ידע להצליח - Yeda.EIP.co.il

הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן

להצטרף לחברים באתר!
קבל ייעוץ בכל תחום!
ישירות מאליעד כהן!
אין בעיה! יש פתרון!
לקבלת ייעוץ חייג:
050-3331-331
הדפסה מידה כנגד מידה - מבוא: מידה כנגד מידה - (גם ידוע כ "עַיִן תַּחַת עַיִן"), עיקרון ...
הדף Facebook
הקבוצה Facebook
הדף Facebook
הקבוצה Facebook

מידה כנגד מידה - מבוא

מידה כנגד מידה - (גם ידוע כ "עַיִן תַּחַת עַיִן"), עיקרון מוסרי, הנהגתי ומשפטי שהינו מהמובילים בתורה, ונחשב לעקרון יסוד בהבנת תורת הגמול במקרא. מהותו של עיקרון זה שאלוהים מתנהג וגומל לבני אדם באותו האופן שבו הם מתנהגים, ואף בית דין צריך להתייחס ולענוש את המובאים לפניו, ביחס ישר למעשיהם ובהתאם לאופן שבו התנהגו כלפי האחרים. ענישה של מידה כנגד מידה הייתה מקובלת בתרבויות הקדומות, ונראה ששימשה כאמת מידה ברורה לגילום של מושג הצדק.

ביהדות

המקור

מקורו של המושג ביהדות הוא כנראה במשנה במאמר "במידה שהאדם מודד - בה מודדים לו". היבט אחר של מושג זה שבו המוקד עובר לאלוהים נמצא בתלמוד ובמדרש "כל מידותיו של הקב"ה - מידה כנגד מידה."

בהנהגה האלוהית

בחטא עץ הדעת הנחש שהיה עָרום מכל חיית השדה, וניצל את עורמתו להחטיא את האדם, נענש בכך שהוא הופך לארור מכל חיית השדה, בכך שכלי התנועה שלו מוסרים ממנו. הוא ביקש להתקרב אל האישה ולשוחח איתה ואילו הקב"ה מרחיק אותו ממנה ויוצר איבה בינו לבין האישה וצאצאיה. (בראשית ג' א' - ט"ו)

גם אצל קין והבל עונשו של קין האיכר שגולה ממקומו, והופך להיות נווד מוסבר בכך: "וְעַתָּה, אָרוּר אָתָּה, מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת פִּיהָ, לָקַחַת אֶת - דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ. כִּי תַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה, לֹא - תֹסֵף תֵּת כֹּחָהּ לָךְ; נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ." (בראשית ד' י"א - י"ב) באותה מידה שהאדמה קיבלה את דמי אחיו שנרצח והבליגה כביכול על הרצח, כך האדמה לא תתן לו את יבולה.

"שֹׁפֵךְ יִשָּׁפֵךְ דַּם דָּמוֹ הָאָדָם בָּאָדָם

ניתן לראות שצלעותיו של הפסוק שוות ושני חלקיו עומדים כבבואה אחד למול השני, במבנה של מנורה.

מיד לאחר המבול נקבע כלל ברור במקרא בהתייחסות למעשה רצח: "שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם - בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ" (בראשית ט' ו'). מידה כנגד מידה, דם של שופך דם אדם הוא בעצמו ישפך.

במבול ניתן לראות כי העונש ניתן מדה כנגד מידה: אלוהים משחית את הארץ שנשחתה.

"וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת - הָאָרֶץ, וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה: כִּי - הִשְׁחִית כָּל - בָּשָׂר אֶת - דַּרְכּוֹ, עַל - הָאָרֶץ."וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ, קֵץ כָּל - בָּשָׂר בָּא לְפָנַי - כִּי - מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס, מִפְּנֵיהֶם; וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם, אֶת - הָאָרֶץ. (בראשית ו' י"ב - י"ג)

גם במגדל בבל ניכר החותם של מידה כנגד מידה, האנושות שמנסה להתאחד כנגד האל כעונש מפוזרת, והשפה הכלי שבו הם משתמשים להתאחד, נבללת לשפות רבות.

במקרא מכת בכורות של מצרים מוצדקת, בשל התעללות מצרים בישראל, מידה כנגד מידה: "וְאָמַרְתָּ אֶל פַּרְעֹה כֹּה אָמַר יְהוָה בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל. כג וָאֹמַר אֵלֶיךָ שַׁלַּח אֶת בְּנִי וְיַעַבְדֵנִי וַתְּמָאֵן לְשַׁלְּחוֹ הִנֵּה אָנֹכִי הֹרֵג אֶת בִּנְךָ בְּכֹרֶךָ."

המקרא מנחה קו ענישה אינדיבידואלי, ואוסר על ענישה משפחתית. באותה מידה שבה האדם פשע - האדם נענש. לא יוענש אב בגלל חטאי בנו, ולא יוענש בן בשל חטאי אביו. "לֹא - יוּמְתוּ אָבוֹת עַל - בָּנִים, וּבָנִים לֹא - יוּמְתוּ עַל - אָבוֹת, אִישׁ בְּחֶטְאוֹ, יוּמָתוּ." (דברים כ"ד ט"ז)

בספר מלכים (ב', פרק כ"א י"א - י"ב) הקב"ה מודיע שהוא ישלם לישראל "רעה" תחת "רעה".

"יַעַן אֲשֶׁר עָשָׂה מְנַשֶּׁה מֶלֶךְ - יְהוּדָה, הַתֹּעֵבוֹת הָאֵלֶּה, הֵרַע מִכֹּל אֲשֶׁר - עָשׂוּ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר לְפָנָיו; וַיַּחֲטִא גַם - אֶת - יְהוּדָה, בְּגִלּוּלָיו. לָכֵן, כֹּה - אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, הִנְנִי מֵבִיא רָעָה, עַל - יְרוּשָׁלִַם וִיהוּדָה: "

באופן דומה ניתן למצוא בספר משלי שיש לאדם להשיב טובה בטובה, ומי שמשיב ברעה על טובה, והוא כפוי טובה, ואיננו פועל לפי הכלל של מידה כנגד מידה, הרעה לא תעזוב אותו: "מֵשִׁיב רָעָה תַּחַת טוֹבָה, לֹא תמיש {תָמוּשׁ} רָעָה מִבֵּיתוֹ." (משלי י"ז י"ג)

בספר מלכים (א' כ' ל"ה - מ"ג) מסופר כי לאחר שאחאב מנצח את אויבו בן הדד מלך ארם, הוא כורת עימו ברית במקום להורגו. אחד מבני הנביאים מחופש לחייל בודה סיפור שבו הוא התבקש לשמור על אדם ועונשו הוא ש'נפשו תהיה תחת נפשו' במקרה שיתן לו לברוח (עם אפשרות לכופר), ולבסוף כאשר המלך אומר לו שהוא למעשה חרץ את משפטו שלו, הוא מגלה את עצמו כנביא ואומר למלך את דבר ה': "יַעַן שִׁלַּחְתָּ אֶת אִישׁ חֶרְמִי מִיָּד, וְהָיְתָה נַפְשְׁךָ תַּחַת נַפְשׁוֹ, וְעַמְּךָ תַּחַת עַמּוֹ". מידה כנגד מידה.

במשפט המקראי

על פי חוקי המקרא, מי שפגע באחר יש לפגוע בו באותו האופן, "כאשר עשה - כן יעשה לו".

