ידע להצליח - Yeda.EIP.co.il

הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן

להצטרף לחברים באתר!
קבל ייעוץ בכל תחום!
ישירות מאליעד כהן!
אין בעיה! יש פתרון!
לקבלת ייעוץ חייג:
050-3331-331
הדפסה מועקה / דחק - מבוא: דְּחָק (עָקָה, או בשם העממי - לחץ, באנגלית: Stress) הוא מונח מתחום ...
הדף Facebook
הקבוצה Facebook
הדף Facebook
הקבוצה Facebook

מועקה / דחק - מבוא

דְּחָק (עָקָה, או בשם העממי - לחץ, באנגלית: Stress) הוא מונח מתחום הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה המציין תחושת מצוקה הנובעת מפגיעה במצב האיזון (הומאוסטזה, Homeostasis) של האדם או החיה, כתוצאה מגירוי חיצוני מוחשי ופיזי או פסיכולוגי. במצב זה עשוי להיווצר קושי בהתמודדות עם גורם הדחק וחוסר הסתגלות התנהגותי, פסיכולוגי (כגון תחושת פחד וחרדה) או פיזיולוגי (כגון פגיעה במערכת העיכול, לחץ דם גבוה ודיכוי המערכת החיסונית). הגירוי היוצר את הדחק עשוי להתקיים במציאות או אף רק בתודעתו או במחשבתו של אדם, והוא נתפס כמסכן או כמאיים על השלמות הפיזית או הנפשית שלו, ישירות או בעקיפין, דרך איום או סיכון של משאבים ואינטרסים.

את המונח דחק טבע האנס סלייה (Hans Selye), אנדוקרינולוג אוסטרו - קנדי, כחלק מפרדיגמה שפורסמה ב - 1936 תחת השם (GAS) General Adaptation Syndrome. מקור השם דחק בעברית בהקשר דומה למונח הפסיכולוגי, נזכר כבר במקורות קדומים, "וְאֶת לַחֶצֵנוּ - זֶה הַדְּחַק, כְּמָה שֶׁנֶּאֱמַר: וְגַם רָאִיתִי אֶת הַלַּחַץ, אֲשֶׁר מִצְרַים לֹחֲצִים אֹתָם" (הגדה של פסח), וייתכן שהוא שימש כמקור השראה לקובעי המונח הפסיכולוגי בעברית.

מודל התגובה (הרב - שלבית) המוכללת

מודל התגובה הרב שלבית המוכללת - דחק

בסדרה של ניסויי מעבדה קליניים על חיות מעבדה וחשיפתן לגירוי שלילי (אברסיבי) כמו גרימת כאב ונזק גופני, לשם בדיקת תגובתן, מצא סלייה שתגובות בעלי החיים השונים לגירויים השונים יוצרות דפוס דומה, ברור וקבוע המחולק לשלושה שלבים מובחנים:

שלב ראשון, מצוקה / סכנה

כאשר מזוהה גירויי חיצוני כמאיים, נכנס הגוף למצב מוכנות, הנקרא גם "תגובת הילחם או ברח" רווי אדרנלין וקורטיזול - בעקבות פעילות בציר ה - HPA (Hypothalamic-pituitary-adrenal_axis) - כחלק מאשד של שינויים קיצוניים בגוף שמפעילה מערכת העצבים הסימפתטית. זהו חלק ממנגנון הישרדותי - אבולוציוני, שמכין את האדם או את בעל - החיים להתמודד פיזית עם איום או סכנה מיידית, על ידי ניתוב מחדש של מערכות הגוף לטובת ריכוז המשאבים אך ורק במערכות ואיברים החיוניים להכרעתו של האיום, על חשבונן של מערכות שיגרה שאינן חיוניות להישרדות מול הסכנה.

שלב שני, התמודדות / התנגדות

שלב ההתמודדות מול הגירוי האברסיבי וניסיון להכריעו. המשך ניסיון של מנגנוני הגוף להעניק עוד ועוד משאבים חיוניים כדי להתאים את היכולות לצורך ולהתגבר על הסכנה. מנגנוני ההישרדות ממשיכים להזרים משאבי גוף כדי להתמודד עם האיום הנתפס, כל עוד זה לא הוכרע או עד שמשאבי הגוף אוזלים.

שלב שלישי, אפיסת - כוחות

השלב האחרון, המוגדר כשלב בו אוזלים משאבי הגוף להתמודד עם מצב הסכנה ובפרט לתפקד כראוי. לרוב מופיעים מחדש סימפטומים פיזיולוגיים של מערכת העצבים האוטונומית, כמו הזעה ועלייה נוספת בדופק, בניסיון נואש ואחרון של הגוף להכרעה. אם שלב זה מתארך והגירוי האברסיבי מתמיד, מתחיל ומצטבר נזק ארוך - טווח למערכות הגוף, ובפרט למנגנוני התגובה, כתוצאה מתהליכי פיצוי, בהם ירידה בתפקוד הבלוטות, המערכת החיסונית, וברשימה ארוכה של חוליים שנמצאו כקשורים בדחק, ובהשפעות קוגניטיביות (כמו בעיות ריכוז, קשב וזיכרון) ונפשיות (דיכאון ופגיעות למחלות נפש).

סוגי דחק

ריצ'רד לזרוס (Richard Lazarus) חילק את הדחק לשני סוגים. על - פי המודל שהציע ב - 1974, כאשר דחק מניע לפעולה (Enhances Function), בין אם פיזית או מחשבתית, או לפעילות לשיפור כתגובה, כאתגר או כאימון - יש לראות בו "לחץ חיובי" או "מתח טוב" (Eustress). לעומת זאת, כאשר דחק אינו נפתר בדרך של תגובה, שינוי או התרגלות והתאמה - הוא נחשב כ"לחץ שלילי" (Distress) מאחר שאינו מניע לפעילות אלא דווקא להתנהגויות נסיגה קליניות כמו דיכאון וחרדה.

ההבדלים בחוויה הסובייקטיביים תלויים בפערים שבין החוויה (האמיתית או הנתפסת) לבין הציפיות האישיות מחד ומשאבי ההתמודדות מאידך.

דחק כתוצאה מפערים אלו ניתן לכן לפתור (לרוב באופן לא מודע) על ידי שינוי (או הנמכת) ציפיות, והתאמתן למציאות או לחוויה הנוכחית ולתנאיה.

בין האירועים יוצרי תחושת הדחק ניתן למנות טראומות, אירועים מְשָנֵי חיים כגון שכול וגירושין, ומצב כרוני של קושי ואי שביעות רצון, כמו בעבודה מתסכלת ובנישואים לא מאושרים, ואף חוויות דרמטיות פחות כמו פקק תנועה או התנגשות מקרית.

ככל שמאורע הוא פחות נשלט, כך הוא יוצר תחושת דחק רבה יותר. ניסויי מעבדה הראו כי נבדקים שנחשפו לאירוע העורר לחץ הגיבו טוב יותר, אם ניתנה להם האפשרות להפסיק את החשיפה, גם אם לא עשו בפועל שימוש באופציה זו וגם אם תחושת השליטה הייתה נתפסת בלבד ובפועל לפעולתם לא הייתה השפעה אמיתית על החשיפה.

אירועים משני חיים הם בדרך כלל מעוררי לחץ. סולם המועקה, שהגדירו הפסיכולוגים הולמס וריי (Holmes and Rahe stress scale) דירג את מידת השינוי שמביאים עימם אירועים בחיי הפרט. תחת ההסתייגות שנמצאו הבדלים בין אישיים גדולים בסקלה זו, במבט חברתי כולל - נמצא שאובדן בן - זוג הוא המאורע הנתפס כמעורר הלחץ ביותר, אחריו, ובהתאמה, גירושים, כליאה, מחלה, נישואין, פיטורין, לידה, קשיים בחיי המין, בעיות בעבודה ועוד.

