמת, הרוגע של החכם האמיתי
איך להירגע? איך להרגיע את עצמך? רגוע כמו קיר, רגוע כמו דומם, האנשה, ללכת בדרך הארוכה, להאריך את הדרך, פתרון פנימי, פתרון חיצוני, הרוגע של הצדיק האמת, הרוגע של החכם האמיתי
... בקיר, הוא רואה חפץ דומם לחלוטין, שאינו זז, אינו משתנה, ואינו מושפע מלחץ או מחוסר רוגע. האדם מעניק תכונות אנושיות לקיר הדומם (האנשה), וכך הוא מזהה את הדומם כמשהו רגוע ויציב. כשהאדם משייך לקיר את התכונות האנושיות האלה, הוא בעצמו נרגע באופן אינסטינקטיבי. דוגמה נוספת שמביא אליעד היא שאדם מושפע מאוד מהסביבה שלו. אם אדם נמצא ... הוא נמצא בסביבה של אנשים לחוצים, הוא ירגיש לחוץ. באותו אופן, אם האדם יתייחס לחפצים הדוממים שסביבו כבעלי תכונות אנושיות של רוגע ושלווה, גם הוא יהפוך לרגוע. אך עדיין עולה השאלה, אם אכן כל כך קל להירגע, מדוע אנשים ... כמו נסיעה לים. הסיבה לכך, לפי אליעד, היא שהאדם רוצה להרגיש שהוא עשה משהו כדי להגיע לרוגע. יש משהו בתודעה האנושית שגורם לאדם לחשוב שאם הרוגע הושג בקלות רבה מדי, הוא פחות אמיתי או עמוק. האדם רוצה שהפתרון לרוגע יבוא ...
השואה ואלוהים, למה באמת אלוהים עשה את השואה? איך להאמין באלוהים למרות השואה? ספקות באמונה בגלל השואה, איפה היה אלוהים בשואה? שאלות על אלוהים בשואה, שכר ועונש, למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איפה אלוהים היה בשואה?
השואה ואלוהים, למה באמת אלוהים עשה את השואה? איך להאמין באלוהים למרות השואה? ספקות באמונה בגלל השואה, איפה היה אלוהים בשואה? שאלות על אלוהים בשואה, שכר ועונש, למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איפה אלוהים היה בשואה?
... להעניש צדיק ולתגמל רשע, הוא יכול לעשות זאת בלי שום סיבה, רק כי כך בא לו. אלוהים נמצא מעבר להיגיון האנושי, ואינו פועל לפי החוקים האנושיים. לכן כל הסבר שאומר שאלוהים מעניש אדם בגלל עבירות שעשה בגלגול קודם או על מנת לכפר על עוונות אחרים ... לממש איזשהו טוב, ולא בגלל שנהמא דכיסופא (לחם הבושה) הכריח אותו לתת הטבה למישהו. כל הסיבות האלה הן המצאות אנושיות של אנשים שלא מבינים שאלוהים עושה כל מה שהוא עושה אך ורק מרצונו החופשי לחלוטין, ללא שום אילוץ או ... מיד להצילם. רק בסוף הוא התערב. גם שם אלוהים פעל כי ככה בא לו, לא לפי לוח הזמנים או ההיגיון האנושי. לכן, הטענה שאלוהים חייב להציל את עם ישראל מיד, או בכלל, אינה נכונה. איך לאהוב את המציאות בלי תנאים? ... - כמו הורה ששומר על ילדיו, או שליט שמגן על עמו. אך אלוהים איננו כפוף לשום חוקים או ציפיות אנושיות. השואה אינה שונה במהותה מכל סבל אחר בעולם. בין אם מדובר באדם שעובר אירוע טראומטי אישי ובין אם מדובר ... הספקות? הדרך להתמודד עם ספקות באמונה היא להבין את האמת על אלוהים. יש להפסיק לצפות שאלוהים יפעל בהתאם להבנתנו האנושית, להפסיק להאמין שהוא כפוף להבטחותיו, ולהבין שהוא עושה כרצונו בלבד. השואה איננה הוכחה לכך שאין אלוהים - אלא הוכחה ...
עבודת אלילים - האם הדומם מודע לעצמו? מהי האמת שיש בעבודת אלילים?
... היא עבודת האלילים שבה האדם מייחס תודעה / רצון / ישות לחפץ דומם. האנשה (פרסוניפיקציה) = היינו יחוס תכונות אנושיות למי שאינו אדם (בעלי חיים / צומח / דומם). אנימיזם (אנימה = נשמה / חיים) = הינה תפיסת עצם ... של כולם. הסיבה שנדמה לאדם שבעלי חיים שונים מהותית מאשר הצומח והדומם, היא רק משום שבעלי חיים נראים יותר אנושיים ביחס לאדם. בעלי חיים משמיעים צלילים כמו בני אדם, מה שיוצר אצלם סוג של דיבור בעיני בני האדם. בעלי ...
מיסטיקנים / גיבורי על / המרדף אחר האושר - הקשר שבין יכולות על טבעיות לבין אושר
... שלו, אז הוא לא חווה שלמות. וגיבורי העל בעלי הכוחות המיוחדים והיכולות המיוחדות, הם מייצגים עבור האדם, ישויות שנראות כאנושיות מצד אחד, אבל שהם לא מוגבלים כמו האדם. והאדם משתוקק להגיע למצב כזה שבו הוא ירגיש שכוחו לא מוגבל. ... דומה לאותו האדם שמעריץ את המיסטיקנים. ונסביר: רוב בני האדם יסכימו, שלהעריץ מישהו נוכל ושרלטן, שאומר שיש לו יכולות על אנושיות, ושהוא רק משקר אותך, ורוצה את הכסף שלך וכיוב, והוא משלה אותך שהוא יביא אותך אל האושר וכיוב, כאשר ...