"וְאִישׁ, כִּי יַכֶּה כָּל - נֶפֶשׁ אָדָם, מוֹת יוּמָת. וּמַכֵּה נֶפֶשׁ בְּהֵמָה יְשַׁלְּמֶנָּה, נֶפֶשׁ תַּחַת נָפֶשׁ. וְאִישׁ, כִּי - יִתֵּן מוּם בַּעֲמִיתוֹ, כַּאֲשֶׁר עָשָׂה כֵּן יֵעָשֶׂה לּוֹ. שֶׁבֶר תַּחַת שֶׁבֶר, עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן, כַּאֲשֶׁר יִתֵּן מוּם בָּאָדָם, כֵּן יִנָּתֶן בּוֹ." (ויקרא כ"ד י"ז - כ')

עיקרון זה מובע באופן הברור ביותר בפרשת משפטים, במקרה שבו אנשים רבים ופוגעים באישה הרה:

"וְכִי - יִנָּצוּ אֲנָשִׁים, וְנָגְפוּ אִשָּׁה הָרָה וְיָצְאוּ יְלָדֶיהָ, וְלֹא יִהְיֶה אָסוֹן - עָנוֹשׁ יֵעָנֵשׁ, כַּאֲשֶׁר יָשִׁית עָלָיו בַּעַל הָאִשָּׁה, וְנָתַן בִּפְלִלִים. וְאִם אָסוֹן יִהְיֶה, וְנָתַתָּה נֶפֶשׁ תַּחַת נָפֶשׁ. עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן, יָד תַּחַת יָד, רֶגֶל תַּחַת רָגֶל. כְּוִיָּה תַּחַת כְּוִיָּה, פֶּצַע תַּחַת פָּצַע, חַבּוּרָה, תַּחַת חַבּוּרָה." (שמות כא, כב - כז)

אמנם חז"ל בפירושם עידנו את המשמעות, ופירשו שאין להבין את הפסוק כפשטו באופן מילולי אלא באופן רעיוני. לפי תפיסתם אין לפגוע באיבר של הפוגע ממש, אלא יש לפצות את הנפגע בתמורה כספית שוות ערך לאבר שנפגע.

בדין עד זומם שבמשפט העברי, שוב בא לידי ביטוי העיקרון של "מידה כנגד מידה". עד זומם הוא עד שהעיד שקר במטרה לגרום לנזק לזולת, ועונשו הוא שעושים לו בדיוק מה שזמם לעשות לזולת, מידה כנגד מידה.

"וְהִנֵּה עֵד - שֶׁקֶר הָעֵד, שֶׁקֶר עָנָה בְאָחִיו. וַעֲשִׂיתֶם לוֹ כַּאֲשֶׁר זָמַם לַעֲשׂוֹת לְאָחִיו; וּבִעַרְתָּ הָרָע, מִקִּרְבֶּךָ. וְהַנִּשְׁאָרִים, יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ; וְלֹא יֹסִפוּ לַעֲשׂוֹת עוֹד כַּדָּבָר הָרָע הַזֶּה בְּקִרְבֶּךָ. וְלֹא תָחוֹס עֵינֶךָ: נֶפֶשׁ בְּנֶפֶשׁ, עַיִן בְּעַיִן, שֵׁן בְּשֵׁן, יָד בְּיָד, רֶגֶל בְּרָגֶל." (דברים י"ט)

בחז"ל

ככלל מדרשים ופרשנים שונים, רואים בהרבה מההתנהלות של אירועים ואישים בתנ"ך ביטוי לתפיסה הזו של מידה כנגד מידה. כך למשל גורלו של יעקב, שלאה ובניו מרמים אותו באפיזודות שונות, מתורץ בכך שהוא רימה את אביו יצחק ונטל את הברכות שהיו מיועדות לעשיו במרמה.

דוגמאות נוספות למידה כנגד מידה, מובאות על מחריבי עם ישראל. סנחריב נתגאה לפני המקום על ידי מלאך ולכן נענש בידי מלאך. נבוכדנצר אמר: אין באי העולם כדאי לדור ביניהם אלא אעשה לי עב קטנה ואדור בתוכה... אני מורידך לבאר שחת" (תוספתא, סוטה ג' ו') עיקרון זה אף הנחה אותם בהסבר על צורת מותו של אדם: "שמשון הלך אחרי עיניו ולפיכך ניקרו פלשתים את עיניו, אבשלום נתגאה בשערו, לפיכך נתלה בשערו". המדרש (מדרש רבה, שמות ט') טען כי המצרים לקו בעשר המכות, מידה כנגד מידה, מפני שחטאו באופן דומה כלפי ישראל.

הלל המחיש את ההתגלמות של מידה כנגד מידה, כאשר במסכת אבות אמר לגולגולת שצפה על המים "על דאטפת אטפוך וסוף מטיפיך יטופון" (=על שהטבעת הטביעוך, וסוף מטביעך שיטביעום). כנראה על סמך הפסוק "שופך דם האדם באדם דמו ישפך", שפורש על ידיו לא רק כאזהרה והנחיה משפטנית אלא אף כהבטחה אלוהית לכל הרוצחים. עיקרון הפוך אף הוא מובא במדרש, על שגמלת חסד, יגמלו לך חסד, וסוף גומליך שגם להן יגמלו. "יוסף התעסק בקבורת אביו ולפיכך זכה שמשה התעסק בקבורתו. משה התעסק בקבורת יוסף, ולפיכך זכה שהקב"ה התעסק בקבורתו". ניתן לראות שבמידה כנגד מידה אף צורת הגמול דומה, מי שהרג בהטבעה סופו שיהרג בהטבעה, ומישהו חשוב שהתעסק בקבורה, סופו שמישהו חשוב ממנו יתעסק בקבורתו שלו.

כאשר הלל התבקש לתמצת את כל התורה כולה הוא בחר לומר את הפסוק "ואהבת לרעך כמוך" בסוג של צורה של מידה כנגד מידה: "דעלך סני - לחברך לא תעביד" (="מה ששנוא עליך - אל תעשה לחברך"). כלומר באותה מידה שבה אינך רוצה שיתנהגו כלפיך, כך אל תתנהג כלפי אחרים.

התוספתא אף מוסיפה שמידה כנגד מידה נוהגת לא רק במידת פורענות אלא אף במידת ההטבה, ומביאה דוגמאות ממאורעות שעברו על ישראל בעקבות מעשיו הטובים של אברהם. על פי הפסוק "ועושה חסד לאלפים" מידת ההטבה ונמשכת עד אלף דור והיא פי חמש מאות ממידת הפורענות שממשיכה עד הדור החמישי בלבד.

בתרבויות אחרות

אוגרית

באגדת אקהת שופט הצדק דנאל, אשר דן דין אלמנות ושופט משפט יתומים, מצווה את בתו פועת לנקום את דם אקהת שנרצח לשוא. הוא אומר לה "תכלי את מכלי בני משפחתך". ובכך ניתנת הצדקה לנקמת דם בתפיסה האוגריתית, כמעשה של מידה כנגד מידה.

חוקי חמורבי

בחוקי חמורבי ענישת "מידה כנגד מידה" נחשבה לענישה צודקת.

"כי יכה איש את עין בן חורין ושיחתה, את עינו יכו וישחיתו" (סעיף 196) "אם שיבר עצם של איש אחר, הם את עצמו ישברו." (סעיף 197)

בחוקי חמורבי רק במקרה שיש שיויון בין האנשים מידה כנגד מידה תקפה, במקרה שהיכה עינו או שבר עצם של אדם מהמעמד הנמוך ישנו קנס מוגדר, ובמקרה שעשה זו לעבד צריך לשלם חצי מערכו.

בנצרות

גם בנצרות דגלו במידה כנגד מידה, והדבר מופיע בברית החדשה במספר מקומות. בברית החדשה ישנה קריאה מוסרית לאדם לדבוק במידות טובות, אם ברצונו שהטוב יפקוד אותו.