רקע פיזיולוגי

מקובל לומר שהניורו - כימיה המעורבת בתהליכים האמורים מובנת וידועה למדע כבר זמן רב, למרות תהומות המסתורין שעוד נותר לחקור בתחומי האינטראקציה שבין שלל מערכות הגוף לבין המוח המנהל אותן.

תגובת הגוף לדחק היא הפעלה של ציר ה - HPA, מערכת התגובה העיקרית המשלבת את ההיפותלמוס (השולח אות מתאים לגזע המוח) ולבלוטת יותרת הכליה, המהווה את חזית התגובה לדחק. ה - HPA, ששולט במאזני כימיקלים בגוף, משחרר למחזור הדם מבלוטות יותרת הכליה שעל הכליות, הורמונים קטקולמינים (אדרנלין ונוראדרנלין) והורמונים גלוקוקורטיקואידים (קורטיזול וקורטיזון). תפקידם של הורמונים אלו, כ"הורמוני הדחק", להכין את גוף האדם להתמודדות ולמלחמת הישרדות קצרת זמן, במחיר תשלום גבוה על חשבון תהליכים של שמירה על בריאות ואיזון פעילות מערכות הגוף השונות.

מערכת העצבים הסימפתטית (Sympathetic) פעילה בעיקר בעיתות חירום, כאשר האדם נמצא להערכתו במצב של לחץ ואיום פתאומי וקיומי. היא אחראית להפעלת "תגובת הילחם או ברח", שמטרתן התמודדות עם מצב חירום המאיים על בריאות, שלמות, הישרדות או אף על טובתו של האדם.

במצב כזה ישנו ניתוב מחדש של מערכות הגוף לטובת ריכוז המשאבים אך ורק במערכות ואיברים החיוניים בהכרעתו של המצב הקיומי העכשווי על חשבונן של מערכות שיגרה שאינן חיוניות להישרדות המיידית.

הפעילות הסימפתטית כוללת עלייה בקצב פעילות הלב, העלאת הדופק, לחץ הדם ורמת הסוכר בדם, שינויים בזרימת הדם לטובת שרירי השלד ובמקביל להפסקת פעילויות העיכול, התחזוקה תאית והחיסונית, כיווץ של כלי הדם בעור למניעת דימום מפגיעה, הרפיה של שרירי הנשימה, הפרשת אדרנלין (המוליך העצבי נוראדרנלין), הרחבת אישונים ועוד. פעילות זאת באה על חשבון מערכת העצבים הפאראסימפתטית (Parasympathetic) האחראית בעיקר על פעילות של שימור, עיכול, הפרשה, הגדלת מאגרי אנרגיה, התחדשות של תאים, הפרשת הורמונים ובנייה עצמית והתחזקות.

נסיבות הדחק

היכולת לנבא התרחשות מעוררת דחק מקלה על ההתמודדות עימה. לכך ניתן לתת שני טעמים: ראשית, אם יודעים על בואו המתקרב של המצב הלא נעים, ניתן להיערך לקראתו. שנית, אפשר לחוש רגיעה ובטחון בתקופה שבה יודעים שהדחק אינו צפוי לבוא. אפילו עכברים שהוכנסו לתוך מערך ניסויי מתאים הפגינו העדפה לדחק בר ניבוי על פני דחק שאינו בר ניבוי.

תגובות לדחק

התגובה הקשה ביותר לדחק, המתפתחת כתוצאה מאירועים כמו מלחמה (הלם קרב), אונס, ואחרים, שעוצמתם דומה, היא הפרעת דחק פוסט טראומטית.

תגובה אחרת היא תוקפנות, האופיינית במיוחד לתחושת תסכול. "זעם הדרכים", שגילוייו הם התפרצויות אלימות הקורות בתנאים של פקקי תנועה, הוא ביטוי שלה. כאשר האדם אינו מסוגל להתעמת עם מקור התסכול, הוא עלול לפרוק את כעסו על אחרים.

תיתכן גם תגובה הפוכה, של אדישות ודיכאון. תגובה זאת קשורה על - פי רוב לתופעה אחרת, הנקראת חוסר ישע נלמד (Learned helplessness), שגילויה וחקירתה בידי הפסיכולוג מרטין זליגמן (Martin Seligman) דרשה חשיבה חלוצית ואמיצה, מאחר שהשערותיה מנוגדות (והפוכות) לחשיבה הביהביוריסטית לפי גישת סקינר ששלטה אז; זליגמן, כחלק משורה של מחקרים שביצע בחקר הדיכאון, גילה שניתן בדרך של התניה ללמד חוסר - ישע וליצור באורגניזם תפיסה של חוסר - אונים. חיות שהוכנסו לכלוב וקיבלו נזעי חשמל (שוקים חשמליים) (בצמוד לגירוי נייטרלי), בלי שניתנה להם דרך לשלוט או להימנע מהם, פיתחו אפתיה לנזעי החשמל ולגירוי הנייטרלי הנלווה. כאשר מאוחר יותר ניתנה להם הזדמנות לנסות וללמוד כיצד להימנע מהגירוי האברסיבי או להפסיקו, הן לא יכלו לעשות כן.

יש הטוענים שתחושת חוסר - ישע זו פוגעת בין השאר גם ברבות מהנשים המוכות, שלעתים נטען שאינן מנסות לשפר את תנאי גורלן.

במחקרים נמצא כי תגובה של אי - הסתגלות, המצליחה זמנית להקל על האורגניזם, עלולה להפוך להרגל. דוגמאות להתנהגויות כאלה נמצאו אצל חיות מעבדה: אכילת צואה, תלישת שיער עצמית, נשיכה עצמית ותנועות חוזרות טיפוסיות.

דחק, שחיקה ותוצאותיהם

שחיקה (Burnout) מתארת הוויה של הידללות משאבים כרונית כתוצאה מדחק מתמשך, המביא למצב של תשישות נפשית (רגשית) או פיזית.

יש להבחין בין תופעת הדחק והשחיקה; שחיקה יכולה להיות תוצאה של דחק מתמשך, אך אינה זהה לחוויה של דחק עודף. דחק הוא תוצר של חציית סף מסוים של יותר מדי גירויים או של יותר מדי דרישות, התנהגותיות או פסיכולוגיות. אנשים "לחוצים" (הנמצאים במצב של דחק) עדיין מאמינים בעצמם וביכולותיהם ושבהינתן משאבים נוספים תהיה הקלה במצבם, ובפרט אם תינתן בידם השליטה הם ירגישו טוב יותר. שחיקה, לעומת זאת, מבוססת על תחושה של ריקנות, חוסר באנרגיה, בכוחות ובמוטיבציה, המשולבת לרוב בתחושות קשות של דיכאון, הגוררות עימן את איבוד הבטחון העצמי ואת מעט המשאבים שעוד נותרו זמינים.

על - כן, זיהוי והבנה טובה יותר של הגורמים שבכוחם לגרום, לזרז או לעודד את הדחק לעומת להפוך לשחיקה, ולמצוא פתרונות כיצד למנוע מתהליך זה מלהתרחש כלל, הם קריטיים לאדם בכלל וכעובד בשוק העבודה בפרט.