גלעד שליט, איך לשחרר את גלעד שליט? ראש ממשלה או בן אדם? להסתכל על שורש הדבר
גלעד שליט, איך לשחרר את גלעד שליט? ראש ממשלה או בן אדם? להסתכל על שורש הדבר
... לא מספיק לנסות לשכנע את ראש הממשלה במישור המדיני - פוליטי החיצוני, אלא יש לפנות אליו ברמה האישית - אנושית הפנימית. כלומר, לגרום לראש הממשלה להרגיש ברמה הכי עמוקה של המצפון והתחושה האישית שלו, שזה האינטרס האישי שלו לשחרר ... מסוגל להתעלם מזה. אליעד מציין שברור שלא ניתן לבצע זאת בפועל, אבל הרעיון הוא להמחיש את הצורך לפנות לאותה נקודה אנושית עמוקה ואישית שבראש הממשלה, ולא רק לנקודה החיצונית של תפקידו המדיני. מהו מוסר ההשכל העמוק מהסיפור של גלעד שליט? ... בקלות רבה, כי כל אדם, כולל ראש ממשלה, הוא קודם כל בן אדם, עם נקודות חוזק אך גם נקודות חולשה אנושיות. אליעד מסכם וממליץ לכל אדם לחפש תמיד את השורש הפנימי והאמיתי של כל סיטואציה. כאשר האדם מתמקד בשורש הפנימי ... משפיע על החלטות ראש הממשלה? פעולה פנימית או פעולה חיצונית? איך להשפיע על בן אדם דרך המצפון? מהי נקודת התורפה האנושית? כיצד להבין את התת - מודע של האדם?
אלוהים טוב או אלוהים רע, טוב דרכו להיטיב, מה האדם מעדיף אלוהים טוב או רע
אלוהים טוב או אלוהים רע, טוב דרכו להיטיב, מה האדם מעדיף אלוהים טוב או רע
... קשה מאוד, אם לא בלתי אפשרי, לחפש את האמת ללא שום אינטרסים. כלומר, אין חיפוש טהור לגמרי, כיוון שכל פעולה אנושית מונעת על ידי רצון כלשהו. לדוגמה, אדם שאומר שהוא מחפש את האמת ללא כל אינטרס הוא למעשה אדם שיש ... המציאות. על פי אליעד, רק אז האדם יכול להגיע להבנה רחבה ועמוקה יותר של מהות הקיום והמציאות, מעבר להגדרות אנושיות ומוגבלות כמו טוב ורע. האם ניתן לראות את המציאות ללא שיפוט ערכי? אליעד מסביר שבעיקרון זה אפשרי, אך מדובר ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אנושיות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אנושיות, מהי תכלית ומשמעות החיים? האם המציאות היא טובה או רעה? מי ברא את אלוהים? האם יש או אין אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם באמת הכל לטובה? בשביל מה לחיות? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה לא להתאבד? איך להיות מאושר? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם הכל אפשרי? מה המשמעות של החיים? למה העולם קיים? האם יש בחירה חופשית? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אנושיות, איך לפתח יכולות חשיבה? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשתול מחשבות? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם גירושין? איך להאמין בעצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחנך ילדים? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפרש חלומות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך למצוא זוגיות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? דיכאון? איך להתמודד עם לחץ? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
גמגום חוזר איך לפנק את הגוף? שיטות לכסף לסייע לאדם אובדני דברים שרואים משם לא רואים מכאן איך להטמיע? פחד לא ברור ממה נובעת חרדה? שנאה עצמית והסרת אחריות להתמודד עם חוסר ביטחון עצמי של ילדים רומן והתאהבות איך לאהוב למכור ללקוחות? איך להיות מאושר בשלמות? האם יש אושר בשלמות? מטרות בזוגיות איך להגיע לדייט השני? לקבל החלטות נכונות לקבל החלטות לפי הרגע הקודם להתמודד עם מועקות להתמודד עם חרדות להצליח בהכל בלי לעשות כלום מוטיבציה מוחלטת איך לא לטפל בהתנגדויות לקוח? לשכנע אנשים בכל דבר שיטות לחינוך ילדים מתבגרים הילד שלי מרביץ מודעות חיצונית מודעות עצמית ושינה איך לטפל בפרנויה? תרופות נגד הפרעות נפשיות קשה לחזור להיות עם אקסית רגשי געגועים לאקס תזונה איך לחטב את הגוף? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באלוהים? אלוהים יודע שהוא קיים לזהות הארה להגיע להארה רוחנית אמיתית האם כדאי להפוך להיות אלוהים? להבין את הספר להיות אלוהים הוצאות יותר מהכנסות להצליח ולהתעשר למה הוא משמעות החיים שלי? התכלית של החיים התמודדות עם רגשות שליליים מה גורם לבן אדם ליהנות? חופש הבחירה של עצמי פרדוקס הבחירה והידיעה ניתוח השאלה האם העולם נוצר האם העולם כל הזמן היה קיים? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן משפחתי, אימון אישי לימודים, מנטור בנושא אנושיות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 21:57:00 - wesi4