"אל תשפטו למען לא תישפטו. כי במשפט אשר אתם שופטים תישפטו ובמידה אשר אתם מודדים - יימדד לכם." (מתי ז' 1-2) "אל תשפטו ולא תישפטו. אל תרשיעו ולא תירשעו. סלחו וייסלח לכם. תנו ויינתן לכם; מידה יפה, דחוסה, גדושה ושופעת יתנו בחיקכם, כי במידה שאתם מודדים - יימדד לכם." (לוקס ו' 37-38) לעשות לאחרים, מידה כנגד מידה, מה שאדם רוצה שיעשו לו. "לכן כל אשר תרצו שיעשו לכם בני האדם - עשו להם גם - אתם, כי - זאת התורה והנביאים: " (מתי ז' 12)

באסלאם

עקרון המידה כנגד מידה מקובל גם באסלאם ומופיע בקוראן שאינו שולל את זכותם של האנשים לגמול זהה לעוול שנעשה להם ומתיר נקמת דם. עם זאת, הקוראן קורא לבני האדם לא לדרוש עונש בשוויו לאדם שפשע נגדם או נגד משפחתם, אלא לבקש גמול כספי (דִיה). כך נכתב בסורה 2 איה 178:

"הוי המאמינים, נכתב בספר כי מצווה עליכם לנקום את דם הנרצחים: בן חורין תחת בן חורין ועבד תחת עבד ונקבה תחת נקבה. ואולם אם מוחל גואל הדם לרוצח על מקצת דמו של אחיו, יסתפק בתביעה כדת וכדין, ועל הרוח לשלם לו בתום לב. זוהי הקלה הניתנת לכם מעם ריבונכם, ואלה רחביו. וכל השולח יד לאחר זאת, צפוי לו עונש כבד." (הקוראן, תרגום אורי רובין).

הקוראן גם מעודד את הקורבנות למחול לאלו שפשעו נגדם:

"וכתבנו בה [בתורה] להם כי נפש תחת נפש, עין תחת עין, אף תחת אף, אוזן תחת אוזן, שן תחת שן, וכי גם על הפצעים יש לנקום. ואולם כל העושה צדקה, יכופר לו. אשר לא ישפטנו על - פי כל אשר הוריד אלוהים ממרומים, בני עוולה הם". (סורה 5 איה 45, הקוראן, תרגום אורי רובין).

בדת הבהאית

בספר הקדוש ביותר, מתוארת ענישה בדרך של מידה כנגד מידה (ואף קצת יותר), שיכולה להתמתק למאסר עולם.

"וכי יזיד איש לשלוח אש בבית; באש תשרפוהו. ואשר יזיד לרצוח נפש; המת תמיתוהו. קיימו את מצוות האלוהים בתוקף ובעוצם יד, וסורו מחוקות הבוערים. ואם למאסר עד עולם אותם תשפוטו, אין רע במעשיכם..." (הספר הקדוש ביותר, בהאא אוללה, פסקה 62, בתרגומו של משה שרון).

בתורת המשחקים

בתורת המשחקים נודעת חשיבות רבה להתנהגות על פי מידה כנגד מידה. במשחקי דילמת אסיר החוזרים על עצמם פעמים רבות, או במילים אחרות דילמת אסיר איטרטיבית, נחשבת מידה כנגד מידה לאסטרטגיה היעילה ביותר עבור שחקן רציונלי. סוגיה זו שימשה בסיס למחקרים מתמטים ופסיכולוגיים רבים, שבהם נבחנה התנהגותם של המשתתפים בדגם זה של ה"משחק".

אחד הניסויים המפורסמים בתחום זה הוא הניסוי שערך רוברט אקסלרוד מאוניברסיטת אן - ארבור במישיגן. ההשראה לניסוי באה לו מהפסקת האש של חג המולד במלחמת העולם הראשונה. בניסוי זה התבקשו מומחים ממגוון דיסציפלינות (כלכלה, פסיכולוגיה, מדע המדינה, ביולוגיה, מדעי המחשב ועוד) לשלוח תוכניות מחשב שישחקו זו נגד זו בדילמת אסיר איטרטיבית במשך 200 משחקים לכל זוג תוכניות. התוכנית שתוכרז כזוכה היא זו שתזכה ברווח המצטבר הגבוה ביותר בכל 200 המשחקים.

תוכניות אלה נקטו באסטרטגיות שונות כדי להשיג מטרה זו, ובהן:

מידה כנגד מידה (Tit For Tat): במשחק הראשון התוכנית שיתפה פעולה, ובכל משחק אחר בחרה בדרך שבה בחר היריב במשחק הקודם.

בגידה קבועה: ללא תלות במשחקים קודמים, תוכנית זו בגדה תמיד.

שיתוף פעולה קבוע: ללא תלות במשחקים קודמים, תוכנית זו שיתפה פעולה תמיד.

אקראית: התוכנית בוחרת בבגידה או בשיתוף פעולה באופן אקראי.

אסטרטגיות אחרות, מורכבות יותר.

בטורניר שערך אקסלרוד השיגה מידה כנגד מידה את התוצאה הטובה ביותר. גם בטורנירים נוספים שנערכו, לאחר שנודעו תוצאות הטורניר הראשון, עדיין השיגה אסטרטגיה זו את הניקוד הגבוה ביותר. לעומת זאת, תוכניות שהיו בנויות על אסטרטגיות תוקפניות הגיעו להישגים נמוכים. חשוב לציין כי הצלחתה של אסטרטגיה מסוימת תלויה באסטרטגיות האחרות. משמע - במידה והתוכניות שנשלחו לטורניר היו שונות - לא הייתה מידה כנגד מידה זוכה בטורניר. לא ניתן לכתוב תוכנה או אסטרטגיה שתזכה מול כל אסטרטגיה אחרת.

תחת תנאים מסוימים ההחלטה הרציונלית היא דווקא לשתף פעולה ולא לבגוד. תנאי יסוד הוא אכיפה של עונש. אכיפה מתקבלת באמצעות קיום משחקים חוזרים אינסופיים או בעלי אופק אירועים לא ידוע, דבר השקול לאופק אין סופי. משום שאם מספר המשחקים ידוע, במשחק שלפני האחרון כדאי לבגוד ואז ניתן להוכיח באינדוקציה לאחור שכדאי לבגוד מהמשחק הראשון. לשם אכיפה צריכים להתקיים תנאים כאלה שהסיכוי למפגש חוזר גבוה מספיק וכן שישנו עונש. העונש גם צריך להיות גבוה מהרווח של הבגידה.

בטבע, ניתן לצפות לקיומם של תנאים אלה במקרים רבים ואז ההעדפה היא לשיתוף פעולה על - פני אי שיתוף, מסיבות רציונליות. כאשר ציפור פולה את נוצות חברתה כדי לסלק טפיל (ממקומות שהציפור השנייה אינה יכולה לגשת בעצמה, כגון פדחת הראש), עושה היא זאת כדי לקבל אותו הטיפול בעת צרה. אומנם, "עלות" פליית פדחת הציפור השותפה איננה גדולה, בהשוואה לתועלת שבסילוק טפיל, אבל אין היא זניחה לחלוטין, משום שהסילוק כרוך בהוצאת זמן ואנרגיה.


מה דעתך ומה אתה חושב? תגובות / שאלות / הארות - זה המקום...




תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...
תורת הקבלה - לראות אור (ביאור מהסתר לגילוי) סימן יג - סעד לתומכו
...מלמטה כדי להמשיך התעוררות מלמעלה, הנקרא בשם "העלאת מיין נוקבין" (מ"ן) בכתבי האר"י ז"ל: - שה"נוקבא", "המקבל", מעלה "מיין נוקבין", כלומר, הוא יוצר כלי שבו יומשך שפע מה"דכר", מהזכר והמשפיע. וזה העושה שלום, הוא בבחינת העלאת מיין נוקבין כי כשנופל לאדם איזה קשיא, הוא בחינת מחלקת כי חלוק לבו, ואינו מבין הדבר כי נראה לו כאלו הדברים סותרין זה את זה, וחולקין זה על זה והתרוץ הוא בחינת העושה שלום כי על ידי התרוץ הוא עושה שלום בין הדברים הנראים כחולקים וסותרים זה את זה וזהו בחינת העלאת מיין נוקבין (ליקו"מ, ח"א, עה) הנושא פשוט, על מנת לקבל את ההשפעה מלמעלה על התחתון ליצור כלי מתאים למטה. ומהו אותו הכלי? תשובה: 'ולא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום' וכו' כלומר, הכלי לקבל בו השפע, הוא שלום, שלום בין הרצונות של קו ימין, קו שמאל, וקו אמצע. כלומר ששלושת הכוחות רוצים ביחד רצון אחד בלבד. הדבר דומה לאדם שעוצר מונית, אם האדם יזרוק על הנהג שלוש כתובות בו זמנית הנהג לא יוכל להתחיל לזוז. אם האדם... לחץ להמשך...
תקיעות בחיים - כיצד לצאת מהתקיעות בחיים
...איזה סטראפ משלו אבל הוא לא מצליח. הוא יושב מול המחשב שלו ומנסה לכתוב, אבל המילים לא יוצאות ואז הוא בורח לראות סרטים בטלוויזיה. וכך הוא מתנהג שנים. וכל פעם שזה קורה הוא שונא את עצמנו ומבקר את המעשים שלו מה שיוצר אצלו תסכול ודיכאון. חקרנו יחד את הנושא הזה ודבר ראשון שעשינו זה לקחת אחריות על מה שקורה. הכוונה היא שכל מה שקורה, החוסר עשייה שלו, הבריחה לטלוויזיה והדיכאון - זה אחריות של ירון בלבד והוא יוצר את זה. אין לזה שום קשר לעולם החיצוני ולאנשים שמסביבו למרות שזה מה שהוא אומר לעצמו - אין לי כסף, זמן, אשתי לא תומכת בי ועוד. אחרי שירון לקח אחריות על המצב חוקרנו מה יוצא לו מזה. שאלתי אותו - מה קורה לך כאשר אתה בדיכאון? ירון שיתף ואמר שהוא נכנס למיטה ומתכרבל עם עצמו עד שהוא נרדם. שאלתי אותו - איך אתה מרגיש ברגעים האלה? הוא חשב על זה ואמר - ברגעים האלה אחרי הביקורת העצמית אני מרגיש שלווה עמוקה ומין ייאוש מתוק שכזה. ושם הבנו שנמצאת התשובה - הרגעים של הייאוש המתוק. זה הרווח של ירון. זה אולי רווח... לחץ להמשך...
תורת הקבלה - לראות אור, (ביאור מהסתר לגילוי) סימן יד, תעשה את התיבה
...על הלב, כמו מושכל ראשון..., " (הרב יהודה אשלג, בעל הסולם / אגרות קודש / אגרת 6 - 1921,והבן שם היטב) הנושא פשוט, רק השקר והנוכלות נצרכים לאמונה מעל הדעת, כי האמת היא פשוט אמת, והאמת נשארת אמת בין אם כל העולם מאמין בה ובין אם הוא כופר בה. והאמת אינה צריכה אמונה מעל הדעת, האמת רק צריכה להתברר. צהר תעשה לתבה, כלומר שתדבר דבורי אמת המאירים, שיהיו דבורי אמת המאירים ופתח התבה בצדה תשים 'וצדה', היא מלשון: "ציד בפיו" והינו היצר הרע והסטרא אחרא וזה, שתזכה לעשות פתח בהסטרא אחרא והחשך המסבבין מכל צד [= אמונות ודתות שהושרשו כתוצאה מפירוש לא נכון של חכמת הקבלה] כן לפי זה מכון ממש אתה צריך לעשות פתח התבה הינו דבורי אמת כנ"ל והבן היטב. כי האמת הוא השם יתברך בעצמו, והוא בחינות "ה' אורי" ועל ידי הדבור האמת יזכה לראות הפתחים שבתוך החשך ועל ידי זה יזכה לצאת מחשך לאור, ולהתפלל כראוי, וכנ"ל גם בזה שיזכה לבקע פתח לצאת יזכה גם אחרים עמו. [= משפיע] (ליקו"מ, ח"א, קיב) הכל קיים כאן ועכשיו, המצב הסופי נמצא כאן, רק... לחץ להמשך...
אדם, עץ, אדם בט"ו בשבט גם
..."אני ואתה" הנחיל לנו בובר. אבל, גם לפי בובר, האדם הוא המשליך על האילן משמעות וקשר, לא האילן יוזם זאת. וגם קראתי: "עץ של נשמות מצוי בגן עדן, ועליו פורחות כל הנשמות עד שהן מבשילות ומגיע זמנן לרדת לעולם ולמלא בו את תפקידן. כל הנשמות שכבר נבראו וכל הנשמות שעוד עתידות להיברא צומחות מעץ זה" [4]. וחשבתי, נשמת האדם שבי חייבת תודה לעץ? ונאמר: "כי האדם עץ השדה" [6], "כמו האדם גם העץ צומח / כמו העץ האדם נגדע /... כמו העץ הוא שואף למעלה / כמו האדם הוא נשרף באש" [6]. האם זהות יש ביני לבין עץ? <> מידי פעם, בצל רענן, תחת עץ עבות רחב צמרת אני יושב, פי מלא בעסיס מפרי האילן. איני שוכח שהעץ יוצר חמצן. ויערות הגשם, מטר מחוללים. על כך יש להודות, לברך גם לייחל, לעצים הרבה ברחבי תבל. עם - זאת, סדרי עולם רבים אינם נהירים לי, וקשרי תופעות רבים סתומים בפני. אבל, אחת היא, אותה ידוע ידעתי היטב: נשמתי שלי לא מהעץ ההוא ולא מאף עץ אחר. אבי היקר, שלא זכה לראותני גדל ואמי, שבציפורניה מהעולם גרדה חיים לי; נשמה הם נטעו בי... לחץ להמשך...
בודהיזם - השיחה אודות דרך החניכות
...התודעה, הוא נכנס ושוהה בג'האנה השנייה, בה אין חשיבה והרהור, הנולדת מריכוז, בה יש בתחושת התעלות ושמחה. ועם התפוגגות תחושות ההתעלות והתשוקות הוא שוהה באיזון נפשי, מודע וערני הוא חווה בגופו את השמחה אשר עליה מספרים הנאצלים: "מאושר הוא זה אשר חי באיזון נפשי ומודע", וכך הוא נכנס ושוהה בג'האנה השלישית. ולאחר שויתר על הנאה וכאב ועם העלמות שמחה ועצבות קודמת, הוא נכנס ושוהה בג'האנה הרביעית, אשר מעבר להנאה וכאב, מטוהרת באיזון נפשי ומודעות. כך, מהאנאמה, התלמיד הנאצל משיג על פי רצון, ללא קושי וללא בעיה את ארבעת הג'האנות שהן תוצרי טוהר נעלה של תודעה ואשר מביאות ברכה בחיים אלו. מהאנאמה, תלמיד נאצל שכך הוא בעל שליטה מלאה במוסר, בעל דלתות חושים מוגנות, אוכל במידה, מסור לעירנות, בעל שבע המעלות, אשר משיג על פי רצונו ללא קושי וללא בעיה את ארבעת הג'הנות שהן תוצרי טוהר נעלה של התודעה ואשר מביאות ברכה בחיים האלו - [עליו], מהאנאמה, נאמר שהוא תלמיד נאצל אשר נכנס לדרך החניכות (sekha). הוא אינו סרוח ומסוגל לבקוע... לחץ להמשך...
משמעות החיים או איך נברא העולם על פי הקבלה?