דחק ובפרט שחיקה פוגעים בבריאות. רבות מהמחלות המוכרות קשורות בלחץ (Stress-Related). זאת משום שמערכת החיסון בעצמה היא הראשונה שפעילותה נפגעת מחשיפה לדחק. דוגמה מעניינת לכך היא העלייה במקרי השפעת אצל הסטודנטים בתקופות המבחנים.

הבנת תהליכים אלה תאפשר להסביר ולהבין תופעות חשובות ורלונטיות לחיינו שעשויות להיראות מפתיעות. למשל, נמצא שקבוצת הסיכון למחלות קשורות - דחק אינה מורכבת לרוב ממנהלים בכירים וראשי ארגונים, למרות הלחץ הרב עימו הם מתמודדים, אלא דווקא עובדים מדרגות נמוכות יותר, שנמצאו פגיעים במיוחד לבעיות בריאות פיזית ונפשית בגלל הדחק. "ככל שגדל מספר האנשים שאומרים לך מה לעשות, גדל הסיכוי שלך לקבל התקף לב", ניסח זאת אחד החוקרים.

בטבע נמצא שהצלחתם של קופים שולטים להתגבר על מצבי לחץ, קשורה להתאוששות מהירה במיוחד של מאזן הטסטוסטרון בגופם.

דרך אחרת בה מתמודדים אנשים עם דחק (ובפרט עם חוסר שליטה) היא על ידי השגת שליטה במימד אחר זמין - על גופם שלהם - גם במחיר בריאותם ובמקרים קיצוניים חייהם. כך צריכה מוגברת של משקאות חריפים, עישון, חוסר שינה והזנחת הכושר הגופני הם סימפטומים מוכרים וקלים יותר של התופעה, שעלולה להתבטא גם לעתים באנורקסיה, במין לא מוגן ובשימוש בסמים מסוכנים.

אסכולות בהסבר הדחק

הגישה הפסיכואנליטית מקשרת את הדחק לקונפליקטים המתרחשים בנפש האדם בין האיד המייצג את דחפיו ותשוקותיו של האדם לבין האגו המרסן אותן. גישה זו אינה פופולרית היום כפי שהייתה בעבר. מעדיפים על פניה גישות ביהביוריסטיות, הסבורות שדחק הוא נלמד ונרכש כתוצאה מהתניות שליליות, וגישות קוגניטיביות המסבירות דחק באמצעות תאוריות ייחוס. לפי הגישה הקוגניטיבית, אנשים הנוטים להילחץ הם בעלי דפוסי ייחוס פסימיים, המפרשים כישלון כנובע מסיבות יציבות, פנימיות וגלובליות (לדוגמה - אדם שחושב שלא הצליח במבחן במתמטיקה משום שהוא טיפש בכל תחום), לעומת אחרים שימצאו לקושי נימוקים בני חלוף, חיצוניים ולא גלובליים (לדוגמה - אדם שיאמר שנכשל במבחן משום שבכיתת הבחינה היה ריח לא נעים, ובכלל - במקצועות שאינם מתמטיקה אין סיכוי שייכשל).

נמצא קשר בין דפוסי ייחוס פסימיים ופסימיות בכלל להתגברותן של מחלות ובעיות בריאות שונות. אופטימיות, מצד שני, היא לרוב בעלת תרומה חיובית.

התאוריה הקוגניטיבית מדגישה גם את החשיבות של מציאת משמעות בקושי, ואכן, רבים שעברו אירוע חיים טראומטי מדווחים שיצאו ממנו מחוזקים במידה כזו או אחרת. מתברר שבעלי תחושה כזו ייפגעו פחות מהטראומה. גם כאן רואים קשר בין דרך החשיבה לבין מצב הבריאות. ניתן לראות זאת גם בתחום הבעיה הפסיכופיזית.

גישה אחרת מחלקת בין טיפוסים המאופיינים בקולניות, בתזזיתיות ובנמרצות יתר, טיפוסי Type A, לבין טיפוסים שלווים ורגועים שנקראים TYPE B. בני הטיפוס הראשון צפויים ליותר התקפי לב ולחיים לחוצים יותר. היום מקובל יותר להניח שלא התזזיתיות כשלעצמה היא הבעייתית, אלא דפוסים של כעס ותוקפנות המתלווים אליה לפעמים, ושבנוסף לנזקיהם הפיזיולוגיים גם מצמצמים את המעגל החברתי של האדם.

דרכי התמודדות

יש כמה דרכים להתמודד עם דחק. דרך אחת היא מוכוונת בעיה - האדם מתכנן את הטכניקות שבאמצעותן יתגבר על הקושי שלפניו. החיסרון בשיטה זו הוא שלא לכל בעיה יש פתרון פשוט. גם מצב רוחו הירוד של האדם שבדחק מכביד על סיכויי הצלחתו למצוא תשובה לבעייתו.

אלו המנסים לנקוט בהתמודדות מוכוונת רגש, מתמקדים בניסיון להקל על הרגשות השליליים המתלווים לדחק. שיחה עם חברים והיעזרות בהם, וכן העלאת הדברים על הכתב הן שיטות יעילות ואף תורמות לבריאות. מנגד, שקיעה בהרהורים אודות הצרה רק מפחיתה מרווחתו של הפרט.

הטיפול הפסיכולוגי הקוגניטיבי מעודד שימוש יעיל בסוגי ההתמודדות השונים ובנוסף מנסה לחולל שינוי בדפוסי ייחוס פסימיים, שכאמור לעיל מאפיינים אנשים לחוצים במיוחד.

טיפולים שמטרתם לסייע לטיפוסי Type A מבוססים על יצירת שינוי בדפוסי החשיבה שלהם (האם תחרותיות כל כך חשובה? האם מי שלא ממהר מפסיד?) וכן על אימונם במטלות הדורשות סבלנות (למשל עמידה ממושכת בשורה). לטיפולים כאלו יש הצלחה גדולה בהורדת שיעור מחלות הלב בקרבם.

בין השיטות היעילות נגד דחק נמצאות גם פעילות גופנית, המפחיתה הן את הדחק עצמו והן את סכנותיו הבריאותיות, וכן שיטת הביופידבק המלמדת לשלוט במערכת הסימפתטית ולהפחית את התגובות הפיזיולוגיות הנובעות מתחושת הלחץ.

טכניקת הרפיה יכולה לסייע בהתמודדות עם דחק.

עוררות

הקשר בין מידת הדחק לרמת הביצוע - דחק

ראיית התהליכים האמורים כשריד אבולוציוני מיושן ומיותר היא מוטעית מעיקרה.

אומנם, מנגנונים אלו מעט גסים ולא מותאמים לסביבת החיים המודרנית בה אנו נתקלים בנמר או בדוב לעתים נדירות בלבד (ולרוב מאחורי סורג ובריח), אך הם אלו המאפשרים שימור פעילות תקינה ויעילה של חשיבה והתנהגות. ללא שימור רמות תקינות של עוררות, לא תתאפשר יציאה מההומסטזיס שכופה מערכת העצבים הפאראסימפתטית (Parasympathetic nervous system) על הגוף.

מאזן זה, הידוע בשם חוק יארקס - דודסון (Yerkes-Dodson law), הנושא את שמם של הפסיכולוגים החוקרים רוברט יארקס (Robert M. Yerkes) וג'. ד. דודסון (J. D. Dodson), שפרסמו ב - 1908 את העיקרון המדעי המעוגן בתחומי הביופסיכולוגיה והנוירופסיכולוגיה - מתאר את מערכת הקשרים העדינה והמורכבת שבין עוררות וביצוע.

כראייה לכך, שיעור חשוב כיצד היו נראים חיינו ללא "מינונים בריאים" של תגובות לדחק, ניתן ללמוד מסבלם של בעלי פגיעה תפקודית בבלוטת האדרנל (Adrenal Insufficiency) - מחלה גנטית נדירה שכתוצאה מאורח החיים המודרני והלחוץ החלה ללכוד קורבנות נוספים, ובאה לידי - ביטוי בעייפות כרונית, אפטיות ודיכאון.

בלא פעילות תקינה של שלל מערכות העוררות (ובפרט חשיפה לגריה ולדחק), היה זה גורל כולם.




תכנים נוספים לעיונך...


תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...
חרדות - מקום של חרדה
...תפנה את מקומה לעשייה בעצמת חץ השואף להגיע למטרה ולא נותן לדבר להפריע לו בדרכו. החרדה תמיד תבחר "לבקר" אותנו כשנדרש להתרחבות, אך אנו לא נפחד ממנה אלא נברך אותה לשלום ונשלח אותה לדרכה מכיוון שאין לנו עוד צורך בה. הבנו את הדפוס ובחרנו בשחרור. הדרך היא קשה, לעיתים היא אורכת זמן מה, אך המטרה היא מבורכת ואינספור מטרות קטנות יקרבו אותנו למימוש יעודנו. לא נבחר בבדידות, בצמצום ובצער, ונדע לבקש עזרה כשנזדקק לה. ישנן נשמות נפלאות ומוארות שזה היעוד שלהן - לעזור לכם להתחבר לעצמכם. השתמשו בהם והיעזרו בהם ובחרו בחיים כפי שאני בחרתי. המאמר נכתב ע"י אביבית משה, מדריכה הוליסטית ורפלקסולוגית בכירה, מטפלת ומנחה מטופלים להתחבר למרכז הכוח הפנימי ולצאת לתהליך של שינוי והבראה ע"י טיפול במגע - רפלקסולוגיה, שיחות מודעות ושינוי דפוסי חשיבה, תזונה הוליסטית והילינג. התמחות מיוחדת בהפרעות חרדה ודיכאון. אתר: www.metaplim.co.il/avivit א - מייל: : avivit-moshe@013.net.il www.bestlife.co.il/?categoryId=44009&itemId=86089... לחץ להמשך...
טיפול בהפרעת קשב - מבוא
...שהותחלו וחלוקה לשלבים של משימות מורכבות. ההתמודדות עם קשיי הארגון מתעצמת כאשר האדם אחראי לא רק על עצמו, אלא גם על הארגון של ילדיו ומתעצמת עוד יותר כשגם לילדים אלו יש קשיי התארגנות משל עצמם. להיבט התורשתי יכולות להיות גם השלכות רגשיות שכן לעתים ההורים מזדהים עם ילדם ואף חווים מחדש חוויות דומות וקשות מעברם. עבור הורים רבים עם הפרעת קשב, העבודה עם הילד מהווה חוויה מתקנת. מעקב והערכת ההתקדמות: תוכנית הטיפול צריכה לפרט את יעדי הטיפול, האמצעים להשגתם ודרכי המעקב אחרי ההתקדמות. זאת משום שהפרעת קשב היא מצב מתמיד אשר מצריך טיפול והערכה לאורך זמן. יש לבחור ביעדים מדידים, מציאותיים וברי השגה. אמצעי הטיפול וההערכה של ההתקדמות ישתנו בהתאם ליעדים אלו. יכולות להיות מספר תוצאות רצויות לטיפול בהפרעת קשב. ניתן להתייחס לשיפור היחסים עם הורים, אחים, מורים ועמיתים. ידע אפשרי הוא הפחתה בהתנהגויות המפריעות לסביבה. שיפור ביצועים אקדמיים כולל: פיתוח יכולת למידה עצמאית, הגברת כמות העבודה, שיפור היעילות, הקפדה על... לחץ להמשך...
תהליך אימון אישי - משנה חיים
...אנשים לא חיים, אלא חיים ליד החיים, ולפתע פתאום קורה משהו חזק מהם שגורם להם לעצור. מדוע? מאחר ובד"כ חווים משבר משפחתי, פרידה מבן זוג, או לחלופין בעיה בריאותית שנוצרה עקב המירוץ האינסופי אחר הבלתי נודע, המרתון של החיים! ובכן, בתהליך אימון אישי, טיפול ממוקד, קצר מועד, ענייני, עם מטרות ועבודה של המתאמן והמאמן כצוות, המתאמן מרשה לעצמו סוף סוף לעשות עצירה יזומה ממירוץ החיים שלו ולבנות לעצמו חיים אחרים, טובים יותר, מאוזנים יותר, וכל זאת בעזרתו של המאמן וארגז הכלים שברשותו. התהליך בריא וטוב לכל אחד שרוצה באמת לחיות את החיים הללו על פי הרצונות הכי עמוקים שלו, הצרכים שלו וערכים שתואמים לו בלבד. רק כך ירגיש שלם עם עצמו, איזון מושלם בין גוף לנפש. חשוב להבין כי בתהליך האימון המאמן עובד על ההווה והעתיד של המתאמן, האג'נדה היא של המתאמן בלבד והמאמן עומד לצידו לאורך כל תקופת האימון ומאיר לו את הדרך, מעודד אותו, תומך בו והכי חשוב מקשיב לו והרבה... חשוב לציין, המאמן אינו פסיכולוג, במקרים מסויימים יפנה המאמן... לחץ להמשך...
גלגול הנשמה והתיקון בחיינו - האם ניתן להשפיע?
...- או נרוויח - תמיד המצב הוא כי הכסף מתמוסס ונעלם (ככל שנרוויח יותר נאלץ מסיבות פתאומיות להוציא יותר כסף), תלות מוחצנת של קרוב משפחה עם מוגבלויות (פיזית או מנטאלית) חשוב שנדע כי חוויות אלו תחומות בזמן אשר נקבע בעצם נכונותנו לקבל ולהתמודד עם החוויה "שבתיקון". חוויות אלו קשות ומורכבות שיהיו, חשוב שנדע כי נבחרו על ידי נשמתנו טרם התגשמותה בגוף פיזי בטרם הלידה ולכן - כל אחד המתמודד עם בעיה שכזאת חשוב שיידע כי היא ניתנת להבאה לסיום ולהשלמת מעגל התיקון מהגלגול הקודם. אני ניתקל בנשים שבחייהם אלו נבגדו בזוגיותן - במבט לגלגולן הקודם סביר שנגלה כי האישה בגדה בבן זוגה בזמן ובמקום אחר. מי שכבול לבן משפחה עם מוגבלויות ובן המשפחה תלוי בו בקשר תלותי חזק ומוקצן - ניתן לזהות כי בגלגול קודם אדם זה ברח מאחריות למשפחתו ולקרובים אליו - ובגלגול זה הוא חווה נתינה ואחריות קיצוניים מוגזמים על גבול הפתולוגיה. לכל אלו ניתן לתת את התובנות והכלים להתמודדות עצמית ולהשלמת ה"תיקון" באהבה וההשתחררות ממנו בדרך להמשך חיים שלווים... לחץ להמשך...
חוסר הנאה גשמית בגלל חיפוש רוחני - מה לעשות?