...אלו שמסרבים להאמין בקיום הבורא ובייעוד של בני האדם באשר הם ביחד וכל אחד לחוד - אלו יאמינו בעל כורחם רק בזכות חוויה אישית שיעברו שתוכיח להם שיש דברים שאי אפשר להסביר. שהמוח לא תופס. ובאותה נשימה אלו שמאמינים שהכל נוצר במקרה בגלל הפיצוץ או כי עבר הרבה זמן שינסו להסביר מתי בפעם האחרונה ראו סופת הוריקן יוצרת בית יציב ועומד? אבל לא בכך עוסק המאמר - במאמר זה אתם עתידים לגלות איך נברא העולם על פי חוכמת הקבלה ואיך הדבר הגדול הזה קשור ללב ולחיים של כל אחד מאיתנו. אם כן הבורא תמיד היה! היה הווה ויהיה לעולם ועד. הבורא תחילה היה לבדו בעולם. הוא מילא את העולם מתחילתו ועד סופו ולא היה דבר מלבדו. מוכרח להיות כך כי אם לא היה בורא שברא אותנו לא היינו ברואים כי היינו בעצמנו לפני. שכן אם היינו כאן לפני לא היה צורך בבריאה - מוכרח להיות מישהו שהוא לא אנחנו שברא אותנו! כיוון שהבורא מטבעו להיטיב היה עליו להיטיב למישהו מלבדו כדי לתת מטובו. חשבו על אדם שרוצה להראות את טוב ליבו - הוא הרי חייב שיהיה מישהו אחר לתת... לחץ להמשך...
אושר - ספק אושר
...לו אנו מייחלים תאפשר לנו תחושת סיפוק, אז נוכל להיות מסופקים. אם אשאל אנשים, מהו אושר או מהו סיפוק, אני מעריך שרוב העונים יראו את האושר כסוג של שמחה אין סופית וחגיגה מתמשכת. את הסיפוק יראו האנשים כתחושת הצלחה והשגיות מכל מה שהם עושים. שתי ההגדרות הללו הן עוד צורה של צורך באישור ושל ספק. השמחה והחגיגה מכוונות אותנו למשהו שאליו צריך להגיע על מנת להיות מאושר. וההצלחה וההישגיות דורשות מאיתנו לוודא שיש הצלחה או הישג בחיינו על מנת למלא את החסר. למעשה אלו פנטזיות שלא יכולות להתקיים לאורך זמן, ולכן אנו חווים אושר רק בנקודה בה יש לנו שמחה בחיים או חגיגה ואנו חווים סיפוק רק כאשר יש לנו הצלחה והישג. על מנת לחוות סיפוק ואושר אין לנו צורך לשנות דבר, או להוסיף דבר. על מנת לחוות אושר לאורך זמן עלי לאשר את כל מה שכבר קיים כמו שהוא. עלי לאשר את עצמי ולקבל אותי כמו שאני - בעל גובה של מטר וחצי או שני מטר, בעל משקל של שישים ושמונה קילוגרם או בעל משקל של מאה וחמישים קילוגרם, בעל שיער שחור או ללא שיער בכלל...... לחץ להמשך...
מה ההבדל בין טיפול פסיכולוגי ל"התמקדות"?
...המתאמן. מאמנים רבים בעיקר מקשיבים ומעט מאוד מציעים הצעות. הקשר הוא יותר כמו שני חברים שמשוחחים על משהו, אלא שהזמן מחולק באופן לא סימטרי, תמיד לכוון המתאמן. לכן אפשר בצורה מוצלחת לאמן חברים ובני משפחה, מה שלא עושים בטיפול. זה שאין השלכה מגביל, במידה מסוימת, את חוג הלקוחות. מי שהקשרים שלו עם כל אדם בעולם קשים מאוד - למעשה צריך את הפסיכולוג, כדי לעשות עליו השלכה. הוא צריך מישהו שימלא את דמות הורה. הוא לא יכול לעמוד עם המאמן על אותו משטח. ואדם שעומד במקום כזה יאלץ לוותר על שירותי מאמן ולהעזר בפסיכולוג. מי מכוון? כשאני קוראת את הספרים (המעולים!) של הפסיכולוגית אליס מילר, למשל, אני מתרשמת שיש לה איזה שהוא מסלול שהיא מעוניינת ללכת בו עם המטופלים. מסלול ארוך שמבוסס על תיאוריות פסיכולוגיות אלו ואחרות. אני מניחה שהיא מובילה באיטיות את המטופלים בדרך שנראית לה נכונה. ב"התמקדות", הלקוח מוביל. אין למדריך / מאמן / מקשיב כל משנה סדורה לגבי הכוון שבו הוא צריך ללכת. הוא מלמד את השיטה, ומספק הקשבה מכילה, תומכת... לחץ להמשך...
אתה לא יכול לשנוא מישהו אחר. אתה יכול לשנוא רק את עצמך!
אתה לא יכול לשנוא מישהו אחר. אתה יכול לשנוא רק את עצמך! כשאתה שונא מישהו אחר, אתה מבצע השלכה לחלקים שאתה שונא אצלך. וככה בעצם אתה מסית את השנאה העצמית כלפי האחר. כי שנאה לאחר פחות מאיימת על שלמות האני ופחות מעוררת חרדה. עם שנאה לאחר אפשר "לחיות בשלום" - לכן, אחד יאשים את ראש הממשלה ויפנה את השנאה אליו... אחד יאשים את השמאל וישנא את השמאלנים... אחד ישנא את החרדים, אחד את הערבים \ מחבלים... אחד ישנא את האשכנזים \ מרוקאים \ סודנים... את ההומואים, שחורים גברים \ נשים וכו'... כל אחד מתביית על המטרה שהכי קל לו לשנוא. כי ברגע שיש היגיון בשנאה לאחר, קל יותר לשקר לעצמך ולהדחיק את השנאה העצמית המאיימת.... לחץ להמשך...
בודהיזם - כעס
...225 החכמים שאינם פוגעים ותמיד מרוסנים בגוף הולכים אל האלמוות היכן שלא יודעים צער. 226 העירניים בכל עת המאמנים עצמם יום ולילה ותמיד מכוונים לניבאנה - זיהומיהם מתפוגגים. 227 אטולה, זוהי אימרה עתיקה לא כזו המתאימה רק לימינו: "הם מאשימים את מי ששותק הם מאשימים את מי שמדבר הרבה הם מאשימים את מי שמדבר מעט. אין אדם בעולם הזה שלא מאשימים אותו. " 228 מעולם לא היה, לעולם לא יהיה וגם כעת לא נמצא אדם אשר זוכה רק להאשמות או זוכה רק לשבחים. 229 לאחר שהתבונן בו יום אחר יום החכם משבח את האדם בעל ההתנהגות חסרת הדופי פיקח, בעל תבונה ומוסרי. 230 מי יוכל להאשים אדם מעין זה אשר כמו זהב צרוף? אפילו הישויות השמימיות משבחות אותו ואף ברהמה משבח אותו. 231 שמור על עצמך מפני זעם בגופך היה מרוסן בגופך. לאחר שזנחת התנהגות גופנית לא נאותה תרגל התנהגות גופנית מוסרית טובה. 232 שמור על עצמך מפני זעם בדיבור היה מרוסן בדבריך. לאחר שזנחת דיבור לא נאות תרגל דיבור מוסרי טוב. 233 שמור על עצמך מפני זעם במחשבה הייה מרוסן במחשבותיך... לחץ להמשך...
ללכת עד הסוף
...האדם היא סופית יש סוף כלשהו להבנה כי ההבנה היא לעומק. מבחינת כמות הידיעות היא אינסופית אתה יכול להכניס מידע כמו למחשב ביכולת ההעמקה יש סוף עד להיכן הוא יכול להעמיק. למה אני רוצה את הרצון שלי? השאלה היא שאלה סופית, האדם יכול לשבת עם עצמו עד שבסוף הוא יגיע לגבול עד הסיבה שבגללה הוא רוצה את הרצונות שלו. האדם רחוק אינסוף מהשלמות כי יש אינסוף דברים לדעת לשלמות הידיעות ויחד עם זאת זה לא להתפזר אלא להתמקד שמישהו שרוצה ללכת עד הסוף לא צריך להתפזר על הרבה דברים יש אינסוף תחומים, אתה לא צריך להיות מושלם בכל התחומים מספיק שתעשה את הפעולה באופן מושלם זה נקרא שלמות. ברמה החיצונית יש אינסוף דברים ברמה הפנימית יש סוף לדברים אדם צריך להיות אמיתי עם עצמו, ולהגיע לאמת מוחלטת לפחות בנושא אחד בעולם באופן שאין אפשרות לחשוב את הההיפך שלו, לקחת דבר אחד ובו להתמקד עד הסוף, אם הוא מתפזר שיצמצם את עצמו להבנה אחת וילך איתו עד הסוף, לחקור אותו עד הסוף לדוגמא מה תכלית הדברים? למה אני רוצה להרגיש טוב? מה הסיבה שיש לי... לחץ להמשך...