...- ממילא שאר הדברים לא מעניינים אותו. וזו תוצאה טבעית, כי אם עוד דבר היה מעניין אותך, הרי שהחיפוש והמיקוד הרוחני אינו שלם. והאדם צריך לבחור: מה חשוב יותר בחיים? ליהנות כרגע או למצוא הנאה אמיתית. כי כל הנאה גשמית, גם תוך כדי הנאה עצמה, אינה מעניקה שביעות רצון מלאה. תמיד האדם מרגיש חוסר, ומיד הדבר שחסר לו מתחיל לגדול והאדם מרגיש רע. ומי שבאמת רוצה ליהנות בחיים, עליו לחפש הנאה אמיתית. הנאה אמיתית, היא שהאדם נהנה מכל דבר ודבר בחיים בהנאה אמיתית. ומתי זה קורה? הוא אמור להגיע למצב שבדבר הגשמי נהנה כמו מהרוחני וכן להפך. וזה קורה כאשר אין הבדל בין הגשמיות לרוחניות. אם האדם למשל הולך על ההנאות הגשמיות, אזי עליו להביא עצמו שייהנה מכל דבר ודבר עד הסוף. או שנניח שירצה ליהנות מהרוחניות, אז שילך עד הסוף. כי כאשר הולכים עד הקצה, שם מגיעים לחיבור של הגשמיות והרוחניות. כי יש דבר שפעם הוא בא לידי ביטוי בצורה רוחנית ופעם הוא בא לידי ביטוי באופן גשמי. וכאשר האדם מגלה את החיבור בין הגשמיות לרוחניות, אזי הוא מבין... לחץ להמשך...
סקרנות - מבוא
...סקרנותו של הילד. דבר זה מוכיח למבוגרים את צידקת הנחתם כי אין להשתית את הלמידה על הסקרנות לבדה וכי יש להשתית משמעת ולהחדיר את רגש החובה, עד שהם תופסים את מקומה של הסקרנות. היבט נוסף הוא שבעוד שהסקרנות יכולה להוביל להישגים אקדמיים גבוהים, הביטוי ההתנהגותי שלה בכיתה עשויה להתקבל בהתנגדות מצד המורים. זאת משום שבמקרים רבים הסקרנות גורמת לכך שאותו תלמיד אשר יגיש עבודה מבריקה, יהיה גם זה שישאל הרבה שאלות מטרידות ומאתגרות במהלך השיעור. אחד הפתרונות לכך הוא שילוב מידענות בתהליכי ההוראה של כל אחד מתחומי הדעת הנלמדים בבית הספר. זאת משום שבמידה ועולה בכיתה בעיה או דילמה, שאינה מבין נושאי הלימוד שבתוכנית הלימודים, היא יכולה לעורר סקרנות ולשמש כנקודת מוצא לתהליך מידעני. מוח וסקרנות הניסיון תורם להתפתחות המוח הודות לפלסטיות של מערכת העצבים, המאפשרת למידה ושינוי בהתנהגות בעקבות מפגשים עם הסביבה. הסקרנות תורמת להתפתחות זו בכך שהיא מעודדת את האדם להיחשף לגירויים חדשים. מבחינת הפעילות המוחית, נמצא כי אנשים... לחץ להמשך...
הכל טוב או רע - אם הכל טוב, אז איך זה שיש רע?
...ומה שנקרא טוב אצל בני אדם, אם זה מה שהיה טוב בעולם, זה היה רע מאד. אני מתכוון למקום של חווייה שהוא מקום של טוב אמיתי, יש שם העדר רצון, יש אחדות יש טוב אמיתי שלא רוצים להרגיש יותר טוב, זה טוב פנימי יותר שאליו צריך האדם להגיע. והטוב הפנימי האמיתי הוא כל כך טוב שגם הטוב לידו נחשב רע, והכי רע נחשב לטוב. זה חוויית טב פנימי, שהטוב והרע הם אחד, ואז ההנאה החיצונית לא משמעותית, כשיש את הטוב הפנימי. התשובה היא שאף אחד לא אמר שאין רע. והאמת היא שעל האדם לחפש את האמת, ולא להאמין שהכל טוב, לבדוק האם המציאות שלנו היא רק טובה, או היא רק רעה? להגיע להבנה מוחלטת, אולי תגיע להבנה שיש גם דברים רעים ועם טובים? ואחד התרוצים בעולם לרע, זה כדי שתעריך את הטוב. ואני טוען הסבר הפוך, ואולי הכל רע במציאות רק כדי שתבין שיש גם טוב. ואולי הטוב קיים כדי שתבין מה זה רע, אפשר תמיד להפוך את הדברים. ובשורה תחתונה, על האדם אסור למאמין שהכל טוב - מי שרוצה לדעת באמת, אל לו להאמין והוא צריך לשאול שאלות, ולא לפחד לשאול שאלות, אולי... לחץ להמשך...
על ביטחון עצמי מולד, ביטחון עצמי נרכש ועל הדרכים לשיפור הביטחון העצמי
...מהם אינטראקציה ישירה. ואכן, חושינו עובדים מעבר למילים, ואנו לא אחת חשים את האחרים עוד בטרם נהלנו עימם שיחה מילולית. משהו בתחושת ה - Being של אותם אנשים משדר לנו שהם מייחסים לעצמם ערך חיובי - כזה המקרין על סביבתם תחושה של מסוגלות, בטחון עצמי וערך עצמי. ואכן, אנשים אלה מרגישים מועילים ומעריכים את עצמם ככאלה, קרי, הם אינם "מכורים" לאהבה והערכה של הסביבה כדי להרגיש טוב עם עצמם ולכן, אינם נוקטים בצביעות ו/או ברצוי חברתי בכדי לקבל אישור והערכה למי שהם. הם בטוחים בעצמם, ואנו מצידנו חשים שאנו יכולים לסמוך עליהם ולכן מחפשים את קרבתם. מהו המקור לתחושתם הטובה של אלה "בעלי הבטחון העצמי הגבוה"? אנשים עם רמות ביטחון עצמי גבוהות נראים כבעלי משאבים קוגנטיביים מפותחים. מכלול התהליכים השכליים לרבות תהליכי התפיסה, הזיכרון, החשיבה והשיפוט מפותחים אצלם יותר מאשר אצל האחרים, והם אלה המסייעים ומאפשרים להם להתמודד עם תנאים משתנים (גם שליליים) באופן ראוי יותר. כל אלה מתורגמים ל"תשדורת" של ערך עצמי חיובי המוקרן החוצה... לחץ להמשך...
אסטרולוגיה - האם אנחנו מי שאנחנו בגלל שנולדנו כך, או בגלל שהפכנו לכאלה?
...מעט על דרכו, הוא הפך לפילוסוף. השאלה העיקרית שהעסיקה אותו הייתה האם רצף האירועים של החיים הוא גורל קבוע מראש, או שמא הבחירה האנושית יש בה בכדי לשנות את הגורל ולעצב אחרת את חיינו? האם האסטרולוג יכול היה לבחור בתרגום אחר למפה המקוללת? האם הוריו יכולים היו לבחור באפשרות אחרת? האם אלמלא נסיבות עגומות אלה, עדיין היה מגיע לבודהיזם, לחכמה, להארה? ברצף אירועים אחד אחרי השני האם האירועים נפרדים זה מזה או מכילים בתוכם זה את זה? האם מה שקורה בחיינו הם פרי התרחשות מקרית, תולדה של נסיבות ורצונות שיכולים היו להיות גם אחרת, או שהם רצף קארמטי אחד שהיה טמון בנו מלכתחילה, וחיינו אינם אלא ההגשמה החזויה מראש שלנו? האם המפה האסטרולוגית השגויה הייתה דבר טוב או רע? שברון הלב של ההורים, תחושת הנטישה שלו - טובות או רעות? האם בחירתו להישאר במנזר שינתה את הגורל איתו נולד או שמא בחירה זו היא חלק מהגורל איתו נולד? האם הגיע לאן שהגיע למרות גורלו או בגלל גורלו? האם "לשנות את הקארמה" הוא השחרור מהגורל ומהקארמה או שמא גם... לחץ להמשך...