אינטליגנציה - מבוא
...מאת הרנסטיין ומארי, חולל שערורייה כשטען שאי הצלחתם של שחורים במבחני האינטליגנציה וה - SAT (המקביל האמריקאי לפסיכומטרי הישראלי) מקורה בסיבות גנטיות. טענה זו נתמכת במחקרים שמצאו כי ילדים שחורים שאומצו במשפחות לבנות היו בעלי סיכויים גבוהים יותר להתקדם ולהצליח, אך שיעור האינטליגנציה שלהם בבגרותם לא היה שונה במידה משמעותית מהממוצע אצל השחורים באמריקה. עם זאת, החוקרים הציגו בספרם גם נתונים שאינם מתיישבים עם טיעונם על כך שהשפעת הסביבה הינה נמוכה מאוד. תרומתו הנוספת של הספר היא בסקירה המצוינת על התגבשות מבחני האינטליגנציה תוך הצגת המניעים לחקר זה הנעוצים בעבודתו של דרווין על התפתחות המינים. מסקנות "עקומת הפעמון" שנויות במחלוקת חריפה, אך גם רוב קהילת הפסיכולוגים שאינה מקבלת אותן במלואן מודה שלעת עתה לא נמצאה דרך להעלאה קבועה ומשמעותית של ה - IQ על ידי התערבות סביבתית, גם אצל אלו שהשתתפו בתוכניות התערבות לשיפור האינטליגנציה מגיל ינקות. אפקט פלין: מחקריו של ג'יימס פלין מראים כי האינטליגנציה הפכפכה... לחץ להמשך...
זן בודהיזם - מבוא
...הזן מאמין שניתן וצריך להגיע להארה של בודהה במהלך פרק חיים אחד על ידי דרך חיים נכונה הכוללת את תרגול הזאזן. לכן הזן כולל בתוכו דת, דרך חיים ופילוסופיה. החדירה להארה של בודהה היא חדירה לדבר מעשי, לכן הכוונה כאן היא גם לחדירה וגם להפעלה של הרמה הזו בחיי היומיום. במדינות בהן הזן נפוץ הוא השפיע רבות על האומנות לרבות קליגרפיה, שירה, פיסול, תיאטרון, גינון ואדריכלות. התפשטותו של הזן בודהידהרמה, הדפס עץ של יושיטושי, 1887. - זן בודהיזם המסורת מייחסת את מקורו של הזן לבודהיזם ההודי, שם הוא היה ידוע בשם "דהיינה", מונח בסנסקריט עבור "מדיטציה". שם זה תורגם לסינית כ"צ'אן", ואחר כך עבר לשפה הקוריאנית כ"סאון" או סון, לוייטנאמית כ"תיאן", וליפנית כ"זן". לפי סיפורי המסורת, הזן נוסד בסין על ידי נזיר בודהיסטי מרכז אסייתי או הודי, בודהידהרמה (דארומה ביפנית). הוא היה ה - 28 בשושלת מתלמידו של בודהה קאסייפה. הוא נסע מקונג'יבראם, ליד מאדראס (כיום צ'אניי) שבהודו, לקנטון שבסין ב520 לספירה, שם הוא פגש את הקיסר וודי משושלת... לחץ להמשך...
חרדות. איך להתגבר ולצאת מחרדות? חלק 2
...יותר פשוט ממה שאתה חושב. והיכולת שלך להעלים מעצמך את החרדות תלויה כמובן אך ורק בך. ומה באמת עליך לעשות נגד החרדות שלך? התשובה היא ממש פשוטה, עליך לא לעשות כלום! בעניין החרדות שלך, עליך פשוט להמשיך הלאה ולא לעשות שום דבר כולל שום דבר בנידון! כפי שכבר התבאר הדרך הטובה ביותר להתמודד עם בעיות היא פשוט לא להתמודד איתן. במקום להתמודד עם בעיות תתעסק בפתרונות. בפועל, זה אומר שכאשר יש לך חרדות, אתה לא אמור להתייחס אליהן, אתה אמור לחיות איתן בשלום, כן בדיוק איך שאתה שומע, אם אתה רוצה להיפטר מהחרדות שלך לחלוטין, אתה צריך ללמוד לקבל את עצמך בדיוק איך שאתה, לאהוב את עצמך איך שאתה, להתעסק במשהו חיובי ולחלוטין לא לחשוב על החרדות. לא לחשוב על חרדות אומר כמובן שאתה גם לא חושב על האם אתה חושב עליהן או לא. לא לחשוב על X אומר לא לחשוב עליו בכלל, בשום צורה בשום הקשר בשום וריאציה בשום עניין, אתה פשוט מתעלם לחלוטין מהחרדות שלך ואתה מתעסק בדברים חיוביים. תופתע לגלות כי אם תעשה את זה דהיינו פשוט תתעלם מהחרדות, תופתע... לחץ להמשך...
נולדת לנצח... אבל אתה מתוכנת להיכשל!
...לעולם סביבך, בהתאם לאמונות שתוכנתו בך לפני הרבה זמן. כתוצאה מכך, אתה פשוט פועל על "טייס אוטומטי". בדיוק כמו הכלב שמשתולל כאשר הוא שומע את טריקת דלת המכונית של בעליו המגיע הביתה, כך אתה מתוכנת לעשות... את כל מה שאתה עושה. אתה למעשה, אוסף ייחודי של התנהגויות - הרגל נלמדות, שחלקן שימושיות מאוד וחלקן עלולות להיות מזיקות מאוד ואף הרסניות. החלק הגרוע הוא שאין לך מושג מה עוללו לך. אתה חי באשליה כל כך משכנעת, שאתה לא יכול אפילו לראות את זה. השאלה היא האם התכנות הנוכחי שלך יוצר עבורך חיים מאושרים? תבין בבקשה, שום דבר מזה לא אשמתך. אבל זו המציאות שלך. ואם משהו עומד להשתנות, זו הולכת להיות האחריות שלך. החדשות הטובות הן שאתה יכול להיות חופשי! אך יש מספר דברים שתצטרך לעשות כדי להגיע לזה. ראשית, תצטרך לקחת חלק פעיל בתהליך. להפוך להיות התוכניתן. תצטרך לקבל אחריות לכיוון העתידי של חייך שלך. או - קיי, עכשיו כאשר (בתקווה) אין לך ספק לגבי זהות הבעיה, הנה הפתרון. הפתרון שלך. האמת השמחה היא שכל מה שנלמד יכול... לחץ להמשך...
רייקי והפריה - טיפול באמצעות אנרגיית הרייקי
...באבנים. בעת הטיפול באמצעות הרייקי, המטפל מהווה מעין "צינור" שדרכו זורמת אנרגית החיים למטופל. העברת הרייקי למטופל, מאזנת את האנרגיה שבגופו וכך מאפשרת לו להפעיל את מנגנוני הריפוי הטבעיים שלו. אנרגיית הרייקי, יעילה ביותר כעזרה ראשונה ומזרזת תהליכי החלמה של הגוף לאחר ניתוחים, תאונות ופגיעות חמורות. בכוחה לאתר את שורש הבעיה בין אם היא גופנית, רגשית או רוחנית, ולהחזיר למערכת את האיזון, ההרמוניה והחיוניות הדרושים לו. אולם, לאנרגיית הרייקי שימושים מעשיים אשר אינם קשורים להחלמה. כמאסטר רייקי, נתבקשתי לסייע לנשים אשר היו בתהליך של הפריה חוץ גופית. ההפריה החוץ גופית הינה פעולה טכנית, אולם, התהליך כולו, כרוך בנטילת תרופות שמשנות גם את הגוף וגם את מצב הרוח. במהלך תהליך ההפריה, הגוף והנפש עוברים תהליכים, מתחים, כאבים פיזיים ורגשיים, הכל מתערבב. כשמגיעים ליום ההפריה, אנחנו צריכים לאזור את כל הכוחות שבתוכנו כדי שהתהליך הקשה שעברנו עד כה יצליח. להגברת סיכויי תהליך ההפריה, על הגוף להיות מאוזן פיזית ורגשית... לחץ להמשך...
מוטיבציה - באוניברסיטה של החיים בודקים נוכחות
...לאורך זמן. נוכחות תחבר אותך עם סם החיים הנצחי, היא תעניק לך אנרגיה טבעית חיונית ואינסופית, אנרגיה כזו שהיא מעבר למה שאתה מכנה "זמן". ומהי מוטיבציה? הנעה. ומאיפה באה הנעה? מתנועה. מהי תנועה? אנרגיה נעה. כלומר, מוטיבציה גבוהה מהרגיל לא יכולה להתקיים ללא רמת אנרגיה גבוהה מהרגיל. אז אם נוכחותך כאן ועכשיו מגבירה את רטט האנרגיה שבו אתה נמצא, היא גם מגבירה את רמת המוטיבציה שלך ואת היכולת שלך להרגיש חי, מלא, שמח, רענן, טרי. מעבר לכך, שאם אתה לא נוכח, אתה מוסח. אתה מפספס רמזים, הזדמנויות, חלונות אל הדמיון ואל התבונה האינסופית, רעיונות, הבזקים, נקודות השראה, מסרים. אתה מפספס שלווה אלוהית ושמחה נצחית, אתה מפספס את נקודת החיבור אל השפע. אתה מפספס את החיים... אתה מפספס שיעורים! אם אתה לא נוכח פספסת שיעור, ובאוניברסיטה של החיים כשאתה מפספס שיעור, אתה עלול לשלם מחיר כבד מאוד, הרבה יותר מהמחיר שאתה משלם על פספוס שיעור באוניברסיטה הרגילה. האוניברסיטה של החיים תקבע יותר מכל מוסד לימוד אחר את מידת ההצלחה והאושר... לחץ להמשך...
מחשבה יוצרת מציאות
...אף הוא מאבד ממידת ראשוניותו. המחשבה בעידן החדש היא אשר תנחה את הרגש, שלא כמו בעידן האדמה, אשר הרגש הנחה ואף שלט במחשבה. בעוד שבעידן האדמה, המעשים הם שיצרו את הרטט של האדם. בעידן החדש המחשבות הם שמייצרים וייצרו את הרטט, התדר האנרגטי של האדם. כבר בעידן האדמה, המחשבה היא שיצרה את המעשים, אך הייתה ועדיין ישנה חשיבות גבוהה מאוד לעצם העשייה, לפעילות, לחומר. בעידן החדש, עצם המחשבה, כוח המחשבה הוא שולט אף בחומר. כלומר, ישנו מעבר נוסף; אם החוויה האנושית בעידן הקודם הייתה למצוא את הרוח, האלוהי בחומר, ע"י הבנת החומר וחוקיו - חוקי הטבע, הביולוגיה, הפיסיקה ומדעי הרוח וחוקי הלוגיקה, הרי שבעידן החדש, אנו לומדים ונמשיך לשכלל יכולותינו לשלוט בחומר ע"י הרוח. כלומר מעבר לשליטה של רוח על החומר. מכאן אנו רואים משמעות נוספת למשפט: מחשבה יוצרת מציאות - הגם שלטבע יש חוקים אותם למד והכיר האדם. כוח המחשבה מכופף ו/או מתעלה מעל חוקים אלה ומשפיע על החומר, בצורה שלא נראית כהגיונית. בעידן החדש אם כן, היצירה מתבססת על... לחץ להמשך...
לקיחת אחריות
לקיחת אחריות כשאדם מבין שניתנה לו היכולת לבחור בין טוב לרע, כלומר בין להסתכל על הטוב או הרע שבדברים וזה הדבר שמניע אותו להחלטות נכונות או שגויות, אז הוא מבין שהוא צריך לבחור בפונקציה של לראות את הטוב שיש בכל דבר. כי כאשר האדם בוחר במחשבה לראות את הטוב שיש בכל דבר המחשבה הזו מובילה אותו לטוב. וכאשר האדם עושה דברים בשלמות בתחום שלו, אז הוא זוכה לאושר שלם דהיינו, אושר בשלמות. כאשר אדם עושה דבר עד הסוף ובמחשבה שלו הוא יודע שהוא קיבל להיות שלם מהמציאות האינסופית, והמחשבה שלו שהוא שלם גורמת לו לעבוד בשלמות על מה שהוא רוצה לעשות. ואם מבחינה חיצונית הוא צריך ידע מספרים, אנשים וכו' הרי שזוהי עזרה חיצונית כדי לעזור לאדם להגיע לשלמות. וכל צעד הוא בריא, בונה וחשוב. כי כאשר אדם חושב באמת לעשות דבר עד הסוף אז הוא עושה אותו בשלמות. וכל שכן, לעניין האושר עליו אמר רבי נחמן מברסלב "כשאדם יודע שכל מאורעותיו הן לטובתו זו הבחינה היא מעין עולם הבא".... לחץ להמשך...
הארה רוחנית - איך לצאת מן הדעת בפחות משעה? מדריך להארה - חלק 1
...מתמשכת. 3.אתה מרגיש שהספרות הנוכחית על עניינים רוחניים מכילה יותר מדי ניסוחים מוזרים ופחות מדי רכילויות מפורסתמים והומור של שירותים. 4... יש לך רקע מדעי נרחב או שאין לך אף רקע כזה (זה לא משנה). 5... אתה אדם מאוד דתי, או מאוד לא דתי (זה לא משנה). שאלות קדם לכותב אני מעריך שישנם הרבה ספרים בתחום של הדרכה רוחנית. כיוון שכך, מקובל עלי שתרצה לשאול מספר שאלות לכותב לפני שתחליט האם ספר זה מתאים לך. השאלות הבאות נבחרו בתור השאלות שהכי סביר שהיית שואל את הכותב, אם היית יכול: 1.למה שאקשיב לך? כל מדריך 'רוחני' ששווה להקשיב לו צריך להודות שהוא או היא, כאינדיבידואל, לא רלוונטי, ובמקרה הטוב ביותר, יכול רק לסייע לתהליך בלתי נמנע שכבר החל להתרחש בקורא. כמו הגה כיוון בירכתי ספינה גדולה, שינוי קטנטן בכיוון יכול לעשות שינוי עצום... סיבה נוספת היא, שאם כבר קראת עד כאן, כנראה שאנחנו עשויים מאותו החומר. כנראה ששנינו רואים את עצמנו בעלי ראש - פתוח אך ספקנים, במיוחד כלפי אנשים שמנסים לשנות את הדרך בה אנו תופסים... לחץ להמשך...
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
לזמן מוגבל!   1 ספר 125 ש"ח   2 ספרים 200 ש"ח   4 הספרים 250 ש"ח   050-3331-331
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך להיגמל מהימורים? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור אהבה? איך לפרש חלומות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשפר את הזיכרון? איך להעריך את עצמך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך למצוא זוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשתול מחשבות? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם גירושין? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לקבל החלטות? איך להצליח בזוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אכזבות? דיכאון? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם ocd / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם לחץ ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם אפשר לדעת הכל? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להיות מאושר? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? אולי אנחנו במטריקס? האם יש או אין אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להנות בחיים? למה העולם קיים? האם לדומם יש תודעה? בשביל מה לחיות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה ועוד...

לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

זוגיות ומערכות יחסים: זוגיות - ראשי זוגיות - כל הנושאים בגידות - כל הנושאים זוגיות טיפול זוגי בעיות בזוגיות גירושים להתגרש לגרום לבחורה פרידה לשכוח מישהו בגידות אחרי בגידה אקסים - כל הנושאים אקסים והחזרת אהבה - ראשי לגרום למישהו לאהוב אותך להתחיל עם בחורה פחד גישה דייטים למצוא זוגיות התאמה זוגית סקס מיניות חשק מיני משיכה פורנו התמכרות למין גמילה מסקס זהות מינית נטייה מינית הומוסקסואליות טרנסקסואליות טיפולי המרה א מיניות
חרדות ופחדים: חרדות ודיכאון - ראשי חרדות / פחדים - כל הנושאים חרדות פחדים פוביות פרנויה התקף חרדה תרופות נגד חרדה פחד קהל חרדת בחינות פחד מדחייה חרדת מוות פחד למות פחד מנטישה חרדה חברתית חרדה דתית פחד גישה פחד להתחיל עם בחורה פחד מכישלון
ביטחון הערכה ואהבה עצמית: ביטחון והערכה - ראשי אהבה עצמית הערכה עצמית ביטחון עצמי כעס עצמי שנאה עצמית קבלה עצמית אמונה עצמית ביישנות רגשות אשם אמונה עצמית
שכנוע / מכירות: שכנוע - ראשי איך לשכנע מישהו - כל הנושאים שכנוע לשכנע לקוחות מוצר למכור מכירות לקרוא מחשבות מניפולציות התנגדויות מכירה למכור מוצר יקר לשתול מחשבות להשפיע רטוריקה לגרום ללקוח הזדהות אנשי מכירות שכנוע עצמי דיבייטינג סוגסטיות לשכנע בחורות לשכנע ילדים התניה ראפור Nlp
ניהול למנהלים: ניהול למנהלים - כל הנושאים ניהול עובדים ניהול עובדים לשכנע עובדים לפטר עובדים משכורת לקוחות לשכנע לקוחות לסגור עסקה מוצרים לתמחר עסקים הקמת עסק לראיין ולהתראיין קריירה יעוץ פוליטי יעוץ תקשורתי ניהול משא ומתן קבלת החלטות - ראשי החלטות ולהחליט - כל הנושאים איך לקבל החלטה
יום יומי: התמודדות / להתמודד - כל הנושאים רגשות / תחושות - כל הנושאים להרגיש טוב / להרגיש רע - כל הנושאים רגשות הרגלים שינוי התנהגות שינוי הרגלים שינוי חשיבה אובססיות התמכרויות גמילה מחשבות טורדניות עישון - כל הנושאים עישון דיאטה ספורט תזונה בריאות התמכרות למין Ocd טורדנות כפייתיות דחיינות עצלנות שעמום סמים - כל הנושאים סמים ייאוש כעס לחץ מתח נפשי עצבנות דיכאון התאבדות אובדנות בדידות בעיות התמודדות כאבים אובדן התמודדות עם בעיות עצבות שליליות חשיבה שלילית ביקורת החלטות איך להחליט
חינוך ילדים והורות: חינוך ילדים - ראשי הדרכת הורים הורים יחסי הורים וילדים לחנך ילדים לשכנע ילדים להביא ילדים ילדים מתבגרים הפרעות קשב וריכוז של ילדים התנהגות של ילדים ענישה אלימות ילדים חרדות ילדים אוטיזם
אושר חיוביות ואהבה: אושר - ראשי חשיבה חיובית - ראשי אהבה - ראשי אהבה והתאהבות - כל הנושאים שמחה אושר להיות מאושר הנאה חיוביות חשיבה חיובית אהבה לאהוב אהבה עצמית התאהבות לגרום למישהו לאהוב אותך להתאהב להפסיק לאהוב החזרת אהבה
הפרעות נפשיות: הפרעות נפשיות - כל הנושאים הפרעות נפשיות פסיכיאטריה מחלות נפש פסיכוזה סכיזופרניה הפרעת אישיות טראומה פוסט טראומה אוטיזם טיפול תרופתי כדורים אישיות גבולית פיצול אישיות דה פרסונליזציה דיסוציאציה שמיעת קולות קשב וריכוז מאניה דיפרסיה ניתוקים פרנויות הפרעת...
רוחניות ומודעות: רוחניות ומודעות - ראשי רוחניות מודעות עצמית הארה הארה רוחנית מורים רוחניים מורה רוחני תת מודע חומריות גשמיות חיפוש רוחני משמעות החיים - ראשי משמעות החיים מטרת החיים משחק החיים תכלית החיים צמחונות
התפתחות והצלחה: הצלחה - ראשי הצלחה / להצליח - כל הנושאים לפתח את השכל התפתחות אישית מוטיבציה כישלון מטרות הצלחה להצליח התמדה השגת מטרות יצירתיות לפתח שיחה תקשורת בין אישית
כסף ולהתעשר: כסף - ראשי כסף - כל הנושאים כסף אושר וכסף לעשות כסף להתעשר כסף בקלות להרוויח שוק ההון בחירת קריירה
סודות החיים: אלוהים - ראשי בריאת העולם - ראשי בחירה חופשית - ראשי להיות אלוהים - ראשי אלוהים - כל הנושאים בחירה - כל הנושאים אלוהים להיות אלוהים האם יש אלוהים מי ברא את אלוהים בריאת העולם המפץ הגדול פיזיקה החושים מי ברא את העולם יקומים מקבילים בחירה חופשית האם יש בחירה דטרמיניזם הספר להיות אלוהים מה זה להיות אלוהים
מושגים כללי: מילון מושגים מחשבות - כל הנושאים רצונות - כל הנושאים אין הבדל בין יש לאין מהות מהות וצורה מחוייב ואפשרי הנחות יסוד להטיל ספק אחדות ונפרדות אחדות שקרית שלמות אין סוף זמן ומקום הרצון שורש הרצון הכל אחד חסרונות ויתרונות מוחלטות צמצום פרדוקס קבלה מחוייב המציאות אפשרי המציאות עובדה ופירוש סיבה ותוצאה סיבתיות אקראיות ניתוח סיבתיות לוגיקה אמת שקר להיצמד לאמת אמת מוחלטת אובייקטיביות וודאות מציאות אחדות נפרדות טוב ורע יש ואין הפכים פוטנציאל
יהדות ודת: דת ויהדות - ראשי יהדות שמירת מצוות שכר ועונש חזרה בתשובה חזרה בשאלה דתיים אמונה באלוהים אתאיזם אמיתות התורה תורה מול מדע מי כתב את התורה
רבי נחמן וברסלב: רבי נחמן מברסלב ליקוטי מוהרן סיפורי מעשיות ברסלב
שיטות טיפול: טיפול - כל הנושאים טיפול cbt טיפול nlp טיפול ocd טיפול בדמיון מודרך טיפול בהיפנוזה טיפול בהצפה טיפול בחשיפה טיפול דינמי טיפול היפנוטי טיפול הכרתי טיפול התנהגותי טיפול נפשי טיפול עצמי טיפול פסיכדלי טיפול פסיכולוגי טיפול פסיכותרפי טיפול פסיכיאטרי טיפול קוגניטיבי טיפול קצר מועד טיפול רגשי טיפול שכלי טיפול תרופתי Nlp אימון אישי תת מודע גישור הילד הפנימי חשיבה חיובית ביירון קייטי האופונופונו טיפול זוגי פסיכולוגיה פסיכיאטרים היפנוזה מיסטיקה גרפולוגיה אסטרולוגיה תקשור נומרולוגיה סיינטולוגיה


נושאים מומלצים לעיונך...





קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי ועסקי, קואצ'ר לזוגיות, קואצינג, הדרכה, מאמן לזוגיות, טיפול נפשי, קואצ'ינג אישי, מאמן אישי לעסקים, מאמן אישי לתזונה נכונה ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה / ייעוץ טלפוני / הזמנת הספרים - חייג: 050-3331-331

© כל הזכויות שמורות לאתר Yeda.EIP.co.il ולכותבי המאמרים המקוריים בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.

האתר נבנה על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.1406 שניות
עכשיו 19_08_2019 השעה 13:33:09
wesi4