מהי אהבה אמיתית? איך למצוא אהבה אמיתית?
...אמיתית? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: אהבה אמיתית - איך למצוא אהבה אמיתית?. אהבה אמיתית, בעולם שלנו אין דבר כזה אהבה אמיתית - אתה אוהב מישהו בגלל משהו. תמיד בגלל סיבה. איך אני יכול להגיע לאהבה אמיתית מי שרוצה להגיע לאהבה אמיתית צריך להגיע לאהבה ללא סיבה. אם אתה אוהב את האוכל כי הוא גורם לך להיות שבע - זה בגלל תחושת השובע תמיד האהבה בשביל משהו אחר. וגם את עצמך מה הסיבה? לא כולם אוהבים את עצמם וגם זאת מסיבה, ואדם אוהב את עצמו בגלל סיבה. בעולם יש טוב ורע, אדם אוהב טוב ולא אוהב רע. אדם אוהב את הטוב כל הזמן שאתה רואה דבר רע לא תאהב אותו. מאחר שאדם לא אוהב את הרע הוא לא אוהב את עצמו אם הוא רואה בעצמו דברים פחות טובים. אדם לא צריך לחפש בעצמו רק טוב אתה רוצה לאהוב את עצמך באמת? האהבה לעצמך לא תהיה בגלל טוב שבך אלא בגלל האפשרות שאין אפשרות לחוות רע כלפי עצמך. אדם צריך להגיע למצב שיאהב את עצמו לא בגלל טוב או רע אלא בגלל דבר פנימי יותר יש את האחדות שבו לא משנה מה המצב החיצוני. שאדם מתחבר... לחץ להמשך...
אותיות - סוד האותיות / צירופי אותיות - סוד כח (28) האותיות - חלק 5
...במילה אחד', המופיעה בסיום הפסוק שמע ישראל ה' א - להינו ה' אחד. רואים מצד אחד את המילה המייצגת את המצוות שבין אדם למקום והיא 'אחד', ובמקביל את המילה 'אהבה' הרומזת ל"ואהבת לרעך כמוך". שתי מלים אלה ערך כל אחת=13! במצוות שבין אדם למקום אנו מוצאים מצווה כוללת, והיא מצוות לימוד התורה כפי שנאמר: "ותלמוד תורה כנגד כולם". מצד אחר - מצווה המסמלת והמייצגת מצוות שבין אדם לחברו היא מצוות הצדקה, הנרמזת בביטוי: "על שלושה דברים העולם עומד על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים". 'תורה' ו'גמילות - חסדים' שני הביטויים האלה כל אחד בדיוק: 611! רמזנו לעיל אודות רבי עקיבא המייצג רמה רוחנית גבוהה ביותר, שידע לשלב את "שני סוגי מצוות" אלה. האיזון בין שני סוגי מצוות אלו מתבטא במיוחד בפסוקים: "ואהבת את ה' (הוי'ה) א - להיך" והפסוק "ואהבת לרעך כמוך אני ה' (הוי'ה) " שניהם בערכים שווים כל אחד מהם 907 בדיוק! הכל נמצא ב'בראשית' כל דבר בעולם ובהוויה, נרמז במילה הראשונה של התורה: 'בראשית'. ממש כשם שבגרעין התא צפון כל המידע... לחץ להמשך...
התאמת החוויה להבנה, למות ברעב, סיבת הרצון, למה האדם לא רוצה לסבול, DNA,למה לא לקבל את המציאות
...סתם סובל. אז למה אתה לא רוצה את המצב שאתה צריך להתרכז? מה באמת מציק לך שם? שאלה: אני לא יודע. אליעד: אם אתה לא יודע, אז אתה גם לא יודע למה אתה רוצה, ואתה לא יודע מה התכלית. שאלה: התכלית שלי היא להיות שמח. אליעד: האם אתה שמח תמיד? בא נחזור אליך, למה אתה לא רוצה את המציאות, שאתה מתאמץ בצורת ריכוז יתר על המידה? הפסקה. אם נופלת עליך אבן, האם הבעיה בך או באבן? אתה צריך להבין שהבעיה היא לא באבן, אלא הבעיה בך, צריך לחבר את הרגש להבנה. אחרת אתה יכול להבין עד מחר שאתה אלוהים, אבל זה לא עוזר לך, צריך לחבר את ההבנה עם הרגש, עד שתגיע למצב, שאם קורה לך משהו רע, אתה מבין וחווה שזה בגלל שאתה לא רוצה את המציאות, ולא בגלל שום דבר אחר. שאלה: הבנו את זה. אליעד: האם אתה חווה את זה ברגש? לא. לכן אנו עוסקים בזה כאן, כדי לברר את המחשבות. בא נעבור למישהו אחר. האם אתה חווה עכשיו שלמות? אם היית אלוהים, מה היית משנה במציאות? שאלה: שהילדים שלי יהיו מאושרים. להיות יותר חכם. אליעד: למה אתה לא מבקש שכול מה שתרצה תקבל... לחץ להמשך...
תופעות פסיכוסומטיות
...החרפה של סימפטומים קיימים או יצירתם יש מאין. גם אם מדובר באלרגיה, צינון, מיגרנות, חום, פריחה - תופעות שיש להן תרופות, כדאי במקביל לנטילת התרופה, לטפל בהבטים הנפשיים המעוררים את המצב, כדי להפחית את תדירותו או אף להעלימו כליל. קיומו של מנגנון פסיכוסומטי, מעיד על כך שהאדם למד, לאפשר פגיעה גופנית בעצמו כהגנה מחרדות. הסימפטום הגופני נתתפס ע"י הנפש כמרגיע ומחזיר איזון למערכת. תופעות פסיכוסומטיות נוצרות אצל אלו שהיו צריכים להתמודד עם חרדות מציפות, כבר בשלב הטרום מילולי (לפני שהתינוק למד לדבר). לרוב, אנו למדים על משמעותן הנסתרת של התופעות מתוך ההקשר בו הן נוצרות, ומעבודה עם התת - מודע דרך אסוציאציות, זכרונות ילדות וחלומות. מדהים לראות, איך במשך הטיפול, הולכים ונעלמים התקפי חרדה, כאבים כרוניים, פטריות באיזורים אנטימיים, נקעים ברגלים (כל אדם והתופעות הייחודיות לו). גם מערכת החיסון של הגוף מתחזקת, ככל שמנגנוני הנפש מוצאים ערוץ מותאם לביטוי. אם יש תופעות חוזרות הנוגעות לבריאותך / לגופך, זה הזמן להתבונן... לחץ להמשך...
אותיות - סוד האותיות / צירופי אותיות - סוד כח (28) האותיות - חלק 9
...ונשמתו מחוברים וקשורים זה לזה, לכן נחשבת כאות החיים צורתה כאנקול (וו), התקוע בקיר ועליו אפשר לתלות.. הזוהר בפרשת ויחי רמז ע"ב מדגיש ואומר כי כל מקום שיש בו האות 'ואו' כתוספת, יש לו קיום. 'ו' אות היצירה האות 'ו' מבטאת יצירה, שלמות פיזית וגופנית. המהר"ל מסביר כי לכל נברא יש ששה ממדים - מעלה, מטה, ימין שמאל, קדימה ואחור. (בספרו גבורות ה', יב) העולם נברא בששה ימים. 6 שנות עבודת האדמה במחזור של שמיטה אחת. ששים רבוא היו עם ישראל ביציאת מצרים. ששים רבוא היינו כאן בארץ ישראל בזמן הקמת מדינת ישראל. 6 - מספר מושלם אבן עזרא, המהר"ל והשל"ה הקדוש הבחינו כי במספר הזה קיימת נוסחא מיוחדת. הוא בנוי מהמספרים אליהם הוא מתחלק: 1,2,3. סכום מספרים אלו מחזיר אותו לעצמו: 1+2+3=6 כדאי כאן להרהר במשפט: "השלם שווה יותר מסך כל חלקיו". תכונה מיוחדת זו - נמצאת במסגרת המספרים החד ספרתיים במספר 6 בלבד. תכונה זו מתגלה גם במסגרת המספרים הדו - ספרתיים, במספר: 28 בלבד. המספר 28 מתחלק ל: 1,2,4,7,14. וסכומן אף הוא: 28. מספר... לחץ להמשך...
מה היעד שלכם?
...ששייך רק לכם? אף אחד לא מדבר על המוות - כאילו הוא לא קיים. למרות שאם נעצור לרגע נבין שברור שנמות מתישהו - אז מה אנחנו בעצם עושים כאן? מהו היעד שלנו? לאן אנחנו שואפים? בשביל מה אנחנו כאן? אם היו חלילה מספרים לכם שיש לכם שנה לחיות - הייתם חיים אחרת נכון? כי עוד מעט החיים נגמרים - היינו נהנים יותר, מתרגזים פחות, קלילים יותר, נחמדים יותר - למה? אומרים שכל יום הוא היום ראשון של שארית חייך. איפה אתם בעניין? המוות הוא סוף החיים כפי שאנחנו מכירים אותם. במאמר "החיים שלאחר החיים" אני מרחיב ונותן הוכחות לקיום הישארות הנפש, כלומר שישנם חיים שלאחר החיים. היעד והייעוד הוא זה שאמור לכוון אתכם בחיים. מה היעד שלכם? לאן אתם שואפים? ועוד דוגמא להבנת תכלית חיינו: מסופר על איש עשיר כקורח ועל איש חכם מאוד כשלמה המלך. לימים התבשר לאיש העשיר שהוא חולה במחלה סופנית. נפגשו שני האנשים לשיחה. העשיר והחכם. ניחם אותו האיש החכם על הבשורה המרה ושאל אותו שאלה מעניינת? "אתה האיש הכי עשיר בעולם נכון? " "כן ". ענה האיש העשיר... לחץ להמשך...
אותיות - סוד האותיות / צירופי אותיות - סוד כח (28) האותיות - חלק 7
...הרי רק בזכות רצונו של המקבל לקבל, יכול הנותן ליישם את מעלתו ולתת. זה לא רק הא בהא תליא, אלא יותר מזה, הנותן - תלוי, לחלוטין, בחסדיו של המקבל. כך קרה בזמן התהוות הספירות כאשר קרה אותו מצב חמור שספירת המלכות לא רצתה לקבל... הנותן יכול להישאר ברצונו הנעלה: 'לתת', אולם מה יהיה אם לא ימצא כלי אשר ישפיע לתוכו את טובו ורוב חסדיו? אמרו חז"ל: "יותר ממה שבעל הבית עושה עם העני, העני עושה עם בעל הבית"! כפי שמוזכר אצל רות: "שם האיש אשר עשיתי עמו היום - בועז" (רות ב יט) העניים בעבר כאשר פשטו יד ובקשו מתן צדקה היו משתמשים בביטוי "זכה בי"! העשיר נותן לנזקק, פרוטה. מה נותן העני כתמורה בחזרה לנותן? הוא נותן לו הזדמנות לפתח את תכונותיו החיוביות, הוא נותן לו הזדמנות להיקרא בשם מיוחד ולקבל את התואר: "נדיב - לב", המקבל הוא זה שנותן הזדמנות לנותן לקיים מצווה שיש לה מתן שכר לחיי נצח. צא וחשוב! מה הפער האמיתי בין שני ה'נותנים' הללו? הבה ננסה להבין את הביטוי "המקבל - נותן לנותן יותר מאשר נתן הנותן למקבל"! יש להבהיר... לחץ להמשך...
היזם והמנהל עם ADHD ותפקידי הניהול על פי אדיג'ס
...הדרוש כדי להשיג את התוצאות הדרושות. מינהלן - ) A Adminisrator ) הידע והדחף לבד אינם מספיקים, בניהול של קבוצת בני אדם המנהל יעסוק גם בקביעת לוח זמנים, יתאם ויוודא ביצוע, ידאג שהמערכת תפעל כפי שהיא אמורה לפעול. היזם - E (Entrepreneur ) ניהול הוא יותר מאשר ייצור ומינהל בלבד. הוא קשור גם ברמה גבוהה של תבונה בהצבת יעדים, בקביעת אסטרטגיה, בגיבוש מדיניות וכו'. בסביבה המשתנה במהירות המנהל צריך להיות בעל שיקול דעת וגמישות ביחד עם יכולת לשנות את היעדים והדרכים להשגתם. הוא צריך להיות גם יזם ארגוני המסוגל לשנות את התכניות. להיות בעל התנעה עצמית. יזמים צריכים להיות יצירתיים ובעלי תושייה ולהיות נכונים לקחת סיכונים. אם אינם יצירתיים לא יהיו מסוגלים לזהות הזדמנויות חדשות ואם אינם מסוגלים לקחת סיכונים, כנראה שלא יוכלו לנצל את ההזדמנויות הנקרות בדרכם. המתכלל - I (Integrate) התפקיד הרביעי מתייחס לתהליך שבו סיכוני יחיד הופכים לסיכוני הקבוצה, יעדי היחיד משולבים באופן הארמוני ביעדי הצוות, ויוזמות היחיד מתגבשות... לחץ להמשך...
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
לזמן מוגבל!   1 ספר 125 ש"ח   2 ספרים 200 ש"ח   4 הספרים 250 ש"ח   050-3331-331
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך לשפר את הזיכרון? איך לקבל החלטות? איך להעריך את עצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשתול מחשבות? איך לעשות יותר כסף? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפרש חלומות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיות מאושר ושמח? איך לנהל את הזמן? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בדידות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? דיכאון? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם ocd / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש משמעות לחיים? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? אולי אנחנו במטריקס? האם לדומם יש תודעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה לא להתאבד? האם יש בחירה חופשית? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם הכל אפשרי? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש אמת מוחלטת? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות ועוד...

לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

זוגיות ומערכות יחסים: זוגיות - ראשי זוגיות - כל הנושאים בגידות - כל הנושאים זוגיות טיפול זוגי בעיות בזוגיות גירושים להתגרש לגרום לבחורה פרידה לשכוח מישהו בגידות אחרי בגידה אקסים - כל הנושאים אקסים והחזרת אהבה - ראשי לגרום למישהו לאהוב אותך להתחיל עם בחורה פחד גישה דייטים למצוא זוגיות התאמה זוגית סקס מיניות חשק מיני משיכה פורנו התמכרות למין גמילה מסקס זהות מינית נטייה מינית הומוסקסואליות טרנסקסואליות טיפולי המרה א מיניות
חרדות ופחדים: חרדות ודיכאון - ראשי חרדות / פחדים - כל הנושאים חרדות פחדים פוביות פרנויה התקף חרדה תרופות נגד חרדה פחד קהל חרדת בחינות פחד מדחייה חרדת מוות פחד למות פחד מנטישה חרדה חברתית חרדה דתית פחד גישה פחד להתחיל עם בחורה פחד מכישלון
ביטחון הערכה ואהבה עצמית: ביטחון והערכה - ראשי אהבה עצמית הערכה עצמית ביטחון עצמי כעס עצמי שנאה עצמית קבלה עצמית אמונה עצמית ביישנות רגשות אשם אמונה עצמית
שכנוע / מכירות: שכנוע - ראשי איך לשכנע מישהו - כל הנושאים שכנוע לשכנע לקוחות מוצר למכור מכירות לקרוא מחשבות מניפולציות התנגדויות מכירה למכור מוצר יקר לשתול מחשבות להשפיע רטוריקה לגרום ללקוח הזדהות אנשי מכירות שכנוע עצמי דיבייטינג סוגסטיות לשכנע בחורות לשכנע ילדים התניה ראפור Nlp
ניהול למנהלים: ניהול למנהלים - כל הנושאים ניהול עובדים ניהול עובדים לשכנע עובדים לפטר עובדים משכורת לקוחות לשכנע לקוחות לסגור עסקה מוצרים לתמחר עסקים הקמת עסק לראיין ולהתראיין קריירה יעוץ פוליטי יעוץ תקשורתי ניהול משא ומתן קבלת החלטות - ראשי החלטות ולהחליט - כל הנושאים איך לקבל החלטה
יום יומי: התמודדות / להתמודד - כל הנושאים רגשות / תחושות - כל הנושאים להרגיש טוב / להרגיש רע - כל הנושאים רגשות הרגלים שינוי התנהגות שינוי הרגלים שינוי חשיבה אובססיות התמכרויות גמילה מחשבות טורדניות עישון - כל הנושאים עישון דיאטה ספורט תזונה בריאות התמכרות למין Ocd טורדנות כפייתיות דחיינות עצלנות שעמום סמים - כל הנושאים סמים ייאוש כעס לחץ מתח נפשי עצבנות דיכאון התאבדות אובדנות בדידות בעיות התמודדות כאבים אובדן התמודדות עם בעיות עצבות שליליות חשיבה שלילית ביקורת החלטות איך להחליט
חינוך ילדים והורות: חינוך ילדים - ראשי הדרכת הורים הורים יחסי הורים וילדים לחנך ילדים לשכנע ילדים להביא ילדים ילדים מתבגרים הפרעות קשב וריכוז של ילדים התנהגות של ילדים ענישה אלימות ילדים חרדות ילדים אוטיזם
אושר חיוביות ואהבה: אושר - ראשי חשיבה חיובית - ראשי אהבה - ראשי אהבה והתאהבות - כל הנושאים שמחה אושר להיות מאושר הנאה חיוביות חשיבה חיובית אהבה לאהוב אהבה עצמית התאהבות לגרום למישהו לאהוב אותך להתאהב להפסיק לאהוב החזרת אהבה
הפרעות נפשיות: הפרעות נפשיות - כל הנושאים הפרעות נפשיות פסיכיאטריה מחלות נפש פסיכוזה סכיזופרניה הפרעת אישיות טראומה פוסט טראומה אוטיזם טיפול תרופתי כדורים אישיות גבולית פיצול אישיות דה פרסונליזציה דיסוציאציה שמיעת קולות קשב וריכוז מאניה דיפרסיה ניתוקים פרנויות משוגע שיגעון גדלות הפרעת...
רוחניות ומודעות: רוחניות ומודעות - ראשי רוחניות מודעות עצמית הארה הארה רוחנית מורים רוחניים מורה רוחני תת מודע חומריות גשמיות חיפוש רוחני משמעות החיים - ראשי משמעות החיים מטרת החיים משחק החיים תכלית החיים צמחונות
התפתחות והצלחה: הצלחה - ראשי הצלחה / להצליח - כל הנושאים לפתח את השכל התפתחות אישית מוטיבציה כישלון מטרות הצלחה להצליח התמדה השגת מטרות יצירתיות לפתח שיחה תקשורת בין אישית
כסף ולהתעשר: כסף - ראשי כסף - כל הנושאים כסף אושר וכסף לעשות כסף להתעשר כסף בקלות להרוויח שוק ההון בחירת קריירה
סודות החיים: אלוהים - ראשי בריאת העולם - ראשי בחירה חופשית - ראשי להיות אלוהים - ראשי אלוהים - כל הנושאים בחירה - כל הנושאים אלוהים להיות אלוהים האם יש אלוהים מי ברא את אלוהים בריאת העולם המפץ הגדול פיזיקה החושים מי ברא את העולם יקומים מקבילים בחירה חופשית האם יש בחירה דטרמיניזם הספר להיות אלוהים מה זה להיות אלוהים
מושגים כללי: מילון מושגים מחשבות - כל הנושאים רצונות - כל הנושאים אין הבדל בין יש לאין מהות מהות וצורה מחוייב ואפשרי הנחות יסוד להטיל ספק אחדות ונפרדות אחדות שקרית שלמות אין סוף זמן ומקום הרצון שורש הרצון הכל אחד חסרונות ויתרונות מוחלטות צמצום פרדוקס קבלה מחוייב המציאות אפשרי המציאות עובדה ופירוש סיבה ותוצאה סיבתיות אקראיות ניתוח סיבתיות לוגיקה אמת שקר להיצמד לאמת אמת מוחלטת אובייקטיביות וודאות מציאות אחדות נפרדות טוב ורע יש ואין הפכים פוטנציאל
יהדות ודת: דת ויהדות - ראשי יהדות שמירת מצוות שכר ועונש חזרה בתשובה חזרה בשאלה דתיים אמונה באלוהים אתאיזם אמיתות התורה תורה מול מדע מי כתב את התורה
רבי נחמן וברסלב: רבי נחמן מברסלב ליקוטי מוהרן סיפורי מעשיות ברסלב
שיטות טיפול: טיפול - כל הנושאים טיפול cbt טיפול nlp טיפול ocd טיפול בדמיון מודרך טיפול בהיפנוזה טיפול בהצפה טיפול בחשיפה טיפול דינמי טיפול היפנוטי טיפול הכרתי טיפול התנהגותי טיפול נפשי טיפול עצמי טיפול פסיכדלי טיפול פסיכולוגי טיפול פסיכותרפי טיפול פסיכיאטרי טיפול קוגניטיבי טיפול קצר מועד טיפול רגשי טיפול שכלי טיפול תרופתי Nlp אימון אישי תת מודע גישור הילד הפנימי חשיבה חיובית ביירון קייטי האופונופונו טיפול זוגי פסיכולוגיה פסיכיאטרים היפנוזה מיסטיקה גרפולוגיה אסטרולוגיה תקשור נומרולוגיה סיינטולוגיה


נושאים מומלצים לעיונך...





הדף ב: Facebook      הקבוצה ב: Facebook
YouTube
בכל דבר ועניין, ניתן ליצור קשר בווצאפ 050-3331-331
 
‏אליעד כהן - להיות אלוהים - EIP.co.il‏
קבוצת פייסבוק · ‏1,712‏ חברים
הצטרף לקבוצה
 

קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל אישי, מאמן אישי לנוער, מטפל רגשי, מאמן אישי בתל אביב, קואצ'ר לזוגיות, ייעוץ אישי מומלץ, אימון אישי להפרעות קשב וריכוז, אימון עסקי, אימון אישי ועסקי ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה / ייעוץ טלפוני / הזמנת הספרים - חייג: 050-3331-331

© כל הזכויות שמורות לאתר Yeda.EIP.co.il ולכותבי המאמרים המקוריים בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.

האתר נבנה על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.0469 שניות
עכשיו 24_10_2019 השעה 08:04:52
wesi4